ویرانگری و غارت عمدی آثار تاریخی و فرهنگی ادامه دارد/20 محوطه باستانی از دوران ایلامی، هخامنشی و ساسانی را غارت و ویران کردند

بیست محوطه باستاني در رامهرمز به واسطه احداث کانال آب رساني سد زيره زرد و رامهرمز وهمچنين فعاليت هاي مداوم حفاران غيرمجاز به شدت تخريب شده است. اين درحالي است که عدم توجه به محوطه هاي تاريخي رامهرمز بدليل نبود کاوش هاي باستان شناسي و بررسي و شناسايي هاي مداوم، ساخت کانال آب‌رساني سد زيره‌زرد و رامهرمز از يک سو و هجوم غارت‌گران اموال تاريخي و حفاران غيرمجاز از سوي ديگر باعث شده اين تهديد‌ها در اغلب مواقع به غارت و تخريب تبديل شود.
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی؛ درحاليکه عمده تخريب هاي انجام شده در محوطه‌هاي رامهرمز متعلق به دوره‌هاي ايلامي، هخامنشي و ساساني است اما هنوز اين محوطه هاي باستاني به ثبت ملي نرسيده‌اند. از محوطه هاي تخريب شده مي‌توان به تل ملاسوزي، تل قصيل، تل قراول، تل مش‌تانه، تپه گسر، تپه بغدک، دو تپه مولوچه، تپه گور پي‌وزي، تل چهارطاقي، تل کايَت، محوطه بي بي تاج، تل سرچشمه، تل ماوا، سر تلي، تپه عباس، تپه بايمان، تپه مربچه، تپه سوبيتي، محوطه باستاني جوبجي، تل برمي و ... اشاره کرد از جمله تپه‌ها و محوطه‌هاي باستاني تخريب و غارت شده رامهرمز هستند.
مجتبي گهستوني، دبير انجمن دوستداران ميراث‌فرهنگي خوزستان (تاريانا) با بيان اينکه تخريب‌ها در رامهرمز در مقياس هاي مختلفي انجام شده، افزود: برخي تخريب‌ها در حد چاله‌هاي حفاري غيرمجاز يا عبور لوله‌هاي آب است و برخي ديگر همچون تخريب محوطه‌ها باستاني ملاسوزي در حد بازگشايي يک ترانشه عظيم باستاني توسط حفاران غيرمجاز صورت گرفته است.
به گفته انجمن‌هاي ميراث فرهنگي تخريب برخي از اين محوطه‌ها به حدي است که نمي‌شود به حفره تخريب شده نزديک شدچراکه به علت سست بودن اطراف چاله خطر ريزش و در نهايت مشکلات جاني را به همراه دارد.
در حال حاضر گسترش ساخت و ساز در مناطقي همچون برمي، ديمه و... از جمله فعاليت‌هايي است که در صورت تداوم و استمرار ساخت‌وسازها در آينده‌اي نزديک شاهد تخريب هر چه بيشتر محوطه‌هاي باستاني خواهيم بود. اين درحالي است که عمده گزارش‌هاي تخريب و غارت در محوطه‌هاي باستاني رامهرمز به مراجع قانوني داده نمي‌شود. به همين علت گاهي اوقات يگان پاسداران ميراث فرهنگي از اين تخريب‌ها بي اطلاع است. به طوري که به گفته انجمن‌هاي ميراث فرهنگي خوزستان، محوطه‌هاي غارت شده و چاله‌هاي عميقي به وجود آمده دوباره توسط مسئولان ميراث فرهنگي پر مي‌شود. اما تاکنون هيچ مسئولي پاسخ‌گوي اين تخريب‌ها نبوده است.
محوطه باستاني و قدمگاه خواجه خضر درحصار ساختمان هاي نوساز

محوطه باستاني و قدمگاه خواجه خضر رامهرمز بنايي مربوط به دوره سلجوقيان که سال هشتاد و دو در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده پس از تخريبهاي گسترده طي سالهاي اخير اين بار در حصار ساختمانهاي نوساز قرار گرفت. ظاهرا تخريبهاي انجام شده با کمترين واکنش متوليان ميراث فرهنگي مواجه شده است. چرا که هم اکنون ساخت و سازها بر روي محوطه باستاني گسترش پيدا کرده و بناي بقعه هم در معرض تخريب دائمي قرارگرفته است.به اعتقاد گهستوني بارها پس از بازديد از محوطه ها و بناهاي رامهرمز و محوطه باستاني و قدمگاه خواجه خضر متوجه گسترش خانه سازي و تخريب اين محوطه و بنا نسبت به سال قبل شده ايم. بااينکه رامهرمز داراي دهها محوطه و بناي تاريخي است و بخش قابل توجهي از آنها در معرض تخريب قرار دارند با اين وجود نه تنها تعيين حريم و عرصه محوطه را انجام نشده است بلکه تا کنون هيچگونه طرح مرمتي براي محوطه و بناي خواجه خضر نيز ارائه نشده است.
گفته مي شودمحوطه باستاني و قدمگاه خواجه خضر پيش از اين در محدوده باغ سميع قرار داشت که در اواخر دهه هفتاد با گسترش توسعه شهري با تخريب مواجه و پس از خشک شدن باغ تسطيح اراضي شده است. همچنين درب چوبي قدمگاه که مزين به خط کوفي است به دليل اهميت در ساليان گذشته به بخش اسلامي موزه ملي ايران منتقل شده است.
نصب تيرک چراغ برق بر تپه سرتلي نمايانگر ثبت زندگي معاصر

ساخت و ساز و تصرف به عرصه و حريم محوطه هاي باستاني توسط انسان هاي مدرن امروزي حاکي از نهادينه نشدن ميراث به جا مانده و حفظ و نگهداري اصولي از آنها است. اتفاقي که درشهرهاي بزرگتر خروج خانه هاي ثبت شده را به همراه دارد و در شهرهاي تاريخي دخل و تصرفات را. تپه باستاني "سرتلي" که از اين مستثنا خارج نيست و به گفته باستان‌شناسان محلي، قدمت اين تپه به دوره آغاز نگارش مربوط مي‌شود اما با دادن مجوز ساخت و ساز روي اين تپه باستاني آن را درمعرض تخريب دوباره قرارداده است به طوري که با نصب تيرک هاي چراغ برق و نمايان شدن آجر و سفال در اين تپه در واقع نوعي ديگر زندگي در تاريخ اين محوطه باستاني ثبت شده است.
دبير انجمن تاريانا در اين خصوص گفت: طبق گفته باستان‌شنان بومي تپه سرتلي به دليل مشاهده سفال هاي نخودي با نقش نگاره‌هاي هندسي، گياهي و لايه‌هاي باستاني قدمت اين تپه ? هکتاري را به آغاز دوره نگارش (اروک) نسبت داده مي شود. با اين وجود مدتي است که عده‌اي ساخت و ساز را روي تپه آغاز کرده‌اند که حتي مدعي گرفتن مجوز از متوليان ميراث فرهنگي هستند. آن‌ها مي‌گويند چون مي‌دانيم که اين تپه باستاني است براي گرفتن مجوز به اين ارگان مراجعه کرديم.
وي افزود: اهالي تپه معتقدند اداره ميراث فرهنگي با داوطلباني که تصميم به ساخت بنا روي اين محوطه دارند برخورد سليقه‌اي مي‌کند. به عده‌اي مجوز داده و به افرادي ديگر اجازه هيچ‌گونه ساخت و سازي روي آن را ندارند. در حالي که صدور هرگونه مجوز تسطيح و ساخت و ساز روي تپه‌ها و محوطه‌هاي باستاني ممنوع است.

مجتبي گهستوني با تاکيد براينکه متوليان ميراث فرهنگي مجوزها را صادر کرده يا نه مهم نيست. آنچه مشخص بوده ساخت و ساز روي تپه است که اکنون در حال انجام است و سازمان ميراث فرهنگي به عنوان متولي حفاظت از آثار و محوطه‌هاي باستاني بايد از روند سريع ساخت و سازها جلوگيري کند

از: خبرگزاری میراث فرهنگی

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد


 

آمریکا یک بانک کره شمالی را به اتهام همکاری مالی با ایران تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا، یک بانک کره شمالی را به اتهام همکاری مالی با بانک‌های ملی و سپه و همچنین ارتباط با معاملات تسلیحاتی کره شمالی، در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم که مسئولیت امور تحریم‌های ایران را بر عهده دارد، اعلام کرد که بانک «ایست لند» کره شمالی از «مجراهای اصلی» در تجارت اسلحه پیونگ یانگ به شمار می‌رود.
وی افزود بانک ایستلند در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در انتقال پول از سوی یک سازمان تجارت اسلحه در کره شمالی به بانک‌های ملی و سپه دست داشته است.

اتهام دست داشتن در معاملات مالی با بانک‌های سپه و ملی در حالی مطرح شده است که این دو بانک در فهرست تحریم‌‌های خزانه‌داری آمریکا قرار دارند.


 

امارات خواستار تغییر سیاست ایران در منطقه شد

وزیر امورخارجه امارات متحده عربی از دولتمردان ایران خواست سیاست خود را در منطقه تغییر دهند. شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان چهارشنبه ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل) در یک مصاحبه مطبوعاتی در ابوظبی، در حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا‌، از ایران خواست به استقلال کشورهای منطقه احترام بگذارد. وزیر خارجه امارات که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارد از مقامات ایرانی خواست «در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت نکند.» در پی ناآرامی‌های بحرین و انتقاد شدید مقامات ایرانی از سرکوب تظاهرکنندگان در این کشور، روابط ایران و امیر‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس دچار تنش شده است.


 

شماری از شرکتهای هوایی اروپا پروازهایشان به تهران را کاهش دادند
بدنبال قطع سوخت رسانی به هواپیماهای اروپایی در فرودگاههای ایران ، شماری از شرکتهای هوایی اروپا پروازهایشان به تهران را کاهش داده، و برخی نیز پرواز به ایران را کاملاً متوقف کرده اند.

هفته گذشته محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرد که تهران در اقدامی تلافی جویانه در برابر تحریمها ی بین المللی ، تامین سوخت برای هواپیماهای غربی در داخل کشور را ممنوع کرده است.
در مهرماه سال گذشته ،در راستای اجرای تحریمهای بین المللی علیه جمهوری اسلامی ، کشور های اروپایی اعلام کردند که از سوخت رسانی به هواپیماهای مسافر بری ایران خود داری خواهند کرد.


 

نگرانی از سلامتی حسن جولانی دانشجوی نخبه دانشگاه تهران

با گذشت نزدیک به ۱۷۰ روز از ربوده شدن حسن جولانی نابغه ریاضی و دانشجوی برتر دانشکده علوم دانشگاه تهران بنا به اظهارات برخی از دوستان نزدیک وی، هیچ خبری از وضعیت و محل بازداشت وی در دست نیست.

به گزارش «رهانا» سامانه خبری «خانه حقوق بشر ایران» این امر موجب نگرانی‌های مفرطی در خصوص وضعیت سلامتی وی در میان دوستانش گشته است. حسن جولانی نخستین بار در ۱۶ آذر هشتاد و هشت در پی احضاریه ای که برای وی آمده بود با مراجعه به پلیس امنیت و پس از بازجویی کوتاهی به جرم شرکت در تجمع دانشجویی ۱۳ آبان سر در دانشگاه تهران بازداشت و پس از گذراندن ۴ ماه بازداشت موقت با قرار کفالت آزاد شد.

وی برای دومین بار در ابتدای سال ۸۹ به دادسرای اوین احضار و در ملاقات با جعفری دولت آبادی حکم عفو و بخشودگی وی به ایشان ابلاغ شد.

هنوز چند ماه از ابلاغ حکم عفو به وی نگذشته بود که مجددا در ۱۱ آبان ۸۹ توسط نیروهای لباس شخصی درخیابان ۱۶ آذر و نزدیک درب ورودی دانشگاه تهران ربوده شد . بعد از گذشت سه ماه از این واقعه مادر حسن جولانی در گفتگویی با سایت‌های خبری از شکنجه روحی و جسمی فرزندش خبر داده و از وضعیت نگهداری وی اظهار نگرانی کرد.

حسن جولانی دارای بیش از ده مقاله در نشریات معتبر علمی جهانی بوده و پیش از این از ۴ دانشگاه معتبر جهان دعوت نامه دریافت کرده است.


 

فراخوان مراسم چهلمین روز درگذشت شهید بهنود رمضانی، دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
از تمامی دوستان و آشنایان و مردم سبز این دیار و تمامی کسانی که قلبشان از کشته شدن ظالمانه بهنود بدست مزدوران به درد آمده است دعوت می شود با حضورشان بر سر خاک این شهید، همراه ما یادش را گرامی بداریم

تحول سبز: جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به مناسبت چهلمین روز درگذشت بهنود رمضانی دانشجوی جانباخته این دانشگاه در حوادث چهارشنبه سوری، با صدور اطلاعیه از عموم مردم سبز و دانشجویان خواسته اند تا در این مراسم شرکت کنند.

به گزارش دانشجونیوز، در روزهای اخیر فعالین دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با پخش اطلاعیه و نصب عکس های شهید بهنود رمضانی بر در و دیوارهای دانشگاه، دانشجویان را دعوت به شرکت در این مراسم نموده اند.

بر اساس این گزارش، حراست دانشگاه نوشیروانی روز گذشته اقدام به پاره کردن و جمع کردن اطلاعیه ها و عکس های بهنود رمضانی نموده است و چند تن از فعالین این دانشگاه نیز به حراست احضار شدند.

در بخشی از این اطلاعیه که در اختیار دانشجونیوز قرار گرفته آمده است:

“جمعه مورخ ۲/۲/۹۰ از ساعت ۱۰ الی ۱۴ مجلسی بمناسبت چهلمین روز جانباختن شهید بهنود رمضانی برگزار میباشد.

نشانی: قائم شهر- روستای قراخیل – مسجد امام حسین(ع)

از تمامی دوستان و آشنایان و مردم سبز این دیار و تمامی کسانی که قلبشان از کشته شدن ظالمانه بهنود بدست مزدوران به درد آمده است دعوت می شود با حضورشان بر سر خاک این شهید، همراه ما یادش را گرامی بداریم……

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق**** ثبت است در جریده عالم دوام ما”

بهنود رمضانی، ۱۹ ساله و دانشجوی سال اول رشته مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل روز ۲۴ اسفند ماه در میدان ۲۲ نارمک جان باخت. یک شاهد عینی از مشاهدات خود در این رابطه می گوید:

مردم شروع به داد و بیداد کردند. عده ای به کمک آمدند و بسیجی ها کنار کشیدند. در اصل از آمدن و سر و صدای مردم ترسیدند به طوریکه یک موتورشان جا ماند. یکهو صدای داد و فریاد شنیدم که می گفتند کشتند.. کشتند…. بلند شدم و دیدم بهنود افتاده تکان نمیخورد…. آمبولانس آمد و او را به بیمارستان بردند ما هم رفتیم اما گفتند تمام کرده…. هنوز باورم نمی شود…. بعد نوشتند نارنجک دستی ترکیده و تکه تکه شده و… همه اینها دروغ است اینقدر زدند که او را کشتند؛ هیچ نارنجکی نترکید. اینقدربا باتوم زدند که هیچ جای سالمی در بدنش نمانده بود… چند نفرشان با یک ماشین فرار کردند البته دوستان ما شماره ماشین را برداشته اند.….

پدر بهنود رمضانی در مصاحبه با وبسایت “روز” خواهان معرفی قاتل فرزندش شد و اعلام کرد شکایت اش را تا شناسایی و محاکمه قاتل پی گیری خواهد کرد.

او به روز گفت پسرش شب چهارشنبه سوری از سوی موتورسواران به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته، دست، پا و گردن او شکسته، یکی از بیضه هایش ترکیده و جان باخته است.


 

وضعیت نگران کننده سید مصطفی تاج زاده
به گزارش کلمه، سید مصطفی تاج زاده، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، که ۹ ماه پیش در پی شکایت ۷ نفر از سردار مشفق دوباره به زندان اوین برگردانده شد، اکنون در شرایط جسمی نا مساعد به سر می برد.

وی که در ظاهر برای اجرای ۶ سال حکم تغزیری خود به اوین بازگردانده شده بود، از همان ابتدا با دخالت اطلاعات سپاه، به جای بند عمومی سیاسی به سلول متعلق به حفاظت اطلاعات زندان منتقل شد.

معاون سیاسی وزارت کشور دولت سید محمد خاتمی، در سلول دو بند الف مدتی را با محمد نوری زاد گذراند. اما پس از عاشورا و در پی اعتصاب غذای نوریزاد و انتقال وی به بیمارستان، دوباره مدت ها به صورت انفرادی در سلول نگهداری شد.

بر اساس گزارش های منابع موثق از سوی سبزهای گمنام در زندان، تاج زاده چند ماه نیز با یکی از محکومان که به ناراحتی روانی دچار بود هم سلول شد. اقدامی که از نظر زندان بان ها و زندانیان به مراتب از سلول انفرادی دشوارتر است و برای تشدید شکنجه و اعمال فشار بیشتر به زندانی سلول انفرادی تلقی می شود.

بنا بر این گزارش، در روزهای اخیر زندانیانی که سید مصطفی تاج زاده را به صورت اتفاقی هنگام جابجایی دیده اند به شدت از وضعیت وی ابراز نگرانی کرده اند.

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب، در ۲ سال گذشته حداقل ۱۵ ماه در سلول انفرادی و ۲ نفره نگهداری شده که ۱۱ ماه آن مصداق روشن شکنجه سلول انفرادی و یا شکنجه ی تشدید شده ی سلول انفرادی بوده است.

به گفته ی کارشناسان و فعالان سیاسی، رفتار ماموران سپاهی مراقب تاج زاده نیز با وی بسیار بد است و شیوه برخورد اطلاعات سپاه با این چهره ی شناخته شده سیاسی کاملا جنبه انتقام گیری پیدا کرده است.