خبرهای برگزیده- جمعه پنجم آذر ١٣٨٩


مصر: ايران نبايد در امور داخلی کشورهای عرب منطقه مداخله کند

وزير خارجه مصر می گويد ايران نبايد در امور داخلی کشورهای حوزه خليج فارس، عراق و لبنان مداخله کند. احمد ابولغيط در جريان ديدارش از قطر در مصاحبه با رسانه های اين کشور گفته است: ما به برادران ايرانی خود می گوئيم که نبايد در عراق، لبنان و بحرين مداخله کنند. وزير خارجه مصر که در مصاحبه خود عنوان «خليج» را بکار برده، افزوده است «امنيت کشور های حوزه خليج در اولويت قرار دارد و مصر به اين موضوع بسيار توجه می کند.» وزير خارجه مصر، حسنی مبارک ، رئيس جمهوری اين کشور را در سفر روزه پنج شنبه اش به دوحه همراهی می کرد.


پارلمان اروپا خواستار کمک به مجاهدین خلق شد 

پارلمان اروپا از ایالات متحده و سازمان ملل خواست: برای اعضاء سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف کمک فوری ارسال کنند.

نمایندگان پارلمان اروپا در قطعنامه‌‌ ای غیرالزام‌آور همچنین از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا خواسته‌اند از واشنگتن بخواهند سازمان مجاهدین خلق را از فهرست سازمانهای تروریستی خارج کند.

اتحادیه‌ی اروپا سال گذشته این سازمانِ مخالفِ حکومتِ ایران را از فهرست گروه‌های تروریستی که فعالیت‌شان در این اتحادیه ممنوع است، خارج کرد.


 اقامه دعوی علیه یک ايرانی و سه تبعه‌ نیجریه به اتهام قاچاق اسلحه

دادگاهی در نيجريه يک ايرانی و سه تبعه‌ی آن کشور را در ارتباط با محموله‌ای تسليحاتی که ماه گذشته ضبط شد، به قاچاق اسلحه متهم کرد.

دادگاه بخشِ اَبوجا، روز پنجشنبه اعلام کرد عظيم آقاجانی، شهروند ايرانی را به تلاش برای ورود تسليحات غيرمجاز به نيجريه به قصد صدور آن به گامبيا، متهم کرده است.

خبرگزاری رويترز آقای آقاجانی را عضو سپاه پاسداران معرفی کرده است. وی در مقابل اتهام وارده، اظهار داشته است: لازم است پيش از ارائه ی دفاعيه‌ی خود در دادگاه، سفارت جمهوری اسلامی به نيابت از وی در دادگاه حضور يابد. قاضی دادگاه اعلام کرده است که اين چهار نفر تا پايان تحقيقات در بازداشتِ دستگاه امنيتی نيجريه باقی خواهند ماند.


ضرب و شتم زندانی سیاسی توسط پزشک زندان

خبرگزاری هرانا - پیمان کریمی از بازداشت شدگان حاضر در بند 350 در شب عید غدیر به سلول انفرادی بازداشتگاه 240 اوین منتقل شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، پیمان کریمی در شرایط وخیم و اضطراری جسمی به سر می برد به طوری که در ماهای اخیر به دفعات از بند 350 اوین به بهداری داخل زندان و بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده است در شب عید غدیر به دلیل شکایت مسئولان بهداری زنذان اوین جهت تنبیه به بازداشتگاه 240 و سلول انفرادی منتقل شد.

مراجعات مکرر پیمان کریمی به بهداری اوین به دلیل افت فشار پی در پی فشار خون و تزریق 108 واحد انسولین در طول شبانه روز سبب بی تفاوتی و عدم رسیدگی به بیمار شده که این رفتار غیرمسئولانه پزشک و بهیاران موجب اعتراض پیمان کریمی واقع شده که در پی این اعتراض مسئولان بهداری به جای اصلاح رفتارخود شروع به ضرب و شتم وی نموده و وی را آماج حملات مشت و لگد خود قراردادند و سپس در اقدامی پیش دستانه از وی شکایت نموده و و درشب عید غدیر در حالیکه وی در شرایط اضطراری پزشکی قرار داشت به زندان انفرادی منتقل کردند.

شایان ذکر است که در پی انتقال وی به سلول انفرادی وی مسئولان زندان را تهدید به اعتصاب غذا و دارو نموده است که باعث افزایش نگرانی ها درخصوص اوضاع جسمی ایشان گشته است.


رونده نسرین ستوده، بخشی از سرکوب گسترده مدافعین حقوق بشر است

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین المللی با انتشار بیانیه ای خواستار اقدام فوری برای آزادی نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که بیش از 80 روز است که در بازداشت بسر می برد گردید. به باور این سازمان، خانم ستوده زندانی عقیدتی است که تنها در ارتباط با کار خود به عنوان یک وکیل بازداشت شده است.

دوم آذرماه، و در پی برگزاری نخستین جلسه دادگاه نسرین ستوده، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار آزادی نسرین ستوده وکیل حقوق بشر در ایران شد. پس از بازداشت خود سرانه خانم ستوده در سیزدهم شهریورماه، وی تاکنون بیش از 80 روز را در حبس بوده است.

به باور سازمان عفو بین الملل «خانم ستوده زندانی عقیدتی ای است که صرفا در ارتباط با کار خود به عنوان یک وکیل بازداشت شده است».

دوم آذرماه سال جاری، «کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، ناوی پلای با ابراز نگرانی از وضعیت نسرین ستوده، پرونده وی را بخشی از سرکوب گسترده علیه مدافعین حقوق بشر نامید. ناوی پیلای از مقامات ایران خواستار رسیدگی فوری به پرونده، و تسریع آزادی وی شد».

نسرین ستوده، وکیل دادگستری، فعال جنبش زنان و برنده جایزه حقوق بشر "سازمان حقوق بشر بین الملل" روز 13 شهریورماه بازداشت، و از روز 3 مهرماه و در اعتراض به بازداشت و حبس غیرقانونی اش و همچنین شرایط بد زندان در اعتصاب غذا به سر می برد که 9 روز از این مدت را در اعتصاب خشک بوده است.

«نسرین ستوده وکالت بسیاری، از جوانان محکوم به مرگ گرفته تا شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل را بر عهده داشته است و پیش از دستگیریش اشکارا از چالشهایی که وی به عنوان یک وکیل با آن مواجه شده بود سخن گفته بود».

جلسه نخست دادگاه رسیدگی به اتهامات نسرین ستوده روز بیست و چهارم آبان ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار گردید و جلسه دوم محاکمه وی، می بایستی روز چهارشنبه، سوم آذرماه برگزار می گردید که به علت آلودگی شدید هوا و تعطیلی شهر تهران لغو گردید. وی از زمان بازداشتش در سیزدهم شهریور ماه، تنها یک بار و آن هم در روز برگزاری جلسه نخست دادگاه موفق به دیدار وکلایش گردید.

به گفته عفو بین الملل، «استاندارهای بین المللی برای محاکمه عادلانه، به طور معمول در دادگاه های ایران به سخره گرفته شده است».

احضار سه شهروند بهایی به دایره اجرای احکام

خبرگزاری هرانا - سه تن از شهروندان بهایی اصفهان در 13 آبان ماه سالجاری جهت اطلاع اجرای حکم یک سال زندان که در سال 84 از سوی دادگاه انقلاب برای ایشان صادر شده بود به دایره اجرای احکام دادگاه انقلاب احضار شدند.

به گزارش سرویس خبری جامعه بهایی، در ١٣ آبان ١٣٨٩، از آقایان سروش پزشکی، عنایت الله نعیمی و احسان الله اشتیاق، اهل اصفهان، خواسته شد تا ظرف سه روز خود را به دائرۀ اجرای احکام دادگاه انقلاب اصفهان معرفی کنند.

پس از مراجعه افراد یاد شده به ایشان اعلام شد دوران یک سالۀ محکومیت زندان خود را که در دادگاه ٦ آذر ١٣٨٥ به حکم تعلیقی تبدیل شده بود، از یکم آذر ماه اجرا خواهد شد.

این سه نفر در ١٦ بهمن ١٣٨٤ دستگیر و در ١٤ اردیبهشت ١٣٨٥ با قرار وثیقه آزاد شدند.

 


امام جمعه: هدفمندشدن يارانه ها، تنگه احد نظام است

ایرنا: نماينده مقام معظم رهبري در استان فارس و امام جمعه شيراز با بيان اينكه اجراي دقيق قانون هدفمند شدن يارانه‌ها از اهميت بسزايي برخورداراست، گفت: اين قانون مانند تنگه احد نظام و انقلاب است.

آيت الله اسدالله ايماني در خطبه‌هاي نماز جمعه شيراز افزود: دشمنان انقلاب همه توان خود را به كار گرفته‌اند كه قانون هدفمندشدن يارانه‌ها شكست بخورد و در اين رابطه به دلسرد كردن مردم مي‌پردازند .

وي اضافه كرد: وظيفه آحاد مردم در اين برهه از انقلاب، حمايت قاطع از دولت اسلامي است تا قانون هدفمند شدن يارانه‌ها بخوبي و با دقت اجرا شود.

نماينده ولي فقيه در استان فارس ادامه داد :از جمله اقشاري كه مي‌توانند به اجراي قانون هدفمند شدن يارانه‌ها كمك كنند اصناف هستند كه با متعادل كردن قيمتها نبايد بگذارند نقشه‌هاي دشمن براي ناكام ماندن قانون هدفمند كردن يارانه‌ها عملي شود.


تشکیل پلیس محرم برای کنترل دسته‌ های عزادار

سایت آخرین نیوز: سرهنگ "میر حیدری” در جمع اعضا شورای مرکزی هیئات مذهبی استان قم از تشکیل پلیس افتخاری محرم به منظور انتظام بخشی در دسته های عزاداری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس قم، سرهنگ "محمد رضا میر حیدری” جانشین فرمانده انتظامی استان قم در جمعی که با حضور معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، اعضا شورای مرکزی هیئات مذهبی و نماینده جامعه مداحان استان قم و روسای پلیس های تخصصی، فرماندهی انتظامی شهرستان و معاون اجتماعی پلیس قم برگزار شد، اظهار نمود: نهادینه کردن فرهنگ عاشورایی در جامعه مستلزم همکاری و تعامل مناسب بین مسئولین هیاتهای مذهبی و مداحان با پلیس است.

وی در خصوص انتظارات پلیس از هیات مذهبی با تاکید بر حفظ نظم و آرامش در دسته های عزاداری تشکیل پلیس افتخاری محرم را نتیجه مشارکت و تعامل مناسب بین هیات های مذهبی با پلیس ذکر کرد و افزود: پلیس یاران افتخاری پس از ساماندهی در جلسات آموزشی بکارگیری می شوند.

تولید وبلاگ نویس مزدور توسط سپاه پاسداران

سایت آفتاب: فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران از اتمام آموزش وبلاگ‌نویسی به ۱۵ هزار بسیجی خبر داد.

بهرام حسینی مطلق ورود به عرصه فضای مجازی در راستای ترویج فرهنگ بسیجی با آموزش بیش از ۲۰ هزار نفر را، از اولویت‌های دیگر سپاه استان دانست و گفت: تا پایان آذرماه سال‌جاری بیش از ۲۰ هزار نفر از آموزش‌های وبلاگ‌نویسی و وورد به فضای مجازی بهره‌مند می‌شوند و هم‌اکنون نیز ۱۵ هزار نفر در این زمینه آموزش دیده‌اند.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره وبلاگ‌نویسان بسیجی در راستای توسعه فرهنگ شهادت و ایثار نیز از جمله برنامه‌های پیش‌رو در این هفته است.

گفتنی است پیش از این فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) از آموزش ۱۵۰۰ «تکاور سایبری» خبر داده بود.

تهدید و بازجویی از شاگردان آیت الله منتظری

خبرگزاری هرانا - در آستانه فرا رسیدن سالگرد درگذشت مرحوم آیت الله منتظری، و در ادامه فشارها و تهدیدات وارده بر فعالان شهرهای مختلف جهت کنترل و جلوگیری از هرگونه مراسمی برای سالگرد آن مرجع تقلید مردمی، آقایان محمود صلواتی، سید علی اصغر غروی و مرتضی امیری جرقویه نیز، توسط مقامات امنیتی اصفهان احضار و مورد تهدید قرار گرفته اند.

به گزارش جرس، در آستانه سالگرد درگذشت مرجع تقلید فقید جنبش سبز و در راستای اِعمال محدودیت ها و کنترل هرگونه اقدامی در جهت برگزاری سالگرد مرحوم منتظری، طی روزهای اخیر اداره اطلاعات شهرهای اصفهان، نجف آباد و خمینی شهر، افراد ذی نفوذ و طرفدار آن مرحوم، اعم از روحانیون، معتمدین محلی و هیئت های امنای مساجد را احضار و مورد بازجویی و تهدید شدید قرار داده اند، که از جمله می توان به محمود صلواتی، سید علی اصغر غروی و مرتضی امیری جرقویه اشاره کرد.

گفتنی است محمود صلواتی، نویسنده، محقق و قرآن‌پژوه و همچنین مولف کتبی چون حجود و خشونت، خارجیگری، سیمای پاسدار و ... می باشد.

سید علی اصغر غروی، فرزند مرحوم علامه حکیم سید محمد جواد غروی نیز، فعال ملی- مذهبی و عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران می باشد، که نهم مهرماه امسال به همراه دکتر ابراهیم یزدی، دبیر کل آن تشکل و جمعی دیگر بازداشت گردید و بعد از چندی آزاد شد.

و مرتضی امیری جرقویه، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و یکی از استادان سخن می باشد، که به خاطر دفاع از آیت الله منتظری بارها بازداشت شده و به زندان افتاده است. او همچنین بخاطر سخنرانی هایی که در شهرهای مختلف از جمله اصفهان و نجف آباد داشت بارها ممنوع المنبر شده است.

از جمله دیگر احضار و تهدید شدگان روزهای اخیر، محمد مقدس و احمد عابدینی، از فضلا و شاگردان مرحوم منتظری بودند، که توسط اداره اطلاعات و دادگاه ویژه روحانیت اصفهان احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند و در خمینی شهر نیز، پس از تهدید ضمنی تلفنی توسط معاون اداره اطلاعات آن شهرستان، آقای سعیدیانفر که از روحانیون موجه و از شاگردان آیت الله منتظری بوده، مورد بازجویی و تهدید قرار گرفت.

لازم به یادآوری است سال گذشته پس از درگذشت آیت الله العظمی منتظری، تعدادی از نزدیکان و شاگردان ایشان احضار و یا بازداشت شدند و در تجمعات مردمی در برخی نقاط کشور از جمله قم، تهران، اصفهان، نجف آباد، تبریز و کاشان نیز تعداد زیادی از طرفداران آن مرحوم، دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شده بودند.

افرادی چون سید محمد طاهری؛ فرزند آیت الله طاهری، امام جمعه سابق اصفهان که بعد از ممانعت نیروهای نظامی و لباس شخصی از برگزاری مراسم ختم برای آیت الله العظمی منتظری در مسجد سید و مسجد حسین آباد اصفهان، بازداشت شده یود.

مهندس مصطفی ایزدی، نویسنده، روزنامه نگار و از فعالان سیاسی که مطالب زیادی را در دفاع از آیت الله منتظری نوشته بود.

مهندس محمود دردکشان، از فعالان سیاسی قبل و پس از انقلاب که در سالیان گذشته نیز بارها به خاطر دفاع از آیت الله منتظری دستگیر و زندانی شده بود.

و احمد قابل، از شاگردان معظم له، که هنگام دریافت خبر فوت فقیه عالیقدر از مشهد عازم قم بود و در نیشابور توسط نیروهای اطلاعاتی دستگیر شد و هم اکنون در زندان می باشد.

 

 


مصاحبه مشاور احمدی نژاد؛ مقابله جویی با جامعه جهانی

سایت حکومتی باشگاه خبرنگاران: مشاور ارشد احمدی نژاد در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست اعلام داشت: غرب باید به حماقت خود پایان دهد و بداند که تحریم ها شکست خورده اند و وارد آوردن فشار بر جمهوری اسلامی برای توقف غنی سازی اورانیوم فایده ای ندارد.

به نوشته این روزنامه، مجتبی ثمره هاشمی در ادامه گفتگوی خود اظهار داشت: محدودیت ایجاد نمودن برای کشتی ها و هواپیما های جمهوری اسلامی در بنادر و فرودگاه های اروپایی و افزایش سختگیری های مالی و دیگر اقدامات تاثیری خاصی بر ما نداشته اند.

وی در مورد تاخیر در مذاکرات هسته ای نیز گفت : اگر قدرت های غربی پاسخی به درخواست های جمهوری اسلامی ندهند و حاضر به بحث در باره فعالیت های هسته ای اسرائیل نباشند، این بدین مفهوم است که غربی ها موضع دوستانه ای را اتخاذ نکرده اند و آنگاه جمهوری اسلامی مواضع سخت تری اتخاذ خواهد کرد.

مشاور ارشد احمدی نژاد در خاتمه افزود: ما هیچ توافقی را برای توقف تولید اورانیوم غنی شده 20 درصدی قبول نمی کنیم.

مجتبی ثمره هاشمی راجع به اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر وجود اختلاف در بین سران جمهوری اسلامی نیز گفت : سخنان وی با چنین جایگاه بالایی در دولت آمریکا حاکی از بی اطلاعی او می باشد و جای تعجب دارد.

رابرت گیتس اخیرا گفته بود که تحریم‌های سازمان ملل باعث ایجاد اختلاف بین خامنه ‌ای و احمدی ‌نژاد شده است.


توقف بی درنگ آزار و اذیت اعضای اتحادیه های کارگری

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری (ITUC) روز پنج شنبه ضمن محکوم کردن اذیت و آزار مستمر جنبش های سندیکایی مستقل در ایران، خواستار آزادی منصور اسانلو، رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد و دیگر اعضای بازداشت شده اتحادیه های کارگری گردید.

"آی تی یو سی" با اشاره به بازداشت ها و صدور احکام زندان در ماه اخیر برای فعالین سندیکایی، از ماه نوامبر به عنوان ماه بسیار بدی برای اعضای اتحادیه های کارگری نام برد.

در تاریخ 2 آذر ماه، مرتضی کمساری، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بازداشت شد. در تاریخ 26 آبان ماه، دادگاه شهر شوش به اتهام توهین به رهبری برای علیرضا سعیدی، بهروزملازاده و بهروز نیکوفر، 3 تن از کارگران نیشکر هفت تپه حکم محکومیت 6 ماه زندان را صادر کرد. در تاریخ 18 آبان ماه، همایون جباری در بند 4 زندان رجایی شهر برای 11 روز نگه داشته شده بود. در تاریخ 12 آبان ماه، سعید ترابیان مدیر روابط عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به همراه غلامرضا غلامحسینی دیگر عضو این سندیکا در کافی نتی در کرج مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفته و دستگیر شدند.

همچنین در نامه ای به مقامات جمهوری اسلامی، آی تی یو سی مصرانه از رهبر جمهوری اسلامی خواست تا تمامی اقدامات لازم برای توقف بی درنگ آزار و اذیت اعضای اتحادیه های کارگری، و همچنین آزادی منصور اسانلو و دیگر اعضای بازداشت شده اتحادیه های کارگری که تنها به خاطر تلاش برای دستیابی به حقوق مشروع خود هنوز در زندان هستند را به کار گیرد.

شاران بوراو دبیر کل آی تی یو سی گفت ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان جهانی کار موظف است برای تحقق بخشیدن به تعهداتش مانند احترام به ازادی اجتماعات و احترام به تمامی حقوق بنیادین اتحادیه های کارگری.


عارضه مغزی زندانی سیاسی در اثر ضربات بازجوها

خبرگزاری هرانا - داوود سلیمانی بدنبال عارضه قلبی برای انجام آنژیوگرافی به بیمارستان قلب اعزام و به رغم اصرار پزشکان و کادر درمانی بیمارستان برای تحت نظر بودن، بلافاصله به زندان رجایی شهر بازگردانده می شود. وی علاوه بر عارضه قلبی اخیرا به عارضه مغزی هم مبتلا شده که از عوارض ضربات بازجوها به سر وی در دوران بازجوئی است.

سوده دختر داوود سلیمانی در خصوص عارضه مغزی پدرش به خبرنگار "جرس" می گوید: " پدرم بر اثر ضرباتی که در زمان بازجویی به سرش وارد می شده دچار مشکل اعصاب شده وصدا در گوش و سرش می پیچد و با کوچکترین صدایی بهم می ریزند. بعد از این همه مدت که پدرم به زندان کرج منتقل شده اند تازه آقای دولت آبادی از پدرم می پرسند: شما پزشک قانونی رفته اید؟ که پدرم می گوید نخیر، نوش دارو بعد از مرگ سهراب، رفتن من الان بعد از این همه مدت به پزشک قانونی چه فایده ای دارد؟"

در حالیکه خانواده وی بسیار نگران وضعیت جسمانی وی هستند اما همچنان مقامات قضایی با دادن مرخصی برای آقای سلیمانی مخالفت می کنند.

پیش از این دادستان در پاسخ به درخواست مرخصی برای آقای سلیمانی گفته بود: "من نمی دانم چه کسی اجازه داده است که آقای سلیمانی برای عمل آنژیوگرافی از زندان بیرون بیاید؟" این در حالی است که به گفته خانواده آقای سلیمانی خود دادستان از وضعیت نامناسب روحی و جسمی وی با خبر بوده و و اساسا بدون اجازه دادستان آقای سلیمانی نمی توانسته برای عمل قلب از زندان به بیمارستان منتقل گردد.

سوده با انتقاد از عملکرد نامناسب دستگاه قضایی و رفتار بازجوها، می گوید: "پدرم زمانیکه در اوین بودند در حین بازجویی ها، از سوی بازجوها از ناحیه سر و صورت مورد ضرب و شتم قرار می گرفت که همین مسئله منجر به مشکلات مغزی برای ایشان شد. حتی زمانیکه ما ملاقاتهای کابینی داشتیم که تلفن ها خراب بود و خش خش می کرد، پدرم بیکباره گوشش را می گرفت و وقتی ما علتش را می پرسیدیم می گفتند کوچکترین صدایی اعصاب من را خرد می کند. این در حالی است که سابقه نداشته پدر من از سر وصدا و شلوغی اذیت شوند. حتی پزشک زندان که متخصص هم نبود برای پدرم دارو تجویز کرد که ما برایش تهیه کنیم. و تا الان هم از این ناراحتی ها یعنی علاوه بر عارضه قلبی بلکه از عارضه مغزی هم در رنج هستند. و این در حالی است که با درخواست مرخصی برای پدرم بمنظور پیگیری درمان ایشان همچنان "مخالفت" می شود. امروز هم خبردار شدیم که دو نفر که با پدرم در بند بودند آزاد شدند و با اینکه ده سال حکم زندان داشتند عفو خورده اند. این در حالی است که پدر من با این همه مشکلات جسمی یعنی مشکلات قلبی و مغزی که در زندان و تحت فشارهای جسمی و روحی به آن دچار شده اند، مرخصی داده نمی شود. ما نمی دانیم چرا با وجودی که قوه قضاییه از ما وثیقه هم گرفته اند با مرخصی پدرم مخالفت می کند؟ حتی برای درمان اجازه استراحت در بیمارستان داده نمی شود یعنی کلا یک جوری به ما می گویند که فکر مرخصی برای ایشان را از سرتان بیرون کنید و ایشان همین جا در زندان می مانند."

داوود سلیمانی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، استاد دانشگاه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و معاون دانشجویی دانشگاه تهران در دوره اصلاحات (زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی) است که در جریان حوادث بعد از انتخابات بازداشت و در دادگاه به سه سال حبس محکوم گردید. وی همچنین جانباز شیمیایی و برادر شهید می باشد.

گفتنی است، سلیمانی در نامه سرگشاده‌ ای به رهبری، با شرح آنچه در زمان بازجویی بر وی رفته بود، خواستار اعزام گروهی از سوی رهبری برای رسیدگی به امور زندانیان شده اما بعد از انتشار این نامه به زندان رجایی شهر منتقل می گردد.


احتمال آغاز طرح حذف يارانه‌ها؛ شیر هم گران شد

خبرگزاری حکومتی فارس: يك مقام مسئول خبر داد، به نظر مي‌آيد در طول هفته جاري طرح هدفمندي يارانه‌ها آغاز شود.

اين مقام مسئول در پاسخ به اين سؤال كه گفته مي‌شود احمدی نژاد روز دوشنبه هفته جاري آغاز اجراي هدفمندي يارانه‌ها را اعلام خواهد كرد افزود: به نظر مي‌آيد كه در طول هفته جاري طرح هدفمندي يارانه‌ها آغاز شود.

شواهد و گزارش‌ها حاكي از اين است كه قيمت حامل‌هاي انرژي تقريبا نهايي شده و تمام آلترناتيوهاي آن آماده شده است.

شیر گران شد

خبرگزاری مهر: در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دولت اعلام کرده است که اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمتی را به محصولات تولید داخلی نداده است و حتی به 103 واحد تولیدی نیز اولتیماتوم داد که ظرف 48 ساعت قیمت‌های خود را به حالت اولیه برگردانند.

این در حالی است که در روزهای گذشته در برخی برندهای محصولات لبنی به‌ویژه شیر شاهد افرایش قیمت بودیم تا جایی‌که قیمت از 850 تومان به صورت خودسرانه به 900 تومان افزایش یافته است.


تحریمها؛ نشانه ‌های بحران در کارخانه‌ها و بازار

رادیو آلمان: رهبران جمهوری اسلامی همواره تاکید می‌کنند که تحریم‌های بین‌المللی اثری بر فعالیت‌های اقتصادی و زندگی روزمره مردم نداشته است. اما نشانه‌های بحران در کارخانه‌ها، بازار و چهره مردم هر روز آشکارتر می‌شود.

مهندس کاظمی، مدیریت گروهی از شرکت‌های خصوصی را در ایران به عهده دارد که دهها سال پیش تاسیس شده‌اند و در سه دهه اخیر، فراز و فرودهای بی‌شماری را از سر گذرانده‌اند. وی در گفت‌وگویی با دویچه وله، تصویری روشن از دشواری‌های شرکت‌ها تولیدی و خدماتی ایران ارائه می‌دهد که اکنون با تعدیل نیروی‌کار و ظرفیتی کمتر از ۵۰ درصد، زیر فشار بهره سنگین تسهیلات بانکی به سختی به کار ادامه می‌دهند:

دویچه وله: آقای مهندس کاظمی شرکت شما در چه سالی تأسیس شد، فعالیت‌های اقتصادی آن در چه زمینه‌ای هست؟

کاظمی: شرکت‌های ما آن بخش از شرکت‌هایی‌ست که سابقه‌‌شان برمی‌گردد به دهه‌ی ۲۰ و ۳۰ که در مملکت ما تأسیس شدند و به صورت بازرگانی و تولیدی اداره می‌شدند. در جریان انقلاب مشکلی پیش آمد که برای مدتی فعالیت‌ این شرکت‌ها متوقف شد و سپس در اختیار دولت قرار گرفتند. ولی متأسفانه تا آنجایی که من اطلاع دارم، اکثر این شرکت‌ها یا ناموفق و ورشکسته و یا به تعطیلی کشانده شدند. بعدها ریاست جمهور وقت و مرحوم نوربخش، که رئیس کل بانک مرکزی بودند، در سفری که به آمریکا داشتند، از سهام‌داران و سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران صنعت ایران دعوت کردند که مجدداً به ایران بیایند و کار کنند.

چند شرکت تحت مدیریت شما هستند؟

حدود ۳۳ شرکت تولیدی و بازرگانی و مالی. حتی شامل بخشی از بانک‌ها هم می‌شدند و سهام بانک‌ها را داشتند که بخش عمده‌ای از صنعت لوازم صوتی‌ـ تصویری، لوازم خانگی و حتی الکترونیکی را تولید می‌کردند و حتی در بخش الکترویکی.

این شرکت‌ها چه تعدادی کارمند و کارگر دارند؟

همان طور که گفتم، از دهه‌ی ۷۰ این شرکت‌ها آمدند و دوباره شکل گرفتند و شروع به فعالیت کردند. تعداد همکاران در مقاطع مختلف متفاوت بود. برای نمونه در ابتدای دهه‌ی ۷۰ چیزی حدود هزار نفر پرسنل داشتند که بعد به دلیل تحریم‌هایی که از سال ۱۳۷۴ اعمال شد، باز ما با یک افت شدید پرسنل مواجه شدیم و برای این که بتوانیم شرکت‌ها را حفظ کنیم، این پرسنل را به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر کاهش دادیم. یعنی چیزی حدود ۸۰ـ ۷۰ درصد ریزش داشتند. پس از آن که دولت سیاست‌های بازی را انتخاب کرد، شرکت‌ها مجددا فعالیت‌ها‌شان را بیش‌تر کردند و ما در دهه‌ی ۸۰ باز به هزار و خرده‌ای پرسنل رسیدیم و همین طور رو به رشد بودیم و این (روند) ادامه داشت تا سال ۱۳۸۸. از سال ۱۳۸۸ برخی از شرکت‌های‌ ما بین ۱۷۰ تا ۲۵۰ همکار داشتند. اما به دلیل محدودیت‌هایی که اعمال شد، این شرکت‌ها در حال حاضر با چیزی حدود ۸۰ـ ۷۰ نفر پرسنل اداره می‌شوند و برای این که بتوانند به حیات و فعالیت‌شان ادامه دهند، مجبورند با حداقل پرسنل به کارشان ادامه دهند و هزینه‌ها را کنترل کنند.

شما به نقش تحریم‌ها اشاره کردید. به طور مشخص چه تأثیری این تحریم‌ها روی کار شرکت‌های شما داشته؟

ما با ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت تولید کار می‌کردیم. الان شرکت‌ها با ۳۰ تا ۴۰ ظرفیت کار می‌کنند. یعنی فعالیت ما حداقل نصف شده است. منابع انسانی ما و درآمدمان به شدت کاهش پیدا کرده‌ و تأمین مالی‌مان بسیار گران تمام می‌شود. در بدو کار دولت هشتم و نهم، هزینه تأمین مالی ما ۱۱ـ ۱۰ درصد بود. الان بهره تامین مالی حدود ۲۴ تا ۲۷ درصد است. یعنی می‌شود گفت که هزینه‌ها دو تا سه برابر و درآمدها نصف شده و این روی همه‌ی جنبه‌های کار ما اثر بدی می‌گذارد.

ممکن است چند نمونه از این دشواری‌ها را توضیح بدهید؟

الان ما به دلیل نوسانات نرخ ارز، مجبوریم که پرداخت‌هامان را به صورت نقدی انجام بدهیم. برای مثال، دو روز پیش ما می‌خواستیم پولی را به دوبی حواله کنیم. برای یک مبلغ مشخص شش میلیون و پانصد هزارتومان تفاوت نرخ بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ بود. حالا شما تصور کنید که وقتی این قدر در یک شرکت بازرگانی نوسان وجود دارد، در سطح عظیم به چه ترتیب است!

یک نمونه دیگر: برای یکی از عزیزان‌مان که می‌خواست در کنفرانسی در دهلی شرکت کند، می‌بایست ۱۸۵ دلار به حساب یک دانشگاه در یکی از بانک‌های دهلی حواله می‌کردیم. سیستم بانکی شهرستان که مطمئنا و مطلقا نتوانست این کار را انجام دهد.

آمدیم از طریق سیستم بانکی تهران انجام دهیم، سیستم‌های دولتی گفتند ما نمی‌توانیم، چون تحریم هستیم. پس یکی از اثرات تحریم این است که یک استاد دانشگاه، یک دکتر که می‌خواهد در سمیناری شرکت کند و خودش را با علم روز دنیا مجهز کند، چنین محدودیتی دارد. به سیستم بانکی خصوصی مراجعه کردیم. سیستم بانکی خصوصی نیز چون خودش نمی‌تواند مستقیم حواله کند و باید متوسل شود به یکی از بانک‌های خارج از ایران، گفتند ما برای یک حواله ‌۱۸۵ دلاری از ایران به دانشگاه خاص در دهلی ۱۵۰ دلار کارمزد می‌خواهیم. شما تصور کنید! ۱۸۵ دلار باید به حساب آن دانشگاه برود، ۱۵۰ دلار کارمزد خواسته است که ما همان را هم نتوانستیم. پس ببینید، برای یک کار ساده که می‌توانست ظرف نیم ساعت یا یکساعت انجام شود، چندین نفر معطل شدند، چندین نفر وقت گذاشتند و چندین نفر در حقیقت هزینه کردند. این‌ها وقت و زندگی مردم است، این‌ها وقت و زندگی کشور است.

تحریم‌ها بر روی کارخانه‌های تولیدی چه تاثیری داشته‌اند؟

در گذشته ممکن بود که شما صرفاً برای تأمین کالاهایی که آمریکایی‌ هستند مشکل داشته باشید. البته آن هم به صورت دست دوم و از طریق کشورهای اروپایی و آسیایی و غیره قابل تأمین بود. حتی شرکت‌هایی در آمریکا بودند که این‌ کالاها را به دور از چشم دولت‌شان به ایران می‌دادند. ولی الان طوری شده که همه چیز را زیر ذره‌بین گذاشته‌اند. حتی الان شرکت‌هایی که تولیدی هستند و در زمینه‌ی غیر نظامی و غیرهسته‌ای فعالیت می‌کنند، مشکلات زیادی دارند.

چه مشکلاتی؟

وقتی می‌خواهند نیروی انسانی‌شان را به روز کنند، کشورهایی که مجوز و تکنولوژی به این‌ها داده‌اند، نیروی انسانی‌شان را برای آموزش نمی‌پذیرند. پس از نظر جنبه‌ی انسانی مشکلات و مسائلی دارند. از سوی دیگر، شرکت‌های تولیدی در ارتباط با تأمین مواد اولیه مشکلات بسیار زیادی دارند و مجبورند از مواد اولیه‌ی مورد نیاز چشم‌پوشی کنند و مواد اولیه‌ای را بگیرند که کیفیت لازم را ندارد، بسیار گران‌تر هستند و به موقع هم به دستشان نمی‌رسند. درنتیجه هزینه‌های ثابت وجود دارد. هزینه‌هایی که نمی‌توانیم کنترل زیادی روی آن‌ها داشته باشیم و اجتناب‌ناپذیر هستند. درحالی که از آن طرف هم حجم تولید پایین می‌آید. آن وقت عدد بالا که عدد ثابتی است، تقسیم بر عدد کوچکتر می‌شود. در نتیجه قیمت تمام شده‌ی ما واقعا بالا است و حتی در صورت استفاده از یارانه دولت، باز هم مشکلات و مسائل خاصی داریم. به این ترتیب، (تحریم‌ها) هم روی کیفیت کالاها اثر گذاشته و هم روی قیمت و هم این که نمی‌توانند واقعا آن نقش برابری و برادری را داشته باشند.

آقای مهندس کاظمی وضعیت تأمین مالی شرکت‌ها و رابطه آن‌ها با بانک‌ها به چه صورت است؟

ما دو نوع تأمین مالی داریم. یکی تأمین منابع ارزی و خارجی‌ست و دیگری منابع داخلی. در ارتباط با مسائل تأمین مالی خارجی که الان خیلی مشکل و مسئله داریم. علی‌رغم این که شاید مملکت ارز کافی و پول کافی خارجی داشته باشد، ولی خود گشایشش مشکل دارد. یعنی اگر شما فردا فرض کنید بخواهید پولی را حواله کنید یا کاری انجام دهید، با این که ریال در حساب‌تان دارید، برای خرید ارز خارجی کلی مشکل دارید. تازه این شامل کسانی یا شرکت‌هایی‌ست که در آنور آب کسی را دارند. به فرض اگر خواهان ۵۰۰ هزار دلار باشید برای حواله به خارج، شاید ۱۰۰ هزاردلار بیش‌تر گیرتان نیاید. اگر قبلا این کار را توسط یک صراف انجام می‌دادید و کارتان راحت انجام می‌شد، حالا مجبورید برای ارسال ۵۰۰ هزار دلار به خارج از کشور، به چندین صراف مراجعه کنید. حالا آن‌هایی که نیستند و مجبورند از طریق گشایش اعتبار اقدام کنند، مراجعه می‌کنند به بانک‌های مختلف دولتی کشور که اکثراً تحت تحریم هستند و در لیست سیاه قرار دارند. بنابراین اگر شما بخواهید گشایش اعتبار کنید، آن هم برای بعضی از کشورها و شرکت‌های خاص، باید بروید از طریق بانک‌های تخصصی و غیرتجاری مثل بانک کشاورزی و رفاه کارگران انجام دهید و پروسه‌ای طولانی را طی کنید.

وضع بنگاه‌های زودبازده چطور است؟

طرح کارگاه‌های زودبازده، یک طرح بدون مطالعه بود. بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که با تسهیلات زودبازده تأسیس شدند، آمدند زمینی را گرفتند، مصالح ساختمانی را معطل کردند و ماشین و تجهیزاتی به کار بردند، به امید آن که تولید کنند. الان مواد ندارند. بعضی از قطعات و ماشین آلات را ندارند یا اساساً ممکن است همه‌ی این‌ها را داشته باشند، اما آن مدیریت لازم را ندارند. چون بیش‌تر این‌ها هم با رابطه ایجاد شدند. در نتیجه الان همه‌ی این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها معطل‌اند و پول دولت و پول بانک‌ها را نمی‌دهند و خب، بخش عمده‌ای از پول در جریان مملکت معطل شده است تحت عنوان زمین، ساختمان و ماشین‌آلات، بدون آن که بازدهی لازم را داشته باشد.

یعنی بانک‌ها قادر به بازپس گرفتن وام‌هائی که داده‌اند نیستند؟

دولت و بانک مرکزی ترفندهای زیادی زدند و گفتند ما جریمه‌ها را می‌بخشیم یا فلان کار را می‌کنیم و فلان تسهیلات را قائل می‌شویم. ولی وقتی در کف دستی مو نیست، چه چیزی را می‌خواهند بکنید؟ وقتی این کارخانه‌ها و این کارگاه‌ها نمی‌توانند به حیات‌شان ادامه دهند، و گردش اقتصادی و تولید داشته باشند، چطور می‌خواهند درآمدزا باشند؟ واقعیت این است که رکود بسیار خاصی در مملکت احساس می‌شود. برای این که در تمام دنیا در دوره‌ی رکود دولت می‌آید تزریق مالی می‌کند، پول اضافه به سیستم تزریق می‌کند که متأسفانه دولت ما به دو دلیل نمی‌تواند این کار را بکند. اول به دلیل ترس از تورم. دولت چون می‌خواهد به هرشکل شاخص تورمش را پایین نگه دارد، نمی‌تواند پول تزریق کند. اما وقتی پول تزریق نکند، یعنی تأمین مالی برای مردم، کارخانه‌ها، دولت، تجار، تولید‌کننده و برای همه مشکل می‌شود. دلیل دوم این که بخشی از پولی هم که قبلا تزریق شد، معطل مانده است. و باز نکته‌ای را بگویم، من دیروز با یکی از بزرگان در ارتباط با کارخانه‌اش صحبت می‌کردم و این که الان بیاید تسهیلاتی بگیرد و به کارش گردش مالی بیشتری بدهد. گفت آقا با نرخ‌های بهره‌ای که الان دارد اعمال می‌شود؟

یعنی بهره تامین مالی کارخانه‌ها خیلی بالا است؟

بله. بعضی از بانک‌های دولتی هستند که ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ درصد طلب می‌کنند. بانک‌های خصوصی هم بالای ۲۷درصد عمل می‌کنند و این قدر بازدهی وجود ندارد که طرف بتواند هم چرخ اقتصادش را بچرخاند و حقوق کارمندان و کارگرانش را بپردازد و هم بهره بانک را بدهد و زندگی‌ خودش را هم اداره کند. در نتیجه اگرهم بخواهد کار کند، می‌گوید آقا من برای بانک‌ها کار می‌کنم. در چنین جوی، چون این تصور هم وجود دارد که بانک‌ها به بانک مرکزی و بانک مرکزی هم به لوله‌ی نفت وابسته است، سعی می‌کنند اگر پولی هم از دولت یا بانک‌ها می‌گیرند، پس ندهند. همین باعث می‌شود که محدودیتی در تأمین مالی کارخانه‌ها و این شرکت‌ها، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، ایجاد شود.

صنایع بزرگ چطور؟ آن‌ها هم از این مشکلات دارند؟

بله. ایران خودرو، سایپا یا گروه‌های بهمن و غیره و حتی کارخانه‌هایی که در زمینه‌های نفت و پتروشیمی و ساخت قطعات خودرو و زمینه‌های دیگر فعالیت می‌کنند، همه بدهکار هستند و بانک‌ها مطالبات بسیار سنگینی از این‌ها دارند. وثیقه‌شان جواب نمی‌دهد و بعد هم اگر بخواهد وثیقه‌شان جواب دهد، بستانکار باید برود فلان کارخانه را مصادره کند و بفروشد. ۲هزار کارگر و کارمند را چه کار کنند؟

تاثیر تحریم‌ها را بر زندگی روزمره مردم هم می شود دید؟

شما اگر حتی به بازار بروید و به قیافه‌ها نگاه کنید، می‌توانید اثر تحریم‌ها را ببینید که روی چهره‌ی مردم وعملکرد جاری و یومیه آن‌ها هم می‌توانید ببینید. در حقیقت آن نشاط و شادابی که باید در اقتصاد و در مردم باشد، الان دیگر وجود ندارد و شما نمی‌توانید ببینید.


فراخوان به اعتصاب سراسری در روز 16 آذر

شهرزادنیوز: جمعی از دانشجویان دانشگاه‌ تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علم وصنعت، دانشگاه امیر كبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تربیت معلم تهران اعلام کردند به مناسبت فرارسیدن 16 اذر روز دانشجو، از 15 تا 17 آذر به مدت سه روز دست به اعتصاب زده و از حضور در کلاس‌های درس خودداری خواهند کرد.

در بیانیه‌ی شماره‌ی 2 این دانشجویان اعلام شده است که این اعتصاب در اعتراض به جو امنیتی و پلیسی حاکم بر جامعه، امنیتی شدن محیط دانشگاه‌ها و زندانی شدن فعالان دانشجویی صورت خواهد گرفت. بیانیه روز 15 آذر را روز خودداری از رفتن به کلاس‌ها و اجتماع در محیط دانشگاه، روز 16 آذر را روز اجتماع در دانشگاه و سردادن فریاد حق‌طلبی، و 17 آذر را تجمع در دانشگاه و سپس راهپیمایی آرام اعلام کرده است. در بیانیه از دانشجویان خواسته شده است تا برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده، در طول اعتراضات هشیاری و آرامش خود را حفظ کنند.

خواست‌های اعتراضات روز 16 آذر در بیانیه به این شکل تبیین شده است:

"در این روز دانشجویان باید خواستار آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی و عقیدتی شده و محاكمه عاملین این جنایت ضد بشری را خواستار شوند. دانشجویان باید بر مسأله استقلال و آزادی دانشگاه تاكید كرده و خواستار بازگشت اساتید دلسوز و گرانقدر بازداشت شده و اخراج شده به جمع دانشگاه شوند. در این روز همچنین باید یاد شهدای سبز گرامی داشته شود تا نشان بدهیم كه یاد آنها هنوز زنده است و جنبش مردمی سبز زنده تر".