اقدام به بازداشت یک وکیل دادگستری در اهواز

خبرگزاری هرانا - نیروهای امنیتی روز گذشته مورخ ۲۰ مهرماه در دو گروه جداگانه با مراجعه به دفتر وکالت و منزل دکتر وحید احمد فخرالدین، استاد دانشگاه و وکیل دادگستری در شهر اهواز قصد بازداشت وی را داشتند که به علت عدم حضور نامبرده موفق به بازداشت وی نشدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی پس از اطمینان از نبود آقای فخرالدین اقدام به تفتیش دفتر و ضبط بعضی وسایل دفتر همچون پرونده‌ها و کامپیو‌تر‌ها نمودند، این در حالی است که همزمان تعدادی از نیروهای امنیتی به منزل شخصی این استاد دانشگاه مراجعه نموده بودند و در آنجا نیز به تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی مبادرت کردند.

نیروهای امنیتی بامرجعه به منزل ایشان عنوان داشتند نامبرده تحت تعقیب دستگاه قضایی قرار دارد در حالی که حاضر نشدند هیچگونه حکم قضایی در این رابطه را به رویت خانواده ایشان برسانند، نیروهای امنیتی پس از اطمینان از عدم حضور آقای فخرالدین تعدادی از اعضای خانواده (برادر و خواهر) ایشان را تحت عنوان پاسخ به سوالات، با خود به ستاد خبری وزارت اطلاعات در شهر اهواز واقع در خیابان امانیه منتقل کردند و چند ساعت از آنان در مورد این وکیل و فعال حقوق بشر بازجویی نمودند.

خانواده این وکیل دادگستری بعد از بازجویی در ساعات پایانی روز گذشته آزاد شدند.

لازم به توضیح است، دکتر فخرالدین از وکلا و فعالان حقوق بشر است که ضمن وکالت تنی از زندانیان سیاسی همچون ابوالفضل عابدینی و تعدادی از اعضای سابق شورای شهر اهواز در پرونده کارگران شرکت نیشکر هفت تپه نیز وکالت فعالان کارگری را عهده دار بودند، ایشان همچنین پیش‌تر از این در اسفندماه سال ۸۸ در موضوع بازداشت گسترده اعضا و همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بازداشت شده بودند که پس از حدود دو ماه بازداشت آزاد و نهایتا پرونده ایشان با تعلیق سه ساله روبه رو شده است.

پس از پیگیریهای پلیس فدرال آمریکا، احمد باطبی از صدای آمریکا اخراج شد

آخرین بروز رسانی در شنبه, 16 مهر 1390 ساعت 01:54 نوشته شده توسط سرویس سیاسی
دوشنبه سوم اکتبر ۲۰۱۱، برابر با یازدهم مهر ماه ۱۳۹۰، احمد باطبی و کورش صحتی از صدای آمریکا اخراج شدند. بدنبال افشای پرونده همکاری باطبی با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و تشکیل پرونده از سوی پلیس فدرال آمریکا برای وی در این خصوص، باطبی که از پاییز سال ۲۰۰۸ در بخش فارسی صدای آمریکا به کار مشغول بوده و بعنوان کارمند قراردادی دولت آمریکا ماهیانه به طور متوسط پنج هزار دلار (پنج میلیون تومان)، حقوق دریافت می کرد، به همراه تعدادی از دوستانش اخراج شدند.
پرونده همکاری باطبی با وزارت اطلاعات، در پی انتشار نامه ای از ارژنگ داوودی از درون زندان اوین که آشکارا مدارکی را در خصوص همکاری باطبی با وزارت اطلاعات به دست میداد، به رسانه ها کشیده شد. ورود نامزد سابق باطبی به ماجرا و افشای بخشی دیگر از جزئیات این همکاری هم بر صحت ماجرا تاکید داشت. نامه های معروف به ۱۰۲ نفر هم که با هدف تغییر صورت مساله از سوی همپیمانان باطبی یعنی سازگارا و افشاری منتشر شده بود، کمکی به وی نکرد و ارسال دومین نامه، که نقض آشکار قوانین در آمریکا بود، موجب سرعت بخشیدن به پرونده اخراج وی شد. لازم به ذکر است که ارژنگ داوودی پس از انتشار نامه اش علیه باطبی مورد غضب وزارت اطلاعات قرار گرفته و به زندان انفرادی منتقل شده است. وی ۳ ماه گذشته را در سلول انفرادی و زیر شدیدترین شکنجه ها گذرانده است و از ۲۶ روز پیش در اعتصاب غذا به سر میبرد. ارژنگ با اتهام پایه گذاری کنفدراسیون دانشجویان ایرانی به ۲۵ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است که ۹ سال از این دوران سخت زندان را پشت سر گذاشته است.

هشدار منبع حکومتی: تکرار وقایع تونس در ایران

سایت دیگربان: خبرگزاری «اهل بیت» با انتقاد از برخورد خشونت‌بار پلیس قم با مردم و طلبه‌های این شهر٬ به مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به تکرار وقایع تونس در این شهر و سراسر ایران هشدار داد.
هشدار این سایت روز چهارشنبه (۲۰ مهر) پس از برخورد خشونت‌بار پلیس با طلبه موتور سواری که مدارک وسیله نقلیه خود را به همراه نداشته٬ داده شده است.
این سایت نوشته که پلیس برای بازداشت این طلبه از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده کرده و پس از ضرب و جرح٬ اقدام به انتقال وی به بازداشتگاه کرده است.
آن‌طور که این خبرگزاری اعلام کرده است٬ در پی این برخورد خشونت‌بار٬ گروهی از مردم و طلبه‌های شهر قم با تجمع مقابل کلانتری محل بازداشت این طلبه٬ نسبت به این برخورد اعتراض کرده‌اند.
این سایت در پایان هشدار داده است: «یادمان باشد که حدود یک سال پیش، یک جوان که از برخورد تند مأموران پلیس به تنگ آمده بود در تونس خود را سوزاند و جهان را به آتش کشید.»
این برای نخستین‌بار است که یک خبرگزاری مذهبی٬ از شدت برخورد نیرو‌های پلیس با مردم و طلبه‌های قم و سایر شهر‌های ایران خبر داده و نسبت به بروز اعتراض‌های اجتماعی در جمهوری اسلامی هشدار می‌دهد.

مصباح یزدی: بند را آب برده است

سایت دیگربان: محمدتقی مصباح یزدی٬ عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از رواج «مفاسد اخلاقی» در «شریف‌ترین» مکان‌ها اعلام کرد: «بند را آب برده است.»
به گزارش روز چهارشنبه (۲۰ مهر) خبرگزاری مهر، آقای یزدی در آئین گشایش نخستین دوره آموزشی موسسه اخلاق و تربیت این مطلب را بیان کرده و گفته است: «امروز مفاسد اخلاقی در مکان‌های شریف راه یافته است که ما ۲۰ سال قبل تصور آن را هم نمی‌کردیم.»
وی ادعا کرده است: «نفوذ مفاسد و ترویج آن پشتوانه خارجی دارد و عواملی برای رواج این مفاسد فعالیت می‌کنند و ما هیچ چاره‌ای جز انجام کارهای ایجابی و اثباتی برای مقابله با آن نداریم.»
به گفته آقای مصباح یزدی «هر چند حکم و فتوا هم داده شود، فایده‌ای ندارد و بند را آب برده است و تنها فعالیت مثبت و تربیت صحیح اخلاقی و تربیت انسان‌های با اخلاق می‌تواند با این مفاسد مقابله کند.»
محافظه‌کاران و روحانیون حاکم بر ایران از وضعیت پوشش دختران و پسران در جامعه به خصوص در محیط‌های دانشگاه‌های خشمگین هستند.
مقام‌های جمهوری اسلامی بیش از ۳۰ سال است که تلاش می‌کنند با آنچه آن را پدیده «بدحجابی» می‌نامند مبارزه کنند.
در یک سال گذشته گزارش‌هایی از قتل و تجاوز گروهی به چند زن و دختر در برخی شهر‌ستان‌ها منتشر شده که بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است.
روحانیون حاکم بر ایران تلاش می‌کنند مهم‌ترین علت این تجاوز‌ها و قتل‌ها را «بی‌حجابی» یا «بد‌حجابی» زنان و دختران معرفی کنند.

مدارس کپری را ريشه کن کنيد، استخر نمی‌خواهيم

روزنامه ابتکار: انتشار خبر ساخت 112 باب استخر شنا براي دانش آموزان تا پايان سال جاري، به نقل ازرئيس سازمان نوسازي مدارس کشور باز هم آموزش و پرورش را در کانون انتقادات مجلسي ها قرار داد. عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس که اين بار دست به انتقاد از آموزش و پرورش زده گفته است که با وجود مدارس كپري بايد براي آموزش و پرورش تاسف خورد و اين وزارتخانه به جاي ساخت استخر مي‌بايست به فکر ساخت مدرسه باشد. اين انتقادات در حالي صورت مي‌پذيرد که با گذشت چندين هفته از آغاز سال تحيصلي انتظار مي‌رفت عيالوارترين وزارتخانه کشور کمتر مورد نقد قرار گيرد،اما اين بار ساخت استخر براي آموزش وپرورش حاشيه ساز شد.
مدارس کپري را ريشه کن کنيد،استخر نمي‌خواهيم
مرتضي رئيسي،رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور که روز گذشته از احداث 112 استخر شناي دانش‌آموزي تا پايان سال جاري خبر داده بود، انتقاداتي را براي آموزش و پرورش به ارمغان آورد. در واکنش به اين اظهارات يک عضوكميسيون آموزش و پرورش درمورد برنامه‌هاي وزارت آموزش و پرورش مبني بر ساخت استخر و اختصاص 30 ميليارد تومان اعتبار براي آموزش شنا دانش آموزان دوره سوم ابتدايي گفت: آموزش و پرورش نخست بايد به ريشه كن كردن مدارس كپري اقدام كند و بعد ساخت استخر را در دستوركار خود قرار دهد.طاهرخاني بابيان اينکه خانواده‌ها ترجيح مي‌دهند فرزندانشان دربهترين مدارس تحصيل کنند،افزود:البته وزارت آموزش وپرورش مي‌تواند ضمن توجه به مناطق محروم سرمايه‌گذاري‌هايي درزمينه ساخت سالن‌هاي ورزشي همراه بااستخرداشته باشد تا به سمت استاندارد سازي مدارس پيش برويم.به گفته وي وضع به گونه‌ايست که حتي مدارس بخش خصوصي هم ازاستانداردهاي لازم برخوردارنيستند.
بايد براي آموزش و پرورش تاسف خورد
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات گفت:با وجود مدارس كپري بايد براي آموزش و پرورش تاسف خورد. امير طاهرخاني در گفتگو با ايلنا خواستار پاسخگويي وزارت آموزش و پرورش در مورد وجود مدارس كپري در كشور شد و گفت:در قرن حاضر كه شاهد تكنولوژي‌هاي پيشرفته هستيم وجود مدارس فاقد استاندارد در كشور زيبنده انقلاب اسلامي‌نيست و اين وزارتخانه بايد توضيح دهد علت پا برجايي اين مدارس دركشور چيست.وي افزود:انقلاب اسلامي‌ انقلاب محرومين بود از همين رو رسيدگي به مناطق محروم بايد محور اصلي اقدامات مسوولان باشد.اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، وضعيت مدارس را در برخي مناطق رضايت بخش ندانست و افزود:براساس مشاهداتي كه داشتم حتي در تهران هم مدارس محروم به چشم مي‌خورد.طاهرخاني باتاكيد بر اينكه وزارت آموزش و پرورش بايد مناطق محروم را دراولويت برنامه‌هاي خودقراردهد تامحروميت از بين برود افزود:البته كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس چنانچه مشکلي در اين زمينه ببيند بلافاصله به وزارت آموزش و پرورش تذكر مي‌دهد تا نسبت به برطرف كردن آن اقدام كند.وي يادآور شد:در سفري كه به قشم داشتيم شاهد برگزاري كلاس‌هاي مدرسه استثنايي داخل كيوسك در بدترين وضعيت بوديم كه با پي گيري كميسيون مدرسه اي براي اين دانش‌آموزان ساخته شد.
احداث 112 باب استخر براي دانش‌آموزان تا پايان امسال
به گزارش فارس، مرتضي رئيسي معاون عمراني وزير و رئيس سازمان نوسازي مدارس کشور که حساسيت مجلس را برانگيخته با اشاره به برنامه اين سازمان براي احداث 400 استخر تا پايان برنامه پنجم توسعه، گفت:112 پروژه تأمين اعتبار شده يا عمليات اجرايي آنها شروع شده است که تا پايان امسال اين تعداد پروژه به بهره‌برداري خواهد شد.وي با بيان اينکه توسعه زيرساخت‌ها براي ورزش دانش‌آموزي از سياست‌هاي کليدي وزارت آموزش و پرورش است، تصريح کرد: توسعه سالن‌هاي ورزشي سرپوشيده و روباز و ساخت استخرها در راستاي اين سياست است تا دانش‌آموزان بتوانند نيازهاي تربيت‌بدني خود را تأمين کنند.رئيسي با اشاره به اولويت ساخت سالن‌هاي ورزشي در مدارس دخترانه، افزود: تلاش بر اين است که سالن‌هاي ورزشي در مدارس ساخته شود که دانش‌آموزان بيشتري از آن بهره ببرند.به گزارش مرکز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش،‌وي همچنين از ساخت 333 سالن ورزشي طي 2 سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: اميدواريم در قالب قانون بودجه سال 90 که اعتبارات مناسبي در آن براي بخش دانش‌آموزي تأمين شده و به تصويب رسيده است، تعداد سالن‌هاي ورزشي را افزايش دهيم.
مدرسه كپري نداريم، کلاس کپري داريم!
از سوي ديگر آنچه که در اين بين اهميت بالايي دارد ادعاي جمع آوري تمامي مدارس كپري در سراسر كشور است که طي ماه هاي گذشته از سوي مسئولين آموزش و پرورش عنوان شده است.معاون عمراني وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس که اواسط شهريور گذشته اين خبر را اعلام کرده گفته است:تعداد مدارس كپري با تلاش مسئولان به صفر رسيده است.به گزارش باشگاه خبرنگاران،مرتضي رئيسي با اشاره به اينكه در صورت هر گزارشي از وجود مدارس كپري فوري به آن رسيدگي مي‌شود، بيان داشته بود: اولويت اصلي سازمان نوسازي، ساماندهي اين مدارس است.رئيس سازمان توسعه و تجهيز مدارس، با اشاره به اينكه دولت از سالهاي گذشته به فكر توسعه مدارس شبانه روزي براي دانش آموزان و ساماندهي فضاي آموزشي دانش آموزان محروم و عشاير بوده است، افزود: براي دانش آموزان در هر منطقه اي فضاي آموزشي اختصاص داديم تا هيچ دانش آموزي به دليل وجود نداشتن فضاي آموزشي از تحصيل محروم نشود.رييس سازمان نوسازي و تجهيز مدارس وزارت آموزش و پرورش هم چنين اظهار داشته بود: اكنون مدرسه كپري نداريم اما كلاس كپري داريم و مهمترين مشكل درحال حاضر كاهش و حذف مدارس خشت و گلي است كه اولويت آن با منطقه هاي زلزله خيز مناطق پرجمعيت دانش آموزي و بناهاي فرسوده است. گفتني است با وجود وعده‌ هاي هميشگي مسئولان وزارت آموزش و پرورش درباره کپرزدايي از مدارس کشور،در برخي از استان‌ها دانش‌آموزان همچنان در کلاس‌هاي چادري و کپري درس مي‌خوانند.اين در حالي است که وضعيت مدارس کپري در کشور،همچنان نگران ‌کننده است.بر اساس گزارش هاي منتشر شده وجود مدارس کپري که يکي از بارزترين نمونه‌هاي محروميت است. بنا بر اصول مصرح قانون اساسي برخورداري از امکانات آموزشي براي همگان بايد يکسان و برابر باشد و اين وظيفه دولت است که شرايط تحصيل رايگان و مطلوب دانش‌آموزان را فراهم کند. اين گزارش حاکي از آن است که وجود مدارس کپري در حالي از سوي مسئولين نقض مي‌شود که اين مدارس در استان هايي همچون سيستان و بلوچستان،هرمزگان،کرمان و...وجود دارند.به گونه اي که همين مسئولين در صورت اثبات اين گونه مدارس در کشور به توجيه امر پرداخته و دليل آن را خشکسالي،مهاجرت روستاييان از يک روستا به روستايي ديگر و تعطيلي يک مدرسه و پر شدن بيش از اندازه يک مدرسه ديگر عنوان مي‌کنند.

مالک بانک گردشگری چگونه تریلیاردر شد؟

سایت ندای انقلاب: در حالی که محمدرضا زنوزی، تریلیاردر نزدیک به احمدی نژاد اخیرا دریافت هرگونه رانت و تسهیلات خاص از دولت را تکذیب کرده است، "آینده" اقدام به انتشار سندی عجیب از دستور احمدی نژاد برای در اختیار گذاشتن محموله ای عظیم به وی می کند.

محمدرضا زنوزی مطلق که خود را یک کارآفرین برجسته معرفی می کند و در مصاحبه های وی از ثروت 12 هزار میلیارد تومانی او سخن گفته می شود، در دهه هفتاد فعالیت خود را با یک سوله 500 متری در استان آذربایجان غربی شروع کرد و امروز صاحب ده ها کارخانه و مجموعه بزرگ اقتصادی است؛ اما رشد خیره کننده ثروت وی در دولت احمدی نژاد رخ داد و او که مالک اصلی بانک گردشگری و صاحب 24 درصد بانک سامان است، ادعا می کند تاکنون هیچ گونه رانت وتسهیلاتی دریافت نکرده است.

البته زنوزی توضیح نمی دهد تا کنون چند شغل ایجاد کرده و مجموع تولید واحدهای وی چقدر است و بدهی های بانکی وی چگونه تعویق می شود و مسایلش با نهادهای نظارتی چگونه مختومه می گردد.

هرچند هنوز زمان مناسب برای شفاف شدن فعالیتهای زنوزی فرا نرسیده، اما آینده در واکنش به ادعای وی مبنی بر عدم دریافت هیچ گونه رانت و تسهیلات خاص از دولت احمدی نژاد، سندی مربوط به نامه وی به شخص احمدی نژاد درباره دریافت سهمیه ماهیانه 65 هزار تنی شمش از تولید فولاد خوزستان می باشد که با دستور عجیب احمدی نژاد مبنی بر عمل فوری و اعلام نتیجه همراه شده است.

توضیح اینکه ما به التفاوت قیمت هر کیلو از این فولاد در بازار، حدود 130 تومان می باشد که برای 65هزار تن معادل 8 و نیم میلیارد تومان در ماه و بیش از 100میلیارد تومان در سال می باشد و اکنون باید پرسید این موضوع معنای رانت ندارد؟

با گارد ویژه به اعتراضات کارگران رسیدگی می‌شود

ایلنا: نماینده بندرماهشهر در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس خطاب به مسئولین دولتی گفت: ما از رئیس‌جمهور نمی‌خواهیم که 2 میلیون و 500 هزار شغل ایجاد کند، ما خواهش می‌کنیم که کارگران بندر ماهشهر را اخراج نکند.

حیات مقدم افزود: درحال حاضر در بندر ماهشهر، نیروهای بومی کمترین حضور را دارند و نیروهای غیربومی که از شیراز و شهرهای دیگر با پرواز به ماهشهر می‌آیند در آنجا مشغول به کار هستند و خدا می‌داند که مشکلات این نیروها در آنجا باعث چه مسائلی می‌شود.

نماینده بندرماهشهر همچنین در خصوص مشکلات کارگران شرکت پتروشیمی ماهشهر گفت: درحال حاضر حقوق و مزایای کارگران پتروشیمی ماهشهر به درستی پرداخت نمی‌شود و از طرفی با جو پلیسی و گارد ویژه به اعتراضات این کارگران رسیدگی می‌شود.

حیات مقدم تاکید کرد: به جای اینکه مسئولین دولتی با نشست و هم‌فکری تلاش در جهت حل مشکلات کارگران داشته باشند، با ایجاد جو پلیسی با آنها برخورد می‌کنند.