چهارشنبه بیست و هشتم مهرماه ١٣٨٩


ایران در رده بندی آزادی مطبوعات در بین چهار کشور آخر جهان قرار گرفت

ایران در رده بندی آزادی مطبوعات در سال 2010 با سه پله سقوط نسبت به سال قبل، در بین چهار کشور آخر جهان قرار گرفت. در این رده بندی که از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر شده، ایران به همراه ترکمنستان، کره شمالی و اریتره جز کشورهایی هستند که وضعیت آزادی مطبوعات در آنها بدتر از دیگر کشورها ارزیابی شده است. گزارشگران بدون مرز در گزارش خود درباره وضعیت مطبوعات در ایران نوشت، سرکوب روزنامه‌نگاران و کاربران اینترنتی در این کشور در سال جاری میلادی با روند شدیدتری ادامه داشته است.


ترکیه اعلام کرد تحریم ها علیه ایران بر معاملات بانک های این کشور تاثیر گذاشته است

ترکیه اعلام کرد، تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، سبب شده تا بانک های ترکیه در معامله با جمهوری اسلامی با درنگ عمل کنند.

علی باباجان، معاون نخست وزیر ترکیه، روز چهارشنبه در واشینگتن به خبرنگاران گفت: "برخی از بانک های ترک با درنگ عمل می کنند، گروهی به معاملات خود ادامه می دهند و برخی دیگر معاملات خود را متوقف کرده اند تا تصمیم بگیرند."

وی در عین حال افزود، انتظار دارد که میزان کل مبادلات بازرگانی میان ایران و ترکیه افزایش یابد.


سهميه بنزين خودروها برای آبان ماه ثابت ماند

سرتيپ پاسدار محمدرضا رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت ايران از ثابت ماندن سهميه بنزين خودروهای شخصی برای آبان ماه خبرداد.

براين اساس، سهميه بنزين خودروهای شخصی در آبان ماه ۶۰ ليتر تعيين شد. به گزارش خبرگزاری مهر، دولت قصد دارد در نيمه دوم آبان ماه قيمت ۷ حامل انرژی را همزمان افزايش دهد.

هم اکنون قيمت هر ليتر بنزين يارانه ای ۱۰۰ تومان، بنزين سوپر يارانه ای ۱۵۰ تومان، بنزين نيمه يارانه ای ليتری ۴۰۰ تومان و هر ليتر بنزين نيمه يارانه ای سوپر ۵۵۰ تومان است.


در نيمه اول امسال ۲ و نيم ميليون برگه چک در ايران برگشت خورده است

براساس اعلام بانک مرکزی ايران، در پنج ماه اول امسال نزديک به ۲ و نیم ميليون برگ چک به ارزش تقريبی ۱۱ هزار ميليارد تومان در اتاق پاياپای اسناد بانکی تهران برگشت خورده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی ايران، ارزش چک های برگشت خورده در اين مدت نسبت به مدت مشابه در سال قبل، رشدی ۳۷ درصدی داشته است. چندی پيش، محمد نهاونديان، رئيس اتاق بازرگانی ايران با استناد به افزايش آمار چک های برگشتی آن را نشانه ای از قرارگرفتن اقتصاد ايران در شرايط ويژه خوانده بود که تنها در سال ۱۳۵۷، همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تجربه شده بود.


"جمعيت ايران در حال پير شدن است"

رئيس سازمان ثبت احوال ايران می گويد: هرم سنی جمعيت ايران به سمت پيری پيش می رود.

محمد ناظمی اردکانی، جمعيت ايران را براساس آمار سال گذشته ۷۲ ميليون و ۸۷۴ هزار نفر اعلام کرد که ازنظر ترکيب جنسی ۴۹ درصد زن و نزديک به ۵۱ درصد مرد هستند.

بر پايه اعلام رئيس سازمان ثبت احوال ايران، ۶۸/۴ درصد از جمعيت ايران شهرنشين هستند و ۳۱/۶ درصد در مناطق روستايی زندگی می کنند.


رئيس ديوان محاسبات ايران از اجرايی نشدن برنامه چهارم توسعه انتقاد کرد

علی رحمانی فضلی، رئيس ديوان محاسبات ايران، با انتقاد از اجرايی نشدن برنامه چهارم گفت: بی انضباطی های مالی در ايران به صورت ساختاری است.

به گزارش ايسنا، رئيس ديوان محاسبات، با اشاره به برخی احکام برنامه چهارم توسعه، گفت: «قرار بود در برنامه چهارم توسعه يک ميليون بشکه نفت در روز ظرفيت‌سازی کنيم، اما در انتهای برنامه چهارم توليد نفت کمتر از ميزان توليد در انتهای برنامه سوم است». رئيس ديوان محاسبات «کارآمدی» را چالش اصلی ايران خواند و تاکيد کرد که در حوزه کارآمدی، اقتصاد حرف اول را می‌زند.


تبعیضات قرون وسطایی علیه اقلیتهای مذهبی در ایران

گزارشی از زندانی سیاسی بهروز جاوید تهرانی در مورد تبعیضات قرون وسطایی علیه هموطنان اقلیتهای مذهبی که در دادگاه های ولی فقیه با آن مواجه هستند نوشته شده است و برای انتشار در اختیار "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" قرار داده شده است که به قرار زیر می باشد؛

به تازگی مورد تازه ای از تبعیض قومی و مذهبی در زندان باعث تحیر و افسوس من شده است. موردی که به هیچ وجه برایم مفهوم و مسموع نمی باشد. در بندی که به تازگی به آن منتقل شده ام چندین مورد را مشاهده نمودم که به دلیل قتل عمد یکی از اقلیتهای مذهبی ایران به حبس و پرداخت دیه کامل محکوم شده اند .(اشاره اینکه همین دیه کامل نیز به تازگی در مورد اقلیتهای دینی بکار می رود و پیش از پیگیریهای حقوق بشری مختلف میزان دیه اقلیتها نصف دیه یک فرد مسلمان بود). در ایران اگر شخصی مرتکب قتل عمد شود و از اخلاف وزرا و وکلای مجلس نباشد یا اینکه خود یک بسیجی یا قاضی نباشد با مجازات بی چون و چرای مرگ روبرو است ولی اگر همان شخص یک یهودی،مسیحی ،زرتشی یا بهایی را بکشد مجازاتش 1 تا 10 سال حبس (که مشمول عفو نیز می گردد) به همراه پرداخت دیه کامل است. این عمل نابخردانه و تبعیض آلود و شوینزیم اسلامی نه تنها با موازین مسرح حقوق بشری مغایرت آشکار دارد بلکه با قانون اساسی ایران که اقلیتها را به رسمیت شناخته و همگان را در برابر قانون یکسان و برابر می داند مخالفت دارد . مگر برادران یهودی ،مسیحی ،زرتشی یا بهایی ما کمتر از ما ایرانی می باشند یا خلوص انسانیتشان کمتر از سایرین است که باید با ایشان چنین برخورد شود . اصلا گیریم یک غیر ایرانی ،آیا این تبعیض باعث بر باد رفتن حیثیت ایرانی ما که داعیه دار تمدن و منشور حقوق بشری نمی گردد؟ آیا با وجود چنین رفتارهای غیر عقلانی باز دولت ایران این حق را به خود میدهد تا اعتراض کند چرا و چون این قتل علیه نقض حقوق بشر و حقوق اقلیتها در ایران اعتراض می شود. حادثه زهرا کاظمی و مرگ دلخراش او در زندان اوین هنوز از یاد کسی نرفته و فراموشمان نشده. با اینکه زهرا کاظمی یک ایرانی تبار مقیم کانادا بود و هم از لحاظ قومی و هم مذهبی در آن کشور اقلیت محسوب می شد ولی متقابلا دولت کانادا به خاطر قتل بی شرمانه وی قید نفت ارزان و بازار مصرف بکر و تشنه ایران را زد و هنوز هم پیشتاز در عرصه محکوم کردن نقض آشکار حقوق بشر در ایران است تا شاید با این فشارها بتواند حقوق ضایع شده یک شهروند ایرانی تبار را احیا نماید. حال تحمل اندیشه در ساختار ذهنی و نظام اندیشگی قانون گذار ایرانی که از هم پیش فرا نگری و دگرکیش فرونگری و همچنین از جزم اندیشی خود و خود جانشین خدا انگاری نشئت می گیرید در این قلم نمی گنجد و آنرا به مجال دیگری وا می گذارم و در پایان: متاسفانه به دلیل بسته بودن دایره اطلاعات ما از پرونده های قضایی و همچنین عدم شفافیت آمار در این عرصه نیاز مبرم به آن وجود دارد تا فراخوانی گسترده منتشر گردد و از قاطبۀ اقلیتهای مذهبی ساکن ایران که قربانی چنین تبعیض تاثر برانگیزی یا نوع دیگری از آن شده اند دعوت شود تا با اطلاع دقیق دنیا را وادار به نشان دادن واکنش و تحت فشارگزاردن جمهوری اسلامی نمایند تا این معیارهای دوگانه را از قانون حذف و از این کردارهای زشت و واکنشهای ناهنجار دست بشوید. شاید راضی به تکرار و قلمی کردن مجدد نباشد که جملگی فعالان حقوق بشر با مجازات اعدام و تشبث به اقداماتی همچون شلاق ،سنگسار و قطع عضو مخالفت جدی دارند ولی چیزی که بیشتر روح انسانی و وجدان ایرانی آنرا می آزارد وجود همین معیارهای دوگانه و تبعیض میان اقلیتهای مذهبی می باشد و چه بسا که تاکید ما بر لغو تبعیض منجر به حذف کامل مجازات اعدام از قانون ایران شود (بنده اصولا انسان خوش بینی هستم!)

به امید روزی که در ایران عزیز و همه جای دنیا شاهد وضع قوانین مبتنی بر استانداردهای بالای حقوق بشری باشیم

بهروز جاوید تهرانی فعال حقوق بشر بند2 زندان رجایی شهر مهر 1389


زهرا رهنورد از نسرين ستوده خواست تا به اعتصاب غذای خود در زندان پايان دهد

زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی، از نسرين ستوده، وکيل دادگستری زندانی خواست به اعتصاب غذای خود پايان دهد. به گزارش وبسايت کلمه، نزديک به ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد در جمع خانواده برخی از زندانيان سياسی، خطاب به نسرين ستوده که از ۲۴ روز پيش در اعتصاب غذا به سر می‌برد، گفت: موکلين شما و وطن عزيزمان ايران، به وجود بانويی چون شما نيازمند است، از شما خواهشمندم به اعتصاب غذای خود خاتمه دهيد. نسرين ستوده، وکيل بسياری از زندانيان سياسی يک سال گذشته بوده است که پس از بازداشت از سوم مهر ماه اعتصاب غذا کرده است. پيش از اين شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل، بسياری از فعالان سياسی، مدنی، گروهی از فعالان جنبش زنان و تعدادی از زندانيان سياسی، خواستار پايان اعتصاب غذای نسرين ستوده و آزادی اين وکيل دادگستری شده‌ بودند.


اخراج اساتید سکولار از دانشگاه آزاد

دانشجونیوز: معاون دانشگاه آزاد از شناسایی و اخراج چند عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد که مسجل شده دارای نگرشهای سکولاریستی هستند خبر داد و گفت: به این اعضای هیئت علمی که درباره آنها گزارشهایی رسیده بود تذکر داده شد اما وقتی با تذکر اصلاح نشدند عذرشان را خواستیم.

کریم زارع در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه 6 سال و 6 ماه مسئولیت گزینش استاد را با حکم رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده داشته است افزود: یکسری قوانین است که بر اساس آنها گزینش اساتید صورت می گیرد. سال 63 که مسئولیت گزینش استاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده گرفتم کل آئین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای دفع افرادی که نگرشهای سکولاریستی داشتند از کرسی هیئت علمی دانشگاهها تجدید نظر شد و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: به هر حال در دانشگاه یک مجموعه انسانی هستیم و ارتباطمان با دنیا نیز اجتناب ناپذیر است لذا توقع نداریم یکروزه به اهداف بهینه برسیم. ولی در مسیری که می رویم باید نظارت و کنترل کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه در حال نظارت و کنترل است و ادعا ندارد صد در صد هر کاری کرده درست است بلکه مانند دانشگاههای دیگر است که انسانهای متفاوت در آن تدریس می کنند.

زارع خاطرنشان کرد: انسانها خیلی متفاوت تربیت شده اند لکن باید جهتمان درست باشد و کار فرهنگی صورت گیرد. البته کار فرهنگی انجام شده ولی قوی تر از اینها می تواند انجام شود. اگر کسانی درباره سکولار بودن یک عضو هیئت علمی گزارش داده اند و دیده ایم با تذکر درست نشده اند، عذرشان خواسته شده است.

عضو هیئت امناء دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به اینکه تعداد اعضای هیئت علمی که عذرشان خواسته شده چه تعداد بوده است به مهر گفت: "آمار زیادی نبوده ولی داشته ایم افرادی که عذرشان خواسته شده است. اگر عضو هیئت علمی رسمی قطعی نبودند و پیمانی یا رسمی آزمایشی باشند که خیلی راحت عذرشان خواسته می شود اما تعدادی رسمی قطعی بوده اند که هیئت های انتظامی اعضای هیئت علمی درباره آنها تصمیم گیری می کند. از این دست مواردی داشته ایم."

حسن احدی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: اوایل انقلاب که شاید رفتارمان هم خیلی هیجانی تر بود در جلسه ای مسیری مبنی بر بیرون کردن اساتید سکولار را مطرح کردم اما شهید عضدی گفت با بیرون کردن استادهای سکولار کار درست نمی شود ولیکن خواستار اصلاحشان شد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بر برگزاری جلساتی توسط دانشگاهها با آن دسته از اعضای هیئت علمی که به زعم دانشجویان افرادی با نگرش های سکولاریستی هستند تاکید کرد و گفت: با این اساتید می شود به صورت فردی یا در گروههای کوچک بحث کرد. اسلام قوی ترین منطق را دارد. بالاخره استاد دانشگاه هم در یک حدی است که اگر عقاید دیگری داشته باشد می شود با منطق وی را قانع کرد. بنابراین احساسم این است و به دانشجویان توصیه می کنم که باید خودمان را بر روی مسائلی که آنها مطرح می کنند قوی کنیم.

وی افزود: همیشه به دانشجویان در کلاس یادآور می شوم که اصلا درست نیست بنا را بر این بگذاریم که وقتی در کلاس حرفی زده می شود شما نیز همه را قبول کنید، یک مقدار هم داد بزنید و بگویید من این حرف را قبول ندارم. در این صورت است که ما می توانیم مقداری پرورش پیدا کنیم.

دکتر احدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بزرگترین منطق را دارد گفت: جمهوری اسلامی خیلی کار کرده ولی بزرگترین انقلابش انقلاب آموزشی بوده است. آموزش بزرگترین انقلاب است. اگر چند نفر هم پیدا شوند که بخواهند سکولار باشند در اقلیت محض خواهند بود و نمی توانند بروز داشته باشند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم همه را با تردید نگاه کنیم درست نیست. اسلام همه را جذب می کند، ما هم باید این اعضای هیئت علمی که البته خیلی خیلی معدود هستند را جذب کنیم. در این زمینه تا کنون به عنوان یک روانشناس موفق بودم. ما که یک مقدار ادعای مسلمانی بیشتری داریم باید بیشتر از خودمان مایه و وقت بگذاریم.


يک کارخانه توليد تاير در ايران تعطيل شد

توليد کارخانه لاستيک يزد، به دليل کمبود مواد اوليه مورد نياز، متوقف شد. اکبر توانا، دبير انجمن صنعت تاير ايران، به ايسنا گفته است، برخی کارخانه‌های ديگرتوليدکننده تايردرايران، موجودی اندکی از کائوچوی مصنوعی دارند و اگرکائوچو مصنوعی مورد نياز آنها، به سرعت تامين نشود، ممکن است توليد برخی از کارخانه‌های ديگر نيز متوقف شود. مجتمع پتروشيمی بندرامام خمينی تنها واحد توليدکننده ايرانی اين نوع از کائوچوی مصنوعی است که ماده اوليه توليد تاير به شمار می رود. به گفته آقای توانا، عرضه کائوچوی مصنوعی در پتروشيمی بندر امام نيز ازهفته گذشته قطع شده است. از چندی پيش تعدادی از واحدهای پتروشيمی در ايران برای مقابله با تحريم فروش بنزين به ايران، با تغيير برنامه توليد مواد پتروشيمی، توليد بنزين را در دستور کار خود قرار داده اند. پيش از اين دبيرانجمن توليدکنندگان چسب و رزين نيز از کمبود مواد اوليه مورد نياز اين صنعت خبر داده بود.


معاون وزیر: شما زن چندم شوهرتون هستین خانم؟

سایت آتی نیوز: یکی از معاونین وزرا که هر از چند گاهی نیز به خاطر اظهارات عجیب و خارج از عرفش مورد توجه رسانه ها و مردم قرار می گیرد، با اقدامات چند روز قبل خود در سفر خود به اصفهان موجب تعجب مسئولان این استان شد.

وی که در ساعات پایانی شب به این استان سفر کرده بود، در هنگام حضور در پایانه فرودگاه اصفهان ، با مدیران مرتبط با آن وزارتخانه روبرو شد که برای خوش آمدگویی به وی، منتظر بودند. در بین این مستقبلین، یک خانم هم وجود داشته است.

وی پس از خوش و بش با این مدیران، ناگهان از این خانم می پرسد که "آیا شما ازدواج کرده اید؟" این سوال با تعجب اطرافیان مواجه می شود اما آن زن با لحنی آرام و متین می گوید که "بله، سالهاست."

در عین ناباوری حاضران، این آقای معاون محترم! با لحنی کنایه آمیز از آن خانم می پرسد که "شما زن چندم شوهرتون هستید که این ساعت شب بیرون از منزل به سر می برید؟!!"

این سوال عجیب و نامربوط، موجب ناراحتی مدیران استانی شده ولی طبق معمول کسی جرات اعتراض پیدا نمی کند.

البته پاسخ دندان شکنی از سوی این زن به مسئول یادشده داده می شود که موجب عصبانیت وی تا پایان این سفر بوده است.


گزارش بانک مرکزی از افزايش قیمتها طی يک هفته

گزارش بانک مرکزی از افزايش 3 تا 13 درصدي قيمت مرغ، روغن نباتي و تخم مرغ طي يک هفته

بانک مرکزي با بررسي متوسط قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراکي در تهران در هفته منتهي به 23 مهرماه جاري، از افزايش 3 درصدي قيمت گوشت مرغ، 3/13 درصد قيمت روغن نباتي جامد، 4/7 درصدي قيمت روغن نباتي مايع و افزايش 1/3 درصدي قيمت تخم مرغ خبر داد.

به گزارش مهر، بانک مرکزي گزارش داد: در هفته مورد گزارش، در گروه لبنيات قيمت پنير غيرپاستوريزه اندکي کاهش داشت. بهاي ساير اقلام اين گروه نسبت به هفته قبل ثابت بود. قيمت تخم مرغ افزايش يافت و شانه اي 30 هزار الي 38 هزار و 500 ريال فروش مي رفت.

در اين هفته بهاي گوشت مرغ نسبت به هفته قبل افزايش يافت. قيمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود.در هفته مورد بررسي، بهاي قند و انواع روغن نباتي (به ويژه روغن نباتي جامد) افزايش ولي قيمت شکر کاهش جزئي داشت. بهاي چاي خارجي ثابت بود.

در هفته منتهي به 23 مهرماه، در گروه لبنيات قيمت پنير غير پاستوريزه معادل 1/0 درصد کاهش يافت. بهاي ساير اقلام اين گروه نسبت به هفته قبل ثابت بود. قيمت تخم مرغ معادل 1/3 درصد افزايش داشت.همچنين بهاي گوشت مرغ معادل 3 درصد افزايش يافت. قيمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله نسبت به هفته قبل ثابت بود.

در هفته منتهي به 23 مهرماه نسبت به هفته قبل، بهاي قند معادل 7/0 درصد، روغن نباتي جامد 3/13 درصد و روغن نباتي مايع 4/7 درصد افزايش ولي قيمت شکر 4/0 درصد کاهش داشت. بهاي چاي خارجي ثابت بود.

در هفته منتهي به 23 مهرماه، در گروه ميوه هاي تازه بهاي سيب گلاب معادل 10.0 درصد، پرتقال درجه يک 8.3 درصد، شليل و شبرنگ 2.6 درصد، طالبي 10.6 درصد، خربزه 9.4 درصد و هندوانه 2.3 درصد افزايش ولي قيمت ساير اقلام اين گروه بين 0.5 درصد تا 14.0 درصد کاهش يافت. در گروه سبزي هاي تازه بهاي بادنجان معادل 2.0 درصد،کدو سبز 0.1 درصد، سيب زميني 5.2 درصد و پياز 1.5 درصد افزايش ولي قيمت ساير اقلام اين گروه بين 0.5 درصد تا 1.4 درصد کاهش داشت.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .