خبرهای برگزیده- یکشنبه بیست و هشتم آذر ١٣٨٩


 نيروهای پليس همزمان با حذف يارانه ها در خيابان های تهران مستقر شدند

گزارش های رسيده از ايران حاکی است که همزمان با آغاز حذف يارانه ها، نيروهای پليس در خيابان های تهران مستقر شده اند و تا شب گذشته، صف های طولانی در مقابل پمپ بنزين ها تشکيل شده بود.

به نوشته خبرگزاری آسوشيتدپرس، گروه های متعدد پليس در مناطق اصلی تهران مستقر شده اند و آنگونه که وبسايت «کلمه»، نزديک به مير حسين موسوی، اعلام کرده است، اين نيروها همراه با ماموران لباس شخصی در کنار پمپ بنزين ها حضور پررنگی دارند.

دولت محمود احمدی نژاد نگران است که افزايش قيمت بنزين مانند سال ۱۳۸۶، به ناآرامی ها در پايتخت دامن بزند. در اين سال، معترضان خشمگين در واکنش به سهميه بندی بنزين چندين پمپ بنزين را به آتش کشيدند.

آماده باش پليس مبارزه با جرايم اقتصادی و قاچاق کالا 

حسين ساجدی نيا، فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ، روز دوشنبه از آماده باش صد در صد پليس مبارزه با جرايم اقتصادی و قاچاق کالا خبر داد و گفت: از زمان اجرای قانون هدفمندی يارانه ها تاکنون هيچ مشکل خاصی در تهران رخ نداده است.

به گزارش خبرگزاری « مهر»، وی افزود: پليس با آمادگی کامل به استقبال اجرای اين قانون رفته است و برهمين اساس هيچ مشکلی رخ نخواهد داد.

قيمت بنزين آزاد به ليترى۷۰۰ تومان افزايش يافت

طبق اطلاعيه ستاد هدفمند كردن يارانه ها از بامداد امروز (يكشنبه) قيمت بنزين سهميه اى در ايران به ليترى ۴۰۰ تومان و بنزين آزاد به ليترى ۷۰۰ تومان افزايش يافت. در راستاى اجراى قانون هدفمندكردن يارانه ها، بهاى ديگر حامل هاى انرژى از جمله برق، گاز، ‌گازوئيل و گاز خودرو نيز از امروز افزايش يافته است. قانون هدفمندكردن يارانه ها قرار بود از ابتداى سال جارى اجرا شود.

حذف یارانه ها؛ مانور نیروهای رژیم در مناطق کردنشین

خبرگزاری هرانا - امروز همزمان با هدفمندی یارانه ها نیروهای امنیتی – انتظامی در مناطق کردنشین اقدام به برگزاری مانور وحشت کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا)، از دقایق اولیه صبح امروز نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران به صورت کاروانهای نظامی در شهرهای کردستان و کرمانشاه اقدام به گشت زنی کرده و فضای کاملا ملیتاریزه را در این مناطق به وجود آوردند.

لازم به ذکر است این نیروها همچنان در حالت آماده باش به سر میبرند.

گزارشات مشابه حاکی است اقدامات مشابهی در سایر شهرهای از جمله تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و ... صورت گرفته است.


 زهرا رهنورد: مردم و آرمان های آزادی خواهانه آنان پيروز خواهد شد

زهرا رهنورد از چهره های شاخص جنبش سبز و همسر مير حسين موسوی، باانتقاد از برخوردهای خشن با معترضان و مخالفان در ماه های پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته گفت: قلدران شکست خواهند خورد و مردم و آرمان‌های آزادی‌خواهانه آنان پيروز خواهد شد.

به نوشته وبسايت « کلمه»، او در ديدار با خانواده محمد عزلتی مقدم، از نزديکان ميرحسين موسوی گفت: تمام خشونت‌های بخشی از حاکميت فعلی ناشی از ترسی است که از مردم و از آزادی خواهان دارد.

محمد عزلتی مقدم که از فرماندهان سپاه پاسداران در دوره جنگ عراق و ايران بوده است، يک ماه و نيم قبل در پی ديدار جمعی از فرماندهان سپاه با آقای موسوی، توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد.


 محمود احمدى نژاد، رئيس جمهور ايران، مذاكرات هسته اى اخير در ژنو را مثبت ارزيابى كرد.

احمدى نژاد شامگاه شنبه در گفت و گويى تلويزيونى افزود، وقت آن رسيده است كه قدرت هاى جهانى "سياست تقابل" خود در قبال ايران را به "سياست تعامل" تبديل كنند. ايران و كشورهاى عضو گروه پنج بعلاوه يك، پس از ۱۴ ماه وقفه، اخيرا دور جديد مذاكرات هسته اى را آغاز كردند. اين درحاليست كه به گزارش روزنامه آمريكايى وال استريت ژورنال، كشورهاى اروپايى و آمريكا به خاطر نااميدى از موفقيت آميز بودن اين مذاكرات هفته گذشته توافق كردند كه از ژانويه آينده (ماه آينده) تحريم هاى جديدى عليه ايران وضع كنند.


شهروند بهايی: کجای زندگی من، شما نشانی از رافت اسلامی می‌بینید؟

متن دفاعیات فرید روحانی، شهروند بهایی بازداشتی در روز عاشورا

کميته گزارشگران حقوق بشر - فريد روحانی، شهروند بهايی که در جريان وقايع پس از عاشورای سال گذشته بازداشت و روز ۲۰ آذر به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.

روحانی، ۱۳ دی‌ماه سال گذشته به همراه تعداد ديگری از شهروندان بهايی بازداشت؛ و نهم اسفند با توديع وثيقه، به‌‌طور موقت آزاد شد. وی ۱۰ روز نخست بازداشت خود را در زندان اوين گذراند و پس از آن به زندان رجايی‌شهر منتقل شده بود.

اتهامات اين شهروند بهايی «اقدام عليه امنيت ملی، توهين به مقدسات، تهيه خوراک تبليغاتی برای بيگانگان و برهم زدن نظم عمومی» عنوان شده است.

همچنين، محل کار فريد روحانی پس از آزادی وی، توسط اداره اماکن پلمب شد. به نظر می‌رسد اين اقدام «با دستور مستقيم وزارت اطلاعات» صورت گرفته باشد.

متن زیر، متن دفاعیات وی است که در روز دادگاه خوانده شد:

با سپاس و تشکر از محضر دادگاه که این فرصت را به من می دهید که آخرین دفاع خود را به شما ارائه نمایم. جناب قاضی من به دلیل اینکه در یک خانوادهء بهایی بزرگ شدم و خود نیز بهایی می‌باشم، از ابتدای دوران کودکی‌ام با مشکلات فراوانی روبرو بوده‌ام. در اوایل انقلاب بدلیل فشارهای روانی که بر بهائیان اعمال می‌شد برادر بزرگتر از من فوت کرد که بعدها مزار او را فرهنگ‌سرای اسلامی ساختند.

از ابتدای دوران مدرسه هر جا که می‌رفتیم یا ثبت نام نمی‌شدیم یا اگر ثبت نام هم می‌کردند یا از مدرسه اخراج می‌شدیم و یا مورد توهین و تحقیر از طرف معلمین قرآن و پرورشی قرار می‌گرفتیم. به سن تحصیلات دانشگاهی که رسیدیم ما را از ادامه تحصیل بدلیل بهایی بودن محروم نمودند. به دلیل اینکه علاقهء خاصی به وطن خود داشتم به شغل آزاد مشغول گشتم که در این راه هم مشکلات بسیار زیادی برایمان بوجود آوردند. در حال حاضر محل‌های کار بنده را تقریبا نزدیک به ۴ ماه است که غیر قانونی پلمب کرده‌اند.

تازه بعد از این‌همه گرفتاری و آزار و اذیت، این بار با مطلب جدیدی روبرو شدیم که همهء ما را شوکه کرد و آن هم مربوط به این جریاناتی است که ما را امروز بخاطرش محاکمه می‌کنید.

آقای قاضی خود شما بهتر از هر کسی می دانید که ما به دلیل مسائل اعتقادی خود ابدا در سیاست دخالت نمی‌کنیم. همچنین در پرونده‌ی من نیز کوچکترین مدرکی دال بر اینکه ما وارد سیاست شدیم وجود ندارد خود گواه این موضوع می‌باشید.

بنده را زمانی که دستگیر کردند به اوین و سپس در سلولهای انفرادی رجایی شهر حدود ۶۰ روز در بدترین شرایط و شکنجه در حالی که معتادین بقیه سلولها شبانه روز در حال فریاد زدن به دلیل کمبود داروی متادون بودند، نگهداری شدم.

آقای قاضی در تمام مراحل زندگی من صحبت از عدل و رافت اسلامی بوده حال یک سوال دارم، کجای زندگی من شما نشانی از رافت و عدل اسلامی می‌بینید؟ از روز اول بازداشتم تقاضای ملاقات با شما را کردم که بگویم حق بنده پایمال شده ولی متاسفانه صدایم به جایی نرسید.

ضمن رد کلیه‌ی اتهامات وارده‌ی مندرج در پرونده تقاضای برائت دارم.


 تشکیل صف‌های طولانی مقابل دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها

خبرگزاری مهر: در پی اعلام خبر مربوط به امکان برداشت یارانه‌های نقدی توسط افراد از حساب‌ها و رفع مسدودیت حسابهای یارانه‌های نقدی، بانک‌ها با مراجعات زیاد مردم برای برداشت مبالغ یارانه‌های نقدی مواجه شدند.

بنا به این گزارش، امروز مردم برای برداشت مبالغ یارانه‌های نقدی از حساب‌های خود در جلوی برخی دستگاه‌های خودپرداز صف کشیده‌اند. برخی از شعب بانک‌ها نیز به دلیل شلوغی ناشی از مراجعات از مردم درخواست می‌کردند که در خارج از شعبه نوبت را رعایت کنند.

در عین حال، برخی از افراد نیز به دلیل نداشتن کارت‌های بانکی و عدم توانایی در برداشت از دستگاه‌های خودپرداز به شعب بانک‌ها مراجعه کرده و خواستار دریافت یارانه‌های نقدی خود شدند.

افزایش قیمت بنزین؛ اعتصاب قایق های مسافربری بندرعباس-قشم

قایق های مسافربری بندرعباس-قشم در اعتراض به قیمت بنزین اعتصاب کردند و مسافرها سرگردان شدند.

الان از دوستی که برای ماموریت اداری میخواست از بندرعباس بره قشم خبر دار شدم قایق های مسافربری بخاطر بنزین اعتصاب کردن و تعداد زیادی مسافر سرگردون شدن! اگر ادامه پیدا کنه کار خیلی ها مختل میشه. روزانه تعداد زیادی مسافر مجبورن از همین تنها راه ارتباطی رفت و آمد کنن. کاش لااقل از اونها یاد می گرفتیم


تصویب قطع روابط دیپلماتیک با انگلستان در مجلس رژیم

ایسنا: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جلسه بعدازظهر امروز قطع کامل روابط دیپلماتیک با دولت انگلستان را تصویب کرد.

محمد کرمی‌راد گفت: طرح کاهش روابط جمهوری اسلامی ایران با دولت انگلستان با حضور مسئولان وزارتخانه‌های امور خارجه و وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌ها بررسی و مباحث مهمی طی سه ساعت و نیم مطرح شد.

وی افزود: در جلسه امروز پیشنیه و سوابق خصومت‌آمیز و دخالت‌های مستمر دولت انگلستان در امور داخلی ایران مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و هر یک از دستگاه‌ها نظرات کارشناسی خود را مطرح کردند. اعضای کمیسیون امنیت نیز با بیان مطالبات برحق ملت ایران، که مبتنی بر منافع ملی، مصلحت و حکمت است، و با توجه به اظهارت سخیف سفیر انگلیس، قطع رابطه با دولت انگلیس را به صورت قاطع مطرح کردند.

نماینده کرمانشاه تصریح کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی پس از اظهارات نمایندگان مجلس و دولت، طبق آئین نامه داخلی مجلس رای‌گیری کرده و اکثریت آرا قطع رابطه‌ی کامل با دولت انگلیس را خواستار شدند.

وی گفت: با نهایی شدن نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، طرح به زودی تقدیم هیات رییسه مجلس خواهد شد تا نحوه برخورد مجلس شورای اسلامی به رای نمایندگان گذاشته شود.

کرمی‌راد تصریح کرد: تصمیم امروز کمیسیون امنیت ملی پاسخی است به اظهارات مداخله جویانه دولت انگلستان در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران.

وی با کلیدی و مهم دانستن مسائل مطرح شده در جلسه امروز کمیسیون، گفت: همچنین در این جلسه « سابقه خصومت‌ها و دخالت‌های دولت انگلیس از دیرباز تاکنون»،« دخالت سفارت انگلستان در مسائل مربوط به فتنه»،« فعالیت‌های دولت انگلستان در راستای صدور قطعنامه علیه دولت جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل»،« اثبات دخالت دولت انگلیس در به شهادت رساندن اساتید و نخبگان ایرانی» ،« اظهارات مسئول سازمان امنیت انگلستان (MI6)» ، « نحوه تعامل دبیر شورای عالی امنیت ملی در مذاکرات هسته‌ای و مذاکرات آتی ، که قرار است در استانبول برگزار شود» در جلسه‌ی امروز مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، قطع یا حداکثر کاهش روابط دیپلماتیک و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با دولت انگلستان را مورد تاکید اجماع کمیسیون دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع به تفصیل در جلسه امروز مطرح و از ابعاد مختلف بررسی شد.

کرمی‌راد تصمیم‌گیری در خصوص ایرانیان ساکن در انگلستان در صورت قطع روابط دیپلماتیک ایران با دولت این کشور را وظیفه وزارت امور خارجه دانست و اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی به صورت کلان به موضوع پرداخت و تصمیم‌گیری درباره مسائل اجرایی از سوی مسئولان وزارت امور خارجه انجام می‌شود.


شش ماه حبس تعزیری برای فعال مدنی لرستان

خبرگزاری هرانا - در روزهای اخیر یونس رستمی اهل آبدانان از توابع استان لرستان، به‌جرم مسوولیت شاخه جوانان جبهه ملی شهرستان آبدانان به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش کردانه، یونس رستمی با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب لرستان مستقر در شهرستان آبدانان به اتهام عضویت و فعالیت در احزاب مخالف جمهوری اسلامی و فعالیت تبلیغی علیه نظام و فعالیت در جبهه ملی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

لازم به اشاره است یونس رستمی مسوول شاخه سازمان دانش‌آموختگان جبهه ملی ایران در شهرستان آبدانان، روز چهارشنبه ۱۹ خرداد توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت و به زندان ایلام انتقال داده شده بود.


کاخ هخامنشی چرخاب برازجان در معرض تخریب

خبرگزاری مهر: کاخ چرخاب که یکی از کاخهای زمستانی کوروش هخامنشی در شهرستان برازجان بوشهر بوده بعد از گذشت 38 سال از کشف آن به دلیل قرار گرفتن زیر آفتاب و باد و بارانهای جنوب کشور و همجواری با زمینهای کشاورزی در حریم این کاخ در معرض خطر آسیب دیدگی است.

کاخ هخامنشی چرخاب برازجان یا همان کاخ زمستانی داریوش اول هخامنشی سال 1351 در شهرستان برازجان در 15 کیلومتری شهر بوشهر کشف شد. این کاخ از جمله بناهای تاریخی و مفاخر ملی است که به عنوان الگوی پیشرفت معماری و حجاری هخامنشیان را در بدو تشکیل امپراطوری پس از پاسارگاد ساخته شده است.

کاخ برازجان کاخ ناقصی است که به فرمان کوروش با هدف گسترش قدرت او در حاشیه خلیج فارس ساخته شد اما هرگز مسکونی نشد و احتمالا با مرگ وی نیز ساخت آن متوقف شده است. کاوش‌های باستان‌شناسی و آثار به دست آمده در این کاخ، تداعی کننده پاسارگاد است.

محوطه چرخاب با تاریخی 2500 ساله متعلق به دوران هخامنشی است که بعد از ثبت در فهرست آثار ملی، سالها توسط اداره میراث فرهنگی بوشهر نگهداری می شد اما امروزه وضعیت حفاظت از این اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کمرنگ تر شده است.

همچنین بسیاری از عوامل محیطی در چند سال اخیر باعث تخریب تدریجی محوطه چرخاب شده است که زمانی با سنگهای سفید و سیاه ساخته شده بود. به گونه ای که سنگهای این محوطه تاریخی به دلیل قرار گرفتن در معرض باران و آفتاب ترک خورده است به طوری که در زمان بارش باران روی سنگها، آب باران به درون ترکها رفته و آرام آرام ترک را باز می کند و باعث می شود سنگها به مرور زمان تکه تکه شود. ترکهای ایجاد شده در این آثار تاریخی در سالهای اخیر بوجود آمده است بنابراین اگر از ترک بیشتر سنگها جلوگیری نشود، رفته رفته ترکها زیادتر می شود به همین دلیل کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی خواستار مرمت فوری این ترکها هستند.

شنیده ها حاکی از آن است که چندی پیش قرار بود تیم حفاظتی و مرمت پارسه برای انجام عملیات مرمت این محوطه تاریخی، عازم استان بوشهر شوند اما هنوز این اقدام انجام نشده است.

مدتها پیش سقفی روی تمام محوطه تاریخی چرخاب کار گذاشته شده بود تا از شدت تابش نور خورشید و آسیب باران به آثار تاریخی جلوگیری شود اما سال 85 همان سقف را هم برداشتند. سال گذشته نیز سقفهایی روی پایه ستونهای محوطه ساخته و کار گذاشته شد اما یک مشکل بزرگ داشت. این سقف در داخل گمانه ( ترانشه) قرار گرفته و در زمان باریدن باران آبهای دفعی را به داخل گمانه هدایت کرده و موجب انحراف آب به خارج نمی شود. در حالی که می بایست این سقف همه گمانه را به گونه ای بپوشاند که آب باران دفع شده و وارد گمانه نشود.

غیر از ایجاد ترک روی سنگهای قدیمی محوطه تاریخی کاخ چرخاب، مزارع تنباکو و نخلستان های قدیمی اطراف این محوطه تاریخی یکی دیگر از عوامل تخریب تدریجی کاخ است. به گونه ای که حریم درجه یک این محوطه فنس کشی شده و بیرون از آن زمینهای کشاورزی وسیعی وجود دارد که رطوبت آنها به استحکام بناها و آثار تاریخی به جا مانده از کاخ چرخاب صدمه می زند. این درحالی است که با احتمال وجود آثار تاریخی مدفون شده در زیر محوطه کاخ، رطوبت حاصل از زمینهای کشاورزی در نزدیکی این محوطه باعث فرسایش تدریجی آن آثار می شود.


صدور حکم سنگسار برای یک زن و مرد

خبرگزاری هرانا - حکم سنگسار دو متهم يک پرونده به اتهام زنای محصنه پس از اعلام نقص از سوی دیوان عالی کشور در شعبه هم ارز مجددا به سنگسار محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، دادگاه عمومی ارومیه طی هفته گذشته حکم سنگسار برای دو متهم به زنای محصنه محبوس در زندان ارومیه را مجددا صادر کرد.

"ولی جانفشانی" و"ساریه عبادی" پيش تر از سوی دادسرای عمومی شهر اروميه به اتهام زنای محصنه به سنگسار محکوم شده و این حکم از سوی شعبه 12 دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی تائید شده بود که پس از ارجاع به دیوان عالی کشور ابتدا مورد تائید و سپس با نقض پرونده به شعبه هم ارز ارجاع شده بود.

هر دو متهم این پرونده از سال 87 در زندان مرکزی اروميه به سر می برند،علاوه بر پروسه مبهم قضايی اين حکم در حالی مجددا صادر می شود که متهمان فاقد وکيل مدافع منتخب و امکان دفاع از خود را در هیچ یک از مراحل قضایی نداشته اند.

صدور احکام سنگسار در ايران يکی از موارد برجسته اعتراضی مدافعان حقوق بشر محسوب می شود که علاوه بر موضوع سلب حيات بسياری آن را نوعی شکنجه مرگ آور می خوانند.


سرانه درمان هر نفر در ايران کمتر از 10 هزار تومان

سرانه درمان هر نفر در ايران کمتر از 10 هزار تومان است کنترل بيماري رواني با 500 تومان افراد معروف و مشهور جامعه از ترس تيتر شدن به روانپزشک مراجعه نمي کنند

روزنامه مردمسالاری: با پيشرفت زندگي ماشيني، بيماري رواني نيز در جوامع رشد مي کند و هر کشوري در کنار مسايل سياسي و اقتصادي براي داشتن جامعه سالم بايد براي کنترل بيماري هاي رواني نيز برنامه ريزي کند. در نشست خبري همايش سلامت روان و رسانه با محوريت انگ زدايي در روانپزشکي دکتر مصطفي معين با اشاره به اينکه اختلالات رواني از شايع ترين و پرهزينه ترين بيماري ها در سطح جهاني است، گفت هر انسان 50 درصد در طول زندگي امکان دارد دچار اختلالات رواني شود. به گزارش ايلنا، اين همايش که با حضور رئيس انجمن علمي روانپزشکان ايران، رئيس کميته همايش هاي اين انجمن و دبير انجمن روانپزشکي ايران برگزار شد،معين بااشاره به اينکه از رسانه ها انتظار مي رود با گسترش اطلاعات در مورد بيماري هاي رواني برچسب غلطي را که بر ذهن مردم است را کمرنگ کنند. او با تاکيد بر اينکه 90 درصد اختلالات رواني قابل درمان است گفت: مسئله وجود برچسب بر روي افرادي که دچار بيماري هاي رواني هستند يک مسئله جهاني است اما 80 درصد افرادي که داراي مسائل رواني هستند در کشورهاي جهان سوم زندگي مي کنند که ايران هم جزو همين کشورها است که خوشبختانه در برخي از موارد در وضعيت بهتري قرار دارد. او با تاکيد بر اين آمار گفت: اما جالب به توجه است که گرچه کشورهاي جهان سوم جمعيت بزرگ تري را از بيماران رواني در خود دارند درست در همين کشورها براي اين بيماران برنامه ريزي نمي شود. او با اشاره به اينکه سازمان بهداشت جهاني در گزارش هاي خود آورده است که حداقل هزينه کنترل بيماري هاي رواني براي هر نفر نزديک به 500 تومان است و براي به دست آوردن اين عدد در زمينه پيشگيري بايد تا 10 برابر آن هزينه شود گفت: اين درحالي است که سرانه درمان در ايران براي هر نفر زير 10 هزار تومان است که تا 8 سال پيش هزينه روانپزشکي بر اين مبلغ صفر بود و با نامه نگاري هاي بسيار اين انجمن اکنون درصدي به آن اضافه شده است. رئيس کرسي يونسکو در ايران با اشاره به سرانه درمان در ايران گفت: در حالي در ايران سرانه درمان هر نفر زير10 هزار تومان در نظر گرفته شده است که در کشورهاي منطقه اين مبلغ ما بين 30 تا 40 دلار به ازاي هر نفر است و در کشورهاي پيشرفته براي هر نفر بيش از 100 دلار در نظر گرفته شده است که اميدواريم از سياست هاي دقيق وزارت بهداشت اين سرانه بهبود يابد. او با اشاره به برگزاري همايش سلامت روان و رسانه با محوريت انگ زدايي در روانپزشکي گفت: هدف اين است که دست کم با رسانه ها براي انگ زدايي به يک زبان مشترک برسيم تا بتوانيم به ارتقاي سلامت رواني جامعه خود کمک کنيم. در ادامه اين همايش دکتر جليلي رئيس پيشين انجمن روانپزشکان ايران، رئيس کميته همايش هاي اين انجمن و مشاور عالي انجمن علمي روانپزشکان ايران با اشاره به اينکه بهداشت رواني مسئله مهمي در هر کشور است گفت: با توجه به اينکه تعاريف، شناخت و درمان بيماري هاي رواني در قرن اخير تغييرات بسياري کرده است و با شناخت بيماري هاي رواني جديد مي توان گفت که در دنيا از هر 5 نفر يک نفر بيمار رواني شناخته مي شود. او ادامه داد: در 60 سال پيش تنها بيماري هايي که امروز به عنوان بيمار ي هاي رواني حاد مانند اسکيزوفرني بعنوان بيماري رواني شناخته مي شده است امروزه اختلالاتي مانند وسواس و اضطراب نيز بيماري رواني است اما بايد تاکيد کرد که درمان بيماري هاي رواني نيز تغيير يافته است و اکثر بيمارهاي رواني قابل درمان است و برخي از آنها که درمان نمي شود قابل کنترل است که بايد اين موضوع براي مردم طبيعي شود. او ادامه داد: ما در بيمار ي هاي يک زمان طلايي داريم که اگر بيمار در آن برهه به پزشک مراجعه کند بيماري او قابل درمان است اما در بيماري هاي رواني به علت انگي که در جامعه براي اين دسته از بيمارها وجود دارد بيماران بسيار دير اقدام مي کنند. او در پايان تاکيد کرد: ما در اين همايش مي خواهيم به جايي برسيم که بگوييم بيماري، بيماري است و اينکه چطور مي توانيم جامعه را از راه دانش و اطلاع رساني از تفکرات کنوني درباره بيماري رواني نجات دهيم. در ادامه اين همايش دکتر غلامرضا ميرسپاسي رئيس جديد انجمن روانپزشکان با اشاره به اينکه رسانه جزيي از جامعه است و متاسفانه تفکر انگ درباره بيماري هاي روانپزشکي در رسانه ها هم ديده مي شود گفت: تلاش ما بر اين است که بتوانيم بر اين همايش با برقراري ارتباط مثبت با رسانه ها اين تفکر را از طريق رسانه ها در جامعه تغيير دهيم. او ادامه داد: نگاه عمومي جامعه اين است که بيمار رواني داراي بيماري است که قابل درمان نيست درحالي که بيماري هاي رواني نيز همچون تمام بيماري ها قابل درمان و کنترل است. او در پايان تاکيد کرد: مسئله انگ و برتر درباره بيماري هاي رواني تنها در ايران نيست و اين مسئله اي جهاني است اما ما سعي مي کنيم در جامعه خودمان بيماران رواني را از ديگر بيماران جدا نکنيم. از سوي ديگر دبير انجمن علمي روانپزشکان ايران گفت: درصد نسبتا زيادي از افراد معروف و مشهور از قشرهاي مختلف در جامعه از ترس اينکه تيتر روزنامه ها بشوند جرات نمي کنند به روانپزشکان مراجعه کنند. به گزارش مهر، دکتر پرويز مظاهري افزود: اين قبيل افراد معروف که از هنرمندان و ورزشکاران و... هستند وقتي دچار مشکل شخصي و خانوادگي مي شوند جرات ندارند به روانپزشک مراجعه کنند.دليل مراجعه نکردن اين قبيل افراد به روانپزشک را ترس از انگ خوردن در رسانه ها عنوان کرد و گفت: هدف اين همايش انگ زدايي از افرادي است که دچار اختلالات رواني هستند.مظاهري با اشاره به تشکيل چهار کميته انگ زدايي، اخلاق، همايشها و رسانه براي برگزاري همايش سلامت روان و رسانه، افزود: تمامي اهالي رسانه و دست اندرکار خبر با حضور در اين همايش مي توانند به انگ زدايي بيماران روان در جامعه کمک کنند. وي از افسردگي به عنوان شايعترين اختلال رواني در جامعه نام برد و گفت: 8 درصد از 25 درصد بيماريهاي رواني مربوط به افسردگي است و پس از آن اضطراب با 5 تا 6 درصد رتبه بعدي را به خود اختصاص داده است. همچنين دکتر سيداحمد جليلي، مشاور عالي انجمن علمي روانپزشکان ايران در اين نشست خبري اظهار داشت: بيماريهاي رواني مانند بيماريهاي جسمي قابل درمان هستند و جنبه هاي جسماني آنها اثبات شده است. وي افزود: سرانه بهداشت و درمان در کشور 4 تا 5 هزار تومان براي هر نفر است که اين ميزان براي برخي از کشورهاي پيشرفته دنيا 300 تا 400 دلار و براي کشورهاي منطقه 20 تا 30 دلار است. وي با بيان اينکه 8 سال پيش بودجه وزارت بهداشت براي بهداشت روان صفر بود تصريح کرد: يکي از مشکلات موجود در بخش سلامت سرانه پايين است که وقتي بودجه به اين حقيري بسته مي شود نتيجه آن تعرفه غيرواقعي، خدمت غيرواقعي و هجوم بيماران به مراکز استانها است.

متأهل‌ ها بیشتر از مجردان در دام اعتیاد گرفتار می ‌شوند

خبرگزاری حکومتی فارس: مدیر کل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متأهل‌ها بیشتر از مجردان در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند و عدم رضایت از زندگی بعد از ازدواج از علل مهم این مسئله است.

حمیدرضا صرامی اظهار داشت: سیستم اعتیاد به دلیل سودآوری بالا و داشتن اهداف سیاسی که فلج کردن نسل‌ها را نشانه گرفته است به مراکز حیاتی اجتماعی یعنی خانواده‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها حمله می‌کند.

وی افزود: در رویکرد مقابله با این سیستم شوم، دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری باید به استقبال بروند و نباید منفعلانه عمل کنند لذا ما نیازمند استراتژی تهاجمی در برخوردها هستیم و باید از حوزه انفعال خارج شویم.

وی گفت: چشم‌انداز آینده نشان می‌دهد برای زوجین جوان که می‌خواهند فرزند داشته باشند باید مراکز و سازمان‌هایی برای مداخله‌های جدی‌تر وجود داشته باشد.

مدیر کل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: اگر مشاهده می‌کنیم گرایش متأهلان به اعتیاد بیشتر از مجردها است این چشم‌انداز می‌گوید باید برای متأهلان سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم.

وی اضافه کرد: تحقیقات نشان می‌دهد گرایش بیشتر متأهلان به مواد مخدر به علت عدم رضایت عاطفی، جنسی و اقتصادی است لذا معتادان متأهل بشتر از معتادان مجرد هستند.


فشار بر خانواده فعالين دانشجويي

در راستای فشار بر فعالین دانشجویی، اخیرا وزارت اطلاعات دور جدیدی از تهدید را بر علیه فعالین دانشجویی آغاز کرده است.

به گزارش دانشجونیوز، اداره اطلاعات شهرستان ایلام برای چندمین بار اقدام به تهدید خانواده فرشاد دوستی پور نموده است. مامورین داره اطلا عات در تماس تلفني با خانواده فرشاد دوستي پور ، ایشان را تهدید به بازداشت کرده اند. دوستی پور که پیش از این به دوسال حبس تعزیری محکوم شده بود، هم اکنون در کردستان عراق ساکن است و کماکان به فعالیت های رسانه ای اش ادامه می دهد که موجبات خشم دستگاه امنیتی را فراهم آورده است.

لازم به ذکر است که از شیوه های سیستم امنیتی برای ممانعت از فعا لیت فعالین سیاسی اعمال فشار به خانواده های آنان است.

ادامه بازداشت دو فعال دانشجویی دانشگاه هنــر

خبرگزاری هرانا - با گذشت بیش از ده روز از بازداشت تعدادی از دانشجویان دانشگاه هنر تهران که بعد از شرکت در مراسم روز دانشجوی امسال دستگیر شده بودند، گزارش منابع دانشجویی حاکی از آن است که به جز مجید صادقی، همگی آنان آزاد شدند و این فعال دانشجویی همچنان در زندان اوین به سر می برد.

بنا بر گفته یکی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هنر، وحید نصرتی، هومن جعفری، سوین شیوا، مجید صادقی، حجت صحرایی و سعیدی، دانشجویانی بودند که روز سه شنبه ١۶ آذر بعد از مراسم روز دانشجو توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. گزارش منابع خبری جرس همچنین خاطرنشان کرد احمد حسین خانی، از اعضای انجمن اسلامی آن دانشگاه نیز که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته دو بار بازداشت و به قید وثیقه آزاد بود، از دانشگاه هنر تهران اخراج شده است.

گفتنی است با وجود تهدیدات صورت گرفته از سوی نهادها و ارگانهای امنیتی - حکومتی مستقر در دانشگاهها جهت عدم برگزاری مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو، فعالان دانشجویی و دانشجویان دانشگاههای مختلف کشور، دست به برپایی تجمعات و مراسم اعتراضی زده و در چندین مورد مورد هجوم و ضرب وشتم توسط شبه نظامیان بسیج و بازداشت توسط لباس شخصی ها قرار گرفتند .

بنا به گزارش منابع خبری و دانشجویی، تعداد دانشجویان احضار، بازداشت و ناپدید شده بعد از مراسم روز دانشجوی امسال، بالغ بر ٧٠ تن می باشد.


تهدید بیست کشور آفریقایی به قطع رابطه با رژیم تهران

20 كشور آفریقایی در واكنش به عدم تحقق وعده های احمدی نژاد كه در سفر به این كشورها قول انجام آنها را داده بود، تهدید كرده اند كه سفارتخانه های خود را در تهران تعطیل خواهند كرد. ****

سایت آینده نیوز: در حالی كه مشاجرات در مورد شیوه بركناری متكی در محافل خبری و حتی در میان مردم هنوز ادامه دارد و افكار عمومی به نحوه بركناری و خارج از عرف منوچهر متكی واكنش نشان می دهند و آن را نوعی خلع سلاح كردن مامور اعزامی كشور و بی اعتبار كردن فرستاده رسمی جمهوری اسلامی در مقابل طرف خارجی قلمداد می كنند، اخبار رسیده حاكی از آن است كه مقامات سنگال نیز به این اقدام رئیس جمهور ایران واكنش نشان داده و خواهان عذرخواهی رسمی ایران از این كشور شده اند.

به گزارش «تابناك»، ظاهرا سفارت سنگال در تهران پیغام تهدید آمیزی به وزارت خارجه ارسال كرده و در آن خواهان عذرخواهی رسمی مقامات ایران از این حادثه شده اند.

بنابر این گزارش مقامات سنگال همچنین به این خواسته بسنده نكرده و تهدید كرده اند كه اگر به صورت رسمی از این كشور عذرخواهی نشود، سفارت خود را در تهران تعطیل خواهند كرد.

این در حالی است كه در چند روز گذشته برخی از سایت های خبری نیز گزارش هایی را منتشر كرده بودند؛ مبنی بر اینكه حدود 20 كشور آفریقایی در واكنش به عدم تحقق وعده های احمدی نژاد كه در سفر به این كشورها قول انجام آنها را داده بود، تهدید كرده اند كه سفارتخانه های خود را در تهران تعطیل خواهند كرد.

به نظر می رسد فارغ از موفق بودن یا نبودن متكی در زمان مسئولیتش ـ كه محل بحث است ـ نوع رفتار رئیس جمهور در بركناری وی، نه تنها واكنش هایی را در داخل بر انگیخته است و افكار عمومی داخلی این شیوه بركناری مامور در حال انجام ماموریت را نوعی بی اخلاقی و بی اعتبار جلوه دادن فرستادگان كشور تلقی می كنند، بلكه واكنش كشوری چون سنگال را نیز برانگیخته است تا جایی كه این كشور خود را آنقدر گستاخ می بیند كه ایران را تهدید به تعطیلی سفارتخانه خود در تهران و یا احیانا قطع رابطه با كشورمان می كند.

اینكه تصمیم یكی از مقامات در استفاده از نیرویی یا عدم استفاده از آن، به گونه ای صورت بگیرد كه از یك سو باعث بی اعتباری فرستادگان و دیپلمات های ایرانی در خارج از كشور گردد و از سویی دیگر كشور های مقابل را به گونه ای كند كه دخالت در امور داخلی ایران را به اذهان متبادر كند، از مواردی است كه نه تنها بی سابقه بوده، بلكه ممكن است فقط در شرایط فوق العاده در یك كشور اتفاق بیفتد.


فقر در کنار نفت؛ سه کلاس برای 500 دانش آموز در خوزستان

اهواز - خبرگزاری مهر: سه کلاس با امکانات نامناسب و فرسوده تمام داشته هایی است که مدرسه قلی پور در شهرک عشایری شهید قلی پور شوشتر برای 500 دانش آموز منطقه فراهم کرده است.

مدرسه قلی پور جایی همین نزدیکی است، کنار من و تو که بی دغدغه بارها و بارها از کنار مدرسه های بزرگ شهر گذر می کنیم بی آنکه بدانیم کودکانی برای رسیدن به آرزوهای دورشان چه معصومانه در برابر سیل ویرانگر محرومیت صبوری می کنند. همین نزدیکی است محرومیتی که کودکان عشایری سالهاست آن را تلفظ می کنند و با الفبای فقر و نداشتن ابتدایی ترین لوازم رفاهی آشنا هستند.

در هفت کیلومتری شوشتر در بیابانی از خاک و سنگ، تابلوی شهرک عشایری شهید قلی پور خودنمایی می کند. از ابتدای ورودی شهرک تا مدرسه شهید قلی پور خاکستری خاکستری است. اینجا خبری از امکانات رفاهی موجود در شهرها نیست. همه چیز آنقدر گویاست که نیازی نیست بپرسی و بشنوی... تا چشم کار می کند محرومیت است.

به مدرسه که می ‌رسی، ساختمان کوچکی با درب بزرگ رنگ و رو رفته ای چشم انداز مدرسه را برایت ترسیم می کند، مدرسه ای که تابلوی سر در آن حکایت از مدرسه راهنمایی دخترانه حضرت خدیجه دارد اما وقتی در باز می شود و وارد می شوی تابلوی دیگری با عنوان دبستان پسرانه شهید قلی پور تو را به حیرت می برد.

بوی مشمئز کننده سرویسهای بهداشتی خراب مدرسه در گوشه سمت چپ انتهای حیاط، آبخوریهای خراب، گرد و خاک زیاد حیاط و بی جان بودن مدرسه آنقدر به چشم می آید که از پا گذاشتن به مدرسه بیزارت می کند چه برسد به اینکه بمانی و بخوانی و زندگی کنی. دیوارها تخریب شده و کثیف هستند. روی نیمکتهای چوبی با یک عالم کنده کاری سه یا چهار دانش آموز می نشینند و به دهان معلم یا دست او که پیاپی مطالبی را روی تخته می نویسد، خیره می شوند. با وجود همه کاستیها اینجا دانش آموزانش شبها خواب معلم شدن می بینند و خود را روزی معلم کلاس دیگری می پندارند.

این مدرسه سه کلاسه با وجود همه این محدودیتها دارای 500 دانش آموز دختر و پسر در مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی است که به دلیل کمبود کلاس دانش آموزان آن در سه خانه استیجاری فاقد امکانات پخش شده اند.

معمولا در جامعه آموزشی ایران مدارس کپری را همه به عنوان پائین ترین سطح محیط آموزش مورد بررسی قرار می دهند در صورتیکه گاه یک مدرسه قدیمی خطر آفرین تر از یک مدرسه کپری است. مدرسه کپری در حقیقت نماد مدارسی است که در مناطق محروم با حداقلهای مصالح بومی ساخته می شود و سالیان سال است که در ماه های منتهی به سال قابل تحصیلی بودن یا نبودن آنها تیتر رسانه ها می شود اما شاید به جرات بتوان گفت محرومترین مدرسه ایران مدرسه ای است که محروم از دیده شدن باشد. وقتی هیچکس محرومیت یک مدرسه روستایی دور افتاده را نمی بیند امیدی هم به رفع محرومیت آن نیست.

فضای آموزشی تنها منحصر به کلاس نیست. همه مدرسه اتمسفر یادگیری است. در مدرسه ای که یادگیری محور است از در و دیوار مدرسه باید آموزش ببارد. تمام راهروها، دیوارها، وسائل موجود در فضا مثل بلندگو، لامپ، میکروفون، رنگ دیوار، مصالح ساختمانی، درخت و... منابع یادگیری هستند و می توانند تابلوهای آموزشی داشته باشند. اما اینجا خبری از هیچ نیست فقط کلاس است و میز و صندلیهای خاک خورده. این درحالی است که در جهان، فضاها و نیز برنامه های آموزشی تغییر زیادی کرده اند.

به عنوان مثال از هر فضایی در مدرسه برای آموزش دانش آموزان به بهترین وجه بهره برداری می شود. به طوری که فضای کلاسها و حتی حیاط مدرسه انباشته از وسائل و تصاویر کمک آموزشی است. بچه های امروزی دیگر محکوم نیستند ساعتها ثابت روی نیمکتها بنشینند بلکه در صندلیهای تک نفره ای می نشینند که سطح میز آنها برای استفاده از وسائل آزمایشگاهی و کمک آموزشی صاف است. با وجود این صندلیها معلمان می توانند متناسب با هر فعالیتی نحوه آرایش کلاس را تغییر دهند.

این درحالی است که اینجا دستشویی های تمیز،شیرهای درست آب و آبخوری مناسب، تنها آرزوی این کودکان است تا به داشتن مدرسه خوب افتخار کنند.

علی با چشمان درشتش اشاره می کنه به کلاسهای بدون درب مدرسه و می گوید: "کلاس ما در نداره، مهتابی داره اما مهتابیش روشن نمیشه، مدرسه ما فقط اسمش مدرسه است".

امیر کلاس پنجم است، با کیف بزرگش به نزدیک می دود و می گوید: "بگید که ما هیچی نداریم ما نه کولر گازی داریم نه وسایل ورزشی داریم نه حتی نیمکتهای سالم داریم، رضا از این نیمکت افتاد و سرش شکست، بگید ما اصلا از این مدرسه راضی نیستیم".

لیلا کلاس اول راهنمایی درس می خواند، با دوستاش از سمت خانه استیجاری که به عنوان مدرسه برای آنها اختصاص داده اند به طرف خانه می رود و می گوید: "خانم اجازه، ما در اتاقهای مردم، در خانه های کلنگی درس می خوانیم. ما دستشویی سالم نداریم، کلاسهامون کوچیک و نفس گیرند. زمستانها سرده و تابستانها هم گرم. ما یه مدرسه بزرگ می خوایم یه مدرسه که دستشویی سالم داشته باشد، آبخوری داشته باشد. آقامون گفته گرمارو تحمل کنید درس بخونید ولی ما اینجا دبیرستان هم نداریم که امید به درس خوندن داشته باشیم".

شهرک قلی پور با جمعیت بالای دو هزار و 300 نفر و بیش از سه هزار خانوار دبیرستان ندارد، دانش آموزانی که رویاهایشان ادامه تحصیل است مجبورند تا شهرک مجاور که نزدیک به سه کیلومتر با آن فاصله دارد پیاده روی کنند. در همین راستا سال گذشته در این مسیر 15 دانش آموز در راه برگشت به خانه گرفتار سیلاب شدند و یکی از آنان در این سیلاب جان داد.

این محرومیتها و نیاز کودکان عشایری به یک مدرسه با وجود همه پیگیریهای که از سوی اهالی، بخشدار و سایر مسئولان شوشتر شده است، هنوز ذره ای رفع نشده است.

رئیس آموزش عشایر گتوند در این باره می گوید: شهرک عشایری شوشتر با وجود جمعیت دانش آموزی بالا، تنها دارای یک مدرسه سه کلاسه فاقد امکانات است که از این مدرسه هم برای دانش آموزان دختر و هم برای دانش آموزان پسر در مقاطع ابتدایی و راهنمایی استفاده می شود.

مجید میرزایی ادامه می دهد: با توجه با اینکه بیش از 500 دانش آموز در حال تحصیل در این مدرسه هستند و سه کلاس درس جوابگوی این جمعیت نبوده، مجبور شده ایم با اجاره کردن سه خانه در این روستا از آنها به عنوان مدرسه و کلاس درس استفاده کنیم که این محلها فاقد هرگونه امکانات آموزشی هستند.

وی ادامه می دهد: برای مدیریت آنها نیز دچار مشکل شده ایم به طوریکه این مدرسه و سه خانه استیجاری تنها دارای دو مدیر و سه معاون هستند، معاونان و مدیران مجبورند مرتب در حال سرکشی به دو محل باشند و گاهی عدم حضور آنان در یک محل منجر به بروز اتفاقاتی شده است.

میرزایی با اشاره به عدم داشتن مستخدم و یا حتی نگهبان برای هر یک ازاین محلها اظهار می دارد: بارها از محلهای استیجاری شاهد سرقت اموال مدرسه بوده ایم چراکه این ساختمان ها مدرسه ای نیستند که حریم آن محفوظ باشد برای هر ساختمان نیاز به نگهبان داریم اما مجوز استخدام نگهبان نداریم و در این راستا هم با ما همکاری نمی شود.

این مسئول با بیان اینکه مشکل ما تنها آبخوری،دستشویی،لوله کشی وبرقکاری ساختمان نیست،می افزاید: با توجه به استیجاری بودن محلها دست ما برای تعمیرات و تهیه امکانات بسته است به طوریکه سرانه داریم اما از این سرانه نمی توانیم خرج کنیم. این موضوع نیز به مسئولان گزارش شده اما تاکنون پیگیریهای انجام شده جوابگو نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه ساخت مدرسه ای با تعداد حداقل 10کلاس درس مهمترین نیاز این منطقه است، می گوید: متاسفانه تاکنون با وجود مهیا بودن زمین مناسب برای ساخت مدرسه، همکاری لازم صورت نگرفته و بودجه مورد نیاز تامین نشده است. این در حالیست که روستای شهید قلی پور تنها روستای این منطقه است که محل اسکان عشایر بوده و مشکلاتش از همه روستاهای دیگر بیشتر است.

رئیس آموزش عشایر گتوند تصریح می کند: مناطقی هستند که دانش آموزان آن به حد نصاب نرسیده اند اما برای آنجا مدرسه ساخته اند درحالیکه در این منطقه با این جمعیت ثابت و عشایری و دانش آموزان مستعد با رتبه هوشی و ذهنی بالا از سال 82 تاکنون فقط به این مدرسه بدون امکانات و کلاس درس کم اکتفا شده است.

وی توجه مسئولان و تامین بودجه لازم برای ساخت مدرسه در این شهرک را خواستار شد.

علی القاصی دهیار شهرک قلی پور نیز می گوید: از سال 87 تاکنون در حال پیگیری موضوع مدرسه قلی پور هستیم اما از سوی مسئولان هیچ اقدامی برای حل این معضل نشده است.

وی با بیان اینکه جمعیت ثابت روستا یک هزار و 820 نفر و جمعیت عشایری بیش از 700 نفر است، می افزاید: دانش آموزان دبستانی و راهنمایی در خانه ای استیجاری درس می خوانند، خانه هایی که رنگ و بوی مدرسه در آنها نیست و پس از دوره راهنمایی نیز یا خانه نشین می شوند یا با هزاران مشکلات به دبیرستان شهرک مجاور به نام شهرک شرافت می روند.

القاصی تصریح می کند: این درحالیست که در دو سال اخیر دبیرستان این شهرک از پذیرفتن دانش آموزان شهرک قلی پور به دلیل کمبود کلاس امتناع کرده و امسال با وساطت مسئولان تنها دانش آموزان دختر را برای ثبت نام پذیرفته است.

وی ادامه داد: مشکلات مالی و فقر و محرومیت در این منطقه زیاد است. همچنین دوری مسیر دبیرستان شهرک شرافت باعث شده خانواده ها بعد از دوره راهنمایی فرزندان خود را از ادامه تحصیل باز دارند.

و اینجا چشمهایی در آرزوی داشتن مدرسه، کلاس درس، سرویس بهداشتی تمیز، آبخوری، وسایل ورزشی و امکانات تحصیلی که حق آنهاست، همچنان خیره به مسئولان است...


صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای روزنامه نگار زندانی

سایت «تغییر»:قاضی برای عبدالرضا تاجیک قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر کرده و دادگاه این روزنامه نگار زندانی هم به دلیل عدم حضور نماینده دادستان، تجدید وقت شد‬ه است.

به گزارش آینده، وکیل تاجیک گفت: به دلیل عدم حضور نماینده دادستان در جلسه رسیدگی به اتهامات تاجیک، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب جلسه رسیدگی را تجدید وقت کرد .

محمد شریف با اعلام این خبر افزود: در این جلسه قاضی پیرعباسی با تقاضای وکلای پرونده مبنی بر تبدیل قرار بازداشت به وثیقه موافقت کرد و وثیقه‌ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان صادر کرد و در صورت فقدان موجبات دیگر جهت بازداشت، این روزنامه نگار به زودی با قید وثیقه آزاد خواهد شد.