شش سال از زندانی بودن بهروز جاوید تهرانی بدون یک روز مرخصی گذشت

بهروز جاوید تهرانی در تاریه ۴ خرداد ماه ۱۳۸۴ بازداشت و مدت سه ماه را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین تحت فشارهای روحی و جسمی به سر برد.

به گزارش رهانا «خانه حقوق بشر ایران» جاوید تهرانی بر اثر ضربه‌هایی که به سرش در مدت بازجویی و حضور در سلول‌های انفرادی اوین وارد شده بود، از بازجویان خود شکایت کرد که به شکایت وی هرگز رسیدگی نشد. هر چند که وی از این ضربه‌ها دچار آسیب جسمی شده بود.

جاوید تهرانی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در همان سال محاکمه و به ۷ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد که این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران تأیید شد. اتهامات عبارت بودند از تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری، تجمع در مقابل سازمان ملل و عضویت در جبهه دموکراتیک ایران.

وی سپس از اقدامی خلاف قانون و بر خلاف اصل تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان به زندان رجایی‌شهر که محل نگهداری مجرمان خطرناک است منتقل شد. وی در طول سپری کردن دوران محکومیت خود بارها مورد ضرب و شتم و توهین مامورین زندان قرار گرفت و بارها به سلول انفرادی زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

وی به خاطر این موراد متعدد نقض حقوق خود بارها در زندان دست به اعتصاب غذا زد که منجر به وارد آمدن صدمات جسمی به وی شده است. همچنین وی در زندان بارها از بندی به بند دیگر و از سالنی به سالن دیگر منتقل شده است که بارها از این مساله شکایت داشته است.

وی هم اکنون در حالی در زندانن رجایی‌شهر به سر می‌برد که تا کنون و در طول این شش سال حتا یک روز به مرخصی نیامده است و بارها با درخواست مرخصی وی موافقت نشده است.

لازم به یادآوری است که وی در حادثه کوی دانشگاه نیز بازداشت و نزدیک به سه سال را در زندان به سر برده بود.

واقعه خمینی شهر؛ علت تجاوز به زنان بدحجابی نیست

شهرزادنیوز: در پی تجاوز 14 مرد به 6 زن در خمینی شهر اصفهان، نیروی انتظامی، برخی از مقامات قضایی، از جمله دادستان خمینی شهر و رسانه های اسلامگرا، بد حجابی و پوشش نامناسب را از جمله دلایل این تجاوز خواندند، اما آسیب شناسان اجتماعی این دلایل را نادرست می دانند.

دکتر فرید براتی سده، روانشناس و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی، در گفتگو با سلامت نیوز، اظهار داشت که افزایش خشونت های جنسی در جامعه کمترین ارتباط را با نیاز جنسی دارد و تحلیل های برخی از افراد در علت تجاوز به زنان و دختران، مبنی بر اینکه بد حجابی و پوشیدن لباس های نامناسب موجب بروز خشونت‌های جنسی می شود، به هیچ وجه درست نیست و مقصر سازی قربانی به هیچ وجه محلی از اعراب ندارد.

وی افزود که یکی از دلایل خشونت‌های جنسی ابراز وجود در پی سرکوب افراد است و زمانی که فرد هیچ راهی برای بروز خشونت خود پیدا نمی کند، میل به پرخاشگری علیه دیگران و میل به اعمال قدرت پیدا می کند.

این روانشناس در پایان تأکید کرد که مقصر دانستن قربانی به آتش این نوع خشونت ها دامن می زند و باید مراقب بود که در وادی مقصر دانستن قربانی وارد نشویم و بدانیم افراد هر پوششی که داشته باشند، نباید افراد شرور به خود اجازه دهند دست به هر خشونتی علیه آنها بزنند.

نگرانی جمهوری اسلامی از افزایش اسکناس‌‌ نویسی

سایت دیگربان: سایت «بولتن‌نیوز» پس از «غیر شرعی» اعلام شدن اسکناس‌نویسی از سوی چند مرجع تقلید از مقام‌های بانک مرکزی خواست نسبت به جمع‌آوری اسکناس‌های کهنه اقدام کنند.

قوه قضائیه: معتادان را به زندان راه نمیدهیم

سایت خبرآنلاین: رئیس قوه قضائیه دستور داده دیگر زندانیان معتاد را در زندانها پذیرش نکنند. اکنون معتادان در اختیار اردوگاه های کار درمانی قرار می گیرند که تحت مدیریت ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

معتادان را هیچ کس نمی خواهد، حتی زندانها. این را رئیس سازمان زندانهای کشور می گوید. به گفته غلامحسین اسماعیلی، بنا به دستور رئیس قوه قضائیه از این به بعد معتادان مورد پذیرش زندان‌ها قرار نخواهند گرفت . این چنین که پیداست، مسئولیت بازپروری معتادان مستقیما به عهده دولت گذاشته شده است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور دلیل عدم پذیرش معتادان را تراکم جمعیت کیفری کشور می داند و می گوید: " این موضوع، واقعیت تلخ و غیر قابل انکاری است که برای مقابله با آن، اتخاذ رویکرد تلاش برای کاهش جمعیت کیفری به عنوان یک جریان به طور مستمر، پیگیری و دنبال می شود. "

اسماعیلی که با مدیران ستادی و استانی خود به طریق ویدئوکنفرانس سخن می گفت از آنها خواست تا با اعصای مرخضی دو ماهه به زندانیان جرایم مالی که قابل تمدید هم هست، از تراکم زندانها کم کنند.

رئیس سازمان زندانها، از تاکید آیت الله صادق آملی لاریجانی برای کاستن از تعداد زندانیان با ممانعت از ورود معتادان خبر داد. اسماعیلی با اشاره به موضوع عدم پذیرش معتادان به زندان‌ها گفت: "این دسته از زندانیان در صورت معرفی به زندان مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند و تاکید قاطع رئیس قوه قضائیه مبنی بر عدم پذیرش معتادان در زندان‌هاست. "

اکنون به طور مستقیم، مسئولیت نگهداری و بازپروری معتادان، به قوه مجریه و به طور مشخص به ستاد مبارزه با مواد مخدر سپرده می شود. دبیر این ستاد، وزیر کشور است و وزیر کشور نیز هفته گذشته اعلام کرده بود اردوگاه های درمان اجباری معتادان در کلیه استانهای کشور ساخته می شود.

سئوال تکراری: معتاد، بیمار یا مجرم؟

اکنون بار دیگر این سئوال اصلی به حوزه قضایی و تامینی کشور باز می گردد که آیا معتاد را بیمار می دانند یا مجرم؟ ناگفته پیداست که در حال حاضر، طبق قانون، معتاد یک مجرم است و باید به خاطر اعتیادش مجازات شود. با این حال، زمانی که قوه قضائیه رسما اعلام می کند از پذیرش زندانیانی که به دلیل "اعتیاد" به بند افتاده اند، خودداری خواهد کرد، باید به این سئوال پاسخ دهد که چرا ریشه کنی و مجازت "جرم اعتیاد" را به سایر حوزه ها انتقال داده است؟ از سوی دیگر، نباید از نظر دور داشت که مشغول شدن فراوان ستاد مبارزه با مواد مخدر، در مسئله ساخت و ساز اردوگاه های درمان اجباری معتادان، از وظیفه اصلی این ستاد که آموزش و پیشگیری از توسعه مواد مخدر در جامعه است را باز خواهد داشت.

روی دیگر این سکه، ماجرای نگهداری از معتادان در اردوگاه های درمان اجباری است که ناگفته پیداست طبعا از نظر رفاهی نیز سطح بسیار نازلی خواهند داشت. سازمانهای حمایتی دیگر مانند بهزیستی و شهرداری نیز قصد دارند چنین اردوگاه هایی را در کشور ایجاد کنند. در هفته گذشته، مدیر کل بهزیستی استان هرمزگان از حضور بخش خصوصی در اردوگاه های معتادان زن، خبر داده بود و در هفته جاری نیز شهرداری با افتتاح گرمخانه ای به ظرفیت بیش از 4 هزار نفر، معتادان بی جا و مکان را زیر پر و بال گرفت. اکنون قوه قضائیه می گوید زندانهای کشور را دیگر نمی تواند در اختیار معتادانی قرار دهد که به خاطر جرایم مربوط به مواد مخدر به حکم قانون، باید حبس شوند. ولی سازمانها زندانها سیاست جدید خود را به بیرون کردن هر چه بیشتر زندانیان از زندانها به روشهای مختلف، معطوف داشته است.

اسماعیلی رئیس این سازمان به مدیران استانی اش توصیه می کند: "یکی دیگر از ابزارهای مدیریت زندان در شرایط بحران تراکم جمعیت کیفری، حضور هدفمند و مفید روسای زندان‌ها و مددکاران در بین زندانیان، استماع مسائل و مشکلات درون مجموعه آنها و رسیدگی به این مسائل است که باید به شکل مستمر انجام شود."

می توان انتظار داشت در زمان حضور مسئولان زندانها در میان زندانیان، راه حلی برای استفاده از فرصتهای قانونی برای اعطای مرخصی و سایر فرجه های قانونی برای حضور زندانیان در خارج از محیط زندان، یافته شود.

راهکارهای دیگر: زندانهای باز، رای باز و سایر تخفیفات قانونی

رئیس سازمان زندانها به روسای زندانهای سراسر کشور تاکید کرد از روشهای مختلف قانونی برای کاستن از تراکم جمعیتی زندانها استفاده کنند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه از مفاد و ظرفیت‌های آئین‌نامه‌ای باید برای اهداف کلان سازمانی به خصوص خلوت‌سازی درست زندان استفاده کرد، به روسای زندانها گفت: "از این جمله اعزام افراد واجد شرایط و دارای اولویت به زندان‌های باز است که باید مورد توجه درست و اصولی روسای زندان‌ها باشد. "

زندان باز و رای باز به نوعی از اجرای مجازات حبس گفته می شود که در آن، زندانی، روزها در اختیار خود است و در ساعاتی از شبانه روز، باید خود را به زندان و یا جایی که قاضی ناظر زندان صلاح می داند، معرفی کند. در روش دیگری از رای باز، زندانی در ایامی از هفته، به مرخصی می رود و در برخی از روزها، باید خود را به زندان معرفی کند. انواع دیگری از روشهای اجرای زندان باز و رای باز نیز وجود دارد که بسته به شرایط زندان و پرونده زندانی، از آن استفاده می شود.

اکنون باید در انتظار ماند و دید آیا روشهای مختلف کاستن از جمعیت فزاینده زندانیان، راه ندادن معتادان، اعطای مرخصی به زندانیان و روشهایی مانند زندان باز و رای باز، می تواند زندانها را خلوت کند و یا چاره ای به جز تغییر در مواد قانونی که مجازات جرایم مختلف را تنها "حبس" می داند باقی نخواهد ماند.
 

این سایت نزدیک به وزارت اطلاعات نوشته که بانک مرکزی «مشکل مزمن اسکناس‌های فرسوده را به فراموشی سپرده» و «مردم از دست به دست کردن هر روزه این ابزارهای انتقال بیماری به ستوه آمده‌اند.»

«بولتن‌نیوز» با رد استدلال مقام‌های بانک مرکزی مبنی بر هزینه بالای تعویض اسکناس‌های کهنه نوشته است: «این بانک موظف است تدابیر مناسبی را برای رفع این معضل بیندیشد.»

این سایت نوشته که «مساله کمبود بودجه برای چاپ اسکناس نو هم برای تشکیلاتی که فقط یک قلم از محل واردات و فروش طلا میلیارد‌ها تومان سود به دست می‌آورد، و یا در جلسه مجمع عمومی سالانه میلیون‌ها تومان سود بین پرسنل و مدیران خود تقسیم می‌کند به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.»

به نظر می‌رسد پس از گسترش شعارنویسی‌ها روی اسکناس‌ها در ایران٬ فشار‌ها بر مقام‌های دولتی به رئیس بانک مرکزی برای از رده خارج کردن آنها به بهانه تعویض اسکناس‌های کهنه افزایش یافته است.

معترضان به نتیجه انتخابات در ایران بیش از دو سال است که با نوشتن شعار‌هایی روی اسکناس‌ها٬ اعتراض خود را نشان می‌دهند.

سال ۱۳۸۸ مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند قصد دارند اسکناس‌های شعار‌نویسی شده را جمع‌آوری کنند٬ اما تعداد بسیار بالای این اسکناس‌ها آن‌ها را از تصمیم خود پشیمان کرد.

به نظر می‌رسد افزایش قابل توجه اسکناس‌های شعار‌نویسی شده مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی را به فکر از رده خارج کردن آن‌ها انداخته است.

این مقام‌ها در عین حال اعلام نکرده‌اند برای جلوگیری از شعار‌نویسی روی اسکناس‌های جدید چه تدابیری اندیشیده‌اند.

سیدعلی؛ تا دیرنشده، صدای اعتراض مردم را بشنو!

.......این روزها با تمام قامت، سرنوشت خود را به سرنوشت بشاراسد قاتل و سرکوبگر گره زده ایم. مردم معترض او را فتنه گر می خوانیم. و در سرکوب آنان، با بشاراسد همراهی می کنیم. چرا؟ چون اطمینان داریم: مشابهت سقوط بشار اسد، گریبان خود ما را می فشارد.
****

دانشجونیوز: محمد نوری زاد در یادداشتی که به مناسب روز پدر خطاب به امام علی نوشته در مذمت قدرت مطلقه سخن گفته و خطاب به آیت الله خامنه ای از زبان امام علی می گوید: سیدعلی عزیز، تا دیرنشده، صدای اعتراض مردمت را بشنو!

متن کامل نامه از وب سایت محمد نوری زاد در ادامه آمده است:

سلام ای علی عزیز.

چه خوب که در این روزها، پای به عرصه ی این دنیا گذاردی تا بشر، برای تماشای همه ی عدالت، بی تاب تو باشد و به تو بنگرد. وبرای تماشای همه ی شایستگی های بشری، رو به سوی تو آورد.

تو به معنی واقعی ” مرد” بودی. جوری که همه ی مردان و زنان عالم، با تماشای تو، وادی مردانگی را از وادی نامردی و نامردمی بازمی شناسند.

چه خوب که رهبرما طرفدار و مشتاق و مطیع و دلمشغول توست. وحتی نسبت جایگاه خود را با تو، در غبار کفش قنبر، غلام تو، می سنجد.

اگر تو ای علی عزیز، نبودی، ما چگونه به رهبرمان می گفتیم : علی چرا بیست و پنج سال، از حکومتی که حق خود می دانست، برکنار ماند؟ آیا نه تنها به این دلیل که مردم، آن سوتر از او و بزرگی های او، روی به دیگری و دیگران بردند و او را نخواستند؟

برکناری تو ای علی از حکومت، ذره ای از کهکشان خوبی های تو کم نکرد. و بنا به گفته ی خود تو، سکوت و همراهی تو با خواست مردم، جامعه ی جوان اسلامی را از انشقاق و گسستگی و جنگ داخلی بدر برد و بجای آن، یکدلی و یکپارچگی را پدید آورد.

اگر تو نبودی، ما چگونه به رهبرمان می گفتیم : اداره ی جامعه را به شایستگان، ونه به دوستان، باید سپرد؟

یاعلی، یک پرسش!

اگر من نوری زاد، پای به دل تاریخ بگذارم و در بازار کوفه، جلوی چشم خلایق، صریح و شفاف و حتی گستاخانه، راه را برعبور تو بگیرم و با فریادی که همه ی تاریخ بشنود، به تو بگویم : ای علی، من که یکی از پیروان تو هستم، این من گمشده در تاریخ، اصرار بر واشکافی اموال تو دارم. با این که می دانم تو پاک و پاکدستی، می خواهم اما بدانم با پولهای امانتی مردم چه کرده ای و میلیارد میلیارد پول آنان را چرا و در کجاها صرف چه کرده ای؟

من بعید می دانم ای علی عزیز، درهمان بازار کوفه و جلوی چشم مردم، زیر گوش من بخوابانی! و بگویی: ای بی حیا، تو، که به قول خودت هیچ در هیچی، از من علی، که معصوم و پاکزاده ام، می خواهی تحقیق و تفحص کنی؟

تصور حتمی من براین است که تو، دست مرا می گیری و مرا به سرای حکومت خود می بری و دفترهای ثبت اموال عمومی را جلوی من می گذاری و به من می گویی : باهر علمی که داری، درکمال امنیت، بنشین و به دخل ها و خرج های حکومت من نگاه کن. وحتی این را نیز مصرانه از من می خواهی که:هر کاستی و ناروا در کارمن دیدی، حتما مرا خبرکن تا اگر کج رفته ام یا خطایی ندانسته مرتکب شده ام، سریعا آن را اصلاح کنم. و از من خواهی خواست که اگر کشف کردم یک یا جمعی از کارگزاران تو دست به اموال مردم برده اند، تو را خبرکنم تا شخصا به کار آنان رسیدگی کنی.

من از این تخیل راستین، پای فراتر می برم و دست تو را می گیرم و به همین امروز جمهوری اسلامی ایران خودمان می آورمت. و تو را برمسند رهبری کشورمان می نشانم و به تو می گویم : علی جان، تو نیک می دانی که شیوه های مملکت داری در دور دست های تاریخ، همان بود که بود. امروز اما، شیوه ها تغییر کرده. دیگر شایسته نیست که تو، که علی ما هستی و چشم و چراغ ما، با وجود معصومیتی که تداری، وباوجود شجاعت و حلم و علم و تقوایی که داری، هم فرمانده ی کل قوا باشی و تک به تک فرماندهان ارتش را و تک به تک اعضای مجمع تشخیص مصلحت را مشخص کنی و در هر دستگاه، نمایندگان مستقیم و غیرمستقیم داشته باشی .

تو باید برقله ی این مملکت بایستی و رهبری کنی. مثل رهبر یک ارکستر موسیقی که با حرکات نامحسوس دست خود، استعداد های جامعه ی کوچک خود را به کار می گیرد و از آن همه استعداد، صدای خوش و هماهنگ برمی آورد. تو نیک تر از من می دانی که دخالت تو در جز و کل این دستگاه وسیع، رشته های هماهنگی را می گسلد. حضور بی دلیل نمایندگان تو در هر دانشگاه و در هر وزارتخانه و در هر دستگاه، بساط اعتماد به نفس آن دستگاه ها را بر می چیند.

علی جان، تو روح جاری این عالمی. درشان تو نیست که هم تعیین رییس صداو سیما و تعیین رییس سازمان تبلیغات اسلامی با تو باشد و هم تعیین تک به تک امامان جمعه ی کل کشور و تعیین تک به تک اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی . حالا تعیین تک به تک فرماندهان سپاه و نمایندگان خودت در کل سپاه در کل کشور بماند.

علی جان، خدا وکیلی با این همه مشغله ی پیچ در پیچ، فرصتی برای تو که علی و معصوم و مستحضر به علم الهی هستی باقی نمی ماند تا به افق های دور و فرداهای سرزمین خودت بنگری . چرا که تو، عمده ی توش وتوان خود را مصروف جزییات امروز جامعه ی خویش می کنی و از نظارت، و بها دادن به نظارت، بازمی مانی.

علی جان، تو نیک تراز همه ی ما می دانی که ورود تو به عرصه های جانبداری، مردمان جامعه را از رشد بدیهی شان باز می دارد و کسی را شهامت نقد و شهامت آسیب شناسی از تو و کار کارگزاران تو نمی ماند. وقتی همه ی سرنخ ها به تو ختم شود، کسی اجازه نخواهد یافت به کارهای خود تو ورود کند و سر از اختفای کارهای تو درآورد. و این یعنی ظهور قدرتی مخوف، که برسرخود، زبانم لال، خدا را نیز تحمل نمی کند.

ای علی عزیز، مگر نه این که این مردم، اختیارات و اموالشان را به امانت به تو سپرده اند؟ آیا نباید بدانند تو با اموالشان چه کرده ای و چه می کنی؟ این مردم می خواهند بدانند چه مقدار از پولشان را به افغانستان و چه مقدار از پولشان را به لبنان و سوریه و به هرکجای این دنیای بزرگ بخشوده ای! این مردم می خواهند بدانند چه پولهایی با اشاره ی تو، به کجاها سرازیر شده است.علی جان مردم ما آیا حق ندارند بدانند تو با پولشان چه کرده ای؟ اطمینان دارم که تو با آغوش باز از خواست ها و پرسش های مردم استقبال خواهی کرد. اساسا تو به همین خاطرهاست که خواستنی هستی.

وسرآخر:

این مردم از تو می خواهند بنا به ضرورت های این روزگار، بار سنگین این همه مسئولیت های جوراجور خود را به شانه ی آنان و نمایندگانشان بگذاری. خودت را خلاص و راحت کن. درفردای قیامت تو باید به تک به تک این همه مسئولیت پاسخ بدهی. بیا و از دامنه های رهبری، به قله ی بلند آن بازگرد. جای تو، آنجاست.

از همان بالا، مردم را رهبری کن. که تو، آن بالا اگر که بایستی، هم خواستنی ترخواهی بود، هم تماشایی تر، وهم در کار رهبری جامعه، موفق تر. مارا دراین مشورت، یاعلی، با تو خیرخواهی است. می دانیم که می دانی.

علی جان، خودت خوب می دانی که بدون استثنا، دلیل خیزش های مردمی این روزها درکشورهای اسلامی و غیر اسلامی، از کجا ناشی می شود. از: رهبری های طولانی و مبسوط الید. که یک نفر، با قدرتی ماورایی، برهمه ی ارکان یک کشور سلطه داشته باشد و به کسی نیز جوابگو نباشد و کسی را نیز حق اعتراض و نقد او نباشد. خودت خوب می دانی که اگر صدام را آمریکایی ها سرنگون نمی کردند، مردمش این روزها او را سرنگون می کردند. صدامی که جزقلب مردم ، جایی را لایق حضور خود نمی دانست.

رهبر لیبی نیز مگر جز این خصوصیات دارد؟ ویا رهبر مردم سوریه؟ فصل مشترک همه ی اینان، بلامنازع بودنشان است. که برکل مقدرات کشورشان حاکم اند و کسی را یارای اعتراض به آنان نیست.

قانون ، برای این رهبران، شکلاتی است که به وقت ضرورت، به دهان مبارک می برند و نرم نرم به مکیدن آن مشغول می شوند. یا قانون، برای اینان، جامی از شراب است که سرمی کشند تا فراموش کنند مردمی نیز هستند و این مردم حقی وحقوقی نیز دارند. ویا : قانون حبه تریاکی است که باید برسر وافور کیفوری نهاد و مردم را بخاطر جهل مکرر و جهل مرکبشان ستود.

علی جان، این روزها، ما، با تمام قامت، سرنوشت خود را به سرنوشت بشاراسد قاتل و سرکوبگر گره زده ایم. مردم معترض او را فتنه گر می خوانیم. و در سرکوب آنان، با بشاراسد همراهی می کنیم. اخبار کشتار مردم مسلمان سوریه را جلوی چشم مردم دنیا، سانسور می کنیم. چرا؟ چون اطمینان داریم:مشابهت سقوط بشار اسد، گریبان خود ما را می فشارد.

علی جان، چه خوب که به این دنیا آمدی تا به بزرگان و مسئولان و رهبران جهان، و به ویژه به رهبرما بگویی : ای برگزیدگان مردم، مردم، از شما جز عدالت و درستی و راستی و پاکدستی و گذشت و بردباری نمی پسندند. پوزش خواهی شما از مردم، به تناسب هرخطایی که مرتکب شده اید، کمترین حق بدیهی مردم شماست.

و دم گوش رهبرما بگویی:

سیدعلی عزیز، تا دیرنشده، صدای اعتراض مردمت را بشنو! وشانه های خودت را از زیر بار این همه مسئولیت بدر ببر. خودت را سبک کن. به مردمت بها بده. و مسئولیت های بی شمار خود را به شانه های خود مردم بسپار. مگرنه این که این مردم، هماره در سخنان تو، فهیم و همراه و با خردند؟ جای تو آن بالاهاست. قله، بله، آنجا جای توست. بپای خیز. دستت را به من بده . یاعلی !

منصوره، خواهر بهکیش ها بازداشت شد

سایت مادران پارک لاله (مادران عزادار ایران): ماموران جمهوری اسلامی روز یکشنبه 22 خرداد، منصوره بهکیش را به همراه چند نفر دیگر دستگیر کردند .

به گفته شاهدین عینی مامور اطلاعاتی زن ساعت 8 شب در تقاطع یوسف اباد و فاطمی او را شناسایی و دستگیر می کند و پس از انتقال به پلیس امنیت، به عنوان مورد خاص به زندان اوین منتقل می کنند و تا کنون هیچ گونه اطلاع دیگری از وضعیت ایشان به خانواده اش نداده اند.

منصوره بهکیش از خانواده نامدار بهکیش هاست . آن هایی که دستی بر آتش داشته و دارند، آن قاب عکس بزرگ خاوران را به یاد می آورند که پنج فرزند مادر بهکیش را به همراه داماد خانواده در خود قاب کرده بودو زینت خاوران می شد.

از آن خانواده بزرگ تنها یک برادر که هم اکنون در خارج از کشور زندگی می کند و منصوره به جا مانده اند که مسئولیت نگه داری مادر پیرش را بر عهده داشت .

اگر چه از پیش روشن و مشخص است که جمهوری اسلامی ذره ای از انسانیت را با خود به همراه ندارد اما به هر حال از لحاظ انسانی منصوره نباید یک ساعت هم در زندان باشد .

نگذاریم که این نامردمان آخرین ضربه ها را بر استقامت این خانواده وارد کنند. منصوره بهکیش را فورا آزاد کنید!

یک وبلاگ نویس در قم بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - روز بیست و دوم خرداد ماه امسال، سید اکبر روحانی، وبلاگ نویس و از جوانان اصلاح طلب قم، توسط ماموران لباس شخصی دستگیر و پس از تفتیش مغازه‌اش واقع در پاساژ گنجینه قم، وی را به نقطه نامعلومی انتقال دادند.

به گزارش وبگاه «آن سوی بی‌سو» از قم، ماموران امنیتی لپ تاپ و کیس کامپیو‌تر و فایلهای کامپیوتری وی را نیز با خود انتقال دادند.

بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی پس از بازداشت این فعال جنبش سبز، به منزل پدری وی نیز مراجعه کرده و ضمن تفتیش منزل، تمامی کامپیوتر‌ها و فایل‌های موجود را نیز با خود بردند.

گفتنی است خانواده وی علی رغم پیگیری و مراجعه به ادارات مربوطه مثل مراجعه به دادسرای انقلاب و دادسرای عمومی هنوز جوابی از سوی مسئولان مربوطه دریافت نکرده‌اند و هنوز مشخص نیست که وی در کجا و به چه علتی بازداشت و نگهداری می‌شود.

براساس اخبار تایید نشده، این فعال جنبش و جوان اصلاح طلب، در بازداشتگاه اداره اطلاعات قم به سر می‌برد.

تجاوز به حریم باستانی متعلق به زرتشتیان یزد

سایت آفتاب: به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، تپه ای كه آرامگاه باستانی مردگان زرشتی یزد، در آن قرار دارد، در حال تخریب است.

گفته می شود در روزهای گذشته اداره آب‌منطقه‌ای یزد با خاكبرداری در عرصه آرامگاه‌های زرتشتیان، مخزن بتنی آب روی تپه تاریخی یاد شده می سازد.

فعالان میراث فرهنگی یزد می گویند این خاكبرداری‌ها روند تخریب تپه و دخمه‌ها را تشدید می‌كند.

پیش از این، فعالان میراث فرهنگی یزد می گفتند مسیر رفت و آمد به این دخمه ها و تپه ای كه دخمه های دفن اموات زرتشتی یا همان "استودانها" (استخوان دان) در آن قرار گرفته، به خاطر ویراژ موتورسواران، پر سر و صدا شده است. اكنون آنها از خاكبرداریهای عمیق و ساختن مخزن بتنی آب در این تپه ها شكایت می كنند.

آنها می گویند با این كارها، مدتها است مردگان تاریخی دخمه های یزد خواب آرام به خود ندیده اند. به گفته این فعالان، هنوز سروصداهای ناشی از ویراژموتورسواران بر سراشیبی دخمه های یزد كاسته نشده كه اداره آب منطقه‌ای یزد با خاكبرداری های عمیق در كنار دخمه ها و اقدام به ساخت مخزن بتنی آب كرده است.

استودان های باستانی: دخمه های اموات

دخمه های یزد به عنوان اثری ملی كه بیش از 400 سال قدمت دارند، روزگاری آرامگاه زرتشتیان بوده است. دخمه های تاریخی یزد به عنوان یك سایت تاریخی ارزشمند در مركز ایران محسوب می شود و همچنین یكی از جاذبه های تاریخی در لیست تورهای خارجی و داخلی یزد پذیرای تعداد بی شماری از گردشگران در ایام مختلف سال به خصوص، روزهای تعطیلات نوروزی است. با این حال این استودانها در سالهای اخیر به شدت در معرض تعرض های متعدد قرار گرفته اند.

شاهدان عینی به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته اند به دلیل سراشیبی دخمه ها موتورسواران یزدی كه پیست مناسبی در اختیار ندارند، از آن به عنوان پیست موتورسواری استفاده می كنند و هم اكنون نیز سازمان ها و نهادهای مختلف از جمله اداره كل منطقه ای آب بدون درنظرگرفتن ضوابط و مقررات میراث اقدام به گودبرداری و ساخت منبع بتنی آب می كنند. یعنی مشابه اتفاقی كه پیش از این درآتشگاه اصفهان افتاد و هم اكنون صفحات شمالی تپه تاریخی آتشگاه واقع در غرب اصفهان به دلیل ساخت مخازن بتنی، جنبه تاریخی و میراثی خود را دست داده اند.

گفته می شود دخمه های یزد تا 50 سال قبل همچنان كارایی داشته و زرتشتی‌ها مردگان خود را به داخل این دخمه‌ها كه استودان گفته می‌شود می‌انداختند و طی مراسم خاصی با متوفی خود وداع می‌كردند. اما طی 50 سال گذشته با متوقف شدن مراسم آئینی مرده‌گذاری در این دخمه‌ها، مسیر آمد و شد خانواده‌های متوفیان، تبدیل به پیست موتور سواری شده، اكنون علاوه بر ویراژ و گازدادن جوانان یزدی، آب انبارهای بتنی نیز استودانها را تهدید می كند.

افزایش كرایه تاكسی، مترو و اتوبوس از اول تیر

صدا و سیمای رژیم: معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران گفت: پیش بینی می شود از اول تیر نرخ كرایه وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

به گزارش واحد مركزی خبر، سید جعفر تشكری هاشمی گفت: جزئیات افزایش نرخ كرایه مجدداً در شورای اسلامی شهر تهران در حال بررسی است و پیش بینی می كنیم در بخش تاكسیرانی ۱۵ درصد، مترو و اتوبوسرانی نیز ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی افزود: طبق روال هر ساله، شورای اسلامی شهر تهران متناسب با تورمی كه به طور معمول بانك مركزی اعلام می كند افزایش نرخی برای حمل و نقل عمومی اعمال می كند.

معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران اظهار داشت: سال گذشته به دلیل افزایش نرخ سوخت باید نرخ كرایه ها افزایش می یافت اما به دلیل تمایل شهرداری ها به همكاری با دولت، این افزایش اعمال نشد و این موضوع به سال ۹۰ موكول شد.

تشكری هاشمی ادامه داد: به هر صورت تصمیم گرفته شد كه این افزایش منطقی و به تدریج صورت بگیرد و تركیبی باشد از یارانه هایی كه مجلس شورای اسلامی تصویب كرده و دولت باید در اختیار شهرداری ها قرار دهد.

وی در خصوص یارانه ها و كمك های دولت به بخش حمل و نقل عمومی گفت: قانون گذار پیش بینی كرده كه ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیط امسال برای متروی تهران و مشهد و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز برای اتوبوسرانی كشور یارانه پرداخت شود.

معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران اضافه كرد: به هر صورت با این پیش فرض ها نرخ ها را تعیین كردیم گرچه برای امسال هنوز یارانه ها پرداخت نشده است و منتظر این اعتبار هستیم.

تشكری هاشمی اضافه كرد: آن چیزی كه موجب نگرانی می شود این است كه همیشه این مبلغ با تعدیل مواجه می شود و تمام این مبلغ به طور كامل پرداخت نمی شود.

نیمی از واحدهای صنعتی گاوداری و مرغداری تعطیل شدند

خبرگزاری هرانا - عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، با اعلام خبر تعطیلی ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی گاوداری و مرغداری کشور به علت اجرای ناهماهنگ هدفمندی یارانه‌ها، گفت: تعطیلی این واحدها افزون بر وارد آوردن آسیب‌های جدی به تولید بخش کشاورزی و دامداری، زندگی بسیاری از خانواده‌های کارگری را در سال جهاد اقتصادی با دشواری‌های فراوانی مواجه کرده است.

“جلال محمودزاده” در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت افزود: تعطیلی واحدهای پرورش مرغ و گاو در کشور موجب بیکاری جمعیت بزرگی از کارگران شده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مردم انتظار دارند در سال جهاد اقتصادی سطح کیفی بالاتری در زندگی تجربه کنند، اما متأسفانه اجرای ناهماهنگ و ضعیف قانون هدفمندی یارانه‌ها موجب شده است که بسیاری از خانواده‌های کارگری در کشور شرایط دشوارتری از گذشته را بگذرانند.

وی با بیان این که تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی کشور افزون بر بیکاری جمعیت بزرگی از کارگران، کاهش میزان تولید را به همراه خواهد داشت، ادامه داد: کاهش تولید به معنای افزایش میزان واردات به کشور است و این مسئله‌ای است که پایه‌های توسعه تولید را در کشور از بین می‌برد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تأکید بر لزوم اجرای دقیق و بی‌کم و کاست قانون بهره‌وری بخش کشاورزی، یادآور شد: کشاورزی و دامداری بی‌تردید از مهم‌ترین پایه‌های توسعه اقتصادی کشور است و بی اعتنایی به آن به معنی بی اعتنایی به توسعه و رفاه عمومی است.

۳۳ ماه حقوق معوقه کارگران کارخانجات ریسندگی کاشان

کارگران کارخانجات ریسندگی و بافندگی شهرستان کاشان نسبت به پرداخت نشدن ۳۳ ماه حقوق معوقه خود اعتراض دارند.

به گزارش اعتدال، این کارگران در روزهای اخیر با حضور در میدان ولی عصر کاشان و مقابل فرمانداری این شهرستان از فرماندار جدید که تنها سه روز از ورودش به این شهرستان می گذرد خواستند این مشکل را پیگیری کند.

این کارگران معترض که تعدادشان به حدود سیصد نفر می‌رسید، همچنین با حمل پلاکاردهایی نسبت به ۳۳ ماه تاخیر در پرداخت دستمزدشان اعتراض کردند.

نگرانی از وضعیت سلامت مصطفی دانشجو وکیل دراویش گنابادی

کمیته گزارشگران حقوق بشر- مصطفی دانشجو وکیل دراویش گنابادی که دوران محکومیت خود را در زندان ساری می‌گذراند به دلیل رسیدگی حقوقی به کار زندانیان بند دو این زندان از سوی اداره کل زندانهای استان مازندران به اردوگاه معتادین ساری در کیلومتر بیست پنج جاده ساحل منتقل شد.

دانشجو که از بیماری آسم رنج می برد با حملات شدید آسم مواجه شده است که می تواند سلامت این وکیل دادگستری را با خطرات جدی مواجه کند.

در همین رابطه، فرشید یداللهی، وکیل پرونده مصطفی دانشجو در مصاحبه با کمیته گزارشگران حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی از سلامت جسمی موکل خود و نیاز فوری وی به درمان گفت: «انتقال یک زندانی سیاسی- عقیدتی به اردوگاهی که محل نگهداری معتادین به مواد مخدر است خلاف قانون آیین نامه زندان‌ها است و مسئولین زندانهای استان مازندران باید هرچه سریع‌تر وی را به محلی امن و استاندارد منتقل کنند.»

یداللهی همچنین با توضیح وضعیت جسمی مصطفی دانشجو گفت:« مصطفی به شدت از بیماری آسم رنج می برد وانتقال او به مکانی که هیچ امکانات بهداشتی و پزشکی ندارد به شدت نگرانی وکلای مدافع و فعالین حقوق بشر را برانگیخته است.»

در عین حال گزارش سایت مجذوبان نور، سایت رسمی دراویش گنابادی، حاکی از آن است که جعفری دادستان فعلی شهرستان ساری در زمان تخریب حسینیه شریعت قم در مقام معاونت دادستان قم از عناصر فعال و موثر در تخریب این مکان عبادی بوده است که مصطفی دانشجو از وی در مراجع قضایی شکایت کرده بود.

گفتنی است مصطفی دانشجو پس از تخریب حسینیه شریعت قم توسط نیروهای دولتی و امنیتی در سال ۱۳۸۴، وکالت دراویش گنابادی را بر عهده گرفت و در پرونده‌های مختلف به دفاع از حقوق پیروان طریق نعمت‌اللهی گنابادی پرداخت. به نظر می رسد یکی از دلایل بازداشت وی همراهی با دراویش گنابادی به عنوان وکیل باشد.

پروانه وکالت این وکیل دادگستری پس از ماجرای تخریب حسینبه شریعت قم لغو و وی از ادامه کار حقوقی خود منع شد.

وزیر علوم: مدرک معاون احمدی نژاد بی‌اعتبار است

روزنامه تهران امروز: مدرك تحصیلی محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته یك بار دیگر خبر ساز شد.

سوال الیاس نادران نماینده تهران در مجلس از وزیر علوم درباره مدرك رحیمی، كامران دانشجو را به مجلس برد تا شاید برای چندمین بار بحث یك مدرك دیگر در وزارت علوم و صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

ماجرای مدرك قلابی و استفاده از امتیازات و حقوق نهادهای دولتی و غیر دولتی به اعتبار این مدارك قلابی، بعد از موضوع دانشگاه هاوایی با پرونده مرحوم علی كردان رسانه‌ای شد و در مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

بعد از ماجرای كردان و استیضاح او از وزارت كشور توسط نمایندگان مجلس، الیاس نادران نماینده اصولگرای مجلس و منتقد سیاست‌های دولت، برای اولین بار بحث مدرك معاون اول رئیس‌جمهور را پیش كشید و ادعا کرد كه مدرك دكترای رحیمی هم از سنخ مدرك آقای كردان است.

این ماجرا كه بررسی آن تا كنون به فرجامی نرسیده روز گذشته با حضور كامران دانشجو وزیر علوم در مجلس برای توضیح درباره سوال نادران دوباره مطرح شد. مدعای نادران این بود كه معاون اول رئیس‌جمهور با امضای «دكتر رحیمی» با یك دانشگاه غیرمعتبر خارجی (دانشگاه بلفورد آمریكا) جهت اخذ مدرك دكترا برای یك فرد دیگر مكاتبه كرده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری هم در پاسخ به این سوال نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی كه خواستار پیگیری مكاتبات معاون اول رئیس‌جمهور با دانشگاه اعلام كرد كه مدرك این دانشگاه معتبر و قابل بررسی نیست.

در ابتدای جلسه سعدالله نصیری قیداری مخبر كمیسیون آموزش به ارائه گزارش كمیسیون آموزش و تحقیقات درخصوص سوال الیاس نادران از وزیر علوم پرداخت. در این سوال با اشاره به اظهارات محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور در جمع فرهنگیان مبنی بر اینكه عده‌ای با پرداخت پول مدرك دانشگاهی گرفته‌اند، پرسیده شده است: كه چه افرادی با پرداخت وجه بخصوص از دانشگاه بلفورد مدرك دانشگاهی اخذ نموده‌اند؟

ابزار قانونی برای بررسی مدارك نداریم

كامران دانشجو وزیر علوم و تحقیقات در پاسخ به این سوال با تاكید بر اینكه مدارك صادره از دانشگاه آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی و دانشگاه‌های سراسری همگی قانونی بوده و هیچ شبهه‌ای به آنها وارد نیست، اظهار داشت: دانشگاه بلفورد مجازی بوده و صرفا بر اساس تجربه كاری و حرفه‌ای برای متقاضیان مدرك صادر می‌كند.

وی با تاكید بر اینكه این دانشگاه معتبر نبوده و مدارك صادره از آن نیز معتبر نیست، اظهار داشت: وزارت علوم اعلام كرده این دانشگاه معتبر نیست لذا مدارك صادره از این دانشگاه مجازی را نیز بررسی نمی‌كند.

دانشجو با تاكید بر اینكه ارزیابی مدارك مشروط به اعتبار دانشگاه صادر كننده مدرك است، گفت: با توجه به اینكه دانشگاه بلفورد از نظر وزارت علوم فاقد اعتبار است مدارك صادر شده از این دانشگاه نیز در وزارت علوم قابل بررسی نیست، بنابراین آماری از مدارك صادر شده از سوی این دانشگاه برای مسئولان داخلی یا افراد وجود ندارد.

وزیر علوم گفت: هیچ گونه ابزار قانونی جهت كسب مجوز از وزارت علوم برای درخواست مدرك از دانشگاه های معتبر یا غیر معتبر یا گزارش دریافت مدرك از طرف این دانشگاه‌ها وجود ندارد.

وی افزود: در صورت درخواست شخصیت‌های حقوقی از وزارت علوم و اعلام اسامی شخصیت‌های مسئول یا غیر مسئول، وزارت علوم می‌تواند مدرك افراد مذكور را مورد بررسی قرار دهد.

دانشجو تصریح كرد: من به عنوان وزیر علوم باید از كجا بدانم چه كسی پول داده و مدرك دریافت كرده مگر افرادی كه مدرك دریافت می‌كنند به وزارت علوم گزارش می‌دهند كه از كجا و چطور مدرك گرفته‌اند.

وی افزود: صرف نظر از اینكه من نباید پیرامون اظهارات فرد دیگری پاسخ بدهم، باید گفت وزارت علوم ابزار قانونی برای بررسی مدارك افراد ندارد.