نامه سرگشاده فعالان اهل سنت به خامنه ای

العربیه: جمعی از نمایندگان و فعالان اهل سنت ایران در نامه ای خطاب به آیت الله علی خامنه ای رهبرجمهوری اسلامی ایران، نسبت به اعمال تبعیض علیه پیروان این مذهب اسلامی در این کشور، اعتراض کردند.

این نامه که نسخه ای از آن به العربیه نت رسید همزمان با سخنرانی آیت الله خامنه ای در کنفرانس " بیداری اسلامی " در تهران منتشر شد و معترضان خطاب به رهبرجمهوری اسلامی گفتند سرمشق برابری و برادری را ابتدا در ایران اجرا کند سپس آن را به دیگران به عنوان الگو عرضه کند.

آنها با اشاره به تاکید آیت الله خامنه ای بر جلوگیری از تفرقه میان پیروان مذاهب ، گفتند : " سوال اینجاست که چگونه ملت های عمدتا سنی مذهب منطقه، نظام دینی ای را الگوی خود قرار خواهند داد که به آنان یعنی سنی ها اجازه ساخت مسجد و حتی اقامه نماز در پایتخت نظام یا به عبارتی ام القرای جهان اسلام را نمی دهد؟ "

در این نامه با اشاره به آن چه تبعیض علیه اهل سنت توصیف شده آمده است: " متاسفانه درخواست های خیرخواهانه و قانونی اهل سنت ایران اسلامی برای نفی خشونت ، ترور، تعصب، تفرقه و رفع تبعیض و احیای برادری و برابری در عمل با دستگیری و زندان پاسخ داده می شود."

آنها خطاب به آیت الله خامنه ای نوشتند :" نامه سرگشاده ۳۰۰ تن از علماء و روحانیون اهل سنت کردستان و یا درخواست مکرر رهبران اهل سنت برای ملاقات حضوری با مقام معظم رهبری بی جواب مانده است. نامه مورخ ۲ شهریور ۱۳۹۰ مجمع نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور محترم کشور و دبیر مجمع تقریب مذاهب و مشاور رئیس‌ جمهور در امور اهل سنت در اعتراض به ممنوعیت نماز عید فطر اهل سنت در تهران نیز همچنان بی جواب مانده است."

در ادامه نامه با اشاره بر این که طبق نص صریح قانون اساسی و وعده آیت الله روح الله خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی اهل سنت باید در انجام فرایض دینی و آموزش مذهبی خود آزاد باشند، تاکید شده که در عمل این وعده تحقق پیدا نکرده است.

تبعیض های فزاینده این نامه برخی از فشارهای اعمال شده بر پیروان مذهب تسنن را برشمرده وتاکید کرده است " فشار بر علمای اهل سنت برای کنترل و مدیریت مدارس دینی اهل سنت افزایش یافته است. برخی از علمای اهل سنت از جمله مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی رهبر مذهبی اهل سنت مردم سیستان و بلوچستان نه تنها از کشور که بلکه حتی از استان نیز ممنوع الخروج می باشند."

آنها همچنین گفتند :" بسیاری از فعالان اهل سنت در آیینه بهتان به جرم های واهی دستگیر و زندانی می شوند. دلسوزان اسلام و پیروان سنت نبوی اجازه ترویج دین مبین اسلام و تبلیغ مذهبی در مناطق اهل سنت را ندارند و بسیاری از مبلغین دینی دستگیر و زندانی شده اند... ممانعت غیر قانونی از برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در تهران و برخی از کلان شهرهای کشور، و محکومیت اخیر حافظ قران آقای محمد اسماعیل ملازهی داماد مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی، به جرم جاسوسی برای بیگانه مثال واضحی از فشار روزافزون بر اهل سُنت و رهبران مذهبی آنها می باشد."

در ادامه نامه تاکید شده که اهل سنت با " تبعیضات فراقانونی فزاینده " روبه رو هستند و نسبت به پایان وضعیت موجود نا امید شده اند.
در پایان نامه، خواسته اهل سنت از آیت الله خامنه ای مطرح شده و آمده است: "ما از مقام معظم رهبری تقاضا می کنیم که چراغ نورانی برادری و برابری اسلامی را ابتدا بعنوان یک سرمشق در خانه عزیز خودمان یعنی ایران اسلامی بیفروزیم، و سپس آن را به عنوان یک الگوی روشن به مساجد دیگران بفرستیم."

تجمع اعتراضی دراویش در مقابل اوین؛ فردا دوشنبه

بدنبال فشارها و سرکوبهای اخیر، دراویش گنابادی صبح دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰، در مقابل در اصلی زندان اوین در اعتراض به بازداشت غیر قانونی دراویش و وکلای آنان در اقدامی مسالمت آمیز و به دور از خشونت تجمع می کنند.

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور، در این اطلاعیه آمده است که دراویش و پیروان طریقت نعمت اللهی گنابادی به یاد شهید درویش وحید بنانی که برای عقیده اش از جان خویش گذشت و در اعتراض به بازداشتهای اخیر با اجتماع مقابل درب اصلی زندان اوین اعلام خواهیم کرد که ما می خواهیم به حمایت از برادرنمان به زندان برویم .

متن اطلاعیه بدین شرح است :

لا فتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار

بدینوسیله به اطلاع عموم برادران و خواهران ایمانی می رساند که صبح دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰، با گرامیداشت یاد شهید درویش وحید بنانی در اعتراض به بازداشت برادرنمان و وکلای دراویش در حرکتی مسالمت آمیز و به دور از خشونت ، براساس حق ملت مندرج در اصل ۲۷ قانون اساسی ، مقابل درب اصلی زندان اوین اجتماع می نماییم و اعلام می داریم که ما هم می خواهیم به زندان برویم ، با توجه به اینکه بازداشتها و سرکوب های اخیر غیر قانونی و به دلیل دفاع دراویش از عقاید و باورهایشان می باشد لذا مسئولین امر در حمایت از حقوق شهروندی دراویش موظف و متعهدند که بسرعت دراویش زندانی را آزاد کنند و پاسخگوی خون شهید وحید بنانی باشند .

آدرس زندان اوین : اتوبان چمران ٬ زیر پل یادگار امام .

ممنوعیت سفر زنان زیر 45 سال به مکه

سایت آخرین نیوز: رییس سازمان حج و زیارت اعلام داشت: در پی قانون عربستان هنوز هم دختران جوان بدون همراه داشتن محارم خود حق سفر به مکه و مدینه را ندارند.

علی لیالی در گفت و گو با پانا اظهار داشت: هنوز هم دختران جوان ایرانی بدون همراه داشتن یکی از محارم خود از فبیل پدر، برادر و یا همسر حق سفر به مکه و مدینه را ندارند.

وی با بیان اینکه این قانون عربستان است و هنوز هم منع سفر برای این گروه وجود دارد افزود: این قانون دست ما نیست و عربستان به این افراد ویزای تشرف نمی دهد و آنها را بر می گرداند.

لیالی ادامه داد: در حال حاضر زنان زیر ۴۵ سال تنها به مکه مشرف نمی شوند و اگر اکنون نیز ثبت نام کنند برای سال های آتی نیز این قانون برجا خواهد بود بنابراین توصیه می شود زنان زیر ۴۵ سال برای تشرف به مکه با یکی از محارم خود ثبت نام کنند.

مخالفت دادستان تهران با مرخصی ماموستا محمد برائی

خبرگزاری هرانا - دادستانی تهران با مرخصی ماموستا محمد برائی از علمای اهل سنت و شهروند ساکن بوکان مخالفت کرد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموستا محمد برائی به دلیل تبلیغ و برگزاری مراسم مذهبی، تشکیل جلسات مذهبی به همراه هفت نفر از شاگردانش در خرداد ۱۳۸۸ در شهرستان بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

نامبرده در طی دو سال از بازداشتش را در سلول های انفرادی وزارت اطلاعات شهرستان بوکان، ارومیه و بند های امنیتی ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین تحت بازداشت و بازجویی و فشار قرار داشته است.

این فعال اهل سنت از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به یازده سال زندان محکوم شد و هم اکنون در بند دو زندان رجایی شهر کرج و در کنار زندانیان جرایم عادی در حال سپری کردند دوران محکومیت خود است.

وی از زمان بازداشت تا کنون از حق مرخصی محروم بوده است.