خبرهای برگزیده شنبه یکم آبان ١٣٨٩


شرکت«هما»: در سه فرودگاه اروپایی به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی دهند

فرهاد پرورش، مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) می گوید: علاوه بر كمپانی ‌های نفتی اروپايی، چند شرکت غيراروپايی نيز برای تحويل سوخت به هواپيماهای اين شركت، محدوديت‌هايی بر قرار کرده اند. او ا فزوده که در حال حاضر برخی شرکت ها، در سه فرودگاه اروپایی به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی دهند. مدیرعامل شرکت هواپیمایی «هما» بدون نام بردن از این سه فرودگاه، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که در تامین سوخت در بقيه فرودگاه های اروپا با مشکلی مواجه نیستند، و محدودیت ها سبب لغو پروازهای این شرکت نشده است. او همچنین گفته است که این شرکت قصد دارد به مجامع‌ بين المللی شکایت کند.


حکم قطع دست يک سارق در زندان يزد اجرا شد

دست سارقی در زندان مرکزی يزد در روز جمعه قطع شد. به گزارش خبرگزاری مهر، شخص مجرم ۳۲ ساله بوده و به جرم چهار فقره سرقت به اجرای حد شرعی ِ قطع دست، محکوم شده بود. اين حکم با تاييد ديوان عالی کشور در مقابل چشم سارقان زندانی ديگر به اجرا در آمد. در هفته های اخير گزارش هايی در مورد قطع دست ِ حداقل سه نفر ديگربه جرم سرقت، در شهرهای ايران گزارش شده است.

------------------------------------------------------------------

افزایش احکام وحشیانه قطع دست در جمهوری اسلامی

به گزارش رسانه های حکومتی، دستگاه قضائی رژیم اسلامی روز جمعه دست یک نفر دیگر را در زندان مرکزی يزد قطع کرده است. اتهام این مرد 32 ساله سرقت عنوان شده است.

اين حکم وحشیانه با تاييد ديوانعالی رژیم اسلامی در مقابل چشم زندانیان ديگر به‌ اجرا در آمده است.

صدور احکام بیرحمانه قطع عضو و اجرای آن در جمهوری اسلامی در ماههای اخیر افزایش یافته است.

طی سه ماه اخیر دستکم 9 مورد حکم قطع دست در شهرهای ملایر، همدان، مشهد، اهواز و یزد به اجرا گذاشته شده و یک حکم دیگر نیز هفته گذشته در تهران صادر شده است.

همه قربانیان این مجازات وحشیانه جوان هستند از جمله جوان 21 ساله ای که در تهران به اتهام دزدیدن مقداری شکلات از یک قنادی به قطع دست محکوم شده است.

دادستان رژیم اسلامی در مشهد هنگام اجرای حکم قطع دست یک جوان نگون بخت گفته بود، این آخرین حکم نیست که اجرا می ‌شود و در آینده نیز دست سارقانی که شرایط سرقت مستوجب قطع ید را داشته باشند، قطع خواهد شد.


صدور مجوز جديد برای ۱۲ رشته علوم انسانی در دانشگاه‌ها متوقف شد

يک مقام وزارت علوم، تحقيقات و فناوری روز شنبه اعلام کرد که صدور مجوز جديد برای ۱۲ رشته علوم انسانی در دانشگاه‌ها متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری « ايسنا»، ابوالفضل حسنی، مدير کل دفتر گسترش اين وزارتخانه، يکی از دلايل اين اقدام را ناهماهنگی محتوای برنامه‌های آموزشی موجود در اين ۱۲ رشته با مبانی دينی است.

پيشتر، مقام های جمهوری اسلامی ايران بر لزوم بازنگری در دروس علوم انسانی دانشگاه ها و هماهنگ کردن آنها با آموزه های دينی تاکيد کرده بودند.


آيت الله خامنه ای: روحانيت نيروهايی را تربيت کند که توانايی جهت دهی فرهنگی در آموزش و پرورش را داشته باشند

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز شنبه گفت روحانيت و حوزه علميه بايد نيروهايی را تربيت کنند که توانايی تأثيرگذاری و جهت دهی، به گفته او « صحيح فرهنگی » در آموزش و پرورش را داشته باشند.

پيشتر، مقام های جمهوری اسلامی ايران بارها بر لزوم تجديد نظر در نظام آموزش و پرورش تاکيد کرده و گفته اند: افسران جنگ نرم و روحانيون برای آمادگی دانش آموزان برای رويارويی با آنچه که آنها « توطئه های دشمن » ناميدند، به مدارس اعزام خواهند شد.


صدها نفر در لار به جدايی بيرم از این شهرستان اعتراض کردند

شاهدان عينی در لار از تجمع صدها نفر در روز شنبه در اعتراض به جدايی بيرم از شهرستان لار، در مقابل حسينيه اعظم آن شهر خبر دادند.

در بهمن ماه سال پيش نيز به دنبال مصوبه هيئت دولت برای تبديل شدن بخش «گراش» به شهرستان، مردم لار در مقابل فرمانداری دست به تجمع اعتراضی زدند که اين تجمع با دخالت پليس به درگيری کشيده شد.

تقسيمات کشوری در ايران همواره با اعتراض ها و تجمعات ساکنان محلی روبرو بوده و معمولا درگيری های شديدی ميان مردم و نيروهای امنيتی و انتظامی به وقوع پيوسته است.


رئيس مجلس خواستار رسيدگی قضايی تخلف دولت در پذيرش دانشجوی فنی و حرفه ای و مراکز تربيت معلم شد

علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه در نامه ای به رئيس قوه قضاييه، خواستار رسيدگی قضايی تخلف دولت محمود احمدی‌نژاد در پذيرش دانشجوی فنی و حرفه ای و مراکز تربيت معلم شد.

دولت احمدی‌نژاد از آنجا که معتقد است دانشگاه‌های فنی – حرفه‌ای و مراکز تربيت معلم « کارآمد نيستند و اثربخش عمل نمی‌کنند» در صدد بوده است سازمانی به نام سازمان ملی مهارت تشکيل دهد و اين مراکز آموزشی را در اين سازمان ادغام کند.

اين اقدام با مخالفت مجلس رو به رو شده است.

رئيس مجلس گفته است تا زمانی که اين موضوع مورد تائيد قوه مقننه قرار نگرفته باشد، دانشگاه‌های فنی – حرفه‌ای و مراکز تربيت معلم بايد به فعاليت خود ادامه دهند.

اما دولت اين مراکز را تعطيل و در سازمان ملی مهارت ادغام کرده است.

-----------------------------------------------------------------

بازجويی از استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران

خبرگزاری هرانا - بنا بر اظهار برخی از دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران روز سه شنبه هفته گذشته دکتر سید حسین سیف زاده از اساتید برتر علوم انسانی دانشکده حقوق دانشگاه تهران به حراست دانشگاه فرا خوانده شده و به مدت سه ساعت و نیم توسط ماموران وزارت اطلاعات بازجویی شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این بازجویی همراه با توهین و تحقیر به این استاد برتر دانشگاه بوده و موضوع بازجویی بررسی مطالب درسی مطرح شده در کلاس توسط دکتر سیف زاده بوده است.

بنا بر شنیده ها این مطالب توسط اعضای بسیج دانشجویی دانشکده حقوق جمع آوری و در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته است، دکتر سیف زاده در پایان بازجویی از ماموران خواسته است که از مسئولین دانشگاه تهران بخواهند تا وی را بازنشسته کنند تا وی از فضای امنیتی به وجود آمده در این دانشکده رها گردد.

همچنین شنیده شده است که این استاد در کلاس درسی خود عنوان نموده است که تا وقتی که بالاجبار باز نشسته نشود به تدریس در این دانشگاه و وظیفه ملی و میهنی خود ادامه خواهد داد

دکتر سید حسین سیف زاده دارای مدرک دكتراى علوم سیاسى از دانشگاه سانتاباربارا كالیفرنیا و فوق دكتراى علوم سیاسى از دانشگاه هاروارد می باشد. وی تا کنون 22 کتاب تالیف و 172 مقاله فارسی – انگلیسی به رشته تحریر در آورده است .

شایان ذکر است که پیش از ایشان بسیاری از اساتید دانشکده حقوق دانشگاه تهران باز نشسته و یا با فشارهای امنیتی به وجود آمده از کشور خارج شده اند.


جمعی از فعالان جنبش زنان و موکلان نسرين ستوده از او خواستند به اعتصاب غذای خود پايان دهد

جمعی از فعالان جنبش زنان و موکلان نسرين ستوده، وکيل دادگستری و فعال حقوق بشر، در نامه ای سرگشاده از وی درخواست کردند به اعتصاب غذای خود پايان دهد.

خانم ستوده با سه اتهام اقدام عليه امنيت ملی، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر دستگير و زندانی شده است.

او که از ۱۳ شهريورماه سال جاری در زندان اوين تهران به سر می برد، دراعتراض به بازداشت خود و نيز محروميت از تلفن به خانواده اش، از روز سوم مهرماه در اعتصاب غذا به سر می برد.


دو شرکت ايرانی در حال احداث ۱۷ هزار واحد مسکونی در ونزوئلا هستند

عبدالرضا مصری، سفير جمهوری اسلامی ايران در ونزوئلا گفت هم اکنون دو شرکت ايرانی در حال احداث ۱۷ هزار واحد مسکونی در ونزوئلا هستند.

به گفته او، پروژه های تاسيس ۱۸ کارخانه لبنيات و همچنين تاسيس کارخانه های توليد آرد ذرت و پلاستيک سازی هم در ونزوئلا انجام شده است .

سفير جمهوری اسلامی ايران در کاراکاس، روز شنبه گفت: ايران به زودی از ونزوئلا قهوه و کاکائو وارد و به آن کشور، يکی از مدل های خودروی سورن يا وانت مزدا صادر می کند.


وزير دفاع ايران: برد، ارتفاع و توان انهدام نسل جديد سيستم موشکی « مرصاد» افزايش يافته است

احمد وحيدی، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح ايران، روز شنبه گفت که برد، ارتفاع و توان انهدام نسل جديد سيستم موشکی « مرصاد» افزايش يافته است.

به گزارش خبرگزاری « فارس»، اواخر فروردين ‌ماه سال جاری، اولين محصول سيستم پدافند هوايی ميان‌برد « مرصاد» توسط صنايع هوا- فضای وزارت دفاع توليد شد.

در سالهای اخير، جمهوری اسلامی ايران چندين طرح توليد موشک های زمين به هوا، زمين به زمين و زمين به دريا، را به اجرا گذاشته است.


 انتقال پول به ایران توسط اتحادیۀ اروپا کنترل می شود

در راستای تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، وزرای امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در نظر دارند، دستورالعملی را تصویب کنند که به موجب آن هر گونه انتقال پول به ایران از سوی دستگاه‌های ذیربط کنترل شده و بانک‌ها موظف می‌شوند، انتقال بیش از ۱۰ هزار یورو به ایران را گزارش کنند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در بروکسل، دستورالعمل تازه‌ای را در راستای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تصویب خواهند کرد.

دیپلمات‌های مقیم بروکسل روز جمعه همچنین گفتند انتقال بیش از ۴۰ هزار یورو به ایران نیز نیازمند دریافت مجوز مخصوص از دستگاه‌های مسئول خواهد بود.


مهدی کروبی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست طرح نظارت بر خود را نپذیرند

مهدی کروبی، از رهبران مخالف دولت، در واکنش به طرحی با عنوان«نظارت بر نمایندگان مجلس»، از نمایندگان مجلس خواسته است که این طرح را نپذیرند.

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی که ریاست مجلس ششم شورای اسلامی را به عهده داشته است، روز جمعه در نامه ای به نمایندگان مجلس هشدار داد که این طرح، آنها را به آنچه که وی «نوکران قدرت» خواند، تبدیل خواهد کرد.

به گزارش سایت حزب اعتماد ملی، سحام نیوز، طرح یاد شده، اجازه می دهد نمایندگان مخالف و یا حتی مستقل، از مجلس اخراج و حتی در مواردی به محاکم قضایی معرفی شوند.


احتمال كشیده شدن سرنوشت پرداخت یارانه ها به حكم حكومتی

سایت آینده نیوز: اخبارغیررسمی حكایت از احتمال درخواست حكم حكومتی از سوی دكتر احمدی نژاد از رهبر انقلاب جهت حل مشكل واریزی یارانه به حساب مردم دارد.

برای واریزی قسط اول یارانه ها به حساب مردم مبلغ 81هزار تومان برای 61.5میلیون نفر اعلام شده كه به اعتباری معادل 5هزار میلیارد تومان نیاز دارد اما مطابق با قانون هدفمندی یارانه ها این مبلغ باید از طریق افزایش قیمت حاملهای انرژی تامین گردد اما دولت پیش از این اعلام كرده است كه قبل از افزایش قیمتها یارانه نقدی به حساب مردم واریز خواهد شد.

بنابراین جهت تامین اعتبار قبل از افزایش قیمت دولت با مشكل مواجه است وبا وجود اعلام واریزی یارانه ها تنها هزار میلیارد از 5هزار میلیارد موردنیاز تامین شده وبه همین دلیل تنها چنداستان در مرحله اول یارانه نقدی را دریافت كرده اند.

گفته می شود هزارمیلیارد مذكور نیز از طریق استقراض دولت از بانك مركزی ووجوه حاصل از فروش بیش از یك میلیارد دلار دربازار ارز در دوهفته اخیر بدست آمده است.

به نظر می رسد تنها راه تامین مبلغ مذكور درخواست حكم حكومتی از سوی دكتراحمدی نژاد از رهبرانقلاب برای پرداخت این مبلغ از سوی خزانه یا بانك مركزی به دولت می باشد تا واریزی قسط اول یارانه های نقدی به اتمام برسد.

استدلال احمدی نژادبرای این درخواست آن است كه بدلیل عدم قابل برداشت بودن یارانه ها توسط مردم عملا این مبلغ تا افزایش قیمت وارد چرخه اقتصاد كشور نمی شود وصرفا این مبلغ اعتباری وجهت اطمینان مردم است.

شنیده دیگری حاكی از آن است به رغم گمانه زنی های انجام شده درباره با تعیین یارانه 40هزار تومانی برای هرماه هنوز این مبلغ نامعین است ودولت باید پس از تصمیم قطعی درباره میزان افزایش قیمتها میزان یارانه را تعیین كند واحتمال دارد مبلغ 80هزار تومان بجای یارانه دوماه یارانه سه یاچهار ماه تعیین گردد.

در این شرایط به نظر می رسد اجرای طرح یارانه ها در آبان منتفی بوده واین طرح از اول آذر ممكن است به اجرا برسد ودر طول یكماه آینده دولت تلاش خواهد كرد مابقی مبلغ پنج هزارمیلیارد تومان اعتبارمورد نیاز قسط اول وهمچنین تكلیف افزایش قیمتها را معین كند.

اعلام سهمیه بنزین 60لیتری برای آبان ماه ومهلت اصلاح حساب به تهرانی ها تا آخر آبان ماه نیز درهمین راستا انجام شده است.

------------------------------------------------------------------------

مبلغ واریزی یارانه ها شیرینی دولت به بانکهاست نه به مردم

یارانه ها شیرینی دولت به بانکهای نورچشمی .... یارانه نقدی که قرار است به مردم پرداخت گردد معادل پنجاه هزار میلیارد تومان تنها به پنج بانک نورچشمی تزریق شد و بعنوان یارانه نقدی در اختیار بانکها قرار گرفت که سهم هر بانک از این مبلغ برابر کل سرمایه آنها در بانک مرکزی است . این مبلغ قرار است بعنوان کمک دولت چند سالی توسط بانکهابا سود 23% به متقاضیان وام داده شود و تا آن زمان فقط بانکها حق برداشت پول را دارند و خود صاحبان حساب حق برداشت را ندارند ... روسای بانکها که در شب میلاد حضرت رضا این مبلغ را در حساب بانک خود دیدند در یک سفر زیارتی به مشهد رفته و عید شکرانه برگزار کردند و قرار است توسط این پنج بانک کشور آقای احمدی نژاد بعنوان مرد سال اقتصاد کشور معرفی گردد. پس از بذل و بخششهای آقای احمدی نژاد در بیروت این بزرگترین بذل و بخشش وی در دوران ریاست جمهوری در داخل کشور به حساب می آید که با سود آن طی یک تا دو سالی که صاحبان حسابها بتوانند از آنها برداشت نمایند تمام بانکهای نورچشمی را از خطر ورشکستگی در پی تحریمهای بانکی جهانی نجات خواهد داد.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .