نسرین ستوده از تجدیدنظرخواهی علیه ۱۱ سال زندانش انصراف داد

دانشجو نیوز: نسرین ستوده وکیل سرشناس زندانی اعلام کرده که از تجدیدنظرخواهی برای حکم ۱۱ سال زندانش انصراف داده است. به گفته‌ی همسر وی این تصمیم به این دلیل بوده که بازجویانش گفته‌اند نمی‌گذاریم حکم در تجدیدنظر کم شود.

نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر و زنان که از شهریور سال ۸۹ در زندان به سر می‌برد، در آخرین ملاقاتی که با همسرش داشته اعلام کرده که طی نامه‌ای به رئیس دادگاه انقلاب از تقاضای تجدیدنظرخواهی برای پرونده‌اش انصراف داده است.

رضا خندان همسر خانم ستوده در مصاحبه ای به سایت دویچه وله‌ گفته: «با توجه به اينكه بازجويان به او گفته‌اند كه عين رای دادگاه بدوی را از دادگاه تجديدنظر تاييدخواهيم گرفت و با توجه به اين كه اين موضوع در دادگاه اوليه صادق بوده و بازجوها توانسته بودند رای ۱۱ سالی را كه قبلا گفته بودند از دادگاه بدوی بگيرند، بنابراين همسرم به این نتیجه رسیده که هر نوع تلاشی برای شكستن حكم بيهوده است و اعلام انصراف كرده است».

آقای خندان در پاسخ به این پرسش که چرا خانم ستوده نخواسته از حق خود تا آخرین لحظه دفاع کند اظهار داشت که وی نمی‌خواسته حکمش یک یا دو سال تقلیل یابد و بعد هم گفته شود که تجدیدنظر شده. به گفته‌ی آقای خندان این حکم از اساس غیرقانونی است و تنها خواسته‌ی آنها آزادی بی‌قید و شرط خانم ستوده است.

خانم ستوده اواسط شهریور سال گذشته بازداشت و سپس به تحمل ۱۱ سال زندان و محرومیت از وکالت به مدت بیست سال محکوم شد و هم اکنون دوران محکومیت خود را می گذراند. وی اخیرا از سوی انجمن آمریکایی قلم (پن) برنده جایزه آزادی قلم باربارا گلداسمیت سال ۲۰۱۱ شده است.

نسرین ستوده اوایل فروردین ماه جایزه زنبق طلایی شهر فلورانس در ایتالیا را هم به خود اختصاص داده بود.

خانم ستوده پیش از اشتغال به کار وکالت به عنوان روزنامه نگار در مطبوعات ایران مطالبی در مورد حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و کودکان منتشر می کرد.

او در دوران وکالت هم عمدتا به دفاع از فعالان حقوق زنان، متهمان سیاسی و امنیتی و نوجوانانی می پرداخت که پیش از رسیدن به سن قانونی مرتکب قتل شده بودند، اما مجازات اعدام برای آنها در نظر گرفته شده بود.

 

نام 32 تن از جانیان رژیم در لیست سیاه اتحادیه اروپا

العربیه: وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست سه شنبه 12-4-2011 در بروکسل، تصمیم خود مبنی بربستن حساب های 32 مسئول ایرانی و محرومیت آن ها از ورود به کشورهای عضو این اتحادیه به دلیل دست داشتن در نقض حقوق بشر در ایران را اعلام کرد.

بنا بر گزارش نشریه اتحادیه اروپا این 32 مسئول ایرانی عبارتند ازد: "عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان کل تهران از شهریور 1388،عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابوالقاسم صلواتی قاضی و رییس دادگاه انقلاب تهران شعبه 15، احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، علی اکبر یساقی قاضی دادگاه انقلاب مشهد، علی فضلی جانشین فرمانده بسیج و فرمانده سابق لشگر سیدالشهدا استان تهران تا بهمن 1389، عزیزالله رجب زاده فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران تا دی 1389، بهرام حسینی مطلق فرمانده لشگر سیدالشهدا استان تهران، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندان‌های کشور، غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل جمهوری اسلامی ایران از مهر 1388 و سخنگوی قوه قضاییه و قربانعلی نجف آبادی دادستان کل سابق جمهوری اسلامی ایران تا مهر 1388، حسن حداد قاضی شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران، حسین الله کرم فرمانده انصار حزب الله، حسین همدانی فرمانده لشگر رسول الله مسئول حفاظت از تهران بزرگ از آبان 1388، حسین ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران، حسین طائب فرمانده سابق بسیج تا مهر 1388، مالک اژدر شریفی رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی، محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدعلی زنجیره ای معاون رئیس سازمان زندان‌های کشور، محمد مقیسه ای رییس دادگاه انقلاب تهران شعبه 28، محمدرضا نقدی فرمانده بسیج، سعید مرتضوی رییس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و دادستان کل سابق تهران تا شهریور 1388، سید احمد زرگر قاضی دادگاه تجدید نظر تهران شعبه 36، سید امیر مرتضوی معاون دادستان مشهد، سید حسن شریعتی رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی، علی خلیلی فرمانده واحد پزشکی قرارگاه ثارالله، سید محمد سلطانی قاضی دادگاه انقلاب مشهد، علی‌اکبر حیدری‌فر قاضی دادگاه انقلاب تهران، عباس پیر‌عباسی دادگاه انقلاب تهران شعب 26 و 28، مصطفی بزرگنیا رییس بند 350 زندان اوین، فرج‌الله صداقت معاون اداره کل زندانهای تهران رییس سابق زندان اوین تا آبان 1389.

پیشتر خبر گزاری فرانس پرس گزارش داده بود ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد اکثر این مسئولان، به طور مستقیم در قلع و قمع فعالان حقوق بشر و معترضان به حاکمیت درایران دست دارند.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا ماه مارس گذشته بر سر اعمال تحریم هایی علیه مسئولان ایرانی به توافق رسیده بودند.

ماه مارس گذشته وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به "وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران" ابراز نگرانی کرده بودند.

آن ها در مصوبه خود به افزایش اجرای احکام اعدام در ماه های اندک گذشته و افزایش قلع و قمع شهروندان ایرانی که مدافعان حقوق بشر، حقوقدانان، روزنامه نگاران، فعالان حقوق زن، وبلاک نویسان و اقلیت های قومی و دینی، اشاره کرده اند.

اتحادیه اروپا ژوئن سال 2010 به منظور مقابله با فعالیت های اتمی ایران، این کشور را در معرض تحریم های خود قرار داده بود.

ایالات متحده آمریکا در سپتامبر 2010 هشت مسئول ایرانی را به اتهام آن چه "نقض خطرناک" حقوق بشر به ویژه در دروه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 نامید، مورد تحریم های خود قرار داد.

هفت سال حبس برای توهین به مقدسات

خبرگزاری هرانا – سید جواد معصومی کوچصفهانی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، «ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» این شهروند تهرانی در تاریخ نهم آذر ماه سال گذشته در شعبه ۲۸ مورد محاکمه قرار گرفته و حکم مذکور اخیرا از سوی قاضی مقیسه صادر و به ایشان به صورت شفاهی (روئیت حکم در محل) ابلاغ شده است.

نامبرده به اتهام تبلیغ و تبانی به دو سال حبس تعزیری و هم چنین به اتهام توهین به مقدسات به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این شهروند معترض به نتیجه انتخابات در ۲۰ بهمن سال ۱۳۸۸ توسط مآمورین اطلاعات سپاه در منزل به همراه همسرش بازداشت و به بند ۲ الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد و پس از تحمل بیش از یک ماه سلول انفرادی با وثیقه ۷۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

گفتنی است پدر وی نیز در سال ۵۷ به اعدام محکوم شده و در‌‌ همان سال حکم مذکور در مورد ایشان به اجرا در آمده است.

لازم به ذکر است، پرونده سید جواد معصومی در یکی از شعب دادگاه تجدید نظر استان تهران (۵۴) در حال رسیدگی است.

شکنجه های وحشیانه یک زندانی بی پناه در زندان رجايی شهر

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" یکی از زندانیان بی دفاع بند 1 زندان گوهردشت مورد شکنجه های وحشیانه شکنجه گران قرار گرفت واکنون شرایط جسمی او در وضعیت بسیار حادی می باشد.
روز سه شنبه 23 فروردین ماه حوالی ساعت 12:30 زندانی پیمان قهرمانی 27 ساله از سالن 3 بند1 زندان گوهردشت بدون هیچ دلیلی به سلولهای انفرادی سالن 2 شکنجه گاه زندان گوهردشت منتقل شد.این زندانی بی دفاع حداقل به مدت 2 ساعت به طور مستمر مورد شکنجه های وحشیانه جسمی قرار گرفت که منجر به مجروح شدن و شکستگی اعضای بدنش گردید. شکنجه گران با شکنجه های جسمی وحشیانه و قرون وسطایی، متوقف کردن شکنجه ها را منوط به خوردن مدفوعش نمودند.در طی این مدت سایر زندانیان فریادها و ضجه های این زندانی را می شنیدندو باعث رنجش روح و روان آنها گردید. شکنجه گران به عمد و برای ترساندن سایر زندانیان این زندانی را در جایی شکنجه می کردند که سایر زندانیان صدای ضجه ها و فریادهای او را بشنوند.
از وضعیت وشرایط این زندانی از روز سه شنبه تاکنون هیچ خبری در دست نیست و خطر به قتل رساندن این زندانی جدی است.
شکنجه گرانی که در شکنجۀ وحشیانه این زندانی نقش داشتند عبارتند از؛افسر پاسدار میرزاآقایی به همراه پاسداربند سلیمانی و مرادی که اقدام به شکنجه های وحشیانه این زندانی بی دفاع و اسیر می نمودند.شکنجه های این افراد منجر به شکسته شدن دست ،پا ، دنده های قفسه سینه ، بینی و سر می شود و زخمهای عمیقی بر بدن زندانی باقی می گذارد. شکنجه های وحشیانه که علیه زندانیان بی دفاع بکار می برند عبارتند از، شکنجه با باتونهای برقی و معمولی،شوکر برقی تجاوز جنسی و استعمال باتون،وادار کردن زندانی به خوردن مدفوعش و ده ها مورد شکنجه دیگر.
ولی فقیه علی خامنه ای برای مرعوب کردن مردم دستور به تشدید سرکوب و شکنجه و ایجاد شرایط طاقت فرسا و غیر انسانی در جامعه و زندانها نموده است. این فرامین جنایتکارانه و غیر انسانی توسط صادق لاریجانی رئیس منصوب قوۀ قضاییه ولی فقیه، وزارت اطلاعات ( بازجویان وزارت اطلاعات) و سازمان زندانها به اجرا گذاشته می شوند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،بکار بردن شکنجه های وحشیانه و غیر انسانی علیه زندانیان بی دفاع که در حال طی کردن محکومیت خود می باشند را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده علی خامنه ای ولی فقیه رژیم به دادگاه های بین المللی برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت در ایران است.

25 فروردین 1390 برابر با 14 آوریل 2011
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
 

ضرب و شتم ده تن از زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج

خبرگزاری هرانا – در پی انتشار نامه تسلیت جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به شبنم و فرزاد مدد‌زاده ۱۰ تن از زندانیان سیاسی به انفرادی بند سپاه در این زندان منتقل شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، «ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» اطلاعات سپاه پاسداران مستقر در زندان رجایی شهر کرج ده تن از زندانیان سیاسی را به دلیل انتشار نامه تسلیت به خانواده جانباختگان پناهندگان سیاسی در عراق از سالن ۱۲ بند ۴ به سلول‌های انفرادی بند سپاه منتقل و ضمن ضرب و شتم از ایشان بازجویی نمودند.

این بازجویی‌ها به مدت ۵ ساعت به طول انجامید و پس از اتمام بازجویی زندانیان سیاسی از سوی بازجویان تهدید شدند که در صورت تکرار چنین مواردی ایشان را به مدت نامعلومی به انفرادی منتقل خواهند نمود.

یکی از هواداران شکنجه شده آیت الله بروجردی جان باخت

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"روز دوشنبه 15 فروردین ماه 90، یکی از هواداران آقای بروجردی به نام جعفر جوادی ، پس از تحمل سالها درد و رنج به شهادت رسید . این جوان سی و پنج ساله ، در جریان یورش وحشیانه مزدوران ولایت فقیه به منزل آقای بروجردی در اکتبر 2006 ، به شدت از ناحیه سر مجروح گردید . وی با وجود وخامت حال، به مدت 15 روز در شکنجه گاه 209 اوین بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفته بود که بالاخره با وخیم شدن حالش در زندان،آزاد گردید . درمان آسیب دیدگی شدید مغزی ایشان با وجود تحمل هزینه سنگینی در حدود یکصد میلیون تومان در بیمارستانهای مختلف تهران بی نتیجه ماند.

یک وبلاگ نویس بیش از دوسال در بازداشت موقت

خبرگزاری هرانا - هومان موسوی، فعال سیاسی و وبلاگ نویس، که در ۱۲ فروردین ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است، به صورت بلاتکلیف در زندان به سر می برد.

به گزارش العربیه، هومان موسوی بیش دو سال است که بلاتکلیف و بدون محاکمه در بندهای عمومی زندان اوین به سر می‌برد. او هم اکنون ۲۸ سال سن دارد و دارای مدرک کار‌شناسی ارشد است.

این در حالیست که پدر و مادر هومان موسوی سال ۱۳۶۷ در موج اعدام فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران اعدام شده‌اند.

هومان موسوی که به بازجو‌ها جرم او را تبلیغ علیه نظام اعلام کرده‌اند، ۲۱۱ روز از دوره بازداشت خود را در سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین گذارند. پس از آن به اتاق ۱۱۲ بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. این بند‌ها تحت نظر وزارت اطلاعات ایران اداره می‌شوند.

اعتصاب غذای یکی از وکلای بازداشتی در زندان وکیل آباد مشهد

سایت تحول سبز: در پی اعتصاب غذای مائده قادری از وکلای بازداشتی طی چند روز گذشته ایشان به بهداری زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده است.

مائده قادری از اعضای کانون وکلای تهران که در تاریخ۱۲اسفند ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده، تاکنون نیز دز زندان و تحت بازجویی به سر می برد.

در پی عدم پاسخگویی مراجع قضایی نسبت به علت دستگیری وی و تنها نسیت دادن اتهامات ناروا، ایشان نیز به جهت اعتراض به روند رسیدگی پرونده خود و خارج شدن آن از روال قانونی دست به اعتصاب غذا زده است. آنچه که خانم قادری نیز نسبت به آن اعتراض داشته عدم تفهیم اتهام از سوی دادگاه و بازپرس پرونده خویش، آن هم بعد از مدت طولانی بازداشت خود بوده است.

همچنین طی چند روز گذشته از ملاقات خانواده این زندانی با وی جلوگیری به عمل آمده است و مسئولین قضایی بار دیگر اعلام داشته اند که ایشان همچنان ممنوع الملاقات می باشند.

بازداشت و شکنجه دو نفر در بوکان

دو شهروند دیگر کورد تحت شکنجه نیروهای رژیم قرار گرفتند
به دنبال بازداشت دو شهروند بوکانی به نامهای قاسم رحیمی آذر و جلال ناصری که مدت 36 روز قبل به دست نیروهای اطلاعاتی رژیم بازداشت و روانه اداره اطلاعات و سپس زندان شهر بوکان شدند در طول این مدت به شیوه ای وحشیانه مورد ضرب وشتم نیروهای سرکوبگر رزیم قرار گرفته اند. این دو شهروند کورد بدون داشتن هیچ سندی مبنی بر متهم بودن آنان و به جرم سیاسی بازداشت شده اند.نیروهای رژیم با زیر شکنجه قرار دادن این دو نفر میخواهند به زور جرم سیاسی به آنها نسبت دهند.