خبرهای برگزیده- دوشنبه سوم آبان ١٣٨٩


صدور بی سر و صدای یک حکم اعدام دیگر

رادیو آلمان: همسر یکی از متهمان جرایم اینترنتی در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه خبر از صدور حکم اعدام برای همسرش داد. سعید ملک‌پور بیش از دو سال است که در ارتباط با جرائم اینترنتی در زندان به سر می‌برد.

سعید ملک‌پور متولد ۱۳۵۴ فارغ‌التحصیل رشته مهندسی متالورژی از دانشگاه صنعتی شریف و دارنده پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه ویکتوریای کانادا در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۳۸۷ بازداشت شد.

وی در نامه‌ای که در فروردین ۸۹ منتشر شد نوشته است که در میدان ونک تهران توسط ماموران لباس شخصی بدون حکم بازداشت یا نشان دادن کارت شناسایی دستگیر و به بازداشتگاه بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده است.

آقای ملک‌پور در این نامه شرح شکنجه‌هایی را که در مدت بازداشت بر وی اعمال شده آورده است. تهدید به تجاوز، کتک زدن با مشت و لگد و کابل، تهدید به دستگیری و شکنجه همسرش مقابل چشمان او، از جمله آزارهایی است که وی در مدت بازداشت دیده است.

دررفتگی فک، لرزش شدید دست‌ها و پاها و از کارافتادگی موقت طرف چپ بدن از جمله عوارض شکنجه‌هایی است که بر وی اعمال شده است.

سعید ملک‌پور همچنین در نامه‌اش به گرفتن اعترافات دروغین تحت این شکنجه‌ها برای استفاده در پروژه "گرداب" اشاره کرده و می‌نویسد: «در حالی که قرار بود فیلم اعترافات من پخش نشود، درست در ایام فوت پدرم این فیلم از تلویزیون سراسری پخش شد و مادرم با دیدن آن و سخنانی که من در آن فیلم بر زبان می‌آوردم، دچار حمله قلبی شد.»

وی همچنین عنوان کرده که حساب اینترنتی Pay Pal و کارت اعتباری او در دست ماموران سپاه است و از حساب او برداشت نیز شده است.

فاطمه افتخاری همسر سعید ملک‌پور نیز در مهرماه سال گذشته در یک نامه‌‌ی سرگشاده به ملاقات با همسرش و اینکه آثار شکنجه را بر بدن او دیده اشاره کرده است. وی در این نامه می‌نویسد: « همسرم عنوان کرد، او را به اتاقی ‌بردند و مجبور کردند که با خانمی از پای تلفن حرف‌هایی بزند که نشان از روابط غیرشرعی داشته باشد و همسرم که آن خانم را نمی‌‌شناخت، از این بابت نگران بود که “اگر آن بندهٔ خدا متأهّل باشد چه؟».

خانم افتخاری اخیرا نیز در نامه‌ی سرگشاده‌‌ی دیگری به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه نوشته که قاضی پرونده همسرش برای او حکم اعدام درنظر گرفته است.

وی در این نامه می‌نویسد که همسرش در یک دادگاه ۱۵ دقیقه‌ای محاکمه شده و به درخواست او و وکیلش برای حضور یک کارشناس رایانه‌ای در دادگاه توجه نشده است.

خانم افتخاری در نامه خود به رئیس قوه قضائیه گفته که یک کارشناس بی‌طرف کامپیوتر می‌تواند بی‌گناهی همسرش را ثابت کند.

وی همچنین در این نامه عنوان کرده که اعترافات همسرش قبل از اینکه اتهام او اثبات شود بارها و بارها در برنامه‌های "شوک" و "گرداب" از تلویزیون سراسری پخش شده است.

خانم افتخاری در گفت‌وگو با "کمیته گزارشگران حقوق بشر" در مورد روند دادگاه همسرش چنین گفته است: «در جریان بازجویی از سعید بارها به او گفته شده بود که "قاضی از خود ماست. پرونده‌ات را با پرینت ایمیل و عکس و موارد این‌چنینی حجیم می‌کنیم که قاضی حوصله خواندن و بررسی آن را نداشته باشد و تنها به گزارش گردش کار و کیفرخواست توجه کند".»

همسر ملک‌پور در این گفت‌وگو می‌افزاید: «در دادگاه اخیر سعید، به مدت ۱۵ دقیقه، حتا همان گزارش گردش کار هم برای وی خوانده نشد و قاضی به جهت بی‌‌حوصلگی به دفاعیات همسرم و وکیلش توجهی ‌نکرد و مدام صحبت‌هايشان را قطع می‌کرد.»

اقدام علیه امنیت ملی، ارتباط با گروه‌های معاند و فساد فی‌الارض از اتهامات وارد شده بر سعید ملک‌پور است.


رشد 80 درصدی فوت در استان سیستان و بلوچستان

ایسنا: مديرکل ثبت احوال سيستان و بلوچستان گفت: در شش ماهه اول سال‌جاري، ثبت واقعه وفات در استان سيستان و بلوچستان رشد 80 درصدي داشته است.

"علي زاهدي‌نيا" افزود: در شش ماهه اول سال جاري 11 هزار و 101 واقعه وفات در استان به ثبت رسيده است که از اين تعداد چهار هزار و 700 واقعه وفات شهري و شش هزار و 401 واقعه روستايي بوده است.

وي ادامه داد: از لحاظ تفكيک جنسي، زنان با تعداد پنج هزار و 898 واقعه بيشترين و مردان با تعداد پنج هزار و 203 واقعه کمترين تعداد وفات را در 6 ماه اول سال جاري در سطح استان داشته‌اند.

وي بيان کرد: از تعداد کل وفات به ثبت رسيده تعداد هفت هزار و 581 واقعه تا يکسال پس از وقوع و چهار هزار و 715 واقعه در مهلت قانوني ثبت شده است.

وي در ادامه گفت: در اين مدت نسبت جنسي وفات برابر با 88 بوده يعني در ازاي ثبت فوت حدود 88 مرد، فوت 100 زن به ثبت رسيده است که اين شاخص در مدت مشابه سال قبل برابر 135 بوده است و رشد 47 درصدي نسبت جنسي وفات، حاکي از تعداد زياد وفات زنان و توجه بيشتر به ثبت وفات زنان از سوي وابستگان متوفي نسبت به سال‌هاي گذشته است.

زاهدي‌نيا بيان کرد: با توجه به آمارهاي موجود در شش ماهه اول سال گذشته، تعداد شش هزار و 176 واقعه وفات به ثبت رسيده بود در حالي که در شش ماهه اول سال جاري در سطح استان تعداد يازده هزار و 101 واقعه وفات به ثبت رسيده است که در مجموع 80 درصد رشد در کل ثبت واقعه وفات در استان را شاهد هستيم.

وي افزود: در زمينه افزايش ثبت وقايع وفات در مهلت مقرر قانوني نيز در شش ماهه اول سال 88 تعداد دو هزار و 708 واقعه فوت در مهلت قانوني ده روزه ثبت شده است در حالي که در شش ماه اول سال جاري ثبت فوت در مهلت قانوني چهار هزار و 715 واقعه بوده که در اين رابطه هم حدود 74 درصد رشد را شاهد هستيم.

مديرکل ثبت احوال سيستان و بلوچستان اظهار کرد: ميزان کل وفات در شش ماهه اول در سطح استان در سال جاري برابر با 8.6 در هزار نفر است اما اين ميزان در مدت مشابه سال گذشته 4.9 در هزار نفر بوده و در حال حاضر از استاندارد تعيين شده يعني 6 در هزار نفر بيشتر است و اين افزايش به دليل ثبت بيشتر وفات معوقه در اين مدت بوده است.

وي ادامه داد: ميزان وفات در مناطق شهري 7.36 و در مناطق روستايي 9.86 در هزار نفر است.

وي تاکيد کرد: تفکيک جنسي جمعيت نشان مي‌دهد که ميزان وفات مردان در اين مدت برابر 7.95 و زنان 9.3 در هزار نفر بوده است و به همين ترتيب ميزان وفات ثبت شده تا يکسال نيز معادل 5.88 در هزار نفر است که در مناطق شهري 6.1 و در مناطق روستايي 5.7 در هزار نفر بوده است.

وي در ادامه بيان کرد: در شش ماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد چهار هزار و 925 وفات بيشتر ثبت شده و تعداد 3 هزار و 35 واقعه وفات نيز بيشتر از گذشته در مدت تا يکسال پس از وقوع و تعداد 2 هزار و 7 وفات بيشتر از گذشته در مهلت قانوني 10 روزه به ثبت رسيده است.


کارگران کارخانه لاستيک البرز به پرداخت نشدن چند ماه حقوق خود اعتراض کردند

کارگران کارخانه لاستيک البرز روز دوشنبه در اعتراض به تحقق نيافتن خواسته هايشان اقدام به آتش زدن لاستيک در محل اين کارخانه کردند.

اتحاديه آزاد کارگران ايران گزارش داد که بسياری از کارگران اين کارخانه چند ماه حقوق خود را دريافت نکرده اند.

بر اساس اين گزارش، پس از اعتراض کارگران، نمايندگان آنان با کارفرمای کارخانه لاستيک البرز و مسئولان وزارت صنايع مذاکره کردند و خواستار پرداخت حقوق معوقه کارگران شدند.

پس از تهديد نمايندگان کارگران به تجمع در مقابل وزارت صنايع در تهران، مسئولان اين وزارت خانه اعلام کردند که پنج ميليارد تومان وام، به کارخانه لاستيک البرز پرداخت خواهد شد.


مرگ یکی از دانشجویان بروجرد بر اثر پرتاب از اتوبوس

مرگ یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد بروجرد بر اثر پرتاب از اتوبوس به دلیل باز بودن درب آن، اما و اگرهای زیادی را در ذهن دانشجویان و مردم ایجاد کرده که نباید به راحتی از کنار این مسئله عبور کرد.

به گزارش مهر، در هفته گذشته یکی از دانشجویان مهندسی دانشگاه آزاد بروجرد در محوطه این دانشگاه به علت باز بودن در اتوبوس به بیرون پرتاب شد و به علت مرگ مغزی جان خود را از دست داد.

مژگان لشنی متولد 1369 اهل شهرستان مرودشت استان فارس است که پس از پرتاب از اتوبوس و برخورد سرش با زمین به کما رفت و در نهایت پنجشنبه هفته گذشته مرگ مغزی او اعلام شد.

مرگ این دختر دانشجو سومین مورد از مرگ دانشجویان در طول یکسال اخیر است که در دانشگاه آزاد بروجرد رخ می دهد.

در اولین مورد دختر دانشجویی با پرتاب خود از ساختمان یکی از خوابگاه های این دانشگاه دست به خودکشی زد و در مورد دیگر در تابستان سال جاری یکی از دانشجویان این دانشگاه سر جلسه امتحان دچار ایست قلبی شد و جان خود را از دست داد.

به هر حال موضوع این گزارش به مرگ دو دانشجو قبلی زیاد نمی پردازد هر چند که در آن برهه زمانی نیز هیچکدام از مسئولان دانشگاه بابت مرگ این دو دانشجو هیچگونه پاسخ روشنی به خبرنگاران ندادند.

و اما پرداختن به مرگ دختر دانشجوی مرودشتی سوالات زیادی را در ذهن مردم متبادر می کند. اینکه چرا سرویس دانشگاه باید بیش از ظرفیت خود دانشجو سوار کند تا دانشجویان مجبور به ایستادن در کنار درب اتوبوس باشند و حتی درب اتوبوس به علت ازدحام جمعیت بسته نشود و یا اینکه اصلا چرا باید درب اتوبوس خط واحد باز باشد و هر لحظه امکان سقوط دانشجویان وجود داشته باشد.

به هر حال این حادثه هر چند که با خبر خوش پیوند اعضای این دانشجو به شش نفر دیگر کمی تسکین یافت ولی به نظر می رسد اصل صورت مسئله یعنی چرایی مرگ این دانشجوی 20 ساله همچنان نیاز به بررسی داشته باشد چراکه ممکن است این حادثه بار دیگر رخ دهد و یا شاید دفعه بعدی عواقب خطرناک تری در پی داشته باشد.

بی توجهی مسئولان دانشگاه به تامین سرویس های مورد نیاز دانشجویان موجب شده است که در اغلب دانشگاههای استان ازدحام دانشجویان را در سرویسهای دانشگاه شاهد باشیم که این امر حتی اگر اتفاقی این چنینی رخ ندهد در صورت تصادفی کوچک موجب تلفات بالایی خواهد شد.

به هر حال ماجرای مرگ دختر دانشجوی مرودشتی دانشگاه آزاد بروجرد روز گذشته با اهدا اعضای بدن این دانشجو به شش نفر دیگر گویا خاتمه یافت ولی هنوز این سوال باقی است که چرا به راحتی از کنار این مسئله مسئولان دانشگاه عبور می کنند و به برخی شائبه های در این مورد پاسخی روشن داده نمی شود.

پیگیری خبرنگار برای دریافت اظهارات مسئولان دانشگاه بی نتیجه ماند و هیچ مسئولی حاضر به اظهار نظر در مورد علت وقوع این حادثه تاسف بار نشد.


تایید حکم يک سال زندان و ۳۰ سال محروميت از روزنامه نگاری برای ژيلا بنی يعقوب

بر پايه گزارش ها، حکم يک سال حبس تعزيری و ۳۰ سال محروميت از روزنامه نگاری برای ژيلا بنی يعقوب، روزنامه نگار و فعال جنبش زنان، در دادگاه تجديد نظر استان تهران تاييد شده است.

خانم بنی يعقوب يک هفته پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته همراه با همسرش، بهمن احمدی امويی، در تهران بازداشت و پس از دو ماه، با قرار وثيقه از زندان آزاد شد.

اتهام اين روزنامه نگار، تبليغ عليه نظام بوده که به بسياری از بازداشت شدگان پس از انتخابات رياست جمهوری وارد شده است.

ژيلا بنی يعقوب در ساليان اخير چند جايزه بين المللی در حوزه روزنامه نگاری ، از جمله « جايزه شجاعت در روزنامه نگاری، جايزه بين المللی آزادی بيان و جايزه بهترين وبلاگ نويس گزارشگران بدون مرز» را از آن خود کرده است.


رئیس ستاد ارتش اسرائیل: انجام عملیات سری (در ایران)

مسکو، 3 آبان، خبرگزاری« ریا نووستی»/ نیروهای ویژه اسرائیل عملیات محرمانه ای را خارج از مرزهای این کشور انجام دادند. این خبر را کانال دوم تلویزیون ملی اسرائیل امروز به نقل از "گابی اشکنازی" رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گزارش داد.

اشکنازی در این مورد گفت: در ماه های اخیر نیروهای ویژه چندین عملیات را در نزدیک و فواصل دور از مرزهای اسرائیل انجام داده اند. وی افزود: "فعلا نمی توانم جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه دهم."

رسانه های خارجی پیش از این در مورد عملیات سری اسرائیل در نزدیک ساحل سودان گزارش داده بودند. ظاهرا این عملیات به منظور جلوگیری از قاچاق سلاح از ایران به نوار غزه صورت گرفته است.

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، نیروهای ویژه اسرائیل در انفجار اخیر پایگاه نظامی سپاه پاسداران در استان لرستان که در آن صدها فروند موشک دوربرد "شهاب" نگهداری می شود، دست داشته اند.

فیگارو نوشت، این انفجار کار اسرائیل است و بخوبی نشاندهنده ضعف رژیم ایران در نگهبانی و نگهداری از تاسیسات حساس و زیربنایی است. حفاظت پادگان امام علی خرم آباد در اختیار نیروهای ويژه سپاه پاسداران بوده است.

این روزنامه نوشت، با این همه ضعف امنیتی، رژیم ایران چگونه می تواند از تاسیسات اتمی خود محافظت کند؟


 20 درصد کودکان و نوجوانان کشور دچار اختلالات روانی

ایسنا: يک فوق تخصص روانپزشکي با اشاره به اينکه 20 درصد جمعيت کودک و نوجوان کشور دچار مشکلات روانپزشکي و نيازمند به درمان هستند گفت: از اين ميان 7 تا 10 درصد کودکان به ويژه در سنين ابتدايي دچار اختلال بيش فعالي هستند.

دکتر مهدي تهراني دوست اظهار داشت: طبق آمارهاي جهاني 15 تا 35 درصد جمعيت کودک و نوجوان دچار نوعي اختلالات روانپزشکي هستند که در اين ميان بيش فعالي يکي از شايعترين اختلالات در کودکان بويژه در سنين دبستان است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران بيش فعالي و کم توجهي را يکي از شايع ترين اختلالات رواني در کودکان دانست و گفت: 7 تا 10 درصد کودکان به ويژه در سن ابتدايي دچار اين بيماري مي شوند.

وي در خصوص عوامل بروز پيش فعالي گفت: اين اختلال بر اساس مجموعه اي نقايص دروني و مربوط به کارکرد مغز، عوامل ژنتيکي و زيست شناختي که بر آن تاثيرگذار است بروز مي کند.

پرتحرکي و عدم تمرکز از نشانه هاي بيش فعالي

دکتر تهراني دوست پرتحرکي و تمرکز نکردن را از نشانه هاي پيش فعالي دانست و بيان کرد: تشخيص و درمان به موقع در بهبودي اين کودکان تاثيرگذار است.

اين فوق تخصص روانپزشکي با اشاره به اينکه در دوران نوجواني، شايع ترين تغييرات خلقي بروز مي کند اظهار داشت: مشکلاتي چون افسردگي، عصبانيت، اضطراب و پرخاشگري در سنين نوجواني بيشتر بروز مي کند.

وي با بيان اينکه مشکلات روانپزشکي در پسران شايع تر است به ايسنا اظهار داشت: رفتارهاي پرخاشگرانه و عصبانيت در پسران و اضطراب در دختران شيوع بيشتري دارد.

دکتر تهراني دوست تصريح کرد: اين گونه اختلالات با درمان هاي دارويي و غيردارويي قابل درمان هستند البته به اين معنا نيست که در مدت کوتاهي درمان کردن اين مشکلات از بين برود بلکه نياز به مدت زمان طولاني تر دارد.


حامد کرزی دریافت پول ار ایران را تایید کرد

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، اذعان کرده که رئیس دفتر او از جمهوری اسلامی سالانه مبالغی پول دریافت کرده است. آقای کرزی همزمان یادآور شده که این کار با شفافیت کامل انجام گرفته و جنبه کمک رسمی داشته است.

گفته های آقای کرزی در این زمینه، امروز، دوشنبه، در واکنش به گزارشی در روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» انتشار یافت که در آن گفته شده است: جمهوری اسلامی به «عمر داوودزَی»، سفیر پیشین کابل در تهران، و رئیس کنونی دفتر حامد کرزی، «کیسه، کیسه پول نقد» داده است تا تعهد او به تبلیغ منافع ایران در افغانستان را تضمین کند.

نیویورک تایمز در شماره روز شنبه گذشته خود از قول ایرانیان و افغان هایی که نام آن ها را محفوظ نگاه داشته است، نوشته بود: مبالغی که جمهوری اسلامی به «عمر داوودزی» داده، برای پرداخت به نمایندگان مجلس قانونگذاری، رهبران قبیله یی و حتی «طالبان» افغان بوده است تا وفاداریشان به حکومت تهران خریداری شود.

حامد کرزی امروز گفت که جمهوری اسلامی سالانه ۷۰۰ هزار تا ۹۷۵ هزار دلار، برای هزینه های رسمی دفتر ریاست جمهوری افغانستان، به او کمک می کرده است.

آقای کرزی که در کنفرانسی خبری شرکت داشت، همچنین گفت که چون افغانستان درآمدی ندارد، بسیاری از دولت های دوست کابل به او یاری های مالی میر سانند.


 آیت الله خامنه یی: علوم انسانی اسلامی تدوین شود

آیت الله علی خامنه یی، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با عده یی که رسانه های دولتی ایران از آن ها به عنوان «طلاب و فضلای حوزه علمیه قم» یاد کرده اند، خواستار پرهیز از تضعیف «شورای عالی مدیریت حوزه» شده است.

آیت الله خامنه یی در گفته های شب گذشته اش، همزمان با دفاع از این شورا، که بگفته هواداران استقلال روحانیت، نماینده حرکت حکومت جمهوری اسلامی به سوی «دولتی» کردن مطلق حوزه قم است، از نبود «علوم انسانی» بر پایه آن چه «بینش اسلامی» از این علوم خواند، انتقاد کرد و به مخاطبانش دستور داد که «علوم انسانی مبتنی بر جهان بینی و تقکرات اسلامی» را تدوین کنند. رهبر جمهوری اسلامی درباره علل فقدان این علوم در جهان اسلام و بر پایه های مورد نظرش توضیحی نداد.

تدریس «علوم انسانی» در دانشگاه های ایران از چندی پیش هدف حملات سنگین دولت محمود احمدی نژاد و جناح حاکم بر ایران قرار گرفته و عملاً دچار بن بست شده است.


ایران ادعا کرد با رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین به صدور این محصول دست زده است

ایران ادعا کرد با رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین به صدور این محصول دست زده است.

به گزارش ایرنا،خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ، تازه‌ترین آمارهای گمرك نشان می‌دهد در نيمسال اول سال جارى ۳۷ ميليارد تومان بنزين به خارج از كشور صادر شده و عراق عمده‌ترين واردكننده بنزين از ايران بوده است.

بر اساس اين گزارش كه هنوز به تاييد منابع مستقل خبرى نرسيده ، ايران ادعا مى كند ۳۲ ميليون ليتر بنزين به عراق، افغانستان و ارمنستان صادر كرده است.

آمریکا و کشورهای غربی با آگاهی بر توان محدود جمهوری اسلامی در پالایش و تولید بنزین، در راستای تحریم های سازمان ملل و به دلیل خودداری ایران از توقف روند غنی سازی اورانیوم مجازات هایی برای شرکت های صادر کنندۀ بنزین به ایران در نظر گرفته اند.


بازداشت و محاکمه یکی از استادان دانشگاه آزاد در اصفهان

گزارش دریافتی: در هفته گذشته یکی‌ از استادان دانشگاه آزاد واحدهای همجوار اصفهان در پی‌ گرفتن حکم تعلیق از سوی سازمان مرکزی و دانشگاه آزاد مربوطه، به دلیل اعتراض به سیاستهای دولت فرمایشی حاکم و مافیا تلقی‌ کردن شرایط حاضر هم در دانشگاه و هم در حکومت دینی، بازداشت و تحت شکنجه جسمی‌ و روحی قرار گرفت. گزارشها حاکیست ن.پ پس از اقرار و اعتراف اجباری به مواردی چون تهدید علیه امنیت ملی‌، تشویش اذهان عمومی، بر هم زدن نظم دانشگاه و همکاری با عوامل بیگانه، به قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی و تحت شرایط ویژه آزاد گردید تا در انتظار رسیدگی به پرونده و محاکمه در ماه آینده بسر برد. گفتنی است ایشان و خانواده‌شان از هر گونه تماس با مطبوعات داخلی‌ و خارجی‌ منع گردیده و به مرگ تهدید شده اند.


فلج شدن صنعت نفت و گاز ایران

رادیو آلمان: وزیران خارجه اتحادیه اروپا بر سر اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیدند. در چارچوب این تحریم‌ها، شرکت‌های غربی حق ندارند تکنولوژی کلیدی صنایع نفت و گاز را در اختیار ایران قرار دهند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا همچنین تصمیم به بلوکه کردن حساب فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تشدید مقررات سفر مسئولان ایرانی به این اتحادیه گرفتند.

تحریم‌های تازه پس از انتشار در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا ضمانت اجرائی خواهد یافت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اقدام فردا (سه‌شنبه ۲۶ اکتبر) صورت خواهد گرفت.

روزنامه زوددویچه تسایتونگ در گزارشی پیرامون تصمیمات تازه وزیران خارجه اتحادیه اروپا نوشت:«پالایشگاه‌های ایران فرسوده‌اند. تحریم‌های تازه باید مانع از آن شوند که ایران بتواند تولید نفت خود را بهبود بخشد، ظرفیت گاز مایع خود را بالا ببرد و از میدان‌های گاز و نفت جدید بهره‌برداری کند.»

براساس همین گزارش، اتحادیه اروپا برای تامین انرژی مورد نیاز خود، خرید نفت و گاز از ایران را تحریم نکرده است. با این همه، به استناد گزارش رویترز، تحریم‌های بین‌المللی سبب شده تا اروپائی‌ها خرید نفت از ایران را کاهش دهند. در مقابل، کشورهای آسیائی بیشتر به خرید نفت خام ایران روی آورده‌اند.

گزارش رویترز حاکی از آن است که ذخیره نفت خام شناور ایران، در ماه اکتبر نسبت به ماه‌های گذشته ۴ میلیون بشکه کاهش یافته است. منظور از ذخیره نفت شناور، نفتی است که همیشه در کشتی‌های نفت‌کش کنار سواحل ایران بارگیری می‌شود تا با رسیدن تقاضا، روانه کشورهای دیگر شود.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .