خبرهای برگزیده- پنجشنبه دوم دی  ١٣٨٩


کمیساریای عالی حقوق بشر؛ پیگیری وضعیت نسرین ستوده

خبرگزاری هرانا - کمیساریای عالی حقوق بشر در پاسخ به نامه شیرین عبادی، وکیل دادگستری و برنده جایزه صلح نوبل اعلام کرد پیگیر وضعیت نسرین ستوده در ایران است و نگرانی های خود در این مسئله را به مقامات ایرانی منتقل می کند.

شیرین عبادی روز دوشنبه این هفته تصمیم گرفت به همراه جمعی دیگر از فعالان حقوق زنان در مقابل دفتر سازمان ملل در ژنو و در اعتراض به وضعیت نسرین ستوده، وکیل دادگستری در بند در زندان اوین، تحصن کند.

قرار بود دیگر فعالان حقوق زنان از جمله خدیجه مقدم، منصوره شجاعی، پروین اردلان، شادی صدر، آسیه امینی و محبوبه عباسقلی زاده به خانم عبادی بپیوندند ولی به دلیل وضعیت بد آب و هوا و سرما و برف شدید در اروپا، امکان سفر همگی آنها میسر نشد.

شیرین عبادی در گفت وگو با رادیو فردا اطلاع داد با تمامی سختی ها توانست خود را به این مراسم برساند. خانم عبادی پس از آن نامه ای به ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر نوشت و در آن نگرانی خود از وضعیت نسرین ستوده را اعلام کرد.

در نبود خانم پیلای که در سفر به سر می برد، معاون او پاسخ کتبی به نامه خانم عبادی داد و در آن گفت که به گفت وگوی مستقیم با مقامات ایرانی ادامه می دهد و تلاش ها برای آزادی خانم ستوده ادامه دارد.

«کیونگ وا کانگ»، نایب کمیسر عالی حقوق بشر در پاسخ به نامه خانم عبادی نوشته است: «از طرف کمیسر عالی حقوق بشر، خانم ناوی پیلای ،که در حال حاضر در ژنو نیستند، از شما به خاطر نامه ۲۰ دسامبر و اطلاع رسانی در مورد وضعیت خانم ستوده تشکر می شود. همان طور که می دانید در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۰ کمیسار عالی بیانیه ای در مورد وضعیت مدافعان حقوق بشر و وکلا در ایران منتشر کردند که بخشی از این نامه به طور مشخص در مورد خانم ستوده بود. ما گفت و گوی مستقیم مان را با مقام های ایرانی ادامه می دهیم.»

در این نامه آمده است: «همکاران من در گفت و گوی رو در رو با مقام های ایرانی مورد خانم ستوده را مطرح کردند. ساز و کارهای ویژه شورای حقوق بشر نیز با مقام های دولتی ایران در مورد خانم ستوده وارد عمل شدند.»

نایب کمیسر عالی حقوق بشر در این نامه گفته است: «مطمئن باشید دفتر ما این موضوع را پی گیری کرده و گام های لازم را برخواهد داشت تا نگرانی ما را در این مورد به طور خاص (نسرین ستوده) به مقام های ایرانی منتقل کند.»

تحصن در مقابل دفتر سازمان ملل در ژنو با صدور بیانیه ای به پایان رسید و در آن به نگرانی های شدید در مورد نسرین ستوده و دیگر فعالان زندانی در بند، اشاره شد.

در این بیانیه گفته شده است: «نسرین ستوده، این بار پس از دوازده روز اعتصاب غذای خود را شکسته است. او در پی بستری شدن در بهداری زندان اوین و درپاسخ به درخواست های پیاپی دوستان و نزدیکان اش و به خاطر پایبندی اش به «مسوولیت مادرانه» به اعتصاب غذای خود پایان داده است.»

این بیانیه می افزاید: «اما در همین حال اوضاع نابسامان زندانیان سیاسی و بی توجهی مقام های قضایی به ابتدایی ترین حقوق زندانیان دو فعال دیگر حقوق زنان یعنی بهاره هدایت و مهدیه گلرو را که هر دو دارای احکام سنگین زندان هستند نیز به اعتصاب غذا واداشته است.»

در این بیانیه گفته شده است: «در طول سه روزتحصن بسیاری از فعالان مدنی و نهادهای حقوق بشری از تحصن فعالان حقوق زن در ژنو اعلام حمایت کرده اند و اعتراض به شرایط نامساعد نسرین ستوده، امروز تبدیل به یک درخواست عمومی برای رسیدگی به احکام ناعادلانه همه زندانیان سیاسی در ایران شده است.»

یک زن بهايی پس از مراجعه به اداره اطلاعات بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - صبح روز چهارشنبه اول دی ماه ۸۹ یک شهروند بهایی ساکن ساری به نام «فتانه نوری (قنبری)» (همسر امید قنبری) پس از مراجعه به اداره اطلاعات ساری بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، این اقدام در حالی صورت گرفت که امید قنبری (همسر خانم نوری) بیش از دو هفته است در بازداشت اداره اطلاعات می‌باشد. از سوی دیگر ماموران اداره اطلاعات رویا قنبری (خواهر شوهر) وی را نیز چندین روز پیش بازداشت کرده و به خانواده‌اش اعلام کرده‌اند نامبرده را گروگان گرفته‌اند تا زمانی که عروس ایشان یعنی فتانه نوری خود را معرفی نماید.

محکومیت سنگین و غیر انسانی دانشجوی زندانی

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، دانشجویی زندانی احمد شاه رضایی در شرایطی سخت وغیر انسانی در زندان اوین نگهداری می شود. فعال دانشجویی احمد شاه رضایی 28 ساله از دانشجویان رشتۀ معماری دانشگاه صدوقی یزد می باشد که در جریان اعتراضات روز 22 خرداد 89 مقابل دانشگاه تهران با یورش لباس شخصیها و بسیجیها و با ضرب و شتم وحشیانه دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل گردید.او برای مدت طولانی در سلولهای انفرادی تحت شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات قرار داشت. فعال دانشجویی احمد شاه رضایی در دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام و سایر اتهامات محاکمه و به 2.5 سال زندان محکوم شد و مدتی پیش در دادگاه تجدید نظر حکم قطعی وی به 1.5 سال تقیلیل یافت. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،دستگیری،شکنجه ،اتهام سازی دروغین و صدور احکام سنگین و غیر انسانی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت در زندانهای این رژیم است.

02 دی 1389 برابر با 23 دسامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل

http://hrdai.net


وضعیت بد جسمانی یک زندانی سیاسی بیمار

خبرگزاری هرانا - وضعیت جسمی ماشاالله حائری یکی از زندانیان محبوس در زندان رجایی شهر کرج به علت عدم رسیدگی مسئولین زندان رو به وخامت گرائیده است.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، ماشاالله حائری بدلیل مشکل حاد جسمی نیاز به عمل جراحی "قلب باز" دارد ولی مسئولین زندان تا کنون اقدامی برای این زندانی سیاسی نکرده اند.

وی به طور دائم به خونریزی بینی و حالت تهوع دچار است و به طور جدی به پزشک متخصص نیاز دارد.

لازم به ذکر است که نیروهای امنیتی هنگام بازداشت این زندانی با خودرو با وی برخورد کرده و این زندانی از ناحیه پا دچار شکستگی شده و در حال حاضر از عصا استفاده میکند.

ماشالله حائری به جرم عضویت در یک گروه معاند نظام بازداشت و توسط دادگاه انقلاب به 15 سال زندان محکوم شد.

شکنجه های وحشیانه علیه وبلاگ نویس دربند سیامک مهر

رنجنامه وبلاگ نویس زندانی محمدرضا پورشجری (سیامک مهر) که مطالب و نوشتها ی خود را در وبلاگ شخصی اش به نام « گزارش به خاک ایران» جهت انتشار در اختیار "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" قرار گرفته است. متن رنجنامه به قرار زیر می باشد: طرح مسائل سیامک مهر؛ در تاریخ 21 شهریور 89 ماموران اطلاعات کرج با حمله به منزل شخصی ام پس از بازداشت من هر آنچه از وسایلم نیاز داشته توقیف کردند از جمله کیس کامپیوتر ،رسیور ،سند خانه، اسناد و دفترچه های مالی و بانکی ،تمامی نوشته ها و دست نویس ها ،که تعدادی کتاب ،البوم های عکس خانوادگی ،سی دی ها ،فیلم،فلاش ،کیف پول شخصی و غیره. ماموران اطلاعات من را به بند 8 اطلاعات زندان رجایی شهر که معروف به بند سپاه منتقل کردند . در رابطه با تهدید و فشارهای سخت و بی امان تمامی وبلاگها و ایمیل های من را گرفتند و روز بعد در سلول انفرادی بر اثر فشارهای تحمل ناپذیر با بریدن رگهای دست خود اقدام به خودکشی نمودم که موفق نشدم من را به بیمارستان زندان جهت درمان منتقل کردند. در روز نخست بازجوییها که با فشار شدید شروع شد چند ده صفحه بازجویی گرفتند . روز سه شنبه 3 شهریور بازجویان پس از ضرب وشتم بسیار از من خواستند تا وصیت نامه ام را بنویسم سپس با بردن من بر چهار پایه اعدام نمایشی را اجرا کردند. از روز نخست بازداشت تاکنون از بازجو و شکنجه گر و بازپرس و غیره جملگی من را به اعدام تهدید کردند و هر یک که دهان بازکردند به جای زبان طناب دار نمایان شده است . اکنون من در حسینیه سالن 2 اندرزگاه 1 معروف به آخر دنیا محبوس هستم و از کمترین امکانات یک زندانی نیز برخوردار نیستم ،ممنوع ملاقات،ممنوع تلفن و حق تماس با وکیل را ندارم در میان مجرمین خطرناک متهمین به قتل ،جنایت محبوسم و هیچگونه امنیت جانی ندارم از سنگ کلیه،دیسک کمر دردها ... بیماری سینوزیت در رنج هستم حداکثر درمان بهداری زندان که ارائۀ یکی دو عدد قرص مسکن محدود است که بدون اطلاع من و بستگانم من را به بازپرسی دادگاه می برند. از دست بند و پابند استفاده می کنند حقوق یک متهم سیاسی و عقیدتی و زندانی سیاسی را رعایت نمی کنند در دادگاه نیز اجازۀ حضور وکیل ،هیئت منصفه ،نمایندگان رسانه ها داده نمی شود و قاضی در واقع همان شاکی است. سیامک مهر نویسنده وبلاگ گزارش به خاک ایران محمدرضا پورشجره سابق آذر 89 زندان رجایی شهر


کارخانه‌های صنعتی گیلان در معرض ورشکستگی قراردارند

یک عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، گفت: گیلان با بحران شدید کارگری مواجه است و دولت باید هرچه سریع‌تر رسیدگی بکند.

جبارکوچکی‌نژاد با ابراز نگرانی شدید از وضعیت کارخانه‌های صنعتی گیلان، افزود: کارخانه‌های مهم صنعتی گیلان اعم از خاور، دخانیات، ایران پوپلین و ایران کنف در معرض ورشکستگی قراردارند و این نگرانی وجود دارد که هزاران کارگر زحمت‌کش بی‌کار بشوند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید هرچه سریع‌تر مشکلات بخش کارگری گیلان را حل بکند، متذکر شد: درصورت عدم توجه به موقع، دولت را مورد سوال و فشار قرار خواهیم داد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اعلام نارضایتی شدید از عدم دریافت حدود 6ماهه حقوق کارگران برخی از کارخانه‌های گیلان، مدعی شد: وقتی وزیر صنایع به گیلان آمد استاندار واقعیت‌ها را بیان نکرد و طوری گزارش داد که انگار همه‌جا گل‌وبلبل است و صنعت‌وکارگران وضعیت خوبی دارند.

کوچکی‌نژاد با طرح این سوال که وزیرصنایع بگوید که سفر اخیرش به گیلان چه دستاوردی داشته است؟، اذعان داشت: متاسفانه به‌جای اینکه بر تعداد کارخانه‌های گیلان افزوده بشود، به‌محض خروج محرابیان از استان، کارخانه ایران پوپلین رشت بار دیگر تعطیل شد.

وی با تاکید بر اینکه وزیر صنایع باید یک تجدید نظر درسیستم کاری خودکرده و به هیچ‌وجه به گزارشات استانی توجهی نکنند، تنها راه حل مشکلات کارخانه‌های بحران‌زده گیلان رسیدگی از نزدیک محرابیان دانست.

افزوده شدن ۲پايه مالياتى جديد به سيستم مالياتى كشور

روزنامه ابرار اقتصادی: به منظور اصلاح قانون مالياتى كه مورد توجه طرح تحول اقتصادى است پس از موفقيت نسبى طرح ماليات بر ارزش افزوده، دو پايه مالياتى جديد شامل ماليات بر مجموع درآمد و ماليات بر عايدى سرمايه نيز به سيستم مالياتى اضافه مى شود.به گزارش ايسنا، عسكرى، رئيس كل سازمان امور مالياتى كشور اظهار كرد: ماليات از لحاظ اقتصادى در تمام كشورها از اهميت ويژه اى برخوردار است و كشور ايران درنظام اقتصاد بين الملل كشور بزرگى است نبايد آن را دست كم گرفت.وى تصريح كرد: ايران در حوزه اقتصاد و ماليات نسبت به خيلى از كشورها عقب ماندگى هايى دارد كه اين موضوع به تعاملات اقتصادى حاكم بر كشور و مبحث نفت باز مى گردد چرا كه طبق آمار قريب به ۸ درصد توليد ناخالص داخلى كشور را ماليات تشكيل مى دهد در حاليكه اين نسبت در اكثر كشورها ۲۵ تا ۳۰ درصد است.وى با اشاره به مصرف روزانه و زياد مردم ايران از انرژى هاى گاز، آب، برق و سوخت بيان كرد: در اقتصاد داخلى، سطح ماليات ها پايين است و تنها يك سوم هزينه هاى دولت از طريق ماليات مرتفع مى گردد كه در اين راستا يكى از محورهاى كارى دولت در آينده مبحث ماليات مى باشد.عسكرى با بيان اين مطلب كه ماليات گرفتن يكى از شاخصه هاى توسعه يافتگى است ابراز كرد: يكى از برنامه هاى در دست اقدام اصلاح قانون مالياتى است كه در اين راستا بعد از موفقيت طرح ماليات بر ارزش افزوده، ۲ پايه مالياتى جديد شامل ماليات بر مجموع در آمد و ماليات بر عايدى سرمايه نيز به سيستم مالياتى كشور افزوده خواهد شد. وى اذعان كرد: طرح جامع مالياتى نيز در دست اقدام قرار دارد كه در آن تمام برنامه ها يكپارچه و به هم متصل مى شود و در چارچوب طرح جامع مالياتى، وظيفه اى كردن كار را بايدانجام داد.

 


فشار آمریکا برای قطع تحویل سوخت به هواپیماهای رژیم

رادیو آلمان: یک نماینده دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ای به رئیس کنسرن نفتی OMV از وی خواسته است فروش سوخت به شرکت هواپیمایی «ایران ایر» را متوقف کند.

طبق گزارشی که نشریه اتریشی دی پرسه در شماره‌ی امروز خود (پنجشنبه، ۲۳ دسامبر) منتشر کرده، فرانک پالون (Frank Pallone)، نماینده دموکرات کنگره آمریکا نامه‌ای خطاب به ولفگانگ روتن‌اشتورفر (Wolfgang Ruttenstorfer)، رئیس کنسرن نفتی اتریشی او. ام. وی. نوشته که لحنی محترمانه دارد، اما محتوای آن تند است.

به نوشته دی پرسه، فرانک پالون در همان آغاز نامه، بدون حاشیه‌پردازی به اصل موضوع پرداخته و از جمله تصریح کرده است: «من این نامه را برای آن می‌نویسم که نشان دهم که از اینکه شرکت او.ام.وی. همچنان به هواپیماهای ایرانی بنزین می‌فروشد، نگران هستم.»

سناتور دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ی خود، این کنسرن اتریشی را تهدید کرده که ادامه‌ی فروش بنزین به هواپیماهای ایرانی پیامدهایی برای این کنسرن در برخواهد داشت. او در این رابطه نوشته است: براساس قوانین آمریکا، فروش بنزین به هواپیماهای ایرانی به ارزش بیش از یک میلیون دلار برای یکبار و یا مجموعا بیش از ۵ میلیون دلار در طول ۱۲ ماه، ممنوع است و مشمول تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌شود.

بنابر گزارش دی پرسه، پالون که عضو کمیسیون انرژی و بازرگانی کنگره نیز هست، در نامه‌ی خود شماری از پیامدها و مجازات‌هایی را بر شمرده که ممکن است کنسرن نفتی او.ام.وی با آنها روبرو شود. بلوکه شدن دارایی‌های کنسرن در آمریکا، ممنوعیت ورود او.ام.وی به بازارهای مالی آمریکا و ممنوعیت دسترسی به فن‌آوری آمریکا از جمله‌ی این مجازات‌ها هستند. این پیامدها می‌تواند حتی به ممنوعیت کامل فعالیت‌های شرکت او.ام.وی در ایالات متحده آمریکا منجر شود.

فشارها بر کنسرن اتریشی او.ام.وی. تنها از جانب واشنگتن نیست. سازمان اتریشی «بمب را متوقف کنید» نیز مدت‌هاست از این کنسرن انتقاد می‌کند. این انتقادها تنها متوجه تحویل بنزین به هواپیماهای ایران نیست، بلکه این سازمان خواستار خروج او.ام.وی. از پروژه‌های نفت و گاز ایران است.

ایران به خاطر برنامه‌ی اتمی مناقشه‌برانگیر خود با تحریم‌های شدید بین‌المللی روبروست. تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل شامل بنزین و سوخت هواپیما نمی‌شود، اما کنگره ایالات متحده در تابستان گذشته در مصوبه‌ای، فروش فرآورده‌های نفتی تصفیه شده به ایران را تحریم کرد. این فراورده‌ها بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما را در برمی‌گیرد.

براساس مصوبه کنگره که بلافاصله به امضای باراک اوباما رسید، هر شرکتی که از طریق فروش محصولات یاد شده به ایران، درآمدی معادل یک میلیون دلار یا بیشتر کسب کند، مشمول تحریم‌های آمریکا خواهد بود. این شرکت‌ها اجازه فعالیت در بخش‌های مالی، بانکی یا بازارهای سهام آمریکا نخواهند داشت.

پیامد مصوبه کنگره آمریکا این بوده که ایران در ماه‌های اخیر در تامین بنزین و سوخت هواپیما با دشواری‌های جدی مواجه شود. رفته‌رفته به تعداد شرکت‌های نفتی اروپا که از تحویل سوخت هواپیما یا بنزین معمولی به ایران خودداری می‌کنند افزوده می‌شود. هم‌اکنون شرکت‌های بریتیش پترولیوم (BP)، شل و Q8 قرارداد تحویل سوخت هواپیما به ایران را تمدید نکرده‌اند.


استمداد یک زندانی محکوم به سنگسار از فعالان حقوق بشر

خبرگزاری هرانا – ولی جانفشانی زندانی محکوم به سنگسار که اخیرا و برای بار دوم از سوی دستگاه قضایی به اتهام زنای محصنه به همراه ساریه عبادی به اعدام از طریق سنگسار (رجم) محکوم شده است در نامه‌ای به فعالان حقوق بشر استمداد طلبید.

حکم سنگسار وی اخیرا از سوی شعبه هم عرض صادر و حکم مذکور از سوی دیوان عالی کشور تائید و به هر دو متهم ابلاغ شده است.

متن نامه ولی جانفشانی که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:

بنده ولی جانفشانی، ۳۵ ساله از شهرستان ارومیه هستم از اونجایی که بنده متاهل بودم و دارای یک فرزند برای گذران زندگی و معاش خانواده‌ام با توجه به شرایط سخت اقتصادی مجبور به رانندگی با تاکسی شدم و با مسافر کشی در خیابان‌ها مشغول به کار شدم تا اینکه در سال ۸۷ با زنی بنام ساریه عبادی آشنا شدم و از انجایی هم که با هم همدرد بودیم بعد از مدتی به هم ابراز علاقه کردیم ولی چند ماهی نگذشت که توسط نیروی انتظامی ارومیه دستگیر شدیم و هر دوی ما را تحویل زندان مرکزی ارومیه دادند و بعد هم از انجا به دادگاه شعبه سه استان معرفی شدیم.

متاسفانه در کمترین از ۳ ماه به جرم رابطه نامشروع و زنای محسنه هر دو ما را محکوم به سنگسار کردند ولی به هر صورت حکم صادر شده به دیوان عالی کشور فرستاده شد و بعد از ۸ ماه نقض گردید تا دوباره برای رسیدگی به پرونده به یک شعبه دیگر ارسال گردید که متاسفانه برای بار دوم به سنگسار محکوم شدیم و حکم صادره از سوی دیوان عالی کشور تایید شد و به هر دو ما ابلاغ شد.

متاسفانه با پیگیریهای زیاد بنده و خانم عبادی و خانواده دو طرف نتوانستیم کاری بکنیم.

آیا واقعا چنین حکمی شایسته بشر هست؟ آیا ابراز علاقه و دوست داشتن یک زن و ارتباط با آن جرمی است که چنین حکمی داشته باشد؟

بدین وسیله از تمامی فعالان حقوق بشر و از تمام بشر دوستان و یا حداقل کسانی که حق و حقوقی برای انسان قائل هستند می‌خواهیم صدای ما را به گوش جهانیان برسانند و از شما تقاضای کمک داریم.

ولی جانفشانی زندانی محکوم به سنگسار زندان ارومیه ۱ دی ماه ۸۹


پذيرش اراضى كشاورزان به عنوان وثيقه تسهيلات

روزنامه ابرار اقتصادی: بانك مركزى اجراى مفاد ماده ۱۰ قانون « افزايش بهره ورى بخش كشاورزى و منابع طبيعى» را بخشنامه كرد كه براساس آن، بانكها موظف شدند اراضى كشاورزان را به عنوان وثيقه تسهيلات بپذيرند.به گزارش مهر، بانك مركزى در بخشنامه اى به كليه بانكهاى دولتى، غيردولتى، شركت دولتى پست بانك و موسسه اعتبارى توسعه اعلام كرد: با توجه به تصويب« قانون افزايش بهره ورى بخش كشاورزى و منابع طبيعى» مورخ ۲۳/۴/۱۳۸۹ مجلس شوراى اسلامى، نسبت به اجراى مفاد ماده ۱۰ قانون ياد شده بشرح زير اقدام كنند: ماده ۱۰- بانك ها و موسسات مالى و اعتبارى مكلفند در اعطاى تسهيلات بانكى به طرح هاى كشاورزى و منابع طبيعى، اسناد مشاعى مالكين و نسق هاى زراعى زارعين و اشخاص را به نسبت سهم مشاع از قيمت روز كل مشاع ارزيابى و قراردادهاى اجاره و يا بهره بردارى و يا حق انتفاع از اراضى ملى و دولتى و سند مالكيت اعيانى احداثى را به عنوان وثيقه و تضمين براى اعطاى تسهيلات بپذيرند. دفاتر اسناد رسمى موظفند بنا به درخواست بانك ها و موسسات مذكور نسبت به تنظيم سند رهن بر اين اساس اقدام نمايند. دولت مكلف است از طريق تشويق بيمه سرمايه گذارى و ساير ابزارهاى بيمه اى، تحقق اين امر را تضمين نمايد.


افزايش حامل ‌های انرژی؛ قیمت سرسام آور مواد غذايی

افزايش حامل‌های انرژی؛ بسياری از مرغداران از جوجه‌ريزی منصرف شده‌اند

روزنامه آرمان: مدير شركت تعاوني مرغداران مرغ گوشتي مشهد گفت: افزايش حامل‌هاي انرژي تاثير بسزايي در قيمت‌ تمام شده مرغ در آينده خواهد داشت. محمد جواد اسدي در گفت‌وگو با ايسنا ، افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي به خصوص گازوئيل را از جمله عوامل افزايش قيمت تمام شده مرغ در ماه‌هاي آتي عنوان كرد.

وي يادآور شد: قيمت مرغ متاثر از عرضه و تقاضا حاكم بر بازار است و بستگي به تصميم امروز نيست و با توجه به اينكه در حال حاضر با هدفمندي افزايش قيمت گازوئيل افزايش 500 توماني براي هر كيلو مرغ است، بسياري از مرغداران ما منصرف از جوجه‌ريزي شده‌اند.

مدير شركت تعاوني مرغداران مرغ گوشتي مشهد افزود: در عرض دو روز جوجه از 1100 تومان تبديل به 400 تومان شده قطعا تا هفته آينده به 100 تومان خواهد رسيد كه در اين حالت عواقب بسيار دردناكي و غير قابل جبراني در ماه آينده در اين صنعت پيش خواهد آمد.

وي با بيان اينكه حذف يارانه‌ها در قيمت سوخت مرغداري بيش از هر صنعت ديگري تاثير مي‌گذارد، تصريح كرد: در حالي كه در كشورهاي ديگر طبق برآوردهاي صورت گرفته، صنعت مرغداري پرخطرترين و ريسك پذيرترين صنايع است و نيازمند توجه دولت است. مدير شركت تعاوني مرغداران مرغ گوشتي مشهد گفت: دولت بايد به سرعت قيمت سوخت را تقليل دهد و يا با پرداخت نقدي نوسانات را کاهش دهد، در غير اين صورت پيش‌بيني مي شود به سمت وادرات مرغ در شب عيد با قيمتي بالاي 4000 تومان برويم.

دشمنان درصدد ایجاد فتنه اقتصادی هستند

کیهان حکومتی: طرح هدفمندی یارانه ها مؤثرترین و بزرگترین طرح اقتصادی طی سالهای پس از انقلاب است. دولت نهم و دهم با شجاعت و برنامه ریزی، کاری که باید در دولت های گذشته صورت می گرفت را عملیاتی کرد. دشمنان انقلاب نیز به خوبی درک کرده اند که اگر ایران این تحول اقتصادی را از سر بگذراند دیگر هیچ تهدید و تحریمی نمی تواند به آنان آسیب برساند. به همین دلیل برای ابتر ماندن این طرح مطمئناً آرام نخواهند نشست. نزدیک به 300 سایت اینترنتی بطور مستقیم علیه طرح هدفمندی، تبلیغات منفی به راه انداخته است. ترتیب دادن صدها نظرسنجی درباره طرح و ایجاد و القای فضای رعب و وحشت در میان مردم، نشان دهنده آن است که دشمنان درصدد ایجاد بحران اقتصادی و پیامد آن بحران اجتماعی هستند.


ایران اسلامی؛ زورگيری تبديل به موج شده است

روزنامه ابتکار: عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد گفت: دولت بايد با تغيير سياست‌ها، هزينه جرايمي مثل زورگيري را افزايش دهد تا اقدام به آن ديگر براي افراد سوددهي نداشته باشد و به تدريج در جامعه کاهش يابد. احمدرضا اصغرپور ماسوله در گفت‌وگو با ايسنا، زورگيري را نوعي سرقت خشن دانست و افزود: تفاوت زورگيري با سرقت معمولي در اين است كه سرقت معمولي پنهان از ديد صاحب مال صورت مي‌گيرد اما در زورگيري اموال شخص با خشونت از او گرفته مي‌شود. اين پژوهشگر مسائل اجتماعي ادامه داد: افرادي که با فراغ بال اموال خود را با خود حمل مي‌کنند در واقع به نظم‌اجتماعي اعتماد مي‌كنند، اما اگر اين نظم در جامعه وجود نداشته باشد، روابط اجتماعي، مبادلات تجاري و به طور كلي زندگي روزمره افراد مختل مي‌شود. به گفته اين محقق مسائل اجتماعي، وقتي كه افراد وسايل قيمتي را با خود حمل مي‌كنند، فرضشان بر اين است كه زورگيري اتفاق نخواهد افتاد يا احتمال وقوعش آنقدر اندك است كه افراد از آن صرف نظر مي‌كند. عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد با اشاره به مشکلات اقتصادي به عنوان يكي از علل زورگيري، تصريح كرد: برخي عقيده دارند با افزايش فشار اقتصادي روي افراد، احتمال زورگيري نيز افزايش مي‌يابد كه اين نمي‌تواند صحيح باشد زيرا زورگيري اغلب كار افراد نيازمند نيست، بلكه كار افرادي است كه مشخصا به عنوان بزهكار شناخته مي‌شوند. وي درباره افزايش زورگيري در جامعه به ايسنا گفت: خيلي از پديده‌هاي اجتماعي با يك جرقه‌ شروع مي‌شوند ولي گسترش آن‌ها تابعي از ارزش آن‌هاست. گسترش زورگيري نيز تابع نوعي مد شدن اين نوع بزه در بين بزهكاران است و به عبارت ديگر اين پديده تبديل به موج شده است.


روزانه 40 هکتار از جنگل های شمال نابود می شود

روزنامه مردمسالاری: رئيس مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي مازندران با اشاره روند روز افزون نابودي عرصه هاي طبيعي اظهار داشت: روزانه 40 هکتار از جنگل هاي شمال نابود و جنگل زدايي مي شود. به گزارش مهر، محمد اميني در جمع نخبگان و فرهيختگان بسيجي دانشگاه هاي مازندران در ساري افزود: متاسفانه روند جنگل زدايي و صدمه زدن به مراتع شمال کشور به طبع انساني زيان وارد مي کند. وي خاطر نشان کرد: تخريب شديد منابع طبيعي در شمال کشور بسيار خطرناک بوده که بايد از توان نخبگان و فرهيختگان بسيجي در اين زمينه استفاده کرد. رئيس مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي مازندران با اشاره به اينکه نقش کشاورزي در اقتصاد و خودکفايي کشور بايد ترسيم شود تصريح کرد: عليرغم سوق يافتن ديرهنگام کشاورزي مازندران از سنتي به صنعتي، هنوز تفکر برخي برنامه ريزان براي توسعه کشاورزي در استان هاي شمالي سنتي است. اميني با اشاره به عضويت 10 هزار مهندس کشاورزي در سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي استان افزود: هم اکنون 60 درصد اين افراد جوياي کار هستند. وي با اعلام اينکه مازندران در حوزه نانوتکنولوژي به توفيقاتي دست يافته است گفت: اين توفيقات و پيشرفت ها بايد در بخش کشاورزي نيز حادث شود. وي نرخ بيکاري کارشناسان کشاورزي در کشور را 20 درصد و اين ميزان را در مازندران 30 درصد اعلام کرد و گفت: افزايش فارغ التحصيلان اين رشته در استان و کشور تهديد آميز شده است. اين مسوول کشاورزي مازندران با اشاره به اينکه تکه شدن اراضي و دگرگوني اين اراضي در قالب باغ و ويلا بسيار نگران کننده است افزود: اکوسيستم و حفاظت منابع طبيعي مناطق شمالي ايران به مخاطره افتاده است. وي با تاکيد بر تقويت استراتژي توسعه اي مازندران مبتني بر کشاورزي گفت: نخبگان بسيجي بايد فعالان بخش کشاورزي را براي رسيدن به اهداف چشم انداز بخش کشاورزي ياري رسان باشند.


بی‌خبری مطلق از روزنامه ‌نگار زن زندانی

با وجود گذشت ۵۰ روز از بازداشت نازنین خسروانی، روزنامه نگار دربند، او به جز یک تماس تلفنی، هیچ ارتباط دیگری با خانواده اش نداشته است.

به گزارش کلمه، این موضوع و تداوم نگهداری خسروانی در سلول انفرادی، موجب نگرانی بیش از حد خانواده این روزنامه نگار شده است. آنها در مدت بازداشت نازنین، هر هفته برای ملاقات وی به زندان اوین مراجعه کرده اند اما هر بار مسئولان بند ۲۰۹ با برخوردهای نامناسب، به خانواده او گفته اند که وی ممنوع الملاقات است.

خانواده نازنین خسروانی که تنها در روزهای اول بازداشت وی، یک بار به مدت دو یا سه دقیقه به صورت تلفنی با او صحبت کرده اند، بی خبری برایشان بسیار نگران کننده است و از مسئولان قضایی خواسته اند که اجازه تماس یا ملاقات وی را با خانواده اش فراهم کنند.

اعظم افشاریان، مادر نازنین خسروانی، چند روز پیش و در پی روزها بی خبری از دخترش، نامه ای را خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشت. او در این نامه به شرح پیگیری های متعدد خود برای اطلاع یافتن از وضعیت دخترش پرداخت و تاکید کرد که هدفش از ارسال نامه به قاضی القضات جمهوری اسلامی، ارائه یک پرسش بلاجواب از سوی سایر مقامات قضایی به مقام ارشد قوه قضاییه جمهوری اسلامی است، تا شاید با پاسخ به آن، دامن این نظام از اتهام عدم کفایت در ارائه یک رفتار منطقی و انسانی پاک شود.

اعظم افشاریان همچنین در این نامه از ریاست قوه قضاییه پرسید: آیا انسانیت اجازه بی خبر گذاشتن چهل و چند روزه یک خانواده از دخترش را می دهد؟ آیا این برخورد با شرع مقدس همخوانی دارد؟

نازنین خسروانی، سابقه همکاری با روزنامه های اصلاح طلب بنیان، شرق، کارگزاران، بهار و نوروز را داشته است. او در زمان بازداشت در جایی مشغول به کار نبود، چرا که همه این روزنامه ها توقیف شده بودند.


فستیوال های جهانی فیلم علیه احکام صادره برای جعفر پناهی

شهرزاد نیوز: از سوی جشنواره های مهم بین المللی فیلم، کمپینی در اعتراض به احکام صادره علیه جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی، به راه افتاده است.

در بیانیه ای که با امضای فستیوال کان، سینمای فرانسه، فستویال فیلم لوکارنو، مرکز سمعی بصری دوبوآر و فستیوال فیلم ساریه و منتشر شده است، ضمن اعتراض به احکام صادره علیه جعفر پناهی خواهان لغو آنها شده اند.

دادگاه انقلاب روز 20 دسامبرعلاوه بر حکم 6 سال زندان، فیلمسازی، نوشتن، مصاحبه با رسانه ها و خروج از کشور را به مدت 20 سال برای او ممنوع کرد.

در این بیانیه ضمن اشاره به کارهای جعفر پناهی و نمایش آثارش در جشنواره های متعدد جهان، اتهامات وارده از سوی دادگاه انقلاب ایران رد شده است.

جعفر پناهی در سال های اخیر علاوه بر نمایش فیلم هایش در جشنواره های بین المللی، به عنوان عضو هیات داوران نیز با این فستیوال ها همکاری داشته است.


عدم برگزاری جشن سال نو میلادی بخاطر محرم

خبرگزاری حکومتی مهر: خلیفه گری آشوری کلدانی کاتولیک ارومیه با انتشار و ارسال نامه ای برای سومین سال پیاپی در ابراز همدردی و احترام به هم میهنان مسلمان، جشنهای سال نو میلادی را برگزار نمی کنند.

در نامه خلیفه گری آشوری کلدانی کاتولیک ارومیه که به امضای اسقف اعظم توماس میرم رسیده آمده است: از آنجایی که شروع سال نو میلادی 2011 مصادف با روزهای محرم و سوگواری شهادت امام سوم شیعیان جهان بوده و هم میهنان مسلمان عزیزمان در این روزها عزادار و سوگوار هستند، این خلیفه گری و تمام جماعت اقلیت آشوری کلدانی کاتولیک آذربایجان از برگزاری هر نوع جشنی در شب تحویل سال نو خودداری و فقط به شرکت در مراسم مذهبی در شب تحویل سال اکتفا کرده است.


زلزله؛ دیواری که عکس احمدی نژاد داشت ویران نشد

استاندار کرمان مدعی شد مردم معتقدند نصب عکس محمود احمدی نژاد باعث شد دیوار یکی از منازل مناطق زلزله زده تخریب نشود.

ایسنا به نقل از "اسماعیل نجار" در جلسه ستاد بحران استانداری کرمان نوشت:" مردم منطقه زلزله زده از ایمان و اعتقاد بسیار بالایی برخوردار بودند به عنوان مثال در بازرسی های ما یک منزلی مشاهده شد که سه دیوار آن در اثر زلزله فرو ریخته و یک دیوار که عکس دکتر احمدی نژاد بر آن نصب شده بود خود مردم با اعتقاد راسخ و محکم خود اذعان داشتند که رییس جمهور محبوب و دلسوز ما خدمات فراوانی برای مردم به ویژه روستاییان انجام داده و می دهد و اعتقاد آنها بر این بود که لطف و نظر خداوند بوده که این دیوار فرو نریخته است."

وی که روز چهارشنبه سخن می گفت ادامه داد: به محض اطلاع یافتن از زلزله شهرستان ریگان کمتر از 20 دقیقه جلسه ستاد بحران در استانداری کرمان با همه اعضای آن تشکیل شد و چند ساعت بعد از وقوع زلزله تعدادی از مدیران، امدادرسانان و امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند( معاونت عمرانی استانداری، اداره کل راه و ترابری، نیروی انتظامی، فرماندهی سپاه ثارالله و...).

وی افزود: از آنجاییکه شدت زلزله بالا بود همگی احتمال وقوع خسارات و حادثه گسترده ای را با توجه به اینکه در ابتدا اعلام شد که کانون زلزله حسین آباد فهرج از توابع شهرستان ریگان و همچنین دارای جمعیت زیادی است را می دادیم که در اطلاعات و گزارشات بعدی مشخص شد که روستای کم جمعیت چاه قنبر کانون و مرکز زلزله بوده است و این شبیه به معجزه بود که این اتفاق در شهرستان های ریگان و دیگر شهرستان های همجوار کانون جمعیت به شمار می رود اتفاق نیفتاد در غیر اینصورت حادثه شبیه به زلزله بم و با همان خسارات و تلفات جانی رقم می خورد(در عمق کمتر 30 کیلومتر).

نجار تصریح کرد: بیشترین خسارات و خرابی ها(کشته، زخمی و آوار) مربوط به روستای چاه قنبر و سیف الدین است که خوشبختانه امداد رسانی و توزیع آب، خوراک و پوشاک و اسکان در اسرع وقت با انسجام و هماهنگی کامل در مناطق آسیب دیده بین مردم توزیع و پخش شد.

استاندار کرمان گفت: تعداد چهار نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند و 33 نفر نیز مجروح که 25 مجروح آن سرپایی مداوا شدند و هشت مجروح دیگر که اوضاع وخیم تری داشتند به بیمارستان پاستور شهرستان بم جهت مداوا و اقدامات تخصصی منتقل شدند.

وی اظهار کرد: یکی از روستاها نزدیک به کانون زلزله به دلیل نوسازی هیچ گونه تلفاتی را دربر نداشت بنابراین باید بحث نوسازی و بازسازی با شدت هرچه تمامتر در رأس برنامه ها دنبال شود.

نجار اظهار کرد: مردمان روستاهای آسیب دیده چنان از نجابت و روح بزرگی برخوردار بودند که به محض ورود مسوولین و امدادگران در قبال دریافت اندک کمکی حتی جرعه ای آب و ... خیلی قانع، بی توقع با سپاس و تشکر فراوان از آنها استقبال می کردند.