شیرین عبادی خواستار آزادی دستگیرشدگان اهواز شد
شیرین عبادی طی نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، به شرح تظاهرات مسالمت‌آمیز در شهر اهواز پرداخته که با خشونت زیاد ماموران سرکوب شد. عبادی در این نامه خواستار آزادی بدون قید و شرط دستگیرشدگان شده است.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳، در نامه‌اش که روز دوشنبه (۲۹ فروردین/ ۱۸ آوریل) به خانم ناوانتِم پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، فرستاده است، ابتدا به شرح درگیری‌ای‌ خونین در اهواز پرداخته و می‌نویسد:
«روز ۱۶ آوریل ۲۰۱۱ تعدادی از ایرانیان عرب زبان و سنی مذهب استان خوزستان، در شهر اهواز – واقع در جنوب ایران – تظاهرات مسالمت‌آمیزی مبنی بر اعتراض به وضعیت نامطلوب و تبعیض‌آمیز خود بر پا داشتند که متاسفانه با خشونت زیاد از طرف نیروهای حکومتی سرکوب شدند و پس از آن درگیری‌های کوچک و پراکنده نیز تا چند روز ادامه داشته است . در جریان این حوادث بیش از۱۲ نفر کشته ، حدود ۲۰ نفر زخمی و بیش از دهها تن نیز دستگیر شده‌اند.»

خانم عبادی سپس به عواقب این حادثه پرداخته و گفته است که از بازداشت‌شدگان تاکنون هیچ اطلاعی در دست نیست و ماموران امنیتی خانواده و بستگان کشتگان این حادثه را با تهدید مجبور به سکوت کرده‌اند. وی در ادامه می نویسد که چند نفر از بستگان کشتگان این حادثه، به خاطر مصاحبه با رسانه‌های عرب‌زبان دستگیر شده‌اند.

خانم عبادی در ادامه با ابراز نگرانی از حوادث رخ داده، به اهمیت جغرافیایی استان خوزستان می‌پردازد و موقعیت دشوار ایرانیان عرب زبان ساکن در این استان، که طی ۳۲ سال حکومت جمهوری اسلامی از تبعیض‌های ناروا رنج برده‌اند و اکنون در شرایط نامساعدی به سر می‌برند.

این فعال حقوق بشر اعلام می‌کند که احتمال وقوع یک ناآرامی گسترده در استان خوزستان وجود دارد و به همین جهت از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست می‌کند از کلیه امکانات قانونی خود برای «آزادی بدون قید و شرط افرادی که در جریان حوادث اخیر در خوزستان دستگیر شده‌اند» استفاده و به این ترتیب از وقوع ناآرامی‌های بیشتر در این استان جلوگیری کند.

خانم عبادی همچنین از خانم ناوانتِم پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌خواهد که این گزارش را در پرونده نقض حقوق بشر دولت جمهوری اسلامی ایران درج کند تا پس از تعیین گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای ایران، به نظر ایشان برسد.


 

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به طرح تفکیک جنسیتی

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حرکت توهین آمیز مسئولان این دانشگاه در رابطه با تفکیک جنسیتی سرویس های دانشگاه تهران به کوی دانشگاه روز دوشنبه ۲۹ فروردین با تجمع در محل ایستگاه این سرویس ها به این امر اعتراض کردند.

به گزارش دانشجو نیوز، از ابتدای هفته ی گذشته مسئولان دانشگاه و کوی دانشگاه تهران در اقدامی توهین آمیز سرویس های این دانشگاه را به دو دسته زنان و مردان تقسیم کرده اند که این امر موجب اعتراض شدید دانشجویان شده است. دانشجویان معترض امروز علاوه بر تجمع در اقدامی ابتکاری به صورت مختلط سوار سرویس های شدند و همین امر باعث شد که با ممانعت مسئولان حراست دانشگاه سرویس ها از حرکت بایستند. بعد از گذشت دقایقی از این تجمع و حرکت اعتراضی نه تنها هیچ کدام از مسئولان دانشگاه برای پاسخگویی به دانشجویان در محل تجمع حضور نیافتند بلکه در اقدامی سوال برانگیز خسروی، رئیس حراست کل دانشگاه تهران و جوادی رئیس حراست کل کوی دانشگاه در میان دانشجویان حضور یافتند و با فیلم برداری و تهدید دانشجویان خواهان متفرق شدن آنان شدند.

در ادامه این گزارش آمده است که در این زمان برخی از دانشجویان به این اقدام اعتراض کردند با برخورد خشونت آمیز خسروی و جوادی و عناصر حراستی حاضر در محل مواجه شدند که تعدادی دانشجوی پسر معترض به اتاقک نگهبانی واقع در درب قدس دانشگاه تهران منتقل شدند و همچنین کارت دانشجویی برخی از دانشجویان دختر ضبط شد.

دانشجویان اعلام کرده اند که اگر سریعا این تفکیک جنسیتی ملغا نگردند به حرکت های اعتراضی خود ادامه خواهند داد.

پیش از این هم برخی از دانشجویان و اعضای شورای صنفی کوی دانشگاه در مذاکرات خود با مسئولان دانشگاه خواهان لغو شدن این امر شده بودند که هیچ گونه جوابی به این خواسته داده نشده است و تنها اعلام شده این مسئله با دستور مستقیم فرهاد رهبر ریاست دانشگاه تهران انجام گرفته است.


 

شعار مرگ بر دیکتاتور در مراسم سخنرانی صفار هرندی در دانشگاه آزاد تهران شمال
تحول سبز: دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، دیروز و در جریان سخنرانی صفار هرندی با سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور و همچنین شعارهایی علیه خود صفار هرندی، به حضور وی در دانشگاه اعتراض کردند.

به گزارش دانشجو نیوز، صفار هرندی که به دعوت بیسج دانشگاه آزاد واحد تهران شمال در آن دانشگاه حضور پیدا کرده بود، با حضور گسترده دانشجویان معترض روبرو شد.

به گزارش دانشجویان حاضر در جلسه، صفار هرندی در بدو جلسه توسط سئوال در مورد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری به چالش کشیده شد و متعاقباً دانشجویان با سر دادن شعار دادن شعار مرگ بر دیکتاتور و همخوانی سرود یار دبستانی نسبت به حضور معاون فرهنگی فرمانده سپاه در دانشگاه اعتراض کردند.

یاد آور می شود قبلاً دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر طوسی نیز که صفار هرندی در آن دانشگاه حضور یافته بود، با پرتاب لنگه کفش به طرف وی نبست به حضور این مقام امنیتی در دانشگاه اعتراض کرده و خواستار خروج او از دانشگاهشان شده بودند.

در دانشگاه های قزوین و تبریز نیز وقایع مشابهی به هنگام حضور صفار هرندی که سابقه تصدی وزارت ارشاد در دولت اول محمود احمدی نژاد را دارد، رخ داده بود.


 

محکومیت نازنین خسروانی به شش سال حبس تعزیری

حکم نازنین خسروانی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام صادر شده و به استناد این حکم شش سال حبس تعزیری برای این روزنامه نگار در نظر گرفته شده است.

به گزارش تارنمای کلمه، وکیل نازنین خسروانی، فریده غیرت می گوید: این حکم روز شنبه، بیست و هفتم فروردین ماه در دفتر دادگاه به من ابلاغ شد که در مهلت مقرر قانونی که ۲۰ روز است، تقاضای تجدیدنظر خواهم داد.

نازنین خسروانی در تاریخ ۱۲ آبان ماه سال گذشته در منزل پدری خود بازداشت شد. او پس از تحمل ۱۳۲ روز حبس در بند ۲۰۹ زندان اوین، در تاریخ ۲۴ اسفند ماه گذشته با تودیع وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. دادگاه بدوی این روزنامه نگار ۱۹ بهمن ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شد و اینک پس از درخواست تجدیدنظر از سوی وکیل وی، پرونده برای اعلام نظر نهایی به دادگاه تجدید نظر خواهد رفت.


 

انتقال 35 نفر از هموطنان کرد به سلولهای انفرادی زندان گوهردشت کرج
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" 35 نفر از هموطنان کرد از زندان اوین به سلولهای انفرادی بند 1 زندان گوهدشت کرجمنتقل شدند.

روز پنجشنبه 25 فروردین ماه 35 نفر از هموطنان کرد را از زندان اوین به سلولهای انفرادی سالن 2 بند 1 زندان گوهردشت منتقل کردند. هنوز هویت وعلت انتقال آنها به شکنجه گاه نامشخص است. در طی شب صدای ناله ها و فریادهای زندانیان شکنجه شده در سالنهای دیگر بند 1 بخوبی شنیده می شود و باعث ایجاد شرایط سخت روحی برای آنها شده است.

سلولهای انفرادی سالن 2 بند 1 زندان گوهردشت محل شکنجۀ زندانیان سیاسی و عادی می باشد . زندانیان بی دفاع در این بند تحت وحشیانه ترین شکنجه ها قرار می گیرند. شیوۀ شکنجه هایی که علیه زندانیان در این بند بکار برده می شود به قرار زیر می باشد ؛ابتدا به زندانی پابند ،دست بند و چشم بند می زنند سپس چند شکنجه گر حول او دایره می زنند ،پس از آن او را از هر طرف آماج ضربات باتون خود قرار می دهند. این ضربات برای مدت طولانی ادامه می یابد و گاها شدت ضربات بحدی شدید است که منجر به شکسته شدن باتون می گردد . ضربات باتون در اکثر مواقع منجر به شکسته شدن دست ،پا ،دندانها،،سر ، دنده ها ، زخمی و کبودی شدن زندانی می گردد. شکنجه گران همچنین شوکرهای برقی با ولتاژ زیاد علیه زندانی بکار می برند که در موارد متعدد منجر به سوختگی پوست زندانی می گردد. پاسداربندها از شکنجه های جنسی مانند ،تجاوز و استعمال باتون را بکار میگرند.آنها همچنین برای مدت طولانی مانع خواب زندانی می شوند،ایجاد محدودیت برای استفاده از سرویسهای بهداشتی و حمام،محدود کردن جیره غذایی زندانی تا حد گرسنگی شدید و موارد متعدد دیگر می باشد.

این شکنجه ها زیر نظر مردانی رئیس زندان گوهردشت کرج و توسط فرجی نژاد رئیس اطلاعات ،افسر پاسدار میرزا آقایی ، سلیمانی و مرادی صورت می گیرد. شکنجه های قرون وسطایی فرجی نژاد،افسر پاسدار میرزآقایی،سلیمانی و مرادی تا به حال منجر به قتل و معلولیت چندین زندانی شده است. این افراد با دست باز هر روز به جنایتهای قرون وسطایی خود در این زندان با ابعاد غیر قابل تصوری ادامه می دهند.

از طرفی دیگر مردانی رئیس جدید زندان گوهردشت کرج اقدام به تشدید شرایط قرون وسطایی زندان نموده است از جمله این اقدامات،خانواده ها را از حق تامین البسۀ عزیزان خود محروم کرده است و زندان هم که سالها است که از تامین لباس زندانیان خوداری می کند، امکاناتی مانند تلویزیون،یخچال ،زیر انداز و غیره که زندانیان عادی خود از فروشگاه زندان خریداری می کنند هنگام انتقال زندانی به نقطۀ دیگر حق بردن وسائل شخصی خود را ندارند، ملاقات حضوری به زندانیانی تعلق می گیرد که در نماز جماعت شرکت کنند، کاهش کیفیت و کمیت غذای زندانیان باعث شده است که زندانیان قادر به صرف آن نباشند و در اکثر مواقع از گرفتن غذا امتناع نمایند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، انتقال زندانیان سیاسی به شکنجه گاه زندان گوهردشت کرج برای تحت شکنجۀجسمی قرار دادن آنها را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه شکنجه سازمان ملل متحد و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

29 فروردین 1390 برابر با 18 آوریل 2011


 

تجمع کارگران شرکت ذوب و فلزات ابهر در اعتراض به عدم دریافت حقوق ۱۶ ماه
کارگران شرکت ذوب و فلزات ابهر که ۱۶ ماه است حقوقی دریافت نکرده اند، در اعتراض به این امر در مقابل فرمانداری ابهر دست به تجمع زدند.

به گزارش اعتدال، ۲۰۰ نفر از کارگران این شرکت در تجمعی، در مقابل فرمانداری ابهر بر پرداخت ۱۶ ماه حقوق و ۲ عیدی عقب افتاده خود اصرار کردند.

یکی از کارگران معترض در این باره گفت: از حدود ۷ ماه پیش با مراجعه فرمانداری، استانداری زنجان، دادگاه و دفتر نماینده مردم ابهر و خرمدره خواسته خود را مطرح کرده ایم اما تا امروز جواب قانع کننده ای دریافت نکرده ایم.

یکی دیگر از آنان افزود: چند ماه پیش اداره کار شهرستان ابهر حکم به پرداخت حقوق معوقه کارگران این شرکت داد، اما تاکنون این حکم اجرا نشده است.

در پی این تجمع، نمایندگان کارگران به همراه نمایندگان دادگستری و معاون فرماندار ابهر تشکیل جلسه دادند و مقرر شد این موضوع از طریق دادگستری استان پیگیری شود.

جلیلی مدیر سیاسی امنیتی فرمانداری ابهر در این زمینه گفت: قرار بود شرکت ذوب و فلزات ابهر برای پرداخت حقوق معوقه کارگران خود ۲ میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کند.

وی افزود: این شرکت به علت ناتوانی در تامین وثیقه و همچنین سفته برای سپردن به بانک، تاکنون موفق به دریافت تسهیلات بانکی نشده است.

به گفته جلیلی قرار است در صورت پرداخت نشدن تسهیلات، با حکم دادگستری اموال شرکت فروخته شود.

وی گفت: کارگران این شرکت حدود ۱۶ ماه است که از بیمه بیکاری استفاده می کنند.

کارخانه ذوب و فلزات ابهر که در زمینه تولید قطعات ماشین آلات و ریخته گری از سال ۷۳ فعال است، به علت تغییرات متعدد اعضای هیات مدیره و مسائل مالی از ۲ سال پیش با مشکلات مالی مواجه شده است و همچنین شماری از کارگران این شرکت در اسفند ماه سال گذشته، با اعلام اینکه بیش از ۱۸ ماه است که حقوق و مزایا و مطالبات خود را دریافت نکرده اند در مقابل فرمانداری تجمع نموده بودند.


 

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا می گوید در سال جاری تهران روز پاک نداشت
یوسف رشیدی ، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، هوای پایتخت در سال جاری را عموما سالم توصیف کرده ولی گفته است امسال هیچ روز پاکی در تهران مشاهده نشده است.
به گفته آقای رشیدی در حدود یکماه گذشته هوای تهران ۲۰ روز سالم ، شش روز نا سالم و یکروز بسیار ناسالم بود. این در حالیست که در فروردین ماه سال گذشته تهران شاهد پنج روز هوای پاک بود.
از سوی دیگر بیوک رئیسی ، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی هم گفته است آلودگی هوای تبریز همچنان در وضعیت اضطرار قرار دارد.
وی از مردم تبریز خواسته است در حد امکان از تردد غیر ضروری در سطح شهر خود داری کنند و از ماسکهای مورد تائید وزارت بهداشت استفاده نمایند.


 

واکنش ایران به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس
ایران بیانیه شورای همکاری خلیج فارس را «مردود و بی‌اساس» خواند. بیانیه شورا ضمن متهم‌ کردن جمهوری اسلامی به دخالت در امور کشورهای منطقه از این دولت می‌خواهد که به «تحریکات خود پایان دهد».

دولت ایران روز دوشنبه (۱۸ آوریل، ۲۹ فروردین) به بیانیه‌ی اخیر شورای همکاری خلیج فارس‌علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه واکنشی منفی نشان داد و آن را مردود شمرد.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران، گفت، این بیانیه «دیدگاه تمامی اعضای این شورا نبوده و به نظر می‌رسد که برخی از اعضای این شورا از نام شورا برای اجرای اهداف خود سوء استفاده می‌کنند.»

به گزارش ایرنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران، انتشار این بیانیه را «اقدامی در جهت انحراف افکار عمومی جامعه‌ی بین‌المللی از اقدامات نظامی‌گرایانه و بحران‌ساز برخی کشورهای منطقه» توصیف کرد.

وی تأکید کرد که روابط ایران با آن دسته از «همسایگانی در منطقه خلیج فارس که از اصول مبتنی بر احترام به حاکمیت ملی، حسن همجواری، احترام متقابل و پاسخ‌گویی به مطالبات مشروع مردمی پیروی می‌کنند از روندی مناسب برخوردار است.»

علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز روز دوشنبه بیانیه شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر مداخله‌ی ایران در امور داخلی بحرین را مردود شمرد.

وی این بیانیه را «فرافکنی در برابر اشتباه تاریخی عربستان در لشکرکشی به بحرین» تلقی كرد.

بروجردی در دفاع از مواضع جمهوری اسلامی در برابر بحرین گفت، هدف «جمهوری اسلامی پایان یافتن این بحران و حفظ استقلال یک کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل» است.

همزمان با این اظهارنظرها محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز در مراسم روز ارتش در تهران آمریکا را به تلاش برای ایجاد اختلاف میان ایران و کشورهای عربی و نفاق‌افکنی میان شیعیان و سنی‌ها متهم کرد.

بیانیه اعتراضی شورای همکاری خلیج فارس

کشورهای عرب حوزه‌ی خلیج فارس روز یکشنبه (۱۷ آوریل، ۲۸ فروردین) با انتشار بیانیه‌ای از جامعه‌ی بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا از «دخالت‌ها و تحریکات آشکار ایران» در امور داخلی این کشورها جلوگیری کنند.

دراین بیانیه که از سوی وزرای خارجه‌ی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، انتشار یافت خواسته شد تا «اقدامات لازم» در برابر «تفرقه‌افکنی‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه» انجام شود.

نمایندگان شش کشور عضو این شورا یعنی بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده‌ی عربی در این بیانیه تأکید کردند که «قاطعانه در مقابل هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی خود» می‌ایستند و از ایران خواستند، به «تحریکات خود پایان دهد».

در این بیانیه همچنین «خشونت علیه دیپلمات‌های عربستان سعودی در ایران» تقبیح شده است.

دولت عربستان سعودی روز یکشنبه، پیش از انتشار این بیانیه تهدید کرده بود، در صورتی که ایران از دیپلمات‌های عربستان حفاظت بهتری نکند آنها را به عربستان فراخواهد خواند.

روز دوشنبه، ۱۲ آوریل، خبرگزاری ایرنا گزارش داد که «تعدادی دانشجو» در اعتراض به دخالت نظامی عربستان در بحرین و «کشتار» مردم بحرین در برابر سفارت عربستان در تهران تظاهرات کردند.

خبرگزاری فارس هم از درگیری عده‌ای از تظاهرکنندگان مقابل سفارت عربستان با نیروی انتظامی و پرتاب «شش الی هفت کوکتل مولوتوف» به سمت ساختمان سفارت خبر داده بود.

در گزارش خبرگزاری فارس آمده بود که تظاهرکنندگان علیه دولت‌های عربستان سعودی و بحرین «شعارهای تند» سر دادند. خبرگزاری فارس همچنین نوشت که تظاهر کنندگان در بیانیه‌ی پایانی با انتقاد از «سستی و تعلل مسئولان سیاست خارجی» هشدار دادند که «اگر حرکت کند باشد و اظهار نظرهای خلاف اوامر رهبری ادامه داشته باشد سرانجام دانشجویان پیرو روح‌الله واکنش مناسبی نشان خواهند داد.»

ترکی بن محمد، معاون وزیر خارجه‌ی عربستان روز یکشنبه در اعتراض به رویکرد ایران گفت: «شیعیان خلیج فارس برادران ما هستند و از حقوقی ملی‌برخوردارند، اما در زیر چتر وفاداری (به کشورهای خود) و نه به کشورهای دیگر.»

ایران بارها گسیل نیروهای عربستان به بحرین برای حمایت از دولت این کشور در برابر تظاهرات اعتراضی را محکوم کرده است. اکثریت جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند.