افزايش ۱۰تا ۱۵درصدى تورم در سال ۹۰

روزنامه ابرار: رئيس كميسيون ويژه مجلس در طرح تحول اقتصادى گفت: به نظر مى رسد كه سال آينده با تورم ۱۰ تا ۱۵ درصدى ناشى از تزريق نقدينگى به موجب درآمد نفتى، مواجه باشيم.

غلامرضا مصباحى مقدم رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادى مجلس در گفتگو با مهر در بيان ارزيابى خود از وضعيت تورم در آستانه سال جديد گفت: يكى از نكاتى كه همواره موجب تورم در آغاز سالهاى گذشته مى شده است تغيير قيمت خدمات دولتى بود كه اين موضوع در دو سال گذشته انجام نشد و امسال نيز نبايد اتفاق بيفتد. وى افزود: براى جلوگيرى از افزايش قيمت ها در آغاز سال به ويژه قيمت خدمات حمل و نقل و كالاهاى مورد نياز مردم، ميوه شب عيد و شيرينى وزارت بازرگانى تدابيرى انديشيده است كه اميدواريم اين تدابير موجب جلوگيرى از افزايش قيمت هاى زياد در آغاز شود. مصباحى مقدم با اشاره به هدفمندى يارانه ها در سال جارى افزود: بر خلاف تصور بسيارى كه مى گويند هدفمندى يارانه ها تزريق نقدينگى به كشور است، هدفمندى تنها جابه جايى نقدينگى است و هيچ نقدينگى جديدى به كشور تزريق نمى شود بلكه نقدينگى از برخى خانواده ها كه مصرف بيشتر دارند به عموم مردم و خانواده هاى كم درآمد منتقل مى شود.

وى ادامه داد: در اجراى قانون هدفمندى يارانه ها تنها بخش اصلاح قيمتهاست كه آثار تورمى اندكى دارد . مصباحى مقدم در بيان پيش بينى خود از ميزان تورم در سال آينده گفت: تصور مى كنم تورم در سال آينده ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش داشته باشد و اين افزايش نيز به دليل تزريق نقدينگى ناشى از درآمد نفتى است كه هر ساله كشور با آن مواجه است. رئيس كميسيون ويژه مجلس در طرح تحول اقتصادى در بيان آثار ناشى از اين تورم هر ساله گفت: تورم همچون يك بيمارى است و موجب مى شود كه تخصيص منابع نابهنجار باشد و توزيع درآمد نيز به نفع طبقات ثروتمند و به زيان طبقات ضعيف باشد. وى معتقد است: بايد هر چه زودتر روند تورمى در كشور كاهش پيدا كند و اين موضوع نيز تنها با مديريت روانى جامعه و كاهش تزريقى نقدينگى به سيستم اقتصادى كشور از سوى دولت و بانك مركزى، محقق مى شود. مصباحى مقدم ادامه داد: اين روند كاهش تورم در سالهاى اخير در كشور در حال انجام است.

هجوم مردم به پارکها برای سیزده بدر

خبرگزاری مهر: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: در حال حاضر ترافیک در ورودی پارکها بسیار سنگین است و برخی از پارکها کاملا از جمعیت اشباع شده اند.

سردارحسین رحیمی افزود: در حال حاضر وضعیت ترافیک در شرق تهران به علت ورود مردم به پارک سرخ حصار بسیار سنگین است.

وی ادامه داد: همچنین وضعیت ترافیک در پارک چیتگر نیز بسیار سنگین بوده به نحوی که تا ابتدای آزادگان این ترافیک ادامه دارد.

برئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: این پارکها از ساعات ابتدایی صبح از جمعیت اشباع شده برهمین اساس مردم بهتر است به جای ماندن در ترافیک سنگین به نقاط دیگری بروند.

وی اظهار کرد: وضعیت ترافیک در محدوده لواسانان، پارک طالقانی و ملت نیز به همین روال است.

آخوند حکومتی: سیزده بدر هم از خرافات است

خبرگزاری حکومتی رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پاسخ به سؤالی در خصوص روز سیزده بدر اعلام کرد: سیزده بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است.

متن کامل استفتاء و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

آیا اجرای مراسم سیزده بدر از نظر شرعی مشکل دارد ؟

سیزده بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است ولی تفریح سالم و خالی از گناه بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده اشکالی ندارد.

این آخوند ضد ایرانی پیش تر در مورد چهارشنبه سوری نیز گفته بود، چهارشنبه سوری یک سنت خرافی است، نباید سنت خرافی را احیا کنیم و از همه اینها گذشته اسراف در مال است و نباید اسراف در مال کرد.

راه اندازی پلیس کوهستان برای کنترل مراسم سیزده بدر

خبرنگار ما از تهران: پاسدار حسین ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایسنا خبر داد که نیروهای تحت امرش به منظور ایجاد نظم و افزایش ضریب رفاه حال شهروندان در آماده‌باش هستند و در همین راستا پلیسی تحت عنوان پلیس کوهستان ایجاد شده تا در روزهای پایانی تعطیلات در پارکها، تفرجگاه‌ها، مناطق جنگلی و کوهستانی مستقر شوند. به گفته او با راه‌اندازی پلیس کوهستان، ضریب انتظامی در هر شش منطقه کوهستانی پایتخت افزایش یافته است و ماموران پلیس در این مناطق در روز سیزدهم فروردین آماده خدمت‌رسانی و امداد به شهروندان هستند.

افزايش 15 تا 20 درصدی نرخ تمامی کالاها

خبرگزاری موج: براساس پيش‌بينی‌ها قيمت تمامی کالاها در سال جاری بين 15 تا 20 درصد افزايش می‌يابد.

وی گفت: افزايش قيمت کالاها در سال جاری يک امر طبيعی است و نبايد گران شدن نرخ کالاها را به حساب اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها نوشت.

رييس شورای اصناف کشور افزود: البته بايد هر نوع افزايش قيمتی به تاييد سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان براساس آناليز قيمتی صورت بگيرد.

نوده فراهانی در پايان تصريح کرد: تمامی واحدهای توليدی بايد به اين مسأله توجه کنند که بدون تاييد سازمان حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان نمی‌توانند قيمت‌ها را افزايش دهند.

سه صفر از پول ملی حذف می‌شود

ایرنا: وزير امور اقتصادي و دارايي گفت:درصورت فراهم شدن تمهيدات مورد نياز، امسال سه صفر از پول ملي حذف مي شود.

' سيد شمس الدين حسيني ' با اشاره به تصويب بسته سياستي – نظارتي بانك مركزي در روزهاي پاياني سال گذشته ، افزود: در اين بسته اقداماتي در جهت ثبات، كاهش هزينه ها و افزايش بهره وري در حوزه بانكي و پولي كشور پيش بيني شده كه بر همين اساس در سال جاري مي توان بيشتر بر روي سياست حذف سه صفر تمركز كرد .

وي اظهارداشت: مسئله اي كه دولت را براي اجراي اين سياست به تعمل وا داشته آن است كه ابتدا بايد حداكثر ثبات و آرامش را در قيمت ها ايجاد و سپس سه صفر را از پول ملي حذف كرد تا به نتايجي ماندگار دست يافت.

** ميزان تسهيلات دهي بانك ها در سال جاري افزايش مي يابد

وزير امور اقتصادي و دارايي در خصوص وضعيت تسهيلات دهي بانك ها در سال جاري نيز گفت: افزايش تسهيلات دهي بانك‌ها در سال جاري امري طبيعي است و بانك ها به عنوان واسطه اي پولي در كشور منابع را تجهيز و سپس در قالب تسهيلات به جامعه ارايه مي كنند.

حسيني تصريح كرد: هر چند بر اساس بسته سياستي – نظارتي سال جاري ميزان تسهيلات دهي بانك‌ها افزايش مي يابد اما در تنظيم اين بسته تلاش شده تا امكان بهره گيري از بازارهاي موازي و مكمل مالي بيشتر شود.

وي ادامه داد: در بسته سياستي نظارتي سال جاري سياست گزاران تلاش كردند ارتباط بازار پول و سرمايه را تنگاتنگ كرده و نمونه بارز آن تصميمي بود كه در حوزه اوراق مشاركت گرفته شده است.

حسيني اظهارداشت: بر همين اساس هر چند سيستم بانكي همانند گذشته در انتشار اوراق مشاركت فعال است و عرضه دسته اول آن را انجام مي دهد اما باز خريد آن پيش از سررسيد در بازار سرمايه انجام مي شود كه اين اقدامات روابط تكميلي ديده شده در بسته سال جاري بانك مركزي است.

وزير اقتصاد گفت: در سال جاري تلاش مي شود بازار سرمايه در تجهيز مالي بنگاه ها و اقتصاد ايران نقش بيشتر و موثرتري داشته باشد همانطور كه در سال 89 بازار فرا بورس به عنوان يكي از نهادهاي بازار مالي به خوبي قابليت ها ي خود را نشان داد و امروزه اين امكان براي بازرگانان فراهم شده كه از نهادهاي بازار سرمايه علاوه بر بانك ها استفاده كنند.

وي، سال جاري را با بنيان‌هاي اقتصادي محكم‌تر و عملكرد بالاتر در شاخص‌هاي مالي براي كشور دانست و افزود: كاهش هزينه تامين مالي در بخش بانكي و در نتيجه كاهش نرخ سود سپرده هاي بانكي يكي از سياست هاي اصلي دولت در سال جاري است..

وزير اقتصاد افزود: بر اساس تصميم شوراي پول و اعتبار، نرخ سود يك ساله سپرده گذاري در نظام بانكي، براي سال جديد از 14 به 5/12درصد كاهش يافت و متناسب با آن، نرخ سود مابقي بخش‌ها هم تعديل خواهد شد.

حسيني نرخ سود عقود مبادله‌اي بانكي براي سال جديد را بين 11 تا 13 درصد و عقود مشاركتي را، به صورت علي‌الحساب 14 تا 17 درصد اعلام كرد و افزود: البته سود واقعي آن پس از انجام فعاليت اقتصادي مورد نظر محاسبه خواهد شد.

در روز طبيعت؛ آتش به جان پارک چيتگر افتاد

ایسنا: آتش‌نشانان منطقه 4 عمليات سازمان آتش‌نشاني تهران، آتش‌سوزي درختان و علف‌هاي خشك در ميدان بوستان پارك چيتگر را خاموش كردند.

آتش‌نشانان مستقر در پارك چيتگر ساعت 10:23 امروز(سيزدهم فروردين ) با مشاهده شعله آتش و دود فراوان در فاز 2 غربي پارك چيتگر بلافاصله عمليات خود را براي خاموش کردن آتش آغاز کردند و آتش‌سوزي را در گستره تقريبي يک هزار متر مربع خاموش کنند.

عطااله شيشه، معاون منطقه 4 عمليات سازمان آتش‌نشاني تهران كه از بامداد امروز در پارك چيتگر مشغول گشت زني بود گفت: هر چند پارك کردن خودروها در مسيرهاي پارك چيتگر حركت خودروهاي آتش‌نشاني را با دشواري همراه کرده بود اما آتش‌نشانان همراه با تجهيزات لازم بخشي از مسير را پياده پيمودند و در شعله‌هاي آتش را مهار و آتش‌سوزي را كاملا خاموش كنند.

وي از شهروندان خواست براي گرم كردن غذا حتما در محل‌هاي تعيين شده آتش روشن كنند و در پايان نيز از خاموش شدن کامل آتش كاملا مطمئن شوند.

حدف یارانه ها؛ افزایش ۳۰۰ درصدی قبوض گاز

خبرگزاری مهر: مصرف‌کنندگان گاز بخش خانگی در شهرستان آمل با دریافت اولین قبوض گاز مصرفی خود در سال 90، با توجه به افزایش حداقل حدود 300 درصدی بهای گاز، نسبت به چگونگی محاسبه مصرف دچار سردرگمی شده و این موضوع اعتراض شدید آنان را به‌دنبال داشته است.

ساکنان بیشتر روستاهای منطقه هراز پی جنوبی از توابع شهرستان آمل با مشاهده قبوض جدیدی که شرکت گاز برای آنان کنار گذاشته، اعتراض‌های شدیدی به مسئولان شرکت گاز داشتند و خواستار پیگیری مسئولان استانی و نمایندگان مجلس نسبت به افزایش ناگهانی قبض‌های گاز مصرفی خود شدند.

ساکنان روستایی این مناطق با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته براساس میزان مصرف، بهای آنان به کمتر از 200 هزار ریال در هر دوره تا دوماه گذشته بوده است، یادآور شدند: متاسفانه مسئولان شرکت گاز در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها که پیش‌بینی افزایش پلکانی قیمت‌ها بوده بیش از حد عجله کردند.

رئیس اداره گاز شهرستان آمل با تائید قبض‌های صادر شده برای این منطقه، صدور قبض‌های جدید را کاملا درست و به دور از هرگونه اشتباهی اعلام کرد.

حشمت‌الله باوفا گفت: قبض‌هایی که قبل از 30 آذر 89 برای مشترکان صادر شده بود، مشمول یارانه بوده اما درقبض‌های جدید، قیمت‌های واقعی مصرف کننده اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان فقط قرائت کنتور مشترکان انجام و به شرکت گاز استان و سپس به شرکت گاز کشور ارسال می‌شود، تصریح کرد: برای ادارات گاز شهرستان‌ها فقط پرینت قبوض گاز ارسال و توسط اداره پست توزیع می‌شود.

رئیس اداره گاز ناحیه آمل ادامه داد: در دوره جدید قبض‌های گاز برای مشترکان، به‌طور میانگین از 300 تا 400 هزار ریال تا 10تا 12میلیون ریال هم صادرشد.

باوفا، این افزایش را حداقل تا 300 درصد اعلام کرد و گفت: اداره گاز برای مشترکانی که توان پرداخت مبالغ بالا را ندارند،

” مطابق با مصوبه مجلس؛ در 3 ماه نخست امسال نباید افزایشی در قیمت گاز اعمال شود. “

با تقسیط دو یا سه دوره موافقت خواهد کرد.

رئیس اداره گاز ناحیه آمل درحالی گفته‌های فوق را صراحتا اعلام کرد که طبق گفته مسئولان شرکت گاز کشوری، تعرفه جدید گاز بهای مشترکان خانگی برای دوره هفت ماهه نخست سال حداکثر تا پایان تعطیلات نوروزی در دولت تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ خواهد شد، اما مطابق با مصوبه مجلس در سه ماه نخست امسال نباید افزایشی در قیمت گاز اعمال شود.

براساس فرمول جدید قیمت گذاری گاز خانگی 12 ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوتهایی با یکدیگر دارند.

از 28 آذر ماه سال گذشته همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به پنج اقلیم سرد یک، دو، سه، معتدل و گرمسیری تقسیم بندی شده و 12 دامنه جدید مصرف گاز در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال خواهد شد.

از سوی دیگر همزمان با ورود سال جدید باید تعرفه جدید گازبهای بخش خانگی در سطح کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت تعیین تکلیف و برای اجرا به طور رسمی اطلاع‌رسانی شود.

تاکنون جمع‌بندی نهایی در خصوص تعیین تعرفه جدید گازبهای مشترکان حاصل نشده اما به نظر می رسد تا 10 فروردین ماه و یا حداکثر تا پایان تعطیلات نوروزی این تعرفه برای اجرا به طور رسمی به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شود.

مدیر عامل شرکت ملی گاز در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته درباره تعیین تعرفه جدید گازبهای خانگی به رسانه‌ها گفته بود: تاکنون هیچ‌گونه تصمیمی در مورد کاهش یا افزایش قیمت گاز گرفته نشده و کار کارشناسی بر روی نرخ جدید فروش گاز آغاز شده است.

جواد اوجی تصریح کرده بود: تاکنون جلسات متعددی با حضور مسئولان دولتی برای تعیین نرخ فروش گاز درهفت ماهه ابتدایی سال آینده برگزار شده که پیش‌بینی می‌شود تا 15 فروردین نرخ جدید گاز مشترکان تعیین تکلیف و از سوی دولت اعلام شود.

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار که از شنیدن این افزایش بها مصرفی گاز مشترکان در آمل ناراحت شده بود، اعلام کرده این موضوع را در گفت‌وگو با وزیر نفت پیگیر خواهد شد.