خبرهای برگزیده- پنجشنبه ششم آبان ١٣٨٩


آمریکا، ایران و سوریه را به ایجاد تنش در لبنان متهم کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ، تهران و دمشق را به دامن زدن به تنش در لبنان متهم کرد. به گفته ی سوزان رایس، سوریه و ایران با ارسال اسلحه ودیگر کمک ها به حزب الله لبنان، قطعنامه سازمان ملل متحد در این زمینه را نقض کرده اند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد افزوده است که ایران و سوریه در تلاشند تا استقلال لبنان را تحت اشعاع قرار داده و ثبات آن کشور را در معرض خطر قرار دهند. وی همچنین سوریه را متهم به نادیده گرفتن ِ آشکار ِ استقلال لبنان کرد.

------------------------------------------------------

سرکرده حزب الله لبنان: به نقطه بسیار خطرناکی رسیدیم

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک (مقر سازمان ملل)، سفیر آمریکا در سازمان ملل امروز رژیم تهران را به ادامه تجهیز حزب الله لبنان به سلاح و ایجاد بی ثباتی در این کشور متهم کرد.

سوزان رایس که در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل در جمع خبرنگاران سخن می گفت، اظهار داشت، حزب الله لبنان یک جریان افراطی است که تا دندان مسلح شده و نقشی ویرانگر و بی ثبات کننده در منطقه دارد و رژیم تهران آشکارا استقلال و تمامیت ارضی لبنان را نادیده گرفته و همچنان به تجهیز حزب الله به سلاح ادامه می دهد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل افزود، حزب الله لبنان بدون کمکهای مالی و لجستیکی رژیم تهران نمی توانست زرادخانه تسلیحاتی خود را دوباره پرکند.

سوزان رایس گفت، ایالات متحده از دخالتهای رژیم تهران در لبنان و مسلح کردن حزب الله بعنوان یک جریان افراطی بی ثبات کننده در این کشور و منطقه، عمیقا نگران است.

خبرگزاری فرانسه نوشت، ارسال سلاح توسط رژیم تهران برای حزب الله لبنان، نقض قطعنامه شورای امنیت محسوب می شود.

اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل در شرایطی بیان می شود که به گفته برخی منابع در لبنان، دادگاه بین المللی برای رسیدگی به ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین این کشور، عناصر وابسته به حزب الله لبنان را به دست داشتن در ترور وی متهم خواهد کرد.

نصرالله خواستار تحريم دادگاه بين المللی لبنان شد

خبرگزاری فرانسه در گزارش دیگری از بیروت نوشت، حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان شامگاه پنجشنبه از مسئولان و شهروندان لبنانی خواست دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق این کشور را تحریم کنند و با آن همکاری نکنند.

نصرالله در سخنانی گفت، من از مسئولان و شهروندان لبنانی می خواهم با ماموران تحقیق بین المللی در مورد ترور رفیق حریری همکاری نکنند، زیرا همه اطلاعات و داده ها به دست اسرائیلی ها می رسد.

دبیرکل حزب الله در ادامه سخنان خود گفت، اطلاعاتی بدست من رسیده که امیدوارم درست نباشد. این اطلاعات نشان می دهد آمریکا فشارهای بسیار زیادی برای سرعت بخشیدن به صدور حکم دادگاه اعمال می کند. من معتقدم که ما به نقطه بسیار حساس و خطرناکی رسیدیم.


فنلاند درخواست پناهندگی حسین علیزاده دیپلمات مستعفی ایرانی را پذیرفت

خبرگزاری رویترز، به نقل از حسین علیزاده، دیپلمات مستعفی ایرانی گزارش داد که، دولت فنلاند با درخواست پناهندگی وی موافقت کرده است.

این گزارش می افزاید تنها چند هفته پس از درخواست او، کشور فنلاند با پناهندگی حسین علیزاده موافقت کرده است.

حسین علیزاده معاون کاردار پیشین سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند بود که در شهریور ماه گذشته، در واکنش به رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران، از سمت خود استعفا کرد.


صدها کارگر کارخانه « نورد و لوله صفا» اعتصاب غذا کردند

اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داد که صدها کارگر کارخانه « نورد و لوله صفا» در جاده تهران – ساوه، در پی پرداخت نشدن دو ماه حقوق شان دست به اعتصاب غذا زده اند.

بر اساس این گزارش، در پی اعتصاب غذای کارگران این کارخانه که ۱۳۰۰ پرسنل دارد، کارفرما اعلام کرد دستمزدهای معوقه را تا چند روز آینده پرداخت خواهد کرد.

کارگران کارخانه « نورد و لوله صفا» در ماه های گذشته نیز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق شان دست به اعتصاب زده بودند.

---------------------------------------------------

اعتصاب ۱۳۰۰ کارگر کارخانه لاستیک البرز تهران ادامه دارد

گزارش ها از تهران حاکیست که اعتصاب ۱۳۰۰ کارگر کارخانه لاستیک البرز تهران همچنان ادامه دارد.

منابع مطلع در این باره به رادیو فردا گفته اند، کارگران این کارخانه از حدود دوهفته پیش، دست به اعتصاب زده اند. اعتصاب کارگران در شرایطی ادامه دارد که کارفرما هنوز از پرداخت حقوق معوقه کارکنان کارخانه لاستیک البرز خودداری کرده است.

کارگران کارخانه لاستیک البرز خواستار دریافت حقوق چهار ماه سال ۸۷ و عیدی و دو ماه حقوق سال گذشته خود و نیز فراهم آوردن مواد اولیه برای ادامه ی کار این واحد تولیدی هستند.

تاکنون وعده های وزارت صنایع و کارفرما برای تحقق خواسته های کارگران تحقق نیافته است.

-----------------------------------------

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری آبادن

حدود ۳۰ نفر از کارگران سازمان فضای سبز شهرداری آبادان در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق و بيمه خود در مقابل شهرداری مرکزی آبادان تجمع کردند. به گزارش ايلنا، کارگران معترض گفته اند، دريافت‌نکردن سه ماهه حقوق، سبب بروز مشکلاتی برای آنها در تامين امرار معاش، پرداخت قبوض، تحصيل فرزندان و غيره شده است. سرپرست شهرداری آبادان، دليل تاخير در پرداخت حقوق و بيمه کارگران را مسدود بودن حساب اين سازمان از سوی سازمان ماليات ارزش افزوده عنوان کرده است.

------------------------------------------

چمدان ‌های پر از پول رژیم به بورکینافاسو هم رسید

صدا و سیمای رژیم: وزیر امور خارجه در سفر یک روزه به واگادوگو پایتخت بورکینافاسو، پیش از ظهر امروز به وقت محلی با آلن یورا همتای خود دیدار کرد. به گزارش خبرنگار اعزامی ما؛ وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بورکینافاسو در این دیدار درباره تحکیم روابط دوستانه و تقویت زمینه های همکاری در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفتگو کردند. آلن یورا وزیر امور خارجه بورکینا فاسو، ایران را کشوری بزرگ دارای تمدن کهن، ارزشهای فرهنگی بالا و ثبات سیاسی توصیف و ابراز امیدواری کرد با همکاری صادقانه و عزم و اراده جدی به اهداف مشترک برسیم. وی افزود: امروز گروهها و کارگزاران اقتصادی دو کشور را رو در روی هم قرار دادیم تا با هم گفتگو کنند. متکی نیز در این دیدار گفت: ایران و بورکینا فاسو دو کشور مهم در دو منطقه مهم هستند. وی سفر اخیر آلن یورا به ایران را آغاز دور جدید همکاریها میان دو کشور ارزیابی کرد که این سفر متکی نیز به منظور اجرایی کردن توافقات انجام شده است. متکی ابراز امیدواری کرد نمایندگان بخشهای خصوصی و دولتی اقتصاد ایران بتوانند طرحهای عملیاتی را برای همکاریهای دو کشور ترسیم کنند.

بورکینافاسو یکی از فقیرترین کشورهای جهان

بورکینافاسو کشوری است در غرب آفریقا. پایتخت آن اوآگادوگو است و یکی از فقیرترین کشورهای جهان بشمار می رود. این کشور در دو دهه گذشته گرفتار خشکسالی شدید بوده و همیشه دچار کسری بودجه است.


قیمت نان در ایران یکسان می شود

محمود دودانگه معاون وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی امروز، پنجشنبه گفت با تعیین قیمت ملی برای گندم، قیمت آرد نیز در سراسر کشور یکسان می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، معاون وزیر بازرگانی ایران در بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاریها در تهران وضع قیمت واحد برای آرد در سراسر کشور را سیاست حمایتی از کشاورزان و نانوایان اعلام کرد و گفت: برهمین اساس، تمامی نانوایی‌ها - چه آزادپز و چه غیره - آرد با قیمت یکسان دریافت می کنند. به گفته معاون وزیر بازرگانی ایران با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، محدودیتی درمیزان آرد ِ قابل تحویل نخواهد بود و فضا هم از نظر کیفیت و قیمت نان رقابتی خواهد شد.


سرویس ضد جاسوسی بریتانیا:گسترش سلاح های هسته ای پر خطر تر از احتمال حملات تروریستی است

رئیس سرویس ضد جاسوسی خارجی بریتانیا (MI6) امروز پنجشنبه گفت خطر گسترش سلاح های هسته ای امنیت غرب را بیش از حملات احتمالی تروریستی تهدید میکند. جان سوئرز (John Sawers) در جمع شماری از پژوهشگران و روزنامه نگاران در لندن گفت، نظام دموکراتیک غرب و کشورهای غربی با یک حمله تروریستی معمولی از هم نخواهد پاشید، اما گسترش سلاح های هسته ای ، شیمیائی و بیولوژیک خطربسیار بیشتری دارد زیرا تعادل قدرت را در یک منطقه تغییر می دهد. این اولین بار است که یک رئیس ِ در حال خدمت ِ سرویس ضد جاسوسی بریتانیا بطورعلنی دراین زمینه سخنرانی می کند.

---------------------------------------------------------

ترکیه نگران برنامه اتمی جمهوری اسلامی

ترکیه قصد دارد استراتژی امنیت ملی خود را از نو تنظیم کند. پیش نویس مربوطه، بنیادگرائی اسلامی و تلاش ایران برای صدور انقلاب اسلامی را جایی برای نگرانی نمی‌داند، ولی برنامه اتمی ایران را نگران‌کننده توصیف ‌می‌کند.

برپایه گزارش خبرگزاری آلمان، پیش‌نویس سیاست امنیتی ترکیه، با عنوان "کتاب سرخ" از سوی شورای امنیت ملی تسلیم دولت رجب طیب اردوغان شده است.

سیاست امنیتی ترکیه، تاکنون در یک متن ۲۲ صفحه‌ای تدوین شده بود. اما حجم کتاب سرخ، که سیاست‌های امنیتی جدید را تدوین کرده، ۴۴ صفحه است. در این متن، سوء‌استفاده از گروه‌های مذهبی، و برنامه اتمی جمهوری اسلامی تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه محسوب می شود. اما بنیادگرائی اسلامی و تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ایجاد زمینه‌های تشکیل حکومت اسلامی در کشورهای همسایه، دیگر تهدید کننده نیست. در سند قبلی این موضوع، در شمار تهدیدهائی بود که نهادهای امنیتی ترکیه موظف بودند به آن توجه کنند.


تلاش ايران برای عضويت در هيات اجرايی آژانس زنان سازمان ملل

تلاش ايران برای عضويت در هيات اجرايی آژانس تازه تاسيس زنان در سازمان ملل، با انتقاد گسترده فعالان بين المللی حقوق زنان رو به رو شده است.

بر اساس مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل، با ادغام چهار ارگان فعال حقوق زنان در سازمان ملل، سازمانی تازه به نام آژانس زنان تاسيس خواهد شد.

وظيفه اصلی آژانس زنان سازمان ملل، تلاش برای برابری حقوق زنان و مردان است.

ايران و عربستان سعودی که هر دو همواره با انتقاد مجامع بين المللی برای زير پا گذاشتن حقوق زنان رو به رو هستند، در تلاشند تا عضو هيات اجرايی اين آژانس بشوند.

هيات اجرايی اين سازمان ۴۱ عضو خواهد داشت که ۲۶ عضو با رای گروه بنديهای منطقه ای انتخاب می شوند و قاره آسيا، ۱۰ عضو اين هيات را انتخاب خواهد کرد.


ضبط ۱۳ کشتی حامل سلاح متعلق به جمهوری اسلامی در نیجریه

تارنمای خبری کم ترین: به گزارش روزنامه اسراییلی ها آرتص نیجریه ۱۳ کانتینر ایرانی حامل سلاح را در یکی از بندرهای این کشور کشف و ضبط کرد.

این روزنامه اسراییلی مدعی شده است که مقصد این کشتی ها احتمالا غزه بوده است. این ۱۳ کانتینر که شامل مواد انفجاری ، اسلحه، پرتاب کننده موشک و نارنجک بودند در این کشتی های ایرانی جاسازی و پنهان شده بودند.

گفته می شود این مواد در میان جعبه ها و صندوق های کاشی جاسازی شده بودند. مشاور امنیت ملی نیجریه از توضیح در مورد اینکه این مواد از چه کشتی هایی به دست آمدند خودداری کرد و افزود که نیجریه این سلاح ها را نابود خواهد کرد.

نیجریه و اسراییل در زمینه های امنیتی، تجارت و سیاسی روابط گسترده ای دارند. سال گذشته وزیر خارجه اسراییل به همراه هیئتی متشکل از رییس دفتر مبارزه با تروریسم به نیجریه سفر کرده بودند.


فعال حقوق بشر از ملاقات با خانواده اش محروم است

فعال حقوق بشری بیش به 7 ماه که از ملاقات حضوری با خانواده اش محروم است بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران " در طی بازدیدی که اخیرا عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران از بند 350 زندان اوین داشته است.تعدادی از زندانیان سیاسی از وی خواسته بودند که نسبت به وضعیت و شرایط حاد جسمی آقای محمد صدیق کبودوند رسیدگی نماید و همچنین به او ملاقات حضوری با خانواده اش داده شود. اما عباس جعفری دولت آبادی در پاسخ به زندانیان سیاسی پیشنهاد دهنده جواب می دهد که ایشون منافق است و نیاز به ملاقات حضوری ندارد.فعال حقوق بشری محمد صدیق کبودوند از زمانی که عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران شده است فقط یکبار موفق به ملاقات حضوری با همسرش شده است. و در طی 7 ماه گذشته علیرغم وضعیت حاد جسمی اجازه ملاقات حضوری با خانواده اش به وی داده نشده است.فرزندان او از داشتن ملاقات حضوری با پدرشان محروم هستند . فعال حقوق بشری محمد صدیق کبودوند از ناراحتیهای حاد جسمی مانند ناراحتی قلبی،پروستات و سردردهای شدید رنج می برد وتوصیه های مکرر پزشکان بهدای زندان برای انجام عمل جراحی تا به حال بدون پاسخ باقی مانده است. این مسئله باعث شده است که جان این فعال حقوق بشری را در معرض خطر جدی قرار دهد. بازجویان وزارت اطلاعات و عباس جعفری دولت آبادی از انتقال او به بیمارستانهای خارج از زندان و انجام عمل جراحی وی ممانعت به عمل می آورند. محدودیتهای غیر انسانی علیه زندانیان سیاسی از زمانی که عباس جعفری دولت آبادی تصدی کرسی دادستانی تهران را به عهده گرفته است فراتر از اعمال ضد بشری سعید مرتضوی می باشد.عباس جعفری دولتی آبادی مجری بی چون چرای بازجویان وزارت اطلاعات می باشد و محدودیتهایی مانند ؛ قطع ملاقاتهای حضوری خانواده ها با عزیزانشان، ممنوع کردن ملاقاتهای حضوری زندانیان سیاسی با فرزندانشان ،قطع تماس تلفنی زندانیان با خانواده هایشان،تبعید زندانیان سیاسی به نقاط دور دست،عدم اجازه درمان ،محروم کردن زندانیان سیاسی از مطالعه و ورزش،شدت یافتن فشارهای روحی ،وضعیت بسیار بد غذایی به لحاظ کیفیت و کمیت، هموطنان اقوام و مذاهب دیگر علاوه بر فشارهای فوق باید تبعیضات قومی و مذهبی که حقوق اولیه آنها را سلب می کند را تحمل نمایند و موارد متعدد دیگر می باشد. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،سلب حقوق اولیه و بنیادین زندانیان سیاسی و تبعیضات مذهبی و قومی علیه هموطنانمان را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به اعمال غیر انسانی در زندانهای ولی فقیه است.

6 آبان 1389 برابر با 28 اکتبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل

 


اخراج پسر کروبی از دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام

سایت حکومتی بولتن: پسر شیخ مهدی کروبی از دبیرخانه مجمع تشخیص مصلح نظام اخراج شده و ورود وی به ساختمان های دبیرخانه مجمع ممنوع شده است.

تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی که در یکی از کمیته های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت داشته، اخیرا طی اقدامی ارزشی و انقلابی از سوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شده است.

تقی کروبی استاد حقوق دانشگاه علم و فرهنگ است که بارها در کلاس‌های درسی خود در دوران فتنه، هتاکی‌هایی را علیه نظام و مسئولان آن روا داشته است. این در حالی است که فرزند مهدی کروبی بارها با رسانه های غربی مصاحبه و گفتگو داشته و خوراک تبلیغاتی مناسبی رای برای دشمنان نظام مهیا کرده است.

گفتنی است، تقی کروبی پیش از این با حضور در برخی جلسات مربوط به دبیرخانه دسترسی نسبتا مناسبی به اخبار و اطلاعات کشور داشته که علاوه بر سو استفاده های سیاسی از این اخبار، اطلاعات و اسرار این نهاد مهم نظام در برخی محافل منتشر و اعلام می شده است.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .