دوشنبه بیست و نهم شهریور ١٣٨٩


افزایش فشارهای روحی به همسر یک زندانی مسیحی

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان از اهواز مركز استان خوزستان ، مطابق گزارش منابع مسیحی ، با گذشت حدود ۲ ماه از بازداشت یك نوكیش مسیحی عرب زبان توسط ماموران اطلاعاتی و امنیتی خوزستان در آن شهر ، نه تنها مسئولان امنیتی و قضایی هنوز اطلاع درستی از وضعیت این زندانی به خانواده اش نداده اند بلكه همسر او را نیز تحت فشارهای شدید قرار داده اند و بطور مرتب او و خانواده اش را زیر نظر دارند .

بنا بر این گزارشات خانم " انتضار " همسر " نشان سعیدی " اكنون بیش از ۵۰ روز است كه باید هر روز راس یك ساعت مشخص به اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اهواز مراجعه و دفتری را امضاء نماید .

این در حالی است كه ایشان به همراه دختر ۶ ساله اش پس از اینكه ماموران امنیتی در شب دستگیری به خانه شان هجوم میبرند بطور جداگانه از همسرشان به محل نامعلومی كه احتمالا اطلاعات سپاه پاسداران در چهارشیر اهواز بوده منتقل میشوند و در آنجا مورد یك بازجوئی سنگین قرار میگیرند . ماموران پس از بازجوئی در نیمه های شب این مادر و كودك را رها میكنند .

متاسفانه پیش از اینكه این زن بعد از دستگیری و یك بازجوئی طولانی در نیمه های شب به خانه پدری اش برسد ، پدر او كه از این واقعه مطلع شده بود و بیماری قلبی نیز داشت سكته كرد و روز بعد درگذشت .

خانم " انتضار" خانه اش مورد هجوم نیروهای اطلاعاتی قرارمیگیرد، پس از تفتیش ماموران برخی اموال شخصی ایشان ضبط و ایشان مورد بازجوئی قرار می گیرند ، وی پدرش را هم نیز در اثر این مصائب از دست میدهد و از وضعیت شوهرش اطلاعات دقیقی ندارد.

زندانی مسیحی "سعید نشان" پس از گذشت نزدیك به دو ماه هنوز بدون تفهیم اتهام در زندان اهواز بسر می برد. برخی منابع نزدیك به این پرونده گزارش داده اند كه وی با اتهام وابستگی به اسرائیل از سوی ماموران حكومتی نیز روبرو می باشد و آنها پی در پی از او میخواهند به وابستگی به اسرائیل و خارج از كشور اعتراف كند !

گزارشات منابع نزدیك به پرونده حاكی است كه نامبرده اعلام كرده كه از چنین روابطی اطلاعی ندارد و نمیداند یك جمع كوچك كلیسایی خانگی كه آنها با تعدادی از دوستان و همفكرانشان برای پرستش خداوند در آن عضو بودند چگونه میتواند چنین روابط پیچیده ای با خارج از كشور برقرار نماید !؟

اتهام واهی

این گزارش حاكی است در تاریخ دوم مردادماه ۱۳۸۹ ، در شب هجوم ماموران امنیتی به منزل آقای " نشان سعیدی"، گویا ماموران بر روی دیوار خانه با تابلوئی روبرو میشوند كه بر روی آن دعائی برای اورشلیم تازه ( اورشلیم سماوی ) نوشته شده بود ( با توجه به آیاتی در این مورد كه فصل ۲۱ كتاب مكاشفه آخرین كتاب انجیل عهد جدید وجود دارد ) . ماموران اطلاعاتی و امنیتی به این دلیل كه از روی تعصب مذهبی به خود اجازه خواندن كتاب مقدس مسیحیان را نمیدهند و با این كتاب فقط از طریق درسهای آخوندهای تعلیم دهنده شان و بصورت گزیده و تحریف شده آشنائی دارند ،به اسم "اورشلیم" حساس شده اند و با برداشت اشتباه این مسئله را به داشتن روابط با اسرائیل تعبیر كرده اند !

البته این سیاست رسمی تبلیغات فعلی حكومت اسلامی نیز هست كه برای توجیه هجوم بی دلیل خود به مسیحیان فارسی زبان ایران به آنان بر چسب " مسیحیت صهیونیستی " می زنند كه از اساس یك لغت ساخته شده توسط دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی است و هیچ پیشینه ای در فرهنگ دینی و حتی سیاسی ندارد. حكومت ایران برای اینكه رفتارهای ناپسند و خشن و ضد حقوق بشری خود را نه تنها با مسیحیان ایران بلكه با هر دگر اندیشی حتی دگر اندیشان شیعه مذهب توجیه كند ، تلاش میكند تا آنان را جاسوسان صهیونیستی و وابسته به اسرائیل معرفی كند .

یاد آوری میشود كه در ۲ مرداد ماه سالجاری (۲۴ جولای ) ماموران اطلاعاتی و امنیتی اهواز در غالب افراد لباس شخصی و مسلح به اسلحه كمری با بالا رفتن از دیوار حیاط اقدام به ورود به خانه آقای "سعیدی" یكی از نوكیشان مسیحی واقع در كوی گلستان اهواز نمودند كه پس از دستبند زدن و رفتار وحشیانه با حاضرین در آن خانه ، كلیه اتاقها را مورد بازرسی قرار دادند و اموال شخصی ساكنین نظیر كتب مقدس ، كتب و نشریات مسیحی ، سی دی و فیلمهای مسیحی و خانوادگی و آلبومهای عكس ، همچنین كامپیوتر موجود را ضبط كردند .

ماموران آقای "نشان سعیدی" را پس از بازداشت از خانواده اش جدا كردند و اعضای كلیسای خانگی موحدین كه آقای سعیدی به عنوان یكی از دستیاران شبان آن در بین ایشان خدمت میكرد بسیار نگران وضع او هستند . هرچند كه همسر آقای نشان سعیدی تائید كرده است كه او در بازداشتگاه چهارشیر اهواز دربند نیروهای اطلاعاتی میباشد اما همچنان از وضعیت پرونده و اتهامات رسمی به او اطلاعی در دسترس نیست .

ماموران اطلاعات خانم " انتضار" را از هرگونه اطلاع رسانی و مصاحبه یا گرفتن وكیل منع كرده اند و گفته اند درغیر اینصورت با او با شدت بیشتری برخورد خواهند كرد . ظاهرا آقای سعیدی مبتلا به یك بیماری سخت مفاصل و استخوان هستند و در این ارتباط نیز داروهای خاصی مصرف میكنند كه اگر این داروها به ایشان نرسد برای سلامتی ایشان خطرناك خواهد بود .


وضعیت وخیم یکی از بازداشت شدگان عاشورا در اوین

به گزارش دانشجونیوز، پروین جوادزاده دختر جوانی که در حوادث روز عاشورا بازداشت و تا کنون در زندان اوین به سر می‌برد، نیاز مبرم به درمان پزشکی خارج از زندان دارد.

این دختر جوان ۲۲ ساله که هم‌اکنون در نهمین ماه زندان خود به سر می‌برد نیاز مبرم و فوری به درمان پزشکی در خارج از زندان دارد، اما مسئولین قضایی و زندان نسبت به این امر بی‌توجهی هستند.

با توجه به این‌که وی یک زندانی محکوم است و در نهمین ماه زندان خود به سر می‌برد، مسئولان قضایی می‌توانند به وی مرخصی استعلاجی برای درمان خود بیرون از زندان بدهند، اما تاکنون به دلائلی نامشخص این مسأله اتفاق نیافتاده است.

پروین جوادزاده در تاریخ ۶ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به سلول‌های انفرادی زندان اوین منتقل شد، وی اتهامش محاربه است و در دادگاه بدوی به هشت سال زندان محکوم شد.

در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم پروین جوادزاده که از او به عنوان جوان‌ترین زندانی بند عمومی زنان زندان اوین یاد می‌شود، به ۲۶ ماه زندان کاهش پیدا کرد. وی هم اکنون دوران محکومیت خود را در بند عمومی زنان زندان اوین سپری می‌کند.


منشور کورش رکورد بازديد را شکست

روزنامه ابتکار: منشور كوروش که با سر و صدا و جنجال زياد براي مدتي قرض گرفته شد واز موزه بريتانيا به ايران آمد، بالاخره ركورد روزانه بازديد از موزه ملي را در 4 روز شكست. به گفته رئيس موزه ملي ايران، روزانه 2 هزار نفر از اين موزه بازديد مي‌كنند و در گروه‌هاي 15 تا 25 نفري در مدت زمان معين وارد اتاقكي كه منشور كوروش در آن آن واقع شده است، مي‌روند. به گزارش ايلنا رئيس موزه ملي ايران اعلام کرد: « با ورود منشور كوروش به موزه ملي ركورد بازديد روزانه از موزه ملي شكسته شده است.» آزاده اردکاني اشاره کرد: «در چهار روزي كه منشور كوروش در موزه ملي ايران به نمايش عمومي گذاشته شده است، به طور ميانگين هر روز حدود دو هزار نفر از نمايشگاه منشور كوروش بازديد كردند، بنابراين مي‌توانيم بگوييم تاكنون حدود هشت هزار نفر به ديدن منشور كوروش آمده‌اند.»به گفته او منشور كوروش ركورد روزانه بازديد از موزه ملي را شكسته است و روزانه 2 هزار نفر از اين موزه بازديد مي‌كنند. اردکاني همچنين گفت: «بليط موزه هزار تومان است و به كساني كه كارت منزلت‏‌، كارت دانشجويي و كارت دانش‌آموزي دارند،‏‌ تخفيف ويژه تعلق مي‌گيرد.» رئيس موزه ملي ايران تصريح كرد: «به علت استقبال بي‌نظير مردم از نمايشگاه منشور كوروش، مدت زمان بازديد از منشور كوروش محدوديت دارد و مردم در گروه‌هاي 15 تا 25 نفري در مدت زمان معين وارد اتاقكي كه منشور كوروش در آن واقع شده است، مي‌روند و اطلاعات مربوط به اين منشور نيز در سالن پخش مي‌شود.» اردكاني گفت: «مردمي كه به تماشاي منشور كوروش مي‌آيند از ساير قسمت‌هاي موزه نيز بازديد مي‌كنند و به خصوص بازديد از موزه دوران باستان موزه ملي بسيار افزايش يافته است و اين اتفاق بسيار خوبي است چون كساني كه به هر دليلي تاكنون به موزه ملي مراجعه نكرده بودند، به بهانه منشور كوروش، تاريخ ايران را مرور مي‌كنند و اين اتفاق مباركي است.»رئيس موزه ملي ايران در رابطه با قيمت بليط موزه گفت: «بليط موزه يك‌هزار تومان است و كساني كه كارت منزلت، كارت دانشجويي و كارت دانش‌آموزي دارند از تخفيف‌هاي ويژه 50 تا 70 درصدي برخوردار مي‌شوند.»


گام دیگر امارات در تحریم بانک های رژیم

بانک مرکزی امارات متحده عربی در بخشنامه ای به بانک های این کشور از آنها خواسته است که اطلاعات راجع به گشایش اعتبار بانک های ایرانی در این بانک ها را در اختیار بانک مرکزی این کشور قرار دهند .

به گزارش عصر ایران روزنامه " الخلیج " چاپ امارات روز دوشنبه با انتشار گزارشی در این باره نوشت که این اقدام در راستای تعهدات امارات به اجرای قطعنامه تحریم شورای امنیت ملل متحد علیه ایران انجام شده است .

این اقدام در حالی صورت می گیرد که در ژوئن امسال نیز بانک مرکزی امارات با صدور بخشنامه ای به بانک ها و موسسات مالی این کشور از آنها خواسته بود که از دادوستد با 41 بانک یا موسسه مالی و اعتباری ایرانی به دلیل آنکه نام آنها در لیست سیاه تحریم های شورای امنیت قرار گرفته است ، خودداری کنند .

دولت امارات همچنین پیش از این 40 شرکت اماراتی و غیر اماراتی مستقر در دبی را به دلیل آنچه که نقض تحریم های مالی و بانکی علیه ایران خوانده بود ، تعطیل کرده است .

الخلیج می نویسد که بانک مرکزی امارات از بانک های این کشور خواسته تا علاوه بر ارسال اطلاعات راجع به اعتبارات بانک ها و موسسات مالی ایرانی به این بانک ، گزارشی از میزان خسارات وارده به خودشان در صورت اعمال تحریم های مالی و بانکی علیه ایران را نیزدر اختیار بانک مرکزی امارات قرار دهند .

امارات یکی از مهم ترین پایانه های صادرات مجدد کالا به ایران محسوب می شود و صدها شرکت و موسسه مالی و بانکی ایرانی در این کشور و به ویژه در دبی مشغول تجارت هستند .

الخلیج به نقل از یک منبع بانکی امارات که نخواسته نامی از او برده شود می نویسد : " پس از بخشنامه اخیر بانک مرکزی امارات به بانک های اماراتی درباره متوقف کردن دادوستد با برخی بانک ها و موسسات مالی تحت تحریم ایران، در بخشنامه جدید ، بانک مرکزی از آنها خواسته تا هر گونه گشایش اعتبار بانک ها و موسسات مالی ایرانی در این بانک ها به هدف معامله تجاری با امارات را به این بانک گزارش دهند ".

این منبع مطلع به این روزنامه اماراتی گفت : " بانک های اماراتی پس از اجابت به بخشنامه ماه آگوست بانک مرکزی درباره معرفی تمامی کانال های ارتباط مالی با بانک ها و موسسات مالی ایرانی ، حالا منتظر بخشنامه و دستور العمل های جدید بانک مرکزی امارات برای ماه سپتامبر هستند .

هنوز 51 بانک و موسسه مالی اماراتی به جز 41 موسسه مالی و بانک ایرانی که نامشان در لیست تحریم ماه ژوئن دولت امارات آمده بود ، دادوستد مالی با سایر بانک ها و موسسات مالی ایرانی را متوقف نکرده اند وفقط بانک مرکزی امارات از آنها خواسته تا اطلاعات راجع به دادوستد خود با بانک ها و موسسات مالی ایرانی را در اختیار بانک مادر این کشور قرار دهند .


شیرهای سنگی خوزستان در معرض نابودی

خبرگزاری مهر: خوزستان اگرچه موزه روباز شیرهای سنگی تاریخی ایران نامیده می‌شود اما کم توجهی به ساماندهی این آثار تاریخی شیرهای سنگی را در مسیری قرار داده که انتهای آن به نابودی آثار و حذف از تاریخ میراثی این سرزمین می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، انسانها اعتقاد دارند که هر حیوانی مظهر یک خوی و خصلت است، به همین دلیل معتقدند که اسب مظهر نجابت، گاو مظهر فراوانی، سگ مظهر وفاداری و روباه مظهر مکر و شیر مظهر صلابت و قدرت است.

شاید به همین دلیل است که از روزگار باستان برای پاسداشت افراد رشید، مقتدر و محبوب، از سنگ سخت، پیکری از شیر می‌تراشیدند و بر مزار فردی که جانش را در راه آرمانهای بشری داده است، قرار می‌دادند.

از این رو از شمال شرقی استان خوزستان گرفته تا شمال غربی، شرق و غرب این استان در عمده قبرستانها شیر سنگی نصب شده حتی نصب شیر در دو میدان چهارشیر اهواز و میدان مرکزی شهر دهدز نیز دیده می‌شود.

به همین دلیل باید شیرهای سنگی خوزستان پس از شناسایی و شناسنامه دار شدن مورد محافظت قرار بگیرند زیرا خوزستان موزه روباز انواع شیرهای سنگی محسوب می‌شود که در بخش عمده‌ای از استان قابل مشاهده هستند.

امروزه در دشتهای ایران زمین هیچ شیر ایرانی نژادی غرش نمی‌کند. به گواه دوستداران حیات وحش، آخرین شیر از نژاد ایرانی که در فلات ایران دیده شده در دشتهای پیرامون شهر دزفول در استان خوزستان می‌زیسته و از آن روز تاکنون فقط اندکی بیش از 300 قلاده شیر ایرانی آن هم در کشور هندوستان به زندگی خود ادامه می‌دهند.

هرچند که از آن هنگام تاکنون در خوزستان صدای غرش فرمانروای جنگل و دشت شنیده نشده، ولی شیرهایی از سنگی برجای مانده از تاریخ در خوزستان وجود دارد که اگر به غرش کمک خواهی آنها رسیدگی نشود، فردا سرنوشتی بهتر از شیرایرانی نخواهند داشت.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان در این خصوص گفت: شیرهای سنگی که مردم قوم بختیاری‌ بر سر آرامگاه بزرگان ایل می‌گذارند یکی از نمونه‌های پایبندی به شیوه‌های کهن ایرانی در ارج نهادن به بزرگان است که بدون کم و کاستی از راه پر پیچ و خم تاریخ گذر کرده و تا امروز در زندگی و رسوم مردم بختیاری جایگاه خویش را استوار نگاه داشته است.

آماری از شیرهای سنگی وجود ندارد

مجتبی گهستونی اظهار داشت: افسوس انگیز است که بگوییم کسی نه از شمار شیرهای سنگی آگاهی دارد و نه تاکنون شیرهای سنگی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌اند و نه کسی می‌داند که به طور کامل این آثار تاریخی در چند نقطه از استان هنوز استوار هستند.

وی افزود: شیرهای سنگی که روزی روی مزار انسانها می‌نشستند امروز می‌روند تا آدمیان را با مزار خود تنها بگذارند چراکه قدیمی‌ترین آنها هر روز در گوشه‌ای از این سرزمین یا به سرقت می‌روند و یا با تخریب مواجه می‌شوند و هر چند سازمان میراث فرهنگی با چالش شناسنامه‌دار کردن این شیرها برای ممانعت از تخریب آنها روبه‌ روست اما حل این چالش نخستین گام برای پاسداشت و حتی بهره ‌برداری از این آثار تاریخی در صنعت گردشگری به شمار می‌رود.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: از گذشته‌های بسیار دور تاکنون شیرهای سنگی، یکی از نمادهای مهم فرهنگی مردم زاگرس میانی و زاگرس غربی بوده‌ اند. فراوانی این شیرها در این مناطق از اهمیت آنها در نگاه مردمان کاسته و ما روز به روز زخمهای بیشتر و بیشتری را بر بدن این شیرها می‌بینیم.

گهستونی عنوان کرد: شیرهای سنگی به جز در خوزستان در استانهای لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری نیز دیده می‌شوند ولی تراکم شیرهای سنگی در بعضی مناطق خوزستان به قدری است که گویی پهلوانان و جوانمردان در مقابل شما نشسته‌اند تا شکوه و اقتدارشان را به رخ بکشند.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: هرچند که از شمار شیرهای سنگی و مناطقی که در آنها شیر سنگی وجود دارد آماری رسمی در دست نیست ولی شکی در کاهش سریع شمار این آثار تاریخی بی‌همتا وجود ندارد.

وی یکی از دلایل مهم کاهش شمار شیرهای سنگی را آبگیری سدهاست دانست و افزود: سدهایی که هرکدام هنگام آبگیری گله گله شیرهای سنگی را غرق می‌کنند و در این خصوص باید گفت پس از به زیر آب رفتن تعداد زیادی محوطه و بنا بر اثر آبگیری سد "کارون 3" در سال 1383، امسال با آبگیری سد گتوند، شیرهای سنگی منطقه "آب ماهیک" در شهرستان لالی به زیر آب خواهند رفت.

گهستونی افزود: در گورستان بارانگرد که میان باغملک و ایذه واقع شده چند شیر سنگی وجود دارد که تعدادی از آنها به دلیل حفاریهای غیرمجاز از جا کنده و شکسته شده‌اند.

وی اضافه کرد: در آخرین بازدید خود از قبرستان شهسوار ایذه که در فهرست آثار ملی (به واسطه وجود سنگ نگاره شاه یا امیر ایلامی که در مقابل او پنج نفر ایستاده‌اند) به ثبت رسیده و از تعداد زیادی شیرهای سنگی برخوردار است متوجه تخریب بیش از پیش شیرهای سنگی و احیانا سرقت آنها شدم.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: از تعداد شیرهای سنگی و مناطقی که در آن شیر سنگی وجود دارد آماری در دست نیست بنابراین به دلیل جلوگیری از تخریب و سرقت شیرها باید شیرهای سنگی خوزستان شناسایی، شناسنامه دار و سپس مراقبت شوند.

گهستونی افزود: در حال حاضر در قبرستانهای کهباد (شهسوار) و ترشک ایذه و بابا زاهد قلعه خواجه‌اندیکا تراکم شیرهای سنگی فراوان است و البته بخش قابل توجهی از آنها آسیب جدی دیده‌اند همچنین دو شیر عظیم سنگی روستاهای آب ماهیک و تنبل پس از آبگیری سد گتوند به زیر آب خواهند رفت که درباره نجات بخشی آنها تاکنون اطلاع رسانی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: ظاهرا امروزه دیگر پهلوانی یافت نمی‌شود تا بر خانه ابدی او شیر سنگی بسازند و نصب کنند اما بعضی از ایران‌ دوستان و افرادی که به باورهای قومی و ملی اعتقاد دارند پس از فوتشان شیر سنگی نصب می‌کنند که نمونه این اقدام را در قبرستانهای رهدار (بنه وار)، چهار بیشه مسجد سلیمان، مقام صاحب شوشتر و منجنیق باغملک می‌توان دید.

یک باستان شناس خوزستانی نیز با اشاره به اینکه شیر به جهت خصوصیات کم نظیرش، جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ تصویری و شفاهی اقوام دارد به خبرنگار مهر در اهواز گفت: شیر در نگار کنده‌های صخره ای، تندیسهای متنوع و سکه‌های رایج ادوار تاریخی و بافته‌های عشایر دارای معانی نمادین بوده است.

ایوب سلطانی افزود: اما بختیاریها با اقتباس از اصل منشا این فلسفه، شیر را به عنوان نماد خود پذیرفته و ارائه کرده‌اند و در نقوش تخت جمشید جامها و الواح ساسانی و قالیهای شکارگاهی همه جا شیر در جدال با دلاوران نقش بسته است. حجاری و نقشینه‌های مزین به شیر نشانه ذوق، فکر و احساس این قوم به هنر است که بدون پیرایه و در نهایت سادگی و شیوایی متجلی شده او بر طبیعت و اندیشه جمعی استوار است.

این عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی مسجدسلیمان در اندیکا بیان داشت: مردمان با تکیه بر همین واقع نگری و ساده زیستی با رها کردن این سنبل از قید و بند نمادهای درباری سلطنتی و مکتبهای مصور توانستند این سنبل مقتدر را به عنوان نماد خود برگزینند، هنری که به طبیعت وابسته است و سادگی، وقار و خشونت را در هم می‌آمیزد بنابراین منشا شیرهای سنگی و بافته‌های منقش به شیر را می‌توان در همان سنت دیرین و باستانی جستجو کرد که بدین صورت در زمینه‌های دیگر در فرهنگ این قوم رسوخ کرده و به نحو اصالت مندی احیا شده است.

به هر حال شیرهای سنگی نمادی از تمدن این سرزمین است و محافظت از آنان به عنوان یک ضرورت باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.


صنايع نساجى ايران در معرض تعطيلى

انجمن صنايع نساجى ايران اعلام کرد که نياز ساليانه صنايع نساجى به پنبه حداقل ۱۵۰هزار تن برآورد مى‌شود و توليد سال جارى پنبه کشور به زحمت به ۶۵هزار تن خواهد رسيد.

حائرى گفت: عدم رغبت برخى کشورها نسبت به فروش پنبه در حجم‌هاى کوچک به ايران، همگى باعث بروز مشکلات بيشتر در صنايع ريسندگى پنبه‌اى کشور شده و به‌طور حتم تاثير خود را بر روى ساير رشته هاى نساجى نيز خواهد گذاشت.

وى افزود: با توجه به آغاز برداشت پنبه از مزارع داخل کشور و با وجود تعيين نرخ تضمينى هفت هزارو ۵۰۰ريال براى هر کيلو، اين محصول به قيمت‌هايى بيش از ۹هزار ريال خريد و فروش و افزايش قيمت پنبه محلوج تا هر کيلو ۲۵هزار ريال خواهد شد و بايد انتظار تعطيلى برخى ديگر از کارخانه هاى نساجى را کشيد.


تضرر 700 بنگاه اقتصادی از هدفمندی یارانه ها

سایت فرارو: روزنامه تهران امروز بخش عمده‌ای از صفحه رویی را به جدیدترین جزئیات منتشره از هدفمندسازی یارانه‌ها اختصاص داده و در زیرتیتر‌های خود نوشته است: «یارانه نقدی از اول مهرماه به حساب‌ سرپرست خانوارها واریز می‌شود»، «بهای آب ثابت می‌ماند، بهای برق، بنزین، نفت و گاز افزایش می‌یابد».

گزارش این روزنامه از نشست خبری مدیرعامل سازمان هدفمندسازی حاکی از آن است که فردی غیر از محمدرضا فرزین برای اعلام موضع راجع به این طرح مسئول شده است تا وی اعلام نماید: «اثرات اجرای قانون در خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی به گونه‌ای تحلیل شده که افزایش تورم و رکود اقتصادی را در پی نداشته باشد».

مرادی هم‌چنین گفته است: «700 بنگاه اقتصادی از قبال اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دچار زیان می‌شوند، بسته‌های حمایتی برای این بنگاهها در نظر گرفته شده تا با استفاده از 30 درصد منابع حاصل که به بنگاه‌ها باز می‌گردد این ضرر جبران شود». مرادی تاکید کرده است که خوشه‌بندی در حال حاضر از دستور کار دولت خارج شده است.


  24هزار تومان یارانه هر نفر

خبرگزاری مهر: بررسی جدیدترین برآوردها نشان می‌دهد که میزان ماهیانه یارانه نقدی هر یک از اقشار آسیب پذیر حدود 44 هزار تومان و سایر اقشار جامعه حدود 24 هزار تومان خواهد بود.

براساس دستور دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری یارانه نقدی از اول مهرماه امسال یعنی پنجشنبه هفته جاری به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.

برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد دولت در مرحله اول به حدود 61 میلیون ایرانی یارانه نقدی پرداخت خواهد شد، البته دولت قصد دارد یارانه نقدی را به حساب سرپرست خانوار واریز کند.

براساس قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، 50 درصد از درآمد حاصل از اصلاح قیمت حاملهای انرژی به مردم ( به صورت یارانه نقدی و غیر نقدی)، 30 درصد به تولیدکنندگان و 20 درصد به دولت به منظور جبران آثار آن بر اعتبارات هزینه ای و تملک داراییهای سرمایه ای اختصاص می‌یابد.

برهمین اساس، اگر 50 درصد ا


نزول دانشگاه تهران در رتبه بندی QS

خبرگزاری مهر: پایگاه رتبه بندی دانشگاههای جهان QS با تکمیل لیست برترین دانشگاههای دنیا علاوه بر افزودن نام صدها دانشگاه به لیست 200 تایی پیشین خود نام دو دانشگاه ایران را نیز به انتهای لیست اضافه کرد که جایگاه دانشگاه تهران حاکی از نزول این دانشگاه است.

پایگاه رتبه بندی QS لیست 200 دانشگاه برتر جهان را که به تازگی منتشر کرده بود تکمیل کرد و با افزدن رتبه های 201 تا بالاتر از 500 نام دانشگاههای بیشتری را در رتبه بندی جهانی خود گنجاند. در لیست تکمیل شده می توان نام کشورمان را نیز مشاهده کنیم که عدم حضورش در رتبه بندیهای اخیر قابل تامل بود.

در لیست جدید دانشگاه های جهان از رتبه 400 به بعد گروه بندی شده اند و رتبه مشخصی ندارند. این گروه بندی در سال گذشته رتبه 401 تا 500 و سپس رتبه های 500 به بالا را نمایش می دادند اما در سال جاری گروه ها به رتبه های 401 تا 450، 451 تا 500 و سپس از 500 تا 550، از 550 تا 600 و سپس رتبه های بالاتر از 600 دسته بندی شده اند.

دانشگاه تهران که سال گذشته در این رتبه بندی جهانی رتبه 368 را به دست آورده بود در رتبه بندی سال 2010 پایگاه QS در میان دانشگاههای گروه 401 تا 450 قرار گرفته و امتیاز کلی آن 25.91 ذکر شده است.

این دانشگاه در موضوعات مهندسی و آی-تی 178 امتیاز، در علوم زیستی و زیست پزشکی 257 امتیاز و در علوم طبیعی 290 امتیاز به دست آورده است. این در حالی است که امتیازهای این دانشگاه در موضوعات مشابه در سال 2009 به ترتیب 112، 298 و 183 بوده است.

همچنین دانشگاه صنعتی شریف که در سال 2009 در گروه رتبه های 501 تا 600 قرار گرفته بود در رتبه بندی جدید QS در میان دانشگاه های رتبه 501 تا 550 رتبه بندی شده و امتیاز کلی آن 20.42 است.

امتیاز این دانشگاه در بخش موضوعی به مهندسی و آی-تی تعلق دارد که این امتیاز در سال گذشته 145 بوده و در سال 2010 به 183 افزایش پیدا کرده است.


آينده خودكفايی صنايع با قطع حمايت‌های دولت

گزارش تهران‌امروز از اثرات اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها بر صنايع

گروه اقتصادي- آرزو تركتاز: اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها گر چه تا كنون توسط سهامداران و مديران شركت‌ها، جدي گرفته نشده است، اما از آنجا كه به گفته احمدي‌نژاد،رئيس‌جمهوري،اين طرح به‌طور حتم از ابتداي مهر اجرايي خواهد شد،بورس تهران با تحولي شگرف درنيمه دوم سال مواجه مي‌شود. به اعتقاد كارشناسان،طرح تحول اقتصادي به نوعي يك انقلاب اقتصادي در كشور ايجاد خواهد كرد و با اجراي اين طرح پارامترهاي اقتصادي و تعاريفي چون مفهوم كارتغيير مي‌كند.

تا پيش از اين،كارشناسان پيش بيني مي‌كردند كه با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها آن دسته از صنايعي كه انرژي بر هستند تاثير بيشتري ببينند، صنايعي چون فولاد و سيمان كه مصرف انرژي اين صنايع نسبت به ديگر صنايع بسيار بيشتر است،اما با اجراي اين طرح كه همراه با آن جزئيات هم شفاف تر شده است، ميزان تاثيرپذيري صنايع ازاجراي اين طرح نيزرو به افزايش است. فعالان بازار سرمايه بر اين باورند كه همزماني اجراي طرح تحول اقتصادي با تحريم‌ها عليه ايران،صنايع كشوررا با تحولي عظيم روبه‌رو مي‌كند.مانور خودكفايي صنايع با قطع حمايت‌هاي دولت در حالي قرار است در شش ماهه دوم سال صورت گيرد كه با توجه به برخي محدوديت‌ها كه ناشي از تحريم‌ها عليه كشور است،اين مانور به شكل جدي تري از سوي صنايع دنبال مي‌شود. به اعتقاد كارشناسان گر چه اين شرايط ممكن است بر روح صنايع آسيب وارد كند اما اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها كه آن را جراحي اقتصاد نيز مي‌نامند،در طولاني مدت به نفع صنايع بوده و اقتصاد كشور را از شكلي كاملا دولتي به اقتصادي خودكفا و بدون وابستگي تبديل مي‌كند. حميد رضا اميريان،كارشناس بازار سرمايه در اين باره به تهران‌امروز گفت:تا كنون برآوردي از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها صورت نگرفته است و به عبارتي اثرات اجراي اين طرح غير قابل پيش بيني است اما آنچه مسلم است،تغييراتي است كه پس ازاجراي آن، دروضعيت سودآوري صنايع ديده مي‌شود.

شاخصي براي شاخص بودن

وي در ادامه افزود:با توجه به نوع طراحي دوباره شاخص بورس،پس از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها شاهد ريزش شاخص نخواهيم بود،چرا كه شاخص بورس قابليت برگشت پذيري را از دست داده است و در حقيقت شاخصي است براي شاخص بودن،اما در خصوص صنايع كشور و آن دسته از صنايعي كه در بورس حضور دارند،امكان بررسي تاثير هدفمندي بركل صنعت وجودندارد و تك تك شركت‌ها را بايد به تفكيك بررسي كرد.

اما اين شرايط در حالي قابل رخ دادن است كه اصل 44 قانون اساسي طبق پيش بيني‌ها پيش رفته و شركت‌هاي دولتي به بخش خصوصي واگذار شوند تا با اين روش تحريم‌ها را اثري نداشته باشد.

تاكيد اجراي دقيق اصل 44 به رئيس‌جمهور به‌عنوان راهكار مقابله با تحريم‌ها

رئيس كميسيون اصل 44 مجلس گفت: به رئيس‌جمهور اعلام كرديم بهترين روش براي مقابله با تحريم‌ها اجراي دقيق اصل 44 و واگذاري شركت‌هايي چون ايران خودرو و سايپاست.

فولادگر در برابر اين نكته كه «درصورت عدم واگذاري اين دو بلوك، شركت‌هاي ايران خودرو و سايپا به دليل دولتي باقي ماندن مشمول تحريم مي‌شوند» در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: دقيقا. ما اين موضوع را در جلسه‌اي كه با رئيس‌جمهور داشتيم مطرح و اعلام كرديم چنين شركت‌هايي در قالب بخش خصوصي مي‌توانند قراردادهايي را داشته باشند،از طرف ديگر يكي از بحث‌هاي اساسي ما اين است كه بهترين روش براي مقابله با تحريم‌ها اجراي دقيق اصل 44 و واگذاري شركت‌هايي چون ايران خودرو و سايپاست. حميدرضا فولادگر،در رابطه با آخرين وضعيت پيگيري تعيين تكليف معامله دو بلوك 18 درصدي ايران خودرو و سايپا اظهار داشت: در حالي معامله ايران خودرو به دليل عدم ارائه به موقع اسناد و مدارك از سوي سرمايه‌گذاري صنعت و معدن و معامله سايپا ناشي از پرداخت وجه نقد معامله و اعتراض تعاوني كاركنان سايپا در مورد معامله اين بلوك به قيمت هر سهم 495 تومان قطعي نشد كه نظر كميسيون‌هاي اصل 44 و صنايع مجلس امكان حل مشكل معامله ايران خودرو بود. وي ادامه داد: در اين رابطه مذاكرات و پيگيري‌هايي هم با مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان‌هاي بورس و خصوصي سازي انجام شده تا به نوعي مشكل معامله ايران خودرو برطرف شود، چرا كه به اعتقاد ما اين معامله مي‌تواند در سطح شوراي عالي بورس يا هيات داوري برطرف شود ولي با توجه به عدم اقدام خاصي از سوي خريدار بلوك سايپا، به نظر مي‌رسد اين بلوك يا بايد دوباره به مزايده گذاشته شود يا اينكه راه ديگري براي آن درنظر گرفته شود.


دو روز تابستانی در همدان

بابک مغازه ای دبیرکل انجمن ایران شناسی کهن دژ و فعال فرهنگی و اجتماعی در همدان

اگر در روزهاي پاياني تابستان قصد سفر داريد پيشنهاد مي کنم مقصدتان را استان همدان قرار دهيد تا پس از گرماي سه ماهه از تغيير آب و هوا وخنکي دلپذير لذت ببريدو جاذبه هاي گردشگري اين استان را هم ديده باشيد اما چون ما ايراني ها اهل کتاب و کتاب خواني نيستيم پيشنهاد عبث نمي کنم و نمي گويم پيش از حرکت در مورد تاريخ همدان و روزگار مادها , اشکانيان و سلجوقيان کتابي بخوانيد و يا در اينترنت دنبال وضعيت جغرافياي طبيعي و يا پوشش گياهي و گونه هاي جانوري همدان بگرديد پس از آنجا که معمولا اولين گزينه اي که به ذهن هر گردشگري که به همدان سفر مي کند غار عليصدر است از آنجا شروع مي کنم براي رفتن به غار از چهار جهت مي توان حرکت کرد تهران , زنجان , کردستان و همدان اما بايد طوري حرکت کنيد که طلوع آفتاب را از پشت کوه هاي ((ساري قيه)) ببينيد وگرنه تمام روز را بايد در صف دريافت بليت هدر دهيد , پس از بازديد و قايق سواري مي توانيد از غار خارج شويد و سري به بازارچه بزنيد و از روستاي عليصدر ديدن کنيد و آماده شويد براي رفتن به همدان اگر اهل غار نوردي باشيد و وسايل کوه همراه داشته باشيد در مسير بازگشت در 6کيلومتري جنوب غار مي توانيد به غار روستاي سراب هم برويد که سه چهار ساعتي وقت مي خواهد پس از سراب و گل تپه از کنار کوه سوباشي (که غار سوباشي هم در اين کوه قرار دارد ) اگر به سمت راست 500 متر جاده خاکي را پشت سر بگذاريد به درياچه کوچک سوباشي مي رسيد که با آبي زلال چشمه اي گوارا رهگذران را به آرامش دعوت مي کند پس از استراحت و نوشيدن استکاني چاي باروبنديل را ببنديد و 30کيلومتري به طرف همدان برانيد به يک چهارراه مي رسيد سمت چپ را انتخاب کنيد کمي بعد به مرکز سفال ايران لاله جين مي رسيد تا دير نشده و بازار کاملا از سفال هاي بي کيفيت چيني (که مدتي است اين هنر ايراني را زمينگير کرده)اشباع نشده چند يادگاري از آخرين سفال هاي ايراني تهيه کنيد و سري به کارگاه هاي خاموش شهر بزنيد سعي کنيد به اعصابتان مسلط شويد بايد با اين مسائل بيشتر کنار بياييم و عادت کنيم تا شب نشده برگرديد به طرف همدان و محل اقامتتان را انتخاب کنيد هتل, مسافرخانه و يا مهمانخانه معلمان البته چادر را پيشنهاد نمي کنم پس از جاگير شدن براي اينکه خستگي روزانه از تن تان خارج شود به ديدن آبشار و کتيبه هاي باستاني گنج نامه برويد و ساعتي را در آنجا قدم بزنيد و از هواي سالم کوه پايه الوند استفاده کنيد و شب را در اقامتگاه راحت بخوابيد کوه نوردان همداني دوست دارند طلوع آفتاب را از بالاي کوه الوند تماشا کنند و قبل از برآمدن آفتاب راهي کوه مي شوند از مسيرهاي مختلف که هر يک باشکوه تر از ديگري است قله الوند , قله کلاغ لان , قله کلاه قاضي , قله دايم برف و يخچال و براي صعود اين قله ها از دره هاي زيبايي مانند دره امامزاده کوه , چشمه فرشه , گنج نامه , تخت نادر و ميدان ميشان که با نصب تله کابين در حال نابودي است و از کساني که به زندگي علاقه مندند خواهش مي کنم سوار اين وسيله غير استاندارد نشوند اما اگر اهل کوه پيمايي نيستيد مي توانيد صبحانه را کنار شير سنگي صرف کنيد و از ديدن اين مجسمه هم بي نصيب نمانيد اگر 5 سال پيش به همدان مي آمديد پيشنهاد مي کردم سري به تپه تاريخي مصلا بزنيد و در پارک جنگلي مصلا صبحانه بخوريد تا از بالاي تپه زيبايي هاي شهر را با گنبدهاي خاکستري به تماشا بنشينيد اما امروز اين تپه و درختان کهنسالش به دست دشمنان محيط زيست و تاريخ اين سرزمين ويران شده است پس از ديدن شيرسنگي مي توانيد به چهارراه اميرکبير رفته و از برج قربان که از يادگاري هاي دوران سلجوقي در قرن هفتم و هشتم است ديدن کنيد و از بلوار مدني به سمت ميدان آرامگاه بوعلي سينا برويد يکي از ماندگارترين بناهاي معاصرايران يادگاري از هنرمندي بزرگ ((هوشنگ سيحون)) که عمرش دراز باد اما در کنار آرامگاه ابن سينا مردي از بزرگان مشروطه خفته است شاعر ملي عارف قزويني مي توانيد گلي نثار مزارش کنيد يا با زمزمه تصنيف از خون جوانان وطن او از موزه ابن سينا ديدن کنيد وقتي اين مکان را به خوبي تماشا کرديد به نزديک ترين محل ديدني يعني زيارتگاه استر و مردخاي برويد در ابتداي خيابان عباس آباد سمت راست کوچه اي به همين نام (استرومردخاي) اگر روز تعطيل نباشد مشکل پارکينگ خواهيد داشت و بهتر است مسير را پياده برويد چون در مرکز شهر همدان کمتر به پارکينگ برمي خوريد از همه مهم تر براي ورود به زيارتگاه استر مردان مجرد را بنا به دلايلي راه نمي دهند و بهتر است پيش از سفر به همدان فکري به حال تجرد خويش بکنند اين زيارتگاه متعلق به بانوي خشايارشا استر ملکه شوش و عموي ملکه مردخاي است که چندين بار تجديد بنا شده وآخرين بار قرن هفتم بوده است پس از پايان بازديد از است در امتداد همين کوچه که حرکت کنيد به حمام تاريخي قلعه مي رسيد اگر چه در اينجا نيز ميراث فرهنگي فداي گردشگري شده و اين بنا تبديل به قهوه خانه شده اما اين باعث نمي شود شما از ديدن يکي از بزرگ ترين حمام هاي عمومي ايران محروم شويد در ساعات مياني روز براي اينکه از گرما در امان باشيد مي توانيد به دانشکده کشاورزي رفته و از موزه تاريخ طبيعي همدان که بزرگ ترين و منحصر به فرد ترين در خاور ميانه است را ديدن کنيد تا هوا خنک تر شود و به تپه تاريخي هگمتانه در انتهاي خيابان اکباتان برويد در اين مرکز چندين مکان ديدني را همزمان مي توانيد ببينيد بقاياي شهر کهن هگمتانه موزه هگمتانه و دو کليساي قديمي مريم مقدس و گريگوري استپانوس همه در اين سايت جمع اند هنگام بازگشت نيز از بازار قديمي خريد کرده و پياده به طرف گنبدعلويان حرکت کنيد که در نزديکي ميدان عين القضات واقع است و از دوران سلجوقي برجاي مانده است از آنجا هم به آرامگاه عارف بزرگ باباطاهر همداني رفته از اين مکان ديدن کنيد اگر زمان بيشتري داريد مي توانيد از روستاي توريستي ورکانه , قلعه دختر , پل شکسته , قلعه اشتران و ده ها جاذبه ديگر ديدن کنيد.


منبع حکومتی: تخلیه اطلاعاتی زائران ایرانی در عراق

سایت حکومتی مشرق نزدیک به دولت احمدی نژاد: چندی است برخی از زائران ایرانی عتبات عالیات پس از بازگشت از عراق از سوی مأموران اطلاعاتی عراق و آمریکا مورد تخلیه اطلاعاتی قرار می‌گیرند.

زائران ایرانی که از طریق مرز زمینی مهران به عراق می رونددر برگشت اظهار می‌دارند که ضمن عکس‌برداری، اسکن چشم، انگشت‌نگاری و بازرسی‌های ویژه، مأموران اطلاعاتی عراق و آمریکا که تسلط خوبی به زبان فارسی نیز دارند از آنها بازجویی کرده و سؤالات خاصی درباره اوضاع سیاسی ایران، مباحث هسته‌ای، آثار تحریم‌ها بر زندگی مردم می پرسند.

به گفته برخی از این زائران یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که آیا طرفدار جنبش سبز هستید یا خیر؟

نکته قابل توجه در این بین پرس و جوی این افراد درباره قانون هدفمندکردن یارانه‌ها است. این ماموران همچنین از هموطنانمان پرسیده اند که آیا موافق طرح دولت احمدی‌نژاد درباره هدفمند کردن یارانه ها هستند یا خیر و اگر با اجرای این طرح اجناس و خدمات در ایران گران شد شما چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟!

به گفته زائران ایرانی برخی از سئوالات بصورت تستی و برخی نیز بصورت تشریحی بوده که باید حتما زائران ایرانی به همه آنها پاسخ دهند.

پیش از این نیز برخی رسانه ها از برخورد توهین آمیز و بازجویی ماموران عراقی و آمریکایی با زائران ایرانی خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش گفته می شود این بازجویی‌ها از زوّار ایرانی به صورت گزینشی بوده و افرادی که مورد سوال قرار می‌گیرند از قبل مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.


اعتراض زندانیان سیاسی و خانواده های آنها نسبت به ادامه سرکوب و محدودیتها

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانیان سیاسی بند 350 به ادامه قطع تماسهای تلفنی با خانواده های خود دست به اعتراض زدند. در طی روز های گذشته زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین نسبت به فشارهای و ایجاد محدودیهای غیر انسانی دست به اعتراض زدند و خواستار پایان دادن به قطع تلفنهای بند و برقرار شدند تماسهای تلفنی خود با خانواده هایشان شدند.در پی این اعتراضات عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران و یکی از عوامل سرکوب زندانیان سیاسی و مصطفی بزرگ نیا رئیس بند 350 که معروف به جلاد این بند می باشد در پاسخ به اعتراضات زندانیان سیاسی گفته اند:در صورت دادن تعهد کتبی هر کدام از زندانیان سیاسی مبنی بر عدم تماس با اعضای درجه دو خانواده و دوستان و اینکه تماسهای تلفنی در حضور وشنود پاسداربندها باشد تماسهای تلفنی برقرار خواهد شد. زندانیان سیاسی یک صدا با این طرح سرکوبگرانه ،غیر قانونی و غیر انسانی بازجویان وزارت اطلاعات ،عباس جعفری دولت آبادی داستان تهران ، صداقت رئیس زندان اوین و بزرگ نیا رئیس بند 350 معروف به جلاد این بند مخالفت کردند و خواستار برقراری بی قید و شرط و فوری تماسهای تلفنی شدند. از طرفی دیگر خانواده های زندانیان سیاسی طی نامه ای به عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نسبت به این طرح سرکوبگران و غیر قانونی و غیر انسانی جدید او اعتراض کردند و خواستار پایان دادن به این محدودیتها و برقراری بی قید و شرط و فوری تماسهای تلفنی زندانیان سیاسی شدند. تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی شهرستانی هستند . بدلیل قطع بودن تماسهای تلفنی ناچار هستند که هر هفته برای اطلاع یافتن از وضعیت عزیزانشان با طی مسافتهای طولانی و متحمل شدند هزینه های زیاد به زندان اوین مراجعه کنند. به تعدادی از زندانیان سیاسی که در آستانه آزادی هستند و طبق قوانین موجود آزادی مشروط شامل آنها می شود . علیرغم پیگیریها و دوندگی های طولانی مدت و طی مراحل بروکراسی آن، هنوز از آزادی آنها خوداری می کنند. تعدادی از زندانیان سیاسی که دچار نارحتیهای جسمی هستند و برای درمان مرخصی استعلاجی شامل آنها شده است. خانواده های آنها با سپردن وثیقه های سنگین وطی تمامی مراحل لازم برای آزادی عزیزانشان اقدام نموده اند ولی بازجویان وزارت اطلاعات ، صداقت و بزرگ نیا از آزادی آنها خوداری می کنند.خانواده های آنها هر شب به امید آزادی عزیزانشان در مقابل زندان اوین دست به تجمع می زنند. عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران خانواده هایی که برای پیگیری وضعیت عزیزانشان قصد ملاقات با او را دارند از پذیرفتن و پاسخ دادن به آنها سر باز می زند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، ایجاد شرایط جدید سرکوب و محدودیتها علیه زندانیان سیاسی توسط بازجویان وزارت اطلاعات ،دادستان تهران و زندانبانان را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران است.

29 شهریور 1389 برابر با 20 سپتامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


سخنان تند لاریجانی علیه احمدی نژاد و واکنش استاندار

خبرگزاری رسمی رژیم (ایرنا) گزارش داد، استاندار اصفهان در اعتراض به سخنان علی لاریجانی علیه احمدی نژاد در مورد جایگاه مجلس، جلسه سخنرانی وی را ترک کرد.

این خبر ساعتی بعد از روی سایت ایرنا برداشته شد.

http://irna.ir/NewsShow.aspx?NID=281133

استاندار اصفهان در اعتراض به سخنان تند لاریجانی عليه دولت و احمدی نژاد، جلسه سخنراني وي را ترك كرد!

علي لاريجاني كه عصر يكشنبه درمراسم بهره برداري از زيرگذرميدان امام علي (ع) درشهر اصفهان سخنراني مي كرد،در ارتباط با سخنان اخير محمود احمدي نژاد اظهارات تندي بيان كرد. براساس اين گزارش،'عليرضا ذاكر اصفهاني' و مديران ارشد استانداري كه در اين مراسم شركت كرده بودند،پس از مطرح شدن اين سخنان،دراعتراض به مطالب بيان شده عليه دولت و احمدی نژاد در ميان سخنان رييس مجلس، جلسه را ترك كردند. لاريجاني اين اظهارات را درارتباط با گفت و گوي رسانه اي اخير احمدی نژاد درباره جايگاه مجلس،بيان كرد.


امکان افزایش قیمت بنزین تا 800 تومان

ایسنا: قيمت بنزين آزاد به دليل مشخص نبودن زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، در مهر ماه نيز با همان قيمت 400 تومان عرضه مي‌شود.

رييس ستاد حمل ونقل و مديريت مصرف سوخت در مورد تغيير قيمت بنزين آزاد ‌گفت:‌ اين كه مشخصا چه تاريخي اين تغيير قيمت صورت مي‌گيرد، توسط دولت نهايي و اعلام مي‌شود، اما اگر تصميمي در اين زمينه گرفته شود، به مردم اعلام خواهد شد.

اين در حاليست كه استاندار تهران در سومين همايش بين المللي صنعت سي.ان.جي از عرضه بنزين به قيمت فوب خليج فارس در زمان اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها خبر داده است.

در اين ميان مشخص نشده است كه قيمت بنزين بر اساس قيمت پايه فوب خليج فارس محاسبه مي‌شود يا قيمت نهايي كه هزينه نگهداشت و حمل ونقل و ماليات بر ارزش افزوده را نيز شامل مي‌شود.

بر اساس آخرين آمار شركت ملي پالايش و پخش فراورده هاي نفتي ايران، قيمت پايه فوب خليج فارس در هفته گذشته 511 تومان و قيمت نهايي آن با مجموع هزينه ها و ماليات 819 تومان بود.

* * دو پيشنهاد بر سر راه بنزين

در حال حاضر دو راهكار در مورد تغيير قيمت بنزين با اجراي قانون هدفمند سازي يارانه‌ها مطرح است. راهكار نخست حذف يكباره سهميه ها و عرضه بنزين با قيمت 400 تومان كه در اين حالت بنزين تك نرخي مي‌شود و راهكار دوم، قيمت بنزين همچنان دو نرخي باقي خواهد ماند. در اين حالت سهميه 60 ليتري در ماه به هر خانوار - نه به هر خودرو - با قيمت 100 تومان و بنزين آزاد با قيمت 800 تومان عرضه خواهد شد.

در همين زمينه رويانيان اختصاص سهم بيشتر به سوخت در سبد خانوار را اشتباه دانسته و گفته كه حمل و نقل 12 درصد سبد خانوار را تشكيل مي‌دهد كه دو درصد از اين 12 درصد به طور مستقيم به سوخت مربوط مي‌شود و مابقي مرتبط با ساير مولفه‌هاي حمل و نقل است.

* * سرنوشت بنزين ذخيره شده مشخص نيست

از سوي ديگر به گفته رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور هنوز در خصوص بنزين ذخيره شده در كارت‌هاي مردم از ماه مهر به بعد تصميمي گرفته نشده است.

اين در حاليست كه مردم با نزديك شدن به زمان هدفمندسازي يارانه در ماه‌هاي گذشته، با مصرف بنزين آزاد سعي كرده‌اند بنزين سهميه‌اي خود را ذخيره كنند. بر همين اساس چيزي حدود يك ميليارد ليتر بنزين در كارت‌هاي سوخت ذخيره‌سازي شده است.

البته طبق اعلام، قرار است كه بنزين‌هاي باقي مانده به سهميه مهرماه نيز افزوده ‌شود، ولي همانطور كه گفته شد براي ماه‌هاي بعد از مهر هنوز تصميم‌گيري نشده است.

گفتي است، سهميه بنزين خودروها تا اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، همان 60 ليتر در ماه است كه به صورت ماهانه شارژ خواهد شد.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .