خبرهای برگزیده- شنبه هشتم آبان ١٣٨٩


ایران ایر از شرکت هایی که به هواپیماهایش سوخت نمی دهند شکایت می کند

فرهاد پرورش، مدیر عامل هواپیمایی ایران ایر، می گوید این شرکت از شرکت های غربی که از فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می کنند، شکایت می کند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای پرورش روز شنبه ضمن متهم کردن شرکت های غربی به نقض قوانین بین المللی گفت: "ایران از طریق نهادهای مسئول در حال انجام اقدامات حقوقی است ضمن اینكه این موضوع در دادگاه لاهه مطرح شده و وكلایی نیز برای پیگیری این منظور بكار گرفته شده‌اند." شرکت های غربی اخیرا در راستای اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران از فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می کنند.


سه متقاضی پناهندگی ایرانی در یونان پس از ۱۷ روز اعتصاب غذا راهی بیمارستان شدند

سه متقاضی پناهندگی ایرانی در یونان پس از ۱۷ روز اعتصاب غذا در اعتراض به تاخیر در پذیرش درخواست پناهندگی شان، راهی بیمارستان شدند. این افراد جز یک گروه ۲۵ نفره ایرانی هستند که خواستار دریافت پناهندگی سیاسی از دولت یونان هستند. ۷ تن از این افراد که همگی در مقابل ساختمان دانشگاه آتن چادر زده اند، برای نشان دادن آنکه در صورت بازگشت به ایران جان شان به خطر خواهد افتاد، دهان خود را دوخته اند. دولت یونان اعلام کرده است که با سرعت بیشتری به درخواست این افراد رسیدگی خواهد کرد.


رئيس کل بانک مرکزی: ۹۰۰ ميليون تن کالای اساسی ذخيره سازی شده است

محمود بهمنی، رئيس کل بانک مرکزی، از ذخيره سازی ۹۰۰ ميليون تن کالای اساسی در ايران خبر داد، که به گفته او، با کوچکترين تهاجم، اين ميزان کالای اساسی ذخيره شده به عنوان پشتوانه قوی توزيع می شود. آقای بهمنی افزود: ايران به قدری طلا وارد کرده است که در ده سال آينده نيز نيازی به واردات طلا نخواهد داشت. او گفت: اگر برای هر سال، ۳۰ تن طلا نياز باشد و به مدت ۱۰ سال ديگر هم طلا وارد کشور نشود، اتفاقی نخواهد افتاد.

-----------------------------------------------

سرکرده نظامی: کسی جرات بازرسی از کشتيهای ما را ندارد

روزنامه خراسان: امير دريادار حبيب ا... سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اعلام اين که تاکنون در آب هاي آزاد 20 مورد درگيري داشته ايم که به لطف خدا در همه آن ها نيروي دريايي ارتش موفق بوده است، گفت: اين توانمندي را داريم که با کمک کشورهاي منطقه امنيت منطقه را برقرار کنيم ونيازي به حضور کشورهاي فرامنطقه اي نيست. فرمانده نيروي دريايي ارتش در گفت و گو با مهر اضافه کرد: نيروي دريايي ارتش آمادگي دارد که رسانه هاي گروهي را براي انعکاس اخبار به خليج عدن ببرد. امير دريادار سياري در خصوص موضوع بازرسي از کشتي هاي ایرانی در منطقه نيز گفت: ما اقتدار خود را نشان داده ايم وهيچ کس هم تاکنون جرات نکرده است که دست به اين عمل خطرناک بزند.

-----------------------------------------------

ایران ضعیف ‌ترین کشور منطقه در تامین پهنای باند

خبرگزاری مهر: رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به رتبه دوم ایران در منطقه از لحاظ تعداد کاربران اینترنتی و رتبه دوم در بحث درصد رشد مشترک طی 10 سال اخیر، تاکید کرد: متاسفانه در میزان تامین پهنای باند در منطقه در رده‌های آخر قرار داریم.

محمدعلی فرقانی ظهر امروز شنبه در مراسم تودیع و معارفه چند نفر از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به موقعیت های منحصر بفرد و استراتژیک ایران که می‌تواند ما را به هاب مخابراتی منطقه تبدیل کند، گفت: روند افزایش پهنای باند برای ارائه سرویس‌های پرسرعت و چند رسانه‌ای، اپراتورهای منطقه را وادار به همکاری و تبادل ارتباطات بین‌المللی کرده است که در این راستا کشور ما با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک می‌تواند تحولی بزرگ در ارتباطات منطقه‌ای و دسترسی به پهنای باند ایجاد کند.

رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر مشارکت‌های بین‌المللی و اجرای پروژه فیبرنوری شمال و جنوب که کشورهای همسایه را در کوتاهترین مسیر به اروپا وصل می‌کند، اضافه کرد: ترکیه و آذربایجان نیز در حال فراهم آوردن مقدمات برای تبدیل به هاب مخابراتی منطقه هستند تا ارتباط منطقه را با اروپا برقرار کنند برای اینکه این اتفاق محقق نشود باید تمامی تلاش خود را برای استفاده از موقعیت‌های موجود به‌کار بندیم.


محمود احمدی نژاد: ذخاير ارزی ايران بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار است

محمود احمدی نژاد، رئيس دولت دهم، با اشاره به تخمين ۱۰۰ ميليارد دلاری ذخاير ارزی ايران گفت: ذخاير ارزی به طور قطع، بيش از اين ميزان است. چندی پيش، محمود بهمنی، رئيس کل بانک مرکزی ايران، گفته بود: بانک جهانی ذخاير ارزی ايران را ۱۰۰ ميليارد دلار اعلام کرده که لابد درست است. ميزان ذخاير ارزی ايران سال هاست که به صورت رسمی اعلام نمی شود و همين مساله باعث گمانه زنی ها و اعلام اعداد و ارقام متفاوت از ميزان ذخاير ارزی ايران شده است.

-------------------------------------------

مورالس می گويد که حمايت ايران را برای توسعه برنامه هسته ای بوليوی جلب کرده است

اوو مورالس، رئيس جمهوری بوليوی گفت که حمايت ايران را برای توسعه برنامه هسته ای در کشورش، جلب کرده است.

به گفته وی اين برنامه هسته ای، صلح آميز خواهد بود و با هدف توليد انرژی راه اندازی می شود.

وی جزئيات بيشتری درباره نيروگاههای احتمالی اعلام نکرد.

آقای مورالس به تازگی به تهران سفر کرده است و از متحدان محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران محسوب می شود.

-------------------------------------------------------------

ثبت سفارش واردات خودرو از مهرماه متوقف شده است

معاون کل سازمان توسعه تجارت ايران از توقف ثبت سفارش واردات خودرو از پايان شهريورماه خبرداد. حميدصافدل بدون اعلام دليل اين اقدام به خبرگزاری مهر گفت: وزارت بازرگانی منتظر اعلام نظر کميته خودرو وزارت صنايع و معادن است. معاون کل سازمان توسعه تجارت ايران، در عين حال تاکيد کرد: ممنوعيتی برای واردات خودرو وجود ندارد. محمدرضا رحيمی، معاون اول رئيس دولت نيز چندی پيش گفته بود، واردات هيچ کالايی به ايران ممنوع نشده است، اما رسانه های اقتصادی در ايران تاکيد می کنند سياست های وارداتی دولت تغيير کرده است.


 ۹ شعبه استانی ادوارتحکيم وحدت، صدور حکم چهار سال زندان برای علی جمالی را محکوم کردند

۹ شعبه استانی سازمان دانش‌آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت)، با صدور بيانيه‌ای، صدور حکم ۴ سال زندان برای علی جمالی، عضو شورای مرکزی و مسئول کميته سياسی اين سازمان، را محکوم کردند. در اين بيانيه همچنين فشار بر ديگر اعضای سازمان ادوار تحکيم وحدت محکوم شده است. ۹ شعبه استانی ادوار تحکيم وحدت، همچنين خواستار لغو احکام قضايی غيرقانونی صادره برای همه زندانيان سياسی و عقيدتی و آزادی بی قيد و شرط تمامی آنان شدند. علاوه بر علی جمالی، احمد زيدآبادی، عبدالله مومنی، حسن اسدی‌زيدآبادی و علی مليحی زندانی هستند.

-------------------------------------

جرای دستکم 25 حکم قطع عضو در یکسال اخیر

به گزارش خبرگزاری هرانا، محمد مصطفایی، حقوقدان و وکیل سابق دادگستری در نامه ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن اعتراض به احکام قطع عضو شهروندان ایرانی، خواستار محاکمه ناقضان حقوق بشر در ایران در دادگاههای بین المللی شد.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

دبير محترم سازمان ملل جناب آقاي بان کي مون

با سلام و احترام،

همانطور که مستحضريد ترويج و حمايت از حقوق بشر يکي از هدف هاي اصلي سازمان ملل بوده و به همين دليل در مغايرت با اصل سرزميني بودن جرايم و مجازات ها و اصل حاکميت کشورها براي پيش گيري از نقض حقوق بشر و برقراري صلح و امنيت و مبارزه با نسل کشي و جنايات عليه بشريت، توسط دولتها، سازمان ملل و به تبع آن کميسون حقوق بشر اين سازمان تشکيل گرديد. ناديده گرفتن يکي از اساسي ترين حقوق اوليه و بديهي شهروندان ايراني توسط حاکمان جمهوري اسلامي باعث گرديد توجه شما را به قطع فزاينده دست و پاي مجرمين، در زندان هاي ايران، بيش از پيش جلب نمايم تا شايد با مکانيزم هاي بين المللي جنايت تلخ و ناباورانه جمهوري اسلامي را که در هزاره سوم و در حال گسترش است متوقف گردد.

1- حضرتعالي در سه گزارش سالانه خود پيرامون نقض حقوق بشر در ايران، به قطع دست و پاي مجرمين در ايران اشاره کرده و نگراني خود را اعلام نموديد. در بند 26 گزارش سال 2008 آمده است: قطع دست و پا و اعضاي بدن، هر چند به عنوان يک تنبيه اسلامي توسط مقامات توجيه شده است، اما همچنان به عنوان يکي از عوامل نگران کننده باقي مانده است. اين موضوع در سال 2008 در حالي مطرح شد که پيش از اين زمان، دستگاه قضايي کمتر به صدور احکام قطع عضو مي پرداخت و براي مرتکبين به جرايم سرقت مجازات حبس صادر مي نمود. سازمان ملل در گزارش سالانه خود در سال 2009، صرفا نگراني خود را در مورد ابقاء مجازات قطع اندام در بند 4 گزارش مطرح نموده و مجازات قطع اعضا را رفتاري خشن و غير انساني و تحقير آميز توصيف کرد.

2- پس از انتصاب آقاي سيدصادق لاريجاني توسط رهبر جمهوري اسلامي، در سال 2009 وضعيت حقوق بشر در ايران بغرنج و دهشتناک گرديد. صدور احکام خودسرانه و برخلاف موازين قانوني و حقوق بشر – چه در رابطه با مجازات اعدام و چه در مورد مجازات شلاق و قطع عضو – شدت بيشتري به خود گرفت به گونه اي که حال مي طلبد سازمان ملل نه از روي تسامح و تساهل، بلکه با جديت و بدون ملاحظه، عملکرد ضد حقوق بشر دولت جمهوري اسلامي را مورد نقد و چالش قرار داده و به صورت عملي – نه با نصيحت و صدور گزارش و بيانيه – موجبات احقاق حقوق شهروندان ايراني که مورد ظلم و ستم حاکمان قرار مي گيرند را فراهم سازد.

3- در کمتر از يک سال گذشته 25 مورد قطع دست و پا توسط مراجع رسمي جمهوري اسلامي گزارش شده است که در نوع خود، جنايتي غيرقابل گذشت به حساب آمده و باعث مي گردد ايران رتبه اول قطع اندام انسانها را به عنوان يک مجازات بي رحمانه، غير انساني و وحشيانه به خود اختصاص دهد، که اين خود نشان از وحشيگيري واعمال برخلاف حقوق بشر حاکمان جمهوري اسلامي داشته و با فرهنگ و تمدن ايرانيان در تضاد است. در شروع سال جديد شمسي 1389 (آوريل 2010) به گفته رضا ابوالحسني دادستان ماهشهر دست و پاي يک جوان در زندان ماهشهر به اتهام سرقت قطع گرديد. پس از آن داود صادقي، دادستان سابق اهواز قطع دست شش نفر را به اتهام سرقت تاييد کرده و اعلام نمودند که قطع دست اين شش نفر اسباب رضايت را برايشان فراهم نموده است. در ماه گذشته نيز چهار مورد حکم قطع دست در همين شهر به اجرا در آمد. در مشهد نيز قطع دست چند نفر به اتهام سرقت توسط محمد ذوقي دادستان مشهد که در مقابل چشمان ديگر زندانيان صورت گرفت تاييد شد. آقاي سيد ابراهيم رئيسي معاون اول قوه قضاييه در مورد قطع دست يک جوان در يزد مي گويد: اين حکم بر اساس قانون و حدود الهي بوده و در آينده نيز در صورت تشخيص قاضي و طبق قانون تکرار مي شود. ايشان در ادامه قطع عضو اندام را از افتخارات نظام جمهوري اسلامي مي دانند. اخيرا نيز حکم به قطع دست يک جوان 21 ساله توسط محمدرضا گيوکي قاضي شعبه 1156 دادگاه صادر شده است. صادق نيرکي و اکبر بيگلري دادستان هاي قزوين و همدان قطع دست 9 نفر را به اتهام سرقت تاييد نمودند.

جناب آقاي بان کي مون

· اکثر قريب به اتفاق مرتکبين به جرم سرقت از جمله افراد جوان، بي سواد و بي کار هستند که توان پرداخت هزينه هاي زندگي خود و خانواديشان را به دليل عدم حمايت توسط دولت ندارند، آنها براي پرداخت هزينه هاي زندگي خود ناچار مي گردند دست به سرقت زنند. گاهي اوقات صرفا براي بدست آوردن يک ميليون تومان ( هزار دلار ) چشم از اجراي چنين احکامي مي پوشند و با سرقت ناخواسته، اعضاي بدن خود را از دست داده و تا آخر عمر نيز ناتوان از کار و اشتغال به شغل مناسب مي گردند. حاکمان جمهوري اسلامي در حالي، بي رحمانه براي لاپوشاني ضعف خود دست شهروندان بي پناه ايراني را قطع مي نمايند که ميليارها دلار از ذخاير نفتي و در آمدهايي که متعلق به همين جوانان است را خرج به دست آوردن قدرت خود در خاورميانه با پرداخت به لبنان و افغانستان و غيره کرده يا تجهيزات نظامي خود را تقويت مي نمايد.

· سئوال اينجاست که آيا کشوهايي همچون نروژ يا سوئيس براي پيش گيري از وقوع جرم سرقت، دست شهروندان خود را قطع مي نمايند؟ آيا صحيح و انساني است که کشوري که داري ذخاير غني و ثروت فراوان است، اينگونه شهروندان خود را در مضيقه مالي قرار داده و دست برخي از آنها را به ناروا و به نام اسلام قطع کند.

جناب آقاي بان کي مون شما مي توانيد با قدرتي که از جانب اعضاي سازمان ملل توسط دولتهاي ديگر به دست آورده ايد، ناقصان حقوق بشر را ملزم نماييد تا دست از جنايات خود بر دارند. شما مي توانيد با ناقضان حقوق بشر برخورد کرده و براي آنها دادگاههاي بين المللي تشکيل دهيد. اگر شما خواهان صلح و امنيت و آرامش در جهان باشيد که هدف تاسيس سازمان ملل چنين بوده است نبايد کوچکترين کوتاهي در تحقق حقوق بشر در جهان نموده و با ساده و سهل انگاري، اجازه دهيد ناقضان حقوق بشر بر بي پناهان و درماندگان ظلم کرده و آنان را به نابودي کشانند. ضرورت دارد تا سازمان ملل با قدرت بيشتري حامي قربانيان نقض حقوق بشر در جهان شود.

محمد مصطفايي وکيل دادگستري در ايران


شیوع ایدز در زنان رو به افزایش است

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، افزایش شیوع ابتلا به ایدز در زنان از طریق روابط جنسی را نگران کننده دانست و گفت: در برنامه سوم کنترل ایدز توجه به زنان آسیب پذیر جامعه مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر عباس صداقت در نشست خبری که روز شنبه در غرفه وزارت بهداشت در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه در برنامه سوم کنترل ایدز نگاه به زنان آسیب‌پذیر جامعه مورد تاکید واقع شده، به همین منظور تاکنون 5 مرکز مشاوره و ارائه خدمات به زنان آسیب‌پذیر راه اندازی شده و قرار است تا پایان امسال 10 مرکز دیگر در سایر استانها راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: در این مراکز به زنان معتاد و زنانی که به رفتارهای جنسی پرخطر مبادرت می‌ورزند و همچنین همسران معتادان و زندانیان خدمات مشاوره‌ای و درمانی ارائه می‌شود.

صداقت گفت: ‌در طول 8 سال اخیر شیوع اچ آی وی - ایدز در مصرف‌ کنندگان مواد مخدر و زندانیان کاهش یافته اما شیوع ابتلا به این بیماری در زنان از طریق جنسی در حال افزایش است.

وی با اشاره به ثبت یک هزار و 38 بیمار مبتلا به ایدز در کشور در سال 1380 که 75 نفر آنها از طریق روابط جنسی مبتلا شده بودند، افزود: این آمار در سال گذشته به 259 مورد ابتلا از طریق جنسی از مجموع یک هزار و 476 بیمار مبتلا به ایدز افزایش یافت.

صداقت با بیان اینکه 46 درصد از مبتلایان به اچ آی وی - ایدز در سنین 25 تا 34 سال قرار دارند، ند گفت:‌ اقدامات اساسی در راستای آموزش و اطلاع‌ رسانی از جمله بسته‌ های آموزشی بین پزشکان، بهورزان، کارشناسان و پرستاران در سیستم نظام بهداشت کشور توزیع شده و در حال حاضر نیز 180 پایگاه مشاوره در کشور را برای کمک و راهنمایی افراد راه‌اندازی شده است که متعاقبا تمامی این نوع آزمایشها به طور رایگان و محرمانه صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه به راه اندازی سه مرکز آموزش بین‌المللی در زمینه پیشگیری از ایدز در کشور اشاره کرد و افزود: این مراکز با هدف کنترل و پیشگیری از ایدز و تعامل با سازمان جهانی بهداشت راه ‌اندازی شده است.


يک سوم مساحت درياچه اروميه شوره‌زار شده است

مدير طرح محافظت از تالاب های ايران می گويد، يک سوم درياچه اروميه خشک شده و اطراف آن به شوره زار تبديل شده است. علی نظری دوست، در گفت وگو با سايت « الف » گفته است، ميزان شوری درياچه اروميه دست کم به ۳۳۰ گرم در ليتر رسيده، در حالی که متوسط ميزان شوری درياچه اروميه، در بلندمدت، کمتر از ۲۰۰ گرم در هر ليتر بوده است. مدير طرح محافظت از تالاب های ايران حدس می زند درياچه اروميه به شورترين درياچه دنيا تبدل شده باشد. او می گويد، خشکسالی وعوامل انسانی نظير بهره برداری ها از درياچه اروميه و ساختن سازه ها و سدها از عوامل خشک شدن درياچه اروميه بوده است.


فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل به ادامه بازداشت رضا شهابی اعتراض کرد

فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل، به ادامه يافتن بازداشت رضا شهابی – از فعالان کارگری ايران – اعتراض کرد.

مک اراتا دبيرکل حمل و نقل داخلی در اين فدراسيون گفت که آزاد نشدن رضا شهابی به رغم وعده هايی که به خانواده اش داده شده و وثيقه ۶۰ ميليون تومانی که از خانواده‌اش اخذ شده، «ناعادلانه» است.

فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل پيش از اين، در ماه اوت، نيز با صدور بيانيه ای خواستار آزادی رضا شهابی، منصور اسانلو و ابراهيم مددی شده بود.

هر سه اين افراد از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هستند.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .