۴۰ هزار کارگر مخابرات، تعدیل و اخراج شده‌اند

خبرگزاری هرانا - نماینده زنجان و طارم در مجلس با بیان این که هم اکنون در سطح کشور حدود ۴۰ هزار کارگر به علت خصوصی شدن مخابرات، از کار خود اخراج و یا تعلیق شده‌اند، گفت: "دولت باید پاسخ‌گوی اشتغال و امرار معاش این قشر از مردم باشد."

سعد‌الله نصیری‌ قیداری در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره اخراج کارگزاران روستایی در بخش مخابرات در سطح کشور و به ویژه استان زنجان، افزود: "متأسفانه از آن زمانی که واگذار شدن شرکت مخابرات به بخش خصوصی اعلام شد، این اخراج و یا تعلیق کردن نیرو‌های خود را آغاز کرد."

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، افزود: "تعداد زیادی از کارگزاران مخابرات روستایی در سطح کشور اخراج شده‌اند، که تعداد آن‌ها به چهل هزار نفر هم رسیده است."

وی درباره مشکلات دیگر کارگزاران مخابرات روستایی توضیح داد: "آن کارگزارانی که مشکل اخراج ندارند با معضلات دیگر مثل بیمه روبه‌رو هستند، به عنوان مثال کارگزارانی هستند که ۳۰ سال سابقه کار دارند اما هنوز بیمه نیستند."

نصیری تأکید کرد: "مسئولان به جای برگزاری نشست‌ها و سر دادن شعارهای حمایت از این قشر، حمایت اصولی داشته باشند و برای برطرف کردن مشکلات جامعه کارگری فورا اقدام کنند."

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: "تنها راه حل خصوصی سازی، اخراج کردن کارگزاران نیست، بلکه می‌توان با برنامه‌ریزی آن‌ها را به کاری مشغول کنند."

۲۲ ماه هم از زمان ابلاغ قانون اصل ۴۴، ۵۸ ماه از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی این موضوع و چندین ماه هم از ابلاغ قانون متعهد شدن واحدهای واگذار شده، به این که تا پنج سال بعد از واگذاری هیچ نیرویی را اخراج نکنند می‌گذرد، اما هنوز فعالان و مقامات کارگری ابراز نگرانی از این روند خصوصی‌سازی می‌کنند.

آنها معتقدند با این خصوصی‌سازی بیشترین قشر متضرر کارگران بوده‌اند که به راحتی و به علت نبود نظارتی از سوی دولت بعد از واگذاری از کار خود اخراج شده‌اند، اما از میان این کارگران نیز به طور قطع تهدید اخراج برای کارگران قراردادی بیشتر است، کارگرانی که طبق آمارهای وزارت کار ۷۰ درصد جامعه کارگری کشور را شامل می‌شوند و با این ترفند که بعد از پایان قراردادشان دیگر با آنها قراردادی منعقد نمی‌شود، آنها را جزء اخراجی‌ها و بیکارشده‌ها هم به شمار نمی‌آورند.

۳۰درصد مراجعان به مديران استان تقاضای کار دارند

روزنامه خراسان: در حال حاضر بيکاري دانش آموختگان به عنوان مهم ترين دغدغه استان مازندران مطرح مي باشد. استاندار مازندران گفت: ۳۰درصد از مراجعان به مديران استان کساني هستند که تقاضاي کار دارند.علي اکبر طاهايي افزود: در سال جاري هر خانواده يک مهارت به عنوان شعار اصلي دولت در ايجاد اشتغال به شمار مي رود که نشان دهنده اهميت مهارت آموزي در ايجاد اشتغال گسترده در کشور مي باشد. وي اضافه کرد: کار با مهارت بايد آميخته شود و اين که فقط براساس مدرک تحصيلي به دنبال کار باشيم بي نتيجه است.

 

حذف یارانه ها؛ قیمت برق تا پنج برابر گران می‌شود

سایت آفتاب: رئيس كميسيون انرژی مجلس با اشاره به قيمت برق در مناطق گرمسير در فصول گرم نسبت به سال گذشته، تصريح كرد: قيمت برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته ميزان 4 الی 5 برابر رشد خواهد داشت.

نماينده تهران با اشاره به صدور قبض گاز، تاكيد كرد: اين قبض‌ها خيلی زياد و مردم تحت فشار هستند و كميسيون انرژی از صدور چنين قبض‌هايی نگران است.

وی تصريح كرد: كميسيون به‌دنبال راهكاری برای كم كردن فشاری كه بر دوش مردم است، دعوت‌های مكرری از دولتی‌ها به‌عمل آورده است.

كاتوزيان با بيان اينكه دولت در بحث آزادسازی حامل‌های انرژی خلاف نظر مجلس
عمل كرده است، گفت: قيمت‌گذاری دولت در اقلام نفت، گازوئيل و برق فشار فزاينده‌‌ای رابر مردم تحميل كرده است كه از دولت می‌خواهيم اين روش را اصلاح كند.

عضو فراكسيون اصول‌گرايان اضافه كرد: اگر دولت در قيمت‌گذاری اقلام فراورده‌های نفتی تجديدنظر نكند پيشنهاد می‌دهم نمايندگان مجلس قانون هدفمند كردن يارانه‌ها را اصلاح كند؛ به‌طوريكه مجلس دولت را موظف كند سالانه فقط 20% افزايش قيمت داشته باشد.

نرخ دلار در بازار آزاد 1126 تومان شد

صرافان بازار نرخ فروش دلار را در بازار آزاد امروز 1126 تومان و هر یورو را 1625 تومان اعلام کردند.

به گزارش مهر، قیمت فروش هر دلار امروز در بازار آزاد 1126 تومان و قیمت خرید 1119 تومان اعلام شد، این در حالی است که قیمت دلار به نرخ اعلام شده توسط بانک مرکزی 1039 تومان است.

همچنین صرافان بازار نرخ آزاد فروش یورو را 1625 تومان و قیمت خرید آن را 1615 تومان اعلام کردند و درعین حال بانک مرکزی نرخ فروش یورو را 1505 تومان اعلام کرده است.

قیمت هر پوند در بازار آزاد برای فروش 1845 تومان و برای خرید 1835 تومان بر روی تابلوی صرافی ها درج شده است و قیمت اعلامی فروش پوند توسط بانک مرکزی 1703 تومان است.

کاهش بودجه سلامت مناطق محروم

همشهری آنلاین: کارشناسان از یک سو از افزایش تقریبی 40 تا 60درصدی هزینه‌های سلامت با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها خبر می‌دهند و معتقدند برای جلوگیری از اثرات سوء‌اقتصادی آن باید تدابیری اندیشیده شود و از سوی دیگر خبر از کاهش بودجه سلامت در مناطق محروم می‌دهند؛ به‌طوری که طی روزهای گذشته محمد‌جواد نظری‌مهر، عضو کمیسیون بهداشت مجلس تأکید کرده بود: با کاهش بودجه سلامتی مناطق محروم به‌طور قطع مشکلات بسیاری در این حوزه‌ها پیش خواهد آمد که ما نیز در کمیسیون بهداشت و درمان به این مشکلات اشاره و اعتراض کرده‌ایم.

وی با توجه به شعار عدالت‌محوری دولت نهم و دهم خاطرنشان کرد: اگر دنبال اجرای همگانی عدالت هستیم باید به همه مسائل و در همه حوزه‌ها نگاه یکسان داشته باشیم؛ این در حالی است که کاهش بودجه برای حوزه سلامت مناطق محروم تطابقی با عدالت‌محوری ندارد.

دکتر مسعود مسلمی فرد، نایب‌رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور درباره کاهش بودجه سلامت مناطق محروم به همشهری اینطور توضیح می‌دهد: تا الان بودجه سال‌90 رشد 6 تا 9‌درصدی در بخش سلامت داشته ولی این رشد با توجه به تورم 20‌درصدی 9‌ماه اول هدفمندی یارانه‌ها در بخش سلامت، به هیچ وجه نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد. نایب‌رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور همچنین با اشاره به اینکه نمی‌توان انتظار داشت با این بودجه اندک طرح پزشک خانواده هم اجرا شود، تأکید می‌کند: نکته دیگر این است که تصمیم بر این است در مناطق محروم خدمات سلامت همانطور که در مراکز درمانی مراکز استان‌ها پیاده شده، اجرا شود.

این اتفاق هم تنها زمانی می‌افتد که سرمایه‌گذاری در بخش سلامت این مناطق از سرمایه‌گذاری در مراکز استان‌ها بیشتر باشد چون تنها در این صورت است که ماندگاری پزشک در مناطق محروم هم بیشتر می‌شود.

دکتر مسلمی ‌فرد در ادامه خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی ما این است که هنوز نتوانسته‌ایم پزشکان‌مان را از نظر مالی تأمین کنیم و برای همین است که ماندگاری آنها در این مناطق کمتر شده است.
به عقیده وی این در حالی است که سال گذشته بودجه 100‌میلیاردی برای این امر مشخص شد. این بودجه در حال حاضر به 50‌میلیارد کاهش یافته است، در حالی که مجلس هم به‌دنبال علت این کاهش است.

«10درصد از منابعی که از هدفمند‌شدن یارانه‌ها پس‌انداز می‌شود، باید به بودجه سلامت اضافه شود ولی هنوز تکلیف این مقدار هم مشخص نیست.»

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور با اشاره به این عبارات می‌افزاید: بعضی در این میان معتقدند بودجه‌ای که در بخش سلامت به مجلس ارائه شده 2هزار میلیارد ریال است که این مقدار نباید با 10درصد میزان پس‌انداز شده، مخلوط شود یعنی ما براساس سنوات گذشته که نسبت به تورم افزایش بودجه سلامت داشتیم، هم باید تورم را محاسبه کنیم و هم هزینه‌های استقرار طرح پزشک خانواده در کشور را. این خود عددی را به بودجه سلامت اضافه می‌کند که باید از 2هزار میلیارد ریال بیشتر باشد؛ به علاوه اینکه طبق قانون برنامه توسعه پنجم هم این 10‌درصد پس‌انداز ناشی از هدفمند‌شدن یارانه‌ها باید ردیف کاملا جداگانه داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان‌ می‌کند: اما به‌طور کلی باید بودجه مناطق محروم را که برای ماندگاری پزشکان در نظر گرفته شده مجددا بررسی کرد تا از حدود کنونی‌اش بالاتر رود نه اینکه از همان میزان هم تقلیل یابد؛ در غیراین صورت در پایان سال‌90 برنامه پزشک خانواده و اجرای آن از این هم که هست، عقب‌تر مانده و فقط در حد شعار خواهد ماند؛ علاوه بر اینکه با این شرایط باید منتظر باشیم که به جای افزایش 60‌درصدی هزینه‌های درمان شاهد افزایش خیلی بیشتر این هزینه‌ها باشیم.

116 دانشگاه در نوبت تبدیل به قبرستان

روزنامه رسالت: رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گفت: در حال حاضر 116 دانشگاه كشور در نوبت تدفين پيكر شهدا هستند.
سيدمحمد باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ايلام اظهار داشت: افزون بر اين تعداد دانشگاه، حدود 500 نقطه حساس ديگر نيز در نوبت تدفين پيكر پاك شهداي دوران دفاع مقدس قرار دارند.وي ادامه داد: تدفين شهداي تفحص شده دوران دفاع مقدس در هر مكاني نوعي معنويت ويژه به همراه دارد كه بر اين اساس مراكز فرهنگي كشور به ويژه دانشگاه‌ها در نوبت تدفين شهدا قرار دارند.اين فرمانده نظامي اضافه كرد: ترويج فرهنگ ايثار و شهادت نيز يكي از ثمرات تدفين شهدا در مكان‌هاي ياد شده است.

عددسازی و اطلاع‌رسانی غلط سازمان بورس برای بالا بردن شاخص سهام

سایت آفتاب: با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان و متخصصان بازارهای سهام از حبابی بودن و رشد بیش از حد بورس ابراز نگرانی و کنترل بورس را به سازمان بورس توصیه می‌کنند، اما این سازمان بی‌توجه به توصیه کارشناسان و دلسوزان ضمن ارائه اطلاعات غلط و گمراه کننده به رشد بیش از حد بورس دامن می‌زند.

به گزارش آفتاب، در آخرین نمونه از اطلاعات غلط و گمراه‌کننده توسط سازمان بورس؛ گزارش عملکرد بازار اوراق بهادار برای ماه منتهی به 29/12/1389 است که در لینک http://www.irbourse.com/newsPage.aspx?Nid=6120 توسط این سازمان ارائه شده و در این گزارش که خلاصه گزارش بورس منتهی به پایان اسفند 89 می‌باشد. با تقسیم ارزش 1115636 میلیارد ریالی بازار بر سود پیش‌بینی شده 137939 میلیارد ریالی کل بورس عدد 7.7 را به عنوان نسبت P /E درج نموده و درحالیکه عدد واقعی 8.1 است. تفاوت این دو رقم در این است که از عکس این نسبت یا تقسیم سود پیش‌بینی شده بر کل ارزش بورس، درصد سود پیش‌بینی شده بورس حاصل می‌شود و سازمان بورس عمداً با این تحریف واقعیت و محاسبه عجیب، سود پیش‌بینی شده بورس را از 12 به 13 درصد افزایش داده تا باز هم جذابیت برای جذب سرمایه‌های جدید داشته باشد.

گزارش فوق فقط یک نمونه کوچک از عددسازی سازمان بورس برای بالابردن قیمت‌ها است چرا که این سازمان در گزارش دیگری تحت عنوان درآمد واقعی و سود تقسیمی به تفکیک صنعت بورس برای سال مالی منتهی به 29/12/1389 با لینک http://www.irbourse.com/newsPage.aspx?Nid=6113، سود واقعی شرکت‌های بورسی در این تاریخ را 124473 میلیارد تومان ذکر کرده که با تقسیم این سود برارزش کل 1115636 میلیارد ریالی بورس که در بالا ذکر شد؛ سود پیش‌بینی شده بورس 11 درصد محاسبه می‌شود و برعکس این نسبت به عنوان نسبت P/E رقم 8.7 واحد حاصل می‌شود درحالی‌که توسط سازمان بورس 7.7 اعلام شده است تا سود بورس 2 درصد بیشتر نشان داده شود.

البته در حال حاضر ارزرش بورس به 126 هزار میلیارد تومان رسیده که با توجه به سود واقعی 12447 میلیارد تومانی، درصد سود پیش‌بینی شده بورس برای یک سال آینده به کمتر از 10 درصد خواهد رسید که در مقایسه با سود یک‌ساله بانکی 12.5 درصدی بسیار کمتر است و بورس جذابیتی برای سرمایه‌گزاری نخواهد داشت.

حذف صفرها با وجود پول الكترونيكی چندان ضرورتی ندارد

ایسنا: رييس شوراي رقابت تاكيد كرد: در شرايطي كه درشت‌ترين اسكناس كشور پنج عدد صفر بيشتر ندارد، حذف صفرها از اسكناس هيچ گونه مزيتي ندارد.

جمشيد پژويان با بيان اين كه تغيير صفرهاي اسكناس نقش قابل توجهي در شكل آن و هزينه‌ چاپ و نيز نسبت اسكناس به سكه دارد، گفت: در كل از نظر اقتصادي حذف صفرها تاثيري اساسي بر روي اقتصاد ندارد.

او با بيان اين كه حذف صفرها از پول ملي يك مساله‌ صوري است و بر متغيرهاي واقعي اقتصاد بي اثر است، ادامه داد: ‌اين كار در برخي از كشورها سال‌ها قبل انجام شد و آن زمان دوراني بود كه اسكناس و مسكوك وسيله‌ عمده مبادله بودند، در حالي كه امروز پول الكترونيك و نقل و انتقال الكترونيكي پول امري رايج است.

پژويان با بيان اين ‌كه امروز موضوعاتي مانند حجم زياد اسكناس و يا بروز اشتباه در محاسبات به دليل زياد بودن صفرهاي پول با الكترونيكي شدن امور بانكي و تجاري تقريبا كاهش يافته است، گفت: در شرايط كنوني اقتصاد كشور حذف صفرها از پول ملي چندان ضرورتي ندارد.

رييس شوراي رقابت تاكيد كرد:‌ اگر دولت بتواند سيستم انتقال الكترونيكي پول را با سرعت توسعه بدهد، حذف صفرها هيچ گونه مزيتي ندارد و چندان به صرفه نيست.

کارشناسان: خطر بروز سونامی نمک در درياچه اروميه

روزنامه قدس: کارشناسان وضعيت درياچه اروميه را در سال 90 بحراني ارزيابي کرده و احتمال خطر بروز سونامي نمک را پيش بيني مي کنند و اين در حالي است که درياچه اروميه همچنان گرفتار جلسات غيرتخصصي است.
رضا کهولي، رئيس مرکز نخبگان شهيد فهميده غرب کشور اظهار داشت: وضعيت درياچه اروميه در حالي به سوي بحراني تر شدن مي رود که درخصوص ابعاد اين بحران زيست محيطي توسط نخبگان، دانشگاهيان و علما هشدارهاي زيادي داده شده است.
وي افزود: با وجود تمام اين تأکيدات و نگراني ها، بسياري از سازمانهايي که مسؤوليت رسيدگي به وضعيت اين درياچه را دارند دچار روزمرگي شده و با تشکيل جلسات و همايشهاي بي نتيجه، وقت هدر مي دهند.
کهولي ادامه داد: وزارت نيرو از جمله سازمانهايي است که با اتلاف زمان و انرژي در سال 89 حدود 4 ميليارد ريال براي برگزاري همايشها هزينه کرده، در حالي که اين رقم مي توانست با همکاري افراد متخصص جلوي بحراني تر شدن اوضاع درياچه را بگيرد.

پيش بيني کاهش بارندگي ها

وي اضافه کرد: پيش بيني هاي کارشناسان حکايت از آن دارد که ميزان بارش در سال جاري در حوزه آبخيز درياچه اروميه کاهش چشمگيري خواهد داشت و با توجه به افزايش دماي اين حوزه، ميزان تبخير آب درياچه افزايش مي يابد.
کهولي اضافه کرد: با در نظر گرفتن کاهش آبهاي ورودي به علت احداث سازه هاي انساني، اين درياچه در سال 90 در بحراني ترين وضعيت خود قرار خواهد گرفت.
وي خاطرنشان کرد: سازمانهاي متعددي طي سالهاي گذشته قول اقدامات سريع از جمله آبرساني، اصلاح الگوي کشت، بارورسازي ابرها و .... داده اند، اما بررسي شرايط نشان مي دهد، برخي از اين اقدامات حتي آغاز نشده اند.
کهولي گفت: به عقيده کارشناسان خشک شدن اين درياچه بر روي زندگي روزمره ساکنان مناطق غربي کشور تأثير مستقيم دارد و در صورت ادامه يافتن شرايط فعلي بدون شک شاهد سونامي نمک، خشک شدن مناطق کشاورزي و شيوع بيماريهاي مختلف در اين منطقه خواهيم بود.
وي افزود: انتظار مي رود با توجه به شرايط ويژه فعلي شهروندان و مسؤولان پيگير جدي موضوع احياي درياچه باشند و با تمام وجود و به هر وسيله اي که مي توانند به احياي درياچه کمک کنند.

ضرورت بهره گيري از فناوريهاي جديد

رئيس مرکز نخبگان شهيد فهميده غرب کشور گفت: حل اين مسأله نيازمند فناوريهاي جديد بوده و دنيا در روشهاي جديد باروري ابرها پيشرفتهاي چشمگيري داشته و به کمک اين روشها مي توان اين مشکل را مديريت کرد.
وي تأکيد کرد: در حال حاضر به کمک تيمي از نخبگان و استادان دانشگاه تبريز، امکان بومي سازي اين فناوري فراهم شده و با استفاده از اين روشها در کوتاه ترين زمان ممکن و با تأمين 3 تا 5 ميليارد متر مکعب آب براي اين حوزه مي توان مشکل را مديريت کرد که در اين خصوص کارشناسان و متخصصان تبريزي پيشنهادي را تقديم وزارت نيرو کرده اند.

آغاز موج سوم انتقال ايدز به دليل رفتارهای پرخطر جنسی

ایسنا: دبير كميته پيشگيري و كنترل ايدز سازمان بهزيستي كشور با بيان اين كه ايران در كنترل شروع HIV در معتادان تزريقي موفق بوده است، در عين حال از آغاز موج سوم اين بيماري ناشي از انتقال ويروس HIV از طريق رفتارهاي پرخطر جنسي ابراز نگراني كرد.

دكتر مجيد رضازاده در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين كه طي دهه هفتاد شروع ايدز در ميان معتادان تزريقي روز به روز افزايش مي‌يافت، عنوان كرد: بر اساس تازه‌ترين گزارش وزارت بهداشت، در سال‌هاي اخير چنين وضعيتي را در ميان افرادي كه داراي رفتارهاي پرخطر جنسي هستند، شاهديم.

وي آن دسته از زنان آسيب‌ديده اجتماعي كه به هر دليل ممكن است نسبت به رفتارهاي پرخطر جنسي اجباري يا اختياري مبادرت ورزند را در معرض ابتلا به HIV عنوان و اضافه كرد: سازمان بهزيستي به همه اين افراد دسترسي ندارد.

رضازاده ادامه داد: از آنجا كه كليه گروه‌هاي آسيب ديده اجتماعي همچون دختران فراري و زنان آسيب ديده چنين رفتارهايي ندارند، نمي‌توان آمار دقيقي از تعداد افراد در معرض HIV از طريق رفتارهاي پرخطر جنسي ارائه داد.

دبير كميته پيشگيري و كنترل ايدز سازمان بهزيستي كشور با بيان اين كه اين افراد اغلب از طريق مراجع قضايي به بهزيستي معرفي مي‌شوند، خاطرنشان كرد: عده‌اي از آنها نيز به صورت خودمعرف و يا با مراجعه به اورژانس اجتماعي شناسايي مي‌شوند.

وي ارائه آموزش از طريق گروه‌هاي همسان زنان و دختران در معرض HIV را يكي از مهمترين برنامه‌هاي كاهش آسيب سازمان بهزيستي براي اين دسته از افراد برشمرد و افزود: گروه‌هاي همسان پس از كسب آموزش‌هاي لازم نسبت به آگاه‌سازي زنان و دختران در معرض HIV شناسايي شده از سوي بهزيستي اقدام مي‌كنند.

وي در توضيح گروه‌هاي همسان، اظهار كرد: اين افراد از ميان زنان و دختران آسيب ديده‌اي انتخاب مي‌شوند كه رفتارهاي بهتري نسبت به ديگر زنان و دختران آسيب ديده دارند.

به گفته رضازاده، در مواقع لزوم اقلام بهداشتي نيز در اختيار اين گروه قرار مي‌گيرد.

انفجار خط لوله قم کار تروریستها است/ جلسه ویژه امنیتی

خبرگزاری مهر: رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس گفت: گروهک​های تروریستی با خرابکاری درخط لوله انتقال گاز استان قم به دنبال ایجاد ناامنی در مسیر انتقال انرژی هستند.

پرویز سروری با اشاره به انفجار مجدد در خط لوله انتقال گاز در استان قم به مهر، گفت : دشمنان انقلاب اسلامی ایران در راستای انحراف افکار عمومی ملت ها از تحولات عمیق منطقه در تلاش هستند گروهک های تروریستی را جهت عملیات ترور وانفجار در منطقه سازماندهی کنند.

وی گفت: گروهک های تروریستی با خرابکاری درخط لوله انتقال گاز استان قم به دنبال ایجاد نا امنی در مسیرانتقال انرژی در کشور هستند لذا وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی باید پوشش امنیتی خطوط انتقال انرژی را افزایش دهند.

نماینده تهران در مجلس افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در راستای بررسی امنیت خطوط انتقال انرژی جلسه ویژه ای را با وزارت نفت، اطلاعات ونیروی انتظامی برگزار خواهد کرد.

گفتنی است، بامداد 19 فروردین سه رشته خطوط لوله 56 اینچی خطوط انتقال گاز طبیعی ایران در استان قم منفجر شد. هم چنین 22 بهمن ماه سال گذشته نیز انفجار مشابهی در خطوط گاز استان قم صورت گرفته بود.

تغییر قیمت برق بر مدار قیمت گاز

روزنامه دنیای اقتصاد: بعد از اینکه محاسبه تعرفه گاز به دو بخش 5ماهه و 7 ماهه تقسیم‌بندی شد، حالا وزیر نیرو نیز از محاسبه قیمت برق مطابق با همین شیوه خبر می‌دهد.
«مجید نامجو» با بیان اینکه نظرات كارشناسان وزارت نيرو و وزارت اقتصاد راجع به قیمت برق در 7 ماهه اول سال تنظيم شده است، می‌گوید: «يعني كار به گونه‌اي تنظيم شده است كه به دليل اينكه تعرفه گاز در 5 ماهه سرد سال و 7 ماهه گرم سال تفاوت دارد، براي هماهنگي ميان برق و گاز قرار شده است كه تعرفه‌هاي برق هم با تعرفه‌هاي گاز هماهنگ شود و به دو بخش 5 ماهه و 7 ماهه تقسيم شود تا هماهنگي لازم بين بخش برق و گاز صورت گيرد.»وزير نيرو در گفت‌وگو با «فارس»، در پاسخ به اين سوال كه آيا امسال قيمت آب و برق افزايش مي‌يابد يا خير تاكيد كرد: «جلساتي در اين خصوص برگزار شده، اما هنوز مصوبه‌اي توسط ستاد هدفمندي به ما داده نشده است.» وی در ادامه در پاسخ به شبهه عدم واريز بهاي برق به حساب توانير گفت: «بعد از هدفمندي يارانه ها مبلغ دريافت شده از بابت بهاي برق ابتدا به حساب خزانه و سپس به حساب توانير واريز مي‌شود.»
«نامجو» افزود: «بعد از هدفمندي يارانه‌ها شيوه دريافت مبلغ مصرف برق به همان شيوه قبلي است و تغييري نكرده است، چرا كه حساب تمام شركت‌هاي زير مجموعه توانير به حساب تمركز خزانه‌ واريز مي‌‌شود و از حساب خزانه به حساب توانير واريز مي‌شود.»
وي ادامه داد: «شايد براي اينكه وزارت نيرو اضافه‌اي از بابت هزينه‌هاي برق طبق قانون دريافت مي‌كند و اين مبلغ اضافه به حساب صندوق هدفمندي واريز مي‌شود، يك هماهنگي‌هايي با خزانه صورت گيرد، ولي چيز خاصي تغيير نكرده است.»

نوروز ۹۰ و سرگردانی صدها هزار مسافر در کيش و قشم

روزنامه خراسان: جزيره قشم نيز با همه کمبودها و محدوديت ها به استقبال گردشگران رفت ولي تمهيدات و تسهيلات براي مسافران آن طور که بايد فراهم نشده بود و متوليان تنها به اظهار تأسف از وضع موجود بسنده کردند.

... راننده سواري يک راست به محوطه گمرک بندر وارد شده و در صف قرار مي گيرد، مأمور انتظامي کنترل کننده برگ خروج و مدارک خودرو که به سراغش مي آيد و درخواست ارائه بليت مي کند، راننده مي گويد مگر بايد برگ خروج تهيه کنم؟! مأمور مي گويد: برگرد آقاجان، ۲ يا ۳ شب اين جا بخواب تا نوبتت شود و...

اين جا جنوبي ترين نقطه ايران، بندري کوچک در استان هرمزگان است و استان هرمزگان با جاذبه هاي گردشگري و تاريخي يکي از استان هايي است که در ايام نوروز مسافران بي شماري دارد. آب و هواي معتدل و مناسب آن در تعطيلات نوروزي ميهمانان آن را صد چندان مي کند و از اين رو برنامه هاي بسياري براي رفاه حال مسافران نوروزي در اين استان برنامه ريزي شده است.


آرزوي سفر به کيش
بسياري از مسافران استان هرمزگان ترجيح مي دهند به کيش اين جزيره زيبا و ديدني سفر کنند. برنامه هاي متنوعي براي سفر به کيش پيش بيني شده بود و هموطنان به صورت مسافر و حتي با خودرو شخصي اين امکان را داشتند تا به کيش سفر کنند اما اين سفر چندان هم آسان نبود. براي سفر دريايي به جزيره کيش از طريق ۳ بندر لنگه، چارک و آفتاب مي توان اقدام کرد. در ايام تعطيلات نوروزي هزينه حمل و نقل خودرو و مسافر از اين بنادر به اين شرح است:

هزينه جابه جايي مسافر در مسير بندر لنگه به جزيره کيش و برعکس با شناورهاي مسافري براي هر نفر ۴۰ هزار تومان، مسير چارک به کيش و برعکس ۳۲ هزار تومان و بندر آفتاب به کيش و برعکس ۳۰ هزار تومان است.

هزينه جابه جايي خودرو از بندر لنگه به کيش و برعکس بدون راننده و سرنشين ۱۳۰ هزار تومان، بندر چارک به جزيره کيش و برعکس با راننده ۸۵ هزار تومان و بندر آفتاب به کيش و برعکس با راننده ۸۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

نرخ بليت رفت و برگشت براي هر مسافر با شناورهاي رورو و لندينگ گرافت در مسيرهاي بندر لنگه به کيش و برعکس ۴۰ هزار تومان و بندر چارک و بندر آفتاب به کيش و برعکس ۱۶ هزار تومان مي باشد.

اما وقتي ظهر يک روز گرم نوروز وارد بندر چارک مي شويم و به سراغ گمرک و اسکله مي رويم تازه متوجه سختي هاي سفر به کيش مي شويم. خانواده هايي هستند که مي گويند بيش از ۳۰ ساعت است که منتظر فرا رسيدن نوبت براي انجام امور اداري مربوط به سفر و حمل خودرو به کيش هستند. صف طولاني جلوي دفتر ثبت نام و حمل و نقل دريايي به کيش مويد بالا بودن آمار تقاضاي سفر به اين جزيره بود. سراغ ليست پيش ثبت نام را مي گيرم مي گويند به دليل بالا بودن تقاضاي سفر به کيش و محدوديت در شهر کيش فعلا ثبت نام انجام نمي شود و معلوم نيست کي از آن سو مجوز ثبت نام مجدد صادر شود. حداقل ۲۰۰ نفر معطل هستند. در صف تهيه بليت مسافري هم بيش از ۱۰۰ نفر در نوبت ايستاده اند اما آن جا هم از فروش بليت خبري نيست.


صف طويل ثبت نام
يکي از مسافران مي گويد: برويم از طريق بندر آفتاب در ۳۵ کيلومتري اين جا براي سفر به کيش اقدام کنيم ولي يکي از افرادي که به تازگي از اين بندر به چارک آمده بود مي گويد: آن جا هم وضع همين طور است، ۲ شبانه روز بايد در نوبت باشيد تا امکان سفر دريايي فراهم شود.

سر و صداها و نارضايتي مسافران از معطلي در اين مکان زياد است و هر يک به نوعي از بلبشو و نابه ساماني موجود گلايه دارد. «شاه نظري» از دست اندرکاران حمل و نقل دريايي خودرو و مسافر به کيش مي گويد: در اين مکان ليست پيش ثبت نام توسط مسافران تکميل مي شود و ثبت نام از افراد با ثبت شماره خودروي آن ها انجام مي شود ولي اين ليست بعد از رسيدن نوبت با ذکر نام افراد و ارائه مدارک تطبيق داده شده و آن ها مي توانند مرحله اصلي ثبت نام و پرداخت وجه و تحويل مدارک را انجام دهند و اگر فرد در محل حضور نداشته باشد ثبت نام او باطل مي شود. وي با اعلام اين که الان افراد پيش ثبت نام ليست شماره ۶۰ مي توانند مدارک خود را تحويل دهند مي گويد: در حال حاضر تا ليست ۸۰ از متقاضيان ثبت نام شده و هر ليست هم شامل ۱۰۰نفر است ولي چون از کيش به ما اعلام شده ظرفيت شهر تکميل شده و شناورها و لندينگ گرافت ها مشکل دارند ثبت نام هم لغو شده است.

در حالي که روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ خودرو مي تواند از اين بندر به کيش منتقل شود ولي حداقل ۲ هزار نفر متقاضي هستند و به دليل محدوديت امکانات در بندر چارک امکان اقامت و استراحت افراد هم وجود ندارد.

يک مسافر که متقاضي سفر به کيش است با انتقاد از بالا بودن هزينه حمل و نقل دريايي خودرو و مسافر به جزيره کيش مي گويد: متأسفانه برنامه اقامت خانواده ها در کيش با هزينه هاي سنگين آن جا ۴ روز پيش بيني شده و چنان چه کسي بخواهد زودتر از اين موعد برگردد بايد مثل اين جا هفت خان را طي کند و تهيه کاپوتاژ گمرکي و بليت برگشت زودتر از اين برنامه خيلي سخت است و خيلي از افراد عطاي سفر به کيش را به لقاي آن مي بخشند.


بندري مسافري بدون امکانات
در بندر چارک نه سايه باني است و نه فضاي سبز مناسبي، جاي پارک خودروها هم محدود است بسياري از افرادي که موفق به تهيه بليت حمل و نقل خودرو نشده اند با پارک کردن خودرو در يک فضاي باز و پرداخت هزينه پارکينگ به مأموران شهرداري چارک با تهيه بليت مسافري عازم کيش شده اند و صدها خانوار هم سرگردان در گوشه و کنار کوچه هاي بندر چارک منتظر فراهم شدن امکان سفر هستند.

کارمند يک اداره دولتي که از ياسوج به بندر چارک آمده، مي گويد: از ديروز ساعت ۸صبح در نوبت هستم و قول داده اند امروز ساعت ۴ عصر مراحل اداري حمل خودرو به کيش انجام شود ولي با اين ازدحام و شلوغي بعيد مي دانم امروز هم نوبت به ما برسد.

به گفته وي همان طور که مسئولان در جزيره کيش و ديگر شهرها امکانات رفاهي را براي مسافران نوروزي فراهم کرده اند در بندر چارک هم که از مبادي سفر به کيش است اين تسهيلات بايد مهيا باشد.

ما هم قيد سفر به کيش را مي زنيم و عازم بندر خمير مي شويم تا سري به جزيره قشم بزنيم.

براي سفر به قشم بايد از طريق بندر پل (خمير) در ۷۰ کيلومتري بندر عباس اقدام کرد.


سفر به قشم
دقايقي به غروب آفتاب وارد محوطه گمرک بندر پل در شهرستان خمير مي شويم، صدها خودرو در ۵ رديف منتظر طي مراحل اداري و نوبت ورود به اسکله و سوار شدن بر لنج ها هستند.

هزينه کرايه حمل خودرو از اسکله بندر پل تا بندر لافت (اسکله) که فاصله اي کمتر از ۲ کيلومتر دارد ۷ هزار تومان است، ۵ هزار تومان هزينه گمرک، هزار تومان هزينه بيمه و هزارتومان هم عوارض شهرداري است که پس از تکميل فرم خروج گمرک براي خودروها دريافت مي شود.

پس از انتظار طولاني حدود ساعت ۸ شب وارد شناوري مي شويم که ظرفيت حمل ۴۵ دستگاه خودرو سواري را دارد بارگيري خودروها ۲۰ دقيقه طول مي کشد و ۱۵ دقيقه هم شناور روي آب با سرعتي آرام حرکت مي کند تا به نزديکي بندر لافت مي رسيم. حداقل ۱۵ دقيقه هم منتظر مي مانيم تا اسکله خالي شود تا شناور حامل خودروها پهلو بگيرد. تخليه شناورهم ۲۰ دقيقه به طول مي انجامد و زمان يک مسافرت دريايي ۲ کيلومتري به يک ساعت مي رسد.

وقتي وارد اسکله لافت مي شويم بايد به سوي قشم رهسپار شويم فاصله اي که تا قشم وجود دارد ۵۲ کيلومتر است، جاده اي که بخش اندکي از آن بزرگراه است و حجم خودروهاي در حال تردد در آن غيرقابل تصور است.

اواسط شب به قشم مي رسيم و در اين شهر جاي سوزن انداختن نيست، پياده روها، ميادين، پارک ها و جاي جاي اين شهر زير پاي مسافران و چادرهاست. کمپ هاي اسکان و پارک هاي در نظر گرفته شده براي اسکان مسافران نوروزي و نصب چادر مملو از مسافر است و حتي جاي پارک خودرو وجود ندارد.

در حاشيه ميدان ورودي شهر اتراق مي کنيم ولي صبح که به قصد گرفتن وضو و اقامه نماز صبح به سرويس بهداشتي سر مي زنيم آب نيست و خيلي از مسافران سرگردان هستند. در شهري که دورتادور آن را آب گرفته است آب براي وضو گرفتن وجود ندارد. سرويس هاي بهداشتي وضع بسيار نامناسبي دارد و گردوخاک و گل ولاي در اطراف محل اقامت خانواده ها مزيد بر علت شده است.

مسئولان ستاد دائمي تسهيلات سفرها به قشم هم از حضور انبوه مسافران نوروزي غافلگير شده و مدعي هستند سفر يک ميليون مسافر نوروزي در اين شهر رقمي بي سابقه است و امکانات اقامتي جواب گوي انبوه مسافران نوروزي اين جزيره زيبا نيست.

به گفته آنان قشم سرزمين انرژي، صنعت، تجارت و سياحت است و سازمان منطقه آزاد قشم عهده دار خدمات در اين منطقه مي باشد.

اگرچه جزيره قشم داراي ديدني هاي منحصر به فرد و اماکن تاريخي و تفريحي زيادي است ولي ۹۰ درصد مراجعان به اين شهر اغلب اوقات خود را در بازارهاي اين شهر سپري مي کنند. بازار قديم قشم در شمال اين شهر و پاساژهاي متعدد در ميدان مرکزي قشم در کنار مجتمع هاي تجاري و با کلاس امروزي پاتوق اصلي مسافران است و خريد پوشاک، لوازم بهداشتي و آرايشي و لوازم خانگي و صوتي و تصويري رونق خاصي دارد.

کثرت مسافران نوروزي سبب شده است اجناس و کالاها در اين شهر با قيمت هاي متفاوت و بدون حساب و کتاب عرضه شود، اگرچه ۹۰ درصد اين کالاها و اجناس چيني، تايلندي، بازار مشترکي و کره اي هستند ولي بازارهاي قشم در تصرف محصولات چيني است. خريداران از کيفيت پايين کالاها به ويژه لوازم صوتي و تصويري و لوازم خانگي گلايه کرده و مدعي هستند. نظارتي بر بازار اين شهر به دليل منطقه آزاد بودن آن وجود ندارد.

اين شهر هم از مشکل پارکينگ خودروها رنج مي برد و در چنين ايامي يک طرفه کردن خيابان ها و اختصاص زمين هاي رها شده هم گره گشا نيست.

اما يکي از دغدغه هاي اصلي مسافران نوروزي در قشم که متاسفانه با بي تدبيري مسئولان ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي قشم تشديد شده نحوه اطلاع رساني درباره وقوع توفان و خطرات احتمالي آن است در يکي از شب هاي هفته دوم فروردين ماه که مسافران نوروزي شاهد وزش باد نسبتا شديد در اين شهر بودند ستاد مذکور با صدور اطلاعيه اي که در چندين نوبت از طريق بلندگوهاي نصب شده در سطح شهر پخش شد از پيش بيني وقوع توفان شديد و خطرهاي احتمالي خبر داد و از مسافران نوروزي خواست تا در نقاط امن شامل سالن هاي ورزشي و اسکله شهيد ذاکري که امکانات لازم فراهم شده اسکان پيدا کنند.

برخي از مسافران هم بلافاصله با جمع کردن چادرهاي خود عازم اين محل ها شدند که با تکميل بودن ظرفيت آن مواجه شده و ناچار در سطح شهر سرگردان شدند.

با حضور در دفتر ستاد دائمي تسهيلات سفر قشم موضوع را جويا شديم که به ما گفتند مشکل خاصي وجود ندارد و اگر مي توانيد با توفان (باد شديد) کنار بياييد برويد و راحت استراحت کنيد وقتي به نحوه اطلاع رساني ستاد و لحن اعلام اطلاعيه اعتراض کرديم و آن را موجب دلهره و ترس مسافران دانستيم بلافاصله لحن و متن اطلاعيه تغيير کرد ومرتب اعلام شد که باد شديد خطري به دنبال ندارد و مسافران مي توانند در چادرهاي خود به راحتي استراحت کنند.

با اطلاع رساني جديد دلهره و اضطراب ميهمانان نوروزي جزيره قشم که آن شب حداقل ۲۰۰ هزار نفر بودند برطرف شد.

يکي از مشکلات ديگر مسافران نوروزي در شهر قشم کمبود نان و فعاليت محدود نانوايي ها بود به گونه اي که اين موضوع سبب سودجويي برخي فروشندگان نان بسته بندي شده بود.

کمبود آب شرب و بهداشتي و حتي آب در سرويس هاي بهداشتي در چندين محله اين شهر نارضايتي مسافران را سبب شده بود. خودپردازهاي بانک هاي مختلف اين شهر نيز روزهاي پرکاري داشتند و در برخي موارد از همراهي با مسافران بازمانده بودند.

نکته جالب توجه در يکي از بازارهاي شهر قشم بازار خاص چيني ها است. در اين بازار که انواع و اقسام کالاهاي چيني عرضه مي شود فروشندگان و راهنمايان هم دختران و پسران چشم بادامي ديار چين هستند.


بلبشو در درگهان
«درگهان» هم از شهرهاي بندري جزيره قشم است که به دليل ورود کالاهاي خارجي و فعاليت شرکت هاي تجاري و بازرگاني شاهد شکل گيري بازارها و مجتمع هاي تجاري زيادي است و از اين رو همه روزه شاهد حضور هزاران مسافر است. بازارهاي اين شهر هم مملو از کالاهاي خارجي است، اين شهر بندري که در آن جايي براي پارک خودرو، عبور خودروها و حتي عابران نيست روزهاي عيد شاهد حضور خيل کثيري از مسافران نوروزي بود و اين ميهمانان جايي براي اقامت و حتي نشستن براي صرف يک ناهار نداشتند.

بازار دست فروشان حاشيه جاده اصلي قشم (۲۰ کيلومتري جاده لافت- درگهان) هم تماشايي است و در ميان شن ها و ماسه هاي روان و توفان محلي انواع و اقسام کالاهاي ته لنجي با قيمت هاي نازل در اين مکان عرضه مي شود اين جا بازارچه «پي پشت» است که در تعطيلات نوروزي رونق دارد و فروشگاه کالاهاي بنجل چيني است.

ديدن جنگل هاي حرا در جزيره زيباي قشم هم خالي از لطف نيست، براي ديدن اين جنگل هاي دريايي از لافت که روستايي تاريخي و بندري زيبا با آثاري از دوره ساساني است بايد انتخاب مسير کرد. در ساحل اين روستا قايق هاي موتوري با هزينه ۲۵ هزار تومان مسافران را به عمق دريا و جنگل هاي ياد شده مي برند. جنگل هاي دريايي و زيباي حرا ذخيره گاه زيست کره و تحت حفاظت سازمان ملل متحد با وسعت بيش از ۲۰۰ کيلومتر مربع است که با جزر و مد دريا بخش اعظم آن در ساعاتي از شبانه روز زير آب مي رود.

برابر آمار مسئولان منطقه آزاد قشم طي ايام نوروز بالغ بر ۲ ميليون مسافر نوروزي در جزيره قشم تردد داشته اند که رشد ۳۱ درصدي نسبت به سال قبل داشته است. طي اين مدت جابه جايي خودرو از طريق بندر پل و لافت در جزيره قشم 2.5 برابر شده و به ۱۹۰ هزار دستگاه رسيده است.

بي شک اين روال با کمي تغيير در سال هاي آينده نيز تکرار خواهد شد بنابراين ضروري به نظر مي رسد که مسئولان تمهيدات لازم را براي مسافران پيش بيني کنند.


چکيده گزارش
در تعطيلات نوروزي امسال بسياري از مسافران استان هاي جنوبي کشور به بنادر اعلام شده براي انتقال به جزيره کيش مراجعه کردند ولي به دليل محدوديت هاي موجود شمار اندکي موفق به سفر به اين جزيره شدند. البته در جنوب کشور و آب هاي نيلگون خليج فارس جزيره زيباي قشم جور اين مشکل را کشيد و پذيراي ۲ ميليون مسافر نوروزي شد و در حالي که پيش بيني شده بود ۱۶۰ هزار مسافر و ۷ هزار خودرو وارد کيش شوند، در نوروز ۹۰ افزون بر ۱۰هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو و ۱۷۵ هزار مسافر وارد جزيره کيش شدند که رشدي ۱۹ درصدي را شاهد بود.

گزارش یک اتفاق باورنکردنی در فوتبال ایران

سایت هورا اسپرت: گزارش یک اتفاق باورنکردنی در فوتبال ایران. به گزارش تابناک، ماجرا از این قرار است که برادر فردی که در تیمهای امید این باشگاه فوتبال بازی می کند و از یکی از بازیکنان بزرگسال این تیم طلبکار است، برای زنده کردن پولش دست به کار عجیبی زد.
فرد طلبکار برای بازیکن بزرگسال این تیم شرط می گذارد در صورتی از طلبش می گذرد که برادرش از تیم امید به تیم بزرگسالان راه پیدا کند!

این بازیکن نیز که می خواسته از شر طلبکار خلاص شود شرط او را با مسؤولان باشگاه در میان می گذارد و در کمال تعجب و برای اینکه سر و صداها تا حدی بخوابد با این پیشنهاد موافقت می شودو این بازیکن رده سنی امید بدون هیچ تلاشی به رده بزرگسالان راه پیدا می کند تا همه راضی بشوند!

خطر اخراج 50 هزار کارگر در شهر صنعتی کاوه

سایت کلمه: نماینده ساوه و زرندیه در مجلس، نسبت به خطر اخراج دهها هزار کارگر در حوزه انتخابیه خود هشدار داد.

به گزارش اعتدال، حسین اسلامی گفت: به دلیل واردات بی رویه کالا و عدم حمایت جدی از صنعت گران، ۵۰ هزار کارگر در شهر صنعتی کاوه در حال تعدیل هستند و متاسفانه مدیران برخی شرکت ها نسبت به اخراج کارگران خود اقدام کرده اند و حمایت جدی از کارگران صورت نمی گیرد.

وی افزود: این موضوع بعد از هدفمندی یارانه ها اتفاق افتاد و معتقدم تا از صنعت به صورت جدی حمایت نشود، این اتفاقات بیشتر خواهد شد.

اسلامی تاکید کرد: باید جلوی واردات بی رویه گرفته شود و تغیر در تعرفه واردات صورت گیرد.

نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ همچنین درباره معوقه های بانکی نیز گفت: در حال حاضر ۴۵ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی یکی از دلایل فاحش سوء عملکرد نظام بانکی است.

وی افزود: در بازپرداخت این معوقه هیچ عذری قابل قبول نیست، گرفتن این وام ها بدون تبانی امکان ندارد و از طریق شرکت های که وجود خارجی ندارند وام های کلان گرفته اند.

اسلامی خاطرنشان کرد: دیگر شهرام های جزایری کهنه شدنده اند و شرکت های به ثبت رسیده که وجود خارجی ندارند هر کدام از آنها وام داریافت کرده اند و هنوز پول بانک ها را نداده اند.

بزرگراهی که افتتاح نشده، بسته شد

خبرگزاری فارس: روز گذشته بخش پاياني بزرگراه شهيد صياد شيرازي، حد فاصل پل پليس تا ميدان سپاه با حضور شهردار تهران و جمعي از مقامات ارشد كشوري، لشگري و شهري به بهره‌برداري رسيد؛ اما هنوز مسير مسدود است.

علي‌اصغر مونسان، مدير عامل سازماني فني مهندسي شهرداري تهران در اين‌باره به خبرنگار فارس مي‌گويد: پليس راهور اجازه باز شدن مسير را نداده است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا پليس اجازه باز شدن را نداده است، تصريح مي‌كند: علت را هنوز واضح اعلام نكرده‌اند.

فراهاني يكي از اهالي محل به خبرنگار فارس مي‌گويد: روز گذشته اعلام شد كه مسير باز شده؛ ولي هيچ مسيري گشايش نيافته است؛ بلكه يك چراغ قرمز چشمك زن از دور برگردان سپاه به سمت جنوب گذاشته‌اند كه همين امر باعث بروز ترافيك شديد شده است.

وي مي‌گويد: خوب است شهرداري ابتدا پروژه‌اي را تكميل سپس مراسم افتتاح برگزار كند. از روز گذشته نه تنها مشكلات حل نشده بلكه به مشكلات اهالي محل اضافه شده است.

رضايي شهروندان ۴۰ ساله‌اي به خبرنگار فارس مي‌گويد: بر اساس اخبار منتشر شده مبني بر گشايش قطعه پاياني بزرگراه صياد امروز قصد عبور از اين محدوده را داشتيم كه متاسفانه ديدم بلوك‌هاي در مسير گذاشته و راه هنوز مسدود است.

وي مي‌گويد: ترافيك به شدت سنگين بود و شهروندان مجبور شدند از مسير جايگزين استفاده كنند.

به گزارش فارس، اين محور شمالي ـ جنوبي حدود ۳ سال پيش به بزرگراه رسالت رسيد و پس از آن به دليل برخورد با بافت فشرده مسكوني، عمليات احداث ادامه بزرگراه متر به متر طي شد تا اينكه از بزرگراه رسالت به خيابان پليس متصل شد.

بعد از خيابان پليس، بزرگراه بايد از خيابان‌هاي شيخ صفي و جوار بيمارستان خانواده عبور مي‌كرد ليكن براي رسيدن به ميدان سپاه تملك پلاك‌هاي مسكوني، تجاري و مذهبي در اين مسير و مشكلات خاص آن باعث كندي عمليات و در واقع راكد ماندن بخش پاياني بزرگراه به مدت حدود ۳۰ ماه شد.اما با تلاش ويژه دست اندركاران امر پس از رفع معارضات اصلي و امكان از سرگيري عمليات اجرايي، در آبان سال ۱۳۸۹ فعاليت‌هاي عمراني آغاز و با تلاش شبانه‌روزي و تقسيم كار در چند جبهه عملياتي، در مدت زمان ۵ ماه به اتمام رسيد.

به گفته مسئولان شهري، از جمله اهداف و تاثيرات ترافيكي اين پروژه روانسازي و تسهيل ترافيك در محدوده اجراي طرح به عنوان يكي از محورهاي بزرگراهي و اصلي شمالي ـ جنوبي شهر تهران ، ايجاد دسترسي بخش هاي مركزي شهر به بزرگـراه‌هاي رسالت، شهيـد همت و شهيد بابايي ، كاهش بار ترافيكي بزرگراه‌هاي مدرس، صدر و خيابان‌هاي شريعتي و پاسداران ، اتصال و دسترسي ميـدان سپاه و خيابان هاي طالقاني و انقلاب به بزرگراه شهيد صياد شيرازي و كاهش حجم ترافيك در بخش هاي مركزي و شرق تهران است.

عمليات عمراني بخش پاياني احداث بزرگراه شهيد صياد شيرازي شامل احداث حدود ۲ كيلومتر بزرگراه و اجراي دو دستگاه پـل (پل استـاد مطهـري و پل شيخ صفي)، شيب راهه هاي ورودي و خروجي مربوطه باطول بيش از يك كيلومتر و ديوارهـاي حايل بتن‌آرمه حاشيه بزرگراه بود كه پس از ۵ ماه كار شبانه روزي ، فروردين ماه امسال تكميل شد تا عملاً پروژه بزرگراه شهيد صياد شيرازي كه از تقاطع بزرگراه شهيد بابايي شروع شده است ، با رسيدن به ميدان سپاه به اتمام برسد.

همچنين مازيار حسيني معاون فني عمران شهرداري تهران روز گذشته در مراسم افتتاح قطعه پاياني بزرگراه صياد گفت: دو كيلومتر پاياني اين بزرگراه داراي معارضان زيادي بود و مشكلات زيادي داشت كه با همراهي شهروندان به پايان رسيد.

معاون فني عمران شهرداري تهران ادامه داد: پل عابر ديگري در اين مسير تا يك ماه آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.

وي بيان كرد: از ميدان سپاه تا بزرگراه آزادگان طرحي زير زميني وجود دارد كه بزرگترين تونل ترافيكي تهران با ۱۱ كيلومتر است كه از بهارستان ، شوش و آزادگان عبور مي‌كند و امسال مطالعات آن به پايان مي‌رسد تا در زمان مقرر اجرايي شود.

کاهش سود بانکی مردم را بی ‌خانمان می ‌کند

سایت تحول سبز: احمدی‌نژاد اعلام کرد:” کاهش سود بانکی در دستور‌العمل بانک مرکزی قرار گرفته است.”

پیشتر محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی وعده داده بود تا پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و مشاهده تاثیرات قیمتی آن درباره نرخ سود بانکی تصمیم‌گیری شود. وی گفته بود در صورتی که تاثیر قیمتی را مشاهده کردیم به طور قطع سود بانک ها بالا می‌رود و در غیر این صورت سود بانکی کاهش می‌یابد.

قبل از آن نیز بسیاری منابع خبری از کاهش بیشترنرخ سود بانکی در سال ۹۰ و از تلاش بانک‌ها برای تحقق این امر خبر داده بودند اما به اعتقاد صاحبنظران اقتصادی چنانچه تصمیمات بسته پولی منجر به کاهش سود سپرده‌های بانکی شود، نه تنها فعالیت بازار رسمی پول می ‌تواند با اختلال مواجه شود، بلکه پیامدهای آن می ‌تواند سایر بازارها را نیز تحت‌تاثیر قرار دهند.

حتی روزنامه‌های موافق و مخالف دولت از احتمال بیشتر شدن بی‌انضباطی مالی در سال ۹۰ خبرداده و در این‌باره نوشتند که ریشه اساسی بسیاری از چالش‌های اقتصادی کشورهمین بی انضباطی مالی، کسری بودجه و عدم توازن میان سیاست‌های مالی و پولی است.

واقعیت این‌است که کاهش نرخ سود بانکی در شرایط تورمی، همه چیز را به نفع تسهیلات گیرندگان تمام می‌کند و آنهایی که پول خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند صاحب سودی ناچیز شده که هر روزه از ارزش اصل پول آنها کاسته می‌شود.

در این شرایط نظام بانکی دچار بی‌ثباتی اقتصادی خواهد شد، چرا که تقاضا برای گرفتن تسهیلات از عرضه پول توسط سپرده‌گذاران پیشی می‌گیرد. این در حالی است که نرخ سود بانکی چند سال گذشته بر اساس برنامه‌ای از پیش تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار کاهش یافت و بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه این نرخ باید تا پایان سال ۸۸ تک رقمی شود، اما همان‌ طور که اشاره شد بانک‌ها در جذب منابع و اعطای تسهیلات با مشکل مواجه می‌شوند.

از سویی گرو‌ه‌های بسیاری از این وضع آسیب خواهند دید که یکی از شاخص‌ترین آنها، اجاره‌نشین‌ها هستند. در حالی که دولت با تهیه بسته سیاستی بازار اجاره بها به دنبال آن است که در سال جاری بر بازار اجاره کنترل داشته باشد، اما همزمان با اعلام جزئیات سیاست‌های مالی و پولی سال ۹۰ که به موجب آن نرخ سود سپرده‌گذاری یک ساله بانکی از ۱۴درصد به ۵/۱۲درصد کاهش می‌یابد، کارشناسان مسکن نسبت به کاهش قدرت سیاست‌گذاری دولت بر بازار اجاره هشداردادند. به اینصورت که با کاهش نرخ سود بانکی برای سپرده‌های یک‌ساله و ۵ ساله، علاوه بر اینکه امکان کنترل بازار اجاره مسکن برای دولت سخت‌تر می‌شود، انگیزه اجاره‌دادن خانه به صورت رهن نیز در بین مالکان کمرنگ خواهد شد.

نرخ جدید سود سپرده‌گذاری یک‌ساله بانک‌ها به مراتب کمتر از نرخ سود ماهانه اجاره مسکن است به این معنی که مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای چنانچه ملک را به صورت رهن به مستاجر واگذار کنند با نرخ سود بانکی حاصل از سپرده‌گذاری مبلغ رهن در بانک، می‌توانند ۵/۱۲ درصد سود کنند، اما چنانچه اقدام به دریافت کامل مبلغ اجاره بصورت ماهانه کنند، ۳۶ درصد سود سالانه دریافت خواهند کرد. این تفاوت چشمگیر بین سود بانکی و سود اجاره ماهانه، باعث می‌شود در سال ۹۰ نیز همچون سال گذشته، توان اجاره‌نشینی کاهش پیدا کند. در حال حاضر اغلب اجاره‌نشین‌ها به دلیل سطح پایین دستمزدها، پرداخت رهن را ترجیح می‌دهند.

معمولا مستاجران با پرداخت ودیعه مسکن به موجران، به نوعی از بار سنگین پرداخت اجاره ماهانه خود می‌کاهند؛ این درحالی است که با کاهش نرخ سود بانکی انگیزه موجران برای دریافت مبلغ ودیعه کاهش پیدا می‌کند که این امر باعث افزایش نرخ اجاره بها می‌شود. وی اظهار کرد: اصولا کاهش نرخ سود بانکی به هیچ وجه به نفع بازار اجاره نیست و با این شرایط کاهش نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی در‌هاله‌ای از ابهام است.

به گفته کارشناسان اگر قرارباشد مشکل مسکن در وجوه مختلف شامل بازار اجاره و قیمت ریشه‌کن شود لازم است که بین عرضه و تقاضای مسکن یک تعادل ایجاد شود در غیراین صورت کوچک‌ترین مساله‌ای می‌تواند این بازار را تحت‌الشعاع قرار دهد اما به نظر می‌رسد با این وضع اجاره‌نشین‌ها که قدرت خرید خانه ندارند حتی دیگر اجاره کردن خانه هم برای‌شان رویا شود و این بر نارضایتی‌ها خواهد افزود.

دولت کودتا به جای حل مشکل تورم و مسکن و با وجود شعار و وعده رفع مساله مسکن در دو سال آینده، با برنامه‌ریزی‌های غیر کارشناسی خود به بی‌خانمان شدن ایرانیان به ویژه پیتخت نشین‌ها دامن می‌زند.

مرجع: ندای سبز آزادی

صنایع و معادن؛ بیکاری قریب الوقوع دهها هزار نفر

سایت عصر ایران: برخلاف وعده ها و درحالی که با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و بالا رفتن هزینه های تولید پیش بینی می شد دولت اقدامات حمایتی را در برخی بخش های صنعتی افزایش دهد تصمیم عجیب وزارت صنایع در افزایش تعرفه صادرات سنگ های تزیینی فعالان و شاغلین بخش معدنی کشور را شوکه کرده است.

بر اساس بخشنامه‌اي كه از سوي وزارت صنايع و معادن صادر شده ، تعرفه‌ها صادرات سنگ های تزیینی به 70 درصد افزايش يافته است. به گفته کارشناسان اقتصادی با این تصمیم عملا صادرات این بخش از اقتصاد ایران به کما رفته و دها هزار فرصت شغلی به خطر افتاده است.

با وجود اعتراض دست اندرکاران این بخش از معدن کشور و تعلیق سه ماهه اجرای این مصوبه در اثر اعتراضات فعالان و شاغلان این حوزه،وزیر صنایع بر اجرای این تاکید دارد ؛ این درحالی است که پیش بینی می شود با اجرای کامل این مصوبه در ماه نخست اجرای آن 50 درصد از معادن این بخش تعطیل شود.

درحالی که وزارت صنایع با توجیه حمایت از فرآوری سنگ های تزیینی و تامین مواد اولیه کارگاه های سنگ بری دست به این اقدام زده است بررسی ها نشان می دهد که این تصمیم جز نابودکردن دهها سال تلاش ایران برای ورود به بازارهای جهانی و بیکاری کارگران شاغل در محرومترین و دورافتاده ترین مناطق بخش های کشور نتیجه دیگری عاید اقتصاد ایران نخواهد کرد.

از مجموع توليدات سنگ‌هاي تزييني در کشور که بالغ بر 12 ميليون تن بوده؛ تنها حدود 830 هزار تن در سال 88 صادر شده است. نسبت صادرات سنگ خام و فرآوري شده به کل توليد سنگ‌هاي تزييني در کشور کمتر از 7 درصد مي‌باشد و مابقي سنگ استخراج شده از معادن تقريبا حدود 93 درصد که به مصرف داخلي رسيده است. بنابراین جلوگیری از صادرات به بهانه حمایت از تامین مواد اولیه و افرایش ارزش افزوده این بخش معدنی کشور توجیهی ندارد.

هم اکنون بسياري از سنگ هاي تزئيني موجود در کشور، در بازار داخلي متقاضي ندارند و به صورت خام صادر مي شوند، اما با وضع تعرفه 70 درصدي براي اين سنگ ها نه تنها از صادرات آن جلوگيري مي شود بلکه در بازار داخل نيز مصرف نمي گردند.

همچنین کارخانجات داخلي کشور به دليل تکنولوژي قديمي ، تثبيت نرخ 10 ساله ارز و افزايش سالانه تورم، شناخته نبودن سنگ ايران، تحريم و نبود بسياري از زيرساخت ها توان رقابت با همتاهاي خارجي خود را ندارند به طوريکه در ساير کشورها از هر تن سنگ خام، 15 متر مربع سنگ فرآوري شده به دست مي آورند اما در ايران اين رقم زير هشت متر مربع است.

به باور فعالان این بخش ، اين تصميم همچنين موجب افت 25 درصدي توليد سنگ بريده شده و فرآوري شده در کشور به دليل کاهش توليد مواد اوليه در معادن مي شود.همچنین با اجراي اين مصوبه معادن تعطيل مي شوند و سرمايه گذاري هاي انجام شده در آنها از بين مي رود؛ چنین شرایطی عملا کشور را در آينده نه چندان دور، از حضور در عرصه صادرات سنگ باز مي‌دارد و به طور حتم، سريعا کشورهاي جديد ، جايگزين ما در بازارهاي هدف خواهند شد.