دوشنبه، دوم فروردین ١٣٨٩- بیست و دوم مارس ٢٠١٠



آيت‌الله مکارم شيرازی خواستار توجه دولت احمدی نژاد به گرانی در ايران شد

خبرگزاری « ايلنا» گزارش داد که آيت الله ناصر مکارم شيرازی، مرجع تقليد اصولگرا در قم، خواستار سعه صدر در قبال ۱۴ ميليون نفری شد که در انتخابات رياست جمهوری به رقبای محمود احمدی نژاد رای دادند.

به گزارش اين خبرگزاری، اين مرجع تقليد در ديدار رئيس جمهوری اسلامی ايران که پيش از عيد نوروز انجام شد، گفت:« در ميان ۱۴ ميليون، نخبگانی هستند که بايد سعه صدر به خرج داد و از آنها که وفادار به نظام و رهبری هستند و بسيارند، استفاده کرد.»

آيت‌الله مکارم شيرازی ابراز اميدواری کرد که برخی مشکلات و نگرانی هايی که در حوزه داخلی و خارجی وجود دارد، در سال جاری حل شود.

وی خواستار توجه دولت به مسايل اقتصادی شد و گفت که مردم نسبت به گرانی‌ها، به خصوص نتايج اجرای طرح هدفمند شدن يارانه ها اظهار نگرانی می‌کنند.

اين مرجع تقليد همچنين ابراز اميدواری کرد زندانيانی که به گفته او « کار مهمی نکرده‌اند، ... آزاد شوند و قوه قضائيه با عوامل اصلی برخورد کند. »


کروبی نسبت به وضعيت تمام بازداشت شدگانِ پس از انتخابات رياست جمهوری ابراز نگرانی کرد

مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، نسبت به وضعيت تمام بازداشت شدگانِ پس از انتخابات رياست جمهوری، بويژه زندانيانی که به گفته او « کسی آنان را نمی شناسد و ماههاست در زندانند و هيچکس از حال آنان باخبر نيست»، ابراز نگرانی و تاسف کرد.

به نوشته سايت « جرس»، نزديک به اصلاح طلبان، آقای کروبی قول داد تمام تلاش خود را برای آزادی بازداشت شدگان پس از انتخابات به عمل خواهد آورد.

وی با ابراز تاسف از بازداشت های پس از انتخابات تاکيد کرد که با فشار بر روزنامه نگاران و فعالان سياسی، نمی توان جلوی واقعيت ها را گرفت و مردم، هوشمندانه وقايع را دنبال و تحليل می کنند.

آقای کروبی اين سخنان را در ديدار با بهمن احمدی آمويی، روزنامه نگاری که در روزهای اخير برای گذراندن مرخصی آزاد شده است، ابراز داشت.

آقای احمدی امويی پس از بازداشت در تير ماه سال گذشته و محاکمه در دادگاه به پنج سال زندان قطعی محکوم شده است.

.


تلويزيون مشترك كشورهاى فارسى زبان آغاز به كار مى كند

نخستين برنامه تلويزيون مشترك كشورهاى فارسى زبان آغاز به كار مى كند.

به گزارش خبرگزارى مهر به نقل از سفير جمهورى اسلامى در تاجيكستان در راستاى اجراى مصوبه سازمان ملل قرار است ظرف چند روز آينده تلويزيون كشورهاى فارسى زبان به صورت رسمى كار خود را آغاز كند.

وى افزود: بر اساس هماهنگيهاى انجام شده بخشهايى از اين مراسم از طريق سيماى جمهورى اسلامى به صورت زنده پخش مى شود.

 


چهار تن از فعالان ملى –مذهبى كاركرد دولت احمدى‌نژاد را «مخرب» توصيف كردند

چهار تن از فعالان سياسى، روز جمعه در بيانيه‌اى با اشاره به وضعيت سياسى و اقتصادى ايران از مقام هاى جمهورى اسلامى و نمايندگان مجلس شوراى اسلامى خواستند «فكرى به حال ايران كنند» كه پس از انتخابات رياست جمهورى در بلاتكليفى و بحرانى فراگير به سر مى‌برد.

احمد صدر حاج سيدجوادى، عزت‌الله سحابى، حسين شاه‌حسينى و اعظم طالقانى در اين بيانيه هشدار داده اند كه به علت عملكرد غلط ، غير علمى و غير منطقى دولت فعلى، اقتصاد ايران در حال نابودى و جامعه مدنى در حال ريشه كن شدن است.

نويسندگان بيانيه با اشاره به اعتراض‌هاى صورت گرفته به نتايج انتخابات رياست جمهورى گفتند كه اين اعترا‌ض‌ها از سوى قسمت عمده‌اى از نخبگان در داخل و خارج از كشور و بخش قابل توجهى از افكار عمومى صورت گرفت.

در بخشى از اين بيانيه، كاركرد دولت محمود احمدى‌نژاد براى منافع ملى ايران «مخرب» توصيف شده و از جمله مصاديق اين موضوع «تخريب مديريتى، دروغ‌گويى به مردم، استبداد رأى، تخريب اقتصادى، ماجراجويى در سياست خارجى و فدا كردن منافع و مصالح ملى دانسته شده است.

.


بگزارش سایتهای هوادار جنبش سبز در لحظه تحویل سال بانگ الله‌اکبر در ایران طنین انداز شد

بگزارش سایتهای هوادار جنبش سبز، شامگاه شنبه همزمان با لحظه تحویل سال، بانگ الله‌اکبر در گوشه‌ و کنار شهر تهران و برخی شهرهای دیگر ایران از جمله شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد طنین افکن شد.
برخی از سایتهای خبری، فیلم سردادن شعارهای الله اکبر در لحظه تحویل سال نو را منتشر کرده اند.
بگزارش سایت « ندای سبز آزادی » مردم همزمان با آغاز سال نو با سردادن نوای الله‌اکبر هم‌دلی خود را با خانواده‌های داغدار شهدای جنبش سبز اعلام کردند.
منابع مستقل، امکان تایید این گزارشها را ندارند.


 

اطلاعیه کانون نویسندگان ایران (در تبعید)

در سوگ منصور خاکسار
 

با اندوه بسیار با خبر شدیم که منصور خاکسار، نویسنده و شاعر توانا و عضو قدیمی کانون نویسندگان در تاریخ ٢٧ اسفند ماه ١٣٨٨در مرگی خودخواسته این جهان را وداع گفت.

منصور خاکسار، یکی از شاعران مردمی بود که در هر دو رژیم شاه و جمهوری اسلامی، در دفاع از آرمان های بر حق مردم ایران و در پیکار با بیداد این رژیم ها به زندان افتاد و همچنان تا پایان عمر نیز بر سر پیمانش با تهی دستان و ستمدیدگان باقی ماند.

کانون نویسندگان ایران در تبعید، یاد منصور خاکسار را گرامی می دارد و درگذشت او را به خانواده و به ویژه به برادر همراه و همرزمش نسیم خاکسار، تسلیت می گوید و خود را در این اندوه با آنان شریک می داند.

کانون نویسندگان ایران در تبعید
1 فروردین ١٣٨٩ - 21 مارس 2010


واردات نفت چين از ايران ۴۰ درصد كاهش يافت
 

رادیو فردا: همزمان با تشديد فشار كشورهاى غربى بر پكن براى موافقت با دور تازه تحريم‌ها عليه جمهورى اسلامى ايران، گزارش‌ها حاكى است كه ميزان واردات نفت چين از ايران حدود ۴۰ درصد كاهش يافته است.

گزارش داده هاى مصرف نفت از سوى چين در روز دوشنبه نشان مى‌دهد، ايران كه در سال گذشته سومين تأمين‌كننده بزرگ نفت خام اين كشور بوده است اكنون و پس از روسيه به مقام چهارم سقوط كرده است.

بر اساس اين گزارش، ايران در اين دو ماه دو ميليون و ۵۳۰ هزار بشكه نفت خام به چين صادر كرده است كه نشانگر ۳۷.۲ درصد كاهش نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۰۹ است.

اين كاهش در حالى صورت مى‌گيرد كه ميزان واردات نفت خام چين از عربستان سعودى، بزرگترين صادركننده نفت به اين كشور، در همين دوره ۵.۴ درصد و از كشورهاى آنگولا و روسيه نيز به ترتيب ۷۱.۶ و ۵۰.۸ درصد رشد داشته است.

خبرگزارى رويترز در گزارشى مى‌گويد كه تنها واردات نفت خام چين از ايران كاهش نشان مى‌دهد و اين رخداد زمانى روى مى‌دهد كه كشورهاى غربى از پكن خواسته‌اند تا با قطعنامه چهارم تحريم شوراى امنيت سازمان ملل عليه برنامه اتمى تهران موافقت كند.

چين يكى از پنج كشور عضو دائم شوراى امنيت سازمان ملل است كه همراه با آمريكا، روسيه، فرانسه، بريتانيا و آلمان در گروه پنج به علاوه يك نحوه اقدام عليه فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران را بررسى مى‌كند.

با اين حال، استفانى كلاينه آلبرانت، از گروه بحران بين‌المللى اعتقاد دارد كه «هنوز زود است كه بگوييم اين مسئله نشانگر روند خاصى است، اگر اين كاهش ادامه پيدا كند آن مى‌تواند نشانه‌اى از ضعيف شدن مناسبات چين با ايران باشد.»

وى افزود: اگر اين كاهش ادامه يابد «مى‌تواند حاكى از آن باشد كه چين در حال آماده كردن خود با پيامدهاى تحريم‌ها از طريق تنوع بخشيدن به منابع نفتى خود است.»

.


در پنج سال اخير بيش از ۱۰۰ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌اى در ايران جان خود را از دست داده‌اند.
 

مهر: پليس اعلام كرد در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۸ سانحه رانندگى رخ داده كه منجر به مرگ ۳۰ تن و زخمى شدن ۱۵۰ نفر ديگر شده است.
به گزارش خبرگزارى مهر، سرهنگ حسين عليشاهى، رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه اير ان، ۵۰ درصد اين سوانح را ناشى از واژگونى خودرو عنوان كرده است.
در ايران براساس اعلام مقام‌هاى پليس، هر ۲۵ دقيقه يك نفر بر اثر سوانح رانندگى جان خود را از دست مى‌دهد.
بر اساس آمار‌هاى رسمى، سالانه يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر تصادفات رانندگى كشته و ۵۰ ميليون نفر مجروح مى‌شوند.
تصادفات در جهان، ششمين عامل مرگ و مير محسوب مى‌‌شود، اما در ايران به عنوان دومين عامل مرگ و مير اعلام شده است.
در پنج سال اخير بيش از ۱۰۰ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌اى در ايران جان خود را از دست داده‌اند.
تراكم بالاى خودرو در جاده‌ها، كمبود ظرفيت بزرگراهى، وجود بيش از دو هزار نقطه حادثه‌خيز در جاده‌ها، كمبود خدمات ايمنى و امدادى و فرهنگ نادرست رانندگى، مهم‌ترين عوامل تصادف جاده‌اى در اين كشور به شمار مى‌رود.


کلینتون: توافق‌های جهانی برای فشار بر ایران رو به گسترش است
 

وزیر امور خارجه‌ی آمریکا می‌گوید که این کشور برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به بمب اتمی بیش از پیش تلاش خواهد کرد. هیلاری کلینتون همچنین از اسرائیل خواسته است، برای برقراری صلح در منطقه "تصمیمات مشکل، اما ضروری" بگیرد.

یکی از سخنرانان نشست سالانه‌ی کمیته‌ی روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی آمریکاست. این نشست روز یکشنبه، ۲۱ مارس (یکم فروردین) در واشنگتن دی سی آغاز شده و تا سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.

متن سخنرانی کلینتون پیش از حضور وی در نشست آیپک در اختیار خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده بار دیگر تاکید کرده که آمریکا مصمم است، از دست‌یابی جمهوری اسلامی به جنگ‌افزار هسته‌ای جلوگیری کند و در همین رابطه "برروی تحریم‌های فلج کننده علیه ایران کار می‌کند". به گفته‌ی کلینتون، ایالات متحده تلاش خواهد کرد، اعضای شورای امنیت سازمان ملل را برای این گونه تحریم‌ها ترغیب کند.

وزیر خارجه‌ی آمریکا معتقد است که واشنگتن برای واداشتن هم‌پیمانانش به تحریم‌های گسترد‌ه‌تر علیه ایران به زمان نیاز دارد. او در عین حال گفته است که "توافق‌های بین‌المللی برای فشار بیشتر بر ایران" در حال افزایش است.

خواست کلینتون از اسرائیل

وزیر خارجه‌ی ‌آمریکا در سخنرانی خود در نشست آیپک از اسرائیل خواسته است که برای برقراری صلح در خاورمیانه دست به "تصمیمات مشکل، اما ضروری" بزند.

وی در عین حال تاکید نموده است که امنیت اسرائیل برای وی، رئیس جمهور آمریکا و دیگر اعضای کابینه‌ی این کشور اهمیت، ویژه‌ای دارد. کلینتون گفته است که پشتیبانی از امنیت اسرائیل از جانب او، تنها یک موضع سیاسی نیست بلکه یک "وظیفه‌ی شخصی" و ابدی است.

کلینتون هفته‌ی پیش به دولت اسرائیل، به دلیل تصمیم به ساختن ۱۶۰۰ آپارتمان جدید در شرق اورشلیم، اعتراض کرده بود. وی در تماس تلفنی با نخست وزیر اسرائیل، گفته بود که این اقدام، فضای اعتماد را از بین خواهد برد و به روند صلح در منطقه لطمه می‌زند.

"آیپک" و نشست سالانه‌ی آن

کمیته‌ی روابط عمومی آمریکا و اسرائیل در سال ۱۹۵۳ تاسیس شد و اکنون با نزدیک به ۱۰۰ هزار عضو، بزرگترین لابی اسرائیل در ایالات متحده به‌شمار می‌رود. بسیاری از اعضای فعال این کمیته افراد بانفوذی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی هستند.

در نشست امسال آیپک، اعضای این کمیته تلاش خواهند کرد که آمریکا و دیگر کشورهای غربی را برای تصویب تحریم‌های "فلج‌کننده" علیه ایران بیش از پیش ترغیب نمایند.

دیگر سخنرانان این نشست، تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، بنیامین نتهانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و چند تن از سناتورهای بانفوذ آمریکایی هستند.


تورم حقوق کارمندان را می‌بلعد
بسیاری از کارمندان عیدی خود را دریافت کرده‌اند


عیدی بسیاری از کارمندان تا پایان بهمن ماه پرداخت شد؛ اما این مبلغ در برابر تورم فزاینده و شرایط نامشخص حقوق سال آینده‌ی آن‌ها قرار دارد. از طرف دیگر توان خرید طبقه‌ی متوسط، یعنی خاستگاه طبقه‌ی کارمند با افت روبه‌روست.

بر پایه‌ی اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، میزان پاداش پایان سال کارمندان دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، قوه قضائیه اعم از رسمی، ثابت و پیمانی، قراردادی و موقت و نیز اعضای تمام وقت هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقات از سوی هیئت وزیران ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده كه از محل بودجه‌ی مصوب دستگاه‌های مربوط پرداخت شده است.

هیئت وزیران با استناد به ماده واحده قانون مصوب سال ۱۳۷۴ نحوه پرداخت این مبلغ را به کارکنان تعیین کرده بود. براساس تصمیم هیئت وزیران، مجامع عمومی شرکت‌های دولتی اجازه‌ی پرداخت پاداش یا عیدی‌ای بیش از این مبلغ را به مدیران خود ندارند.

اوج‌‌گیری قیمت‌ها و عیدی ناچیز

شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصاد و دارایی چندی پیش در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته بود بعضی از بخش‌های دولت می‌توانند به جای عیدی به کارمندان خود سکه‌ی بهار آزادی هدیه کنند.

در برابر پایگاه اطلاع‌رسانی کارمندان ایران نیز در گزارشی از گله‌مندی بعضی از کارمندان نهادهای گوناگون دولتی از پیشنهاد دولت و بانک مرکزی مبنی بر تقسیم سکه‌ی بهار آزادی میان آن‌ها به جای وجه نقد عیدی خبر داد.

کودکان در انتظار عیدی سال نو  خزانه‌ی کشور و پرداخت‌‌های جاری به کارکنان دستگاه‌های دولتی برای عادی جلوه دادن شرایط در مصاحبه‌ی خود گفته بود: «درمجموع بالغ بر ۸۸ درصد از بودجه‌های سال جاری پرداخته شده و هم اکنون موجودی خزانه به میزان کافی بوده و وضعیت آن مطلوب است.»

پرداخت پاداش پایان سال در شرایطی صورت می‌گیرد که تورم بالا در آستانه‌ی نوروز و افزایش ناگهانی تقاضا برای کالاهای مورد نیاز در هفته‌ی پایانی سال، تأثیر افزایش حقوق‌های دولتی را در قالب چنین پاداشی در عمل از میان می‌برد.

افزایش قیمت‌ها نیز در آستانه‌ی سال نو قدرت خرید کارگران و کارمندان را کاهش داده و با چشم‌انداز هدفمند کردن یارانه‌ها و تحریم احتمالی بنزین علیه ایران و اوج‌گیری قیمت‌ها به دنبال آن در سال نو، افزایش حقوق کارمندان را بی‌اثر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دولت اعلام کرده که هزینه‌های دریافتی کارمندان دولتی تا هفته‌ی نخست اسفند به حساب آن‌ها واریز شده است.

وضع مبهم حقوق‌های سال آینده

از سوی دیگر به گزارش "تهران امروز" وضعیت حقوق سال آینده‌ی کارمندان همچنان نامشخص است. این روزنامه به نقل از علی بروغنی، عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از احتمال افزایش هفت درصدی حقوق كاركنان دولت در سال آینده خبرداده که دولت براساس لایحه‌ی بودجه‌ی سال آینده مجاز به آن است.

این در حالی است که به نقل از همین روزنامه لطف‌الله فروزنده‌، معاون منابع انسانی رئیس‌جمهور نیز گفته است:« افزایش حقوق كارمندان دولت در لایحه بودجه ۱۳۸۹ رقم مشخصی ندارد و به صورت كلی در نظر گرفته شده است.»

وی همچنین در واکنش به موضوع افزایش درآمدها برای جبران تورم ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها، طرحی که دولت همچنان پیگیر آن است، گفته است: «فعلا در این مورد تصمیم نگرفتیم و چون مباحث هدفمندی یارانه‌ها در كمیسیون تلفیق مجلس نهایی نشده، میزان افزایش حقوق مشخص نیست.»

سال گذشته عیدی بازنشستگان و کارمندان ۲۵۰ هزار تومان بود و امسال این مبلغ با افزایش ناچیزی به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

.


تکرار صحنه‌ی خیابان‌های تهران در شهرهای روسیه
تظاهرات در مسکو


در نزدیک به ۵۰ شهر روسیه، هزاران تن در اعتراض به سیاست‌های ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر این کشور راه‌پیمایی کردند. به گفته‌ی فعالان حقوق‌بشر، رفتار پلیس با تظاهرکنندگان یادآور سرکوب تظاهرکنندگان در ایران بوده است.

روز شنبه (۲۰ مارس)، شهرهای بزرگی چون مسکو، سن‌پترزبورگ، ولادی‌ووستوک و کالینین‌گراد، صحنه‌ی تظاهرات اعتراضی گسترده علیه دولت روسیه بود. احزاب و سندیکاهای روسیه که این روز را «روز خشم» نامگذاری کرده بودند، به راه‌پیمایی‌های اعتراضی سراسری علیه بیکاری، افزایش قیمت‌ها و افزایش مالیات‌ها فراخوانده بودند.

«رفتار خشن با تظاهرکنندگان»

به گفته‌ی اپوزیسیون روسیه، در شماری از این راه‌پیمایی‌ها که فاقد مجوز بوده‌اند، نیروهای ویژه‌ی پلیس، بسیاری از تظاهرکنندگان را بازداشت کرده‌اند. در میتینگی در مسکو، دست‌کم ۶۰ تن بازداشت شده‌اند.

صحنه‌ای از سرکوب مردم توسط پلیس روسیهBildunterschrift: صحنه‌ای از سرکوب مردم توسط پلیس روسیه لئو پونوماریف، فعال حقوق بشر روسیه، به خبرگزاری اینترفاکس گفته است که رفتار پلیس با تظاهرکنندگان عمدتا جوان، بسیار خشن بوده است. اولگ اورلف، رییس سازمان حقوق‌بشری «مموریال» نیز اعتراض کرده که «در روسیه عموما با تظاهرکنندگان به گونه‌ای رفتار می‌شود که یادآور ایران است».

در ولادی‌ووستوک واقع در شرقی‌ترین بخش روسیه، بیش از هزار تن به خیابان‌ها رفتند. آنان علیه افزایش مالیات‌ها، واردات بی‌رویه‌ی خودروهای دست دوم و تبعیض اقتصادی به زیان مردم اعتراض کردند. روی یکی از پلاکاردهای تظاهرکنندگان نوشته شده بود: «پوتین، خودت را بکش!». این پلاکارد توسط ماموران انتظامی پایین کشیده شد.

بیش از ۵۰۰۰ تن در خیابان‌های کالینین‌گراد علیه مقامات محلی راهپیمایی کردند. آنان خواستار اصلاحات فوری شدند.

«پوتین کاری نمی‌کند»

در راهپیمایی‌های سن‌پترزبورگ، یعنی زادگاه ولادیمیر پوتین، مردم خواستار کناره‌گیری نخست‌وزیر روسیه شدند. احزاب اپوزیسیون می‌گویند که ولادیمیر پوتین هیچ اقدامی علیه بیکاری، فساد و خودسری پلیس نمی‌کند.

در شهر ایرکوتسک واقع در سیبری، صدها تن علیه گشایش دوباره‌ی یک کارخانه‌ی کاغذسازی تظاهرات کردند. مردم بیم آن دارند که این واحد تولیدی بار دیگر فاضلاب‌های سمی خود را به دریاچه‌ی بایکال بریزد.

همین چند هفته پیش بود که میلیون‌ها تن از مردم روسیه در جریان انتخابات محلی این کشور، حزب حاکم به رهبری ولادیمیر پوتین را به سختی مجازات کردند. این حزب در بسیاری از مناطق آرای بسیاری را از دست داد. با این همه، حزب پوتین همچنان نیرومندترین حزب روسیه است.

 


نوه اکبر هاشمی رفسنجانی در تهران بازداشت شده است.

 گزارش شد که حسن لاهوتی، فرزند فائزه هاشمی و نوه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هنگام بازگشت از سفر خارج به تهران بازداشت و زندانی شده است.

براساس این خبر که مورد تایید یک منبع نزدیک به خانواده هاشمی رفسنجانی قرار گرفته، بازداشت حسن لاهوتی شامگاه یکشنبه و توسط ماموران مستقر در فرودگاه امام خمینی با ارائه حکم قضایی صورت گرفت.

خبرگزاری فارس پیشتر در گزارشی در این مورد نوشته بود که آقای لاهوتی ده روز پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری عازم لندن شده بود و تا زمان بازگشت به تهران در روز یکشنبه، در بریتانیا اقامت داشته است.

در مورد دلیل بازداشت حسن لاهوتی اطلاع دیگری در دست نیست.

حسن لاهوتی، که در بریتانیا مشغول تحصیل است، چند روز پس از اعلام نتیجه انتخابات در گفتگو با بی بی سی خبر بازداشت کوتاه مدت مادرش، فائزه هاشمی را در جریان تظاهرات اعتراضی در تهران تایید کرد.

در جریان اعتراضات بعد از انتخابات مناقشه برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری، برخی از اعضای خانواده آقای هاشمی رفسنجانی، هدف انتقاد و حملات لفظی شدید طرفداران محمود احمدی نژاد قرار داشته اند.

از جمله در جریان محاکمات دستجمعی که از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پخش شد، یکی از متهمان در "اعترافات" خود مهدی هاشمی، عضو هیات امنای دانشگاه آزاد ایران را به سوء استفاده از امکانات دانشگاهی برای تبلیغات علیه محمود احمدی نژاد متهم کرد.

اخیرا برخی از خبرگزاری های طرفدار دولت در گزارش هایی به نقل از مقامات قضایی از اقدامات قضایی علیه مهدی هاشمی خبر داده اند اما در این مورد جزئیات بیشتری در دسترس نبوده است.

در عین حال، تا کنون خبر یا اظهار نظری در مورد پیگرد حسن لاهوتی انتشار نیافته بود.

منبع نزدیک به خانواده هاشمی رفسنجانی گفته است که چند ماه پیش، فرزند چهارده ساله مهدی هاشمی نیز هنگام بازگشت از خارج در فروگاه امام خمینی به مدت یک ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.

فرزندان آقای رفسنجانی پیشتر شکوائیه ای را علیه اتهاماتی که بر آنان وارد شده تسلیم مقامات قضایی کرده اند اما از پیگیری این شکوائیه هنوز خبری در دست نیست.

هفته گذشته فائزه هاشمی در مصاحبه ای با روزنامه بهار گفت "ما فرزندان آقای هاشمی از آقای احمدی نژاد (رئیس جمهوری ایران) شکایت کرده ایم که این شکایت اعلام وصول شده اما تاکنون نتیجه ای نداشته است."