خبرهای برگزیده- جمعه سوم دی  ١٣٨٩


تأیید حکم یک سال زندان برای فعال حقوق بشر

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: حکم یک سال زندان و 1 میلیون ریال جریمه نقدی بهزاد مهرانی، روزنامه نگار و دانشجوی رشته فلسفه که پیشتر توسط شعبه یک دادگاه انقلاب کرج صادر گردیده بود، در دادگاه تجدید نظر تائید شد. بهزاد مهرانی 12 اسفندماه سال گذشته و به اتهام «وبلاگ‌نویسی و شرکت در اغتشاشات» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی(www.komitedefa.com)، حکم محکومیت این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در تیرماه سال جاری و به اتهام «عضویت در گروهک‌های معاند» و «اقدام علیه امنیت ملی» و نیز «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروهک‌های مخالف نظام» در دادگاه انقلاب شهر کرج صادر گردیده بود، که حم صادره عینا مورد تائید دادگاه تجدیدنظر قرار گرفت.

بهزاد مهرانی در تاریخ دوازدهم اسفندماه سال گذشته و هنگام خروج از منزل توسط تعدادی از ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی اش به بند 8 زندان رجایی شهر کرج، موسوم به بند وزارت اطلاعات منتقل گردید و سپری کردن 46 روز در سلول‌های انفرادی بند وزارت اطلاعات زندان رجایی شهر، سرانجام در بیست و ششم فروردین ماه سال جاری، با وثیقه پانصد میلیون ریالی از زندان آزاد گردید.


تایمز لندن: کمک سپاه پاسداران به شبکه ترور القاعده

رادیو فرانسه: روزنامه انگلیسی تایمز امروز (جمعه) فاش ساخت که جمهوری اسلامی ایران تعدادی از رهبران سازمان تروریستی القاعده را آزاد کرد. بر اساس این روزنامه رهبران القاعده - که در ایران بازداشت بودند، به منظورسازمان دهی مجدد فعالیت های القاعده در نوار مرزی بین افغانستان و پاکستان آزاد شده اند.

روزنامه انگلیسی تایمز از قول یک مقام بلند پایه سرویس های اطلاعاتی پاکستان نوشته است که مقامات مسئول جمهوری اسلامی ، خصوصاً سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی با کمک های پنهانی خود سازمان القاعده را برای عملیات تروریستی علیه نیروهای ناتو در افغانستان یاری میدهند.

بر اساس اطلاعات روزنامه تایمز، در میان رهبران القاعده که بوسیله جمهوری اسلامی ایران آزاد شده اند نامهای زیر به چشم میخورد:

- "سیف العادل" مصری که بوسیله اف بی آی به لحاظ بمب گذاری در سفارتخانه ای آمریکا در سال 1988 درشرق آفریقا مورد تعقیب است. بر اساس اطلاعات مقام مسئول سرویس های اطلاعاتی پاکستان، "سیف العادل" اخیراً بعنوان رئیس عملیاتی القاعده در افغانستان و پاکستان بر گزیده شده است.

- "سلیمان ابو غیث" اهل کویت و سخنگوی القاعده به هنگام عملیات تروریستی 11 سپتامبر2001 در نیویورک آمریکا.

- "ابو خیر المصری" از نزدیکان "ایمان لظواهری" شماره دو سازمان القاعده.

بر اساس منابع یاد شده، همچنین سه تن از افراد خانواده "اسامه بن لادن" رهبر سازمان القاعده در بین آزاد شدگان هستند.

یاد آور میشویم که پس از 11 سپتامبر 2001 بسیاری از رهبران و اعضای سازمان تروریستی القاعده به ایران پناهنده شدند که بر خی از آنان در بازداشت بسر میبردند.

در همین رابطه، "عمر"، پسر "اسامه بن لادن" در ژوئیه گذشته اعلام کرده بود که بیست تن از افراد خانواده اسامه بن لادن در ایران بسر میبرند.

از سوی دیگر یک روزنامه کویتی در ماه نوامبر گذشته فاش ساخته بود که چندین تن از رهبران القاعده ایران را به مقصد یمن ترک کرده اند.

درباره این موضوع گفتگوئی انجام داده ایم با رضا تقی زاده پژوهشگر و استاد دانشگاه در گلاسکو.

رضا تقی زاده میگوید که طی هفته های گذشته میزان فعالیت جمهوری اسلامی در مناطق مرزی بین ایران با افغانستان و پاکستان افزایش پیدا کرده است. این گمانه همواره وجود دارد که ایران مایل است با هدف تضعییف نیروهای ناتو به سازمان القاعده درافغانستان و پاکستان کمک نماید. در مورد آزاد سازی رهبران القاعده دو گمانه میتواند صحت داشته باشد.

نخست اینکه جمهوری اسلامی میخواهد که طالبان منطقه را به نحوی یاری رساند که آمریکا و نیروهای ناتو نتوانند به یک پیروزی سریع دست یافته و دشواریهای تازه ای برای آمریکا و ناتو در منطقه فراهم آورد. ازسوی دیگر آزاد سازی این رهبران میتواند در چارچوب بده و بستان های جمهوری اسلامی با طالبان و سایر نیروهای درگیر با نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان و پاکستان صورت پذیرفته باشد.


یک نوجوان دیگر در آستانه اعدام قرار دارد

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانی صابر شربتی که در سن 15 سالگی در جریان یک درگیری خیابانی و برای دفاع از خود که منجر به مرگ مردی شده بود دستگیر و 5 سال است که در کانون اصلاح و تربیت و زندان گوهردشت کرج در بازداشت بسر می برد.او محکوم به اعدام شده بود ولی با اعتراضهای بین الملی اجرای حکم اعدام وی متوقف گردید. تا اینکه اوایل امسال نسبت به صدور حکم اعدام خود در دیوان عالی کشور اعتراض نمود و روز سه شنبه بدون ابلاغ تایید حکم اعدام به وی، در روزنامۀ دولتی ایران با تیتری تحت عنوان "نفسهای عامل قتل مرد مسافر به شمارش افتاده است " از تایید و قریب الوقوع بودن اجرای حکم اعدامش خبر دادند. زندانی صابر شربتی متولد 1369 می باشد که در مردادماه 84 هنگامی که سوار ماشین مسافر کشی بود با راننده آن جر و بحث می کند در این هنگام راننده که 30 سال سن داشت با قفل فرمان شروع به زدن وی می نماید . صابر از خود دفاع نمود که نهایتا منجر به مرگ راننده می شود. پس از آن او دستگیر و به آگاهی گوهدشت منتقل شد و به مدت یک هفته تحت شکنجه های غیر انسانی قرار داشت .سپس او را به کانون اصلاح و تربیت شهر زیبای تهران منتقل کردند و پس از یک سال صابر شربتی را از کانون به سالن جوانان بند 4 زندان گوهردشت کرج منتقل نمودند. او در سنین کودکی بسر می برد و قاعدتا باید پرونده اش در دادگاه اطفال مورد رسیدگی قرار می گرفت ولی پرونده او به شعبۀ 74 توسط فردی بنام تردست مورد رسیدگی قرار گرفت و او را به اعدام محکوم کرد. با اعتراض او و وکیلش پرونده به شعبۀ 71 جهت رسیدگی ارسال شد و عزیز محمدی رئیس این شعبه او را به اعدام محکوم نمود. پس از اعتراضات بین المللی نسبت به اعدام کودکان در ایران اجرای حکم اعدام وی متوقف گردید.اوایل امسال زندانی صابر شربتی نسبت به صدور حکم اعدام در دیوان عالی کشور اعتراض نمود که در روزهای گذشته خبر تایید و غریب الوقوع بودن اجرای حکم اعدامش را از مطبوعات دولتی مطلع شد. صادق لاریجانی رئیس منصوب ولی فقیه علی خامنه ای در قوۀ قضاییه برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم بار دیگر قصد دارد دست به اعمال ضدبشری مانند اعدام زندانیان سیاسی و اعدام کودکان بزند. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،اعدام زندانیان سیاسی،کودکان واعدام های گروهی که هدفی جزء ایجاد رعب و وحشت در میان مردم ندارد را محکوم می کند و از دبیر کل سازمان ملل،کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.

03 دی 1389 برابر با 24 دسامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: دبیرکل سازمان ملل متحد کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل گزارشگران ویژه اعدام سازمان ملل متحد


خواهر دانشجوی کرد: برادرم تروریست نیست، مردم باور نکنند

....اینجا در رسانه های دولتی از حبیب به عنوان یک تروریست یاد میشه تا به این شکل از حمایت های بین المللی برای نجات جانش جلوگیری بشه من از مردم می خوام که این حرف ها را باور نکنند. ****

خبرگزاری هرانا - حبیب‏الله لطیفی دانشجوی رشته صنابع دانشگاه ایلام در تاریخ یکم آبان ماه ۱۳۸۶ بازداشت و پس از تحمل بیش از سه ماه انفرادی و شکنجه جسمی از سوی شعبه ی اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ریاست قاضی حسن بابایی به اتهام محاربه و افساد فی الارض به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام این زندانی از سوی دادگاه تجدید نظر استان عینا تائید شد و روز گذشته به وکیل این زندانی اعلام شده است که روز یکشنبه 5 دی ماه حکم این زندانی اجرا خواهد شد.

در همین راستا گزارشگر هرانا با خواهر این زندانی گفتگویی را انجام داده است که به شرح زیر است:

روز گذشته در رسانه های حقوق بشری اعلام شد که حکم اعدام آقای حبیب الله لطیفی روز یکشنبه اجرا خواهد شد آیا شما از این موضوع اطلاع دارید؟

بله این خبر صحت داره حکم ایشان به اجرایی احکام رفته است دیروز حکم ایشان به وکیل وی آقای صالح نیکبخت ابلاغ شده است و روز یکشنبه 5 دی ماه این حکم اجرا خواهد شد.

آیا شما یا وکیل پرونده اقدامی برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام ایشان انجام دادند؟

امروز که تعطیل است فعلا هم نمیشه کاری کرد، آقای نیکبخت هم به ما گفتند به عنوان یک وکیل در این مرحله فقط میشه درخواست عفو کرد.

آیا برادرتون از ابلاغ حکم به وکیل اطلاع دارند؟

نه متاسفانه ما هنوز نتونستیم به حبیب اطلاع بدیم از طرفی پدر و مادرم هم از این موضوع آگاه نیستند و تنها من و وکیلش از این موضوع اطلاع داریم.

خانم لطیفی نحوه بازداشت برادرتون به چه شکل بوده است؟

حبیب را یکم آبان 1386 بازداشت کردند سه ماه در سلول انفرادی اداره اطلاعات سنندج تحت شکنجه های وحشتناکی قرار گرفته بود و تحت همین شکنجه ها ازش اقرار گرفتند که هیچ کدومش واقعی نیست و همه گفته های خودش را چند ماه بعد در دادگاه تکذیب کرد و گفت که تحت شکنجه ازش اعتراف گرفتند ولی دادگاه قبول نکرد.

محاکمه ایشان چه زمانی و به چه شکلی برگذار شد؟

دادگاه بدوی ایشان خیلی دیر و در تاریخ 25 بهمن ماه سال 87 برگذار شد و به اتهام محاربه و افساد فی الارض محاکمه و به اعدام محکوم شدند در این دادگاه تنها وکیل ایشون حضور داشت و شخص حبیب و ما از برگذاری دادگاه بی اطلاع بودیم.

دادگاه تجدید نظر ایشان هم که اصلا شبیه دادگاه تائید نظر بود و اصلا نه متهم و نه وکیل و نه ما از برگذاری آن اطلاع پیدا کردیم و یک دفعه اعلام کردند که دادگاه تجدید نظر استان هم حکم را تائید کرده است

دیوان عالی کشور هم که چند سالی هست دخالتی در احکام صادره در استان های غربی کشور از جمله کردستان دخالتی نمیکنه و حکمی که از سوی دادگاه تجدید نظر تائید بشه مستقیم به اجرای احکام ارسال می شود.

در صحبت های قبلی به شکنجه ها اشاره کردید آیا از جزئیات این شکنجه ها با خبر هستید؟

حبیب برای اینکه ما ناراحت نشویم جزئیات شکنجه ها را به ما نگفت ولی تنها چیزی که ما می دانیم این هست که حبیب را انقدر با باتوم کتک زدن که کلیه هاش خونریزی کرده بود و به بیمارستان تامین اجتماعی سنندج منتقل شد و یکی از آشنایان دیده بودش در زندان، در اثر همین شکنجه ها حبیب چهار هفته سینه خیز راه میرفت و اصلا نمی توانست از جای خودش حرکت کند.

وضعیت جسمی کنونی ایشان چطور هست؟

وضعیت جسمیش نسبت به سالهای قبل بد نیست الان ولی مشکلات گوارشی دارند و دندان هاشون عفونت کرده و ما تقاضا کردیم این ها رو درمان کنن ولی هیچ جوابی و رسیدگی انجام نشده تا حالا

آیا ملاقات حضوری با ایشون دارید و اجازه تماس دارند با منزل؟

هشت ماه هست که ملاقات حضوری نداریم، ملاقات کابینی هم در هفته یکبار و 15 دقیقه است، تماس تلفنی ایشون هم هر سه روز یکبار هم به مدت 15 دقیقه است که در روزهای تعطیل تماس نمیشه گرفت.

با توجه به اینکه حکم ایشان به اجرای احکام زندان رفته است چه در خواستی از مجامع حقوق بشری دارید؟

ما درخواست داریم که هر کسی می تونه برای حبیب کاری بکنه دریغ نکنه، اون ارزشش را داره که بهش کمک بشه از مجامع حقوق بشری می خواهیم به حرف های که در رسانه های دولتی گفته میشه توجه نکنند، حبیب یک تروریست نیست، اون دانشجوی رشته صنایع دانشگاه ایلام بوده و به خاطر همین بازداشت هم از ادامه تحصیل محروم شده است.

اینجا در رسانه های دولتی از حبیب به عنوان یک تروریست یاد میشه تا به این شکل از حمایت های بین المللی برای نجات جانش جلوگیری بشه من از مردم می خوام که این حرف ها را باور نکنند.


خشک کردن دریای خزر برای احداث جاده

سایت کلمه: استاندار گیلان با بیان اینکه جاده آستارا به رشت و رشت به چابکسر نمی‌تواند به میزان کافی سریع السیر باشد، ادامه داد: ساخت این جاده (آستارا – چابکسر) از داخل دریا انجام می‌شود و برای آن ۱۵۰ مترمکعب از آب دریا را خشک می‌کنیم و همه کاربری‌های لازم را در آن تعریف خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، “مهندس روح‌الله قهرمانی چابک” در مراسم روز راهدار با اشاره به ساخت جاده دو طبقه بین میدان شهید قلی‌پور و باستانی ‌شعار اظهار کرد: تا چند سال آینده امکانات خدمات رفاهی و بین راهی در گیلان چشمگیر می‌شود.

وی در خصوص تصادفات رانندگی در راه‌ها گفت: مرگ در جاده‌ها و مسیرها ضایعه غیرقابل تحملی است که باید به صفر برسد و برای ایمن ‌سازی راه‌ها و تکریم مسافران و سرمایه‌ گذاران از همه امکانات استفاده می‌کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه با برخورداری از افراد متخصص و به کارگیری همه امکانات لازم راه‌های گیلان در بارش سنگین برف در سال ۸۶ کمترین مشکل را داشتند، افزود: هم‌اکنون نیز راه‌های استان کاملاً مجهز هستند و در صورت مواجه با هر بارش سنگین برف هیچ مشکلی نداریم.

قهرمانی چابک با اشاره به احداث پل‌های برقی در رشت گفت: البته در حال حاضر مردم استفاده چندانی از این پل‌ها نمی‌کنند که فرهنگ‌سازی در این‌باره الزامیست.

وی هم‌چنین از سرمایه‌گذاری عمومی خارجی و داخلی برای ساخت جاده آستارا – چابکسر دعوت کرد و گفت: ساخت این راه از داخل دریا است و هزینه‌ای برای دولت ندارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه نهضت راه‌سازی در دولت نهم و دهم خارق العاده بود، گفت: در گیلان نیز توسعه راه‌های استان چشمگیر بوده است و در حال حاضر راه انزلی – آستارا یکی از راه‌های ملی و استانی مهم است که با اختصاص بیشتر اعتبار به آن همت به ساخت آن نیز بیشتر می‌شود.

قهرمانی چابک با اشاره به وجود نیروی انسانی ماهر و فداکار فراوان در استان گیلان و با تاکید بر ضرورت تجهیز کامل به لحاظ تجهیزات برای ایمن‌سازی راه‌ها، گفت: برای رسیدن به این امر نباید فقط متکی به دولت بود بلکه باید به سراغ بخش خصوصی رفت و جذب بحش خصوصی هم مستلزم فراهم ‌آوری زیرساخت‌های لازم است.

وی با اشاره به پیشرفت خوب راه آهن آستارا – رشت طی شش ماه اخیر یادآور شد: با به بهره‌برداری رسیدن این راه آهن همه کامیون‌ها، کمپرسی‌ها و حتی وانت نیسان‌ها از سطح جاده جمع می‌شوند چون این راه آهن ظرفیت زیادی برای حمل بار دارد و جاده‌ها فقط برای سواری‌ها و مسافران اختصاص می‌یابد و بدین ترتیب با جاده‌ای امن و زیبا شاهد توسعه گیلان بیش از پیش هستیم.

زلزله استواری قامت تخت جمشيد را تهديد می‌كند

ایسنا: مشاور معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد: شرايط بخش‌هايي از ديوار ورودي پله‌هاي تخت جمشيد چنان بحراني است كه با كوچك‌ترين زلزله، احتمال ريزش آن‌ها وجود دارد.

دكتر سيدعبدالعظيم اميرشاه‌كرمي بيان كرد: در قسمت چپ پله‌هاي ورودي تخت جمشيد، تعدادي از سنگ‌هاي ديوار دچار هوازدگي شديد شده و علاوه بر پوسيدگي و هوازدگي سنگ‌ها، ترك‌هايي در سه نقطه از ديوار به‌وجود آمده است. به همين دليل، استحكام‌بخشي و مرمت اين نقاط كه حالت بحراني دارد، بايد در اولويت قرار گيرد، زيرا احتمال ريزش آ‌ن‌ها با كوچك‌ترين زلزله وجود دارد.

اين متخصص سازه، ژئوتكنيك و مدل‌سازي توضيح داد: به‌لحاظ مهندسي، مهم‌ترين بخش سازه‌هاي تخت جمشيد، ديواري است كه صفه، پشت و درون آن قرار گرفته است. اين ديوار علاوه بر وزن خود و تأسيسات روي آن، نيروي رانش مصالح پركننده‌ي پشت آن را نيز تحمل مي‌كند.

او ادامه داد: عوامل آسيب‌رسان به اين ديوار شامل زلزله (تخت جمشيد دست كم روي دو گسل فرعي قرار دارد)، شيب دامنه و احتمال اختلاف نشست، رطوبت زمين و داخل صفه و تبخير از سطح ديوار به‌علت خشكي هوا و وزش باد است.

شاه‌كرمي با بيان اين‌كه براي حفاظت و بهره‌گيري از تخت جمشيد بايد آن را از منظرهاي مختلف نگاه و راه برخورد با آن را انتخاب كرد، گفت: براي اين كار، استعدادهاي نهفته در تخت جمشيد كه براساس آ‌ن‌ها، اين بنا برپا مانده، با توجه به اين‌كه در شرايط سخت زمين‌شناسي و آب‌وهوايي است، بايد شناسايي و بازخواني شود تا از تخت جمشيد بتوان حفاظت كرد.

شاه‌كرمي ادامه داد: تخت جمشيد از منظر مهندسي، سازه‌اي پيوسته، نرم و با عملكرد بسيار مناسب در مقابل بارهاي زلزله و دفع رطوبت است. سازه‌ي باربر آن فقط از دو نوع مصالح، يعني سنگ معدني آهكي و برحسب مورد، ماسه‌سنگ (در مكان‌هايي خاص) و بست‌هاي فلزي ساخته شده است. هم‌چنين ابتكار اصلي، در طرح اتصالات اصطكاكي بدون ملات است. علاوه بر اين، ديوارهاي داخلي خشتي هستند و در شرايط زلزله درون قاب‌هاي سنگي محبوس شده‌اند.

وي درباره‌ي نقاط بحراني تخت جمشيد توضيح داد: با توجه به اين‌كه ديوارهاي باربر و برشي تخت جمشيد، خشتي و بسيار قطور هستند و بين كلاف‌هاي سنگي مانند قاب‌هاي سردرها قفل و بست شده‌اند، اين ديوارها براثر فرسايش و تخريب به خاك رس و با گذر زمان و ايجاد مواد ارگانيك مانند ريشه‌ي گياهان به عوامل آسيب‌رسان تبديل و اكنون اين آلاينده‌ها (خاك‌هاي آلوده) به داخل صفه و پشت ديوارها هدايت شده‌اند.

او اظهار كرد: سيستم حفاظتي طراحي‌شده در بخش شمالي ديوار تخت جمشيد، در سمت چپ پلكان از كار افتاده و اين ناحيه در شرايط بسيار بدي است. البته فرسايش در ديوار سمت چپ به‌علت خاك‌هاي رس روي صفه بسيار شديدتر و بحراني‌تر از سمت راست است، يعني سيستم حفاظتي سمت راست پلكان هنوز فعال است. هم‌چنين سنگ‌هاي ديوار، آهكي است و فرسايش شيميايي، هيدرولوژيکي، حرارتي و مكانيكي (تنش زياد) سبب شده است كه در سه محل از ديوار سمت چپ شرايط بحراني به‌وجود آيد.

اين متخصص سازه، ژئوتكنيك و مدل‌سازي تأكيد كرد: در اين راستا، دو موضوع اورژانسي را بايد در نظر گرفت و به آن‌ها عمل كرد؛ نخست اين‌كه بايد به فكر راه‌اندازي و مرمت مهندسي حفاظت از صفه در سمت چپ پلكان بود، يعني سيستم هوادهي درون صفه (گربه‌روها) دوباره بايد احيا و آلاينده‌هاي روي صفه (خاك‌هاي رس با بقاياي بيولوژيكي) منتقل شود. ديگر اين‌كه استحكام‌بخشي و مرمت سه نقطه از ديوار سمت چپ پله‌ها كه حالت بحراني دارد و احتمال ريزش آن‌ها در كوچك‌ترين زلزله وجود دارد، بايد در اولويت قرار گيرد.

 


پاسدار قاچاقچی: قبل از انقلاب نصف جمعیت ایران معتاد بودند

خبرگزاری مهر: سردار مهدی توکلی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم با مقایسه وضعیت و رواج اعتیاد در جامعه قبل و بعد از انقلاب اسلامی بیان داشت: در سال ۱۳۵۳ با وجود جمعیت ۳۰ میلیونی کشور حدود ۱۵ میلیون معتاد شناسامه دار در کشور وجود داشت ولی هم اکنون با جمعیت ۷۰ میلیونی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد که وضعیت کنونی نسبت به قبل از انقلاب شرایط مناسب تری را داراست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم با اشاره به اینکه توزیع کوپنی و علنی مواد مخدر در قبل از انقلاب سبب زیاد شدن حجم معتادان در کشور شده بود، اظهار داشت: بحث مبارزه با مواد مخدر سال‌های بسیاری است در کشورمان به عنوان معضلی مطرح است که در زمان قبل از انقلاب وضعیت اعتیاد در کشور بسیار بحرانی‌تر از وضعیت کنونی بوده است و هم اکنون کنترل قابل قبولی در این زمین صورت گرفته است.

سردار مهدی توکلی افزود، در ایران اسلامی ۹۸درصد افراد جامعه سالم هستند و فقط ۲ درصد معتاد وجود دارد.

****

۱۱ ميليون ايرانی درگير معضل اعتياد

خبرگزاری حکومتی ايسنا 16دي 84 (5 سال پیش): جانشين رييس‌ جمهوري در ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اين كه 65 درصد زندانيان مواد مخدر را مردان متأهل تشكيل مي‌دهند، گفت: هم اکنون 11 ميليون نفر از جمعيت ايران با مشكل اعتياد خود يا اطرافيان دست به گريبانند.


حکم قطعی برای دو فعال حقوق زنان صادر شد: 6 ماه حبس

سایت مدرسه فمینیستی: فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی، دو تن از فعالان جنبش زنان در قم، در دادگاه تجدید نظر به 6 ماه حبس تعزیری و دو میلیون ریال جزای نقدی برای فاطمه مسجدی و یک میلیون ریال جزای نقدی برای مریم بیدگلی محکوم شدند. طبق حکم صادره از سوی دادگاه تجدید نظر در خصوص پرونده این دو فعال جنبش زنان، دادگاه دفاعیات آنان را با توجه به فعالیت گسترده آنان در راستای اهداف کمپین و... غیروارد دانسته و تنها به دلیل فقدان سابقه کیفری، حکم یک سال حبس آنان را به 6 ماه حبس تقلیل داد و تغییری در میزان جزای نقدی آن دو نداد.

فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی روز 17 اردیبهشت ماه 1388 توسط ماموران امنيتي در قم دستگير و پس از دو هفته با صدور قرار وثيقه 20 ميليوني براي هر يك از اين دو آزاد شدند. پس از آن دادگاه این دو روز 13 مرداد ماه 1389 برگزار شد که اتهام آنها تبلیغ علیه نظام و به نفع گروه فمینیستی علیه نظام (کمپین) بود. در دادگاه بدوی فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی هر یک به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. علاوه بر آن فاطمه مسجدی به دو میلیون ریال جزای نقدی و مریم بیدگلی به یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

در روز 16 آذرماه 1389، دادگاه تجدید نظر فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی دو تن از فعالان جنبش زنان در شعبه سوم دادگاه تجدید نظر دادگستری استان قم برگزار شد و گمان می رفت حکم این دو فعال کمپین یک میلیون نیز مانند دیگر فعالان کمپین که همگی یا در دادگاه بدوی و یا در دادگاه تجدید نظر تبرئه شده اند، شکسته شود و در نهایت تبرئه گردند و یا حداقل حکم یک سال حبس این دو نفر نیز به حبس تعلیقی منجر شود، اما متاسفانه دادگاه تجدید نظر آنها را تبرئه نکرد و تنها حکم یک سال حبس تعزیری آنان را به دلیل فقدان سابقه کیفری، به 6 ماه حبس تعزیری کاهش داد و آنها را از موارد اتهامی تبرئه نکرد.

تا کنون، همه اعضای کمپین که بازداشت شده اند، در دادگاه بدوی و یا تجدید نظر تبرئه شده اند و تاکنون هیچ محکومیتی برای هیج یک از اعضای کمپین در نهایت اعمال نشده است. این در حالی است که فعالیت های این دو عضو کمپین، اتفاقا از زاویه دیدگاه های اسلامی به مسائل زنان بوده است.


ایران اسلامی؛ زورگيری تبديل به موج شده است

روزنامه ابتکار: عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد گفت: دولت بايد با تغيير سياست‌ها، هزينه جرايمي مثل زورگيري را افزايش دهد تا اقدام به آن ديگر براي افراد سوددهي نداشته باشد و به تدريج در جامعه کاهش يابد. احمدرضا اصغرپور ماسوله در گفت‌وگو با ايسنا، زورگيري را نوعي سرقت خشن دانست و افزود: تفاوت زورگيري با سرقت معمولي در اين است كه سرقت معمولي پنهان از ديد صاحب مال صورت مي‌گيرد اما در زورگيري اموال شخص با خشونت از او گرفته مي‌شود. اين پژوهشگر مسائل اجتماعي ادامه داد: افرادي که با فراغ بال اموال خود را با خود حمل مي‌کنند در واقع به نظم‌اجتماعي اعتماد مي‌كنند، اما اگر اين نظم در جامعه وجود نداشته باشد، روابط اجتماعي، مبادلات تجاري و به طور كلي زندگي روزمره افراد مختل مي‌شود. به گفته اين محقق مسائل اجتماعي، وقتي كه افراد وسايل قيمتي را با خود حمل مي‌كنند، فرضشان بر اين است كه زورگيري اتفاق نخواهد افتاد يا احتمال وقوعش آنقدر اندك است كه افراد از آن صرف نظر مي‌كند. عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد با اشاره به مشکلات اقتصادي به عنوان يكي از علل زورگيري، تصريح كرد: برخي عقيده دارند با افزايش فشار اقتصادي روي افراد، احتمال زورگيري نيز افزايش مي‌يابد كه اين نمي‌تواند صحيح باشد زيرا زورگيري اغلب كار افراد نيازمند نيست، بلكه كار افرادي است كه مشخصا به عنوان بزهكار شناخته مي‌شوند. وي درباره افزايش زورگيري در جامعه به ايسنا گفت: خيلي از پديده‌هاي اجتماعي با يك جرقه‌ شروع مي‌شوند ولي گسترش آن‌ها تابعي از ارزش آن‌هاست. گسترش زورگيري نيز تابع نوعي مد شدن اين نوع بزه در بين بزهكاران است و به عبارت ديگر اين پديده تبديل به موج شده است.


وزیر سابق رژیم: 30 درصد ايرانيان دچار اختلالات روانی

ایسنا: رييس كرسي يونسكو در آموزش سلامت گفت: 80 درصد مبتلايان به اختلالات رواني در كشورهاي جهان سوم زندگي مي‌كنند و اختلالات رواني به تنهايي بيش از بيماري‌هاي قلبي و عروقي بر جامعه هزينه تحميل مي‌كنند.

دكتر مصطفي معين در همايش «سلامت روان و رسانه» كه در بيمارستان مركز طبي كودكان برگزار شد، اظهار كرد:‌ اختلالات رواني در جهان بسيار شايع است، به گونه‌اي كه 20 تا 30 درصد مردم جهان به آن مبتلا هستند. در ايران نيز حدود 30 درصد افراد دچار اختلالات رواني هستند، اين در حاليست كه «انگ» و «تبعيض» مهمترين علت مراجعه نكردن 70 درصد از اين بيماران در سطح جهان به روانپزشكان است.

وي افزود:‌ رسانه‌ها كه در حال حاضر بسيار گسترش پيدا كرده‌اند، بر نوع نگاه و تفكر افراد به دنياي پيرامون اثر زيادي مي‌گذارد و ثابت شده است كه واكنش افراد به مسائل سلامت روان بيشتر بر پايه تصاوير ذهني آنهاست تا واقعيت‌ها، در اين زمينه رسانه‌ها نقش مرجع را براي مخاطبان خود بازي مي‌كنند.

رييس مركز تحقيقات ايمونولوژي،‌ آسم و آلرژي در ادامه گفت:‌ 42 درصد مبتلايان به اختلالات رواني مشكل خود را به خانواده‌هايشان اطلاع نمي‌دهند و 60 درصد آنها علت انگ و تبعيض در محل كار را به رسانه‌ها نسبت مي‌دهند.

وي درباره تبعات ادامه وضع موجود درباره اختلالات رواني گفت:‌ در اين شرايط ناآگاهي نسبت به ماهيت و اهميت اختلالات رواني، انگ و تبعيض و نقض حقوق شهروندي مبتلايان به اختلالات رواني، مترادف دانستن مشكلات رواني با خشونت و وحشت ادامه پيدا مي‌كند، اما در صورت اصلاح وضع موجود، ديدگاه واقع بينانه‌اي نسبت به مبتلايان به اختلالات رواني به وجود مي‌آيد و انگ زني كاهش مي‌يابد.

رييس كرسي يونسكو در آموزش سلامت با بيان اينكه براي انگ‌زدايي بايد نهادهاي مختلفي فعاليت كنند، اظهار كرد: خانواده‌ها در اين زمينه مهمترين نقش را بر عهده دارند، علاوه بر آن تبليغات رسانه‌ها نيز بايد اصلاح شود. البته نوع نگاه و رفتار برخي از مراكز تخصصي روان پزشكي با بيماران مناسب نيست در نتيجه فرهنگ و افكار عمومي بايد اصلاح شود و سياست‌ها نيز تغيير كند تا تبعيض موجود نسبت به مبتلايان اختلالات رواني كاهش يابد.

به گفته معين، با توجه به شيوع و اهميت روزافزون اختلالات روانپزشكي در جهان و ايران و با توجه به بار بهداشتي‌، اقتصادي و اجتماعي اين اختلالات براي كشور،‌ پرداختن به اين موضوع در بهبود سلامت جامعه نقش بسزايي دارد.

وي افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني (WHO) در هر چهار خانواده، حداقل يك نفر دچار اختلالات روانپزشكي است و اعضاي خانواده‌ها نيز معمولا درگير مشكلات بيماران مي‌شوند، در اين ميان ارائه اطلاعات نادرست درباره بيماري‌هاي رواني همانند غيرقابل پيش بيني بودن يا خشن بودن اين بيماران‌، غيرقابل درمان بودن اين بيماري‌ها و سربار جامعه بودن آنان، باعث تشديد انگ گذاردن بر اين بيماران و انزواي اجتماعي آنان مي‌شود


بهره برداری شتاب زده، از سدی ویرانگر، در مقر فرماندهی بابک خرمدین

از: شمیم، خبرنگار کمیته بین المللی نجات پاسارگاد ـ آذربایجان

روز گذشته، اول دی ماه 1389، خیلی بی سر و صدا بهره برداری از سد خداآفرین آذربایجان شرقی، رسما شروع شد، سد ویرانگر دیگری که از دو سال پیش، دی 1387، که آبگیری آن شروع شده ، علاوه بر این که روستاهای زیادی را نابود کرده، محوطه های زیادی از آثار هفت هزار سال تاریخ سرزمین مان را نیز به زیر آب برده است. اکنون، علاوه بر آن که عملا کاوش های باستانشناسی در یکی از مهم ترین محوطه های باستانشناسی جهان، متوقف خواهد شد، هیچ کسی نمی داند که چه بر سر صدها قطعه از گنجینه های مهم تاریخی که در این چند سال گذشته کشف شده، و متعلق به دوران های مختلفی، از سکاها تا هخامنشی و اشکانی و ساسانیان می باشد آمده است و بنا بر بخشنامه شدیدی که سازمان میراث فرهنگی اخیرا صادر کرده هیج خبرنگاری نمی تواند قضیه را دنبال کند و یا واقعیاتی را در ارتباط با اموال عمومی مردم منتشر کند. مسخره تر از همه این که همزمان با آغاز بهره برداری از سد خداآفرین، رییس میراث فرهنگی آذربایجان شرقی اعلام کرده که «با توجه به احداث سد خدا آفرين و قرار گرفتن اين منطقه تاريخي در زير درياچه سد، عمليات کاوش با سرعت و اضطرار زياد در جريان است و گمانه زني‌ها منجر به اکتشافات مهمي در خصوص تاريخ و تمدن منطقه شده است.» و این در حالی است که شواهد نشان می دهد که کار چندین تیم از باستانشناسان را که در سال های گذشته به سختی روی این محوطه ها کار می کردند، تقریبا تعطیل کرده اند.

سد خداآفرین در کجا قرار دارد سد خدا آفرید در محدوده شهر کلیبر، در استان آذربایجان شرقی و بین پل خداآفرین کهن، و روستای ساریجالو قرار گرفته و بر روی رودخانه ارس در مرز بین ایران و جمهوری آذربایجان و ظاهرا با سرمایه این دو کشور زده شده است. عملیات ساختن این سد در 1379شروع شد و هشت سال بعد، یعنی در سال 1378 آبگیری آن آغاز گشت.

شهرستان کلیبر، مقر فرماندهی بابک خرمدین کلیبر یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که در ناحیه ی شمال شرقی این استان واقع شده است. شهرستان كلیبر از جنوب با اهر، از شمال با جمهوری آذربایجان، از غرب با رود ارس و جمهوری ارمنستان و از شرق با استان اردبیل همسایه است آثاری که در کلیبر از گذشته های دور به جای مانده نشاندهنده تاریخی بودن این بخش از سرزمین مان است پل های خداآفرین بر روی رودخانه ارس در شمال شهرستان کلیبر(که به دلیل بی توجهی سازمان میراث فرهنگی و زدن سد خداآفرین در حال نابودی است)، امارت های آینالو و وینق در جنگل های ارسباران، کاروانسرای دوره صفوی که در کنار رودخانه کلیبر واقع شده، و برج های تاریخی از دوران های مختلف ایلخانیان، و آثارحیرت انگیری که اخیر حین ساختن سد خداآفرین به دست آمده همه نشاندهنده رد پای تاریخی کهن در این شهر را نشان می دهد. علاوه بر این این شهر، به دلیل جنبش های دلاورانه ی مردمانی که به وقت اشغال ایران به وسیله اعراب و کشتارهای بی توقف آن ها ایستادگی کردند اعتباری تاریخی ـ معنوی نیز دارد. یکی از این جنبش ها متعلق به خرمدینان است، که با رهبری بابک خرم دین بیش از 20 سال در برابر بیگانگان مبارزه کردند. دژ معروف بابک، که جایگاه یا مقر این جنبش بزرگ ایرانی است، هنوز در این منطقه قرار دارد و شاهد هزارها گردشگری است که با اشتیاق به دیدارش می آیند.

حفاری هایی بی سر و صدا در منطقه باستانی وقتی عملیات اجرایی این سد در سال 1379 شروع شد، ظاهرا هیچ کسی جز سازمان میراث فرهنگی و دولت خبر نداشت که این سد بر روی محوطه های باستانی قرار گرفته است. آن منطقه به طور روزمره به وسیله حفاران سدساز، و نه کاوشگران باستانشناسی کنده می شد و جز خرده سفال هایی که این طرف و آن طرف دیده می شد، کسی نمی دانست که چه ها از زیر خاک بیرون می آید و به کجا برده می شود. اما به مرور و با مطلع شدن خبرنگاران و مردمان فرهنگ دوست از گسترش آثار و گنجینه های تاریخی که از حفاری های سدسازی به دست می آمد ، حساسیت ها و اعتراض ها برانگیخته شد. و این درست حوالی سال های 1385 و 86 بود. آقای میدانی مدیرعامل سازمان آب منطقه ای آذربایجان شرقی وقت درست همانگونه که مسئولین سازمان آب منطقه ای فارس در مورد سد سیوند سخن می گفتند در ارتباط با اعتراض مردمان گفت: در ابتدای آغاز عملیات پروژه سدسازی خداآفرین، هیچ گزارشی در خصوص تاریخی بودن منطقه ارائه نشده بود. کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت باید آن زمان به فکر کاوش محوطه یاد شده می افتادند وگرنه با پایان عملیات ساخت این پروژه، امکان توقف آن نیست. و در مقابل تقاضای سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی که تازه ژست خبردار شدن از ماجرا را به خود گرفته بود، خواستار تامین هزینه ای از سازمان آب منطقه ای برای کاوش از آن منطقه شد و سازمان آب در مقابل این خواست گفت: «به منظور ممانعت از هر گونه تنش در این زمینه سازمان آب منطقه ای با هزینه خود امکان کاوش های باستان شناسی را در منطقه فراهم کرده تا هرآنچه مورد نیاز باستان شناسان است از اعماق زمین درآورده شود. مدیرعامل سازمان آب منطقه ای آذربایجان شرقی تاکید کرد: آبگیری سد خداآفرین امری اجتناب ناپذیر است اما فرصت مورد نیاز برای انجام کاوشهای باستانی به کارشناسان میراث فرهنگی و باستان شناسان داده می شود. با شروع اولین دوره کاوش های باستانشناسی به زودی روشن شد منطقه ای که می رود تا به زودی زیر آب غرق شود، محوطه ای باستانی و منحصر به فرد است که نشانه ها و آثار ارزشمندی از تمدن « کورا ـ ارس » که قدمت شهرنشيني در آن به بیش از 5 هزار سال قبل از ميلاد مي‌رسد وجود دارد. جوامع تمدن«كرا ـ ارس» به عنوان نخستين جوامع خان سالار،اقتدار سياسي و اقتصادي داشته‌اند. در سال 1386 بالغ بر يک صد قطعه سفال سالم، مقدار زيادي اشياي مفرغي، مهره‌هاي خمير شيشه، عقيق، استخوان و اسکلت‌هاي سالم بدست آمد که مسئولین سازمان میراث فرهنگی آذربایجان مدعی شدند همه ی اشياي بدست آمد را به موزه تبریز منتفل خواهند کرد.

کشف فرهنگی هزاران ساله با این حال فصل دوم کاوش در سدخداآفرین و محوطه های تاریخی پیرامون آن تا تابستان 87 به تعویق افتاد. رئیس پژوهشکده باستان شناسی این تعویق را به گردن وزارت نیرو در ندادن اعتبار لازم اعلام کرد. اما بالاخره این فصل از به اصطلاح نجات بخشی با 300 میلیون تومان اعتبار شروع شد. حسن فاضلی نشلی، رییس پژوهشگده وقت که یکی از امضاکنندگان آبگیری سد سیوند و غرق شدن تنگه بلاغی است در شروع این کاوش به خبرنگاران گفت « با توجه به کشف آثار و محوطه های تاریخی در فصل نخست، می توان احتمال داد که همچنان آثار بسیاری در این سد و محوطه های اطراف آن وجود دارد که با انجام فصل دوم کاوش ها این احتمال به یقین می رسد.» و بار دیگر کاوشگران و باستان شناساسان شروع به کار کردند. این بار 5 هیات باستانشناسی و به سرپرستی آقایان دکتر نوبري، زرلقي، بهرام آجرلو، محمد فيض خواه و بايرام آقالري مشغول به کار شده بودندو کاوش در دو گورکان دیگر از گورستان باستانی لاریجان و تپه شتربان خداآفرین آغاز شد. در فصل نخست، کاوش در دو گورکان که متعلق به اواخر عصر مفرغ و اوایل عصر‌آهن است، انجام شده بود. در همان هنگام فاضلي به خبرنگاران درباره محوطه هاي در حال کاوش گفت: «گورکان ها يکي از محوطه هاي در حال کاوش است که فرهنگ آن ها به دوره هزاره دوم قبل از ميلاد و مفرغ متأخر باز مي گردد. اين فرهنگ تا اروپا گسترش داشته و به همين دليل شناخت کاملي از آن براي ما الزامي است.» فاضلي در ادامه گفت: «در حال حاضر تعداد زيادي اشيای سالم به دست آمده است. بر اين اساس در صورتي که مسئولان سد تمايل داشته باشند که سايت موزه اي در کنار سد ايجاد کرده و دستاوردهای اين کاوش ها را به نمايش بگذارند، سازمان ميراث فرهنگي مي تواند در اين امر ياري برساند.» وی تصریح کرد «تمامي اين محوطه ها پس از آبگيري سد غرق مي شوند. اين سد سال قبل ساخته شده بود و قصد آبگيري داشت. ما پس از آنکه جلوي آبگيري را گرفتيم، با تأمين اعتبار از طرف مسئولان سد، فعاليت هاي باستان شناسي را آغاز کرديم. براي ساخت اين سد 150 ميليارد تومان هزينه شده و براي جلوگيري از ساخت آن کمي دير شده است. اين سد بايد در مرحله مطالعه جلوي آن گرفته مي شد.» درست همان سخنانی که در ارتباط با سد سیوند گفته بود.

جنگجویی از خاک سر می کشد در پاییز 87 ناگهان اعلام شد که «با باز شدن 9 گور ديگر از قبرهای کورگان‌ها در پشت سد خداآفرين ، گور يک جنگجو به همراه يک گاو نر و تعداد زيادي ظروف و ابزار رزم و هداياي بي شمار کشف شد حسن فاضلي نشلي، اعلام کرد که «تا کنون نزديک به 20 گور از اقوام کورگان ها در پشت سد خداآفرين باز شده است» به گفته وي اين گاو نر به عنوان هديه به جنگجو داده شده است که نشان از اهميت جايگاه اجتماعي او در زمان حيات دارد.او

همچنین به خبرنگاران گفت: «همراه گاو نر تعداد زيادي ظروف خاکستري داغ دار نيز به اين جنگجو هديه داده شده است. همچنين همراه تدفين آن ابزار رزم از قبيل خنجر، شمشير و سرنيزه نيز کشف شده است» کورگان‌ها از جمله فرهنگ هاي مهاجر ايران هستند که پيش از شکل گيري فرهنگ دوره عصر آهن پا به اين سرزمين گذاشتند و از دوره سکونت آن ها تحت عنوان عصر مفرغ پاياني (حدود 4000 تا 3500 سال پيش) ياد مي‌شود.

فاضلي نشلي تاکید کرد که:« اين نخستين باري است در ايران که روي فرهنگ کورگان ها پژوهش مي‌شود و به همين علت هنوز درباره معماري يا محل استقرار اين اقوام اطلاعي در دست نيست»

وي در ادامه گفت: «در کنار گورستان کشف شده، تپه‌اي شناسايي کرده‌ايم که در حال لايه‌نگاري آن هستيم. تا کنون شواهدي از لايه‌هاي دوره اشکاني و هخامنشي در آن ديده شده است و همچنان اين لايه نگاري را تا رسيدن به خاک بکر ادامه مي‌دهيم. اميدواريم در اين ديواره شواهدي از استقرار کورگان‌ها شناسايي شود.»

آبگیری و کاوش های ناتمام

با این که مسئولین قول داده بودند که تا کاوش ها تمام نشود سد آبگیری نخواهد شد. و در حالی که هنوز کاوشگران در دو محوطه ی باستانشناسی در قسمت پایین سد مشغول کار بودند و یک سایت مهم در بالای سد دست نخورده باقی ماند بود، بالاخره در سال 1387 آبگیری سد با شتاب شروع شد. محمد فاضلی، رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره بی توجهی این سازمان به منطقه باستانی در حال کاوشگری و منطقه ی بالادست سد خداآفرین منکر گفته های کارشناسان شده و گفت: «تاکنون پیرامون سد خداآفرین پنج محوطه به طور کامل کاوش شده و تنها کار کاوش محوطه ای که پاسگاه نیروی انتظامی در آن استقرار دارد، آغاز نشده است!» رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: کاوش محوطه یاد شده به یک فصل کاری زمان نیاز دارد و بدون تخلیه پاسگاه ممکن نیست.

اکنون پس از دو سال بهره گیری سد خداآفرید شروع شده است در رابطه با آخرين دستاوردهاي کاوش در منطقه خدا آفرين رییس میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به احداث سد خدا آفرين و قرار گرفتن اين منطقه تاريخي در زير درياچه سد، عمليات کاوش با سرعت و اضطرار زياد در جريان است و گمانه زني‌ها منجر به اکتشافات مهمي در خصوص تاريخ و تمدن منطقه شده است. او می گوید فعاليت‌هاي سريع و گسترده‌اي در اين محوطه انجام شده و تاکنون دوازده هيأت مجرب باستان شناسي از استادان دانشگاه‌هاي کشور در اين منطقه به فعاليت پرداخته‌اند . به گفته او يافته‌هاي به دست آمده در حفاري‌ها، به خصوص مرحله اخير کاوش، اطلاعات خوبي در راستاي شناخت تاريخ منطقه در بر داشته است.

و به گفته دبير کارگروه ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي افزود: اشياي پيدا شده در اين منطقه براي موزه‌هاي کشور مهم است و نشان دهنده تاريخ حدود شش هزار ساله منطقه است به همين دليل براي بررسي‌هاي لازم، انتقال اين اشيا به موزه‌اي در منطقه خدا آفرين و قرار گرفتن در معرض ديد عموم و پژوهشگران در حال انجام است. بر اساس گفته های مسئولین که در نشریات منتشر شده بخشیی از یافته های باستانی تا کنون عبارتند از سفال‌هاي موسوم به سفال خاکستري که مختص عصر آهن است به وفور در کاوش‌ها و گورها يافت شده است 20 گور که در برخی از آن ها اجساد به شکل جنيني دفن شده‌اند کشف انواع زيور آلات فلزي، مفرغي و صدفي و سنگ‌هاي عقيق مختلف، و همچنين گيره و قلاب با شکل‌هاي تزیینی از گورها. کشف یک آلت موسیقی با لاک يک لاک پشت که با کشيده شدن پوستی بر روي آن به سازی تبدیل شده با مضراب استخواني. گور يک حيوان که در آن جمجمه حيوان ديگري به همراه قطعاتي سفال و سنگ های عقیق. نمونه‌هايي از قلاب ماهي گيري، با توجه به مجاورت منطقه با رود ارس، چگونگي تهيه غذاي ساکنان اين منطقه در چهار هزار سال قبل از ميلاد مسيح را نشان مي‌دهد. کارشناسان برای ما، در کمیته بین المللی نجات نوشته اند که: «هم در آب گیری و هم در بهره برداری از سد شتابی غیر معقول انجام شده است. آثار مهمی که از یک سو ارزش هایی مادی برای سرزمین مان دارد، و از یک سو ارزش های معنوی و تاریخی و مطالعاتی در حد جهانی دارند به زیر آب رفته و به مرور نابود خواهد شد.» و تازه معلوم نیست که آن چه در این مدت کشف شده و در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته صحیح و سالم در آذربایجان است یا نه. آیا همانگونه که سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی و تهران مدعی شده اند این اشیاء به موزه ای منتقل خواهد شد؟ و آیا خبرنگاران را به دیدن این آثار خواهند برد و آیا روزگاری مردم خواهند توانست اموال خویش را از نزدیک ببینند و یا مثل وعده های موزه کورش بزرگ، پس از آبگیری سد به دست فراموشی سپرده خواهد شد. و یا سر از موزه های اروپایی و موزه های خصوصی در شیخ نشین های اطراف خلیج فارس در خواهد آورد.


عدام یک شهروند در زندان ارومیه

آژانس خبری موکریان

روز گذشته یک شهروند اهل میاندوآب به نام تراب- ت در زندان ارومیه اعدام شد. این شهروند که از حدود 5 سال پیش در زندان به سر می برد به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر توسط دادگاه به اعدام محکوم شده بود که این حکم روز گذشته در زندان ارومیه به اجرا درآمد. گفتنی است همسر این شهروند نیز هم اکنون در زندان بسر می برد.


تعلیق فعالیت خبرگزاری زنان

سایت آینده نیوز: فعالیت خبرنگاران و پرسنل خبرگزاری زنان ایران (iwna.ir) توسط مدیریت به حال تعلیق درآمد. شنیده ها حاکی از اخراج سه کارمند این خبرگزاری است و فعالیت بقیه کارمندان و خبرنگاران آن تا اطلاع ثانوی در حالت تعلیق است. به گفته یک منبع آگاه، علت تصمیم ناگهانی مدیریت مبنی بر تعطیلی موقت، اختلاف مدیریت و رئیس هیئت مدیره خبرگزاری است. صفحه اصلی خبرگزاری زنان ایران از صبح چهارشنبه به روز نشده و آخرین اخبار آن مربوط به ۳۰ آذر ۸۹ است. لازم به ذکر است در حال حاضر خبرگزاریها و سایتهای مختلفی در حال فعالیتند که به رغم عدم تاثیر در کشور، در حال فعالیتند و نکته منفی آنجاست که برخی از اینها با بودجه بیت المال اداره می شود.


کانون زندانیان سیاسی ایران(در تبعید)

حبیب الله لطیفی پور، زندانی سیاسی کرد در آستانه اعدام قرار گرفت

رژیم جمهوری اسلامی در ادامه جنایات خود، قصد دارد حکم اعدام حبیب الله لطیفی پور، زندانی سیاسی کرد را روز یکشنبه پنچم دی ١٣٨۹ به اجرا در آورد. به گزارش روانیوز، دستگاه سلاخی قضایی رژیم جمهوری اسلامی اول دیماه به صالح نیکبخت وکیل مدافع حبیب الله لطیفی پور اطلاع داده که حکم اعدام این زندانی سیاسی را روز یکشنبه به اجرا در خواهد آورد.

ایرانیان آزادی خواه، مردم آزاده جهان

رژیم جمهوری اسلامی، طی سی و یک سال حکومت ننگین اش، بی وقفه به کشتار مخالفان سیاسی و عقیدتی خود پرداخته و سرنوشت مختوم خود را با چوبه دار و میدان تیر گره زده است. جانیان حاکم برایران، برای ماندن در قدرت به هرجنایتی دست می زنند. آنان بدون زندان، بدون شکنجه و سرکوب و اعدام یک روز هم دوام نخواهند آورد. برای مقابله با بحران های اجتماعی و سیاسی و برای به عقب راندن توده مردم ناراضی، به انتقام از آن ها، فرزندان اسیرشان را در زندان ها به قتل می رسانند. در دهه شصت، قبل و بعد از آن نسلی از بهترین فرزندان مردم ایران را در سیاهچال های خود به قتل رساندند و سال گدشته به انتقام شورش مردم، معلم انقلابی فرزاد کمانگر و چهار زندانی سیاسی دیگر را به جوخه اعدام سپردند. هفته پیش، یازده جوان بلوچ را به انتقام از یک حرکت کور به دار آویختند و اکنون در ادامه انتقام گیری از مردم، به ویژه برای جلوگیری از نارضایتی های اجتماعی به دنبال اجرای حذف یارانه ها، می خواهند حبیب الله لطیفی پور زندانی سیاسی کرد را اعدام کنند.

جان ٩ زندانی سیاسی دیگر محکوم به اعدام؛ حبیب‌الله گلپری پور، زینب جلالیان، محمدعلی صارمی، جعفر کاظمی، محمدعلی حاج آقائی، احمد دانشپور مقدم، محسن دانشپور مقدم، عبدالرضا قنبری و جواد لاری که در زندان های مهاباد، دیزل آباد کرمانشاه و اوین اسیر هستند، در خطر قرار دارد.

حبیب‏الله لطیفی پور در تاریخ یکم آبان ماه ۱۳۸۶ دستگیر شد. وی ۴ ماه در زندان انفرادی تحت شکنجه‌ های قرون وسطائی قرار گرفت. لطیفی پور در تاریخ ۱۰ تیرماه ۱۳۸۷ طی یک "محاکمه" چند دقیقه ای در شعبه اول بیدادگاه انقلاب اسلامی سنندج به اتهام" اقدام علیه امنیت ملی و نظام" به اعدام محکوم شد.

هر اعدامی را که رژیم به اجرا در می آورد، یک مردم را اعدام می کند. این پیام رژیمی جنایت کار به مردمی است که برای آزادی و رهائی جامعه شان از وجود منحوس آن مبارزه می کنند.

کانون زندانیان سیاسی ایران(در تبعید) همه گان را به اعتراض علیه اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی پور فرا می خواند. کانون زندانیان سیاسی ایران(در تبعید) برای لغو مجازات اعدام مبارزه می کند و در عین حال معتقد است، مبارزه برای لغو اعدام و سایر قوانین ضدانسانی در ایران از مبارزه علیه تمامیت رژیم جمهوری اسلامی جدا نیست. تا زمانی که جمهوری اسلامی در قدرت است، توده مردم ایران شاهد قتل عزیزان شان به دست جانیان حاکم بر ایران خواهند بود.