خبرهای برگزیده- جمعه بیست و هشتم آبان ١٣٨٩


آغاز کاهش روابط با انگلیس از سوی 3 وزارتخانه

سایت جوان آنلاین (سپاه پاسداران): نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص کاهش روابط جمهوری اسلامی با انگلیس تصریح کرد: کاهش رابطه با انگلیس از سوی برخی وزارت خانه ها مثل وزارت امورخارجه و وزارت علوم و وزارت بازرگانی کلید خورده است.

حسین ابراهیمی افزود:وزارت امور خارجه سطح روابط سیاسی خود با انگلستان را کاهش داده، وزارت علوم نیز تعدادی از دانشجویان خود را به کشور بازگردانده و بخشی دیگر را برای بازگشت دعوت کرده است وزارت بازرگانی نیز در خصوص واردات برخی اقلام انگلیس تجدیدنظر کرده است.

وی همچنین افزود: کاهش رابطه با انگلیس با توجه به شرایط کنونی کشور باید با تدبیر و سیاست صورت گیرد و به مرور زمان روابط را کاهش داده و به قطع رابطه مبدل سازیم.


طلاق، اعتیاد، زنان و کودکان خیابانی زنگ خطری که برای جامعه به صدا درآمده است

سایت خبرآنلاین: ما در سال 1388 حدود 13 % رشد طلاق را در کشور داشیم و به تناسب آن یک در صد رشد ازدواج را شاهد هستیم . 15% رشد آسیب های اجتماعی در کشوررا بطور سالانه داشتیم. در کنار این آمارها موارد دیگر هم داشته ایم مانند افزایش سن ازدواج ، کاهش بلوغ جنسی ، کاهش سن فرار از خانه ، کاهش سن اعتیاد.

در آخرین جلسه کمسیون اجتماعی نمایندگانی از سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی حضور داشتند تا علت بالا رفتن آسیب های اجتماعی را بررسی کنند . طلاق و آمار رو به فزونی هر روزه اش در راس آسیب های اجتماعی قرار گرفته است و به دنبال آن معضل زنان و کودکان خیابانی و اعتیاد خود نمایی می کنند ، آسیب های که به گفته اعضای کمسیون اجتماعی مجلس به مرحله هشدار رسیده اند به همین دلیل اعضای کمسیون اجتماعی مجلس تصمیم گرفتند تا مشکلات را با مسوولان مورد بررسی قرار دهند تا شاید بتوانند به راهکاریی برای کمتر کردن این آسیب ها و یا حداقل جلوگیری از بالا رفتن هر روزه آمار آن ها برسند . ما هم میز گردی با حضور سید جواد زمانی سخنگوی کمسیون اجتماعی محمد رضا شعبانی نماینده کرمانشاه و عضو کمیسیون آموزش و صمد فدایی نماینده استان کرمانشاه و شهرستان سنقر کلیایی و عضو کمیسیون اجتماعی، رئیس کمیته آسیب های اجتماعی و عضو کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجنماعی تشکیل دادیم تا پاسخی برای سئوالات متعددمان در ارتباط با بحث آسیب های اجتماعی و حلقه مفقوده حل مشکلات آن بیابیم .

آخرین جلسه کمیسیون اجتماعی تا پیش از بررسی لایحه پنچم به افزایش آسیب های اجتماعی می پرداخت این آسیب ها شامل بسیاری چیز ها از طلاق تا اعتیاد و شرارت ، کودکان و زنان خیابانی و.... می شود شما به عنوان اعضای کمیسیون آمارخاصی از افزایش اسیب های اجتماعی دارید که نگران شده اید؟

زمانی: آمار خاصی در هیچ یک از این موارد وجود ندارد ولی نمودار آسیب های اجتماعی در همه جوامع وجود دارد در مواردی انقدر کم هستند که در جامعه بروز پیدا نمی کند. ولی در مواردی این موارد آنقدر زیاد است که در جای جای جامعه می توان آن ها را دید.مواردی که به ان اشاره شد آنچنان در جامعه ما نمود پیدا کرده که باید آن را اسیب شناسی کرد. در چنین شرایطی وظیفه مجلس و کمیسیون اجتماعی بود تا به این موضوع ورود پیدا کند و از مسئولین مرتبط در وزارت کشور و نیروی انتظامی دعوت کنیم تا متوجه شویم مشکل در کجاست و راه حال های پیشنهادی آنها چیست . زیرا باید مشکل را از کسی پرسید که در حال برخورد با مشکل است و واقعیت این است بعد از بیان مشکل مسئله به یک کلاف سردرگم تبدیل شد یعنی مشکل به بحث خلا قانونی موجود باز می کردد. برای مثال در مورد زنان خیابانی نیروی انتظامی می گوید ما می توانیم در مدت یک هفته با این مشکل برخورد کرده و آنها را از سطح شهر جمع کنیم ولی جایی برای نگهداری آن ها وجود ندارد بهزستی هم می گوید که ما متول نگهداری نیستیم .

زمانی :به هر حال .اولین سوال ما از نیروی انتظامی است که چرا با این معضل های اجتماعی برخورد نمی کنید؟ نیروی انتظامی در جواب می گوید که هرزمانی که از او خواسته شود به سرعت می تواند زنان خیابانی و معتادان را جمع اوری کند.از ما هم می پرسد که وظیفه من جمع کردن این افراد است اما در نیروی انتظامی که نمی توانم آن ها را نگه دارم زیرا نه جای آن را دارم و نه قانون به من این اجازه را می دهد.به بهزیستی می گوییم که نیروی انتظامی اعلام کرده که 24 ساعته می تواند همه زنان و معتادان خیابانی را جمع کنم.اما بهزیستی می گوید من هم نه اعتبار و نه چنین جایی را برای نگه داری آنها دارم. از سوی دیگر هم می گویند که ما نیرو و اعتبارمان را برای پیشگیری گذاشته ایم.تا دختران ما به زنان خیابانی تبدیل نشوند..شما از این مورد چه برداشتی می کنید؟ بخواهیم به این شکل پیش برویم باید دور تسلسل واری بزنیم . متاسفانه ما عادت کرده ایم که مشکلاتمان را به گردن دیگری بیندازیم در نهایت کمیسیون اجتماعی در خصوص کنترل آسیب های اجتماعی به چه نتیجه ی رسید اگر خلا قانونی وجود ندارد؟

زمانی : پیش از هرچیز قانون گذار برای قانون گذاری باید در ابتدا به شناخت صحیح در آن امر برسد..در ادامه هم دیدیم که در این خصوص خلاقانونی نداریم . اما اگر قصد آسیب شناسی داشته باشیم باید بگوییم بسیاری از این مسایل به بیکاری باز می گردد.مهمترین معضل جامعه ما بیکاری است. در کمیسیون نماینده نیروی انتظامی گفت خانمی که زن خیابانی بود را به زندان انداختیم و قتی توبه کرد و می خواستیم او را آزاد کنیم از ما خواست تا او را آزاد نکنیم زیرا نه جا دارم و نه کار پس به ناچار دوباره به سمت کارهی قبلی ام باز می گردم. به این ترتیب می شود فهمید که آسیب شناسی آسان است اما رفع آن کار ساده ای نیست. ایجاد اشتغال ، فرهنگ سازی ، ایجاد تفریحات سالم این ها همه زمانی می تواند اثر گذار باشد که ما با معضل بیکاری رو برو نباشیم . جز این هایی که عنوان شد هیچ راهکاری نمی توان ارایه کرد.

فدایی: چند نکته را باید به صحبت های اقای زمانی اضافه کنم. .ما در سال 1388 حدود 13 % رشد طلاق را در کشور داشیم و به تناسب آن یک در صد رشد ازدواج را شاهد هستیم . 15% رشد اسیب های اجتماعی در کشوررا بطور سالانه داشتیم. در کنار این آمار ها موارد دیگر هم داشته ایم مانند افزایش سن ازدواج ، کاهش بلوغ جنسی ، کاهش سن فرار از خانه ، کاهش سن اعتیاد. امروز حدود 6 میلیون زن مطلقه در کشور داریم . از هر چهار ازدواج در سال 1388 یک مورد به طلاق رسیده است. مقام اول را به نسبت جمعیت تهران دارد. در مقام های بعدی خراسان ، کرمانشاه و کردستان هستند. متاسفانه این ها زنگ خطری برای جامعه ما هستند.در این باره ما دو نهاد و موسسه را می شناسیم به نام های بهزیستی و شهرداری را که به صورت مستقیم با پدیده زنان خیابانی درگیر هستند. این عدم پذیرش بهزیستی از مسئولیتش قابل قبول نیست.در همه دنیا یکی از کار های مهم بهزیستی سامان دادن این نوع آسیب ها است. این دلیل نمی شود بخاطر وسیع بودن حوزه کاری از مسئولیت های دیگرش شانه خالی کند.شناخت و مقابله با اسیب های اجتماعی در حوزه زنان یکی از مهمترین وظایف سازمان بهزیستی است. در همه دنیا شهر داری ها پا به پای بهزیستی ها این مسوولیت را به انجام می رسانند و بخشی از اعتبارات و بوجه سالانه خودشان را دراین بخش هزینه می کنند. البته شهرداری ها در تهران هم طرح تاسیس خانه هایی ریحانه را داشتند. اما چرا این طرح به انجام نرسید؟ بهر حال ما باید برای زنان خیابانی هم برنامه داشته باشیم. بهزیستی در این خصوص باید برنامه بدهد و در پی توانمند سازی و اشتغال این زنان باشد. اگر این اتفاق نیفتد ما همچنان شاهد آنچه که اکنون می بینیم خواهیم بود. راهکار من در این خصوص یک کاسته شدن سیاست های پیشگیرانه معضلات اجتماعی است. به این ترتیب ، بهزیستی ، شهرداری و نیروی انتظامی در این خصوص باید به یک اجماع برسند و دولت ها از انها حمایت کنند. چراکه نیاز است که دولت در این قسمت سرمایه گذاری کند.من بر خلاف اقای زمانی معتقدم ما در این بخش خلع قانونی داریم.برخی از جرم هایی که جدیدا به کشور ورود کرده از نظر جرم شناسی هنوز تایید نشده است . و مبنای برخورد قانونی جرم شناسی ندارند

زمانی : ما در اینجا یک واقعیت داریم و یک حقیقت این موارد یک واقعیت است اما یک حقیقت نیست من هم معتقدم که سامان دهی اینها با بهزیستی است و در این خصوص هیچ شک و شبهه ای نیست.اما مگر سازمان بهزیستی چه قدر فضا برای نگهداری زنان خیابانی دارد.حال فرض را بر این می گذاریم که این میزان فضارا دارد تا چه زمانی باید از این افراد نگهداری کند. باید اصلاح کند و به جامعه بازگرداند وقتی به جامعه بازگشتند باید توسط چه کسی هدایت شوند ایا بهزیستی قدرت اشتغال را هم برای آنها دارد ..سرو سامان دادن این کار با بهزیستی است اما بهزیستی اینقدر قدرت و اعتبار ندارد که همه این کار ها را تا ایجاد اشتغال برای زنان خیابانی ایجاد کند. از سوی دیگر اگر ما نیاز به قانون نداشته باشیم دیگر مجلس و حضور نمایندگان برای قانون گذاری بی معنا بود. اما نظر من این است که معضلات و اسیب های مطرح شد.بخاطر خلا قانونی نیست.

یکی از راههای مقابله با این آسیب های اجتماعی مسئله پیشگیری و ِآموزش است. ما می توانیم با هزینه کمتر تاثیر بیشتری نیز داشته باشیم آقای شعبانی نظر شما به عنوان یکی از اعضای کمسیون اجتماعی چیست؟

شعبانی : کشور ما ، مردم و نظام ما دشمن دارد . ما دشمنانی داریم که دوست ندارند این نظام اسلامی ما به آن اهداف اسلامی و عالی اش برسد.یکی از برنامه ها آنها این است که جوانان ، زنان ما و نخبگان جامعه ما را منحرف می کنند.بخش عمده این اسیب های اجتماعی ما ناشی از تبلیغات سوء دشمنان ما است .زیرا دوست ندارند جوانان ما روی پای خودشان بایستند.اما قانون، تربیت خانوادگی و دینی و اجتماعی و آموزش و پرورش حلقه های به هم متصل است که می تواند مانع این معضلات بشود. در مرحله بعدی مجری و ناظر قانون اگر همتی در این خصوص داشته باشد آسیب اجتماعی جامعه ما کاسته خواهد شد. نمی گویم این اتفاق صد درصد خواهد شد. در فصل پنجم این این برنامه به بهبود فضای کسب و کار اشاره دارد. اگر در جامعه موقعیت ها شغل های متعدد ایجاد کنیم قطعا از این اسیب ها کاسته خواهد شد. ما باید این زیر ساخت ها را انجام دهیم و بکوشیم تا این معضلات اجتماعی را ریشه کن کنیم

یعنی شما دلایل افزایش این معضلات اجتماعی و افزایش 15% آسیب های اجتماعی را ناشی از دشمن خارجی می دانید؟ ما هم قبول داریم که بوجه هایی بر علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شده است و تبلیغات منفی در باره ما می شود. اما بحث های ناشی از کودکان خیابانی وموارد دیگری که عنوان شد را هم ناشی از دشمنان خارجی می داند؟فکر نمی کنید بهر حال بخش از این مشکلات بخاطر تصمیمات و مسایل اجتماعی داخلی است.

شعبانی : بهر حال در این باره اشتغال ، نبود اموزش صحیح ، تربیت خانوادگی مانند حلقه های زنجیر با هم در بروز معضلات اجتماعی تاثیر دارد. بهر حال ما اگر خودمان پاییبند به قانون باشیم. دستگاه های اجرایی ما قانون را رعایت کند و دستگاه های نظارتی بر این اجرا به درستی نظارت کنند. و تعهد وجدانی در قبال این مسئله داشته باشیم بسیاری از این اسیب ها کاسته خواهد شد فدایی : در تکمیل سخنان اقای شعبانی باید بگویم . در بخشی که آموزش و پرورش می تواند بخوبی در آن حضور داشته باشد بخش آموزش مهارت های زندگی است. البته چند سالی است که در کشور ما آغاز شده اما روند آن بسیار کند و کمرنگ است. اگر روی این بخش سرمایه گذاری شود. با کمترین هزینه و بهترین راه پیشگیری خواهد بود.

زمانی: کشور ما به هیچ کشوری قابل مقایسه نیست زیرا بسیاری چیز هایی که برای ما معضل اجتماعی است برای کشور های دیگر معضل اجتماعی به حساب نمی اید . رسانه ها و تبلیغات عامل مهمی برای تحریک قدرت جنسی در میان دختر و پسر در دنیا است . آنها همانطور که این قدرت را تحریک می کنند زمینه هایی را هم برای ان ایجاد می کنند. ولی در کشور ما سایت ها و شبکه های و فیلم ها این حس تحریک می شود اما شرایط آن محیا نیست. زیرا سن ازدواج بالا رفته . به این ترتیب بسیاری از مشکلات ما در این قسمت ایجاد می شود. یعنی نه قدرت داشتیم جلوی تحریک میل جنسی را بگیریم و نه توانسته ایم شرایط را برای حل مشکل فراهم کنیم . زیرا کشور ما بخاطر مسایل دینی و هویتی و اخلاقی بسته عمل کرده است.

سخنان شما در این خصوص درست است. اما برخی ازآسیب ها مانند بحث طلاق را نمی توان به این مضوع مرتبط دانست .

زمانی : این موضوع نیز متاثر از این شبکه ها است. پیش از این طلاق در کشور ما یک قبح خاصی داشت. اما امروز این قبح از بین رفته است. البته طلاق علت های دیگری هم دارد اما در ریخته شدن قبح طلاق را شبکه های ماهواره ای بوجود آوردند. یکی دیگر از دلایل اصلی طلاق به بیکاری باز می گردد. همسر بیکار معضل ازدواج است. تغییر سریع جامعه دیگر دلیل دیگر بروز طلاق است. در این خصوص ما دچار اختلاف های فکری شده ایم. اما اینکه چرا سن ازدواج بالا رفته بخاطر این است که سن تحصیل افزایش یافته ،کسی هم که دانشجو است ،کار ندارد شرایط ازدواج را ندارد. پس از این که درس تمام می شود شغلی وجود ندارد. اما اگر شغل ایجاد شود جوانان ما خودشان راغب به ازدواج هستند

جامعه ای که در حال توسعه است بهر حال باید مرحله گذر را پشت سر بگذارد. این دوره در همه وجوهش مشکلات خاصی دارد. پذیرش این تغییرات برای برخی بسیار سخت است. شما به عنوان نماینگان مجلس باید به این بیندیشید که چه باید کرد که اثرات منفی این گذار کاهش یابد.گویا اقای فدایی یادداشتی هم در خصوص کاهش تبعات طلاق نوشته اند.

فدایی :ما دو نوع گذار داریم نوع اول به تغییر جامعه از سنتی به صنعتی است. نوع دوم گذار هم از حکومتی به حکومت دیگر است . این دو در کشور ما همزمان باهم در حال وقوع است. یعنی یک گذر صنعتی و فرهنگی توامان بایکدیگر پیش می رود

به نظر شما گذار فرهنگی و حکومتی پس از سی سال به اتمام نرسیده است؟ سی سال زمانی کافی برای گذشتن از این گذار نیست؟

فدایی :سی سال زمان خوبی است تا این گذار به انجام برسد. اما اگر کاری به خوبی انجام نشود اگر صد سال هم طول بکشد انجام نخواهد شد. در سال های آغاز انقلاب این گذر راحت تر و بهتر این مسیر را طی کردیم. اوایل انقلاب چیزی به نام بدحجابی که در این اواخر مطرح شد را نداشتیم. پس گذر را خوب نگذراندیم. ما گذر زمان داشتیم اما گذر فرهنگی نداشته ایم . اگر بخواهیم جلوی معضلات ناشی از این گذر را بگیریم باید با همان سرعت که این گذر ایجاد می شود راه چاره هم برای آن ها بیندیشیم . نمی شود که ما از سنتی به صنعتی حرکت کنیم اما فقط سنتی بیندیشیم.راهکار هایی را پیدا کنیم که با وجود همگام شدن ما با سرعت مهمترین فاکتور در اینجا بحث فرهنگی است. باید از درون خانواده و مدرسه و جامعه در فکر فرهنگسازی باشیم . باید امزش و پرورش ما به روز شود . امروز آموزش و پرورش ما هم سنتی عمل می کند و درگیر و نمی توان برای برخی مسایل و بخصوص اسیب های اجتماعی که به روز پیش می ایند پاسخ مناسب پیدا کند. مراکز دینی ما باید به روز شوندو باید به دنبال بسیاری از شبهاتی که برای جوانان پیش می اید پاسخ بیابند.پس با شناخت درست از اسیب ها یافتن راهکار های درست ، ایجاد بستر های فرهنگی صحیح می توان این مرحله گذر را با کمترین اسیب پشت سر گذاشت ما در بسیاری جهات و به لحاظ فرهنگی با تضاد مواجه هستیم.در روستا سراسر این کشور امکان دسترسی به شبکه های ماهواره ای به سهولت وجود دارد.فرهنگ این شبکه ها وارد یک خانواده روستایی می شود که مهارات های ارتباطی را ه ان شکلی که آنجا مطرح می شود را بلد نیست. این حرکت چه نتیجه ای را در پی خواهد داشت .

زمانی : یکی از نمونه ها از مشکلات طلاق نا اشنایی نا اگاهی از مسایل رفتاری و جنسی است. اتفاقاٌ در این خصوص قانون هم داریم اما افراد چگونه به این قانون عمل می کنند. افراد پیش از ازدواج باید برای ثبت ابتدا ازمایش بدهند و همچنین برای پاره ای توضیحات آموزش های آمیزشی به بهزیستی بروند.اما برگهای را که باید پس از گذراندن دوره آموزشی از بهزیستی بگیرند را با خواهش و تمنا پر می کنند و باز می گردانند. این ها مهارت هایی که بچه های ما از دوره های ابتدایی به بعد باید آنها رابیاموزند

با توجه به اینکه در آخرین جلسه کمیسیون اجتماعی در خصوص آسیب های اجتماعی بحث شد. جهت جمع بندی راهکار شما برای پایین آمدن و به حد اقل رسیدن اسیب های اجتماعی چیست؟ در دورانی آوردن نام زنان خیابانی هم قبحی داشت .امروز بخاطر زیاد بودن این اسیب ها دیگر کاملا مشهود است. برای کم کردن نامطلوب این اسیب ها پیشنهاد شما چیست؟

فدایی: ما همگی به تاثیر مهم آموزش رسیدیم

زمانی : بله اولین تلاش ما باید برای پیشگیری باشد که چیزی به این آمار زنان خیابانی اضافه نشود. برای کسانی که در این راه افتاده اند معتقدم که باید همه نهاد ها همکاری کنند در غیر این صورت هرگز کسی از این امار کم نخواهد شد بلکه متاسفانه شاهد آن خوهیم بود که این امار روبه افزایش رود در وهله اول باید شکل و معضل را پذیرفت . در غیر این صورت هر روز بر میزان اضافه خواهد شد. به عنوان مثال معتاد تا زمانی که نپذیرد که معتاد است نمی تواند مداوا شود.پس جامعه هم باید بپذیرد که این معضل و مشکل وجود دارد متاسفانه جامعه هنوز این واقعیت را نپذیرفته است. اما زمانی که بپذیرد باید بدانیم که همه مسئولین ادارات و نهاد ها هرکدام باید به نحوی به آن اداره ای که سازو کار اجرای این مشکل را دارد کمک کنند.

فدایی : اگر بخواهیم این اسیب ها یی را که اتفاق افتاده کاهش پیدا کند .باید دستگاه های متولی ، دولت و مجلس عزم جدی بر این موضوع بگذارند.باید از شعار دادن و محول کردن وظایف خودمان به دیگران و دیگر ارگان ها خودداری کنیم. و در پی راهکار های مقابله با این مسئله باشیم

 ‌٣٠درصد قتل‌ های كشور خانوادگی است

زنــگ‌ها بـراي كـــه بـه صـدا در مـي‌آيـد؟

ایسنا: نگاهي گذرا به صفحه حوادث روزنامه‌ها، افزايش قتل در خانواده را نشان مي‌دهد. بايد پذيرفت كه قتل‌هاي خانوادگي، نمادي از افزايش بحران در خانواده‌هاست. امروزه اين قبيل قتل‌ها به عنوان يک معضل اجتماعي شناخته مي‌شوند و آنچه اين پديده را در كانون توجه قرار مي‌دهد، عبارت پارادوكسيكال قتل خانوادگي است؛ با اين توضيح كه در اين نوع قتل، ماهيت و کارکرد خانواده در جامعه با قتل که شديدترين نوع خشونت است آميخته شده و تركيب قتل خانوادگي را بوجود آورده است.

افزايش تعداد قتل‌هاي خانوادگي در سال‌هاي اخير، دستمايه‌اي براي واكاوي اين پديده خشونت بار است.

همواره در ذهن انسان، خانه مكاني امن براي حفظ و برآوردن نيازهاي مادي و معنوي بشمار مي‌آيد اما هنگامي كه تبديل به صحنه قتل و خشونت مي‌شود، ذهن را به اين سمت مي‌کشاند که خانواده جديد، در تحقق کارکردهاي خود، دچار ضعف شده است؛ به نحوي که ديگر قادر نيست نيازهاي اعضا را به شكلي مطلوب تامين کند. اين تامين نشدن نيازهاي حياتي براي اعضاي خانواده، منجر به تنش و در نهايت قتل مي‌شود.

در جديدترين پرونده قتل خانوادگي در گلسار گيلان كه در22 آبان ماه امسال كشف شد، پسر 16 ساله‌اي به همراه دو تن از دوستانش خانواده‌ عمويش را به طرز فجيعي به قتل رساند و در يك وان حمام رها كرد.

اما آنچه كه مهم است شناسايي علل وقوع اين‌گونه قتل‌هاست؛ اينكه چه مي‌شود فردي در كانون خانواده به خود اجازه مي‌دهد، دستان خود را به خون خواهر، برادر، همسر، فرزند، والدين و ... آغشته كند. موضوعي كه شايد بتواند از وقوع اين پديده مجرمانه به نحوي پيشگيري كند. در اين راستا با تعدادي از جامعه‌شناسان، مسوولان انتظامي و رفتارشناسان به گفت‌وگو نشستيم تا ريشه‌هاي اصلي قتل‌هاي خانوادگي را مورد بررسي قرار دهند كه مشروح آن‌ها در ذيل مي‌آيد.

حدود30درصد قتلهاي كشور خانوادگي است

قتل زن توسط شوهر بيشترين قتل‌هاي خانوادگي امسال

سرهنگ مصطفايي، معاون مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي ناجا در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه حدود 30 درصد از قتل‌هاي شش ماهه نخست سالجاري، خانوادگي است، گفت: سهم وقوع قتل‌ها خانوادگي بوسيله سلاح سرد در شش‌ماهه امسال حدود 47 درصد بوده است.

وي با بيان اينكه بيشترين قتلهاي خانوادگي به وقوع پيوسته در شش‌ماهه امسال مربوط به قتل زن توسط شوهر است، افزود: در اين مدت حدود 18 درصد از قتلهاي خانواگي مربوط به قتل زن توسط شوهر بوده است.

مصطفايي اضافه كرد: علل حدود 36 درصد از قتلهاي خانوادگي ناشي از اختلافهاي خانوادگي و حدود 21 درصد ديگر ناشي از مسايل اخلاقي است.

24 درصد از قتل‌هاي استان تهران در شش‌ماهه امسال خانوادگي بود

سرهنگ عباس علي‌پور، رييس پليس آگاهي استان تهران نيز به ايسنا گفت: 24 درصد از كل قتل‌هاي رخ داده در شش ماهه نخست سال جاري خانوادگي بوده است.

وي افزود: رفتارهاي غيراخلاقي مهمترين علت بروز قتل‌هاي خانوادگي است.

رييس پليس آگاهي استان تهران با بيان اينكه اختلافات مالي و اختلافات جزئي از ديگر عوامل مهم در بروز قتلهاي خانوادگي بوده است، افزود: اين مسايل نشان دهنده پايين بودن سطح فرهنگ خانواده‌ها است.

وي با اشاره به نقش مواد مخدر در بروز قتل در خانواده‌ها، تصريح كرد: استفاده از مواد مخدر و روانگردان‌ها نقش زيادي در تكروي‌هاي اجتماعي و بروز خشونت در خانواده‌ دارد.

علي‌پور به خانواده‌ها توصيه كرد: به مسايل و مشكلات روحي و رواني اعضاي خانواده‌ توجه زيادي كنند، چرا كه بسياري از جنايات ناشي از اختلالات روحي و رواني ناشناخته در افراد است.

وي با اشاره به بروز قتل‌هاي خانوادگي به دليل مسايل ناموسي، تصريح كرد: اعضاي خانواده‌ بايد شئونات اخلاقي و اسلامي را در درون خانواده‌ رعايت كنند، چرا كه رعايت حد و مرزهاي افراد سبب مي‌شود كه روابط درون خانواده‌ مستحكم‌تر شود.

رييس پليس آگاهي استان تهران بر ارتقاي سطح آگاهي‌هاي والدين در مواجهه با ناهنجاري‌ها تاكيد و در بررسي عوامل موثر در كاهش جرايم و قتلهاي خانواده‌ عنوان كرد كه ترويج مسايل ديني و اخلاقي مي‌تواند نقش بسزايي در كاهش اين گونه جرايم داشته باشد.

زنگ خطر به صدا درآمده است

دکتر مجيد ابهري، مشاور اجتماعي كميسيون اجتماعي مجلس با تاكيد براينكه براساس تحقيقاتي كه درگروه آسيب‌شناسي اجتماعي مركز مطالعات استراتژيك آريا درمورد «قتل خانوادگي» انجام شده است، به ايسنا گفت: 80 درصد قتل‌هاي خانوادگي بدون برنامه‌ريزي رخ مي‌دهد درحالي كه قتل‌هاي خانوادگي بشدت خشن شده و اين زنگ هشداري براي مسوولان است تا پيش از هم‌گيرشدن اين مساله فكري براي آن بيانديشند.

وي با بيان اينكه بيشترين «قتل‌هاي خانوادگي» به دليل مسايل مالي و اختلافات قبلي رقم مي خورد، با اشاره به قتلهاي مربوط به زوجين به حضور شخص ثالثي در اين ماجرا اشاره كرد و گفت: در 98 درصد از جنايات شخص ثالثي به عنوان شريك جرم و علت اصلي جنايت وجود دارد.

به گفته وي علت اكثر قتل مردها به رابطه غيراخلاقي زن با فرد سوم بر مي‌گردد كه با خيانت به شوهر و مشاركت مرد ديگر، نقشه قتل شوهر طراحي و اجرا مي‌شود.

ابهري با بيان اينكه اعتياد و مصرف مواد روانگردان صنعتي عامل90 درصد از قتل والدين توسط فرزندان است. افزود: اعتراض والدين به شيوه زندگي و اعتياد فرزندان و مسايل مالي براي تامين پول موادمخدر علت اصلي اينگونه جنايات است.

وي با بيان اينكه پژوهشگران مركز مطالعات استراتژيك آريا با مروري بر پرونده‌ قتل‌هاي سال 88 و 89 دريافته‌اند كه دراكثر قتلها مساله قصاوت و سنگدلي به وفور يافت مي‌شود، خاطرنشان كرد: اين فرايند رفتاري ناشي از بالا رفتن خشونت در جامعه است.

وي افزود: مثله كردن، آتش‌زدن جنازه كه در بسياري از جنايات مشاهده مي‌شود، نشان دهنده از بين رفتن قبح گناهان و جرايم در جامعه است.

ابهري با تاكيد بر اينكه تجزيه و تحليل هر يك از انواع قتل‌هاي خانوادگي مي‌تواند از جنايات مشابه پيشگيري كند، گفت: قتل‌هاي خانوادگي به شدت خشن شده است و اين زنگ هشداري براي مسوولان است، تا پيش از هم‌گيرشدن اين مساله فكري براي آن بيانديشند.

وي در مورد چرايي خشن شدن قتل‌ها، افزود: بالا رفتن خشونت، افزايش انزجار و تنفر از والدين موجب رقم خوردن اين جنايات فجيع مي‌شود.

بهانه‌هاي نخ نماي توجيه قتل در خانواده

دكتر مصطفي تبريزي، روانشناس نيز با بيان اينكه «غيرتي بودن» و «دفاع از آبروي خانواده‌» دو بهانه پوسيده براي توجيه قتلهاي خانوادگي است از وضعيت سلامت روان افراد جامعه گله كرد و به ايسنا گفت: عوامل زيادي همچون فقر و مشكلات خانوادگي سبب ايجاد مشكلات رواني در فرد مي‌شود كه در اين ميان عدم سلامت روان خود نقش مهمي در بروز قتل دارد.

وي با بيان اينكه عدم سلامت روان، تحمل فرد در حل مشكلات و درك محيط را كاهش مي‌دهد، تصريح كرد: هنگامي كه فرد از سلامت روان برخوردار نباشد، دست به هر اقدامي مي‌زند.

به گفته تبريزي، فقر اقتصادي و فرهنگي، ضعف قانوني، مسائل ناموسي مهمترين علل وقوع قتل در محيط خانواده است.

زماني كه جوانان خود را با هم نوعان‌شان مقايسه مي‌كنند، با فشارهاي رواني روبرو مي‌شوند كه آنان را در مقابل والدين‌شان قرار مي‌دهد

سعيد معيدفر، جامعه‌شناس نيز در اين خصوص به ايسنا گفت: جامعه‌شناسان معتقدند در ايران به دليل تاثيري كه نهادهاي اجتماعي در تنظيم روابط افراد دارند، بيشترين بار مسووليت در زمينه‌هاي شخصي، اقتصادي و فرهنگي بر دوش خانواده‌هاست.

اين دانشيار گروه جامعه‌شناسي دانشگاه تهران، با بيان اينكه ريشه بيشتر آسيب‌ها در فقر است، اظهار كرد: زماني كه جوانان خود را با هم نوعان‌شان مقايسه مي‌كنند، با فشارهاي رواني روبرو مي‌شوند كه اين موضوع آنان را در مقابل والدين‌شان قرار مي‌دهد.

ضعف قانوني، فضا را براي بروز خشونت در خانواده فراهم مي‌كند

دكتر امان‌الله قرائي‌مقدم، آسيب‌شناس نيز با استناد به اخبار مندرج در صفحات روزنامه‌ و رسانه‌هاي مختلف، به ايسنا گفت: خشونت‌هاي جسمي به ويژه خشونت در خانواده‌ و بروز قتل افزايش يافته است.

اين آسيب‌شناس مسايل اجتماعي با اعلام اينكه ضعف قانوني، فضا را براي بروز خشونت در خانواده فراهم مي‌كند، گفت: نبود فرهنگ مناسب و قوانين و مقررات مشخص، عدم حمايت‌هاي قضايي و وجود زمينه بروز خشونت در جامعه سبب شده است كه بسياري از خشونت‌ها درخانواده‌ها به قتل تبديل شود.

وي با بيان اينكه فقر، بيكاري و ناتواني والدين در برآورده كردن نيازهاي خانواده‌، توقعات نامعقول اعضاي خانواده‌ و مشكلات روحي و رواني مي‌تواند خشونت در خانواده‌ را افزايش دهد، گفت: ضعف و مشكلات قانوني سبب شده است، اعضاي خانواده‌ به ويژه مرد و پسران فضا را براي اعمال خشونت در خانواده‌ باز ببينند.

قرائي مقدم با تاكيد بر اينكه مسايل اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي در بروز خشونت در خانواده‌ نقش دارد، اظهار كرد: فرد در بيرون از خانواده‌ مورد خشونت اعضاي جامعه قرار مي‌گيرد و اين خشونت را به داخل خانواده‌ سوق مي‌دهد و سعي مي‌كند انتقامش را از يكي از اعضاي خانواده بگيرد.

اين آسيب‌شناس مسايل اجتماعي با تاكيد بر اينكه مسايل ناموسي يكي از دلايل عمده در بروز قتل‌هاي خانوادگي است، گفت: افراد به دليل توهمات، تعصبات و گاها تصورات خود اين اجازه را مي‌دهند كه به بهانه دفاع از آبرو، شرف و حيثيت دست به قتل يكي از اعضاي خانواده‌ بزنند.

وي با اشاره به اينكه اعتياد نقش تاثيرگذاري در بروز قتل‌ در خانواده‌ ندارد، افزود: مصرف مواد مخدر به ويژه‌ مواد روانگردان باعث ايجاد توهم در فرد مي‌شود و مي‌تواند خشونت در هنگام قتل را افزايش دهد.

مشكلات روحي و رواني افراد مهمترين علت بروز قتل در خانواده است

دكترغلامرضاعليزاده، آسيب‌شناسي مسايل اجتماعي نيز با بيان اينكه بروز قتل در خانواده‌ زنگ خطري براي اجتماع است، پيشنهاد كرد كه مسوولان هزينه‌هاي خشونت در خانواده را بالا ببرند تا افراد به دليل ترس از عقوبت خود، به راحتي دست به اين جنايت نزنند.

وي مشكلات روحي و رواني افراد را مهمترين علت بروز قتل در خانواده‌ عنوان كرد و به ايسنا گفت: متاسفانه برخي اقوام به دليل نبود كنترلهاي اجتماعي به خود اجازه مي‌دهند دست به جنايت عليه خانواده‌ خود بزنند و در صورتي كه مراجع قضايي و كيفري براي پايان دادن به اين رسم وارد ميدان نشوند اين چرخه همچنان ادامه مي‌يابد.

عليزاده با تاكيد بر اينكه بايد قبل از درمان به فكر پيشگيري باشيم، به فرهنگسازي اشاره كرد و گفت: متاسفانه به اين دليل كه فرهنگسازي سخت و زمانبراست، مسئولان چندان به اين امر مهم و حياتي توجه نمي‌كنند، در حالي كه فرهنگسازي از طريق رسانه‌ها و آموزش و پرورش مي‌تواند در كاهش خشونت نقش بسزايي داشته باشند.

ناراحتي‌هاي عصبي و پايين آمدن آستانه تحمل دليل اصلي بسياري از قتل‌هاست

دكتر حسين باهر، رفتارشناس با بيان اينكه بررسي جرم‌شناسانه اين‌گونه قتل‌ها نيازمند مطالعه موردي پرونده‌هاست به ايسنا گفت: هر جرمي انگيزه متفاوتي دارد، اما به طور كلي مي‌توان گفت كه ناراحتي‌هاي عصبي و پايين آمدن آستانه تحمل دليل اصلي بسياري از قتل‌ها است.

وي افزود: مشكلات اجتماعي و اقتصادي سبب شده است كه آستانه تحمل افراد كاهش يابد و افراد در اولين عكس‌العمل به آخرين راه فكر كند.

اين رفتار شناس با تاكيد بر اينكه افرادي دست به قتل اعضاي خانواده‌ خود مي‌زنند كه از جان گذشته هستند يادآور شد: اين افراد به دليل نااميدي و عدم توكل به خدا، اميدي به آينده ندارند و سعي مي‌كنند افرادي را كه مانع از فعاليت آنان شده‌اند را از بين ببرند.

وي با بيان اينكه درباره روابط اجتماعي استانداردي ميان اعضاي خانواده‌ وجود ندارد، توضيح داد: فاصله فرهنگي ميان نسل‌ها سبب شده است كه والدين و فرزندان يكديگر را درك نكرده و عدم اين رابطه صحيح سبب شده است كه والدين يا فرزندان براي رسيدن به خواسته‌هاي خود دست به چنين خشونتي بزنند.

وي با بيان اينكه مسايل ناموسي از دير باز مورد توجه مردم جامعه بوده است، افزود: غيرت و تعصب دو مساله قديمي هستند كه از ديرباز در خانواده‌ها و مردم ايراني وجود داشته است به طوري كه آنان با شعار «غيرتي بودن» به خود اجازه مي‌دهند، دست به چنين خشونت‌هايي بزنند.

به گزارش ايسنا با وجود، تمام هشدارهاي كارشناسان و انتشار آمار افرادي که در خانواده کشته مي‌شوند، شايد خلاهاي قانوني درحمايت از خانواده، زمينه را براي بروز خشونت و قتل در خانواده فراهم كرده است پس جاي سوال است كه آيا زمان آن نرسيده است كه دستگاه و سازمان‌هاي متولي دست بكار شود و بيش از پيش براي اين مشكل در حال رشد چاره‌اي بينديشند؟


فردا شب؛ تعیین تکلیف وضعیت بنزین

خبرگزاری مهر: همزمان با کاهش مصرف بنزین و افزایش ذخیره سازی بنزین یارانه‌ای در کارتهای هوشمند در 58 روز نخست فصل پائیز، فردا شب ( 29 آبان ماه ) در نشستی با حضور مسئولان دولتی وضعیت بنزین آذر ماه مشخص می‌شود.

از ابتدای مهرماه دولت برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در نیمه دوم سالجاری تصمیم گرفت تا سهمیه بندی بنزین یارانه ای خودروها به صورت ماهانه اختصاص یابد.

بر این اساس، در دو ماه نخست پاییز سالجاری ماهانه 60 لیتر بنزین یارانه ای به کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی واریز شده است.

در این مدت سهمیه سواری بنزینی و دوگانه سوز شخصی ماهانه 60 لیتر، موتورسیکلت 25 لیتر، تاکسی بنزینی 500 لیتر، دوگانه سوز و ال پی جی سوز 200 لیتر، آژانس (بنزینی 300 لیتر)، دوگانه سوز و ال پی جی سوز 200 لیتر، مسافربر شخصی دوگانه سوز و ال پی جی سوز نیز 200 لیتر تعیین شد.

همچنین به وانت بنزینی ماهیانه 200 لیتر، وانت دوگانه سوز 100 لیتر، بنزینی نوع دو 400 لیتر و دوگانه سوز نوع دو نیز 200 لیتر، کامیون و کامیونت بنزینی ماهیانه 400 لیتر و خودروهای دوگانه سوز در این گروه 200 لیتر سهمیه بنزین یارانه ای اختصاص یافته است.

از سوی دیگر، با توجه به نزدیک شدن روزهای پایانی آبان ماه هنوز وضعیت اختصاص سهمیه بنزین یارانه ای برای سومین ماه پاییز و یا عرضه بنزین تک نرخی نامشخص و بلا تکلیف است.

پیگیری مهر از وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش نفتی، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و برخی از دستگاههای دولتی مرتبط حاکی از بی اطلاعی مدیران ارشد این مجموعه ها نسبت به سرنوشت بنزین در آذر ماه سالجاری دارد.

بر اساس اعلام مسئولان ارشد دستگاه‌های مختلف دولتی، تصمیم نهایی درباره ادامه نظام سهمیه بندی بنزین آذر ماه و یا آزادسازی نرخ این فرآورده نفتی فقط با دستور رئیس جمهور انجام می شود.

در همین حال، گفته می شود قرار است فردا شب (29 آبان ماه) با حضور مدیران ارشد دستگاه‌های دولتی درباره آخرین وضعیت اختصاص بنزین یارانه ای در قالب سهمیه ماهانه آذر و یا آزادسازی قیمت این فرآورده نفتی به صورت بنزین تک نرخی (احتمالا با قیمت نیمه یارانه ای 400 تومان) تصمیم گیری شود.

افزایش ذخیره‌سازی بنزین یارانه ای در کارتهای هوشمند به گزارش مهر، همزمان با نزدیک شدن زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و آزاد سازی یارانه حاملهای مختلف انرژی، متوسط مصرف بنزین ایران هم پس از گاز طبیعی در سالجاری روندی رو به کاهش را در پیش گرفته است.

از ابتدا سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه 61 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی حدود چهار میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

در این میان، از ابتدای آبان ماه امسال با وجود کاهش برودت هوا، بازگشایی مدارس، دانشگاهها و پیش بینی افزایش مصرف بنزین اما مصرف این حامل انرژی روندی کاهشی را تجربه کرده است.

در دومین ماه پاییز سالجاری مصرف بنزین یارانه ای با کاهشی 6 درصدی به حدود 60 میلیون لیتر در روز رسیده است.

اما متوسط فروش بنزین نیمه یارانه ای (بنزین 400 تومانی) در سطح جایگاه‌های کشور با افزایشی 250 درصدی (حدود 2.5 برابر) از مرز 20 میلیون لیتر در روز عبور کرده است.

بررسی بیشتر آمار مصرف بنزین یارانه ای و آزاد در آبان ماه سالجاری نشان می دهد که همزمان با رشد مصرف بنزین نیمه یارانه ای، استفاده از موجودی بنزین یارانه ای ذخیره سازی شده در کارتهای هوشمند کاهش قابل توجه ای یافته است.

به اعتقاد کارشناسان، اعلام اخباری مبنی بر حفظ موجوی بنزین کارتهای هوشمند سوخت و عرضه این بنزین با قیمت 100 تومان پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها منجر به افزایش ذخیره سازی بنزین کارتها شده است.

افزایش تعداد خودروهای دوگانه سوز و توسعه سهم سی.ان.جی در سبد سوخت خودروها و آثار روانی افزایش ناگهانی قیمت بنزین از دیگر دلایل کاهش مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در 58 روز نخست پاییز امسال است.

در همین حال، برای آزاد سازی قیمت بنزین به بسترهایی همچون تجهیز تمامی جایگاهها به سامانه هوشمند پرداخت الکترونیکی وجه سوخت، ارائه خط ویژه اعتباری به رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز دارد که هنوز این اقدامات به تکمیل نشده است.


توقیف یک محموله بزرگ هروئین رژیم در نیجریه

رادیو فرانسه: مقامات گمرک "نیجریه" در لاگوس اعلام داشتند که مامورین این کشور یک محموله بزرگ هروئین شامل یک صدو سی کیلو گرم هروئین با غلظت بالا را که از جمهوری اسلامی ایران حمل شده بود کشف و ضبط کرده ند.

به گفته یک مقام مسئول گمرک در لاگوس، این مقدار هروئین خالص با کشتی به نام (مونته نگرو. ام.و) از ایران حمل شده بود که توسط گاردهای مرزی این کشور شناسائی شده و توقیف گردید.

به گفته این مقام مسئول، درحال حاضرحدود ده بسته هروئین هریک به وزن یازده کیلوو دویست گرم و چندین بسته کوچکتر هریک به وزن یک کیلوو دویست گرم از جاسازی ها به دست آمده است.

گمرک نیجریه همزمان با این گزارش ها با انتشاربیانیه ای در لاگوس اعلام داشت که این یک صدو سی کیلو گرم هروئین خالص در کانتی نرهای کالای تجاری از جمهوری اسلامی ایران راهی مناطق آب های نیجریه گردیده است.


سخنان خامنه ای؛ هند سفیر رژیم را احضار کرد

صدای آمریکا: هند، سفیر جمهوری اسلامی را در ارتباط با گفته های اخیر آیت الله خامنه ای فراخوانده است.

آیت الله خامنه ای هفته پیش در سخنانی از نخبگان مسلمان درخواست کرد از «پیکار» مسلمانان «ملت های افغانستان، پاکستان، عراق، فلسطین و کشمیر» حمایت کنند.

وزارت امور خارجه هند روز جمعه رضا علایی، کفیل سفارت جمهوری اسلامی را احضار کرد و «ناخشنودی عمیق» دهلی نو را ابراز داشت.

دولت هند در بیانیه ای می گوید دهلی نو گفته های رهبر ایران را «تجاوزی به تمامیت ارضی و حاکمیت» خود می بیند. .

جدایی خواهان مسلمان در کشمیرهند از سال ۱۹۸۹ برای استقلال از هند یا ادغام در پاکستان در جنگ بوده اند. تاکنون بیش از ۶۰ هزار تن در مناقشه کشته شده اند.


ابعاد گسترده‌ کودک‌ آزاری هنوز پنهان است

خبرگزاری هرانا - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اعلام اینکه هنوز ابعاد گسترده‌ای از موارد کودک‌آزاری در کشور پنهان مانده گفت: آمار و ارقام‌ فعلی در مورد کودک‌آزاری در خانواده‌ها، مدارس، مکان‌های آموزشی و کارگاه‌ها غیرواقعی بوده و قابل استناد نیست.

به گزارش ایلنا، داریوش قنبری با اعلام اینکه گزارش‌های متعددی در مورد وقوع کودک‌آزاری در مراکز آموزشی، مدارس، خانواده‌ها و غیره به کمیسیون اجتماعی و آموزشی مجلس گزارش داده می‌شود، نسبت به افزایش خشونت در برابر کودکان ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از خانواده‌ها تربیت کودک با تنبیه و خشونت همراه شده و کتک زدن نوعی ابزار تربیتی تلقی می‌شود. نماینده ایلام با اشاره به اینکه تنبیه و خشونت بر روی کودکان ریشه در بسیاری از ذهنیت‌های غلط دارد افزود: در عین حال در بسیاری از مناطق کشور نیز علاوه بر خانواده‌ها مدارس هم به اعمال رفتارهای خشن رو آورده و بسیاری از معلم‌ها مبادرت به رفتارهای مخرب در برابر کودکان کرده و به بهانه درس نخواندن و انجام ندادن تکالیف روزانه دانش‌آموزان را تنبیه می‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: ممکن است در یک خانواده به دلیل ضعف آگاهی و فرهنگ از رفتارهای خشونت‌آمیز در برابر کودک استفاده شود اما چنین شیوه‌هایی در مدارس و مکان‌های آموزشی غیرقابل توجیه است چرا که جز رواج و اشاعه رفتارهای خشن در میان کودکان ونوجوانان اثرات دیگری ندارد.

قنبری با اعلام اینکه هنوز ابعاد گسترده‌ای از موارد کودک‌آزاری در کشور پنهان مانده است ادامه داد: متاسفانه رویکرد همیشگی «چهار دیواری اختیاری» همچنان در درون خانواده‌های ایرانی وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توان در مورد اتفاقات ناگواری که اغلب در منازل و در قبال کودکان رخ می‌دهد اطلاعات بدست آورد به همین دلیل آمار و ارقام‌ فعلی در مورد کودک‌آزاری توسط پدر و مادر یا ناپدری و نامادری و حتی اقوام نزدیک کودکان غیر واقعی بوده و قابل استناد نیست. به گفته این نماینده مجلس، آمارهای فعلی و موجود حکایت از افزایش میزان کودک‌آزاری در چهارچوب خانواده را داشته اما متاسفانه رسانه‌ها به‌ خصوص رسانه‌ ملی کمتر به این معضل پرداخته و در واقع آن را مخفی نگاه داشته است.

قنبری با اشاره به نقش رسانه‌ها در ارائه آموزش‌های عمومی به مردم یادآور شد به عنوان نمونه اخبار مربوط به تنبیه بدنی یک معلم در یکی از شهرستان‌ها که به فوت دانش‌آموز منجر شد، در رسانه‌ ملی منعکس نشد و سایر موارد نیز به اطلاع افکار عمومی نمی‌رسد درحالی که رسانه ملی و سایر مطبوعات و رسانه‌ها که جزو صنایع فرهنگی به حساب می‌آیند باید این اخبار را پوشش داده و در کنار آن با تحلیل حادثه، رهکارهایی را توسط کارشناسان ارائه دهند تا مردم و خانواده‌ها با شیوه‌های فرزندپروری اشنا شوند.

او با این عنوان که باید حمایت‌های قانونی ویژه‌ای در قبال کودکان آزار دیده تدوین شود گفت: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که در این زمینه جامع‌تر بوده و منافع کودکان آزار دیده را در نظر دارد هنوز در صحن علنی مجلس مطرح نشده و در کمیسیون اجتماعی درحال بررسی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به بخشنامه‌هایی که در مورد جلوگیری از تنبیه کودکان توسط معلمان وجود دارد خاطرنشان کرد: با وجود بخشنامه‌های متعدد در این زمینه متاسفانه این بخشنامه‌ها چندان جدی گرفته نمی‌شوند و موارد زیادی از تنبیه‌های روانی وبدنی روی دانش‌آموزان که توسط معلمان صورت می‌گیرد به مجلس و کمیسیون‌های مربوطه گزارش داده می‌شود.

فرمانده اسبق بسيج از اجرای طرح اعزام مبلغين دينی به مدارس خبر داد

عليرضا افشار، فرمانده اسبق بسيج و معاون اجتماعی و فرهنگی وزير کشور، از تداوم اعزام مبلغين دينی به مدارس کشور خبر داد و گفت که در حال حاضر ۶۰۰ مدرسه زير پوشش اين طرح قرار گرفته اند و در آينده اين تعداد به بيش از ۵ هزار مدرسه افزايش می يابد. معاون وزير کشور همچنين گفت ۲۷ برنامه ملی در زمينه عفاف و حجاب تدارک ديده شده که بعضی از آنها آغاز شده و بعضی هم در آينده نزديک اجرا خواهد شد. پيشتر، مشاور وزيرآموزش و پرورش، از اجرای طرح روحانی ِ مدرسه خبر داده بود و هدف از اجرای اين طرح را غلبه بر فرهنگ غربی در مدارس عنوان کرده بود.

نحوه اجرای طرح عفاف و حجاب در استان تهران

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران گفت: طرحی علمی و فرهنگی در خصوص عفاف و حجاب در امور بانوان استانداری تهران در حال بررسی است.

آذر نظری در خصوص اجرای طرح عفاف و حجاب در استان تهران اظهار داشت: برای اجرای طرح عفاف و حجاب در استان تهران، طرحی علمی و فرهنگی در امور بانوان استانداری در حال بررسی است و توضیحات این طرح بعد از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

وی در ادامه افزود: برای نهادینه کردن و فرهنگ‌سازی پایه‌ عفاف و حجاب، طرحی در حال بررسی است و در تلاش هستیم که این طرح هرچه زودتر نهایی شده و به تصویب برسد.

نظری در خصوص اجرای طرح رحمت برای بانوان استان تهران گفت: طرح رحمت در سال 1385 در دولت نهم اجرا شد و به علت استقبال بانوان از این طرح اجرای آن در دولت دهم نیز ادامه یافت؛ طرح رحمت طبق برنامه‌ریزی‌های جدید در سال‌جاری با همکاری حوزه علمیه خواهران در دو سطح زنان خانه‌دار و زنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی اجرا خواهد شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران با اشاره به اینکه این طرح در راستای تقویت و تعالی فرهنگ اسلامی و تعمیق باورهای دینی بانوان و مبانی مهارت‌های زندگی سالم به مخاطبان به صورت حضوری ارائه می‌شود، افزود: برای زنان خانه‌دار آموزه‌های دینی و معرفی الگوهای رفتاری به گونه‌ای شیوا و آسان در دو ترم که هر ترم 16 جلسه است، ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای کارمندان زن نیز بسته‌های فرهنگی که 38 ساعت ضمن خدمت برای آنان را شامل خواهد شد ارائه می‌شود، گفت: سیاستگذاری در حوزه زنان استان تهران با توجه به ویژگی‌های جمعیتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیازمند تعامل و استفاده از ظرفیت‌های همه بخش‌های دولتی و خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد است


بی خبری از دانشجوی دربند در گفتگو با پدر وی

خبرگزاری هرانا - شبنم مددزاده زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که از چندی پیش از ملاقات و یا گفتگوی تلفنی وی با برادر زندانی اش و خانواده اش جلوگیری شده است در وضعیت نامعلومی بسر می برد.

پدر این زندانی سیاسی در گفتگو با خبرگزاری حقوق بشر ایران "هرانا" گفت: "شبنم را بدون اینکه بگویند چرا ممنوع الملاقات کرده اند تحت فشار قرار داده اند و ما هیچ خبری از او نداریم".

وی در ادامه افزود: متاسفانه ما علت این محدودیت ها را نمی دانیم ولی در طی دو ماه گذشته و از زمانی که ایشان به زندان رجایی شهر کرج تبعید شدند همواره با قطع تماس های تلفنی و یا ممنوع الملاقات کردنش و یا عدم رسیدگی پزشکی وی را تحت فشار قرار داده اند.

وی محدودیت های اعمال شده را از سوی اطلاعات سپاه پاسداران دانسته و گفت که مسئول بند 8 و رئیس زندان نیز با این ارگان همراهی میکنند.

عبدالعلی مددزاده سپس به تشریح زمان و نحوه آخرین ملاقات مادر این زندانی با وی کرد و گفت: هفته گذشته مادر شبنم به صورت کابینی بعد از گذشته هفته ها موفق به ملاقات با دخترم شد که آن نیز در شرایط خاص امنیتی صورت گرفته بود.

مسئولین از مادر شبنم خواستند که در کابینی که آنها تعیین کردند با هم صحبت کنند و به علت اینکه می خواستند مکالمه را شنود کنند به دلیل مشکل فنی پیش اومده انها را به کابین دیگری منتقل و بالای سر هر کدامشان یک مامور گذاشتند.

وی هم چنین در خصوص مجموع اقداماتی که برای دیدار با فرزندش انجام داده است گفت: "در پی این فشار ها ما به دادستانی کرج مراجعه کردیم که آنها با ما ملاقات نکردند و گفتند که مسائل مربوط به این زندانی در حوزه کاری ما نیست و باید به دادستانی تهران مراجعه کنیم که بعد از آن بارها به دادستانی مراجعه و درخواست ملاقات کردیم که هیچ گاه مورد موافقت قرار نگرفته و یکبار نیز نامه ای نوشتیم که سرباز مقابل در دادگاه نامه را از من تحویل نگرفت و گفت این نامه ها فایده ای ندارد و ما نیز نامه نمیگیریم."

پدر شبنم مددزاده با اشاره به وضعیت جسمی نامناسب مدد زاده گفت:شبنم از بیماری دستگاه گوارشی و بیماری قلبی رنج می برد و در زندان هم در بین زندانیان خطرناک نگهداری می شود و تا کنون نیز بهداری زندان هیچگونه رسیدگی برای درمان ایشان انجام نداده است وقتی هم که ما درخواست دادیم که به بیمارستان مجهز منتقل شوند، گفتند که اینجا زندان هست مرکز درمانی نیست که زندانی شما را درمان کنیم و یا برای درمان به خارج از زندان بفرستیم ، زندانی باید اینجا حبس بکشد و شکنجه شود.


استمداد پدر نوجوان محکوم به اعدام از مردم

رادیو آلمان: محمدرضا حدادی، نوجوانی که به خاطر دریافت ۱۵ میلیون تومان پول حاضر شد ارتکاب یک قتل را بر عهده بگیرد، اینک در انتظار ۷۰۰ هزار تومان برای انجام عمل جراحی کلیه در بیمارستان زندان به سر می‌برد.

پدر محمدرضا حدادی به دویچه‌وله گفت: «پریروز با محمدرضا ملاقات کردم. وضع خوبی ندارد. کلیه‌اش کار نمی‌کند. زندان گفت ۶۰ هزار تومان به حساب بریزید تا عملش بکنیم. حالا که پول را به حساب ریخته‌ایم می‌گویند باید به بیمارستان برود. بیمارستان هم می‌گوید ۷۰۰ هزار تومان بدهید تا عملش کنیم، من هم توانش را ندارم. می‌خواهم مردم یک کمکی به من بکنند تا بتوانم بچه‌ام را عمل کنم.»

آقای حدادی گفت، توان جسمی و مالی اینکه از کازرون تا شیراز را برای ملاقات پسرش برود ندارد و از نوروز تا به حال نتوانسته بوده با وی ملاقات کند. وی درباره پرونده پسرش گفت: «حکم او قصاص بوده ولی اولیای دم محبت کرده‌اند و گفته‌اند فعلا در زندان بماند تا ببینیم چه کار می‌توانیم برایش انجام دهیم. اولیای دم محبت کردند و خیلی از لطفشان ممنونم.»

معصومه طهماسبی، وکیل محمدرضا حدادی، قبلا به دویچه‌وله گفته بود: «دو نفر از زندانیان شاهد بودند که دو متهم دیگر این پرونده با وعده‌ی دادن ۱۵ میلیون تومان پول، از محمدرضا خواسته‌اند که قتل را بر عهده بگیرد. محمد هم به خاطر وضع نامناسب معیشتی خانواده‌اش این شرط را قبول می‌کند، با این امید که این پول را می‌گیرد و سروسامانی به خانواده‌اش می‌دهد. ولی بعد آنها منکر می‌شوند و محمد هم هرچه می‌گوید که در چه شرایطی این قتل را قبول کرده دیگر مورد قبول قرار نمی‌گیرد.»

محمدرضا حدادی در حال حاضر ۲۳ سال دارد. وی از ۱۵ سالگی در زندان به سر می‌برد.


نتایج نشست سران کشورهای حوزه‌ دریای خزر

رادیو آلمان: اجلاس رهبران کشورهای حوزه‌ی دریای خزر در کاخ گنج‌لیک باکو در شامگاه پنجشنبه (۱۸ نوامبر/۲۷ آبان) پایان یافت. گرچه درباره‌ی رژیم حقوقی دریای خزر توافقی حاصل نشد، اما کارشناسان دستاوردهای مهم این نشست را تائید کردند.

در پایان سومین اجلاس دریای خزر یادداشت تفاهم‌نامه‌ی همکاری‌های امنیتی در ۱۵ بند امضاء شد. در این تفاهم‌نامه مسائل مربوط به امور امنیتی دریای خزر و به ویژه امنیت زیست‌محیطی آن مورد توجه قرار گرفته است.

در این نشست، روسای کشورهای ساحلی در باکو همچنین توافق کردند، بررسی‌های کارشناسی لازم برای تعیین عرض جغرافیائی و حدود حق حاکمیت پنج کشور عضو از دریای خزر انجام گیرد. بر اساس این تفاهم‌نامه، صید ماهیان خاویاری نیز برای مدت پنج سال ممنوع اعلام شد.

"تفاهم‌نامه‌ی امنیتی زمینه‌ساز برای تعیین رژیم حقوقی خزر"

دالغا خاتین اوغلو، مدیر بخش فارسی خبرگزاری "ترند نیوز" آذربایجان که اجلاس باکو را از نزدیک دنبال کرده به دویچه‌وله گفت: «در سالهای پیش درباره‌ی مسائل امنیتی اتفاقاتی مهمی افتاده از جمله "مانور نظامی روسیه در دریای خزر" انجام گرفته و"طرح نگهبان دریای خزر" از طرف آمریکا از سال ۲۰۰۳ راه اندازی شد که برای این طرح حدود ۱۶۰ میلیون دلار هزینه شده بود. این اقدامات نتایج غیر سازنده‌ای داشت و سایه انداخت بر مذاکرات جدی‌تر و باعث بدگمانی شد».

آقای خاتین اوغلو نتیجه می‌گیرد که حل مسائل امنیتی توسط خود کشورهای ساحلی اعتماد سازی را بیشتر می‌کند و زمینه را برای حل مشکل رژیم حقوقی دریای خزر مساعد خواهد کرد.

در کنفرانس مطبوعاتی چه گذشت؟

پس از اجلاس، روسای جمهور ۵ کشور ساحلی در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند. در این کنفرانس آنها به مسائل مهمی اشاره کردند که بخشی از آن از نقطه‌نظر کارشناسان حتی مهمتر از بندهای بیانیه‌ی مشترک بوده است.

دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که این اجلاس به نشست‌هایی سالانه مبدل خواهد شود. مدودف گفت: «هر سه سال یکبار جلسه برگزار کردن قابل قبول نیست.ما توافق نمودیم که سالی یکبار دیدار کنیم. کارشناسان باید بیش از این دیدار داشته باشند و پنج بار دیدار در سال برای آنان مفید خواهد بود». مدودف، تاسیس "سازمان همکاری دریای خزر" را نیز پیشنهاد کرد.

الهام علی‌اف، رئیس جمهورآذربایجان نیز در کنفرانس مطبوعاتی خاطرنشان کرد: «روسای جمهوری کشورهای ساحلی دریای خزر تصمیم گرفتند طی مدت کوتاهی محدوده‌ی ملی هر کشور در این دریا را بررسی و هماهنگ نمایند».

نورسلطان نظربايف، رئيس‌جمهور قزاقستان نيز در اين اجلاس گفت: «مهم‌ترين مسئله‌ی ما تعيين رژيم حقوقی دريای خزر است. در زمينه‌ی عرض جغرافيايی هم مشخص شد كه كارشناسان بين ۸ مايل تا ۲۵ مايل را بررسی كنند و به ما ارائه دهند».

۶ پیشنهاد احمدی نژاد به سران کشورهای ساحلی

محمود احمدی نژاد در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر ۶ پیشنهاد را مطرح کرد. وی گفت، روند تعیین وضعیت حقوقی دریای خزر در سال ۲۰۱۱ به اتمام برسد. وی در سخنرانی خود در این اجلاسیه تاکید کرد: «پیشنهاد می‌کنم که این روند در سال آینده به پایان برسد و تدوين كامل رژيم حقوقی دريای خزر با ادامه نشست‌های پنج‌جانبه كه تضمين قوی‌تری برای دستيابی به يک توافق عادلانه و پايدار است، در سال آينده نهايی شود».

احمدی نژاد تاسیس کمپانی کشتیرانی مشترک را نیز پیشنهاد کرد. وی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد، "ممانعت از ورود بازيگران خارجی از عناصر مهم حفظ امنيت و صلح در اين دريا و در كشورهای ما خواهد بود".

رژیم حقوقی دریای خزر لاینحل ماند

آنگونه که کارشناسان هم پیش‌بینی می‌کردند تعیین رژیم حقوقی دریای خزر اینبار نیز لاینحل ماند و به اجلاس آتی موکول شد. مقام‌های ایرانی پیش از این گفته بودند ۷۰ درصد از مسائل رژیم حقوقی دریا حل شده است.

رئيس‌جمهور روسيه نیز در پایان اجلاس گفت: «به سمت تعيين رژيم حقوقی دريای خزر نزديک‌تر شديم و اميدوارم در آينده به اين مهم دست يابيم. همين طور ما بايد هرچه زودتر مرزهای حاكميت كشورمان را تعيين كنيم».

آینده وضعیت حقوقی دریای خزر

دکترهومن پیمانی، رئیس بخش "امنیت انرژی و جغرافیای سیاسی انستیتوی مطالعات انرژی" دانشگاه سنگاپور به دیدگاه‌های متفاوت کشورهای ساحلی اشاره می‌کند که مانع حل رژیم حقوقی دریای خزر شده است. وی به دویچه‌وله گفت: « تقسیم دریای خزر تا آنجا که مربوط به قوانین بین‌المللی است، بخاطر اینکه جزو آبهای بسته به حساب می‌آید، بر مبنای قوانین سال ۱۹۸۵ سازمان ملل‌متحد اجبارا باید با توافق همه‌ی کشورها باشد»

هومن پیمانی به دیدگاه کشورهای ساحلی اشاره می‌کند که به دلیل بدست آوردن منابع نفتی بیشتر "دریاچه خزر" را به عنوان "دریای خزر" تعریف می‌کنند و قوانین ناظر بر آب‌های بسته را قبول ندارند.

این کارشناس بر این باور است که حل مشکل رژیم حقوقی دریای خزر فقط از طریق یک تفاهم‌نامه‌ی ۵ جانبه امکان‌پذیراست.

کارشناسانی که با دویچه‌وله صحبت کردند، همچنین گفتند، اتفاق نظر بر سر مسئله‌ی امنیتی دریا و توافقات دیگری که حاصل شده، زمینه را برای تعیین رژیم حقوقی همه جانبه در دریای خزر فراهم می‌کند.

اجلاس بعدی كشورهای حوزه‌ی دريای خزر در روسيه يا قزاقستان برگزار خواهد شد.


یک پاسدار: فرمانده سپاه محمد رسول الله قاتل است

سایت ندای سبز آزادی: فیلمی که در ادامه این متن میتوانید آن را مشاهده کنید درگیری یکی از سرداران سپاه با عراقی (عبدالله عراقی فرمانده سپاه محمد رسول الله، سپاه تهران بزرگ) را به نشان میدهد ، شخصی که معترض است 28 سال در سپاه خدمت کرده و سالها در جنگ بوده است وی فرزندش در خیابان توسط نیروهای بسیج به ضرب چاقو کشته شده است.

او در سخنان خود می گوید: سردار عراقی فرمانده وقت سپاه تهران در زمان انتخابات قاتل است و از قاتلها حمایت می کند،از کسی حمایت می کند که فرزند من را کشته است،من امنیت جانی ندارم،من را تهیدید کرده اند که رضایت بدهم و از خون فرزندم بگذرم،من گذشت نخواهم کرد.

نکته قابل توجه این است که وقتی شخصی که خودش سردار سپاه است و سالها در جنگ بوده، فرمانده سپاه تهران را قاتل معرفی می کند و خود را در خطر و مورد تهدید معرفی می کند و می گوید سپاه و فرماندهان آن از قاتلین حمایت می کنند دیگر چه آبرو و اعتباری برای سپاه و فرماندهان آن امثال عراقی باقی می ماند.

گفتنیست این سخنان در حضور سرداران سپاه و نماینده ولایت فقیه "موحدی کرمانی" گفته می شود.این گونه برخوردها و اعتراض ها و اظهار نظرها در سپاه عادی شده به طوری که بعد از انتخابات پیشنهاد تسویه سپاه و بازنشستگی 240 نفر از سرداران سپاه داده شد، با این خیال که از نفوذ مخالفین و عناصر جنبش سبز در داخل سپاه جلوگیری شود، این اقدامات نشان دهنده متزلزل بودن رهبری در قوی ترین پایگاه خود یعنی سپاه است. فرماندهان ارشد سپاه می دانند که بدنه اصلی سپاه به هیچ وجه با آنها همراه و همگام نیستند.

http://www.youtube.com/watch?v=H9jMD1fpr4c&feature=player_embedded


ماهیان خاویاری خزر در فهرست جانوران در حال انقراض

خبرگزاری مهر: رئیس انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری با تاکید بر اینکه ماهیان خاویاری خزر در فهرست جانوران در حال انقراض قرارگرفته اند، بر لزوم حفظ این فسیل زنده تاکید کرد.

محمد پورکاظمی افزود: صید قاچاق، صید قانونی اما بیش ازظرفیت، آلودگی خزر و ناهماهنگی کشورهای حاشیه این دریاچه در زمینه حفاظت و بازسازی ماهیان خاویاری مهمترین عوامل انقراض تدریجی این گونه های ارزشمند دریایی هستند.

وی عنوان کرد: کاهش استحصال خاویار از خزر در 20 سال گذشته نشان می دهد این عوامل آسیبهایی جدی به روند تداوم حیات ماهیان خاویاری خزر وارد کرده است.

رئیس انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری ادامه داد: در حالیکه 19 سال پیش 76 تن خاویار از خزر استحصال شد این رقم پارسال به931 کیلوگرم کاهش یافت و با روند فعلی پیش بینی می شود استحصال خاویار از خزر تا10سال آینده به طور کامل متوقف شود.

جنگلهای گلستان همچنان می سوزند

خبرگزاری مهر: عملیات اطفای حریق دو نقطه از جنگل های گلستان پس از گذشت حدود سه روز همچنان ادامه دارد و نیروهای امدادی در روز جمعه نیز مشغول پاکسازی بقایای حریق هستند.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، آتش سوزی بصورت نقطه ای در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در پنج نقطه از عرصه های جنگل یگلستان رخ داد که سه نقطه در روزهای اخیر اطفای کامل شد.

اکنون بالگرد نیز برای اطفای حریق به جنگل های استان اعزام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: مهار آتش در تمامی مناطقی که در روزهای اخیر دچار آتش سوزی شده بود، صورت گرفت.

رسول حسام افزود: از مجموع مناطقی که در روزهای اخیر دچار آتش سوزی شده بودند، آتش سوزی در دو نقطه شامل عرصه های جنگلی جمشید آباد و نقطه ای از پارک ملی گلستان به طول کامل بقایایش پاکسازی نشده است.

وی اظهار داشت: خبرهای رسیده از میدانهای اطفای حریق حاکی از آن است که در این دو نقطه که دیروز اطفای حریق صورت گرفت، هنوز دود ناشی از آتش سوزی متصاعد می شود.

حسام از اعزام بالگرد برای اطفای حریق به این مناطق خبر داد و گفت: عملیات هلی برد صورت گرفت و مشغول بارگذاری سبد آن هستیم.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران گلستان خاطرنشان کرد: اکنون نیروهای بسیجی، ارتش، امدادی، منابع طبیعی و مردمی برای اطفای حریق در مناطق حضور دارند و مشغول عملیات اطفای حریق هستند.

وی یادآورشد: تمام تلاش ما بر این است که این حادثه امروز به طور کامل اطفا و باقای ناشی از آتش سوزی خاموش شود.

به گزارش خبرنگار مهر، چهار نقطه از جنگل های گلستان از جمله یک نقطه از پارک ملی گلستان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه براثر آتش سوزی سوختند و تلاش نیروهای امدادی برای اطفای حریق ادامه دارد.

سطحی از مناطق جنگلی سیجان، ریگ چشمه، کیارام و عرصه های روستای ترسه از توابع شهرستان مینودشت دچار حریق شدند.

همچنین در روز پنجشنبه نیز بخشهایی از عرصه های جمشید آباد در حوزه شرق گلستان دچار حریق شد که تلاشهای نیروهای امدادی و ستاد حوادث غیرمترقبه تا شامگاه پنجشنبه برای اطفای این حریق ادامه داشت.

علاوه براین سطحی از عرصه های جنگلی جنوب پارک ملی گلستان واقع در منطقه صعب العبور تنگه گل دچار حریق شد که امدادگران مشغول مهار بقای حریق هستند.

عرصه های جنگلی گلستان 450 هزار هکتار وسعت دارد و بخشی از جنگل های بکر خزری و هیرکانی منحصر بفرد در جهان بشمار می آید.


شمال نیوز: فرمانده سپاه قدس گيلان از تشكيل بسيج نونهالان در آينده نزديك در استان خبر داد.

هامون محمدي به مناسبت فرا رسيدن هفته بسيج اظهار داشت: در حال حاضر 630 هزار بسيجي سازماندهي شده در گيلان وجود دارد و بسياري از افراد مي‌توانند در اقشار مختلف بسيج وارد شوند. وي به تشكيل بسيج نونهالان در آينده نزديك در گيلان اشاره كرد و افزود: بسيج تنها منحصر به عمليات نظامي نيست و تمام اقشار در عرصه‌هاي مختلف در آن فعاليت دارند. محمدي تصريح كرد: در تمام اقشار بسيج فعال بوده و در همه جا در دسترس مردم قرار دارد و در عرصه‌هاي مختلف به روشنگري مي‌پردازد. فرمانده سپاه قدس گيلان شعار امسال بسيج را «بسيج، ولايت و جهاد همه‌جانبه» عنوان كرد و گفت: بسيج در جبهه جنگ نرم جهاد را براي خود تكليف مي‌داند. وي ادامه داد: 17 عنوان برنامه از طرف رده‌هاي مختلف سپاه و بسيج در سراسر استان برگزار مي‌شود. محمدي برگزاري محفل انس با قرآن به ياد شهداي بسيج در حسينيه حضرت ابوالفضل(ع) رشت و نواحي، ديدار اعضاي بزرگداشت ستاد هفته بسيج و جمعي از فرماندهان با نماينده ولي فقيه در گيلان، اعزام 31 راوي فتح به مناسبت سي‌ويكمين سال تشكيل بسيج به 31 مدرسه و مراكز آموزش عالي، نشست علمي فرهنگي بسيج اساتيد، برپايي نمايشگاه بسيج در پايگاه‌هاي مقاومت محلات، همايش مشترك ائمه جماعات، فرماندهان حوزه‌ها و پايگاه‌هاي محلات را از جمله برنامه‌هاي بسيج در روز نخست هفته بسيج با شعار «بسيج، مسجد و قرآن» اعلام كرد. فرمانده سپاه قدس گيلان گفت: كرسي ‌آزادانديشي در يكي از دانشگاه‌ها از طرف بسيج اساتيد، گردهمايي بزرگ بسيج اصناف، برگزاري نشست علمي ورزشي و مسابقه تيراندازي، برگزاري مرحله دوم مسابقات ترويج گفتمان نخبگان رهبري، معرفي برگزيدگان جشنواره علمي دانش‌آموزان ممتاز و دومين جشنواره و چهارمين همايش نخبگان بسيج استان در دانشگاه آزاد اسلامي پل طالشان با شعار «بسيج، خودباوري و جهاد علمي» دوم آذر سال جاري در گيلان برگزار مي‌شود. وي با بيان اينكه بسيج در 5 حوزه كشوري، استاني، ناحيه‌اي و پايگاهي برنامه‌هاي مختلفي را در اين هفته برگزار مي‌كند، خاطرنشان كرد: 18 عنوان برنامه با شعار «بسيج، سازندگي و خدمت‌گزاري» شامل تجليل از خانواده‌هاي معظم شهداي تك، 2 و 3 فرزند بسيجي در مصلاي رشت و اعزام تيم‌هاي درماني به مناطق محروم در تمام شهرستان‌ها از جمله منطقه محروم تنيان صومعه‌سرا از برنامه‌هاي اجرايي سوم آذر سال جاري است. محمدي با اشاره به رتبه نخست بسيج پزشكي گيلان در كشور، گفت: كامل‌ترين گروه‌هاي پزشكي استان به مناطق محروم اعزام مي‌شوند. فرمانده سپاه قدس گيلان غبارروبي و عطرافشاني قبور مطهر شهدا، يادواره شهداي طلاب، هم‌انديشي شوراي طرح ولايت استان، برگزاري نمايشگاه فرقان و مسابقه كتابخواني را از برنامه‌هاي چهارم آذر سال جاري با شعار «بسيج، ولايت و بصيرت» ذكر كرد و بيان داشت: بسيج خود را مديون ولايت مي‌داند و در تمام گيلان در اين روز جشن ولايت برگزار مي‌شود. وي با تاكيد براينكه بيش از 60 گردان كار رزمي تبليغي را در استان انجام مي‌دهند، اضافه كرد: حضور در نماز عبادي سياسي جمعه، ديدار روحانيون با ائمه جمعه، راهپيمايي خانوادگي، ويزيت و خدمات درماني براي عموم و برگزاري تجليل از سرگروه‌ها، مربيان و اساتيد برتر شجره طيبه صالحين از ديگر برنامه‌ها در پنجم آذر سال جاري با شعار «بسيج، انتظار و اقتدار» است. محمدي تصريح كرد: بسيج زير نظر مقام معظم رهبري عمل مي‌كند و با نظر ايشان به جنگ نرم ورود كرده و فعاليت‌هاي فرهنگي گسترده‌اي را انجام مي‌دهد. وي با اشاره به اينكه بستر حضور تمام گروه‌هاي سني و سلايق كاري براي كمك به انقلاب اسلامي در بسيج به وجود آمده است، خاطرنشان كرد: بسيج در تمام عرصه‌هايي كه در جنگ نرم نياز بوده، وارد شده است.


سه بهائی، به خاطر فعالیت انسان‌دوستانه، چهارمین سال زندان را آغاز می‌کنند

نیویورک، ٢٨ آبان (١٩ نوامبر) (سرویس خبری جامعۀ جهانی بهائی) – سه بهائی ایرانی، با وجود شواهد قانع‌کننده مبنی بر بیگناهی‌شان، امروز چهارمین سال حبس خود را آغاز می‌کنند.

این دو زن –هاله روحی و رها ثابت – و يک مرد -ساسان تقوا- در اردیبهشت ١٣٨۵ (مه ٢٠٠۶) همراه حدود ۵١ بهائی دیگر و چندین دوست مسلمان، به خاطر مشارکت در يک برنامۀ آموزشی برای کودکان محروم داخل و حومۀ شهر شیراز، دستگیر شدند.

در حالی که ١٠ همکار مسلمان آنها و یک بهائی، که دچار اختلالات یادگیری بود، به سرعت آزاد شدند، بقیۀ بهائیان به عنوان «تبلیغ غیرمستقیم آئین بهائی» مجرم شناخته شدند. خانم روحی، خانم ثابت و آقای تقوا هريک به چهار سال زندان محکوم شدند و ۵٠ نفر دیگر به یک سال زندان تعليقی، مشروط به حضور در کلاس‌های اجباری اسلامی، محکوم شدند.

بنا بر اطلاعات رسيده آنها هنوز هم، پس از سه سال، تحت دشوارترین شرایط در یک بازداشتگاه موقت نگهداری می‌شوند.

بانی دوگال، نمایندۀ ارشد جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل متحد، می‌گوید: «طبق قانون ایران، وزارت اطلاعات نمی‌تواند شهروندان را در چنین مراکزی زندانی کند و فقط برای بازجویی می‌تواند آنها را به آنجا ببرد. ما می‌دانيم که شرایط اين مرکز برای زندان طولانی‌مدتی که این سه نفر به آن محکوم شده‌اند، به کلی غیرقابل قبول است.»

به گفتۀ خانم دوگال، هم در محاکمه و هم در بازداشتِ اين افراد، قوانین ایران و بین‌الملل نقض شده و همۀ شواهد –از جمله گزارشی از یک مسئول ایرانی– دالّ بر بی‌گناهی آنهاست.»

حکومت ايران حاضر نشد به يافته‌های اين مأمور اعتنائی‌ بکند و پس از علنی شدن گزارش، مأمور مذکور گزارش دیگری نوشت که یافته‌های گزارش اول را رد می‌کرد.

خانم دوگال گفت: «حکومت ایران در رسیدگی به چنین اشتباه فاحش قضایی کاملاً مردود شد. این هم يکی ديگر از موارد آزار دینی در ايران است. ساده و روشن.»

او افزود: «وگرنه چرا سه نفر که 'جرم' اصلی‌شان شرکت در برنامه‌های انسان‌دوستانه با هدف کمک به هموطنان بوده، هنوز به این شکل زندانی هستند؟»

زندان به خاطر کمک به فقرا

اندیشۀ کار با جوانان شیراز به طور خاص در گروه مطالعه‌ای آغاز شد که خانم ثابت سازمان داده بود. او در برنامه‌های کمک‌رسانی پس از زلزلۀ سال ١٣٨٢(٢٠٠٣) ایران فعاليت داشت.

نخست او و دوستانش در کتسبس، از مناطق اطراف شهر که به محل تجمع معتادان و جنایت‌کار‌ها شهرت دارد، کار می‌کردند. گروه در آنجا کودکانی را که برای امتحانات پایان ترم خود آماده می‌شدند، راهنمایی می‌کرد. با رضایت کامل والدین محل، این تلاش‌ها وسعت گرفت و کمک به کودکان شامل توسعۀ مهارت‌های اجتماعی و آموزش ارزش‌های اخلاقی‌ نیز به آن افزوده شد.

با رشد این برنامه و مشارکت بیش از ٢٠٠ کودک در کتسبس، گروه موفق شد مجوّزی برای فعالیت از شورای شهر دریافت کند. هم‌زمان اقدام دیگری نیز با مشارکت بهائی‌ها و مسلمانان در سهل‌آباد آغاز شد. اقدام دیگری نيز –که توسط ١۴مربى ‌آغاز شد– به کمک به ١٠٠ جوان در یک مرکز آموزشی اختصاص داشت.

این گروه کلاس‌های هنری هفتگی نیز برای کودکان سرطانی ترتیب داد –فعالیتی که با استقبال شديد رئیس یک بیمارستان محلی روبرو شد. علاوه بر آن دیدارهای منظمی نیز از پرورشگاه‌ها و تسهیلات مخصوص کودکان معلول انجام می‌شد.

دستگيری و محکوميت

پلیس در ٢٩ اردیبهشت ١٣٨۵ (١٩ مه ٢٠٠۶) مربيان و مسئولين اين برنامه را در شش جا به طور همزمان دستگیر کرد.

بقیۀ بهائیان، پس از آزادی همکاران مسلمانشان، طیّ روزها و هفته‌های بعد، آزاد شدند. خانم روحی، خانم ثابت و آقای تقوا حدود یک ماه در بازداشت بودند.

بیش از یک سال بعد یک محاکمۀ کوتاه و رسمی برگزار شد. بهائیان از جمله به «تبلیغ غیرمستقیم آئین بهائی» – به خاطر استفاده از یک کتاب آموزشی به نام نسائم تأييد متهم شدند. متن کتاب هیچ ذکری از آئین بهائی نمی‌کند و صرفاً با بررسی مجموعه‌ای از داستان‌ها به ارائۀ درس‌های اخلاقی می‌پردازد. با این که شورای فرهنگی شهر استفاده از این کتاب را تصویب کرده بود، در رأی صادره اعلام شد که اين مجوّز با فریب به دست آمده است.

بانی دوگال میگوید: «اتهامات عنوان شده، بر اساس مادۀ ١٨ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی –پیمانی که ایران آن را امضا کرده و آزادی 'عبادت، اجرای آداب، عمل و تبلیغ' عقيده را تضمين می‌کند– بی‌اساس و غیر قابل قبول بودند.»

به گفتۂ خانم دوگال: «اولاً، روشن بود که فعالیت‌های آنها ماهیتی کاملاً انسان‌دوستانه داشته. دوم آن که حتی دادگاه تصدیق کرد متنی که از روی آن تدریس می‌شده، هیچ گونه اشارۀ صریحی به آئین بهائی نداشته است. حتی بعضی از همکاران مسلمان اين گروه گفتند که مطلع نبودند آنها بهائی هستند یا 'تبلیغی' صورت می‌گیرد.»

به بیشتر این بهائیان، به خاطر سن کم‌شان، حکم یک سال زندان تعلیقی، به شرط شرکت در کلاس‌های اجباری اسلامی که سازمان تبلیغات اسلامی ترتیب داده بود، داده شد. در این کلاس‌ها، اعتقادات و تاریخ بهائی مورد تمسخر، توهین و تحریف قرار می‌گرفت.

خانم ثابت، خانم روحی و آقای تقوا هريک به چهار سال زندان محکوم شدند: سه سال برای «تشکیل گروه‌های غیر قانونی» و یک سال «برای تبلیغ به نفع گروه‌هایی که علیه نظام اسلامی هستند.»

بازداشت‌گاه موقت

در ٢٨ آبان ١٣٨۶ (١٩ نوامبر ٢٠٠٧)، خانم ثابت، خانم روحی و آقای تقوا در ظاهر به عنوان استرداد دارایی‌هایشان، که پیش‌تر توقیف شده بود، به دفتر محلّی وزارت اطلاعات احضار شدند. اما معلوم شد که این ادعا فریبی بیش نبوده و آنها به محض ورود در سلول‌های بازداشتگاه زندانی شدند.

حالا سه سال گذشته و گزارش‌ها حاکی‌است که آنها هنوز در همان شرایط در بازداشت به سر می‌برند. آقای تقوا به تنهایی در یک سلول تنگ نگه داشته مى شود. خانم‌ها هم كه در ابتدا با هم در سلول کوچکى، که معمولاً برای بازداشت‌های کوتاه‌مدت به کار می‌رود، زندانی بودند، امروز در سلول هاى انفرادى نگه دارى مى شوند. آنها پنجره، تختخواب یا صندلی ندارند و فقط به تازگی به آنها تشک‌هایی داده شده. گزارش شده که هر سه زندانی دچار کمردرد مزمن شده‌اند.

گه‌گاه به آنها «مرخصی‌های موقّت» داده شده، اما همواره انها مجبور بوده‌‌اند برای گذراندن احکام چهار سال زندان خود به همان بازداشتگاه برگردند.

در بیشتر دوران زندان، آقای تقوا با مشکل مضاعف درد شدید، ناشی از جراحت پا در یک تصادف اتومبیل، مواجه بوده و به علاوه از سیاتیک و ضعف ماهیچه، که در نبود تسهیلات اوليه به وجود آمده، رنج برده است. گرچه او دو بار به مدت کوتاه برای جراحی پا آزاد شده، اما عموماً از توجه پزشکی کافی محروم بوده است. ورزش روزانه و دسترسی به هوای تازه، روزانه به ٣٠ دقیقه زمانی محدود است که او را نه به بیرون، بلکه به اتاقی که سقفی ندارد، می‌برند. به آقای تقوا، هر بار که سلول را ترک می‌کند، چشم‌بند می‌زنند.

به گفتۀ بانی دوگال، استمرار بازداشت آقای تقوا و دو همکارش نقض موازين بین‌المللی و هنجارهای قانونی است. «تحت قوانین ایران، افرادی که مجرم شناخته می‌شوند این حق را دارند که در زندانی که برای حبس طولانی‌مدت طراحی شده، زندانی باشند، جایی که به تسهیلات پزشکی کافی، غذا و امکانات بهداشتی دسترسی داشته باشند. استمرار بازداشت این سه انسان بیگناه در سلول‌هایی که برای اقامت کوتاه‌مدت طراحی شده، نه تنها موازين انسانی، بلکه قوانين کشور را نیز زیر پا می‌گذارد.»

ناديده‌گرفتن گزارش محرمانه

در خرداد ١٣٨٧ (ژوئن ٢٠٠٨)، وَلی رستمی – بازرس و مشاور حقوقی دفتر نمایندگی رهبری در استان فارس – گزارش محرمانه‌ای که به تقاضای نمایندۀ رهبر ایران در استان تهیه شده بود، ارائه کرد.

آقای رستمی در اين گزارش تأیید کرد که نه تنها در فعالیت‌های این زندانیان اشاره‌ای به دین نبوده، بلکه جوانانی که در این کلاس‌ها شرکت می‌کردند به او گفته بودند که خواهان ادامۀ برنامه هستند. آقای رستمی گزارش داد: «آنها گفتند 'ما ... صادقانه از این گروه خیلی چیزها آموختیم و می‌خواهیم آنها دوباره پیش ما برگردند.'»

وقتی اين گزارش علنی شد، او گزارش دیگری نوشت که یافته‌های اولیه‌اش را نقض می‌کرد.

خانم دوگال می‌گوید، روشن است که این سه نفر، نه تنها تهديدی برای جامعه نبودند، بلکه تمام تلاش‌شان در جهت خدمت به جامعه‌شان بود. «این بهائیان با برانگیختن سپاس کسانی که به ایشان خدمت می‌کردند، باعث خشم حکومت شدند. فقط دشمنی و نفرت بی‌حساب می‌تواند علت چنین انحرافی از عدالت، که در این پرونده مشاهده می‌شود، باشد.»

به گفتۂ‌ خانم دوگال: «این که، پس از سه سال زندان، مسئولان نمی‌پذیرند این رفتار ظالمانه را نسبت به این افراد فوراً متوقف سازند، غیر منطقی‌ست. ما همچنان از جامعۀ بین‌المللی می‌خواهیم صدای خود را در دفاع از این افراد، و هفت مدیر زندانی بهائی و هزاران نفر دیگر که امروز در ایران از حقوق انسانی خود محروم‌اند، بلند کنند.»