برگزاری دادگاه دو تن از فعالین حزب پان ایرانیست در اهواز

رهانا:جلسه دادگاه فرهاد باغبانی و مهندس رضا کرمانی به اتهام عضویت در حزب پان ایرانیست و تبلیغ علیه نظام ۱۰ صبح دوشنبه پانزدهم فروردین ماه جاری در شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز برگزار شد.

در این جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید قاضی کیاستی با استناد به حکم صادره در سال ۱۳۸۱ توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب تهران و همچنین با استناد به نامه رییس اداره اطلاعات خوزستان، فعالیت این حزب سیاسی قدیمی را غیرقانونی و مخالف نظام عنوان کرد.

به گزارش «رهانا» سامانه خبری «خانه حقوق بشر ایران» قاضی پرونده در پایان صدور حکم درباره این دو متهم را منوط به استعلام از وزارت اطلاعات کرد.

مهندس رضا کرمانی ۷۷ ساله دبیرکل اسبق حزب پان ایرانیست ساکن کرج و فرهاد باغبانی روزنامه نگار ساکن اهواز اسفندماه ۱۳۸۸ در فرودگاه اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و پس از چند روز با قید وثیقه آزاد شدند.

مهندس رضا کرمانی هم اکنون دارای پرونده های مفتوحه در دادگاه انقلاب اصفهان و کرج نیز است که برای یکی از آنان به تحمل یکسال حبس محکوم شده است.

بازداشت هشت نفر از دراویش گنابادی در شهرهای مختلف

خبرگزاری هرانا - ماموران اطلاعات صبح امروز ۲۴ فروردین ماه هشت نفر از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی در شهرستان‌های بیدخت، قوچان و گناباد را همزمان بازداشت کردند.

به گزارش وبسایت مجذوبان نور، در تیر ماه ۸۸، جمعی از دراویش گنابادی در اعتراض به رفتار غیرقانونی دادستان گناباد مقابل دادگستری آن شهرستان تجمع کرده بودند که در این واقعه،‌ ۲۴ تن از دراویش بازداشت و به محاکمه کشیده شدند.

دادگاه گناباد ۱۴ نفر از این ۲۴ درویش را به سه ماه و یک روز حبس و ۵۰ ضربه شلاق تعلیقی به مدت سه سال و ۱۰ نفر دیگر را به ۵ ماه حبس تعزیری به انضمام ۵۰ ضربه شلاق و یک سال تبعید به مناطق محروم محکوم کرد که این حکم از سوی شعبه ۱۲ دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی نیز مورد تایید قرار گرفت.

اینک پس از گذشت ۵ ماه از صدور رای محکومیت قطعی این ۱۰ درویش، ماموران اطلاعات به طور همزمان نظرعلی مروی، محمد مروی و علی کاشانی‌فر را در شهرستان گناباد، ظفرعلی مقیمی را در شهرستان قوچان و عبدالرضا کاشانی، علیرضا عباسی، شکرالله حسینی و رامین سلطان‌خواه را در شهرستان بیدخت دستگیر و روانه زندان وکیل‌آباد مشهد کردند.

احسان‌الله امانیان و محمد کاشانی‌فر دو درویش دیگر از این ده نفر هستند که برای آنها نیز حکم قطعی ۵ ماه حبس، ۵۰ ضربه شلاق و یک سال تبعید به مناطق محروم صادر شده است اما تا کنون دستگیر نشده اند.

دو زندانی از زندان اوین به رجایی شهر تبعید شدند

خبرگزاری هرانا – هفته گذشته دو زندانی به نامهای ایوب قنبرپوریان و هادی حسینی از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، «ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» ایوب قنبر پوریان یکی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین که در تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در ۲۲ خرداد ماه سال ۸۸ بازداشت و به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود به دلیل نامعلومی به همراه هادی حسینی که به اتهام همکاری با القاعده بازداشت شده است به زندان رجایی شهر کرح تبعید شدند.

لازم به یادآوریست زندانیان سیاسی محبوس در سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی شهر از حق تماس تلفنی و ملاقات حضوری و شرعی محروم هستند و در طی ماه‌های اخیر فشار بر این زندانیان در حد طاقت فرسایی افزایش یافته است و برخی از زندانیان از امکان درمان نیز برخوردار نیستند.

بازداشت فعال دانشجويی و تهدید خانواده وی

حمید مشایخی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک از ۲۸ بهمن۸۹ در بازداشت نیروهای امنیتی بسر می برد.

بنا به گزارش ارسالی به دانشجو نیوز، او پس از خروج از جلسه آزمون کارشناسی ارشد توسط نیروهای امینتی بازداشت شده است .

به دلیل فشار و تهدید های وارد بر خانواده وی امکان دریافت اطلاعات از وضعیت او و علت بازداشت وی امکان پذیر نیست.

در ماه های بهمن و اسفند تعداد بسیاری زیادی از فعالین دانشجویی بازداشت شده اند اما به دلیل تهدید خانواده ها مبنی بر سنگین شدن پرونده فرزندانشان هیچ گونه اطلاع رسانی در این باره صورت نگرفته است.

آژانس خبری موکریان
سرویس اجتماعی

از ابتدای مسئولیت بنده، یعنی در طول سالهای 86 تاکنون ،71 هزار ضربه شلاق بر پیکر مجرمان نواخته شده است.

مدیر کل دادگستری آذربایجان غربی با اعلام این مطلب اظهار داشت : بی حجابی در ارومیه بیداد می کند و تنها با مداخله نیروی انتظامی و قضات نمی توان با این مشکل مقابله کرد.

موسوی در ادامه افزود :باید با ارتقای آموزه های دینی به مقابله با بی بند و باری پرداخت و در این خصوص وظیفه روحانیان بیش از سایر افراد جامعه است.

در خاتمه این مقام قضایی گفت :متأسفانه در حال حاضر استان از کمبود روحانی رنج می برد و تعدادی از روستاها فاقد روحانی هستند.

نگهداری زندانیان سیاسی زن در فضای 30 متری بند متادون

شهرزادنیوز: در آبان ماه سال گذشته تعدادی از زندانیان سیاسی زن از بند معروف به "بند نسوان" به سالن دربسته‌ای به نام "بند متادون" منتقل شدند؛ در حال حاضر بیش از 20 زندانی سیاسی زن در این بند که یکی از قرنطینه‌های زندان اوین محسوب می گردد، نگه داری می شوند.

به گزارش "کلمه"، این سالن دربسته در بخشی از بند نسوان قرار گرفته و به صورت یک سلول جمعی است، طوری که زندانی را از آزادی عمل در محدوده کوچک زندان نیز محروم می‌کند. زندانیان زن مجبورند تمام ساعات روز وشب را بدون کوچکترین امکانات رفاهی، تفریحی و بهداشتی در یک فضای 30 متری سرکنند و از همه حقوقی که دیگر زندانیان از آن برخوردارند، محروم نگه داشته می شوند.

در حالی که زندانیان عادی زن از امکاناتی مانند کلاس های فرهنگی، کتابخانه، امکان هواخوری در تمام طول روز برخوردارند، زندانیان سیاسی زن حتا از حق تماس تلفنی نیز بی بهره اند و ملاقات شان هم منوط به اجازه دادستان است که هربار به بهانه ای لغو می شود.

از جمله زندانیان این بند می توان از بهاره هدایت، عاطفه نبوی، پروین جوادزاده ، مهدیه گلرو، لیلا توسلی و هاله سحابی نام برد که البته طبق آخرین اخبار، بهاره هدایت و مهدیه گلرو به دلایل نامعلوم به سلول انفرادی بند 209 انتقال داده شده اند.

مرگ یک زندانی بر اثر شکنجه در زندان رجایی شهر

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه جسد یک زندانی مالی که بر اثر شکنجه های طاقت فرسا فوت شده بود از سلول انفرادی بند یک به بهداری زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز دوشنبه جسد یک زندانی به نام جواد عسگری که به اتهام مالی (عدم پرداخت مهریه) در زندان بسر می‌برد در شرایط وخیمی به بهداری این زندان منتقل شد. بر اساس گفته نگهبانان بند یک این زندانی که جهت تنبیه به انفرادی بند یک منتقل شده بود، هفته های متمادی با دست بند و به صورت قپانی در این بند‌‌ رها شده بود.

پزشکان مستقر در بهداری اوین علت مرگ این زندانی را بر اثر شکنجه های طاقت فرسا ذکر کرده اند، به دلیل نفوذ دست بند در «استخوان پا» پزشکان مجبور به شکستن پای وی شدند.

گفتنی است، آثار شکنجه جسمی در بدن وی نیز به شکل وخیمی مشهود بوده است و نامبرده از ناحیه چانه، دست راست و پای چپ به شدت آسیب دیده بود.

یورش ماموران به منزل فعال سابق دانشجویی دانشگاه زنجان

دانشجونیوز: همایون پناهی از فعالین سابق دانشجویی دانشگاه زنجان ،فارغ التحصیل فلسفه این دانشگاه و از دانشجویان ستاره دار در مقطع کارشناسی ارشد در تاریخ 14/1/1390 طی حمله ناگهانی مامورین به منزلشان دستگیر شده و برای تحمل حبس به زندان اراک منتقل شده است.

وی پس از تظاهرات عاشورا در سال 1388 بازداشت شده بود و بعد از آن در دادگاه انقلاب اراک به تحمل 6 ماه و یک روز حبس به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی محکوم گردید، حکمی که بدون طی شدن مراحل قانونی به اجرا درآمده است.

وضعیت حاد جسمی زندانی سیاسی سعید ماسوری و ممانعت بازجویان وزارت اطلاعات از درمان وی

بنابه گزارشات رسیده به" فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانی سیاسی سعید ماسوری از ناراحتی حاد گردن درد و کلیه به شدت رنج می برد ولی بازجویان وزارت اطلاعات از درمان او ممانعت می کنند.
زندانی سیاسی سعید ماسوری بیش از 6 ماه است که از ناراحتی حاد گردن درد و کلیه درد و ناراحتی لثه رنج می برد.ناراحتیهای او اخیرا همراه با دردهای شدید و مستمربه حد طاقت فرسایی شدت یافته است که آرامش و قرار را از او سلب کرده است. زندانی سیاسی سعید ماسوری تا به حال بارها خواستار رسیدگی به وضعیت جسمی اش شده است ولی از درمان او خوداری می کنند. عامل اصلی ممانعت از درمان این زندانی سیاسی بازجویان وزارت اطلاعات می باشند.بازجویان وزارت اطلاعات بطور سیستماتیک بیماریهای جسمی زندانیان سیاسی را به عنوان وسیله ای برای تحت فشار و مورد شکنجه قرار دادن زندانیان سیاسی بکار می برند.
لازم به یادآوری است دکتر سعید ماسوری در سال 1379 توسط مأمورین وزارت اطلاعات دستگیر و چند سال در سلولهای انفرادی زندان دزفول،اهواز و بند 209 زندان اوین بسر برد. او در طی این مدت تحت شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی قرار داشت. در سال 1381 مورد محاکمه قرار گرفت و به اعدام محکوم شد ولی با فشارهای بین المللی حکم اعدام او به حبس ابد تبدیل گردید و در حال حاضر در سالن 12 بند 4 زندان گوهردشت کرج در شرایط حاد جسمی و بدون درمان زندانی است.
در حال حاضر تعدادی زیادی از زندانیان سیاسی دچار بیماریهای حاد جسمی هستند مانند،بیماری قلبی،بیماری کلیوی،ریه،فشار خون ، کمر درد و غیره و جان بعضی از آنها به دلیل بیماریهای حاد قلبی و تنفسی و عدم درمان در معرض خطر جدی قرار دارد که از جملۀ آنها می توان فعال کارگری منصور اسالو،ماشالله حاثری،شیرمحمد رضایی ،سعید متین پور،حسن رونقی ملکی ،فرح واضحان،کبری بنازاده امیر خیزی،محمد صدیق کبودوند را نام برد .
از طرفی دیگر محدودیتهای غیر انسانی و قرون وسطایی علیه زندانیان سیاسی سالن ایزوله شدۀ 12 بند 4 با شرایط طاقت فرسایی ادامه دارد. زندانیان سیاسی حتی از داشتن روزنامه های حکومتی محروم و در بایکوت خبری کامل قرار دارند،ازتماسهای تلفنی و ملاقاتهای حضوری محروم هستند و حتی ملاقاتهای کابینی را برای بعضی از زندانیان چند ماه است که قطع کرده اند که از جملۀ آنها زندانی سیاسی ارژنگ داودی را می توان نام برد ،یورشهای مستمر به درون سالن زندانیان سیاسی توسط گارد زندان و تخریب حداقل وسایل زندانیان سیاسی بطور مستمر ادامه دارد.بستن ناگهانی و بی دلیل دربهای سالن برای مدت طولانی.قرار دادن حداقل 2 دستگاه پارازیت در سالن که منجر به سر درد ،تهوع ،سرگیجه ، ضعف و سایر تبعات دیگر شده است . این محدودیتهای غیر انسانی علاوه برمحدودیتهایی است که پیش از این علیه زندانیان سیاسی بکار برد می شد.
سیاست سرکوب خونین مردم ایران و ایجاد شرایط طاقت فرسا علیه زندانیان سیاسی توسط ولی فقیه علی خامنه ای تعیین می شود و بوسیلۀ نیروهای سرکوبگر انتظامی و نظامی ، صادق لاریجانی رئیس منصوب قوۀ قضاییه،وزارت اطلاعات و سازمان زندانها به اجرا گذاشته می شود.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، عدم درمان زندانیان سیاسی که در شرایط وخیم جسمی بسر می برند وبه نظر می رسد که قصد دذارند آنها را نیز همانند زنده یاد محسن دگمه چی زجر کش نمایند، به عنوان جنایت علیه بشریت محکوم می کند و از دبیر کل ، کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.

23 فروردین 1390 برابر با 12 آوریل 2011
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
دبیر کل سازمان ملل متحد
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

دو دانشجوی دربند به انفرادی منتقل شده اند

بر اساس اطلاعات رسیده به دانشجو نیوز، بهاره هدایت و مهدیه گلرو دو فعال سر شناس دانشجویی که در زندان اوین محبوس هستند، از روز شنبه به دلیل نامعلومی به سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال داده شده اند.

اطلاعات رسیده از داخل زندان اوین حاکی از آن است که از زمان انتقال این دو دانشجوی سرشناس به انفرادی، بازجویی از ایشان انجام نشده و هنوز هیچ مقام امنیتی به سراغشان نرفته است.

شایان ذکر است که بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت می باشد که به ۹ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

مهدیه گلرو دبیر انجمن اسلامی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی، نائب دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی می باشد که به دو سال حبس محکوم شده است.

فشار بر دانشجویان داخل زندان که علی رغم تحمل شرایط سخت و طاقت فرسای زندان روحیه بالای خود را حفظ کرده و حتی از داخل زندان اقدام به صدور بیانیه می کنند روند رو به رشدی به خود گرفته است و این دو دانشجو به همراه مجید توکلی قریب به ۳ ماه از حق ملاقات با خانواده و تلفن به آنان محروم بوده اند.