کودک آزاری؛ بازگشت «نیما» به آغوش شکنجه گرانش

بازگشت «نیما» دومین قربانی کودک آزاری به آغوش شکنجه گرانش و جای خالی نهادهای حقوق کودکان

 مدرسه فمینیستی: نیما دومین قربانت کودک آزاری ماههای اخیر به خانواده بازگردانده شد...(1) محیط خانواده تنها محیطی است که کودک اعتماد خود را به آن به راحتی از دست نمی دهد. آیا نیما هنوز به مادر و پدرش اعتماد می کند؟‌

حمایت از حقوق کودک تکلیفی است که بر عهده خانواده، سازمانهای مدنی ،ارگانهای دولتی، و سازمانهای بین المللی است. صرف نظر از سازمانهای خیریه که تجربه ای طولانی در ایران دارند عمر سازمانهای غیر دولتی که در ایران که به کار مشغولند – ازجمله فعالیت در حوزه حقوق کودک – بسیار کم است. تاسیس انجمن حمایت از حقوق کودک در ایران از اقدامات کلیدی و تاریخی بود که با اتفاقی ناخوشایند شروع شد:‌‌ شکنجه ای که آرین گلشنی ۹ ساله بر اثر آن جان خود را از دست داد. مرگ‌ آرین بازتاب گسترده ای در روزنامه ها داشت که این بازتاب و شکل گیری انجمن عمدتاً نتیجه فعالیتهای شیرین عبادی بود. اما آرین آخرین قربانی کودک آزاری در محیط خانواده نبود.

متولیان حقوق کودک در ایران چه سازمانهایی هستند؟

عمر کوتاه نهادهای مدنی در ایران، ماهیت جزیره ای این نهادها، و ضعف مشارکت و همکاری بین آنها از موانع مهم رشد سازمانهای غیردولتی به طور کلی و سازمانهای غیردولتی کودکان به طور ویژه است. اما در این مقطع زمانی مهمترین مانع فعالیت این سازمانها محدودیت هایی است که از جانب دولت با آن روبرو هستند. با این حساب علیرغم تجربه های غنی و طولانی فعالین حقوق کودک در ایران،‌ موانعی که به آن اشاره شد امکان بهره مندی موثر از این تجارب را نمی دهد.

ارگانهای دولتی از قدیمی ترین دست اندرکارانی هستند که ابعاد مختلف حقوق کودک را هدف برنامه های خود قرار می دهند. آموزش و پروش، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و قوه قضاییه عمده ترین سازمانهایی هستند که برنامه های هدفمند و مشخص برای بهبود حقوق کودک در ایران را دارند. اما فعالیت آنها هم به طور مستقل از یکدیگر صورت می گیرد و هماهنگی موثری بین آنها وجود ندارد. علاوه بر این، سیاستها و استراتژیهای آنها نیازمند اصلاحات مهمی است که به نظر نمی رسد در آینده نزدیک اتفاق افتد. بنابراین در شرایط بحرانی مثل بازگرداندن نیمای چهارساله که توسط پدر و مادر خود شکنجه شده و آثار ضرب و جرح در همه جای بدن او هست به همان خانواده...

یکی از خلاء های عمده در زمینه حقوق کودک در ایران خلاء سازمانهای بین المللی است. حضور این سازمانها در بیشتر کشورها به انتقال تجربه ها و به روز کردن آنها چه در سازمانهای غیردولتی و چه در ارگانهای دولتی کمک به سزایی داشته است. متاسفانه در ایران سازمانهای بین المللی که در زمینه حقوق کودک از تجربه طولانی برخوردارند فقط برای مدت کوتاهی در شرایط اضطراری حضور داشته اند. حضور سازمان نجات کودکان پس از زلزله بم یکی از این موارد است. موانع کاری که سازمانهای غیردولتی بین المللی در ایران با آن مواجه هستند امکان فعالیتی موثر را به آنها نمی دهد.

و بلاخره صندوق کودکان سازمان ملل تنها آژانس بین المللی متخصص در امر حقوق کودکان است که در ایران مشغول به فعالیت است. صندوق کودکان سازمان ملل در سال ۱۹۴۶ و پس از جنگ جهانی دوم با عنوان صندوق اضطراری بین المللی کودکان تاسیس شد. هدف عمده این سازمان در آن زمان، حمایت از کودکان آسیب دیده از جنگ بود. پس از چند سال منشور این سازمان تغییر یافت تا کودکان و زنان کشورهای در حال توسعه را هم تحت پوشش قرار دهد (2). این تغییر در نتیجه لابی کشورهای در حال توسعه از جمله پاکستان و ایران بود(3). و از سال ۱۹۵۰صندوق اضطراری حقوق کودک با عنوان صندوق کودکان ادامه کار داد و ماهیت کار این صندوق تا مدتها اضطراری ماند. امروز هم تخصص یونیسف در کشورهای توسعه نیافته عمیق تر است اگر چه از اواسط دهه ۱۹۹۰ فعالیت های یونیسف به امور مربوط به توسعه اجتماعی و اقتصادی معطوف شده است.

گفتمانی که در دهه اخیر در این سازمان در جریان است خروج یونیسف از کشورهایی است که دارای درآمد متوسط هستند. اگر نرخ بالای مرگ و میر زیر ۵ سال؛ درآمد خالص ملی و میزان سوء تغذیه حضور یونیسف را در کشورهای توسعه نیافته توجیه می کرد امروز برخی از کشورهایی که از حضور یونیسف بهره مند می شوند واجد شرایط کمکهای یونیسف نیستند. به عبارت دیگر با تضمین حق حیات کودک؛ رشد و تکامل سالهای اول تولد از یک طرف و توانایی کشورها در بهره گیری از منابع داخلی؛ نیاز این گروه از کشورها در امر حقوق کودک به سطح دیگری معطوف است.

اما وضعیت ایران چگونه است؟

به طور مشخص مشکلات مربوط به حقوق کودک سه دسته اند:

- نابرابری های موجود در خصوص تامین نیازهای اولیه از جمله تکمیل تحصیل ابتدایی دسترسی به خدمات بهداشتی آب آشامیدنی سالم توالت بهداشتی تغذیه و سرپناه. این مشکلات مربوط به زیرساختارها می شوند باز توزیع منابع مالی و سیاست ها و استراتژی های بومی که جوابگوی نیازهای خاص هر منطقه باشد.

- مشکلات حمایتی از جمله کودک آزاری، اعدام کودکان ،کودکان کار و خیابان. این دسته از مشکلات پیچیده تر بوده و نیاز به کارهای ریشه ای تر در خصوص مسایل اجتماعی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی دارد.

- مشکلاتی که ماهیت جدیدتری داشته و در نتیجه توسعه کشورها و فرایند مدرنیزاسیون است:‌ از قبیل اچ آی وی؛ نابرابری های جنستی؛ و مشکلاتی که نوجوان به طور خاص با آن روبرو هستند.

به عبارتی دیگر شاخص های توسعه ایران به حدی رسیده است که یونیسف می تواند طبق برآورهای اولیه خود کار خود را در ایران پایان دهد. اما بحث دیگری که در یونیسف در حال شکل گیری است تغییر برنامه ها برای تطبیق با وضعیت کشورهای درآمد متوسط است. و اتفاقاً ویژگی خاص یونیسف این است که پیمان نامه حقوق کودک را راهنمای کار خود قرار می دهد و این پیمان نامه تنها پیمان نامه ای است که حقوق اجتماعی اقتصادی فرهنگی کودک را به حقوق مدنی و سیاسی پیوند می دهد. و به طور بالقوه امکان این تبدیل ماهیت هست.اما سوال اساسی این است که آیا ساختار یونیسف اجازه چنین تغییری را می دهد؟ نکته ی کلیدی در مورد ساختار یونیسف این است: یونیسف خود را پاسخگوی کودکان نمی داند. بلکه پاسخگویی یونیسف به اعضا و هیئت های مدیریتی آن است. اما راه نهادهای مدنی برای پاسخگو کردن یونیسف کاملا بسته نیست. یونیسف به منشوری متعهد است که کودکان و تامین و حمایت از آن حقوق حضورش را در کشورها معنی دار و موجه می کند.

با این مقدمه و با توجه به وضعیت کنونی ایران:‌ محدودیتی که سازمانهای غیردولتی از آن برخوردار هستند که امکان فعالیتهای ترویجی آنها را به حداقل می رساند؛ با توجه به اینکه فعالین حقوق کودک یا در زندان هستند یا در خارج از ایران (و این روزها جای خالی نسرین ستوده خالی تر از همیشه است) با توجه به لیست بیش از صد نفره ی کودکانی که در انتظار اعدام هستند؛ با توجه به کودک آزاری هایی که در یک ماه اخیر به اوج وخامت رسیده، نقش یونیسف چیست؟‌ نکته غیرقابل انکار این است که یونیسف هم در وضعیت پیچیده ای قرار دارد. و علاوه بر این کار ترویج حقوق کودک کاری بین بخشی است که در فرایندی طولانی به نتیجه می رسد. بنابراین انتظار نمی رود که یونیسف یک تنه نقش منجی را داشته باشد. اما با توجه به اینکه یونیسف خود را پاسخگوی کودکان نمی داند؛ از دخالت در اموری که نیاز به ترویج دارد خجل و محافظه کار است؛‌ در مقابل سه مورد کودک آزاری که حتی روزنامه های محافظه کار به آن پرداخته اند سکوت کرده است... و از طرف دیگر با توجه به هزینه های گزاف حضور این سازمان در ایران ارزش افزوده یونیسف چیست؟ هانیه، نیما و باربد فاجعه کودک آزاری این روزها هستند. یونیسف این روزها کجاست؟‌

پانوشت:

(1) http://www.ir-women.com/spip.php?article9523

(2) http://www.unicef.org/about/who/index_faq.html

(3) http://www.nationsencyclopedia.com/United
-Nations/Social-and-Humanitarian-Assistance-UN
-CHILDREN-S-FUND-UNICEF.html

زندانیان سیاسی؛ گزارش اوین و ورامین و مشهد

گزارشها از كانون حمايت ازخانواده جان باختگان و بازداشتي ها

فشار مضاعف روي زندانيان مشهد

بنا به اخبار رسيده از زندان مشهد مقامات اين زندان آنچه را كه حتي در قوانين خودشان آمده براي زندانيان اجرا نمي كنند و زندانيان را تحت فشار مضاعف قرار مي دهند.از جمله اين زندانيان آقاي هاشم خواستار عضو كانون صنفي معلمان است كه از اواسط سال 88 در زندان بسر مي برد. قا ضي پرونده نه تنها از دادن آزادي مشروط به وي خودداري مي كند, بلكه حتي اجازه ملاقات او با نزديكترين افراد خانواده اش را هم نمي دهد.اين علي رغم درخواست هاي مكرر خانواده و دوستان نزديك وي ميباشد.لازم به ذكر است كه در جهت تحقير زندانيان و خانواده شان , در زندان مشهد آنها را بصورت توهين آميز و زننده ترين وجه مورد بازرسي بدني قرار مي دهند.


زنداني سياسي محمد بنازاده امير خيزي, 8ماه پس از حكم همچنان در 209بلاتكليف

زنداني سياسي محمد بنازاده امير خيزي 8 ماه پس از گرفتن حكم همچنان در انفرادي 209بلاتكليف مي باشد .بنا به گزارش دريافتي زنداني سياسي آقاي محمد بنازاده امير خيزي که در چهارم مهر ماه 89در دادگاه شعبه 15تهران به 5سال حبس محکوم شده است, پس از گذشت 8ماه, همچنان درانفرادي 209مي باشد .از دادگاه تجديد نظرش هم خبري نيست و به بند عمومي بازنگشته است تنها در اين مدت يكبار خبر از دادگاه تجديد نظر وي بوده كه آنهم به دلايل نامعلومي كنسل شده است .

زنداني سياسي كبري امير خيزي بدليل عدم درمان به موقع ازبابت بينايي و چشم دچار مشكلات جديدي شده است

زنداني سياسي كبري اميرخيزي بدليل عدم درمان به موقع ازبابت بينايي و چشم دچار مشكلات جديدي شده است .بنا به اخبار دريافتي زنداني سياسي خانم کبري بنازاده اميرخيزي که در زندان قرچك ورامين محبوس مي باشد , بدليل بيماريها و عدم امكان درمان و معالجه درزندان از بابت بينايي و چشم دچار مشكلات جديدي شده است .گزارشات حاكي از آن است كه پزشكان متخصص گفته اند بدليل عدم درمان به موقع , پروسه درمان وي نياز به يك زمان طولاني با نظارت پزشك متخصص امكان پذير مي باشد .لازم به ياد آوري است كه پزشک قانوني نامه عدم تحمل کيفري در رابطه با ايشان داده است نزديک به پنج ماه اين نامه به دادستاني داده شده است در پاسخ پيگيريها ازدادن پاسخ مشخص و تعيين تکليف نامه پزشک قانوني خودداري کرده اند وبا مرخصي استعلاجي وي موافقت نكرده اند.

ضرب و شتم پدر زندانی سیاسی به دليل مصاحبه

كانون حمايت ازخانواده جان باختگان و بازداشتي ها :ضرب و شتم آقاي حاجي لويي توسط ماموران اداره اطلاعات بدليل مصاحبه با صداي امريكا

بر اساس گزارشات دريافتي طي هفته جاري ماموران اداره اطلاعات آقاي حاجي پدر زنداني سياسي مريم حاجي لويي كه محبوس در تبعدگاه قرچك ورامين مي باشد را احضار كرده و پس سئوال جواب هايي ايشان را مورد مواخذه قرار دادند. كه چرا با صداي امريكا مصاحبه كرده است . گزارشات حاكي از آن است كه ماموران اداره اطلاعات به اين قناعت نكرده و در يك اقدام غير انساني وي رادر حين سئوال و جواب مورد ضرب و شتم و اهانت قرار دادند.ايشان را تهديد كردند كه حق بر گزاري مراسم بزرگداشت چلهمين روز در گذشت فرزندش مسعود حاجي لويي كه از قربانيان حمله و هجوم به قرارگاه اشرف در عراق بوده است را ندارد .

دیپلماتها رژیم تهران را به سرقت اطلاعات متهم کردند

خبرگزاری حکومتی مهر: دیپلمات ها در وین ادعای جدیدی را علیه ایران مطرح کرده و جمهوری اسلامی را متهم به سرقت اطلاعات کردند.

دیپلمات هایی که نخواستند نامشان فاش شود، در این باره اعلام کردند که آژانس بین المللی انرژی اتمی نگران است که مبادا ایرانی ها به تجهیزات ذخیره اطلاعات و تجهیزات شخصی بازرسان این نهاد دست یافته باشند.

آسوشیتدپرس به نقل از این دیپلمات ها مدعی شد که این دیپلماتها گفته اند که وین نگران آن است که ایران به لب تاپ ها و تلفن های همراه بازرسان دست یافته و اطلاعات داخل آنها را کسب کرده باشد.

این ادعای منابع ناشناس غربی در حالی اکنون منتشر می شود که اخیرا اتحادیه اروپا مدعی شد نامه ایران در پاسخ به نماینده 1+5 حاوی هیچ مطلب جدیدی برای از سرگیری مذاکرات با این گروه نیست.

جریان انحرافی به دنبال ایجاد تشکیلات موازی اطلاعاتی

روزنامه جوان (سپاه پاسداران): جریان انحرافی بدنبال راه اندازی یک تشکیلات موازی اطلاعاتی برای خود می باشد.

پس ازاینکه تلاش جریان انحرافی برای چینش نیروهای خود درسیستم اطلاعاتی - امنیتی کشور به منظور سیاسی ساختن وخصوصی ساختن اطلاعات با شکست مواجه شد ،جریان انحرافی تصمیم گرفته است که از سیستم اطلاعات موازی بهره بگیرد.

در همین رابطه گفته می شود بنا بر توصیه های عناصر موثر جریان انحرافی بنا شده است این سیستم موازی با مدیریت فردی که تغییر وی آغازگر اتفاقات یک ماه گذشته بود،درهمسایگی یکی از نهادها تشکیل شود.

مشائی را دستگیر کنید

سایت شفاف نزدیک به پاسدار قالیباف شهردار رژیم در تهران: انصار حزب الله کل کشور در آخرین شماره تریبون رسمی خود از دستگاه های امنیتی بالاخص وزرات اطلاعات درخواست کرد که هر چه سریعتر مشائی را به دلیل اتهامات مالی و عقیدتی دستگیر کنید.

نشریه یالثارات الحسین در آخرین شماره با تیتر یک کردن "مشائی را دستگیر کنید"، به تحلیل فراماسون بودن مشائی و جریان انحرافی پرداخت.

در گزارش این هفته نامه به نقل از حجت الاسلام قاسم روانبخش آمده است:مباني فراماسونري در سخنان مشايي موج مي زند.

بنابراين، مشايي شخص بسيار خطرناکي است که مشمول هشدار آيت‌الله مصباح يزدي مبني بر خطر ظهور يک فرقه جديد مي‌شود که حتي خطر آن در رده فرقه علي محمد باب است. چرا که بحث مطرح شده توسط وي مبني بر مديريت مستقيم امام زمان(عج) است و اين به معني نفي ولايت فقيه و ارتباط مستقيم با شخص امام‌ زمان(عج) است. اما يک نگراني که وجود دارد اين است که در آ‌ينده رئيس جمهور خدمات دولت خدمتگزار را منتسب به شخص مشايي کند و پس از آن تحت حمايت‌هاي خارجي که انجام خواهد گرفت شاهد آثار شوم و ناميمون آن باشيم.

به گفته وی ارتباط و رفت و آمدهاي مشکوک وي در شرق و غرب عالم بايد توسط نيروهاي امنيتي زير نظر گرفته شود و انساد و مدارک آن جمع‌آوري شود تا خطري که نظام جمهوري اسلامي را تهديد مي‌کند را دفع کنند.

در همین رابطه جواد کریمی نماینده در مجلس نیز گفت:جواد كريمي قدوسي :دستگيريهاي اخير در راستاي هشدار آيت الله مصباح است .قطعا دستگيري‌هاي اخير براساس شواهد مستند که برپايه مراقبت‌هاي امنيتي به دست آمده انجام شده است. آنچه مسلم است مامورين امنيتي با اشراف به شواهد غيرقابل انکار در مقطع زماني فعلي که بسيار هم حساس است دست به يک سلسله دستگيري از افراد منتسب به جريان انحرافي زدند و فرصت فعاليت بيشتر از اين گروه گرفته شد. بنابراين بازداشت‌هاي اخير قطعا در راستاي هشدار آيت‌الله مصباح است لذا افرادي هم که در آينده‌اي نزديک دستگير خواهند شد در ادامه همين فرآيند و بر پايه اطلاعات دقيق و غيرقابل انکار در چنگ مامورين امنيتي خواهند افتاد.

نيروهاي امنيتي هرچه سريعتر مشايي را دستگير كنند

مشايي بذل و بخشش‌هايي در شهرستانها داشته که بر نيروهاي امنيتي پوشيده نيست. لذا بايد اثبات شود که توزيع پول و ارتباطات وي با آن سوي مرزها در چه راستايي بوده و چطور دولتي که براي مبارزه با فساد تشکيل شد شخصي وجود دارد که پول‌هاي کلاني در اختيار دارد و به واسطه آن اقدام به تشکيل شوراي راهبردي براي فتح مجلس کرده است. بنابراين، نيروهاي امنيتي بايد هر چه‌ سريع‌تر اقدام به دستگير اين شخص کنند چرا که اين مطالبه عمومي ملت ايران است.

ماهها زندان به خاطر شعار نویسی برای تجمع ۲۵ بهمن

سایت تحول سبز: احسان شیرزادی به جرم شعار نویسی برای تجمع ۲۵ بهمن ماه سال ۸۹ از روز ۲۳ بهمن ماه زندانی است .

به گزارش کلمه، این زندانی ۲۷ ساله که هنوز بلاتکلیف در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شعار نویسی برای تجمع ۲۵بهمن ماه سال گذشته بازداشت شده است .

به گفته خانواده شیرزادی ، وی روز ۲۳ بهمن ماه سال ۸۹ بازداشت شد و مدتی را در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات گذراند آنها می گویند اتهام شعار نویسی به فرزندشان تفهیم شده اما تاکنون دادگاهی برای وی برگزار نشده است و او همچنان بلاتکلیف در زندان به سر می برد .

مقامات قضایی از تبدیل قرار بازداشت وی به قرار وثیقه خودداری می کنند .

درگیری در حضور وزیر مسکن رژیم

خبرگزاری مهر: عوامل اجرایی پروژه همت صبح پنج‌شنبه در حضور وزیر مسکن و شهرسازی با هم درگیر شدند.

به دنبال مجادله برخی از عوامل اجرایی پروژه همت، کار به جایی رسید که مشخص شود این پروژه ملی حتی مشاور هم ندارد.

پیمانکار پروژه یادشده در حضور وزیر مسکن و شهرسازی به صورت شفاهی از ادامه حضور در این پروژه استعفا کرد.

وی، علت این امر را دخالت‌های نابجا و بازرسی‌های دست و پاگیر دانست.

زمانی که درگیری لفظی میان مسئولان بخش خصوصی و دولتی بالا گرفت، مضخص شد این پروژه پس از گذشتت سال‌ها هنوز مشاور خود را نمی‌شناسد.

وزیر مسکن نیز که از وضعیت موجود متعجب شده بود، با وساطت میان ناظر و پیمانکار خواستار رفع اختلافات در فضایی آرام و به دور از حاشیه شد.

نیکزاد تصریح کرد: مسائل فنی و سیاسی نباید در پروژه‌ها به هم گره بخورد.

وزیر مسکن که از صبح امروز مهمان استان البرز است، تا ساعاتی دیگر از روند اجرایی پروژه مسکن مهر ماهدشت بازدید می‌کند.

در این بازدید، مسئولان استانی و شهرستانی، وزیر مسکن را همراهی می‌کنند.

پروژه ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحدی مسکن مهر ماهدشت که سال گذشته با حضور وزیر مسکن کلنگ‌زنی شد، هم اکنون با مشکل کمبود بودجه و امکانات مواجه است.

وزیر مسکن در حالی از این پروژه بازدید می‌کند که سال گذشته وعده داده بود که یک هزار و ۵۰۰ واحد از این پروژه عظیم مور بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

محکومیت فعال دانشجویی به 5 سال حبس تعلیقی

کمیته گزارشگران حقوق بشر - سیامک سهرابی، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف طی حکمی از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به 5 سال حبس محکوم شد. مطابق حکم صادره مدت محکومیت وی به مدت 5 سال به حالت تعلیق در خواهد آمد.

سیامک سهرابی چهارشنبه ۲۴ فروردین ۹۰ با گذشت 45 روز از زمان بازداشت و با تامین قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد. دادگاه این عضو انجمن اسلامی دانشجویان 5 اردیبهشت ماه جاری با حضور وکلای وی آقایان دکتر یوسف مولایی و صالح نیکبخت در شعبه‌ی 26 دادسرای عمومی و انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی تشکیل شد. وی نخستین فرد از دانشجویان بازداشت شده در جریان تجمع 25 بهمن 89 دانشگاه شریف است که در دادگاه محاکمه و محکوم می‌شود.

سیامک سهرابی رئیس هیئت رئیسه شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان، نماینده انجمن اسلامی در شورای فرهنگی دانشگاه و دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران روز دوشنبه ۹ اسفند ۸۹ توسط مٱموران امنیتی هنگام خروج از دانشگاه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

وی که پیش از این عضو شورای صنفی دانشکده مهندسی عمران و شورای صنفی دانشگاه نیز بوده است، پیش از بازداشت در نامه‌ای خطاب به رضا روستا آزاد، سرپرست موقت دانشگاه شریف از عملکرد وی در برخورد و اعمال فشار بر دانشجویان انتقاد کرده و خواهان تلاش وی برای آزادی دانشجویان بازداشتی شریف شده بود.

لازم به يادآوری است در پی تجمع 25 بهمن 89 در دانشگاه صنعتی شریف 18 تن از دانشجویان این دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. از این عده هم‌اکنون تنها علی‌اکبر محمدزاده، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه با گذشت بیش از سه ماه از زمان دستگیری در بازداشت بسر می‌برد. وی طی هفته‌های گذشته پس از تحمل قریب به دو ماه سلول انفرادی ابتدا به سوئیتی چند نفره در بند 209 و سپس به بند امنیتی 350 زندان اوین منتقل شد.

وکیل مدافع دراویش گنابادی بازداشت شد

بنا به گزارشهای منتشر شده، مصطفی دانشجو یکی از وکلای دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی، عصر چهارشنبه ٢٨ اردیبهشت ماه ٩۰، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

در گزارشها گفته شده بعد از ظهر روز چهارشنبه، جمع زیادی از ماموران امنیتی، به محل کار مصطفی دانشجو یورش آورده و وی را دستگیر و به نقطه نامعلومی انتقال دادند.

هنوز از دلیل و محل بازداشت این وکیل مدافع و فعال مدنی، خبر و گزارشی منتشر نشده است.

چهارده تن از دراویش گنابادی نیز روز یکشنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه از سوی دایره اجرای احکام دادسرای شهرستان گناباد برای اجرای حکم شلاق فراخوانده شدند.

 

 

آتش زدن بچه ها به دلیل فقر و اعتیاد

سایت روزآنلاین: 123. این شماره تلفن در یک ماه گذشته و بنا بر اعلام خبر گزاری‌های رسمی در ایران بارها به صدا در آمده و خبر دردناک چندین مورد کودک آزاری حاد در اردیبهشت ماه امسال، از این طریق به بیرون از محیط خانه راه یافته و در فضای رسانه ای کشور و حتی در میان رسانه های فارسی زبان خارج از ایران انعکاس یافته است.

شماره تلفن مرکز فوریت های اجتماعی که زیر مجموعه سازمان بهزیستی ایران است و این روزها به دلیل جایجایی مکرر مدیران و ادغام وزارت خانه ها روزهای خوشی را پشت سر نمی گذارد فقط در یک ماه، ناجی 3 کودک شده که به طور پیاپی مورد آزار حاد آن هم از سوی خانواده های شان قرار می گرفتند، هانیه و نیما و اکنون باربد سه کودکی هستند که در اردیبهشت‌ ماه امسال تا دم مرگ آزار دیده اند.


آتش زدن "باربد"

با گذشت تنها يك هفته از انتشار خبر دومين كودك آزاري و از ضرب و جرح شديد نیما از سوی پدر و مادرش، اين بار، یک مادر در حالي بر بالين پيكر سوخته پسر 3ساله‌اش به نام باربد شيون مي‌كند كه به گفته پرستاران، احتمال زنده ماندن اين كودك با 70 درصد سوختگي، بسيار اندك است. باربد را پدرش آتش زده. خودش مي‌گويد به خاطر تهديد و وادار كردن همسرش به ادامه زندگي مشترك؛ اما قطعا نقش محرك اعتياد آور «شيشه» در اين ماجرا پررنگ‌تر است.

شيرين صدر نوري ، مددكار اجتماعی كه دو روز پیش از نگارش این گزارش به عيادت «باربد» رفته بود، در گفت‌وگويي با خبرگزاری دانشجویان ایران(ايسنا)، درباره چگونگي وقوع اين حادثه گفت: پدر «باربد» به علت اعتياد به شيشه مدت‌ها بود كه نسبت به «مينا» همسرش ظنين بوده و اختلافات اين دو موجب مي‌شود كه مينا تصميم به جدايي بگيرد. بنابراين خانه اجاره‌اي مشترك‌شان را در حالي كه شوهرش «باربد» را از او جدا مي‌كند، ترك كرده و به منزل پدري‌اش مي‌رود.

این مددکار اجتماعی با بيان اينكه پدر باربد، درمدت درگيري با همسرش، چندين بار با او تماس گرفته و با تهديد آسيب زدن به باربد، از مادر درخواست بازگشت كرده بود، گفت که محمد به دليل مصرف مواد مخدر شرايط رواني نرمالي نداشته، بنابراين در زماني كه مادر باربد در منزل پدري‌اش حضور نداشته و پدربزرگش نيز از منزل خارج شده بود، با تهديد مادربزرگ به منزل آنها وارد مي‌شود و باربد را با خود به درون اتاقي برده و بنزيني كه داخل يك شيشه نوشابه با خود آورده بود را بر پيكر باربد ريخته و وي را به آتش مي‌كشد، مادربزرگ نيز زماني در ماجرا مداخله مي‌كند كه شيون باربد سه ساله را شنيده و با صحنه دلخراش سوختن او در شعله‌هاي آتش مواجه مي‌شود و از همسایه ها در خواست کمک می کند و به ترتیب پیکر سوخته باربد به بیمارستان منتقل و می شود و پدر نیز که خود کمی سوخته بوده از سوی پلیس دستگیر می شود.

«باربد» در حالي سومين قرباني كودك‌آزاري‌هاي اخير به شمار مي‌رود كه پیش از او و در فاصله کمتر از یک ماه هانیه و نیما نیز قربانی کودک آزاری شدید شده بودند.


رشد کودک آزاری در سال جدید

در همین حال مصطفی اقلیما، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران از افزایش انواع مختلف آسیب‌های اجتماعی نسبت به سال گذشته و دو برابر شدن گزارش‌های مربوط به کودک آزاری شدید در کشور خبر داد و گفت: مهمترین دلیل وقوع این آسیب، مشکلات اقتصادی و فقر است.

دکتر اقلیما به خبرگزاری مهر گفت: در حال حاضر میزان درآمد با مخارج خانواده ها یکی نیست بنابراین با افزایش مشکلات آنها میزان آسیبها نیز هر روز بیشتر می شود.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با تاکید براینکه آسیب‌های اجتماعی قابل تبدیل به یکدیگرهستند، معتقد است: در شرایطی که زندانهای ایران 3 برابر ظرفیت فعلی، زندانی دارند و همچنین آمار طلاق نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش و ازدواج 2 درصد کاهش داشته است، آسیبهایی مانند کودک آزاری، در کنار آن زیاد می شود.

به گفته اقلیما، میزان خط فقر یک میلیون تومان اعلام شده است در حالی که حقوق کارگران امسال 330 هزار تومان است و از سوی دیگر با توجه به اینکه قیمت اجاره یک آپارتمان کوچک حدود 500 هزار تومان است بنابراین امکان پرداخت آن با این حقوق ها وجود ندارد و همین امر درنهایت با بروز مشکلات اقتصادی باعث ایجاد آسیب‌های مختلف در خانواده ها خواهد شد.


آمارها فریاد می زنند

یکی از غم انگیز ترین شکنجه ها آزار کودکی 35 روزه بود که چند سال پیش در بیمارستانی در گیلان در گذشت. در دست و پای این نوزاد پسر که پیمان نام داشت آثار سوختگی دیده می شد و دچار ضربه مغزی شده بود. این نوزاد والدینی 17 و 19 ساله داشت. در بین موارد کودک آزاری که در ایران به ثبت رسیده، این مورد، خردسال ترین کودکی است که مورد اعمال خشونت بار والدینش قرار گرفته است.

آمار رسمی این کودک آزاری ها کمتر اعلام می شود، اما در آخرین آماری که در این زمینه منتشر شده آمده است: 66 درصد کودک آزاری ها از سوی مردان اعمال می شود و دختران بیش از پسران در معرض کودک آزاری قرار می گیرند. همچنین 25 درصد کودک آزاری ها در خانواده های طلاق اتفاق می افتد. این در حالی است که آمارها نشان می دهد 50 درصد والدین ایرانی معتقدند تنبیه برای کودک لازم است و 40 درصد والدین نیز به تنبیه بدنی گرایش دارند.

بررسی ها درباره روابط میان خانواده و فرزندان نشان می دهد، در مقابل یک مورد کودک آزاری که فاش می شود، دست کم 20 مورد دیگر پنهان می ماند. تحقیقات نشان می دهد بیش از 90 درصد کودک آزاری ها در محیط خانه اتفاق می افتد و این در حالی است که پدران با 5/48 درصد، بالاترین و پس از آن مادران با 8/23 درصد در ردیف بعدی عوامل کودک آزاری جسمانی در خانواده های کودک آزار قرار دارند.

بیشتر پرونده های کودک آزاری در ایران درباره کودکانی تشکیل شده که والدین معتاد داشته اند. اعتیاد، به ویژه در خانواده‌های فقیر، تواناییهای تربیتی والدین را ساقط کرده و آنها را در شرایطی قرار می دهد، که همواره به خود زحمت فکر در عمق اعمال خویش را نمی دهند و آسانترین و سریعترین راه را برای سرکوب فرزند در پیش می گیرند.


مشکل قانونی داریم؟

علی نجفی توانا، حقوقدان در گفت و گو با روز از فقدان سازوکار مشخص حقوقی برای دفاع از حقوق کودکان در ایران می گوید.

دکتر نجفی توانا می گوید:با نهایت تأسف باید گفت که در مقررات داخلی ایران بر خلاف برخی قوانین داخلی و وجود قوانین بازدارنده در سطح جهانی، ساز و کار مشخص و کارآمدی برای دفاع از حقوق کودکان نداریم و حمایت لازم از کودکان در مواجهه با دشواری‌های احتمالی زندگی نمی‌شود.

به گفته او: در آخرین قانون حمایتی مصوب سال ۱۳۸۳ نیز پدر و مادر مستثنی شدند در حالی‌که درصد قابل توجهی از کودک آزاری‌ها در کشور ما از سوی پدر و مادر فاقد صلاحیت انجام می‌شود.

بر پایه گزارش مددكاری انجمن حمایت از حقوق كودكان ایران نیز ، اكثر كودكان مورد آزار در زمینه حضانت، بدسرپرستی و بی‌سرپرستی نیاز به مساعدت‌های حقوقی دارند.


باید کاری کرد

گزارش سالانه واحد مددكاری انجمن حمایت از حقوق كودكان حاكی است، در یك‌ سال اخیر حدود 200 مورد كودك‌آزاری به مددكاری انجمن ارجاع شده كه همه این موارد نشان‌دهنده خشونت ورزی به كودكان است.

براساس این گزارش، حدود 48 درصد این كودكان مورد آزار بدنی، 49 درصد آزار عاطفی، 13 درصد آزار جنسی، 20 درصد بهره‌كشی اقتصادی و 12 درصد مورد آزار آموزشی قرار گرفته‌اند. هرچند در برخی موارد نیز دو یا چند مورد كودك‌آزاری توامان صورت گرفته است.

براساس همین گزارش، با این كه كودك‌آزاری بویژه از نوع جسمی و بدنی آن، از لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود، ‌اما عملا این مسائل با وجود تاییدیه پزشكی قانونی و قابل رویت بودن، همچنان رخ می‌دهد.

بر پایه این گزارش و با استناد به آمارهای ارایه شده كه بیشترین آزارها در خانه و خانواده اتفاق می‌افتد، باید برنامه‌هایی برای حمایت از خانواده‌هایی كه در وضعیت‌های دشوار و با آسیب‌های متعددی روبه‌رو هستند، اجرا شود. برنامه هایی برای سرمایه‌گذاری در بخش خدمات رفاه اجتماعی و آموزش مهارت‌های فرزندپروری. موضوعی که در اوضاع پرتلاطم سیاسی- اجتماعی ایران بیشتر بیشتر شبیه یک آرزوست.

اعتراض به شرایط ضدانسانی زندان زنان قرچک ورامین

سایت تغییر برای برابری: بیانیه بیش از 500 نفر از فعالان جنبش زنان و فعالان مدنی در اعتراض به شرایط ضدانسانی زندان زنان قرچک ورامین

بیش از 500 نفر از فعالان جنبش زنان و فعالان مدنی با امضای بیانیه ای، اعتراض خود را نسبت به شرایط ضد انسانی زندان زنان قرچک ورامین اعلام کردند. آنان در این بیانیه ضمن اعتراض به ادامه بازداشت زندانیان سیاسی و به طور خاص نگهداری زندانیان زن در زندان قرچک ورامین ، خواستار تعطیلی فوری کلیه زندان های غیر قانونی و فاقد استاندارد، فراهم آوردن امکانات بهداشتی و رفاهی مناسب (با در نظر گرفتن نیازهای ویژه زنان و فرزندان ایشان)، اجرای اصل تفکیک مجرمین و در نهایت رعایت کلیه حقوق اولیه همه زندانیان -چه زندانیان سیاسی، چه غیر سیاسی- شده اند.


متن کامل این بیانیه در زیر می آید:

روز دوشنبه 19 اردیبهشت ماه 1390، رئیس سازمان زندان ها خبر از انتقال تمامی زندانیان زن استان تهران به زندان قرچک ورامین داد. براساس گزارش های منتشر شده، تاکنون تعداد زیادی از زنان زندان رجایی شهر کرج و اوین به این مکان منتقل شده اند. در این میان زندانیان سیاسی زن نیز بی بهره نبوده اند. در گزارش منتشر شده از سوی زندانیان سیاسی زن که به این زندان منتقل شده اند، زندان قرچک ورامین واقع در بیابان های اطراف تهران است. زندانیان در رابطه با جایگاه جغرافیایی این زندان می گویند: «همین بس که ما همچنان در عجبیم از آن که خانواده های ما چگونه خواهند توانست برای ملاقات با ما به این ینگه دنیا بیایند؟». این زندان شامل هفت سوله و در هر سوله بیش از ۲۰۰ زندانی نگهداری می شوند. عدم وجود کوچک ترین سیستم برای تهویه هوا؛ ایجاد ناراحتی های تنفسی جدی به دلیل بوی فاضلاب و شدت گازهای ناشی از آن و وجود تنها دو سرویس بهداشتی با دو اتاقک حمام برای بیش از ۲۰۰ نفر در هر سوله که همان محل شستن ظرف و لباس و استحمام نیز هست، زندان ورامین را به مکان مخوفی تبدیل کرده که از حداقل امکانات بهداشتی و رفاهی بی بهره است. محدودیت های به وجود آمده به خاطر سرویس های بهداشتی، عملا باعث شده است تا بسیاری از زندانیان از محیط سوله و مابین تخت ها به عنوان "سرویس بهداشتی" استفاده کنند. زندانیان از سه وعده غذایی منظم روزانه بی بهره هستند و تنها به میل زندانبان به آنها غذا داده می شود زیرا جیره غذا و آبشان کافی نیست. به گفته زندانیان، از آنجا که بسیاری از زندانیان کم سن و سال حتی زیر ۱۸ سال نیز در این زندان نگهداری می شوند، به وضوح می توان مشکل سوءتغذیه جدی را در میان بسیاری از آنها مشاهده کرد.

شایان ذکر است کلیه این موارد، برخلاف آیین نامه اجرایی زندان هاست. بر اساس ماده 91، 92 و 93 آیین نامه اجرایی زندانها محکومان می بایست از حقوق مربوط به بهداشت زندانیان مانند فراهم کردن پوشاک مناسب، رفع نیازمندی های بهداشتی (به ویژه برای زنان)، تهیه برنامه غذایی مناسب که دارای كالري و ويتامينهاي كافي باشد در سه وعده صبحانه، نهار، شام به همراه چاي يا آب آشاميدني سالم، برخوردار باشند. بر اساس ماده 100 و 108 آیین نامه نیز وضـع اماكن زندان بايد بر اساس اصول بهداشتي باشد و گرمابه و دستشوئي زندان بايد هميشه تميز بوده و به اندازه كافي دوش سرد و گرم در دسترس محكومان گذاشته شود. همچنین بر اساس تبصره 1 ماده 234 آیین نامه، محکومان می بایست به درخواست شخصی در نزديكترين زندان محل سكونت خانواده خود تحمل كيفر کنند تا خانواده آنها بتوانند به راحتی برای ملاقات آنها بیایند. متاسفانه به رغم موارد قانونی یاد شده، شاهد آن هستیم که در زندان نیز – مانند خانواده، اجتماع و قانون – بر زنان این سرزمین ستم وارد شده و اعتراض آنان به این شرایط ضد انسانی مثل همیشه با سرکوب و خشونت مواجه شده است. تا جایی که خانواده زنان زندانی نگران مرگ تدریجی فرزندان خویش و تبدیل این مکان به کهریزکی دیگر هستند.

ما جمعی از فعالان جنبش زنان وفعالان مدنی ایران، ضمن اعتراض به ادامه بازداشت زندانیان سیاسی و به طور خاص نگهداری زندانیان زن در زندان قرچک ورامین تحت چنین شرایطی، خواستار تعطیلی فوری کلیه زندان های غیر قانونی و فاقد استاندارد، فراهم آوردن امکانات بهداشتی و رفاهی مناسب (با در نظر گرفتن نیازهای ویژه زنان و فرزندان ایشان)، اجرای اصل تفکیک مجرمین و در نهایت رعایت کلیه حقوق اولیه همه زندانیان -چه زندانیان سیاسی، چه غیر سیاسی- هستیم. ما امضا کنندگان این بیانیه همچنین انتظار داریم که صدای اعتراض مان پیش از رخ دادن فاجعه ای دیگر در این زندان، مورد توجه مسئولان قضایی قرار گیرد.

افاضات احمدی‌نژاد: برنامه غرب برای خشکسالی در ایران

احمدی‌نژاد: غرب برای ایجاد خشک‌سالی در ایران برنامه‌ریزی کرده است

سایت خبرآنلاین: محمود احمدی‌نژاد امروز پنج‌شنبه در مراسم افتتاح سد کمال صالح در استان مرکزی از طراحی و برنامه‌ریزی کشورهای غربی برای ایجاد خشک‌سالی در برخی مناطق جهان از جمله ایران خبر داد.

احمدی‌نژاد که برای افتتاح سد و سامانه انتقال آب کمال صالح به اراک سفر کرده است، با اشاره به مقاله یک سیاستمدار غربی که از بحران آب در 30 سال آینده خبر داده و در آن از خشک شدن مناطقی از کره زمین از سمت ترکیه و ایران تا شرق آسیا سخن گفته است، افزود: محدوده ترسیم شده در مقاله این سیاستمدار غربی بخش‌هایی را شامل می‌شود که آن‌ها از تمدن‌سازی و فرهنگ‌آفرینی کشورهای این محدوده در هراسند.

احمدی‌نژاد با بررسی وضعیت بارش و تغییرات آب و هوایی در یک سال اخیر در منطقه آسیا و اروپا تصریح کرد: بر اساس اخباری که صحت آن در مورد وضعیت آب و هوا مورد تایید قرار گرفته است، کشورهای اروپایی با استفاده از تجهیزاتی خاص، به گونه‌ای عمل کرده‌اند که ابرها تخلیه شده و ابرهای بارش‌زا به کشوری‌های منطقه از جمله ایران نرسد.

وی با بیان اینکه این یک حادثه طراحی شده است، گفت: این موضوع از طریق مراجع حقوقی کشورمان پیگیری خواهد شد و این کار زشت نباید ادامه پیدا کند.

وی هدف کشورهای اروپایی را از انجام این اقدامات، ایجاد تنش و تخاصم در آب‌های مرزی کشورها عنوان کرد و افزود: اعتقاد دارم همان طور که پیش از این نیز اعلام شده بود، جنگ آینده جنگ آب است.

معاونان پارلمانی فقط نامه ‌رسان شده‌ اند

شمال نیوز: رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با اشاره به عوامل تذکر‌ها و سوال‌های زیاد نمایندگان، یادآور شد: معاونان پارلمانی دولت خیلی کارایی ندارند.

"محمدتقی رهبر" در گفت‌و‌گو با خانه ملت راجع به انتقاد "محمدرضا میرتاج‌الدینی" معاون پارلمانی رئیس جمهور از حجم زیاد سوال و تذکر نمایندگان به وزرا و رئیس قوه مجریه، گفت: هیئت داوری فراکسیون اصولگرایان مجلس برای کاهش حجم تذکر‌ها و سوال‌ها با میرتاج الدینی جلسه‌ای داشت که دو طرف به این نتیجه رسیدند که وزیران در دفتر دولت، داخل مجلس حضور یابند و پاسخ مطالبات نمایندگان را بدهند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور نیز از نتیجه آن جلسه مطلع شد، تصریح کرد: اگر مسئولان دولتی به آن توافق پایبندی نشان می‌دادند، نماینده قبل از اقدام طرح تذکر یا سوال، مشکلات حوزه انتخابیه خود را از مسیر یاد شده پیگیری می‌کرد.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس با اشاره به تاکید رئیس مجلس بر طراحی راهکاری برای کاهش حجم تذکر‌ها و سوال‌ها از وزیران، افزود: معاون پارلمانی رئیس جمهور نباید امروز از نمایندگان انتقاد کند چراکه خود پیگیری لازم را در اجرای توافقات یاد شده انجام نداد. از این رو وقتی وزیران به دفتر دولت، داخل مجلس نمی‌آیند نمایندگان نیز مجبور به استفاده از ابزارهای نظارتی خود می‌شوند.

 

معاونان پارلمانی دولت خیلی کارآیی ندارند

عضو هیئت داوری فراکسیون اصولگرایان مجلس درباره نقش معاونان پارلمانی در پیگیری مشکلات مردم، اظهار کرد: خیلی کم پیش آمده که من کاری را به یک معاون پارلمانی ارجاع بدم و او مسئله را به سرانجام رسانده باشد. تنها کاری که آنها در قبال خواست نمایندگان انجام می‌دهند آن است که یک نامه را به دستگاه مربوطه بنویسند و رونوشت آن را نیز تحویل ما دهند.

وی ادامه داد: نامه‌نگاری که کار نیست، مسئول باید برای حل مشکل تلاش کند. به نظر وکلای ملت، معاونان پارلمانی خیلی کارایی ندارند، چون فقط نامه‌رسان شده‌اند و مسائل را پیگیری نمی‌کنند. بنابراین شخص وزیر باید وقتی را برای حضور در اتاق دولت اختصاص دهد تا حجم سوال‌ها و تذکر‌ها کم شود.

"سید محمدرضا می‌رتاج‌الدینی" معاون پارلمانی رئیس جمهور اخیرا موضوع سؤال از وزرا و احضار مکرر آنها به مجلس را مورد انتقاد قرار داده و برخی از تذکرها به رئیس جمهور را غیرمرتبط دانسته است.

كام تلخ اقتصاد ايران

روزنامه شرق: با وجود آنكه بيش از نيمي از كل درآمد نفتي تاريخ ايران در شش سال اخير به دست آمده، آمارهاي رسمي نشان مي‌دهند مهم‌ترين شاخص علمي براي اندازه‌گيري عدالت در توزيع ثروت و درآمد هر جامعه يعني ضريب جيني، نه تنها در اين شش سال بهبود نيافته، بلكه به گواه همين نظام آماري به شدت آماج اغراض سياسي قرار گرفته و اوضاع اين يا آن گروه نيز بدتر و وخيم‌تر شده است. شواهد نشان مي‌دهد ظرف سال‌هاي 1384 تا 1389 مجموع درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات نفت و گاز ايران از مرز افسانه‌اي 500 ميليارد دلار عبور كرده و امسال نيز با تداوم روند كنوني، مرز 600 ميليارد دلار را پشت‌سر خواهد گذاشت. در همين مدت، ضريب جيني كه در سال 1383 با روند بهبود مداوم به حدود 39/0 (سي‌ونه‌صدم از يك) كاهش يافته بود، رو به تلاطم گذاشت و به جاي كاهش بيشتر كه به معناي توزيع عادلانه‌تر درآمد بود، مجددا به بالاتر از 40 درصد برگشت. اكنون كار به جايي رسيده است كه بنا بر اظهار وزير اقتصاد و دارايي قرار است در صورت موفقيت‌آميز بودن اجراي همه سياست‌ها و وعده‌ها، تا پايان سال 1394 خورشيدي، ضريب جيني به 35درصد برسد؛ يعني ظرف 11 سال با حدود دست‌كم 900 تا هزار ميليارد دلار درآمد نفتي، معادل 04/0 واحد بهبود يابد. همه اين اعداد، ارقام و آمارهاي رسمي كه اخيرا «توافقي» هم به دست مي‌آيند، به روشني نشان مي‌دهند مساله اقتصاد ايران و در درون آن، آرمان عدالت اجتماعي، هر چه هست، كمبود سرمايه نيست. در حال حاضر، امسال درآمد سرانه هر ايراني از محل صادرات نفت و گاز، ماهانه صد دلار يا 110 هزار تومان است كه اگر كامل و مطابق همين روش هدفمندي يارانه‌ها توزيع مي‌شد، قدرت خريد و درآمدي بيش از حداقل دستمزد ماهانه مصوب وزارت كار نصيبت هر خانوار ايراني مي‌كرد. اما واقعيت اين است كه بخش اصلي اين درآمد در چرخه اقتصاد دولتي، عزل و نصب‌هاي مكرر، سردرگمي‌ها در حوزه استراتژي، آزمون هزارباره آزموده‌ها به اميد اينكه اين بار چرخ علم اقتصاد به كام ما بچرخد، سياسي‌كاري‌ها، شعارهاي بي‌محتوا و بي‌پشتوانه... يا «حيف» شد يا «ميل». از اين پس نيز اگر در بر همين پاشنه بگردد، نتيجه بر همين منوال خواهد بود. اين تجربه گرانبها همچنين نشان داد كه صرف اراده يا سر دادن تندترين شعارها- حتي صادقانه و از سر عقيده- در راستاي عدالت اجتماعي به هيچ كجا نمي‌رسد مگر به اتلاف بيشتر منابع، فساد مالي و اقتصادي گسترده‌تر و از همه خطرناك‌تر سرخوردگي و يأس اجتماعي ژرف‌تر با همه پيام‌هاي ناگوار آن. به جاي همه اين شعارها و نيت‌هاي خير با اندكي برنامه‌ريزي در چارچوب يك استراتژي واحد، با انضباط مالي و استقامت ورزيدن در خودداري از تن دادن به عوام‌زدگي، با ناديده نگرفتن اصول بديهي علم اقتصاد و سرانجام با وفاق ملي واقعي و نه شعارگونه بهتر مي‌توانستيم به اهداف موردنظر در تحقق عدالت اجتماعي برسيم. 32 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي پس از آزمودن چهار دولت با چهار گرايش فكري ايدئولوژيك متفاوت و حتي متضاد، درآمد سرانه ايرانيان نسبت به گذشته بهبود نيافته و توزيع درآمدها نيز بهتر نشده است. اين نشان مي‌دهد كه مثلا وقتي عملكردها با نيت‌ها و شعارها هم‌خواني پيدا نمي‌كند، دست‌ خالي در دماسنج اقتصاد يعني آمارهاي اقتصادي و به «توافق» رسيدن برسد نرخ رشد ارزش افزوده اين يا آن بخش، دردي را درمان نخواهد كرد و سرانجام روزي فرا خواهد رسيد كه از مسوولان پرسيده شود در وراي آمارهاي رنگارنگ از ايجاد 5/1 تا 5/2 ميليون شغل و رسيدن به رشد اقتصادي مثلا 5/3 درصدي، به راستي براي مردم چه كار كرده‌اند. چندي پيش وزير اقتصاد و دارايي همايش سياست‌هاي پولي و ارزي گفت: «ما در وزارت اقتصاد به اين فكر افتاده‌ايم كه مجموعه مولفه‌هاي موثر در بازار مالي و... را با نگاه يكپارچه دنبال كنيم. وقتي در قرن 21 ميلادي و سال سي و سوم انقلاب مقامات ارشد اقتصادي كشور تازه به «فكر يكپارچه‌نگري» مي‌افتند، آيا جاي نگراني نيست؟

جنگ گرگها؛ هتاکی بی شرمانه جوان فکر به مصباح یزدی

"صراط نیوز" - رييس خبرگزاري دولت و سينه چاك مشايي در تازه ترين اظهارات موهن خود، آيت الله مصباح يزدي را به خودزني متهم كرد.

دكتر جوان فكر كه در حاشيه سازي و گفتن سخنان بي پايه و سخيف يد طولايي دارد، در پاسخ به نظر يكي از كاربران وبلاگش در مورد انتقادات آيت الله مصباح يزدي از جريان انحرافي با کمال وقاحت نوشت: از اینکه می بینم ایشان به دست خودشان دارند خودزنی می کنند واقعا متاسف می شوم.

اين عنصر هتاك و دون پايه جريان انحرافي كه علي الظاهر وظيفه تعريف شده او توسط سركرده جريان انحرافي ، حمله و هتك حرمت بزرگان و مخالفين فرد منحرف دولت است، افزود: از صمیم قلب برای ایشان نگرانم زیرا ایشان به عنوان یک عالم برجسته دینی شهرت پیدا کرده اند و نباید به راحتی آسیب ببینند .

جوان فكر كه پيش از اين با نگارش مطلبي متملقانه، فرد منحرف دولت را با عمار ياسر صحابي جليل القدر نبي مكرم اسلام (ص) مقايسه كرده بود ، خاطر نشان كرد: اظهارات ایشان بویژه سخنان اخیری که ایراد فرموده اند ، به چهره ایشان به شدت آسیب می زند ومطمئن باشید که بنده و همه احمدی نژادیها به هیچوجه از این موضوع خوشحال نیستیم .

سرپرست روزنامه ايران و رييس ايرنا كه پيش از اين با انتشار ناقص فرمايشات مهم مقام معظم رهبري در جمع مردم فارس و سانسور بيانات آيت الله مهدوي كني در انتقاد از اطرافيان رييس جمهور برگ زريني در كارنامه مديريتي خود ثبت كرده است، در ادامه تصريح كرد: ما از اینکه می بینیم برخی از بزرگان به راحتی خود را خرج یک سخن سست و بی مبنا می کنند ، تاسف می خوریم .

به گزارش صراط نيوز اظهارات اخير دكتر جوان فكر در حالي بيان مي شود كه وي پيش از اين در مصاحبه با ويژه نامه نوروزي همشهري در دروغي آشكار و سخني موهن در مورد مراجع عظام تقليد گفته بود: "طرف" مرجع تقليد است حرفي مي‌زند، اصلا کسي حسابش نمي‌کند!!

رييس ايرنا در همين مصاحبه با بيان سخني بي پايه، فرمان مكتوب رهبري براي عزل مشايي از معاونت اولي را دستور ارشادي رهبري خوانده و با اين سخن سعي در توجيه تاخير يك هفته ايي احمدي نژاد در اجراي آن كرده بود.

اين فرد حاشيه ساز در ماجراي اخير عزل استعفا گونه وزير اطلاعات نيز با دروغگو خواندن رسانه هايي كه در ساعات اوليه پروژه تصاحب وزارت اطلاعات توسط جزيان انحرافي خبر از مخالفت رهبر معظم انقلاب با اين عزل داده بودند ، آنها را به كارشكني عليه دولت متهم كرده بود.

وي اخيرا نيز بعد از گذشت بيش از ده روز از صدور حكم حكومتي رهبر معظم انقلاب براي ابقاي حجت الاسلام مصلحي ، از عدم وجود حكم حكومتي سخن گفته بود.

بنابراين گزارش، اوج هنر نمايي دكتر جوان فكر انتشار ناقص سخنان مهم مقام معظم رهبري در جمع مردم فارس بعد از عزل استعفا گونه حجت الاسلام مصلحي بود كه منجر شد دفتر مقام معظم رهبري در اقدامي بي سابقه به ايرنا تذكر داده و از رسانه ها بخواهد از خبر ايرنا استفاده نكنند.
همچنين خبرگزاري متبوع دكتر جوان فكر در تازه ترين اقدام خود با انتشار عكسي تحريف شده از مراسم سوگواري حضرت زهرا(س) در بيت رهبري بار ديگر خبر ساز شد.

پرسپولیس پول بازيكنان را به خانواده هوادار فوت شده نداد

باشگاه پرسپولیس از اهدای یک میلیون و هشتصد هزار تومان کمک مالی به خانواده هوادار فوت شده این تیم خبر داده اما خانواده آن مرحوم، این موضوع را تکذیب می کنند
به گزارش آتي نيوز، باشگاه پرسپوليس اين روزها كانون حاشيه است و جنگ سرد علي دايي با حبيب كاشاني كه از مدت‌ها پيش در محافل خصوصي ورزشي مطرح مي‌شد، اكنون علني شده و تمام اهالي فوتبال از اختلاف کادر فنی باشگاه با حبيب كاشاني مطلع هستند.

برخی مسئولان باشگاه پرسپولیس مدعي شده‌اند باشگاه پرسپوليس از بازيكنان و مربيان اين تيم براي خانواده هواداري كه درگذشته بود، پول جمع كرده‌ است و حتي بر روي سايت رسمي باشگاه اعلام شده كه پول به خانواده هوادار پرداخت شده است.

اما پدر هوادار فوت شده پیروزی که اکنون در لردگان زندگي مي‌كند، به خبرنگار ورزشي آتي نيوز گفت: باشگاه به من پولي پرداخت نكرده است و حتي مسئولان باشگاه تماس گرفتند و گفتند براي دلداري به ما به خانه‌مان مي‌آيند يا از ما دعوت مي‌كنيم كه به باشگاه برويم اما بعد از مدتي گفتند كه به دليل حضور نمايندگان afc سرشان شلوغ است و نمي‌ايند و در آينده به ما سر مي‌‌زنند و پولي هم به ما پرداخت نشده است.

وی تاکید کرد: البته من به دنبال پول نبوده و نيستم ولي چرا سايت باشگاه گفته به ما پول پرداخت شده است؟

باشگاه پرسپوليس در اين خبر كه لينك زير مدعي شده به خانواده مرحوم خالد نصیری کمک مالی کرده است

طلاق توافقی، بحران تازه خانواده ها

مسبب افزايش آسيب هاي اجتماعي در کشور چيست؟
طلاق توافقي، بحران تازه خانواده ها

روزنامه ابتکار: در حالي که از گوشه کنار کشور خبرهايي ناخوشايند و تاسف برانگيز از افزايش جرايم اجتماعي به گوش مي‌رسد، کماکان شاهد نگراني هاي کارشناسان حوزه اجتماعي نيزهستيم که باعث گرديده همه روزه هشدارهايي را در اين خصوص به همگان گوشزد کنند و حتي با اين که گفته مي‌شود آسيبهاي اجتماعي از ديرباز در جوامع بشري مورد توجه انديشمندان بوده است اما اين روزها ميزان اين آسيب ها به حدي رسيده که خيلي ها را وادار به تفکر کرده تا راه حلي براي اين آسيب ها بيابند. در اين راستا مي‌بينيم که دلايل گوناگوني را به عنوان ريشه تمام آسيب هاي اجتماعي عنوان مي‌کنند که نقطه مشترک آن فقر اقتصادي است، حتي طلاق توافقي كه بحراني است تازه.
اضمحلال بنيان خانواده،جدي ترين آسيب اجتماعي
در اين بين مديرعامل سازمان دفاع از قربانيان خشونت با ابراز نگراني از اضمحلال بنيان خانواده در جهان، اين موضوع بسشيار پر اهميت دانست و گفت: با وجود مباني قوي و محکمي که بنيان خانواده در کشور ما دارد آمار و ارقام‌ها به مرز هشدار رسيده است.به گزارش مهر، سياوش ره‌ پيک که در گرد همايي در گردهمايي‌“وضعيت امروز خانواده در ايران و جهان” سخن مي‌گفت با بيان اينکه امسال جدي‌تر به مسئله روز خانواده پرداختيم افزود: خانواده در مباني ديني و فرهنگي ما جايگاه ويژه‌اي دارد اما در دنيا اين بنيان به سرعت به سمت اضمحلال مي‌رود و اين اتفاق حساسيت ما را به نسبت به اين مسئله بيشتر مي‌کند.
خانواده هاي بيکار در معرض خطري جدي تر
در ادامه اين گردهمايي پيام بان کي‌مون دبيرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهاني خانواده قرائت شدکه در اين پيام مي‌بينيم بر بيکاري تاکيد بسياري شده و آمده: بسياري از خانواده‌ها به دليل نبود شغل و ابزار لازم براي رفع نيازها متحمل مشقات سخت و موزون هستند،بزرگسالان نمي‌توانند براي کودکان غذاي مناسبي مهيا کرده و آنان دچار کمبودهاي فيزيکي و رواني مادام ‌العمر مي‌شوند. فقر همچنان باعث مرگ صدها هزار زن در زمان وضع حمل مي‌شود.
در بخشي ديگري از اين پيام به گونه‌هاي خانواده در معرض خطر ويژه اشاره شده و آمده است: اين خانواده‌ها شامل خانواده‌هاي بزرگ، خانواده‌هاي تک سرپرست، خانواده‌هايي که نان آور آنها بيکار است يا از بيماري و معلوليت رنج مي‌برد و خانواده‌هايي که در حوالي روستاها و حلبي ‌آبادها به سر مي‌برند مي‌شود.
بحران تازه طلاق توافقي و نقش مخرب رسانه ها
اما مهدي صابري مديربخش روانپزشکي سازمان پزشک قانوني در اين خصوص به افزايش آمارهاي طلاق در کشور اشاره مي‌کند و گويد: بروز طلاق توافقي يکي از بحران‌هاي تازه خانواده‌هاي ايراني و از آسيب هاي اجتماعي رو به گسترش است.
صابري يادآور مي‌ سازد که در زمان گذشته عدم صدور حکم طلاق سبب ايجاد مشکلاتي در خانواده‌ها مي‌شد اما حالا سرعت در صدور اين حکم نگران کننده شده است.
وي ادامه مي‌دهد: در حال حاضر در طي 15 دقيقه حکم طلاق توافقي صادر مي‌شود که مي‌توان آن را به عنوان رکوردي به ثبت رساند.
به گفته وي، در سال 85، 82 درصد طلاق‌هاي کشور توافقي بوده که اين جاي نگراني دارد.
اين روانپزشک با بيان اينکه در بيشتر دادخواست ها عدم تفاهم و عدم سازگاري به عنوان دليل جدايي مطرح مي‌شود، اظهار مي‌دارد: عدم سازگاري نوعي اختلال رفتاري است که بايد درمان شود. بسيار از طلاق‌ها ريشه در اختلالات شخصيتي دارد که مي‌توان با درمان آن را حل کرد.
وي از رسانه‌ها به خصوص تلويزيون به عنوان يکي از عاملان تزلزل بنيان خانواده نام مي‌برد و مي‌گويد: در برنامه‌هاي تلويزيوني روابط به گونه‌اي ترسيم مي‌شود که سبب بروز خشونت و حرمت شکني است.
صابري مشکلات اقتصادي را از ديگر عوامل سستي بنيان خانواده عنوان مي‌کند وتاکيد دارد زماني که خانواده‌ها در کنار هم به سر مي‌برند به دليل مشغله کاري فراوان به شدت کاهش پيدا کرده است که سبب کاهش محبت ميان اعضاي خانواده مي‌شود.
وي ادامه مي‌دهد: ازدواج دختران در سنين پايين آمار نگران کننده‌اي دارد که بايد در قبال آن پيش‌بيني‌هاي لازم صورت بگيرد. اين کودکان مهارت زندگي مشترک را ندارند بنابراين خانواده‌هاي سست بنيان نيز تشکيل مي‌دهند.
صابري زنان و مرداني که به همسرانشان خيانت مي‌کنند را دچار مشکلات رواني مي‌داند وبا بيان اين که اين موضوع نيز از آسيب هاي اجتماعي است ادامه مي‌دهد که تمامي اين افراد آسيب ديده رواني هستند و مشکلات شخصيتي و افسردگي دارند.
صابري هم چنين ماده‌هاي روانگردان مانند شيشه را از دلايلي دانست که در آينده آمارهاي طلاق را افزايش خواهد داد و سبب تزلزل خانواده‌ها مي‌شود.
آموزش و پرورش نقش خود را خوب ايفا نکرده است
انورصمدي راد عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي در اين خصوص نظر ديگري دارد و با اشاره به تاثير آموزش بر پايداري بنيان خانواده مي‌گويد: بسياري از زنان و مرداني که زير يک سقف مي‌روند از اصول و قواعد ابتدايي زندگي مشترک آگاه نيستند و متاسفانه آموزش و پرورش ما در زمينه آموزش‌هاي خانوادگي و مهارت‌هاي زندگي بسيار ناکارآمد است.
وي ادامه مي‌دهد: در آموزش و پرورش انسان‌هايي براي بهتر زيستن تربيت نمي‌شود آنها فقط ياد مي‌گيرند چگونه بهتر حفظ کنند واين شيوه نوعي تلنبار کردن علم است نه آموزشي براي بهتر زندگي کردن.
وي هم چنين خاطرنشان مي‌سازد: ما اگر در خانه‌مان بخواهيم براي يک گربه خانه بسازيم بايد از چندين نهاد مجوز بگيريم اما هيچ مجوزي براي به وجود آمدن انسان‌ها لازم نيست و براي همين است که آمارهاي کودکان کار اين گونه رشد مي‌کند.
اين آسيب شناس با اشاره به اينکه بسياري از مراکز نگهداري کودکان کار امن نيستند، ادامه مي‌دهد: برخي از مراکز سرپرستي از کودکان بدسرپرست و بي‌سرپرست خود به مکاني براي بدرفتاري‌ها و آسيب‌ها به کودکان بدل شده است. براي داشتن جامعه سالم بايد افرادي سالم داشت.
نقش منفي رسانه ها در کاهش صميميت خانواده ها
علي زارعان کارشناس ارشد رسانه نيز از تلويزيون به عنوان عاملي که سبب کاهش صميميت در خانواده‌‌ها شده است نام مي‌برد و مي‌گويد: قبل از آنکه تلويزيون فراگير شود خانواده‌ها دور هم جمع مي‌شدند و با هم گفتگو مي‌کردند اما حالا همگي مقابل تلويزيون نشسته‌اند و کمتر با هم گفتگو مي‌کنند.وي ادامه مي‌دهد: تاثيري که تلويزيون بر کودکان مي‌گذارد 20 برابر رسانه‌هاي ديگر است بنابراين بايد به پيام‌هايي که از طريق اين رسانه داده مي‌شود دقت کرد.وي پيشنهاد مي‌کند که رسانه‌ها به جاي آنکه به دنبال تعدد پيام مخاطب باشند يک پيام کوچک را به طور دايم تکرار کنند تا عميق‌تر در مخاطب تاثير بگذارد.
زارعان اين بسته‌هاي فرهنگي کوچک را تاثيرگذارتر از پيام‌هاي متعدد فرهنگي مي‌داند و مي‌گويد که اين نوع ارتباط مي‌تواند ناجي نسل بعدي باشد.اين کارشناس رسانه با انتقاد از عدم هماهنگي بين رسانه ها در امور آموزش خانواده‌ها تاکيد مي‌کند که رسانه‌هاي و نهادهاي مرتبط با خانواده‌ها پازلي نيست، اينها قطعات جدا از همي هستند که هيچ تصويري را نمي‌سازند.
فقر،مسبب افزايش انواع آسيبهاي اجتماعي در کشور
و اما رئيس انجمن علمي مددکاري اجتماعي ايران هم که روزگذشته از افزايش انواع مختلف آسيبهاي اجتماعي نسبت به سال گذشته در کشور خبر داده بود گفت: مهمترين دليل افزايش آسيبهاي اجتماعي مشکلات اقتصادي و فقر است.
مصطفي اقليما در گفتگو با مهر عنوان کرد که افزايش کودکان خياباني، معتادان، افراد آسيب ديده، طلاق، کودک آزاري و... از جمله آسيبهايي است که وقوع آنها در جامعه افزايش پيدا کرده است.
وي با اشاره به اينکه مهمترين دليل افزايش آسيبهاي اجتماعي مشکلات اقتصادي و فقر است، افزود: در حال حاضر ميزان درآمد با مخارج خانواده ها يکي نيست بنابراين با افزايش مشکلات آنها ميزان آسيبها نيز هر روز بيشتر مي‌شود.
به گفته وي، ميزان درآمدها نسبت به سال گذشته کمتر شده اين درحالي است که تمامي اجناس از تورم بيش از حدي برخوردار بوده است.
اقليما اظهار داشت: ميزان خط فقر يک ميليون تومان اعلام شده است در حالي که حقوق کارگران امسال 330 هزار تومان است و از سوي ديگر با توجه به اينکه قيمت اجاره يک آپارتمان کوچک حدود 500 هزار تومان است بنابراين امکان پرداخت آن با اين حقوق ها وجود ندارد و همين امر باعث کوتاهي در کار و شغل دوم مي‌شود و درنهايت بروز مشکلات اقتصادي باعث ايجاد آسيبهاي مختلف در خانواده ها خواهد شد.وي گفت: به منظور کاهش آسيبهاي اجتماعي، مسئولين بايد به رهنمودهاي رهبرعظيم انقلاب که بر شايسته سالاري و پاسخگو بودن مديران تاکيد دارند، عمل کنند نه اينکه اين دو اصل را مورد بي توجهي خود قرار دهند.
در پايان گفتني است که،پس از بررسي ننظرات گوناگون در خصوص علت افزايش آسيب هاي اجتماعي مي‌بينيم علل گوناگوني براي اين مهم عنوان گرديده و ديدگاه هاي متفاوتي در اين زمينه وجود دارد که در اين بين به نظر مي‌رسد فقر از اهميت بيشتري برخوردار است و تاکيد بيشتري نيز بر آن مي‌شود.
اما آنچه که در ايجا مهم است پرداختن و تحليل بيشتر اين موضوع که از اهميت والايي نيز برخوردار است براي يافتن راهکاري کار آمد است و نبايد دست روي دست گذاشت و فقط به ترار آمار ها پرداخت.

توليد در کشور به مرز تهديد نزديک شده ‌است

روزنامه رسالت: نماينده تهران از فقدان آمارهاي رسمي در کشور انتقاد کرد و تحقق وعده دولت را مبني بر ايجاد 2/5 ميليون شغل در سال جاري غير ممکن خواند.
به گزارش مهر، محمدرضا باهنر ديروز در نخستين هم انديشي جهاد اقتصادي که از سوي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد، با بيان اينکه ما نتوانستيم تا کنون الگوي اقتصادي جامعي را براي کشور تدوين و دنبال کنيم گفت: با وجود عدم اعلام آمارهاي رسمي از سوي دستگاه هاي دولتي در مجموع
مي دانيم که با رشد 8 درصدي که در برنامه چهارم پيش بيني شده بود فاصله بسياري داشت و حداکثر بين 4 تا 5 درصد در سالها رشد داشته ايم.وي در ادامه با تاکيد بر اينکه بايد براي رسيدن به اهداف برنامه ها بايستي سفره بازي را در دستور کار قرار ندهيم، گفت: برخورد با مفاسد اقتصادي، بالا بردن نرخ سرمايه گذاري و پايين آوردن مصرف پروژه هاي مهمي به لحاظ اقتصادي به شمار
مي روند، ولي چنانچه بخواهيم به اهداف خود نزديک شويم بايد بر چند شاخص مشخص متمرکز شويم.باهنر درادامه هدفمند سازي يارانه ها را يکي از اقدامات بسيار مثبت دولت عنوان کرد ولي در عين حال گفت: هدفمند سازي يارانه ها در برخي از شاخص ها مثل مصرف و توليد تاثيرات نامطلوبي را داشته است، به نوعي که توليد در کشور به مرز تهديد نزديک شده و در عين حال مصرف مردم نيز رو به افزايش گذاشته است.