روز شنبه عزایمان را به خیابان می‌آوریم

سایت تحول سبز: جوانان احزاب اصلاح طلب در فراخوانی از مردم دعوت کردند تا در روز شنبه ۱۴ خرداد از ساعت ۶ بعد از ظهر با در دست داشتن شمع و برای پاسداشت سومین شب شهادت هاله سحابی مقابل حسینیه ارشاد حاظر شوند. در قسمتی از این بیانیه آمده است: ما ترجیح می‌دادیم که حسینیه ارشاد که دهه‌هاست مامن نیروهای ملی-مذهبی است و بارها شاهد سخرانی عزت‌الله سحابی و دختر شهیدش در این مکان بوده‌ایم میزبان خیل جوانان عزادار باشد، اما حالا عزایمان را به خیابان شریعتی می‌آوریم و این تجمع را در فاصله پل سیدخندان و خیابان میرداماد برگزار خواهیم کرد.


 

جایزه جهانی حقوق بشر به هاله سحابی
جایزه جهانی کتاب حقوق بشر دیروز طی مراسمی در وین به هاله سحابی تقدیم شد. این جایزه که به کتاب" نامه هایی به شکنجه گرم" اهدا شده بود توسط هوشنگ اسدی نویسنده کتاب به خانواده سحابی وهاله سحابی که در مراسم تشییع جنازه پدرش توسط نیروهای امنیتی کشته شد تقدیم گردید.

هوشنگ اسدی در این مراسم که در سالن شهرداری شهر وین برگزار شد ضمن سخنانی با اشاره به حادثه دردناک مرگ هاله سحابی در مراسم تشییع جنازه مهندس سحابی گفت:امروز صبح یک زن دیگر ایرانی قربانی خشونت حکومت اسلامی گردید. من با چشمانی اشکبار و قلبی خونین این جایزه را به هاله سحابی مبارز راه آزادی و همه جانباختگان این راه تقدیم می کنم.

در این مراسم که با شرکت بیش از 500 نفر و در حضور مقامات سیاسی مطبوعاتی وهنرمندان وین برگزار شد، هوشنگ اسدی ضمن سخنانی تاکید کرد که این جایزه به همه کسانی تعلق دارد که نقض حقوق بشر را اصلیترین معضل جامعه ایران می دانند و همه کوشش خود را برای احقاق حقوق مردم ایران به کاربسته اند.

این جایزه بین المللی که دومین دوره آن برگزارشد، برای کتاب" نامه هائی به شکنجه گرم" به نویسنده و روزنامه نگار ایرانی تعلق گرفته است. این کتاب شرح خاطرات هوشنگ اسدی در زندان های جمهوری اسلامی است و تابستان سال گذشته توسط انتشارات "یک دنیا"در اکسفورد منتشر شده و بر اساس مطالب مندرج در وبلاگ کتاب مورد استقبال گسترده مطبوعات برجسته جهان قرار گرفت هاست.

نویسنده ایرانی در این مراسم اعلام کرد بنیادی علیه شکنجه تاسیس کرده است.

" جشن کتاب" اطریش ازسال 2006 به معرفی و تجلیل از بهترین و پرخواننده ترین کتاب های سال اختصاص دارد. " جشن کتاب " ازسال گذشته، باهمکاری صاحبان "صنعت نشرکتاب و رسانه" و وزارت آموزش، فرهنگ وهنر این کشور " جایزه جهانی بهترین کتاب حقوق بشر" را نیز اهدا می کند. هدف از ارائه این جایزه تاکید براهمیت حقوق بشر بعنوان مقوله ایست که مطابق منشور سازمان ملل، بنیان "آزادی، عدالت وصلح " در جهان است.

منتخبین این جشن، نویسندگان و روزنامه نگارانی هستند که خشونت و پایمالی حقوق بشر را بصورت خبر، گزارش و کتاب عرضه و جهانیان را از نادیده انگاشتن قوانین بین المللی مطلع کنند. برخی از این نویسندگان و روزنامه نگاران خود درمعرض خشونت می گیرند وگاه جانشان هم بخطرمی افتد.

جایزه بین المللی" کتاب حقوق بشرسال" برای قدردانی و بزرگ داشت ارزنده ترین این فعالیت ها که در قالب کتاب (چه مستند وچه داستانی) ارائه شده اند، اختصاص یافته است.

هر ساله یاتی بین المللی شامل 19 نفر از شاخصترین روزنامه نگاران و معتبرترین اهالی رسانه تحت مدیریت وزیر فرهنگ اتریش کتابهائی را که از سال 2005 به بعد به زبانهای انگلیسی یا آلمانی منتشر شده اند، بعنوان نامزد دریافت جایزه به هیات داوران معرفی می کنند. هیات داوران هم که شامل شش روزنامه نگار برجسته اطریشی است کتاب برنده را برمی گزیند.

برای انتخاب کتاب برگزیده حقوق بشر امسال 20 کتاب که نویسنده یکی از آنها ماریا وارگاسیوسا برنده نوبل ادبیات است، در اختیارهیات داوران قرار گرفت.

هوشنگ اسدی که کتابش به زبانهای لهستانی و هلندی و آلمانی در حال ترجمه است و برگردان آن به چند زبان دیگر دنیا هم بزودی آغاز می شود، درمصاحبه های خود اعلام کرد که متن فارسی کتاب بزودی منتشرخواهد شد و با ناشرقرارداد نگارش جلدهای دو و سوم کتاب منعقد شده است.


 

سه شنبه تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران

سایت تحول سبز: در واکنش به ممانعت ماموران حکومتی با برگزاری مراسم بزرگداشت مهندس عزت الله سحابی و مرحوم دختر وی (هاله)، گروهی از فعالان دانشجویی تهران، با تشکیل ستادی تحت عنوان «ستاد برگزاری بزرگداشت هفتمین روز شهادت هاله سحابی»، از شهروندان خواسته اند که سه شنبه هفته آینده هفدهم خرداد ماه، روبروی دفتر سازمان ملل دست به تجمع بزنند.

دفتر سازمان ملل در تهران در خیابان پاسداران ، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، بلوار شهرزاد واقع شده است.


 

۳۰ زندانی سیاسی: حقوق مردگان را نیز برنمی تابند

جمعی از زندانیان سیاسی کشور طی بیانیه ای با تسلیت درگذشت مهندس عزت الله سحابی و شهادت دختر مظلوم شان ،هاله در جریان مراسم خاکسپاری این بزرگوار این حادثه غم انگیز را به همه آزادیخواهان و ملت ایران تسلیت گفتند .

به گزارش کلمه، سی زندانی سیاسی در بیانیه شان نوشتند : پیکر پاک عزت الله سحابی نیز هراسی بس بزرگ در دل کسانی انداخت که ارکان اقتدارو بقایشان آنچنان سست و بی اعتبار شده که نه تنها حقوق زندگان را رعایت نمی کنند بلکه حقوق اموات را نیز بر نمی تابند و از برگزاری مراسم هر چند مختصر تشییع و تدفین نیز بیم دارند این تزلزل و عدم اعتماد به نفس به چنان شتابزدگی و دستپاچگی منجر می شود که با اعمال تهدید ،ارعاب و فشار به خانواده سر فراز مرحوم سحابی حادثه ای دلخراش و فاجعه ای دردناک می آفرینند.

خبر شهادت سرکار خانم “هاله سحابی” که خود از جمله زندانیان سیاسی دو سال اخیر بود و در مرخصی به سر می برد در جریان مراسم تشییع پیکر پدر گرانقدرش ، موجی از غم و اندوه را در دلهای زندانیان سیاسی و هم بندان او برانگیخت .

متن این بیانیه که در اختیار کلمه قرارگرفته، به شرح زیر است:

انالله انا الیه راجعون

من المومنین رجال صدقواما عهد و االله علیه فمنهم من قضی نحبن و ینهم من ینتظر و ما بدلو تبدیلا .

(۲۳ احزاب )

روح آزاده ی مبارز و آزادی خواه نستوه ،مهندس عزت الله سحابی ،کالبد رنجور اما استوار او را ترک گفت و پایان عمری تلاش و مجاهدت در راه نفی و محو هر گونه خود کامگی و استبداد و تحقق آرمانهای والای ملی و دینی را خبر داد .

مهندس عزت الله سحابی در طول حیات سیاسی خویش همواره یار و همراه خیزش های ملی شد و هر بار در برابر ظلم و استبداد ایستاد .مردی صالح و ناصح که محبوب آزادگان بود و مغضوب آزادی ستیزان .

زندگی پر برکت او به اقتضای راه دشواری که در پیش گرفته بود با زندان و حبس گره خورده بود . او در این مسیر به کرات شکنجه و قربانی سناریوهای موهوم و شوم امنیتی شد . با این همه هیچگاه در باور او به دمکراسی ،آزادی و عدالت خدشه ای وارد نیامد و تا پایان عمر همچون پدر بزرگوارش بر سر عهد خود باقی ماند .

اما پیکر پاک او نیز هراسی بس بزرگ در دل کسانی انداخت که ارکان اقتدارو بقایشان آنچنان سست و بی اعتبار شده که نه تنها حقوق زندگان را رعایت نمی کنند بلکه حقوق اموات را نیز بر نمی تابند و از برگزاری مراسم هر چند مختصر تشییع و تدفین نیز بیم دارند این تزلزل و عدم اعتماد به نفس به چنان شتابزدگی و دستپاچگی منجر می شود که با اعمال تهدید ،ارعاب و فشار به خانواده سر فراز مرحوم سحابی حادثه ای دلخراش و فاجعه ای دردناک می آفرینند.

خبر شهادت سرکار خانم هاله سحابی که خود از جمله زندانیان سیاسی دو سال اخیر بود و در مرخصی به سر می برد در جریان مراسم تشییع پیکر پدر گرانقدرش ،موجی از غم و اندوه را در دلهای زندانیان سیاسی و هم بندان او برانگیخت .

ما زندانیان سیاسی امضا کننده این متن ضمن همدردی با خانواده ی داغدار و شریف سحابی که نسلی در پی نسل دیگر در راه اعتلای وطن و آرمانهای ملی جان بر کف بودند ، مصیبت وارده را به تمامی آزادیخواهان و ملت ایران تسلیت و تعزیت می گوییم .

میلاد اسدی – بهمن احمدی امویی – حسن اسدی زید آبادی – عماد بهاور-محسن میردامادی –فیض الله عرب سرخی –ابوالفضل قدیانی –بهزاد نبوی –مصطفی تاجزاده ––محمد فرید طاهری قزوینی –محمد رضا مقیسه –جواد امام –عبدالله مومنی –محمد داوری –عبدالله رمضانزاده –علی ملیحی –علی جمالی –محمد حسین خوربک – اسماعیل صحابه –امیر خسرو دلیرثانی –عیسی سحر خیز –مسعود باستانی –کیوان صمیمی –مهدی محمودیان –ضیا نبوی –مجید دری –داوودسلیمانی – قاسم شعله سعدی-سام محمودی –سیامک قادری .


 

شورای فعالان ملی_مذهبی خواستار تشکیل دادگاهی عادلانه برای رسیدگی به جنایت عاملان شهادت هاله سحابی شد

شورای فعالان ملی مذهبی خواستار تشکیل دادگاهی بی‌طرف و عادلانه برای رسیدگی به نحوه درگذشت هاله سحابی و همچنین پایان دادن به خشونت شده است.

شورای فعالان ملی مذهبی در بیانیه خود نوشته است: «برای صيانت از حقوق ملت و پايان دادن به دور باطل خشونت، بی‌اخلاقی، سرکوب مردم بی‌دفاع و مسالمت‌جو توسط نهادهای فراقانونی و اعمال جنايت به دست مأموران لباس شخصی، ما خواهان تشکيل دادگاهی عادلانه، علنی و با حضور هیأت منصفه، برای رسيدگی و پيگرد عوامل و آمرين اين جنايت هولناک هستيم.»

نویسندگان بیانیه تاکید کرده‌اند که هاله‌ سحابی، عضو شورای فعالان ملی- مذهبی، در مراسم تشييع پدرش مهندس عزت‌الله سحابی، به شهادت رسيده است.

در بیانیه این گروه آمده است: «خانواده‌ قصسحابی د داشتند که مراسم تشييع مهندس سحابی، بر اساس سنت‌ها و باورهای مذهبی برگزار شود، نمی‌خواستند تشييع جنازه را به ميتينگ سياسی بدل کنند و به همين دليل، تمامی تضييقاتی را که مأموران حکم کرده بودند، پذيرفتند. به حکم مأموران، مقرر شده بود که تابوت مهندس سحابی تا انتهای کوچه گلستان، بر دوش خانواده و دوستانش حمل شود و در خيابان صحرای ناران، مراسم نماز ميت، برگزار شود و تابوت با آمبولانس، به محل گورستان، حمل و مراسم تشييع، بدون هر گونه شعار يا سخنرانی برگزار شود.»

بیانیه ادامه می‌دهد که «بر خلاف آنچه خودشان قبلاً دستور داده بودند، مأموران لباس شخصی و اونيفورم‌پوش، بلافاصله پس از خروج تابوت از خانه، در حالی که عزاداران لااله الا الله گويان، تابوت را بر دوش خود حمل می‌کردند، به سمت عزاداران حمله آوردند، فحاشی کردند و به ضرب و شتم آنها پرداختند. عکس مهندس سحابی را که در دست هاله بود، پاره کردند. يکی از عوامل لباس شخصی که توسط سرهنگی با لباس شخصی فرماندهی می‌شدند، در برابر دوربين‌های اطلاعات و نيروی انتظامی به پهلوی هاله ضربه‌ای وارد ساخت. هاله سحابی پس از ضربه به پهلويش بر زمين افتاد. مأموران حتی فرصت ندادند که به وضعيت او رسيدگی شود. آنها عربده می‌کشيدند و فحاشی می‌کردند. آمبولانسی در محل نبود تا اقدامات اورژانس را انجام دهد؛ به ناچار، در حالی که اطرافيان، تن نيمه جان هاله را به سوی خودرو سواری می‌کشيدند و در شرايطی که نيمی از بدنش از در بيرون بود، همان مأموران لباس شخصی و مسلح، در خودرو را بر بدن نيمه‌جان او فشار می‌دادند... مأموران، جسد هاله را نيز مجدداً به گروگان گرفتند و اجرای مراسم تدفين را بر خلاف عرف و اخلاق مذهبی، در همان شب، به خانواده‌ی سحابی اجبار کردند. اين نخستين تدفين شبانه در گورستان لواسان بود. تغسيل و کفن در تاريکی و در سوله‌ای متروکه، بدون نور و حداقل امکانات لازم انجام شد.»

شهادت درباره قتل هاله سحابی

درباره نحوه کشته شدن خانم سحابی شهادت‌های متعددی داده شده است. از جمله حامد منتظری، نوه آیت‌‌الله منتظری، گفته است که از نزدیک شاهد کتک خوردن هاله سحابی بوده و اعلام کرده که حاضر است در هر دادگاهی شهادت دهد که هاله سحابی به قتل رسیده است.

او نوشته است: «اينجانب حامد منتظری به حکم صريح آيه قرآن کريم گواهی و شهادت می نمايم که در جريان تشييع پيکر مرحوم مهندس عزت الله سحابی شاهد ضربه ای به بالاتنه خانم هاله سحابی بودم که پس از آن خانم هاله سحابی به حالت غش بر زمين افتاد و فرد ضارب بلافاصله خود را در ميان مامورين نيروی انتظامی و لباس شخصی که در پشت سر او بودند کشيده و از صحنه فرار نمود.

اين که آيا خود ضربه باعث فوت ايشان شده باشد يا شوک حاصل از ضربه و اينکه در هريک از اين موارد چه نوع قتلی رخ داده است قابل تشخيص اينجانب نيست اما به طور حتم ضربه در فوت ايشان تاثير داشته است و لذا به صراحت می توان گفت که خانم هاله سحابی به قتل رسيده است.

اينجانب حاضر به تکرار شهادت فوق در هر دادگاه صالحه ای می باشم.»

محکومیت جهانی

مرگ هاله سحابی با واکنش‌ تند بسیاری در داخل و خارج از ایران روبرو شد. ایالات متحده آمریکا روز گذشته (پنج‌شنبه ۱۲ خرداد) در بیانیه‌ای نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را مسئول مرگ هاله سحابی دانست و دولت بریتانیا نیز خواستار "تحقیقات مستقل و شفاف" در این زمینه شد.

مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مرگ هاله سحابی را نتیجه "اقدامات شرم‌آور" نیروهای امنیتی ایران دانست و گفت که دولت آمریکا از گزارشگر ویژه ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار "تحقیقات کامل" در این زمینه خواهد شد.

خانم کلاودیا روت، رهبر حزب سبزها در آلمان، ضمن ابراز همدردی عمیق خود، مرگ هاله سحابی را "جنایتی با انگیزه سیاسی" خواند. شیرین عبادی آن چه بر سر هاله سحابی ‌آمد را قتل عمد خواند و بسیاری چهره‌های حقوق بشری یا فعالان سیاسی در سراسر دنیا آن را به عنوان "جنایتی هولناک" محکوم کردند.


 

نوه آیت الله منتظری: شهادت میدهم به قتل هاله سحابی

حامد منتظری نوه آیت الله منتظری که از نزدیک شاهد ضرب و شتم هاله سحابی بوده است در مطلبی که به عنوان شاهد قتل وی در صفحه فیس بوک خود منتشر نموده است اعلام آمادگی کرده تا در هر دادگاه صالحه ای شهادت دهد که هاله سحابی بر خلاف ادعای رسانه های حکومت، به قتل رسیده است.

متن کامل مطلب منتشر شده در صفحه فیس بوک حامد منتظری به شرح زیر می باشد:

“ولا تکتموا الشهادة ومن یکتمها فإنه آثم قلبه و الله بما تعملون علیم

و گواهی را کتمان مکنید، و هرکه آن را کتمان کند او بی گمان قلبش گناهکار است. و خدا به آنچه می کنید داناست

اینجانب حامد منتظری به حکم صریح آیه قرآن کریم گواهی و شهادت می نمایم که در جریان تشییع پیکر مرحوم مهندس عزت الله سحابی شاهد ضربه ای به بالاتنه خانم هاله سحابی بودم که پس از آن خانم هاله سحابی به حالت غش بر زمین افتاد و فرد ضارب بلافاصله خود را در میان مامورین نیروی انتظامی و لباس شخصی که در پشت سر او بودند کشیده و از صحنه فرار نمود.

اینکه آیا خود ضربه باعث فوت ایشان شده باشد یا شوک حاصل از ضربه و اینکه در هریک از این موارد چه نوع قتلی رخ داده است قابل تشخیص اینجانب نیست اما به طور حتم ضربه در فوت ایشان تاثیر داشته است و لذا به صراحت می توان گفت که خانم هاله سحابی به قتل رسیده است.

اینجانب حاضر به تکرار شهادت فوق در هر دادگاه صالحه ای می باشم.

حامد منتظری


 

اطلاعیه؛ "اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران"

هاله سحابی را در برابر چشم جهانیان کشتند

در آستانه سالگرد جان باختن ندا آقا سلطان "سمبل مبارزه دموکراسی خواهی زنان ایران" جنایت کاران دست نشانده جمهوری سیاه استبدادی - اسلامی، یکی دیگر از مبارزان جنبش آزادیخواهی و فعال زنان ایران، هاله سحابی را به خون کشیدند.

مزدوران جمهوری اسلامی و قمه بدستان امنیتی شان همزمان با مراسم ترحیم شادوران عزت الله سحابی پدر هاله، از رهبران ملی – مذهبی که پس از یک دوره کوتاه بیماری بدورد حیات گفته بود، بدون هیچ شرم وحیایی در مقابل چشمان حاضران در روز روشن در مراسم سوگواری ایشان با مشت و لگد بجان هاله سحابی حمله ور گشته و پیکر استوار این فعال جنبش زنان را که در حال گذراندن زندان بجرم دفاع از حقوق انسانی هم میهنانش در شکنجه گاهای جمهوری استبدادی- اسلامی بسر میبرد و صرفا جهت شرکت در مراسم تدفین پدربرای چند روزی آزاد شده بود را به خاک و خون کشیدند.

جنایت کاران جمهوری استبدادی اسلامی باید بدانند که این جنایت و کشتار سایر آزادیخواهان ایران بدست عوامل قمه بدست که تحت رهبری ولی فقیه صورت میگیرد هرگز از خاطره مردم بی دفاع ما که تنها خواستار حقوق شهروندی و دموکراتیک خود میباشند، پاک نخواهد شد و دیرنیست روزی که این جنایت کاران در دادگاه های صالحه به محاکمه کشیده شوند.

جنایت کاران باید بدانند که زمان تا ابد به مراد آنان نخواهد چرخید، و شمارش معکوس پایان عمر ننگین آنان آغاز شده است و دور نیست آن روزی که همچون سایر جنایت کاران تاریخ از قدرت پایین کشیده شده و پاسخگوی جنایاتشان باشند.

از تاریخ بیاموزید که نشان داده است که عمر هیچ رژیم استبدادی با تشدید ظلم و جنایت افزون نگشته است.

اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران، شهادت این بانوی مبارز راه آزادی مردم ایران وفعال زنان را به عموم ملت ایران به ویژه خانواده سحابی تسلیت گفته و با همه رهروان راه آزادی ایران برای رهایی ازنظام استبداد سیاه اسلامی، تجدید پیمان میکند.

اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران از سازمان ملل متحد ، نهاد های حقوق بشری و شخصیت های برجسته فرهنگی و اجتماعی در سراسر جهان می خواهد که این عمل سبعانه جمهوری اسلامی را محکوم کنند و مسوولان را مورد پیگرد قانونی قراردهند .

هیئت اجرائی "اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران"
پنج شنبه 2 جون 2011


 

آمریکا: رژیم تهران مسئول مرگ هاله سحابی است

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری از واشنگتن گزارش داد، وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد که رژیم تهران را مسئول و مسبب مرگ یک فعال زن ایرانی (هاله سحابی) می داند.

این فعال زن ایرانی 54 ساله که به اتهام شرکت در تظاهرات ضد دولتی به زندان محکوم شده و در حال گذراندن حکم حبس خود بود، روز چهارشنبه در مراسم تشییع جنازه پدرش که از فعالان سیاسی با سابقه در ایران بشمار می رفت، بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و ساعتی بعد جان خود را از دست می دهد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی سخنانی رژیم تهران را مسئول مرگ این فعال زن ایرانی دانست و گفت، شاهدان معتبر می گویند که خانم سحابی توسط ماموران امنیتی رژیم تهران بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

این سخنگوی آمریکايی با اعلام اینکه ایالات متحده مرگ این فعال زن ایرانی را با قوی ترین بیان ممکن محکوم می کند، گفت، توضیحات رژیم تهران در باره علت مرگ خانم سحابی قانع کننده نبوده است.


 

مخالفت فرانسه با حملۀ نظامی به ایران
وزیر امورخارجۀ فرانسه ضمن تأکید بر اهمیت و کارآئی تحریم های تصویب شده علیه جمهوری اسلامی ایران و متعهد بودن کشورش به رعایت این تحریم ها در گفتگوئی با تلویزیون دولتی اسرائیل گفت بدیهی است که به باور فرانسه هرگونه استفاده از نیروی نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران برای همه فاجعه بار خواهد بود.

آلن ژوپه، وزیر امورخارجۀ فرانسه، با هرگونه حملۀ نظامی به ایران در ارتباط با فعالیت های هسته ای این کشور مخالفت کرد ولی در عین حال ادامۀ اعمال تحریم ها و مجازات های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را موجه دانست.

آلن ژوپه که برای دیدار و گفتگو با رهبران اسرائیل و دولت خودگردان فلسطین به این منطقه سفر کرده است، دیروز (پنجشنبه) در گفتگوئی با تلویزیون دولتی اسرائیل گفت بدیهی است که به باور فرانسه هرگونه استفاده از نیروی نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران برای همه فاجعه بار خواهد بود.
وزیر امور خارجۀ فرانسه در دنبالۀ سخنان خود بر این نکته تأکید کرد که برای جلوگیری از دست یابی جمهوری اسلامی ایران باید نهایت تلاش و کوشش را به عمل آورد.

خبرگزاری فرانسه ضمن مخابرۀ سخنان وزیر امورخارجۀ فرانسه در گفتگو با تلویزیون اسرائیل یادآوری می کند که آلن ژوپه در ماه مۀ گذشته نیز در مصاحبه ای با روزنامۀ "شرق الاوسط" گفته بود خطر مجهز شدن ایران به جنگ افزار هسته ای خطری "غیر قابل قبول" است.
وزیر امورخارجۀ فرانسه در مصاحبه با این روزنامه افزوده بود که فرانسه به رعایت تحریم ها علیه ایران عمیقاً متعهد بوده و بر این باور است که تأثیر این تحریم ها به تدریج ظاهر و نمایان می شود.

همزمان با سخنان وزیر امورخارجۀ فرانسه در انتقاد از هرگونه حملۀ نظامی به ایران در ارتباط با فعالیت های هسته ای این کشور، "معیر داگان"، رئیس پیشین موساد نیز از طرح های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران به شدت انتقاد کرد و این طرح ها را "ماجراجوئی خطرناک" خواند.
به نوشتۀ روزنامۀ اسرائیلی "یدیعوت آهارونوت"، "معیر داگان" این مطلب را در ارتباط با طرح حمله به تأسیسات هسته ای ایران از سوی اسرائیل مطرح کرده است.
این روزنامه مدعی است که "معیر داگان" در یک محفل خصوصی گفته است که در گذشته با کمک همکاران خود در "شین بت" (سازمان امنیت داخلی اسرائیل) مانع چنین حمله ای شده است.
"معیر داگان" چندی پیش نیز با "احمقانه" خواندن طرح حملۀ نظامی به ایران موجی از انتقاد را در میان رهبران اسرائیل برانگیخته بود.


 

اسرائیل و شوک «معامله پنهان با ایران»
جنجال بر سر اتهام معامله پنهانی کمپانی اسرائیلی "برادران عوفر" با ایران همچنان ادامه دارد. صبح جمعه (۱۳ خرداد) پلیس اسرائیل اعلام کرد یکی از بنیانگذاران کمپانی عوفر که ۸۹ سال داشت در منزلش در تل‌آویو درگذشته است.

هفته‌ی گذشته ایالات متحده آمریکا شرکت عظیم کشتیرانی "برادران عوفر" را همراه با شش شرکت بین‌المللی دیگر به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. این شرکت‌ها متهم هستند تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران را نقض کرده‌اند.
"برادران عوفر" که بزرگترین شرکت خصوصی اسرائیل است، متهم شده از طریق "پاسیفیک تانکر"، از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی خود که دفتر مرکزی‌اش در سنگاپور است، یک نفتکش به شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی فروخته است.
تکذیب اسرائیل، تایید آمریکا
خبر تحریم یک شرکت اسرائیلی، در این کشور که سرسخت‌ترین حامی اقدام‌های تحریمی علیه ایران به شمار می‌رود، جنجال کم‌سابقه‌ای برپا کرده است. کمپانی عوفر در نخستین واکنش خود هرگونه معامله با ایران را تکذیب کرد و انتساب شرکت پاسیفیک سنگاپور به این مجموعه را نادرست خواند.
روزنامه آلمانی "دی ولت" در گزارشی از قول یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: «ما موضوع را با دقت مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که "پاسیفیک تانکر" زیرمجموعه‌ی کمپانی عوفر و همان شرکتی است که نفتکش مورد اشاره را به ایران فروخته است.» این اظهارات سرآغاز ماجرایی شد که در رسانه‌های اسرائیل به عنوان «عوفر - گیت» از آن یاد می‌شود.
معامله پنهانی با اجازه‌ی موساد؟
یک روزنامه‌ی اسرائیلی روز یکشنبه (۸ خرداد / ۲۹ مه) مدعی شد به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد تانکرهای شرکت پاسیفیک در شش سال گذشته دست‌کم هفت بار در بندرهای ایران پهلو گرفته‌اند. مطابق برخی گزارش‌ها، ظاهرا نفت‌کش‌های یکی دیگر از شرکت‌های وابسته به گروه تجاری برادران عوفر نیز در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ میلادی هشت بار از ایران نفت خام بار زده‌اند.
اندکی پس از انتشار گزارش‌های تازه در مورد جزییات معامله‌های پنهانی با ایران، منابع خبری از قول نزدیکان خانواده‌ی عوفر مدعی شدند حضور نفت‌کش‌های وابسته به کمپانی‌های اسرائیلی در بندرهای ایران با "اجازه‌ی ویژه‌ی" نهادهای امنیتی این کشور بوده است. دفتر بنیامین نتان‌یاهو، نخست وزیر اسراییل، این موضوع را بلافاصله تکذیب کرد.
سابقه معامله‌های پنهان
مقام‌های دولتی اسرائیل و جمهوری اسلامی اتهام‌های آمریکا و رسانه‌های اسرائیلی را بی‌اساس خوانده‌اند و منکر هرگونه رابطه تجاری پنهان میان دو کشور شده‌اند. رابطه پنهان تجاری با ایران پیش از این نیز در اسرائیل جنجال آفریده بود. ناهم مونبار، یک دلال اسلحه‌ی اسرائیلی، در سال ۱۹۹۸ میلادی به اتهام ارسال اسلحه و تجهیزات جنگی به جمهوری اسلامی به ۱۶ سال زندان محکوم شد.
ظاهرا در ارسال تجهیزات نظامی آمریکا برای ایران در دهه‌ی ۱۳۶۰ خورشیدی نیز که جنجال بزرگی به پا کرد پای اسرائیل درمیان بوده است. در این جنجال که به "ماجرای مک فارلین" و "ایران - گیت" مشهور شد، اسنادی انتشار یافت که نشان می‌داد آمریکا در قبال یاری جمهوری اسلامی برای آزادی چند گروگان آمریکایی در لبنان با تامین بخشی از نیازمندی‌های این کشور در جنگ با عراق موافقت کرده است.
درگذشت ناگهانی بنیانگذار کمپانی عوفر
با انتشار خبر درگذشت سامی عوفر در روز جمعه (۱۳ خرداد / ۳ ژوئن) باردیگر موضوع معامله‌های پنهانی احتمالی با ایران درصدر اخبار رسانه‌های اسرائیلی قرار گرفته است. پلیس اسرائیل علت مرگ سامی عوفر را بیماری سخت و کهولت او عنوان می‌کند. او ثروتمندترین مرد اسرائیل و همراه برادرش مالک یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی جهان بود.
در همین حال گمانه‌زنی‌ها در مورد آگاهی نیروهای امنیتی اسرائیل در مورد پهلو گرفتن نفتکش‌های شرکت‌های وابسته به کمپانی عوفر افزایش یافته است. روز سه شنبه (۱۰ خرداد / ۳۱ مه) قرار بود کمیسیون اقتصادی پارلمان اسرائیل در نشست ویژه‌ای به اتهام‌های مطرح شده علیه کمپانی عوفر رسیدگی کند. این نشست پس از چند دقیقه، به شکل غیرمنتظره‌ای خاتمه یافت. رئیس کمیسیون، کارمل شاما هاکوهن، پیش از این نشست یادداشتی را دریافت کرده بود که ظاهرا محتوای آن با قطع جلسه ارتباط داشته است.
توقف بررسی پارلمان اسرائیل
رئیس کمیسیون اقتصادی می‌گوید، این یادداشت پاسخ به درخواست کمیسیون برای بررسی موضوعی بوده که او اجازه‌ی افشای آن را ندارد. او بدون اشاره به سازمان اطلاعات اسرائیل، موساد، به خبرنگاران گفته است کسانی که این یادداشت را تهیه کرده‌اند نه از مقام‌های سیاسی هستند نه از مسئولان اقتصادی. ناظران احتمال می‌دهند قطع این جلسه به درخواست نیروهای امنیتی صورت گرفته باشد.
رئیس پارلمان اسرائیل پیشتر هشدار داده بود که بررسی این پرونده می‌تواند به افشای اطلاعات فوق محرمانه منجر شود. او توصیه کرده بود نشست کمیسیون اقتصادی پشت درهای بسته برگزار شود.
احتمال جاسوسی از بندرهای ایران
ریچارد سیلوراشتین، یکی از وبلاگ‌نویسان آمریکایی که روابط گسترده‌ای با محافل اسرائیلی دارد، به نقل از یک دیپلمات کهنه‌کار این کشور ادعا می‌کند، نفت‌کش‌های کمپانی عوفر در انتقال جاسوسان موساد به ایران با این تشکیلات همکاری می‌کرده‌اند. به گزارش "دی‌ولت" نمایندگان کمپانی عوفر در گفتگو با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل، همکاری با موساد را نه تایید و نه تکذیب کرده‌اند.
آری الداد، یکی از نمایندگان پارلمان اسرائیل، معتقد است، احتمال همکاری کمپانی هوفر با موساد منتفی نیست. او می‌گوید، ممکن است ماموران موساد از فرصت پهلو گرفتن نفتکش‌های شرکت‌های وابسته به عوفر برای عکسبرداری و جاسوسی از بنادر ایران استفاده کرده باشند. ناظران اعتقاد دارند شاید به همین دلیل باشد که دولت اسرائیل تمایل دارد جنجال‌های مربوط به این ماجرا هر چه زودتر خاتمه یابد، اما مرگ ناگهانی سامی عوفر کمکی به دولت نکرده است.


 

تلاش آمریکا برای حذف ایران از طرح انتقال گاز از دریای خزر به اروپا
دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به کنگرۀ این کشور اطلاع داده است که از احداث ٍ یک خط لولۀ گاز برای انتقال گاز طبیعی از دریای خزر به اروپا، طرحی که از میزان نفوذ روسیه در این عرصه بکاهد، قویاً پشتیبانی می کند اما میل ندارد جمهوری اسلامی ایران از این خط لوله برای ارسال گاز خود به غرب استفاده کند.

خبرگزاری رویتزز در گزارشی از واشنگتن پس از مخابرۀ این خبر یادآور می شود که روسیه یکی از مهم ترین تأمین کنندگان گاز اروپاست ولی در سال های اخیر به خاطر اختلافات میان روسیه و اوکراین، رساندن گاز به اروپا با اختلال هائی رو به رو شده و کشورهای اروپائی را به ویژه در سرمای زمستان با دشواری های جدی رو به رو کرده است.
"ریچارد مورنینگ استار"*، نمایندۀ آمریکا برای امور انرژی در اروپا، در نشست یکی از کمیسیون های فرعی کمیتۀ امورخارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت از نظر دولت این کشور و اهداف سیاست انرژی واشنگتن، بهترین طرح طرحی است که بیشترین مقدار گاز در کمترین مدت و مطمئن ترین راه را به نیازمندترین بخش های اروپا برساند.
به گزارش رویترز، سه کنسرسیوم برای احداث خط لولۀ انتقال نفت و گاز و انتقال گاز طبیعی میدان گازی "شاه دنیز" جمهوری آذربایجان به اروپا با هم رقابت می کنند. به گفتۀ "ریچارد مورنینگ استار" تصمیم های لازم در ارتباط با سرمایه گذاری برای تحقق این طرح تا پایان سال جاری باید اتخاذ شد.
کشورهای دیگری چون ترکمنستان نیز با دادن گاز طبیعی به این طرح انتقال گاز به اروپا یاری خواهند رساند و عراق نیز پس از تأمین نیازهای داخلی خود می تواند به این طرح بپیوندد.
این مقام آمریکائی در دنبالۀ سخنان خود بر این نکته تأکید کرد که آمریکا میل ندارد جمهوری اسلامی ایران از این خط لوله برای ارسال گاز خود به غرب استفاده کند.
با وجود این "ریچارد مورنینگ استار" این نکته را نیز نا گفته نگذاشت که با توجه به حضور یک شرکت وابسته به شرکت ملی نفت ایران در پروژۀ توسعۀ میدان گازی "شاه دنیز"، دولت آمریکا در موقعیتی دشوار در ارتباط با تصمیم گیری در این مورد قرار دارد.
باید یادآوری کنیم که قرارداد توسعۀ میدان گازی "شاه دنیز" در ژوئن سال ١٩٩٦ امضا شده و شرکت ایرانی "نیکو" با داشتن یک سهم ١٠در صدی با شرکت های "بی پی"، "استات اویل"، "توتال" و چند شرکت دیگر در این قرارداد سهیم شده است.
مقام آمریکائی گفت اگر دولت آمریکا به خاطر حضور ایران این پروژه را مورد تحریم قرار دهد انتقال گاز به اروپا دچار مشکل خواهد شد و به جای آن گاز به روسیه ، چین یا ایران خواهد رفت.