بيلان آزادی مطبوعات جهان در سال ٢٠١٠
 

سازمان گزارشگران بدون مرز بيلان آزادی مطبوعات جهان در سالی که گذشت را منتشر کرد. در اين بيلان ايران با ٣٠ روزنامه‌نگار تبعيدی بيشترين تعداد فرار روزنامه‌نگاران را دارد.


اين سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران و آزادی مطبوعات در جهان در آمار سال ٢٠١٠ نشان می‌دهد در سالی که پشت سر گذاشتيم بيش از هر موردی ربودن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در کشورهای جهان افزايش يافته است.

بر اساس اين گزارش، در سال ٢٠١٠ آمار روزنامه‌نگاران ربوده شده ٥١ مورد است که در مقايسه با دو سال گذشته افزايش چشمگيری داشته است.

در سال ٢٠٠٨ اين تعداد ٢٩ مورد بود و در سال ٢٠٠٩ اين رقم به ٣٣ مورد رسيد. ربودن خبرنگاران به ويژه در افغانستان و نيجريه بيشتر بوده است.

گزارشگران بدون مرز با بيان اين‌که «خبرنگاران کمتر از پيش به‌عنوان ناظران بيرونی انگاشته می‌شوند و بی‌طرفی و مأموريت حرفه‌ای آن‌ها نيز مورد احترام قرار نمی‌گيرد»، آورده است که در سال ٢٠١٠ در سراسر جهان ٥٧ خبرنگار به هنگام انجام وظيفه خود کشته شده‌اند در حالی که در سال گذشته اين آمار ٧٦ نفر بود که نشانگر کاهشی ٢٥ درصدی است.

به گفته ژان فرانسوا ژوليارد دبير اول گزارشگران بدون مرز امسال تعداد کمتری از خبرنگاران در مناطق جنگی کشته شده‌اند. وی «باندهای مافيايی و شبه نظاميان» را نخستين عاملان قتل خبرنگاران در جهان دانست.

نزديک به ٣٠ درصد خبرنگاران کشته شده در قاره آفريقا به قتل رسيده‌اند اما آسيا با ٢٠ مورد قتل و پاکستان در صدر آن با ١١ روزنامه‌نگار کشته‌شده پرمرگ‌ترين قاره جهان است.

اين گزارش سه کشور پرخشونت در طی ده سال گذشته را افغانستان، عراق و مکزيک دانسته و روزنامه‌نگاران دستگير شده را ٥٣٥ نفر اعلام کرده است.

در بيلان سال ٢٠١٠ گزارشگران بدون مرز از کشته شدن دو روزنامه‌نگار اروپايی در يونان و ليتونی خبر داده شده و آمار وب‌نگاران دستگير شده را نسبت به سال گذشته به شکل نسبی ثابت دانسته است. اين آمار وبلاگ‌نويسان بازداشت شده را ١٥٢ مورد و وبلاگ‌نويسان مورد تعرض و تهديد قرار گرفته را ٥٢ نفر ذکر کرده است.

گزارش می‌افزايد در برابر خشونت و سرکوب، بسياری از حرفه‌کاران رسانه‌ها مجبور به ترک کشور خود شده‌اند و در سال گذشته ١٢٧ روزنامه‌نگار از ٢٣ کشور جهان مجبور شده‌اند وطن خود را ترک کنند.

ايران برای دومين سال متوالی با ٣٠ روزنامه‌نگار تبعيدی بيشترين تعداد فرار روزنامه‌نگاران را به خود اختصاص داده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز برای ارائه اين بيلان همچون سال‌های گذشته مواردی را برشمرده است که رابطه ميان حرفه‌ قربانی با حادثه برای اين سازمان يا کاملأ و يا با احتمال نزديک به يقين مشخص شده است.

اين آمار مبتنی بر مواردی است که گزارش‌گران بدون مرز از آن‌ها مطلع شده و مواردی را که قربانيان برای حفظ امنيت خود خواهان افشای آن از سوی خود و يا اين سازمان نبوده‌اند خوداری کرده است.

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .