سالگرد پر حادثه انقلاب
حکومتیان در حصار،مردم در خیابان


فرشته قاضي

مراسم سی و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در فضایی امنیتی برگزار و در نقاط زیادی به خشونت کشیده شد.حامیان جنبش سبز نیزبرغم تدابیر شدید نیروهای امنیتی ـ نظامی،با حضور در شهرهای مختلف کشور، فریاد«مرگ بر دیکتاتور» سردادند و خواستار«برگزاری رفراندوم» شدند.

به گزارش خبرنگاران "روز"در تهران، سالروز 22 بهمن دیروزدر حالی در تهران و سایر شهرهای ایران برگزار شد که نیروهای وابسته به حکومت از حضور نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس مجلس سابق جمهوری اسلامی و همچنین نوه آیت الله خمینی،رهبر انقلاب اسلامی، در این راهپیمایی ممانعت کردند و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

میدان آزادی تهران که هر ساله مراسم سالروز پیروزی انقلاب در آن برگزار می شود،امسال از قبل حصارکشی شده بود. این میدان یک ساعت قبل از مراسم با جمعیتی پر شد که با اتوبوس های دولتی برای شرکت در مراسم آورده شده بودند. براساس فیلمی که دریوتیوب منتشر شده ، اتوبوس های بسیاری در اشرفی اصفهانی به صورت زنجیروار پارک شده اند که راهپیمایان دولتی را به میدان آزادی منتقل کرده اند.

خبرگزاری فارس،وابسته به نیروهای نظامی ـ امنیتی نیز در خبری از پر شدن میدان آزادی، یک ساعت قبل از شروع مراسم خبر داد؛بدین ترتیب حکومت تمام تلاش خود را به کار برد تا با مسدود کردن راهها از حضور معترضان در میدان آزادی و نقاطی که خبرنگاران خارجی اجازه پوشش خبری داشتند، ممانعت به عمل آورد. اما مردم سبز ایران از 22 بهمن نیز همچون سایر تجمعات و راهپیمایی ها برای اعلام اعتراضات خود استفاده کردند و با حضور در خیابان ها بار دیگریاد آورشدند که دولت برآمده از کودتا را به رسمیت نمی شناسند.

مردم دیروزدر حالی به خیابان ها آمدند که حکومت در چند روز گذشته با بازداشت گسترده فعالان سیاسی و مطبوعاتی و همچنین طیف وسیعی از مردم و تهدید و ارعاب آنها ازتریبون های رسمی در تلاش بود مانع از حضورشان دراین راهپیمایی شود. مقامات امنیتی در این زمینه تا بدانجا پیش رفتند که شب قبل از 22 بهمن ، زندانی های سیاسی، مطبوعاتی، دانشجویی و مدنی را مجبور کردند با خانواده های خود تماس بگیرند و با عتاب از آنان بخواهند در راهپیمایی شرکت نکنند. همچنین دراین شب پیامک های تهدید آمیزی از سوی وزارت اطلاعات و برخی نهاد های نظامی برای مردم ارسال شد که در برخی از آنهامردم از حضور در راهپیمایی منع شده بودند و در برخی دیگر نیز این عبارت به چشم میخورد: " 22 بهمن روزشناسی فتنه گران و اطلاع رسانی به شماره ۱۱۳ وزارت اطلاعات"

به این ترتیب به گزارش خبرنگاران روز،تهران روز گذشته امنیتی ترین روز در ماههای اخیر را پشت سر گذاشت به طوریکه حضور نیرویهای نظامی، گارد ویژه، بسیج و لباس شخصی،بخصوص در مناطق مرکزی پایتخت،که هر گونه تحرکی را زیر نظر داشتند،بیش از همیشه ملموس بود.

حمله به مهدی کروبی و بازداشت علی کروبی

مهدی کروبی که از دو روز پیشتر اعلام کرده بود از ساعت 9 در فلکه دوم صادقیه به جمع راهپیمایان خواهد پیوست، در حالیکه با استقبال مردم که از ساعت ها قبل در این میدان تجمع کرده بودند مواجه شده بود، مورد حمله نیروهای لباس شخصی و گارد ویژه قرار گرفت و علی کروبی، فرزند کوچک این نامزد معترض به کودتای انتخاباتی از سوی ماموران امنیتی بازداشت ونیمه شب دیشب آزاد شد.

ساعتی بعد از حمله به دبیرکل حزب اعتماد ملی، حسین کروبی در گفتگو با خبرنگار "روز" اعلام کرد پدرش ناچار از ترک راهپیمایی و بازگشت به منزل شده است.

فرزند مهدی کروبی توضیح داد: حاج آقا در خیابان اشرفی اصفهانی به سمت میدان آزادی حرکت کردند و در حالیکه مردم هیچ شعاری نمیدادند و در سکوت راهپیمایی میکردند یکباره نیروهای لباس شخصی و گارد سپاه حمله کردند و با باتوم و گلوله های رنگی به شدت مردم و اطرافیان حاج آقا را مورد ضرب و شتم قرار دادند. از سوی دیگر نیروی انتظامی نیز با گاز اشک آور به کمک آنها آمد و شلیک مستقیم گاز اشک آور باعث شد حاج آقا دچار مشکل تنفسی و ریوی شوند.

وی افزود: شیشه های ماشین حاج آقا را خرد کردند؛در این موقع مردم به کمک آمدند و حاج آقا را سوار ماشینی کردند تا از محل دور کنند اما متاسفانه به این ماشین نیز حمله کردند و شیشه های ماشین را شکستند و آسیب های جدی بدان رساندند.

به گفته حسین کروبی، هدف از حمله به مهدی کروبی و اطرافیانش، ممانعت از حضور آنها در راهپیمایی بود و مشخص بود که دستور گرفته اند به خود کروبی، آسیبی وارد نیاورند اما تعداد زیادی از مردم به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و زخمی شدند.کروبی نیزبه دلیل مشکلات تنفسی و همچنین برای جلوگیری از خشونت بیشتر، ناچار ازترک راهپیمایی شد.

حسین کروبی که پاسپورتش دو روز قبل در فرودگاه امام توقیف و به او گفته شد دو روز بعد به وزارت اطلاعات مراجعه کند، همچنین خبر داد که با او تماس گرفته و گفته اند روز 27 آبان به ساختمان وزارت اطلاعات در پاسداران مراجعه کند.

حسین کروبی در تماس بعدی باخبرنگار "روز" حال عمومی مهدی کروبی را خوب توصیف کرد و گفت که آسیبی به پدرش نرسیده است.او همچنین خبر داد که برادر کوچک ترش،علی،نیز در آخرین ساعات نیمه شب آزاد شده است.

براساس گزارش خبرنگار "روز" یک روز پیشتر، محافظان مهدی کروبی که از نزدیکان و بستگان وی بودند به وزارت اطلاعات احضار شده و ساعت ها تحت بازجویی قرار گفته بودند. سایت سحام نیوز که ارگان رسمی حزب اعتماد ملی است در این زمینه خبر داده است که آقای عسکریان و احمد عنبرنژاد، دوتن از جانبازان جبهه و جنگ و از نزدیکان مهدی کروبی که توسط وزارت اطلاعات به آن نهاد فرا خوانده شده بودند، پس از بازجویی، مستقیماً به زندان اوین منتقل شدند.

حمله به موسوی و ضرب و شتم رهنورد

میرحسین موسوی که روز گذشته قصد داشت از خیابان آزادی و کنار سازمان حج و زیارت به مردم بپیوندد، از سوی لباس شخصی ها، گارد ویژه و افراد باتوم به دست که از قبل در این نقطه آماده و مستقرشده بودند،تحت محاصره در آمد و امکان حضور در میان مردم و راهپیمایی 22 بهمن را نیافت.

وب سایت کلمه که دیدگاههای میرحسین موسوی را منتشر می کند خبر داده است که نخست وزیر زمان جنگ، هر سال در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، از خیابان آذربایجان تا میدان آزادی در کنار مردم شرکت می کرد. اما امسال با ممانعت نیروهای شبه نظامی، وی نتوانست مسیر هر ساله در را بپیماید. این در حالیست که خبرگزاری فارس ادعا کرده است که «موسوی با انداختن پوششی بر سر از معرکه گریخت»!

خبرنگار "روز" به نقل از یکی از نزدیکان میرحسین موسوی گزارش داده است که در جریان این اتفاق آسیبی به او نرسیده است.

اما زهرا رهنورد ، استاد دانشگاه و همسر میرحسین موسوی به شدت مورد ضرب و شتم نیروهای لباس شخصی و شبه نظامی قرار گرفت.

او که قصد داشت از میدان صادقیه به راهپیمایان مردمی بپیوندد از سوی لباس شخصی ها و نیروهای نظامی محاصره شد و نیروهای لباس شخصی با باتوم و مشت به وی حمله کردند و او را از نواحی سر و کمر مورد ضرب و شتم قرار دادند.

رهنورد که پیش از این چندین بار مورد حمله لباس شخصی ها واقع شده بود، دیروز با حمایت وکمک مردم و تشکیل حلقه انسانی توانست از محاصره خارج شود. روز نامه کیهان پیش از این از موسوی خواسته بود از همراهان «افراطی» خود فاصله بگیرد. این نشریه نام زهرا رهنورد را نیز در فهرست این«همراهان»گنجانده بود.

حمله به خاتمی،بازداشت نوه امام

سید محمد خاتمی هم که از تقاطع زنجان ـ آزادی قصد پیوستن به مردم را داشت با حمله لباس شخصی ها ناچار از ترک راهپیمایی شد. به گزارش خبرنگار "روز" لباس شخصی ها به صورت سازماندهی شده ، رئیس جمهور سابق ایران را مورد حمله قرار دادند و شیشه های عقب ماشین او را شکستند. آسیبی به خاتمی وارد نشد اما اوهم مجبور به ترک محل راهپیمایی شد.

همزمان محمد رضا خاتمی و همسرش زهرا اشراقی، نوه آیت الله خمینی از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند. یکی از نزدیکان خاتمی به خبرنگار "روز" گفت: ماموران امنیتی آقای خاتمی و خانم اشراقی را بازداشت کرده و به انها گفته بودند که به خاطرحفظ امنیت شما اینکار را می کنیم که این امر با اعتراض شدید آنها به خصوص خانم اشراقی مواجه شده و خانم اشراقی گفته بود که شما آبروی خود را اینگونه می برید و خبر این قضیه منتشر شود برای خود شما بد می شود.

به گفته وی ماموران امنیتی سپس با آزاد کردن خاتمی و اشراقی، از حضور آنها در راهپیمایی ممانعت به عمل آوردند و انها را مجبور به ترک راهپیمایی کردند. در عین حال ماموران امنیتی از خانم اشراقی و همچنین همسرش خواسته اند تحت هیچ شرایطی در این زمینه مصاحبه نکنند.

خبرنگاران با اتوبوس آمدند

به گزارش خبرنگاران "روز"، مردم که به صورتی آرام و در سکوت به راهپیمایی پرداخته بودند بعد از این برخوردها به سردادن شعار پرداختند و خواستار برگزاری رفراندوم شدند. گزارش ها از خیابان های منتهی به آزادی حاکی از آن بود که نیروهای امنیتی که در تعدادی بسیار گسترده حضور داشتند، مردمی را که نماد سبز به همراه داشتند بازداشت کردند . میدان انقلاب، فلکه صادقیه و میدان هفت تیر ، شاهد درگیریهای گسترده ای بین مردم و نیروهای امنیتی بود. این درگیری ها در حالی روی داد که تقاطع های آزادی و تمام خیابان های منتهی به آزادی نیز دراختیار نیروهای امنیتی بود.

از سوی دیگر خبرنگاران خارجی که با اتوبوس به محل مراسم آورده شده بودند، به گفته خبرنگار آسوشیتدپرس، تنها اجازه مخابره سخنرانی محمود احمدی نژاد را یافتند. این درحالی بود که اینترنت در سراسر کشور دچار اختلال شده و ورود به جی میل ، مسنجر و بسیاری از سیات ها مشکل بود؛هر چند این مساله نیز مانع از اطلاع رسانی مردمی از وقایع دیروز نشد و فیلم ها وتصاویر تجمعات و درگیریهای دیروز به سرعت بر روی سایت های اینترنتی قرار گرفت.از تصویر جوانی که ماموران لباس وی را درآورده و او زیر ضربات مشت و لگد گرفته بودند تا تصویر مردمانی که در متروها،فریاد می زدند:مرگ بردیکتاتور

گزارش شاهدان عینی

گزارش خبرنگاران "روز " حاکیست نیروهای نظامی با گلوله های رنگی مردم را هدف قرار میدادند و ماموران امنیتی مردمی را که مورد اصابت گلوله رنگی قرار گرفته بودند بازداشت میکردند.

یک شاهد عینی که در میدان صادقیه حضور داشت به "روز" گفت: با گلوله های رنگی و پلاستیکی مردم را میزدند آن هم در حالیکه مردم ابتدا در سکوت تجمع کرده بودند؛ اما بعد از حمله لباس شخصی ها به آقای کروبی و ضرب و شتم مردم، شعار ها شروع و درگیریها نیز شدیدتر شد.

وی افزود: بسیجی ها با بلندگو شعار مرگ بر منافق، مرگ بر وطن فروش خائن و مرگ بر سبز اموی سر میدادند اما با این حال و برغم امکانات و بلند گوهایی که دراختیار آنان بود، صدای شعار مردم بیشتر به گوش می رسید.

به گفته این شاهد عینی، بسیجی ها و لباس شخصی ها، سوار بر موتور به طور مرتب از مردم فیلمبرداری میکردند و هلی کوپتر ها مدام در پرواز بودند.

یک شاهد عینی دیگر نیز که مورد ضرب و شتم با باتوم قرار گفته است به "روز" گفت: لباس خاکی ها و گاردی ها بی مهابا می زدند جوری که آنقدر محکم به پای پسر عموی من که همراه من بود زدند که از شدت ضربه پایش شکست.

در یوتیوب نیز فیلمی منتشر شده است که جوانی ، توسط یکی از افراد گارد ویژه به شدت مورد ضرب و شتم قرار گفته است.

این شاهد عینی از همبستگی مردم نیز سخن گفت و افزود: مردم خیلی به هم کمک میکردند. من دیدم که 5 تا از جوانها را بازداشت کرده اند و میخواستند ببرند که یکباره مردم ریختند و جوان ها را از میان آنها کشیده و فراری دادند.

دختر جوان محجبه ای هم که نماد سبز به همراه داشته به خبرنگار "روز" گفته است که نیروهای انتظامی مانع از پیوستن آنها به مردم شده و انها را ناچار از ترک محل کرده و گفته اند در صورت حضور در راهپیمایی بازداشت خواهند شد.

خبرنگار "روز" همچنین از خیابان کارگر جنوبی گزارش داده است که مردم به طور مداوم بوق می زدند و نیروهای لباس شخصی در اکثر نقاط صورت خود را با پارچه کشباف پوشانده بودند. همزمان ماشین های آب پاش به وفور در خیابان های مرکزی شهر دیده می شد.

خیابان جلال آل احمد و کارگر شمالی در نزدیکی کوی دانشگاه تهران، میدان ونک، میدان صادقیه، آریا شهر (بلوار فردوس)، نقاطی بودند که درگیریهای شدید در آنها گزارش شده و تیراندازی هوایی به صورت رگباری نیز صورت گرفته است.

فیلمی که در یوتیوب منتشر شده مردمی را نشان میدهد که در مترو شعار مرگ بر دیکتاتور می دهند و «رهبر خائن آواره گردی» را می خواندند. همزمان فیلم دیگری مردمی را نشان میدهد که شعار«تجاوز، جنایت، مرگ بر این ولایت» و همچنین «رفراندوم، رفراندوم این است شعار مردم» سر میدهند.

"کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم" شعار دیگری است که دیروز از سوی مردم ایران سر داده شد.

در دیگر شهرهای کشور

اما اعتراضات مردمی منحصر به تهران نبود. شهرهای مختلف ایران همزمان با تهران صحنه درگیری مردم و نیروهای نظامی و لباس شخصی هایی بود که مانع از راهپیمایی و تجمع معترضین شدند. «مرگ بر دیکتاتور» و «یا حسین میرحسین » شعارهای مشترکی بود که در شهرهای مختلف ایران سرداده شد.

براساس فیلمی که در یوتیوب منتشر شده مردم اصفهان که در خیابان چهارباغ بالا تجمع کرده و شعار الله اکبر و یا جسین، میرحسین سر داده بودند، با حمله نیروهای نظامی مواجه شدند.در این درگیری نیروهای نظامی از گاز اشک آور و تیرهوایی برای پراکنده کردن مردم استفاده و بیش از 5 تن را بازداشت کردند. فیلم دیگری در یوتیوب، مردم اصفهان را در سی و سه پل نشان میدهد که سرود یار دبستانی من را می خوانند.

در مشهد، دست کم صد نفر از معترضان که در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب شرکت کرده بودند بازداشت شده اند. براساس گزارش سایت ندای سبز آزادی، نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف میدان تقی‌آباد و خیابان‌های مرکزی مشهد مستقر شده‌ بودند . این در حالی بود که از شب قبل نیروهای بسیجی و انتظامی با در دست داشتن اسلحه‌های جنگی همچون کلاشینکف در شهر مشهد رژه می‌رفتند.

در شیراز نیز بیش از بیست تن از معترضانی که فریاد مرگ بر دیکتاتور سر میدادند، بازداشت شدند.

در شهر اهواز نیز برغم حضور پررنگ نیروهای ضد شورش،مردم شعار «مرگ بردیکتاتور«سردادند با نمادهای سبز و عکس میرحسین موسوی در خیابان ها راهپیمایی کردند.

گزارش‌های شاهدان عینی از درگيري و آتش زدن لاستيك در خيابان شيخ بهائي اهواز حكايت دارد.

در شهر کرد شاهدان عينی از حضور چند صد نفری جوانانی که دستبند سبز داشتند و با خود تصویر ميرحسین موسوی و خاتمی را حمل میکردند خبر داده اند؛این راهپیمایی نیز با یورش نیروی انتظامی و لباس شخصی ها مواجه و به درگيریهای جزئی و پراکنده منجر شد.

گفته می شود در این درگیری ها دست کم دو نفر دستگیر شده اند و درگیری های پراکنده در اطراف خیابان کاشانی و باهنر تا ساعت 12 ادامه داشته است.
این در حالیست که به گزارش ندای سبز آزادی راهپيمایی حامیان دولت در استان چهارمحال و بختياری با سردی بی سابقه ای نسبت به سالهای گذشته برگزار شد.کمی تعداد شرکت کنندگان در راهپیمایی این استان آنچنان بود که صدا و سیمای استان از پخش تصاوير آن ممانعت به عمل آورد و به پخش تصاویر آرشیوی از سالهاي گذشته اقدام کرد.

برخی گزارش ها نیز حاکی از آن است که نیروهای دولتی، ماشین‌های آب‌پاش ضدشورش مجهز به آب داغ فشار قوی در برابر ساختمان صدا و سیما مستقر کرده بودند. براساس گزارش خبرنگار "روز" از دو روز قبل نیروهای حراست سازمان صدا و سیما افزایش یافته بود و از ساعات نخستین روز گذشته نیز این سازمان توسط نیروهای نظامی محافظت می شد.

بر اساس همین گزارش میزان خشونت به کار رفته در برخورد با مردم معترض به شدت بالا بوده و حکومت تمام تلاش خود را به کار برده است تا از حضور معترضان و شکل گیری تجمع و راهپیمایی آنان جلوگیری کند. در این راستا بازداشت های گسترده ای نیز گزارش شده است؛ به گفته شاهدان عینی،ماموران بعد از شناسایی معترضان، آنها را به داخل کوچه های فرعی می کشاندند و بازداشت میکردند.

با این همه خبرنگاران خارجی اظهار نظر کرده اند حضور و تحرک سبز ها در تظاهرات دیروز، با محدودیت ها و تمهیدات وسیع امنیتی کمتر از حد انتظار بود. وسعت سانسور و فیلترینگ به اندازه ای بود که تا ساعت هشت شب تنها یک فیلم از تهران امکان مخابره یافته بود. چنان که جوانان سبز موفق نشدند که عکس های مربوط به صحنه های درگیری را به دنیا برسانند.

 

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .