بيانيه شماره ۱۷ ميرحسين موسوي درباره وقايع عاشورا و روزهاي پس از آن

 

فرمان اعدام و قتل و زنداني کروبي و موسوي و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد . سخنان روز چهارشنبه ميدان انقلاب و قبل از آن نماز جمعه هفته پيش دانشگاه که توسط چهره هاي منتسب به نظام ايراد گرديد، نتايج هر نوع اقدام تروريستي را مستقيما به سمت کانون نشانه خواهد رفت و گره مشکل بحران کنوني را نا گشودني خواهد ساخت. گوساله و بزغاله خواندن بخش عظيمي از جامعه و خش و خاشاک ناميدن آنان و مباح کردن خون عزاداران حسيني فاجعه اي است که هم اکنون توسط افرادي مشخص و صدا و سيما در جامعه رخ داده است.اين چه سخنراني است که از تريبون دولتي مردم را به جنگ با يکديگر دعوت مي کند و يک عده را حزب الله مي نامد و عده اي ديگر را حزب الشيطان؟ بارها در يک سخنراني کوتاه اعلام مي کند مردم توجه کنيد جنگ است! آيا اين سخنان دعوت به جنگ و شورش داخلي نيست ؟

 

کلمه: ميرحسين موسوي در بيانيه اي به مناسبت وقايع عاشوراي حسيني و روزهاي پس از آن ضمن انتقاد از برخوردهاي خشونت آميز نيروهاي حکومتي با ملت عزادار ايران راه حل هاي پنجگانه خود را براي خروج وضعيت بحراني فعلي ارائه کرد.وي در راه حل هاي پنجگانه خود بر اهميت مسئوليت پذيري مستقيم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائيه در مقابل مردم، تدوين قانون شفاف و اعتماد برانگيز براي انتخابات، آزادي زندانيان سياسي و احياء حيثيت و آبروي آنها ، آزادي مطبوعات و رسانه ها و به رسميت شناختن حقوق مردم براي اجتماعات قانوني تاکيد کرد.

به گزارش کلمه متن کامل بيانيه به شرح زير است:

بسم الرحمن الرحيم

السلام عليک يا ابا عبدالله. اني سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و وال لمن والاکم و عاد لمن عاداکم. فياليتني کنت معکم فافوزا فوزا عظيما

همواره به اينجانب و دوستان گفته مي شد که اگر شما اطلاعيه ندهيد مردم به خيابانها نخواهند آمد و آنان از اعتراضات و مطالبات خود دست برخواهند داشت وآرامش به کشور برخواهد گشت. بنده به عنوان يک همراه جنبش عظيم سبز مردمي با اين نظر موافق نبودم و مي انديشيدم که تا اصلاحات لازم با تکيه براصول روشن که مي توان آنها را از قانون اساسي استخراج کرد، صورت نگيرد ، آب رفته به جوي باز نخواهد گشت.

براي مراسم عاشوراي حسيني عليرغم درخواستهاي فراوان، نه جناب حجت الاسلام و المسلمين کروبي اطلاعيه دادند و نه حجت الاسلام و المسلمين خاتمي اطلاعيه صادر کردند و نه بنده و دوستانم. با اين وصف يک بار ديگر مردمي خداجوي به صحنه آمدند و نشان دادند که شبکه هاي وسيع اجتماعي و مدني که در طول انتخابات و بعد از آن به صورت خود جوش شکل گرفته است، منتظر اطلاعيه و بيانيه نمي مانند. در حالي که مردم نه روزنامه همراه و مشوقي در کنار خود داشتند و نه از صدا و سيما، به عنوان رسانه اي ملي و بي طرف و منصف و عاقل بهره مي بردند. باز همه ملت ها و جهانيان شاهد بودند که در ميان طوفاني از تهديدها و تبليغات و تکفيرها و اهانتها، عزاداران حسيني در اين روز مقدس حسين حسين گويان به صورت مسالمت آميز و بدون شعارهاي تند روانه ميدانها و مسيرهايي شدند که خود انتخاب کرده بودند و اين بار نيز چون دفعات گذشته با اعمال تحريک آميز مواجه شدند، خشونت هاي غيرقابل باور چون زير کردن راهپيمانان، تيراندازي نيروهاي لباس شخصي که امروز هويت آنها بر کسي پوشيده نيست و روز بروز پرده از چهره آنان و سرانشان کنار زده مي شود، فاجعه اي را آفريد که اثرات آن به اين زودي از صحنه سياسي کشورمان رخت برنخواهد بست.

مشاهده فيلم هاي تکان دهنده عاشورا نشان مي دهد که اگر شعارها و حرکات جاهايي به سمت افراط غير قابل قبول کشانده مي شود، ناشي از به زير انداختن افراد بي گناه از روي پل ها و بلندي ها، تيراندازي ها و آدم زير کردن ها و ترورهاست . جالب آنکه در بعضي از اين فيلم ها ديده شده است که مردم در پشت چهره نيروهاي انتظامي و بسيجي مهاجم برادران خود را مي بينند و در شرايط بحراني و پر از خشم و هياهوي آنروز سعي مي کنند بدانها آسيبي نرسد. اگر صدا و سيما يک جو انصاف و عقل داشت مي توانست براي تلطيف فضا و نزديک کردن مردم به همديگر گوشه اي از اين صحنه ها را نشان دهد. ولي هيهات! جريان روزهاي بعد از عاشورا و گسترش دستگيريها و ديگر تمهيدات دولتي نشان مي دهد که مسئولان اشتباهات گذشته را اين بار در وسعت بيشتر تکرار مي کنند و آنها مي انديشند سياست ارعاب تنها راه حل است.

گيرم که چند روز با دستگيريها ، خشونت ها ، تهديدها و بستن دهان روزنامه ها و رسانه ها سکوت برقرار گرديد، تغيير قضاوت مردم را نسبت به نظام چگونه حل مي کنيد؟ تخريب مشروعيت را چگونه جبران مي نمائيد؟ نگاه ملامت آميز و متعجب همه جهانيان از اين همه خشونت يک دولت به ملت خود را چگونه تغيير مي دهيد؟ با مشکلات بر زمين مانده اقتصادي و معيشتي کشور که به دليل ضعف مفرط دولت روزبروز وخيم تر مي شود چه مي کنيد؟ با چه پشتوانه اي از کارآمدي و انسجام ملي و سياست خارجي موثر، سايه قطعنامه ها و امتيازخواهي هاي بيشتر را در سطح بين الملل از سر کشور و ملتمان دور مي کنيد؟

اينان مي انديشند با عقب راندن نخبگان و روشنفکران و دانشگاهيان و فعالان از صحنه سياسي خواهند توانست بدون پرداختن ريشه اي به مسائل امروز کشور به ديروز قبل از انتخابات برگردند؟ اما کساني که تاريخ را خوانده اند و کمي با ماهيت پيچيده جوامع آشنايي دارند مي دانند که اين تفکر ناشي از يک توهم واقع گريز و پناه بردن به رويکردهاي کم عمق و گول زننده است .

بنده به صراحت و روشني مي گويم فرمان اعدام و قتل و زنداني کروبي و موسوي و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد . سخنان روز چهارشنبه ميدان انقلاب و قبل از آن نماز جمعه هفته پيش دانشگاه که توسط چهره هاي منتسب به نظام ايراد گرديد، نتايج هر نوع اقدام تروريستي را مستقيما به سمت کانون نشانه خواهد رفت و گره مشکل بحران کنوني را نا گشودني خواهد ساخت. گوساله و بزغاله خواندن بخش عظيمي از جامعه و خش و خاشاک ناميدن آنان و مباح کردن خون عزاداران حسيني فاجعه اي است که هم اکنون توسط افرادي مشخص و صدا و سيما در جامعه رخ داده است. اين چه سخنراني است که از تريبون دولتي مردم را به جنگ با يکديگر دعوت مي کند و يک عده را حزب الله مي نامد و عده اي ديگر را حزب الشيطان؟ بارها در يک سخنراني کوتاه اعلام مي کند مردم توجه کنيد جنگ است! آيا اين سخنان دعوت به جنگ و شورش داخلي نيست ؟ با توجه به استفاده از اصطلاحات مذهبي و اشاره به آيات و روايات ، اين مراجع عظام و روحانيون فاضل هستند که مي توانند بگويند با اين گونه اشخاص چه مي توان کرد؟

آنچه به بنده به عنوان يک فرد کوچک اين جامعه مربوط مي شود استقبال از هر هجمه اي در راه اسلام و کشور عزيزمان است و سخنان چند روز اخير بنده را به ياد کلام امام رحمه الله عليه مي اندازد که ” بکشيد ما را ، ما نيرومند تر مي شويم”. بنده ابايي ندارم که يکي از شهدايي باشم که مردم بعد از انتخابات در راه مطالبات به حق ديني و ملي خود تقديم کردند و خون من رنگين تر از آن شهدا نيست.

بنده به صراحت مي گويم تا وجود يک بحران جدي در کشور به رسميت شناخته نشود، راهي براي خروج از مشکلات و مسائل پيدا نخواهد شد. عدم اذعان به بحران ، توجيه گر ادامه راه حل هاي سرکوبگرانه خواهد شد. اذعان به وضعيت بحراني مي تواند راه حل را نه در سرکوب که بر سر آشتي ملي قرار دهد . تهمت بي ديني و همراهي با قدرتهاي بيگانه مستکبر و افراد بدنام و جريانهاي منحوسي چون منافقين به فرض آنکه به حذف فيزيکي تعدادي از خدمتگزاران اسلام و مردم منتهي شود ناشي از چشم بستن به ماهيت مشکلات ملي کشور است. من به عنوان يک دلسوز مي گويم منافقين با خيانت ها و جنايت هاي خود مرده اند، شما براي کسب امتيازهاي جناحي و کينه ورزي آنها را زنده نکنيد .

من لازم مي دانم قبل از آنکه راه حل خودم را براي خروج از بحران مطرح سازم ، برهويت اسلامي و ملي و مخالف سلطه بيگانگان و وفادار به قانون اساسي ما و جنبش سبز تاکيد نمايم. ما پيروان اباعبدالله حسين عليه السلام هستيم. ما شيفتگان حريتي هستيم که مناديش آن امام مظلوم بود . ما پيرو کسي هستيم که در قلمرو وسيع اسلامي ربودن خلخالي از پاي يک زن را برنمي تابيد. ما معتقد به تفسير رحماني از اسلام هستيم که انسانها را يا هم کيش هم مي دانند و يا همساناني در خلقت. نگاهي که بر کرامت ذاتي انسان باور دارد و برنمي تابد که ضارب او در زندان با غذايي جز شبيه غذاي او نگهداري شود و يا مورد شکنجه و امثال آن قرار گيرد.

بنده و دوستان عزيزم که امروز بسياري از آنها در زندانها محبوس هستند پاي بندان سرسخت استقلال کشور هستيم و از اينکه بازار اسلامي ما تبديل به يک بازار مکاره براي کالاهاي بيگانه شده است رنج مي بريم. ما به شدت با فساد موجود که ناشي از سياستهاي سوء و عدم تدبير است مخالفيم. ما مي گوئيم نهاد بزرگ و تاثير گذاري چون سپاه اگر هر روز چرتکه بياندازد که قيمت سهام چقدر بالا و پائين رفته نمي تواند از کشور و منافع ملي آن دفاع نمايد؛ هم خود به فساد کشيده مي شود و هم کشور را به فساد مي کشاند . ما مي گوئيم و حاضريم در مباحثات نشان دهيم که امروز منافع و حقوق مستضعفان و کارگران و کارمندان و ساير اقشار ملت در يک فساد بزرگ در حال غرق شدن است . جنبش سبز مخالف دروغ است و آنرا آفتي خانمان برانداز براي کشور مي داند و از اينرو دروغ هاي سياسي و امنيتي و اقتصادي و فرهنگي و امثال آنرا خطري بزرگ براي کشور مي دانيم.

ما يک دولت و نظام صادق و رئوف و با شفقت و مبتني بر آراء مردم مي خواهيم که به تنوع آراء و عقايد مردم نه به شکل تهديد که بلکه بصورت يک فرصت نگاه کند. ما سرک کشيدن به زندگي خصوصي مردم، تفتيش عقايد، تجسس، بستن روزنامه ها و محدود کردن رسانه ها را مخالف دين مترقي و رهايي بخش خود و مخالف قانون اساسي برآمده از اين دين مي دانيم. ما ضايع کردن يک ريال از بيت المال را در جهت اهداف باندي و جناحي حرام مي دانيم و مي گوئيم که سند چشم انداز ملي بيست ساله که به تاييد همه ارکان نظام رسيده است امروز به يک ورق پاره بي ارزش تبديل شده است. ما هشدار مي دهيم که رقيبان بزرگي در منطقه با رشدهاي اقتصادي دو رقمي در حال ظهور هستند و روز به روز قوي تر مي شوند . درحاليکه ما متاسفانه از دادن يک بودجه سالانه و نگهداشتن حسابهاي ذخيره ارزي و امانت در سپرده هاي مردم و پاسخگويي در مقابل ديوان محاسبات عمومي و مجلس شوراي اسلامي عاجز هستيم .

ما نه آمريکايي هستيم و نه انگليسي . تا حال نه کارت تبريکي براي روساي کشورهاي بزرگ فرستاده ايم و نه اميد ياري آنها را داريم و مي دانيم با اصالت قدرت در روابط بين اللمل هر کشور به دنبال منافع ملي خود است و ما بيزار از کساني هستيم که بر عرف و اعتقادات ديني و ملي ملت خود احترام نمي گذارند. و مضحک است که بما تهمت اهانت به قرآن ، عاشوراي امام حسين يا پاره کردن عکس حضرت امام قدس سره زده شود . مسلما حرمت شکني اگر در روز عاشورا صورت گرفته باشد مورد تاييد ما نيست، اما بدترين نوع حرمت شکني را کشتن بندگان بيگناه و عزادار در روز عاشورا و در ماههاي حرام مي دانيم .

اما من برآنم که راه حل مشکلات پيش آمده و بحران موجود چنين است؛ وضعيت کشور امروز چون رودخانه خروشان و عظيمي است که سيلابهاي تند و حوادث گوناگون باعث طغيان و گل آلود شدن آن شده است . راه آرام کردن اين رودخانه بزرگ و روشن ساختن و زلال کردن آب آن در يک اقدام سريع و عاجل امکان پذير نيست . انديشيدن باين گونه راه حلها که عده اي توبه کنند و عده اي معامله کنند و بده و بستاني صورت گيرد تا اين مشکل بزرگ حل شود عملا به بيراهه رفتن است .

بنده راه حل را در روانه ساختن نهرها و چشمه هايي از آب روشن و شيرين به بستر اين رودخانه مي دانم که بتدريج و طي يک فرآيند تدريجي کيفيت آب و وضع رودخانه را تغيير دهد . و نيز اعتقاد دارم که هنوز دير نشده است و نظام ما آن قدرت را دارد که در صورت تدبير و در صورت داشتن يک نگاه احترام آميز و توام با ملاطفت به همه ملت و اقشار آن اين مهم را بانجام برساند . بنده تعدادي از اين راه حلها را که چون نهرها و چشمه هايي از اب روشن مي تواند فضاي ملي را تحت تاثير قرار دهد و اوضاع را به سمت بهبود ببرد، بيان مي کنم :

۱- اعلام مسئوليت پذيري مستقيم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائيه به نوعي که از دولت حمايت هاي غيرمعمول در مقابل کاستي ها و ضعف هايش نشود و دولت مستقيما پاسخگوي مشکلاتي باشد که براي کشور ايجاد کرده است . به يقين اگر دولت کارآمد و محق باشد خواهد توانست جواب مردم و مجلس را بدهد و اگر بي کفايت و ناکارآمد بود مجلس و قوه قضائيه در چهارچوب قانون اساسي با او برخورد خواهند کرد .

۲- تدوين قانون شفاف و اعتماد برانگيز براي انتخاباتها به نوعي که اعتماد ملت را به يک رقابت آزاد و منصفانه و بدون خدعه و دخالت قانع سازد . اين قانون بايد شرکت همه ملت را عليرغم تفاوت در آراء و انديشه ها تضمين کند و جلوي دخالت هاي سليقه اي و جناحي دست اندرکاران نظام را در همه سطوح منتفي سازد . مجالس اوليه انقلاب مي تواند به عنوان الگويي مورد توجه قرار گيرند .

۳- آزادي زندانيان سياسي و احياء حيثيت و آبروي آنها . بنده يقين دارم که اين اقدام نه به ضعف که به درايت نظام تعبير خواهد گشت . و نيز آگاهيم که جريانهاي سياسي منحطي با اين راه حل مخالف هستند .

۴- آزادي مطبوعات و رسانه ها و اجازه نشر مجدد روزنامه هاي توقيف شده جزء ضروريات روند بهبود است . ترس از آزادي مطبوعات بايد از بين برود و تجربيات جهاني در اين زمينه بايد مورد توجه قرار گيرد . گسترش کانال هاي ماهواره اي و اهميت يافتن آنها و تاثيرگذاري قاطع اين رسانه که بخوبي ناکافي بودن روش هاي قديمي و محدوديت صدا و سيما را مي رساند . پارازيت ها و محدوديت هاي اينترنتي مي تواند براي مدت کوتاهي اثرگذار باشد . تنها راه چاره داشتن رسانه هايي متنوع و آگاه و آزاد در داخل کشور است . آيا زمان آن نرسيده است که با اقدامي شجاعانه و ناشي از اعتماد به متفکران و نيروهاي خلاق جامعه ، نگاهها را از آنسوي مرزها به شکوفايي خلاقيت سياسي و فرهنگي و اجتماعي داخلي برگردانيم ؟

۵- برسميت شناختن حقوق مردم براي اجتماعات قانوني و تشکيل احزاب و تشکل ها و پايبندي به اصل ۲۷ قانون اساسي . اقدام در اين زمينه که مي تواند با درايت و همکاري همه علاقمندان به کشور صورت گيرد در طول چند ماه مي تواند فضايي توام با دوستي و محبت ملي را جايگزين در گيري سازمان بسيج و نيروهاي امنيتي با مردم و يا درگيري مردم با مردم نمايد .

به بندهاي فوق پيشنهادات ديگري نيز مي توان اضافه کرد . به نظر بنده حتي يک جوي کوچک زلال در اين بين مي تواند مغتنم باشد . ضرورتي ندارد همه بندها با هم شروع شود . مشاهده عزم در اين راه بروشني افق کمک خواهد کرد . و کلام آخر آنکه همه اين پيشنهادات بدون نياز به توافق نامه و مذاکره و داد و ستدهاي سياسي و از موضع حکمت و تدبير و خيرخواهي مي تواند اجرايي شود .

ميرحسين موسوي

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .