خبرهای برگزیده- دوشنبه بیست و نهم آذر ١٣٨٩


جعفر پناهی به ۶ سال حبس و ۲۰ سال محروميت از ساخت فيلم محکوم شد

جعفر پناهی، کارگردان سينما به شش سال حبس تعزيری ، ۲۰ سال محروميت از ساختن فيلم ، محروميت از نوشتن هر نوع فيلمنامه و مسافرت به خارج از کشور محکوم شد. فريده غيرت، وکيل مدافع آقای پناهی به خبرگزاری ايسنا گفت که حکم صادره از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب روز ۲۷ آذرماه به او و موکلش ابلاغ شده است و جعفر پناهی به اتهام اجتماع و تبانی عليه نظام به شش سال حبس تعزيری و بيست سال محروميت از حقوق اجتماعی شامل ساختن فيلم، نوشتن هر نوع فيلمنامه، مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه با رسانه ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است.

فريده غيرت همچنين اعلام کرد که به حکم صادره اعتراض و تقاضای تجديد نظر خواهد کرد.

محمد رسول اف، ديگر کارگردان سينمای ايران هم به شش سال حبس تعزيری محکوم شده و اتهام آقای رسول اف نيز، اجتماع و تبانی و تبليغ عليه نظام عنوان شده است.


 دولت اعلام کرد يارانه نان تا روز سه شنبه به حساب سرپرستان خانوار واريز می شود

پايگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد يارانه نان معادل ۸۰ هزار ريال سرانه هر فرد برای دو ماه تا روز ۳۰ آذر به حساب بانکی سرپرستان خانوار واريزمی شود. در اطلاعيه پايگاه اطلاع رسانی دولت آمده است که در مرحله بعد اصلاح قيمت نان اجرا خواهد شد و قيمت نان توسط استانداريها در نانوايی ها نصب خواهد شد و به اطلاع مردم خواهد رسيد.


قوه قضاييه می گويد: در حال حاضر سياست جمهوری اسلامی، محاکمه رهبران مخالفان نيست

غلامحسين محسنی اژه ای، روز دوشنبه در يک کنفرانس خبری گفت که دليل برخورد نکردن جمهوری اسلامی با به گفته او سران فتنه، اين است که سياست نظام در حال حاضر اقتضای اين امر را ندارد.

سخنگوی قوه قضاييه همچنين گفت در برخی موارد قوه قضاييه تنها تصميم گيرنده نيست و ممکن است که سياست نظام اين باشد که در زمان ديگری با اين افراد برخورد شود. اين سخنان در حالی بيان می شود که صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه روز شنبه با بيان اينکه عده ای قوه قضاييه را به کوتاهی در برخورد با آنچه سران فتنه می خواند، متهم می کنند،اما به گفته او ، در اين مورد بر اساس مصالح کلی نظام عمل می شود و تنها از رهبر جمهوری اسلامی سفارش می گيرد.


 وزیر خارجه آلمان خواستار آزادی دوخبرنگار آلمانی زندانی در ایران شد

وزیر خارجه آلمان و هفت تن از رهبران مسیحی آلمان روز یکشنبه از مقامهای ایران خواستند در آستانه ایام کریسمس، دو خبرنگار آلمانی زندانی در تهران آزاد شوند.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با نشریه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» که دو تن از کارکنانش از مهرماه سال جاری در ایران در بازداشت به سر می‌برند، از دولت ایران درخواست کرد امکان دیدار این دو تن با خانواده‌هایشان را فراهم کنند.

هفت رهبر مسیحی آلمان نیز در مصاحبه با این روزنامه خواستار آن شده‌اند تا پیش از شب کریسمس، سوم دی‌ماه، این دو نفر به آلمان بازگردانده‌ شوند.

خبرگزاری‌های ایران در تاریخ ۱۹ مهرماه از بازداشت دو تبعه آلمانی در تبریز در حال مصاحبه با پسر سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به اعدام، بودند. خبرداده


 ممانعت از تجمع کارگران خدمات پالایشگاه آبادان

خبرگزاری هرانا - امروز صبح دوشنبه 29 آذر نزدیک به 200 نفر از کارگران خدمات پالایشگاه آبادان در اعتراض به کسر عیدی و سنوات آخر سال در دو قسمت از پالایشگاه آبادان تجمع کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا)، دویست تن از کارگران خدمات پالایشگاه آبادان که در اعتراض به کسر عیدی و سنوات تجمع اعتراضی برگذار کردند که با دخالت و تهدیدحراست پالایشگاه مانع از ادامه تجمع کارگران شدند .

مسئولین و کارفرمای خدمات ، کارگران را تهدید کردند در صورت نپذیرفتن این شرایط 70 نفر از آنها را اخراج خواهند کرد.

به گفته کارگران که حقوق آنها در ماه 300 هزار تومان است و با آغاز طرح هدفمندی یارانه ها و نرخ تورم بالا و گرانی اجناس دیگر قادر به تامین حداقلی زندگی خود نیستند در صورتی که مسئولان باید حقوق ها و پاداشهای بالا دریافت کنند، کارگران این کارخانه خواستار افزایش دستمزدها و دریافت تمام حقوق کسر شده خود هستند.


انتقال دانشجوی زندانی با دستبند و پابند به بیمارستان

كانون حمايت ازخانواده هاي جان باختگان وبازداشتي ها :بنا بر اخبار دريافتي حامد يازرلو,كارشناس ارشد مهندسي هوا فضا از دانشگاه امير كبير كه هم اكنون در بند 350 اوين زنداني است بر اثر بروز حادثه اي در روز تاسوعا دستش مجروح ميشود که جهت چک وضعيت آرنج دستش و عكسبرداري به بيرون از زندان منتقل گرديد.مأموران اطلاعات زندان حامد يازرلو را براي تحقير با پابند و دست بند زدن به دستي كه مجروح بوده براي عكس برداري به بيمارستان برده و بعد از عكسبرداري مشخص ميشود كه آرنج وي ترك برداشته است كه بدون ديدن ارتوپد آنرا آتل بندي كرده و مجددا ً به همان شرايط دست بندو پابند به اوين برميگردانند. شايان ذکر است که مادر حامد,خانم نازيلا دشتي نيز در زندان اوين, بند زنان موسوم به بند متادن محبوس است.همچنين برادر ديگر حامد,آقاي هود يازرلو دانشجوي مديريت صنعتي دانشگاه غير انتفاعي قزوين ميباشد که هود نيز در زندان گوهردشت کرج زنداني است.

ادامه فشارها بر فعالین دانشجویی شمال کشور

ایمان صدیقی دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در روز یک شنبه به وزارت اطلاعات احضار گردید و مورد بازجویی 3 ساعته قرار گرفت. به گزارش دانشجونیوز ایمان صدیقی روز یکشنبه پس از تماس تلفنی به وزارت اطلاعات احضار و مورد تهدید و بازجوئی قرار گرفت.

ایمان صدیقی دانشجوی محروم از تحصیل در جریان حوادث بعد از انتخابات از تحصیل در دانشگاه محروم و به دستور دکتر جانعلیزاده ریاست انتصابی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از دانشگاه اخراج گردید. این عضو سابق ستاد مهدی کروبی در بابل به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام بیش از 150 روز در زندان به سر برد. وی در تابستان امسال به صورت مشروط از زندان آزاد شد.


آتش سوزی تعمدی و مجدد محل کسب یک شهروند بهایی

آتش سوزی تعمدی و مجدد محل کسب یک شهروند بهایی ساکن رفسنجان

خبرگزاری هرانا – علی رغم افشاگری های صورت گرفته در خصوص آتش زدن محل کسب شهروندان بهایی در رفسنجان ساعت 3 بامداد امروز (28 آذر) فروشگاه قطعات یدکی لوازم خانگی آقای علی شاکر مجددا به آتش کشیده شد.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، علی شاکر شهروند بهایی ساکن رفسنجان پس از آتش سوزی قبلی با اجاره کردن مغازه مجاور جهت ادامه کسب و کار و با وجود اینکه اقداماتی را برای جلوگیری از آتش زدن مجددا مغازه انجام داده بود مجددا مغازه ایشان توسط عوامل خودسر به آتش کشیده شد.

عاملین مواد آتش زا را ازطریق سوراخی که در سقف مغازه ایجاد کرده اند به داخل مغازه انداخته اند که بواسطه گازی که درفضای محبوس مغازه جمع شده بوده است انفجاررخ میدهد ودرب مغازه حدود 5 متر به بیرون پرتاب میشود.

خانم مروئه زارعیان(همسر آقای شاکر) همان زمان به منزل شهردار (پور محمدی) که در همسایگی آنها زندگی میکند مراجعه می کند تا ایشان را از حادثه تعمدی مطلع کند که با تهدید و کشیدن سلاح نگهبانی مواجه و مجبور به ترک محل می شود.


زندانیان سیاسی در سرما نگهداری می شوند

بنابه گزارشات رسیده به ،فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانیان سیاسی که روز گذشته از بند 4 به کریدور بند 2 زندان گوهردشت منتقل شده اند همچنان در سرما و بدون داشتن حدقل امکانات اولیه و پوششی برای خواب در کریدور نگهداری می شوند تعدادی از زندانیان سیاسی که سن زیادی دارند و از بیماریهای مختلف رنج می برند سخت ازاین شرایط در رنج هستند. زندانیان سیاسی روز گذشته اعلام کرده بودند که در صورت ادامه این شرایط سخت و طاقت فرسا برای بدست آوردن حداقل حقوق اولیۀ خود ناچار به اعتصاب غذا خواهند بود.پس از این اعتراض مسئولین زندان اقدام به انتقال تعدادی از زندانیان سیاسی به سلولها نمودند ولی زندانیان سیاسی علی صارمی و سعید ماسوری همچنان در شرایط غیر انسانی در کریدور نگهداری می شوند. طبق تصمیمات گرفته شده قرار بر این بود که تمامی زندانیان سیاسی بند 4 به بند 3 انتقال یابند ولی بدستور بازجویان وزارت اطلاعات ،علی حاج کاظم و علی محمدی رئیس و معاون زندان گوهردشت و از جنایتکاران علیه بشریت برای تحت فشار بیشتر قرار دادن زندانیان سیاسی آنها را به کریدور بند 2 منتقل کردند.هنوز تاریخ انتقال این 2 زندانی سیاسی به سلولها مشخص نشده است. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ،ایجاد شرایط غیر انسانی و طاقت فرسا برای زندانیانی که سالها در اسارت بسر می برند را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامان عملی برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت در زندانهای رژیم ولی فقیه علی خامنه ای در ایران است.

29 آذر 1389 برابر با 20 دسامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


تعطيلی شركت های توليدی و بیکاری کارگران در شهرهای ایران

تعطيلي بزرگ‌ترين شركت توليدي ايلام و بیکاری ۱۸۰ کارگر

خبرگزاری هرانا - دبير اجرايي خانه كارگر ايلام از تعطيلي شركت زرجين بافت اين شهر خبر داد که منجر به بیکاری ۱۸۰ کارگر این کارخانه شده است.

به گزارش ایلنا، علي غياثي افزود: اين واحد توليدي با 15 سال سابقه فعاليت از بزرگ‌ترين و مهمترين شركت‌هاي استان ايلام بود كه در زمينه توليد لباس فعاليت داشت.

اين فعال كارگري با اشاره به اشتغال 180 كارگر در شركت زرجين بافت ايلام، اظهار داشت: حدود يك ماه است كه اين واحد تعطيل و كارگران بيكار هستند.

دبير اجرايي خانه كارگر استان ايلام با بيان اينكه شركت زرجين بافت خصوصي است، تاكيد كرد: كمبود نقدينگي، ‌گراني مواد اوليه و عدم فروش محصولات از دلايل تعطيلي اين شركت اعلام شده است.

غياثي گفت: طبق هماهنگي با كارفرماي شركت زرجين بافت ايلام مقرر شده كه كارفرما تا تعيين تكليف كارخانه حداقل حقوق مصوب وزارت كار را به كارگران پرداخت كند.

تعطیلی یک واحد تولید باسابقه در خرم‌دره و بیکاری ۱۴۰ کارگر

دبیر اجرایی خانه کارگر خرم دره‌ خبر داد: «شرکت چینی نور با ۱۴۰ کارگر تعطیل شده است.»

به گزارش ایلنا، کاظم خلجی افزود: «این واحد متعلق به بخش خصوصی است ودارای ۲۲ سال سابقه فعالیت می‌باشد.»

دبیر اجرایی خانه کارگر خرم دره تصریح کرد: «کارگران این واحد به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند اما مسوولان شهرستان به دنبال حل مشکل چینی نور و شروع به کار مجدد این واحد تولیدی هستند.»

خلجی گفت: «کارفرما می‌گوید به دلیل عدم فروش محصولات شرکت چینی نور مجبور به تعطیلی این واحد شده است.»


درخواست رژیم از ترکیه برای اطلاعات مربوط به فعالین اپوزیسیون در اروپا

بنا به یک گزارش دریافتی از درون رژیم، جمهوری اسلامی از دولت اسلامگرای ترکیه خواسته است که از رابطه خود با کشورهای عضو ناتو برای جمع آوری اطلاعات مربوط به فعالین اپوزیسیون ایرانی در اروپا استفاده کند و آن را در اختیار رژیم قرار دهد. این درخواست در اوایل سال 89 در دیدار یکی از مقامات رژیم با احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه مطرح شده است. مقام ارشد رژیم در این دیدار از تاثیر فعالیت اعضای اپوزیسیون در اروپا بر رویدادهای داخل کشور بویژه پس از انتخابات سال 88 ابراز نگرانی کرده است. وی همچنین گفته است که شخص احمدی نژاد برای خاموش کردن صدای مخالفین درخواست کرده است که اطلاعات مربوط به انتقالات وجوه میان اپوزیسیون و فعالین درونمرزی به وی داده شود. وزیر امور خارجه ترکیه به مقامات رژیم قول رسیدگی به این درخواست را داده است. این موضوع دوباره در روز 27 اردیبهشت ماه در سفر اردوغان، نخست وزیر ترکیه به تهران برای امضای توافقنامه اتمی میان جمهوری اسلامی، ترکیه و برزیل مطرح شده است. اردوغان قول داده است که در صورت دریافت اطلاعات، آن را در اختیار رژیم بگذارد. نخست وزیر ترکیه بر مخفی نگاه داشتن این موضوع برای جلوگیری از تخریب وجهه ترکیه در بین دولتهای غربی تاکید کرده و آن را موجب تضعیف مواضع خود در برابر اتحادیه اروپا و جهان غرب دانسته است.


متأهل‌ ها بیشتر از مجردان در دام اعتیاد گرفتار می ‌شوند

خبرگزاری حکومتی فارس: مدیر کل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متأهل‌ها بیشتر از مجردان در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند و عدم رضایت از زندگی بعد از ازدواج از علل مهم این مسئله است. حمیدرضا صرامی اظهار داشت: سیستم اعتیاد به دلیل سودآوری بالا و داشتن اهداف سیاسی که فلج کردن نسل‌ها را نشانه گرفته است به مراکز حیاتی اجتماعی یعنی خانواده‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها حمله می‌کند. وی افزود: در رویکرد مقابله با این سیستم شوم، دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری باید به استقبال بروند و نباید منفعلانه عمل کنند لذا ما نیازمند استراتژی تهاجمی در برخوردها هستیم و باید از حوزه انفعال خارج شویم. وی گفت: چشم‌انداز آینده نشان می‌دهد برای زوجین جوان که می‌خواهند فرزند داشته باشند باید مراکز و سازمان‌هایی برای مداخله‌های جدی‌تر وجود داشته باشد. مدیر کل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: اگر مشاهده می‌کنیم گرایش متأهلان به اعتیاد بیشتر از مجردها است این چشم‌انداز می‌گوید باید برای متأهلان سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم. وی اضافه کرد: تحقیقات نشان می‌دهد گرایش بیشتر متأهلان به مواد مخدر به علت عدم رضایت عاطفی، جنسی و اقتصادی است لذا معتادان متأهل بشتر از معتادان مجرد هستند.


اعدام 12 نفر در زاهدان و قزوین از جمله یک زن

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری از تهران به نقل از خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارش داد که صبح امروز 11 نفر از اعضای گروه شورشی سنی موسوم به جندالله در زاهدان حلق آویز شدند. این اعدام ها در پی وقوع سوقصد انتحاری در شهر چابهار صورت می گیرد که گروه جندالله مسئولیت آن را بر عهده گرفته بود.

خبرگزاری حکومتی فارس نیز در گزارشی نوشت، صبح امروز حكم قصاص مهين قديري قاتل نخستين قتل‌هاي سريالي زنان قزويني اجرا شد. اجراي اين حكم صبح امروز بدون حضور خبرنگار و در محوطه زندان مركزي قزوين به اجرا درآمد.

نیمه شب گذشته خبرگزاری هرانا گزارش کرده بود که قرار است بامداد دوشنبه چندین نفر را در زندانهای قزوین و زاهدان اعدام کنند.

هرانا نوشت، بنا به گزارش های رسیده از ایران امروز دوشنبه ۲۹ آذرماه دوازده نفر در زندانهای زاهدان و قزوین اعدام خواهند شد. یازده نفر از این افراد در زندان زاهدان و یک زن نیز در زندان قزوین به دار آویخته خواهند شد.


با همت بوميان منطقه؛ حيات به تالاب «کمجان» فارس برگشت

روزنامه ابتکار: تالاب بين‌المللي کمجان در نزديکي شيراز که سالهاي اخير را در خشکي و نابودي سپري کرده بود توسط بوميان محلي و گروه‌هاي مردمي منطقه احيا شده تا زندگي دوباره به اين تالاب ارزشمند باز گردد. به گزارش مهر ، تالاب بين‌المللي کمجان از جمله تالابهاي مهم کشور است و در اولين کنوانسيون بين‌المللي تالابها در رامسر ثبت و به تائيد رسيده، اين تالاب طي هزاره‌ها در مسير کوچ پرندگان مهاجر قرار داشت و طبق نظر مجامع جهاني و زيست محيطي يک درصد از پرندگان خاورميانه را در خود جاي مي‌داده است. مطابق آخرين گونه شناسي صورت گرفته در سال اخير بالغ بر 100 گونه پرنده آبزي، کنارآبزي، مهاجر، بومي ونيمه مهاجر در حوزه اين تالاب توسط سرمحيط باني خرامه شناسايي شد. به گفته بوميان محلي بخش کربال و به خصوص روستائيان کمجان در کناره‌هاي تالاب، آ‌هو، گراز، کفتار و گونه‌هايي از گربه‌هاي وحشي بزرگ جثه و کوچک مانند روباه و توره به وفور مشاهده مي‌شود. در اين تالاب گونه‌هاي متنوعي از گياهان تالابي و مردابي از جمله ني، لوئي، شوره، درمنه و غيره وجود دارد، که در بعضي نقاطع ارتفاع آنها به شش الي هشت متر در وسعتي به مساحت پنج هزار و 250 هکتار را شامل مي‌شود. تا پيش از خشکي تالاب ضمن اينکه اين محيط با ويژگيهاي منحصر به فردي که داشت از لحاظ زيست محيطي منطقه اي ارزشمند به شمار مي‌رفت به لحاظ تامين معاش روستاهاي اطراف منطقه نيز که معاش خود را از طريق دامداري تامين مي‌کردند اين تالاب اهميت بسيار زيادي داشت. بر همين اساس گروه‌هاي مردمي منطقه که به صورت فعال امور مربوط به احياي تالاب را دنبال مي‌کرده با حضور در دفتر خبرگزاري مهر به تشريح اتفاقاتي که براي کمجان طي چند سال گذشته روي داده پرداختند و چنين عنوان کرد: در اوايل دهه 60 دو رشته زهکش در تالاب احداث و در پي اين کار تالاب کمجان عملا خشک شد و ارزشهاي زيست محيطي خود را از دست داد. گفته شده که ايجاد اين زهکشها به خاطر توسعه کشاورزي در منطقه صورت گرفته اما از زمانيکه اين زهکشي صورت گرفته نه تنها تالاب به زميني خشک و شوره زار تبديل شده بود که انتقال اين نمکزارها به ديگر اراضي نيز مشکلاتي را ايجاد کرده بود بلکه تالاب نيز در عمل خشک شد. همچنين نماينده مردم منطقه گفت: مردم محل بدون درخواست کمکي از هيچ نهادي خودشان اقدام به انجام کارهايي براي احياي تالاب کردند که در اواخر سال 88 مبادرت به ايجاد آب بندهايي در مسير زهکشيهاي ساخته شده در دهه 60 کرده که اين کار مردم محلي باعث شد که به مرور تالاب خشکيده کمجان خودش را بازسازي کرده و تاحدودي حيات به آن بازگردد. اين کار باعث شده که پوشش گياهي برخي از مناطق دوباره برويد و پرنده‌ها نيز دوباره به خانه خود بازگردند به گونه اي که از شدت لانه سازي و تخمگذاري در علفزارهاي منطقه تردد بدون اينکه به لانه‌هاي پرنده‌ها آسيب نرسد کاري دشوار شده است. اين کار مردم محله آنچنان با موفقيت همراه بود که اهالي حاضر بودند بدون اينکه از فرصت احياي تالاب براي دامداري استفاده کنند، همچنان حفظ ارزشهاي زيست محيطي تالاب را در اولويت قرار دادند و به جاي استفاده مرتع داري، از آن به عنوان تالاب به مفهوم واقعي بهره ببرند و اولويت مردم نيز به جاي مرتع داري و تامين علوفه دام و احياي تالاب شد. اين گروه‌ها اعلام کردند: وقتي در دهه 60 زهکشها احداث و تالاب خشک شده خيلي از مردم محل بيکار شده و رو به مهاجرت و کارهاي ديگر در شهرها آوردند حال اينکه اکنون با احياي تالاب نه تنها ارزشهاي زيست محيطي تالاب دوباره احيا شده بلکه در گوشه اي از آن مردم نيز مي‌توانند به شغل خود بپردازند بدون اينکه هيچگونه مشکلي در کار ايجاد شود.اين گروه‌هاي مردمي از درخواست حدود 20 روستاي اطراف کمجان براي احياي تالاب خبر دادند که همگي اهالي اين روستا خواستار احياي تالاب مهم کمجان هستند. به گفته اين گروه‌هاي محلي طي اين مدت با احياي تالاب حدود 700 هکتار پوشش گياهي مطلوب در تالاب ايجاد شده که طي سالها از بين رفته بود. علمدار علمداري با اشاره به نقش تالاب در بخش کشاورزي منطقه گفت: حدود 25 سال قبل سازمان آب منطقه اي اقدام به اجراي طرح زهکشي قسمتي در وسط تالاب کمجان کرد که اين امر منجر به پايين آمدن سطح آب زيرزميني تالاب، خشک شدن آن و در نهايت تبديل کمجان به يک شوره زار شد. وي ادامه داد: در گذشته تالاب کمجان براي اهالي محل يک منبع درآمد و سودآوري بود که در پي خشک شدن تالاب تعداد زيادي از اهالي محل مهاجرت کردند البته در زمان عمليات زهکشي مردم از اهميت کمجان اطلاع چنداني نداشتند. نماينده هماهنگ کننده طرح حفاظت از تالابهاي استان فارس با اشاره به اينکه جوانان اين منطقه طي مدت اخير به اهميت تالاب پي برده اند، اظهار داشت: در اين راستا اقداماتي براي احياي تالاب انجام دادند بدين ترتيب زهکشي را منحرف کردند که اين نشان دهنده اين است که نسل جديد مدافع حقوق تالاب هستند. ، به هر حال در شرايطي که تالابهاي استان فارس يکي پس از ديگري در حال خشک شدن و نابودي است اين اقدام گروه‌هاي مردمي که موفق به احياي تالاب کمجان شده اند اقدامي در خور تحسين و شايسته است که بايد مسئولين امر توجه مناسبي به آن داشته باشند و اين گروه‌ها را براي احياي بيشتر تالاب تقويت و تشويق کنند.


بانک مرکزی: بانک‌ها با محدودیت شدید منابع مواجه‌اند

سایت آفتاب: رئیس کل بانک مرکزی نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی در پایان مهرماه امسال را ۱۰۸٫۹ درصد اعلام کرد و با بیان اینکه بانکها با محدودیت شدید منابع مواجه هستند، از دولت درخواست کرد که مطالباتش به نظام بانکی را تسویه کند.

محمود بهمنی امروز در همایش ملی نقش بازار سرمایه در تامین مالی در تهران بار دیگر از مجلسیان درخواست کرد که لایحه ۱۵ میلیارد دلاری افزایش سرمایه بانک‌های دولتی را برای کمک به پروژه‌های تامین مالی پروژه‌ها به تصویب برسانند.

رئیس کل بانک مرکزی با ارائه آخرین آمارهای نظام بانکی، گفت: میزان سپرده ها و منابع بانکها در پایان مهرماه امسال به ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال رسیده که نسبت به پایان سال ۸۸ معادل ۱۵٫۸ درصد رشد داشته است که این رقم بسیار قابل ملاحظه است.

وی کل مانده تسهیلات بانک‌ها در پایان مهرماه امسال را ۲ هزار و ۶۹۳ میلیارد ریال با رشد ۱۷٫۶ درصدی نسبت به تسهیلات عنوان کرد. بهمنی نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی در پایان مهرماه را ۱۰۸٫۹ درصد اعلام کرد و افزود: به عبارت دیگر، سیستم بانکی این میزان تسهیلات پرداخت کرده که ۱۱۷٫۷ درصد آن توسط بانک‌های دولتی و ۷۷٫۷ درصد آن توسط بانک‌های خصوصی پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای تامین مالی پروژه‌ها در اواخر سال گذشته و سال جاری با توجه به شرایط اقتصاد جهانی ضروری دانستیم که پول‌های کشور را از بانک‌های خارجی تا حدودی خارج کرده و آنها را به داخل کشور بیاوریم.

وی ادامه داد: بر این اساس این منابع به صورت ارزی در بانکهای داخلی سپرده گذاری شد، همچنین به بانکهای داخلی اعلام کردیم که از تبدیل این منابع ارزی به ریال برای جلوگیری از تورم و نقدینگی جلوگیری کنند و این منابع ارزی را تنها به صورت ارزی برای پروژه ها اختصاص دهند و این عمل همچنان تداوم خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سال گذشته به منظور کنترل بازار پول و سرمایه نرخ ارز را شدیدا مدیریت کردیم ، افزود: در شرایط تحریم، خاص و شرایط آزادی قیمت‌ها و همچنین هدفمندی یارانه‌ها نمی‌توانیم نرخ ارز را رها کنیم تا هر چقدر که بخواهد بالا برود، زیرا این امر و همچنین با توجه به اینکه واردات کالا سه برابر صادرات است و همین امر در قیمت تمام شده و در نتیجه صادرات تاثیرگذار است، می‌توانست مشکل زا باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه باید از دولت بخواهیم که کل مطالبات بانک‌ها را تسویه کند تا قدرت بانک‌ها افزایش یابد، افزود: در عین حال تسویه کل مطالبات بانک‌ها نیز به قدرت آنها کمک خواهد کرد، این در حالی است که بانک‌های خصوصی سرمایه‌های خود را افزایش داده اند اما بانک‌های دولتی منتظر تصویب لایحه مربوطه در مجلس هستند.

کاهش سرمايه ‌گذاری خارجی در ايران

ایسنا: واحد اطلاعات كونوميست در تازه‌ترين گزارش خود اعلام کرد که سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران در سال جاري کاهش زيادي مي‌يابد.

اكونوميست در گزارش ماه نوامبر 2010 خود عنوان کرد که سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران طي سال گذشته سه ميليارد و 20 ميليون دلار بوده است كه اين شاخص در سال جاري با يک ميليارد و 330 ميليون دلار کاهش به يك ميليارد و 690 ميليون دلار خواهد رسيد كه 0.41 درصد توليد ناخالص داخلي است.

به اعتقاد اين موسسه طي سال‌هاي آتي ورود سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران نوسان خواهد داشت به‌طوري كه انتظار مي‌رود در سال آتي يك ميليارد و 200 ميليون دلار سرمايه مستقيم خارجي وارد كشور شود.

افزايش 400 ميليون دلاري منجر به ثبت رقم يك ميليارد و 600 ميليون دلار براي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي ايران در سال 1391 خواهد شد كه اين شاخص طي سال 1392 به يک ميليارد و 500 ميليون دلار خواهد رسيد و 0.24 درصد توليد ناخالص داخلي خواهد بود.

سال 1393 سالي است كه سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران با اندکي افزايش معادل يک ميليارد و 650 ميليون دلار خواهد بود كه برابر با 0.23 درصد توليد ناخالص داخلي بوده است. براي اين شاخص در سال 1394 رقم يک ميليارد و 800 ميليون دلار پيش‌بيني شده است.