خبرهای برگزیده- سه شنبه سی ام آذر ١٣٨٩


عفو بین الملل اعدام 11 نفر را در ارتباط با انفجار چابهار محکوم کرد

سازمان عفو بین الملل اعدام یازده نفر را در روزدوشنبه در زندان زاهدان در ارتباط با انفجار اخیر در چابهار محکوم کرد. عفو بین الملل در بیانیه خود انفجار چابهار را که دستکم 39 نفر در آن کشته و دهها تن زخمی شدند باردیگرقویا محکوم کرده، اما افزوده است که اعدام این یازده تن هم نه اجرای عدالت که انتقام جویی است.


 وزیر راه ایران: سدسازی بی رویه هرچه بیشتر دریاچه ارومیه را خشک کرده است

وزير راه و ترابری ایران می گوید سدسازی بی رويه بر روی رودخانه‌های ورودی درياچه اروميه باعث خشك شدن هر چه بیشتر این درياچه شده است. به گزارش ایلنا، حميد بهبهانی در چهارمين كنفرانس منطقه‌ای تغيير اقليم افزود: مرز منطقه حيران به سمت روسیه سرسبز و پوشيده از درختان انبوه جنگلها است ولی مرز ايران، خشك و لم‌يزرع و از درختان سبز خالی شده است.

قطع درختان در ایران؛ لعنت بر وارد كننده اره برقی

ایسنا: وزير راه و ترابري با اشاره به عملكرد ماموران براي اطفاي حريق جنگل‌هاي شمال گفت: آتش سوزي جنگل‌ها را نمي‌توان با شلنگ و سطل آب خاموش كرد.

بهبهاني در چهارمين كنفرانس منطقه‌اي تغيير اقليم كه با شعار سازگاري و كاهش آثار زيانبار تغيير اقليم برگزارشد، با بيان اينكه من به واردكنندگان و توليدكنندگان اره برقي از همينجا لعنت مي‌فرستم گفت: سودجويان و قاچاقچيان چوب شبانه و با استفاده از اره برقي درختان چندين ساله‌ را در يك لحظه مي‌برند و اين تغيير اقليم را سبب مي‌شوند.

وي با اشاره به ورود گرد و خاك از كشورهاي همسايه به داخل ايران گفت:‌ متاسفانه كشورهاي همسايه به خصوص همسايگان غربي توجهي به محيط زيست و اقليم خود ندارند و اين سبب شده است كه اين عدم توجه بر روي زيست‌بوم كشور ما نيز اثرگذارد.

به گفته بهبهاني در حالي كه همكاري‌هاي منطقه‌اي براي توقف تغيير در اقليم نيازمند است اما كشورهاي همسايه براي مقابله با اين امر مهم در خواب هستند.

وي در ادامه سخنان خود با اشاره به تاثير انسان‌ها در اقليم به آتش‌سوزي در جنگل‌هاي كشور اشاره كرد و گفت: در حالي كه نيروهاي كشورهاي ديگر از تجهيزات و وسايل به روزي براي مقابله با حوادث و سوانح استفاده مي‌كنند اما در كشور ما شاهديم كه برخي با شلنگ و سطل اقدام به خاموش كردن آتش جنگل‌ها مي‌كنند.

وزير راه افزود: بايد از مسوولان پرسيد كه چگونه مي‌شود با سطل و شلنگ آب آتش سوزي در چندين هكتار جنگل‌ها را خاموش كرد؟

بهبهاني جلوگيري از از بين بردن فضاي سبز، استفاده درست از آبهاي زير زميني، انتقال آب به مناطق كويري، استفاده از منابع تجديدپذير را راه‌هاي موثر براي حفظ محيط زيست و اقليم دانست.

وي با انتقاد به عدم برنامه‌ريزي درست در خصوص حفظ اقليم و محيط زيست كشورمان گفت: متاسفانه با اين كه همه ما شعار حفظ محيط زيست سر مي‌دهيم اما هيچ برنامه‌ ريزي بلند مدتي در اين خصوص نداريم.

به گزارش ايسنا، وزير راه در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث هدفمندشدن يارانه‌ها آنرا فرصت خداوند براي مردم ايران دانست و گفت: دولت با هدفمند كردن يارانه‌ها حق مردم را به دست خودشان سپرد و بار ديگر حق آنان را به مردم بازگرداند.

وي با بيان اينكه تحريم‌ها تاثيري بر روي حمل و نقل و راهسازي نگذاشته است گفت: تحريم‌ها تنها بر روي ميز است و كشورهاي خارجي با دور زدن قانون خود سعي در برقراري ارتباط با ما هستند.

به گفته بهبهاني در آغاز انقلاب اسلامي كشورمان تنها 20 فروند هواپيما داشته اما در ابتداي دولت نهم اين رقم به 57 فروند رسيده است كه در پايان دولت نهم اين رقم به 120 فروند مي‌رسد كه اين امر ناشي از ديد مهندسي رييس جمهوري و تدابير وي را از علل افزايش هواپيماها بوده است.

وي در پايان سخنان خود در چهارمين كنفرانس منطقه‌اي تغيير اقليم به تمام پژوهشگران اين حوزه توصيه كرد كه پژوهش‌هاي خود را متناسب با تغييرات و محيط زيست داخل كشور انجام دهند.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين مراسم مهندس ثنايي، رييس سازمان هواشناسي كشور نيز بابيان اينكه تغيير اقليم بزرگترين چالش قرن 21 است گفت: موضوع تغيير اقليم نيازمند درك و فهم انسان‌هاست.

وي با بيان اينكه مشكل تغيير اقليم يكي از بزرگترين مشكلات كره زمين است گفت:‌ دولت‌ها و ملت‌ها بايد دست در دست يكديگر راهكارهاي موثر و مفيد را براي جلوگيري از تغيير اقليم‌ها به كار گيرند.

رييس سازمان هواشناسي كشور با بيان اينكه سيل اخير پاكستان، خشكسالي روسيه و بحران مواد غذايي در موزامبيك نشان دهنده تغيير اقليم است گفت: بر اساس پژوهش‌هاي صورت گرفته از چندين ايستگاه هواشناسي در كشور مشخص شده است كه در پنجاه سال اخير شهرهاي اصفهان، شيراز، تهران و مشهد بسيار گرم تر ازديگر شهرهاي ايران شده است به طوري كه بررسي علل افزايش دماي ناگهاني اين شهرها بايد مورد بررسي و پژوهش قرار گيرد.

به گفته وي بر اساس يافته‌هاي به دست آمده از ايستگاه‌هاي هواشناسي روزهاي متوالي يخ بندان در سطح كشور كاهش داشته اما روزهاي متوالي گرم در 21 ايستگاه استان گزارش شده است.

ثنايي گفت:‌ 22ايستگاه كاهش روزهاي متوالي سرد و باراني را در چند سال اخير نشان داده است.

وي با بيان اينكه اقليم به عنوان يكي از منابع طبيعي دنيا شناخته مي شود گفت: مردم بايد در جهت تغيير رفتار خود با محيط طبيعي و اقليم خود گام بردارند.

وي در پايان سخنان خود با اشاره به انتشار گازهاي گلخانه‌اي و كربنيك در دنيا ، توقف جنگل زدايي، استفاده درست از انرژي و تكيه بر انرژي‌هاي طبيعي را از جمله راهكارهاي مقابله با تغيير اقليم در ايران عنوان كرد.


 قیمت جدید نان در تهران اعلام شد

استانداری تهران قیمت جدید نان را در تهران اعلام کرد. از این به بعد، نان سنگک 400 تومان، بربری 300 تومان، تافتون 200 تومان و لواش 100 تومان فروخته می شود. مرتضی تمدن، استاندار تهران گفته است که با افزایش قیمت نان، کیفت و کمیت آن نیز افزایش خواهد یافت. دولت احمدی نژاد از روز سه شنبه واریز یارانه نان به مبلغ ماهانه چهارهزارتومان برای هر نفر را به حساب سرپرستان خانوارها آغاز کرد. یکی از مسئولان وزارت بازرگانی ایران نیز گفته است که اگر مردم در خوردن نان، 10 تا 20 درصد صرفه جویی کنند می‌‌توانند بخشی از مبلغ يارانه نان را پس انداز کنند.

اعتصاب خاموش کامیون داران در برخی شهرهای ایران

خبرنگار ما از تهران: خبر اعتصاب خاموش کامیون داران در برخی شهرهای ایران همچون اصفهان، اهواز و کرمان و همینطور گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا که به کاهش 137 ميليون ليتری مصرف روزانه گازوئیل پس از آزادسازی قیمت ها اشاره کرده بود دلیل تماس تلفنی من با محمود یکی از رانندگان تریلی ولوو شد که سال هاست از تهران به شهرهای مرکزی و جنوبی بار میلگرد و تیرآهن حمل می کند.

محمود درباره خبر اعتصاب می گوید در ساعات اولیه پس از اعلام نرخ جدید گازوئیل با واکنش خاصی از سمت رانندگان روبرو نشدیم چون هم اطلاع رسانی نشده بود و هم میزان این افزایش نرخ مشخص نشده بود. با گذشت زمان و با آگاهی از نرخ جدید و همینطور بررسی که در گفت و گوهای ما بین رانندگان رد و بدل شد ابعاد این تغییر نرخ مشخص شد و گویی دوستان ما تازه از خواب بیدار شدند.

از این رو نمی توان گفت این اعتصاب برنامه ریزی شده و از پیش تعیین شده باشد بلکه رانندگان زمانی که به جایگاه های سوخت در جاده ها و شهرها رسیدند تازه متوجه این افزایش شدند و تصمیم گرفتند در کنار همان پمپ های سوخت توقف کنند.

بسیاری از رانندگان در حال حاضر در جاده ها و هتل های بین راهی توقف کرده اند. شنیدیم که خبر اعتصاب در سندیکای کامیون داران هم مطرح شده و آنها به دولت اعلام کردند. حتی شایعه شد موقتا قیمت کاهش پیدا کرده که ما چیزی ندیدیم./پایان نقل قول

یادآور می شوم سندیکای کامیونداران تهران واقع در خیابان خواجه نظام نزدیک سازمان نظام وظیفه عمومی است که دیشب و امشب تا ساعاتی پس از نیمه شب چراغ های آن روشن و رفت و آمد در آن جریان داشت.


 گزارشها از كشته شدن دستكم ۶ نفر در زمين لرزه هاى استان كرمان حكايت دارند

خبرگزارى ايرنا گزارش داد، در زمين لرزه هاى استان كرمان، تاكنون دستكم شش نفر كشته شده وهمچنين عده زيادى زير آوار مانده اند. هشت زمين لرزه كه شديد ترين آن شش و نيم ريشتر قدرت داشت، شامگاه دوشنبه و بامداد امروز (سه شنبه) شهرستان فهرج در استان كرمان را لرزاندند اين زمين لرزه ها علاوه بر استان كرمان در استان هاى هرمزگان و سيستان وبلوچستان نيز احساس شده است.


خبرگزاری هرانا - دبیر اجرایی خانه کارگر خرم دره‌ خبر داد: «شرکت چینی نور با ۱۴۰ کارگر تعطیل شده است.»

به گزارش ایلنا، کاظم خلجی افزود: «این واحد متعلق به بخش خصوصی است ودارای ۲۲ سال سابقه فعالیت می‌باشد.»

دبیر اجرایی خانه کارگر خرم دره تصریح کرد: «کارگران این واحد به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند اما مسوولان شهرستان به دنبال حل مشکل چینی نور و شروع به کار مجدد این واحد تولیدی هستند.»

خلجی گفت: «کارفرما می‌گوید به دلیل عدم فروش محصولات شرکت چینی نور مجبور به تعطیلی این واحد شده است.»

 

خبرگزاری هرانا - دبير اجرايي خانه كارگر ايلام از تعطيلي شركت زرجين بافت اين شهر خبر داد که منجر به بیکاری ۱۸۰ کارگر این کارخانه شده است.

به گزارش ایلنا، علي غياثي افزود: اين واحد توليدي با 15 سال سابقه فعاليت از بزرگ‌ترين و مهمترين شركت‌هاي استان ايلام بود كه در زمينه توليد لباس فعاليت داشت.

اين فعال كارگري با اشاره به اشتغال 180 كارگر در شركت زرجين بافت ايلام، اظهار داشت: حدود يك ماه است كه اين واحد تعطيل و كارگران بيكار هستند.

دبير اجرايي خانه كارگر استان ايلام با بيان اينكه شركت زرجين بافت خصوصي است، تاكيد كرد: كمبود نقدينگي، ‌گراني مواد اوليه و عدم فروش محصولات از دلايل تعطيلي اين شركت اعلام شده است.

غياثي گفت: طبق هماهنگي با كارفرماي شركت زرجين بافت ايلام مقرر شده كه كارفرما تا تعيين تكليف كارخانه حداقل حقوق مصوب وزارت كار را به كارگران پرداخت كند.

میزان بیکاری در قم بالای ۳۰ درصد است

سایت کلمه: دبیر اجرایی خانه کارگر استان قم عدم برنامه‌ریزی درسیاست‌های کلان حوزه اقتصادی این استان را عامل افزایش میزان بیکاری در قم و فرار سرمایه‌ها دانست.

علی ‌طالبی‌ گفت: عدم برنامه‌ریزی‌ درازمدت ‌در سیاست‌های کلان اقتصادی قم باعث شده است تا سرمایه‌ها به سمتی بروند که نه تنها اشتغال پایدار ایجاد نمی‌کنند بلکه باعث آشفتگی اقتصادی قم نیزشده است.

وی گفت: مشکلاتی که باعث شده است میزان بیکاری در شهر قم افزایش یابد را می‌توان در معضلات مدیریتی جست‌وجو کرد، چراکه مدیران این شهر برخلاف شعار‌های موجود هیچ‌گاه اهمیتی به‌اجرای قانون ورفع گرفتاری کارگران نمی‌دهند.

وی تبعیض را یکی از ویژگی‌های بارز اقتصادی قم ذکر کرد و گفت: در این شهر کارگران معمولاً جایگاه و پایگاه واقعی ندارند و این درحالی است که بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیروی فعال در این شهر موجود است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قم میزان بیکاری در این استان را بالای ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: کارخانجات این شهر بدهی‌های خود را هنوز بعد ازگذشت چندین ماه به کارگران پرداخت نکرده‌اند.


سه روز بی خبری از وضعیت ابوالفضل طبرزدی

خبرگزاری هرانا – از وضعیت ابوالفضل طبرزدی علی رغم گذشت سه روز از زمان بازداشت اطلاعی در دست نیست.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در پی بازداشت نامبرده خانواده وی برای پیگیری وضعیت ایشان به دادستانی اهواز مراجعه کردند که مسئولین قضایی از علت بازداشت و محل نگهداری ایشان ابراز بی اطلاعی کردند، این در حالی است که در زمان بازداشت نامبرده توسط نیروهای اطلاعاتی به خانواده وی اعلام شد بازداشت ایشان با دستور دادستانی انجام می گیرد.

خانواده این زندانی در مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات نیز پاسخ مشخصی دریافت نکرده است و تنها به ایشان وعده داده شد که به زودی اجازه تماس تلفنی به ایشان خواهیم داد.

گفتنی از ماموران وزارت اطلاعات در حین بازداشت نامبرده اتهام ایشان را تلاش برای ارتباط با منافقین اعلام کرده اند.

ابوالفضل طبرزدی برادر زاده حشمت الله طبرزدی دبیر کل جبهه دموکراتیک ایران، در ساعت 8 صبح روز یکشنبه در پی یورش بیش از 8 تن از ماموران وزارت اطلاعات در شهر اهواز بازداشت و به بازداشتگاه نامعلومی منتقل شد.


نبود بیمارستان؛ افزایش تلفات انسانی زلزله کرمان

خبرگزاری مهر: در حالیکه با افزایش فعالیتهای امدادی و خارج کردن مصدومان از زیر آوار تعداد تلفات انسانی زمین لرزه ریگان رو به افزایش است مصدومان حادثه به دلیل نبود بیمارستان پس از طی 100 کیلومتر به بم منتقل می شوند.

در حالیکه بر اثر بروز زمین لرزه شدید در منطقه ریگان در شرق استان کرمان بیش از هزار و 800 واحد مسکونی بین 20 تا 100 درصد تخریب شده اند میزان تلفات انسانی این حادثه تنها 26 کشته و زخمی اعلام می شود.

این آمار درحالی از ساعات ابتدایی زمین لرزه همچنان توسط مسئولان اعلام می شود که هنوز راه دسترسی به 500 خانوار به دلیل ریزش کوه قطع است.

طبق اعلام مسئولان 30 روستای صعب العبور همچنان درگیر امداد رسانی اولیه هستند و به دلیل مسدود شدن راه، امداد رسانی به این مناطق به کندی پیش می رود و احتمال افزایش آمار در این روستا بسیار زیاد است.

آمار منتشر شده در خصوص مجروحان و کشته شدگان در روستاهای غیرکوهستانی گزارش شده و هیچ اطلاعی در خصوص آمار تلفات انسانی در روستاهای کوهستانی در دست نیست.

این درحالیست که مصدومان حادثه زمین لرزه به دلیل عدم وجود بیمارستان در شهرستانهای فهرج و ریگان در حال انتقال به بیمارستانهای بم هستند و برای انتقال بیماران به بیمارستانهای شهرهای مجاور مجروحان باید فاصله بیش از یکصد کیلومتر را طی کنند.

فرماندار یگان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات ریگان نبود بیمارستان است که در زمین لرزه این مشکل به شدت افزایش یافته است.

محمد برزنگ افزود: به دلیل نبود امکانات درمانی مناسب مصدومان هم اکنون به شهرهای مجاور منتقل می شوند.


دانشجوی محروم از تحصیل به یکسال حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا - سما نورانی، دانشجوی محروم از تحصیل و از اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی مقیسه به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، این فعال حق تحصیل که در تاریخ 12 اسفند 1388 در شیراز بازداشت و به بند «2 الف» سپاه در زندان اوین منتقل شده بود، ششم اردیبهشت 1389 با تودیع وثیقه از بند «2 الف» سپاه در زندان اوین آزاد شده بود.

سما نورانی، در مهرماه 1387 در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه سهند تبریز پذیرفته شد اما پس از گذراندن سه ترم اخراج شد.

لازم به ذکر است این دانشجوی محروم از تحصیل بهایی، پیشتر در اواخر اردیبهشت 1385 توسط نیروهای امنیتی به همراه گروهی که خدمات اجتماعی انجام می داده‌اند در پرونده موسوم به پرونده 54 نفر در شهر شیراز بازداشت شده و در نهایت به یک سال حبس تعلیقی و سه سال شرکت اجباری در کلاس های تبلیغات اسلامی محکوم شده بود.

به رغم تودیع وثیقه آزادی رزونامه نگار زندانی منتفی شد

کمیته گزارشگران حقوق بشر- به رغم وعده های روز گذشته قاضی پیرعباسی، رییس شعبه 26 دادگاه انقلاب و تودیع وثیقه تعیینی به مبلغ 500 میلیون تومان برای آزادی عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، صبح امروز مقامات دادگاه برای سومین بار با آزادی او مخالفت کردند.

به گزارش منابع آگاه، دادگاه تاجیک که بنا بود روز گذشته برگزار شود، به دلیل عدم حضور نماینده دادستان بار دیگر به تعویق افتاد و امروز در حالی که خانواده ی او برای طی آخرین مراحل آزادی و گرفتن امضای آخر قاضی به دادگاه مراجعه کردند، پس از چندین ساعت معطلی با این جواب مواجه شدند که «تشخیص داده شده که تا بعد از برگزاری دادگاه ایشان آزاد نشوند».

این در حالی است که روز گذشته قاضی پیرعباسی با تبدیل قرار بازداشت عبدالرضا تاجیک به وثیقه موافقت کرده بود و خانواده ی تاجیک نیز با تودیع مبلغ وثیقه به دادگاه، کلیه امور اداری را انجام داده بودند و قرار بود صبح امروز مراحل نهایی این آزادی انجام شود که با مخالفت مقامات دادگاه بار دیگر آزادی عبدالرضا تاجیک منتفی شد.

عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و فعال اجتماعی از هفت ماه پیش در زندان اوین به سر می برد و این سومین بار است که خانواده ی این روزنامه نگار تا آخرین مراحل تودیع وثیقه و پیگیری برای آزادی او را طی می کنند، اما مسئولان با آزادی وی مخالفت می کنند.

این روزنامه نگار زندانی و فعال حقوق بشر در 22 خرداد سال جاری برای سومین بار پس از از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران بازداشت شد و از همان تاریخ تاکنون در زندان به سر می برد.

این در شرایطی است که خواهر آقای تاجیک چندی پیش از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب، به اتهام اقدام تبلیغی علیه نظام و تشویش اذهان عمومی به یک سال و نیم زندان محکوم شد و هم اکنون با قید کفالت آزاد است.


فاجعه در بیمارستان خمینی

گزارش دریافتی: فاجعه در بیمارستان امام خمینی بخش جراحی قلب. لطفا اطلاع رسانی کنید تا شاید بتوانیم صدایمان را به گوش مسئولان برسانیم.

من دانشجوی ترم 7 کارشناسی پرستاری دانشگاه تهران هستم. تا روز دوشنبه این هفته در این بخش کارآموزی داشتیم. بطور بسیار عجیب متوجه شدم که تمامی بیماران که از اتاق عمل بیرون می آیند دچار سوختگی در ناحیه sacrum (استخوان باسن) هستند و این زخم سوختگی بسته به حال عمومی بیمار یا بسیار وسیع و عمیق شده یا در طولانی مدت و به سختی بهبود میابد. اکثر بیماران بدلیل وضعیت نامناسب جسمانی دچار عوارض بسیار وخیم این سوختگی میشوند. اغلب بیماران هم دچار سوختگی در ناحیه پس سر میباشند.در حالت عادی و روال طبیعی جراحی قلب (هر نوع جراحی مربوط به ساختمان قلب یا عروق کرونر و یا نسج اطراف) نباید چنین سوختگی ای ایجاد شود.با پرس و جو از پرسنل بخش متوجه شدم این سوختگی احتمالا بدلیل نقص در دستگاه CUTTER میباشد که این دستگاه با یک صفحه ی فلزی که در ناحیه استخوان sacrum (استخوان باسن) بیمار قرار داده میشود، به بیمار وصل میباشد. علی رغم اینکه تمام اساتید جراحی قلب و متخصصین قلب این بخش از این شرایط آگاه هستند ولی باز اقدامی جهت رفع این مشکل صورت نمیگیرد.پرسنل پرستاری بخش هم به مراجع زیربط گزارش نمیدهند. گویی جان بیمار در این بیمارستان هیچ ارزشی ندارد. عکس زیر مربوط به ناحیه باسن بیماری میباشد که من دیروز مسئول پانسمان آن بودم و خودم از آن عکس گرفتم تا عمق فاجعه مشخص شود.به جرات میتوانم بگویم بیش از 90 درصد و یا بهتر است بگویم 100% بیماراتی که از اتاق عمل به بخش انتقال مییابند با این مشکل مواجه هستند.

توضیحات تکمیلی: در اتاق عمل برای جوش دادن و اتصال بافت های جراحی شده از وسیله ای الکتریکی بنام CUTTER استفاده میشود که با ایجاد حرارت باعث جوش خوردن بافت های بریده شده و جراحی شده میشود.برای عبور جریان برق این دستگاه به بدن بیمار لازم است تا با یک صفحه ی فلزی مخصوص (الکترود) این جریان به بیمار متصل شود.این صفحه ی فلزی در زیر باسن بیمار قرار داده میشود، اگر نقصی در این دستگاه وجود داشته باشد باعث ایجاد سوختگی های شدید میشود.در عکس بالا همانطور که مشاهده میکنید باسن بیمار به کلی سوخته است و با برداشتن لایه های مرده و نابود شده ی پوست باسن (بافت نکروزه) به راحتی چربی باسن قابل مشاهده است و این حاکی از عمق سوختگی و عمق زیاد تخریب بافتی دارد.حفره ی تیره ی داخل بافت چربی کانالی ایجاد کرده است که احتمالا تا استخوان لگن ادامه دارد و همین احتمال ایجاد عفونت های شدید استخوانی را بالا میبرد.

ميزان ابتلاي کودکان سيستان و بلوچستان به ويروس ایدز سه برابر متوسط کشور است

روزنامه خراسان: ميزان آلودگي کودکان به ويروس HIV در سيستان و بلوچستان سه برابر ميانگين کشور است و خانم هاي شناسايي شده مبتلا به ايدز در سيستان وبلوچستان هم دو برابر متوسط کشوري مي باشند. بيماري ويروسي ايدز که گلبول هاي سفيد بدن را مورد تهاجم قرار مي دهد و بدن را ضعيف مي کند در دنيا افراد بسياري را مبتلا کرده است و حدود ۳۳ ميليون نفر تاکنون شناسايي شده اند. ويروس ايدز در بدن انسان بين ۱۰ تا ۱۶ سال طول مي کشد تا به بيماري تبديل شود و علائم خود را نشان دهد.

اين بيماري مهلک که تاکنون درماني براي آن پيدا نشده است از راه هاي متفاوت وارد بدن مي شود. رئيس مرکز بهداشت استان سيستان و بلوچستان مي گويد: تماس جنسي خارج از عرف، خون و فرآورده هاي خوني، استفاده از سرنگ مشترک که بيشتر در ميان معتادان تزريقي رايج مي باشد و انتقال ويروس به جنين از مادر آلوده شايع ترين راه هاي انتقال مي باشد. «دکتر طباطبايي» افراد داراي رفتارهاي پرخطر را جزو موج اول شيوع اين بيماري مي داند و مي افزايد: با توجه به اين که حدود ۵۰ درصد معتادان متاهل بوده اند اين ويروس را به همسر و شريک جنسي منتقل کرده اند و سپس از مادر به جنين انتقال داده شده است. وي ميانگين کشوري مبتلايان شناسايي شده را براي خانم ها ۷ تا ۸ درصد اعلام مي کند و مي افزايد: اين ميزان در سيستان وبلوچستان حدود ۱۴درصد است که حدود دو برابر ميانگين کشوري است. معاون دانشگاه علوم پزشکي زاهدان علت دو برابر بودن شناسايي شدگان را در استان تعدد زوجات آقايان در استان و مسافرت هاي آقايان براي کار، تفريح و غيره به کشورهاي حاشيه خليج فارس مي داند و مي گويد: ۹۷ درصد مبتلايان خانم در سيستان وبلوچستان از طريق همسرانشان به اين بيماري مبتلا شده اند که تلاش و حمايت نهادها و مسئولان و ائمه جمعه و جماعت را مي طلبد به ويژه شيوه ابتلا در استان متفاوت با ساير استان ها مي باشد. وي ميزان آلودگي کودکان را به اين ويروس بيش از سه برابر متوسط در کشور عنوان مي کند و مي گويد: ۱۰۰ درصد آنان از طريق مادرانشان به اين ويروس آلوده شده اند.دکتر طباطبايي مي افزايد: تاکنون ۵۷۷ فرد آلوده به ويروس ايدز در استان شناسايي شده اند که ۱۴۰ نفر آنان فوت کرده اند و بيشتر افراد در جنوب استان سکونت دارند.

يک کارشناس مي گويد: بيماري ايدز درماني ندارد و دارو و مراقبت هاي بهداشتي و درماني بعد از مبتلا شدن ميزان بقاء را زياد مي کند و تنها راه، پيش گيري مي باشد.

رضايي، مي افزايد: نشست و برخاست، دست دادن، و روبوسي، عامل انتقال نيست و نبايد از اين افراد دوري کرد بلکه بايد افراد مبتلا مورد حمايت قرار گيرند به آن ها مشاوره داده شود و با توجه به اين که بيماري در فاصله زماني زيادي حدود ۱۰ تا ۱۶ سال پس از ورود ويروس نمايان مي شود بايد از هم اکنون اقدام هاي پيش گيرانه را انجام داد. يک کارشناس ارشد فرهنگي هم مي گويد: پايين بودن سطح سواد بين خانم هاي استان و دسترسي نداشتن به رسانه هاي جمعي و مطبوعات در روستاها مي تواند عامل موثري در ايجاد اين وضعيت باشد. «غلامرضا رهداري» مي افزايد: استفاده از معلمان زن شاغل در روستاها گزينه مفيدي براي اطلاع رساني بين خانم ها مي باشد که دانشگاه علوم پزشکي در اين زمينه بايد اقدام اساسي و قابل توجهي انجام دهد چون تعداد مبتلايان به اين ويروس بايد بيشتر از آن چه اعلام مي شود باشد چون درصدي اطلاع ندارند و درصدي هم نمي توانند بازگو کنند.

ضرورت راه اندازي «مراکز گذري» در تمام شهرستان هاي استان امري ضروري است و در حال حاضر براساس اعلام مسئولان بهداشتي در استان ۵ مرکز گذري وجود دارد که سه مرکز در زاهدان و يک مرکز در ايرانشهر و يک مرکز در شهرستان سراوان مي باشد و اين مراکز وظيفه اطلاع رساني و توزيع کاندوم و سرنگ يک بار مصرف را بين معتادان تزريقي دارند و آسيب هاي احتمالي را کاهش مي دهند. يک شهروند زاهداني مي گويد: هماهنگ شدن نهادهايي که ارتباط بيشتري با مردم دارند با فعاليت هاي علوم پزشکي به شرايط استان بستگي دارد.

«محمود شهرکي» مي افزايد: نهادهايي که خدماتي را به مردم مي دهند مثل کميته امداد و بهزيستي بايد در کنار خدمات رساني، بسته هاي آموزشي متناسب با شرايط فرهنگي و سواد آنها را ارائه يا کلاس هايي را برگزار کنند و اين کلاس ها بايد از حد صوري خارج شود. از آن جا که افرادي به خصوص در جنوب استان با توجه به شرايط کاري و غيره به کشورهاي خليج فارس مسافرت مي کنند و حدود يک سال از خانواده دور مي باشند و احتمال رفتارهاي پرخطر وجود دارد نيازمند آموزش بيشترند و بايد هنگام خروج و ورود به کشور اطلاعات دقيق و بيشتري به آن ها داده شود.


تهدیدات دادگاه انقلاب علیه پدر فعال سندیکایی شرکت واحد همایون جابری

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"روز دوشنبه 29 آذر ماه فعال سندیکایی شرکت واحد همایون جابری بدلیل عدم ارسال احضاریۀ کتبی از طرف دادگاه انقلاب از حضور در جلسه دادگاه امتناع ورزید. روز گذشته شعبۀ 1 دادگاه انقلاب کرج پس از اینکه آقای جابری در دادگاه حاضر نشد با پدر او تلفنی تماس گرفته شد و پدر آقای جابری را تهدید کردند که در صورت عدم حضور فرزندش در دادگاه وثیقه مالی که سپرده است توسط دادگاه ضبط خواهد شد. شعبۀ 1 دادگاه انقلاب همچنین پدر آقای جابری را به دادگاه احضار کرد و او را مورد تهدید قرار داد. در نهایت دادگاه شعبۀ 1 انقلاب کرج که فردی بنام عاصف حسینی است دادگاه را به 3 بهمن ماه به تعویق انداخت و پدر آقای جابری را تهدید نمود در صورت عدم حضور فرزندش در این تاریخ مبلغ 10 میلیون وثیقه سپرده شد را از او خواهند گرفت. فعال سندیکایی همایون جابری بدلیل همراهی کردن همسر همکارش (آقای غلامرضا غلامحسینی) به اداره اطلاعات کرج دستگیر و به مدت 13 روز در بازداشت بسر برد و با وثیقۀ 10 میلیون تومانی آزاد گردید.پس از آزادی از زندان بدستور بازجویان وزارت اطلاعات از کار اخراج گردید و تلفنی به شعبۀ 1 دادگاه انقلاب کرج احضار شد. در حال حاضر 6 فعال سندیکایی در بازداشت بسر می برند که اسامی آنها به قرار زیر می باشد؛منصور اسالو،ابراهیم مددی،رضا شهابی،غلامرضا غلامحسینی ، علی اکبر نظری و مرتضی کمساری می باشند. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ،تعلیق از کار با دلایل واهی ، پرونده سازی ، محاکمۀ و بازداشت فعالین سندیکایی را محکوم می کند و از سازمان جهانی کار و کمیسر عالی حقوق بشر خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به سرکوب فعالین سندیکایی در ایران است.

30 آذر 1389 برابر با 21 دسامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان جهانی کار کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


حذف یارانه ها؛ شروع اعتراضات در شهرستانها

یزد

گزارش دریافتی: صبح سه شنبه 30 آذر 89 عده بسیار زیادی از صاحبان گلخانه ها مقابل اداره جهاد کشاورزی یزد واقع در میدان امام حسین تجمع عظیمی نمودند تا اعتراض خود را نسبت به گران شدن سوخت گازوئیل گلخانه ها در فصل سرما اعلام کنند به طوری که نیروهای پلیس مجبور به بستن مسیر بلوار دانشجو شدند. لازم به ذکر است که تعدادی بسیار زیادی از وانت های پر از نیروهای سرکوبگر زره پوش آماده حمله به جمعیت معترضین بودند. اعتراض گلخانه داران در یزد

همدان

در همدان، با اعلام گران شدن سوخت تقریبا تمامی رانندگان آژانس های کرایه‌ ای از صبح روز یکشنبه دست از کار کشیده‌ اند و عملا حرکت آنها به یک اعتصاب تبدیل شده به ‌طوری که اغلب آژانس ‌ها تعطیل شده ‌اند.

بندرعباس

در بندرعباس رانندگان کامیونها در اعتراض به افزایش قیمت سوخت، از روز یکشنبه دست به اعتصاب زدند. رانندگان کامیونها که از نقاط مختلف به این شهر برای بارگیری سفر کرده‌اند در اعتراض به افزایش چندین برابر قیمت گازوییل از بارگیری خودداری کرده و اعتصاب کرده‌اند. روزانه هزاران کامیون برای بارگیری وارد بندرعباس می‌شوند و از روز یکشنبه راننده هیچ کامیونی حاضر به بارگیری نشده است.

جزیره قشم

خبرگزاری حکومتی مهر: مالکان و ناخداهای اتوبوسهای دریایی بنزین سوز از صبح یکشنبه و با آغاز مرحله نهایی طرح هدفمند کردن یارانه ها به علت گران شدن قیمت بنزین دست از کار کشیده اند و می گویند که تا زمانی که قیمت بلیط اتوبوس دریایی مطابق با قیمت بنزین تغییر نکند کار انتقال مسافر را انجام نخواهند داد.

بحران بنزین، اعتصاب و سرگردانی مسافران جزیره قشم

خبرگزاری مهر: تعداد زیادی از مسافرانی که روز یکشنبه از اسکله پشت شهر بندرعباس قصد سفر به جزیره قشم را داشتند به علت کار نکردن مالکان و ناخداهای اتوبوس‌های دریایی مسیر قشم بندرعباس در اسکله پشت شهر بندر عباس سرگردان ماندند.

تنها ساعتی پس از آغاز مرحله نهایی طرح هدفمند کردن یارانه ها به علت کار نکردن مالکان و ناخداهای اتوبوسهای دریایی بنزین سوز فقط اتوبوسهای دریایی تندرو که سوخت آنها گازوئیل است کار حمل و نقل مسافر را انجام می دادند که به علت تعداد کم این نوع اتوبوس دریایی دراسکله پشت شهر بندرعباس هرمسافری که قصد سفر به جزیره قشم را داشت باید ساعتها منتظر رسیدن این اتوبوسها می ماند.

تعداد زیادی از این مسافران دانشجویان و افرادی هستند که برای کار به جزیره قشم می روند و به علت این مسئله از صبح روز گذشته ساعتها در اسکله منتظر رسیدن یک اتوبوس دریایی بودند.

مالکان و ناخداهای اتوبوسهای دریایی بنزین سوز از صبح یکشنبه و با آغاز مرحله نهایی طرح هدفمند کردن یارانه ها به علت گران شدن قیمت بنزین دست از کار کشیده اند و می گویند که تا زمانی که قیمت بلیط اتوبوس دریایی مطابق با قیمت بنزین تغییر نکند کار انتقال مسافر را انجام نخواهند داد.

یکی از ناخداهای اتوبوس‌های دریایی به نمایندگی از سایر ناخداها گفت: قایق‌های ما برای هر بار رفتن به جزیره قشم و برگشتن از این جزیره 110 لیتر بنزین مصرف می کنند و زمانی که قیمت بنزین لیتری 100 تومان بود هزینه بنزین ما 11 هزار تومان می شد و با هزینه های دیگر قایق در مجموع 17 هزار تومان خرج قایق می شد.

وی افزود: در هر سفر رفت و برگشت به قشم یک قایق در مجموع 32 هزار تومان درآمد کسب می کند که 17 هزار تومان آن بابت هزینه های بنزین و سایر موارد از آن کم می شود و باقی پول برای خودمان می ماند.

این ناخدای اتوبوس دریایی عنوان کرد: اما در حال حاضر و با افزایش قیمت بنزین به لیتری 400 تومان فقط باید برای هر بار رفتن به قشم و آمدن به بندرعباس 50 هزار تومان برای بنزین و سایر موارد قایق خرج کنیم و این درحالی است که قیمت بلیط همان قیمت سابق است و علاوه بر اینکه هیچ سودی نمی کنیم باید 18 هزار تومان هم از جیب خودمان برای قایق خرج کنیم تا بتونیم یک بار به قشم برویم و برگردیم.

وی بیان داشت: هرکدام ازاین قایقها خرج حداقل دو یا سه خانواده را درمی آورند و با این وضع تمامی این خانواده ها بامشکلات شدید مالی مواجه خواهند شد.

این ناخدا ادامه داد: از صبح امروز تاکنون هیچکدام از مسئولان هیچ پاسخ دقیق و قانع کننده ای برای رفع این مشکل به ما نداده اند.

داد خدا شجاعی مالک یکی از این اتوبوسهای دریایی در گفتگو با خبرنگار مهر در بندرعباس بیان داشت: هر مالک اتوبوس دریایی تا دیروز که قیمت بنزین لیتری 100 تومان بود باید با احتساب هزینه های روغن قایق، دستمزد ناخدا و ملوان و همچنین غذای هر کدام از این افراد در هر بار رفت و برگشت به جزیره قشم 36 هزار تومان خرج می کرد و در نهایت هم با کم شدن سهم تعاونی از مجموع پولی که به دست می آمد حدود هشت هزار تومان به مالک قایق می رسید.

وی ادامه داد: اما درحال حاضر این هزینه ها حداقل دوبرابر شده یعنی به 72هزار تومان افزایش یافته است و این در حالی است که در آمد ما از هر بار رفتن و آمدن به قشم فقط 50 هزار تومان است و باید 22 هزار تومان هم از جیب خودمان خرج کنیم و هیچ پول دیگری برای ما نمی ماند.

این مالک اتوبوس دریایی با اشاره به اینکه هرقایق معمولا در بیشتر اوقات بدون مسافر از قشم بر می گردد، عنوان کرد: با این وضع ما دیگر به هیچ عنوان نمی توانیم کار کنیم مگر اینکه چاره درستی برای این مشکل اندیشیده شود.

شجاعی افزود: درحال حاضر 230 قایق واتوبوس دریایی عضوتعاونی اتوبوسها وقایقهای دریایی بندرعباس هستند که هر کدام از آنها حداقل خرج سه خانواده را در می آورند.

این مالک اتوبوس دریایی اظهار داشت: البته با افزایش قیمت بلیط بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد اما بسیاری از مسافران ما دانشجویان و قشرضعیف جامعه هستند که به احتمال فراوان با این افزایش قیمت آنها نیزبا مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

وی گفت: از مسئولان می خواهم تا راه حلی پیدا کنند که هم ما قایق داران دچار مشکل نشویم و هم مردم و مسافران با مشکل مواجه نشوند.

بسیاری از افرادی که در این اتوبوسهای دریایی کار می کنند از اقشار بسیار ضعیف و کم درآمد جامعه هستند و به غیر از این کار هیچ منبع درآمد دیگری ندارند.

در حال حاضر و در اسکله پشت شهر بندرعباس هیچ کدام از اتوبوسهای دریایی بنزین سوز کار حمل مسافر را انجام نمی دهند و فقط تعداد اندکی از اتوبوسهای دریایی تند رو این کار را انجام می دهند و به همین دلیل بسیاری از مسافران در این اسکله با سرگردانی و مشکل مواجه شده‌اند.

حذف یارانه ها؛ نان بیش از دو برابر گران شد

سایت کلمه: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت هر کیلو آرد به نسبت قیمت دولتی آن ۳۳ برابر افزایش یافت و به دنبال آن نرخ نان‌های لواش و بربری در نانوایی‌ها بیش از دو برابر گران شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، قیمت هر کیلوگرم آرد نان سنگک ۲۷۰ تومان، قیمت آرد نان لواش ۲۹۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم آرد برای پخت نان بربری ۳۰۰ تومان تعیین شده است.

خبرگزاری مهر در محاسبات خود پیش‌بینی کرده است که قیمت نان لواش از ۳۵ تومان به ۷۵ تومان و قیمت نان بربری از ۱۳۵ تومان به ۳۱۰ تومان خواهد رسید.

هم‌زمان خبرگزاری فارس قیمت‌های پیشنهادی انواع نان را پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام کرد.

این خبرگزاری به نقل از «یک منبع آگاه» در استانداری تهران نوشت: در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، قیمت نان‌ لواش ۱۰۰ تومان، سنگک ۴۰۰ تومان، تافتون ۲۰۰ تومان و بربری ۳۵۰ تومان پیشنهاد شده است.

پیش از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و با نرخ آردهای دولتی، قیمت نان لواش بین ۳۰ تا ۳۵ تومان، بربری ۱۲۰ تا ۱۵۰ تومان، تافتون ۴۰ تا ۹۰ تومان و نان سنگک ۱۵۰ تا ۱۷۵ تومان بود.

قیمت نان در شرایطی گران شده است که پیش‌تر سخنگوی طرح تحول اقتصادی گفته بود پس از هدفمند شدن یارانه‌ها افزایش زیادی در قیمت نان رخ نخواهد داد.

 


ادامه تهدید اعضای یک خانواده بهایی در ساری

کمیته گزارشگران حقوق بشر- روز دوشنبه، 29 آذرماه، رویا قنبری، شهروند بهایی ساکن ساری بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شد. در اقدامی دیگر، روز یک شنبه یازده مامور امنیتی با ارائه حکم دست نویس کتبی بازداشت فتانه نوری، همسر امید قنبری، منزل پدر و پدر شوهر او را مورد تفتیش قرار دادند.

بنا بر گزارش های رسیده، رویا قنبری، خواهر امید قنبری که هم اکنون در بازداشت است، در پی فشارهای مداوم چندهفته اخیر ماموران امنیتی بر روی خانواده اش، برای پاسخگویی به برخی سوالات به ستاد خبری مراجعه کرده بود، طی تماس تلفنی خبر بازداشت خود را به خانواده اش اعلام کرد.

همچنین ماموران اطلاعات ساری روز یک شنبه، با تفتیش منزل پدری فتانه نوری، او را به صورت شفاهی و به منظور ادای پاره ای از توضیحات، و تحویل دادن لباس های امید، برادر رویا قنبری که در بازداشت است، به اداره اطلاعات احضار کرده بودند. ماموران امنیتی صبح روز دوشنبه، همسر خانم قنبری را که برای تحویل لباس های امید قنبری به اداره اطلاعات مراجعه کرده بود تهدید کردند که چنانچه تا ساعتی دیگر همسر خود را تحویل اطلاعات ندهد با حکم قانونی جلب خواهند شد.

این درحالی است که پس از تفتیش منزل، از اداره اطلاعات چهار بار با منزل آقای قنبری تماس گرفتنه شد. در تماس اول آقای امید قنبری از موقعیت مکانی همسرش پرسید و در تماس بعدی با نگرانی از وضعیت پدر و مادر پیرش که شاهد بی حرمتی و هتاکی مامورین بودند، پرس و جو کرد. در تماس های بعدی، بازجوی اطلاعات مجددا از خانم رویا قنبری درخواست کرد که فردا صبح خود را به ستاد خبری به جهت ملاقات با برادرش و پاسخ به پاره ای سوالات معرفی کند.

همچنین بر اساس گزارش های رسیده، یازده تن از ماموران امنیتی، بعد از ظهر روز یک شنبه 28 آذرماه، با ارائه حکمی دست نویس مبنی بر بازداشت فتانه نوری، همسر امید قنبری به منزل پدر و پدرهمسر ایشان مراجعه کرده و به رغم آن که در حکم دست نویس ارائه شده تنها جهت بازداشت فتانه نوری صادر شده بود، اقدام به تفتیش وسایل منزل پدرشوهر او کردند.

ماموران در این یورش، ضمن بی حرمتی به مقدسات آیین بهایی و هتاکی به اعضای خانواده، کتب بهایی و یک نسخه قدیمی "قرآن مجید"، تعدادی سی دی و یک دستگاه رسیور را ضبط کرده و به همراه بردند.


اکونومیست: بدهی خارجی ایران افزایش خواهد یافت

به گزارش اکونیوز، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارش ماه دسامبر 2010 خود بدهی‌های خارجی ایران در سال گذشته را 12 میلیارد و 600 میلیون دلار(3.4 درصد تولید ناخالص داخلی) برآورد و پیش‌بینی کرد که این میزان با 700 میلیون دلار افزایش در سال جاری به 13 میلیارد و 300 میلیون دلار برسد که 3.2 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

اکونومیست انتظار دارد طی سال‌های آینده بدهی‌های خارجی ایران نوساناتی داشته باشد به‌طوری که طی سال 1390 بدهی 13 میلیارد و 100 میلیون دلاری و طی سال 1391 بدهی 12 میلیارد و 800 میلیون دلاری برای کشور به ثبت خواهد رسید که به ترتیب 2.8 و 2.3 درصد تولید ناخالص داخلی خواهند بود.

در سال 1392 نیز بدهی‌های خارجی ایران معادل 12 میلیارد و 400 میلیون دلار خواهد بود که معادل دو درصد تولید ناخالص داخلی است.

سال 1393 سالی است که مجموع بدهی‌های خارجی ایران با اندکی کاهش در سطح 12 میلیارد و 300 میلیون دلار ثابت خواهد شد، حال آنکه در این سال این بدهی 1.7 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

در سال 1394 بدهی 12 میلیارد و 600 میلیون دلاری گریبانگیر ایران خواهد بود که 1.6 درصد تولید ناخالص داخلی است.


نگاهی به تورم ناشی از هدفمند كردن يارانه‌ها

روزنامه ابتکار: معاون اقتصادي بانك مركزي ضمن تشريح وضعيت رشد تورم پس از هدفمند كردن يارانه‌ها، مجموع اهميت شش قلم كالاي اصلاح‌شده در هزينه خانوارها را بر اساس سال پايه 1383 معادل 2.71 درصد هزينه‌هاي خانوار عنوان كرد و گفت: روند تورم سالانه تا آبان‌ماه سال 90 افزايشي و پس از آن كاهنده خواهد بود. حسين قضاوي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه اثر تكانه قيمتي كه با هدفمند كردن يارانه‌ها ايجاد مي‌شود را ابتدا بايد در ضريب اهميت حامل‌هاي انرژي كه قيمت آن‌ها اصلاح شده است در هزينه‌هاي خانوار جست‌وجو كرد، افزود: اين‌كه اين ضريب اهميت در شاخص‌ بهاي كالا و خدمات بانك مركزي كه با توجه به سال پايه 1383 محاسبه مي‌شود، چه ارزشي دارد بايد مورد توجه قرار بگيرد.او در ادامه به آمار و ارقامي در اين زمينه اشاره كرد و گفت: در سبد كالاي مصرفي خانوار، به طور متوسط هر خانوار ايراني 0.96 درصد از هزينه‌هايش را به بنزين اختصاص مي‌دهد، 0.63 درصد را به برق، 0.58 درصد از هزينه‌ها به مصرف گاز انشعاب شهري براي مصارف خانگي مي‌رسد، 0.07 درصد متعلق به مصرف نفت سفيد است، 0.03 درصد نفت گاز و 0.44 درصد هم به هزينه‌هاي انشعاب آب اختصاص مي‌يابد. بر اين اساس مجموع اهميت اين شش قلم كالا در هزينه خانوارها 2.71 درصد است. وي ادامه داد: در واقع به طور متوسط 2.71 درصد كل هزينه‌هاي خانوار با سبد كالاي مصرفي متوسط به اين شش فرآورده اختصاص مي‌يابد. بنابراين اثر مستقيم افزايش قيمت اين كالاها بر هزينه خانوارها به نسبت پايين است.معاون اقتصادي بانك مركزي تاكيد كرد: به عنوان مثال اگر نرخ تورم روند را 10درصد در نظر بگيريم، بر فرض افزايش قيمت 100درصدي اين شش قلم كالا، 0.3 واحد درصد به اين تورم موجود اضافه مي‌شود. يعني اثر مستقيم تكانه قيمتي با فرض تورم 10درصدي، نرخ تورم را به 10.3 درصد خواهد رساند. قضاوي در عين حال اضافه كرد: با اين حال بايد در نظر داشت كه اين كالاها به عنوان كالاي اساسي بر ديگر فعاليت‌هاي اقتصادي تاثير مستقيمي دارند. بنابراين بايد ارتباط پسين و پيشين آن‌ها با هزاران كالاي ديگر را در اقتصاد در نظر گرفت تا بتوان تصوير درستي از تاثير افزايش قيمت آن‌ها بر افزايش قيمت ديگر كالاها داشت.به گفته او اگر اين اثر غيرمستقيم در نظر گرفته شود اين تكانه قيمتي در كوتاه‌مدت شاخص قيمت‌ها را، بيشتر افزايش خواهد داد.