روز کارگر در ایران متقاوت از دیگر نقاط دنیا برگزار شد

یکی از خوانندگان از تهران: نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها که از ترس تجمعات واعتراضات روزکارگر از ساعات اولیه صبح در خیابان های تهران مستقر بودند پس از ساعت ها معطلی از دقایق پیش که باران و طوفان شدید در تهران شروع شد مثل موش آبکشیده هر یک به دنبال سوراخی می گشتند تا پناه بگیرند. شدت باران به حدی است که تمام آنها مجبور به فرار شدند. امروز در حالی که کارگران تمام دنیا تظاهرات و راهمپیمایی می کنند در ایران با تدابیر شدید امنیتی تمام نقاط کنترل می شد تا از تظاهرات کارگران جلوگیری شود. به جای تظاهرات کارگران یک عده بسیجی ریختند جلوی سفارت بحرین و علیه خاندان آل خلیفه شعار می دهند!!

برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در سنندج

آژانس خبری موکریان
سرویس اجتماعی

تعدادی از کارگران و فعالین کارگری به مناسبت روز جهانی کارگر و در گرامیداشت این روز، در تاریخ اا اردیبهشت ماه سال جاری، مراسمی را در شهر سنندج برگزار کردند .
به گزارش آژانس خبری موکریان و به نقل از شاهدان عینی، این مراسم ساعت 6 بعد از ظهر توسط کارگرانی که با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار آزادی کارگران زندانی شده بودند از میدان فردوسی شروع و تا سه راه نمکی ادامه داشت.
گفته می شود در این مراسم افراد لباس شخصی سعی در گرفتن پلاکاردها از دست کارگران حاضر در مراسم نموده اند.
گفتنی است تاکنون خبری راجع به بازداشت کارگران حاضر در محل گزارش نشده است.

روز کارگر؛ تهران چهره امنيتی به خود گرفت

گزارش خبرنگار ما از تهران: رژیم در هراس از بروز اعتراضات کارگری در روز کارگر، نیروهای سرکوبگر خود را از صبح امروز در بخش هايی از شهر مستقر کرده است.

در بخش های شمالی تهران در میادین ونک و میدان ولیعصر چندین خودروی نیروی انتظامی به همراه موتورسواران پلیس حضور دارند و رفت و آمد مردم را زیر نظر گرفته اند. در مرکز شهر از میدان فردوسی تا میدان انقلاب و میدان آزادی نیروهای ضدشورش مستقر هستند. در میدان انقلاب و آزادی و مسیر ما بین آن مبدل به پادگان نظامی شده و مسیر اتوبوس های تند رو پر است از موتور سواران و خودروهای نیروهای امنیتی. در ضلع شمال غربی میدان انقلاب نیز نیروهای یگان ویژه مستقر شده اند.

اطراف مجلس شورای اسلامی نیز نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش حضور دارند و در مقابل درب شمالی مجلس که محل تردد نمایندگان است چندین لایه از نیروهای يگان ويژه مستقر شده بودند.

اما وضعیت در مقابل «وزارت کار» به مراتب امنیتی تر از دیگر نقاط تهران بود. نیروهای بسیج و لباس شخصی ها از حدود ساعت 10:30 صبح از بیم شکل گیری تجمع کارگران در مقابل وزارت کار در خیابان آزادی مستقر شده بودند و به هیچ خبرنگاری اجازه داده نمی شد تا در این محل مستقر یا گزارش تهیه کند.

دبير اجرايی خانه کارگر: کارگر جرات اعتراض ندارد

روزنامه مردمسالاری: دبير اجرايي خانه کارگر خوزستان با بيان اينکه مهم ترين مشکل کارگران، امنيت نداشتن شغلي و در مرحله دوم پايين بودن سطح دستمزدها است، گفت: در حال حاضر کارگران امنيت شغلي نداشته و هر زمان کارفرما اراده کند از کار اخراج مي شوند.
آقايار حسيني در گفت وگو با ايسنا، عنوان کرد: با توجه به نرخ تورم و وضعيت خصوصي سازي، حداقل دستمزد تعيين شده 330 هزار توماني توسط شوراي عالي کار براي کارگران حتي پاسخگوي نيازهاي اساسي يک خانواده نيست.
وي، مشکلات بدي آب و هوا و گرد و غبار را نيز از مسايل ويژه کارگران خوزستاني دانست و افزود: در اين زمينه دولت هيچ امتيازي براي کارگران اين مناطق در نظر نگرفته است; همچنين مشکل ديگر کارگران خوزستان تاخير در پرداخت حقوق است; به طور ميانگين کارگران استان 2 تا سه ماه حقوق معوق دارند و کارگران بعضي شرکت ها حقوق پنج ماه خود را دريافت نکرده اند.
دبيراجرايي خانه کارگر خوزستان همچنين با اشاره به اعتصاب کارگران شهرداري منطقه پنج اهواز به علت پرداخت نشدن چهار ماه حقوق از هفته گذشته، تصريح کرد: متاسفانه کارگران با توجه به وضعيت بيکاري استان جرات اعتراض ندارند.
حسيني با بيان اين که طبق ماده 63 قانون کار بايد تمام کارگران روز 11 ارديبهشت (روز جهاني کارگر) تعطيل باشند، خاطرنشان کرد: اين موضوع هنوز براي مديران و کارفرمايان نهادينه نشده است و رعايت نمي شود.
وي، جمعيت کارگري استان اعم از بيمه شده يا نشده را حدود 500 هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: از نظر جمعيت کارگري، خوزستان مقام سوم کشور را دارد. البته گرچه تعداد بيمه شدگان اصلي تامين اجتماعي در استان که همگي کارگر هستند 450 هزار نفر است اما تعداد کارگران بيمه نشده نيز کم نيست و از اين افراد آمار دقيقي وجود ندارد.
دبير اجرايي خانه کارگر خوزستان درباره برنامه هاي امسال خانه کارگر براي کارگران بيان کرد: امسال آموزش هاي کوتاه مدت رايگان براي کارگران در اولويت برنامه ها قرار دارد ; همچنين برنامه ديگر آشنايي کارگران با خدمات و امکانات خانه کارگر است. حسيني در زمينه فعاليت هاي خانه کارگر در سال گذشته، تصريح کرد: سال 89، پنج هزار نفر از کارگران استان تحت پوشش بيمه تکميلي قرار گرفت و تعداد زيادي از کارگران ساختماني براي دريافت گواهي مهارت به سازمان فني و حرفه اي معرفي و پس از آن براي بيمه شدن به سازمان تامين اجتماعي معرفي شدند. البته سهميه خوزستان نسبت به جمعيت کارگران ساختماني پايين بود و سازمان تامين اجتماعي به دليل تکميل ظرفيت با وجود دارا بودن گواهي مهارت، از بيمه شدن اين افراد خودداري کرد. وي افزود: سال گذشته همچنين پنج هزار نفر از کارگران ساختماني از سوي خانه کارگر براي دريافت سهام عدالت کارگران ثبت نام شدند و اين فرآيند از اسفندماه سال گذشته تا نيمه اول ارديبهشت امسال ادامه دارد. دبيراجرايي خانه کارگر خوزستان، مشکلات کنوني کارگران را در نتيجه ضعف و يا اشکالات قانون کار ندانست و تصريح کرد: در قانون فعلي هنور بسيار از بندها و مواد، اجرايي نشده است; مشکل قانون نيست; نظارت نکردن دستگاه هاي مرتبط با مسايل کارگري و قانون کار، آگاهي نداشتن کارگران نسبت به حقوق قانوني خود، مناسب نبودن وضعيت اشتغال و دستمزد و در نهايت نرخ بيکاري استان منجر به ايجاد شرايط فعلي براي کارگران شده است. حسيني با اشاره به دستور رييس جمهور در سال گذشته مبني بر حذف استفاده از کارگران از طريق شرکت هاي پيمانکاري و در مقابل عقد قرارداد مستقيم با کارگران، بيان کرد: اين موضوع هنوز در مجموعه نفت، ملي حفاري، پتروشيمي ها و شهردار ي هاي استان اجرايي نشده و کارگران پتروشيمي ماهشهر نيز به همين علت اعتصاب کردند.
وي ادامه داد: در واقع در صورت عقد قرارداد مستقيم با کارگران، اين قشر علاوه بر تامين شغلي از نظر دريافت و پرداختي ها نيز در شرايط مطلوب تري قرار مي گيرند زيرا پيمانکار تنها يک واسطه و دلال است که هيچ حضور و وجودي در مجموعه ندارد و اگر قرار باشد کارگر هر ماه 700 هزار تومان دريافت کند، پيمانکار 400 هزار تومان را خود برداشت مي کند و در نتيجه اين نوع قرارداد تنها به ضرر کارگران است.
دبير اجرايي خانه کارگر خوزستان افزود: البته اين موضوع در بعضي از استان هاي کشور اجرايي شده اما هنوز در خوزستان اقدامي در اين باره صورت نگرفته است.

احضار چند فعال کارگری در سنندج به اداره اطلاعات

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر


صبح امروز و در آستانه روز جهانی کارگر تعدادی از فعالان کارگری کردستان
به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج فرا خوانده شدند.
به گزارش خبرنگار آژانس خبری موکریان ، شیث امانی، شریف ساعد پناه، صدیق
کریمی، غالب حسینی ، خالد حسینی و یدا... قطبی از فعالان کارگری درسنندج
به ستاد خبری احضارو مورد بازجویی قرار گرفتند.
تعدادی از این افراد پیشتر نیز از طرف ستاد خبری احضار و مورد بازجویی
قرار گرفته اند.
گفته می شود چند تن از این افراد پس از چندین ساعت بازجویی و تلاش جهت
گرفتن تعهد از آن‌ها برای عدم شرکت در مراسم روز جهانی کارگر آزاد شده
اند.

بازداشت محمود صالحی فعال کارگری در کردستان

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

محمود صالحی فعال کارگری در کردستان ظهر امروز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
خانواده این فعال کارگری در گفتگو با آژانس خبری موکریان ضمن تأیید این خبر اعلام کردند: ظهر امروز مأموران نیروی انتظامی و اداره اطلاعات به منزل مراجعه کرده و ضمن اعلام اینکه حکم بازداشت محمود صالحی توسط دادستان صادر شده است، نامبرده را به همراه خود بردند.
این عضو خانواده محمود صالحی افزود:وضعیت جسمی این فعال کارگری بسیار نامناسب می باشد و به تازگی مورد عمل جراحی قرار گرفته است.
شایان ذکر است تا لحظه تنظیم خبر از اتهام احتمالی صالحی که عضو پیشین هیأت مدیره انجمن صنفی خبازان سقز و حومه بوده خبری در دست نیست.

چندی است دلم یک دله با فتنه گران است

خبرگزاری هرانا - مصطفی بادکوبه ای شاعری که شعرهای اخیرش در حمایت از کسانی که او در شعرهایش از آنان به عنوان « فتنه گران» یاد کرده است نزدیک به یک ماه گذشته از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده و در اوین به سر می برد.

به گزارش جرس، ماموران امنیتی اواخر سال ۸۹ صبح زود به خانه ی مصطفی بادکوبه ای هجوم برده و وسایل شخصی وی را به همراه خود بردند.

گفتنی است در همان ایام ، مشابه همین اتفاق برای هیلا صدیقی شاعر جوان منتقد نیز رخ داده بود که ماموران امنیتی با هجوم به منزل این شاعر تمامی وسائل شخصی وی را ضبط کرده و پس از آن بارها او را مورد بازجویی قرار دادند.

در مورد وضعیت مصطفی بادکوبه ای و اینکه آیا او نیز مورد بازجویی های متوالی قرار گرفته است خبری در دست نیست اما فروردین ماه امسال ماموران بار دیگر به منزل آقای بادکوبه ای رفته و او را در منزل شخصی اش بازداشت کردند.

تا کنون چندین بار خانواده این شاعر در محل دادگاه حضور یافته و خواستار روشن شدن وضیعت این شاعر شده اند که متاسفانه پاسخ روشنی دریافت نکرده اند و در نگرانی شدید نسبت به چگونگی وضیعت و حال این شاعر در بند به سر می برند.

هیلا صدیقی شاعر جوانی که از شعرهای انتقادی او با استقبال گسترده ای در عرصه های عمومی و مجازی مواجه شده است نیز پس از انتخابات تا کنون چندین بار احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.

به گفته ی یک منبع مطلع، پس از آنکه در چند ماه گذشته ماموران امنیتی به خانه هیلا صدیقی رفته و وسایل شخصی او را با خود بردند، این شاعر به مدت بیش از ده روز و به صورت متوالی هر روز به مدت طولانی ۸ الی ۹ ساعت توسط وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار می گرفت اما به تازگی پرونده ی این شاعر جوان از وزارت اطلاعات به دادسرا انتقال یافته است.

یک منبع مطلع در این زمینه می گوید: به تازگی و در روز شنبه دهم اردیبهشت ۹۰، جلسه تفیهم اتهام برای هیلا صدیقی در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین برگزار و در نهایت آزادی هیلا صدیقی منوط به ارائه سند ملکی شد .