خبرهای برگزیده- یکشنبه سی ام آبان ١٣٨٩


احضار فعال دانشجويی به دادسرای غیرقانونی مستقر در اوین

خبرگزاری هرانا - آرش صادقی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، یکی دیگر از بازداشت‌شدگان روز عاشورا در تهران که به سه سال حكم تعزیری محكوم شده است به دادسرای غیر قانونی مستقر در زندان اوین احضارشد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، وی كه پیشتر دانشجوی دانشگاه امیر كبیر تهران بوده و سال گذشته به دلیل مسائل سیاسی از این دانشگاه اخراج و در روز عاشورا بازداشت و پس از تحمل قریب 3 ماه انفرادی در نهایت از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

از علت احضار این فعال دانشجویی به دادسرای غیر قانونی مستقر در زندان اوین که به "شهید مقدس" نامگذاری شده است اطلاعی در دست نیست.

در پی یورش نیروهای امنیتی در هفته های گذشته به منزل این فعال دانشجویی مادر وی دچار سکته قلبی شده و در بیمارستان فوت کرده است.

لازم به یادآوریست آرش صادقی در طول بازداشت سال گذشته خود مورد شکنجه فیزیکی قرار گرفته و دوبار کتف سمت راست دچار آسیب دیدگی شده است.


یک فعال دانشجویی به حبس و شلاق محکوم شد

خبرگزاری هرانا - امیر احمد منظمی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد تهران جنوب به یک سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شد .

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، وی در تاریخ 29 آذر ماه هنگام شرکت در مراسم شام غریبان آیت الله منتظری بازداشت و پس از یک ماه بازداشت در بند 209 زندان اوین با قرار وثیقه آزاد شد .

دادگاه این دانشجو در 11 آبان ماه به ریاست قاضی پیر عباسی برگزار و به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی به یک سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شد.

وزير علوم: دانشگاه‌ها جزيره‌ای جدا از حاكميت نيستند

دانشجونیوز: وزير علوم گفت: همواره به روساي دانشگاه‌ها اعلام شده است كه هر كس مصوباتي را كه از وزارت علوم ابلاغ مي‌شود اجرا نكند، بايد برود.

به گزارش فارس، كامران دانشجو افزود: اجرايي نشدن مصوبات وزارت علوم به اعتقاد من ترفندي است كه دانشگاه‌ها از حيطه حاكميت خارج شوند اما بايد توجه داشت كه ما قبول داريم كه دانشگاه‌ها مستقل هستند اما جزيره‌اي جدا از حاكميت نيستند.

وي افزود: بعيد مي‌دانم از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون، شخص ديگري در خصوص مسائل دانشگاه، با شفافيتي كه ما اقدام كرده‌ايم، شفافيت به خرج داده باشد.

دانشجو تاكيد كرد: توسعه از ديد ما زماني معنا پيدا مي‌كند كه در مسير انتظار حركت كند و در مسير جهان موعود حركت داشته باشد. وزير علوم با بيان اينكه مقام معظم رهبري روحيه مطالبه‌گري را تشويق مي‌كنند، خاطرنشان كرد: دانشجويان فقط بايد مراقب باشند تا آرمان‌هاي انقلاب اسلامي را نگاه كنند و در كنار آن واقعيت‌ها را نيز ببينند.

واکنش کیهان حکومتی به راهبرد فعالیتهای جدید دانشجویی

دانشجونیوز: چند روز پس از انتشار بیانیه تحلیلی شورای عموی دفتر تحکیم وحدت در مورد رویکردهای جدید فعالیت در شرایط حاضر در دانشگاه ها، روزنامه کیهان از رسانه‌های منعکس کننده نظرات نیروهای امنیتی کشور، در مطلبی نسبت به این بیانیه واکنش نشان داد.

روزنامه کیهان در شماره روز گذشته شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ خود با مطلبی تحت عنوان: "فتنه جديد در دانشگاه: استفاده از پتانسيل های غيررسمی" عصبانیت نیروهای امنیتی کشور از رویکردهای جدید دانشجویان برای ادامه اعتراض به خفقان و سرکوب در کشور را ابراز کرده است.

روزنامه کیهان در این باره نوشته است: "شوراي عمومي تشكل غيرقانوني، غير رسمي و برانداز دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) با انتشار تحليلي ،تحت عنوان "استفاده از پتانسيل شبكه هاي غيررسمي در دانشگاه"، به نمايندگي از جريان فتنه و دشمنان كينه توز ملت ايران، راهبردهاي جديد براندازي و جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامي در حوزه دانشجويي را عيان ساخت. اين تشكل غيرقانوني ضرورت اتخاذ رويكرد جديد را اين چنين اعلام كرده است: "روش ها و استراتژي هاي گذشته بعضا نه تنها در فضاي فعلي كاربردي و راهگشا نيست كه حتي مي تواند بعضا به عنوان آفت نيز مطرح شود" اتاق فكردانشجويي جريان فتنه، در ادامه تحليل خود از فضاي دانشگاه، بر ناكامي برنامه هاي اين جريان از زمان فتنه پس از انتخابات تا كنون و رخوت فعاليت هاي براندازانه در متن دانشگاه ها اعتراف كرده و آورده است " ... در پي سركوب جريانات شناسنامه دار، هسته هاي مختلف و فراوان دانشجويي به صورت نيمه علني - نيمه مخفي، وارد فعاليت هاي دانشجويي شدند و فضاي غيررسمي و خودجوش گسترش چشم گيري داشت. .. اما فقدان مطالعه و عدم تدوين استراتژي هاي جديد فعاليت از يك سو، وفضاي سنگين برخورد از سوي ديگر، موجب حاكم شدن رخوت نسبي بر فضاي فعاليت هاي دانشجويي و همچنين دشواري سازمان دهي يا سازمان گيري متداوم و مستمر گرديد."

کیهان در ادامه نوشته است: "پادوهاي دانشجويي جريان برانداز در رويكر جديد خود، فعاليت هاي صنفي و فرهنگي و حتي تفريحي دانشجويي را هدف استفاده براندازانه خود قرار داده و آورده اند:«فعالان باسابقه بايد تجربياتي چون انتشار و توزيع نشريات دانشجويي به صورت مجازي و چاپ و پخش آن در دانشگاه و خوابگاه، پديده شهروند-خبرنگار و ارتباط با رسانه هاي دانشجويي معتبر، ارتباط با فعالان ديگر دانشگاه ها و... را به فعالان جديد يادآور شوند."

افزایش فشارها بر روی دانشجویان و تشکل های دانشجویی بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از جمله بازداشت و محکومیت صدها دانشجو و شرایط جدید به وجود آماده در دانشگاه ها و سرکوب گسترده دانشجویان منجر به انتشار مطلبی تحت عنوان "راهبرد جدید فعالیت های دانشجویی در دانشگاه ها" توسط شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت شد.

در این نوشتار تحلیلی-راهبردی، دفتر تحکیم وحدت ۸ سرفصل را به عنوان "رویکردهای جدید فعالیت" معرفی کرده است که عبارتند از: ۱ - پرهیز از خشونت ۲ - عقلانی کردن و کنترل هزینه ۳ - خلق راه های جدید و پرنشاط و امید برای فعالیت ۴ - حفظ ارتباط فعالان باسابقه، با دانشگاه ۵ - حفظ تشکل های شناسنامه دار ۶ - استفاده از پتانسیل شبکه های غیررسمی ۷ - استفاده از تمام ظرفیت های دانشگاه ۸ - ارتباط با فعالان دیگر دانشگاه ها و شبکه های اجتماعی-سیاسی.

به نظر میرسد واکنش عصبانی روزنامه کیهان، نشانه ای از نگرانی اقتدارگریان از ادامه جوشش دانشجویان برای از بین بردن جو خفقان و برقراری آزادی و دموکراسی در ایران باشد.

ترس و وحشت رژیم از 16 آذر و ماه محرم

سایت جوان آنلاین وابسته به سپاه پاسداران: فتنه‌گران درصددند تا با سو استفاده از روز دانشجو شرایطی را برای ابراز ارادت به اربابان آمریکایی و دیگر متحدان غربی اش فراهم بیاوردند. نویسنده وبلاگ خبرهای دانشجویی در پست جدید خود از تکاپوی فتنه‌گران در آستانه محرم خبر داد و نوشت: رسانه های فتنه گران اعلام کردند در اولین روز از محرم الحرام امسال شیرینی توزیع میکنند! این رسانه ها که عامل شکل گیری جریان توهین به مقدسات ملت مسلمان ایران در روز عاشورای سال گذشته بودند، امسال نیز در تلاشند تا توهین به مقدسات شیعیان را با توزیع شیرینی به بهانه 16 آذر نهادینه و نمادینه کنند. این اطلاعیه ها تاکید دارند که از روز اول ماه محرم مصادف با 16 آذر جشن ملی آغاز میشود ، حال جشن ملی آنهم در آغازین روز ماه محرم و ماه عزای حسینی چه مفهومی بجز دین ستیزی میتواند داشته باشد این سوالی است که پاسخ انرا هر شنونده عاقلی بخوبی میداند. هنوز خاطر ملت ایران از توهین گستاخانه حرمت شکنان در روز عاشورا به نمادهای عزاداری سید الشهدا و قرآن کریم در رنج و عذاب است حال چگونه ضد انقلاب اینچنین وقیحانه میخواهد بنام دانشجو علیه مسلمات حساسیت های دینی شیعیان لجن پراکنی کند ، این دیگر موضوعی در خور تامل است. طبیعی است که دانشجویان متدین در روز 16 اذر بعنوان اولین روز از دهه ماه محرم مکر دشمنان و دسیسه ایشان علیه تشییع را بخوبی خنثی میکنند و همدل و یکصدا سنت ها و آئین های مقدس ماه محرم در احیای عزای حسینی را گرامی میدارند. طبیعی است که جریان نفوذی در بدنه دانشجویی نیز بخواهد با اتکا به کلیات منشور سبز سلسله اقداماتی برای عوام فریبی و عمل به تظاهرات مذهبی داشته باشد که با توجه به اعلام رسمی قصد برگزاری جشن دراین روز عملا نمیتوان آن نمایش ها را هم دارای اعتبار ارزیابی کرد.


افراد مسلح پدر يكی از متهمان کهریزک را ربودند

خبرگزاری فارس: افراد ناشناس مسلح پس از ربودن پدر يكي از مقامات قضايي مرتبط با پرونده كهريزك از شيراز و منتقل كردن وي به تهران پيكر نيمه جان او را مقابل خانه فرزند قاضي‌اش رها كردند.

11 صبح روز گذشته 29 آبان 1389 سه فرد مسلح پس از مراقبت‌هاي قبلي از منزل پدر يكي از مقامات قضايي مرتبط با موضوع كهريزك، هنگامي كه وي قصد خروج از منزل خود را داشت، او را با تهديد و ارعاب سوار خودروي جي ال ايكس بژ رنگ كرده و از محل متواري شدند.

آدم ربايان، پدر اين مقام قضايي را كه فردي 57 ساله است و محمد‌علي نام دارد در كف قسمت عقب اتومبيل خوابانده و تا تهران مورد شكنجه و اذيت و آزار فراوان قرار داده و پيكر نيمه جان او را در ساعت 1:30 بامداد در مقابل منزل فرزندش رها كردند.

بلافاصله پس از اين حادثه پليس 110 در محل حضور يافت و با تشكيل پرونده در اين خصوص اقدامات انتظامي و اطلاعاتي براي شناسائي عاملان اين حادثه در تهران و شيراز آغاز شد.

محمد‌علي حيدري‌فرد در بازجويي‌هاي خود به پليس گفت: آدم ربايان از من مي‌خواستند كه منزل پسرم در تهران را به آنها نشان بدهم و در سؤالات خود قصد تخليه اطلاعاتي درباره پرونده‌هايي كه فرزندم مسئول رسيدگي به آن بوده را داشته و تلاش مي‌كردند محل‌هاي رفت و آمد و فعاليت فرزندم را به انها معرفي كنم و هنگامي كه بر اثر شكنجه فراوان آنان را به منزل پسرم در تهران راهنمايي كردم از آنجا كه مي‌گفتند او مسلح است پس از مطمئن شدن از صحت نشاني مرا رها كرده و گريختند.

علي اكبر حيدري‌فرد داديار سابق ويژه امنيت دادسراي تهران در پاسخ به خبرنگار ما اين خبر را تاييد كرد و گفت: هم اكنون مقامات انتظامي و قضايي در حال بررسي و تعقيب موضوع هستند.

علي‌اكبر حيدري‌فرد داديار ويژه امنيت دادسراي تهران در جريان فتنه 88 يكي از قضات ويژه رسيدگي به پرونده اغتشاشگران بوده است.

رادان جنایتکار: پلیس در برابر فتنه اقتصادی می ایستد

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: پلیس همزمان با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در مقابل فتنه اقتصادی ایستادگی می کند.

سردار احمد رضا رادان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا با بیان این مطلب اظهار داشت: اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها اتفاق مبارکی است و مردم بسیار از آن استقبال خواهند کرد. پلیس هیچ نگرانی در زمان اجرای این قانون بزرگ نخواهد شد.

وی با بیان آمادگی پلیس در زمان اجرای این قانون افزود: هر چند مردم از اجرای این قانون استقبال خواهند کرد و قدرت خرید در جامعه برای قشر ضعیف بالاتر خواهد رفت، اما در صورت ایجاد مشکل در اجرای این قانون پلیس با تمام نیرو ایستادگی می کند.

جانشین نیروی انتظامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر مقابله با فتنه گران اقتصادی در اجرای این قانون افزود: پلیس مانند گذشته در مقابل فتنه ها ایستاده است و در صورت بروز فتنه قطعاً با فتنه گران مقابله خواهیم کرد.


محکومیت سی تن از دراویش گنابادی به حبس

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: 30 تن از دراويش گنابادی شهرستان چرمهین که شاهد تخریب محل برگزاری مجالس مذهبی خود توسط نيروهاي دولتي بودند، به جرم اخلال در نظم ‌و آسايش عمومي، تمرد از مأمورين و تخريب اموال دولتي، به تحمل 1 سال حبس تعلیقی و پرداخت 3 ميليون و پانصدهزار ريال جزاي نقدي بدل از حبس و شلاق (تعليق به مدت 5 سال) محكوم شدند.

به گزارش سایت مجذوبان نور؛ این حکم که دراویش را از حضور و رفت و آمد به جلسات مذهبی درویشی‌شان نیز منع می‌کند، در حالی صادر شده است که در 11 تیرماه 1387، شهرداری چرمهین در اقدامی غیرقانونی، به حکم ِ منافی ِ قانون ِ کمیسیون ِ صد شهرداری استناد کرده و محل برگزاری مجالس دراویش گنابادی ساکن آن شهرستان را که منزل مسکونی یکی از دراویش به نام رحمت‌الله جوادی بوده است، به طور کامل با خاک یکسان می‌کند.

طبق حکم دادگاه عمومي باغ‌بهادران اصفهان، دراويش محكوم همچنین مكلف شده‌اند در طول دوران تعليق مجازات، از برگزاري جلسات دراويش و رفت و آمد و حضور در این جلسات خودداري کنند.

یادآور می‌شود که سه نفر از خانم‌های درویش به نام‌های طوبی كائيزنژاد، زبيره شيرواني و اعظم نعمتي خويي، به دليل عدم كفايت ادله، از اتهامات منتسب شده، برائت حاصل کردند.

گفتنی‌ست رحمت‌الله جوادی که جلسات مذهبی دراویش گنابادی در منزل مسکونی وی برگزار می‌شده است،‌ از جمله معلمانی است که در جریان درگیری‌های انقلاب سال 1357،‌ معلول شد. منزل وی در حالی تخریب شد که نیروهای انتظامی زن و فرزند او را به زور از محل سکونت‌شان بیرون کشیده و در این جریان، بخشی از وسایل زندگی و شخصی وی را نیز طعمه آوار کردند.


جلوگیری از آزادی عضو سندیکای اتوبوسرانی

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: علارغم صدور قرار کفالت برای همایون جابری فعال کارگری اما او همچنان در زندان به سر می برد. به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی ، همایون جابری عضو سندیکای کارگران شرکت واحد که در روز سه شنبه 19 آیان هنگامی که همراه همسر غلامرضا غلامحسینی برای اطلاع از وضعیت این فعال کارگری به وزارت اطلاعات مراجعه کرده بود، بازداشت شده است، از 4 روز قبل با قرار کفالت در بند 3 زندان رجایی شهر کرج به سر می برد. ماموران امنیتی پس از آنکه همایون جابری را بدون دلیل بازداشت کردند، به منزل او مراجعه کرده و وسایل شخصی از جمله کامپیوترش را با خود بردند. همایون جابری سال گذشته نیز در روز جهانی کارگر در مراسم پارک لاله تهران دستگیر شده و پس از گذشت ۲۰ روز با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.


كسی كبودی‌های كودكان ايرانی را نوازش نمی‌كند

ایلنا: 19 نوامبر (روز جهاني مبارزه با خشونت عليه زنان و كودكان )در ايران ، در پيچ و خم تعطيلات اخير سپري شد اما هنوز بدن نحيف و پر حرارت كودكاني در ايران داغ مي‌شود و اطرافيان كودك به روي خودشان نمي‌آورند كه علت كبودي و جاي زخم چه بوده‌،آخر ”چهار ديواري خانه‌ها در ايران هنوز اختياري“ است، اين اعتقاد به مراكز آموزشي هم نفوذ كرده و كلاس هاي درس مدارس هم براي برخي معلمان آزار گر به يك چهار ديواري اختياري تبديل شده است؛ اگر چه اين روز سپري شد اما تبعات گسترده كودك آزاري در كشور قابل چشم‌پوشي نيست! به پيشنهاد اجلاسي در19 نوامبرسال 2000 براي مناسبت بيستم نوامبر به روز تصويب ”پيمان‌نامه حمايت از حقوق كودكان“ از كشورهاي عضو اين كنوانسيون خواسته شده كه به اين معضل توجه كنند و كشورهاي عضو نيز بر روي نامگذاري روز 19 نوامبر به عنوان روز” جهاني پيشگيري از كودك‌آزاري“ توافق كرده‌اند. در اين روز يك مادر بزرگ كه نوه‌ي خرد سالش را در اثر شكنجه‌هاي مادرش از دست داده، يك تنه با يك ”ربان آبي رنگ “ كه نماد كبودي بدن كودكان آزارديده است،اقدام به اطلاع‌رساني در اين روز كرده و اولين اطلاع‌رساني در مورد تبعات كودك‌آزاري توسط يك مادر بزرگ انجام شد،اين در حالي‌است كه براي اين روز جهاني در ايران صدايي بلند نشد و مفاد پيمان‌نامه حقوق كودك مثل هميشه به صفحاتي آرشيوي در كشوي مسئولان و مديران تبديل شده است. تاخير ايران در ارائه گزارش به مراجع بين‌المللي مطابق با ماده 44 پيمان‌نامه حقوق كودك، كشورهاي عضو متعهد، شده‌اند از طريق دبيركل سازمان ملل متحد گزارشاتي در مورد اقداماتي كه به منظور تحقق حقوق به رسميت شناخته شده در پيمان‌نامه انجام داده‌اند و پيشرفت‌هايي كه در برخورداري از اين حقوق صورت گرفته را ابتدا ظرف دو سال از تاريخ لازم‌الاجرا شدن پيمان‌نامه براي كشور عضو مربوطه و سپس هرپنج سال يكبار ارايه دهد كه ايران در ارايه گزارشات خود به اين مرجع بين‌المللي كاستي‌هايي را داشته است. ثريا عزيزپناه عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان دريك نشست خبري با اشاره به اين ماده از كنوانسيون حمايت از حقوق كودكان تاكيد كرد: كميته ويژه‌اي در ژنو كه براي نظارت بر حقوق كودك و پيشرفت پيمان‌نامه در سراسر جهان تدوين شده است از كشور ايران خواسته كه گزارش‌هاي سوم و چهارم خود را در مورد وضعيت عمل به كنوانسيون به صورت توأمان تا يازده فوريه 2010 ارسال كند كه قرار بوده اين گزارش‌ها تا 12 آبان ارايه شود اما ايران هنوز گزارشي ارايه نكرده است. او ادامه داد: اطلاعاتي كه كشورمان در مورد اين كنوانسيون و شرايط كودكان طي سنوات گذشته ارايه داده بود نيز مورد انتقاد واقع شده و نحوه عمل به قوانين بين‌المللي، ناقص بودن سيستم جمع‌آوري اطلاعات در مورد كودكان در سطح كلان از جمله انتقادات مراجع بين‌المللي به گزارش‌هاي ايران بوده و اعلام شده كه چرا با وجود جمعيت آماري گسترده كودك و نوجوان در كشور، بانك اطلاعاتي جامع و گسترده‌اي در مورد كودكان و شرايط آن‌ها وجود ندارد. عدم اطلاع‌رساني با وجود حجم بالاي كودك‌آزاري در كشور به گزارش خبرنگار ايلنا براساس ماده 42 پيمان‌نامه حقوق كودك كشورهاي عضو متعهد شده‌اند كه به طور گسترده و به طريقي مناسب و فعال، اصول و مفاد پيمان‌نامه را به نحوي يكسان به اطلاع بزرگ‌‌ٍسالان و كودكان برسانند اين درحالي است كه فعالان حقوق كودك همچنان نسبت به كاستي دولت ايران نسبت به عدم اطلاع‌رساني پيرامون مفاد كنوانسيون انتقاد دارند. عزيزپناه، فعال حقوق كودك در ادامه با اشاره به روز 19 نوامبر كه به روز مبازه عليه خشونت زنان و كودكان نام‌‌گذاري شده تاكيد كرد: اگر ايران از امضاءكنندگان كنوانسيون حمايت از حقوق كودكان بوده و اين روز جهاني را پذيرفته بايد در كنار امضاي آن، ساز و كار اجرايي نيز داشته باشد؛ با وجود آنكه حجم كودك‌آزاري در كشور همچنان بالا است، اما دولت ايران باوجود پذيرش و امضاي پيمان‌نامه به قدركفايت براي ترويج و اطلاع‌رساني در مورد مفاد پيمان‌نامه عمل نكرده است. عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان در ادامه با اعلام اينكه مشكلات موجود در باورها، فرهنگ و قوانين كشور، دست افراد را براي اعمال خشونت بر روي كودكان باز گذاشته است گفت: با وجود آنكه تعريف مشخصي براي تنبيه متعارف وجود ندارد اما قوانين تنبيه متعارف كودكان را مجاز دانسته و علي‌رغم آنكه خانواده نهادي مقدس است متاسفانه عمده خشونت‌ها در درون خانواده و بر روي فرزندان اعمال مي‌شود. جاي خالي يك نهاد قابل اعتماد براي حمايت از كودك آزار ديده او با طرح اين مطالب كه سطوح پيشگيري از كودك آزاري در كشور معيوب بوده و به تبع آن در مراحل بعدي هم خلاء‌هاي بسياري داريم خاطر نشان كرد: نه در امر پيشگيري از كودك آزاري و نه در مراحل بعد از اعمال آزار بر روي كودكان ،ساز و كار مشخص و موثري وجود ندارد به طوريكه حتي انجمن‌ حمايت از حقوق كودكان هم با وجود خلاء‌هاي موجود نمي‌داند كه با چه ساز و كاري مي‌تواند از حقوق كودك حمايت كند و همچنان نهاد قابل اعتمادي براي حمايت از كودك‌آزار ديده در كشور وجود ندارد. عزيز پناه در پاسخ به سوالي كه چقدر از آمار به شرايط فعلي كودك آزاري‌هاي جنسي در ايران اختصاص داشت يادآور شد: سيستم جمع‌آوري اطلاعات اين چنيني در ايران ناقص است و با وجود آنكه جمعيت كودكان در ايران بسيار قابل توجه است اما با نبود آمار و اطلاعات، مبناي تصميم‌گيري درستي هم در اين زمينه وجود ندارد. زنگ خطر به صدا در آمده؛ لايحه حمايت از كودكان در مجلس تصويب شود اين فعال حقوق كودك با اشاره به قانون 9 ماده‌اي پيشگيري از كودك‌آزاري مصوب‌سال 81، اين قانون را پاسخ‌گوي حجم عظيم خشونت‌هاي وارد آمده بر روي كودكان ندانست و خواستار بررسي هر چه سريع‌تر لايحه «حمايت از كودكان و نوجوانان» شد و ادامه داد: قانون فوق به پيشنهاد و همت انجمن كودكان در مجلس ششم تصويب شد اما لازم است كه مجلس شوراي اسلامي براي بررسي و تصويب لايحه «حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان» نيز اقدام كند اما ظاهراً مجلس تمام هم و غم خود را براي تصويب قوانين مربوط به «ازدواج موقت» و «ازدواج‌مجدد» گذاشته در حالي كه اين قبيل طرح‌ها، خلاف جهت حمايت از منافع كودكان بوده و از مصاديق بارز كودك آزاري در كشور است. لزوم تشكيل يك وزارت‌خانه براي كودكان ثريا عزيزپناه عضو انجمن‌ حمايت از حقوق كودكان همچنين به جاي خالي وجود يك وزارت‌خانه براي رصد كردن و بررسي تخصصي شرايط كودكان در كشور اشاره كرد و ادامه داد: لازم است كه در مورد كودكان و براي حمايت از مسايل آنها يك مرجع در حد يك وزارت‌خانه تشكيل شود و يا حتي يك كميسيون ويژه در اين ارتباط فعال شود تا به منافع كودكان در مباحث قانون‌گذاري نيز توجه شود. اين فعال حقوق كودك در ادامه اعمال آزاري‌هاي جنسي بر روي كودكان را نگران‌كننده دانست و افزود: در شرايطي كه آزارهاي جسمي در كشور مخفي مي‌مانند، آزارهاي جنسي نيز همچنان پنهان مانده و خانواده‌هايي كه به انجمن حمايت از حقوق كودكان مراجعه مي‌كنند و حتي پرونده پزشك قانوني دارند باز هم نمي‌خواهند از اعمال آزار جنسي بر روي كودكان صحبت كنند. به گفته عزيزپناه به جز كودكاني كه در خانواده مورد آزار و خشونت واقع مي‌شوند كودكان كار و خيابان هم در معرض انواع آزارها قرار دارند. ترس پزشكان و پرستاران از درمان كودكان آزار ديده به گزارش خبرنگار ايلنا، ليلا ارشد عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان همچنين با اعلام اينكه انتظار اين است كه نگاه قوانين به نفع كودكان تغيير كند تاكيد كرد: متاسفانه حمايت طلبي در قبال كودكان به سختي انجام مي‌شود به عنوان نمونه پزشكان، پرستاران و كادر بيمارستان‌ها از عواقب حمايت از كودكان آزار ديده واهمه دارند و اين موانع راه بهبود مسايل كودكان را سخت‌تر مي‌كند درحاليكه قوانين بايد به نفع كودكان تغيير كند. او به جاي خالي سيستم گزارش‌دهي مناسب در مورد كودكان اشاره كرد و ادامه داد: درحال حاضر پزشك قانوني، بيمارستان‌ها و حتي مركز آمار، از ارايه و ثبت موارد كودك‌آزاري خودداري كرده و دراين زمينه شفاف‌‌سازي نمي‌كنند درحاليكه موارد گسترده‌اي از اعمال خشونت برروي كودكان زير 18 سال به بيمارستان‌ها ارجاع داده مي‌شود. به گزارش خبرنگار ايلنا جاويدسبحاني عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان به پايين بودن شاخص‌هاي بهداشتي و رواني درميان كودكان اشاره كرد و ادامه داد: گزينه‌اي به نام سلامت و بهداشت رواني كه كودك باوجود آن احساس امنيت كند وجود ندارد و سلامت كودك تحت تاثير فشار اقتصادي خانواده‌ها، اعتياد و ساير مشكلات قرار مي‌گيرد. او با بيان اينكه احساس امنيت در كودكان در سنين رشد وجود ندارد افزود: امنيت كودكان در فضاهاي شهري كشور نيز به چشم نيامده و كودك در اين فضاها نيز احساس امنيت ندارد و مورد تهديد واقع مي‌شود. سبحاني فشار اقتصادي خانواده‌ها و نيز ريشه‌هاي فرهنگي را عامل موثر در اعمال خشونت بر روي كودكان دانست و تصريح كرد:الگوهاي تربيتي خانواده‌هايي كه به جاي «حمايت» بر الگوهاي «تحكم‌آميز و اجبار» تبعيت مي‌كند، اثرات منفي جسمي و رواني زيادي بر روي فرزندان دارند. موانع مددكاران در اثبات موارد كودك‌آزاري به گزارش خبرنگار ايلنا، سبحاني فعال حقوق كودك با اشاره به موانع گسترده، مددكاران اجتماعي در اثبات موارد كودك آزادي در كشور تصريح كرد: متاسفانه علي‌رغم پذيرش پيمان‌نامه حقوق كودك نهادها، انجمن‌ها و مددكاران اجتماعي در اكثر موارد نمي‌توانند وقوع آزار بر روي كودكان را اثبات كنند مگرآنكه اين آزار به عرصه رسانه‌ها كشيده شود. او در ادامه به خلاءهاي آماري مربوط به حجم وسيع كودك‌آزاري در كشور اشاره كرد و افزود: مجلس شوراي اسلامي با داشتن يك نهاد برنامه ريزي تحت عنوان” مركز پژوهش‌هاي مجلس“ لازم است كه يك كارگروه ويژه نيز براي كودكان داشته باشد تا تبعات هر طرح و برنامه‌ برروي كودكان، كارشناسي شود. طاهره پژوهش عضو ديگر انجمن حمايت از حقوق كودكان نيزنسبت به نبود يك نهاد قوي براي حمايت از كودكان آسيب ديده و در معرض آسيب انتقاد كرده و تصريح كرد: متاسفانه كودك آزار ديده با وجود آنكه زندگي نباتي را تجربه مي‌كند همچنان به همان خانواده باز مي‌گردانند و آسيب‌ها و اعمال خشونت به شكل‌هاي ديگري ادامه پيدا مي‌كند. او ادامه داد: درحالي كودك آزارديده مجدد به همان خانواده باز مي‌گردد كه بهزيستي اعلام كرده 70 درصد از كودك‌آزاري‌ها در درون خانواده رخ مي‌دهد. لزوم مهار شدن اصل خشونت در جامعه به گزارش خبرنگار ايلنا دكتر شيوا دولت‌آبادي استاد دانشگاه و عضو انجمن حمايت از حقوق كودكان تنبيه در چهارچوب تاديب كودكان را يك شيوه «منسوخ» اعلام كرد و افزود: اين موضوع ثابت شده كه نمي‌توان با آزار دادن كودك او را تربيت كرد؛ اگرچه شايد آخرين راه براي به وجود آوردن رفتارهاي مثبت پايدار در كودكان تنبيه باشد اما يادگيري تا جايي ادامه دارد كه كودك در دسترس آزارگر قرار دارد و اين نوع تربيت هيچ‌گونه اثر پايدار و مثبت براي تغيير رفتار نداشته و تنها پاره‌اي از رفتارها با پاره‌اي از آزارها تداعي مي‌كند. اين استاد دانشگاه مصاديق كودك آزاري را گسترده دانست و ادامه داد: غفلت والدين در انجام وظايفشان در قبال كودكان، ايجاد موانع براي رشد سالم كودك، محروم كردن آنها از اطلاعات و ... از مصاديق كودك آزاري بوده كه اثرات جبران‌ناپذيري بر روي كودكان دارد. او با اعلام اينكه اصل خشونت بايد مهار شود، نه تظاهرات آن در رفتارهاي مختلف افزود: مهار شدن اصل خشونت نياز به تغيير نگرش دارد چرا كه با مهار شدن اصل خشونت، انواع كودك‌آزاري نيز از غفلت تا تنبيه رواني و ساير خشونت‌ها مهار مي‌شود. كودك آزاري بدني در صدر موارد منعكس شده دولت‌آبادي عضو انجمن حمايت از حقوق كودكان با اشاره به اينكه تمام آمارها و استنادات مربوط به كودك آزاري از سوي اعضاي انجمن به اطلاعات «صداي يارا» بر مي‌گردد گفت: براساس اطلاعات جمع‌آوري شده در اين مركز بيشترين ميزان كودك آزاري مربوط به تنبيه بدني بوده و البته متداول‌ترين نوع كودك‌ آزاري در دنيا نيز به حساب مي‌آيد. دولت آبادي موارد منعكس شده را مربوط به آزار بدني كودكان دانست و تصريح كرد: آثار كبودي، زخم سوختگي و ساير علائم آزار جسمي قابل مشاهده است اما اثبات آزار جنسي كودكان امكان‌پذير نيست. او عدم «احساس امنيت» عمده مشكل كودكان آزار ديده و در معرض خشونت اعلام كرد و گفت: اين معضل بيشترين عوارض را بر روي شخصيت كودكان داشته و بر روي آينده فرد اثرات منفي دارد به طوريكه به برقراري رابطه گرم فردي و اجتماعي و برقراري روابط زناشويي آنها درآينده آسيب‌ زده و بر روي نسل آينده خود نيز اثرگذار هستند. گزارش: سميه جاهدعطائيان


شکنجه عضو شورای شهر به اتهام ورود اسلحه

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: نهادهای امنیتی یک عضو شورای شهر شهریار را از یک ماه ونیم پیش بازداشت کرده و او را برای اخذ اعترافات ساختگی به شدت تحت شکنجه قرار دادند. نهادهای امنیتی تلاش زیادی انجام داده اند تا از انتشار این خبر جلوگیری شود.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی(komitedefa.com)، گزارش معتبری از زندان رجائی شهر کرج حاکی از آن است که محمود دولت ابادی نماينده شوراي اسلامي شهر شهريار از یک ماه و نیم قبل در بند اطلاعات زندان رجايي شهر كرج به سر ميبرد و در این مدت نهادهای امنیتی خانواده و نزديكان ايشان را تحت فشار قرار داده اند تا خبر بازداشت او و وضعیت پرونده را جایی بازگو نکنند.

اقاي دولت ابادی از زمان بازداشت تا به حال در اكثر روزها تحت شكنجه هاي روحي و فيزيكي قرار داشته است تا متن اعتراف مورد نظر دستگاه اطلاعاتی امنیتی جمهوری اسلامی مبني بر ورود اسلحه از امارات قبل از انتخابات رياست جمهوري را امضا كند.


دعای کشته شدن سرکرده یک گروهک در کردستان

صدا و سیمای رژیم: با تلاش مستمر و پیگیری های اطلاعاتی - عملیاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات استان کردستان، سرکرده یک گروهک تروریستی به همراه معاونش به هلاکت رسیدند. سرکرده این گروهک تروریستی به همراه معاونش از عناصر وهابی منحرف که پس از پنج ماه از آخرین اقدام تروریستی خود در همدان متواری شده بودند ، در شهرستان سنندج شناسایی و در کمین نیروهای اطلاعاتی قرار گرفت و طی درگیری مسلحانه به هلاکت رسیدند. سرکرده این گروهک به همراه معاون و سایر همدستانش اقدامات مجرمانه ای همچون سرقت مسلحانه و زورگیری از یک شرکت خصوصی در سنندج، درگیری مسلحانه با نیروهای انتظامی در منطقه چهارباغ سنندج، اقدام به ترور مهدی کامیانی دادیار دادگستری سنندج، آدم ربایی و قتل در شهرهای همدان و بیجار، سرقت مسلحانه و قتل در زنجان، سرقت مسلحانه از طلافروشی و مجروح کردن مردم عادی در همدان را در پرونده ننگین خود دارند. این گروهک قصد داشت با استفاده از درآمد حاصله از سرقت های یادشده اقدامات تروریستی در شهرهای سنی نشین غرب کشور را افزایش دهد که با اقدامات به موقع نیروهای اطلاعاتی ناکام ماندند.

محکومیت یک شهروند کرد به شانزده سال حبس

خبرگزاری هرانا - یکی از شهروندان کرد از سوی دادگاه شهر اشنویه به شانزده سال زندان محکوم شد.

به گزارش روانیوز، "شورش عزیزی" اواخر مهرماه از سوی نیروهای انتظامی در شهر اشنویه دستگیر شد و دادگاه در روزهای اخیر وی را به 16 سال زندان محکوم کرد.

به گفته ی بستگان وی یکی از اتهامات وی خرید و فروش مشروبات الکلی عنوان شده است و هنوز جزئیات بیشتری در مورد پرونده ی وی در دست نیست. در ادامه بازداشتها طی ماههای اخیر شمار زیادی از شهروندان کرد در شهروهای مختلف دستگیر شدند که هنوز شماری از آنان بلاتکلیف هستند.


دو خبرنگار آلمانی در سلول انفرادی و در شرایط بسیار وخیم

رادیو آلمان: والتر مایر، سردبیر روزنامه آلمانی "بیلد ام زونتاگ" از مقامات جمهوری اسلامی خواست دو خبرنگار بازداشت‌شده این روزنامه را سریعاَ آزاد کنند. به گفته مایر، همکارانش در سلول انفرادی و در شرایط بسیار بدی در زندان به سر می‌برند.

روزنامه "بیلد ام زونتاگ"، که به موسسه انتشاراتی و رسانه‌ای با نفوذ "آکسل اشپیرنگر" تعلق دارد، در آخرین شماره‌اش خواستار آزادی همکاران بازداشت‌شده‌ی خود در ایران شد.

سردبیر این روزنامه در مقاله‌ای در روز یکشنبه (۳۰ آبان / ۲۱ نوامبر) نوشت: «ما به نام دوستان و خانواده روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده، خواهان رعایت عدالت هستیم.»

به گفته سردبیر روزنامه "بیلد ام زونتاگ"، اجرای عدالت به معنای «آزادی فوری روزنامه‌نگاران آلمانی، سجاد قادرزاده، پسر سکینه محمدی آشتیانی و هوتن کیان، وکیل مدافع خانم آشتیانی است.»

دو روزنامه‌نگار آلمانی در ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) در شهر تبریز دستگیر شدند. مقامات جمهوری اسلامی این دو آلمانی را متهم کردند که با روادید توریستی به ایران سفرکرده، اما در این کشور به عنوان روزنامه‌نگار فعالیت کرده‌اند.

اتهام این دو شهروند آلمانی تاکنون به گونه‌های متفاوت، از جعل مدرک تا جاسوسی در ایران، ذکر شده است. شامگاه دوشنبه (۲۴ آبان / ۱۵ نوامبر) تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی تصاویری از دو آلمانی بازداشت شده در ایران را نشان داد. به گفته تلویزیون ایران، این دو شهروند آلمانی به «اشتباهات خود اعتراف کرده‌اند.»

مایر: اتهام جاسوسی بی‌اساس است

والتر مایر افزود: «۴۲ روز است که ما به خاطر بازداشت عکاس و خبرنگار خود در نگرانی به سر می‌بریم.» به گفته مایر، دو شهروند آلمانی در «سلول انفرادی و در شرایط بسیار وخیمی» زندانی هستند.

سردبیر روزنامه "بیلد ام زونتاگ" با استناد به "قرارداد وین" از سفارت آلمان در تهران خواست تا زمان آزادی این روزنامه‌نگاران از آنان دیدن کند. ایران از جمله امضاکنندگان "قرارداد وین" است. مسئولان روزنامه آلمانی از مقامات ایران خواستند، از برخورد تحقیرآمیز با بازداشت‌شدگان پرهیز کنند.

مایر اتهام جاسوسی را «بی‌اساس و بی‌مورد» خواند و افزود: «مقامات ایرانی به خوبی می‌دانند که این دو تن تنها روزنامه‌نگار بوده و هیچ فعالیت دیگری نداشته‌اند.»

«کشف حقیقت؛ دغدغه روزنامه‌نگاران زندانی»

سردبیر "بیلد ام زونتاگ" درباره ادعای مقامات ایرانی مبنی بر اینکه این دو شهروند آلمانی ویزای توریستی داشته اما به عنوان خبرنگار فعالیت کرده‌اند، توضیح داد: «در همه جا مرسوم است که با این گونه تخلفات با تذکر، اخراج و یا جریمه نقدی برخورد می‌شود.»

مایر تصریح کرد که همکارانش هیچ گناهی مرتکب نشده‌اند و «تنها بر اساس کنجکاوی روزنامه‌نگاری عمل کرده‌اند.»

پیشتر مالک اژدر شریفی، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفته بود: «جرم جاسوسی دو تبعه‌ی آلمانی که با هدف جوسازی و جاسوسی در ایران حاضر شده بودند محرز و ثابت شده است.»

به گفته سردبیر روزنامه ‌"بیلد ام زونتاگ" روزنامه‌نگاران آلمانی «به خاطر جستجوی حقیقت دستگیر شده‌اند.» مایر تاکید کرد، موضوع بر سر «آزادی و آزادی مطبوعات» است.

مسئول این روزنامه آلمانی ابراز امیدواری کرد که «سیاست و دیپلماسی آلمان راهی برای آزادی» این دو روزنامه‌نگار بیابد. وی تصریح کرد، اما هوشیاری و آگاهی افکار عمومی مهم‌تر و بادوام تر از هر راه حل دیگری در این زمینه است.

از سوی دیگر آندریاس ویله، رئیس موسسه "اکسل اشپرینگر" در نشست اتحادیه روزنامه‌نگاران آلمان در روز جمعه (۱۹ نوامبر / ۲۸ آبان) خواهان همبستگی با روزنامه‌نگاران محبوس شد. وی گفت: «همکاران ما هم‌اکنون نیاز به پیشتیبانی افکار عمومی دارند.»

ویله از همه روزنامه‌نگاران آلمان خواست که با انتشار مقالات و تهیه خبر همبستگی خود را با خبرنگاران بازداشتی به نمایش بگذارند. وی تصریح کرد، دفاع از این روزنامه‌نگاران «حمایت از آزادی بیان و مطبوعات» است.

راهروی دادگاهها همچنان طولانی است

روزنامه ابتکار: سالهاست که دستگاه قضائي کشور دچار معضل اطاله دادرسي شده است. اطاله دادرسي يا همان افزايش مدت زمان پيگيري و رسيدگي به پرونده‌هاي قضائي آرام آرام به آفتي براي تشديد آسيبهاي اجتماعي و اقتصادي تبديل شده به نحوي که طولاني شدن زمان رسيدگي به پرونده‌ها موجب شده بسياري از متهمين با قرار وثيقه قبل از دادگاه آزادانه به جرم و تخلفات خود ادامه دهند. هر چند که کارشناسان دلايل متعددي را در باب اطاله دادرسي عنوان کرده اند ولي آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه با اشاره به کثرت پرونده‌ها در محاکم قضايي و کمبود قاضي براي رسيدگي قضايي گفته است: يکي از مهمترين دلايل اطاله دادرسي کمبود قاضي در سيستم قضايي کشور است و حوزه‌هاي علميه مي‌توانند در اين راستا کمک شاياني به دستگاه قضايي کنند.حجت الاسلام ابراهيم رئيسي، معاون اول قوه قضائيه نيز پيش از اين اعلام کرده بود از اواخر سال گذشته بخش فراخوان جذب قضات از حوزه و دانشگاه فعال شده و قوه قضائيه بايد براي جذب قضات، نخبه‌ شناسي و نخبه‌گزيني را ملاک خود قرار دهد.رئيسي گفته است: دستگاه قضا به قضاتي نيازمند است که در عين شجاعت و عدالت، فهم درستي از اوضاع روز داشته باشند و آنچه امروز مورد احتياج دستگاه قضايي است، آشنايي جدي با مباني حقوقي است و حوزه‌هاي علميه به واسطه بهره‌مندي از منابع غني فقهي و محققان فاضل مي‌توانند از طريق تعامل با دستگاه قضايي پاسخگوي اين سؤالات باشند.اما بر خلاف اظهارات رئيس و معاون قوه قضائيه کارشناسان و حقوقدانان بر اين باورند که علت اصلي اطاله دادرسي در دستگاه قضائي تنها کمبود قاضي نيست.‌ قضات کم حوصله شده اند محمدجواد شريعت باقري قاضي ديوان عدالت اداري کشور در گفتگو با مهر با بيان اينکه افزودن تعداد قضات به دستگاه قضائي کشور براي جلوگيري از اطاله دادرسي به تنهايي کافي نيست گفت: آنچه امروز در دادگاههاي کشور چالش ايجاد کرده کم حوصلگي قضات در استماع اظهارات شاکي و متشاکي است.کارشناس حقوق بين الملل افزود: يک ضرب المثل مي‌گويد “يک قاضي خوب گوش خوب است” يعني اينکه اگر صدها هزار قاضي داشته باشيم ولي مردم احساس کنند گفته‌ها و اظهاراتشان در دادگاه شنيده نمي‌شود نسبت به دستگاه قضا بدگمان مي‌شوند. تنقيح قوانين مهمترين راه کاهش اطاله دادرسي مصطفي رفيعيان وکيل پايه يک دادگستري در گفتگو با مهر مهمترين علت اصلي اطاله دادرسي در دستگاه قضا را عدم تنقيح قوانين عنوان کرد و افزود: وقتي که قاضي و وکيل مجبورند 40 بار اصلاحيه قانون مالياتي کشور را کنار هم قراردهند تا دفاعيه و حکم نهايي را صادر کنند چگونه انتظار داريد آسيب اطاله دادرسي پديدار نشود.وي افزود: بر اساس قانون، راي ديوان عالي کشور و ديوان عدالت اداري به عنوان آراء وحدت رويه به منزله قانون تلقي مي‌شود و قاضي و وکيل براي بررسي حقوق شاکي و متشاکي مجبورند غير از قوانين مربوط به جرم انجام شده آراء وحدت رويه را نيز مطالعه کنند و اين موجب افزايش مدت دادرسي مي‌شود.رفيعيان اظهار داشت: پس از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامي لازم و ضروري است قوانين کشور دوباره بازبيني و بازنويسي شود زيرا قاضي با در دست داشتن يک قانون بهتر و در مدت زمان کمتري مي‌تواند قضاوت کند. کمبود قاضي نمي‌تواند دليل اطاله دادرسي باشد رحيمي اصفهاني معاونت تنقيع و تدوين قوانين و مقررات رياست جمهوري در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه هيچ استاندار جهاني براي ميزان قضات بر اساس جمعيت وجود ندارد گفت: بررسيهاي گروهي از جرم شناسان در اروپا نشان داده براي هر 100 هزار نفر بين 7 تا 10 قاضي نياز است که البته چنين آماري قابل استناد نيست.وي با اشاره به آمار هشت هزار و 47 نفري قضات در کشور گفت: بر اساس اين آمار، ايران براي هر صد هزار نفر 11 قاضي دارد که اين آمار مطلوب است و دليلي براي اطاله دادرسي محسوب نمي‌شود.رحيمي اظهار داشت: بسياري از قضات در پستهاي ستادي قوه قضائيه قرار گرفته اند که در صورت بازگشت به دادگاهها مشکل کمبود قاضي ديگر مطرح نخواهد بود و مسئولان قضا بهتر است به جاي افزايش تعداد قضات راهکارهاي پيشگيري از اطاله دادرسي و ورود پرونده‌ها را ارزيابي کنند.وکيل پايه يک دادگستري در مورد برخي از موارد اطاله دادرسي در دادگاههاي کشور گفت: آشنا نبودن قضات به رايانه و نرم افزارهاي حقوقي و قضائي، عدم تنقيح قوانين کشور، عدم توجه و مطالعه دقيق پرونده‌ها توسط قضات و همچنين خودتدبيريها و خود وکيليهاي مردم هم هم مي‌تواند از دلايل اطاله دارسي باشد. الزام قوه قضائيه به استخدام پنج هزار قاضي دهقان عضو کميسيون قضائي مجلس با رد اظهارات رحيمي اصفهاني در مورد مناسب بودن تعداد قضات در دادگاهها اظهار داشت: امروز تراکم پرونده‌هاي موجود در دادگاهها با تعداد قضات هيچگونه تناسبي ندارد و همين چالش موجب شد در برنامه پنجم توسعه به پيشنهاد قوه قضائيه در مدت پنج سال پنج هزار قاضي جذب دستگاه قضائي کشور شود.قاضي اسبق دادگاههاي انقلاب اسلامي افزود: تراکم پرونده‌هاي قضائي و کم بودن قضات موجب کاهش کيفيت قضاوت در دستگاه قضائي و اطاله دادرسي مي‌شود. نرم افزارهاي قضائي موجب کاهش 50 درصدي پرونده‌ها مي‌شود کرم حسين ياري وکيل پايه يک دادگستري و اولين توليد کننده نرم افزارهاي حقوقي و قضائي در کشور با بيان اينکه زيرساختهاي مخابراتي براي تحقق الکترونيکي در دادگاههاي کشور قابل قبول نيست گفت: چگونه مي‌توان انتظار داشت مراجعين به دادگاههاي با اينترنت 32 کيلوبايتي پيگير پرونده‌هاي قضائي خود از درگاه الکترونيکي دادگاهها شوند.وي افزود: علم الکترونيک و رايانه قابليت الکترونيکي اداره شدن دادگاههاي کشور را دارد به طوري که حتي پذيرش، محاکمه، حکم، پيگيري، تجديد نظر، بانک اطلاعاتي و امضاي قاضي را مي‌توان به شکل الکترونيکي تعريف کرد ولي مسئولان کشور هنوز خود را با تکنولوژي روز سازگار نکرده اند.مبتکر و طراح نرم افزارهاي حقوقي و قضائي اظهار داشت: تا کنون صدها نرم افزار حقوقي براي محاسبه ديه، چک، مهريه و... طراحي شده ولي قضات خودکار، کاغذ و اطاله دادرسي را به نرم افزار ترجيح مي‌دهند.وي افزود: هم اکنون نرم افزاري طراحي شده که به دادگاه اين توانايي را مي‌دهد پس از ورود اطلاعات لازم دادگاه متن دادخواست را با اصول حقوقي تطبيق دهد و اين يعني کاهش 50 درصدي پرونده‌هاي دادگاههاي کشور در حالي که مسئولان قضائي هيچگونه استقبالي از اين نرم افزار نکرده اند. اطاله دارسي با آبرو و حيثيت شاکي و متشاکي بازي مي‌کند بهمن کشاورز رئيس اتحاديه کانونهاي وکلاي ايران با اشاره به اينکه اطاله دادرسي چند وجهي بوده و نبايد به دنبال علت واحد بود گفت: تعداد کم قضات بدون ترديد يکي از علل اطاله دادرسي است زيرا وقتي در يک روز بيش از سه تا چهار پرونده حقوقي يا کيفري در نوبت رسيدگي قرار گيرد قاضي مجال کافي براي رسيدگي به صورت کامل و دقيق را ندارد و ناچار وقت تجديد شده و دادرسي به طور غيرمتعارف طولاني مي‌شود.وي در مورد استاندارد هر قاضي براي رسيدگي به پرونده در يکماه گفت: اطلاع چنداني از استاندار رسيدگي هر قاضي به پرونده‌هاي کيفري و حقوقي در يکماه ندارم ولي در اواخر دوران تصدي آيت الله شاهرودي دستورالعملي مشتمل بر تعيين حداکثر زمان براي رسيدگي به پرونده تدوين و در روزنامه رسمي نيز منتشر شد که مدتها موارد مندرج در آن دستورالعمل در بيشتر موارد با واقعيتهاي موجود و امکانات عملي منطبق نبود.کشاورز اظهار داشت: وقتي مشکل کمبود قاضي در سطح دادسرا يعني شعب بازپرسي و دادياريهاي تحقيق مطرح شود آنگاه اين اطاله دادرسي با آزاديهاي شخصي، آبرو و حيثيت و البته حقوق افراد مرتبط مي‌شود. زيرا عدم تحقيقات سريع به لحاظ کثرت کار مقام قضائي را مجبور مي‌کند که با اتخاذ تصميمات نه چندان دقيق و قاطع پرونده را در حال تعليق نگاه دارند و در اين حالت ناچار متهم تحت قرار و شاکي سرگردان مي‌شود. ماموران ابلاغ بي بهره از آموزشهاي قضائي رئيس اتحاديه کانونهاي وکلاي کشور بي اطلاعي ماموران ابلاغ احکام را که بعضا سرباز هستند يکي از دلايل اطاله دادرسي عنوان کرد و افزود: ابلاغ اوراق قضائي و اجراي احکام دو مقوله تخصصي است که بايد افرادي که مباشر آن مي‌شوند براي اين امور آموزشهاي خاص ديده باشند.وي با بيان اينکه اين افراد بايد حداقل مبحث ابلاغ در قانون آيين دادرسي مدني و آيين نامه اسناد رسمي را به طور جدي آموزش ديده و آموخته باشند گفت: بايد تمامي قانون احکام مدني و آيين نامه پيش گفته اجراي مفاد اسناد رسمي براي ماموران تدريس و تشريح شود.کشاورز گفت: بديهي است سرباز و افسر وظيفه چنين اطلاعاتي ندارند و ناچار اقدامات آنها به دوباره و چند باره کاري منجر مي‌شود که اين مسئله يکي از عوامل اطاله دادرسي است به عنوان مثال وقتي کسي در محل نبود يا زماني که طرف ابلاغ، شخص حقوقي است يا تغيير نشاني داده است مامور ابلاغ بايد در هر مورد تدابير خاصي را اتخاذ کند.

 


واگذاری سدهای کشور به بخش خصوصی

سایت خبرآنلاین: با تصویب ماده 129 لایحه برنامه پنجم، سرمایه گذاری و مالکیت مدیریت و بهره بردای سدها و شبکه های آبرسانی با حفظ کلیه حقوق حقابه بران، توسط بنگاه ها و نهادهای عمومی غیر دولتی و بخش های تعاونی و خصوصی مجاز است.

وزارت نیرو در این ماده مجاز شد تا نسبت به خرید تضمینی آب استحصالی و پساب تصفیه شده از سرمایه گذاران با قیمت توافقی یا با پرداخت یارانه براساس دستورالعمل مصوب شورای اقتصاد عمل کند.

براساس مصوب مجلس به منظور تقویت بازارهای محلی، منطقه‏ای و توجه ارزش آب است، به وزارت نیرو اجازه داده شد خرید آب استحصالی و پساب تصفیه شده از سرمایه گذاران (داخلی و خارجی)، آب مازاد ناشی از صرف جویی حقابه داران در بخش های مصرف و همچنین هزینه های انتقال آب توسط بخش غیر دولتی را با قیمت توافقی یا با پرداخت یارانه براساس دستورالعمل مصوب شورای اقتصاد تضمین کند.

نماینده پاوه: مسئولان آمار غلط می‌دهند / بیکاری در استان کرمانشاه، بالای ۳۰ درصد و خطرآفرین است

سایت کلمه: نماینده پاوه با انتقاد از بیکاری تعداد زیادی از مردم و جوانان استان کرمانشاه، گفت: بر عکس گفته‌های مسئولین، نرخ بیکاری در استان بالای۳۰ درصد است و اساساً در این حوزه شرایط مطلوبی حاکم نیست.

به گزاش خانه ملت، سیدفتح‌الله حسینی، نماینده پاوه، جوانرود و ثلات باباجانی در مجلس، در گفت‌وگو با هفته‌نامه باختر کرمانشاه، با بیان این که بیکاری یکی از معضلات اصلی استان به شمار می‌رود و بسیاری شئون اجتماعی حاکم بر کرمانشاه را نیز تحت تأثیر قرار داده، افزود: بیکاری و نبود شغل مناسب برای اقشار مختلف در استان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است به‌طوری که مهمترین دغدغه خانواده‌ها یافتن شغل برای فرزندان تحصیل‌کرده‌شان است که مدت زمان بسیاری را برای تحصیل صرف کرده‌اند اما اکنون با پایان دوران تحصیلشان شاهد آن هستند که کاری برای انجام دادن وجود ندارد و درهای اشتغالزایی در استان نیز بسته است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: بیکاری به همراه خود معضلات اجتماعی متعددی دارد که روی آوردن به شغلهای کاذب، قاچاق مواد مخدر و اعتیاد از جمله پدیده‌های شومی است که ریشه در بیکاری دارند.

آمار دولت: ۱۲ درصد؛ آمار واقعی: بالای ۳۰ درصد

وی با انتقاد از بیکاری تعداد زیادی از مردم و جوانان استان کرمانشاه گفت: برعکس گفته‌های مسئولین نرخ بیکاری در استان بالای ۳۰ درصد است و اساساً در این حوزه شرایط مطلوبی حاکم نیست.

حسینی با بیان این‌که مسئولین نرخ بیکاری در استان را ۱۲ درصد اعلام می‌کنند، افزود: نرخ بیکاری بالای ۳۰ درصد است و متأسفانه مسئولین با آمارهای غلط، خود را قانع می‌کنند و همین آمارهای نادرست باعث می‌شود که به فکر رفع مشکل نباشند اما باید به این حوزه نگاه منطقی داشت.

حسینی اضافه کرد: بیکاری منجر شده تا سن ازدواج در میان جوانان افزایش یابد و خود همین مسئله هم مشکلاتی را در جامعه ایجاد کرده است و زمینه‌ساز بروز ناهنجارهای اجتماعی شده است.

وی گفت: از دولت و مسئولین می‌خواهیم رفع بیکاری در استان و برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال را صدر اولویت کار خود قرار دهند و قبل از هر کاری به این مشکل رسیدگی کنند چرا که بواقع بیکاری می‌تواند باعث فروپاشیده شدن زمام امور در یک خانواده و یا اجتماع شود.

لوله ‌سازی خوزستان، هفت ماه بدون توليد

آخرین نیوز: كارگران لوله سازي خوزستان مي‌گويند: به دليل ناتواني مديريت خصوصي دراداره كارخانه 18 ماه حقوق طلبكار هستند.

به گزارش ايلنا، جمعي از كارگران كارخانه لوله سازي خوزستان در تماس تلفني اعلام كردند كه به دليل عملكرد نامطلوب مديران خصوصي، فعاليت كارخانه از ارديبهشت ماه تاكنون به دليل اتمام مواد اوليه فعاليت كارخانه متوقف شده‌است.

اين كارگران مي‌گويند: تا پيش از واگذاري كارخانه لوله سازي خوزستان به بخش خصوصي كه در سال 81 صورت گرفت؛ اين واحد توليدي يكي از در زمينه توليد انواع لوله‌‌هاي فلزي فعاليت چشمگيري داشت بطوري كه در سالهاي دهه 70 حدود هزار و هفتصد كارگر در اين كارخانه كار مي‌كردند.

اين كارگران بايان اينكه در حال حاضر تعداد كارگران لوله سازي خوزستان به 600 نفر كاهش يافته‌است؛ افزودند: صرفه نظر از عدم پرداخت حقوق و نبود مواد اوليه مديرت خصوصي ار پرداخت به موقع حقو بيمه كارگران به سازمان تامين اجتماعي نيز خود‌داري كرده است.

كارگران بابيان اينكه اگر مداخله مسوولان اداري استان نبود سازمان تامين اجتماعي تاكنون از تمديد دفترچه بيمه‌كارگران خود دراي كرده‌بود؛ افزودند: به تازگي معادل سه ماه از مطالبات معوقه آنها توسط يك فرد خير پرداخت شده‌است.

كارگران لوله سازي اهواز خواستار رسيدگي مسوولان كشوري به وضع خود هستند.


آزادی اعضای باند قاچاق بین المللی مواد مخدر مرتبط با نیروهای اطلاعاتی

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" اعضای یک باند بین المللی تولید و قاچاق مواد مخدر که با ده ها کیلو مواد مخدر دستگیر و همچنین چند لابراتور از آنها کشف و ضبط شده بود پس از چند روز بازداشت با وثیقه مالی تعدادی از آنها آزاد و بقیه در شرف آزاد شدن می باشند. باند بین المللی تولید کننده و قاچاق مواد مخدر که دارای چند لابراتوار تولید کننده مواد مخدر مت‌آمفتامین معروف به شیشه و مواد مخدر دیگر بود و همچنین در حدود 64 کیلوگرم مواد مخدر از آنها کشف و ضبط شده بود. این باند تولید کننده و قاچاق مواد مخدر، مواد تولید شده خود را در ایران به فروش می رسانده است . آنها همچنین با کمک نیروهای اطلاعاتی و امنیتی مواد مخدر را به کشورهایی مانند مالزی و تایلند قاچاق می کردند.این باند از حمایت و پشتیبانی کافی نیروهای اطلاعاتی و انتظامی برخوردار بودند . تولید و قاچاق مواد مخدر را سالها است که بدون هیچ ممانعتی پیش می بردند. این باند تولیدکننده و قاچاق مواد مخدر از طریق فرودگاه خمینی مواد مخدر تولید شد را به کشورهای مانند مالزی و تایلند قاچاق می کرد. مواد مخدر توسط حراست فرودگاه به هواپیما منتقل می شد و از این طریق به کشورهای مقصد قاچاق می شد. تعدادی از افراد حراست فرودگاه به دلیل رقابتهای بین باندهای صادر کننده دستگیر و به اداره اطلاعات کرج منتقل شدند. یکی از مسئولین و بازجویان وزارت اطلا عات به نام سهراب کریم پور که بازجویی از آنها را به عهده داشت اما بعد از مدت کوتاهی آنها را از بند اطلاعات به بند عمومی زندان گوهردشت کرج منتقل کردند.آنها سپس به دادیاری شعبه 9 دادگاه کرج برده شدند و توسط فردی بنام انصاف دوست مورد بازپرسی قرار گرفتند و برای همگی آنها حکم آزادی با قرار وثیقه مالی صادر نمود.گفته می شود پشت این باند قاچاق افراد رده بالای نیروهای اطلاعاتی و انتظامی قرار دارند. اسامی چند نفر از افراد اصلی باند تولید کننده و قاچاق مخدر به قرار زیر می باشد: مسعود آقا جعفری معروف به مسعور صابر، جمشید دینی ،تعدادی ازافراد حراست فرودگاه خمینی که از جملۀ آنها احسان برنون و فردی بنام پیام که با قرار وثیقه آزاد شده است و سایر افراد در شرف آزادی می باشند.وثیقه های آنها بین 100 تا 350 میلیون تومان تعیین شده است. در حالی افراد این باند بین المللی تولید و قاچاق مواد مخدر به راحتی آزاد می شوند که تعداد زیادی به صرف داشتن و یا مصرف مواد مخدر که قربانیان اصلی این باندها هستند اعدام شده اند و یا در انتظار اعدام بسر می برند.

30 آبان 1389 برابر با 21 اکتبر 2010

منبع حکومتی: کتک درمانی برای ترک معتادان

سایت حکومتی جهان: برخی از کمپ های ترک اعتیاد از کتک و زور به عناويني چون "سگ درمانی" و "کتک درمانی" برای ترک معتادین استفاده می کنند که به گفته کارشناسان این روش ها نه تنها مفید نخواهد بود بلکه می تواند اثرات روانی بسیار مخربی بر این افراد داشته باشد.

با پرس و جو از روشهای درمان برخي از این مؤسسه ها از چند تن از معتادین که فریب آنها را خورده بودند چنين دريافتيم که در کنار آگهی های رنگارنگ این کمپ ها، بعضی از آنها معتادان را به صورت گروگان و به زور برای ترک می بردند و با کتک درمانی قصد بهبودشان را داشتند.

زیرو رو کردن پرونده ای قضایی نیز حاکی از آنست که روش های ناصحیح این کمپ ها برای ترک معتادان باعث مرگ دو نفر از معتادین شده است.

موج تازه اعتیاد به‌ مخدرهای صنعتی

سایت گروه مجلات همشهری: اعتیاد از آن دست معضلات اجتماعی است که هر روز رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد. هر روز ماده جدیدی به بازارش وارد می‌شود و هر روز رنگ ترسناک‌تری به دیوار بی‌روزن آن می‌خورد. بر اساس آخرین آماری که در سال 86 توسط موسسه تحقیقاتی داریوش اعلام شد، آمار معتادان کشور تعداد بین 800 هزار تا یک میلیون و 700 هزار نفر بود که در این بین تریاک با 33 درصد در رتبه اول مواد مخدر مصرفی کشور قرار داشت.

اخیرا آمار به دست آمده از یک تحقیق نشان داد که از هزار و 108 معتاد درمان‌جوی بررسی شده در استان تهران، 344 نفر کراک و 327 نفر شیشه مصرف می‌کردند؛ یعنی دو سوم از معتادان تهرانی، شیشه و کراک مصرف می‌کنند.

همشهری تندرستی در شماره چهارم خود در گزارشی به بررسی آخرین وضعیت اعتیاد به مخدرهای صنعتی در ایران پرداخته است.

دو سوم معتادان تهرانی شیشه و کراک مصرف می‌کنند

دکتر آذرخش مکری، معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد، با تایید این آمار به «همشهری تندرستی» می‌گوید: «این وضعیت را نمی‌توان به همه معتادان سطح شهر تعمیم داد زیرا کسی از وضعیت آنها به درستی اطلاع ندارد. معتادان زیادی وجود دارند که بی‌آنکه کسی از اعتیاد آنها خبر داشته باشد به مصرف مواد مخدر در خانه‌های خود می‌پردازند، ضمن اینکه مصرف‌کنندگان کراک بیشتر به درمان نیاز دارند.»

وی با بیان اینکه سال‌های زیادی است که مواد مخدر سنتی در دنیا جای خود را به مواد توهم‌زا، روانگردان و به طور کلی مواد مصنوعی مدرن‌تر داده است، می‌افزاید: «گسترش شهرنشینی و مدرن‌شدن زندگی مردم دنیا بر وضعیت اعتیاد نیز اثر گذاشته و باعث تغییر الگوی مصرف از مخدرهای سنتی به سمت مواد مصنوعی شده است.»

مکری ادامه می‌دهد: «این اتفاق در کشور ما نیز با یک تاخیر 30-20 ساله در حال رخ دادن است.»

شیشه، فرد را چند ماهه به جنون می‌کشاند

وی در توضیح دلایل این تغییر الگو به دیدگاه و ایدئولوژی افراد مختلف اشاره می‌کند و می‌گوید: «عده‌ای معتقدند مبارزه و مقابله با موادمخدر سنتی گرایش معتادان را به سمت مواد صنعتی بیشتر می‌کند زیرا قاچاق این مواد راحت‌تر و مصرف آن آسان‌تر است. ضمن اینکه مواد مخدر سنتی با زندگی شهری مدرن سازگار نیست. در حالی که مواد مخدر صنعتی محرک است.»

مکری ادامه می‌دهد: «دیدگاه دیگری معتقد است به تدریج که معتاد از مواد سنتی استفاده می‌کند احتیاج به مواد قوی‌تری دارد و مواد مخدر صنعتی این نیاز را تامین می‌کنند.»

وی بر آسیب کمتر مواد سنتی نسبت به مواد صنعتی تاکید دارد و می‌گوید: «ممکن است فردی 20 سال تریاک خالص مصرف کند بی‌آنکه کار او به خودکشی، جنون یا افسردگی بکشد اما کراک و شیشه ظرف چند ماه فرد را به مرز جنون می‌رسانند و افسردگی شدید در فرد به وجود می‌آورند.»

این استاد دانشگاه در عین حال هشدار می‌دهد که ترسناکی شیشه به جنونی که در فرد به وجود می‌آورد نیست، بلکه گرفتاری اصلی آن است که ترک شیشه بسیار دشوار است و افرادی که شیشه را ترک می‌کنند در بیشتر مواقع بازهم گرفتار آن می‌شوند.

وی با بیان اینکه جنون در افراد کراکی کمتر دیده می‌شود، می‌گوید: «افسردگی شدید در مصرف‌کنندگان شیشه و کراک مشترک است اما در کراک جنون کمتراست؛ البته کوکتل مخلوط این دو از هر دو خطرناک‌تر است و انهدام آن نیز شدیدتر است.»

مکری با بیان اینکه درمان اعتیاد به سه تا پنج سال زمان نیاز دارد، می‌افزاید: «برای ترک شیشه درمان دارویی وجود ندارد اما برای ترک کراک داروی قدری همچون متادون در دسترس است که تا حدود زیادی جلوی مصرف را می‌گیرد و وسوسه را از بین می‌برد. هرچند درمان دارویی به تنهایی کافی نیست و معتاد و خانواده او باید بدانند برای ترک، باید وقت، انرژی و در برخی موارد هزینه زیادی بگذارند.»

مخدرهای صنعتی ارزان‌تر از سنتی‌ها هستند

دکتر صفاتیان، مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مباررزه با مواد مخدر نیز به دلایل تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در دنیا اشاره می‌کند و به همشهری تندرستی می‌گوید: «تغییر الگوی مصرف در کشورمان نیز در حال رخ دادن است و متاسفانه گرایش معتادان کشور به مواد صناعی در حال رشد است که یکی از دلایل آن می‌تواند قیمت بالاتر مواد سنتی نسبت به مواد صناعی باشد.»

وی یکی دیگر از دلایل این تغییر الگو را انرژی‌دهی مواد صناعی می‌داند و می‌افزاید: «مصرف مواد صناعی هیجان و انرژی کاذبی در فرد پدید می‌آورد که شدت زیادی دارد. جوانان هم در پارتی‌ها به دنبال موادی هستند که به قول خودشان فاز بدهد در حالی که تریاک و هروئین و کراک این حال را به شخص نمی‌دهد.»

صفاتیان همچنین به خرده فرهنگ‌ها در زمینه اعتیاد اشاره دارد و معتقد است: «کلاس بالاتر مواد صناعی یکی دیگر از دلایلی است که گرایش به سمت آنها را بیشتر می‌کند. حتی در خود این مواد برخی کلاس بالاتری نسبت به بقیه دارند.»

وی با بیان اینکه پروسه درمان اعتیاد به مواد مخدر شامل دو بخش دارویی و غیردارویی می‌شود، می‌گوید: «25درصد از درمان اعتیاد به مواد مخدر شامل درمان دارویی و 75درصد درمان غیردارویی است، این در حالی است که مواد توهم‌زا و شیشه درمان دارویی ندارند و درمان آن تنها از طریق یک پروسه طولانی مدت غیردارویی است و به همین دلیل است که شخص معتاد و خانواده وی در بیشتر موارد تمایلی به ادامه درمان نشان نمی‌دهند.»

طول عمر معتادان به مواد صناعی از معتادان به مواد سنتی کمتر است

مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه می‌دهد: «میانگین زمانی خاصی برای درمان اعتیاد به مواد روانگردان و شیشه نمی‌توان مشخص کرد، زیرا عموما این اعتیاد با بیماری‌های روانی همراه است که باید در کنار آن درمان شوند.»

وی تعداد معتادانی را که سالانه وارد پوشش درمان می‌شوند 620 هزار تا 640 هزار نفر ذکر می‌کند و تصریح می‌کند: «از این تعداد در سال اول، تنها حدود 120 هزار نفر در پوشش درمان باقی می‌مانند که در سال دوم از این 120هزار نفر هم حدودا 90 هزار نفر مجددا به مصرف مواد روی می‌آورند.»

صفاتیان میزان برگشت‌پذیری به اعتیاد پس از درمان را در مواد مخدر کمتر از مواد روانگردان می‌داند و می‌افزاید: «طول عمر معتادان به مواد صناعی از معتادان به مواد سنتی کمتر است؛ ضمن اینکه در اعتیاد تزریقی به مواد صناعی هم طول عمر بسیار پایین‌تر از نوع خوراکی یا کشیدنی این نوع مواد است.»

سونامی سرطان در ایران

همشهری آنلاین: «تعداد مبتلایان به سرطان در برخی نقاط جهان از جمله ایران به‌طور روز افزونی گسترش پیدا کرده است و در دهه‌های آینده شاهد گسترش و افزایش موارد سرطان در ایران به‌صورت انفجاری و مانند یک سونامی هستیم.»

دکتر منوچهر دوایی، فوق تخصص اطفال، هفته گذشته در همایش آسیب شناسی سرطان ضمن اعلام این مطلب، گفت: پیشگیری از سرطان در سطح یک و 2 لازم است و رفع عوامل ریسک‌زا و توجه بیشتر به سیاست‌های کلان تغذیه‌ای و رفتاری باعث می‌شود تا بار سنگین سرطان را در کشور کمتر کنیم، این درحالی است که غربالگری، تشخیص و درمان زودرس سرطان می‌تواند باعث صرفه‌جویی در عواملی مانند هزینه‌ها شود و امیدواریم سطوح مختلف مدیریتی جامعه مانند وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و خانواده‌ها به پیشگیری توجه بیشتری کنند.

کارشناسان بهداشتی می‌گویند که سرطان در کشورهای درحال توسعه هر سال بیشتر از ایدز، سل یا مالاریا مردم را می‌کشد. بیش از نیمی از همه موارد سرطان و حدود ۶۰درصد موارد مرگ‌و‌میرهای ناشی از آن در کشورهای در حال توسعه رخ داده است؛ یعنی کشورهایی که زیربنای ضعیف پزشکی در آنها اغلب به معنای آن است که سرطان یک حکم مرگ قطعی است.

دیوید کر، استاد داروشناسی بالینی و درمان سرطان در دانشگاه آکسفورد که در نوشتن این گزارش مشارکت داشته است، در این باره می‌گوید: سرطان در کشورهای در حال توسعه عمدتا گزارش نشده، تشخیص‌داده‌نشده و درمان‌نشده باقی می‌ماند. میزان بقای مبتلایان به سرطان در کشورهای در حال توسعه به‌شدت پایین است. فقدان آگاهی، به معنای آن است که اغلب افراد تا زمانی که بیماری‌شان پیشرفته و غیرقابل علاج نشده است، به‌دنبال درمان پزشکی نمی‌روند.

براساس این گزارش، تا سال۲۰۳۰ ممکن است ۲۰‌میلیون مورد جدید سرطان در هر سال تشخیص داده شود و ۱۳‌میلیون مرگ و میر رخ دهد.

در کشورهای با درآمد کم و متوسط، 3سرطان بیش از همه تشخیص داده می‌شود؛ سرطان‌های ریه، معده و کبد در مردان و سرطان‌های پستان، گردن رحم و معده در میان زنان. اما متأسفانه زیربناهای هشداردهنده برای آگاه کردن افراد در معرض خطر در این کشورها وجود ندارد.

برای مثال، در کشورهای توسعه‌یافته، ۶۳‌درصد زنان به غربالگری برای سرطان گردن رحم دسترسی دارند اما در کشورهای در حال‌توسعه این رقم تنها ۱۹‌درصد است.

شناسایی زودرس ، مرگ را به تاخیر می اندازد

کارشناسان معتقدند که امروزه پیشرفت قابل توجهی در شناسایی زودرس بسیاری از سرطان‌ها، به‌خصوص سرطان‌های پستان و گردن رحم به عمل آمده است؛ با این وجود تقریبا از هر 5 مورد سرطان در کشورهای در حال توسعه، 4مورد آن تشخیص داده‌نشده باقی‌ می‌ماند، تا زمانی که بیماری به مراحل پیشرفته خود می‌رسد.

رئیس مرکز تحقیقات انستیتو سرطان بیمارستان امام‌‌خمینی‌(ره) اعلام کرد: طبق آخرین آمارهای موجود در کشور، سرطان در ردیف مسائل کلان بهداشتی و درمانی محسوب می‌شود و پس از بیماری‌های قلبی- عروقی حوادث و سوانح، سومین علت مرگ است.

هم‌اکنون سرطان معده شیوع بیشتری یافته و بیشترین مرگ‌و‌میر را به دنبال دارد. سرطان معده اغلب در سنین بالا و در دهه ششم و هفتم زندگی بروز می‌کند و فراوانی آن در مناطق شمال و شمال غربی کشور بیشتر است. به‌رغم کاهش مرگ‌و‌میر بر اثر سرطان معده در دنیا، از سال‌1930 متأسفانه بروز این سرطان در ایران یک روند صعودی داشته که نیازمند بررسی و تحقیق بیشتر است.

استعمال دخانیات، سیگار، الکل و وجود آلاینده‌های شیمیایی در مواد‌غذایی از عوامل به‌وجود آورنده سرطان معده است. براساس مطالعات جدید، ارتباطی بین هلیکوباکترپیلوری و زخم معده وجود دارد ولی هنوز ارتباط مستقیمی بین زخم‌های خوش‌خیم معده و سرطان آن مشاهده نشده است.

مهم‌ترین علل بروز سرطان در کشور و 43‌درصد مرگ ناشی از سرطان، سیگار، تغذیه و عفونت‌ها هستند. علت 80درصد سرطان ریه در آقایان و 45‌درصد در خانم‌ها سیگار است. سیگار علت سرطان‌های دهان، پانکراس، معده، مثانه، کبد و کلیه است. اضافه وزن و چاقی در ارتباط با ابتلا به سرطان کولون، پستان، رحم، مری و کلیه است. یک پنجم سرطان‌ها در دنیا به‌علت ابتلا به عفونت‌های مزمن مخصوصا هپاتیت‌ B (سرطان کبد)، پاپیلوما ویروس (سرطان سرویکس)، فلوی کبدی (سرطان مجاری کبد) است.

برنامه جامع ملی کنترل سرطان، رویکرد ادغام‌یافته و هماهنگی است جهت کاهش میزان بروز و مرگ‌ومیر ناشی از سرطان از طریق پیشگیری اولیه، تشخیص زودرس، درمان مؤثر، درمان نگهدارنده و کنترل درد بیماران.


قيمت‌های جديد برق در قبوض از اسفندماه

خبرگزاری فارس: وزير نيرو با اعلام تازه ترين خبرهاي يارانه‌اي از اعلام نهايي قيمت برق از سوي دولت و امكان صدور قبض يك ماهه براي 74 درصد مصرف مشتركان خبر داد و گفت: سناريوهاي برق بسته شده است و مردم اثر هدفمندي يارانه‌ها را در قبض‌هاي برق از نيمه اسفند ‌ماه خواهند ديد.

مجيد نامجو افزود: سناريوهاي برق بسته شده است اما اينكه چه زماني سناريوي برق، گاز و حامل‌هاي انرژي با هم اعلام شود اين را هيچ كس نمي‌داند.

وي در پاسخ به اين سؤال كه قرار بود دو هفته پيش متوسط قيمت برق توسط معاون اول رئيس جمهوري به وزارتخانه‌ها ابلاغ شود گفت: به آن شكل ابلاغي نشده است اما تصميمات اخذ شده است و اينكه مكتوب كرده باشند و براي ما جهت اجرا فرستاده باشند هنوز اين كار را انجام نداده اند.

نامجو در پاسخ به اين سؤال كه مردم نگران هستند كه از چه زمان بايد صرفه‌جويي را آغاز كنند اظهار داشت: مردم صرفه‌جويي را از هر لحظه‌اي كه آغاز كنند به نفعشان است.

وي ادامه داد: صرفه‌جويي يك فرهنگ است و شما وقتي اين را در خود نهادينه كنيد هم به خود و هم به فرزندان و نسلهاي آينده منتقل مي‌شود و هر لحظه كه ما شروع كنيم اين هيچ ربطي به طرح هدفمندي يارانه‌ها ندارد و اين صرفه‌جويي يك كار فرهنگي است.

به گفته وي، مردم بايد هر كاري كه مي‌توانند براي صرفه‌جويي خود انجام دهند.

* ما هم فكر مي كرديم از آذرماه اعمال شود

وزير نيرو در پاسخ به اين سؤال كه گفته مي‌شد قيمت جديد برق از آذرماه اعمال مي‌شود گفت: ما هم فكر مي‌كرديم كه در آذرماه اين اتفاق رخ دهد اما در حال حاضر خبري از اين كه اين اتفاق در چه ماهي رقم خواهد خورد نداريم و هنوز هم كه آذرماه تمام نشده است.

نامجو گفت: مردم اثر هدفمندي يارانه‌ها را در قبض‌هاي برق از نيمه اسفند‌ماه خواهند ديد.

وي افزود: چون ما قبوض برق را دو ماهه صادر مي‌كنيم و در برنامه داريم كه يك ماهه قبوض را صادر كنيم.

*صدور قبوض يك ماهه برق براي 74 درصد مشتركان

وي تأكيد كرد: وزارت نيرو محاسبه كرده است كه 74 درصد مصرف مشتركان برق به گونه‌اي است كه مي‌توان قبض يك ماهه براي آنها صادر گردد.

وي ادامه داد: اين درخواست رئيس جمهور بوده است و وزارت نيرو بر روي آن كار كرده است.

نامجو در پاسخ به اين سوال كه 74 درصد شامل چه كساني است خاطر نشان كرد: اين 74 درصد مثلاً دهك نهم و دهم مصرف كنندگان خانگي و مصرف كنندگان بزرگ تجاري و صنعتي هستند كه مجموع اينها 74 درصد مصرف را انجام مي‌دهند.

به گفته وي، البته براي قسمت عمده اين‌ها قبوض يك ماهه برق صادر مي‌شد اما در حال حاضر هم مي‌توان دهك دهم و نهم خانگي و تجاري پرمصرف را هم به آن اضافه كنيم.

وي در پاسخ به اين سؤال كه منظورتان از اينكه مي‌گوئيد از اسفند ماه بر روي قبوض قيمت‌هاي جديد نشان داده مي‌شود چيست گفت: فرض كنيد اگر از اول آذر ماه طرح هدفمندي محاسبه شود اين قبوض كه در آذرماه ارائه مي‌شد مربوط به مصرف دوره قبل آنان است، بنابراين هر قبضي كه صادر شود مربوط به دوره‌ها و ماه‌هاي قبل مشتركان است.


آتش همچنان گلستان را خاکستر می ‌کند

سایت خبرآنلاین: با گذشت5روز از شروع آتش سوزی، ماموران موفق به خاموش کردن آن نشده اند. گفته می شود آتش جمعه شب تا اندازه ای مهار شد ولی از شنبه، دوباره به خاطر وزش باد، زبانه کشید

درست یکی دو روز بعد از برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در باکو، که با محوریت محیط زیست و امنیت برگزار شده بود، یکی از ویرانگرترین فجایع زیست محیطی در کرانه جنوبی بزرگترین دریاچه جهان، رقم خورد.

آتش، چنان به جان جنگلهای گلستان افتاد که هنوز با گذشت5 روز از شروع آتش سوزی، ماموران موفق به خاموش کردن آن نشده اند. البته گفته می شود در مراحل ابتدایی، آتشی که به خاطر بی مبالاتی شکارچیان به جان جنگلهای گلستان نشسته بود، مهار شد ولی به خاطر وزش باد شدید، دوباره حرارت جنگلها، بالا زد.

کارشناسها می گویند تاکنون به دلیل شدت آتش سوزی نتوانسته اند وسعت آن را تخمین بزنند و به زمان بیشتری نیاز دارند. با این حال، شاهدان عینی می گویند 300 نفر از نیروهای امدادی و مردم، هنوز نتوانسته اند آتش سوزی را مهار کنند. گفته می شود گروههای مختلفی از فعالان محیط زیستی، سازمانهای غیر دولتی، هلال احمر، نیروهای نظامی و بسیج و مردم معمولی در خاموش کردن آتش دخیل هستند ولی پارک ملی همچنان در آتش می سوزد.

اخبار تایید نشده ای حاکی از دخالت انسان در این فاجعه است. آتشی که گفته می شود جنگلهای بلوط منطقه گلزا در نزدیکی پل 10، را فراگرفته و بنا به اعلام معاون محیط طبیعی اداره محیط زیست گلستان علت آتش سوزی به صورت دقیق و شفاف برای مسئولان معلوم نیست، ولی گفته می شود آتش سوزی به دلیل استفاده نامعقول از طبیعت بوده به طوری که نشانه های حضور انسان و استفاده ناصحیح از جنگل در پارک ملی گلستان مشهود است.

گفته می شود آتش سوزی جنگل‌های گلستان از روز چهارشنبه در سطحی از مناطق جنگلی سیجان، ریگ چشمه، کیارام و عرصه‌های روستای ترسه از توابع شهرستان مینودشت آغاز شد.

همچنین گزارشهای فراوانی حاکی از این است که در روز پنجشنبه نیز بخش‌هایی از عرصه های جمشید آباد در حوزه شرق گلستان دچار حریق شد که تلاشهای نیروهای امدادی و ستاد حوادث غیرمترقبه تا شامگاه برای اطفای این حریق ادامه داشت.

جمعه شب گذشته مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به نحوه آغاز آتش سوزی به خبرگزاریها گفته بود آتش سوزی که از روز پنجشنبه در برخی مناطق جنگلی شهرستان مینودشت و پارک ملی گلستان آغاز شده است، به دلیل سخت گذر بودن و خشکی هوا به رغم تلاش دو بالگرد و نیروهای امدادی هنوز مهار نشده است.

به گفته این مقام مسئول در روز شنبه نیز آتش‌سوزی در مناطق کوهستانی و جنگلی جنوب پارک ملی گلستان و مناطق کوهستانی کندوس کوه مینودشت و روستای دشت استان خراسان شمالی همچنان ادامه دارد.

وی از دلایل مختلفی برای عدم اطفای حریق خبر داده بود: "با توجه به اینکه منطقه صعب العبور است، در برخی نقاط امکان دسترسی نیروی انسانی نبود، به این دلیل با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور برای اعزام بالگرد اقدام شده است.

در آخرین اطلاع رسانی مدیرکل مدیریت بحران گلستان با اشاره به آخرین وضعیت مناطق حادثه دیده مطرح شده بود: آتش سوزی در پنج تا شش نقطه در حوزه شهرستان مینودشت رخ داده است و در ۵ نقطه حریق تحت کنترل درآمده، ولی در منطقه پارک ملی گلستان به دلیل سخت گذر بودن و شرایط نامساعد جوی منطقه از نظر وزش باد تاکنون عملیات اطفای حریق کامل نشده است.

آخرین اخبار حاکی از این است که عرصه‌های جنگلی جنوب پارک ملی گلستان واقع در منطقه صعب العبور تنگه گل نیز دچار حریق شده که با تلاش امدادگران مهار حریق ادامه دارد.

با وجود تلاش بعضی مسئولان از جمله بخشدار گالیکش برای نشان دادن کم بودن سطح خسارات، تلاش شبانه روزی تعداد زیادی از نیروهای انسانی و اعزام بالگردهای امدادی نشان می دهد موضوع، بزرگتر از آتش سوزی سطحی است. مسئولان محلی قبلا اعلام کرده بودند آتش‌سوزی چندان آسیب زا نبوده و در حد حریقهای معمول سطحی است و بیشتر سطح علف‌زارهای عرصه‌های جنگلی دچار آتش‌سوزی شده است. ولی واضح است در حادثه ای که روزها طول کشیده، بدنه درختان نیز به عنوان سوخت، مصرف شده است.