خروج جسد دو معدنچی معدن هجدک پس از 114 روز

خبرگزاری مهر: جسد دو کارگر معدن هجدک که 114 روز پیش در عمق 600 متری این معدن بر اثر رانش زمین مدفون شدند با تلاش امدادگران از کارگاه محل حادثه خارج شد.

پس از آنکه بر اثر ریزش معدن هجدک در استان کرمان چهار کارگر معدن در عمق 600 متری زمین مدفون شدند طرح امداد و خروج معدنچیان از این معدن آغاز شد و در ساعات اولیه حادثه جسد یکی از این معدنچیان از زیر آوار بیرون آورده شد و درنهایت نیز بعد از گذشت 114 روز مسئولان شرکت زغالسنگ صبح چهارشنبه از خروج دو جسد دیگر از این معدن خبر دادند.

علت تاخیر در خروج این افراد ازاعماق معدن، ریزشهای مکرر زمین و احتمال ایجاد خطر برای امدادگران عنوان شده بود ضمن اینکه طی عملیات امداد راههای گوناگون از جمله ایجاد کانال انحرافی نیز در دستور کار قرار گرفت که در حالیکه تنها چند متر به محل اجساد باقیمانده بود این طرح نیز با رانش مجدد زمین شکست خورد.

مدیر روابط عمومی شرکت زغالسنگ کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان در خصوص آخرین وضعیت طرح امداد معدن هجدک گفت: امداد گران دو روز پیش موفق شدند اجساد دو نفر دیگر از معدنچیان را از محل کارگاه حادثه دیده خارج کنند.

یعقوب فضلی تصریح کرد: تمام نیروهای امدادی در راستای کشف جسد سوم درحال تلاش شبانه روزی هستند و امیدواریم بزودی آخرین جسد نیز کشف شود اما شرایط کار در این مرحله از عملیات بسیار سخت است.

این مسئول افزود: این اجساد نزدیک یکدیگر بودند و احتمال دارد بزودی جسد سوم نیز پیدا شود اما این مسئله بستگی به شرایط معدن دارد.

فضلی ادامه داد: امدادگران 118 متر را به صورت عمومی برای رسیدن به کارگاه حادثه دیده حفر کردند و در کارگاه نیز هشت متر برای رسیدن به معدنچیان حفاری انجام شد.

مدیر روابط عمومی شرکت زغالسنگ کرمان گفت: شرایط در معدن بدلیل ریزش به حدی سخت است که حفر 10 سانتیمتر ساعتهای بطول می انجامد.

وی گفت: اجساد کارگران در دقایق ابتدایی حادثه زیر آوار مدفون شده بود.

وی بر ادامه جستجوی گروههای امدادی برای پیدا کردن آخرین جسد در معدن هجدک تاکید کرد.
 

فعالیت ارکستر زهی پارسیان متوقف شد

خبرگزاری مهر: ارکستر زهی "پارسیان" به مجموع فعالیت های خود پایان داد. مازیار ظهیرالدینی سرگروه نوازندگان ویولن ارکستر زهی "پارسیان" با اعلام این خبر در توضیح چرایی توقف فعالیت های این ارکستر گفت : ارکستر زهی پارسیان به دلیل مشکلات داخلی و عوامل بیرونی مانند مشکلات متعدد برای دعوت از رهبران خارجی و در نهایت عدم برگزاری کنسرت در دوسال گذشته تصمیم گرفت که به فعالیت های خود خاتمه دهد.

امام جمعه رژیم:‌ اشتغال مهم‌ ترين مسئله كشور است

روزنامه ی نورخوزستان: امام جمعه موقت اهواز گفت: اشتغال، مهم‌ترين مسئله كشور و خوزستان است و اين مسئله صرفاً يك مسئله اقتصادي نيست بلكه يك مسئله فرهنگي نيز هست. به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز،‌ حجت‌الاسلام والمسلمين سيد ابوالحسن حسن زاده دوشنبه شب در نشست جهاد اقتصادي در استانداري خوزستان اظهار داشت: رضايتمندي مقام معظم رهبري از سال همت مضاعف و كار مضاعف، بسيار اميدوار كننده و آرامش‌بخش بود. وي افزود: نامگذاري امسال از سوي رهبري به عنوان «جهاد اقتصادي» بشارتي هم براي مسئولان و هم براي مردم است كه با توجه به قرارداشتن در دهه پيشرفت و عدالت، پرداختن به مسائل اقتصادي بايد در اولويت برنامه‌هاي سال‌ جاري قرار گيرد. مدرس حوزه علميه اهواز افزود: كشور به شكلي از تهديد نظامي و سياسي عبور كرده است و تهديدات نظامي جديت قبل را ندارد و با توجه به بيداري اسلامي منطقه و ساير كشورها، دشمن تمام توان خود را به كار گرفت اما كشورمان در شرايط كنوني با تهديد اقتصادي به بهانه حقوق بشر مواجه است. حسن زاده ادامه داد: تحريم‌هاي اقتصادي عليه دولت ايران بيانگر اين است كه حضور دشمنان در اين جبهه بيشتر شده است. وي بيان كرد:‌ در حال حاضر با وجود تحريم‌ها عليه ايران، دولت به گونه‌اي عمل كرده است كه كمترين فشار بر مردم وارد شود و به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده است كه بيشترين فشار را مديران متحمل شوند. امام جمعه اهواز ادامه داد: به تعبير رهبري، جهاد حركتي ريشه‌اي و جهشي است و تشخيص ندادن مسئله اصلي از فرعي ما را به سويي مي‌برد كه دشمنان مي‌خواهند و اين مسئله بايد مورد توجه قرار گيرد. وي بيان كرد: خوزستان به لحاظ داشتن تمام شاخصه‌هاي يك اقتصاد پويا، ‌استاني خاص تلقي مي‌شود همچنين هماهنگي خوب حاكم بر اين استان نيز از ديگر شاخصه‌هاي موفق اقتصادي در اين استان است و بايد با استفاده از اين شاخص‌ها، ‌ظرفيت‌ها را شناسايي كرد تا بتوان ارتباط خوبي را با مردم برقرار كرد و معناي واقعي جهاد اقتصادي را به آنان منعكس نمود. وي ادامه داد: دشمنان در چند سال اخير و سال‌جاري بر روي مسائل اقتصادي تاكيد دارند لذا بايد با جهاد اقتصادي فعاليت‌هاي آنها را خنثي كرد. وي با بيان اينكه مقام معظم رهبري از عملكرد دولت و مسئولان در سال گذشته رضايت داشتند، اظهار داشت: شعار كارمضاعف و همت مضاعف در سال گذشته در همه ابعاد تحقق پيدا كرده و مسئولان توانستند رضايتمدي مقام معظم رهبري را جلب كنند. حسن زاده اشتغال را عنصر مهمي در جامعه دانست و گفت: اشتغال، مهم‌ترين مسئله كشور و خوزستان است و اين مسئله صرفاً يك مسئله اقتصادي نيست بلكه يك مسئله فرهنگي نيز هست كه بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد. حسن زاده عدم جذب سرمايه‌گذار را از جمله بيماري‌هاي استان برشمرد و گفت: بايد سال جهاد اقتصادي را به گونه‌اي به پايان رسانيم كه همانند سال همت مضاعف و كار مضاعف رضايت بخش باشد در غير اين صورت شاهد عقب‌گرد خواهيم بود.

میزان تولید خودرو در‌ایران، 1.5‌ برابر رشد‌ جمعیت

آخرین نیوز: یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری اعلام کرد: برای نخستین بار در کشور میزان تولید سالانه خودرو به یک و نیم برابر رشد سالانه جمعیت رسید.

به گزارش مهر، شهرام جباری‌زادگان افزود: بر اساس آمار مرکز آمار ایران، جمعیت کشور با یک میلیون و 50 هزار نفر افزایش از 74 میلیون و 110 هزار نفر در ابتدای سال گذشته به 75 میلیون و 160 هزار نفر در ابتدای سال جدید رسیده است.

این کارشناس مسائل شهری گفت: افزایش یک میلیون و 50 هزار نفر جمعیت در مقایسه با تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در یک سال، حکایت از این نکته دارد که میزان تولید خودرو در کشور یک و نیم برابر رشد جمعیت کشورمان است.

جباری‌زادگان خاطرنشان کرد: افزایش بی رویه تولید خودرو در کشور با توجه به محدودیتهای موجود در گسترش شبکه معابر، ضمن ایجاد ترافیک سنگین در معابر شهری، سرمایه‌های ملی کشور و نیز سرمایه‌های معنوی و مادی شهروندان را تلف کرده و ازدیاد مصرف سوخت و افزایش آلودگی هوا را نیز به دنبال خواهد داشت.

ایران در سال گذشته میلادی به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه رتبه سیزدهمین خودروساز بزرگ جهان را به خود اختصاص داده است.

توزیع قبوض برق دوره سوم هدفمندی یارانه‌ها در هفته آینده

خبرگزاری مهر: حدود 4 ماه از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور می‌گذرد و قبوض آب و برق نیز با طراحی‌های جدید به دست مردم رسیده، این درحالی است که این دوره که قبوض به دست مردم برسد، سومین دوره بعد از اجرای قانون است که وزارت نیرو قبوض آب و برق را به درب خانه‌های مردم می‌فرستد.

در دوره اول، طراحی قبض‌ها به گونه‌ای بود که دو بخش در قبض در نظر گرفته شده بود که بخش اول آن مربوط به مبلغ برق‌بهای قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و بخش دوم مربوط به مبلغ برق‌بها بعد از اجرای قانون بود که در آن، مردم با یکسری اعداد و ارقام مواجه بودند که در جدول اول، بسیار پیچیده و غیرقابل فهم و در جدول دوم، بسیار ساده و شفاف و قابل محاسبه راحت بود.

در قبوض دوره دوم نیز این اتفاق رخ داد. به دلیل اینکه ممکن بود بخشی از قرائت‌ها در دوره زمانی 4 ماهه صورت گرفته باشد و برخی از مشترکان از روند توزیع قبوض اطلاعی نداشته باشند، باز هم قبوض به شکل دو بخشی به دست مردم رسید.

اما اکنون که دوره سوم صدور قبوض برق بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به شمار می رود، اصلاحات به صورت کامل انجام شده و مردم در قبوض برق، تنها یک سری اعداد و ارقام مشاهده می‌کنند که روش‌های محاسبه ساده ای دارد و خود با قرار دادن میزان برق مصرفی، می توانند برق‌بهای خود را محاسبه کنند.

عبدالکریم رئیس‌کرمی، مدیرعامل شرکت پویش برق که چاپ قبوض برق را به عهده دارد، گفت: 6 دوره در سال قبض به درب منازل مشترکان می‌رود. بر این اساس، آخرین دوره قبض در سال 89 که مربوط به 28 بهمن‌ماه سال 89 به مدت 45 روز است، از هفته آینده به دست مشترکان می رسد.

وی افزود: قرائت کنتورهای برق برای صدور این قبوض آغاز شده است و در هفته آینده، به تدریج قبوض برق به درب منازل مردم می‌رسد.

بر این اساس، مردم می‌توانند با قرار دادن میزان برق مصرفی خود در پلکان درج شده بر روی قبوض، به راحتی میزان برق‌بهای خود را محاسبه کنند، به نحوی که تعرفه‌های پلکانی از صفر تا 100 کیلووات 270 ریال، از 100 تا 200 کیلووات 320 ریال، از 200 تا 300 کیلووات 720 ریال، از 300 تا 400 کیلووات 1300 ریال، از 400 تا 500 کیلووات 1500 ریال، از 500 تا 600 کیلووات 1900 ریال و بالاتر از 600 کیلووات ساعت 2100 ریال محاسبه می شود.

به عنوان مثال، اگر یک مشترک در قبض برق خود 350 کیلووات ساعت برق مصرف کرده باشد 100 کیلووات ساعت آن با قیمت 270 ریال معادل 2700 تومان، 100 کیلووات ساعت آن با قیمت 320 ریال معادل 3200 تومان و 50 مگاوات آن با قیمت 720 ریال به ازای هر کیلووات ساعت معادل 3600 تومان محاسبه می شود؛ بنابراین قبض برق این مشترک با قیمت‌‌های جدید 10500 تومان خواهد شد و تنها چیزی که به آن اضافه می‌شود مالیات بر ارزش افزوده است بنابراین این صورتحسابها در کل کشور یکسان است.

در مورد کنتورهای سه زمانه برای بخش کم باری که حدود 8 ساعت است به ازای هر کیلووات ساعت 150 ریال تخفیف در نظر گرفته می‌شود.

اما با توجه به اینکه هرچه به سمت روزهای گرم سال پیش رویم، مصارف برق نیز بالا می رود، مردم باید مراقب مصارف خود باشند، چراکه اگر مصارف از الگوهای تعیین شده بالاتر رود، آنگاه مبلغ برق به صورت پلکانی بالا می رود و این ممکن است باعث نارضایتی آنها شود، البته دولت هم از این وضعیت ناراضی خواهد بود، اگرچه ممکن است رقم بیشتری را از مشترک دریافت کند.

بر اساس الگوهای تعیین شده، هم اکنون الگوی برق برای مناطق عادی در زمستان 200 کیلووات ساعت در هر ماه و در تابستان 400 کیلووات ساعت در هر ماه است، این درحالی است که در مناطق گرمسیر این الگو بسته به مناطق گرم 1، 2، 3 و 4 تا 1000 کیلووات ساعت در هر ماه نیز می رسد.

بنابراین ضرورت دارد تا مشترکان هنگام گرمای هوا، نگاهی هم به مصارف برق خود داشته باشند. البته با مصارف بهینه هیچگاه آنان از گرمای هوا رنج نمی برند، اما اگر روی به وسایل سرمایشی غیراستاندارد با مصارف بالا بیاورند، حتما باید فکر قبوض جدید برق با ارقام بالا باشند.

پنجاه خانه تاريخی در جهرم تخريب شد

نزديک به 50 خانه تاريخي در بافت تاريخي شهرستان جهرم از توابع استان فارس تخريب شد. گفته مي‌شود اين خانه‌ها به بهانه تعريض معابر توسط شرکت نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده، در محله‌هاي مختلف شهر تخريب شده است. اين درحالي است که جهرم داراي خانه‌هاي ارزشمند تاريخي زيادي است که تاکنون ثبت ملي نشده‌اند.

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ خانه‌هاي تاريخي به همراه آثار ارزشمندي چون حمام گازران که داراي قدمتي 400 ساله است، بدون آنکه ثبت شود در بافت تاريخي جهرم رها شده‌اند. هم اکنون بسياري از اين خانه ها به بهانه عريض سازي معابر توسط شرکت نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده تخريب شده‌اند.

به گزارش CHN در نقشه طرح تفضيلي شهرستان جهرم بسياري از آثار تاريخي از جمله خانه‌هاي تاريخي با سبک معماري ويژه، به فضاي سبز اختصاص داده شده و شرکت نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده صرف‌نظر از کار کارشناسي به تخريب حمام و خانه‌هاي تاريخي تحت عنوان عريض سازي معابر پرداخته‌است.

«عليرضا گل‌گلي»، رئيس انجمن معماران ايران و مدير طرح ملي مستندسازي خانه‌هاي تاريخي ضمن تاييد اين خبر افزود: «بافت تاريخي جهرم و محلات قديمي آن، در ماه‌ها و سال‌هاي اخير شاهد عمليات تخريبي گسترده‌اي بوده است که به نام نوسازي و بهسازي انجام مي‌شود بطوري که تخريب‌هاي اخير نگراني‌هاي فراواني را بين کارشناسان حفاظت از بافت‌هاي تاريخي به وجود آورده است.»

گل‌گلي افزود: «شهر تاريخي مذهبي جهرم با بيش از چند صد هکتار وسعت بافت تاريخي، جايگاه ويژه‌اي را در ميان شهرهاي تاريخي ايران دارد؛ اما در حال حاضر جز خانه طوفان که به ميراث فرهنگي اهدا شده و قرار است تبديل به اداره ميراث فرهنگي جهرم شود هيچ خانه تاريخي به ثبت نرسيده و بسياري از خانه ها در طرح تفضيلي شرکت نوسازي و بهسازي در نوبت تخريب قرار دارند.»

وي با تاکيد بر اينکه بافت‌هاي تاريخي شهرها، گنجينه‌هاي گرانبهايي از تاريخ و فرهنگ هر کشور هستند، افزود: «بافت‌هاي تاريخي کانون و هسته شهرها به حساب مي‌آيند و حيات بافت‌ها مايه بسياري از آداب و رسوم موجود و نيز رونق اقتصادي شهر و منطقه بوده است.»

وي گفت: «فضاها و بناهاي تاريخي نتيجه طرز تفکر و جهانبيني اکثريت آن جامعه را به نمايش مي‌گذارند و از اين رو يک روند منطقي در جهت تکامل و توسعه، نگرش، ابزار و مفاهيم مورد نياز را در اختيار نسل‌هاي بعد قرار مي‌دهند.»

جهرم با نام قديم گهرم به معناي زمين گرم بوده است.اين شهر از شهرهاي قديم استان فارس است که در 192 کيلو متري جنوب شرقي شيراز در دامنه کوه مرتفعي بنام البرز قرار دارد. با توجه به اينکه استان فارس خاستگاه تمدن دو امپراتوري هخامنشي و ساساني بوده، لذا بررسي ساختار تاريخي شهرستان جهرم در اين چهار چوب اهميت دارد.

در شاهنامه فردوسي نام جهرم در زمان داريوش سوم، آخرين پادشاه هخامنشي، آمده است. در اين زمان بين داريوش و اسکندر جنگ سختي در مي‌گيرد و داريوش سخت شکست مي‌خورد و به جهرم پناه مي آورد. در جنگ دوم که بين داريوش آخرين پادشاه هخامنشي و اسکندر مقدوني رخ مي دهد، داريوش شکست خورده و از آنجا که به نظر مي‌رسد در آن زمان جهرم مکان امني بوده، به آنجا پناه مي‌برد. بعد از آن فردوسي ادامه مي دهد که داريوش از جهرم به شهر استخر مي‌رود و سپس در آنجا لشکر بزرگي جمع آوري مي‌کند و براي جنگ سوم با اسکندر آماده مي‌شود.

 

ارسال چهار و نیم میلیارد پیامک در 15 روزنوروز

ايلنا: ز 28 اسفند ماه سال گذشته تا 13 فروردین ماه جاری، بیش از چهار میلیارد و 500 میلیون پیامک از سوی مشترکان تلفن همراه ارسال شده است.
به گزارش ايلنا، رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت: مشترکان هر یک از اپراتورهای اول و دوم بیش از دو میلیارد و 200 میلیون پیامک را در طول 15 روز ارسال کرده اند.
وی افزود: در طول ایام نوروز در حوزه های مختلف ارتباطی، فناوری و رادیویی، نظارت گسترده ای از سوی سازمان تنظیم مقررات اعمال شده است.
وی با اشاره به شیوه های نظارتی اعمال شده در این مدت، تصریح کرد: از نخستین روز سال جدید تاکنون کارشناسان سازمان از طریق مراکز مانیتورینگ مناطق هفت گانه، نظارت گسترده ای را روی کیفیت سرویس هایی که از سوی اپراتورهای فعال در حوزه ICT ارایه می شود، اعمال کرده اند.
رضوانی ادامه داد: نظارت از طریق سیستم های سیار در سطح شهرها و جاده های کشور و همچنین استفاده از سیستم های بر خط (online) از دیگر شیوه های نظارتی اعمال شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نوروز 90 محسوب می شود.
وی کیفیت سرویس های ارایه شده از سوی اپراتورهای مخابراتی و ارایه دهنده گان سرویس های فناوری اطلاعات در سطح کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به نظارت هایی مستمر انجام شده، در طول ایام نوروز 90 هیچ شکایتی در مورد سرویس های ارائه شده از سوی شرکت های PAPو SAP مطرح نشده است.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی اپراتورهای تلفن همراه تأکید کرد: بر اساس گزارش های موجود، عملکرد اپراتورها نشان می دهد که اقدام های توسعه ای به منظور ارایه خدمات با کیفیت مطلوب از سوی اپراتورها انجام شده است.
وی افزود: به غیر از برخی استان ها که به دلیل ترافیک جمعیتی بسیار بالا، کیفیت ارایه خدمات در برخی نقاط در سطح مطلوب قرار نداشته است، به نظر می رسد اپراتورهای تلفن همراه توانسته اند نمره قبولی را در نوروز امسال کسب کنند.

کاهش بودجه امسال مترو تهران نگران کننده است

عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس، کاهش بودجه مترو کلانشهرها به خصوص تهران را در سال 90 نگران کننده خواند و گفت: بودجه مترو در سال جاری به طور کلی سه درصد افزایش داشته اما در کلانشهرها به خصوص تهران کاهش داشتیم که این اتفاق جای نگرانی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهرداد لاهوتی افزود: بودجه مترو در سال گذشته هزار و 21 میلیارد بود که امسال با افزایش 3 درصدی به میزان هزار و 62 میلیارد مصوب شد. این میزان در مقایسه با سال گذشته در مجموع افزایش اندکی داشته اما در خصوص کلانشهرها اینطور نیست.

این نماینده مجلس در ادامه توضیح داد: با توجه به توسعه عملکرد مترو تهران و برخی کلانشهرها باید در بودجه امسال با افزایش مواجه می شدیم اما متاسفانه نه تنها افزایشی در بودجه مترو صورت نگرفت بلکه شاهد کاهش 7 درصدی بودجه مترو تهران بودیم. البته در برخی کلانشهرها مثل شیراز یک درصد افزایش و اهواز 8 درصد افزایش داشتیم اما این کافی نیست.

وی همچنین افزود: علاوه بر بودجه مترو، در بخش حمل و نقل منابع دیگری برای شهرداریها باید پیش بینی می شد که بخشی از آن پیش بینی یک هزار و 100 میلیارد تومان بودجه برای خرید اتوبوسهای درون شهری است. این میزان اعتبار با سال گذشته تفاوتی نداشت.

لاهوتی خاطرنشان کرد: بخش دیگر اعتبارات حوزه حمل و نقل مربوط به یارانه بلیت است که به میزان 260 میلیارد در سال گذشته مصوب شده بود و امسال به 400 میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین در مجموع برای توسعه حمل و نقل عمومی دوهزار و 600 میلیارد تومان پیش بینی شده که امیدواریم در کمیسیون تلفیق به نتیجه برسد.

سريال تكراری تاخير و فرود اضطراری در كشور

سایت ملت آنلاین: مي‌گويند «وقت طلاست» اما گويا اگر بليت سوار شدن به هواپيما را در دست داشته باشي ديگر اين طلا بي‌ارزش مي‌شود. ديرگاهي است كه «تاخير» نامي آشنا براي آنهايي است كه در كشور قصد مسافرت هوايي مي‌كنند. انتظار طولاني و گاه چند ساعته در سالن پرواز، تلفن‌هاي مكرر بستگان و نگراني آنها، خستگي ناشي از معطل شدن و از دست دادن زماني كه براي آن برنامه‌ريزي شده بود، تنها چند عارضه از تاخير هستند. اما گذشته از تمام اينها چند سالي هم هست كه «فرود اضطراري» در رسانه‌ها ديده و شنيده مي‌شود.

دوشنبه گذشته بود كه پرواز 567 هواپيمايي آسمان در ساعت 6 صبح از تهران به مقصد ايلام به هوا برخاست. خيلي‌ها در فرودگاه ايلام منتظر مسافران خود بودند. برخي مسافران هم رسيدن به ايلام را انتظار مي‌كشيدند تا به برنامه‌هاي كاري خود برسند. اما اين پرواز هرگز در فرودگاه ايلام به زمين ننشست. چرا كه حدود ساعت 8 صبح در فرودگاه كرمانشاه مجبور به فرود اضطراري شد.

برخي از اين مسافران مجبور شدند براي آنكه بيش از پيش متضرر نشوند با دربست كرايه كردن يك خودرو، خود را به ايلام برسانند. گفته مي‌شود هزينه‌يي كه از كرمانشاه براي رسيدن به ايلام پرداخته‌اند تفاوت اندكي با بهاي بليت هوايي تهران - ايلام داشته است. چند تن از مسافران اين پرواز طي تماس تلفني با «ملت ما» از نگراني‌هايي كه در طول اين پرواز تحمل كرده‌اند و از برخورد نه چندان مطلوبي كه پس از فرود با آنها شده است، سخن گفتند. «ملت ما» براي حفظ بي‌طرفي خود در انتشار خبر، تماس‌هاي مكرري با مصطفوي مديركل روابط عمومي هواپيمايي آسمان گرفت كه متاسفانه بي‌پاسخ ماند.

براساس عرف بين‌المللي حمل و نقل هوايي، تاخير پروازي تا نيم ساعت ايرادي ندارد، اما در صورت تاخير بيش از نيم ساعت، ايرلاين مربوطه بايد جوابگوي مسافران باشد و براساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بايد به مسافران خسارت بپردازد و رضايت آنان را جلب كند.

براساس گزارش ايسنا ميانگين تاخيرهاي پروازي ايران در مسيرهاي داخلي و خارجي طبق اعلام سازمان هواپيمايي كشوري در سال گذشته حدود نيم ساعت است. اين در حالي است كه مسافراني كه بيش از اين مدت در فرودگاه‌ها معطل مي‌شوند، طبق عرف بين‌المللي از حقوقي برخوردارند كه معمولا در ايران چندان به آن توجه نمي‌شود.

مقررات حرف آخر را مي‌زند

عبدالله خاتمي‌فر حقوقدان، در گفت‌وگو با «ملت ما» از منظر حقوق شهروندي به بررسي اين موضوع مي‌پردازد. او مي‌گويد: «نكته مهم نحوه برخورد با مسافران در چنين شرايطي است. بطور قطع تمام شركت‌هاي هواپيمايي و به دنبال آن سازمان‌هاي دولتي ناظر بر آنها، ضوابط و مقرراتي در اين زمينه دارند كه از زمان فروش بليت تا هنگام استقرار و زمان تحويل بار در فرودگاه را شامل مي‌شود. اين مقررات بطور يقين از كيفيت بهتر خدمات تا آداب صحبت كردن را دربرمي‌گيرد. همين نكات است كه باب رقابت را در بين شركت‌هاي هواپيمايي باز مي‌كند.‌»اين حقوقدان مي‌افزايد: «كاركنان بايد براي بهترين برخورد آموزش ديده و آماده باشند چرا كه اين حرفه آنهاست اما يك مسافر ممكن است فقط يك بار در زندگي اين مساله را تجربه كند.‌»

او در ادامه مي‌گويد: « اگر با مسافران رفتار مناسبي نشود آنها مي‌توانند صرف نظر از نتيجه‌يي كه ممكن است به دست آيد به مسوولان و مقامات دولتي كه ناظر هستند مراجعه كرده و خواستار رسيدگي به آن شوند. اگر نارضايتي ديده شود در مرحله بعد افراد زيان ديده مي‌توانند به مراجع قضايي يا سازمان بازرسي كل كشور رجوع كنند.‌»

اين حقوقدان مي‌گويد: «براساس قانون اگر تاخير سبب شود كه وقت مسافران براي انجام كاري از دست برود و اين مساله موجب ضرر مالي يا حتي معنوي شود و روند خسارت قابل اثبات در دادگاه باشد، بر مبناي قانون مدني و قانون مسووليت مدني، مي‌توان با راي دادگاه خسارت را مطالبه كرد. اين قانون مي‌تواند فرود در شهر ديگري را نيز در برگيرد.‌»

براساس آنچه ايسنا پيش از اين گزارش داده است، طبق گزارش‌هاي مردمي، نحوه رسيدگي به مسافران و پذيرايي شركت‌هاي هواپيمايي كشور از آنان در تاخيرات پروازي، رضايت‌بخش و براساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي نيست. اغلب مسافران مشمول تاخير نيز از مراجعه به دادگاه و شكايت از شركت‌هاي هواپيمايي انصراف مي‌دهند. اين در حالي است كه مسافران بابت تاخير بيش از نيم ساعت هواپيما مي‌توانند خواستار حقوق قانوني خود از شركت هواپيمايي مربوطه شوند.

خاتمي‌فر در اين باره مي‌گويد: « باتوجه به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل هوايي در كشور و پاسخگو نبودن شركت‌هاي هواپيمايي در اين باره بهتر آن است كه براي رسيدگي به گله‌ها و عدم رضايتمندي مردم تدابيري اتخاذ شود تا از مراجعه به دادگستري كه زمان و هزينه‌هاي طولاني را در بر دارد جلوگيري شود. اين مساله هم به نفع مردم هم به نفع شركت‌هاي هواپيمايي و هم به نفع دادگستري است. چرا كه هم‌اكنون بسياري از پرونده‌ها در دادگاه‌ها در صف رسيدگي باقي مانده‌اند. اين پرونده‌ها نيز كه حقوقي و مالي هستند به اين صف اضافه مي‌شوند.‌»

حقوق مسافران در ساير كشورها

كميسيون اتحاديه اروپا نيز براي مسافران خطوط هوايي، حقوقي قائل است. براين اساس مواردي مانند امتناع از مسافرگيري در وقت مقرر، لغو شدن پرواز و تاخير در پرواز بايد از سوي شركت هواپيمايي مربوطه به اطلاع مسافران برسد و شركت‌ها، همكاري و مساعدت لازم را با مسافران بويژه افراد آسيب‌پذيرتر داشته باشند.

حقوقي كه كميسيون اتحاديه اروپا براي مسافران در شرايط مختلف تاخير يا لغو در نظر گرفته به شرح زير است:

1- مسافران بابت لغو پرواز يا تاخير ناشي از نامساعد بودن شرايط جوي خسارتي داده نمي‌شود و مسافران مي‌توانند بليت خود را لغو و بهاي آن را بطور كامل دريافت كنند يا با پرواز جايگزين ديگر شركت هواپيمايي مربوطه سفر كنند.

2- در صورت رزرو بيش از ظرفيت، شركت‌هاي هواپيمايي بايد ابتدا افراد داوطلب را از فهرست پرواز خارج كنند و در صورت كافي نبودن اين كار، فرد رزرو‌كننده مي‌تواند يا با پرواز بعدي همراه شود يا اينكه با لغو پرواز خود، پول بليت را بطور كامل دريافت كند.

3- افراد با توجه به مسافت پرواز و ميزان تاخير، حق دارند بين 125 تا 600 يورو غرامت دريافت كنند.

4- در صورت لغو پرواز نيز بايد همين ميزان غرامت به مسافر پرداخت شود، مگر اينكه شركت هواپيمايي دو هفته قبل از پرواز آن را اعلام كرده باشد يا اينكه به جاي پرواز لغو شده، پروازي رضايت‌بخش براي مشتري تدارك ببيند. در صورتي كه شركت هوايي بتواند ثابت كند لغو پرواز به دليل شرايط فوق‌العاده صورت پذيرفته است، غرامتي پرداخت نمي‌شود.

5- در صورتي كه تاخير در پرواز دست‌كم 2 ساعت به طول انجامد، شركت هوايي بايد امكاناتي مانند تماس تلفني رايگان، نوشيدني و غذا و اسكان را در اختيار مسافران قرار دهد.

6- در صورتي كه پروازي با بيش از 3 ساعت تاخير به مقصد برسد و شركت هواپيمايي مسوول تاخير باشد، غرامتي مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت مي‌شود.

7- مسافران بعد از 5 ساعت تاخير حق دارند كه پروازشان را لغو كنند و پول بليت‌شان را بطور كامل دريافت كنند. در اين حالت شركت هواپيمايي موظف است پروازي را براي بازگشت مسافر به مبداء اوليه پرواز تدارك بيند.

البته طبق كنوانسيون بين‌المللي ورشو، اگر ايرلايني با تاخير پروازي خود موجب ضرر و زيان مسافري شود، مسافر حق دارد به دادگاه شكايت كند و ايرلاين مربوطه مسوول است و بايد پاسخگو باشد. اين روش پاسخگويي ايرلاين روش قضايي است و چون در دادگاه، شركت هواپيمايي مسوول تلقي مي‌شود، نيازي به اثبات نيست و حق به مسافر داده مي‌شود. بدون شك اگرچه شركت هواپيمايي آسمان، دلجويي از مسافران براساس قوانين را بايد در سرلوحه خود قرار دهد، از سازمان هواپيمايي كشوري نيز به عنوان دستگاه حاكميتي و ناظر بر اين شركت انتظار مي‌رود تا اتلاف وقت مسافران و نحوه برخورد با آنها را به عنوان يك مشكل جدي مورد بررسي قرار دهد.

کوچولوهای ايرانی « کار» می خواهند

روزنامه قدس: پس از کمي جستجو، آدرس را پيدا مي کنم: «تهران، بالاتر از بيمارستان مهرگان، انجمن کوچولوهاي ايراني.»
تا پيش از اين در گوشه و کنار شهر و در ميان مردم عادي، افرادي را مي ديدم که به دليل کوتاهي قد، توجه من و ساير رهگذران را به خود جلب مي کردند و شايد اولين پرسشي که به ذهنمان مي رسيد اين بود که اين افراد چرا چنين هستند و کوتاه قد مانده اند، اما از اين حقيقت غافل بوديم که اين آدم کوچولوهاي نازنين و دوست داشتني با مشکلات و دشواريهاي ريز و درشت بسياري دست به گريبان هستند و هيچ سازمان و مؤسسه و مرجعي هم نيست که به درخواستها و گرفتاريهاي آنان رسيدگي کند.

آدم کوچولوهاي شهر و کشور ما، از سوار شدن بر مترو و اتوبوس گرفته تا استفاده از دستگاه هاي خودپرداز و از بالا رفتن از پله هاي پر تعداد ادارات و سازمانها گرفته تا گذشتن از عرض خيابانها و از تهيه مسکن و خانه مناسب گرفته تا رفع معضل بيکاري و بسياري مشکلات و گرفتاريهاي ديگر، در تنگنا و محدوديت به سر مي برند و اين در حالي است که همه امکانات رفاهي و خدمات شهري براي افراد عادي و معمولي تعريف مي شوند.
آدم کوچولوها هم وقتي ديدند هيچ کس به فکر آنها نيست، خودشان دست به کار شدند و با تلاش و کوشش فراوان و پس از دوندگي هاي بسيار، مؤسسه و تشکيلاتي را براي خود تأسيس و راه اندازي کردند با عنوان «انجمن کوچولوهاي ايراني».حالا آمده ايم ببينيم اين انجمن چگونه جايي است؛ چگونه شکل گرفته است و چه خدماتي به اعضاي انجمن ارايه مي کند؟


پذيرايي در پله هاي تند

در ورودي ساختمان انجمن باز است و اين موضوع حکايت از آن دارد که انجمن کوچولوهاي ايراني، با آغوش باز پذيراي مراجعان است. از پله هاي تند و تيز و پرشمار ساختمان انجمن بالا مي روم و در همين بدو ورود مظلوميت آدم کوچولوها را احساس مي کنم؛ زيرا بالا رفتن از اين پله ها براي يک آدم معمولي مثل من هم کمي سخت است چه رسد به آدم کوچولوها و معلوم است که مناسب سازي لازم براي اين مورد صورت نگرفته است. با خودم قرار مي گذارم. علاوه بر مواردي که از قبل آماده کرده ايم، در مورد اين پله ها هم با اعضاي انجمن صحبت کنم. در هر حال، پله ها را پشت سر مي گذارم و وارد راهروي ورودي انجمن مي شوم. بر روي ديوارهاي دو طرف راهرو تصاوير و اطلاعاتي که به معرفي فعاليت ها، تلاش ها و دستاورد هاي انجمن کوچولوهاي ايراني در قالب اردوها، همايشها، مسابقات ورزشي و برنامه هاي گوناگون ديگر مي پردازند، با سليقه و دقت نظر خاصي نصب شده اند.
در هر حال، ابتدا دق الباب مي کنم، سپس دستگيره در ورودي را مي چرخانم و داخل مي شوم. به يکباره تعداد پنج، شش نفر آدم کوچولو را مي بينم که دست از کارشان کشيده اند و با کنجکاوي به من نگاه مي کنند. هيچ وقت اين همه آدم کوچولو يکجانديده بودم و اين موضوع برايم تازگي داشت. در آن لحظه، اين احساس به من دست داد وارد فضا و مکاني شده ام که به طور کامل به آن افراد تعلق دارد و من و امثال من هيچ سهم و حقي و در آن جا نداريم، اما بيرون از آن قلمرو کوچک و رشک برانگيز هر چه که هست، براي ما آدمهاي عادي و معمولي است و از اين بابت از خودم شرمنده بودم. سلام کردم و سراغ لنگرودي را گرفتم. قبلاً و به صورت تلفني، با او هماهنگ کرده بودم. يک نفر جلو آمد و بقيه بي هيچ گفتگويي به سراغ کار و امور روزانه خودشان رفتند. با لنگرودي دست دادم و پشت سرش راه افتادم تا به محل انجام مصاحبه و گفتگو برويم. کوتاه قامت بود، اما محکم و مردانه راه مي رفت و سرشار از اعتماد به نفس نشان مي داد. من راحت و او با کمي جابجايي و زحمت، روي مبلها نشستيم و به زودي بحث در گرفت.
حسين لنگرودي خودش را معاونت خدمات، رفاهي انجمن کوچولوهاي ايراني معرفي کرد و درباره چگونگي تشکيل انجمن گفت: دو برادر به نامهاي حميد و مهدي ابراهيمي که خودشان نيز در زمره کوتاه قامتان بلند همت قرار دارند و به ترتيب مديرعامل و رئيس هيأت مديره انجمن هستند، در حدود پنج سال پيش وقتي که مي ديدند آدمهاي هم نوع و هم تيپ خودشان منزوي هستند و از اجتماع کناره مي گيرند و از طرفي در برخي موارد با آنها برخوردهاي نامناسبي صورت مي گيرد، تصميم گرفتند آستينها را بالا بزنند و ضمن تشکيل يک انجمن، آدم کوچولوها را از گوشه و کنار شهر و حتي کشور گرد هم بياورند و با اجراي برنامه ها و طرحهاي مفيد و سازنده، آنها را به اجتماع برگردانند و تا آنجا که ممکن است، مشکلات رفاهي و اجتماعي و حتي معيشتي آنان را برطرف کنند. لنگرودي ادامه داد: برهمين اساس، برادران ابراهيمي پس از نزديک سه سال دوندگي مجوز اين انجمن مردم نهاد را دريافت و آن را از اوايل سال 87 راه اندازي کردند. معاون خدمات رفاهي انجمن کوچولوهاي ايراني افزود: طي اين مدتي که انجمن شروع به فعاليت نموده، تا حدود بسيار زيادي توانسته است اعتماد و نظر اعضا را جلب کند.


زندگي اجتماعي زير چتر نوعدوستي

ميثم محلاتي مدير مالي انجمن، در خصوص نقش و تأثير انجمن کوچولوهاي ايراني در زندگي شخصي خودش مي گويد: اين انجمن نقش بسزايي در زندگي من داشته است، به طوري که باعث شد از ميان همين اعضا همسر اختيار و ازدواج کنم و همين طور هم با ساير اعضايي که مثل خود من کوتاه قامت هستند دوست بشوم و دوستان صميمي خوبي پيدا کنم.
مريم حدادي همسر وي نيز همين نظر را تأييد مي کند و مي گويد: پس از پيوستن به انجمن، تحول روحي خوبي در من ايجاد شد، بخصوص اينکه در اينجا توانستم کار پيدا کنم و به عنوان منشي انجمن مشغول به کار شوم و به عنوان رازدار و امين ساير اعضا شناخته شوم و از همه مهمتر اينکه در همين انجمن با همسرم آشنا شدم که پس از چند روز مراسم خواستگاري و مقدمات ازدواج ما فراهم آمد.
حسين لنگرودي، معاون خدمات رفاهي انجمن کوچولوهاي ايراني، به جنبه ديگري از اهميت و تأثير اين انجمن در زندگي اجتماعي کوتاه قامتان بلند همت اشاره مي کند و مي گويد: خوشبختانه انجمن کوچولوهاي ايراني باعث شد تا ديد و نظري که جامعه پيش از اين در مورد امثال ما داشت تغيير پيدا کند و متحول شود. قبلاً با لفظ نامناسبي از ما ياد مي کردند، ولي در حال حاضر انجمن موجب شده است مردم به ديده احترام به ما نگاه کنند.


کوچولوها ميهمان آقاي مهرباني ها

از جمله برنامه هاي انجمن کوچولوهاي ايراني، برگزاري اردوهاي زيارتي براي اعضاي مربوط است که تأثير مثبت و سازنده اي در روحيه آنها داشته است. زيارت حرم و ضريح مطهر امام رضا(ع) از جمله اين اردوها بود که در سال 89 و با همت انجمن انجام گرفت و اعضا به کمک خادمان آستان ملکوتي ثامن الحجج (ع) توانستند ضريح منور آن حضرت را لمس، و از دل و جان با هشتمين پيشواي شيعيان جهان به نجوا و رازگويي بپردازند. ديدار از فعاليتها و دستاوردهاي آستان قدس رضوي که با همراهي و همکاري مسؤولان صورت گرفت، از ديگر برنامه هاي اين سفر بود.
يکي ديگر از سفرهاي زيارتي و معنوي اعضاي انجمن کوچولوهاي ايراني، سفر به قم و زيارت مرقد منور کريمه اهل بيت، حضرت معصومه(س) بود که با استقبال مشتاقانه اعضا مواجه و برگزار شد.
سيدمحمد حسين جلالي، مدير روابط عمومي انجمن، ادامه سفرهاي معنوي و زيارتي اعضا را مورد تأکيد قرارداد و اظهار داشت: در تاريخهاي چهارم تا هشتم فروردين ماه نود و نيز هشتم تا يازدهم همين ماه سفر اعضا در قالب کاروان راهيان نور به مناطق جنگي تدارک ديده شد. وي افزود: برنامه سفر به کربلاي معلي در ارديبهشت ماه سال جاري مقارن با ايام فاطميه نيز طراحي و برنامه ريزي شده که در صورت استقبال و نامنويسي اعضاي انجمن، برگزار خواهد شد.


هزار و يک مشکل کوچولوها

روي ديگر سکه انجمن کوچولوهاي ايراني، مشکلات و معضلات بسياري است که اين انجمن و اعضا با آن رو به رو هستند. واقعيت اين است، در شرايطي که بعضي از شهروندان معمولي و آدمهاي عادي جامعه به طور مرتب و بي وقفه از کمبود امکانات و تنگناهاي گوناگون اجتماع شکايت دارند، به طور طبيعي افراد کوتاه قامت که هيچ نوع مناسب سازي در سطح جامعه و شهرها براي آنها صورت نگرفته، به مراتب گرفتارتر و در مضيقه و تنگناي بيشتري هستند. معاون خدمات رفاهي انجمن در اين رابطه مي گويد: ما در اين جامعه تازه توانسته ايم خودمان را به مردم بشناسانيم و مشکلاتمان را مطرح کنيم، اما رسانه هاي ارتباط جمعي و مطبوعات در زمينه انعکاس معضلات و مشکلات ما، نقش و تأثير اساسي دارند و بايد به کمک ما بشتابند. لنگرودي مشکل دسترسي به عابر بانکها، مشکل استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، مشکل تردد و عبور و مرور در گذرگاه ها و خيابانها و مشکل تهيه طرح ترافيک را از جمله مشکلات و معضلات اساسي کوتاه قامتان ذکر کرد و يادآور شد: به طور مثال، يک فرد عادي مي تواند از همه کانالها مبلغي هزينه و پرداخت کند و يک آرم طرح ترافيک بگيرد، اما ما افرادي داريم که راننده هستند، ولي طرح ترافيک ندارند و نمي توانند تهيه کنند.
لنگرودي همچنين گفت: مشکل و دغدغه اصلي ما کار است و دولت و سازمانها و نهادها بايد در اين مورد به ما کمک کنند. وي افزود: کساني را داريم که شايد از نظر فيزيکي شرايط مناسبي نداشته باشند، اما مي توانند اپراتور خوبي باشند و يا در زمينه کار با رايانه و پاسخگويي تلفن، به خوبي از عهده بربيايند.

در آرزوي يک سقف نقلي

از جمله مشکلات ديگر اعضاي انجمن کوچولوهاي ايراني و کوتاه قامتان بلند همت سراسر کشور، مشکل مسکن است. انجمن به هر حال توانسته است کوچولوها را به متن زندگي بازگرداند و تا به حال براي پنج زوج از اعضاي خود اقدام به همسر گزيني و برگزاري مراسم عروسي بنمايد و آنها را به اين باور برساند که بايد روي پاي خود بايستند، اما به هر حال، اين عروس و دامادها به خانه و مسکن مناسب احتياج دارند و از اين بابت نبايد دچار رنج و زحمت باشند.
واقعيت اما چيز ديگري است، زيرا نه تنها خانه هايي که هم اکنون کوچولوها در آن روزگار مي گذرانند و شب را به صبح مي رسانند، از نظر مناسب سازي و در دسترس بودن امکانات شرايط ايده آلي ندارند، بلکه همين خانه ها به سختي و با دشواري فراوان تهيه مي شوند.
به اين ترتيب، متوجه مي شويم که کوچولوهاي ايراني يا همان کوتاه قامتان بلند همت، با مشکلات و گرفتاريهاي بسياري دست به گريبان هستند و جا دارد از سوي کساني که به هر نوعي قادر به کمک و مساعدت مي باشند، مورد حمايت قرار بگيرند. لنگرودي، معاون خدمات رفاهي انجمن، در اين مورد مي گويد: ما تا اينجا توانسته ايم خودمان را برسانيم و از اين به بعد هم مي توانيم به هر سختي که شد، روي پاي خودمان بايستيم و به روند فعلي ادامه بدهيم، در عين حال از مسؤولان و ديگران هم مي خواهيم لطف خودشان را از ما دريغ نکنند. وي در همين ارتباط اظهار مي کند: خيلي از افراد آمده اند و گفته اند ما خيلي خوشحال هستيم که چنين انجمني تأسيس شده و قول کمک و مساعدت داده اند، اما همين که رفته اند، ديگر پشت سرشان را هم نگاه نکرده اند.انجمن کوچولوهاي ايراني هم اکنون بالغ بر سيصد نفر عضو دارد و براي پذيرش اعضاي جديد نيز اعلام آمادگي کرده است.اين در حالي است که گفته مي شود بيش از 5 هزار نفر کوتاه قامت بلند همت در سراسر ايران زندگي مي کنند.


حرفهايي از جنس زندگي

بزرگ کوچولوهاي ايراني يا همان کوتاه قامتان بلند همت، حرفها و تعبيرهاي قشنگي از زندگي دارند، هرچند با جسمي غيرعادي روزگار مي گذرانند.به راستي، چه احساسي است زندگي کردن کنار همنوعاني که به لحاظ ظاهري با تو فرق دارند؟ وقتي مجبوري به اقتضاي طبيعت کنار ديگر انسانها حضور داشته باشي، کنارشان راه بروي و در شرايط گوناگون هم صحبتشان شوي، در صورتي که ذهن و دلت با احساس عجيب همراه است؟ شايد بارها پيش آمده باشد که در جمع اجتماعي، با نگاهي پر امتداد بدرقه شان کرده باشيم، بي تصور اينکه حسشان را از زاويه نگاهمان درک کرده باشيم.اما زندگي در اين زمين خاکي با بزرگي خداوندي که انسانهايش را با عشق و حکمت آفريده، چيزي بيش از توجه صرف به جسم مادي و رسيدن به جاودانگي و حقيقت معناي انسان بودن هم بسيار فراتر از گلايه کردن از وضعيت جسماني است.
«انسانها يکسانند و هيچ کدام بر ديگري برتري ندارند» جمله اي است که علي يکي از بزرگ کوچولوهاي ايراني مي گويد و به قول خودش با اين جمله به چنان آرامشي مي رسد که که لذتي وصف ناپذير دارد.
زندگي به چشم علي تنها داشتن زيباييهاي جسماني نيست، بلکه نگرش ژرف و زيبا به دنياست که آن را قشنگ و رنگين مي کند. وي زندگي را زنجير محکمي از حضور انسانها در کنار هم تعريف مي کند و معتقد است در اين زنجير، کوتاه و بلند، زشت و زيبا يکسانند و آمده اند تا در کنار هم زندگي اين هديه خداوندي را تجربه کنند.هر چند اين گفتگو کوتاه بود، معنايش به دلم نشست. بزرگ کوچولوهاي ايراني يا همان کوتاه قامتان بلند همت حرفها و تعبيرهاي قشنگي از زندگي دارند.هرچه هست، آنها به دنيا آمده اند تا زندگي را با همين وضعيت جسماني پيش ببرند و نشان دهند که دل به رضاي خداوند سپرده اند و با اميد، در عرصه هاي مختلف موفقيت را به نام خود ثبت مي کنند.آري آنها هم توانسته اند؛ توانستند درس بخوانند حتي اگر نگاه نامهربان ديگران بدرقه راهشان بوده باشد، توانستند در اجتماع حضور يابند و حتي در رسانه ملي هم ايفاي نقش کردند و اجازه ندادند کوتاهي قدشان باعث شود خود را از ديد جامعه پنهان کنند و با بودن کنار همنوعانشان، شوق حضور را تجربه نمايند.
 

کوچولوها، ازدواج و مشکل لوازم زندگي

حدود 8 تا 10 درصد اعضاي انجمن کوچولوهاي ايراني متاهل هستند و حدود 30 زوج در اين مجموعه فعاليت دارند.
حميد ابراهيمي، مدير اين انجمن، در خصوص ازدواج اعضا مي گويد: ما در اين انجمن پدربزرگ و مادر بزرگ هم داريم. همچنين کساني هم در اين مجموعه فعاليت دارند که تازه ازدواج کرده اند و يا در شرف ازدواج هستند. ابراهيمي در خصوص ميزان مهريه اي که در ازدواجهاي اعضاي انجمن تعيين مي شود، مي گويد: ما کوتاه قدان بلند همت، مثل شما بلند قدها پرتوقع نيستيم! ما بيشتر دوست داريم به سنت گذشته با مهريه هاي کم عمل کنيم. به همين دليل هم اکثر اعضاي ما با مهريه 14 سکه بهار آزادي تشکيل زندگي مي دهند.
وي در خصوص ميزان جهيزيه کوتاه قامتان مي گويد: ما نيز لوازمي مانند ديگران براي زندگي خود خريداري مي کنيم، اما به دليل محدوديتهاي جسماني که داريم، فراهم آوردن برخي از وسايل که نياز ما را نيز تأمين کند، سخت است.
به گفته وي، مراسم عروسي کوتاه قدان نيز مانند ديگر اقشار جامعه برگزار مي شود. اين مراسم معمولا 5 تا 6 ميليون تومان براي داماد آب مي خورد که اگر از حمايت مالي خانواده برخوردار باشد، توان پرداخت آن را دارد؛ اما اگر خانواده براي برگزاري مراسم عروسي به او کمکي نکند معمولاً عروس خانمها کمي از مواضع و توقعات خود پايين مي آيند و مراسم ساده تر برگزار خواهد شد.
رئيس انجمن کوتاه قامتان، از وجود برخي مشکلات و موانعي که بر سر راه ازدواج اين قشر جامعه وجود دارد، گلايه مي کند و مي گويد: بيشتر اعضاي انجمن ما به دليل مشکلات جسماني، قادر به انجام کارهاي سخت نيستند و به همين دليل هم اکثر آنها بيکار هستند و حقوق ثابتي ندارند تا با آن امرار معاش کنند. همين نيز باعث مي شود تا با وجود ميل باطني، جوانان ما موقعيتي براي ازدواج نداشته باشند.
از طرفي، کوتاهي قد ما باعث مي شود تا برخي از لوازم ضروري زندگي مانند کابينتهاي معمولي يک آشپرخانه برايمان قابل استفاده نباشد.

سرانه خريد گل در كشور ۵ شاخه است

سالانه دو ميليارد و ۳۰۰ ميليون شاخه گل در كشور توليد مى شود كه از اين مجموع تنها ۳۷۵ ميليون شاخه آن در داخل به فروش مى رسدكه بر اساس اين آمار سرانه خريد گل در ايران ۵ شاخه محاسبه شده است.غلامحسين سلطان محمدى ، رييس اتحاديه گل و گياه استان تهران در گفت و گو با ايرنا مجموع صادرات گل و گياه كشور در سال گذشته را ۲۰ ميليون دلار عنوان كرد و اظهار داشت: در حالى كه كشور در بخش توليد گل و گياه مقام هفدهم جهان را به خود اختصاص داده است ، در بخش صادرات آن در مقام يكصد و هفتم قرار دارد.رييس اتحاديه گل و گياه استان تهران با اشاره به فعاليت سه هزار ساله ايران در بخش توليد گل وگياه گفت: از مجموع دو ميليارد و ۳۰۰ ميليون شاخه گل توليدى كشور، تنها ۳۰۰ ميليون شاخه آن از نظر كيفى قابل صدور به ديگر كشورها است.وى بابيان اينكه قيمت گل و گياه صادراتى ايران دو برابر قيمت جهانى است، خواستار حمايت بيشتر دولت از اين بخش شد و افزود: اجراى قانون هدفمندى يارانه ها توليدكنندگان سنتى گل و گياه رااز چرخه توليد خارج مى كند، زيرا اين بخش توان مقابله با افزايش قيمت هاى توليد را ندارد.به گفته اين توليدكننده گل در ادامه اجراى قانون هدفمندى يارانه ها از سوى ديگر ۵۰ درصد توليدكنندگان نيز شرايط توليد بهترى نسبت به قبل پيدا مى كنند.سلطان محمدى عادت نداشتن مردم به خريد غذاى روح (گل و گياه) در كنار غذاى جسم و همچنين پائين بودن توانايى خريد گل وگياه بدليل قيمت بالاى اين محصول در كشور را از دلايل استقبال پايين مردم از گل وگياه ذكر كرد.رييس اتحاديه گل وگياه استان تهران در مقايسه اى به بخش توليد و عرضه گل و گياه در كشور تركيه اشاره كرد و گفت: كشور تركيه كه ۳۰ سال در اين بخش فعال شده است، ۱۵ برابر ايران گل و گياه توليد مى كند و مقام چهاردهم صادرات اين محصول را به خود اختصاص داده است.

اینترنت پرسرعت با طعم هدفمندی یارانه ها

وجود 32 میلیون کاربر اینترنت در کشور و رشد 41 درصدی دایری خطوط اینترنت پرسرعت طبق اذعان وزیر ارتباطات حاکی از آن است که بیش از 45 درصد مردم از اینترنت استفاده می کنند. به همین دلیل در گزارشی به اتفاقات پیرامون اینترنت به ویژه از نوع پرسرعت پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، طی یک سال گذشته قطعی دو هفته ای اینترنت به دلیل اختلال در کابل دریایی شبکه اینترنت بین الملل smw4 و قطعی 20 درصدی ارتباطات کشور، جدال بر سر دریافت تخفیف 20 درصدی پهنای باند و تغییر تعرفه خطوط E1 و متولد شدن اینترنت پاک مهمترین و تاثیرگذارترین رویدادهای اینترنت بود. در همین حال تشکیل کمیته نظارت بر انتقال داده های پرسرعت، تصویب آئین‌نامه تعاملی شرکت مخابرات ایران با شرکت‌های ندا، تلاش برای برداشتن محدودیت سرعت اینترنت و تاثیر هدفمندی یارانه ها بر اینترنت پرسرعت از دیگر اخبار مرتبط با اینترنت در یک سال گذشته بود.

یک سال انتظار برای اینترنتی که ارزان نشد
بعد از قطعی 20 درصد ارتباط اینترنت کشور در فروردین ماه 89 که تا اردیبهشت نیز ادامه یافت و اختلالات مکرری که برای کاربران اینترنت به همراه آورد، مسئله تخفیف پهنای‌باند ارائه شده توسط شرکت ارتباطات زیرساخت و موافقت وزارت ارتباطات با آن از اخبار مهمی بود که در اردیبهشت ماه سال گذشته مطرح و مقرر شد این تخفیف 20 درصدی به تمام مشتریان عمده پهنای باند که هم PAPها و هم ISDPها بودند تخصیص یاید. براین اساس پیش بینی شد که این تخفیف نرخ پهنای باند می تواند تا 8 درصد قیمت اینترنت را برای کاربران نهایی کاهش دهد.

اما چندی بعد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعمال این تخفیف را مشروط بر ارائه مستندات کاهش قیمت اینترنت ارائه شده به کاربران نهایی عنوان و وظیفه نظارت بر این کاهش قیمت را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی محول کرد. اما این شرط و شروط درنظر گرفته شده به مذاق شرکتهای اینترنتی خوش نیامد چرا که این شرکتها عنوان کردند که ارائه ضمانت های اجرایی برای دریافت این تخفیف بسیار زمان بر بوده و به دلیل انتظار ایجاد شده برای کاربران، این شرکتها مجبور به کاهش قیمت قبل از دریافت تخفیف خواهند بود.

داستان ارائه تخفیف در نرخ پهنای باند اینترنت از سوی دولت و ماجرای دریافت این تخفیف از سوی بخش خصوصی تا اواخر سال 89 ادامه داشت به نحوی که شرکت‌های اینترنتی همچنان ادعا می کنند که به هیچ وجه نتوانسته‌اند از این تخفیف استفاده کنند و تنها در در اواخر بهمن ماه یکی از شرکت های PAP توانست این تخفیف را دریافت کند.

مصوبه ای که به لغو پروانه مخابرات منجر می شد
تغییر ودیعه به هزینه و افزایش تصاعدی آبونمان خطوط E1 از سوی شرکت مخابرات ایران و بازگشت دوباره شرایط تغییر یافته به روال گذشته نیز یکی از مهمترین رویدادهای اینترنت طی یک سال گذشته است که هنوز هم ابهاماتی به همراه دارد.

شرکت مخابرات ایران در ابتدای سال 89 اعلام کرد که برای بهبود وضعیت بازار و جلوگیری از بازار سیاهی که در مورد خطوط E1 وجود دارد، آن چه را که روال قبلی بود تغییر داده و نهایتا این تغییر به نفع همه خواهد بود. به این ترتیب هزینه نگهداری ماهیانه این خطوط را از 25 هزار تومان به ازاء هر لینک E1 درماه با افزایش حدود چهار برابری به رقم 95 هزارتومان تغییر داد و با تغییر روش دریافت هزینه اولیه نیز 50 درصد از مبلغی که شرکتها به عنوان ودیعه و به صورت امانت برای اجاره این خطوط نزد شرکت مخابرات ایران و شرکتهای مخابرات استانی گذاشته بودند به هزینه تبدیل کرد.

این اقدام از سوی مدیران شرکت‌های خدمات گیرنده از مخابرات غیرقانونی خوانده شد و کشمکش ها بر اثبات آن به جایی رسید که جز شرکت مخابرات ایران تمام نهادهای موثر حوزه ICT از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گرفته تا شورای رقابت، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، انجمن ISPها و نیز سازمان حمایت از مصرف کننده وزارت بازرگانی برای لغو آن اقدام کردند.

خطر از بیخ گوش مخابرات گذشت
با کش و قوس های فراوان و اخطارهایی که نزدیک بود به لغو پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران منجر شود این تعرفه ها در 27 بهمن ماه به حالت اول بازگشت و به ظاهر مشکل تعرفه‌های خطوط اینترنت حل شد اما در آخرین روزهای اسفند مسئولان مخابرات بار دیگر از پیشنهاد تغییر تعرفه خطوط E1 برای سال 90 به رگولاتوری خبر دادند!

محدودیت سرعت اینترنت برداشته شد؛ نشد!
در مهرماه سال‌ 89 بود که کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌به طرح برداشته شدن محدودیت سرعت اینترنت 128 کیلوبیت بر ثانیه برای کاربران خانگی رای مثبت داد و اعلام کرد در صورت تصویب این طرح در کمیسیون تلفیق مجلس، به زودی محدودیت سرعت اینترنت برای کاربران خانگی برای همیشه برداشته خواهد شد.

از اردیبهشت‌ماه سال 89 نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حذف محدودیت سرعت اینترنت برای کاربران خانگی را وعده داد و اظهار کرد که در برنامه پنجم توسعه پیشنهاد برداشتن محدودیت برای کاربران خانگی داده شده که در صورت تصویب مجلس، این ظرفیت در داخل کشور توسعه خواهد یافت و حداقل دسترسی کاربران خانگی به اینترنت با سرعت 512 کیلوبیت بر ثانیه ممکن می شود.

البته این موضوع انتقادات زیادی را نیز به همراه داشت چرا که اکثر کارشناسان معتقد بودند که تصمیم برای محدودیت در سرعت اینترنت با تصویب مجلس نبوده که حالا با تصویب مجلس برداشته شود و دولت باید به صورت مستقیم نسبت به ایجاد دسترسی برای کاربران مطابق با استانداردهای دنیا و دریافت خدمات الکترونیکی بر این بستر اقدام کند. اما با تمام این انتقادات اکثر کاربران و فعالان این حوزه منتظر بودند تا مجلس بتواند کاری انجام دهد و این محدودیت چند ساله سرعت اینترنت برای کاربران خانگی را حذف کند.

اما بعد از ماهها انتظار در اواخر بهمن ماه اعلام شد که با افزایش نرخ سقف پهنای‌باند مصرف کنندگان خانگی اینترنت، از میزان کنونی آن یعنی 128 کیلوبیت در ثانیه به نرخ بالاتر مخالفت شد و سرعت 128 کیلوبیت در ثانیه، کماکان سقف حداکثر سرعت مجاز کاربران خانگی باقی خواهد ماند ؛ در عوض در ماده 46 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور بر موضوع گسترش شبکه ملی اطلاعات یا اینترانت (اینترنت داخلی) تاکید شده است.

پهنای باندی که تخصیص داده نشد
عدم تخصیص پهنای ‌باند یکی از مشکلاتی است که طی یک سال گذشته بارها از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت عنوان شده و در مقابل شرکت ارتباطات زیرساخت معتقد است که به تمامی تقاضاها پاسخ داده است.

به اعتقاد شرکتهای دارای مجوز PAP ، عدم تخصیص پهنای‌ باند مورد نیاز این شرکتها باعث شد تا برغم کشش شدید بازار برای بهره ‌گیری از خدمات ADSL، عرضه این خطوط متوقف شود تا PAP ها بتوانند مشتریان ثابت خود را حفظ کنند و کیفیت ارائه خدماتشان افت نکند.

این شرکتها مدعی شده اند که توزیع پهنای باند از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت بگونه ای است که برای مثال از 50 خطSTM1 حدود 40 خط بین شرکت‌های مخابرات استانی تقسیم شده و تنها 10 خط به کل مشتریان بخش خصوصی اعم از PAP ها یا ISDP ها تخصیص می یابد.

این در حالی است که طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دایری خطوط اینترنت پرسرعت در کشور طی یک سال گذشته با رشد حدود 41 درصدی همراه بوده است.

با این وجود تشکیل کمیته نظارت بر انتقال داده‌های پرسرعت از نظر شرکت‌های PAP یکی از رویدادهای مهم این حوزه است که همزمان با ورود پرقدرت شرکت مخابرات ایران به حوزه اینترنت پرسرعت تشکیل و عمده کارش بیان مشکلات و موانع کار شرکت‌های PAP و برطرف کردن آن موانع خواهد بود.

این کمیته با حضور چند نماینده از گروه شرکت‌های PAP و نمایندگان شرکت مخابرات ایران و شرکت مخابرات استان تهران تقریبا هر هفته تشکیل شد که گفته می شود دستاورد آن توسعه نزدیک به نیم میلیون پورت ADSL در مراکز تهران و کرج در آخرین روزهای سال 89 است. همچنین به گفته اعضای این کمیته شفافیت‌های حاکم بر مذاکرات جلسات این کمیته، روند کار را برای هر دو طرف بهبود داده است.

اینترنت پرسرعت با طعم هدفمندی یارانه ها
هدفمندسازی یارانه‌ها اتفاق مهم دیگری است که به صورت غیر‌مستقیم برهمه چیز تاثیر‌گذار بوده و از این حیث بخش ارتباطات و اینترنت کشور هم از آن بی نصیب نماند.

افزایش قیمت برق پس از هدفمندی یارانه ها میل کاربران به اینترنت کم سرعت را کاهش داد و عده زیادی به سمت راه حل اینترنت باند وسیع رفتند که نتیجه آن استقبال از خدمات شرکت‌های PAP و اینترنت ADSL ارائه شده توسط خود مخابرات ایران بود. در این میان تعداد کاربرانی که از اینترنت ADSL استفاده می‌کردند و رایانه‌شان 24 ساعته روشن بود، با افزایش قیمت برق، به خرید سرویس با سرعت بیشتر تمایل نشان دادند اما ثابت ماندن سقف 128 کیلوبیت در ثانیه عملا کاربران خانگی را با یک گزینه آن هم کم کردن حجم دانلود به جای افزایش سرعت دسترسی مواجه کرد.

ايجاد شغل فقط نرخ بيكارى را ثابت نگه مى دارد

ساليانه يك ميليون و ۶۰۰ هزار نفر متقاضى كار وارد بازار كار مى شوند يعنى يك ميليون و ۶۰۰ هزار شغل كه در سال ايجاد كنيم به نياز ورودى هاى جديد بازار كار كشورمان پاسخ گفته ايم و شما تنها مى توانيد بينيد كه نرخ بيكارى ثابت بماند.
به گزارش مهر، عبدالرضا شيخ الاسلامى،وزير كار و امور اجتماعى با بيان اينكه در حال حاضر بدترين شكل موجود در كشور ما بيكارى است، اظهار داشت: نه اينكه از بيكارى معضل بدترى وجود ندارد، بلكه به دليل اينكه بيكارى ريشه و منشا بسيارى از ناهنجارى ها مانند اعتياد، طلاق و بزهكارى است.
وى همچنين در برآورد تعداد بيكاران كشور نيز تصريح كرد: طبق آخرين آمارى كه رئيس جمهورى اعلام كرده اند، تعداد بيكاران كشور ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر است و تقريبا در حد ۱۰ درصد نيز نرخ بيكارى كشور وجود دارد.
به گفته وزير كار و امور اجتماعى، اگر جمعيت فعال را ۲۵ ميليون نفر در نظر بگيريم، حدود ۲‎/۵ ميليون بيكار به منزله ۱۰ درصد نرخ بيكارى است كه البته هرچند ممكن است اين نرخ در كشور ما نسبت به كشورهاى ديگر پايين تر باشد اما ما بايد تلاش كنيم كه همين ميزان را نيز كاهش دهيم.
شيخ الاسلامى بيان داشت: اما نكته اى كه من مى خواهم بگويم اينكه ممكن است بعضى از دوستان و مردم گمان كنند كه اگر اين همه شغل ايجاد شده پس چطور همچنان بيكارى در كشور وجود دارد؟ در اين مورد بايد بگويم كسى ادعا نكرده كه بيكارى حذف شده است و ديگر بيكار در كشور نداريم.
وى تاكيد كرد: اتفاقا طبق آمارهايى كه ما داريم، ساليانه يك ميليون و ۶۰۰ هزار نفر متقاضى كار وارد بازار كار مى شوند يعنى يك ميليون و ۶۰۰ هزار شغل كه در سال ايجاد كنيم به نياز ورودى هاى جديد بازار كار كشورمان پاسخ گفته ايم و شما تنها مى توانيد بينيد كه نرخ بيكارى ثابت بماند.

افزايش ۱۵ درصدى وابستگى بودجه ۹۰ به نفت

روزنامه ابرار اقتصادی: رقم مصوب كميسيون تلفيق درباره درآمد حاصل از فروش نفت خام نسبت به آنچه در سال ۸۹ تصويب شده بود (۴۳ هزار ميليارد تومان) ۱۵ درصد افزايش دارد كه اين رقم با توجه به تورم پيش بينى شده است.
به گزارش ايسنا، محمدمهدى مفتح، سخنگوى كميسيون تلفيق اظهار كرد: دولت در لايحه بودجه درآمد حاصل از فروش نفت خام را ۵۷ هزار و ۷۲۰ ميليارد تومان پيش بينى كرده بود كه كميسيون تلفيق اين رقم را به ۵۰ هزار ميليارد تومان كاهش داد و تصويب كرد.
وى افزود: در حال حاضر رقم مصوب كميسيون تلفيق درباره درآمد حاصل از فروش نفت خام نسبت به آنچه در سال ۸۹ تصويب شده بود (۴۳ هزار ميليارد تومان) ۱۵ درصد افزايش دارد كه اين رقم با توجه به تورم پيش بينى شده است.
نماينده مردم رزن در مجلس يادآور شد: مصوبه ديگر كميسيون تلفيق درباره فروش دارايى هاى سرمايه اى بود كه دولت آن را ۸۴۰ ميليارد تومان پيش بينى كرده بود و كميسيون تلفيق نيز همين رقم را به تصويب رساند.
وى با بيان اين كه ارقامى كه در بخش د رآمدهاى لايحه بودجه ۹۰ تصويب شده ارقام پيش بينى شده توسط دولت بوده است، ادامه داد: دولت در لايحه بودجه ۹۰ قيمت هر بشكه نفت خام را ۸۰ دلار و هر دلار را ۱۰۵۰ تومان پيش بينى كرده بود كه در كميسيون تلفيق نيز بر اساس درآمد فروش نفت خام همان عدد دولت مورد تصويب قرار گرفت.
سخنگوى كميسيون تلفيق بودجه، اضافه كرد: مصوبه ديگر اين كميسيون درباره جرايم معوق راهنمايى و رانندگى بود كه بر اساس پيش بينى دولت هزار ميليارد تومان از اين بخش در بودجه ۹۰ درآمد كسب شود و جرايم معوق در طول سال ۹۰ بخشيده شود، به شرط اين كه افراد جرايم شان را بپردازند. پس از بحث هاى انجام شده در كميسيون تلفيق اين رقم به ۵۰۰ ميليارد تومان كاهش يافت و تصويب شد.

مردم سرگردان و تاکسيهای پارکينگ نشين شيراز

روزنامه ابتکار: در حاليکه مردم شيراز ساعتها کنار خيابان منتظر تاکسي هستند اين خودروها يا در بخش سرويس مدارس فعالند يا به واسطه شغل ديگر رانندگان در پارکينگ ها متوقف هستند.
يکي از زيرساختهاي بسيار مهم شهرنشيني استفاده از وسائل حمل و نقل عمومي است. مترو، تاکسي، اتوبوس و.. وسائل حمل و نقل عمومي به شمار مي‌روند که در هريک در جايگاه خود سهم موثري در حمل و نقل عمومي ايفا مي‌کند و ضمن اينکه هرکدام سهم بسزايي در اين دارند که شهروندان کمتر از خودروهاي شخصي خود استفاده کنند.در کلانشهر شيراز به واسطه فقدان مترو وظيفه حمل و نقل عمومي بر دوش ناوگان تاکسي و اتوبوس قرار دارد که در اين راستا به جهت زمان رسيدن به مقصد و تعداد جمعيت زياد استفاده کننده از اتوبوس، تاکسي در شيراز مورد استقبال گسترده مردم قرار دارد.به غير از کمبود تاکسي در سطح شهر به دليل حضور در سرويس مدارس بخشي از تاکسيهاي شيراز را در زمان ساعات اداري مي‌توان در پارکينگها نيز مشاهده کرد چراکه برخي از صاحبان تاکسي جز شغل ديگري نيز دارند و و از صبح تا ظهر تاکسيهاي خود را در پارکينگ متوقف کرده و تنها در زمان برگشت به منزل که حدود ساعت 14 تا 16 بعد از ظهر است اقدام به جابجايي مسافر کنند که در اين ساعات نيز حجم درخواست براي استفاده از تاکسي بسيار کم است. در اين خصوص بايد گفت بيشترين درخواستهاي شهروندان براي استفاده از تاکسي از ساعت هفت صبح تا 9 صبح براي رسيدن به محل کار، ساعت 12 ظهر تا 14 بعد از ظهر و از ساعت 17 عصر تا 20 شب است که مردم در اين ساعتها بيشترين استفاده‌هاي خود را از سرويس حمل و نقل عمومي به خصوص تاکسي انجام مي‌دهند که در اين ساعتها اکثر رانندگان تاکسيهاي شيراز در حال انجام سرويس مدارس و ... و يا مشغول استراحت در منزل پس از هشت ساعت انجام کار در شغل ديگر خود هستند.در اين رهگذر در ساعات پردرخواست مردم يا همان پيک استفاده از تاکسي، خيابانهاي اين کلانشهر مملو از مسافراني است که در انتظار تاکسي در سرگرداني به سر مي‌برند و در اين مابين تاکسيها به واسطه شغل ديگر راننده در پارکينگها غيرفعالند يا در سرويس مدارس مشغولند وظرفيت تعداد باقيمانده نيز جوابگوي ميزان درخواستها نيست.اما مدير عامل سازمان تاکسي شيراز نيز در گفتگو با مهر گفت: در حال حاضر 12 هزار خودرو تاکسي در سطح شهر شيراز وجود دارد که البته برخي از آنها نيز به نوعي مشغول به کار نيستند و تنها بخشي از روز را به فعاليت و خدمات رساني اختصاص مي‌دهند. توقف تاکسي در پارکينگ ادارات و سازمانها و يا در کل خارج از فعاليت بودن مورد تائيد ما نيست که در اين راستا به زودي با نصب سيستمهاي هوشمند بر روي خودروهاي تاکسي مي‌توانيم به راحتي زمان کار آنها را مشخص کنيم و از محل حضور اين خودروهاي خدماتي اطلاع کامل داشته باشيم. با اين تفاسير بايد گفت در شرايطي که مردم ساعتها بايد در انتظار ناوگان حمل و نقل عمومي کنار خيابانها منتظر بمانند، تمايل به استفاده از خودروهاي شخصي در بين آنها بيشتر خواهد شد و اين امر نه تنها بر حجم ترافيکها و تبعات زيست محيطي و اتلاف وقت مردم تاثير مي‌گذارد بلکه از ميزان درخواست شهروندان نسبت به ناوگان حمل و نقل عمومي را نيز مي‌کاهد که در اين خصوص بايد تمهيدات لازم انديشيده شود.

خطر انقراض "لاله های واژگون" در زاگرس

خبرگزاری مهر: گل لاله واژگون، لاله سرنگون یا اشک مریم از گونه های نادر گیاهی استان ایلام است که این گل زیبا در کوه های استان ایلام در معرض انقراض قرار گرفته است.

گل لاله واژگون یا لاله سرنگون از گونه های نادر گیاهی استان ایلام است که در ماههای فروردین و اردیبهشت ماه به گل می نشیند.

گل لاله واژگون یکی از گلهای زیبا و نادری است که رویشگاه آن در کوه های زاگرس است و در استان ایلام گستره رویش آن به مساحت 10هزار هکتار است.

این گل زیبا از طریق پیار و بذر تکثیر می شود و چرای احشام، تخریب زیستگاه برای ایجاد اراضی کشاورزی، برداشت مستقیم این گیاه و عرضه به بازار مهم‌ترین عوامل تهدید لاله های واژگون است.

متاسفانه برخی افراد سودجو آن را از ریشه کنده و در بازار می فروشند و باعث از بین رفتن آن می شوند.

این گیاه نخستین بار در سال 1576 میلادی به وسیله جهانگردان اروپایی از ایران به اتریش برده شد.

شیوه پرورش لاله واژگون در باغها و گلخانه‌ها در سطح وسیعی از اروپا رواج دارد در حالیکه این گل در فلات ایران و کوه های زاگرس به طور طبیعی رشد و نمو می‌کند.

عمر زنده ماندن گلهایی که از دشتها و مناطق کوهستانی کشور چیده می شوند 20 تا 24 ساعت زیرا این گل تنها در مناطق سرد کوهستانی قابلیت رشد دارد.

نام دیگر لاله واژگون، "لاله سرنگون" و "اشک مریم" است که 100 تا 120 سانتیمتر از سطح زمین قد می کشد.

معاون منابع طبیعی ایلام در این ارتباط به خبرنگار مهر در ایلام گفت: گل دهی گل لاله واژگون در فصل بهار یعنی فروردین و اردیبهشت است، البته شهریور و مهر آغاز تقسیم شدن بوته های این گل است و عمر کوتاهش با شدت بارانهای بهاری تمام می شود و پایان بارشها، آغاز ریزش برگهای لاله های واژگون است.

عبدالسلام پیری افزود: گلهای لاله واژگون قابلیت تکثیر از طریق کشت گلخانه ای را دارند و این حرکت خوب و تاثیرگذاری است زیرا که از انقراض این گونه گیاهی جلوگیری می شود.

وی بیان داشت: این گونه گیاهی به وسیله دامها و تغییرات کاربری زمینهای کوهستانی به شدت در حال تهدید است.

این مسئول یادآور شد: عمر زنده ماندن گلهایی که از دشتها و مناطق کوهستانی کشور چیده می شوند 20 تا 24 ساعت است زیرا این گل تنها در مناطق سرد کوهستانی قابلیت رشد دارد.

استان ایلام با داشتن جاذبه های طبیعی منحصر به فرد به عروس زاگرس لقب گرفته است و وجود لاله واژگون در طبیعت بکر ایلام باعث جذب گردشگران متعدد به این مناطق می شود.

از طرفی دیگر می توان با تکثیر این گل در گلخانه از آن به عنوان یک صنعت اشتغالزا برای جوانان استفاده کرد چرا که این گل طبق گفته کارشناسان خواص دارویی نیز دارد.

با این حال خود مرم نقش مهمی در توسعه لاله واژگون دارند بطوریکه وقتی راهی طبیعت می شوند و با لاله واژگون برخورد می کنند، به آن صدمه وارد نکنند.

تجمع اعتراضی کارگران مقابل فرمانداری کاشان

خبرگزاری هرانا - صبح روز گذشته کارگران ریسندگی و بافندگی کاشان مقابل فرمانداری ویژه این شهرستان دست به تحمع زدند.

در این تجمع اعتراض آمیز نسبت به عدم پرداخت عیدی سال ۱۳۸۹ و حقوق هفتگی خود که کارفرمای این شرکت تعهد کرده بود هفته‌ای ۸۰ هزارتومان پرداخت کند اعتراض داشته وخواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

درکاشان تعدادی ازاین کارگران درگفتگو با خبرنگار ایلنا ابراز داشتند به رغم اینکه ۳۰ ماه حقوق معوقه طلب داریم و شرکت تعهد نموده بود که هفته‌ای ۸۰ هزارتومان به کارگران این شرکت پرداخت کند ولی مدت سه هفته است که مدیریت شرکت این مبلغ را پرداخت نکرده است.

این کارگران همچنین از عدم پرداخت عیدی سال گذشته خود یعنی سال ۱۳۸۹ انتقاد نموده وخواستار پرداخت عیدی خود بودند آن‌ها ابراز داشتند علیرغم اینکه مسئولین قول داده بودند که تعداد ۴۰۰ نفر از کارگران این شرکت را بازنشست نمایند ولی تاکنون هیچ اقدامی دراین رابطه نشده است.

کارگران دراین تجمع اعتراض آمیز ازمسئولین مربوطه خواستند تا نسبت پرداخت حقوق معوقه، عیدی، پرداخت ۳۰ ماه حقوق معوقه، مشکل بازنشستگی ومشکلات پیش روی آن‌ها هرچه سریعترپیگیری و اقدام نمایند.

شایان ذکر است که فرمانداری ویزه شهرستان کاشان صبح امروز جلسه‌ای را با حضور مدیریت این شرکت، روسای ادارات کارواموراجتماعی، صنایع ومعادن، تامین اجتماعی ودیگر مسئولین مربوطه به منظور بررسی ورسیدگی به مشکل این کارگران درفرمانداری ویژه این شهرستان تشکیل داده است.

بالا گرفتن مخالفت با خامنه ای در میان خانواده وی

سایت ندای سبز آزادی: برخی اقوام درجه یک رهبری نظام درپی تماس فرزندان آیت الله خامنه ای برای اعلام تمایل ایشان به دیدن اقوام، با بهانه ای مختلفی از پذیرش آیت الله خامنه ای امتناع ورزیدند.
بنا بر خبری که یکی از اقوام نزدیک آیت الله خامنه ای در مشهد در اختیار ندای سبز آزادی قرار داده است، رابطه آیت الله خامنه ای با اقوام پدری و مادری خود که اغلب مقیم مشهد هستند پس از حوادث سال 88 به شدت تیره شده است و حتی دایی بزرگ ایشان آقای"س. ع. م" به همراه همسر و پسرش به انگلستان پناهنده شده است. ایشان در زمان ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای مدیر تشریفات نهاد ریاست جمهوری بود. وی پس از انتخابات به صورت علنی با دولت کودتا مخالفت می کرد و در پی سرودن اشعاری برعلیه دولت کودتا و انتشار آن اشعار، توسط دادستانی انقلاب احضار شده بود. همین امر هم موجب می شود که وی نهایتاً به همراه همسر و پسرش از ایران خارج شود و در انگلستان تقاضای پناهندگی کند.
در عین حال افزایش مخالفت در میان نزدیکان آیت الله خامنه ای پس از انتخابات 88 به حدی بود که یکی از دایی زادگان ایشان بازداشت و به دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده است.
سنت آیت الله خامنه ای برای دیدار با نزدیکان و خویشاوندان در سفرهای نوروزی یا تابستانی به مشهد بدین صورت بود که فرزندان آیت الله خامنه ای، اقوام را برای صرف ناهار در یک روز تعطیل به کاخ ملک آباد ( که محل اقامت ایشان در مشهد است ) دعوت می کردند. امری که پس از حوادث انتخابات سال 88 بی رونق شده بود و بسیاری از اقوام در دیدار با رهبری انقلاب حاضر نمی شدند. امسال اما تقریباً اکثر اقوام درجه یک آیت الله خامنه ای حاضر نشدند تا در کاخ ملک آباد به حضور رهبری نظام اسلامی برسند. همین امر هم موجب شد تا فرزندان آیت الله خامنه ای در تماس با خویشاوندان ایشان، تمایل آیت الله را برای دیدار با آنها اطلاع دهند که در این میان نیز برخی از افراد حاضر به دیدار با ایشان نشدند.

تجمع بیش از هزار تن از کارگران کارخانه کیان تایر

سایت ایران کارگر: بيش از 1000 نفر از كارگران كارخانه لاستيك سازي البرز ( كيان تاير ) امروز سه شنبه 1390.1.16 از ساعت 0800 در مقابل اين شركت تجمع كرده و به ادامه تعطيلي اين كارخانه وعدم امنيت شغلي اعتراض كردند. اين تجمع تا ساعت1300 ادامه داشت . يكي از كارگران گفت در ادامه تجمعاتي كه بخاطر پيگيري 5 ماه حقوق معوقه و همچنين نداشتن مواد اوليه داشتيم از تاريخ 23 اسفند ماه 89 تا تاريخ 16 فروردين تعطيل اعلام شد . اما امروز كه براي كار آمديم ، كارخانه بازنبود و مواد اوليه و الزامات كار نداشته و مجددا تا تاريخ 3 ارديبهشت تعطيل اعلام گرديد .

استقبال موش ها از دانشجویان دختر خوابگاه در بابلسر

شمال نیوز: موشهای چاق و آلوده در اولین روزهای پس از تعطیلات نوروزی به استقبال دانشجویان دختر خوابگاه دخترانه زینب (س) در روبروی دانشگاه مازندران در شهر بابلسر رفتند.

تعدادی از دانشجویان خوابگاه دخترانه حضرت زینب (س) در دانشگاه دولتی مازندران واقع در بابلسر از حضور گسترده موشها در این خوابگاه خبر دادند.

یکی از دانشجویان این خوابگاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قبل از عید از شمار فراوان سوسکها در این خوابگاه به مسئولان شکایت کردیم و آنها قول دادند در ایام عید خوابگاه از حضور سوسکها خالی شود.

وی افزود: در آخرین روزهای تعطیلات مسئولان به وعده خود عمل کردند و با اقدام به سمپاشی خوابگاه نسل سوسکها در این خوابگاه ظاهرا معدوم شده است اما به جای آنها موشها در خوابگاه جولان می دهند.

دانشجوی دیگری گفت: من نیمه شب چهاردهم فروردین از تهران به بابلسر رسیدم و از فرط خستگی با لباس روی تخت اتاق خودمان خوابیدم. ساعت حدود دو نیمه شب با صدای خش خشی در زیر پایم از خواب پریدم و متوجه شدم موشها قصد استقبال از من را دارند!

یک دانشجوی دیگر هم گفت: من وقتی به خوابگاه آمدم روی تختم مقدار زیادی ماکارانی خرد شده و نیز فضله موش دیدم اما باور نکردم و فکر کردم خیالات است و حتما یکی از دوستان با من شوخی کرده است اما درحالیکه جارو به دست حول و حوش تختم را تمیز می کردم ناگهان موشی از زیر تخت بیرون پرید و من از ترس دچار تهوع شدم.

یک دانشجوی قدیمی تر هم که ارتباط خوبی با مسئولان خوابگاه داشت به مهر گفت: موضوع را مسئولان در میان گذاشتیم و ظاهرا ماجرا از این قرار است که مسئولان پس از سمپاشی خوابگاه برای سوسک کشی برق خوابگاه را در تعطیلات به طور کامل قطع کرده اند.

وی ادامه داد: پس از آن یخچالهای خوابگاه آب شدند و آب آنها در خوابگاه جاری شد. پس از آن بوی یخچالهای متعفن خوابگاه را فرا گرفت و مسئولان درهای خوابگاه را باز کردند تا هوای خوابگاه عوض شود.

این دانشجو تاکید کرد: با این اقدام مسئولان آنها در واقع موشها را به خوابگاه راه دادند و موشها هم انصافا کم نگذاشته و استقبال جانانه ای از دانشجویان دختر خوابگاه حضرت زینب (س) کردند.

به گزارش مهر، دانشجوی دیگری هم گفت: این خوابگاه به خصوص در بلوکهای 1 و 2 و 3 و 4 قدیمی است و مسائل بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به نداشتن حمام داخل خوابگاه و خارج از مجموعه اشاره کرد.

وی تاکید کرد: البته داخل خوابگاه حمامهایی ساخته اند که متاسفانه همیشه خراب است و ما همواره باید از حمامهای بیرون خوابگاه استفاده کنیم.

یک دانشجوی خوابگاه پسرانه نواب که دانشجویان پسر دانشگاه مازندران در آن ساکن هستند نیز گفت: خوابگاه ما نزدیک دریاست و بارها آب کل خوابگاه را فرا گرفته و بچه ها را سرگردان کرده است.

وی تصریح کرد: موش و سوسک و ریزش سقف و لرزش ساختمان هنگام راه رفتن برای دانشجویان خوابگاه نواب امری بدیهی و عادی شده که دیگر از کنار آن به سادگی عبور می کنند.