سه شنبه بیست و هفتم مهرماه ١٣٨٩


ایران میگوید با حمایت جامعه بین المللی وآمریکا میتواند به ایجاد ثبات در افغانستان کمک کند

محمد علی قانع زاده، نماینده ایران در گفتگوهای مربوط به افغانستان، گفته است در صورت حمایت جامعه بین المللی از جمله آمریکا ، جمهوری اسلامی میتواند به ایجاد ثبات در افغانستان کمک کند. این گفتگو ها دیروز با شرکت نماینده آمریکا، در رم برگزار شد. به گفته قانع زاده ایجاد ثبات در افغانستان به رویکردی منطقه ای با حمایت جامعه بین المللی نیاز دارد. در نشست دیروز در رم، نمایندگان ۴۴ کشور از جمله ۹ عضو سازمان کنفرانس کشور های اسلامی ، آمریکا و کانادا شرکت کرده بودند. ریچارد هالبروک فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در امور افغانستان و پاکستان با استقبال از شرکت ایران در این نشست، نقش جمهوری اسلامی در افغانستان را مهم توصیف کرد. نماینده ایران با اشاره به مشکل قاچاق مواد مخدر از افغانستان به ایران، گفت: جمهوری اسلامی میلیونها دلار برای بازسازی افغانستان و آموزش کودکان افغان هزینه میکند.


فتنه اقتصادی؛ بهمنی ایجاد می‌شود که همه را له می‌کند

روزآنلاین: بنا به گزارش سایت آفتاب، نگرانی از افزایش ناگهانی نرخ تورم حتی وزیر بازرگانی محمود احمدی نژاد را دچار وحشت کرده، تا حدی که وی روز گذشته در همایشی به نام "همایش ملی کاهش قیمت تمام شده" گفته است: "از روزی که هدفمندی یارانه‌ها کلید بخورد باید هزینه را کاهش داد زیرا اگر هزینه‌ها به حلقه بعدی منتقل شود بهمنی ایجاد می‌شود که در مسیر خود همه را زیرپا له خواهد کرد".

آشفتگی ها در اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها

سرانجام و پس از ماه ها کشمکش دولت و مجلس بر سر نحوه اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها، روز گذشته رسانه های دولتی اعلام کردند که مبلغی به عنوان "علی الحساب" از سوی دولت به حساب سرپرستان خانوار واریز شده، اما این مبلغ نه قابل برداشت است و نه یک بازه زمانی معین برای برداشت آن در نظر گرفته شده است.همزمان احمدی نژاد نیز در یک برنامه رادیویی محلی از اردبیل درباره "فتنه اقتصادی" سخن گفت و آنطور که سایت جوان آنلاین نوشته، ادعا کرد "عده ای به دنبال ایجاد نگرانی کاذب در مردم" هستند.

در همین حال اعلام "متوسط هزینه خانوار" از سوی مرکز آمار و اعتراف به عدم محاسبه "ضریب فلاکت" در این رقم، موجب نگرانی محافل اقتصادی شده است تا حدی که غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده راستگرای مجلس و رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی نسبت به تبعات روانی بی اطلاعی مردم هشدار داده و وزیر بازرگانی هم از "در راه بودن بهمنی که همه چیز را له می کند" سخن گفته است. سخنانی که احمدی نژاد آنها را "کذب" می داند. هر چند روز گذشته مهدی کروبی به ادعاهای او و برخی از مقامات امنیتی درباره "فتنه اقتصادی" پاسخ داد و در یک سخنرانی از "فاجعه اقتصادی" خبرداد.


وزارت اطلاعات ایران: دشمن در مقابل اجرای هدفمند کردن یارانه ها برنامه ریزی کرده است

مجید علوی ، قائم مقام وزارت اطلاعات روز سه شنبه با اشاره به طرح هدفمند کردن یارانه ها گفت دشمن در این زمینه تلاش و برنامه ریزی کرده است و حتی در این مورد گزارشهای روز شمار تهیه کرده است. آقای علوی بدون نام بردن از کشور خاصی همچنین گفت امروز دشمن تلاش خود را در عرصه اقتصادی گذاشته است و تحریمها را وضع کردند تا جلوی چرخ اقتصاد را بگیرند. قائم مقام وزرات اطلاعات جمهوری اسلامی درعین حال تاکید کرد که شرکتها و موسساتی موظف شد ه اند برای ایجاد فساد ِ سازمان یافته و اخلال اقتصادی، برنامه ریزی کنند و حتی کسانی برای بحرانی کردن اقتصاد به ایران فرستاده شده اند. در چند هفته اخیر، همزمان با اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها و افزایش ناگهانی قیمت ارزهای خارجی و طلا در ایران ، مقامات جمهوری اسلامی عنوان فتنه اقتصادی را مطرح کردند و عوامل خارجی را دلیل اصلی مشکلات اقتصادی در ایران عنوان کرده اند. مهدی کروبی ، یکی از رهبران مخالف دولت محمود احمدی نژاد روز گذشته در واکنش به اینگونه اتهامات گفت مطرح کردن مسئله فتنه اقتصادی مجوزی است برای سرکوب گسترده مردم در مقابل اعتراض به افزایش چشمگیر قیمتها.


بی‌قانونی به فرهنگ عمومی تبدیل شده است

روزنامه آرمان: رئیس‌سازمان بازرسی كل‌ كشور با اظهار اینكه بی‌قانونی امروز به یك فرهنگ عمومی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: بی‌انضباطی و بی‌قانونی سطح زیادی از جامعه را فرا گرفته و بسیاری از مشكلات از این بابت است. به گزارش ایلنا، مصطفی پورمحمدی دیروز در دومین نشست دادستان‌های عمومی و انقلاب مراكز استان‌های سراسر‌كشور طی سخنانی مسئولیت دادستانی را از جمله مسئولیت‌های سخت، حساس و با دغدغه‌های ماندگار عنوان كرد و گفت: مجموعه این عوامل

فرسایش روحی شدیدی را ایجاد می‌كند. وی با اشاره به بالا بودن انتظارات و توقعات از مجموعه دستگاه قضائی، اضافه كرد: علاوه بر این امروز در شرایطی زندگی می‌كنیم كه مشكلات ناخواسته‌ای نیز به ما تحمیل می‌شود. رئیس سازمان بازرسی كل‌كشور با اشاره به جرائم مربوط به مواد‌مخدر به عنوان یكی از این مشكلات، به وضعیت نابسامان كشور افغانستان اشاره كرد و گفت: در این كشور فقر ویرانگر است، بی‌سوادی نیز بیداد می‌كند كه این خود موجب مهاجرت انبوهی از افغانها به كشور ما شده است. بی‌سامانی در این كشور نیز هر گونه كمك به توسعه آنجا را بی‌فایده می‌كند. وی اضافه كرد: امروز تولید مواد‌مخدر در افغانستان بسیار نامتعارف است و به چندین هزار تن می‌رسد كه جمهوری اسلامی نیز در مسیر ارتباطی این مواد تولید شده به سایر نقاط قرار دارد و این مسئله بحران‌های بسیاری را هم در خصوص جرایمی كه به طور مستقیم با مواد مخدر در ارتباط هستند و هم در خصوص جرائمی كه به طور غیرمستقیم با مواد مخدر مرتبط هستند ایجاد می‌كنند. پورمحمدی یادآوری‌كرد: امروز دشمن با تولید ناامنی و بزهكاری سعی در افزایش هزینه‌های امنیتی و قضایی ما دارد. پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود مسئولیت دستگاه قضایی را با توجه به میزان شكایات و پرونده‌ها در این دستگاه غیرقابل مقایسه با سایر دستگاه‌ها عنوان كرد. وی با بیان اینكه مقام قضاوت در اسلام به والی و حاكم سپرده شده كه این بخاطر شأن این مسند است، گفت: در دستگاه قضائی هنوز ظرفیت‌هایی وجود دارد كه می‌توان آنها را افزایش داد. من فكر می‌كنم هنوز جای خالی برای ارتقاء در دستگاه قضایی وجود دارد. رئیس سازمان بازرسی كل كشور همچنین بر همكاری متقابل این سازمان با دادستانی و دادسراها به منظور هم‌افزایی و كاهش بار روانی كاری تاكید كرد. وی با بیان اینكه دادستان در جایگاهی است كه ببیند حقوق عمومی و جامعه چیست، اضافه كرد: ما در كار خود با یك سری از پرونده‌ها كه مردم شكایت دارند مواجه هستیم. از طرف دیگر با پرونده‌هایی كه شاكی خاصی ندارد اما یك مطالبه عمومی می‌باشد مواجه‌ایم كه رسیدگی به این نوع دوم پرونده‌ها در تقویت احساس عدالت عمومی بسیار تعیین‌كننده است. پورمحمدی تاكید كرد: فكر نمی‌كنم هیچ شخص و جایگاهی شأنی همچون دادسرا و دادستان را داشته باشد. به عبارت دیگر این جایگاه خط مقدم عدالت در جامعه است. وی گفت: از این جهت نیازمند بازتعریفی هستیم زیرا امروز موضوعاتی در جامعه داریم كه آزاردهنده شده‌اند. وی بی‌قانونی را از این جمله دانست و گفت: آسیب‌پذیرترین مشكل اجتماعی ما بی‌توجهی به قانون است. بی‌قانونی فقط برای ما دولتی‌ها نیست و در بخشهای دیگر هم وجود دارد. رئیس سازمان بازرسی كل كشور با بیان اینكه بی‌قانونی امروز به یك فرهنگ عمومی تبدیل شده است، اضافه كرد: بی‌انضباطی و بی‌قانونی سطح زیادی از جامعه را فرا گرفته و بسیاری از مشكلات از این بابت است.


 ایران: با سوخت ندادن به هواپیماهای ایران در اروپا، مقابله به مثل می کنیم

رامین مهمانپرست ، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه شنبه ، جلوگیری از سوختگیری هواپیماهای ایرانی در شماری از فرودگاههای اروپا را خارج از چارچوبهای مربوطه و مقرارت بین المللی توصیف کرد. آقای مهمانپرست گفت در صورتیکه این رویکرد توسط برخی از شرکتها ادامه یابد منافع مادی آنان لطمه میخورد و ایران روش مقابله با این برخوردها را در دستور کار قرارداده است. یکی از پیامدهای تحریم ایران، عدم فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی در برخی از فرودگاه های اروپا است. به گفته مقامات هواپیمایی ملی ایران سالانه ۵۰۰ هزار مسافر با استفاده از سرویسهای ایران ایر به ۱۱ شهر اروپایی رفت و آمد میکنند.


آمريکا می گويد که نقش ايران را برای رسيدن به ثبات در افغانستان به رسميت می شناسد

فرستاده ويژه آمريکا به افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش برای رسيدن به ثبات در افغانستان، نقش ايران را به رسميت می شناسد.

ريچارد هالبروک اين اظهارات را در کنفرانسی خبری در رم و بعد از حضور ايران در نشستی درباره وضعيت افغانستان بيان کرد.

به گفته آقای هالبروک اين نخستين بار است که ايران در مذاکراتی در اين سطح حاضر می شود.

نماينده آمريکا در اين مذاکرات افزود که کشورش هيچ مشکلی با حضور ايران در بحثهای مربوط به حل مشکلات افغانستان ندارد.

آمريکا بارها ايران را متهم کرده که از شورشيان در افغانستان حمايت می کند، اما تهران همواره اين اتهامات را رد کرده است.


دستگاه تفتیش عقاید در دانشگاه تهران

وادار کردن کارکنان کادر پزشکی دانشگاه تهران به پر کردن فرمهای تفتیش عقاید

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"حراست دانشگاه تهران کارکنان بیمارستانها،درمانگاه ها و مراکز بهداشتی وابسته به این دانشگاه را وادرا به پر کردن فرم تفتیش عقاید و عضویت در بسیج می کند.

اخیرا کارکنان اعم از رسمی، قراردادی،پیمانی بیمارستانها ،،درمانگاهها و مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه تهران به حراست دانشگاه تهران احضار می شوند و به کارکنان احضار شده فرمی داده می شود تا آن را پر نمایند.

این فرم شامل سوالاتی است که به قرار زیر می باشد:آیا کسی از بستگان شما در درگیریهای یک سال گذشته دستگیر شده است؟ آیا کسی از بستگان نزدیگ شما به جرم امنیتی بازداشت شده است؟ آیا بستگان نزدیگ شما از جنبش سبز بوده اند؟

کارکنان فوق الذکر باید فرمها را در حراست دانشگاه تهران پر نمایند و تحویل آنها بدهند.برخورد افراد حراست با کارکنان توهین آمیز و بازجو مآبانه است.

در نهایت هم حراست دانشگاه تهران به تمامی پزسنل فوق الذکر فرم عضویت در بسیج را می دهد تا در حضور آنها آن را پر نمایند و عضو فعال بسیج دانشگاه تهران شوند.

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران،وادار کردن کارکنان کادر پزشکی وابسته به دانشگاه تهران به پر کردند فرم تفتیش عقاید و عضویت در نهاد سرکوبگر بسیج که توهینی بزرگی به آنها است را محکوم می کند.

27 مهر 1389 برابر با 19 اکتبر 2010 http://hrdai.net


هیجیک از مراجع تقلید به استقبال خامنه ای نرفتند

سایت جرس: محمدتقی مصباح‌یزدی، سیداحمد خاتمی، عبدالنبی نمازی،رضا استادی،ابراهیم امینی، هاشمی شاهرودی، محمد یزدی، علوی گرگانی، علی اکبر مسعودی خمینی و مرتضی مقتدائی، از جمله شاخص ترین روحانیونی بودند که در صف مستقبلین رهبری دیده می شدند .

بنا به گزارش منابع خبری، رهبر جمهوری اسلامی روز سه شنبه ٢۷ مهرماه، در اولین روز سفر خود به شهر قم، پیش از حضور در میدان آستانه و میان مردم، در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه مورد استقبال شماری از علمای حوزه علمیه قم و برخی مقامات حکومتی قرار گرفت، که از جمله روحانیون استقبال کننده از وی، محمدتقی مصباح‌یزدی، احمد خاتمی، رضا استادی،ابراهیم امینی، محمد یزدی، علوی گرگان،هاشمی شاهرودی ، علی اکبر مسعودی خمینی،عبدالنبی نمازی و مرتضی مقتدائی بودند .

به گزارش فرارو، علی لاریجانی، سرلشگر فیروزآبادی، و برخی اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعضای شورای عالی حوزه، مسوولان دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگرنهاد های فرهنگی تبلیغی از جمله شخصیت‌های حاضر در آن مراسم بودند.

اما سایت جهان نیوز، وابسته به علی زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نیز نوشت: آیت الله نوری همدانی هم گفته اند اگر دوستان و مسئولین امنیتی اجازه دهند برای استقبال از رهبر انقلاب به عوارضی قم می روم. گفتنی است این امر امروز اتفاق نیفتاد.

گزارش خبرنگار جرس حاکیست که در بین مستقبلین از مراجع دیده نمی شد.

سفر رهبر جمهوری اسلامی به شهر قم در حالی صورت می گیرد که ازهفته ها قبل، این سفر مشمول تایید و تکذیب و تاخیر متعددی شده بود و در نهایت با تمهیدات و تدارکات مقامات سیاسی، امنیتی، نظامی و برخی حامیان مذهبی رهبری، این سفر که در آخرین اعلام اول ذیقعده (١۷ مهر) قطعی شده بود، به ١١ آن ماه قمری (٢۷ مهر) موکول شد.

وی در بدو ورود خود به قم، پس از عبور از جمع استقبال‌كنندگان – که با تعطیلی ادارات، حوزه، مدارس و ... تدارک دیده شده بودند- وارد مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه شد و ضمن زیارت در آن محل، مورد استقبال گروهی از علما، فضلا و مراجع قرار گرفت.

امروز شاهدان عینی از مراسم استقبال رهبری در قم گفتند:"آقای خامنه ای با استقبال جمع زیادی از مردم که اغلب طلبه، جوان و چفیه بر دوش بودند، به خیابان ١۹ دی وارد شد... خیابان پر نبود و به فاصله چند متر تا پیاده روِ دو طرف فضاهای خالی به چشم می خورد . اما طلبه هایی با صورت های متعارف دور ماشین حلقه زده بودند و با حرکات خاصی مانند بوسیدن شیشه ماشین، و تماس چفیه هایشان به شیشه، ابراز علاقه می کردند."

این گزارش افزود "خودرو حامل رهبری، در چند جا درحالی که هنوز می توانست به حرکت آرام خود ادامه بدهد توقف کرد تا میدان شعار دادن به دست جوان های دور ماشین بیفتد، این وقفه به ظاهر عمدی باعث شد تا حرکت ماشین از برنامه عقب بیافتد و رهبری حدود ۴۵ دقیقه دیرتر به محل مورد نظر برسد.

این گزارش در همین رابطه آورده است "آقای خامنه ای پس از ورود به حرم حضرت معصومه، برای سخنرانی به جایگاه رفت و تا شعاع دهها متری جایگاه، محل های اختصاصی با فنس و میله از قسمت اصلی جدا شده بود تا مکانی برای نشستن «خودی ها» فراهم شود... و بعد از سخنرانیِ وی، او را بلافاصله به موسسه امام خمینی (دفتر مصباح بزدی و محل اقامت موقت) منتقل شد."


خودکشی يک دانشجو در دانشگاه رازی كرمانشاه

خبرگزاری هرانا - فوت یک دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه در هفته گذشته با ابهاماتی روبرو شده است.

به گزارش دانشجونیوز هفته گذشته علی خانی دانشجوی اهل خوزستان دانشگاه رازی کرمانشاه فوت کرد اما علت فوت این دانشجو مورد اختلاف نزدیکان وی و مسئولین دانشگاه قرار گرفته است.

به گفته دوستان این دانشجو، اقدام به خودکشی کرده است اما مسولین دانشگاه رازی کرمانشاه اعلام کرده اند که وی در اثر سکته جان باخته است.

طی سال های اخیر، چندین مورد اقدام به خودکشی توسط دانشجویان گزارش شده است که همواره مسولین دانشگاه ها آن را تکذیب کرده و اینگونه القا کرده اند که به مرگ طبیعی و یا بر اثر اتفاقات این دانشجویان جان خود را از دست داده اند.


وزير امور خارجه پاکستان می گويد ايران بهانه ای برای ساخت سلاح هسته ای ندارد

شاه محمود قريشی، وزير امور خارجه پاکستان روز دوشنبه گفت که ايران بهانه ای برای دنبال کردن يک برنامه ساخت سلاح اتمی ندارد.

آقای قريشی با بيان يکی از تندترين مواضع پاکستان درباره برنامه هسته ای ايران، از مقامهای ايرانی خواست تا مذاکرات هسته ای را پی بگيرند.

وی گفت که او می خواهد از يک «بحران بزرگ ديگر در منطقه» دوری کند.

وزير امور خارجه پاکستان افزود: «چه کسی ايران را تهديد می کند؟ من هيچ کس را نمی بينم که تهديدی فوری برای ايران باشد.»

به گفته آقای قريشی وی اين نظرات را با همتای ايرانی خود در ميان گذاشته است.


افسران زن در ۸۳ کلانتری تهران مستقر می شوند

حسين ساجدی نيا، فرمانده نيروی انتظامی تهران، روز دوشنبه از استقرار افسران زن در ۸۳ کلانتری پايتخت در دو ماه آينده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری « مهر»، وی افزود: در حال حاضر، در بيش از ۵۰ کلانتری از زنان پليس استفاده شده که اين کار، رضايت مردم را به شدت افزايش داده است.

فرمانده نيروی انتظامی تهران اشاره کرد که از هفته جاری، طرح‌های جديدی در زمينه « محله محوری» در اين شهر اجرا می شود و گفت: با اجرای اين طرح ها شاهد تحول در نظم و امنيت در محله‌ها خواهيم بود.

فرمانده نيروی انتظامی تهران در اين مورد توضيح بيشتری نداد.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .