موسوی خوئينی ها: انصاف نيست در انتخابات شركت كنيم

جام جم آنلاين: موسوي خوئيني‌ها در وبلاگ خود درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات نوشت؛انصاف نيست در انتخابات شركت كنيم.
محمد موسوي خوئيني ها در مطلبي پرتناقض پيرامون انتخابات مجلس نهم و درباره اين سؤال كه «شما به مشاركت اعتقاد داريد يا عدم مشاركت در انتخابات مجلس؟» نوشت: آيا در زماني كه جمعي از دوستان ما براساس اتهامات واهي و محاكمات غيرعادلانه در زندان بسر مي برند و دو شخصيت خدمتگزار جامعه آقاي مهندس موسوي و حجت الاسلام والمسلمين كروبي در حصر خانگي قرار دارند و مطبوعاتي كه مي خواهند مستقل از اراده برتر جامعه به رسالت مطبوعاتي خود عمل كنند، نمي توانند، آيا انصاف و عدالت است كه ما در انتخاباتي شركت كنيم كه در اين شرايط برگزار مي شود؟ مگر ما چه گناهي كرده ايم كه بايد از رسانه هاي رسمي و غيررسمي كشور ماه ها و بلكه سالها مورد زشت ترين هتاكي ها و تهمت ها قرار بگيريم و باز هم در انتخاباتي شركت كنيم كه به دست همان كساني برگزار مي شود كه اين بلاها و مصيبت ها را بر سر ما و دوستانمان آورده‌اند.

به گزارش روزنامه كيهان وي در عين حال در وبلاگ خود نوشت؛ بدون ترديد شركت در انتخابات حق ما است و اگر ببينيم با شركت در انتخابات حقي را به صاحبش برمي گردانيم و باطلي را مانع مي شويم قطعا شركت خواهيم كرد. بنابراين گمان مي كنم از هم اكنون به تصميم نهايي نمي شود فكر كرد.

يادآور مي شود طيف متبوع موسوي خوئيني ها به اين رفتارهاي مذبذب معروف هستند و به موازات ادعاي تحريم انتخابات مجلس هفتم و هشتم و زير سؤال بردن آن، فهرست انتخاباتي گسترده اي ارائه كرده اند كه از جمله شامل 150 نفر فهرست رسمي- غير از افراد رسما معرفي نشده- بود و در تهران فهرست 30 نفره «ياران خاتمي» با بي اقبالي مطلق مردم - به استثناي يك نفر- مواجه شد.

گفتني است مظلوم نمايي اين جريان در حالي است كه در جريان فتنه 88 آشكارا به دامان مثلث آمريكا، اسرائيل و انگليس پيوسته بودند و با بهايي ها و منافقين و ماركسيست ها و سلطنت طلب ها و تمامي جريانات ضدانقلاب عليه مردم مسلمان اين مرز و بوم متحد شده بودند. بنابراين بايد به موسوي خوئيني ها گفت؛ شما كه با همه دشمنان اسلام و انقلاب در اتحاد به سر مي بريد مظلوم!! هستيد يا ملت سرافراز و مسلمان ايران كه پوزه مديران بيروني شما را به خاك ماليد؟! و اساساً چگونه انتظار داريد كه ايران اسلامي به ستون پنجم لو رفته مثلث آمريكا و اسرائيل و انگليس و هم پيمانان منافقين و بهايي ها و سلطنت طلب ها اجازه مشاركت در انتخابات را بدهد؟!

دبير هيات گزينش کشور انتقاد کرد و برکنار شد

سایت عصر ایران: پس از اظهارات انتقادی حجت الاسلام ثمری دبیر سابق هیات عالی گزینش کشور،احمدی نژاد در حکمي احمد عليزاده را به عنوان دبير جدید هيات عالي گزينش کل کشور منصوب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری در حکم دکتر محمود احمدي نژاد آمده است:

جناب آقاي احمد عليزاده

نظر به تعهد، تجارب و سوابق ارزشمند جنابعالي و در اجراي ماده 5 آيين نامه اجرائي قانون گزينش کشور به عنوان "دبير هيات عالي گزينش" منصوب مي شويد.

توفيق جنابعالي را در دستيابي به اهداف متعالي و خدمتگزاري به مردم عزيز ايران اسلامي در ظل عنايات امام عصر(عج) از خداوندمتعال خواستارم.

محمود احمدي نژاد


ثمری چه گفته بود؟

ثمری هفته گذشته گفته بود: برداشت جريان انحرافي از مردم اشتباه بود، امام (ره) اين مردم را به خوبي شناختند؛ امروز هم خلف صالح امام (ره) مقام معظم رهبري اين مردم را به خوبي مي‌شناسند.

حجت‌الاسلام علي ثمري، مشاور سابق رئيس جمهور و دبير كنوني هيأت عالي گزينش كل كشور در گفت وگوي تفصيلي با خبرنگاران فارس به واكاوي اقدامات هيأت عالي گزينش از جمله مقابله با نفوذ افراد مسأله دار و وابسته به جريان انحرافي در دستگاه‌هاي مختلف نظام پرداخت كه از نظرتان مي‌گذرد:

* ساختار و كاركرد هيأت عالي گزينش كل كشور

وي در آغاز گفت وگوي خود با اشاره به ساختار هيأت عالي گزينش كل كشور اظهار داشت: اين هيأت متشكل است از رئيس‌جمهور، نماينده قوه قضائيه و دو ناظر از مجلس شوراي اسلامي و يك دبير كه اين مجموعه را در بخش اداري مديريت مي‌كند.

وي ادامه داد: طبق قانون رئيس‌جمهور مي‌تواند يا خودش يا فردي را به عنوان نماينده تام‌الاختيار خود براي مجموعه هيأت عالي گزينش قرار دهد، رئيس قوه ‌قضائيه و مجلس نيز افرادي را براي مجموعه مشخص مي‌كنند.

ثمري با بيان اينكه اعضاي هيأت عالي گزينش كل كشور در حال حاضر آقاي عزيزي نماينده رئيس‌جمهور، حجت‌الاسلام رئيسي، نماينده رئيس قوه قضائيه و دو تن نماينده ناظر هستند، تصريح كرد: بنده با توافق رياست جمهور به عنوان دبير مجموعه پس از آنكه از مجلس هشتم انصراف دادم، انتخاب شدم.

وي بيان داشت: هيأت عالي گزينش داراي زيرمجموعه‌هايي تحت عنوان هيأت‌هاي مركزي گزينش سازمان‌ها و نهادهاست كه آنها نيز متشكلند از نماينده وزير، نماينده هيأت عالي (كه دبير هيأت عالي گزينش معرفي مي‌كند) و يك نماينده كه معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس‌جمهور معرفي مي‌كند؛ بنابراين، اين سه نفر با دبيري كه خود انتخاب مي‌كنند، هيأت‌هاي مركزي گزينش را شكل مي‌دهند.

دبير هيأت عالي گزينش كل كشور افزود: نهادهايي همچون وزارت كشور، شهرداري‌ها و وزارت آموزش و پرورش زيرمجموعه‌هايي تحت عنوان هسته‌هاي گزينش دارند؛ مثلا وزارت آموزش و پرورش بيش از سی هسته گزينش در سطح كشور دارد.

* هسته گزينش نهاد رياست جمهوري زير مجموه هيأت عالي گزينش است

وي اضافه كرد: در نهاد رياست جمهوري نيز يك هيأت مركزي قرار دارد كه آن نيز متشكل است از معاون اداري مالي نهاد رياست جمهوري، نماينده‌اي كه معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري معرفي مي‌‌كند و نماينده‌اي كه دبير هيأت عالي معرفي مي‌كند و يكي از هسته‌هاي آن هسته گزينش نهاد رياست جمهوري است؛ هسته عضوي از هيأت مركزي نهاد است و هيأت مركزي نهاد خود يكي از زير‌مجموعه‌هاي هيأت عالي گزينش كل كشور است.

ثمري با اشاره به پرونده مسئول هسته گزينش نهاد رياست جمهوري كه در قوه قضائيه مفتوح است، ادامه داد: اعضای هسته‌ها را هيأت مركزي انتخاب كرده و تأييد صلاحيت افرادي كه عضو هسته مي‌شوند نيز توسط هيأت مركزي بررسي شده و به هيأت عالي گزينش كل كشور پيشنهاد مي‌دهد و چنانچه مشكلي نداشته باشند، ما اعلام مي‌كنيم كه بلامانع است و دبيرخانه هيأت مركزي براي مسئول هسته حكم مي‌زند.

* بررسي دوباره صلاحيت سرپرست هسته گزينش نهاد رياست جمهوري

وي يادآور شد: در جلسه‌اي بنده پيشنهاد دادم با توجه به اينكه پرونده "سرپرست هسته گزينش نهاد رياست جمهوري " در قوه قضائيه مفتوح بوده و اين فرد داراي حواشي است، دوباره براي صلاحيت وي استعلام شود.

* اقدامي در بركناري سرپرست هسته گزينش نهاد نشود، شخصا به اين موضوع ورود مي‌كنم

دبير هيأت عالي گزينش كل كشور درباره آخرين وضعيت پرونده اين فرد، تصريح كرد: بايد از وزارت اطلاعات در خصوص وي استعلام شود لذا با طي شدن مسير قانوني، اگر هيأت مركزي اقدام نكند بنده خودم، راسا به اين موضوع ورود پيدا كرده و عذر او را مي‌خواهم.

وي افزود: در سال گذشته بنده با حفظ سمت و پیش از آنكه عضو مغضوب واقع شوم در هسته گزينش نهاد رياست جمهوري نيز حضور داشتم، اما با جرياني كه ايجاد شد، بنده به دبير هيأت مركزي گفتم، به شرط آنكه براي من حكمي صادر نشود، در نهاد رياست جمهوري انجام وظيفه مي‌كنم.

* مغضوب دولتم

ثمري با بيان اينكه بنده را از مسئوليت ستاد غدير نهاد رياست جمهوري، ستاد نماز نهاد و مسئوليت تخلفات اداري مديران عزل كردند، افزود: حكم را آنها نبايد بزنند چراكه حكمي را كه مسئول نهاد در اين زمينه بزند غيرقانوني است كه بنده بر همين اساس در برابر آن موضع گرفتم و گفتم كه از بيخ و بن طرز تفكر شما را قبول ندارم.

* ولايت‌پذيري جزء اصول باطني و ديني جريان انحرافي نيست؛ یک سال و نیم پيش اين جريان را شناختم و با آن مقابله كردم

وي ادامه داد: بنده جريان انحرافي را كه بعدها مطرح شد بنده يك سال و نيم قبل شناخته و به طرز تفكراتشان پي برده بودم. از اين رو عنوان كردم كه اين طرز تفكر را قبول ندارم چرا كه ولايت‌مداري و ولايت‌پذيري جزء اصول باطني و ديني اين جريان قرار ندارد.

* كسي كه به ولايت فقيه اعتقاد دارد، هرچه «وليّ امر» گفت مي‌پذيرد

دبير هيأت عالي گزينش كل كشور با بيان اينكه وقتي مقام معظم رهبري مي‌فرمايند مصلحت نيست كه برخي كارها انجام گيرد، اين جريان با بي‌توجهي كارهاي خود را انجام مي‌دهد، افزود: كسي كه با ولايت فقيه ارتباط اعتقادي داشته باشد بايد هرچه وليّ امرگفت، چشم بگويد.

* جريان انحرافي ولايت را آن گونه كه امام(ره) تبيين كرده‌اند، قبول ندارد

وي گفت: در بحث ولايت ارتباط، ارتباط عبد و مولاست و اين را پيغمبر به ما ياد داده است؛ ولايت فقيه ساخته و پرداخته امام خميني(ره) نيست، بلكه از صدر اسلام اين قضيه وجود داشته است؛ پيامبر اكرم(ص) بر همين اساس مي‌فرمايند "در طول 120 دفعه‌اي كه به معراج رفتم همه جا نام علي (ع) بود "، اما در بحث ولايت‌پذيري همين علي(ع) خود را عبد پيامبر(ص) مي‌داند؛ همچنين فاطمه زهرا(س) با جايگاه رفيع خود كه حجت خدا بر حجج هستند خود را كنيز ولايت مي‌داند و اين ارتباط يك ارتباط ولايي است؛ اما جريان انحرافي اين معنا را از ولايت قبول ندارد.

* انتهاي ادعاي پدر و فرزندي بحث پدر طالقاني است

ثمري ادامه داد: چرا وقتي مقام معظم رهبري مي‌فرمايند كاري به صلاح نيست جريان انحرافي به جاي عمل نكردن به آن در برابر ولي‌فقيه مي‌ايستد و واکنش هایی را كه نبايد انجام دهد، از خود نشان مي‌دهد؛ اما در عين حال، مصر است كه ارتباط پدر و فرزندي است؛ انتهاي ارتباط پدر و فرزندي پدر طالقاني به وجود مي‌آيد كه از اردوگاه اشرف سر در آوردند و ما با صراحت اين را مطرح كرده و هيچ ابايي نداريم، در حال حاضر هم اگر سكوت كرده‌ايم به دليل فرمايش رهبر انقلاب است.

* وقتي آقا صلاح نمي‌دانند؛ گماردن يك آدم معلوم‌الحال چه معني دارد؟

وي با بيان اينكه وقتي امام(ره) مي‌فرمايند ولي فقيه تصرف و اختيار مطلق دارد در واقع همان جايگاه پيغمبر و امام معصوم(ع) را براي ولي‌فقيه مي‌داند، گفت: ارتباط ما با جايگاه عصمت است، ولي‌فقيه معصوم نيست اما در جايگاه عصمت قرار دارد؛ وقتي شخصيت بي‌بديلي مثل حضرت آقا مطلبي را مصلحت نمي‌بينند، نبايد با دهن‌كجي يك آدم معلوم‌الحال و مجهول‌الهويه را كنار دست خود علم ‌كنيم؛ انجام اين كار چه معني دارد؟

*برداشت جريان انحرافي از مردم اشتباه بود

دبير هيأت عالي گزينش كل كشور اظهار داشت: برداشت جريان انحرافي از مردم اشتباه بود، امام (ره) اين مردم را به خوبي شناختند؛ امروز هم خلف صالح امام (ره) مقام معظم رهبري اين مردم را به خوبي مي‌شناسند؛ مقام معظم رهبري تعبيري دارند مبني بر اينكه اين مردم كور نيستند و مي‌فهمند اما جريان انحرافي تصور ديگري نسبت به مردم داشت.

* جريان انحرافي وقتي اجتماع مردم در سفرهاي استاني را ‌ديد به برداشت اشتباه افتاد

وي ادامه داد: سي‌دي ظهور با محور سوء‌استفاده از عواطف پاك مردم كه از سوي جريان انحرافي انتشار يافت به دليل برداشت غلطي بود كه اين جريان از مردم داشتند؛ اين‌ها وقتي اجتماع مردم را در سفرها مي‌ديدند، برداشت غلطي پيدا كرده و دچار توهم شده بودند؛ اما با مواضع و برخوردهايي كه داشتند و واکنش هایی كه از خود نشان دادند، مردم به خوبي متوجه انحراف آنها شدند.

* وقتي احمدي‌نژاد كدهاي مردم را نگرفت


ثمري ادامه داد: در دولت نهم و قبل از انتخابات دولت دهم جلسه‌اي در وزارت كشور گذاشته شد و اين جريان طرفدارهاي خود را دعوت كرد؛ هنگامي كه رئيس‌جمهور با اين آدم معلوم‌الحال وارد شد جماعتي از مردم شعار ‌دادند «فلاني حيا كن، احمدي را رها كن» اين‌ها كدهايي بود كه از ناحيه مردم داده شد اما آنها تصورات ديگري داشته و عجب و توهم بسياري آنها را گرفته بود؛ البته بنده خدا را شاكرم كه تا آخرين روز حضور در مقام امام جماعت نهاد تمام اين موارد را بدون استثناء تذكر دادم.

* بارها به مسئولان دولتي گفتم مواظب باشيد 24 ميليون پوست خربزه زير پاي شما نشود

وي ادامه داد: بارها به مسئولان دولتي گفتم مراقب باشيد بلايي كه سر بني‌صدر آمد سر شما نيايد، یازده ميليون رأي بني‌صدر را بيچاره كرد مواظب باشيد اين 24 ميليون هم پوست خربزه زير پاي شما نشود.

* تذكر درباه تردد افراد بدنام در دفتر رئيس جمهور

دبير هيأت عالي گزينش كل كشور با اشاره به اينكه مردم پاي دين ايستاده‌اند، اظهار داشت: بارها در موعظه‌هاي نماز جماعت در دفتر رياست جمهور عرض كردم كه امروز سوال از شما اين است كه پاي شعارهاي ديني‌اي كه داده‌ايد تاچه اندازه ايستاده‌ايد، اكنون سوال مردم از من اين است كه چرا دولت عدالت محور، ارزشمدار، عدالت مدار و سينه چاك حضرت ولي عصر(عج) اجازه داده در محل استقرار قوه مجريه افراد بدنام تردد كنند و كادو بگيرند؛ اگر اين اتفاق نيفتاده، بگوييد نيفتاده و اگر اتفاق افتاده بگوييد كه چرا رخ داده است؛ اگر توجيهي داريد مردم را توجيه كنيد؛ متأسفانه جوابي در اين باره داده نشد و پس از مدتي نماز جماعت نيز تعطيل شد.

ثمري با بيان اينكه بنده عنصري فرهنگي هستم و براي اداي تكليف به عرصه آمدم، افزود: بنده بارها اعلام كرده بودم كه هر وقت من را نخواستيد بگوييد تا ديگر نيايم؛ اما آنها جرأت اين كار را نداشتند، چون در پشت پرده مسائلي دارند كه شايد نگران رو شدن آنها باشند.

* گرچه حقوقم را قطع كرده‌اند اما همچنان ايستاده‌ام و به وظيفه خود عمل مي‌كنم

وي با بيان اينكه از مهر ماه سال گذشته قراردادم تمديد نشده و طبق گفته معاون اداري مالي و نيروي انساني نهاد نامه‌هاي درخواستي جهت تمديد قرارداد كه به كميسيون ويژه ارجاع مي‌شود از طرف مسئول قبلي و فعلي نهاد بدون پاسخ مانده، گفت: باز هم مي‌گويم مادامي كه نگويند نباشيد با توجه به حكمي كه در اين مسئوليت براي بنده صادر شده و محدوديت زماني ندارد به وظيفه خود عمل مي‌كنم و با تمام مشكلاتي كه به وجود آورده‌اند، ايستادگي مي‌نمايم.

* به بهانه‌هاي مختلف براي هيأت عالي گزينش مانع تراشي مي‌كنند

دبير هيأت عالي گزينش كل كشور تصريح كرد: اينجا نزدیک شصت هيأت مركزي و بيش از پانصد هسته گزينش در زيرمجموعه هيأت عالي گزينش وجود دارند و بودجه جاري ما را با توجه به اينكه مصوبه مجلس است مجبور هستند بدهند، آنها ساير بودجه‌ها را كه لازمه كار و پويايي است، نداده و به طريق مختلف اشكال تراشي مي‌كنند.

* راهكارهاي گزينشي براي جلوگيري از نفوذ جريان انحرافي در دستگاه‌ها

دبير هيأت عالي گزينش كل كشور درباره راهكارهاي جلوگيري از ورود جريان انحرافي به دستگاه‌هاي مختلف، گفت: گزينش داراي چهارچوب قانوني و تعريف شده و قانون آن مصوب مجلس است؛ بنا بر قانون بايد جذب و گزينش انجام شود.

ثمري اضافه كرد: حسن نيروهاي گزينش اين است كه همه ارزشي هستند و پاي كار ايستاده‌اند، وگرنه گزينش فاقد جذابيت‌هاي مالي است.

*افتخارم رد صلاحيت فرد مجهول‌الهويه‌اي و بي اعتقادي است كه به عنوان معاون وزارتخارجه انتخاب شد

وي در ادامه تأكيد كرد: اتفاقي كه در وزارت خارجه افتاد، اين بود كه فرد معلوم‌الحال مجهول‌الهويه‌اي كه عنصر حلقه به گوش اينهاست و به هيچ چيز اعتقاد ندارد به عنوان معاون اداري مالي معرفي شد و افتخار مي‌كنم سه سال پیش برای عضويت در هيأت مركزي گزينش ميراث فرهنگي اين عنصر را رد صلاحيت كرديم.

دبير هيأت عالي گزينش كل كشور با اشاره به اينكه آقاي فرحي فردي فرهيخته، انقلابي و متدين در وزارت خارجه است، گفت: وي معاون متكي و دبير هيأت مركزي گزينش نيز بود و با حساسيت خاصي با توجه به حساسيت وزارت امور خارجه كارهايش را انجام مي‌داد و بنده همين جا از زحمات ايشان تشكر ميكنم و از اينكه مقابل جريان انحرافي ايستاد و اجازه ورود و جذب افرادي خارج از چهارچوب قانون را نداد سپاسگزارم هر چند اين مقاومت منجر به كنار زدن ايشان شد.

* جريان انحرافي به دنبال بله‌قربان‌گوست

وي تصريح‌ كرد: بركناري آقاي فرحي به دليل پايداري در امر گزينش نيروهاي اسلامي و صالح در مقابل جريان انحرافي بود؛ كه اين جريان افرادي را روي كار مي‌آورد كه بدون چون و چرا چشم بگويند.

* به احمدي نژاد گفتم كه ايثار و از خودگذشتگي جايش را به تملق و چاپلوسي داده است

ثمري تأكيد كرد: بايد ديد افرادي كه دور اين جريان جمع مي‌شوند تا چه اندازه سلامت هستند. بنده در نامه‌اي به احمدي‌نژاد اين موضوع را مطرح كردم كه صفا، صميمت، ايثار و از خودگذشتگي و سينه‌چاكي در برابر ولايت و دين، جاي خود را به تملق، چاپلوسي، دروغ، تهمت و ظاهرسازي داده است و نتيجه اين شد كه نماز جماعت، روضه، موعظه و جلسات مذهبي و هيآت همه تعطيل شد.

دبير هيأت عالي گزينش كل كشور با بيان اينكه يك طلبه سبك‌سر را به عنوان امام جماعت مسجد نهاد قرار دادند، گفت: وقتي وارد مسجد شدم و اين طلبه را در محراب ديدم، به سرعت برگشتم و از آن روز به بعد با توجه به اينكه امام راتب مسجد هستم جهت حفظ مصالح، ديگر در مسجد حاضر نشدم.

* انصافا كارهاي كه در دولت نهم و دهم شده چشمگير است

ثمري با بيان اينكه برخورد با تخلفات اداري مسئولان ارشد قوه مجريه مجموعه‌اي بود كه در دولت نهم در نهاد به وجود آمد، و مسئوليت هيأت تخلفات نيز بعهده بنده گذاشته شد، گفت: انصافا كارهايي كه در اين دولت انجام شده چشمگير و قابل تقدير است؛ از اين رو به مديراني كه به آنها اتهام زده شد رسيدگي شد كه تعداد قابل توجهي از پرونده‌ها تبرئه و تخلفات برخي از مديران نيز محرز شد، ولي جالب اينكه بعضي از افرادي كه تخلفات آنها محرز شده بود، به محض بركناري بنده بلافاصله دوباره بر سر كارهاي خود بازگشتند. روش و كار اين جريان همين است از ابتدا هم به همين شكل بود؛ اما بستر براي آنها فراهم نشده و اين تصور را داشتند كه با اين خدمت‌رساني، مردم ديگر حقيقت‌ها را نمي‌بينند.

* امام جماعت دفتر رئيس جمهور بودم و مسائل مختلف را متذكر مي‌شدم

وي تصريح كرد: بنده دست کم چهار روز در هفته امام جماعت دفتر رئيس جمهور بودم و هر روز هم صحبت مي‌كردم و مسائل، مطالب و انتقادهاي لازم تذكر داده ميشد و مبحث حيات بخش موعظه هر روز انجام ميشد.

وي با بيان اينكه اگر بخواهيم بر اساس ولايتمداري و ولايت‌پذيري عمل كنيم بايد گفت اتمام حجت‌ها صورت گرفته است، ‌افزود: تذكرات لازم داده شده است و بايستي با درايت امور مديريت شود. جريان انحرافي نقطه نظرات علما و فرهيختگان جامعه را مي‌داند تذكرات لازم هم از ناحيه متوليان امور فرهنگي عموماً و خاصه رهبري عزيز گرفته است و تا جايي كه بنده اطلاع دارم به اندازه كافي تبيين حدود شده است و چيزي ناگفته نمانده و من بعد هر آنچه پيش آيد، شاكله فكري اين مجموعه است.

* متولي جريان انحرافي عقبه‌اش صفر است

وي در ادامه متولي جريان انحرافي را فردي با عقبه صفر دانست كه تعدادي از اعضاي خانواده وي منافق بوده و اعدام شده‌اند.

* نبايد يك فرد بي هويت را بزرگ كرد

دبير هيأت عالي گزينش كل كشور اظهار داشت بر همين مبنا مقام معظم رهبري تاكيد داشتند كه مسائل فرعي و اصلي شوند، نبايد يك فرد بي‌هويت را بزرگ كرد.

* جريان انحرافي سلول‌هاي فاسد بنيادي عقل بعضي را شناسايي و آنها را پرورش داد

جريان انحرافي سلول‌هاي فاسد بنيادي عقل بعضي را شناسايي و آنها را پرورش داد؛ مواضع و برخوردهاي دوگانه خود گواه اين قضيه است.

ثمري با تأكيد بر اينكه اين جريان متأسفانه از نعمت صداقت بي بهره است يادآور شد: جريان انحرافي، يك جريان بي‌بته و بي‌ريشه است كه يك مشت افراد متملق، چاپلوس و نان به نرخ روز خور را دور خود جمع كرده است.

* چندين ميليارد پول كشور در جشن نوروز دور ريخته شد

وي ادامه داد: بودجه‌اي كه براي جشن نوروز امسال خرج شد چندين ميليارد از پول كشور بود كه دور ريخته شد؛ اين جريان براي دستيابي به مكتب ايراني در حالي تلاش مي‌كند كه كنار تك تك ستون‌هاي تخت جمشيد ميليون‌ها خون انساني كه مارك برده داشتند مظلومانه ريخته شده آيا اينها امروز بايد مايه افتخار ما شود؟ آيا پذيرفتني است به گردن سرباز هخامنشي، نماد هشت سال عزت، افتخار، شجاعت، عشق، وفا و دينداري يعني چپيه را قرار داد؟

* جريان انحرافي فراتر از سحر و جادو است

دبير هيأت عالي گزينش كل كشور تصريح كرد: بنده كدهايي دارم كه مي‌توان با قرار دادن آنها در كنار يكديگر به نتيجه رسيد؛ كه جريان انحرافي فراتر از سحر و جادو است.

وي تأكيد كرد: بحمدلله با بيداري مردم و فضاي به وجود آمده و دستگيري عناصر فريب خورده اميدواريم از اين توهمي كه بعضي گرفتار آن شدند و تصورات غلطي كه نسبت به مردم پيدا كردند از خواب غفلت بيدار شوند و سبب خوشحالي دشمن داخلي و خارجي را بيش از اين فراهم نكنند و به آغوش امت حزب الله برگردند.

عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان زندان رجايی شهر

خبرگزاری هرانا - علی رغم اینکه جعفر اقدامی و رضا شریفی بوکانی، دو تن از زندانیان محبوس در زندان رجایی شهر کرج، در وضعیت جسمی نامساعدی به سر می‌برند؛ از هرگونه رسیدگی پزشکی محروم مانده‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شریفی بوکانی و جعفر اقدامی که بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج محبوس‌اند، دچار "سیاتیک" هستند و از کمر درد شدید رنج می‌برند.

این در حالیست که مسئولان هیچ توجهی به وضعیت جسمی ایشان نداشته و هرگونه امکانات درمانی را از این دو زندانی سیاسی دریغ می‌کنند.

گفتنی ست "سیاتیک" واژه‌ای است که به درد قسمت‌ تحتانی کمر با انتشار به باسن، ران و قسمت پایینی پا اطلاق می‌‌شود. این درد اغلب با کرختی یا ضعف پا‌ها همراه است و از علل مهم کمر درد و درد اندام تحتانی است.

انتقال پگاه آهنگرانی به شکنجه گاه مخوف اوین

کمیته گزارشگران حقوق بشر- پگاه آهنگرانی، بازیگر و مستندساز سینمای ایران، به زندان اوین منتقل شده است.

اخبار رسیده حاکی از آن است که پگاه آهنگرانی روز گذشته در تماس تلفنی کوتاهی با خانواده‌اش، خبر از انتقال خود به زندان اوین داده است.

یکی از منابع نزدیک به خانوادهٔ پگاه آهنگرانی، به کمیته گزارشگران حقوق بشر گفت: «پگاه، دیروز در حالی که وضعیت روحی مناسبی نداشته در تماس تلفنی کوتاه با خانوادهٔ خود گفته است که او را به زندان اوین منتقل کرده‌اند.» این در حالی است که به گفتهٔ این منبع آگاه «منیژه حکمت مادر پگاه آهنگرانی و جمشید آهنگرانی، پدر او، در نگرانی شدید از وضعیت فرزند خود به سر می‌برند.»

مقامات امنیتی و قضایی تا کنون در خصوص علت بازداشت پگاه آهنگرانی سکوت کرده‌اند و هنوز از اتهامات او اطلاعی در دست نیست. پگاه آهنگرانی قرار بود همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال زنان به آلمان سفر کرده و در خصوص این رویداد برای شبکه دویچه وله، وبلاگ نویسی کند اما پیش از انجام این سفر، توسط ماموران امنیتی احضار و تهدید شده و سفر خود را لغو کرد.

در روزهای گذشته، شبکه دویچه وله، خبر داد که پگاه آهنگرانی توسط ماموران اطلاعات سپاه ایران بازداشت شده است. دویچه وله نوشته است: «طبق آخرین اخبار رسیده به دویچه‌وله، یک ‌شنبه ۱۹ تیرماه ساعت ۸ شب ۴ مرد و یک زن وارد خانه پگاه آهنگرانی، بازیگر سینما و فیلمساز، شده و او را به همراه یک سری از وسایلش با خود می‌برند. این اتفاق زمانی افتاده که وی در منزلش تنها بوده است. بنا برهمین اطلاعات، این بازیگر سینما تا شب گذشته، ۲۲ تیرماه در حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بوده و بعد از آن به اطلاعات سپاه تحویل داده شده است.»

از سویی، رادیو فردا به نقل از فرهاد پایار، خبرنگار آزاد که با شبکه دویچه وله همکاری می‌کند گزارش داده بود: «پگاه حتی تهدید شده و بدون محافظ یعنی دوستان و اعضای خانواده جایی نمی‌رفته است.»

فرهاد پایار همجنین گفت: «پگاه آهنگرانی فیلم مستندی به نام ده نمکی‌ها ساخته که به زندگی مسعود ده نمکی که از رهبران حزب الله است و اخیرا فیلم ساز هم شده، پرداخته است. این فیلم خشم عده‌ای را در ایران برانگیخته و حتی من شنیدم پگاه به وزارت اطلاعات فراخوانده شده و به وی در رابطه با این فیلم تذکر داده‌اند.»

پگاه آهنگرانی، در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، در ستاد میرحسین موسوی فعالیت می کرد و از طرفداران جنبش سبز بود و در روزهای پس از انتخابات نیز به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شده بود.

درصدد ایجاد فضای استالینی در دانشگاه‌ها هستند

استاد بازنشسته دانشگاه تهران در پی نامه احمدی نژاد به وزرای علوم و بهداشت درباره جلوگیری از بازنشستگی بی رویه اساتید گفت: اگر این اقدام رئیس جمهور مبتنی بر یک نگرانی ناشی از درک صحیح و واقعی از وضعیت دانشگاه باشد جای خوشحالی دارد.

محمد خوش چهره در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: طرح نگرانی مسئولان از بازنشستگی بی رویه اساتید دانشگاه می تواند در وهله اول نشان دهنده این نکته باشد که مسئولان از طریق این ابراز نگرانی، به هر حال یک درجه ای از نگرانی درباره محیط دانشگاهها را از خود نشان دادند. البته مشکل دانشگاه فراتر از موضوعات بازنشستگی اساتید و ایجاد کلاسهای تک جنسیتی و … است.

استاد دانشگاه تهران افزود: ابراز نگرانی رئیس جمهور تا این سطح قابل قبول است که مسئولان پذیرفته اند دانشگاه بیماری دارد اما این بیماری خیلی جدی تر و عمیق تر از آن ابراز نگرانی است که رئیس جمهور در نامه اش به وزای علوم و بهداشت عنوان کرده است چراکه بازنشستگی بی رویه اساتید خود متأثر از بیماری وسیع تری است که دانشگاه به آن مبتلا است لذا به نظر می رسد بهتر است قبل از اینکه به موارد خاصی مانند بازنشستگی معطوف شویم باید به درک صحیح و آسیب شناسی محیط و نحوه مدیریت حاکم بر دانشگاه و جریانات تأثیرگذار بر آن بپردازیم.

این فعال سیاسی و رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس هفتم در عین حال بحث بازنشستگی بی رویه اساتید و خروج این سرمایه های علمی از دانشگاهها را یک تهدید دانست و گفت: اگرچه برخی معتقدند جای خالی اساتید بازنشسته را با جذب های سریع و شتاب زده اعضای هیئت علمی جدید پر کرده اند اما چینش افراد جدید در جایگاه عضو هیئت علمی بیشتر منطق و توجیه سیاسی داشته است.

خوش چهره افزود: واقعیت این است که در بازنشستگی بی رویه اساتید در حال کنار گذاشتن سرمایه های علمی همراه با دلزدگی و عدم جذب مناسب هستیم. لذا برای نگاه به پدیده ای مانند بازنشستگی اساتید باید در ابتدا فضای حاکم بر دانشگاه از مناظر مختلف اعم از علمی، مدیریتی، اجرایی و سیاسی را بررسی کنیم و عوامل موثر برون زا و نقش دنیای سلطه و عوامل درون زا، محدودنگری ها و کج اندیشها را در این زمینه در نظر بگیریم.

این استاد دانشگاه تهران پدیده بازنشستگی بی رویه اساتید را بروز ظاهری بیماریهای عمقی و مزمن دانشگاه دانست و به مهر گفت: به جای توجه به عوارض ظاهری بیماریهای عمقی دانشگاه باید از دید آسیب شناسی اقدام به کشف دلایل ایجاد و استمرار این بیماری پرداخت. در این بررسی مجموعه اقداماتی که از سوی اداره کنندگان فضاهای آموزشی، علمی، دانشجویی، اجرایی و اداری دانشگاهها انجام می شود قابل بررسی هستند.

وی درباره مهمترین عوارض بازنشستگی بی رویه اعضای هیئت علمی گفت: مهمترین عارضه ناشی از بازنشستگی استادان و کناره گیری یا کنار گذاشته شدن اساتید این است که بخشی از سرمایه های علمی کنار گذاشته می شوند. شاید اقدام برخی مدیریت های اجرایی دانشگاهها که مجریان روند شتاب زده جذب هیئت علمی با ریشه در ارتباطات جناحی و سیاسی و حزبی هستند، بتواند مسیری برای دامن زدن به بازنشستگی اساتید باشد. همچنین بعضی مسائل پیش آمده در دانشگاه ناشی از فضای استالینی است که برخی رده های اجرایی و مدیریتی در دانشگاهها در صدد حاکم کردن آن در دانشگاه بوده و هستند.

محمد خوش چهره اظهارات گویندگان مباحثی درباره بازنشستگی بی رویه اساتید را در صورتی حائز ارزش دانست که مبتنی بر درک صحیح از جریانات ایجادی و اثرگذار، مبتنی بر نوعی صداقت لازمه رفتاری و گفتاری و نگرانی عمقی و واقعی از این پدیده باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا به مهر گفت: اگر واکنش رئیس جمهور درباره بازنشستگی اساتید واجد پیام های تبلیغاتی و انتخاباتی باشد بیشتر بر نگرانی موجود می افزاید.

محمد خوش چهره افزود: واقعیت در دانشگاهها این است که سرمایه عظیمی از جوانان و امیدهای آینده مان در دانشگاهها حاضرند اما رشد نگران کننده مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و انحرافات رفتاری، فکری و القایی همه مقولاتی هستند که هر دلسوز نظام و معتقد به اعتلای کشور و ارزشها را نگران می کند که این رشدهای نگران کننده قطعا ریشه در عوامل سازمان یافته درونی و بیرونی و برخی کج اندیشی های رفتاری و سیاست گذاری های داخلی دارد اما راه حل مقابله با این مسائل مبتنی بر جلب مشارکت عمومی است.

وی افزود: متاسفانه برخی می خواهند این مشکلات را با برخی روشهای انحرافی استالینی حل کنند که در برخی سطوح اجرایی با ملاحظات سیاسی و جناحی بر مصالح و منافع ملی چربش دارد. از جمله این ملاحظات سیاسی می توان به چینش مدیریت ها و برخی کادرهای به ظاهر علمی با انگیزه های سیاسی و باندی اشاره کرد که امروزه از برخی از آنها با عنوان جریان انحرافی نام می برند.

شرایط قرون وسطایی زندانهای رژیم؛ خودکشی یک زن جوان

خودکشی یک زن زندانی در اعتراض به شرایط قرون وسطایی و قوانین زن ستیز رژیم ولی فقیه

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" یک زن جوان زندانی به دلیل شرایط قرون وسطایی و رفتارهای وحشیانه در زندان زنان شهر ری دست به خودکشی زد که منجر به مرگ وی گردید.
زن جوان زندانی سحر حدادی 21 ساله متاهل و دارای فرزند، برای رهایی یافتن از شرایط سخت و طاقت فرسا و رفتارهای وحشیانه پاسداربندها و مامورین گارد زندان که بطور مستمر به زنان زندانی یورش می برند و آنها مورد ضرب و جرح قرار می دهند اقدام به خودکشی نمود.
علیرغم اینکه پاسداربندها از خودکشی این زن زندانی مطلع شده بودند اما برای نجات جان او هیچ اقدامی نکردند و وی را به حال خود رها نمودند تا اینکه در مقابل چشمان حیرت زده و بی دفاع سایر همبندیانش جان سپرد.
زندان زنان شهر ری پیش از این سوله گاوداری بود که اکنون به زندان زنان تبدیل شده است. این سوله ها برای نگهداری حیوانات ساخته شده است و به این دلیل هیچگونه تاسیساتی در آن در نظر گرفته نشده است.زنان زندانی از داشتن آب آشامیدنی بهداشتی ،بهداشت ،درمان و غذای کافی محروم هستند.
از مدتی پیش زنان زندانی زندان اوین و زندان گوهردشت کرج را به این زندان منتقل کرده اند.زنان زندانی در صورت اعتراض به شرایط سخت و طاقت فرسا مورد هجوم پاسداربندها و گارد زندان قرار می گیرند و آماج باتونها و شوکرهای برقی آنها قرار می گیرند.نام کسانی که به زنان زندانی یورش می برند و آنها را مورد ضرب و شتم وحشیانه قرار می دهند عبارتند از:فرمانده گارد نصرالهی،معاون وی یوسفیان و پاسداربند سعیدی می باشند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،ایجاد شرایط قرون وسطایی ، یورشهای وحشیانه و ضرب وشتم زنان بی دفاع زندانی که آنها را به سوی خودکشی سوق میدهد محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار ارسال گزارشگر ویژه برای بازدید،تحقیق وتهیۀ گزارش از جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای جهت ارائه به سازمان ملل و گرفتن تصمیمات لازم می باشد.

24 تیر 1390 برابر با 15 ژولای 2011
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه زنان سازمان ملل
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
 

حکومت مستضعفین؛ قطع برق خانه جانباز به خاطر بدهی

خبرگزاری مهر: حدود یکماه است برق واحد مسکونی یک جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس به دلیل عدم پرداخت قبض 32 میلیون ریالی قطع است.

رحمت الله قره خانی جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس در علی آباد کتول است که بیش از یکماه از قطع برق واحد مسکونی اش می گذرد.

قبض برق سه میلیون و 200 هزار تومانی برای واحد مسکونی این جانباز را شوکه کرده است.

قره خانی به بیان اینکه امتیاز برق واحد مسکونی ام به نام همسرم است گفت: «از تاریخ 20 اسفندماه 85 الی 13 مهرماه 89 این اتفاق رخ داده و این امر در حالی است که هر ماه نسبت به پرداخت قبض برق اقدام می کردم».

وی اظهار داشت: «به یکباره با قبض سنگین 32 میلیون ریالی برق مراجعه کردیم و در مراجعه به اداره برق دریافتم که کنتورچی به دلیل سواد کم شماره را اشتباه ثبت می کرد و اداره برق نیز بر این اساس اقدام به صدور قبض کرده است».

وی عنوان کرد: «اداره برق بحث خرابی کنتور را مطرح کرد و این درحالی است که اگر اینگونه بود پس چرا از زمان اجرای هدفمندی یارانه ها به مدت چهار ماه برای اینجانب 19 هزار تومان وجه برق آمد است».

قره خانی افزود: «اداره برق نسبت به تعویض کنتور اقدام کرد و مدیر برق استان نیز دستور داده بود که کنتور را بررسی کرده و در صورت خراب بودن شماره کنتور ثبت شده را به اینجانب نشان دهند.«

این جانباز شیمایی بیان داشت: «متاسفانه این دستور اجرا نشد و اداره برق نسبت به تقسیط وجه برق اقدام کرد تا طی 24 ماه و هر قسط 100 هزار تومان این مبالغ اخذ شود و مبلغ 812 هزار تومان نیز تقاضای پرداخت نقدی کردند و اینجانب به هیچوجه زیر بار این اشتباه اداره برق نمی روم».

این شهروند که در خیابان کمربندی شهر علی آباد کتل ساکن است گفت: «متاسفانه اداره برق منطقه حاضر نیست اشتباه را بپذیرد و توان پرداخت این قبض سنگین را ندارم».

وی خواهان توجه و رسیدگی مسئولان استان برای رفع این مشکل شد.

تلاش و پیگیریهای خبرنگار مهر برای کسب نظرات مسئولان شرکت برق علی آبد و گلستان در این زمینه بی نتیجه مانده است.

 

23 گونه گیاهی در کشور در معرض نابودی قرار دارند

مدیر کل دفتر تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 23 گونه گیاهی در معرض نابودی قرار دارند که بیشتر آنها گونه های علفی هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، شهاب الدین منتظمی روز پنجشنبه در یازدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال جاری به دلیل افزایش خشکسالی طیف وسیعی از گیاهان کشور در آستانه آسیب پذیری قرار گرفته اند گفت: طبق گزارش آی یو سی ان 23 گونه گیاهی در شرف انقراض هستند که بیشتر آنها را گونه های علفی تشکیل می دهند.

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر برای سه گونه گیاهی روشهای احیایی نظیر کشت بافت را در دستور کار قرار داده ایم برای نمونه سوسن چلچراغ یکی از گونه هایی است که به صورت آزمایشگاهی در مرحله پیازچه و در محیط گلخانه پرورش داده می شود.

به گفته منتظمی، آماربرداری گونه های گیاهی در حال انجام است اما پیش بینی می شود به علت کاهش بارندگیها در قسمتهای جنوب کشور احتمال افزایش گونه های در خطر انقراض وجود داشته باشد.

وی از نگهداری صد گونه گیاهی در بانک ژن به صورت بذر خبر داد و افزود: در حال حاضر با وزارت جهاد کشاورزی همکاری گسترده ای را در جهت حفظ منابع ژنتیکی انجام داده ایم و در مرحله دستیابی به یک پروتکل واحد بین سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

منتظمی تاکید کرد: با ایجاد این تعامل و داشتن یک خزانه ژنی می توانیم اگر شرایط خشکسالی به همین منوال ادامه یافت این گیاهان را به صورت گلخانه ای پرورش و نگهداری کنیم.

شاخصه‌ها و آمارها سخن می‌گویند

سایت فرارو- محمود احمدی نژاد اخیراً در دفاع از عملکرد دولت دهم، رشد اقتصادی ایران را بالای 10درصد و رشد صادرات غیرنفتی در بهار امسال را 42 درصد اعلام و تاکید کرد که ضریب جینی تا پایان تابستان به 34صدم درصد برسد.

وی عملكرد دولت در اجرای اصل 44 قانون اساسی را قابل توجه و افتخارآميز دانست و اظهار داشت: «دولت پروسه اجرای اصل 44 قانون اساسي را كه 20 سال زمان مي‌طلبيد، طی 5 الي 6 سال اجرا كرد و حجم واگذاری‌‌های اين دولت 25 تا 30 برابر كل دولت‌های قبل از خود است و هيچ‌كس فكر نمی ‌كرد دولت بتواند اين حجم از سهام را بدون اينكه حقی از بيت‌المال و حقوق مردم تضييع شود، واگذار كند و بعضی‌ها كه از جزئيات اقدامات دولت در اين زمينه اطلاعی ندارند، مرتب عليه دولت مطالبی مطرح می ‌كنند كه البته اهميتی هم ندارد.»

احمدی‌نژاد همچنین به افزایش 13درصدی تولید فولاد، لوازم خانگی، سیمان و نیز افزایش قابل توجه بودجه‌های عمرانی و بخش مسکن، افزایش 27درصدی صادرات غیرنفتی و‌ نیز افزایش 14درصدی تولیدات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: «وقتی آمار افزایش تولیدات در همه بخش‌ها بیش از 10درصد است، بر چه مبنایی رشد اقتصادی کشور را 4 درصد اعلام می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که عده‌ای می‌ترسند، اعلام کنند رشد اقتصادی ایران بالای 10 درصد بوده، در‌حالی‌که این اتفاق در واقعیت رخ داده است و می‌تواند چند سال متوالی ادامه یابد.» او رشد صادرات غیرنفتی در 3ماهه گذشته را 42درصد عنوان کرد و ادامه داد: «درصورت حفظ روند افزایش تولید تا پایان سال، ارزش صادرات غیرنفتی به بیش از 45 میلیارد دلار خواهد رسید و این اتفاق بزرگی است که خیلی‌ها آرزوی آن‌را داشتند.»

آمارهای داخلی
این اظهارات محمود احمدی‌نژاد در نشست هیات دولت در حالی بیان می‌شود که دست‌کم بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی کشور را به‌طور رسمی از تابستان 1387 به بعد اعلام نکرده است. در فقدان آمارهای دولتی خبرگزاری فارس چندی پیش پرده از نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 1387 برداشت و آن را نیم درصد اعلام کرد که بسیار جای تامل داشت، هم از حیث پائین بودن آن و هم از حیث تفاوت فاحش آن با آمارهای دولتی.

آمارهای صندوق بین‌المللی پول در مقایسه با سایر کشورها
آمارهای صندوق بین المللی پول نیز وضعیت وخیم رشد اقتصادی ایران در سالهای اخیر را تایید می کند. صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود رشد اقتصادی ایران در سال 2010 را یک درصد برآورد و پیش‌بینی کرده است: «نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2011 میلادی به صفر و در سال 2012 به 3درصد برسد.»

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد ایران در سال 2010 یک درصد رشد داشته است که این رقم میان کشورهای خاورمیانه یکی از کمترین رشد‌هاست. متوسط رشد اقتصادی خاورمیانه در سال 2010 به 8/3 درصد رسیده است. رشد اقتصادی برخی از کشورهای منطقه برای سال 2010 به این ترتیب بوده است: «عربستان 7/3 درصد، الجزایر 3/3 درصد، امارات 2/3 درصد، کویت 2 درصد، عراق 8/0 درصد، قطر 3/16 درصد و سودان 1/5 درصد. رشد کشورهای مصر 1/5 درصد، مراکش 2/3 درصد، سوریه 2/3 درصد، تونس 7/3 درصد، لبنان 5/7 درصد و اردن نیز 1/3 درصد اعلام شده است. این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده است رشد اقتصاد ایران در سال 2011 به صفر برسد. رشد اقتصادی ایران برای سال 2012 نیز 3 درصد پیش‌بینی شده است. این رقم برای خاورمیانه در سال‌های 2011 و 2012 به ترتیب 1/4 و 2/4 درصد برآورد شده است.»

شاخصه های یک اقتصاد پویا
رشد اقتصادی به تعبیر ساده عبارت است از افزایش تولید یک کشور در یک سال در مقایسه با سال گذشته. این شاخصه در عصر فعلی تابعی از انباشت سرمایه، افزایش تولید و در مجموع اقتصاد رقابتی است. شاخص «آزادی اقتصادی»، از جمله شاخص های مطرح در ارزیابی وضعیت نسبی اقتصاد کشورهاست که هر ساله توسط بنیاد «هریتیج» برای تمام کشورهای دنیا محاسبه می شود. معروفترین نشریه این بنیاد، گزارش سالانه شاخص آزادی اقتصادی کشورها است که از سال 1995 میلادی منتشر می گردد. در این گزارش حدود 170 کشور جهان به چهار گروه کشورهای آزاد، تقریبا آزاد، غیر آزاد و تحت کنترل تقسیم می شوند که کشور ایران بهمراه کره شمالی، لیبی و ... معمولاً در بدترین جایگاه یعنی کشورهای تحت کنترل قرار می گیرند.

اکنون دیگر نتایج تجربی رابطه ای مثبت میان شاخص آزادی اقتصادی با میزان توسعه یافتگی، رشد اقتصادی و رفاه شهروندان برقرار نموده است. امروزه با وجود تجارب بسیار در این خصوص، کمتر تردیدی در اهمیت و نقش آزادی اقتصادی در رشد و پیشرفت اقتصادی کشورها وجود دارد. به عبارت دیگر، روز به روز تفاوت های بزرگ تری میان استانداردهای زندگی مردم در نظام هایی که آزادی اقتصادی بیشتری دارند، در مقایسه با نظام هایی که از آزادی کمتری برخوردارند، آشکار شده است.

این تفاوت ها نه در کشورهای متفاوت به لحاظ جغرافیایی و سیاسی و اقلیمی و ... بلکه حتی در منطقه های همسان و مشابه به خوبی دیده شده است. برای مثال می توان به کره شمالی در مقابل کره جنوبی، آلمان شرقی سابق در برابر آلمان غربی سابق، استونی در برابر فنلاند و... اشاره کرد. در هر یک از این موارد، مردمی که در اقتصادهایی آزادتر زندگی می کنند، در مقایسه با همتایان خود در اقتصادهایی مشابه که صرفا آزادی های کمتری دارند، تقریبا از هر نظر از وضعیت بهتری برخوردارند.

محدودیت رقابت از ویژگی های بارز نظام اقتصادی ایران است و از آنجا که رقابت عامل اصلی کارآیی اقتصادی است، محدود نمودن آن، عامل ناکارآیی کل سیستم اقتصادی است. محدود نمودن رقابت در سیستم اقتصادی، بخش مهمی از منابع و کارآفرینان اقتصادی را از فعالیت های مولد اقتصادی و سیاسی باز داشته و به جای «بزرگ نمودن کیک اقتصادی» (تولید)، درگیر خلق و توزیع رانت و در واقع «تسهیم کیک اقتصادی» موجود می نماید. نتیجه این امر، عدم کارآیی سیستم اقتصادی در راستای دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالا و ایجاد ثروت و گسترش رفاه و توسعه اقتصادی است.

آمارهای ارائه شده بنیاد هریتیج در ارزیابی میزان آزادی اقتصادی کشورها در سال 2010 نشان می دهد که ایران در میان 179 کشور جهان در رتبه 168 قرار دارد. این بنیاد برای سنجش آزادی اقتصادی کشورها از چندین متغیر و شاخص استفاده می کند که در این بخش به چند مورد از آنها اشاره می شود.

شاخص آزادی سرمایه گذاری
طبق آمار بنیاد هریتیج در سال 2010 از یکصد امتیاز، ایران هیچ امتیازی در میزان آزادی سرمایه گذاری کسب نکرده است. در حالی که ترکیه 65 امتیاز و عربستان 45 امتیاز در این زمینه کسب کرده اند. نبود آزادی سرمایه گذاری خارجی تبعات کاهنده ای در میزان جذب سرمایه های خارجی در کشور داشته است. این در حالی که «علی صالح آبادی» رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اخیراً اعلام کرده است: «برای دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصاد باید بیش از 1000 میلیارد دلار در طول برنامه پنجم در کشور سرمایه گذاری شود.» اما آمارهای جهانی از میزان سرمایه گذاری خارجی در ایران، حتی به این رقم نزدیک هم نیست.

گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) درباره سرمایه‌گذاری خارجی طی سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۹ ایران کمی بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی – عمدتا در بخش نفت - را جذب کرد که در همین سال کشور عربستان ۵/۳۵ میلیارد دلار، قطر ۷/۸ میلیارد دلار، ترکیه ۶/۷ میلیارد دلار و لبنان ۸/۴ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده‌اند.

کل سرمایه‌گذاری مستقیم در جهان در سال ۲۰۰۷ رقم ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار، در سال ۲۰۰۸ رقم هزار و ۷۷۱ میلیارد دلار و در سال ۲۰۰۹ رقم هزار و ۱۱۴ میلیارد دلار بوده است. ایران در مجموع این سه سال کمی بیش از ۶ میلیارد دلار سهم از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشته است. سهم ایران در سال ۲۰۰۷ رقم یک و شش دهم میلیارد دلار، سال ۲۰۰۸ رقم یک و شش دهم میلیارد دلار و در سال ۲۰۰۹ رقم سه و 16 صدم میلیارد دلار بوده است.

شاخص مخارج دولت
مخارج بالای دولتهای رانتی که بخش اعزم درآمدهای ملی را می بلعند، باعث کاهش بهره وری و تقلیل رشد اقتصادی می شود. در حال حاضر نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور حدود 20 درصد و سهم دولت در اقتصاد حدود 80 درصد است، روند خصوصی‌سازی در اقتصاد کشور دارای اشکالات فراوانی است و همچنان دولت را عملاً به عنوان متصدی اقتصاد کشور حفظ کرده است.

آمارهای بنیاد هریتیج نیز نشان می دهد که دولت در ایران به تنهایی26 درصد کل تولید ناخالص ملی را مصرف می کند اما نحوه تخصیص مخارج دولت در اقتصاد ایران چندان کارامد نبوده و دولت مخارج زیادی را در بخش ها و پروژه هایی صورت داده است که بخش خصوصی قادر به انجام آنها بوده است و تخصیص ناکارامد مخارج دولت، کارآیی اقتصاد ایران را در بلندمدت تضعیف نموده است.

شاخص آزادی پولی
در این شاخصه میزان دخالت دولت در سیاستهای پولی و مالی، مثل تعیین قیمتها، مورد سنجش قرار می گیرد. در ایران مداخله دولت در تعیین نرخ بهره و تخصیص منابع اعتباری در قالب دستورالعمل های اداری، موجب کاهش نرخ پس انداز و به تبع آن کاهش سرمایه گذاری، تبعیض بین بخش های اقتصادی و ناکارآیی در تخصیص منابع مالی در سیستم اقتصادی و به تبع آن ایجاد محدودیت در برابر رشد اقتصادی می شود، بنابراین یکی از عوامل کلیدی در کند نمودن آهنگ رشد اقتصاد ایران را باید در تعیین دستوری نرخ های سود بانکی، دخالت در بازار ارز، سکه و... از سوی دولت و به تبع آن بروز پدیده «سرکوب مالی» جست وجو نمود.

دیگر شاخصه های این بنیاد عبارتند از «آزادی تجارت» که اشاره به میزان تعرفه های وضع شده بر کالاهای خارجی دارد که از این نظر نیز در وضعیت مناسبی به سر نمی بریم و تعرفه های یکصد و چندصد درصدی بر بسیاری از کالاها در گمرک ما امری معمول است.

شاخص دیگر «ارزش تامین مالی» است که اشاره به میزان آزادی مؤسسات مالی و عدم دخالت دولت در امور مربوط به آنهاست که از این نظر از 100 امتیاز ایران تنها 10 امتیاز بدست آورده است. «نرخ فساد و میزان شفافیت» نیز شاخص دیگر سنجش میزان آزادی اقتصادی است که ایران با کسب 23 امتیاز از 100 در این مورد نیز وضعیت خوشایندی ندارد.

7 درصد گونه های جانوری کشور در خطر انقراض هستند

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: 7 درصد گونه های جانوری کشور در معرض خطر نابودی و تهدید قرار دارند.
به گزارش خبرنگار مهر، حسین محمدی روز پنجشنبه در یازدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در جمع خبرنگاران افزود: هزار و 130 گونه جانوری در5 رده پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهیان در کشور وجود دارد.

وی اظهار داشت: از این تعداد 80 گونه در فهرست اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی به عنوان گونه های در معرض انقراض قرار گرفته که از متوسط جهانی کمتراست.

محمدی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در 4 تا 5 سال گذشته بر اساس الگوهای موجود از پرندگان و پستانداران شاخص آماربرداری کرده است.

به گفته وی، در برنامه طرح جامع مدیریت حیات وحش کشور که دارای 4 پروژه است مدیریت گونه های در معرض انقراض مد نظر است که این طرح در مرحله تصویب کمیسیون ماده 3 برای اجرا و تامین اعتبار قرار دارد.

محمدی با اشاره به اینکه طرح مطالعه برخی از گونه های در معرض انقراض را سال گذشته آغاز کرده ایم، افزود: در سال 90 تعداد 10 گونه که دارای جمعیت و پراکنش محدود هستند در این طرح مطالعه و بررسی می شوند.

به گفته وی سمندر لرستانی، ماهی کور غار، ماهی آفینوس گنو، گوزن زرد، پلنگ، نیش مرغ، هو بره، افعی لطیفی و افعی زنجانی 10 گونه مورد بررسی در سال 90 هستند.

مدیرکل حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در سال 90 اعتبار خوبی برای حفاظت از گونه ها نسبت به سال گذشته در لایحه بودجه پیش بینی شده است، گفت: امسال برای پروژه حفاظت از گونه ها 3.5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گفته محمدی، امسال حدود 8 میلیارد تومان برای طرح بررسی و حفاظت زیست بومهای آبی و خشکی در نظر گرفته شده که دارای سه بخش احیای زیستگاهها، احداث ساختمان کنوانسیون رامسر و حفاظت از گونه هاست.

وی در ادامه به طرحهای پیشگیری و مدیریت بیماریهای مشترک بین دامهای اهلی و حیات وحش اشاره کرد و افزود: یکی از این بیماریها تب برفکی است که تاکنون گزارشی از ابتلای حیات وحش به این بیماری نداشته ایم.

به گفته محمدی، از شایعترین بیماریهای مشترک بین دامهای اهلی و حیات وحش بیماری شاربون و پی پی آر است که تعدادی گزارش در خصوص ابتلای حیات وحش به این دو بیماری داشته ایم.

قم در رتیه دوم طلاق ایران

سایت خبرآنلاین: افزایش طلاق در همه استان های ایران گزارش شده است. تهران معمولا بالاترین میزان طلاق را دارد. اما در رده دوم، قم جا خوش کرده است.

ابراهیم حاج‌مظفری، مدیرکل بهزیستی استان قم گفته: "متاسفانه استان قم بعد از تهران رتبه دوم طلاق در کشور را داراست."

به گفته او هز سال حدود 12 هزار ازدواج در استان قم ثبت می شود: "در سال 89 بیش از 21 درصد آنها به طلاق منجر شده است. این در حالی است که میانگین طلاق در کشور بیش‌ از 17 درصد است. در کشور از هر 6 ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود در حالی که در قم از هر 4.7 ازدواج، یک ازدواج سرنوشت طلاق را دارد. در استان قم نزدیک به 30 درصد ازدواجها در سالهای اول زندگی به فروپاشی می‌رسد در حالی که میانگین کشوری 12 درصد است."

البته پیش از این ثبت احوال اعلام کرده که نرخ رسد طلاق در ایران از 13 درصد به 9.1 درصد کاهش یافته است. هرچند که در 5 سال گذشته طلاق، رشد 37 درصدی نسبت به قبل داشته. براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور، آمار طلاق در سال 1384 برابر 84 هزار واقعه بوده که در سال 1389 به 137 هزار و 200 واقعه رسیده است.

دلایل زیادی درباره افزایش طلاق عنوان می شود که طلاق و تفاوت فرهنگ ها، مهمترین آنها هستند. به گفته حاج‌مظفری اعتیاد یکی از مهمترین دلیال طلاق در قم است: "عدم شناخت زوجین از یکدیگر دومین عامل مهم است. افسردگی از جمله پیامدهای طلاق است و عمدتا مردان بعد از طلاق به مواد مخدر روی می‌آورند و اعتیاد دامنگیر جامعه می‌شود."

چند شهروند در مهاباد و سقز بازداشت شدند

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

سه شهروند مهابادی توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شدند.

به گزارش آژانس خبری موکریان، اسامی این سه شهروند که حدود یک ماه پیش در منزل بازداشت شده‌اند منصور آروند، امید عبده و شورش اولیا اعلام شده است.

تاکنون هیچ علت یا عللی برای بازداشت این شهروندان از سوی مراجع قضائی در مهاباد اعلام نشده اما شنیده ها حاکی از آن است که این افراد به همکاری با یکی از احزاب متهم شده‌اند

براساس گزارش دیگری که از سقز به آژانس موکریان رسیده یک شهروند اهل سقز به نام جهانگیر کس نزانی توسط نیروهای امنیتی دستگیر و روانه زندان شده است

گفته می شود بازداشت این شهروند که در چند روز گذشته صورت گرفته به اتهام همکاری با احزاب غیر قانونی بوده است..