یکشنبه بیست و هشتم شهریور ١٣٨٩


رییس پلیس: میزان کالای قاچاق در ایران به ۱۹ میلیارد دلار رسیده است

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد، حجم کل قاچاق کالا در ایران در حال حاضر به ۱۹ میلیارد دلار در سال رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، به گفته حسن بتولی، این مقدار نشان‌دهنده افزایش ۲۲ درصدی قاچاق کالا نسبت به سال گذشته است.

آقای بتولی همچنین اعلام کرد «مشروبات الکلی، تجهیزات ماهواره‌ای و اقلام ضد فرهنگی، مواد محترقه، گوشی تلفن همراه، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، پارچه و ملبوسات، ظروف آشپزخانه و لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، دارو و سلاح و مهمات»، از مهم‌ترین کالاهای قاچاق ورودی به کشور هستند.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی کشور چندی پیش، اعلام کرده بود که در پنج ماه گذشته میزان کشفیات داروی قاچاق در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.


وزارت علوم از احتمال جداسازی کلاس‌ها در دانشگاه‌ها خبر داد

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به نبود قانونی درباره تفکیکِ جنسیتی و کشیدن دیوار وسط کلاس‌ها در دانشگاه‌ها تاکید کرد، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اگر امكان جداسازی كلاس‌ها وجود دارد، بايد اين كار انجام شود.

غلامرضا خواجه‌سروری، در یک نشست خبری در روز یکشنبه از وجود درخواست‌های زياد براي ايجاد دانشگاه‌های تک‌‌جنسيتی خبر داد.

به گفته وی وظيفه وزارت علوم، پاسخ به این درخواست‌هاست تا خانواده‌ها دختران‌شان را با امنيت خاطر به دانشگاه‌ها بفرستند.

موضوع تفکیک جنسیتی و حجاب اجباری در دانشگاه‌ها، با انتقاد فعالان زنان و برخی چهره‌های فرهنگی روبه‌رو شده است.


به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران آمار چک های برگشتی در ایران به رقمی بی سابقه رسیده است

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران، می گوید، آمار چک های برگشتی در ایران به رقم بی سابقه ای رسیده است. به گزارش خبرگزاری های ایران، آقای نهاوندی امروز (یکشنبه) در نشستی با اشاره به این مطلب که تنها در سال ۱۳۵۷ خورشیدی شمار چک های برگشتی به میزان امروز بوده است، گفت، این وضعیت نشان می دهد که کشور در "شرایط ویژه" قرار دارد. رئیس اتاق بازرگانی ایران خواستار پذیرش "هزینه تحریم ها" از سوی دولت برای ایجاد "نشاط و امید" در بخش های اقتصادی و بازرگانی شد.


وزیردفاع جمهوری اسلامی از تحویل نسل سوم موشک فاتح در روزهای آینده خبر داد

احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، می گوید، نسل سوم موشک فاتح در هفته موسوم به "دفاع مقدس" به نیروهای مسلح تحویل داده خواهد شد. نسل سوم موشک فاتح اوایل شهریور آزمایش شده بود. مقام های جمهوری اسلامی درباره برد این موشک زمین به زمین اطلاعاتی را منتشر نکرده اند اما در مورد نسل پیشین آن گفته بودند که بردی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر دارد.


یک مقام وزارت علوم ایران از توقف پذیرش در ۱۲ رشته علوم انسانی و هنر خبر داد

ابوالفضل حسنی، مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی، می گوید، پذیرش دانشجو در ۱۲ رشته علوم انسانی و هنر منوط به بازنگری در دروس این رشته هاست. آقای حسنی افزود، هیچ رشته دانشگاهی حذف نخواهد شد، ولی از آنجا که در دروس ۱۲ رشته بیش از ۲۰ سال است که بازنگری نشده است، وزارت علوم قصد دارد، پذیرش در این رشته ها را تا اعمال بازنگری "مسکوت" نگه دارد. این مقام وزارت علوم تنها به نام رشته های مدیریت، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، حقوق و روانشناسی اشاره کرده است. آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، سال گذشته از تحصل حدود ۲ میلیون دانشجو در رشته های علوم انسانی ابراز نگرانی شدید کرده و گفته بود، این امر باعث بروز تردید در مبانی دینی و اعتقادی دانشجویان می شود.


کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی از فردا در وین برگزار می شود

کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی از فردا (دوشنبه) در وین آغاز می شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه احتمالا برنامه هسته ای اسراییل موضوع اصلی این کنفرانس یک هفته ای خواهد بود که با حضور نمایندگان ۱۵۱ کشور عضو آژانس برگزار می شود. کشورهای عربی قرار است در قطعنامه ای از اسراییل بخواهند تا از داشتن سلاح های اتمی صرفنظر کند و به پیمان منع گسترش سلاح های اتمی بپیوندد. گفته می شود اسراییل تنها کشور در خاورمیانه است که سلاحهای هسته ای دارد. اسراییل تا کنون رسما این موضوع را تایید نکرده است.


مهدی کروبی خواستار نظارت مجلس خبرگان بر عملکرد آیت الله خامنه ای شد

مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، در نامه ای به اکبرهاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان، خواستار نظارت این مجلس بر عملکرد آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی شد. آقای کروبی در این نامه شرايط کشور را از نظر سياسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی "نامطلوب" خواند و افزود مجلس خبرگان نتوانسته است به وظایف پیش بینی شده در قانون اساسی عمل کند. وی همچنین مجلس خبرگان را به «ثناخوانی و «عرض اخلاص» نسبت به آیت الله خامنه ای و صدور قطعنامه‌ های «کلیشه‌ای» متهم کرد.


محمود احمدی نژاد از آمريکا خواست تا هشت ايرانی بازداشت شده در اين کشور را آزاد کند

محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران در بدو ورود به آمريکا از مقامهای واشنگتن خواست تا در اقدامی به گفته او «انساندوستانه»، هشت ايرانی بازداشت شده در اين کشور را آزاد کنند.

آقای احمدی نژاد در مصاحبه ای که قرار است روز يکشنبه پخش شود و خبرگزاری فرانسه بخش هايی از آن را منتشر کرده، اين بازداشت ها را «غير قانونی» خواند.

اين درخواست در پی آن مطرح می شود که ايران، سارا شورد، زن آمريکايی بازداشتی در ايران را هفته گذشته آزاد کرد.

ضمن اينکه دو آمريکايی ديگر که همزمان با خانم شورد بازداشت شده بودند کماکان در زندان به سر می برند.

آقای احمدی نژاد برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شامگاه شنبه به وقت محلی وارد نيويورک شد.


هيلاری کلينتون ابراز اميدواری کرد که سياستمدارانی «مسئول» در ايران به قدرت برسند

هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا ابراز اميدواری کرد که يک رهبری «مسئول» کنترل ايران را به دست بگيرد.

خانم کلينتون در مصاحبه ای که قرار است روز يکشنبه از شبکه تلويزيونی ABC پخش شود و نسخه ای از آن انتشار يافته است گفت: «من تنها می توانم اميدوارم باشم به اينکه تلاشهايی داخل ايران توسط رهبران مسئول مدنی و مذهبی صورت گيرد تا حکومت را به دست گيرند.»

وی در عين حال افزود که در حاضر، روز به روز به نظاميان، سپاه پاسداران و شبه نظاميان در ايران افزوده می شود.

وزير امور خارجه آمريکا گفت که می داند، اين موضوع موجب نگرانی ملت ايران است.

هيلاری کلينتون انتخابات رياست جمهوری سال گذشته را سرشار از کاستی توصيف کرد و اين موضوع را يکی از دلايل گرايش جناح حاکم به نظاميان دانست.


سکینه؛ گفته های احمدی نژاد با دستگاه قضایی تناقض دارند

ایران: وکیل سکینه محمدی، گفته های محمود احمدی نژاد با دستگاه قضایی تناقض دارند

رم،۲۹شهریور - (آکی فارس) – جاوید هوتن کیان، وکیل سکینه محمدی آشتیانی بانوی ایرانی محکوم به سنگسار، امروز در مصاحبه ای ویژه با آژانس خبری ایتالیایی « آکی» گفته های آقای محمود احمدی نژاد به شبکه تلویزیونی «ای بی سی» مبنی بر اینکه «برای سکینه محمدی آشتیانی هیچگاه حکم سنگسار صادر نشده است» را در تناقض آشکار با حکم قوه قضاییه دانست و گفت: « از اظهارات رئیس جمهور شگفت زده هستم، چونکه مقامات قضایی به صراحت موکل اینجانب، خانم سکینه محمدی، را محکوم یه سنگسار کردند و پرونده ایشان هم اکنون در دیوان عالی کشور میباشد». هوتن کیان در ادامه گفت: «این گفته ها دوگانگی سیاسی درونی حاکمیت را نشان میدهد و شرایط را برای موکلم نگران کننده تر میکند». وکیل سکینه محمدی در پایان از اعمال فشارماموران اطلاعات بر خودش خبر داد و گفت: «دیرور جلوی درب دفترم یک دوربین مخفی کوچک نصب کرده بودند که توانستم آن را پیدا کنم و از کار بیندازم. علاوه بر آن وزارت اطلاعات دیروز تعدادی از موکلین اینجانب را احضار کرده و از آنها اطلاعاتی درباره بنده پرسیده است. طبیعی است که فشارهای امنیتی بر من در حال افزایش میباشند». پیش از این محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی «ای بی سی» گفته بود که « برای سکینه محمدی آشتیانی هیچگاه حکم سنگسار صادر نشده. خبری که در رسانه‌های امریکایی منتشر شده کاملاً جعلی است و این تاثیر همان چیزی است که متاسفانه دولتمردان آمریکائی به دنبال خبر منفی و غیرواقعی از ایران هستند»..


علی مطهری از سخنان تازه احمدی نژاد درباره ايران باستان انتقاد کرد

علی مطهری نماينده اصولگرای مجلس بار ديگر از سخنان محمود احمدی نژاد درباره ايران باستان انتقاد کرد و اين سخنان را نتيجه برنامه ای طراحی شده از سوی اسفنديار رحيم مشايی خواند.

آقای مطهری در نامه ای سرگشاده، اقدامات محمود احمدی نژاد مانند چفيه انداختن به گردن نماد کوروش و همچنين اظهاراتش درباره منشور کوروش را نتيجه يک «تز جديد در سياست داخلی و خارجی» رئيس جمهوری توصيف کرد.

رويکرد تازه آقای احمدی نژاد و نزديکانش درباره ايران باستان، پيشتر نيز از سوی اصولگرايان که حامی اصلی وی محسوب می شوند، با انتقاد رو به رو شده بود.

اين انتفادات زمانی به اوج رسيد که اسفنديار رحيم مشايی، رئيس دفتر آقای احمدی نژآد از آنچه «مکتب ايرانی» می خواند سخن گفت.

آيت الله مصباح يزدی که از از مهم ترين حاميان آقای احمدی نژاد محسوب می شود، در واکنش به این اظهارات، کسانی که چنين سخنانی را بيان می کنند «غير خودی» خواند.


واردات ۲۰ محصول کشاورزی از جمله برنج و گندم به ايران ممنوع شد

واردات ۲۰ محصول کشاورزی از جمله برنج و گندم به ايران ممنوع شد.

به گزارش خبرگزاری مهر در پی تصميم وزارت بازرگانی، واردات ۲۹ محصول کشاورزی نيز از اين پس به هماهنگی و اخذ مجوزهای جديد نياز خواهد داشت.

در ميان فهرست محصولاتی که وارداتشان به کلی ممنوع شده، نامهای برخی ميوه ها مانند سيب، گلابی و گيلاس نيز ديده می شود.

در نامه وزير بازرگانی به وزير کشاورزی، اين فهرست، «محصولات حساس کشاورزی» توصيف شده اند.


محکومیت فعال حقوق بشر به حبس و شلاق

کمیته گزارشگران حقوق بشر - سعید حائری، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر به دو سال و شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

حکم این فعال حقوق بشر، امروز به اتهام «اخلال در نظم عمومی» و «اجتماع و تبانی» از سوی شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده است.

سعید حائری روز ۲۰ اسفند ۸۸ با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی پس از تحمل ۸۰ روز حبس آزاد شد. وی در ۲۹ آذرماه به همراه شیوا نظرآهاری و کوهیار گودرزی بازداشت شده بود.

شیوا نظرآهاری نیز روز گذشته به شش سال حبس، تبعید به زندان ایذه و ۷۶ ضربه شلاق محکوم شد. کوهیار گودرزی دیگر عضو کمیته‌ی گزارشگران حقوق بشر از ۲۹ آذر‌ماه سال گذشته بدون حتی یک روز مرخصی در زندان اوین در حال سپری کردن دوران یک سال محکومیت خود است.


دستگیری هفت نفر در ارتباط با حمله به مسجد قبا

سایت سفیرنیوز: در پی حمله صورت گرفته به مسجد قبای شیراز و مسائل پیش آمده در پی این حمله، بر اساس حکم مرجع قضایی، هفت نفر که گفته می‌شود از عاملان این حمله بوده‌اند، دستگیر شده‌اند.

شنیده‌های خبرنگار پایگاه خبری سفیر، حاکی از آن است که همچنین هیاتی از سوی یکی از مقامات عالی رتبه نظام برای بررسی واقعه رخ داده در مسجد قبای شیراز به زودی وارد این شهر خواهد شد.


تخریب 57 هکتار از بافت تاریخی شیراز برای سرمایه گذاری تجاری

خبرگزاری مهر: یک استاد معماری گفت: قرار بود طرح بین الحرمین که در حد فاصل آرامگاه شاهچراغ و آستانه در حال اجرا است به محدوده بافت تاریخی شیراز آسیبی وارد نکند اما اکنون مسئولان شهری برای توسعه و اجرای این طرح 57 هکتار از بافت تاریخی را تخریب کرده اند.

محمد منصور فلامکی، استاد معماری و شهرسازی و محقق بافت تاریخی شیراز درباره اجرای طرح بین الحرمین به خبرنگار مهر گفت: مدتها پیش طرح بین الحرمین در حد فاصل میان آرامگاه شاه چراغ و آستانه به تصویب شهرداری شیراز رسید و اکنون در حال اجراست. بر اساس این طرح، زیر گذر بین دو حرم به پارکینگ و محل رفت و آمد خودروی شاغلان در آن محدوده و زائران حرمین تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه که این زیرگذر فاصله رفت و آمدها بین دو حرم را کاهش می دهد گفت: پارکینگ دو طبقه ای که در این طرح دیده شده از هر دو سمت به روی حرمین باز می شود.

وی افزود: روی زیر گذر نیز محور مجهز شهری طراحی شده و در فاصله 800 متری مسیر پیاده رو بین دو حرم، فضاهای خدمات اجتماعی، فرهنگی، تجاری، ادارای، آموزشی، ورزشی، هنری و .. ایجاد می شود. در واقع از روی سطح زیرگذر هیچ اتومبیلی از میان مردم عبور نمی کند.

فلامکی گفت: طبق طرحی که من در مورد آن نظر دادم با اجرای طرح بین الحرمین هیچ خانه تاریخی در این محدوده تخریب نمی شد اما شهرداری شیراز قبل از اجرای طرح، خودسرانه بافت تاریخی محدوده بین دو حرم را خراب کرد.

وی با اعلام اینکه قبل ازاجرای طرح بین الحرمین، تخریب بخشی از بافت تاریخی شیراز بدون مطالعه و به صورت جدی انجام شده بود اظهار کرد: اکنون این طرح روی خرابه های خانه های تاریخی در حال ساخت است.

این استاد دانشگاه افزود: سال 54 طرح مرمت بافت قدیم شیراز را تدوین و به تصویب رسانده بودیم. بنابراین طبق این مصوبه هیچ فرد یا سازمانی حق نداشت بافت تاریخی آستانه و شاه چراغ را خراب کند و یا این دو حرم را بدون مطالعه و ناسنجیده به یکدیگر متصل کند بلکه در این طرح فقط ساخت و ساز در مرکز محلاتی که از قبل تعریف شده بود انجام می شد و بقیه بخشهای شهر از جمله بافت تاریخی در جای خود باقی می ماند و به جز مرمت هیچ اقدامی در خانه های تاریخی انجام نمی شد.

وی عامل تخریب بافت تاریخی بین دو حرم را شهرداری شیراز دانست و گفت: پول ساخت مجموعه بین الحرمین از اعتبارات شهرداری پرداخت می شود و زمینهای آن محدوده نیز در اختیار این سازمان است به همین دلیل با آزادی عمل توانسته خانه های در مسیر اجرای طرح بین الحرمین را بخرد و در کمتر از دو ماه خراب کند. این تخریبها اکنون برای ادامه اجرای طرح بین الحرمین ادامه دارد.

وی تخریب 57 هکتار از بافت تاریخی شیراز در اطراف آرامگاه شاه چراغ به منظور اجرای طرح بین الحرمین را اشتباه محض خواند و گفت: این کار از ریشه غلط است چرا که این تخریب فرهنگی به ضرر مصالح مذهبی است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: زائران می خواهند تا قبل از رسیدن به آرامگاه بزرگان، آرام آرام در شهر قدم بردارند و با فضای قدیم شهری و محدوده آرامگاه آشنا شوند نه آنکه در کنار زیارتگاه اتاق و تختی برای استراحت داشته باشند.

وی گفت: عده ای می خواهند با تخریب بافت تاریخی شیراز، سرمایه گذاری تجاری انجام دهند و از این راه به سود بیشتری برسند.

فلامکی از برگزاری جلسه ای به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی با مسئولان استانی درباره تخریب 57 هکتار از بافت تاریخی شهر خبر داد و گفت: حدود سه ماه پیش با حضور مسئولان استانی و سازمان میراث فرهنگی جلسه ای برگزار کردیم و از آنها خواستیم که از تخریب خانه های تاریخی این محدوده جلوگیری شود. اما اکنون مسئولان شهری شیراز تخریب بافت تاریخی را به صورت جدی دنبال می کنند در حالی که خواسته ما در طرحی که ارائه کرده بودیم این بود که به شرط حریم گذاری بر بناهای تاریخی که اجازه نمی دهد ساختمان ها با ارتفاع بلند ساخته شود اقدام به نوسازی محدوده شاهچراغ کنند.

فلامکی تصریح کرد: در شهر شیراز بسیاری از دانشکده های معماری، اساتید و دوستداران میراث فرهنگی فعالیت معماری و فرهنگی انجام می دهند و مخالف هر گونه تخریبی در بافت تاریخی شهر هستند. این درحالی است که شهرداری شیراز تنها ارگانی است که با تخریب بافت تاریخی شیراز موافقت می کند.

وی درباره اینکه شهرداریها همواره عنوان می کنند که کارگروه ویژه بافت تاریخی دارند و کارهای آنها طبق کارشناسی صورت می گیرد، بیان کرد: شهرداریها فاقد کارشناسان توجیه شده در بافت تاریخی هستند و هیچگاه نمی توانند نظر کارشناسی و علمی درباره میراث فرهنگی بدهند.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .