خبرهای برگزیده- چهارشنبه بیست و ششم آبان ١٣٨٩


خطر اعدام قریب الوقوع یک زندانی سیاسی

بنیاد دمکراسی و حقوق بشر کردستان ایران در بیانیه ای نسبت به خطر اعدام قریب الوقوع زندانی سیاسی، حسین خضری هشدار داده است.

در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا در اوایل سال 2010 خواستار بازبینی در پرونده و نیز لغو حکم اعدام حسین خضری شده است. بنیاد دمکراسی و حقوق بشر کردستان ایران ضمن اعلام خطر اعدام قریب الوقوع این زندانی سیاسی از مجامع و نهادهای حقوق بشر بین المللی تقاضا میکند نسبت به نجات جان نامبرده و سایر زندانیان محکوم به اعدام اقدامات سریع در پیش گیرند.

گزارش خبرگزاری هرانا - دیوان عالی کشور در نامه ای به شعبه 9 اجرای احکام دادگاه انقلاب ارومیه خواهان اجرای حکم اعدام حسین خضری شده است.

این نامه ارسالی که به روئیت وکیل حسین خضری نیز در آمده است آخرین راه های قانونی برای لغو حکم اعدام وی بوده است، از سوی دیگر وکیل نامبرده پس روئیت نامه به طرز مشکوکی از برعهده گرفتن وکالت این زندانی انصراف داده است.

گفتنی است، شعبه 9 اجرای احکام دادگاه ارومیه جهت اجرای حکم، پرونده این زندانی را به دادستان استان ارسال کرده است که در صورت موافقت دادستانی اجرای حکم اعدام حسین خضری قریب الوقوع خواهد بود.

حسین خضری زندانی محکوم به اعدام پیشتر در نامه ای به افکار عمومی و سازمان ها و نهاد های حقوق بشری که از سوی این خبرگزاری منتشر شد، خواهان پیگیری طرح شکایت خود از دستگاه اطلاعاتی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دستگاه قضایی شده بود.

وی در بخشی از نامه خود می گوید به مدت 49 روز در سلول های انفرادی سپاه و در بازداشتگاهی مخفی که زیر نظر سازمان زندان های نیست به شدت شکنجه و وادار به اعتراف غیر واقعی شده است.

با توجه به تهیه پیش نویس قطعنامه سازمان ملل در خصوص نقض حقوق بشر در ایران و بنابر سنت همیشگی جمهوری اسلامی، اجرای حکم اعدام برخی از زندانیان سیاسی و یا زندانیان عادی که در افکار عمومی ایران و جهان شناخته شده هستند همواره در دستور کار مقامات برای کم اهمیت جلوه دادن این قطعنامه ها قرار می گیرد.

تبرئه قاتلین 25 خرداد 88 -تهران-میدان آزادی

سایت ندای سبز آزادی: قاتلین اصلی حادثه 25خرداد در میدان آزادی که باعث شهادت7نفر از هموطنان معترض به نتایج انتخابات بودند در گزارش محرمانه اطلاعات سپاه به شورای عالی امنیت ملی معرفی شدند.

طبق اخبار رسیده در گزارش مربوطه 2نفر به نامهای عبدی و آدینه پور عوامل اصلی تیراندازی به سوی مردم معرفی شدند که آقای عبدی پرسنل رسمی-آزمایشی سپاه و آدینه پور نیروی قراردادی بسیج مستقر در ساختمان بسیج نزدیکی میدان آزادی بودند که پس از انتخابات در روز 25خرداد 88 به سوی مردم تیراندازی کردند و 32 نفر را با گلوله مضروب کردند که 7 نفر از آنان به شهادت رسیدند

در این گزارش که به امضای طائب رسیده آمده است که این 2تن به دستور فرمانده سپاه تهران(سردار عراقی)که به صورت تلفنی و با بیسیم به آنها ابلاغ شده تیراندازی کردند که به طوری که سردار عراقی در این دستور به آنها گفته است،که تا شهادت مقاومت کنند و لذا این 2تن به دستور تحت عنوان مقاومت؛ به مردم معترض به انتخابات تیراندازی کردند.

طبق سوابق موجود آدینه پور فردی عصبی و نامتعادل بوده به طوری که از اسلحه و گازاشک آور،در گذشته جهت تهدید همسایگان خود بارها وبارها استفاده کرده و حتی یکبار صاحب خانه خود را با گاز اشک آور و ضرب و شتم مجروح نموده است،که او نیز به سپاه شکایت کرده بود که مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

گفتنیست در این گزارش محرمانه طائب این 2 قاتل را بی گناه معرفی کرده که به وظایف شرعی و انقلابی خود در دفاع از مقر سپاه اقدام نموده اند.نتیجه این بررسی ها به نفع قاتلین و تبرئه هر دوی آنها بدون تشکیل هیچ دادگاهی و حضور قاضی و تشکیل محکمه ای به پایان رسیده است


دولت فاسد یونان پناهجویان را شکنجه می کند

رادیو آلمان: شورای اروپا دولت یونان را متهم به آزار زندانیان و پناهجویان کرده است. کمیته ضد شکنجه‌ی این شورا می‌گوید که در مراکز دیپورت یونان، شرایطی غیرانسانی حاکم است و متهمان با مشت و لگد، شلاق و تهدید به تجاوز پلیس روبرو هستند.

کمیته ضد شکنجه شورای اروپا در آخرین گزارش خود در روز چهارشنبه (۱۷ نوامبر / ۲۶ آبان) اعلام کرده که پلیس یونان رفتاری خشونت‌آمیز و تهدید‌کننده با پناهجویان بازداشت شده دارد. در این گزارش از کشیدن کیسه پلاستیکی بر سر یک مرد زندانی و تهدید وی به تجاوز جنسی در شهر تسالونیکی نیز نام برده شده است.

گزارش یاد شده، شرایط برخی زندان‌ها و مراکز دیپورت پناهجویان را فاجعه‌بار دانسته است. تهیه‌کنندگان این گزارش با مشاهده بازداشتگاهی در فرودگاه آتن، پی به تراکم شدید جمعیت و کمبود ساده‌ترین لوازم بهداشتی چون صابون و دستمال توالت برده‌اند. به نقل از آنان، پناهجویان زندانی مدت‌هاست حمام نرفته‌اند.

کمتر روزی است که شکایتی از بدرفتاری پلیس یونان در روند بازجویی و بازداشت پناهجویان به دست "کمیته ضد شکنجه شورای اروپا" نرسد. اعضای این کمیته می‌گویند که دولت یونان هم اخطارهای آنان را ناشنیده می‌گیرد و هم مستندات آشکار را انکار می‌کند.

کمیته یاد شده در بررسی‌های خود نتیجه گرفته که غیرانسانی‌ترین شرایط، در زندان "آمفیسا" در ۲۰۰ کیلومتری آتن وجود دارد. ازدحام بیش از حد، کمبود جای خواب و رختخواب، کمبود پرسنل و عدم رسیدگی پزشکی، نمونه‌هایی از مشکلات این زندان هستند.

دادگاه حقوق بشر اروپا، اخیرا و با اتکاء به این‌گونه گزارش‌ها، از دولت‌های اتریش، هلند و بریتانیا خواسته که تا اطلاع ثانوی از عودت متقاضیان پناهندگی به یونان خودداری کنند. دولت یونان اما اتهام‌های جاری علیه خود را رد کرده و در یک اعلام موضع مفصل و ۷۰ صفحه‌ای گفته که به زودی، سامان کار در مراکز دیپورت پناهجویان را تغییر خواهد داد.

دولت یونان اعلام کرده که به‌زودی سه زندان جدید با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر را آماده بهره‌برداری می‌کند. افزون بر این، به تمام ماموران پلیس دستور داده شده که با متهمان، طبق کنوانسیون حقوق بشر و هنجارهای اروپایی رفتار کنند.

کمیته ضد شکنجه شورای اروپا مسئولیت رسیدگی به شرایط زندان در ۴۷ کشور اروپایی را بر عهده دارد. گزارش اخیر کمیته یاد شده بر اساس مشاهدات پزشکان و کارشناسان حقوق بشر آن از پاسگاه‌های پلیس، زندان‌ها و مراکز بازداشت پناهجویان یونان تهیه شده است.


نوازندگانی که برای امرار معاش کارگری می ‌کنند

ایسنا: یکی از هنرمندان موسیقی شهر شیروان بیان کرد: چون از موسیقی در شهرستان‌ها حمایت نمی‌شود، بیشتر هنرمندان به دنبال کارگری یا درآمدهای دیگر می‌روند.

موسی‌الرضا ولی‌نژاد بیان کرد: در میان سالهای 1375 تا 1380 حدود 15 گروه موسیقی محلی در شیروان فعال بودند، اما حالا فقط سه گروه موسیقی محلی وجود دارد.

او که برادر کوچکتر حسین بخشی است که در جشن خانه‌ی موسیقی از زحمات او تجلیل شد، بیان کرد: در شیروان فقط پنج بخشی‌ باقی مانده است که ما چهار برادر و یک پسرعمو هستیم.

این هنرمند یادآور شد:تا پیش از سال 83 در سال 2 یا 3 جشنواره در شیروان برگزار می‌شود و ما در آن جشنواره‌ها موسیقی‌مان را اجرا می‌کردیم. ولی از آن سال به بعد دیگر هیچ جشنواره‌ای در شیروان برگزار نشده است و این باعث بیکاری گروه‌های موسیقی شد.

ولی‌نژاد عنوان کرد: در شیروان سازهای بادی محلی مانند « زرنا»، « قوشمه» هستند که متاسفانه نوازندگان کمی برای آنها هستند و این وضعیت برای سازهای «فلوت»، «نی»، «کمانچه» نیز وجود دارد و بسیاری از نوازندگان آنها برای امرار معاش به کارگری روی آورده‌اند.

 50 درصد متقاضیان طلاق بیکار و یا کارگر هستند

خبرگزاری هرانا - علی ناهیدتیتکانلو گفت: 20درصد متقاضیان طلاق، در مراجعه به مرکز مشاوره خانواده، بیکار و 30 درصد آنان دارای شغل نامناسب و کارگری می باشند.

وی مسائل اقتصادی و فقر را یکی از عوامل طلاق دانست و اظهار داشت: 23 درصد مردان مراجعه کننده به مراکز مشاوره دارای درآمد کمتر از صدهزار تومان بوده اند و 30 درصد آنان نیز درآمدی کمتر از 200 هزار تومان در ماه داشته اند.

به گزارش ايلنا،این استاد دانشگاه تصریح کرد: مشاغل پایین یا بیکاری بیانگر سطح اقتصادی، اجتماعی و تحصیلاتی پایین متقاضیان طلاق بوده و نیز ناآگاهی از مسائل خانوادگی و زناشویی نیز روند رشد اختلافات خانوادگی در بین زوجین افزایش می دهد.

ناهید تیتکانلو ادامه داد: اغلب افراد با مشاغل پایین مبتلا به اعتیاد هستند که با توجه به نیاز به مواد مخدر و سطح زندگی خود اکثر درآمد خود را به تهیه مواد اختصاص می دهند که تدابیر درمانی اعتیاد می تواند زمینه ساز کاهش طلاق در جامعه باشد.

وی تاکید کرد: بالا بردن سطح اقتصادی اکثریت 90درصدی جامعه که با مسائل اقتصادی درگیر هستند، می تواند در زمینه کاهش طلاق موثر باشد و از مراجعین به محاکم خانواده جلوگیری و در از بین بردن اختلافات خانوادگی نتیجه بخش باشد.

ناهید تیتکانلو با معرفی مراکز مشاوره خانواده که با هدف تقویت بنیان خانواده تشکیل شده است، گفت: این مراکز با اقدامات پیشگیرانه و با انجام طرح ها و پروژه های خانواده، تدوین و ارائه شیوه های مناسب فرزندپروری و ارتباط مطلوب اعضای خانواده باهم می توانند برای یک زندگی بهتر به خانواده ها کمک کنند.

این مشاور خانواده آموزش مهارت های زندگی زناشویی و ارتباطی قبل و بعد از ازدواج، تدوین قوانین در جهت ثبت واقعه نکاح در دفاتر رسمی با در دست داشتن گواهینامه زندگی صادره از مراکز معتبر مشاوره ای و روانشناسی با حمایت نهادهای اجتماعی را برای کاهش طلاق در جامعه پیشنهاد داد.


وزیرارشاد: اصناف فرهنگی به مسائل سیاسی وارد نشوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به اصناف فرهنگی کشور گفت: اصناف کار خود را پیگیری کنند و به مسائل سیاسی وارد نشوند.

به گزارش مهر، همایش ملی نشر صبح امروز با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، علی اکبر اشعری مشاور رئیس جمهور و رئیس کتابخانه ملی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکترعلی زارعی نجف دری دبیر کل اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام و برخی دیگر از چهره‌های فرهنگی در سالن کنفرانس کتابخانه ملی برگزار شد.

سید محمد حسینی در این مراسم با تاکید بر اینکه تشکل‌ها باید منافع مردمی و صنف خود را پیگیری کنند، افزود: برخی از اصناف وارد فضای نادرست می‌شوند اما باید بدانند اصناف سیاسی نیستند و باید اهداف گروه خود را پیگیری کنند.

وی اظهار کرد: هر صنف باید افراد باسابقه‌اش را شناسایی کند تا بتواند گامهای موثری برای آن صنف بردارد.

حسینی همچنین با اشاره به اینکه کارگروهی در دولت به عنوان کتاب راه اندازی شده بیان کرد: جلسات این کارگروه را به تاخیر انداختیم تا با ارزیابی اوضاع بتوانیم مسائل را در آن پیگیری کنیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون سالانه برای انتشار 600 میلیارد تومان هزینه می‌شود که این رقم بسیار رقم مناسبی است و می‌تواند افزایش هم یابد.

وی با اشاره به اینکه در صنعت نشر و چاپ اقداماتی خوبی انجام شده، ادامه داد: کارهای زمین مانده بسیاری داریم اما هم اکنون به کارهای اجرایی باید فکر کنیم.

حسینی بیان کرد: باید با نگاه به آینده موانع سر راه را کنار بزنیم تا بتوانیم برای سند چشم انداز 1404 جایگاه صنعت نشر را در سطح منطقه به جایگاه برتری برسانیم.

وزیر ارشاد تاکید کرد:‌ ناشران باید فعالیت‌شان گسترش دهند و این وزارتخانه حمایت از مولفان را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با انتقاد از اینکه ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی فروغ کمی دارد گفت: تقویت بنیه اقتصادی ناشران در جهت حضور در صحنه‌ای بین‌المللی در دستور کار ما قرار گرفته و به آن خواهیم پرداخت.

حسینی با تاکید بر اینکه ما صرفاً نباید کتابهای خارجی را ترجمه کنیم، گفت: با توجه به این که تبلیغ علیه ایران فراوان است باید بتوانیم کتابهایی را به زبانهای دیگر منتشر کنیم و در اختیار علاقه‌مندان غربی قرار دهیم.

وی افزود: هفته گذشته در اوکراین تحرکاتی علیه ایران انجام شد که در هفته فرهنگی ما در این کشور استقبال خوبی به وجود آمد. پس باید تبلیغات منفی گرایش دیگران را به سمت ما افزایش خواهد داد.

حسینی با اشاره به سفر رئیس جمهور به نیویورک و تبلیغات منفی و عکس های نصب شده رئیس جمهور در خیابانها گفت: تبلیغات منفی باعث شد که برخی‌ها بیایند و بخواهند بدانند موضوع اصلی چیست.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه هم اکنون گوشهای شنوایی در دنیا وجود دارد که می‌خواهد افکار ما را بشناسد گفت: باید کتابهای فاخری از ایران‌شناسی و اسلام شناسی تهیه شود تا بتوانیم آن را در اختیار کسانی که با موضوع ایران نا آشنا هستند، قرار دهیم.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه باید بخش یارانه را به سمت مصرف کننده سوق دهیم گفت: هم اکنون وزارتخانه حمایت خودش را در حد دانشجویان و استادان اجرایی کرده ولی باید دامنه آن را به سمت ناشران هم سوق دهد.

حسینی ادامه داد: باید طوری برنامه ریزی کنیم که افراد و خانواده‌ها خرید کتاب را در سبد خانوارهایشان قرار دهند تا بحث فرهنگی حل شود.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: از تجملات کم کنید و به فرهنگ روی بیاورید تا نسل بعد دچار چالش نشود.

وزیر ارشاد از معاونت فرهنگی این وزارتخانه خواست نظام رتبه بندی ناشران را راه‌اندازی کند تا با راه‌اندازی آن ناشران فعال و غیرفعال مشخص شوند.

به گفته حسینی اگر این نظام فعال شود ناشران و ‌آنهایی که فقط مجوز نشر گرفتند و از آن سوء استفاده می‌کنند مشخص می‌شود و ما می توانیم به راحتی برای ناشران فعال برنامه ریزی کنیم.


یک فعال دانشجويی 5 ماه در سلول انفرادی است

کمیته گزارشگران حقوق بشر - حسین سرشومی، فعال دانشجویی دانشگاه اصفهان، پس از تحمل نزدیک به ۱۵۰ روز سلول انفرادی، همچنان در بند «الف-ط» حفاظت اطلاعات در زندان مرکزی اصفهان، و در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.

به گزارش منابع آگاه، برای این فعال دانشجویی طیف چپ، در ابتدا وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی صادر شد و سپس این مبلغ به ۶۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرد اما خانواده وی توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند.

یکی از فعالان دانشجویی که پیش از این در زندان مرکزی اصفهان و در بند «الف-ط» محبوس بوده به کمیته گزارشگران حقوق بشر گفت: «وضعیت این زندان بسیار نامناسب است و به همین دلیل به کهریزک معروف شده است.»

وی در مورد وضعیت غذایی زندان ابراز داشت: «غذاهایی که در زندان سرو می‌شود، کیفیت خوبی ندارد و من همچنان از مشکلات گوارشی ناشی از شرایط بد غذایی در زندان رنج می‌برم.»

حسین سرشومی، فعال دانشجویی طیف چپ، ۳۱ خرداد توسط ماموران اداره کل حفاظت اطلاعات استان اصفهان بازداشت شد و از آن تاریخ در زندان مرکزی اصفهان به سر می‌برد.

به دلیل وضعیت نامناسب بازداشتگاه امنیتی «الف-ط» واقع در زندان مرکزی اصفهان (دستگرد) در مورد سلامتی جسمی و روحی وی نگرانی جدی وجود دارد.

سرشومی دوبار دیگر نیز در شهریور‌ماه و اسفند‌ماه ۸۷ توسط اطلاعات اصفهان بازداشت و نهایتا با وثیقه‌ی ۵۰ میلیونی آزاد شده بود.

وخامت حال جسمی و روحی یکی از بازداشت شدگان

سحام نیوز: ایوب قنبرپوریان یکی از زندانیان حوادث پس از انتخابات ،وضعیت جسمانی و روحی بسیار نامناسبی دارد اما با این حال دادستان تهران و مسوولان زندان با مرخصی او مخالفت می کنند .

به گزارش کلمه، او که بیش از یک سال در زندان است تنها چند بار توانسته با خانواده و بستگان خود ملاقات کند، چرا که خانواده اش در شهرستان زندگی می کنند و به سختی امکان سفر به تهران را پیدا می کنند.

او پس از ماه ها بلاتکلیفی و زندانی بودن در بند ۳۵۰ و ۲۰۹ به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد .

ایوب قنبرپوریان ، ۲۰ ساله و اهل یکی از روستاهای کوه دشت لرستان است که در تهران به عنوان کارگر ساختمان مشغول به کار بوده است . او در تظاهرات های مسالمت آمیز مردم در اعتراض به نتیجه انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ شرکت داشته و به همین دلیل بازداشت و روانه زندان شده است .

قنبرپوریان به دلیل از دست دادن پدرش، سرپرست خانواده بوده و در تمام ماههای گذشته ،خانواده او با مشکلات مالی فراوان دست به گریبان بوده اند.

وی هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به همراه بسیاری دیگر زندانیان سیاسی به سر می برد. خانواده قنبر پوریان و هم بندی های او نسبت به وضعیت جسمی و روحی او به شدت اظهار نگرانی می کنند تا جایی که هر روز چند نفر از زندانیان سیاسی این بند مسئولیت مراقبت از او را در زندان به عهده می گیرند.


یک زندانی سیاسی سابق دستگیر شد

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" خانم مهری جوان محجوب دوست از زندانیان سیاسی دهۀ 60 و همسر زندانی سیاسی عابدی با خدا روز گذشته دستگیر و به زندان لاکان رشت منتقل گردید. خانم مهری جوان محجوب دوست 52 ساله که از زندانیان سیاسی دهۀ 60 می باشد روز سه شنبه 25 آبان ماه به شعبۀ 4 بازپرسی دادگاه انقلاب رشت فراخوانده شد و پس از بازجویی طولانی بخاطر داشتن کامپیوتر ، رسیور ماهواره در منزل و تشریح وضعیت و شرایط همسرش با رسانه های بین المللی و سازمانهای حقوق بشری برای او قرار وثیقه 50 میلیون تومانی صادر گردید . به او فقط 2 ساعت برای تهیۀ وثیقه فوق وقت داده شد.خانم محجوب دوست به آنها اعلام کرد که قادر به تهیۀ مبلغ فوق نیستند و او هم مرتکب هیچ جرمی نشده است و دلیلی برای قرار دادن چنین وثیقه ای را نمی بیند. خانم محجوب دوست تا ساعت 19:00 در کلانتری 5 رشت در بازداشت بود و سپس به بند زنان زندان لاکان رشت بدون داشتن هیچ محکومیتی منتقل گردید. پیش از این مامورین وزارت اطلاعات به منزل آنها یورش برده بودند و بخشی از وسایل شخصی این خانواده را جمع آوری و با خود برده بودند. خانم محجوب دوست از ناراحتیهای متعددی جسمی مانند ناراحتی قلبی،آرتروز و میگرن رنج می برد. خانم محجوب دوست از همسرش، زندانی سیاسی عابدی باخدا که در مرخصی استعلاجی جهت عمل جراحی در منزل بسر می برد پرستاری می نمود و اکثر کارهای تزریقی دارو و سایر موارد را برای او انجام میداد. آقای عابدی باخدا در اثر شلیک گلولۀ پاسداران به نخاعش دچار قطع نخاع است و بر روی صندلی چرخدار می باشد و قادر به حرکت نیست.هدف از دستگیری و بازداشت خودسرانه و غیر قانونی خانم محجوب دوست ایجاد فشار بر روی این خانواده بخصوص همسرش می باشد. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،بازداشت خودسرانه و غیر قانونی زندانیان سیاسی با بهانه های واهی و انتقال آنها بدون داشتن هیچگونه محکومیتی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگران ویژه زنان سازمان ملل متحد و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به اعمال سرکوبگران توسط رژیم ولی فقیه علی خامنه ای در ایران است.

26 آبان 1389 برابر با 17 نوامبر 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل گزارشگر ویژه زنان سازمان ملل متحد

دادگاه پنج شهروند بهایی ویلاشهر برگزار شد

کمیته گزارشگران حقوق بشر - دادگاه ۵ تن از شهروندان بهایی ساکن ویلاشهر اصفهان امروز سه شنبه ۲۵ آبان در دادگاه انقلاب شهرستان تیران از توابع استان اصفهان برگزار شد.

اتهام این پنج نفر «تبلیغ علیه نظام» ذکر شده است. ژینوس جوشنیان، نسیم روحی و فراز روحی روز ۱۴ مرداد، طی یورش نیروهای امنیتی به منازلشان بازداشت شده بودند. افروز روحی، خواهر فراز روحی روز ۱۷ مرداد پس از احضار و مراجعه به دادستانی تیران و نفر آخر، مژگان عبادی نیز در تاریخ ۳ شهریور در منزلش واقع در ویلاشهر اصفهان بازداشت شده بودند.

علت بازداشت این پنج شهروند بهایی، فعالیت‌های اجتماعی و «تدریس دانش آموزان محروم از تحصیل» و «سوادآموزی» در روستای قلعه موساخان بوده است.

این پنج شهروند پس از بازداشت در زندان دستگرد اصفهان نگهداری می‌شدند که در روز ۶ شهریور ماه، با قرار وثیقه آزاد شدند.

 20 متهم حوادث اخیر هنوز در انتظار محاکمه هستند

شهرزادنیوز: محمود جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، اعلام کرد بیست تن از دستگیرشدگان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری هنوز در انتظار محاکمه بسر می‌برند و احکام زیادی نیز در شرف اجرا هستند.

وی که به سوالات خبرنگار ایسنا پاسخ می‌داد، اظهار داشت : "در حال حاضر از برخي زندانيان به عنوان ابزاري براي مقابله با جمهوري اسلامي استفاده مي‌شود و ما مي‌توانيم با جدا كردن اين بدنه از جريان فتنه، طرح آنها را خنثي کنيم. اگرچه ممكن است در تشخيص مصداق‌ها اشتباهاتي رخ دهد اما به كساني كه مرخصي داده‌ايم به محض اينكه برخلاف تعهداتشان عمل كنند مرخصي آن‌ها لغو خواهد شد."


نباید بگذاریم شهلا جاهد را بکشند

کمیته بین المللی علیه اعدام

جمهوری اسلامی تصمیم به قتل شهلا جاهد گرفته است و اعلام کرده است که روز ١٠ آذر (١ دسامبر) او را به قتل خواهد رساند. سران جمهوری اسلامی میخواهند نشان دهند که اگر دنیا جلو آنها را برای سنگسار و اعدام سکینه گرفته است، آنها در عوض میتوانند شهلا جاهد را پس از هشت سال زندان به جوخه اعدام ببرند!

رسانه های جمهوری اسلامی وظیفه زمینه سازی برای این قتل را به عهده دارند و دروغهای مکرری را تحويل جامعه داده اند اما حتي اشاره کوچکی به ده ايراد حقوقی وکيل پرونده و کل پروسه رسيدگي به اين پرونده نمي کنند. نميگويند که شهلا را شکنجه کرده و بعد از چندين هفته له کردن او٬ از وی اقرار گرفته و خودشان گفته اند که يک نفر بايد اين قتل را به عهده بگيرد و چه کسی بهتر از يک زن که رابطه مخفيانه با محمد خانی همسر مقتول داشته و عليه او ميتوان فضا سازی کرد.

کميته بين المللی عليه اعدام از همه مردم در ایران و جهان دعوت ميکند به اين جنايت وحشيانه حکومت اسلامی اعتراض کنند. دنیا باید در مقابل این ماشین جنایت و آدمکشی بپاخیزد و اینبار هم آنها را سر جای خود بنشاند.

از همه مردم شریف دنیا و همه سازمانهاي مدافع حقوق زن و مدافع حقوق انسان دعوت ميکنيم که با تمام قوا به حکم اعدام شهلا جاهد اعتراض کنند و مانع قتل او توسط حکومت جنایت اسلامی شوند.

١٦ نوامبر ٢٠١٠

ایجاد دوباره بند سیاسی زنان، پس از ۲۰ سال

سایت کلمه: اقدام مقامات زندان در جداسازی زنان سیاسی از سایر زندانیان و محبوس کردن آنان در یک سالن دربسته، نشان از این دارد که مقامات امنیتی در صدد ساختن ” بند سیاسی زنان” هستند.

پس از گذشت نزدیک به ۲۰ سال، باردیگر در نظام جمهوری اسلامی، تعداد زندانیان سیاسی زن آنقدر زیاد شده که نیاز به ایجاد یک بند با عنوان ” بند سیاسی” به ضرورتی برای مقامات زندان تبدیل شده است و این نشانگر آن است که برخلاف ادعاهای قضایی و رویه سال‌های گذشته‌ی دادگاه‌های انقلاب و مسئولان امنیتی مبنی بر زندانی نکردن فعالان سیاسی زن، اکنون زنان نیز در کنار مردان می بایست هزینه سنگینی برای اعتراض شان بپردازند.

هم اکنون حدود ۱۸ زن سیاسی در بند عمومی زندان اوین به سر می‌برند که در مجموع بیش از ۷۰سال حکم زندان دریافت کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و زنان بازداشت‌شده در اعتراضات پس از انتخابات، با دریافت احکام حبس تعزیری از سوی دادگاه انقلاب، در انتظار اجرای حکم خود به سر می‌برند و به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده شاهد افزایش شمار زنان در بند سیاسی زندان اوین باشیم.

وجود بند سیاسی برای زنان، در ابتدای امر، اتفاق خوشایندی است. بحث تفکیک جرایم یکی از مهمترین مسائل و مشکلاتی بوده که در این مدت مورد اعتراض زندانیان قرار گرفته است. با این وجود، اقدام مقامات زندان برای جداسازی زنان سیاسی از زندانیان عادی، نه در جهت ایجاد شرایطی مطلوبتر برای آنان که در جهت اعمال فشار و کنترل‌های امنیتی بیشتر صورت گرفته است.

زنان در دو هفته گذشته از تمامی حقوق خود به عنوان یک زندانی محروم شده‌اند. تمام روز آنان در یک سالن دربسته می‌گذرد و از شرکت در کلیه کلاس‌های فرهنگی زندان که بخشی از وقت زندانیان در آانجا می‌گذرد، منع شده‌اند.

منع استفاده از کتابخانه و هواخوری از جمله محدودیت‌های دیگری است که زنان سیاسی این روزها تجربه می‌کنند.

اما بزرگترین مشکل زنان زندانی، قطع تماس‌های تلفنی آنان با خارج از زندان است. در حالی که پیش از این مسئولان زندان تمامی تماس‌های تلفنی بند سیاسی مردان را قطع کرده بودند، هم‌اکنون این وضعیت در مورد زنان نیز به اجرا در آمده است. قطع تماس‌های تلفنی به همراه شرایط نامطلوب زندگی روزمره‌ی زندانیان، شرایط نامساعدی را برای زنان بوجود آورده است.

خانواده زنان زندانی که در طی هفته در بی‌خبری مطلق از وضعیت عزیزان خود به سر می‌برند، تنها به مدت ۲۰ دقیقه در هفته حق ملاقات با زندانیان را دارند. این در حالی است که برخی از زنان از جمله بهاره هدایت، ماه‌هاست که از داشتن ملاقات حضوری با خانواده خود محروم بوده‌اند.

هفته‌ی گذشته یکی از مقامات مسئول در زندان به خانواده‌های نگران زنان زندانی، قول داده بود که مشکلات آنان به زودی برطرف شده و شرایط بهتری را داشته باشند. با این وجود، پس از گذشت دو هفته، زنان سیاسی همچنان در “بند متادون” نگه‌داری می‌شوند .

هم‌چنین از وضعیت عالیه اقدام دوست، فعال حقوق زنان، که پس از اعتراض به این شرایط، به سلول انفرادی منتقل شده بود، اطلاعی در دست نیست.

به نظر می رسد پس از سال‌ها، “اولین بند سیاسی زنان” در زندان اوین در حال راه‌اندازی است . بندی که بدون شک خاطرات مبارزات زنان را در خود ثبت خواهد کرد.

اسامی زندانیان زن و احکامشان:

۱- بهاره هدایت( ۹ سال و نیم حبس قطعی)

۲- مهدیه گلرو( ۲ سال حبس قطعی)

۳- عاطفه نبوی( ۳ سال حبس قطعی)

۴-صهبا رضوانی( ۳ سال حبس قطعی)

۵- منیژه نصراللهی( ۳ سال و ۴ ماه حبس قطعی)

۶- سوسن تبیانیان( یک سال و نیم حبس قطعی)

۷-فرح واضحان( اعدام و دو سال حبس تعزیری)

۸- معصومه یاوری( ۷ سال حبس قطعی)

۹- نازیلا دشتی( ۳ سال حبس قطعی)

۱۰- عالیه اقدام دوست( ۳ سال حبس قطعی)

۱۱-زهرا جباری( ۴ سال حبس قطعی)

۱۲- کفایت ملک محمدی( ۵ سال حبس قطعی)

۱۳- ریحانه حاج ابراهیم دباغ( ۱۵ سال حبس قطعی)

۱۴-عذراسادات قاضی میرسعید( ۲ سال حبس قطعی)

۱۵- پروین جواد زاده( ۲ سال و ۲ ماه حبس قطعی)

۱۶- فاطمه خرم جو( ۵ سال حبس تعزیری)

۱۷- هنگامه شهیدی ( ۶ سال حبس قطعی)

۱۸- مهسا رحمتی ( ۴ ماه حبس قطعی)


عفو بین الملل خواستار آزادی پنج وکیل بازداشتی اخیر در ایران شد

سازمان عفو بین الملل در نامه ای به آیت اله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران خواستار آزادی پنج وکیلی شده که در روزهای اخیر در ایران بازداشت شده اند. عباس جعفری دولت آباد، دادستان تهران بازداشت این پنج وکیل را تایید کرده، بدون آنکه نام دو نفر از آنها اعلام شود. مریم کیانی، مریم کرباسی و سارا صباغیان، هنگام بازگشت از ترکیه بازداشت شدند. گفته می شود دو کیل دیگر روزا قراچرلو و محمد حسین نیری هستند. عفو بین الملل از قوه قضائیه ایران خواسته است اتهام های این وکلا را رسما اعلام کنند و درباره اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی آنها هشدار داده است.


 خامنه ای رویدادهای پس از انتخابات را «امتحان الهی» توصیف کرد

آیت الله خامنه ای به مناسبت عید قربان در سخنانی از عبور سرافرازنه ملت از فتنه پس از انتخابات گفت. آقای خامنه ای رویدادهای پس از انتخابات را امتحان الهی توصیف کرد که ملت، قدرتمندانه و با درک ضروریات زمان و اقدامات لازم از آن عبور کرد و به حیات تازه ای رسید. آقای خامنه ای همچنین بار دیگر منتقدان را به منفی بافی، ایجاد یأس و تفرقه در نظام اسلامی به نیابت از دشمنان متهم کرد و آن را خیانت نامید.


مسئولان امنیتی ایران مانع از برگزاری سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر می شوند

پرستو فروهر، دختر داریوش و پروانه فروهر می گوید مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی به او و برادرش اجازه نمی دهند مراسم سالگرد قتل پدر و مادرشان را در خانه اشان در تهران برگزار کنند. پرستو فروهر که به روال هرسال به همین منظور به تهران رفته، به رادیو فردا گفت که مسئولان امنیتی، خط تلفن ثابت آنها راقطع و گذرنامه او را ضبط کرده اند. داريوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران، و همسرش، پروانه اسکندری، اول آذرماه سال ۱۳۷۷ در منزلشان در تهران به وسیله ضربات چاقو به قتل رسیدند. قتل آنها سرآغاز قتل شماری از روشنفكران و دگراندیشان ايرانی بود كه به قتل‌هاى زنجيره‌اى معروف شد. وزارت اطلاعات ایران «عناصر خودسر» را مسئول آن قتل ها اعلام کرد.


ابراز نگرانی آمریکا از ادامه‌ی اذیت، بازداشت و حبس مدافعان حقوق بشر در ایران

ایالات متحده ادامه‌ی آزار و اذیت، بازداشت و حبس مدافعان حقوق بشر در ایران را موجب نگرانی عمیق دانست و از تهران خواست تا حقوق بشر همه‌ی شهروندان ایران را مراعات کند.

فیلیپ کرالی سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا روز سه‌شنبه در یک نشست خبری، با بیان این خواسته و ذکر نمونه‌ی محاکمه ی نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر گفت: «محاکمه‌ی نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر در جریان است اما رویه‌ی آن بدون شفافیت و روال قانونی است که در قوانین ایران بدان تصریح شده است».

سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا همچنین تأکید کرد که ایالات متحده، هم‌صدا با جامعه‌ی بین‌المللی خواهان آزادی فوری همه‌ی زندانیان سیاسی، از جمله افرادی است که از حقوق افراد بازداشت شده دفاع کرده‌ و یا نسبت به نقض حقوق بشر اعتراض کرده‌اند.


نیروهای امنیتی ایران دو بمب را در سنندج خنثی کردند

به گزارش پرس تی وی ( شبکه خبری انگلیسی زبان جمهوری اسلامی ) شامگاه دوشنبه نیروهای امنیتی دو بمب را در محله ای پر رفت و آمد در سنندج کشف و خنثی کرده اند. ایرج حسن زاده یکی از مسئولان استان کردستان به نقل از شاهدان عینی گفته است این بمبها در دو زودپز در درون یک جعبه تخم مرغ جاسازی شده بودند. تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این بمب گذاری را برعهده نگرفته است و مقامات محلی نیز اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر نکرده اند.