خبرهای برگزیده- شنبه بیست و هفتم آذر ١٣٨٩


 زهرا رهنورد با خانواده نسرین ستوده دیدار کرد

زهرا رهنورد، از چهره‌های سرشناس جنبش سبز در ایران و همسر میرحسین موسوی با خانواده نسرین ستوده که این روزها در اعتصاب غذای خشک به‌سر می‌برد، دیدار کرد. به گزارش سایت کلمه، ‌نزدیک به میرحسین موسوی، خانم رهنورد در این دیدار از نسرین ستوده به عنوان «نماد استقامت زنان و مردان ایرانی در آینده» نام برد. نسرین ستوده، حقوقدان، وکیل دادگستری و از مدافعان سرشناس حقوق بشر در ایران است که وکالت تعدادی از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران را نیز بر عهده داشت. خانم ستوده در شهریور ماه سال جاری بازداشت شد و همچنان در زندان به سر می‌برد. برخی خبرها حاکی از آن است که خانم ستوده در وضعیت جسمانی خطرناکی به سر می‌برد.

تلاش‌های بین‌المللی برای آزادی نسرین ستوده

رادیو آلمان: جمعی از فعالین حقوق بشر ایرانی و خارجی در دو فراخوان جداگانه خواستار تلاش جامعه جهانی برای آزادی نسرین ستوده از زندان شده‌اند. خانم ستوده برای سومین بار در زندان دست به اعتصاب غذا زده و جانش در خطر است.

نخستین فراخوان را شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، ژان فرانسوا ژولیارد دیبراول سازمان گزارش‌گران بدون مرز و فرانسوا کانتیه رئیس سازمان وکلای بدون مرز امضا کرده‌اند.

این سه تن در فراخوان خود می‌گویند جامعه جهانی و همه شهروندان باید برای نجات جان نسرین ستوده تلاش کنند. خانم ستوده به گفته‌ی خانواده‌‌اش، «در اعتراض به توهین و تحقیرهای بازجویان»، دست به اعتصاب غذا زده است.

نسرین ستوده وکیل دادگستری روز ۱۳ شهریور امسال دستگیر شده است. او از هنگام بازداشت در انفرادی‌ بسر برده و از حق ملاقات با خانواده‌ی خود محروم است. مقام‌های امنیتی و قضایی ایران او را به «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» متهم کرده‌اند.

شیرین عبادی به همراه دیبراول سازمان گزارش‌گران بدون مرز و رئیس سازمان وکلای بدون مرز در فراخوان خود نوشته‌اند: «نسرین ستوده در نگاه جمهوری اسلامی ایران سه جرم دارد، زنی‌ست که بر باورهای خود استوار مانده است، وکیل مدافع حقوق بشر است و شجاعت انتقاد از حکومت اسلامی را دارد.»

امضاکندگان فراخوان می‌گویند، جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد صدای نسرین ستوده را «خاموش» کند، زیرا از «پژواک آن می‌هراسد».

در ادامه فراخوان این سه چهره فعال حکومت بشر آمده است: «حال که زورآزمایی با مرگ را بر ما تحمیل کرده است آزادی باید پیروز شود. هیچ سرکوب و هیچ زندانی نمی‌تواند جامعه‌ی شهروندی جوان ایران را که نسرین ستوده یکی از سخنگویان آن است، از حرکت به سوی اینده باز دارد. ما نیز با او همصدایم. نسرین ستوده را زنده و آزاد می‌خواهیم.»

فراخوانی دیگر

در فراخوانی دیگر هفت تن از فعالین شناخته‌ شده حقوق زنان اعلام کرده‌اند که برای هم‌دردی با نسرین ستوده و اعتراض به تضییع حقوق قانونی‌ وی، از روز دوشنبه (۲۰ دسامبر/۲۹آذر) در مقابل در ورودی سازمان ملل در ژنو تحصن خواهند کرد.

این فراخوان را شیرین عبادی، خدیجه مقدم، منصوره شجاعی، پروین اردلان، شادی صدر، آسیه امینی و محبوبه عباس‌قلی‌زاده امضا کرده‌اند.

در بیانیه‌ی هفت از فعالین حقوق زنان آمده است: خانم ستوده از نخستین روز بازداشت تاکنون یعنی بیش از صدوسه روز، در سلول انفرادی به سر برده و به درخواست‌های مکرر او و وکلایش برای آزادی به قید وثیقه توجهی نشده است و درنتیجه خانم ستوده به اجبار در اعتراض به عدم رعایت قوانین از تاریخ سیزده آذر، دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

امضاکنندگان بیانیه نوشته‌اند: «ما از کلیه آزاداندیشان جهان، فعالان حقوق زنان و از اعضای خانواده‌ی جهانی حقوق‌بشر درخواست داریم در همبستگی با این حرکت خواهران‌شان برای آزادی هرچه سریع‌تر نسرین ستوده به ما ملحق شوند و به هر شیوه ممکن، از پیوستن به تحصن گرفته تا ارسال ای‌-میل و نامه اعتراضی به دولت ایران، یا تجمع در مقابل سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای مختلف یا به هر شیوه ممکن دیگری، ما را یاری کنند تا صدای حق‌طلبی همکار دربندمان را به گوش جهانیان برسانیم.»

 


اعضای جامعه پزشکی ایران خواستار آزادی علی شکوری راد شدند

180 عضو جامعه‌ی پزشکی ایران در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار آزادی علی شکوری راد، استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس شدند. امضاکنندگان این نامه، دستگیری و تداوم بازداشت آقای شکوری راد را موجب تاثر و تاسف جامعه پزشکی ایران و همچنین تولید موجی از اعتراض و نارضایتی در جامعه دانشگاهی و مجموعه پزشکان خوانده اند. علی شکوری‌راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران، هجدهم آذر ماه جاری برای دومین بار دستگیر و روانه زندان شد. «طرح مطالب خلاف واقع علیه جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام» از اتهاماتی است که علیه آقای شکوری راد مطرح شده است.


 آتش‌ در جنگل‌های شمال ایران گسترده شده است

سه روز پس از پایان بارندگی‌های اخیر در ایران،‌ بار دیگر جنگل‌‌های گلستان در آتش می‌سوزند.

به گزارش ایلنا،‌ خبرگزاری کار ایران شدت آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه «رامیان» به حدی است که دود و آتش از فاصله بیست کیلومتری نیز دیده می‌شود.

خبرگزاری مهر نیز گزارش کرده است که از بعد ازظهر روز جمعه آتش تا جنگل‌های آمل هم پیش رفته است.

شماری از مسئولان سازمان جنگل‌ها در ایران، صعب العبور بودن مناطق جنگلی و کمبود امکانات اطفای حریق را از جمله دلایل ناکامی در پایان بخشیدن به آتش‌سوزی جنگل‌ها اعلام کرده‌اند.


 وزير امور خارجه كانادا، بار ديگر خواهان آزادى فورى هفت رهبر بهائيان ايران شد

لارنس كنون (Cannon)، وزير امور خارجه كانادا، روز جمعه با انتشار بيانيه‌اى بار ديگر خواستار آزادى هفت رهبر بهائيان ايران شد. به گزارش خبرگزارى فرانسه، در اين بيانيه آمده است، كانادا بر اين باور است كه مجازات زندان براى رهبران بهائيان نامتناسب است و آنها بايد "هر چه زودتر بى هيچ قيد و شرطى" آزاد شوند. فريبا كمال‌آبادى، جمال‌الدين خانجانى، عفيف نعيمى، سعيد رضايى، مهوش ثابت، بهروز توكلى و وحيد تيزفهم، هفت تنى هستند كه حدود دو سال پيش به اتهام «جاسوسى، اقدام عليه امنيت ملى، همكارى با اسرائيل و محاربه» بازداشت و نهايتاً به ۱۰ سال زندان محكوم شدند.


امروز شنبه ۱۸ دسامبر، روز جهانى مهاجران است

امروز شنبه، ۲۷ آذر، ۱۸ دسامبر، روز جهانى مهاجران است. مجمع عمومى سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۰ ميلادى ، همزمان با رشد ِ فزاينده شمار مهاجران در جهان، اين روز را به نام آنها نامگذارى كرد. هدف از برگزارى اين روز، جلب توجه ويژه دولتها و ارگانها و نهادهاى غير دولتى به بالا بردن سطح آگاهى عمومى از حقوق بنيادين مهاجران است.


 ديده بان حقوق بشر خواستار آزادی یک روشنفکرسوری منتقد نظام ولایت فقیه شد

ديده بان حقوق بشراز سوريه خواست از پرونده سازی مجدد علیه یک روشنفکرسوری خودداری و او را آزاد کند. ديده‌بان حقوق بشر می‌گويد که علی عبدالله، نویسنده و فعال حقوق مدنی سوری به جرم تلاش برای «احیای بیانیه دمشق» به سی ماه زندان محکوم شده بود که دوره محکومیتش خردادماه گذشته به پایان رسید، اما به اتهام انتقاد از سرکوبی معترضین به انتخابات رياست جمهوری ايران و نظام ولایت فقیه همچنان در زندان بسر می برد و با پرونده تازه ای در دادگاه نظامی مواجه است. بیانیه دمشق را شماری از روشنفکران سوری در حمایت از آزادی بیان در این کشور امضاء کرده بودند.


قیمت گازوئیل 18 برابر شد/فاجعه اقتصادی در راه

وبلاگ توس

قیمت گازوئیل 18 برابر شد/فاجعه اقتصادی در راه است

شک اول اجرای هدفمند کردن یارانه ها نه افزایش قیمت بنزین که تقریبا 4 برابر شده بلکه افزایش 9 تا 18 برابری گازوییل سوخت اول حمل و نقل عمومی بود. شاید هیچ کس فکرش را هم نمیکرد گازوییل از 16.5 تومان به 150 تومان سهمیه ای و 300 تومانی آزاد برسد با این حساب باید دنبال یک فاجعه قیمتی در حمل و نقل عمومی باشیم که تاثیر مستقیم در افزایش قیمنهای کالاهای اساسی خواهد گذاشت…

استقرار نيروهای امنيتی و پليس در پمپ بنزين های تهران

خبرنگار ما از تهران: تا لحظه ارسال اين گزارش يعني ساعت 11:45 نيمه شب به وقت ايران شهروندان تهراني كه در خيابانها تردد مي كنند شاهد حضور يگان هاي نيروي انتظامي و پليس در پمپ بنزين هاي اين شهر هستند. در برخي ديگر از اين جايگاه ها نيز بيش از آنچه تصور مي رود يگان هاي امنيتي مستقر شده اند. يكي از اين پمپ هاي بنزين تقاطع خيابان وصال- انقلاب است كه حدود 10 نیروی انتظامی به همراه يك خودرو توياتا و يك بنز در آن مستقر شده اند. پمپ هاي بنزين خيابان هاي بهارستان روبروي بيمارستان شفايحيائيان، فخرآباد، ميدان امام حسين و اميرآباد نير همين وضعيت را دارند. به نظر مي رسد بعد از دروغ پرداري هاي امشب احمدي ن‍ژاد حالت فوق العاده اعلام شده كه در اين ساعت از شب اين چنين نيروي هاي امنيتي را برآشفته کرده است.

حذف یارانه ها؛ خوانندگان: جو پلیسی و امنیتی در تهران

همین الان تو سطح شهر بودم جو امنیته از تجریش اومدم پر از یگان ویژه آماده باش وایسادن تمام پمپ بنزین ها الگانس پارک کرده حتی پمپ های گاز هم تو لویزان نیرو گذاشتن امشب ساعت 12 قیمتهارو اعلام می کنند آماده باشید

***

امروز پس از خروج از محل كارم در ميدان محسني حضور يگانهاي ويژه نظرم را جلب كرد .همين صحنه را در ميدان ونك سه راه تخت طاووس ميدان وليعصر چهارراه وليعصر و ميدان انقلاب هم ديدم .در نزديكي منزلمان در خيابان سلسبيل ديگر بجاي ضدشورش نيروي انتظامي گارد ويژه سپاه با لباسهاي خاكستري و موتورهاي قرمز حضور دارند .پمپ بنزين سر آذربايجان نرسيده به قصردشت با2ون نيروي انتظامي كاورشده .در سلسبيل مرتضوي و هاشمي سر هركوچه 2مامور با سپر ايستاده

****

میدون تجریش تقریبا پر شده از نیروی های ضد شورش که کاملا مجهز هستن جالب تر اینکه توی 5 تا پمپ بنزینی که من رد شدم تقریبا 4 - 5 تا ماشین نیروی انتظامی مستقر شدن

****

در پی اعلام مصاحبه امشب احمدی نژاد در تلویزیون و حضور بی سابقه ماموران انتظامی در خیابانها اس ام اس هایی با مضمون زیر پخش شد:

قیمتها را خدا آزاد کرد. امام احمقی نژاد

از فردا به مدت نامعلوم جشن هسته ای آزادی قیمتها


بيكاری استادکاران صنايع دستی؛ يكی پس از ديگری

در حال حاضر بسياري از هنرمندان صنايع دستي و صنعتگران اصفهاني به مشاغلي روي آورده‌اند كه كاملا خارج از حوزه صنايع دستي است برخي از آنها با داشتن بيش از 40 سال سابقه در حوزه صنايع دستي الان در شركت هاي خصوصي و خدماتي مشغول به كار هستند. اين درحالي است كه گفته مي‌شود اصفهان مهد صنايع‌دستي ايران است.

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه صنايع دستي ـ درحاليكه متوليان حفظ و توسعه صنايع دستي در اصفهان مستقر و تبليغات اساسي درخصوص حمايت از صنايع دستي انجام مي دهند، اما هنوز مشكلات و معضلات اين قشر پابرجاست به طوري كه بسياري از هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي كه سالهاي متمادي از عمر و زندگي خود را صرف يادگيري، آموزش و پيشبرد صنايع دستي كرده اند، در حال حاضر به دليل تامين هزينه هاي زندگي، تورم و فشار اقتصادي و نبودن بازار كار به مشاغلي روي آورده اند كه كاملا خارج از حوزه صنايع دستي است.

محمد نوريان خاتم ساز اصفهاني كه بيش از 40 سال سابقه دارد و درحال حاضر در شركت خصوصي مشغول به كار است به خبرنگار CHN مي‌گويد: با 40 سال سابقه صنايع دستي 4 سال است كه بيكارم و درحال حاضر در يك شركت خصوصي كه اصلا مرتبط با صنايع دستي نيست مشغول به كار هستم.

وي مي گويد: چند دوره عضو و رئيس اتحاديه صادرات صنايع دستي بوده‌ام ولي به دليل عدم حمايت و كارشكني هاي موجود و همچنين هزينه هاي بالا مجبور شدم صنايع دستي را براي هميشه رها كنم.

نوريان با تاكيد بر اينكه تاكنون نامه هاي بسياري به ارگان ها و مسئولين زده شده ولي هيچ نتيجه يي در بر نداشته ادامه داد: با توجه به هزينه هاي بالا و نداشتن بيمه مجبور به ترك حوزه كاري ام شدم چرا كه 16 درصد از حق بيمه را بايد خودمان پرداخت مي كرديم و حق درمان نيز جداگانه بايد پرداخته مي شد. در اين خصوص نامه هاي بسياري به ارگان ها و متوليان صنايع دستي زده شد كه هيچ نتيجه يي نداشت.

عضو اتحاديه خاتم سازان مي گويد: 12 ساله بودم كه پشت ميخ كار نشستم و الان 56 سالم است كه نه كارگاهي براي آموزش دارم نه بيمه اي كه بعد از 40 سال حداقل بازنشستگي داشته باشم.

وعده هاي متوليان صنايع دستي، طبل توخالي!! در حال حاضر صنايع دستي با دارا بودن قابليت و پتانسيل بالقوه اي كه براي صادرات دارد درحال حاضر حتي قسمت عمده ي احتياجات مردم و منطقه را تامين نمي كند. صنايع دستي اصفهان با توجه به برخورداري از امكانات مناسبتر نسبت به شهرهاي همجوار و ديگر استان ها همچنان درگير مشكلات و معضلاتي هستند كه صنعتگران را وادار به تغيير شغل مي كند. اتفاقي كه با سرايت به ديگر شهرها باعث خواهد شد صنايع دستي از بحران خارج و كاملا نابود شود. چرا كه شهرهاي ديگر نه شهرت و معروفيت اصفهان را در زمينه صنايع دستي دارند نه متولي صنايع دستي درآنجا مستقر است تا با طبل و وعده هاي توخالي به كمك آن ها بشتابد.

مجيد اخوان هنرمند ميناكار اصفهاني نيز كه درحال حاضر جنس هاي متفرقه مي فروشد و ساخت و فروش صنايع دستي را كنارنهاده در گفت‌وگو با CHN يادآور مي‌شود: صنايع دستي از ساماندهي مناسبي برخوردار نيست. كپي اجناس صنايع دستي بدون كمترين كيفيت بازار را اشباع كرده و جايگزين اجناس اصيل شده است. متوليان حفظ و توسعه صنايع دستي با دوره هاي آموزشي 3 ماهه افرادي را روانه بازار كار مي كنند كه به جاي كار، كپي كردن ياد گرفته اند و همين امر باعث مي شود اجناسي با حداقل كيفيت وارد بازار شود وقيمت ها را خراب كند.

وي در ادامه مي گويد: كالاهاي بي‌كيفيت با قيمت هاي متفاوت باعث شده بازار صنايع دستي اصفهان از نظم و قاعده‌اي برخوردار نباشد. به عنوان مثال به محض اينكه بازار مينا بالا مي رود خاتم ساز هم به توليد مينا مي پردازد. اين مسائل گره هاي گمشده يي در بازار صنايع دستي اصفهان است.

اخوان با اشاره به اينكه بسياري از صنعتگران بدهكارند، مي گويد: صنايع دستي وابسته به توريست است. اگر خريدار و توريست نباشد صنايع دستي هم نيست. در اين ميان اگر خريداري هم پيدا شود وقتي با قيمت هاي متفاوت و جنس بي كيفيت مواجه شود اعتمادش از بين مي‌رود و خريدي نخواهد كرد.


ایرنا: انفجار بسته مشکوک در سفارت رژیم در لندن

ایرنا: یک بسته پستی مشکوک که به کنسولگری سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن ارسال شده بود، خارج از ساختمان منفجر شد.

شاهدان اعلام کردند که کارکنان بخش کنسولگری ایران که به این بسته مشکوک شده بودند، به ‌سرعت آن را به خارج از ساختمان منتقل کرده و همزمان به پلیس اطلاع دادند.

نیروهای پلیس بعد از حضور در محل، خیابان‌های اطراف را بستند و در حالی‌ که متخصصان خنثی‌سازی بمب، مشغول بررسی و خنثی‌کردن این بمب بودند، این بسته بعد از چند ساعت در مقابل ساختمان کنسولگری منفجر شد.

به نظر می‌رسد این بسته حاوی نوعی بمب صوتی بوده که بدون کنترل منفجر شده است.

به گفته شاهدان، انفجار مزبور مقابل ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لندن تلفاتی در بر نداشته است.

این در حالی‌ست که پلیس اعلام کرد: انفجار به ‌صورت کنترل شده و برای از بین بردن بسته مشکوک صورت گرفته و ممکن است بسته حاوی مواد منفجره نبوده باشد.

بخش کنسولگری سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن درمنطقه "کنزیگتون" و به‌ طور کلی در ساختمانی جدا از ساختمان اصلی سفارت با فاصله چند خیابان از آن، واقع شده است و روزانه مراجعان متعددی دارد.


گزارشی از دادگاه وبلاگ نویس زندانی سیامک مهر

گزارشی از دادگاه وبلاگ نویس زندانی محمد رضا پورشجری که مقاله های خود را با نام سیامک مهر انتشار می داد جهت انتشار در اختیار "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" قرار داده شده است. آقای پورشجری در 21 شهریور ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شد و به بند سپاه شکنجه گاه وزارت اطلاعات در زندان گوهردشت کرج منتقل شد.

20 آذر 89 بدون اطلاع قبلی اولین جلسه به اصطلاح دادگاه رسیدگی به اتهامات من در شعبۀ 2 دادسرای انقلاب کرج برگزار شد که به همه چیز شباهت دارد به غیر از دادگاه. واژۀ داد در فرهنگ ایران از ارجمندی بسیاری برخوردار است معنای ژرف آن با آنچه در نظام استبداد اینجا به عدالت ترجمه شده هرگز برابر این دادگاه جایگاهی که در آن مدیریت جامعه به داد مردم می رسد و حقوق آزادیهای طبیعی مردم را که از سوی قدرت مداران مورد تجاوز و تضیع قرار گرفته اعاده می کند. اما در جمهوری اسلامی دادگاه بویژه وقتی که به جرائم سیاسی و عقیدتی رسیدگی می کند ابزار سرکوب مخالفان و معترضان به وضع موجود است و نهادی است که گویا به جهت حفظ قدرت و انحصارات گروه اقلیت حاکم بنا شده است. امروز به 2 اتهام من رسیدگی می شد توهین به مقام معظم رهبری و ارتباط با سایتهای ضد انقلاب . در ابتدا عرض کردم که در دورۀ 37 سالۀ پهلوی دوم و در دورۀ 32 سال حکومت استبداد دینی هرگز هیچ دادگاه و محکمۀ که صلاحیت داشته و شایسته بوده باشد به اتهاماتی از جمله اتهامات سیاسی و وجدانی و عقیدتی رسیدگی نکرده است و من این جلسه را به عنوان دادگاه به رسمیت نمی شناسم زیرا که از حداقل وجاهت قانونی برخورد دار است،هیئت منصفه حضور ندارند ،من وکیل ندارم و نمایندگان رسانه ها نیز غایب هستند. اما بدلیل اینکه من هر از فرصتی جهت راز بیان اندیشه ها و آراء خود استفاده می برم از این موقعیت ناخواسته نیز بهره می جویم و علیرغم بی اعتبار دانستن این مجلس به عنوان دادگاه از نوشتارهای خود دفاع می کنم. در مورد توهین به مقام معظم رهبری باید عرض کنم من شخصی ،شیخی ،جایگاهی به این نام نمی شناسم. اگر منظور فرد خودکامه و ستمگر و دیکتاتوری است که برای حفظ قدرت انحصارات خود با زور و قهر و خشونت حکومت می کند و مخالفان و معترضان خود را در زندانها با شکنجه به قتل می رساند و در بیابانها به گلوله می بندد از حق طبیعی هر شهروندی از ایشان به دشنام یعنی به نام بد یاد کنند. در مورد اتهام ارتباط با سایتهای مجازی ضد انقلاب عرض کردم طبق ماده 19 اعلامیۀ حقوق بشر هر قانون اساسی و موضوعی باید قطعا با روح و متن آن هماهنگ بوده باشد و هر گز روح و مبنای آن را نقض نکرده و اعتبار خود را از آن کسب کند کسب اطلاعات و آگاهی از هر منبع و مرجعی انتشار اطلاعات و اندیشه ها بدون استثناء در امور مسلم بشر شناخته شده و ... جهت تبادل افکار حق خود می دانم که با هر فرد و گروه و نحوۀ فکری ارتباط داشته باشم و بر اساس حق آزادی بیان که مادر آزادیها است و هیچ فرد و مقام و قدرتی نمی تواند این حق را از من سلب نماید. حرفهای آخر: پس در خارج از موضوع دادگاه بطور دوستانه برای حضار عرض کردم که من محصول جمهوری اسلامی هستم ،من ساخت حکومت اسلامی ام ،رژیم استبداد دینی خود مسئول تولید آدم های با اندیشه های مثل من است .همانطوری که این رژیم 7 میلیون معتاد،بیش از 3 میلین مواد فروش ،چند میلیون زن خیابانی تولید کرده است به همان نسبت نیز چند میلیون کفر گو متنفر از تمامی عربده های اسلام حاکمان ستمگر تولید کرده است.پیش از تسلط ضد انقلاب در سال 57 اگر مجموع نوشتها و کتب انتقادی و ضد اسلامی را جمع آوری می کردیم یک جعبه کوچک را پر نمی ساخت اما اکنون یک کتابخانه عمومی هم گنجایش کتابها و مقالات و پژوهشهای انتقادی و اسلام ستیز را ندارد .

سیامک مهر، محمد رضا پور شجری سابق آذر 89 زندان رجایی شهر


سری سوم آتش سوزی در جنگل های گلستان

خبرگزاری مهر: دور سوم آتش سوزی جنگلهای گلستان با وقوع حریق در جنگلهای ناهارخوران گرگان کلید خورد.

این آتش سوزییها روز شنبه در منطقه سایت قوری وپشت محله مینا گل روی داد و تلاش نیروهای مردمی و ستاد مدیریت بحران برای مهار آن آغاز شد. هنوز گزارشی از خسارت وارده این حادثه منتشر و اعلام نشده است.

با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، احتمال شعله ور شدن دوباره حریق در جنگلهای گلستان دور از دسترس نیست، از اینرو به اعتقاد اهالی باید برای اطفای کامل حریق، جنگلهای استان تدابیر اصولی اندیشیده شود.

آتش سوزی سری اول جنگلهای گلستان در سالجاری از 26 آبانماه سالجاری آغاز شد و در دو سری قبلی در پنج منطقه جنگلی گلستان بیش از 80 فقره آتش سوزی رخ دارد و بیش از 120 نقطه دچار حریق شد.

کاهش رطوبت، خشکسالی، عدم بارندگی مناسب، خشک بودن برگ درختان در فصل خزان و عدم بهره برداری از زمین هایی با شیب 60 تا 70 درجه در ارتفاعات دست به دست هم داده تا این آتش سوزی ها که به صورت نقطه ای بوده در استان گلستان رخ دهد.

براثر این آتش سوزی ها بخش هایی از جنگل های پارک ملی گلستان، مینودشت، رامیان، علی آبادکتول و بخش کوچکی از جعفرآباد شهرستان گرگان، جنگلهای دهنه زرین گل علی آباد و ... دچار حریق شدند.

جنگلهای گلستان بیش از 450 هزار هکتار وسعت دارند و بخشی از جنگلهای خزری و هیرکانی به شمار می آیند.


شیوع ویروس احتمالا آنفلوانزای خوکی در زندان گوهردشت کرج

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" شیوع ویروس آنفلوانزای به احتمال زیاد خوکی در زندان گوهردشت کرج باعث بیمار شدن تعداد زیادی از زندانیان شده است. از چند روز پیش آنفلوانزای احتمالا خوکی در بندهای مختلف زندان گوهردشت کرج شیوع یافته است و تا به حال تعدادی از زندانیان به این ویروس مبتلا شده اند و بر تعداد بیماران مبتلا به این ویروس هر روز افزوده می شود اما تا به حال اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع این ویروس انجام نشده است. از آنجایی که تعداد زندانیان در هر بند چندین برابر ظرفیت آن می باشد انتشار چنین ویروس خطرناکی می تواند باعث ایجاد یک فاجعۀ انسانی در آنجا گردد و جان زندان بی دفاع را در معرض خطر جدی قرار دهد. از روز گذشته بهداری زندان به پاسداربندها و زندانیانی که در خدمات زندان مشغول به کار هستند اقدام به تزریق ضد ویروس آنفلوانزای خوکی (اچ 1 آر 1 ) نموده است.

27 آذر 1389 برابر با 18 دسامبر 2010