چهارشنبه هفتم مهرماه ١٣٨٩


تجمع ارامنه تهران به اجبار نیروهای امنیتی برگزار شد

خبرگزاری هرانا – نیروهای امنیتی سپاه و بسیج تهران با اعمال فشار بر رهبران مذهبی و قومی ارامنه آنها را مجبور به شرکت در تجمعی اعتراضی به دلیل سوزاندن قران در آمریکا کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز جمعه ۲ مهرماه ۱۳۸۹ حوالی ساعت ۴ بعد از ظهر تجمع ایی با شركت عده ای ازمسیحیان ارامنه تهران با عنوان" محكومیت هتك حرمت قرآن " از كلیسای گریگور مقدس در مجیدیه برگزار شد .

از چند روز پیش از آن تراكتی چاپی روی برخی دیوارهای شهر به خصوص در مناطق ارمنی نشین پایتخت دیده می شد كه امضای شورای خلیفه گری ارامنه تهران را در پائین خود داشت . متن این اطلاعیه حكایت از اهتمام برای راهپیمائی توسط "اسقف اعظم سیبوه سركیسیان " خلیفه ارامنه تهران و شمال ، شورا ی خلیفه گری ارامنه تهران و آقای گیورك وارطان نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی داشت .

با دریافت گزارشاتی كه امروز پس از گذشت ۵ روز از برگزاری آن مراسم به دست آمده تائید میكند كه این تجمع كه پیش از این قرار بود به شكل راهپیمایی از مقابل كلیسا بسوی یكی از مساجد برگزار گردد با اعمال فشار و اصرار ماموران امنیتی و وزارت ارشاد اسلامی توسط رهبران ارامنه تهران اعلام شده است.

ماموران حكومتی به فشار آوردن رهبران ارامنه پایتخت، آنان را وادار كردند تا از شهروندان ارامنه بخواهند تا برای شركت در این راهپیمائی دعوت به عمل آورند . حتی اینكه این مراسم باید چگونه برگزار شود و چه حركاتی باید انجام شود و چه شعارهائی نیز داده شود همه از قبل توسط ماموران دولتی و عوامل بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برنامه ریزی شده بود بطوری كه ساخت جایگاه مراسم و تبلیغات بر عهده بسیجیان منطقه بود.

گفتنی است، از رئیس شورای خلیفه گری ارامنه نیز خواسته شده بود كه در طی این مراسم بر روی قرآن گل بگذارد كه این موضوع با مخالفت ایشان روبرو شد.

لازم به ذکر است در پی فراخوان به سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان از سوی یک کشیش آمریکایی برخی از عوامل خودسر اقدام به تخریب اماکن ورزشی و مذهبی ارامنه تهران کردند و نیروهای اطلاعاتی نیز برخی از مسیحیان ایرانی را به این بهانه در همدان بازداشت کردند.


هشت مقام ايرانی در فهرست سياه اقتصادی آمريکا قرار گرفتند

دولت آمريکا روز چهارشنبه هشت مقام ايرانی را در فهرست سياه اقتصادی قرار داد و از آمريکايی ها خواست با اين افراد مبادلات اقتصادی نداشته باشند. اين افراد متهم شده اند که در نقض حقوق بشر پس از رويدادهای انتخابات رياست جمهوری نقش داشته اند. در ميان اين هشت نفر، نام محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران هم وجود دارد. وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمريکا به طور مشترک اعلام کردند که اين تحريم عليه مقام های ايرانی که توسط باراک اوباما، امضا شده ايرانيانی را هدف قرار داده که ناقض حقوق بشر در ايران بوده اند. در اين فهرست همچنين نام صادق محصولی، وزير کنونی رفاه و تامين اجتماعی ايران هم ديده می شود. آقای محصولی پيش از انتخابات رياست جمهوری، وزير کشور بود. بر پايه اين بيانيه ،نيروهای پليس و نيروهای امنيتی ِ تحت نظارت او به معترضان در دانشگاه تهران حمله کرده و دانشجويان کوی دانشگاه را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

غلامحسين محسنی اژه‌ای، وزير سابق اطلاعات و دادستان کل کشور، سعيد مرتضوی، دادستان سابق عمومی تهران، حيدر مصلحی، وزير اطلاعات، مصطفی محمدنجار، وزير کشور، احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی و حسين طائب، فرمانده سابق نيروی مقاومت بسيج هم در اين فهرست قرار دارند.

کاخ سفيد اين تحريم ها را انعکاسی از تلاش های آمريکا برای حمايت از تغييرات صلح آميز در ايران دانسته است.


نرخ دلار در بازار تهران روز چهارشنبه نیز بشدت افزایش یافت

نرخ دلار و ارز های خارجی در صرافی ‌های تهران روز چهارشنبه هم بشدت افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری ايلنا، بالارفتن ناگهانی نرخ دلار و سایر ارزها از روز يكشنبه هفته جاری، نقل و انتقالات بانكی ایران را دچار آشفتگی كرده است. براساس اين گزارش تا ساعت 12 ظهر چهارشنبه، هر دلار امريكا 1140 تومان خرید و 1240 تومان فروخته شد. هر پوند انگليس هم با230 تومان افزايش، به مبلغ 2000تومان فروخته شد.


مجلس برای بررسی اعتراض ها به مالیات بر ارزش افزوده جلسه غیر علنی تشکیل داد

مجلس شورای اسلامی ایران روز چهارشنبه در جلسه غیرعلنی با حضور وزير اقتصاد، اعتراض ها به قانون مالیات بر ارزش افزوده را بررسی کرد. در چند روز گذشته بازار طلا فروشان تهران و چند شهر دیگر ایران دراعتراض به قانون مالیات بر ارزش افزوده تعطیل بوده و گزارش ها حاکی است که بازار طلا فروشان قم و اورمیه هم به این اعتصاب پیوسته اند. همچنین خبرهایی از اعتراض آهن فروشان می رسد که به گزارش خبرگزارای فارس، خواهان تعویق اجرای این قانون برای شش ماه شده اند. در همین حال حسن قوامی مشاور وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی گفته است که اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده سبب شفاف شدن در آمدها و پرداخت ماليات واقعی می شود و همین موضوع دلیل اعتراض هاست.


خانواده های قربانیان کهریزک از قصاص دو نگهبان نیروی انتظامی گذشت کردند

خانواده های محمد کامرانی، امیر جوادی فر و محسن روح الامینی، سه تن از بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران که زیر شکنجه در بازداشتگاه کهریزک بقتل رسیدند، از قصاص دو افسر نگهبان نیروی انتظامی چشم پوشی کرده اند. این دو مامور نیروی انتظامی در دادگاه نظامی تهران به جرم قتل به قصاص محکوم شدند. این خانواده ها در بیانیه خود، در عین حال از مسئولان قضایی خواسته اند تا آمران اعزام فرزندانشان به بازداشتگاه کهریزک را محاکمه و مجازات کنند. آنها به گزارش کمیته تحقیق مجلس اشاره کرده اند که در آن سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران بعنوان دستور دهنده اصلی اعزام بازداشت شدگان به کهریزک معرفی شد. خانواده های روح الامینی، کامرانی و جوادی فر همچنین خواستار رسیدگی به پرونده علی اکبر حیدری و حسن حداد، دو قاضی دیگر شده اند که همراه سعید مرتضوی ، مصونیت قضایی آنها در ارتباط با قتل فرزندانشان لغو شده است.


هياتی عمانی برای ميانجيگری در آزادی دو شهروند آمريکايی به تهران رفته است

هياتی از عمان برای ميانجیگری در موضوع دو شهروند زندانی آمريکايی درايران، به تهران رفته است. فيليپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز سه شنبه خبر سفرهيات عمانی به ايران را تاييد کرد اما ضمن سپاسگزاری از اقدام آنها، گفت که از جزئیات مذاکرات خبری ندارد. جاش فَتال و شین باوئر، دو جوان آمریکایی، همراه سارا شورد، بیش از یک سال پیش در مرز ایران و عراق بازداشت شدند. سارا شورد، اخیرا پس از میانجیگری عمان، با سپردن وثیقه نیم میلیون دلاری آزاد شد. مسئولان قضائی جمهوری اسلامی در رسانه ها، این سه نفر را به عبورغیر قانونی از مرز و جاسوسی متهم کرده اند، اما هنوز رسما اتهام آنها اعلام نشده است


وزارت اقتصاد می‌گويد تا اصلاح قيمت‌ها، مردم نمی توانند يارانه های نقدی را برداشت کنند

محمدرضا فرزين، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت با تاکيد بر واريزشدن يارانه های نقدی در مهرماه به حساب مردم، از اصلاح قيمت‌ها پس از واريز اين يارانه‌ها خبرداد. به گزارش خبرگزاری مهر، معاون وزيراقتصاد دولت دهم گفته تا زمانی که اصلاح قميت ها صورت نگرفته است مردم حق برداشت يارانه‌های نقدی را از حسابهای خود نخواهند داشت. با وجود تاکيد دولتمردان بر واريز يارانه های نقدی در مهرماه، ميزان اين يارانه ها و قيمت کالاهای مشمول اين برنامه همچون بنزين، گازوييل، برق و گاز خانگی پس از افزايش قيمت‌ها، مشخص نشده‌است.


خانه تاریخی پناهنده، به طور کامل ویران خواهد شد

در صورت ادامه بی توجهی‌ سازمان میراث فرهنگی: خانه تاریخی پناهنده، به طور کامل ویران خواهد شد

ایران‌نامه- مهدی فقیهی: خانه پناهنده به عنوان یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی اصفهان، بازمانده از اواخر دوره صفوی، به خاطر بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی در وضعیت بسیار تاسف‌باری به‌سر‌می‌برد و در صورت ادامه یافتن این روند، به زودی به طور کامل ویران خواهد شد. در ضلع غربی خیابان چهارباغ پایین و در حد فاصل چهار راه تختی تا میدان دولت بازارچه‌ای قرار گرفته که به «بازارچه حاج محمدعلی» معروف است. پس از عبور از این بازارچه و گذری(1) که در امتداد شمالی آن قرار دارد، در ضلع شرقی کوچه، با کمی فرو نشستگی از معبر کناری، به خانه‌ای قدیمی برمی‌خوریم که با مساحت چند هزار متری خود، یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی اصفهان به شمار می آید. تاریخچه این خانه وسیع و زیبا به اواخر دوره صفوی یا اوایل دوره قاجار باز می‌گردد که به نام آخرین مالکش «پناهنده» خوانده می‌شود.

این خانه که در اثر متروک ماندن و بی‌توجهی دچار آسیب‌های فراوانی شده، در جبهه میانی دارای میان‌سرای(2) نسبتا وسیعی می‌باشد که در گذشته باغچه‌هایی به شکل قرینه در اطراف آب‌نمای (3) مرکزی آن بوده است. ارکان(4) اصلی این خانه به مانند دیگر بناهای تاریخی در دو سوی شمالی و جنوبی و بخش‌های کم اهمیت‌تر در بخش شرقی خانه قرار دارد.

در ضلع شمالی، نشیمنی(5) دیده می‌شود که به واسطه کفش‌کن‌هایی(6) به اتاق‌های کوچک‌تر جانبی مرتبط می‌شود. در این اتاق‌ها که به‌خاطر تخریب های گسترده سال‌های اخیر انباشته از آوار هستند، بجز خطوط تزئینی اطراف تاقچه‌ها و قطاربندی‌های حواشی تاق‌ها(7) و نقوش اسلیمی و ختایی(8) درون بالا تاقچه‌ها (9)، شومینه‌های دیواری و ارسی(10) بالارونده اتاق سه‌دری(11) مرکزی نیز قابل توجه به نظر می‌رسند.

در ضلع شرقی نیز بخش های کم اهمیت خانه نظیر مطبخ (12)، انباری، سرویس های بهداشتی و ... قرار گرفته‌اند. اما در ضلع جنوبی خانه پناهنده که غالب ارکان اصلی بنا در آن قسمت واقع است، در بخش مرکزی، بنای چهار صفه (13) (صلیبی شکل) بسیار زیبایی قرار دارد که اتاق‌های تو در توی جانبی را به هم پیوند می‌دهد. در این فضای زیبا و دل‌انگیز، تاقی خیمه‌ای شکل(14) مزین به مقرنس‌های(15) پتکانه (16) مدور به چشم می‌خورد که با نورگیری آیینه کاری شده، خطوط رسمی‌بندی(17) و تزئینات متنوع دیگر آراسته شده و به کمک لنگه تاق‌های گهواره‌ای (18) و قوس‌های (19) اطراف خود نگهداری می‌شوند. زیر این قوس‌های تیزه‌دار جناغی (20) را با اشکالی از ترنج‌های (21) تیره رنگ پوشانده‌اند و ازاره‌های (22) پرداخت شده اندود (23) گچی را نیز با نگاره‌هایی به شکل هندسی و با رنگ های قرمز، آبی و قهوه‌ای جلا داده‌اند.

بالاتر از این قسمت جهت تزئین اطراف تاقچه‌ها و بالاتاقچه‌ها، از حاشیه و طره‌هایی (24) زیبا، و در قسمت میانی چهار صفه نیز برای خنکای هوا و دل‌انگیزی فضا از آب‌نمایی مرمرین سود برده‌اند. راه دسترسی از محیط مرکزی به دیگر فضاهای این بخش همچون شاه‌نشین (25) و اتاق‌های اطراف به وسیله در و پنجره‌هایی چوبی صورت می‌پذیرد که با هنر گره چینی(26) توپر(27) یا مطبق(28) و ترکیبی از چینش آلت‌های (29) بریده شده چوب و آیینه در کنار یکدیگر فضای خاطره انگیز و رؤیایی را به تصویر می‌کشند.

توضیحات:

1. گذر: همان کوچه اصلی.

2. میان سرا: حیاط مرکزی در هر بنا را گویند.

3. آب نما: نام دیگر حوض آب است.

4. ارکان: جمع رکن، اجزای مختلف ساختمان.

5. نشیمن: اتاق سه دری که برای سکونت اهالی خانواده بوده است.

6. کفش کن: فضایی نیمه باز که قبل از در ورودی تالار یا اتاق ها قرار گرفته و آنها را به فضای باز مرتبط می سازد این مکان برای گذاردن کفش نیز استفاده می شود.

7. تاق: نوعی پوشش منحنی شکل.

8. اسلیمی و ختایی: تزئیناتی که به شکل گل و بوته و بندهای مارپیچی شکل برای زیبایی جرزها و دیوارها بر روی آنها نقاشی یا گچ بری می کنند.

9. تاقچه: محلی در دیوار اتاق جهت گذاشتن اشـیاء مورد نیاز.

10. ارسی: پنجره زیبای گره‌چینی که معمولا یک طرف طولی تالار را می‌پوشاند و دارای پنجره‌های کشویی بالا رونده است.

11. سه دری: در خانه‌های ایرانی به اتاق خواب گفته می‌شد.

12. مطبخ: محل طبخ غذا (آشپزخانه).

13. چهار صفه: همان فضای چلیپایی که در اطراف دارای چهار ایوان باشد.

14. تاق خیمه‌ای: نوعی تاق که شبیه خیمه است.

15. مقرنس: نوعی از کاربندی متشکل از آلت‌های سه بعدی سوار بر هم.

16. پتکانه: به نوعی از مقرنس پلکانی گویند.

17. رسمی‌بندی: کاربندی متشکل از شبکه‌های هندسی که از قوس‌های غیر بارور متقاطع تشکیل شده اند .

18. تاق گهواره‌ای: تاقی شبـیه به گهواره.

19. قوس: عنصری باربر یا غیر باربر که بر بخش‌های قائم بنا استوارند و کل آنها از یک کمان یا ترکیب چند کمان پدید می‌آید.

20. قوس جناغی: همان قوس تیزه دار.

21. ترنج: طرحی تزئینی که غالبا از اشکال هندسی چهارگوش با اضلاعی خمیده تشکیل می‌شود.

22. ازاره: پوششی که از پایین تا فاصله حداکثر یک و نیم متری دیوار را می‌پوشاند.

23. اندود: به پوشش خارجی هر قسمت از بنا می‌گویند.

24. طره: تیر یا سطح افقی که به صورت معلق و بدون ستون از دیوار بیرون زده و فقط به یک سمت به بنا متصل است. پیش آمدگی جلو رخ بام که غالبا با چوب منقوش ساخته می‌شود و علاوه بر زیباسازی نما سطح آن را از بارندگی محفوظ می دارد.

25. شاه نشین: فضای فرو رفته‌ای که در میان یکی از اضلاع طولی و اصلی تالار، ایوان یا فضاهای دیگر قرار می‌گیرد که محلی مناسب برای نشستن و پذیرایی از میهمانان بوده است. در کاروان‌سرا به اتاقی گفته می‌شود که با سقفی بلند در پشت ایوان و مشرف بر صحن می‌باشد.

26. گره چینی: گره سازی با چوب که بیشتر در ساختمان مشبک به کار می رود.

27. گره چینی توپر: گره چینی مضاعف، نوعی از صنعت گره‌چینی که فضای خالی بین آلت و لغت در آن وجود نداشته باشد در این نوع گره‌چینی هرگونه عمل تزئینی مانند منبت کاری، خاتم و ... به‌روی قطعه‌های آلت و لغت صورت می‌پذیرد .

28. گره چینی مطبق: نوعی از صنعت گره‌چینی که در فواصل آلت و لغت‌های آن فضای خالی وجود داشته باشد، در زمان صفوی این فضاهای خالی غالبا با شیشه پُر می‌شدند.

29. آلت: به معنای وسیله یا واسطه است.


ایتالیا خواستار ملغی شدن حکم اعدام سکینه محمدی شد

به گزارش خبرگزاری ایتالیایی آنسا، وزیر امور خارجه ایتالیا خواستار ملغی شدن حکم اعدام سکینه محمدی شد.

سخنگوی قوه قضائیه رژیم تهران روز گذشته صدور حکم سنگسار و اعدام سکینه محمدی را تائید کرد و اکنون بیم آن می رود که این زن ایرانی اعدام شود.

وزیر خارجه ایتالیا اعلام کرد، مخالفت با حکم سنگسار و اعدام سکینه محمدی، مبارزه برای نجات جان همه کسانی است که در معرض اعدام قرار دارند.

فرانکو فراتینی به رژیم تهران توصیه کرد که حکم اعدام سکینه محمدی را ملغی کند و گفت، به شما گوشزد می کنم که اجرای این حکم را متوقف کنید.


محکومیت منشی کانون مدافعان حقوق بشر به دوسال حبس

خبرگزاری هرانا - روز چهارشنبه هفتم مهرماه، ژینوس سبحانی منشی کانون مدافعان حقوق بشر و شهروند بهایی که در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۸۸، پس از حوادث عاشورا بازداشت شده بود، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی در حکم اولیه به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بنا به گزارشات رسیده به جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، این فعال حقوق بشر با قرار وثیقه از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود. وی هم‌چنین محروم از تحصیل بهایی و از فعالان پاک‌سازی مین در ایران است، که اولین بار در تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۳۸۷ بازداشت شده بود.

لازم به ذکر است همسر ژینوس سبحانی، آرتین غضنفری نیز یکی دیگر از ۱۰ شهروند بهایی بازداشت شده به اتهام شرکت در حوادث روز عاشورا است.


خطر جانی یکی از بازداشت شدگان پس از انتخابات

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: ماشالله حائری زندانی سیاسی حوادث پس از انتخابات که به تازگی از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شده است، به دلیل عارضه قلبی در وضعیت جسمی وخیمی به سر می برد.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی از زندان رجایی شهر، ماشالله حائری که دو هفته پیش از بند ۳۵۰ اوین به بند ۴ زندان رجایی شهر تبعید شده تا ۱۵ سال حبس تعزیری را در آنجا سپری کند، نیاز مبرم به مداوا و داروهای ویژه قلب دارد. مقامات زندان هنوز داروهای وی را تامین نکرده اند و خانواده حائری نیز هنوز نتوانسته اند این داروهای گران قیمت را تهیه و به او برسانند.

در چهار رگ قلب او استند بکار برده شده است و به همین دلیل بی توجهی مقامات زندان به وضعیت او خطرناک است.

اتهام ماشالله حائری که در تاریخ ۱۵ آذرماه ۱۳۸۷ دستگیر شده، «محاربه از طریق اتباط با گروههای منافق» اعلام شده و او به ۱۵ سال زندان همراه با تبعید محکوم شده است.


تاثیر ورق ‌پاره شورای امنیت؛ انفجار قیمت ارز در ایران

انفجار قیمت دلار و یورو در ایران

رادیو آلمان: بازار ارز در ایران دستخوش نوسانات شدید شده است. روز چهارشنبه، نرخ هر یورو به ۱۶۲۰ تومان و نرخ دلار به ۱۲۴۰ تومان رسید. کارشناسان، سیر صعودی نرخ ارزها را ناشی از اعتصاب طلافروشان و مشکلات انتقال ارز از دوبی می‌دانند.

خبرگزاری کار ایران، نیمروز چهارشنبه (۷ مهر) نوشت:«بازار ایران که این روزها به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و رکود حاکم بر صنایع، روزگار نه‌چندان خوشی را سپری می‌کند، با افزایش غیرمنتظره نرخ دلار، بار دیگر بیماری خود را به مسئولان اقتصادی کشور گوشزد کرد.»

ناتوانی بانک مرکزی

به گزارش ایلنا، نرخ ارزهای خارجی از روز یکشنبه (۴ مهر) سیر صعودی می‌پیماید. نیمروز چهارشنبه (۷ مهر)، نرخ فروش دلار آمریکائی ۱۰۰ تومان افزایش یافت و به ۱۲۴۰ تومان رسید. نرخ فروش یورو نیز با ۱۴۰ تومان افزایش به ۱۶۲۰ تومان رسید. نوسانات روزانه بهای ارز در ایران معمولاَ رقمی یک رقمی است و معمولاَ یک تا ده تومان را شامل می‌شود.

خبرگزاری کار هشدار می‌دهد که به نظر می‌رسد روند اخیر تا مرز انفجار ادامه یابد.

دلیل افزایش ناگهانی و شدید نرخ ارزهای خارجی چیست؟ خبرگزاری کار بانک مرکزی را مقصر می‌داند و می‌نویسد که به عقیده کارشناسان، عدم تزریق ارز از سوی بانک مرکزی، سبب این نوسانات شده است.

اما کارشناسان تحریم اقتصادی و بی‌انگیزه شدن سرمایه گذاران از ورود به بازارهای موازی را نیز موثر می‌دانند.

نقش اعتصاب طلافروشان

روزنامه جهان صنعت، نوسانات بهای ارز خارجی را با اعتصاب بازارهای طلافروشان ایران مرتبط می‌داند و می‌نویسد:«نابسامانی‌های بازار طلا، در اعتراض به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، به جائی رسیده که نه تنها نرخی برای خرید و فروش سکه در بازار وجود ندارد، بلکه صرافی‌ها و سکه فروش‌ها، سکه‌ای برای فروش ندارند و از سوی دیگر قیمت دلار را به شدت افزایش داده‌اند.»

جهان صنعت ادامه می‌دهد:«گویا نمی‌توان برای ثبات بازار ارز کاری کرد. زیرا تا این لحظه بانک مرکزی اقدامی انجام نداده است.»

خیابان استانبول در تهران، به دلیل استقرار بیشتر صرافی‌ها، به "قلب بازار ارز" معروف شده است. درباره وضعیت صرافی‌ها، جهان صنعت می‌نویسد:«خرید و فروش ارز در این مرکز متوقف شده است و صرافی‌ها نگران ادامه این وضعیت هستند.»

تاثیر ورق ‌پاره شورای امنیت

صرافان خیابان استانبول، بخشی از افزایش تصاعدی نرخ ارزها را، ناشی از نوسانات بازار جهانی می‌دانند، اما آن‌ها تاکید می‌کنند که دست کم ۳۰ درصد نوسانات داخلی، ربطی به بازارهای جهانی ندارد و به اعتصاب بازارهای طلافروشان و همچنین اختلال در نقل و انتقال ارز از دوبی به ایران بر می‌گردد. به گفته صرافان، تاکنون اغلب حواله‌های ارزی از طریق دوبی انجام می‌شده و به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، این کار اکنون به دشواری انجام می‌گیرد. همین موضوع باعث کاهش ارزهای خارجی در بازار ایران شده است.

دوبی، در اجرای قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد، تنگناهائی را علیه بانک‌های ایرانی اعمال کرده و دامنه‌آن را همواره گسترش می‌دهد. صرافان می‌گویند نخستین اثر شرکت دوبی در تحریم‌های بانکی، کاهش حجم انواع ارز خارجی به ویژه پول رایج این کشور (درهم) در بازار ایران است. محمود احمدی‌نژاد بارها گفته است که قطعنامه‌های شورای امنیت ورق‌پاره ای‌بیش نیستند.

ارزهای کمیاب و نایاب

گزارش نشریات اقتصادی ایران حاکی از آن است که در حال حاضر حجم دلار و یورو در بازار ایران ۵۰ درصد نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته و ارزهای متفرقه‌ای مانند دلار استرالیا و کانادا و فرانک سویس، که متقاضیان کمتری دارد، بسیار کمیاب است. از سوی دیگر، قیمت فروش سکه بهار آزادی تا ظهر چهارشنبه به ۳۷۰ هزار تومان رسیده است.

یکی از نتایج افزایش شدید نرخ طلا و ارزهای خارجی، رکود شدید کار صرافان است. زیرا متقاضیان ارز، از خرید ارزهای خارجی خودداری می‌کنند. آنان امیدوارند که بانک مرکزی، با تزریق ارزهای خارجی به بازار، قیمت‌ها را بکشند. اما به نظر کارشناسان، سکوت بانک مرکزی، نشان می‌دهد که این نهاد هم، به دلیل کاهش منابع درآمد ارزی، ناتوان مانده است.

محمود بهمنی مدیرکل بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده بود که این بانک در تعیین نرخ ارز دخالت زیادی ندارد و بازار آن را تعیین می‌کند. به گفته بهمنی، بانک مرکزی تنها وظیفه هدایت بازار ارز را به عهده دارد. اما در این زمینه نیز کاری نکرده است.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .