خبرهای برگزیده- چهارشنبه یکم دی  ١٣٨٩


گران شدن نان؛ اکثرا نان نخریدند و رفتند

رادیو آلمان: نانوایان تهران درباره فروختن نان به قیمت‌های جدید از ظهر امروز خبر می‌دهند. یک نانوایی سنگکی در منطقه ۲ تهران امروز اول دی ماه ۱۳۸۹ به دویچه وله چنین می‌گوید: « تا ظهر امروز، نان سنگک را به همان قیمت قدیم فروختیم، از بعدازظهر به قیمت ۴۰۰ تومان می‌فروشیم.»

یک نانوایی بربری در خیابان پیروزی تهران در گفت‌و‌گو با دویچه وله خبر از چسباندن قیمت‌های جدید نان به پشت شیشه نانوایی می‌دهد و می‌گوید: « امروز ظهر از "تعزیرات" آمدند قیمت زدند. تا به‏حال ۲۰۰ تومان بوده، حالا شده ۴۰۰ تومان. امروز خیلی خلوت‏تر بود. روی تعداد مشتری‏ها تاثیر گذاشته است. پخت‏مان نسبت به روزهای دیگر نصف شده است. نان‏های‏مان ماند، خمیرهای‏مان مانده است. اصلاً خیابان‏ها خلوت است، نمی‏دانم داستان چطوری است. آمدند قیمت نان‌ها را روی کاغذ نوشتند و پشت شیشه چسباندند.»

اما نانوایان تهران از قدغن شدن ریختن کنجد روی نان‌های سنگک و بربری با آغاز طرح هدفمندسازی یارانه‌ها خبر می‌دهند. یکی ازنانوایان نان بربری دراینباره چنین می‌گوید: « به ما گفتند که همان نان ساده را بپزید به قیمت ۴۰۰ تومان. فعلا پخت نان ساده را به ما اجازه داده‏اند. بازرس می‏فرستند، بازرس می‏آید می‏گوید. دیگر نمی‏گذارند کنجدی بزنیم، کنجدی را لغو کرد‏ه‏اند.»

نانوای خیابان ستارخان تهران می‌گوید: «من ۱۰ سال است که در این شغل هستم. تا به‏حال روندش به این شکل نبوده، الان یک ‏دفعه قیمت بالا رفت.»

واکنش مردم در تهران به افزایش قیمت نان

واکنش مردم تهران از ظهر امروز که قیمت‌نان تغییر کرده است چه بوده است. جوابش را بشنویم از نانوایان مختلف در تهران: « واکنش مردم خوب، برای‏شان کمی سخت است. اکثراً نان نخریدند و رفتند. بعضی‏ها هم نان خریدند. خیلی تأثیر گذاشت. از لحاظ کسادی کار، این نرخ امروز خیلی تأثیر گذاشت.»

نانوای میدان امام حسین هم چنین می‌گوید: «برای نان مقداری پول به حساب‏ مردم ریخته بودند. به همین خاطر سر مردم را یک خرده گرم کردند. وگرنه این ۴ یا ۵ هزارتومانی که در ماه بریزند، برای مردم که چیزی نمی‏شود.»

اشاره این نانوا به ۴ هزار تومانی است که به عنوان یارانه نان قرار است به هر ایرانی هر ماه پرداخت شود. پیش‌تر و با آغاز طرح "هدفمندسازی یارانه‌ها"، محمود احمدی‌نژاد با حضور در تلوزیون دولتی ایران از پرداخت ۴ هزار تومان به عنوان یارانه نان خبر داده بود. او گفته بود، این پول، "پول امام‌زمان" است.

کرایه تاکسی ‌ها پانزده درصد گران می ‌شود

ایسنا: رييس شوراي شهر تهران با اشاره به جلسه مشترك با دولت براي تعيين نرخ جديد كرايه تاكسي‌ها، گفت: «نرخ جديد كرايه تاكسي‌ها 15 درصد افزايش دارد.»

مهدي چمران با اعلام اين كه قيمت‌هاي جديد تاكسي‌ها 15 درصد افزايش خواهند داشت، افزود: «از روز جمعه جلسه‌اي مبني بر افزايش نرخ تاكسي‌ها به طور مشترك بين دولت و شوراي شهر تهران تشكيل شده و در مورد افزايش 15 درصدي نرخ تاكسي‌ها به توافق رسيده‌ايم.»

وي ادامه داد: «از سازمان تاكسيراني خواسته‌اند تا هر چه زودتر نرخ‌هاي جديد را در خطوط مختلف تنظيم و به شوراي شهر تهران ارائه كنند تا نرخ‌هاي جديد، دقيق و رند تعيين شوند.»

رييس شوراي شهر تهران يادآور شد: «اين نرخ‌هاي جديد بايد بلافاصله پس از ابلاغ اعمال شوند.»

وي تاكيد كرد: «افزايش نرخ تعيين شده، بر اساس 2 برابر شدن قيمت بنزين نيست، بلكه بر اساس تاثير افزايش قيمت بنزين و گاز بر مخارج تاكسي‌ها تعيين شده است.»

چمران اضافه كرد: «تاثير افزايش قيمت سوخت در اتوبوس و مترو حدود 10 درصد بوده است، اما توافق كرده‌ايم كه اين افزايش در قيمت اتوبوس و مترو اعمال نشود، اما در مورد تاكسي‌ها افزايش 15 درصدي كرايه‌ها اعمال خواهد شد.»

تجمع کارکنان شرکت مخابرات/تجمع تاکسی‌های فرودگاه

سایت آفتاب- حدود 150 نفر از شرکت مخابرات تهران در اعتراض به کاهش محسوس حقوق ماهیانه خود تجمع کرده‌اند.

کارکنان شرکت مخابرات تهران جلوی ساختمان شاهد، در پی واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و تغییرات شدید در فیش حقوقی خود به این روند معترض هستند

آئین‌نامه جدید حقوق کارکنان مخابرات که تحصلات پائین دارند را تغییر داده و برخلاف روال سابق حقوق ماهیانه را به پائین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر رسانده است.

کارمندانی که حقوق 800 هزار تومانی مدریافت می‌کردند امروز در حساب بانکی‌شان تنها 25 هزار تومان ریخته شده است و هیچ‌کسی پاسخ‌گو نیست.

همچنین تاکسی‌های فرودگاه امام‌ جلوی تاکسی‌رانی تجمع‌ کرده‌اند.

تجمع اعتراضی تاکسی داران قم

خبرگزاری هرانا - جمعی از تاکسی‌داران شهر قم روز گذشته به نشانه اعتراض با تجمع در مقابل صدا وسیمای قم در خیابان بلوار امین دست به اعتصاب زدند.

بنا به اخبار رسیده به جرس، این معترضین که تعدادشان حدودا به 100 نفر می‌رسید با تجمع با تاکسی های خود اعتراض خود را به گران شدن قیمت گاز CNG را در اولین ساعات اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها اعلام کردند.

در همان ابتدای تجمع، با حضور نیروهای پلیس و برخورد با معترضین، خواهان متفرق شدن جمع معترض شدند که با مخالفت معترضان همراه شد، ولی بعد از گذشت همان ساعت های اول با فشار بیشتر پلیس تاکسی دارن مجبور به متفرق شدن گردیدند و بدون اینکه مسئولی پاسخی به آنها دهد صحنه اعتراض را ترک گفتند.

اعتراض دانشجویان به طرح حذف یارانه ها

دانشجونیوز: جمعی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر، در پی حذف یارانه ها، در حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه، دست به حرکتی اعتراضی زدند. دانشجویان ابتدا با پخش تراکت با عنوان "دانشجو میمیرد؛ ذلت نمی پذیرد" در دانشگاه، سپس با قاشق زنی در سلف دانشگاه واکنش خود را نشان دادند. قابل ذکر است پس از پخش تراکت ها، نیروهای حراست اقدام به جمع آوری آنها کردند و با حضور خود مانع از شکل گیری تجمع شدند.

متن تراکت منتشر شده به شرح زیر است:

دانشجو میمیرد ذلت نمی پذیرد

صدمات طرح ضد طبقاتی حذف یارانه ها، نه فقط طبقه فرودست بلکه کل جامعه را در بر می گیرد، موجب فلج شدن تولید و صنعت داخلی می شود و جامعه را به سمت مصرف تولیدات وارداتی و غیر بومی وا می دارد. طبیعی است که دولت غیر مردمی احمدی نژاد بدون در نظر گرفتن آسیب هایی که به زندگی مردم وارد می شود بر اجرای این طرح اصرار می ورزد زیرا با اجرای آن در مقابل وجهی که به عنوان هدفمندی یارانه ها به مردم پرداخت می شود، چندین برابر آن با حذف یارانه ها از تولیدات داخلی، مصرف بنزین و ... به دولت باز می گردد.

پیرو اجرای این طرح، بیانات پوپولیستی احمدی نژاد(نماینده دولت کودتا ) در صداوسیما و ایجاد فضای رعب و وحشت با یورش نیروهای امنیتی به خیابان های تهران، ما دانشجویان آگاه دانشگاه خواجه نصیر به عنوان بخشی از مردم و در عین حال نماینده آنها اعتراض خود را فریاد میزنیم تا بار دیگر به حاکمیت بفهمانیم : "دانشگاه زنده است." و در مقابل این چنین سیاست های ضد مردمی می ایستد.

این حرکت پس از احضار گسترده دانشجویان به حراست دانشگاه صورت گرفت. دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر نشان دادند با وجود تمامی این سرکوب ها و فشارها، دانشگاه همچنان کانون اعتراضات است و پیوستگی خود با جامعه را حفظ کرده است.


هشدار شدیداللحن نماینده رهبری به مراجع تقلید

سایت سحام نیوز: در پی دیدار جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با مراجع عظام تقلید و دلجویی مراجع از این خانواده ها، نماینده رهبری در موسسه کیهان، سرمقاله چهارشنبه اول دی کیهان را تماما به این مسئله اختصاص داده و آورده است “جمعی از اعضای خانواده فتنه گران زندانی، با مراجعه به بیوت برخی از مراجع عظام و دروغ بافی درباره شرایط زندان و ادعای بی گناهی بازداشت شدگان، علیه جمهوری اسلامی و مردم شریف و پاکباخته آن دست به سیاه نمایی می زنند.”

شریعتمداری سرمقاله خود را همراه با توصیه های موکدی می کند و به علمای تراز اول شیعه هشدار می دهد “سؤال این است که چرا برخی از مراجع عظام و محترم- فقط برخی از آنها که محترمند و نه برخی دیگر که نه مرجع هستند و نه قابل احترام- وارد این بازی شده و در این بازی دشمن ساخته، چه بخواهند و چه نخواهند، آب به آسیاب دشمنان اسلام ریخته اند؟!

ممکن است گفته شود رسیدگی به مشکلات مردم و شنیدن درد دل ها و شکوه های آنان یکی از وظایف غیرقابل تردید مراجع عظام و علمای بزرگوار اسلام است و در خانه مراجع باید به روی همه مردم باز باشد و از آنجا که خانواده زندانیان فتنه گر نیز بخشی از مردم هستند پذیرش آنها و گوش کردن به خواسته آنان از جمله وظایف و رسالت دینی و علمی مراجع است که باید گفت در صحت و درستی این نکته نه فقط کمترین تردیدی نیست، بلکه این نگاه، حکیمانه و خداجویانه نیز هست ولی سخن این است که پذیرش و ملاقات با خانواده فتنه گران زندانی نباید به گونه ای باشد که تصور حمایت از فتنه را به ذهن مخاطبان بکشاند. راه کار خداپسندانه و منطقی نیز، آن است که ملاقات کنندگان یاد شده با تابلوی حمایت از فتنه گران در بیوت مراجع عظام حاضر نشوند و یا مراجع بزرگوار ضمن پذیرش آنان و نصیحت یا استماع سخنان آنها، با صراحت، موضع خود نسبت به فتنه و اقدامات ضد اسلامی و جنایتکارانه فتنه گران را نیز بیان کنناعتاد تا اینگونه ملاقات ها که به یقین و بدون کمترین تردیدی از سوی برخی مراجع عظام با نیت و انگیزه خداپسندانه صورت می پذیرد، از سوی دشمنان به حساب حمایت مراجع بزرگوار از فتنه و فتنه گران نوشته نشود.”

از این سرمقاله نکات زیر به دست می آید: خانواده مظلوم زندانیان سیاسی که از ظلم ماموران قضائی، امنیتی، انتظامی و نظامی حکومت به جان آمده اند، بیوت مراجع عظام و علمای اعلام را ملجأ و مأوای خود یافته برای تظلم به محضر علما شتافته اند. مراجعی که درِ بیت خود را به روی مظلومان باز گذاشته اند و با خانواده ها ملاقات کرده اند عبارتند از: حضرات آیات عظام شیخ حسین وحید خراسانی، سید موسی شبیری زنجانی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، شیخ یوسف صانعی، شیخ اسدالله بیات زنجانی و شیخ عبدالله جوادی آملی. این مراجع از مهمترین علمای سنتی و غالبشان نزدیک به اصلاح طلبان هستند.

گفتنی است اطلاع رسانی خانواده زندانیان سیاسی بویژه همسران، والدین سالخورده و فرزندان خردسال یا نوجوان زندانیان با مراجع چنان صمیمانه بوده است که برخی از آنها در حضور جمع از فرط ناراحتی دقایقی گریسته اند و برخی اعضای دفاتر مراجع از همسران و مادران اسرا خواسته اند برای حفظ حال مراجع که نوعا در سنین بالا هستند به جزئیات شکنجه ها اشاره نکنند، در کلیه موارد حضرات مراجع با نهی اعضای دفتر خود از خانواده معزز زندانیان خواسته اند وقایع را همانگونه که اتفاق افتاده با ذکر جزئیات بیان کنند و کلیه اسناد ادعاهای خود را ارائه کنند.

گزارش منابع جرس از قم حکایت از آن دارد که اکنون مراجع سنتی علاوه بر مراجع نزدیک به اصلاح طلبان در جریان کامل شکنجه ها و اقدامات ظالمانه مقامات قضائی و امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی قرار گرفته اند و هر یک به تناسب توان خود به مقامات تذکر داده اند. نماینده رهبری خوف آن دارد که فشار مراجع مستقل افزایش یابد. از این رو با ارعاب آنها و اینکه استماع تظلم مقلدان نیز باید با اجازه ولی فقیه صورت گیرد یا مراجع عظام برای استماع تظلم مقلدان خود باید ابتدا از سران فتنه برائت جویند، تعیین تکلیف می کند.

مراجع عظام در امتحانی تاریخی قرار گرفته اند و با فشار افکار عمومی بتدریج بر همراهیشان با آرمانهای حق طلبانه مردم بیشتر می شود.

رفسنجانی نسبت به سقوط رژیم هشدار داد

بنا به گزارشها، رفسنجانی در دیدار با جمعی از آخوندها و طلاب حوزه که قبل از ماه محرم انجام شده، با صراحت در باره آینده تاریک رژیم و چشم انداز سرنگونی صحبت کرده است.

بنا به گزارشی که توسط سایت جرس منتشر شده، رفسنجانی در این دیدار به سه نکته مهم با صراحت اشاره کرده است.

اول، قانون اساسی رژیم که بخش قابل توجهی از آن متاسفانه به طاق نسیان سپرده شده است، اشکالات جدی دارد و می باید در زمان مقتضی اصلاح شود. مهمترین اشکال: اختیارات متعدد و فراوان نمی تواند در دست یک نفر متمرکز باشد، چنین تمرکزی غالبا به فساد منجر می شود.

دوم، رفسنجانی گفته است که شواهد امر حکایت از آن دارد که خامنه ای در رابطه با آینده نظام و رهبری نظام، پس از خود در حال برنامه ریزی و تمهید مقدمات برای جانشینی پسرش مجتبی بوده و وی را برای این مهم صالح تشخیص داده است.

بنا به این گزارش، رفسنجانی در سومین بخش از توضیحاتِ خود در بابِ نگرانی از آینده، گفته با این شیوه غیرمدبرانه و ضد کارشناسی که کشور اداره می شود، نتیجه ای جز سقوط در طالع آن متصور نیست. مسئولان نظام به نام دین آنقدر بد عمل کرده اند که اگر گفته شود در آینده شاهد نظام سکولار خواهیم بود، دور از انتظار نخواهد بود.

جنگ گرگها؛ معاون احمدی نژاد باید دستگیر شود

سایت فرارو: الیاس نادران نماینده تهران در مجلس در گفتگو با الف معتقد است که «رحیمی باید به دستگاه قضایی و مردم در این زمینه پاسخگو باشد. باید دستگیر شود تا مبارزه با مفاسد اقتصادی جنبه عینی و واقعی بگیرد و گرنه شهروند درجه یک و دو و خدای ناکرده ضعیف کشی را شاهد خواهیم بود.»

وی که مدتها است پرونده اتهامی معاون اول رئیس جمهور را دنبال می کند، تاکید کرد که انتظار این است که آقای رحیمی هم مانند بسیاری از مردم در دادگاه حاضر شود و البته از خود دفاع کند.

این نماینده تهران می گوید که چرا باید بین او و مردم عادی فرق وجود داشته باشد: «آیا وقتی اتهامی متوجه یک فرد عادی می شود او می تواند برای خود مصاحبه مطبوعاتی برگزار کند. این چه رویه و بدعتی است که متاسفانه در این دولت ایجاد شده است.»

نادران که چند ماه پیش به اتهام زیرسوال بردن مدرک معاون اول رئیس جمهور به دادگاه احضار شده بود، تاکید کرد که وقتی نماینده ها علیرغم مصونیت سیاسی به دادگاه کشیده می شوند و در محضر قانون از خود دفاع می کنند چرا باید این مقام مسئول به خود اجازه دهد که بجای دادگاه به خبرنگاران توضیح دهد.

اما نادران رئیس جمهور را نیز در این موضوع مسوول می داند. به اظهار نظر دادستان کل کشور اشاره می کند که گفته بود رحیمی به دادگاه احضار می شود و از رئیس جمهور می خواهد که در این راه پیش قدم شود: «انتظار منطقی این است که رئیس جمهور که همواره شعار مبارزه با فساد را داشته است خود نیز در این راه پیش قدم شود و چه بسا این موضوع امتحانی بزرگ برای رئیس دولت باشد.»

به نظر نادران "اینکه کسی را به دلیل مسئولیت اجراییش از دستگیری مستثنی کنند نه عادلانه است نه پذیرفتنی". او همچنین معتقد است که «رحیمی باید به دستگاه قضایی و مردم در این زمینه پاسخگو باشد. باید دستگیر شود تا مبارزه با مفاسد اقتصادی جنبه عینی و واقعی بگیرد و گرنه شهروند درجه یک و دو و خدای ناکرده ضعیف کشی را شاهد خواهیم بود.»

رحیمی پاسخ اژه‌ای را نداد!

معاون اول رئيس جمهور با صدور پيامي، لغو نشست خبري خود را اعلام كرد.

به گزارش دفتر امور رسانه‌هاي رياست جمهوري،‌ محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور با صدور اطلاعیه ای از لغو نشست خبري خود كه قرار بود امروز برگزار شود، خبر داد.

متن كامل اطلاعیه محمدرضا رحيمي ‌به شرح ذيل است:

بسمه تعالي

در ادامه روند برخوردهاي تخريبي عليه دولت خدمتگزار، طي روزهاي اخير نيز انتشار گسترده اظهارات نادرست سخنگوي محترم قوه قضاييه، منجر به تشديد برخي تخريب‌ها و ابهامات در افكار عمومي عليه اينجانب گرديد.

از آنجا كه اين اظهارات، آشكارا دال بر جهت‌گيري غيرقانوني يك مقام مسئول در دستگاه قضايي و مغاير با اصل 22 قانون اساسي مبني بر مصونيت و حفظ حيثيت افراد از تعرض و خلاف مسلم قواعد شرعي است، در صدد برآمدم تا با شركت در يك نشست خبري، به تبيين مستدل موضوع و روشنگري درباره علل و عوامل آن بپردازم.

اين درحالي است كه مبارزه بي‌پايان دولت خدمتگزار با مفاسد اقتصادي هر روز قاطع‌تر از گذشته ادامه مي‌يابد و از اين‌رو خود را براي تحمل فشارهاي پيدا و پنهان ناشي از اين مبارزه به حق آماده كرده است.

نظر به اينكه ملت بزرگوار ايران در مرحله اجراي يك تصميم بزرگ اقتصادي و برداشتن گام‌هاي بلند به سوي تعالي و پيشرفت قرار دارد، ورود به اين موضوع و پاسخگويي به اظهارات غيرحقوقي منتشر شده را به مصلحت ندانستم و با اجتناب از اقدامي كه ممكن است تكدر خاطر رهبر فرزانه انقلاب و دغدغه مردم شريف ايران را در پي داشته باشد، اين مهم را به يك فرصت مقتضي موكول مي‌كنم.

باوجود برخوردهاي دوگانه و متناقض قوه قضائيه كه با عدم رسيدگي به شكايات اينجانب و برخي ديگر از اعضاي محترم دولت همراه شده است، همچنان حق پيگيري‌هاي قضايي را براي خود محفوظ مي‌دانم.


صف بانک‌ها و خودپردازها روز به روز شلوغ‌تر می‌شود

سایت خبرآنلاین: هر چه از اولین روزی که حق برداشت یارانه‌های نقدی اعلام شد می‌گذرد بر صف‌های جلوی خودپرداز بانک هاافزوده می‌شود. افزایش تمایل افراد برای دریافت یارانه‌ها در حالی صورت می‌گیرد که احمدی‌نژاد در شب اعلام اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از مردم خواست که عجله ای برای برداشت یارانه‌ها نکنند.

با این حال افراد از هر لحظه‌ای برای برداشت یارانه‌های موجود در حساب‌شان استفاده می‌کنند. نتیجه چنین اقدام هیجانی تشکیل صف‌های طولانی جلوی خوپردازها و داخل شعب بانک‌ها، اتلاف زمان و به ویژه عدم ارائه خدمات مناسب تر به مشتریاخواهد بود. این عامل در عمل به زیان مردم خواهد شد چرا که غالبا به تمام شدن پول دستگاه، قطعی شتاب، خرابی دستگاه و انواع و اقسام پیام هایی که بیانگر عدم ارایه خدمات توسط دستگاه است، منجر می شود. عواملی که این روزها به دلیل فشار مضاعف بر سیستم‌ها افزوده شده است و آماده باش بانک مرکزی نیز نمی‌تواند از بروز چنین مشکلاتی در سیستم های خودپرداز جلوگیری کند.

ابهام در فرضیه وزیر اقتصاد

فردای اعلام اجرای قانون هدفمندی یارانه ها وزیر اقتصاد اعلام کرد تنها نیم درصد افراد یارانه‌های خود را برداشت کرده اند در حالی که مسئولان بانک مرکزی از وجود چنین آماری اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفتند هنوز آمار مربوط به دریافت یارانه‌ها جمع‌آوری نشده و برای اظهارنظر در این زمینه زود است.

با این حال در تعبیر این رفتار افراد که کارشناسان اقتصادی آن را عقلایی نمی‌دانند می‌توان گفت نخستین عاملی که افراد را به بانک‌ها کشانده نیاز مالی است.

مهدی تقوی در این باره می‌گوید: این گروه از افراد که پیش از هر گروهی اقدام به برداشت یارانه نقدی خود کرده‌اند لابد نیاز شدید به پول دارند والا این رفتار توجیه منطقی ندارد. یعنی برخی از آنها به دلیل نداشتن وضعیت اقتصادی مناسب به برداشت وجوه حاصل از یارانه‌ها روی آورده‌اند یا این که برخی از این افراد از نظر شغلی در وضعیت مناسبی نیستند و به همین دلیل از هم اکنون نیاز به پول دارند.

پیش تر وزیر اقتصاد و یکی از معاونانش به مردم توصیه کرده بودند با وجوه دریافتی از دولت به‌ازای حذف یارانه‌ها، کالاهای سرمایه‌ای و بادوام خریداری کرده یا این که آن را در بورس سرمایه‌گذاری کنند. گویا رفع نیازهای سرکوب شده افراد کم درآمد نگذاشته که آنها به خرید کالاهای سرمایه‌ای و سرمایه‌گذاری در بورس بیاندیشند. حتی آنها به انباشت پول‌ها در حساب خود نیز رضایت نداده اند. وجوهی که شبکه بانکی در صورت انباشت آنها در حساب افراد وعده پرداخت سود بالاتری به آنها داده بود.

با این همه برخی مشقت یافتن خودپردازهای فعال و ایستادن در صف‌های طولانی حتی در شب یلدا را به جان خریده‌اند.

سوءاستفاده یک بانک از یارانه مشتری بدهکار

با برداشت مبلغ واريزي يارانه‌ها صورت گرفت؛ سوءاستفاده یک بانک از یارانه مشتری بدهکار!

یکی از بانکها مبلغ یارانه مشتری خود را به عنوان بدهی وي برداشت کرد .

به گزارش خبرنگار شبكه خبري آتي نيوز، امروز یکی از ساکنان بیجار با مراجعه به مسئولان اين شهرستان از سوءاستفاده یکی از بانک‌های این شهر نسبت به برداشت وجه نقدی یارانه خود شکایت کرد .

گفته می‌شود فرد شاکی، ضامن یکی از بدهکاران این بانک بوده و مسئولان بانک هم با غنیمت شمردن واریز یارانه به حساب مردم مبلغ یارانه این فرد را به عنوان بدهی از حساب ضامن برداشت کرده اند .

شاکی اعلام کرده که بانک حق ندارد یارانه او را که حق زن و فرزندانشان است از حساب وی برداشت کند .


جلسه دادگاه چهار شهروند بهایی در مشهد برگزار شد

خبرگزاری هرانا - صبح روز دوشنبه 29 آذر ماه 1389 جلسه محاكمه چهار شهروند بهایی ساكن مشهد به نامهای سونیا احمدی ، نورا نبیل زاده ، رزیتا واثقی و ناهید قدیری در دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این 4 شهروند بهایی به همراه پنج شهروند بهایی دیگر متهم به تبلیغ آئین بهایی هستند كه به دلیل طولانی شدن زمان دادگاه ، جلسه محاكمه پنج شهروند دیگر به وقت دیگری موكول شد.

قاضی پرونده اجازه هیچ صحبت و دفاعی را به وكیل متهمین نداده و دادگاه بطور غیر علنی برگزار شده است.

از نكات قابل توجه این پرونده حضور 18 متهم در آن است كه بجز 9 شهروند بهایی این پرونده ، سایر متهمین همگی مسلمان بوده ولی متهم به ارتباط با بهاییان فوق الذكرو تمایل و علاقه به آئین بهایی می باشند.

قابل توجه است كه این شهروندان همگی طی ماه های گذشته مدتی در اداره اطلاعات مشهد بازداشت بوده اند كه برای آزادی ،اعترافاتی دروغین علیه 9 شهروند بهایی فوق از ایشان اخذ شده كه همین اعترافات مبنای متهم شدن شهروندان بهایی به تبلیغ در این پرونده شده است.

خاطر نشان می شود ناهید قدیری و رزیتا واثقی هم اكنون در حال سپری كردن محكومیت 5 ساله خود بر اساس پرونده دیگری در زندان وكیل آباد مشهد هستند.

محاكمه علنی دو فرد منتسب به گروه کرد کومله

خبرگزاری حکومتی ایسنا: نماينده‌ي دادستان با قرائت كيفرخواست و شرحي از پرونده، براي دو وابسته به يك گروهك تروريستي از رييس شعبه ‌١٥ دادگاه انقلاب تقاضاي مجازات قانوني كرد.

در ادامه جلسه رسيدگي به پرونده دو متهم به قتل سه نفر كه پسر امام جمعه مريوان نيز در شمار قربانيان بوده است، نماينده دادستان با قرائت كيفرخواست صادره اظهار كرد: در اين پرونده آقايان «ل. م» اهل مريوان، داراي سابقه محكوميت كيفري و «ز. م» اهل مريوان، داراي محكوميت كيفري متهم به اقدام عليه امنيت كشور از طريق محاربه و ترور سه نفر به نام‌هاي سعدي، عبدالله و هادي و مشاركت در وارد كردن يك قبضه اسلحه كلاشنيكف هستند.

وي ادامه داد: در اواخر مرداد ‌٨٨ متهم «ز. م» در سفري كه براي كاسبي به عراق داشته در مرز با فردي به نام جليل ـ افسر اطلاعاتي سرويس بيگانه ـ ديدار كرده است. «الف.م» ـ پدر متهم رديف دوم ـ كه از سركردگان گروهك كوموله بوده زمينه آشنايي با افسر اطلاعاتي سرويس بيگانه را فراهم كرده و ضمن دادن وعده و پيشنهاد سفر اروپا به پسرش، او را به افسر اطلاعاتي بيگانه معرفي كرده و در ادامه از «ز. م» خواسته در ازاي اخذ اقامت، نسبت به ترور پسر امام جمعه مريوان به نام «سعدي» اقدام كند. اين افسر اطلاعاتي گفته «سعدي» از اعضاي القاعده و مستحق مرگ است.

نماينده دادستان افزود: «ز. م» ضمن قبول پيشنهاد افسر اطلاعاتي به داخل كشور برگشته و موضوع را با «ل. م» در ميان گذاشته است. «ل. م» نيز قبول كرده كه اسلحه را تهيه كند و از «ز. م» خواسته يك دستگاه موتورسيكلت فراهم كند تا بتواند از محل ترور متواري شود. پس از تهيه مقدمات، نامبردگان در نيمه اول تيرماه چند بار به محل تردد سوژه مراجعه و هر بار به دليلي موفق نشده‌اند او را ترور كنند؛ چون دو تن از شهدا همواره همراه او بوده‌اند. در نهايت با توجه به ارتباط تلفني با افسر اطلاعاتي سرويس بيگانه، آنها مجوز ترور دو نفر ديگر را هم دريافت كرده‌اند و شامگاه ‌١٤ تير ‌٨٨ نسبت به ترور پسر امام جمعه و دو تن از همراهان او در حاليكه با زبان روزه از مسجد برمي‌گشته‌اند، اقدام كرده‌اند و سپس با موتور محل ترور را ترك و اسلحه را به درياچه پرت كرده‌اند كه اسلحه علي‌رغم تلاش ماموران پيدا نشد.

نماينده دادستان گفت: مرحوم «سعدي» از سوژه‌هاي سرويس اطلاعاتي بيگانه بوده و بارها نسبت به ترور او اقدام شده بود. با اين ترور، كار اطلاعاتي روي عوامل سرويس مذكور تشديد شد. عاملان ترور، شناسايي و در تاريخ ‌١٢/٥/٨٨ توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگير شدند.

وي افزود: جليل عامل اصلي ترور، با پشتيباني سرويس اطلاعاتي انگلستان از كشور متواري و در حال حاضر در لندن اقامت دارد.

نماينده دادستان عنوان كرد: با توجه به جو نامناسبي كه اين ترور ايجاد كرده و وابستگي متهمان به گروهك تروريستي نيز محرز است، از دادگاه تقاضاي تعيين مجازات طبق مقررات را دارم.

هواداران آیت الله بروجردی زیر شکنجه در اوین

خبرگزاری هرانا - مهندس محمد رضا صادقی یکی از شش هوادار آقای بروجردی که در 17 آبان ماه 1389 پس از یورش نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شده بود، تحت شکنجه های طاقت فرسا قرار دارد.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا)، نامبرده بر اثر ضربات شدید بازجویان و شکنجه های وارده، دچار بي حسي از ناحیه پا گردیده و قادر به حرکت نبوده و احتمال آسیب دیدگی نخاعی وجود داردكه براي تاييد اين موضوع نظر يك پزشك متخصص ضروریست .

به رغم گذشت 45 روز از بازداشت مهندس محمد رضا صادقی ، خانواده ایشان تاکنون موفق به کسب هیچ گونه اطلاعی در مورد وضعیت ایشان نشده اند.

گفتنی است این زندانی 38 ساله، کارمند سابق رسمی اداره انفورماتیک و فن آوری اطلاعات شرکت دولتی دخانیات بوده و قبلا دو بار در مهرماه 1385 و آذر ماه 86 توسط نيروهاي اطلاعاتی بازداشت شده بود.

ایشان در طول مدت بازداشت در زندانهای ولایت فقیه، تحت شکنجه های طاقت فرسا قرار داشت که در نتیجه چنین فشارهایی مبتلا به عوارض قلبی، ريوي و همچنين عوارض آرتريت روماتوئيدي ناشي از زندان گردید که اسناد پزشکی آن موجود است.

معاینات پزشکان متخصص نشان می دهد بعلت ابتلاي نامبرده به نارسائی شدید قلبی، محیط زندان برای ایشان بسیارخطرناک می باشد.

خانواده وی ضمن اعلام اين موضوع كه فرزندشان هيچ گناهي بجز پایبندی به عقايد صلح جويانه آقاي بروجردي ندارد، از کلیه سازمانها و نهادهای حقوق بشری مصرانه تقاضا دارند برای نجات جان فرزندشان اقدامی فوری به عمل آورند.

 


فيلتر شدن يک وبلاگ پرخواننده محيط زيستی

سایت آفتاب: وبلاگ «مهار بيابان‌زايی» فيلتر شد. اين وبلاگ محيطزيستی كه توسط محمد درويش، عضو هيأت علمی سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور نوشته می‌شد، روز گذشته فيلتر شد.

سال گذشته وبلاگ مهار بيابان‌زايی در بين 187وبلاگ محيط‌زيستی از تمام جهان، رتبه سوم را كسب كرده بود. همچنين عنوان وبلاگ‌نويس برتر در سال 87 به درويش اختصاص يافت.

وبلاگ مهار بيابان‌زايی به مرجعی برای طرفداران محيط‌زيست تبديل شده و برخی از اخبار محيط‌زيست برای نخستين‌بار و پيش از آنكه توسط سايت‌های خبری و خبرگزاری‌ها منتشر شود در اين وبلاگ منتشر شده و به قلم مهندس درويش تحليل می‌شد.

محمد درويشدر گفت‌وگو با آفتاب، گفت: «هدف از راه‌اندازی اين وبلاگ تنها ظرفيت‌سازی در محيط‌زيست و منابع طبيعی كشور بود. چنانكه در اصل 50 قانون اساسی آمده است و مقامات رسمی كشور نيز پيوسته بر آن تاكيد كرده‌اند.»

او افزود: «رييس‌جمهور در اجلاس كپنهاگ گفته بود كه من دست‌كسانی كه در اين حوزه كار می‌كنند می‌بوسم و رييس سازمان حفاظت محيط زيست در جشنواره رسانه و محيط‌زيست بر ظرفيت‌‌سازی و فرهنگ‌سازی برای حفظ محيط‌زيست تاكيد كرد.»

درويش گفت: «من نيز در راستای فرهنگ‌سازی حفظ محيط‌زيست اقدام می‌كردم تا محتوای فارسی وبلاگ‌های محيط زيستی افزايش يابد.»

درويش تاكيد كرد: «پيش از فيلترينگ وبلاگ حتی يک تذكر هم دريافت نكردم. بهتر آن بود كه اگر تخلفی در وبلاگ‌نويسی از من سر زده بود، تذكر داده می‌شد.»

تخریب پنج خانه تاریخی در اردکان یزد

خبرگزاری مهر: یک فعال میراث فرهنگی از تخریب پنج خانه تاریخی متعلق به دوره ایلخانیان در ضلع غربی بافت قدیم اردکان خبر داد و گفت: بافت تاریخی این شهر در فهرست آثار ملی ثبت شده و هر تغییری در آن باید با مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شود.

حسین جمالی، دوستدار میراث فرهنگی در اردکان با بیان اینکه خانه های بافت قدیم اردکان دارای قدمتی ما بین دوره ایلخانی تا صد سال پیش هستند به خبرنگار مهر گفت: دوستداران میراث فرهنگی روز 23 مهرماه با مشاهده بیلهای مکانیکی و تخریب خانه های تاریخی در اطراف یک حسینیه به منظور توسعه آن در داخل محدوده بافت تاریخی اردکان موضوع را به اداره یگان حفاظت میراث فرهنگی اردکان اطلاع دادند اما مسئولان مربوطه پاسخ دادند که قبلا از این محل بازدید کرده ایم و به این نتیجه رسیدیم که اشکالی به آن وارد نیست و بنای قابل ملاحظه و باارزشی اطراف حسینیه وجود ندارد.

جمالی با بیان اینکه سطح تخریب خانه ها نزدیک به 800 متر مربع تخمین زده می شود ادامه داد: انکار مسئولان یگان حفاظت درحالی بود که پس از بررسی موارد مطرح شده از سوی دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر تاریخی بودن خانه های محدوده حسینیه، دستور توقف تخریب توسط این سازمان صادر شد.

این فعال میراث فرهنگی در اردکان با اعلام اینکه بافت تاریخی اردکان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده گفت: هر تغییری در بافت های تاریخی باید با نظر کمیته میراث فرهنگی انجام شود در حالی که اداره میراث فرهنگی اردکان مجوز این تخریب را به متولیان حسینیه نداده بود.

در همین رابطه حسینعلی مسافری یکی از اعضای هیئت امنای ساخت و توسعه حسینیه به خبرنگار مهر گفت: تخریب و نوسازی در بافت تاریخی اردکان تنها محدود به این حسینیه نمی شود بلکه این اقدامات در بافت اردکان یک امر عادی است و سازمان میراث فرهنگی هم اشکالی به آن نمی گیرد مگر آنکه خانه تاریخی تخریب شود با این حال برای توسعه حسینیه خانه هایی که تخریب شد فرسوده بودند نه تاریخی.

از سوی دیگرعضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی اردکان با اعلام اینکه خانه های تاریخی محدوده حسینیه مرمت نشده بودند گفت: سازمان میراث فرهنگی معمولا مرمت بناها و خانه های قدیمی و شاخص را مد نظر دارد و به مرمت خانه های کوچکی که گاهی قدمتشان به دوران ایلخانی می رسد توجهی نمی کند در حالی که مرمت این خانه ها بسیار سریعتر و کم هزینه تر انجام می شود.

جمالی به کمبود نیروی انسانی، اعتبارات و بودجه اندک اداره میراث فرهنگی اردکان اشاره کرد و گفت: هر چند که این اداره توانسته تا حدودی از بافت تاریخی اردکان محافظت کند اما از آنجایی که بافت تاریخی اردکان سال 82 در فهرست میراث ملی ثبت شده است انتظار می رود از انجام هر گونه ساخت و سازی در محدوده و داخل بافت تاریخی نیز جلوگیری شود.

وی با اعلام اینکه در کنار پنج خانه تاریخی تخریب شده، دیواره های حصارباروی قدیم اردکان نیز به شدت آسیب دیده است، گفت: بافت تاریخی داخل حصار اردکان با مساحتی نزدیک به 50 هکتار یکی از منحصر به فرد ترین بافتهای تاریخی کشور است که قابلیت ثبت در فهر ست جهانی را نیز دارد.

جمالی گفت: در طول سالهای گذشته ساختمانهای چند طبقه در کنار خیابانهای پیرامون بافت تاریخی اردکان سر برافراشته اند و منظر آسمانی آن را برهم زده است.

 


دانشجوی محروم از تحصیل همچنان در اعتصاب غذا

خبرگزاری هرانا - از پشت دیوارهای اوین خبر می‌رسد که آرش صادقی، از فعالان دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، همچنان در اعتصاب غذاست.

خبرهای دریافتی از تهران حاکی از آن است که این فعال دانشجویی که در سلول انفرادی زندانی است از ۱۹ آذر دست از خوردن غذا کشیده است، اعتصابی در اعتراض به رفتار بد ماموران امنیتی با او پس از انتشار نامه‌ای به مناسبت روز دانشجو در ۱۶ آذرماه گذشته. بنا بر برخی گزارش‌ها، آرش صادقی پس از انتشار این نامه تحت بازجویی‌های مداوم قرار گرفته و در جریان این بازجویی‌ها دو دنده‌اش شکسته است.

او در این نامه خطاب به همکلاسی‌های خود نوشته بود: «ما محاربیم، ما ضد انقلابیم، اگر بگوييم در انتخابات همه ايراني‌ها حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را دارند، فارغ از هر تفکری، هر مذهب و اندیشه‌ای ما محاربیم، ما ضد انقلابیم.»

او در این نامه همچنین به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق اشاره کرده و نوشته بود: «نمی‌دانم چرا برادران بازجو علاقه فراوانی دارند نشان دهند این سازمان در بین دانشجویان طرفداران زیادی دارد، اتهامي كه هيچ گونه تعريف حقوقي و قانوني ندارد.»

آرش صادقی در زمان انتخابات ریاست جمهوری گذشته عضو ستاد ۸۸ بوده و همچنین در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه فعالیت می‌کرد. او ابتدا در ۱۸ تیر ۸۸ بازداشت و ۵۳ روز را در بند ۲ الف سپاه سپری کرده و سپس با قرار کفالت آزاد شد.

به گزارش رادیو فردا، اما بار دیگر در دی‌ماه ۸۸ و در زمان رخدادهای روز عاشورای آن سال بازداشت و دو هفته بعد به قید وثیقه‌ای صد میلیون تومانی آزاد شد. اما بار دیگر پس از برگزاری دادگاه، فک قرار شد و دوباره بازداشت و این بار با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

آرش صادقی در دورانی که بیرون از زندان بود در گفت‌وگو با وب‌سایت روزآن‌لاین از نحوه بازجویی‌اش سخن گفته و اعلام کرده بود که در دوران بازداشت دو بار کتفش در رفته و دندانش شکسته است. او با این همه اضافه کرده بود که بدترین آزار بدنی برای او کندن موی دست و صورت و سینه‌اش در طول بازجویی بوده است.

در زمانی که این فعال دانشجویی به قید وثیقه آزاد بود، نیروهای امنیتی نیمه شب ۱۹ آبان به منزل خانواده او می‌روند که در پی این حمله، مادر وی دچار حمله قلبی شده و چند روز بعد در بیمارستان درگذشت.

آرش صادقی در مصاحبه با روزآن‌لاین که پس ازاین اتفاق انجام شده بود گفت که خانواده‌اش وی را مسبب مرگ مادر می‌دانند و زندگی بیرون از زندان نیز برایش تبدیل به جهنم شده...

اما زندگی بیرون از زندان برای آرش صادقی دیری نپایید. ۱۴ آذرماه، این دانشجوی محروم از تحصیل از سوی دادسرای ۲ اوین احضاریه‌ای دریافت کرد و پس از مراجعه به این شعبه بازداشت شد. او از سوی دادگاه بدوی به اتهام اجتماع و تبانی و همچنین تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود که شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر وی را از اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئه و به اتهام اجتماع و تبانی به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد.

حال آرش صادقی در یک سلول انفرادی از ۱۹ آذرماه گذشته اعتصاب غذا کرده است، اعتصابی که بنا بر گزارش‌ها وضعیت جسمانی او را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

پیشتر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در پیام‌های جداگانه‌ای خطاب به اعتصاب غذاکنندگان اوین که آرش صادقی نیز یکی از آنها بود خواستار پایان این اعتصاب شده بودند. چهار فعال دیگر دست از اعتصاب غذا کشیدند و آرش صادقی همچنان به آن ادامه می‌دهد، اعتصابی که آن طور که گزارش‌ها حکایت می‌کنند دو فعال دانشجویی دیگر، بهاره هدایت و مهدیه گلرو، نیز اکنون به آن پیوسته‌اند.

تداوم فشارهای امنیتی بر استاد دانشگاه تهران

خبرگزاری هرانا - فشارها و تهدیدها بر اساتید منتقد دولت احمدی نژاد در دانشکده حقوق دانشگاه تهران همچنان ادامه دارد. این فشارها که همراه با تهدید و آزار و اذیت اساتید است، پس از وقایع و رخدادهای انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به اوج خود رسیده است.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا)، با توجه به هزینه سیاسی اخراج یا بازنشستگی اساتید مخالف دولت، سیستم امنیتی در سالهای اخیر روند جدیدی را در پیش گرفته است و با ایجاد آزار و اذیت توسط عوامل خود و همچنین تنگ نمودن عرصه بر اساتید منتقد آنها را مجبور به استعفاء یا اعلام بازنشستگی می نماید. از جمله این اساتید می توان از دکتر سید حسین سیف زاده استاد برتر علوم انسانی دانشکده حقوق دانشگاه تهران نام برد.

دو ماه پیش هنگامی که خبر بازجویی سه ساعت و نیمه و توهین مکرر به این استاد در این خبرگزاری انعکاس یافت نهادهای امنیتی وابسته به دولت در دانشگاه، فشار بسیاری را بر این استاد مبنی بر تکذیب خبر فوق وارد آوردند و در حالی که ایشان خبر فوق را تکذیب ننموده بود بسیاری از سایت های دولتی مانند فارس و جهان نیوز که ید طولایی در انتشار اخبار کذب دارند اقدام به تکذیب خبر بازجویی از جانب ایشان نمودند.

بنا به اظهارات دانشجویان، بسیج دانشجویی دانشکده حقوق که ارتباط سیستمیک و روشنی با نهادهای امنیتی دارد به تازگی با حضور در سر کلاس های درسی دکتر سیف زاده اقدام به عکاسی از این استاد هنگام شوخی با یکی از دانشجویان نموده و با انتشار این عکس در اینترنت خبری به عنوان ضرب و شتم دانشجویان توسط دکتر سیف زاده منتشر نموده است که با توجه به لو رفتن هویت شخص عکاس و ترس از برخورد قضایی افراد مذکور اقدام به حذف این خبر می نمایند. ضبط کردن صدای این استاد در سر کلاس های درسی و نوشتن شکوائیه علیه وی به نهادهای مختلف امنیتی و دولتی از دیگر کارهای بسیج دانشجویی این دانشکده عنوان شده است. شنیدها همچنین حاکیست علاوه بر انتشار اخبار کذب برخی از اعضای وابسته به بسیج گاهاً اقدام به فحاشی و توهین مستقیم به این استاد و اساتید منتقد دیگر می نمایند.

بنا بر اظهارات دانشجویان روز گذشته دکتر سیف زاده در ابتدای کلاس درسی خود خطاب به دانشجویان از تداوم این فشارها و آزار و اذیت ها گله نموده و شرایط ایجاد شده برای ادامه تدریس اش را در دانشکده حقوق غیر قابل تحمل عنوان نمود.

شایان ذکر است که اول آبان ماه سالجاری دکتر سیف زاده به حراست دانشگاه تهران فراخوانده شده و به مدت سه ساعت و نیم توسط ماموران وزارت اطلاعات در خصوص مباحث مطرح شده در سر کلاس های درسی اش بازجویی گردید. در همان تاریخ برخی از سایت های خبری نیز از اهانت و برخورد فیزیکی با این استاد در حین بازجویی اخباری را در سایت های خود درج نمودند. در سال های گذشته فشار نیروهای امنیتی و حامی دولت منجر گردید تا اساتید مطرحی از این دانشکده چون دکتر حسین بشیریه و دکتر شفیعی اقدام به ترک کشور نمایند.

دکتر سيد حسين سيف زاده دارای مدرک دکترای علوم سياسی از دانشگاه سانتاباربارا کاليفرنيا و فوق دکترای علوم سياسی از دانشگاه هاروارد می باشد. وی تاکنون بیش از بیست جلد کتاب تاليف نموده است که تعداد قابل توجهی از تالیفات وی نیز موفق به دریافت مجوز چاپ نگردیده است.

آنقدر به پهلوهای پسرم زده بودند كه كليه هايش...

مادر احمد نجاتي كارگر: آنقدر به پهلوهاي پسرم زده بودند كه كليه هايش از كار افتاده بود آنچه در زير ميخوانيد مصاحبه كانون حمايت از خانواده جان باختگان و بازداشتي ها با خانواده جان باخته راه آزادي احمد نجاتي كارگراست : - با عرض سلام و خسته نباشيد و آرزوي صبر براي شما ميخواستيم اگر امكان دارد كمي از احمد براي ما بگوييد؟ - تلفن ما تحت نظراست من هم اصلا حالم خوب نيست بامادرش صحبت كنيد. - سلام مادر. اميدوارم حال شما خوب باشد و انشاالله كه غم آخرتان بوده وخداصبربدهد , مابه پدرومادرهايي مثل شما افتخارميكنيم . - خيلي ممنون هستم .زنده باشيد مادرجان . - مادر , احمد هنگام شهادت چند سالش بود؟ - 22سال سن داشت , تا اول دبيرستان بودتحصيلات زيادي نداشت ولي سركاربودند .درصحافي درپيچ شميران كارمي كرد ,مجرد بود. - مادر با اينكه ميدانيم كه ياد آوري آن روزها و غم از دست دادن احمد براي شما خيلي سخت است اما ميخواستيم اگر ميشود براي ما كمي ازنحوه شهادت احمد ونحوه مطلع شدن خودتان از اين موضوع بگوييد ؟ - بچه به خيابان رفت وگرفتنش .ما بي خبربوديم به خانه آمدندوهمه جا را گشتند. بعداز9-10روزگفتندسند بياوريد آزاد كنيم ماهم رفتيم سند آورديم وآزادش كرديم . شكنجه هايي كه آنجا به بچه ام داده بودند خيلي زياد بود,آنقدرزده بودند به پهلوهايش كه كليه هايش ازكارافتاده بود .... نمي دانم چي بودكه باسند بالاخره بيرون آمد 10-15 روزازدرد پهلو ناليد . مانفهميدم كه چه اتفاقي افتاد, هنوزهم مبهم است كه چه اتفاقي افتاد. مي گويند درخيابان دركما بود كه به بيمارستان لقمان بردند و9 روزدركما بود كه بعد به هوش آمد ولي آنقدربر روي دهانش دستگاه بودكه ما اصلا نپرسيديم چطور اين اتفاق برايت افتاده , واقعيتش ما فكركرديم كه او را دومرتبه گرفته اند, ميگويند كه وقتي به هوش مي آيد فقط شماره تلفن را مينويسد كه به ما زنگ بزنند , حتي نميتوانسته يك كلام حرف بزند تا آخرش هم نزد.ما اصلا فرصت نمي كرديم بچه مان را ببينيم .روزي يك يا دودقيقه درروزوقت مي دادند تا لباس آي سي يو(ICU) را بپوشيم براي ديدن او برويم ,تا مي رفتيم بالاي سرش ميگفتندبفرماييد برويد بيرون... اصلا نمي شدبا اين بچه حرف زد, فقط يك نگاه مي كرديم وفوري بيرون مي آمديم, در روز هم فقط يك نفر ميتوانست به ديدن او برود كه يا من مي رفتم ويا خواهرش مي رفت ”يك دقيقه”, نه فرصتي بود حرف بزنيم ونه بچه مي توانست حرف بزند , بچه ام دروضعيت خيلي بدي بود .هرچه ازبيمارستان مي پرسيدم چه بودوچي شده بودمي گفتند ازخودش بپرسيد.همه دستگاه ها دردهنش بود,بچه ام نمي توانست حرف بزند .مبهم تمام كردوماهم نفهميديم . - آيا شما در اين رابطه شكايت هم كرديد و به جايي رسيديد؟ - نه والا به هيچ جا نرسيديم, دوسه شكايت كرديم وكيل داشتيم به هيچ جا نرسيديم .اين دفعه رفتيم پيش خدا . خدا هم صد درصد رسيدگي به اينكار ميكند .مثلا به دوتا ازوكيل هايمان گفته بودند شما هم شديد كاسه داغ تر ازآش چرا خودشان نمي آيند .ما نه آن زبان را داشتيم ونه آن حال و روز را داشتيم كه به اين ويا آن دادگاه برويم حرف بزنيم . ولي اين جواب را خدا به ما مي دهد . - مادرميتوانيد كمي از خصوصيات اخلاقي احمد برايمان بگوييد ؟ - من هرچه بگويم ميگوييد مادراست وخوبي هايش را ميگويد, بايدازاطرافيان سئوال كنيد كه چقدراين بچه مهربان بود،چقدرباصفا بود, جدي ميگويم.... بايد آنها بگويند كه اين بچه چقدرخوب بود .هركس رامي بيني دلش براي اين بچه سوخت, پدرومادركه جاي خود دارد . يك خواهردوسال بزرگترازخودش داشت كه اين دوتا عاشق هم بودند ووابستگي به هم داشتند الان هفته اي دوبارسرخاكش نرود با قسم ميگويم كه هفته اي يكباررا صددرصد مي رود.يكسال وچهارماه ازفوت احمدگذشته است منع نكني هفته اي دوبارسرخاكش مي رود . خواهروبرادرمعمولاباهمديگرزد وخورد دارند ولي اين دوتا اينجوري نبودند يعني ا حمد احترام داشت, احمدخوب بود خيلي با همديگرخوب بودند,هميشه مي گفتند كه خدا گلچين ميكند اصلا باورم نمي شد ولي به چشم خودم ديدم نه اينكه جوان من است ,جوانهاي ديگرهم همينطور است .همه جوانهايي كه رفتندواقعا خدا تك تك دست گذاشت روي بچه هاي خوب ومهربان وسبكبال, آدم دلش براي جوانهايمان مي سوزد .خيري ازاين دنيا نديدند .يك جوان ديگرم كه 27سال داشت به خاطرمريضي ازدست دادم ولي اين بچه ام سالم بود وهيچ چيزنداشت هيچ عيبي نداشت, اينكه از خانه بيرون برود و اينجوري او را از آدم بگيرند .... دل آدم خيلي مي سوزد .براي ما خيلي سخت است . - مادر بعد از اين جريانات آيا شما دراين مورد صحبتي هم كرديد ؟ - به ماخيلي گفته اندباكسي صحبت نكن ولي من دلم نمي آيد , آدمي وقتي كه غم دردلش است بايد بايكي صحبت كند وخالي كند . من حرف بدي نمي زنم هميشه هم گفته ام نه من ونه پدرش ونه خواهرش هيچ چيزنيمخواهيم ، فقط مسبب اينكار كا ر, آنكه اين را زده است آنكه دستورگرفته ازچه كسي دستورگرفته فقط همين را ميخواهم حرف بدي هم نمي زنم . اما خودشان ما رادروغگوحساب كردندو گفتند اين خانواده شيادهستنداين خانواده دروغگو اند وهزارحرف ديگرزدند همه اين دروغ هايشان پهلوي خدا نوشته ميشود. حال وروزشوهرم خيلي خراب است واصلانمي تواند حرف بزند. آنها كه رسيدگي نمي كنند وانتظاري هم نيست , به نظرمن كساني هم كه نزد اينها رفتند تا بهشان رسيدگي كنند خون بچه هايشان را پايمال كرده اند , اينها بايد همان موقع كه گرفته بودند مي گفتنداين جوان است به جواني اش رحم ميكردند ولي به بچه ام گفتند منافق ويا تروريسم به همه جوانها اين وصله ها را مي زنند . ميخواست ببيند درمملكت چي مي گذرد. - مادر از اينكه وقتتان را در اختيار ما قرار داديد خيلي متشكرم در پايان اگر نكته اي داريد ميتوانيد براي ما و براي خوانندگان ما بگوييد ؟ - بچه ها ميگويندكه زيادحرف نزن خطرداردمن حرف بدي نمي زنم آخرش چكارميكنند جاي من هم مي روم پهلوي آن (احمد) دراين دنيا چه خير وآسايشي ديديم . بنده خدا كه كاري برايم نكرد قاضي باشدديگران . ازخداميخواهم مسببين آن كس را به جلوي ما بياورد همين بلا سرش بياورد. همين قدرباشما صحبت كردم آرام ترشدم خيلي ممنون وتشكرميكنم سلامت باشيد خداحافظ

 


اعتراض نهادهای هنری و سیاسی آلمان به حکم جعفر پناهی

رادیو آلمان: دیتر کوسلیک، رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به حکم صادره علیه جعفر پناهی، سینماگر مشهور ایرانی اعتراض کرد. مارکوس لونیگ، مسئول امور حقوق بشر در دولت آلمان نیز خواستار لغو حکم زندان و محدودیت‌ها برای پناهی شده است.

دیتر کوسلیک رئیس جشنواره برلیناله روز چهارشنبه ۲۲ دسامبر در برلین گفت، «این تکا‌ن‌دهنده است که کارگردان مشهوری به‌خاطر فعالیت‌های هنری خود مجازات ‌شود».

رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم برلیناله که با خبرگزاری آلمان گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «حکم صادرشده درباره آقای پناهی خیلی نگران‌کننده است، زیرا او به عنوان عضو هیات داوران برای شصت‌و‌‌یکمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم برلیناله دعوت شده است.» این جشنواره از دهم تا بیستم فوریه‌ی سال ۲۰۱۱ در شهر برلین برگزار می‌شود.

جعفر پناهی از سوی یکی از شعبه‌های دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از هرگونه فعالیت هنری و نیز خروج از کشور محکوم شده است.

آقای پناهی در اسفندماه سال ۸۸ در بحبوحه اعتراض‌ها علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران به همراه محمد رسول‌اف سینماگر دیگر ایرانی بازداشت شد. مقام‌های امنیتی او را متهم کردند که در منزل خود در حال ساخت فیلمی درباره انتخابات خرداد ۸۸ و اعتراض‌های خیابانی پس از آن بوده است.

جعفر پناهی در لایحه‌ی دفاعی خود درباره این اتهام خطاب به قاضی دادگاه نوشته است: «مرا به جرم ساختن فیلمی محاکمه می‌کنید که موقع دستگیری در سر صحنه حتی سی درصد آن هم فیلمبرداری نشده بود.»

دادگاه انقلاب تهران اتهام آقای پناهی را «اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی» اعلام کرده است.

دیتر کوسلیک در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان تاکید کرد که جعفر پناهی می‌تواند بر حمایت همه‌جانبه جشنواره بین‌‌المللی فیلم برلین از وی مطمئن باشد. رئیس جشنواره برلیناله گفت، تحت هیچ شرایطی بر آن نیستیم که فرد دیگری را به جای جعفر پناهی برای عضویت در هیات داوران جشنواره ۲۰۱۱ دعوت کنیم.

جعفر پناهی سال گذشته نیز به برلیناله دعوت شده بود، ولی به دلیل عدم دریافت اجازه‌ی خروج، از شرکت در این فستیوال محروم ماند. پناهی در سال ۲۰۰۶ با فیلم «آف‌ساید» در برلیناله شرکت کرد و برنده جایزه‌ی خرس طلایی این جشنوراه شد.

واکنش دولت و آکادمی فیلم آلمان

مارکوس لونیگ، مسئول امور حقوق بشر در دولت آلمان از حکم صادرشده علیه جعفر پناهی اظهار شگفتی کرد. آقای لونیگ از دولت ایران خواست اصول بنیادی حقوق بشر را رعایت کرده و حکم صادر علیه پناهی را لغو کند.

به نظر مسئول امور حقوق بشر دولت آلمان شش سال زندان و بیست سال محرومیت از هر گونه فعالیت هنری و اجتماعی «غیرقابل قبول» است. مارکوس لونیگ، محکومیت شش سال زندان آقای پناهی را «ظالمانه» توصیف کرده است.

آکادمی فیلم آلمان نیز به حکم دادگاه انقلاب تهران علیه آقای پناهی واکنش نشان داده است. این نهاد سینمایی آلمان محکومیت پناهی را «ادامه ترور علیه آزادی هنر» در ایران توصیف کرده است. آکادمی فیلم آلمان که مرکز آن در برلین است، بیش از ۱۱۰۰ سینماگر آلمانی را پوشش می‌دهد. ریاست کنونی آکادمی را یاسمین طباطبایی، هنرمند ایرانی‌تبار برعهده دارد.

علی صمدی احدی، کارگردان ایرانی‌تبار که از سوی آکادمی فیلم برلین سخن می‌گفت، حکم سنگین علیه آقای پناهی را نه تنها تجاوزی علیه حقوق فردی ایشان، بلکه حکمی علیه همه‌ی سینماگران ایران دانست.

اعتراض هنرمندان دنیا

علاوه ‌بر آلمان، سینماگران و هنرمندان در دیگر کشورهای جهان نیز به اعتراض علیه حکم سنگین دادگاه انقلاب علیه جعفر پناهی و محمد رسول‌اف برخاسته‌اند.

به گزارش روزنامه‌ای گاردین، نامه‌ای در اینترنت منتشر شده که در حال جمع‌آوری امضا از هنرمندان دنیا در اعتراض به حکم دادگاه عیله پناهی است. بنابر نوشته‌ی گاردین، این نامه را گروهی از سازمان‌های هنری مرتبط با سینما در اروپا از جمله فستیوال فیلم کن تنظیم کرده‌اند.

در این نامه گفته می‌شود: «پناهی بی‌گناه است و تنها جرم وی، آرزو برای ادامه فعالیت آزادانه در حرفه فیلم‌سازی خود در ایران است… اما مجازاتی که برای جفعر پناهی درنظر گرفته شده، بدون شک تمام سینمای ایران را هدف گرفته است.»

براساس گزارش روزنامه‌ی فرانسوی لوموند سینماگران و روشنفکران فرانسه نیز برای دفاع از وی اعلام بسیج عمومی کردند.


تشدید شرایط غیرانسانی علیه زندانیان سیاسی

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" ترکیدن لوله آب حسینیه سلولهای انفرادی بند 1 معروف به سگ دونی باعث خیس شدن محل بازداشت زندانیان در سرمای زمستان و منجر به بیماری آنها شده است. روز دوشنبه 29 آذر ماه یکی از لوله های آب در حسینیۀ سلولهای انفرادی بند 1 که محل شکنجۀ زندانیان سیاسی و عادی است ترکید. این مسئله باعث خیس شدن محل بازداشت زندانیان سیاسی و سایر زندانیان گردید. از آن روز تاکنون نشت آب لوله ادامه دارد ولی هنوز هیچ اقدامی برای ترمیم و یا بستن آن صورت نگرفته است. از آنجایی که زندانیان در حسینیه زمین خواب هستند باعث خیس شدند زیر انداز و حداقل وسایل پوششی آنها شده است. از طرفی دیگر شیشه های دریچه حسینیه شکسته است ولی از ترمیم آن خوداری می کنند خیس بودن محل استراحت و شکسته بودن شیشه ها و هوای سرد زمستانی باعث بیماری اکثر زندانیان شده است. در حال حاضر 3 زندانی سیاسی در حسینیه سلولهای انفرادی بند 1 در شرایط غیر انسانی نگهداری می شوند.اسامی زندانیان عبارتند از ؛رضا جوشن،محمدعلی منصوری و محمدرضا پور شجری (سیامک مهر) می باشند. از طرفی دیگر در طی چند روز گذشته ویروس آنفلونزای احتمالا خوکی در این بند شیوع یافته است و تا به حال باعث مبتلا شدن تعداد زیادی از زندانیان شده است. روز سه شنبه 30 آذر ماه به دلیل تعداد زیاد بیماران تعدادی از افراد بهداری به این بند مراجعه کردند و قصد دارند زندانیان بیمار را در حسینیه این بند که قرار است بصورت فرنطینه در آورده شود نگهداری کنند. مسئولین بهداری از تزریق واکسن این بیماری به زندانیان بی دفاع خوداری می کنند ولی تمامی پاسداربندهای این بند واکسینه شده اند. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، تشدید شرایط غیر انسانی و قرون وسطایی علیه زندانیان سیاسی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت در زندانهای این رژیم است.

01 دی 1389 برابر با 22 دسامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


مصادره‌ منزل یک شهروند بهایی پس از فوت وی

کمیته گزارشگران حقوق بشر - در تاریخ ۱ آبان ۱۳۸۹ منزل مسکونی متعلق به «نیره گندم پاک‌کن» از شهروندان بهایی فوت شده در اصفهان توسط سازمان بنیاد مستضعفین اصفهان مصادره شد.

قبل از انقلاب ۱۳۵۷ این منزل توسط مالک آن خانم گندم پاک کن، به شرکت امنا (نونهالان) متعلق به جامعه بهایی واگذار شده بود، که پس از انقلاب سال ۵۷ تمامی اموال این شرکت مصادره شد.

در سال های اولیه پس از انقلاب چندین بار مأمورین برای مصادره، به این منزل مراجعه می‌کنند که با مقاومت و پافشاری خانم گندم پاک‌کن و اظهار این مطلب که «تا وقتی زنده هستم می خواهم در منزل خودم زندگی کنم» این مصادره تا سال ۱۳۸۹ به تأخیر افتاد.

این در حالیست که مأمورین هر ساله برای آگاهی از حیات صاحب این منزل به آنجا مراجعه می‌کردند تا در صورت فوت ایشان، منزل را مصادره کنند. در سال ۸۷ این خانم بهایی به علت کهولت سن فوت کرد. دو سال بعد مامورین با ارائه نامه‌ای به خانواده وحدتی که حدود ۱۵ سال از خانم گندم پاک کن به علت ناتوانایی ایشان در انجام امور شخصی مراقبت می‌کردند مراجعه کرده و این خانواده را در صورت عدم تخلیه منزل ظرف مدت یک ماه، تهدید به پلمب منزل کردند و سرانجام در تاریخ ۱ آبان ۱۳۸۹ این منزل مصادره شد.

این در حالیست که پس از انقلاب اسلامی ایران اموال بسیاری از بهاییان مصادره شده و این روند همچنان ادامه دارد.


شرایط وخیم و بستری شدن یک بازاری زندانی

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"بازاری زندانی محسن دکمه چی در شرایط وخیم جسمی در بیمارستان طالقانی بستری گردید. روز شنبه 27 آذر ماه در پی به وخامت گراییدن وضعیت جسمی بازاری زندانی محسن دکمه چی به بیمارستان طالقانی تهران منتقل گردید او در شرایط حاد جسمی در بخش جراحی بیمارستان بستری شده است.علیرغم شرایط حاد جسمی 3 تن از مامورین بطور دائم کنار وی می باشند و دستهای او با دست بند به تخت بسته شده است. خانواده وی بطور معمول اجازه ملاقات با او را ندارند و بخصوص در 4 روز اخیر از وضعیت و شرایط وی بی خبر هستند و ملاقات با عزیزشان منوط به اجازه عباس جعفری دولت آبادی است. آقای دکمه چی از 3 ماه پیش دچار این ناراحتی حاد در زندان گردید ولی از درمان جدی او خوداری کردند تا اینکه طی یک ماه اخیر بصورت شبانه روزی از شدت درد قادر به استراحت و خوردن معمول غذا نبود وزن وی در این مدت بیش از 16 کیلو کاهش یافت و رنگ چهره اش زرد گردید.اما بازجویان وزارت اطلاعات و عباس جعفری دولت آبادی از انتقال وی به بیمارستان ممانعت به عمل می آوردند. تا اینکه روز شنبه وضعیتش به حدی حاد گردید که ناچار به انتقال او به بیمارستان شدند.بیمارستان هنوز بطور قطع به علت اصلی بیماری وی پی نبرده اند.آقای دکمه چی از ناراحتی حاد پانکراس و کیسه صفرا رنج می برد. یکی از شیوه های غیر انسانی بازجویان وزارت اطلاعات و عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران عدم رسیدگی پزشکی جدی و به موقع به زندانیان سیاسی بیمار جهت مضمن کردن بیماری و یا حذف فیزیکی آنها است. لازم به یاد آوری است که زندانی سیاسی محسن دکمه چی 52 ساله از بازاریان شناخته شده بازار تهران می باشد که در 16 شهریور 1387 با یورش مامورین وزارت اطلاعات به محل کارش دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد علت دستگیری او کمک مالی به خانواده های زندانیان سیاسی و حضور دختر ایشان در قرارگاه اشرف در عراق می باشد. آقای دکمه چی توسط صلواتی قاضی فرمایشی شعبۀ 15 دادگاه انقلاب محاکمه و به 10 سال زندان و تبعید به زندان گوهردشت کرج محکوم شد.او از زندانیان سیاسی دهۀ 60 می باشد که به مدت 7 سال در زندان بسر برد. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،عدم درمان به موقع زندانیان سیاسی که منجر به حاد و غیر قابل برگشت شدن وضعیت جسمی آنها به حالت طبیعی می شود را به عنوان یک جنایت محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت اتخاذ تصمیمات لازم اجرا می باشد.

01 دی 1389 برابر با 22 دسامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل

اعتراض زندانیان سیاسی به رفتارهای توهین آمیز ماموران

زندانیان بند ۳۵۰ اوین، از برخورد نامناسب بزرگ نیا رییس این بند و دیگر مسئولان این بند با زندانیان خبر می دهند. آنها تاکید می کنند که این افراد بارها زندانیان را با عناوین توهین آمیزی همچون “وطن فروش و خائن” مورد خطاب قرار می دهند.

به گزارش کلمه، افسر نگهبان بند ۳۵۰ و جانشین افسر نگهبان به نام “ابراهیم درودیان” و مصطفی بزرگ نیا، رییس بند، همواره برخوردهای نامناسبی با زندانیان این بند داشته و حتی با واژه های بسیار بدتر از وطن فروش، زندانیان سیاسی این بند را مورد خطاب قرار می دهند؛ موضوعی که بارها موجب اعتراض زندایان سیاسی این بند شده است.

زندانیان این بند به خصوص وقتی قصد دارند به هر دلیل به بهداری زندان مراجعه کنند، توسط این افراد مورد توهین و تحقیر قرار می گیرند و تا مدتها به بهانه های مختلف با برخوردهای از این دست، از مراجعع به پزشک بازمی مانند. عرشی یکی از زندانیان اعتصاب کننده اوین، بعد از همین گونه برخوردهای نامناسب و ممانعت این افراد از انتقالش به بهداری زندان و در نهایت ضرب و شتم توسط آنان و انتقال به سلول انفرادی بود که برای چندین روز دست به اعتصاب غذا زد. این رفتار در مورد سایر زندانیان این بند نیز دیده شده است.

زندانیان بند ۳۵۰ از دادستان تهران خواسته اند که به این برخوردهای نامناسب مسئولان بند ۳۵۰ پایان دهد و اجازه ندهد که زندانبانان این بند نیز در مقام قاضی و بازجو با آنها رفتار کنند. آنها تاکید کرده اند که آنها زندانیان سیاسی هستند که حکمشان را دریافت کرده و تنها در حال گذراندن احکامشان هستند و دیگر کسی حق توبیخ و یا تحقیر آنان را ندارد.

همچنین زندانیان این بند به مناسبت روز جهانی حقوق بشر روز ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر ماه) مراسم کوچکی را در یکی از سلول های بند ۳۵۰ برگزار کردند و ضمن خواندن شعر و سرود، خواستار لغو احکام ناعادلانه زندانیان سیاسی و به خصوص احکام اعدام شدند که این مراسم با دخالت مسئولان زندان، نیمه تمام رها شد. مسئولان بند ۳۵۰ از هر گونه گردهمایی زندانیان جلوگیری می کنند.

جندالله کارمند تاسیسات اتمی رژیم را بزودی اعدام می کند

العربیه: سخنگوی " جندالله " اعلام کرد این گروه قصد دارد کارمند یکی از تاسیسات اتمی ایران را که پیشتر توسط جندالله در اصفهان ربوده و به سیستان و بلوچستان منتقل شده بود، اعدام کند.

عبدالرؤف ریگی در مصاحبه با روزنامه " الشرق الاوسط " که روز چهارشنبه 22 – 12 – 2010 منتشر شده است گفت :" امیرحسین شیرانی بر اساس تصمیم شورای رهبری جندالله به زودی اعدام می شود."

عبدالرؤف ریگی برادر عبدالمالک ریگی رهبرسابق جندالله است و در این مصاحبه که بوسیله تلفن از مکانی نامعلوم انجام شد اعدام شدگان اخیر در سیستان وبلوچستان را بی گناه به شمار آورد.

دستگاه قضایی ایران چند روز پس از عملیات انتحاری جندالله در مراسم عاشورا در چابهار که به کشته شدن 39 تن منجرشد اعلام کرد 11 نفر از اعضای این گروه را در زاهدان اعدام کرده است.

عبدالرؤوف ریگی گفت :" حکومت مثل همیشه دروغ می گوید این افراد از اعضای تشکیلات ما نیستند آنها فقط نسبت قبیله ای و فامیلی با اعضای مقاومت دارند. آنها هیچگونه ارتباطی با عملیات اخیر ما ندارند."

جندالله پیش از این در برابر آزادی امیرحسین شیرانی کارمند اتمی در تاسیسات اصفهان خواستار آزادی 200 تن از اعضای تشکیلات شد که با واکنش منفی مواجه گردید.

شیرانی پیش از این در یک فیلم ویدوئی که از العربیه پخش شده بود به جزئیات همکاری خود در برنامه اتمی ایران پرداخته و نام چندتن از مسئولان برنامه اتمی و آدرس یک تاسیسات اتمی را فاش کرده بود.

درهمین حال خبرگزاری های دولتی در ایران اعلام کرده اند که محمود احمدی نژاد از همتای پاکستانی خود خواسته است تا چند متهم به همکاری با جندالله را به ایران تحویل دهد.

او در تماس تلفنی با آصف علی زرداری خواستار برخورد با اعضای این گروه در خاک پاکستان شده است.

در همین حال یک مقام دولتی در پاکستان اعلام کرده است که ایران لیستی از متهمان به همکاری با جندالله را در اختیار پاکستان قرار داده است.

این مقام پاکستانی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با الشرق الاوسط گفته است :" ما پیش از این نیز برای مبارزه با تروریسم با ایران همکاری می کردیم . بازداشت عبدالمالک ریگی بدون همکاری سازمان امنیت پاکستان ممکن نبود."


بی‌خبری مطلق از روزنامه ‌نگار زن زندانی

با وجود گذشت ۵۰ روز از بازداشت نازنین خسروانی، روزنامه نگار دربند، او به جز یک تماس تلفنی، هیچ ارتباط دیگری با خانواده اش نداشته است.

به گزارش کلمه، این موضوع و تداوم نگهداری خسروانی در سلول انفرادی، موجب نگرانی بیش از حد خانواده این روزنامه نگار شده است. آنها در مدت بازداشت نازنین، هر هفته برای ملاقات وی به زندان اوین مراجعه کرده اند اما هر بار مسئولان بند ۲۰۹ با برخوردهای نامناسب، به خانواده او گفته اند که وی ممنوع الملاقات است.

خانواده نازنین خسروانی که تنها در روزهای اول بازداشت وی، یک بار به مدت دو یا سه دقیقه به صورت تلفنی با او صحبت کرده اند، بی خبری برایشان بسیار نگران کننده است و از مسئولان قضایی خواسته اند که اجازه تماس یا ملاقات وی را با خانواده اش فراهم کنند.

اعظم افشاریان، مادر نازنین خسروانی، چند روز پیش و در پی روزها بی خبری از دخترش، نامه ای را خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشت. او در این نامه به شرح پیگیری های متعدد خود برای اطلاع یافتن از وضعیت دخترش پرداخت و تاکید کرد که هدفش از ارسال نامه به قاضی القضات جمهوری اسلامی، ارائه یک پرسش بلاجواب از سوی سایر مقامات قضایی به مقام ارشد قوه قضاییه جمهوری اسلامی است، تا شاید با پاسخ به آن، دامن این نظام از اتهام عدم کفایت در ارائه یک رفتار منطقی و انسانی پاک شود.

اعظم افشاریان همچنین در این نامه از ریاست قوه قضاییه پرسید: آیا انسانیت اجازه بی خبر گذاشتن چهل و چند روزه یک خانواده از دخترش را می دهد؟ آیا این برخورد با شرع مقدس همخوانی دارد؟

نازنین خسروانی، سابقه همکاری با روزنامه های اصلاح طلب بنیان، شرق، کارگزاران، بهار و نوروز را داشته است. او در زمان بازداشت در جایی مشغول به کار نبود، چرا که همه این روزنامه ها توقیف شده بودند.


سوء مدیریت؛ بحران صنعتی در اسلام‌شهر

ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر اسلامشهر از بحران صنعتی در این شهر خبر داد وگفت: سوء مدیریت و واگذاری‌های غیراصولی از عوامل اصلی تشکیل‌دهنده بحران صنعتی شهرستان اسلامشهر است.

حسن پورطالبیان اظهار داشت: واگذااری‌های غیراصولی و بدون برنامه‌ریزی و عدم لحاظ شدن شرایط خاص باعث شده تا این شهرستان در یک بحران صنعتی فرو برود.

به گفته پورطالبیان همین امر باعث شده تا بزگ‌ترین کارخانه موجود این شهرستان یعنی لاستیک البرز با یک چهارم ظرفیت تولیدکند.

دبیراجرایی خانه کارگر اسلامشهر در ادامه بیان داشت: بیش از یک هزار و 200 کارگرلاستیک البرز از این کارخانه 5 ماه حقوق طلبکار هستند.

پور طالبیان گفت: با توجه به اینکه خط فقر در حدود 800 هزار تومان عنوان شده است لذا باید درآمد کارگران نیز افزایش یابد.

خدمت وظیفه سربازی؛ طرح سرباز مسجد

روزنامه آرمان: جانشین اداره منابع انسانی ستاد كل نیروهای مسلح در مورد طرح‌هایی كه با عنوان سرباز مسجد، سرباز محیط بان، سرباز معدن، سرباز صنعت مطرح شده افزود: این موارد صرفا یك پیشنهاد از سوی بعضی از سازمان‌ها بوده و به هیچ وجه جنبه مصوب و قانونی ندارد.

به گزارش مهر، سردار موسی كمالی با اشاره به خبرهایی كه از سوی بعضی از افراد غیرمسئول و شایعاتی كه در هفته‌های اخیر در رسانه‌ها مطرح شده اعلام كرد: همان گونه كه قبلا تاكید شده خبرهای مربوط به خدمت سربازی همواره از سوی ستاد كل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی اعلام می‌شود و خبرهایی كه بعضا از سوی افراد غیرمرتبط با خدمت سربازی مطرح می‌شود صرفا ‌در حد پیشنهاد یا نظریه بوده و جنبه قانونی و اجرایی ندارد. او ادامه داد: به همه جوانان و خانواده‌ها توصیه می‌شود كه صرفا بر اساس مقررات جاری و خبرهایی كه از سوی دو سازمان فوق اعلام می‌شود در مورد خدمت سربازی خود و فرزندان‌شان تصمیم‌گیری كنند. سردار كمالی گفت: مدت خدمت سربازی 18 ماه، مناطق محروم و بد آب و هوا 17 ماه، عملیاتی 16 ماهه می‌باشد كه این مدت برای مشمولین لیسانس یك ماه، فوق لیسانس دو ماه و دكتری سه ماه كسر می‌شود و فعلا برنامه‌ای جهت افزایش یا كاهش خدمت سربازی وجود ندارد و جوانان طبق برنامه‌های اعلام شده از سوی سازمان وظیفه عمومی، خود را جهت انجام خدمت سربازی معرفی كنند.


کارگران توانبخش الوند قزوین 21 ماه حقوق نگرفته‌اند

ایلنا: تعدادی از کارگران توانبخشی الوند قزوین با مراجعه به دفتر خبرگزاری ایلنا نسبت به عدم توجه صاحب این کارخانه و برخی از مسئولان به نپرداختن 21 ماه از حقوق‌شان معترض بودند.

این کارگران که تا 25 سال سابقه کارگری دارند در مراجعه به دفتر خبرگزاری ایلنا در شهر صنعتی البرز از عدم پرداخت حقوق 21 ماهه خود شکایت داشتندو گفتند: با توجه به اینکه کارخانه در حال حاضر تولید و فروش دارد، ولی متاسفانه کارفرما با ادعای ورشکستگی ،به ما کارگران حقوق نمی‌دهد.

عدم پرداخت بیمه این کارگران به تامین اجتماعی در 9 ماه گذشته از دیگر مشکلات کارگران توانبخش الوند قزوین است و این کارگران اعلام داشتند: در جلسه کمیسیون امنیت کارگری شهرستان البرز که همزمان با سفر رئیس‌جمهوری محترم به استان برگزارشد، نماینده این شرکت در جلسه قول داد تا پانزدهم آذر ماه جاری نسبت به پرداخت 3 ماه از حقوق معوقه اقدام کند که تاکنون این قول عملی نشده است.

در ادامه کارگران معترض به طرح شکایت از صاحب شرکت به اداره‌های کار، تامین اجتماعی، دادگستری و... اشاره کردند و گفتند: با سیلی صورت‌مان را سرخ نگه می‌داریم، برخی‌ها از ما کارگران هنوز مستاجرند و فرزند دانشجو دارند، کسی به دادمان نمی‌رسد.

یکی از این کارگران که نخواست نامش اعلام شود، گفت: وقتی مشکلات‌مان را برای برخی از مسئولان می‌گوییم، انگار آقایان به داستان گوش می‌دهند و درکی از 21 ماه حقوق نگرفتن کارگران ندارند که جای تاسف دارد.

یکی دیگر ازاین کارگران با اشک‌های در چشم گفت: تا به حال مشکل‌مان را رسانه‌ای نکردیم تا شاید کاری کنند، ولی صاحب کارخانه به تعهد نماینده‌اش در پرداخت مطالبات کارگران پایبند نیست.


دولت يارانه مترو را ندهد، مجبوریم از مردم بگيريم

ایلنا: رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهرتهران گفت: اگر دولت به تعهدات خود در بخش يارانه بليط مترو عمل نكند، سهم مردم و مسافران در پرداخت يارانه‌ها بيشتر مي‌شود. به گزارش خبرنگار ايلنا، حمزه شكيب رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران در جمع خبرنگاران در مورد بودجه‌هاي مترو در بخش عمراني و يارانه‌ها تاكيد كرد: تعهد در سال جاري 240 ميليارد تومان بوده كه انصافاً سهم و ميزان كمك دولت نسبت به دولت‌هاي قبلي بيشتر بوده است. او با اعلام اينكه دولت به طور متوسط حدود 200 ـ 240 ميليارد تومان در بخش مترو كمك كرده يادآور شد: با اين حال متروي تهران در بخش اقدامات عمراني به 500 ميليارد تومان بودجه نياز دارد تا بتواند به اهداف طرح ترافيك تهران برسد. رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران با اعلام اينكه دولت هنوز به تعهد خود در زمينه يارانه بليط مترو عمل نكرده تصريح كرد: قرار است كه دولت به تعهد 48 ميليارد توماني خود بابت يارانه بليط عمل كند و انتظار آن است كه به اين تعهد عاجلانه عمل شود تا مجبور نشويم سهم دولت را از مردم بگيريم. شكيب افزود: 80 درصد از درآمد شهرداري از فروش تراكم به دست مي‌آيد كه كار درستي نيست فضايي ايجاد كنيم كه شهرداري از اين طريق درآمدزايي كند. او با اعلام اينكه بليط مترو هزينه‌بر است و بايد از جايي تامين شود خاطر نشان كرد: مردم، دولت و شهرداري هر كدام سهمي در پرداخت اين يارانه بر عهده دارند؛ دولت يارانه مي‌دهد و اعلام مي‌كند كه از مردم يارانه‌اي نگيريد اما وقتي به تعهد خود عمل نمي‌كند غير مستقيم مي‌گويد كه اين يارانه‌ را از مردم دريافت كنيد. لزوم جبران افزايش هزينه‌ راننده‌هاي تاكسي به گزارش خبرنگار ايلنا رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران در مورد افزايش نرخ كرايه‌هاي تاكسي طي روزهاي گذشته گفت: حق قانوني و طبيعي راننده‌هاي تاكسي اين است كه به دنبال طرح هدفمند كردن يارانه‌ها هزينه‌هاي آنها به گونه‌اي جبران شود. او افزود: اگر دولت در اين راستا اعلام كند كه افزايش نرخي نداشته باشيم پس بايد به شيوه‌هاي ديگر مسائل آنها پيش‌بيني شود.