خبرهای برگزیده- سه شنبه دوم آذر ١٣٨٩


بیش از 100 طلبه تاجیک از ایران به تاجیکستان بازگردانده شدند

وزارت خارجه تاجیکستان می گوید بیش از 100 طلبه تاجیک به درخواست دولت این کشور از حوزه های علمیه ایران به تاجیکستان بازگردانده شدند. سخنگوی وزارت خارجه تاجیکستان افزود که بیشتر این طلبه ها بدون مجوز دولت این کشور در ایران بسر می بردند. پس از وقوع درگیری های مسلحانه میان نیروهای امنیتی تاجیکستان و گروه های اسلامی در شمال و شرق این کشور در دو ماه گذشته، دولت تاجیکستان از برخی کشورهای اسلامی خواست تا طلبه های تاجیک را که بدون مجوز در این کشورها بسر می برند، اخراج کنند. مصر اخیرا دهها تن از اینگونه افراد را که در دانشگاه الازهر درس می خواندند به دوشنبه بازگرداند.


 ایران از کار افتادن تعداد زیادی از سانتریفیوژهایش را تکذیب کرد

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گزارش های مربوط به از کارافتادن تعداد زیادی از سانتریفیوژها در نیروگاه هسته ای بوشهر را به دلیل حمله کرم کامپیوتری استاکس نت، عاری از حقیقت خواند. آقای صالحی رسانه های غرب را به دروغ پردازی متهم کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در عین حال گفت که کرم رایانه‌ای موسوم به «استاکس‌نت» از یک سال و نیم پیش وارد نیروگاه هسته‌ای بوشهر شده است، اما با تلاش کارشناسان ایرانی دشمنان موفق نشدند و به همین دلیل دست به افشای انتشار این ویروس زدند.


دفتر تحکيم وحدت به ادامه بازداشت چهار عضو منتخب اين اتحاديه اعتراض کرد

شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت با انتشار بيانيه ای ضمن اعلام حمايت از برگزاری انتخابات دفتر تحکيم وحدت، نسبت به ادامه بازداشت چهار عضو منتخب اين اتحاديه، علی قلی زاده، عليرضا کيانی، محمد حيدرزاده و محسن برزگر اعتراض کرد. دفتر تحکيم وحدت در اين بيانيه ماه آذر را ماه فرياد دانشجويان عليه به گفته اين اتحاديه ظلم و استبداد ناميده و از بهاره هدايت و ميلاد اسدی دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت که نزديک به يک سال است در زندان هستند، ياد کرده است.

در اين بيانيه آمده: هر چند رسم نهادهای امنيتی همواره بر اين بوده که با فشارهای فزاينده بر فعالان در زندان، مواضع مورد نظر خود را از زبان ايشان مطرح کنند، اما مقاومت ستودنی دانشجويان و آگاهی عمومی جامعه، اين فشارها را بی اثر کرده است.


جوادی آملی: هنر دانشگاه و آموزش و پرورش بايد اين باشد که صنعت را جارو کند

دانشجونیوز: آيت‌الله جوادي آملي تنها راه اسلامي کردن مراکز علمي به ويژه دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را اسلامي کردن علوم دانست.

به گزارش ايسنا، اين مفسر قرآن در ديدار وزير آموزش و پرورش و شوراي معاونان اين وزارتخانه اظهاركرد: علوم فعلي مرده است، اما همين علوم در دانشگاه‌ها و مدارس تدريس مي‌شود و مهم‌ترين کاري که آموزش و پرورش بايد انجام دهد اين است که اين علوم مرده را زنده کند.

وي گفت: آموزش و پرورش، مسجد و حسينيه نيست که کار تربيت دانش آموزان متدين را بر عهده داشته باشد، کار آموزش و پرورش تاکنون انجام نشده و بايد انجام شود.

جوادي آملي تنها راه اسلامي کردن مراکز علمي به ويژه دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را اسلامي کردن علوم دانست و تصريح کرد: ما رياضي، فيزيک و... اسلامي و غيراسلامي نداريم و اگر علم سکولار بود، نمي‌شود متدين تربيت کرد، از اين رو تمام تلاش آموزش و پرورش بايد زنده کردن علوم باشد.

وي با اشاره به برگزاري همايشي در مالزي افزود: سخنران اصلي اين همايش در قالب طنز و تمسخر به ذکر مثالي در مورد دوچرخه و نحوه دوچرخه‌سواري اسلامي و غيراسلامي پرداخت و در پايان نتيجه گرفته بود که علم سکولار است، اما در پاسخ به اصل اين همايش بايد گفت که صنعت چيزي جز مونتاژ نيست؛ يعني يک صنعتگر، چه آنکه دوچرخه مي‌سازد و چه کسي که سفينه مي‌سازد، موجودات جهان هستي را به همديگر وصل و صنعت ايجاد مي‌کند.

اين مفسر قرآن کريم با بيان اين که طبيعت چيز دروغي است و ما اصلا طبيعت نداريم، خاطرنشان کرد: تمام تلاش اين است که بيگانه خلقت را مثله کرد و هوالاول و هوالآخر ناديده گرفت و طبيعت را به جاي خلقت معرفي کرد.

وي با تأکيد بر اين نکته که فلسفه در بين علوم حرف اول را مي‌زند، تصريح کرد: ما علم بي‌تفاوت نداريم و هر علمي يا ملحدانه است و يا موحدانه؛ براي اين که علم موضوع و محمول و مبادي و مباني دارد و در همه اين موارد به فلسفه متکي است.

جوادي آملي در توضيح بيشتر اين مسأله گفت: يک زمين شناس در وادي زمين بحث مي‌کند اما اين شخص نمي‌تواند ثابت کند که زمين آفريدگار دارد يا ندارد، و حتي نمي تواند در اين موضوع شک کند.

وي در ادامه افزود: هيچ علمي به جز فلسفه درباره کل جهان بحث نمي‌کند و اگر فلسفه که جهانبيني است راه درست را انتخاب کرد و کژراهه نرفت اولاً در ديني شدن خودکفاست و مي‌تواند تشخيص دهد که جهان خدايي دارد، دوماً وقتي اين فتوا را داد که جهان پروردگاري دارد، کل هستي خلقت مي‌شود و چيزي به نام طبيعت نداريم.

وي تأکيد کرد: ما بايد اين مسأله را تبيين کنيم که چيزي به نام طبيعت و طبيعيات وجود ندارد و جهان خلقت‌شناسي است.

جوادي آملي با تأکيد مجدد بر اسلامي شدن علوم در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش اظهار داشت: اسلامي شدن متون درسي دانشگاه‌ها و مدارس در اين نيست که اول اين متون «بسم الله الرحمن الرحيم» نوشته شود و بعد آرم جمهوري اسلامي و سپس عکس امام و رهبري گنجانده شود؛ حرف اول را در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها علم مي‌زند.

وي خطاب به مسوولان و دست‌اندرکاران امر آموزش و پرورش گفت: شما بايد اين هنر را داشته باشيد که روح را در کالبد علم مرده بدميد و علم را زنده کنيد. علم مرده، عالم مرده تربيت مي‌کند، از اين رو نبايد علم بي‌روح و سرد را تحويل دانش‌آموزان و دانشجويان بدهيم.

وي تأکيد کرد: الان تريبون دست علم است؛ درست است که دين حق است ولي آنچه که آسمان و زمين مي رود و ژاپن را تخريب مي‌کند و کشورهاي ديگر را تحريم و تهديد مي‌کند، علم است.

جوادي آملي خاطرنشان کرد: هنر دانشگاه و آموزش و پرورش بايد اين باشد که صنعت را جارو کند و خلقت را به جاي طبيعت بگذارد.

وي با اشاره به مثالي در مورد وجود گسيختگي در بين کساني که شمش طلا توليد مي‌کنند و زرگرها، اظهار كرد: نبايد توقع داشت که فلسفه مشکلات آموزش و پرورش را حل کند، بلکه آموزش و پرورش بايد با فلسفه رابطه داشته باشد.

وي با بيان اين که انگشتر و دستبند و گوشواره مال زرگر است و زرگر بايد از جنس طلا با خبر باشد، گفت: فلسفه که جهانبيني است، کاري به زمين و زمان ندارد بلکه به کل جهان هستي کار دارد، چون فلسفه مثل کوره‌هاي بلند است که شمش طلا توليد مي‌کند و نبايد توقع داشت که سکه و انگشتر بسازد.

جوادي آملي افزود: فيزيکدان، زمين شناس، رياضيدان و... به مثابه زرگرهايي هستند که بايد بدانند جنسشان چيست.

وي در بخش پاياني سخنان خود با تأکيد دوباره بر اين که تنها راه اسلامي کردن آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها اسلامي کردن علوم است، اظهار كرد: حرف اول را در مراکز علمي به ويژه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، علوم مي‌زند. با روند فعلي انسان مي‌تواند در اين مراکز مسلمان تربيت کند اما اين نظام، نظام علمي نيست.

جوادي آملي همکاري حوزه و آموزش و پرورش را راه حل مناسبي براي اسلامي کردن علوم دانست.

بر اساس اين گزارش و به نقل از روابط عمومي بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء، در پايان اين ديدار حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش گزارشي از فعاليت‌هاي انجام شده و در حال انجام در اين وزارتخانه ارائه کرد.


 عضو سندیکای شرکت واحد بعد از مراجعه به دادگاه دستگیر شد

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: مرتضی کمساری، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، صبح امروز و به دنبال مراجعه به داسرای زندان اوین بازداشت شد. این فعال کارگری روز سی ام آبان ماه و جهت ادای پاره ای توضیحات به دادگاه مراجعه نموده بود که به امروز موکول گردید. نامبرده، صبح امروز در پی مراجعه به دادگاه بازداشت گردید.

طبق احضاریه کتبی که چندی پیش به دست این فعال کارگری رسید، وی می بایستی روز سی ام آبان ماه جهت پاره ای توضیحات به بازپرسی شعبه 2 اوین مراجعه می کرد که در پی مراجعه وی، به ایشان اعلام شده بود که مجددا امروز در دادسرا حضور یابد. مرتضی کمساری امروز و در پی مراجعه مجدد به دادسرای زندان اوین بازداشت گردید.

مرتضی کمساری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه می باشد که پیش از این نیز در دی ماه سال 84 و به دستور قاضی سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، به دلیل فعالیت های صنفی بازداشت و از کار تعلیق، و نهایتا در بهمن ماه سال بعد از هیات تشخیص اداره کار شرق تهران رای بازگشت به کار دریافت کرده بود.


افزايش قيمت غيرمنتظره/ گوجه فرنگی 1700 تومان!

خبرگزاري انتخاب: از بازار خبر مي رسد که قيمت گوجه فرنگي به صورت غيرمنتظره افزايش چشمگيري يافته بطوريکه قيمت آن در سطح شهر و بسياري از فروشگاههاي عرضه محصولات تره بار به 1700 تومان در هر کيلو رسيده است.

برخي از شهروندان با مشاهده قيمت بالاي گوجه فرنگي از خريد اين محصول امتناع کردند و سپس با 124 تماس گرفته اند، اما به اعتقاد آنان پاسخي دريافت نکرده اند.

يکي از شهروندان در اين باره به خبرنگار ما مي گويد: قيمت اين محصول بشدت گران شده است، به طوري که خرده فروشان به کمتر از 1700 تومان راضي نمي شوند.

ديگر شهروند تأکيد دارد که قيمتهاي رسمي که اعلام مي شود با واقعيت مطابقت ندارد در حالي که قيمت گوجه فرنگي در بازار بيش از قيمتهاي اعلام شده است.

وي ادامه مي دهد: خرده فروشان مي گويند که عرضه گوجه در ميادين بار بسيار کم شده است و قيمتها در آنجا بسيار بالاست.در همين حال مديرکل دفتر گل و گياهان زينتي و سبزي و صيفي وزارت جهاد کشاورزي گفت: تا هفته آينده 60 هزار تن گوجه فرنگي از منطقه خوزستان وارد بازار شده و قيمت اين محصول را کاملاً تعديل خواهد کرد.

بهروز غيبي در گفتگو با فارس، در مورد اينکه گفته مي شود افزايش قيمت گوجه فرنگي در بازار به دليل کاهش عرضه و توليد است، گفت: به هيچ عنوان مشکل توليد گوجه فرنگي در سطح کشور وجود ندارد. در حال حاضر 60 هزار تن گوجه فرنگي در منطقه خوزستان آماده عرضه به بازار است و تا هفته آينده بتدريج وارد بازار خواهد شد.

مدير کل دفتر گل، گياهان زينتي و سبزي و صيفي وزارت جهاد کشاورزي اظهار اميدواري کرد که تا هفته آينده بتدريج اين ميزان گوجه فرنگي بارگيري، به بازار عرضه شده و قيمت اين محصول را تعديل کند.

غيبي گفت: در دي ماه نيز محصول گوجه فرنگي استان بوشهر به ميزان 390 هزار تن و بعد از آن در بهمن و اسفندماه استان هرمزگان با توليد 330 هزار تن از سطح زير کشت 11 هزار هکتار و و همچنين اوايل فروردين نيز توليد بهاره منطقه جنوب کرمان به ميزان 390 هزار تن به بازار عرضه خواهد شد.


فشار بر مدافعان حقوق بشر در ایران تشدید شده است

خبرگزاری هرانا - رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای نسبت به تشدید اختناق و سرکوب در ایران، بویژه علیه مدافعان حقوق بشر اظهار نگرانی کرد و به مقامات محوری اسلامی هشدار داد.

خانم ناوی پیلای، رئیس کمیساریا، تصریح کرد که فهرست طویلی ازمدافعان حقوق بشردرایران تهیه کرده است که تحت فشار و سرکوب قرار گرفته اند.

او تصریح می کند که این فشار برمدافعان حقوق بشردرماههای اخیر شدت یافته است.

خانم ناوی پیلای بویژه در مورد فشارهای زیادی که به نسرین ستوده وکیل مدافع زندانی وارد می شود، صحبت کرده و توضیح داده است که من بویژه نگران پرونده نسرین ستوده هستم . او می گوید هر چه وضعیت حقوق بشر در ایران خراب تر می شود، فشارهائی که به مدافعان حقوق بشر وبویژه خانم ستوده اعمال می شود، گسترش بیشتری می یابند.

خانم پیلای در این اعلامیه از مقامات مسئول ایران خواسته است که بطور اضطراری به پرونده خانم ستوده رسیدگی کنند و امکان آزادی او را تسهیل نمایند.

در این حال سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، راپرت کولد ویل ، امروزدرگفتگو با خبرگزاری فرانسه، تاکید کرد که وضعیت مدافعان حقوق بشر در ایران روز به روز دشوارتر می شود.

او اضافه می کند که از حوادث پس از انتخابات سال گذشته ، که با سرکوب مدافعان حقوق بشر همراه بود، می توان اظهار اطمینان کرد که درماههای اخیر شدت سرکوب افزایش یافته است.

لاريجانی: نظر رهبر انقلاب واجب‌الاطاعه است

رئيس مجلس تاكيد كرد: نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص تنظيم قوا و اختلافات قواي مقننه و مجريه براي مجلس واجب‌الاطاعه است.

به گزارش فارس، روح‌الله حسينيان نماينده مردم تهران و رئيس فراكسيون انقلاب اسلامي در جلسه علني امروز (سه شنبه) طي تذكري با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه روز گذشته مجلس در خصوص اظهارات سخنگوي شوراي نگهبان خطاب به رئيس مجلس گفت: بر اساس اصل 110 قانون اساسي يكي از وظايف مقام معظم رهبري حل اختلافات و تنظيم روابط قواي سه گانه است و در اين موضوع شكي نيست.

وي با بيان اينكه بر اساس برداشت‌ها از قانون اساسي اختلافات بين مجلس و دولت وجود دارد، تصريح كرد: مي‌توان از جمله اختلافات مجلس و دولت به قانون برنامه بودجه،‌ لوايح دولت كه به مجلس ارائه مي‌شود، اشاره كرد.

نماينده مردم تهران تصريح كرد: رئيس جمهور نامه‌اي را به مقام رهبري نوشت و خواستار رفع اختلافات بين قواي مجريه و مقننه شده و خواستار ارائه نظر نهايي از سوي معظم‌له شده است.

حسينيان با بيان اينكه رئيس جمهور از مقام معظم رهبري خواسته است، تا وظايف دولت و مجلس را مشخص كند، خاطرنشان كرد: رهبر معظم انقلاب نيز طبق اصل ولايت كه نسبت به قواي سه گانه ولايت شرعي دارد، بر اساس اصل 110 قانون اساسي بررسي اين موضوع را به شوراي نگهبان واگذار كردند. شوراي نگهبان نيز براي بررسي موضوع كارگروهي تشكيل داد و نظر نهايي خود را به رهبر معظم انقلاب ارائه كرد تا ايشان نظرشان را به قواي مجريه و مقننه اعلام كنند.

وي با اشاره به برخي اظهارنظرها در خصوص اظهارات كدخدايي نيز تصريح كرد: برخي صحبت‌ها اين شبهه را ايجاد مي‌كند كه برخي از نمايندگان در صدد فضاسازي بوده و در مقام فشار هستند تا از سوي مجلس اعلام كنند.

حسينيان با بيان اينكه نمايندگان تابع نظر مقام معظم رهبري هستند، گفت: نمايندگان منتظرند كه رهبري در مورد قوه مجريه و رابطه آن با قوه مقننه اعلام نظر كنند تا نمايندگان از نظر ايشان اطاعت كنند.

حسينيان در پايان سخنان خود از نمايندگاني كه با اظهاراتش موافق بودند، خواست تا با ذكر صلوات بر محمد و آل محمد اعلام كنند كه اختلافي بين قوا نيست تا دشمن نااميد شود.

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذكر حسينيان گفت: مباحثي كه روز گذشته در مجلس مطرح شد، به اظهارات امروز شما مربوط مي‌شود.

لاريجاني تأكيد كرد: اگر قرار است برنامه‌اي براي قوا تنظيم شود اين موضوع از وظايف و شأن رهبري است.

رئيس مجلس تصريح كرد: در كارگروه مشترك دولت و مجلس نمايندگان نظرات خود را بيان كردند و سپس آن را به صورت مكتوب ارائه دادند اما اشكال از آنجا شروع شد كه سخنگوي مشترك شوراي نگهبان نظر خود را به عنوان نظر كارگروه مطرح كرد.

لاريجاني همچنين در ادامه گفت: شوراي نگهبان مي‌تواند نظر خود را در خصوص قوا به مقام معظم رهبري ارائه دهد و رهبري نيز داراي شأن در خصوص تنظيم قوا هستند و هر رهنمودي كه ايشان بدهند واجب‌الاطاعه است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: حادثه‌اي كه روز گذشته در مجلس رخ داد به اين خاطر بود كه سخنگوي شوراي نگهبان نظرشان را به عنوان نظر مجلس تلقي كرد. در حالي كه مجلس يك منطق دارد و اگر رهبر معظم انقلاب هر نظري ارائه كند براي مجلس مورد اطاعت است.


محاکمه یک عضو جبهه ملی در دادگاه انقلاب

خبرگزاری هرانا - جلسه محاکمه حمیدرضا خادم ،عضو و موسس کمیته همبستگی با دانشجویان زندانی و همچنین عضو سازمان دانش آموختگان جبهه ملی ایران صبح امروزسه شنبه دوم آذر در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی ،چهره رسانه ای دادگاه انقلاب تهران، برگزار گردید.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری حقوق بشر ایران "هرانا" این فعال سیاسی که پیش تر در نخستین ساعات پس از درگیری های عاشورای سال گذشته در منزلش دستگیرشد و به مدت 2 ماه را در سلولهای بند 209 گذرانده بود. وی در این جلسه به اتهام "تبلیغ علیه نظام"، "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور" و "اخلال در نظم عمومی" توسط قاضی صلواتی محاکمه گردید.

لازم به یاد آوری است که محمد اولیایی فرد و نسرین ستوده دو وکیل وی به علت اینکه در زندان هستند در این جلسه شرکت نداشتند و ژینوس شریف راضی وکالت حمید رضا خادم را بر عهده داشت.

در پایان قاضی صلواتی اذعان داشت که در هفته جاری "پس از مشورت و کسب نظر کارشناس (بازجو) پرونده اقدام به صدور رای خواهد نمود.


سرای دلگشا در بازار تهران به تلی از خاک تبديل شد

خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه صبح امروز (سه‌شنبه، دوم آذرماه) در بافت تاريخي بازار تهران حضور يافته بود، گزارش داد كه به‌جز در ورودي سراي دلگشا، ديگر قسمت‌هاي اين بناي تاريخي تخريب شده و زمين آن درحال گودبرداري است. در اين شرايط، به‌نظر مي‌رسد كه دستور توقف موقت تخريب و اقدام فوري سازمان ميراث فرهنگي براي نجات سراي دلگشا به جايي نرسيده است.

براساس ديده‌هاي خبرنگار ايسنا از لاي در ورودي سفيد‌رنگ سراي دلگشا با پلاك 934 جديد كه پشت آن چند دست‌فروش بساط خود را پهن كرده‌اند، مي‌توان خاك‌هاي تلنبارشده روي هم را در جايي كه پيش از اين ساختمان‌هاي قاجاري قرار داشتند، ديد.

اين سراي تاريخي كه تهراني‌هاي قديمي، آن را با نام «سراي وزير نظام» مي‌شناختند، دست كم 130 سال پيش در ضلع جنوبي خيابان 15 خرداد روبه‌روي ميدان ارك ساخته شد و با توجه به قدمتش، سال 1356 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد. از حدود دو سال پيش، مالك بنا با هدف ساخت‌وساز درخواست تخريب سراي دلگشا را مطرح كرد كه پس از مخالفت سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري منطقه‌ي 12 تهران، مالك به ديوان عدالت اداري شكايت كرد و اين ديوان نيز به خروج اثر از فهرست آثار ملي رأي داد. به‌دنبال آن، از حدود دوماه پيش، تخريب تدريجي اين سرا توسط مالك آغاز شد تا سرانجام اين بناي قاجاري با خاك يكسان شد.

مهرماه امسال نيز مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران از صدور حكم توقف تخريب سراي دلگشا خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه با همكاري‌ قوه‌ي قضاييه و ديوان عدالت اداري، حكم قطعي توقف تخريب اين اثر تاريخي صادر و از اين طريق، از وقوع يك فاجعه‌ي بزرگ در محدوده‌ي بافت تاريخي تهران جلوگيري شود.

ساحل كارون محلی برای انباشت زباله شده است

روزنامه نورخوزستان: معاون محيط زيست انساني اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: در برخي نقاط شهر اهواز زباله و نخاله تلنبار شده است و برخي بازارچه‌ها مانند بازارچه كيان از وضعيت مطلوبي برخوردار نيستند كه لازم است به اين موارد رسيدگي شود. به گزارش ايسنا جمال شاكري در جلسه شوراي سلامت و امنيت غذايي شهرستان اهواز اظهار داشت: مساله حفظ محيط زيست آن گونه كه بايد در كشور نهادينه نشده است و لازم است در كنار توسعه اقتصادي به مساله حفظ محيط زيست نيز توجه شود. وي افزود: در زمينه نبود فضاي سبز كافي در واحدهاي صنعتي و تصفيه پسماندهاي بيمارستاني پرونده‌هايي تشكيل و به دادگاه ارسال شده است و برخي بيمارستان‌ها و واحدهاي صنعتي نيز اخطاريه دريافت كرده‌اند. شاكري تصريح كرد: در منطقه بوستان اهواز و حاشيه رودخانه كارون و پشت دانشگاه شهيد چمران نيز شاهد تلنبار شدن زباله و نخاله هستيم، همچنين فاضلاب شهري اهواز در محدوده پل پنجم وارد رودخانه مي‌شود. وي خاطرنشان كرد: در مسير پل پنجم تا ميدان فاز 2 پادادشهر نيز عرضه دام زنده وجود دارد كه لازم است به اين مساله رسيدگي شود. در كوي پليس اهواز نيز در مكاني كه ظاهرا به فضاي سبز اختصاص يافته زباله تلنبار شده است. معاون محيط زيست انساني اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان بيان كرد: در منطقه هشت شهرداري اهواز چندين تالار پذيرايي وجود دارد كه متاسفانه نسبت به محيط زيست بي‌توجه هستند و پسماند و زباله خود را در محيط اطراف رها مي‌كنند. ‌شاكري گفت: همچنين در نزديكي روستاي برومي يك ايستگاه دپوي پسماند شهري وجود دارد كه مجوز ندارد و وضعيت نامناسبي را براي اين روستا ايجاد كرده است. وي درباره بازارچه‌هاي شهر اهواز افزود: بازارچه موجود در فاز 3 كوي ملت از وضعيت بهداشتي نامناسبي برخوردار است و دست فروشاني كه در اطراف اين بازارچه تجمع كرده‌اند وضعيت بهداشتي نامناسبي را براي اين بازارچه ايجاد كرده‌اند. معاون محيط زيست انساني اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان تصريح كرد: همچنين عرضه مرغ زنده در بازارچه فاز 3 كوي ملت انجام مي‌شود و تعدادي از مجاري فاضلاب موجود در اطراف اين بازارچه نيز روباز هستند كه وضعيت نامناسبي را براي اين بازارچه ايجاد كرده است. شاكري خاطرنشان كرد: وضعيت بازار كيان و عامري نيز نامناسب است و عرضه مرغ زنده در اين دو بازارچه همچنان ادامه دارد. وي بيان كرد: در منطقه فرهنگ شهر و درست مقابل دانشگاه آزاد و همچنين در كوي 22 بهمن زمين‌هاي بلااستفاده‌بسياري وجود دارد كه به محل انباشت زباله تبديل شده‌اند. لازم است اين زمين‌ها محصور شوند و يا با تبديل آنها به فضاي سبز از انباشت زباله در آنها پيش‌گيري شود. معاون محيط زيست انساني اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان اظهار داشت: منطقه چنيبه نيز از وضعيت بهداشتي مناسبي برخوردار نيست و در بسياري از كوچه‌ها، زباله رها شده است. شاكري گفت: در بلوار ساحلي و حد فاصل پل پنجم تا ششم نيز شاهد انباشت زباله هستيم، همچنين در برخي نقاط فضاي سبز ساحل رودخانه كارون شاهد انباشت زباله‌‌هستيم. وي افزود: پشت منطقه آخر آسفالت اهواز فاضلاب شهري رهاسازي مي‌شود و زمين‌هاي كشاورزي كه در اين منطقه وجود دارد و سبزي در آنها كشت مي‌شود با فاضلاب آبياري مي‌شوند. معاون محيط زيست انساني اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان تصريح كرد: منطقه گاوميش‌آباد و كوي مشعلي اهواز نيز از وضعيت بسيار نامطلوبي برخوردار هستند و شاهد انباشت زباله در اين مناطق هستيم. شاكري خاطرنشان كرد: در منطقه كيان‌پارس و رو به روي بازار مرو مكاني وجود دارد كه در گذشته پارك بادي بوده و اكنون به محل انباشت زباله تبديل شده است. وي بيان كرد: در كوي سياحي اهواز محلي براي دپوي زباله وجود دارد كه به منازل مسكوني بسيار نزديك است و از وضعيت نامناسبي برخوردار است.

کاهش 65 درصدی حجم آب سد زاينده رود

روزنامه مردمسالاری: معاون حفاظت و بهره برداري سازمان آب منطقه اي استان اصفهان گفت: حجم آب سد زاينده رود در مقايسه با دراز مدت نزديک به 65 درصد کاهش يافته است. غلام حسين حيدري پور در گفتگو با مهر افزود: در حال حاضر حجم سد زاينده رود نزديک به 240 ميليون متر مکعب آب است که از اين ميزان نزديک به 100 ميليون متر مکعب آن را گل و لاي تشکيل مي دهد. وي ادامه داد: اين حجم آب سد زاينده رود نسبت به گذشته 45 درصد و در مقايسه با دراز مدت با کاهشي نزديک به 65 درصد روبرو شده است. حيدري پوربا اشاره به اينکه اکنون نزديک به دو ماه است که از فصل پاييز مي گذرد ميزان بارش باران در اين فصل چشمگير نبوده گفت: نسبت به سال گذشته نزديک به 80 تا 90 درصد بارش باران کاهش داشته است. معاون سازمان آب منطقه اي استان اصفهان يادآور شد: ميزان بارش باران در اين فصل در مقايسه با دراز مدت نيز نزديک به 60 تا 70 درصد کاهش يافته است. حيدري پوردر خصوص تامين آب شرب نيز اظهار داشت: احساس مي شود در تامين آب شرب نيز دچار مشکل نشويم . معاون حفاظت و بهره برداري سازمان آب منطقه اي استان اصفهان همچنين جهت تامين آب کشت پاييزه کشاورزان نيز خاطر نشان کرد: احساس مي شود در تامين آب بخش کشاورزي دچار مشکل شويم.

آلودگی هوا در ایران؛ درختان هم دیگر نفس نمی کشند

به دلیل افزایش آلودگی هوا تهران روز چهارشنبه تعطیل است

ایرنا: کمیته آلودگی تهران در نشست دوشنبه شب خود به دلیل پایداری هوای آلوده ، کلیه ادارات ، نهادها، سازمان ها باتک ها، مدارس و دانشگاه های شهر تهران را در روز چهارشنبه تعطیل اعلام کرد.

براساس اطلاعیه استانداری تهران، کمیته اضطراری آلودگی تهران دوشنبه شب به ریاست مرتضی تمدن استاندار و رییس کمیته آلودگی تشکیل شد و پس از بررسی گزارش سازمان هواشناسی، به دلیل طولانی شدن هوای آلوده و ناسالم و افزایش میزان آلاینده ها ، کلیه ادارات ، نهادها، سازمان ها ، بانک ها، مدارس و دانشگاه های شهر تهران را در روز چهارشنبه سوم آذرماه ، تعطیل اعلام کرد.

درختان اصفهان ديگر نفس نمی ‌کشند

روزنامه ابتکار: آلودگي هوا در سال‌هاي اخير نه تنها به کوتاه ‌شدن عمر شهروندان و مرگ ناگهاني آنها منجر شده، پيامد‌هاي سوء زيست محيطي بسياري نيز بر جاي گذاشته است که اين عوارض بر گياهان و درختان تاثير گذاشته و به خزان زودرس درختان منجر شده است. به گزارش ايسنا، اگرچه اصفهان با درختان نارون و چنارهاي سر به فلک کشيده‌اش زيبا است ولي با قدم زدن در خيابان‌هاي اصفهان در فصل تابستان ريزش زودهنگام و زرد شدن برگ‌هاي درختان را شاهد بوديم به طوري که فضاي پياده روهاي شهر از برگ‌هاي خشک پائيزي پر شده بود. با اين اوصاف بر آن شديم که بدانيم چه عواملي باعث خشک شدن زودهنگام درختان اصفهان شدند. سرپرست سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان گفت: درختان زينتي، چنار و نارون بيشترين درختان موجود در شهر اصفهان هستند. داريوش فتحي با بيان اينکه 3 ميليون و 700 هزار درخت و درختچه در اصفهان وجود دارد با اشاره به اينکه 70 درصد درختان اصفهان تاکنون شناسنامه دار شدند، اظهار داشت: شناسنامه‌هاي درختان اصفهان به صورت فايلي بوده و تمام اطلاعات و موقعيت مختصاتي آنها در فايل‌ها ثبت شده است. وي دليل قطع نصب پلاک‌هاي شناسايي روي تنه درختان را از بين رفتن پلاک‌ها و ايجاد خسارت روي تنه درخت پس از گذشت زمان دانست و افزود: به همين علت تمام مشخصات در‌ختان اصفهان به صورت ديجيتالي تهيه شده است. ريزش برگ درختان در تابستان مختص شهر اصفهان نيست و در بسياري از شهرهاي ديگر و پايتخت نيز شاهد ريزش زودرس برگ درختان هستيم. سرپرست سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان با بيان اينکه درختان قربانيان ناخواسته آلودگي هوا هستند، اظهار داشت: گياهان از عوامل مهم کاهش آلودگي هوا به شمار مي‌آيند، در حالي که افزايش آلودگي هوا موجب آسيب درختان و گياهان مي‌شود. فتحي يکي از دلايل خزان زودرس درختان را گرماي هوا دانست و افزود: گرمي هوا درختان پهن برگ را تحت‌تأثير قرار داده و به زردي آنها در اواسط تابستان مي‌انجامد.وي بيان داشت: هر ساله در فصل تابستان بر اثر شوک ناشي از افزايش حرارت هوا اغلب درختان پهن برگ و ضعيف دچار خزان زودرس مي‌شوند و اين موضوع در سال‌هايي که دماي هوا يکباره بالا مي‌رود، بيشتر نمود دارد. سرپرست سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان با بيان اينکه وقتي تعادل بين جذب آب توسط ريشه و دفع آن به وسيله برگ برهم خورد درخت تعدادي از برگ‌هاي خود را به صورت طبيعي براي ايجاد تعادل از دست مي‌دهد، گفت: امسال در مقايسه با سال‌هاي گذشته درختان اصفهان شرايط بهتري داشتند.فتحي افزود: آلاينده‌ها از طريق برگ، جذب و وارد بافت‌هاي گياه شده و فعاليت آن را مختل مي‌کنند و موجب بسته و مسدود شدن روزنه‌هاي درختان مي‌شوند، به‌ گونه‌اي که تنفس گياه با مشکل مواجه شده و به سختي صورت مي‌گيرد و برگ درختان که مواد مورد نياز درخت را فراهم مي‌کند، زرد مي‌شود. وي راهکار اصلي براي جلوگيري از خشک شدن درختان به ويژه در زماني که درختان داراي برگ هستند را شستشوي ماهيانه درختان سطح شهر دانست و افزود: با شستشوي برگ درختان مواد سمي و آلودگي‌هاي ناشي از گرد و خاک موجود در هوا شسشته شده و برگ راه تنفس پيدا مي‌کند. در همين حال کارشناس سابق سازمان ملل متحد در توسعه کشورهاي آفريقايي درخصوص دلايل خشک شدن درختان چنار در شهر اصفهان گفت: اگرچه درختان با توليد اکسيژن و جذب دي اكسيد كربن مي‌توانند بهترين وسيله براي کاهش آلودگي‌هاي محيط باشند ولي آلودگي‌هاي ناشي از گرد و غبار و خودروها عاملي براي خشک شدن و بيماري‌هاي درختان به ويژه چنار شده است. افراسياب دهلوي با اشاره به ماده 50 قانون اساسي اظهار داشت: اين ماده درخصوص جلوگيري از آلودگي محيط زيست است.وي وسايل نقليه موتوري دود زا، اکسيد کننده‌هاي گوگرد و ازت ناشي از سوخت‌هاي فسيلي و اکسيد کننده‌هاي فتوشيميايي را از عوامل موثر در مسموميت درختان عنوان کرد و افزود: گرد و غبار موجود در هوا روزنه برگ در ختان را پوشانده و مانع از مبادلات گازي در گياه مي‌شود که کاهش دواير ساليانه را در پي داشته و اين کاهش منجر به خشک شدن درختان مي‌شود. کارشناس سابق سازمان ملل متحد در توسعه آفريقا براي جلوگيري از خشک شدن درختان پيشنهاد مي‌کند به جاي کشت گياه در بستري نامناسب بايد حداقل 70 سانتيمتر عمق براي رشد ريشه گياه در نظر گرفته شود و اطراف و ريشه‌ها با خاک زراعي و کود پوسيده دامي پر شود و از نخاله‌هاي ساختماني، آهک و ... استفاده نشود.دهلوي خاطرنشان کرد: در کشور سوييس و آلمان با وجود بارندگي در فصل تابستان به صورت منظم به شسشتوي برگ‌هاي درختان پرداخته مي‌شود. وي سرانه متوسط فضاي سبز در جهان 25 متر مربع اعلام کرد و افزود: در کشور سرانه فضاي سبز 21 متر مربع است به طوري که حداقل فضاي سبز در استان زاهدان 3 متر مربع و حداکثر 26 متر مربع در استان اصفهان است.


پنج هزار مدرسه دارای مشاور دینی می شوند

قم - خبرگزاری مهر: مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با بیان اینکه کارهای اجرایی نباید درگیر کارهای اداری باشد، گفت: پنج هزار مدرسه دارای مشاور دینی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر در قم‌، دکتر ناصر سقای بی‌ریا در جلسه پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری و نشست مشترک آموزش و پرورش و حوزه علمیه که با حضور وزیر آموزش و پرورش و آیت الله مقتدایی در سالن اجتماعات مرکز خدمات حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: اعزام پنج هزار مشاور دینی برای پنج هزار مدرسه دغدغه مشترک بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش است که برای اجرایی شدن این کار باید ستاد اجرایی با مدت زمان پنج سال صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید ستاد اجرایی در حوزه علمیه برای اجرایی شدن هرچه بهتر این هدف تشکیل شود، بیان داشت: اگر کار را به صورت اجرایی و با اصول پیش نگیریم کار آغاز نخواهد شد و با تشکیل ستاد، کلیه اقدامات در حوزه علمیه اجرایی می‌شود و لازم است برای سرعت گرفتن کارها نباید امورات اجرایی درگیر کارهای اداری شود.

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت افزود: سقای بی‌ریا در خصوص علت اصلی اینکه بعضی از کارها به سرانجام نمی‌رسد، گفت: علت این مشکل این است که کار را به قدری وسیع و گسترده و با تمام موانع، جوانب و مشکلات بیان می‌کنیم که اصلاَ وقتی برای انجام فعالیت و بیان اصل کار باقی نمی‌ماند و دیگر کار اصلا صورت نمی‌گیرد و هر کاری برای سرعت گرفتن باید زمان لازم را داشته باشد.

جامعه بی لبخند، سالم نيست

روزنامه مردمسالاری: نشست خبري همايش تجليل از پيشکسوتان فيلم هاي کمدي سينما و تلويزيون با حضور اميررضا خادم(رئيس ستاد برگزاري) و لاله اسکندري(دبير همايش) ظهر ديروز (اول آبان) برگزار شد. اميررضا خادم طي سخناني با اشاره به اينکه همايش تجليل از پيشکسوتان فيلم هاي کمدي سينما و تلويزيون; 10 آذر در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي شود، درباره اهداف برگزاري اين همايش گفت: تصميم برگزاري اين همايش در راستاي اهداف موسسه نسل آفتاب است. البته ما سال هاي گذشته; مراسم هايي را در برگزاري از چهره هاي اخلاق مدار ورزش داشتيم امسال نيز قصد داشتيم تا با اين همايش به هنر توجه کنيم زيرا معتقديم هنر و ورزش 2 بال رشد جامعه هستند. خادم با اشاره به اينکه تنگناهاي مالي باعث تاخير در برگزاري اين همايش شده است، گفت: در حوزه فرهنگ و هنر; برنامه هاي نمايش فيلم و همچنين بزرگداشت افرادي همچون خسرو شکيبايي را برگزار کرده شده است. وي با تاکيد بر اهميت مقوله طنز گفت: به عرصه طنز باوجود اهميت آن; کمتر توجه شده است اما طنز اثرات زيادي دارد زيرا ازسويي باعث شادي و نشاط مي شود و از طرفي هم مي تواند با نگاهي نرم موضوعات را نقد کرد. وي ادامه داد: در اين همايش به هنرمنداني توجه شده است که در 30 سال گذشته فعاليت داشته اند ولي امروز بدليل کهولت سن کمتر به آنها توجه مي شود. از سال آينده نيز يک شوراي داوري; افراد برتر را انتخاب مي کنند. در روز برگزاري اين مراسم; بزرگداشتي نيز براي علي حاتمي و منوچهر نوزري گرفته مي شود. وي درباره ميزان جوايز نقدي اين همايش گفت: درحال رايزني با سازمان هاي مختلف هستيم تا جوايز خوبي را ارائه کنيم. البته اصل مطلب براي ما و تقديرشوندگان به نوعي تقدير و تشکر است اما از آنجاکه ما به عنوان يک تشکل غيردولتي فعاليت مي کنيم; درحد مقدورات خود جوايزي را تدارک ديده ايم. لاله اسکندري(دبير اين همايش) نيز با برشمردن جزييات برگزاري اين جشن گفت: آنچه که در اين جشن مهم بود; اين است که از چهره هايي که در دهه 60 و 70 در سينماي کمدي مطرح بوده اند و امروز حضور ندارند، تقدير کنيم و نشان دهيم که تلاش هاي آنها ناديده گرفته نشده است. وي ادامه داد: در اين همايش 15 نفر از هنرمنداني که در حوزه هاي بازيگري تهيه کنندگي و کارگرداني در دهه 60 و 70 فعال بوده اند، تقدير مي شوند. تمام تلاش ما اين بود که باوجود گسترده بودن طيف هنرمندان انتخابات به صورتي انجام شود که حقي از فردي ضايع نشود. اسکندري در اين باره که باوجود عدم حضور در فيلم هاي طنز; چگونه دبيري اين همايش را پذيرفته است، گفت: متاسفانه در ايران; کسي وارد سينما مي شود با همان نقشي که وارد شده; تا پايان باقي مي ماند. در دهه هاي اخير کارهاي طنز از کيفيت بالايي برخوردار نبود; به همين دليل من کارهاي طنز را قبول نکردم.


احمدی ‌‌نژاد: 90 درصد هدفمندی یارانه ها اجرا شده!

خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری اسلامی با اشاره به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها گفت: «حدود 90 درصد از این طرح اجرا شده و با اندکی تلاش الباقی آن نیز به اجرا گذاشته خواهد شد.»

به گزارش مهر، محمود احمدی نژاد که امروز سه شنبه در نوزدهمین سفر استانی از دور سوم سفر استانی در زنجان در جمع مردم این شهر در ورزشگاه کارگران زنجان سخن می گفت، با تاکید بر اینکه باید همه ایران را آباد کنیم، گفت: «باید به نقطه ای برسیم که حتی در ایران یک فقیر وجود نداشته باشد و حتی یک خانواده پیدا نشود که فاقد مسکن باشد و حتی یک جوان پیدا نشود که شغل شرافتمندانه و دلخواه خود را پیدا نکند و اینها در سایه کار و تلاش و در سایه عشق به ولایت و عدالت شدنی است.»

وی طرح هدفمند کردن یارانه ها را مردمی ترین طرح دانست و گفت: «این طرح در خدمت بهره وری اقتصاد و شکوفایی استعدادها و پیشرفت ملت ایران است که تقریبا 85 تا 90 درصد آن به اجرا گذاشته شده و با یک یا حسین دیگر الباقی آن نیز اجرا خواهد شد.»

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: «رقمی که به حساب مردم ریخته شده علی الحساب است ولی مردم تلاش و مقداری صرفه جویی کنند و دولت نیز متقابلا قول می دهد که هر چه صرفه جویی بشود آن را به حساب مردم باز گرداند.»

احمدی نژاد با اشاره به برخی جریان سازی های رسانه های خارجی درباره طرح هدفمند کردن یارانه ها گفت: «آنها می گویند ما ایران را تحریم کرده ایم و در شرایط تحریم این طرح به نفع ایران نیست در حالی که من به آنها می گویم که اقتصاد ایران رو به شکوفایی است ولی وقتی شما مخالفت می کنید مشخص می شود که این طرح صد در صد به نفع مردم ایران است.»

وی در عین حال وعده داد که به زودی جزئیات طرح هدفمند کردن یارانه ها را در صدا و سیما اعلام خواهد کرد و گفت: «این طرح در مسیر عدالت بوده و شیطان به این خاطر با آن مخالف است که عدالت دلها را متحد می کند و مهربانی می آورد لذا باید دست به دست هم بدهیم و ایران را بسازیم.»

رئیس جمهور سپس گفت: «بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها به سراغ مشکلات دیگری از معضلات اقتصادی ایران مثل مالیات ها و مشکلات بانکی و بخش های مختلف اقتصادی خواهیم رفت و امیدواریم که ملت ایران با برداشتن گام های بلند برای پیشرفت دشمنان را مایوس کنند.»

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اگر همه قدرتهای شیطانی تاریخ دست به دست هم بدهند قادر نخواهند بود کوچکترین توقفی در مسیر پرشتاب پیشرفت ایران به وجود آورند.»

وی در عین حال افزود: «البته آنها تلاش و شیطنت می کنند اما بدانند که ملت ایران تمام توطئه های آنها را بر سرشان خراب خواهند کرد.»


عدم موافقت با مرخصی روزنامه نگار زندانی

سایت کلمه: با وجود گذشت ۱۶ ماه از زندانی بودن مسعود باستانی، روزنامه نگار زندانی او هنوز موفق نشده است از حق قانونی مرخصی استفاده کند.

دادستان تهران هر بار در پاسخ به درخواست خانواده باستانی و خود وی برای استفاده از حق مرخصی می گوید که ماموران وزارت اطلاعات با مرخصی آمدن این روزنامه نگار زندانی مخالفند این در حالی است که هر زندانی به صورت قانونی می تواند از حق مرخصی استفاده کند . حقی که امروز از زندانیان سیاسی سلب می شود .

باستانی هم اکنون در زندان رجایی شهر به سر می برد .این روزنامه نگار و فعال سیاسی چهارم تیرماه سال گذشته وقتی برای پیگیری وضعیت همسرش مهسا امرآبادی به دادگاه انقلاب مراجعه کرد بازداشت شد . مسعود باستانی در دادگاه بدوی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به شش سال حبس تعزیری و پرداخت ۳۴ میلیون جریمه نقدی محکوم شد. محکومیت وی بدون تغییر در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.

مسعود باستانی در تاریخ ۶ بهمن ماه سال ۸۸ از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شد .زندانی که تا شهر تهران محل سکونت خانواده اش فاصله دارد و زندانی بودن او در این شرایط وضعیت دشوار تری را نیز به خانواده او تحمیل کرده است .


زن زندانی در آستانه اعدام: من بی ‌گناهم

روزنامه وطن امروز: وکیل مدافع «شهلا جاهد» در آستانه قصاص موکلش به ملاقات وی در زندان اوین رفت.

عبدالصمد خرمشاهی با اعلام این خبر گفت: روز دوشنبه با شهلا ملاقات داشتم و حرف‌های زیادی بین ما رد و بدل شد، به‌نحوی که در عرض چند ساعت، 9 سال گذشته را با هم مرور کردیم.

وی افزود: شهلا همچنان محور حرف‌هایش این است که قاتل نیست و بی‌گناه پای چوبه دار خواهد رفت.

وکیل مدافع شهلا جاهد با بیان اینکه موکلش به اعلام رضایت اولیای دم «لاله سحرخیزان» امیدوار است و از آنها می‌خواهد که از قصاص وی گذشت کنند، خاطرنشان کرد: طبق قانون، زمان اجرای حکم باید به من ابلاغ شود اما هنوز ابلاغ صورت نگرفته است و از زمان اجرا بی‌اطلاعم.

خرمشاهی در عین حال اظهار کرد: از برخی رسانه‌ها و اخبار منتشر شده شنیده‌ام که شهلا 10 آذرماه قصاص می‌شود اما به صورت رسمی چنین تاریخی ابلاغ نشده است.

سخنگوی رژیم سرکوب معترضان را "قانونی" خواند

العربیه: رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران شامگاه دوشنبه سرکوب اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران را "قانونی" توصیف کرد.

مهمانپرست در گفتگو با خبرنگاران در منامه پایتخت بحرین گفت:" ایران همچون کشورهای غربی با معترضانی که به خرابکاری وخشونت دست می زنند برخورد می کند."

او همچنین ایران را جزو 10 کشور قدرتمند جهان به شمارآورد و گفت :" ما توانستیم 2000 دانشمند هسته ای آموزش دهیم."

وی از عملکرد رسانه های عربی نیز انتقاد کرد و آن را " بخشی از طرح غرب علیه ایران " دانست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ خبرنگار العربیه درباره محمد داوری سردبیر سایت سحام نیوز که به پنچ سال زندان محکوم شده است ، گفت: " غرب در تلاش است تا از وی قهرمان بسازد او قانون را نقض کرده و مجازات شده است."

مهمان پرست در بخش دیگری از این گفتگو تحریم های اقتصادی را کم اهمیت اعلام کرد و گفت " این تحریم ها غیرقانونی و ناعادلانه است، و بر ایران تاثیری نمی گذارد."

سخنگوی وزارت خارجه ایران تهدید کشورهای غربی به اعمال تحریم های بیشتر علیه کشورش را بی تاثیر دانست و تاکید کرد " ایران برنامه هسته ای را متوقف نخواهد کرد."