تنش روزافزون در روابط کشورهای عربی با رژیم تهران

رادیو آلمان: شورای همکاری خلیج فارس در نشستی ویژه در ریاض، پایتخت عربستان، "تحولات سریع" در کشورهای عربی را بررسی می‌کند. قرار است در این نشست در مورد موضعی مشترک در برابر "مداخله‌های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه" تصمیم بگیرند.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" امروز یکشنبه (۳ آوریل / ۱۴ فروردین) در ریاض در نشستی به ریاست ملک سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، شرکت می‌کنند. بررسی "دگرگونی‌های سریع در جهان عرب و منطقه به طور کلی" در دستور کار این نشست قرار دارد. اما اینکه این نشست به موضوع "دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه" می‌پردازد، عنوان درشت برخی روزنامه‌های عربی را به خود اختصاص داده است.

نشست ویژه ریاض در پی رفتار و موضع‌گیری‌های بحث‌برانگیز دولت ایران، بخصوص از زمان آغاز ناآرامی‌های زنجیره‌ای در کشورهای عربی، برگزار می‌شود. ایران به‌تازگی به عربستان سعودی هشدار داده بود که با فرستادن نیروی نظامی به بحرین برای کمک به خاموش کردن صداهای اعتراضی، "با آتش بازی می‌کند". همچنین در هفته گذشته دولت کویت اعلام کرد که یک شبکه جاسوسی دولت ایران در این کشور کشف شده است.

به گزارش شماره‌ی امروز یکشنبه‌ی روزنامه‌ی "عکاظ"، چاپ عربستان سعودی، قرار است در نشست ریاض از جمله هیئت نمایندگی کویت در مورد "شبکه جاسوسی کشف‌شده‌ی ایران" در کویت گزارش دهد.


عزم به موضع‌گیری مشترک در برابر ایران

همچنین روزنامه کویتی "القبس" در شماره امروز یکشنبه‌ی خود مصاحبه‌ای را با وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در پیوند با این موضوع منتشر کرده و در آن تا حدی واکنش و موضع "شورای همکاری خلیج فارس" را در برابر ایران روشن ساخته است.

به گزارش این روزنامه، کشورهای تولیدکننده‌ی نفت منطقه خلیج فارس می‌خواهند در این نشست به طور مشترک علیه دخالت‌های دولت ایران در امور داخلی‌شان موضع بگیرند. اما به گفته شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، موضع‌گیری این کشورها تاثیری بر وضعیت شهروندان ایرانی‌ای که در این منطقه به سر می‌برند نخواهد گذاشت.

وزیر امور خارجه امارات در مصاحبه با "القبس" از دخالت ایران در امور داخلی شش کشور عضو "شورای همکاری خلیج فارس" به عنوان «امری ناپذیرفتنی» انتقاد کرده و هشدار داده است که هر گونه رفتار خصمانه از سوی دولت ایران علیه یکی از اعضای این سازمان، پاسخ تمامی اعضا را در پی خواهد داشت. از نظر وی، رفتار کنونی ایران در برابر کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" اوضاع را پیچیده خواهد کرد.

به گفته شیخ عبدالله بن زاید، کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" از منش ایران متعجب‌اند، چون آنان همیشه رفتاری صمیمانه با این کشور داشته‌اند.

روزنامه "القبس" این پرسش را با عبدالله بن زاید مطرح کرده که آیا ممکن است "شورای همکاری خلیج فارس" دست به اقدامی علیه ایران بزند، برای مثال روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کند یا شمار شهروندان ایرانی را که در این کشورها کار می‌کنند کاهش دهد. وزیر امور خارجه امارات پاسخ داده است: «هر اقدامی باید به طور جمعی صورت گیرد و بررسی‌شده باشد. هر تصمیمی با توجه به حفظ امنیت و ثبات کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" گرفته خواهد شد».

وزیر امور خارجه امارات همچنین گفته است: «کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" مردم را مسئول اعمال دولت‌هایشان نمی‌دانند و این در مورد مردم ایران هم صادق است. [...] اما یقینا این کشورها با توجه به آنچه پیش آمده، به طور مشترک و روشن علیه ایران موضع‌گیری خواهند کرد.»

«پیش از مداخله، اساسنامه ما را بخوانید»

عبدالله بن زاید در بخش دیگری از مصاحبه خود با "القبس" گفته است، کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" رفتار ایران را در قبال کویت محکوم و از هر گونه اقدام کویت برای حفظ امنیت‌اش حمایت می‌کنند. وی افزوده است: «من به برادران ایرانی نصیحت می‌کنم، اساسنامه "شورای همکاری خلیج فارس" را به خوبی و پیش از دخالت در امور هر یک از کشورهای عضو آن بخوانند. "شورای همکاری خلیج فارس" به صورت یک واحد مرتبط عمل می‌کند و امنیت هر یک از اعضایش را شرط امنیت تمامی اعضا می‌داند.»

"شورای همکاری خلیج فارس" در سال ۱۹۸۱ تاسیس شده و اعضای آن عبارتند از عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، عمان و امارات متحده عربی. هدف این سازمان همکاری در زمینه‌های سیاست خارجی و امنیتی و نیز اقتصادی و اجتماعی اعلام شده است. در اساسنامه این سازمان آمده است که در صورتی که یکی از اعضا نیازمند به کمک دفاعی باشد، باقی اعضا موظف به کمک هستند.

۳ تبعه افغان توسط نیروی انتظامی کشته شدند

خبرگزاری هرانا - تعدادی از اتباع افغان در مرز ایران و ترکیه، هدف تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی ایران قرار گرفته که در پی آن ۳ تن از ایشان کشته شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، روز شنبه، سیزدهم فروردین ماه سال جاری گروهی مسافر افغانی که قصد خارج شدن از ایران به قصد ترکیه را داشتند در نواحی مرزی ایران و ترکیه مورد تیراندازی نیروهای انتظامی این شهرستان قرار گرفتند.

این اتفاق در نواحی مرزی روستای بروشخوران از توابع سلماس رخ داده که در پی آن سه نفر در دم کشته و دو نفر نیز به شدت زخمی شدند.
این در حالیست که وضعیت زخمی‌ها نیز وخیم گزارش شده است.

شایان ذکر است که طی سال‌های اخیر برخی از شهروندان تبعه افغانستان که به دلیل عدم یافتن شغلی مناسب و محرومیت از حقوق شهروندی در ایران، مجبور شده‌اند ایران را از سمت مرزهای غربی به مقصد کشورهای اروپایی ترک نمایند، در کمین نیروهای انتظامی گرفتار آمده و بعضا به علت تیراندازی کشته و مجروح شدند.

سيستم بانكی "ام المصائب" اقتصاد جمهوری اسلامی

خبرگزاری فارس: لطف‌الله فروزنده معاون رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه سيستم بانكي "ام المصائب " اقتصاد كشور است، گفت كه هر چند با همت رئيس‌جمهور اقدامات ارزشمندي در جهت اصلاح سيستم بانكي صورت گرفته، ولي تحول زيربنايي در اين بخش، نيازمند يك "جهاد اقتصادي " است.

لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني و از نزدیکان محمود احمدی نژاد است.

دیپلماسی موفق؛ لغو روادید یک ماهه ایران و توگو

ایسنا: هیئت وزیران در راستای گسترش مناسبات ایران با سایر کشورها و نشان دادن حسن نیت در روابط ایران و کشور جمهوری توگو با برقراری مقررات لغو روادید سی روزه بین دو کشور موافقت کرد.

بر اساس این مصوبه، اتباع ایران و توگو که دارای گذرنامه معتبر سیاسی و خدمت هستند، می توانند بدون اخذ روادید به سرزمین دولت مقابل وارد شوند، یا از آن عبور و یا آن را ترک کنند و دارندگان گذرنامه های معتبر سیاسی و خدمت هر یک از دو دولت که به منظور ماموریت ثابت در نمایندگی سیاسی، کنسولی و دفاتر سازمان های بین المللی واقع در خاک دولت دیگر اعزام می شوند، مجاز به ورود به خاک آن کشور بدون اخذ ویزا هستند.

جمهوری توگو درغرب آفریقا است و جمعیت این کشور تنها 750 هزار نفر می باشد و ضعیف ترین اقتصادها در بین کشورهای آفریقایی را دارد.

توقیف روزنامه اصلی مخالفین دولت در بحرین

سایت فرارو- در ادامه تلاشهای گسترده مقامات دولتی بحرین برای اعمال محدودیت بر رسانه های ضددولتی، روزنامه اصلی مخالفین دولت نیز توقیف شد.

به گزارش آسوشیتدپرس؛ روزنامه «الواسط» پس از آنکه ابتدا تلویزیون دولتی به نقل از وزیر اطلاعات این کشور خبر توقیف آن را اعلام نمود، ممنوع الانتشار شد.

«پوشش غیراخلاقی» اخبار مربوط به قیام شیعیان بحرینی در برابر حکام سنی، اتهام این روزنامه اعلام شده که خبرگزاری رسمی دولت در منامه آن را عنون نمود.

انتشار رسمی این روزنامه و همچنین نسخه آنلاین آن، در حالی صورت می گیرد که رژیم بحرین طی هفته های اخیر و پس از اعتراضات خشونت بار شیعیان این کشور، تلاش می کند تا فعالیتهای رسانه ای مخالفین را هر چه بیشتر تحت کنترل خود درآورند.

تغییر در ساختار وزارت خارجه رژیم در سال 90

سایت آتی نیوز: سخنگوي وزارت خارجه از تغيير ساختار در اين وزارتخانه در آينده‌اي نزديك خبر داد. به گزارش فارس ، رامين مهمان‌پرست صبح امروز يكشنبه در برنامه صبح بخير ايران شبكه اول سيما، به تشريح عملكرد اين وزارتخانه در سال 89 و برنامه‌هاي آن در سال جديد پرداخت.

وي گفت كه دستگاه ديپلماسي در سال 89 حضور فعال و مؤثري داشت و ابراز اميدواري كرد كه در سال 90 با تلاش بيشتر اهداف مورد نظر كشور محقق شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در خصوص نامگذاري سال 90 به عنوان جهاد اقتصادي از سوي مقام معظم رهبري، با بيان اينكه هيچ يك از تلاش‌ها در مخالفت با منافع ملي جمهوري اسلامي ايران نتوانسته مانع از حركت ملت ما در دستيابي به اهداف بلندش شود، خاطرنشان كرد: در اوج فشارها و تحريم‌ها رياست جمهوري طرح هدفمند كردن يارانه‌ها را به اجرا در ‌آورد و مردم به خوبي همراهي و همكاري كرده و اين طرح به بهترين شكل ممكن در حال اجراست.

وي افزود: در سال 90 دستگاه سياست خارجي براي پيشبرد جهاد اقتصادي برنامه‌هاي جدي را در دستور كار دارد كه يكي از مهمترين اقدامات، تغيير در ساختار اين وزارتخانه است تا توانايي‌هاي بخش‌هاي اقتصادي دستگاه سياست خارجي چند برابر شود.

مهمان‌پرست افزود: ‌بزودي شاهد تغيير ساختار در وزارت خارجه خواهيم بود و بدنه وزارت خارجه با توانايي بيشتر حداقل چند برابر توانايي ساختار قبلي در بخش اقتصادي فعاليت خواهد كرد و همه بخش‌ها، توسعه روابط اقتصادي را به عنوان اولويت اصلي در دستور كار قرار مي‌دهد.

مهمان‌پرست در توضيح بيشتر گفت: ما تجديد ساختاري در وزارت خارجه خواهيم داشت، تجديد قوا براي اينكه با حضور قوي، اهداف و خواسته‌هاي نظام را محقق سازيم.

جشن بین المللی نوروز در ایران آب رفت

سایت خبرآنلاین: رادیو بین المللی چین در گزارشی گفت: جشن بین المللی نوروز در ایران «آب رفت».

در این گزارش آمده است: دولت ایران امسال دومین جشن بین المللی نوروز را برگزار کرد که رؤسای جمهور 5 کشور افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ارمنستان و عراق در آن حضور یافتند و پس از شرکت در جشن بین المللی نوروز در تهران، بی درنگ به کشورشان بازگشتند. در حالی که قاعدتاً زمانی که رؤسا و سران کشورهای خارجی از ایران دیدار می کنند، معمولاً دیداری با آیت الله خامنه ای برای آنها تدارک می بینند.

افغانستان و تاجیکستان تمکن مالی نداشتند جشن بگیرند

رادیو بین المللی چین در این گزارش آورده است: ایران، افغانستان، تاجیکستان سه سال پیش تصمیم گرفتند برای معرفی و گسترش فرهنگ نوروز، هر سال به نوبت جشن بین المللی نوروز را برگزار کنند. ولی از آنجا که برگزاری چنین جشنی نیاز به هزینۀ هنگفتی دارد، افغانستان و تاجیکستان در حال حاضر توان تقبل آن را ندارند. از این رو فعلاً ایران برگزاری آن را بر عهده گرفته است.

هزینۀ برگزاری جشن در تهران فراتر از 3 میلیون دلار

جشن سال جاری عبارت بود از دیدار رهبران کشورها، تأسیس دبیرخانۀ نوروز در تهران، برگزاری کنسرت ویژۀ نوروزی با اجرای هنرمندان کشورهای مختلف، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی کشورها و موارد دیگر. قبلاً قرار بود این برنامه ها در دو روز برگزار شود، ولی به یک روز کاهش یافت. حمید بقایی می گوید که تنها هزینۀ برگزاری جشن در تهران از 3 میلیون دلار فراتر رفته است. این هزینه در لایحۀ بودجۀ سال 1390 قید شده ولی مجلس شورای اسلامی هنوز بودجۀ سال نو را تصویب نکرده است.

پرسپولیس پیشنهاد امام علی رحمان

دولت ایران قبلا قصد داشت این جشن را به شکل باشکوهی در شهر شیراز برگزار کند، ولی به دلیل مخالفت شدید محافل مذهبی و مجلس، ناکام ماند. رئیس جمهور تاجیکستان در جشن نوروز سال گذشته گفته بود که پرسپولیس زادگاه نوروز است و شایسته است جشن نوروز در این جایگاه برگزار شود.

ولی برگزاری جشن نوروز امسال در پرسپولیس از همان ابتدا با مخالفت محافل مذهبی و مجلس رو به رو شد. در نامۀ سرگشاده ای به احمدی نژاد که پیش از سال نو منتشر شد، از او خواسته شد که برنامۀ برگزاری جشن نوروز در شیراز را لغو کند.