اعطای جایزه «تئودور هکر، برای صداقت و شهامت سیاسی» به شیوا نظرآهاری
شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر، برنده جایزه شهر اسلینگن آلمان، به نام جایزه "تئودور هکر، برای صداقت و شهامت سیاسی" شد. خانم نظرآهاری در مراسم اهدای جایزه حضور نداشت و همکار او خانم پریسا کاکایی این جایزه را دریافت کرد.

نگاهی به فهرست برندگان جوایز "تئودور هکر، برای صداقت و شهامت سیاسی" نشاندهنده آن است که اعضای هیئت داوران این جایزه را به شخصیت‌هایی اهدا می‌کنند که اگرچه در آلمان مشهور نیستند، اما در کشور خود به خاطر تلاش‌های درخور توجه در راه حفظ حقوق بشر، صلح و دمکراسی، مورد توجه‌اند و رژیم حاکم به پیگرد، اذیت و آزار آنان پرداخته است.

شیوا نظرآهاری متولد سال ۱۳۶۳، فعال در حوزه‌ی حقوق بشر، دفاع از زندانیان سیاسی و دفاع از حقوق کودکان است. وی هم‌زمان روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس و جزو دانشجویان محروم از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران است.

خانم نظرآهاری به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود تا کنون بارها دستگیر و محکوم شده است. او می‌گوید که حتا در زندان هم از مبارزه دست برنداشته و همواره به خاطر نوشته‌هایش بر دیوار زندان مورد مواخذه قرار گرفته است. به همین جهت ماموران زندان او را وادار می‌کردند با تغییر زندان، دیوارهای سلول قبلی را بشوید و نوشته‌هایش را پاک کند. او می‌گوید حتا در سلول اتفرادی نیز با ماده خمیر دندان به نوشتن یادداشت بر دیوارها می‌پرداخته است.

شیوا نظرآهاری که از موسسان کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران است، سال‌هاست می‌کوشد شرایط وخیم حقوق بشر در ایران را به آگاهی جهانیان برساند. به همین دلیل نیز با واکنش شدید ماموران امنیتی و قضات دادگاه‌ها روبرو بوده است. اتهام‌های دادگاه به او فراوانند: از تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی گرفته تا اخلال در نظم عمومی ، تبلیغ علیه نظام و حتا محاربه، که مجازات اعدام دارد.

جایزه "تئودور هکر" به خاطر فعالیت و شهامت خانم شیوا نظر آهاری در نوشتن گزارش‌هایی در اینترنت در باره نقض حقوق بشر در ایران، برای او در نظر گرفته شده است.

تئودور هکر فیلسوف، منتقد فرهنگی، مترجم و نویسنده توانای آلمانی است که در سال ۱۸۷۹ به دنیا آمد و دوره‌ی جوانی را در شهر اسلینگن آلمان به سر برد. تئودور هکر به سبب مخالفت‌هایش با رژیم نازی و پایداریش در این امر مشهور است. هکر در سال ۱۹۴۵ با پایان جنگ جهانی دوم در گذشت.

در پنجاهمین سالگرد درگذشت هکر، شهر اسلینگن آلمان جایزه "تئودور هکر" را تعیین کرد. این جایزه هر دو سال یک بار به شخصیت‌هایی در سراسر جهان اهدا می‌شود که تلاش‌های درخور توجهی در راه حفظ حقوق بشر، صلح و دمکراسی انجام داده‌اند.

شیوا نظرآهاری که به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود محکوم شده و ممنوع الخروج است، نتوانست این جایزه را که روز یکشنبه (۱۷ آوریل/ ۲۸ فروردین) اهدا شد، شخصا دریافت کند. در غیاب او این جایزه به خانم پريسا کاکايی، همکار شيوا نظرآهاری در کميته گزارشگران حقوق بشر تقدیم شد.


 

نامه زندانیان سیاسی رجایی‌شهر به بان کی مون
زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار اعزام نماینده ویژه‌ای به ایران برای تهیه گزارش از وضعیت زندانیان سیاسی شده‌اند. آنان هم‌چنین از ادامه‌ی اعتصاب غذای خود خبر داده‌اد.

زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر که هفته پیش اعتصاب غذای خود را آغاز کرده بودند در بیانیه‌ای جدید بر ادامه اعتصاب غذای خود تاکید کردند. در بیانیه اول زندایان سیاسی زندان رجایی‌شهر، همبستگی با فخرالسادات محتشمی‌پور دیگر زندانی سیاسی، از دلایل اعتصاب غذا عنوان شده بود. با شروع اعتصاب غذای زندانیان سیاسی، خانم محتشمی‌پور برای سه روز به مرخصی آمد.

در بیانیه زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج، آن‌ها بر ادامه اعتصاب غذا تا بهبود شرایط این زندان تاکید کرده‌اند. کیوان صمیمی، منصور اسالو، عیسی سحرخیز، مجید توکلی، رسول بداقی، حشمت طبرزدی، مهدی محمودیان، رضا رفیعی، جعفر اقدمی، علی عجمی، بهروز جاوید از جمله زندانیانی هستند که اعتصاب غذا کرده‌اند.

در این بین برخی از زندانیان هم بعد از چهار روز به اعتصاب غذای خود پایان داده‌اند. فرزند منصور اسالو، رییس سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی که هفته گذشته ملاقاتی کابینی با پدر خود داشت، در گفت‌و‌گو با سایت کلمه گفته است: «از هفته آینده تعدادی از زندانیان سیاسی این زندان تصمیم دارند هر هفته یک روز در اعتراض به شرایط نامناسب زندان دست به اعتصاب غذا بزنند»

در همین حال زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر با ارسال نامه‌ای به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، از وی خواسته‌اند، نماینده ویژه‌ای به ایران اعزام کند تا گزارش کاملی از وضعیت آزادی و حقوق بشر در ایران، به ویژه وضعیت زندان‌ها و زندانیان سیاسی تهیه کند.

ادامه اعتصاب غذا در مناسبت‌های مختلف

در ادامه بیانیه زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر آمده است: «در آستانه مناسبت‌های بین‌المللی و داخلی چون روز جهانی کارگر، روز معلم، روز جهانی مطبوعات و ۲۲ خرداد به اقدام‌های اعتراضی مثل اعتصاب غذا تا تحقق کامل درخواست‌های خویش خواهیم داد.»

این زندانیان روزهای اعتصاب غذا در زندان را چنین عنوان کرده‌اند: در هفته نخست از روز یکشنبه ۲۸ فروردین به مدت یک، در هفته دوم روز یک‌شنبه ۴ اردی بهشت و دوشنبه ۵ اردیبهشت به مدت دو روز، در هفته سوم نیز همزمان با روز جهانی کارگر و روز معلم و روز جهانی مطبوعات در روزهای ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت اعتصاب غذا خواهند کرد.

زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر همچنین اعلام کرده‌اند که در روزهای ۱۸ الی ۲۱ اردیبهشت و ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت روزهای دراعتصاب غذا خواهند بود.

این زندانیان تاکید کرده‌اند در صورت "دست برنداشتن حاکمیت از خودکامگی"، اعتصاب غذای خود را از یک‌شنبه اول خرداد ماه به‌صورت نامحدود از سر خواهند گرفت.


 

ایران تحریم ۳۲ مقام ایرانی از سوی اتحادیه اروپا را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران انتشار نام ۳۲ تن از مقام‌های جمهوری اسلامی از سوی اتحادیه اروپا را محکوم کرد و آن را ناشی از «تقلید اتحادیه اروپا از آمریکا» دانست.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روز ۲۳ فروردین ماه توافق کرده بودند که ۳۲ مقام ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان در ایران تحریم کنند.

‌ در اواسط اسفند ماه سال گذشته شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل اعلام کرده بود، وی و شمار دیگری از فعالان ایرانی حقوق بشر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته‌اند، حساب و دارایی‌های ۸۰ تن از مقام‌های ایرانی را مسدود کرده و از سفر آنها به اروپا جلوگیری کنند.


 

گرانی سوخت؛ بسیاری از صنایع کشور تعطیل می شوند

آمارهای دولت مبنی بر کاهش نرخ بیکاری در کشور صحیح نیست / بیکاری غوغا می‌کند / کارخانه‌ها به دلیل گرانی بیش از حد سوخت قادر به ادامه تولید نخواهند بود

ایلنا: نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: ‌اگر دولت در مورد تعدیل قیمت‌های حامل‌های انرژی به خصوص در بخش تولید و کشاورزی اقدام عاجل وجدی انجام ندهد بسیاری از صنایع کشور تعطیل و کشاورزان بسیاری هم بیکار خواهند شد.

قدرت‌الله‌ علیخانی افزود: متاسفانه دولت مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد هدفمند سازی یارانه‌ها را به صورت دقیق و کامل اجرا نکرده است و قیمت‌ها را بیشتر ازمصوبه‌های مجلس افزایش داده است.

بیکاری ۵ هزار کارگر در کوره پزخانه‌های بوئین‌زهرا

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: به دلیل گرانی گاز و سوخت، فقط در بوئین‌زهرا ۵ هزار نفر از کارگران کوره پزخانه‌های آجرپزی بیکار شده‌اند.

علیخانی تاکید کرد: دولت باید هر چه سریع‌تر فکری کند تا از خسارت بیشتر به بخش تولید و کشاورزی جلوگیری شود.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: خبردارم آب چاه کشاورزان که ساعتی ۲ هزار تومان بوده به ۱۱ هزار و ۱۵ هزار تومان رسیده است که دلیلش هم افزایش بی‌رویه قیمت سوخت است.

علیخانی تاکید کرد: مجلس برای طرح هدفمند کردن رایانه‌ها مصوب کرده بود که سالانه افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها را داشته باشیم در صورتی که دولت می‌خواهد همه افزایش قیمت را یکجا اجرا کند.

وی با اشاره به این که در برخی موارد افزایش یکجای قیمت‌ها اثرات خوبی داشته است، گفت: یکی از این موارد مربوط به مقوله نان و آرد است که در قزوین باعث کاهش ۵۰درصدی مصرف شد اما درسایر موارد مثل سوخت اثرات افزایش یکباره قیمت‌ها مشکل ساز شده و برای مردم دل‌نگرانی‌هایی جدی بوجود آورده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که در گذشته هم برخی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی با مشکلات متعدد مواجه بودند، اظهار داشت: در سفر سوم ریاست‌جمهوری و هیأت دولت به استان قزوین به کارگران این واحدها قول داده شد که مشکلات آنها برطرف شود اما در نهایت به هر کارگر در واحدهای بحران‌زده مبلغ یک میلیون تومان داده شد و اصل مشکل به فراموشی سپرده شد.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۷۰ شرکت وکارخانه دراستان قزوین با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، تصریح کرد: عدم نقدینگی، ‌عدم بازسازی دستگاه‌ها، عدم پرداخت حقوق پرسنل و ضعف مدیریت از جمله مشکلات این واحد‌های بحران‌زده است.

کسی به فکر حل اساسی مشکلات کارخانه‌های بحران‌زده نیست

علیخانی با تاکید بر اینکه کسی به فکر حل اساسی مشکلات کارخانه‌های بحران‌زده نیست، ‌خاطرنشان کرد: کارخانه‌هایی هم که درحال حاضر فعال هستند به دلیل گرانی پیش از حد سوخت قادر به ادامه تولید نخواهند بود و از دولت می‌خواهند که افزایش قیمت معقول و عادلانه‌ای را در تولیدات خود داشته باشند تا بتوانند به تولید خود ادامه دهند.

وی با اشاره به کارخانه مهرام گفت: با وجودی که دراین شرکت فیش گاز ۵ برابر شده است اما محصولات آن با همان قیمت‌های قبلی به فروش می‌رسد و مراجعات مکرر مسئولان کارخانه به ادره بازرگانی هم برای افزایش قیمت تولیدات‌شان بی‌نتیجه مانده است که به همین دلیل از ۳۵۰ کارگر مهرام تعداد ۱۴۰ کارگر تعدیل شده‌اند که این موضوع برای سایر واحدهای تولیدی نیز صدق می‌کند.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیکاری در قزوین غوغا می‌کند، ‌خاطرنشان کرد: آمارهای دولت مبنی بر کاهش نرخ بیکاری در کشور صحیح نیست.

علیخانی با اشاره به اظهارات مسئولان وزارت کار که میزان بیکاری را حدود ۱۰ درصد اعلام می‌کنند،‌ اظهار داشت: گزارشات نمایندگان مجلس که از مراجع رسمی هم می‌باشد بیانگر بیکاری ۱۵٫۶درصدی است که می‌شود ۴ میلیون بیکار در کشور.

وی تاکید کرد: با گفتن ایجاد اشتغال یک میلیون و ۶۰۰ هزار موردی در سال ۸۹ و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری برای سال جاری نمی‌توان اشتغال واقعی و محسوس برای افراد ایجاد کرد.

علیخانی گفت: این که برخی امامان جمعه مثل امام جمعه شیراز که منطقه فقیری هم نیست از بیکاری گلایه دارد بیانگر این است که آمارهای دولت در مورد کاهش نرخ بیکاری صحت ندارد و مردم این موضوع را احساس نمی‌کنند.

وی با اشاره به این که در سال‌های اخیر دولت سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است، ‌گفت: اگر مدیریت درست و علمی بر هزینه کرد این پول‌ها می‌شد امروز مشکل بیکاری بسیار کمتر از وضع فعلی بود.


 

انتخابات مجلس نهم در دوازدهم اسفند برگزار می شود
مصطفی محمد نجار، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، امروز (یکشنبه) گفت انتخابات پارلمانی برای انتخاب اعضای مجلس شورای اسلامی در روز ١٢ اسفند سال جاری (١٣٩٠) برگزار خواهد شد.

مصطفی محمد نجار افزود تعیین تاریخ برگزاری انتخابات مجلس نهم پس از مشورت و رایزنی با شورای نگهبان صورت گرفته و جزئیات مرتبط با ثبت نام و و تقویم مربوط به این انتخابات بعداً اعلام خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه ضمن مخابرۀ این خبر به نقل از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران، به یاد آوری این نکته می پردازد که مجلس شورای اسلامی ایران دارای ٢٩٠ عضو است و اعضای آن برای یک دورۀ ٤ ساله انتخاب می شوند.

دورۀ کنونی مجلس شورای اسلامی نهمین دورۀ آن است و در آن جناح موسوم به محافظه کار یا اصولگرا حائز اکثریت است. در این دورۀ مجلس در حدود ٦٠ نماینده متعلق به جناح موسوم به اصلاح طلب حضور دارند که به نوعی نقش اقلیت را در مجلس بازی می کنند.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم و پیروزی مورد مناقشۀ محمود احمدی نژاد در این انتخابات، پیروزی که منجر به بروز اعتراض ها و شکل گیری جنبش سبز به رهبری مهدی کروبی و میرحسین موسوی شد، مقام ها و شخصیت های طرفدار دولت و جناح موسوم به اصولگرا بارها گفته اند که اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس آینده باید با جنبش سبز و رهبران آن مرزبندی کنند.

البته طرفداران دولت احمدد نژاد از جنبش سبز با عنوان "فتنه" و از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دونامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال ١٣٨٨ با عنوان "سران فتنه" یاد می کنند.

خبرگزاری فرانسه در پایان یادآوری می کند که میر حسین موسوی و مهدی کروبی پس از فراخوان به راه پیمائی ٢٥ بهمن سال پیش، در حصر خانگی بوده و هرگونه ارتباط شان با جهان قطع شده است.


 

جلوگیری از دفن اجساد کشته شدگان مجاهدین خلق
نیروهای امنیتی عراق مانع خاک سپاری ٣٤ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران شده اند. این عده در پی یورش ارتش عراق به اردوگاه اشرف در ٨٠ کیلومتری شمال عراق جان باخته اند.

خبر ممانعت از دفن اجساد کشته شدگان را خبرگزاری فرانسه به نقل از دو طرف یعنی سازمان مجاهدین خلق ایران و ارتش عراق مخابره کرده است.

شهریار کیا، یکی از سخنگویان سازمان مجاهدین خلق ایران گفت اعضای این سازمان تلاش کرده اند کشته شدگان را در گورستان داخل اردوگاه به خاک بسپارند اما نیروهای امنیتی عراق اجازۀ این کار را نداده اند.

یکی از مسئولان فرماندهی عملیات نظامی استان دیاله، استانی که اردوگاه اشرف در آن قرار دارد، به نوبۀ خود گفت از مجاهدین خلق خواسته شده است کشته شدگان را در داخل اردوگاه اما در بیرون از گورستان دفن کنند. این مسئول عراقی پس از یادآوری این نکته که کنترل گورستان داخل اردوگاه اشرف در حال حاضر در دست ارتش عراق است گفت دفن کشته شدگان در داخل این گورستان برای اعضای سازمان مجاهدین خلق در صورتی که بخواهند به آن جا بروند مشکل آفرین خواهد بود.

در پی حملۀ ارتش عراق به اردوگاه اشرف و کشته شدن این عده، دفتر کمک رسانی سازمان ملل در عراق از دولت این کشور خواست بدون تأخیر به انجام تحقیقی در این مورد از طریق ایجاد یک کمیسیون تحقیق مستقل اقدام کند.


 

محمد خاتمی: امیدوارم شاهد انتخاباتی سالم و آزاد و پرشور باشیم، بخصوص در مورد مجلس!
محمد خاتمی می گوید “در سالی که بیش از همیشه نیاز به نشاط و حضور ملت داریم، باز هم پیشنهاد ما این است که حصرها برداشته شود و زندانیان آزاد شوند، فضای سیاسی و رسانه ای جامعه طبق موازین و قانون باز شود، حضور و فعالیت احزاب و تشکل ها ممکن و امن گردد و به سوی انتخابات آزاد و سالم حرکت کنیم و انتخابات مطلوب گرچه ناشناخته نیست ولی اجمالاً در صورتی خواهد بود که حذف های ناروا نباشد و همه بتوانند با امنیت در معرض انتخاب کردن و انتخاب شدن قرار گیرند. “به گزارش وبسایت رسمی محمد خاتمی، وی در دیدار با جمعی از قرآن پژوهان استان یزد، ضمن بیان اینکه “انقلاب ما با دین نسبت استوار دارد و در همه عرصه ها به ویژه در راه بردن جامعه به سوی اهداف والای انقلاب باید از قرآن هدایت و مدد خواست”، قرآن را “فراخواننده به زندگی حقیقی” خواند .

به گزارش جرس، رئیس جمهور دوران اصلاحات، همچنین خاطرنشان کرد “خدا و پیامبر مردم را دعوت به زندگی می کنند و کسی که طعم زندگی را در این جهان نچشد از نعمتهای زندگی حقیقی در آن جهان نیز محروم خواهد بود. زندگی اختصاص به افراد ندارد و جوامع هم زندگی و مرگ دارند.”

محمد خاتمی انقلاب ایران را “انقلاب احیاء” خواند و گفت: انقلاب در هنگامی رخ داد که فساد، وابستگی، فشار، استبداد و بیداد، زندگی را بر همه تنگ کرده بود. انقلاب آمد تا مردم را به زندگی برگرداند و زندگی مورد نظر عبارت بود از استقرار نظامی که از یک سو ارزشهای والای الهی بر آن حاکم باشد و از سوی دیگر مردم بر سرنوشت خود حاکم باشند.”

رئیس مرکز گفتگوی تمدن ها، همچنین خاطرنشان کرد “انقلاب ما، نفی استبداد و سرکوب و فراخواننده به رهایی از وابستگی بود و می خواست تا عامل حیات بخش عدالت را در همه جا و برای همه کس حاکم کند و به همین جهت جمهوری اسلامی را مطرح کرد و مردم هم به آن رأی دادند.”

سید محمد خاتمی سپس با اشاره به اهمیت رأی مردم و انتخابات تأکید کرد: جمهوری اسلامی برآمده از اراده مردم و متکی به آنان است و از این رو انتخابات و رأی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و انتخابات آزاد و فراگیر نشانه زندگی جامعه است. همانگونه که در جمهوری مسؤولیت شناسی و انتقاد پذیری حاکمان بسیار مهم است که اگر اینها نبود یا ضعیف بود جمهوریت و اسلامیت نظام و زندگی جامعه آسیب می بیند.

رئیس جمهوری سابق ایران با توجه به پیش رو بودن انتخابات (مجلس نهم) اظهار امیدواری کرد “شاهد انتخاباتی سالم و آزاد و پرشور باشیم، بخصوص در مورد مجلس که در نظام مردم سالار جایگاه والایی دارد. مجلسی مورد نیاز است که همه سلیقه ها و گرایش های ملت را نمایندگی کند و با اتکاء به مردم، چه در قانونگذاری و چه در نظارت بر همه امور و پاسخگو کردن مسؤولان شجاعانه و مدبرانه عمل کند.”

محمد خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود نام گرفتن سال جهاد اقتصادی را بسیار مهم خواند و افزود: وقتی جهاد اقتصادی مطرح می شود معنایش این است که وضعیت اقتصادی فعلی چندان مناسب نیست و نیاز به جهاد همه جانبه برای پیشرفت و بهبود دارد و الحق که با درآمدهای شگفت انگیز نفتی در سالهای گذشته و با داشتن سند چشم انداز که نقشه راه جامعه است می بایست شاهد جهش های عظیم در عرصه تولید، سرمایه گذاری، اشتغال، حضور در بازارهای جهانی و بالارفتن سطح زندگی و معیشت مردم بخصوص برای بخش های کم درآمد تر جامعه باشیم که متأسفانه نیستیم.

رئیس بنیاد گفت و گوی تمدن ها جهاد اقتصادی را مستلزم دستیابی به سیاستهای عالمانه و کارشناسانه و مردم مدارانه و اعمال آنها دانست و افزود: جهاد اقتصادی، در جامعه با نشاط و امیدوار میسر است و یکی از شرایط آن حضور همه نیروها و بخش ها و بخصوص سرمایه های کاردان انسانی جامعه در صحنه است. و برای این کار لازم است که فضای سیاسی جامعه باز و امن باشد. وقتی فضا امنیتی باشد و با بدبینی به همه کس و همه چیز نگاه شود و برخوردهای ناورا صورت گیرد نشاط نخواهد بود. و مخصوصاً در سال انتخابات اگر مصلحت کشور و نظام را می خواهیم نیازمند فضای با نشاط سیاسی هستیم.

رئیس جمهوری سابق ایران با ابراز تأسف از وقایع سال گذشته تأکید کرد: در سالی که گذشت انتظار فراهم آمدن چنین فضایی را داشتیم تا پس از قریب دو سال تنش و وضع فوق العاده، بهار را با امید و دلگرمی و نزدیک تر شدن دلها به یکدیگر و رفع عواملی که باعث نارضایتی است آغاز کنیم و بارها نیز از سوی خیرخواهان که در دل بستگی آنان به نظام و انقلاب و کشور تردیدی نیست در این باب تذکر داده شده، ولی متأسفانه در حالی به سال جدید وارد شدیم که نشانی از رفتن به سوی این فضا ندیدیم بلکه سخت گیری ها و برخوردهای خشن بیشتر شد.

خاتمی سپس با اشاره به انتقاد رهبر جمهوری اسلامی در روزهای پایانی سال گذشته از “برخوردهای بداخلاقانه” و خلاف شرع و قانون و بهتان و ناسزاگویی و اقدامهای ناپسند جریانهای افراطی، این نکته را مطرح کرد که: نمی دانم لزوم برخورد با چنین رفتارها و اعمالی عطف به ماسبق هم می شود؟ و بدترین بداخلاقی ها و تهمت زنی ها و فحاشی ها و کوبیدن های یک طرفه در بسیاری از رسانه ها و منابر و تریبونها و محافل نیز مورد بررسی و برخورد قرار خواهد گرفت؟ به هر حال سال گذشته را در حالی پشت سر گذاشتیم که نه تنها زندانیان آزاد نشدند، بلکه کسانی که آزاد بودند نیز فراخوانده یا دستگیر شدند و نسبت به بسیاری از کسانی که در زندان اند و نسبت به بستگان آنان سخت گیریهایی بیشتر به عمل آمد و حصرها و محدودیت ها نیز بر آنها افزوده شد.

رئیس بنیاد گفت و گوی تمدن ها با تأکید بر اهمیت انتخابات پیش رو خطاب به دست اندرکاران عرصه سیاست گفت: در سالی که بیش از همیشه نیاز به نشاط و حضور ملت داریم باز هم پیشنهاد ما این است که حصرها برداشته شود و زندانیان آزاد شوند، فضای سیاسی و رسانه ای جامعه طبق موازین و قانون باز شود، حضور و فعالیت احزاب و تشکل ها ممکن و امن گردد و به سوی انتخابات آزاد و سالم حرکن کنیم و انتخابات مطلوب گرچه ناشناخته نیست ولی اجمالاً در صورتی خواهد بود که حذف های ناروا نباشد و همه بتوانند با امنیت در معرض انتخاب کردن و انتخاب شدن قرار گیرند. البته در این باب باز هم نیاز به بحث بیشتر داریم.

رئیس جمهوری سابق ایران بخش پایانی سخنان خود را به تحولات منطقه اختصاص داده و افزود: در این باب نیز کم و بیش بحث شده است و ان شاء الله در آینده هم سخن گفته خواهد شد. به هر حال این موج مبارک برای مردم منطقه گرچه هزینه فراوان داشته و دارد، ولی به نظر می رسد که افق بسیار روشن و امیدوار کننده است و نشانه های تحول بنیادی در ذهن و زندگی مردم آشکار شده است و این نکته را ناگفته نگذارم که متأسفانه برخوردهای دوگانه سیاستها و جوامع بین المللی در مورد حرکت های منطقه باعث تأسف است. از جمله شاید مظلوم ترین ملت در این میانه ملت شریف بحرین باشد که امیدوارم شاهد پیروزی همه ملت ها باشیم.

گفتنی است در این دیدار سؤالاتی در درباب اصلاحات و آینده اصلاح طلبی و جریانهایی که با تمامیت خواهی درصدد حذف و طرد هرگونه اندیشه و عمل وفادار به انقلاب و یک دست کردن جامعه و جلوگیری از حضور و فعالیت هر آنچه نمی پسندند هستند مطرح شد و از محدودیت ها و تنگناهای موجود در عرصه های مختلف و از اینکه تحت عناوین مقدس، جمهوریت نظام به خطر بیفتد اظهار نگرانی شد.


 

سیما دیدار، از فعالین مدنی تبریز بازداشت شد
سیما دیدار از روزنامه نگار و از فعالان مدنی، روز شنبه بیست و هفتم فروردین ماه در تبریز بازداشت شده است.

سیما دیدار به هنگام مراجعه به مراجع انتظامی مستقر در خیابان صائب تبریز جهت باز پس گیری مدارک(پاسپورت، کارت ملی و شناسنامه) توسط همین مراجعه بازداشت شده است.

بنا بر گزارش آراز نیوز، ماموران امنیتی وی را هنگام رفتن به زنجان برای دیدار با همسر "سعید متین پور" در روز جهانی زن توسط ماموران امنیتی تفتیش و مدارک مذکورش را نیز ضبط نموده بودند.

گفتنی ست که خانم دیدار پیشتر از تحصیل محروم و از تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر باز مانده بود.

یاد آور می‌شود که خانم دیدار در سال ۸۸ پس از دستگیری همسرش، مهندس علیرضا فرشی، هنگام پی جویی علت بازداشت وی دستگیر شده و در پی حکم دادگاه به همراه همسرش به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، از اینرو احتمال می‌رود جهت گذراندن دوران محکومیت خود به زندان تبریز انتقال یافته باشد.


 

گزارش از بازجویی و شکنجۀ وحشیانۀ 4 زندانی سیاسی در بند سپاه زندان گوهردشت کرج
يكشنبه ، 28 فروردين 1390 ، 10:53 | نوشته شده توسط فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ایران | چاپ | فرستادن به ایمیل

گزارش زیر توسط زندانی سیاسی ارژنگ داودی که برای انتشار در اختیار "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" قرار گرفته شده است حاکی از شکنجۀوحشیانۀ 4 زندانی سیاسی در بند سپاه شکنجه گاه وزارت اطلاعات در زندان گوهردشت کرج است که در اثر این شکنجه ها زندانی سیاسی فرزاد مددزاده دچار ناراحتی شدید از ناحیۀ گوش گردید و علیرغم دردهای شدید، او و سه زندانی سیاسی دیگر از درمان محروم هستند.فرزاد مددزاده در پی یورش وحشیانۀ نیروهای مالکی که به دستور علی خامنه ای به ساکنین بی دفاع و حمایت شده بین المللی شهر اشرف که منجر به شهادت خواهرش مهدیه مددزاده و برادرش علی اکبر مددزاده شد همراه با زندانیان سیاسی رضا جوشن،منصور رادپور و افشین بایمانی به این شکنجه گاه ها برده شد و برای مدت طولانی مورد بازجویی،توهین های اخلاقی و شکنجۀ جسمی قرار گرفتند. متن گزارش به قرار زیر می باشد:

با یاد خدا،

آزادیخواهان جهان،

هم میهنان آزاده،

روز چهارشنبه مورخ 24 فروردین 90 مقارن ساعت 01:00 ظهر چهار تن از زندانیان به نام های زیر به بند 8 زندان رجایی شهر معروف به بند سپاه منتقل گردیدند. با استفاده از چشم بند و کاربرد حرفهایی رکیک در حین بازجویی به ضرب و شتم آنان نیز پرداختند بطوری که نامبرده ردیف دوم(فرزادمددزاده ) از درد گوش هنوز شدیدا معذب است.

1- افشین بایمانی حکم ابد 11 سال تحمل حبس ،فرزاد مددزاده حکم 5 سال 3 سال تحمل حبس ،منصور رادپور حکم 8 سال 5 سال تحمل حبس ،رضا جوشن حکم 2 سال 17 ماه تحمل حبس

سه نکته قابل ذکر است :

اولا: اینکه پس از مراجعت نامبردگان به بند 4 سالن 12 مسئولان این بند که از ماجرای ضرب و شتم خبر داشتند از اعزام آنان به ویژه زندانیان ردیف دوم(فرزاد مددزاده) به بهداری زندان امتناع نمودند .

ثانیا: همۀ این زندانیان سیاسی دارای حکم قطعی بودند و در حال گذراندن دوران محکومیت ناعادلانۀ خود در زندان هستند فی لذا بازجویی از آنان آنهم توسط ماموران سپاه پاسداران ، محلی از اعراب ندارد.

ثالثا : نیم ساعت پس از اعزام نامبردگان بالا اعلام شد آقای سعید ماسوری که با تحمل بیش از 10 سال حبس از قدیمی ترین زندانیان سیاسی می باشد و به تازگی حکم اعدام او که به ابد تقلیل یافته برای اعزام به اتاق رئیس زندان به نام مردانی به زیر 8 مراجعه نماید ولی پس از یک ساعت منتفی واعزام مشکوک مشارعلیه به بعد موکول گردید .

با اذعان نظر سوابق ضد حقوق بشری رژیم تا بن دندان مسلح ولایت فقیه و نیز توجه مفرط جهانیان به حوادث اخیر در منطقۀ خاورمیانه بیم آن می رود که غفلت از نقض فاحش حقوق بشر در ایران تعیین گزارشگرویژه حقوق بشر و تاخیر درشروع به کار ایشان ،نوش داروی بعد از مرگ سهراب هایی در بند رژیم باشد.

زیرا جوسازیها و بزرگ نمایی ها به هرشدت روی انسانها کمکی بر بال نکات منفی است که تحولات در کشورهای منطقه نشانگر زمینه سازی سازمان یافته حکومت به منظور عادی جلوه دادن خشونت و کشتار و مقابله با مردم بپا خاسته ایران بوده و به وضوح می رساند که آدمخواران رژیم ولایت فقیه می ترسد برای اجرای نقشه های شیطانی خود بر علیه مبارزین راه آزادی ایران تکرار سناریوی عجیب دهۀ سیاه 60می باشد

دشمن از تو سنگ خاره ای من آهنم

جانم فدای خاک پاک میهنم

ایران هرگز نمی میرد !

اژنگ داوودی

زندان رجایی شهر بند 4 سالن 12

پنجشنبه 25 فروردین 1390


 

بحران بر سر برکناری مصلحی از وزارت اطلاعات رژیم

با مخالفت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران با استعفای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران که محمود احمدی نژاد با آن موافقت کرده بود، مصلحی در سمت خود ابقا شد.

بعد از ظهر یکشنبه حیدر مصلحی از سمت خود به عنوان وزیر اطلاعات استعفا داد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران "ایرنا" احمدی نژاد نیز در نامه ای این استعفا را پذیرفت و طی حکمی مصلحی را به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور اطلاعاتی منصوب کرد.

اما ساعاتی بعد؛ خبرگزاری فارس در خبری نوشت: "پس از آنكه سایت‌های متعلق به دولت از پذیرش استعفای حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات توسط احمدی‌نژاد خبر دادند، وی به دلیل مخالفت مقام معظم رهبری با كناره‌گیری‌اش در وزارت اطلاعات ماندنی شد."

این رخداد می تواند تاییدی باشد بر گمانه زنی ها و زمزمه هایی که پیشتر در خصوص اختلاف در صفوف محافظه کاران حاکم بر ایران مطرح شده بود.

از زمان روی کار آمدن احمدی نژاد بسیاری از وزرای او برکنار شده اند. آخرین آن ها می توان از منوچهر متکی نام برد که در حین یک ماموریت خارجی از سمت خود برکنار شد. پیشتر نیز گمانه زنی هایی از تلاش احمدی نژاد برای برکناری حیدر مصلحی از سمت وزرات اطلاعات منتشر شده بود. مصلحی و متکی هر دو از نزدیکان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به شمار می آیند.

اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر احمدی نژاد که بسیاری او را عامل برکناری ها می دانند یکشنبه به نمایندگان رسانه ها دلیل انتقادهای اصولگرایان از دولت را نبردن سهم از قدرت عنوان کرد.