خبرهای برگزیده- جمعه هفتم آبان ١٣٨٩


رييس قوه قضاييه ايران می‌گويد اين قوه آماده تدوين لايحه جرم سياسی است

آيت الله صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی از آمادگی قوه تحت رياست خود برای تدوين لايحه‌ای جديد برای جرايم سياسی خبر داده است. اين درحالی است که قوه قضاييه، لايحه‌ای را که حدود دو سال پيش در زمينه جرم سياسی تهيه کرده بود، هنوز به مجلس ارائه نکرده است. بسياری از فعالان سياسی ومدنی ايران به جرائم سياسی بازداشت و زندانی شده اند. برخی کارشناسان معتقدند که فعاليت مسالمت آميز سياسی اصولا جرم نيست.

-------------------------------------------------

همه وکلای طبرزدی تحت فشار دستگاه قضایی و اطلاعاتی

خبرگزاری هرانا – در پی گستردگی نقض حقوق بشر و بازداشت فعالین سیاسی و مدنی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی برای ممانعت از بازتاب اخبار این فعالین و برگزاری منصفانه دادگاه ها، فشار های خود را بر وکلای این زندانیان اعمال میکنند.

حشمت الله طبرزدی یکی از زندانیان سیاسی محبوس در بند 3 زندان رجایی شهر کرج یک نمونه از این زندانیان است که تا کنون 3 تن از وکلای وی در پرونده سازی های مختلف دستگاه قضایی و اطلاعاتی بازداشت و بعضا احکامی چون حبس را نیز دریافت کرده اند.

محمد اولیایی فر وکیل پایه یک دادگستری که در بند 350 زندان اوین جهت اجرای حکم یک سال زندان به دلیل اعتراض به اعدام یک نوجوان محکوم به اعدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است و هم اکنون از یک بیماری خونی در رنج است.

نسرین ستوده وکیل پایه یک دادگستری که در پی احضار به دادسرای مستقر در زندان اوین بازداشت شده است نیز از دیگر وکلای این زندانی است که به دلایل نامعلوم در بازداشت وزارت اطلاعات است.

محمد علی دادخواه که پس از بازداشت نسرین ستوده وکالت این زندانی را بر عهده گرفته است وی نیز همچنان درگیر پرونده سازی سال گذشته است و فشار ها بر این عضو کانون مدافعان حقوق بشر نیز همچنان ادامه دارد.

در آخرین مورد فشار بر وکلای دادگستری می توان به تهدید وکیل نسرین ستوده خانم غنوی اشاره کرد که به دلیل پیگیری وضعیت همکار و موکلش از سوی ماموران وزارت اطلاعات تهدید به بازداشت شد.

اکنون سالهاست از برگزاری یک دادگاه منصفانه تحت قوانین موجود، خبری نیست و در این بین فعالین حقوق بشری برگزاری دادگاه های منصفانه در چنین فضایی را غیر ممکن می دانند، زیرا در اکثر اوقات وکلای مستقل؛ تنها زمانی قادر به دفاع از موکلین خود هستند که پرونده در مرحله تجدید نظر است و عملا وکلا از زمان بازداشت تا صدور حکم اولیه حق دخالت ندارند.

اما این همه در ممانعت از فعالیت وکلا ناکافی بوده است و برخی از ایشان تنها به دلیل دفاع از موکلینشان با احکامی چون زندان مواجه شدند.

-----------------------------------------------

اخراج فعالان دانشجویی اصفهان از دانشگاه

کمیته گزارشگران حقوق بشر - در روزهای اخیر، ارسلان صادقی و مازیار معصومی، دوتن از فعالان دانشجویی از دانشگاه اصفهان اخراج شدند.

به گزارش منابع آگاه، اخراج این دو دانشجوی طیف چپ طبق دستور مستقیم اداره اطلاعات اصفهان انجام شده است. اداره اطلاعات اصفهان در حالی نامه‌‌ی اخراج این دو دانشجو را به دانشگاه ارسال کرده که بر اساس آیین‌نامه‌ی انظباطی: «هرگاه مراجع قضایی و امنیتی بخواهند در مورد صلاحیت دانشجویان اظهار نظر كنند باید مدارک خود را كتبا به كمیته مركز وزارت علوم ارسال و در مرجع نهایی تصمیم گیرنده كمیته مركزی خواهد بود.»

ابتدا در آبان سال ۸۸ بدون اینكه این دانشجویان تفهیم اتهام شوند و جلسه‌ای توسط كمیته انضباطی تشكیل شود، اداره آموزش بر حسب نامه اداره اطلاعات ، فایل ایشان را بسته و پرونده را به نظام وظیفه عمومی ارسال كرده‌اند. در حالی‌كه طبق مقررات ابتدا باید كمیته بدوی و سپس كمیته تجدید نظر پرونده را بررسی و در صورت محكومیت قطعی، اداره آموزش اقدام به این كار می‌كرد.

كمیته بدوی نیز بدون هیچگونه استقلالی و درحالی‌كه هیچ مدركی در اختیار نداشته و «فقط با دستور غلامی رییس حراست دانشگاه» (مبنی بر ضروری بودن اعمال فشار دستگاه امنیتی به این دانشجویان به هر قیمتی)، كه حتی در این كمیته حق رأی هم ندارد اقدام به صدور حكم كرده است. طبق اظهار نظر صریح نماینده حقوقی كمیته بدوی، جناب آقای مظاهری، «هیچ‌گونه مدركی مبنی بر انجام تخلف توسط این دانشجویان وجود نداشته است.»

گزارش منابع آگاه حاکی از آن است که جلسه تجدیدنظر برای این دانشجویان نیز برگزار شده و طبق اظهارنظر صریح جناب آقای عزیزی، نماینده حقوقی وقت كمیته تجدیدنظر، رییس دانشگاه اصفهان، آقای دكتر رامشت، حكم صادره در مورد ارسلان صادقی را به تعلیق درآورده اند كه به این معنی است كه در صورت تكرار تخلف توسط وی این حكم به اجرا درآید كه با توجه به اینكه در آن زمان تنها یک نیمسال از تحصیل نامبرده باقی مانده بود، ارسلان صادقی موفق به اتمام دوران تحصیل می‌شد. اما به خاطر فشار دستگاه امنیتی، این جلسه از دانشجویان مخفی شد و تنها توسط نماینده حقوقی وقت، آقای عزیزی به اطلاع ایشان رسید اما دانشگاه از ابلاغ این دستور رییس دانشگاه به ارسلان صادقی، خودداری كرده بود.

آشكارترین مورد نقض قانون در مورد این دانشجویان، عدم ارایه‌ی هیچگونه سند و مدرک دال بر گناهكار بودن ایشان است. كمیته انضباطی دانشگاه حتی اعلام نكرده است كه به خاطر چه تخلفی اقدام به صدور حكم كرده است.

در حالی‌كه احكام صادره توسط كمیته مركز به كمیته‌های دانشگاه‌ها ارسال می شود و این كمیته‌ها مسئول ابلاغ حكم به دانشجویان می باشند، اما كمیته انضباطی دانشگاه اصفهان از ابلاغ این حكم به خود دانشجویان، به دلایلی كاملاً نامعلوم خودداری کرده است.

موارد فوق همگی نشان از نقض آشكار حقوق این دو دانشجوی محروم از تحصیل دارد و مشخص می‌كند كه این دو دانشجو، همچون صدها دانشجوی محروم از تحصیل دیگر در سراسر كشور، به ناحق از ابتدایی‌ترین حق خود یعنی حق تحصیل ‌محروم گشته‌اند.

هر سال تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری در همان مراحل ابتدایی، به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از تحصیل محروم می‌شوند و تعداد دیگری از فعالان دانشجویی نیز در آزمون کارشناسی ارشد از ادامه تحصیل محروم و ستاره‌دار می‌شوند.


واگن سازان ایرانی از توافق با چین ناخشنودند

احمد علیرضا بیگی، استاندار آذربايجان شرقی از انعقاد تفاهم نامه جديد میان وزارت كشور جمهوری اسلامی و یکی از شرکت های واگن سازی در چين برای ساخت ۳۱۵ واگن قطار شهری تبريز، اصفهان و شيراز خبر داده است. کارخانه های واگن سازی در ایران از اعلام این خبر ناخشنودند. پیشتر، مسوولان وزارتخانه‏های صنايع و معادن جمهوری اسلامی، به دلیل تعلل دو سال و نیمه این شرکت در ساخت واگن، تصميم گرفته بودند که اين سفارش را به واگن‏سازان داخلی دهند. بگزارش خبرگزاری «فارس»، احمد طاهری، مديرعامل واگن سازی «پلورسبز» کرمان، در پی بازديد از این شرکت چينی گفت: "آنان فقط قسمتي از توانايی هايشان را نشان دادند و اعلام كردند تا زمانی كه پيش پرداخت واريز نشود، كار طراحی و اجرا را شروع نمی ‏كنند». به گفته وی: « مشخصات فنی اين واگن‌های قطار شهری هنوز مشخص نشده است. بنابراین معلوم نیست چگونه چينی ها طراحي را انجام داده‏اند؟» سازندگان واگن در ایران امیدوارند با توجه به تعلل چینی ها در اجرای تفاهم نامه شان با جمهوری اسلامی، مناقصه ساخت واگن های مورد نظر به آن ها واگذار شود


وظیفه عمده سپاه پاسداران، کمک به پلیس خوانده شد

سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی «تهاجم فرهنگی» را از هر تهديدی برای حکومت ایران خطرناك تر توصيف كرده و گفته است: تهاجم فرهنگی هويت و معنويت را نشانه گرفته است كه برای مقابله با این «تهاجم» بايد آماده بود. بگزارش ايسنا، اسماعیل احمدی مقدم، همزمان، بر نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسائل انتظامی در ایران صریحاً تاکید کرده و گفته است: "سپاه پاسداران در عرصه امنيتی وظايفی دارد كه عمده اين وظايف كمك به نيروی انتظامي است به طوری كه در جاهايی كه پليس دچار نقص است، و در برخی از مناطق جغرافيايی و يا در يك مقطع زمانی مانند تامين امنيت ايام نوروز، راه‌پيمايی‌ها و مناسبت ‌هايي كه نيروی وسيعی را می ‌طلبد، سپاه و بسيج به كمك پليس مي‌آيند."


آب در یارانه های دولتی در ابهام است

رسانه های دولتی جمهوری اسلامی از ابهام در آن چه رسماً «هدفمند سازی یارانه» ها خوانده شده است، بخصوص در ارتباط آن با آب، خبر می دهند. از جمله، خبرگزاری فارس، می نویسد: "اطلاع رسانی انحصاری و قطره چكانی درباره هدفمند سازی يارانه ها همچنان موجب تناقض گويی دراين باره می شود و در تازه ترين اظهارات، محمدرضا عطارزاده معاون وزير نيرو از افزايش قيمت آب در سال جاری خبر داد، در حالی كه «فرزين» سخنگوی طرح تحول اقتصادی تصريح كرده بود كه امسال دولت قصد هدفمندی يارانه آب را ندارد."

------------------------------------------------

فتنه اقتصادی؛ ترس و وحشت سرتاپای رژیم را فراگرفته

همزمان با هشدارهای رئیس پلیس اماکن نیروی انتظامی و در راستای تمهیدات امنیتی برای کنترل تبعات اجتماعی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، پاسدار حسین ساجدی نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز از اجرای طرح موسوم به "امنیت محله محور" در بیش از دو هزار نقطه پایتخت از بامداد شنبه هشتم آبان ماه ٨٩ خبر داد.

وی روز جمعه هفتم آبان ماه، در جریان بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعلام کرد که طرح امنیت محله ‌محور از شنبه ٨ آبان در بیش از دو هزار نقطه در محدوده ٣٧۵ محله شهر تهران اجرا خواهد شد.

یک روز پیشتر نیز، سرکرده کل نیروی انتظامی گفته بود، سپاه پاسداران در عرصه امنیتی وظیفه کمک به نیروی انتظامی را دارد بطوری که در مواردی که پلیس دچار نقص است به همراه بسیج به کمک پلیس می‌آید.

پاسدار اسماعیل احمدی مقدم گفت، پلیس آمادگی در برابر فتنه ها از جمله فتنه اقتصادی را دارد و دارای اشراف اطلاعاتی در این باره است. فتنه یك اتاق فكر دارد و افرادی فكر می‌كنند كه با به وجود آمدن این مسایل می‌توانند بر مسایل اقتصادی سوار شوند. البته تصور ما این نیست كه بناست اجرای این قانون، بار انتظامی خاصی را در پی داشته باشد.

--------------------------------------------

چمدان های پر از پول رژیم برای دانشگاه اسلامی غنا

صدا و سیمای رژیم: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در نخستین برنامه سفر یک روزه اش به غنا، از دانشگاه اسلامی وابسته به جامعه المصطفی، بازدید و در جمع دانشجویان این دانشگاه سخنرانی کرد. دانشگاه اسلامی غنا در سال 80، با 300 دانشجو تأسیس شد و هم اکنون در این دانشگاه، بیش از 800 دانشجو در رشته های مدیریت و مطالعات ادیان تحصیل می کنند. منوچهر متکی در جمع دانشجویان این دانشگاه با اشاره به نظام ناعادلانه موجود در جهان گفت: نتیجه سالها حکومت و سیاست عده ای خاص در نظام بین المللی جهان، انحصار اقتصاد جهانی، امکانات و قدرت و تصمیم گیری های بین المللی در دست چند کشور خاص بوده است.

------------------------------------------------------

آیین شکرگزاری سفر هفتصد میلیارد تومانی برگزار شد

ایرنا: آیین شکرگزاری به مناسبت سفر پرخیر و برکت رهبر معظم انقلاب به قم ، پنجشنبه شب در شبستان حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد.

در این مراسم مردم قم به شکرانه حضور ده روزه رهبر معظم انقلاب در قم سجده شکر به جای آوردند.

یکی از وعاظ در این مراسم سفر رهبر معظم انقلاب به استان قم را بسیار پرثمر خواند و گفت : این سفر از زوایای مختلف باعث پیشرفت و تحول در استان خواهد شد.

حجت الاسلام 'ناصر رفیعی' با اشاره به نقش رهبر فرزانه انقلاب در خنثی سازی فتنه دشمنان گفت : اگر چنین رهبر فرزانه ای نداشتیم ،تاکنون نظام را از دست داده بودیم.

آیین شکرگزاری با مداحی سید مهدی میرداماد مداح اهل بیت (ع)برگزار شد.

------------------------------------------------------

دانه درشتها هيچ ميلی برای پرداخت بدهی خود ندارند

خبرگزاری حکومتی فارس: عضو كميسيون اصل 90 مجلس با اشاره به اينكه ضوابط قانوني براي ارائه تسهيلات بانكي رعايت نمي‌شود، گفت: تنها در يكي از بانك‌هاي دولتي، 25 درصد مطالبات معوقه در اختيار 8 نفر است.

غلامرضا اسداللهي نماينده تربت جام و عضو كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيگيري مطالبات معوقه بانك‌ها در اين كميسيون، گفت: كميسيون، پيگيري مطالبات معوقه بانك‌ها را در دستور كار دارد و در هيمن راستا گزارش دقيقي از سوي برخي نهادها تهيه شده بود كه بر اساس آن مشخص شد تنها در يكي از بانك‌هاي دولتي، 25 درصد معوقات مربوط به 8 نفر است.

وي افزود: بررسي‌ها نشان داد كه در اين بانك دولتي 75 درصد باقيمانده هم مربوط به تعداد زيادي از افراد جامعه است، البته در ارائه اين تسهيلات بسياري از ضوابط قانوني رعايت نشده بود.

عضو كميسيون اصل 90 مجلس تصريح كرد:‌ در ارائه اين تسهيلات ضوابط قانوني همچون اخذ وثايق، صرف تسهيلات دريافتي در محل خود، عدم وجود كارشناسي لازم براي ارائه تسهيلات مناسب نسبت به درخواست افراد و پرداخت تسهيلات بيشتر از نياز طرح به فرد درخواست كننده، وجود داشت.

اسداللهي با بيان اينكه اين افراد علي‌رغم ارسال پرونده‌هايشان به دستگاه قضايي، هيچ ميلي براي باز پس دهي تسهيلات دريافتي ندارند، تاكيد كرد: حتي برخي‌ بانك‌ها هم اراده‌اي براي اخذ و بازپس‌گيري تسهيلات ارائه شده ندارد.

----------------------------------------------------

سفرهای اختصاصی مسئولان برای دریافت مدرک دکتری

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: متاسفانه اخیرا برخی برای اخذ مدارک دانشگاهی راهی برخی کشورهای آسیای میانه و قفقاز مانند ارمنستان، تاجیکستان، ‌آذربایجان و اوکراین شده‌اند. سلیمی با بیان اینکه روشن است که این دانشگاه‌ها از نظر طراز علمی رتبه خوبی ندارند، افزود: در بین این افراد تعدادی از آقازاده‌ها و مسئولان نیز حضور دارند که برای اخذ مدرک دکترا عازم کشورهای دیگری شده‌اند. وی گفت: این افراد با پرداخت وجوهی به دانشگاه‌های خارجی تنها زمان ثبت‌نام به دانشگاه مراجعه کرده و پس از پرداخت وجوه هر ترم، بدون حضور در دانشگاه مدرک دکترای خود را اخذ می‌کنند. این مدارک ارزش علمی ندارد و باید در ارزیابی علمی این مدارک تجدید نظر کرد.


ایران برای گفت و گوهای هسته یی آماده شده است

بگفته «کاترین اشتون»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی برای گفت و گوهای هسته یی با شش قدرت جهانی، در «هر زمانی پس از بیستم آبانماه» جاری آماده شده است. خانم «اشتون» این خبر را روز جمعه، امروز، در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، اعلام کرد و تصمیم ایران به از سرگیری این گفت و گوها را «اقدامی بسیار چشمگیر» خواند.

جمهوری اسلامی برنامه هسته یی خود را یکسره صلح آمیز می داند اما در پی افشاء نزدیک به دو دهه فعالیت های پنهانیِ هسته یی در ایران، و بی خبر گذاشتن آژانس بین المللی انرژی اتمی از آن، آمریکا و متحدانش به این برنامه ظنین شده اند و از تهران خواسته اند تا برای جلب اعتماد جامعه بین المللی به صلح آمیز بودن برنامه یاد شده، فعالیت های حساس هسته یی در ایران را به حال تعلیق در آورند. شورای امنیت سازمان ملل، در پی بی اعتنائی جمهوری اسلامی به این خواست جامعه جهانی، چندین قطعنامه در تحریم و مجازات تهران صادر کرده است.

------------------------------------------------------

آمريکا هشدار داد که سخت گيری در مذاکرات هسته ای با ايران افزايش می يابد

 آمريکا روز پنج شنبه هشدار داد که پافشاری ايران بر غنی سازی اورانيوم موجب می شود تا قدرتهای جهان با سخت گيری بيشتری بر سر ميز مذاکره با تهران بنشينند. رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، گفت که سطح انتظارات از ايران، برای هرگونه با توافق بر سر برنامه هسته ای، افزايش يافته است. به گفته وی، علت اين موضوع افزايش ميزان اورانيوم غنی شده در ايران است. روزنامه نيويورک تايمز روز پنج شنبه گزارش داد که آمريکا و متحدانش اروپاييش در حال تهيه پيشنهادی تازه برای ايران هستند که نسبت به پيشنهاد سال گذشته، سخت گيرانه تر است. آخرين پيشنهاد قدرتهای جهان به تهران برای حل مناشقه هسته ای، سال گذشته از سوی جمهوری اسلامی رد شد.

------------------------------------------------------

بحران اتمی؛ نامه جلیلی به مسئول سیاست خارجی اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، سعید جلیلی، دبیر شورایعالی امنیت جمهوری اسلامی در نامه ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با انجام مذاكرات در باره برنامه هسته‌ ای این رژیم موافقت كرده است.

كاترين اشتون که در حاشیه نشست سران اتحاديه اروپا در بروكسل سخن می گفت، در این باره اظهار داشت، هنوز در باره زمان و مكان اين مذاكرات توافقی بدست نیامده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت، ما صبح امروز نامه‌ ای از رژیم تهران دريافت كرديم كه در آن دبير شورايعالی امنيت جمهوری اسلامی موافقت خود را با انجام مذاکرات هسته ای پس از دهم نوامبر (نوزدهم آبان) اعلام کرده است.

در همین حال به گزارش رادیو آلمان، یک دیپلمات بلندپایه غربی به خبرگزاری رویتر گفته است که غرب تردید زیادی در این زمینه دارد که رژیم تهران مسیر خود را تغییر دهد، چرا که علائم رسیده از ایران به هیچ وجه باعث ایجاد خوش‌بینی نشده است.

--------------------------------------------------------

شروط سنگین قدرتهای جهانی برای مذاکره با رژیم تهران

رادیو فرانسه: آمریکا و اروپا سرگرم ارایۀ پیشنهاد جدید خود به ایران بر سر برنامۀ اتمی این کشور هستند. رویترز با اعلام این مطلب افزوده است که در پیشنهاد جدید شروط مذاکره قدرت های غربی سخت تر از شروطی است که غربی ها پیش از این به جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده بودند و با مخالفت تهران روبرو شده بود.

مذاکرات آیندۀ غرب با تهران نخستین مناسبتی خواهد بود که طی آن قدرت های غربی احتمالاً به تاثیر تشدید تحریم ها بر اوضاع ایران پی خواهند برد.

بر پایۀ پیشنهاد جدید قدرت های جهانی، ایران باید بیش از دو تن از اورانیوم خود را که با غلظت پائین غنی کرده برای تبدیل به سوخت اتمی به خارج از کشور منتقل کند.

بر اساس تفاهم نامه ای که سال پیش به ایران پیشنهاد شد و این کشور آن را نپذیرفت، جمهوری اسلامی باید 1200 کیلوگرم یعنی نزدیک به 70 درصد از ذخیرۀ اورانیوم خود را برای بازپروری به خارج منتقل می کرد.

نیویورک تایمز نوشته است درخواست انتقال اورانیوم بیشتر به خارج در پیشنهاد جدید قدرت های جهانی از یک طرف ناشی از رشد سریع غنی سازی اورانیوم از سوی ایران است و از طرف دیگر ریشه در این ارادۀ آمریکا دارد که از دسترسی تهران به مواد لازم برای تولید کلاهک های اتمی جلوگیری شود.

تفاهم نامۀ جدید از ایران می خواهد که غنی سازی اورانیوم با غلظت بیست درصد را نیز متوقف کند.

تحلیلگران غربی معتقدند که آیت الله خامنه ای با تفاهم نامۀ پیشین مخالفت کرده بود و هیچ بعید نیست که پیشنهاد جدید قدرت های جهانی بار دیگر با مخالفت رسمی ایران و در نتیجه با شکست روبرو شود.


منشور کورش و خودکار انگلیسی

سه دقیقه با منشور کورش و خودکار انگلیسی در موزه ملی ایران

ایران نامه: هفتم آبان‌ماه «روز کورش» فرارسید و اکنون که پس از سال‌ها منشور کورش بار دیگر به ایران آمده است، بسیاری از دوستداران ایران در اندیشه بودند تا در چنین روزی که یادروز صدور منشور آزادی کورش بزرگ است به موزه ملی ایران بروند و دیداری از منشور داشته باشند، اما مدیریت موزه 365 روز سال را رها کرد و درست در «روز کورش» در سالی که منشور در ایران مهمان است، تصمیم گرفت سیستم امنیتی موزه را به‌روز رسانی کند. برای همین اگر هنوز علاقه‌مند هستید که دیداری از منشور کورش داشته باشید باید صبر کنید تا مدیریت موزه و کارمندان از تعطیلات دو روز آخر هفته بازگردند و بعد اگر سیستم‌ها به روز شده بود، به شما فرصت بدهند تا تنها 3 دقیقه از منشور دیدن کنید! برای دیدار از منشور، ابتدا باید سری به سایت موزه ملی ایران بزنید تا مطمئن شوید همه سیستم‌های مداربسته و برق موزه به خوبی کار می‌کنند و موزه تعطیل نیست، بعد راه سفر را بر خود هموار کنید و به موزه ملی بروید.

در مقابل در ورودی موزه، کیف و تلفن همراه و دوربین شما را می‌گیرند و یک برگ کاغذ به شما می‌دهند که تصور می‌کنید راهنمای اشیاء موزه و تاریخچه منشور کورش است. اما با نگاهی به آن متوجه خواهید شد که این برگه بروشور یک نوع خودکار انگلیسی محصول شرکت «EUROPEN» است که در زیر تصویری از منشور کورش آگهی تبلیغاتی خود را چنین آغاز کرده است: «ایرانیان بنگارند آنچنان که نیاکانشان نگاشته اند».

روشن نیست منظور این آگهی از این جمله چیست، اما خواننده تیزهوش می‌تواند در ذهن خود ارتباطی منطقی بین یک خودکار انگلیسی با منشور کورش و همانندی‌های نگارش روی منشور و نوشتن با خودکار انگلیسی را پیدا کنند.

تنها ویژگی‌های این خودکارهای انگلیسی که باعث شده تا در هنگام ورود به موزه ملی ایران و تماشای منشور کورش، آگهی آن در باجه بلیط فروشی موزه توزیع شود، این است که روی این خودکار تصاویری از منشور کورش و یا فردوسی نقش بسته است. البته در پشت برگه هم، نمایی از نقشه طبقه همکف و طبقه اول موزه نقش شده تا با دقت بتوانند محل دقیق غرفه خودکار را به مشتریان نشان دهند و دست آخر هم برای پرکردن صفحه و خالی نبودن عریضه با فونت بسیار ریز، بخشی از ترجمه منشور کورش را گنجانده اند، بدون هرگونه توضیحی درباره این که این ترجمه از کیست و از کدام کتاب است و اعدادی که در متن آمده برای چیست؟!

پس از ورود به موزه، شما باید سخنان راهنما را بشنوید که حفظیات خود را در مورد تاریخ ایران برای شما بازگو می‌کند و مجموعه‌ای از اطلاعات متناقض و تحقیق نشده را در اختیار بازدیدکنندکان می‌گذارد. سپس باید از اشیاء بسیار بسیار ارزشمند موزه ملی ایران دیدن کنید که با حداقل امکانات و بدون تجهیزات موزه‌داری مدرن نگهداری شده و به صورت آشفته در کنار هم چیده شده‌اند و بجز چند خطی که در کنار هر اثر نوشته‌اند از هیچ ابزار اطلاع‌رسانی و تکنولوژی مدرن برای آگاهی‌رسانی به بازدید کنندگان، استفاده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که موزه و روش مدیریت آن نیز خود به تاریخ پیوسته‌اند.

هنگامی که دیدار از طبقه همکف به پایان رسید، شما باید به طبقه اول بروید و ابتدا از میان یک ردیف ماکت مصنوعی تخت جمشید که بسیار بد طراحی و ساخته شده‌اند و بیشتر به کاریکاتور تخت جمشید شبیه است، عبور کنید و سپس به غرفه بازدید از خودکار انگلیسی که توسط شرکت «یورو پن» ساخته شده دعوت شوید.

سرانجام به خاطر صرفه‌جویی در وقت و جلوگیری از ازدحام بازدیدکنندگان که در پشت در منتظر هستند، تنها 3 دقیقه فرصت دارید که وارد اتاق منشور کورش شوید، اشک شوق را از دیدگانتان پاک کنید، بر احساس شور و شعف خود مسلط شوید و به توضیحات بسیار کوتاهی که از بلندگو پخش می‌شود، گوش کنید و بدون این که فرصت داشته باشید تا تابلوهایی را که در برگیرنده توضیحاتی در مورد تاریخچه منشور کورش است، بخوانید، با هشدار نگهبانان اتاق را ترک کنید و دوباره به اندازاه کافی فرصت خواهید داشت تا از غرفه فروش خودکار انگلیسی دیدن کنید و تا دلتان می‌خواهد از توضیحات در مورد این خودکار که در چه سالی ساخته شده و چند عدد از آن موجود است و چقدر الماس در آن به کار رفته و چه نقوشی روی آن است و کدام شرکت بازرگانی آن را در ایران توزیع می کند و ... از مسئولان نمایشگاه بشنوید.

یکی از اقدامات مدیریت موزه به هنگام حضور منشور کورش در ایران، برگزاری نشست‌های تخصصی در بخش جنبی نمایشگاه است؛نشست‌هایی که با کم‌ترین اطلاع رسانی و با کم‌ترین دقت در اجرا، برگزار می‌شود. نمونه‌اش هم نشست تخصصی با حضور دکتر روزبه زرین‌کوب استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران بود که بر روی تمام صفحات دفترچه خلاصه مقاله‌ای که به نام او منتشر شده بود، تصویر فرد دیگری دیده می‌شد که هیچ شباهتی به دکتر زرین‌کوب نداشت و هیچ ارتباطی هم با نشست تخصصی درباره منشور کورش پیدا نمی‌کرد و این موضوع با ابراز تاسف سخنران و شرکت کنندگان در نشست روبرو شد.


محكوميت يک شهروند بهايی ساكن قائم شهر به حبس

خبرگزاری هرانا - طبق حكم شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان ساري به رياست قاضي سواد كوهي يك شهروند بهايي ساكن قائم شهر به نام " فخرالدين صميمي " به اتهام ترويج بهائيت به شش ماه حبس تعزيري محكوم شد .

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، پرونده مذكور در حال حاضر به دادگاه تجديد نظر استان ارسال شده است .

قابل ذكر است نامبرده در 10 خرداد ماه سال جاري پس از تفتيش منزل توسط ماموران امنيتي ، بازداشت شده كه پس از سه هفته حبس در زندان شهيد كچويي ساري آزاد گرديد.

---------------------------------------------

گزارشی از وضعیت قرون وسطایی زندان گوهردشت

گزارشی از وضعیت قرون وسطایی بند 1 زندان گوهردشت کرج و گفته های سهراب سلیمانی بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانیان بند 1 زندان گوهردشت کرج نزدیگ به یک هفته است که آنها را در شرایط زندان در زندان قرار داده اند. چندین روز است که درب سالنها بر روی زندانیان بسته شده است و در شرایط غیر انسانی قرار داده شده اند. پس از ایجاد درگیری خونین توسط باند مافیایی زندان در 2 آبان ماه که منجر به در آستانه مرگ قرار گرفتن زندانی وحید خدا بخش شد .درب سالنهای بند1 بر روی زندانیان بسته شد و از آن زمان تاکنون زندانیان از رفتن به هواخوری محروم شدند و صدها زندانی که در فضای بسیار محدود و فاقد هواکش می باشند به حالت زندان در زندان در آمدند.به دلیل بستن بودن درب سالنها فروشگاه بند مواد مورد نیاز زندانیان را نمی تواند تامین کند و زندانیان که بخاطر پایین بودن کمیت و کیفیت غذا ناچار هستند که با خرید بیسکویت و غیره غذای مورد نیاز خود را تامین کنند خالی شده است. همچنین زندانیان سیگاری به علت پایان یافتن سیگار در فروشگاه قادر به تامین سیگار مورد نیاز خود نیستند .تعدادی از زندانیان این بند که سخت بیمار هستند اجازه انتقال به بهداری زندان را نیافتند. این مسئله باعث شده است که فضای تنش آلودی را در بند ایجاد کند. گفته های سهراب سلیمانی رئیس سازمان زندانهای تهران: دقت در این نکته که سرویس‌رسانی و خدمات‌دهی در زندان‌ها به گونه‌ای شده که از جو یک محیط بد به محیطی دست پیدا کنیم که آن را هتل می‌نامند،... از طرفی دیگر تعدادی از زندانیان که در سلولهای انفرادی بند 1 معروف به سگدونی در بازداشت بسر می بردند به سلولهای انفرادی بند 5 منتقل شده اند. اسامی تعدادی از افرادی که به سلولهای انفرادی بند 5 منتقل شده اند عبارتند از ؛شریف خسروی 24 ساله به دلیل شکنجه های وحشیانه پاها و دستهای او شکسته شده است و با ویلچر به بند 5 منتقل شد،محسن حسن وند28 ساله،امیر بیاتونی 27 ساله،محمود خانی 20 ساله و همچنین رضا جلال زندانی که به دلیل درگیری با یکی پاسداربندها که از شکنجه گران سلولهای انفرادی بند 1 می باشد انتقال یافتند.گزارشاتی حاکی از آن است که هدف از انتقال آنها به سلولهای انفرادی بند 5 احتمالا حذف فیزیگی این زندانیان است و بخصوص زندانی رضا جلال که جانش در معرض خطر جدی قرار دارد.تا به حال تعدادی از زندانیان معترض که به سلولهای انفرادی بند 5 (مانند سیامک بندلو و محمد عظیمی و...) منتقل شد بودند به صورت مرموزی به قتل رسانده شدند ولی در گزارشهای پزشگی آنها خودکشی و مصرف بیش از حد مواد مخدر ذکر شد. گفته های سهراب سلیمانی رئیس سازمان زندانهای تهران: بحث خشونت و ظلم در حق زندانی از زندان‌های کشور رخت بربسته و صدمه جسمی به زندانی و ایجاد فشار بر وی خط قرمز عمل در سازمان زندان‌های کنونی است؛ در حال حاضر اقدامات و رفتارهای زندان‌بانی در ایران بهترین نوع آن در سطح دنیا است یکی از شیوه های ضدبشری مسئول سازمان زندانهای استان تهران سهراب سلیمانی و مدیران تحت فرمان او مانند علی حاج کاظم ایجاد درگیری قومی بین زندانیان است. بعنوان مثال در بند 1 زندان گوهردشت کرج سالنها را به شکل قومیتی تقسیم کرده اند. در سالن 1 زندانیان استان تهران نگهداری می شوند و در سالن 3 زندانیان کرد و لر زندانی هستند.علی حاج کاظم و علی محمدی رئیس و معاون زندان ،کرمانی و فرجی رئیس و معاون اطلاعات و رضا ترابی رئیس بازرسی زندان با تشکیل باندهای مافیایی که در فروش مواد مخدر و در سرکوب زندانیان معترض نقش دارند به آنها دستور می دهند تا به درگیری خونین قومیتی در این بند دامن بزنند که نتیجه این درگیریها تعداد زیادی کشته و معلول بر جای گذاشته است.در هر سالن تعدادی از پاسداربندها به عنوان تحریک کننده درگیری قومی عمل می کنند پاسداربندهایی که درسالن 3 این نقش را به عهده دارند به نام های رضا طریقی و محمد محمدی ( فرزند قاسم محمدی معروف به دائی قاسم که از شگنجه گران بند 6 زندان گوهردشت می باشد و در شکنجه فیزیگی معلم اسیر رسول بداقی نقش داشت).در این بند به وفور مواد مخدر مانند کراک و شیشه و غیره یافت می شود. سلیمانی به امکانات خدمت‌رسانی به زندانیان در زندان‌ها اشاره کرد و اداره‌های موجود در زندان‌ها از جمله اداره حفاظت و اطلاعات را ابزارهای خدمت به زندانیان برشمرد و ادعا کرد: وجود این ابزارها باعث جلوگیری از تبعیض بین زندانیان می‌شود فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،قتل، شکنجه،ایجاد باندهای مافیایی برای فورش مواد مخدر،سرکوب خونین زندانیان معترض و ایجاد درگیریهای خونین قومی در زندان را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار رسیدگی به آشویتسهای بدون اتاق گاز در ایران است. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران 7 آبان 1389 برابر با 29 اکتبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل

---------------------------------------------

مسئولان دادگاه انقلاب: آنها چطور هنوز زنده هستند

مسئولان دادگاه انقلاب: «آنها چطور هنوز زنده هستند. حکم ایشان تا به الان می بایستی اجرا شده باشد»

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: خانواده دو تن از زندانیان سیاسی که چندی پیش و برای چندمین بار به جهت پیگیری وضعیت این دو زندانی سیاسی به دادگاه انقلاب تهران مراجعه کرده بودند، ضمن عدم دریافت پاسخی قانع کننده از سوی مسئولان دادگاه انقلاب تهران با بی اعتنایی و برخورد زننده ایشان روبرو گردیده و به بیرون از دادگاه هدایت شدند.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، خانواده های علی صارمی و رضا بوکانی شریفی دو تن از زندانیان سیاسی بند چهار زندان رجایی شهر کرج که برای پیگیری وضعیت ایشان به دادگاه انقلاب تهران مراجعه کرده بودند، ضمن عدم دریافت پاسخی قانع کننده از سوی مسئولان دادگاه انقلاب تهران با بی اعتنایی و برخورد زننده ایشان روبرو گردیده و به بیرون از دادگاه هدایت شدند.

مسئولان این دادگاه در پاسخ به سوالات این خانواده ها در مورد وضعیت این زندانیان ضمن اظهار تعجب از اینکه ایشان هنوز زنده هستند! اظهار کرده اند که: «آنها چطور هنوز زنده هستند. حکم ایشان تا به الان می بایستی اجرا شده باشد.»

طی روزهای گذشته و با یورش ماموران اطلاعاتی زندان رجایی شهر کرج به بند چهار این زندان، برخی از لوازم شخصی زندانیان سیاسی این بند از جمله محمدعلی صارمی و رضا بوکانی شریفی مانند دفترچه خاطرات و دستنوشته های ایشان ضبط گشته و تردد ایشان در زندان محدود گردید که این موضوع موجب نگرانی بیشتر خانواده این دو زندانی سیاسی شده است.

محمد علی صارمی زندانی سیاسی 63 ساله، در سال 1386 و به دلیل سخنرانی در مراسم یادبود قربانیان 67 در خاوران، دستگیر و دی ماه سال گذشته پس از ۲۶ ماه بازداشت در زندان اوین که چندین ماه آن در انفرادی و تحت شدیدترین شکنجه های جسمی سپری گردید، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب از طرف قاضی ابوالقاسم صلواتی به اعدام محکوم گردید. وی هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج و در انتظار اجرای حکم اعدام می باشد.

همچنین رضا بوکانی شریفی نیز از دیگر زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج می باشد که به اتهام «جاسوسی» و «محاربه» در پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران دستگیر و همچنان زندان رجایی شهر کرج در بازداشت بسر می برد. وی برای اخذ اعترافات تلویزیونی تحت فشار و شکنجه بازجویان قرار داشته است.

-------------------------------------------

بازداشت ده پناهجوی ایرانی در ترکیه

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: بر اساس اطلاعات دریافتی از منابعی در پلیس ترکیه، ۱۰ پناهجوی ایرانی هفته گذشته به هنگام ورود غیرقانونی به خاک ترکیه دستگیر و به بازداشتگاه امنیت شهر مرزی وان منتقل شده اند.

به گزارش کمیته دفاع (komitedefa.com)، این ده نفر اعضای یک خانواده، به سرپرستی محمود حکیمی هستند که به دلیل مشکلات سیاسی قصد داشتند در خاک ترکیه خود را به دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل معرفی کنند. در میان این ۱۰ نفر، دو دانشجو دیده می شوند که در جریان اعتراضات سال گذشته دستگیر و مدتی را در بازداشت به سر برده اند.

این منبع موثق در پلیس ترکیه می گوید که احتمال بازگرداندن آنها به ایران زیاد است.


عضویت این رژیم زن ستیز توهین به زنان جهان است

رادیو فرانسه: نامزدی جمهوری اسلامی از آسیا برای عضویت درهیات اجرائی نهاد"زنان سازمان ملل" که وظیفه دفاع و پیشبرد حقوق زنان را در جهان بعهده خواهد داشت، با اعتراضات شدیدی روبرو شده است.

سخنگوی سازمان عفو بین الملل گفته است که عضویت جمهوری اسلامی در هیات اجرائی این نهاد بین المللی، "توهین به زنان سراسر جهان است که به نهاد زنان سازمان ملل متحد امید بسته اند".

سخنگوی هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفته است که این نهاد، یکی از تشکیلات حیاتی سازمان ملل متحد در جهت پیشبرد حقوق زنان در سرتاسر جهان است و با توجه به سوابق نامناسب جمهوری اسلامی در زمینه رعایت حقوق بشر و رفتار با زنان، نگران تبعات منفی عضویت این رژیم در هیات اجرائی این نهاد بین المللی می باشد.

کورا ویس رئیس سازمان "تلاش برای صلح در لاهه" نیز گفته است که اگر جمهوری اسلامی با عضویت در هیات اجرائی این نهاد قادر به تغییر و تحول اساسی در روش های خود نسبت به رعایت حقوق زنان باشد، امر مثبتی است، اما اگر درصدد جلوگیری از تحقق تلاش های جهانی در امر تساوی حقوق زنان باشد، عضویت این رژیم در هیات اجرائی این نهاد بین المللی فاجعه انگیز خواهد بود.

رأی گیری برای انتخاب اعضای هیات اجرائی نهاد زنان سازمان ملل در 10 نوامبر آینده بوسیله شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد انجام خواهد پذیرفت.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .