خبرهای برگزیده- یکشنبه دوم آبان ١٣٨٩


تفتيش محل كسب و منزل يك شهروند بهايي ساكن ساري

خبرگزاری هرانا - ماموران امنیتی ساری به محل کسب یک شهروند بهایی مراجعه نموده و با حکمی دست نویس اقدام به تفتیش مغازه ایشان نمودند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، صبح روز چهارشنبه 28 مهر ماه 89 ماموران امنيتي به محل كسب ( موبايل فروشي ) يك شهروند بهايي ساكن ساري به نام اميد قنبري مراجعه كرده و با نشان دادن حكمي دست نويس – بدون مهر و امضا – پس از بستن مغازه و جلوگيري از ورود وخروج مشتريان ، شروع به تفتيش محل كردند . سپس به منزل نامبرده رفته و ضمن توهين به مقدسات مذهبي ايشان ، كتب و عكسهاي مذهبي همچنين كيس كامپيوتر ، سي دي ها ، سررسيدهاي مغازه و يك وصيت نامه كه توسط پيرمردي بهايي پيش ايشان امانت گذاشته شده بود را ضبط و با خود بردند .

قابل ذكر است اميد قنبري پيش از اين سه دفعه به اداره اطلاعات ساري احضار و مورد بازجويي قرار گرفته است .

بازداشت دو شهروند بهایی جهت اجرای حکم حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - دو شهروند بهايي ساكن مشهد به نام هاي "جلاير وحدت" و " سيما اشراقي" صبح روز يك شنبه 2 آبان ماه براي گذراندن محكوميت 5 ساله، خود را به دايره اجراي احكام مشهد معرفي كرده كه پس از بازداشت به زندان وكيل آباد مشهد منتقل شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، دو شهروند فوق الذكر به همراه هفت شهروند بهايي ديگر ساكن مشهد بر اساس پرونده اي مربوط به تابستان سال 1384 در سال گذشته در دادگاه انقلاب مشهد محاكمه شده بودند. این افراد به اتهام "فعاليت تبليغي عليه نظام"، "اقدام عليه امنيت داخلي از طريق فعاليت در تشكيلات بهايي"، "برگزاري اجتماعات غير قانوني" ، "تبليغ و جذب مسلمانان" و "نشر و توزيع سي دي و كتب بهايي" محكوم شدند كه برطبق راي دادگاه تجديد نظر استان خراسان پنج نفر از اين افراد به 5 سال و چهار نفر ديگر به گذراندن 2 سال حبس تعزيري محكوم هستند.

شایان ذکر است که هفت نفر از اين 9 شهروند بهايي به نام های داور نبيل زاده ، كاويز نوزدهي، هومن بخت آور، ناهيد قديري، نسرين قديري، سيما رجبيان و رزيتا واثقي از چند ماه پيش دوران محكوميتشان را آغاز كرده اند.


جامعه ‌شناسی، مطالعات زنان، حقوق... تعطیل!

گفته‌های اخیر مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی نشان می‌دهد با گذشت بیش از یک سال از انتخابات و حوادث پس از آن، پالایش رشته‌های علوم انسانی کم‌کم رنگ جدی‌تری به خود می‌گیرد. ***

رادیو آلمان: مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی اعلام کرد ۱۲ رشته علوم انسانی تا تابستان سال آینده بازنگری می‌شوند. همچنین ایجاد این رشته‌ها در دانشگا‌ه‌هایی که تا کنون فاقد آنها بوده‌اند نیز تا سال آینده متوقف خواهد شد.

ابوالفضل حسنی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در گفت و گو با خبرگزاری مهر اعلام کرد ۱۲ رشته علوم انسانی تا تابستان سال آینده مورد بازنگری قرار خواهند گرفت.

وی نام این رشته‌ها را چنین اعلام کرد: حقوق، مطالعات زنان، حقوق بشر، مدیریت، مدیریت فرهنگی و هنری، جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی، فلسفه، روانشناسی، علوم تربیتی و علوم سیاسی.

به گفته‌ی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی، این رشته‌ها باید با "اولویت‌های بومی و دین‌محوری" بازنگری شوند.

وی همچنین اضافه کرد: «دانشگاه‌هایی که این رشته‌ها را ندارند و می‌خواهند اقدام به راه‌اندازی آنها کنند باید اول صبر کنند تا طرح آمایش مبنی بر نیازسنجی آماده شود و ببینیم نیاز هست که این رشته‌ها در دانشگاه‌های متقاضی راه‌اندازی شوند یا نه».

به گفته‌ی آقای حسنی این رشته‌ها تا ۷۰ درصد بازنگری می‌شوند و این بازنگری شامل دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا خواهد بود اما متوقف شدن توسعه این رشته‌ها شامل دوره کارشناسی نیز می‌شود.

پیش‌زمینه پالایش علوم انسانی

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی پس از انتخابات پرمناقشه سال ۸۸ چندین بار درباره "خطر علوم انسانی غربی" صحبت کرده است.

وی در چهارم شهریور سال ۸۸، تحصیل حدود دو میلیون نفر از سه و نیم میلیون دانشجو در رشته‌های علوم انسانی را نگران‌کننده توصیف کرده و گفت که آموزش این علوم موجب "تردید در مبانی دینی و اعتقادی" می‌شود. وی از دولت، مجلس و شورای انقلاب فرهنگی خواست به این موضوع رسیدگی کنند.

کمی بعد، در اعتراف‌نامه‌ای که در رسانه‌های وابسته به حکومت به نام سعید حجاریان، از چهره‌های مشهور اصلاح‌طلبان منتشر شد، "یکی از عوامل ضایعات و صدمات به اموال عمومی در جریان انتخابات" تدریس نظریه‌های علوم انسانی معرفی گردید.

آیت‌الله خامنه‌ای در مهرماه سال گذشته یک بار دیگر تاكید كرد: «مبنای علوم انسانی غرب که در دانشگاه‌های کشور به صورت ترجمه‌ای تدریس می شود، جهان بینی مادی و متعارض با مبانی قرآنی و دینی است، در حالی که پایه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن جستجو کرد».

این مسئله‌ای بود كه آن روزها آیت‌الله مصباح یزدی نیز بر آن تاکید کرد و گفت: «حوادث اخیر به روشنی ضعف علوم انسانی در دانشگاه‌ها را برملا کرد چرا که تفکر براندازی نظام اسلامی محصول اندیشه اساتیدی است که از سالیان گذشته چنین تئوریسین‌هایی را تربیت كرده‌اند».

آیت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه نیز چندی پیش اعلام کرد که علوم انسانی غربی با آموزه‌های دین اسلام مغایرت دارد. به نقل از خبرگزاری‌های ایران، آقای لاریجانی تاکید کرده که اتکا بر علوم انسانی با پیش‌‌‌‌‌فرض‌های غیر الهی در کشوری اسلامی بی‌معناست.

بعد از این سخنان بود كه كمیته‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حداد عادل برای بازنگری در متون درسی تشكیل شد و پالایش علوم انسانی با اخراج و بازنشسته کردن زودهنگام اساتید مشهور این رشته آغاز شد.

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با طلاب و اساتید حوزه علمیه قم (پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۹) نیز یک بار دیگر مسئله علوم انسانی را به میان آورد و گفت: «این علوم انسانى‌اى كه امروز رائج است، محتواهایى دارد كه ماهیتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است. متكى بر جهان‌بینى دیگرى است، حرف دیگرى دارد، هدف دیگرى دارد. وقتى اینها رایج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت می‌شوند و همین مدیران مى‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سیاسى داخلى، خارجى، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند».

گفته‌های اخیر مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی نشان می‌دهد با گذشت بیش از یک سال از انتخابات و حوادث پس از آن، پالایش رشته‌های علوم انسانی کم‌کم رنگ جدی‌تری به خود می‌گیرد.

------------------------------------------------------------------

افزایش احکام وحشیانه قطع دست در جمهوری اسلامی

به گزارش رسانه های حکومتی، دستگاه قضائی رژیم اسلامی روز جمعه دست یک نفر دیگر را در زندان مرکزی يزد قطع کرده است. اتهام این مرد 32 ساله سرقت عنوان شده است.

اين حکم وحشیانه با تاييد ديوانعالی رژیم اسلامی در مقابل چشم زندانیان ديگر به‌ اجرا در آمده است.

صدور احکام بیرحمانه قطع عضو و اجرای آن در جمهوری اسلامی در ماههای اخیر افزایش یافته است.

طی سه ماه اخیر دستکم 9 مورد حکم قطع دست در شهرهای ملایر، همدان، مشهد، اهواز و یزد به اجرا گذاشته شده و یک حکم دیگر نیز هفته گذشته در تهران صادر شده است.

همه قربانیان این مجازات وحشیانه جوان هستند از جمله جوان 21 ساله ای که در تهران به اتهام دزدیدن مقداری شکلات از یک قنادی به قطع دست محکوم شده است.

دادستان رژیم اسلامی در مشهد هنگام اجرای حکم قطع دست یک جوان نگون بخت گفته بود، این آخرین حکم نیست که اجرا می ‌شود و در آینده نیز دست سارقانی که شرایط سرقت مستوجب قطع ید را داشته باشند، قطع خواهد شد.


یک روزنامه نگار به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

سایت آفتاب: مهسا امرآبادی، روزنامه‌نگار و همسر مسعود باستانی روزنامه‌نگار زندانی، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

امرآبادی به اتهام اقدام تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه و گزارش‌، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اشد مجازات محکوم شد.

امرآبادی خرداد سال گذشته، بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری بازداشت و پس از دو ماه و نیم با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

اتهامات این روزنامه‌نگار اقدام تبلیغی علیه نظام و توهیم به رییس‌جمهوری عنوان شده بود که دادگاه انقلاب وی را از اتهام توهین به رییس‌جمهوری تبرئه کرد.

گفتنی است مسعود باستانی همسر امرآبادی بیش از یک سال است که در زندان به‌سر می‌برد و دادگاه وی را به ۶ سال زندان و پرداخت ۳۶ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرده است.


آيت الله خامنه ای: روحانيت نيروهايی را تربيت کند که توانايی جهت دهی فرهنگی در آموزش و پرورش را داشته باشند

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز شنبه گفت روحانيت و حوزه علميه بايد نيروهايی را تربيت کنند که توانايی تأثيرگذاری و جهت دهی، به گفته او « صحيح فرهنگی » در آموزش و پرورش را داشته باشند.

پيشتر، مقام های جمهوری اسلامی ايران بارها بر لزوم تجديد نظر در نظام آموزش و پرورش تاکيد کرده و گفته اند: افسران جنگ نرم و روحانيون برای آمادگی دانش آموزان برای رويارويی با آنچه که آنها « توطئه های دشمن » ناميدند، به مدارس اعزام خواهند شد.


قتل يكی ديگر از زندانيان در زندان ديزل آباد كرمانشاه

كانون حمايت ازخانواده هاي جان باختگان و بازداشتي ها:

در پي خط قتل وكشتار زندانيان بي دفاع سياسي توسط باندهاي مافيايي مامور شده رژيم ديكتاتوري در زندانها ، يكي ديگر اززندانيان بي دفاع در زندان ديزل آباد كرمانشاه به شهادت رسيد . پيمان خنجري 30 ساله و اهل قصر شيرين كه مدت 9 سال درزندان ديزل آباد كرمانشاه بسر برده و از بيماري هاي بسياري كه طي مدت اسارتش در زندان به آن مبتلا شده بود رنج ميبرد توسط ضرب و شتم شديد مزدوران بخدمت گرفته شده مسئولين زندان ديزل آباد ، بشدت مضروب و مجروح شده و بدليل عدم رسيدگي به جراحتهاي سنگينش روز 19 مهرماه جانش را ازدست داد . اين خبر كه بتازگي از ايران بدست ما رسيده است نشان ميدهد كه رژيم ديكتاتور تا چه حد كينه از زندانيان بي دفاع در دل دارد كه حتي در دوران اسارت عليرغم شرايط بشدت غير انساني و ضد حقوق بشري كه درزندانهاي خود بويژه در شهرستانها بر آنان اعمال ميكنند بازهم آنها را بحال خود رها نميكنند و توسط باندهاي مافيايي خود در زندانها كه از بين زندانيان عادي محكوم به اعدام انتخاب شده و با تطميع وتهديد آنان ، زندانيان بي دفاع سياسي را مورد حمله وهجوم دسته جمعي قرار ميدهند و آنان را بقصد كشت مي زنند و بعدازآن هم بهداري زندان با عدم رسيدگي كار ناتمام آنها را تمام ميكنند و زنداني بي دفاع جان خود را ازدست ميدهد . پيمان خنجري به رغم آن كه طي 9سال اسارتش, بارها براي مصاحبه تلويزيوني تحت شديدترين شكنجه ها و فشارهاي روحي و جسمي قرار گرفت, اما حاضر به همكاري با رژيم ديكتاتوري نشد و به همين خاطر وي همواره مورد غضب و كينه شكنجه گران قرار داشت. رژيم آخوندي براي اعمال فشار بيشتر به اين زنداني سياسي او را در بند زندانيان عادي و معتادين به مواد مخدر و مبتلايان به بيماريهاي مهلك قرار داده بود. پدر ومادروخواهرو همسر خواهر او نيز توسط وزارت اطلاعات در كرمانشاه دستگير و سه سال را درزندان به اسارت گذراندند . كانون حمايت ازخانواده هاي جان باختگان و بازداشتي ها , توجه عموم مراجع بين المللي مدافع حقوق بشر, به ويژه كميسر عالي حقوق بشر و گزارشگران ويژه دستگيريهاي خودسرانه و شكنجه ملل متحد را به محكوم كردن اين جنايتهاي وحشيانه و اقدام فوري براي نجات جان زندانيان از جمله اعزام يك تيم حقيقت ياب بين المللي براي تحقيق پيرامون زندانهاي ايران فرا مي خواندو خواستار اقدام فوري وعملي جهت وادار كردن اين رژيم به رعايت قوانين بين الملي حقوق زندانيان مي باشد . مردم ايران هر اقدام عملي عليه متوقف كردن شكنجه و كشتار زندانيان را بياد خواهند داشت و در فرداي ايران آزاد از آن قدرداني خواهند نمود .


هشدار نسبت به تخلیه آرام کشور از ذخایر انسانی

سایت عصرایران: نیروی انسانی متفکر و کارآمد، مهم ترین نیاز جوامع امروز برای پیشرفت و توسعه است؛ این نکته ای است که کشورهای غربی، از سالها پیش بدان وقوف کامل یافته و از این رو، همواره در صدد جذب نخبگان سایر ممالک بوده اند و هستند.

این موضوع، درباره ایران نیز به طور ملموس قابل بحث است. ایران، از سالها پیش در زمره کشورهای مهاجر فرست قرار داشته است و بسیاری از دانشمندان و متخصصان ایرانی هم اکنون در آمریکا، اروپا و استرالیا مشغول تولید علم و خدمت به مردم کشورهای میزبان و در مقیاس وسیع تر، در حال خدمت به بشریت هستند.

البته ذکر این که در ایران مشکلی داریم به نام فرار یا مهاجرت مغزها چیزی جز تکرار مکررات نیست و اساسا قصد نداریم در این باب تکراری و تکدرزا قلم بزنیم ، بلکه این نوشتار نگاهی به موج جدید مهاجرت ها دارد که از سوی ایران به سمت کشورهای توسعه یافته صنعتی در حال جریان است.

اگر تا پیش از این، تنها نخبگان علمی و متخصصان زبده رشته های خاص دانشگاهی هدف جذب کشورهای دیگر بودند و مدام می شنیدیم که فلان پزشک، فلان برنده مسابقات علمی، فلان مخترع و... از کشور رفت ، اینک، علاوه بر اینکه همان روند مهاجرت نخبگان برتر علمی همچنان ادامه دارد - و حتی در مواردی تشدید نیز شده است - شاهد خروج مستمر تکنسین ها و افراد دارای مهارت های کاری هستیم.

به عنوان مثال اگر نگاهی به فهرست مهارت هایی که کشور مهاجرپذیری مانند کانادا بدان نیاز دارد و صاحبان این مهارت ها را دعوت به مهاجرت و شهروندی می کند بیندازید، خواهید دید که تنها نخبگان خاص علمی نیستند که درهای این کشور، به رویشان باز است بلکه از تکنسین برق و جوشکار گرفته تا پرستار و فیزیوتراپیست و لوله کش ها نیز دعوت می کنند به این کشور مهاجرت نمایند و البته نظایر این وضعیت درباره بسیاری از کشورهای مهاجر پذیر نیز صادق است.

از این رو ، با توجه به شرایط مهاجرفرستی ایران- که همگان بر علل آن وقوف دارند- وضعیت حاضر را به طور مختصر می توان چنین تشریح نمود که تا دیروز، فقط مهاجرت مغزها را داشتیم و امروز مهاجرت دست ها نیز بدان افزوده شده است.

بدیهی است استمرار این روند به تهی شدن تدریجی کشور از ذخایر انسانی اش منجر می شود و البته منظور از ذخایر انسانی در اینجا، مغزهای متفکر به علاوه نیروهای کارآمد و ماهر است. طبیعی است وقتی توانمندی های فکری و عملی یک کشور با چنین چالشی مواجه شود، جای خالی متفکران و متبحران را نیروهای کم دانش و بی مهارت پر می کنند و نتیجه فاجعه بار چنین وضعی نیز کاملا قابل پیش بینی است.

البته بدیهی است که ایجاد محدودیت ها و ممانعت های فیزیکی و قانونی برای جلوگیری از مهاجرت نیروهای کارآمد کشور، چاره کار نیست بلکه باید زیرساخت های جامعه به گونه ای اصلاح شوند که یک دانشمند یا یک تکنسین و نیروی مهارتی اساسا نیازی به مهاجرت احساس نکند که البته رسیدن به چنین نقطه ای عزمی راسخ و برنامه ریزی مبتنی بر واقع گرایی می خواهد.

"استمرار خروج مغزهای متفکر از کشور و افزوده شدن مهاجرت دستهای ماهر بر آن"، زنگ خطری است که به عنوان یک رسانه میهن دوست به صدایش درمی آوریم تا شاید گوش شنوایی برای آن پیدا شود ... شاید!

-----------------------------------------------------------------

بازجويی از استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران

خبرگزاری هرانا - بنا بر اظهار برخی از دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران روز سه شنبه هفته گذشته دکتر سید حسین سیف زاده از اساتید برتر علوم انسانی دانشکده حقوق دانشگاه تهران به حراست دانشگاه فرا خوانده شده و به مدت سه ساعت و نیم توسط ماموران وزارت اطلاعات بازجویی شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این بازجویی همراه با توهین و تحقیر به این استاد برتر دانشگاه بوده و موضوع بازجویی بررسی مطالب درسی مطرح شده در کلاس توسط دکتر سیف زاده بوده است.

بنا بر شنیده ها این مطالب توسط اعضای بسیج دانشجویی دانشکده حقوق جمع آوری و در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته است، دکتر سیف زاده در پایان بازجویی از ماموران خواسته است که از مسئولین دانشگاه تهران بخواهند تا وی را بازنشسته کنند تا وی از فضای امنیتی به وجود آمده در این دانشکده رها گردد.

همچنین شنیده شده است که این استاد در کلاس درسی خود عنوان نموده است که تا وقتی که بالاجبار باز نشسته نشود به تدریس در این دانشگاه و وظیفه ملی و میهنی خود ادامه خواهد داد

دکتر سید حسین سیف زاده دارای مدرک دكتراى علوم سیاسى از دانشگاه سانتاباربارا كالیفرنیا و فوق دكتراى علوم سیاسى از دانشگاه هاروارد می باشد. وی تا کنون 22 کتاب تالیف و 172 مقاله فارسی – انگلیسی به رشته تحریر در آورده است .

شایان ذکر است که پیش از ایشان بسیاری از اساتید دانشکده حقوق دانشگاه تهران باز نشسته و یا با فشارهای امنیتی به وجود آمده از کشور خارج شده اند.


عربده کشی در مجلس؛ این چه وضع اداره کردن مجلس است

سایت آفتاب: محمدمهدی مفتح نماینده رزن درجلسه علنی امروز مجلس با حضور در جایگاه هیأت‌رئیسه داد و فریاد کشید و نظم مجلس برای لحظاتی به هم ریخت.

به گزارش جام‌جم آنلاین، ادامه بررسی طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی در دستور کار امروز یکشنبه جلسه علنی قرار داشت.

هنگام بررسی ماده 62 این طرح، زمانی که جهانبخش محبی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس در حال قرائت این ماده برای تصویب در مجلس بود، مفتح اعلام کرد که برای ماده 62 پیشنهاد حذف دارد. در این لحظه ابوترابی از اعضای هیأت‌رئیسه مجلس سوال کرد که آیا آقای مفتح پیشنهاد حذف این ماده را ارائه کرده‌اند؟ که محبی نیا در پاسخ گفت: پیشنهاد حذفی در این ماده به دست ما نرسیده است.

محبی‌نیا اضافه کرد: اگر شما پیشنهاد حذف دادید، خودتان زحمت نمی کشید بیایید جایگاه هیأت‌رئیسه تا ما آن را ثبت کنیم.

در این لحظه محبی نیا شروع کرد به قرائت ماده 62 این لایحه.

اما مفتح به جایگاه هیأت رئیسه مجلس رفت و به بحث و جدل با محبی نیا پرداخت.

مفتح خطاب به محبی‌نیا گفت:مجلس کارمند دارد و ما نباید این پیشنهادها را به شما بدهیم بلکه کارمندان باید بیاورند و من در حال مطالعه هستم.

بحث و جدل میان مفتح و محبی‌نیا بالا گرفت. محبی نیا تاکید می‌کرد که مفتح پیشنهاد خود را نفرستاده است و در صحن مجلس با صدای بلند گفت: به علی قسم که مفتح پیشنهاد حذف ماده 62 را ثبت نکرده است.

در این لحظه مفتح با صدای بلند به انتقاد از هیأت رئیسه پرداخت و گفت؛ این چه وضع اداره کردن مجلس است.

بعد از این اظهارات مفتح، محمدحسن ابوترابی فرد که اداره جلسه را بر عهده داشت با ورود به این بحث و جدل ضمن انتقاد از رفتار مفتح، گفت: ما انتظار نداریم از دوستان در جایگاه هیأت‌رئیسه مجلس مقداری خارج از اصول بحث‌ها را مطرح کنند اگر کار فشرده است، نباید مانع آن شود.

ابوترابی ادامه داد: بعد از نطق نمایندگان در صحن مجلس پیشنهاد حذف مفتح را پیگیری می‌کنم.

رفتار مفتح در جایگاه هیأت رئیسه مجلس مورد اعتراض دیگر اعضای هیأت‌رئیسه و نمایندگان مجلس واقع شد.


قیمت محصولات کشاورزی افزایش می‌ یابد

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال با تلاش کشاورزان و همکاری دولت و علی‌رغم خشکسالی در 7 شهر کشور به خودکفایی در تولید گندم رسیدیم، گفت: در شرایط کنونی قیمت جهانی نفت رو به افزایش است و قیمت محصولات کشاورزی نیز متاثر از آن افزایش می‌یابد.

به گزارش مهر، صادق خلیلیان امروز یکشنبه در مراسم رونمایی از 4 دستاورد تحقیقاتی کشاورزی که با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه پشتیبانی نظام بانکی از بخش کشاورزی در برنامه چهارم 25 درصد از سهم تسهیلات بانکی را شامل می شود، گفت: با این حال تنها 17 و 18 درصد آن محقق شده است.

وی افزود: کشاورزان و تولید کنندگان بخش کشاورزی برای واحدهای تولیدی خود نیازمند نقدینگی و سرمایه در گردش هستند تا برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود مجبور به پیش فروش محصولات کشاورزی با قیمت کم به واسطه ها نباشد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به امنیت سرمایه گذاری با توسعه نظام بیمه کشاورزی، گفت: در سالهای اخیر بیمه محصولات کشاورزی رشد مناسبی داشته و اعتبارات بیمه به بیش از 11 برابر رسیده است که باید برای حمایت از کشاورزان بیش از توسعه یابد. خلیلیان افزود: در سالجاری 650 میلیارد تومان به بیمه محصولات کشاورزی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به ضرورت همکاری میان بازار و کشاورزان، اظهار داشت: بازار باید محصولات کشاورزی را مورد پشتیبانی قرار دهد تا کشاورز انگیزه خود را برای تولید از دست ندهد؛ در واقع نیاز دو طرفه ای میان کشاورز و بازار وجود دارد که باید مورد توجه تنظیم کنندگان بازار قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: وزارتخانه هم برای افزایش تولید و تامین نیاز بازار سیاستهایی را برای افزایش تولید در واحد سطح همزمان با افزایش کیفیت پیگیری می کند.

خلیلیان با اشاره به خودکفایی در تولید گندم، گفت: در شرایط کنونی قیمت جهانی نفت رو به افزایش است و قیمت محصولات کشاورزی نیز متاثر از آن افزایش می یابد، بدین ترتیب خودکفایی به خصوص در زمینه گندم بسیار مورد اهمیت است.

وی افزود: در سالهای گذشته برای تامین هر تن گندم از خارج از کشور 400 دلار پرداخت می شد که خوشبختانه امسال با تلاش کشاورزان و همکاری دولت و علی رغم خشکسالی در 7 شهر کشور به خودکفایی در گندم رسیدیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش کشاورزی علاوه بر نوسان بازار باید با شرایط اقلیمی نیز روبرو باشد، افزود: بخش کشاورزی با مشکلات خشکسالی، سرما و آفات روبرو است که برای گذر از این شرایط و تامین نیازهای روزمره کشور بخشهای تحقیقاتی باید با سرعت بیشتری به کار خود ادامه دهند و دستاوردهای جدید را در اختیار کشاورزان بگذارند.

خلیلیان تصریح کرد: امروزه نیازمند سرعتی بیشتر برای جبران عقب ماندگی ها در بخش کشاورزی هستیم.


دیدار بسیجیان قم با خامنه ای؛ بازسازی صحنه غدیرخم

صدا و سیمای رژیم: هزاران نفر از بسیجیان استان قم امروز - یکشنبه - با مقام معظم رهبری دیدار کردند. سازمان بسیج همچنین در نظر دارد طی یک نمایش 120 هزار نفری، صحنه غدیرخم را بازسازی کند.

مصطفی زباغ مشاور سازمان اردویی و گردشگری سازمان بسیج مستضعفین در گفتگو با فارس، با بیان اینکه سازمان بسیج مستضعفین در نظر دارد به مناسبت عید غدیرخم طی جشنی صحنه غدیر را بازسازی کند، در خصوص نحوه اجرای آن گفت: این نمایش با شرکت 120 هزار نفر از بسیجیان و مردم قم در منطقه پشت کوه خضر واقع در شمال‌شرق شهر قم برگزار می‌شود.

زباغ با بیان اینکه حدود 4 ماه است که کار برروی این پروژه آغاز شده است، تصریح کرد: برای اجرای این نمایش از نظرات و رهنمودهای علما و مجتهدین نیز استفاده کرده‌ایم.

مدیر اجرایی پروژه نمایش غدیر خم ادامه داد: به دلیل وسعت این نمایش تصمیم گرفته شد تا یک فیلم تلویزیونی با کارگردانی مجید شفیع‌زاده از این پروژه تهیه و از طریق صداوسیما پخش شود.

زباغ در پایان اظهار داشت: سازمان اردویی و گردشگری بسیج مجری برگزاری این مراسم و اجرای نمایش بزرگ غدیر است.

خامنه ای: در سالهای اخیر مسئولان از جنس مردم هستند

سخنان امروز خامنه ای در جمع بسیجیان در قم؛ صدا و سیمای رژیم: حضرت آیت الله خامنه ای بسیجیان را به مجاهدت بیش از پیش با نفس و جهاد اکبر توصیه کردند و درخصوص چگونگی تحلیل و درک صحیح قضایا افزودند: یکی از راههای فهم درست قضایا این است که ببینیم دشمن، چه برنامه و دستور کاری را دنبال می کند.

ایشان خاطرنشان کردند: امروز یکی از خطوط اصلی برنامه کاری دشمن در چارچوب جنگ نرم، وارونه جلوه دادن واقعیات کشور است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تبلیغات پرحجم و گسترده دشمن برای دگرگون نشان دادن صحنه واقعی ایران اسلامی، تأکید کردند: این موضوع نشان دهنده ضعف دشمن و کم آوردن اودر مقابل حرکت عظیم و پرشتاب ملت و مسئولان در مسیر پیشرفت و موفقیت های گوناگون است.

حضرت آیت الله خامنه ای به تبلیغات دشمن درخصوص موضوعات و شرایط اقتصادی کشور اشاره کردند و افزودند: در این تبلیغات تلاش می شود تا فضای اقتصادی کشور، مأیوس کننده و رو به بن بست جلوه داده شود در حالیکه واقعیت برخلاف آن است.

ایشان با اشاره به تکرار تبلیغات دشمن از جانب عده ای در داخل افزودند: برخی افرادی که در فتنه سال گذشته امتحان خود را دادند، قبل از برگزاری انتخابات، سخن از سالی سخت و تاریک از نظر اقتصادی برای مردم سر می دادند، در حالیکه همه دیدند، سال 88 چنین سالی نبود.

رهبر انقلاب اسلامی تبلیغات برای وارونه جلوه دادن واقعیات نظام اسلامی را شیوه سی ساله دشمن خواندند و تأکید کردند: البته این تبلیغات در سالهای اخیر بیشتر شده است زیرا مسئولان و دولت شعارهای انقلاب را پررنگ تر و جدی تر مطرح می کنند و خط امام (ره) و انقلاب اسلامی و کار برای مردم بسیار برجسته است.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در سالهای اخیر مسئولان از جنس مردم هستند ومردم نیز همین احساس را دارند و این موضوع برای مخالفان نظام اسلامی خوشایند نیست.

ایشان درخصوص سیاست خارجی نیز خاطرنشان کردند: در تبلیغات مخالفان نظام اسلامی و سخنان برخی اصحاب فتنه گفته می شد، ایران در دنیا ذلیل و بی آبرو شده است در حالیکه امروز آبروی جمهوری اسلامی ایران در میان ملتهای دنیا نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش هم یافته است.


حلقه‌ های ادبی در حال نابودی است

ایلنا: شاعر نمي‌تواند پشت يك ژست فكري پنهان شود. من به كشف و شهودهاي دروني‌ام ايمان داشتم و با كانديداتوري در انتخابات مجلس، مي‌خواستم سياست را به خدمت ادبيات و هنر در بياورم. محمدسعيد ميرزايي(غزل‌سرا) معتقد است؛ كم تحركي در ارائه‌ي غزل مدرن كه در دهه‌ي هفتاد به اوج خود رسيده بود، به دليل به بن بست رسيدن اين جريان نيست بلكه اين وضعيت از كاهش يافتن فضاهاي ادبي و محدوديت‌هاي رسانه‌اي بوجود آمده است. ميرزايي در گفتگو با خبرنگار ايلنا، جريان غزل مدرن را يك جريان شاخص در ادبيات معاصر ايران خواند و افزود: در دهه‌ي هفتاد بستر مناسبي در جامعه وجود داشته كه شاعران و فعالان در اين جريان از امكانات و پشتوانه‌هاي نقد و ارائه آثار در سطح گسترده برخوردار بودند و اين بهترين عامل موفقيت در آن دوره بود. وي ضمن اشاره به لزوم و اهميت ژورناليست در حوزه‌ي ادبيات، گفت: نكته ديگري كه وجود دارد اين است كه در دهه‌ي هفتاد جريان غزل مدرن ازسوي ژورناليست‌ها و مطبوعات و رسانه‌ها، مورد توجه قرار داشت و هر رسانه‌اي بخشي قابل توجهي از فضاي كاري‌اش را به ادبيات اختصاص مي‌داد. به‌عنوان مثال حتي روزنامه اطلاعات يك صفحه را به آقاي غزوه سپرده بود و در آن اشعار و مقالات روز ادبيات ايران منتشر مي‌شد. در چنين بستري طبيعي بود كه ضرورت جرياني همچون غزل مدرن در سطح اول توجهات جامعه به ادبيات قرار داشت و اين موقعيت شور و اشتياق مضاعفي را به فعالان اين جريان منتقل مي‌كرد. اين شاعر معتقد است اين بستر در دهه‌ي هشتاد به مخاطره افتاد و امروزه خلأ آن كاملاً محسوس است. وي در اين باره افزود: امروزه هيچ جريده و نشريه‌اي نيست كه به طور اخص آئينه‌دار جريان‌هاي اصيل ادبي ايران باشد و آنها را به جامعه منعكس كند. از طرفي چنين خلايي باعث شده بخش عمده‌اي از فعالان حوزه‌هاي ادبي؛ فعاليت خود را به فضاهاي سايبر و مجازي انتقال دهند كه البته من به اين فضاها اعتقادي ندارم چون در طي سال‌هاي اخير تحرك چشمگيري را در حوزه شعر در آنها نديده‌ام. ميرزايي اضافه كرد: نبود فضاي مطبوعاتي به عنوان پل ارتباط بين يك جريان ادبي و مخاطبان، باعث شده كه در وهله نخست ضرورت و توجهات نسبت به اين جريان‌ها كاهش يابد و دورنماي موردنياز براي نقد و قضاوت دراختيار آنان قرار نگيرد. وي همچنان به غزل اعتقاد دارد و معتقد است؛ هنوز ظرفيت‌هاي نامكشوفي در غزل وجود دارد كه ما از آن بي‌بهره‌ايم. او ضمن اشاره به نظرات برخي از منتقدين مبني بر اينكه غزل شعر آينده ايران نيست، گفت: اين گونه اظهارنظرها در همان دهه هفتاد نيز وجود داشت اما غزل مدرن اتفاق افتاد و مسير خود را در بين مخاطبان پيدا كرد. به نظر من تماميت غزل به عنوان يك قالب شعري پذيرفته شده است و نبايد وجود چنين قالبي را ولو با محدوديت‌هاي فرميك و كلاسيك آن انكار كنيم. اين غزلسرا ادامه داد: غزل مدرن با تولد و شيوع خود پيشنهادات زيادي را به غزل ارائه كرد و ما امروزه حتي در آثار غزلسرايان شاخص كه از نسل‌هاي پيشين ما مي‌آيند، نمود پيشنهادات خود را مي‌بينيم. بنابراين بايد تاثيرات غزل مدرن را در سطحي گسترده موردنظر داشته باشيم. وي معتقد است كه اين پيشنهادات برگرفته از ظرفيت‌هاي داخلي غزل بوده و از خارج به آن اضافه نشد. او مي‌گويد آنچه در مقام نخست بايد به آن توجه داشت، اين است كه ما بايد خوانشي مدرن به قالب‌هاي كلاسيك داشته باشيم تا ظرفيت‌هاي جديد آن را كشف كنيم. ميرزايي معتقد است جريان غزل مدرن نياز به فضا و بستر مناسبي دارد تا حيات‌اش را مورد آسيب‌شناسي قرار داد و كم و كيف طي طريق آن را در طول اين سال‌ها بررسي كرد. وي در اين باره گفت: آنچه ما در ابتدا در غزل مدرن درپي آن بوديم، رسيدن به متني عميق و دور از دسترس بود و خود من سعي كردم با فاصله گرفتن از فضاهاي سانتي‌مانتال به اين موفقيت برسم. وي درخصوص برخي از آثار شاعران جوان هم‌دوره خودش اظهار داشت: متاسفانه برخي از دوستان غزل را به سمت ساده نويسي صرف پيش مي‌برند. اين به نظر من يك نوع پس‌رفت است. همچنين برخي از شاعران بيت به بيت غزل مي‌سازند و براي هر بيت به صورت مجزا پيشتر فكر مي‌كنند. ما دنبال اين نبوديم. ما مي‌خواستيم مخاطب را با يك متن زنده، پويا و جاري مواجه كنيم و او با خودش سطر به سطر آن به اين باور پيوسته دست پيدا كند. اين شاعر در ادامه‌ي انتقادات خود به برخي از زير جريان‌هاي غزل مدرن اضافه كرد: در يك دوره‌اي بسياري از شاعران به تكرار و تقليد از يكديگر رسيدند و اين باعث شد كه مخاطبان جدي غزل، دل‌زده شوند. اما من ايمان دارم كه اين جريان ادامه پيدا مي‌كند. چنانكه آمار آثار منتشر شده در حوزه‌ي شعر و تعدد مجموعه‌هايي كه در قالب غزل به چاپ مي‌رسند، گواهي اين مدعاست. وي ضمن بيان اين مطلب كه ثبت شدن تجربيات تازه در جامعه‌ي ادبي، نياز به زمان بيشتري دارد، ادامه داد: غزل مدرن تا به امروز به‌عنوان يك جريان نو و شناخته شده است و در گفتمان جامعه به نوعي نوگرايي معروف است. اما نبايد فراموش كنيم كه ويژگي‌هاي نهادينه شده در غزل باعث مي‌شود كه به ناچار با ساختارهاي كهن در اين قالب درگير شويم و اين وضعيت را ايجاد مي‌كند كه شباهت‌هاي زيادي به پسامدرن دارد. خالق مجموعه «مرد بي‌مورد» افزود: يك روزگاري در مجلات بحث بر سر اين بود كه آيا غزل شعر زمانه ماست يا نه؟ برخي معتقد بودند، ادامه دادن غزل، پس از نيما نوعي لج‌بازي كردن است. اما هيچ كسي باور نمي‌كرد اين فرم‌ها مبتني بر قواعد فرميك غزل، با اين كيفيت اجرا شوند و مورد توجه خيل گسترده‌اي از مخاطبان قرار گيرند. وي با اشاره به تاثير دوباره به فراهم‌سازي فضاي نقد و رسانه‌اي براي ادبيات زمانه‌مان، از كاهش يافتن حلقه‌هاي ادبي كه از زمان صفويه در ايران باب شده بودند، اظهار نگراني كرد و گفت: ما دركنار آسيب‌شناسي و بررسي‌هاي تئوريك ادبي، بيشتر از همه نياز به فضاهايي داريم كه شاعر به صورت بلاواسطه و دركنار همكاران خود شعرش را بخواند و تاثيرات آن را ببيند. همانطور كه قباني(شاعر سوري) گفته بود من تاثيرات شعرم را در چهره‌ مخاطبانم جستجو مي‌كنم. ميرزايي در پاسخ به اين سوال كه آيا غزل مدرن توانسته جوابگوي خاستگاه‌هاي اجتماعي باشد يا نه؟ گفت: اين بحث يك بحث بنيادي است. بايد به خاطر داشته باشيم كه اصلاً تولد جريان نو با نيما، برخواسته از خاستگاه‌هاي اجتماعي بود. غزل مدرن نيز يك جريان نو است و بايد در تقابل نزديكي با اجتماع حركت كند. البته غزل مدرن در يك دوره‌اي نياز داشت بيشتر به فرم خود بيانديشد و پيكره خود را تكميل كند اما قطعاً اين جريان در آينده، بايد به مسائل اجتماعي و دغدغه هاي اقشار جامعه توجه كند، الا نمي‌تواند ماندگار شود. وي در ادامه در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اينكه آيا موقعيت فرميك غزل، نوعي خاصي از نگرش و جهانبيني را ازسوي شاعر برمي‌تابد، پاسخ منفي داد و گفت: بيشتر آنچه كه در اين ساختار وجود دارد، برگرفته از ذات موسيقايي زبان فارسي ماست. زيرا زبان فارسي، ذاتاً آهنگين است. نكته ديگر منعطف بودن زبان فارسي است كه قابل توجه است زيرا ما مي‌توانيم به راحتي اركان جمله را برون از دست دادن امكاني خاصي جابجا كنيم. اين شاعر ضمن بيان اين مطلب كه شاعري كه بي‌وزن هم مي‌نويسد، در گروي وزن است ادامه داد: من معتقدم در زمانه، غزلسراياني درحال سرايش شعر هستند كه آثارشان قابليت انعكاس در سطح جهاني را دارد. البته اين امر با يك نهضت در حوزه ترجمه ميسر خواهد شد. ضمن اينكه به نظر من هر شاعري ابتدا بايد از ناحيه زبان خود (زبان مادري‌اش) شاعر باشد. وي كه بعداز انتشار مجموعه «مرد بي‌مورد» حضور كمرنگ‌تري در حوزه نشر كتاب داشته و بيشتر به مسئوليت‌هايي كه در صدا و سيما به محول نشر، پرداخته درمورد خودش گفت: من در طول تمام اين سال‌ها غزل مي‌نوشته‌ام و تجربيات زيادي را كسب كرده‌ام. اما اگر بخواهم تمام اين تجربيات را در فضاي فعلي به چاپ برسانم چندان پذيرفتني نيست. ترجيح مي‌دهم پس از بازسازي جريان‌هاي ژورناليستي و فضاهاي نقد كتاب بعدي‌ام را منتشر كنم. ميرزايي ادامه داد: در طول اين سال‌ها بعضاً در برخي از جشنواره‌ها و به مناسبت‌هاي خاصي شعر خواني داشته‌ام، اما مطمئناً اين گونه آثار كه قالباً از اعتقادات شخصي من نشات گرفته‌اند، نمي‌توانند معيارهاي خوبي براي قضاوت كردن باشند. يكسري معتقد هستند من جريان غزل مدرن را رها كرده‌ام و بيشتر به شعر كلاسيك رجعت كرده‌ام، اما اين حقيقت ندارد و من منتظر فرصت‌هاي بعدي هستم. ميرزايي كه كانديداتوري در انتخابات مجلس هشتم را نيز در پرونده كاري خود دارد، در اين مورد گفت: در هر جاي دنيا ممكن است يك هنرمند تصميم بگيرد يكسري از ظرفيت‌هاي خفته خود را در حوزه سياست بكار گيرد. اما دغدغه اول من هميشه شعر بوده. اما يادمان باشد كه وظيفه هر شاعري پرداختن به حركت‌هاي متعهدانه و آزادي‌ بخش است. وي ادامه داد: شاعر نمي‌تواند خودش را از مسائل اجتماعي و سياسي كنار بكشد و تنها در پشت يك ژست هنري و فكري بماند زيرا با اين كار هيچ كمكي به مردم جامعه خود نكرده است. من معتقدم جسارت واقعي اين است كه براي خدمت به جامعه از هيچ امكاني، ولو حضور در حوزه‌هاي سياسي در صورت وجود قابليت‌هاي لازم، دريغ نكرد و من به كشف و شهودهاي دروني خود ايمان دارم. من مي‌خواستم سياست را در خدمت ادبيات و هنر بكار گيرم.


درگذشت استاد علينقلی منزوی

استاد علينقلی منزوي از مفاخر ملي ايران پس از سالها تلاش شبانه روزي در آستانه نودمين سالگي ديده از جهان فرو بست

اين فرزند شهير ايران زمين در سالها , تکاپوي خستگي ناپذير خويش بيش از يک صد و پنجاه مقاله و کتاب در زمينه ي فهرست نويسي , تصحيح , ترجمه و تاليف از خود به يادگار گذاشت که هر کدام در حکم نگين درخشاني در صحنه علم و ادب و فرهنگ اين سرزمين براي هميشه باقي خواهند بود

نامه هاي عين القضاه , احسن التقاسيم , تجارب الامم , معجم البلدان , و ده ها اثر ديگر از يادگار هاي گرانبهاي اوست

از ويژگي هاي منحصر به فرد اين استاد گرانمايه , حاشيه ها و پانوشتهايي است که در تصحيح و ترجمه نگاشته است

در طول بيش از هشت دهه تلاش فرهنگي خود هر چند همواره از سوي نهادهاي دولتي و برخي از شخصيتهاي فرهنگي با بي مهري و کم توجهي مواجه بوده است اما نام و آثار او همواره در بلنداي تاريخ و ادب و کوشش هايش در حکم چراغي براي جوانان اين سرزمين ماندگارخواهد بود

انجمن ايران شناسي کهن دژ فقدان اين بزرگمرد ايراني را به تمامي فعالان علمي و فرهنگي ايران و خانواده محترم ايشان تسليت مي گويد

نامش جاودان و راهش پر رهرو باد


ابتلای کارگران پروژه نقش جهان به بيماری سالک

روزنامه مردمسالاری: بيش از 21 نفر از کارگران پروژه نقش جهان اصفهان به بيماري پوستي سالک مبتلا شده اند. جواد رمضانپور کارشناس مسئول بيماري سالک استان اصفهان در گفت و گو با ايسنا، با تائيد اين خبر اظهار کرد: دکتر نديم، از اساتيد برجسته سالک استان اصفهان، از زماني که قرار بود اين مجموعه احداث شود اخطارها و هشدارهاي لازم را داده بودند، چرا که موقعيت و منطقه کنوني پروژه نقش جهان، (منطقه گز و برخوار) کانون سالک ايران و يکي از سالک خيزترين مناطق جهان است! اما متاسفانه به اين هشدارها هيچ اهميتي داده نشد و اين ورزشگاه ساخته شد. بحث سالک خيز بودن منطقه گز و برخوار همواره در سطح دنيا مطح بوده است! وي افزود: در کنار مطرح بودن سالک خيزي اين منطقه، گوبرداري بزرگي که به منظور احداث سکوهاي طبقه پايين ورزشگاه صورت گرفته و دپو کردن آن خاک ها در اطراف محوطه کارگاهي ورزشگاه، بر شدت تکثير موش هاي ناقل سالک افزوده است. مسئولين پروژه بايد اين خاک ها را به کوره هاي آجر پزي تحويل مي دادند که اين کار را هم نکرده اند! اين دپوها و نخاله هاي ساختماني که در اطراف آنها ريخته شده اند محل بسيار مناسبي را براي زندگي و تکثير موش و پشه سالک ايجاد کرده است. کارشناس مسئول بيماري سالک استان اصفهان با تائيد خبر ابتلاي 21 نفر از کارگران پروژه نقش جهان به اين بيماري، به ايسنا گفت: سال گذشته 21 مورد ابتلاي کارگران اين پروژه به بيماري سالک به ما گزارش شد. با پر کردن فرم هاي اطلاعاتي که توسط مبتلايان صورت گرفت مشخص شد در دوره يک ساله منتهي به ابتلا، هيچ يک از آنها سفري به خارج از منطقه برخوار نداشته اند، اين مهم نشان مي دهد که تمام آنها در محل کارشان (پروژه نقش جهان) مورد گزش پشه سالک قرار گرفته اند. رمضان پور تصريح کرد: به منظور اطمينان از اين موضوع به همراه جمشيدي، مدير شبکه بهداشت اصفهان و جعفري کارشناس حوزه تحقيقات سالک تهران بازديدي از محل پروژه و اطراف اتاقک هاي کارگران انجام داديم. در اين بازديد لانه هاي فعال موش مشاهده شد که فاصله بسيار کمي با اتاقک هاي استراحتي کارگران داشتند. 8 نفر از همان مبتلايان در يک اتاقک استراحت مي کردند که در نزديکي آن چند لانه فعال موش مشاهده شد. متاسفانه نخاله ها و زباله هاي ساختماني که در قسمت هاي مختلف محوطه کارگاهي دپو شده اند، محل بسيار مناسبي را براي تکثير و مخفي شدن موش و پشه سالک فراهم کرده است. وي اضافه کرد: گزارشي را به همراه تصاوير مورد نظر، به شخص ذاکر اصفهاني استاندار اصفهان تحويل دادم، که وي هم به شيران مدير کل وقت تربيت بدني استان اصفهان دستور داد که بررسي و اقدام لازم صورت گيرد که متاسفانه هيچ جوابي از ناحيه تربيت بدني به ما داده نشد. امسال هم نامه اي به تربيت بدني استان نوشتيم که هيچ جوابي دريافت نکرديم. جالب اين است که مسئولين فعلي تربيت بدني گفته اند که اصلا بحث سالک در اين منطقه وجود ندارد! رمضانپور با تاکيد بر اين که، هرکسي که از غروب تا طلوع آفتاب فصل گزش (اوائل ارديبهشت ماه تا اوائل مهرماه)، در محوطه پروژه قرار گيرد قطعا مورد گزش قرار مي گيرد و بحث ابتلا به سالک قطعي خواهد بود، ادامه داد: اين ورزشگاه بازديد کننده بسيار زيادي از نقاط مختلف کشور دارد، ضمن اين که ورزشکاران و ملي پوشان خارجي هم به منظور برگزاري مسابقات به نقش جهان خواهند آمد که اگر کسي مبتلا به اين بيماري شد وجهه خوبي از ما به نمايش نخواهد گذاشت. پيش از اين هم نگراني خود را پيرامون اين موضوع ابراز کرده بوديم که هيچ پاسخي دريافت نکرديم. وي راه حل اين معضل بزرگ را چندان دست نيافتني ندانست و خاطرنشان کرد: بايد سريعا نخاله و زباله هايي که داخل محوطه قرار دارد سريعا به منطقه اي خارج از ورزشگاه منتقل کنند که در شعاع 3 کيلومتري آن هيچ خانه مسکوني وجود نداشته باشد. حداقل به شعاع يک کيلومتر در اطراف ورزشگاه را بايد محوطه سازي و بهسازي کنند تا تمام لانه هاي موش فعال از بين بروند. به بيان ديگر موش و پشه سالک را از محوطه ي ورزشگاه دور کنند. رنج شعاع حرکتي پشه خاکي که ناقل بيماري سالک است بين 500 تا 700 متر است و پشه نمي تواند بيش از اين مسافت از لانه موش بيرون بيايد و باز به آن برگردد.

------------------------------------------------------------------------

آماری که احساس بدبختی بدهد منتشر نشود

روزنامه آرمان: رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دستگاه‌های دولتی باید با هماهنگی هم اطلاعات آماری را منتشر کنند، گفت: باید تنها یک آمار متحد در کشور منتشر شود. محمود احمدی‌نژاد که دیروز در مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی در سالن پژوهشگاه وزارت نیرو سخن می‌گفت، در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم کشور را درعرصه‌های گوناگون بسازیم، گفت: البته با توجه به اینکه منابع و امکانات ما محدود است، باید گام به گام جلو برویم و به نیازهای امروز مردم پاسخ دهیم. وی با بیان اینکه وقتی

می‌گوییم برنامه‌ریزی ایرانی اسلامی یعنی تکیه بر توانمندیهای بومی که در کشور داریم، گفت: باید مدل کارمان را عوض کنیم البته از تجربه دیگران هم باید استفاده کنیم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: دستاوردهای جدید باید در خدمت ظرفیت‌های بومی کشور قرار گیرد. به گزارش مهر، احمدی‌نژاد افزود: باید نوع نگاهمان را نسبت به نظام آماری تغییر دهیم زیرا اگر آن اصلاح شود نظام برنامه‌ریزی مان هم اصلاح خواهد شد.وی در بخش دیگری از سخنانش با طرح این سوال که چرا ما در کشور بیکار داریم؟ گفت: شما اگر یک ضرب و تقسیم ساده کنید می‌بینید که به ازای هر نفر ما 50میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم پس حتما یک جای کار ایراد دارد که باید آن را شناسایی و برطرف کنیم. رئیس‌جمهور در ادامه پایه تصمیم‌گیری‌های کلان در کشور را اطلاعات، تحلیل‌ها و مقایسه‌های آماری عنوان کرد و افزود: بدون داشتن اطلاعات آماری درست و دقیق نمی‌توان برنامه‌ریزی مفید و مثمر ثمری برای ارتقای کشور در زمینه‌های گوناگون انجام داد.احمدی‌نژاد با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های متخصصان داخلی، گفت: این ظلم است که از یک کارشناس که می‌تواند تحلیل‌های کارشناسی و کارآمد از اطلاعات آماری ارائه کند، در حد یک ماشین حساب کار بکشیم، از این ظرفیت که جزو ظرفیت‌های ملی ماست باید به نحو احسن استفاده کنیم.وی تصریح کرد: باید یک نگاه خودی، برنامه خودی و یک نظام آمار و اطلاعات خودی در سراسرکشور ایجاد کنیم.رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: دستگاه‌های دولتی باید با هماهنگی هم اطلاعات آماری را منتشر کنند به طوری که تنها یک آمار متحد در کشور منتشر شود. احمدی نژاد اضافه کرد: همچنین مرکز آمار باید به سطح اطلاع رسانی توجه ویژه‌ای داشته باشد زیرا اطلاعات آماری هم بر روی ذهن تصمیم گیران و هم بر روی ذهن آحاد مردم تاثیر می‌گذارد. پس باید اطلاعات آماری را طبقه بندی کرد.وی با اشاره به اینکه اطلاعاتی وجود دارد که انتشار آن در جامعه ضرورتی ندارد، گفت: برخی اطلاعات که منتشر می‌شود موجب می‌شود که مردم احساس کنند بدبخت هستند که این اصلا خوب نیست. رئیس‌جمهور در ادامه خطاب به حضار، خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهید تحریک کنید شوک ایجاد کنید، نقشی را بگویید و یا چیزی را اثبات کنید باید همگی در جهت رسیدن اهداف برنامه‌ها باشد.احمدی‌نژاد تصریح کرد: اطلاعات آماری باید انگیزاننده باشد نه رکود آفرین.وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با همت متخصصان آماری کشور هر چه زودتر به یک برنامه ایرانی اسلامی دست پیدا کنیم و همچنین به یک نظام جامع آماری که در خدمت این برنامه باشد نیز برسیم.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .