خبرهای برگزیده- پنجشنبه بیست و پنجم آذر ١٣٨٩


 خانواده محمد نوری زاد، در پی تحصن در مقابل زندان اوین بازداشت شدند

گزارش ها از تهران حاکی از آنست که خانواده ی محمد نوری زاد، فیلمساز و روزنامه نگار منتقد، که زندانی است، پس از تحصن در مقابل زندان اوین بازداشت شدند. تحصن خانواده ی نوری زاد، به دنبال انتشار خبر انتقال وی به بیمارستان به دلیل وضعیت وخیم جسمانی پس از اعتصاب غذا انجام شده بود. فاطمه ملکی، همسر آقای نوری زاد، پیش از بازداشت به رادیو فردا گفته بود:« متاسفانه ما هیچ اطلاعاتی نداریم. دیشب به ما خبر رسید که حالشان در زندان بد شده و به بیمارستان منتقل شده اما نمی دانیم کدام بیمارستان. و گویا حاش خیلی وخیم است. ما هم به همراه خانواده ی آقای نوری زاد همگی در مقابل درب زندان اوین متحصن هستیم تا بتوانیم با او دیدار کنیم.»

بنا بر گزارش ها به جز همسر و فرزندان محمد نوری زاد، پدر و مادر و برادرهای وی ، و همچنین فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده، از فعالان سیاسی زندانی نیز بازداشت شده اند.

 محمد نوری زاد به بیمارستان منتقل شده است

محمد نوری زاد، روزنامه نگار و فیلمساز منتقد دولت در ایران، که در زندان دست به اعتصاب غذا زده بود، صبح امروز پنجشنبه توسط مسئولان زندان اوین به بیمارستان منتقل شده است. فاطمه ملکی، همسر محمد نوری زاد، ساعتی پیش در گفت وگو با رادیو فردا درباره ی آخرین وضعیت همسرش گفت : « متاسفانه ما هیچ اطلاعاتی نداریم. دیشب به ما خبر رسید که حالشان در زندان بد شده و به بیمارستان منتقل شده اما نمی دانیم کدام بیمارستان. و گویا حاش خیلی وخیم است. ما هم به همراه خانواده ی آقای نوری زاد همگی در مقابل درب زندان اوین متحصن هستیم تا بتوانیم با او دیدار کنیم.»

محمد نوری‌زاد از روز شنبه گذشته در اعتراض به محاکمه ای که می گوید«توهین آمیز و سه دقیقه ای» بوده، دست به اعتصاب غذا زده است.

علاوه بر محمد نوری‌زاد، نسرین ستوده، رضا شهابی، غلامحسین عرشی، و آرش صادقی نیز در حال حاضر در اعتصاب غذای خشک به سر می‌برند.

فاطمه ملکی، همسر محمد نوریزاد

 که ظهر دیروز به همراه خانواده ی خود و فخرالسادات محتشمی پور جلوی درب اوین بازداشت شده بود، راهی بخش سی سی یو بیمارستان مدرس شد.

بنا به اخبار رسیده به کلمه وی که به گفته ی همراهان و خانواده تمام مدت بازداشت بیهوش بوده و روی زمین در بازداشتگاه وزرا نگهداری شده است در وضعیت نامساعد روحی و جسمی به سر میبرد.

لازم به ذکر است فاطمه ملکی دارای سابقه ی بیماری قلبی و نوسان فشار خون است و دکتر وی ابراز نگرانی شدید از وضعیت او کرده است.


وضعیت بحرانی نسرین ستوده و سایر زندانیان اعتصابی

خبرگزاری هرانا - وضع جسمانی زندانیان اعتصاب کننده زندان اوین وخیم گزارش می شود . طبق اخبار رسیده از زندان اوین به کلمه نسرین ستوده، وکیل دادگستری که در اعتصاب غذای خشک به سر می برد، به دلیل وخامت حالش به بهداری زندان منقل شده است.ستوده حاضر به شکستن اعتصاب غذایش نیست.

این سومین باری است که ستوده در صد روز بازداشتش دست به اعتصاب غذا می زند و این بار با توجه به تحلیل رفتن قوای جسمانی اش، وضعیت بسیار خطرناکی را پشت سر می گذارد .

رضا خندان همسر ستوده و دو فرزند خردسالش به شدت نگران حال او هستند چرا که اخبار رسیده از زندان اوین بسیار نگران کننده است اما به دلیل تعطیلات رسمی هیچ یک از مسوولان قضایی نیز در این باره پاسخگو نیستند .

به گزارش خبرنگار کلمه، نیمای سه ساله فرزند نسرین روزها است که مادرش را ندیده و هر لحظه منتظر بازگشت اوست، او اضطراب پدر و خواهرش را نمی فهمد و مدام می پرسد مادر کی باز می گردد ؟مهراوه که فقط دوازده سال دارد.این روزها نیمای کوچک را آرام می کند .

آرش صادقی، دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و غلامحسین عرشی،از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری از دیگر اعتصاب کنندگان زندان اوین هستند که وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی دارند اما مسوولان زندان اوین بی توجه به خواسته هایشان، آنها را در سلول هایشان رها کرده اند .غلامحسین عرشی که مبتلا به دیسک کمر است با شرایط جسمانی بسیار نامناسب در اعتصاب غذا به سر می برد .

خانواده عرشی که در شهر کرج زندگی می کنند درباره وضعیت او بسیار نگرانند و در این شرایط دشوار با توجه به تعطیلی همه نهادهای رسمی نمی دانند باید چه کنند.

غلامحسین عرشی از زندانیان گمنام حوادث پس از انتخابات است . او یکی از زندانیانی بود که در مرداد ماه امسال نیز همراه ۱۶ زندانی دیگر بند ۳۵۰ دست به اعتصاب غذا زد .این زندانیان در اعتصاب غذایی دو هفته ای به شرایط نامناسب بند ۳۵۰ زندان اوین اعتراض کردند .

او که ۱۷ بهمن ماه سال گذشته بازداشت شد، روزهای زیادی را تحت شدید ترین فشارها در بند های ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین به سر برد .

گفته می شود رضا شهابی، کارگر زندانی و محمد نوری زاد کارگردان سینما و روزنامه نگار نیزاز دیگر اعتصاب کنندگان زندان اوین هستند که شرایط جسمانی بسیار نامناسبی دارند و به بیمارستان منتقل شده اند. محمد نوری زاد در پی خونریزی معده به بیمارستان رفته و رضا شهابی نیز در شرایط بسیار نامناسب جسمی اعتصاب غذای خشکش را به تر تغییر داده اما همچنان مسوولان به خواسته او که تعیین تکلیفش است بی توجهی می کنند.


دروغی دیگر به ورزشکاران مدال آور؛ خانه به نامشان نمیشود

خانه مدال آوران ورزشی بازی های آسیایی به نامشان نمی شود به آنها اجاره داده می شود

سایت جهان ورزش: مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان در گفت و گو با ایسنا در مورد واگذاری مسکن هایی که قول داده شده بود به مدال آوران طلایی بازی های آسیایی گوانگژو داده شود گفت:«ملي پوشان طلايي هنوز به ما مراجعه نكرده اند، آنها بايد به دفتر صندوق حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان ورزشي مراجعه كنند. محل اين پروژه ها در 4 نقطه اطراف تهران است. ملي پوشان طلايي بايد براي انتخاب محل مسكن هاي خود به دفتر صندوق بيايند تا ما آنها را به سازمان مسكن شهرسازي معرفي كنيم و روند واگذاري به آنها طي شود. قول داده ايم ورزشكاران هيچ مبلغي را به عنوان پول پيش پرداخت نكنند. همه هزينه ها با صندوق حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان است.» علی عاصمی تاکید کرد از آن جا که میزان پاداش ها بالاست مشکلاتی در روند اهدای آن به ورزشکاران وجود دارد اما در هر صورت این پاداش ها به مدال آوران داده می شود. با این حال شنیده می شود صندوق حمایت از قهرمانان و ورزشکاران که خانه هایی را در چهار نقطه تهران برای طلایی های گوانگژو در نظر گرفته شده به نام آن ها نمی شود. فقط قرار است ورزشکاران تا زمانی که خودشان می خواهند در آن زندگی کنند و از آن جا که سند این خانه ها به نامشان نیست اجازه معامله آن را ندارند. البته هنوز پاسخی در این مورد ارائه نشده و مشخص نیست این خانه ها با چه شرایطی به مدال آوران اهدا می شود.


وضعیت روز عاشورا؛ آنها می ترسند پس ما پیروزیم

وبلاگ استقلال آزادی (ابوالحسن بنی صدر)

گزارش از عاشورا ساعت 10 - وحشت بیش از پیش رژیم را نشان می دهد

طبق خبری که چند لحظه پیش (ساعت 10) دریافت کردم، رژیم بیشتر از آنچه انتظار می رفت ترسیده است। از میدان صادقیه تا آزادی و از آنجا تا امام حسین گله به گله نیرو مستقر شده، در میادین اصلی به قدری نیرو زیاد می باشد که حلقه ای را تشکیل داده اند، همچنین نیروها بالای پلهای عابر پیاده نیز مستقر شده اند، در میدان امام حسین که به قدری نیرو گذاشته اند که دیگر جا برای کسی نیست। آنها می ترسند پس ما پیروزیم

برقراری حکومت نظامی اعلام نشده در تهران

گزارش خبرنگار ما از تهران: ترس و اضطراب نیروهای سرکوبگر حکومت را از ساعات اولیه صبح به خیابان ها کشانده است و شهر به معنای واقعی حکومت نظامی است.

میدان امام حسین در مسجد ابتدای خیابان نظام آباد به جای عزاداری نه تنها حدود 50 نفر چماق بدست با موتورهای سنگین و ماسک و باتوم پرسه می زنند شاید بیش از 20 خودرو مشکی رنگ و ادوات سنگین پلیس ضد شورش و خودروهای ضد گلوله مستقر شده اند.

کمی بالاتر در میدان عشرت آباد در مقابل سازمان نظام وظیفه عمومی 2 خودرو ون پلیس و موتورهای سنگین مستقر شده اند که موتورسواران یک دست سیاه پوش با کاسکت های مشکی رنگ آن متمایز از دیگران هساتند.

میدان انقلاب، اطراف دانشگاه تهران، پمپ بنزین وصال، زیر پل حافظ تا پل چوبی چندین یگان از نیروهای پلیس ضد شورش مستقر شده است.

دسته موتوری 20 نفری از بسیجیان فریاد کشان و حیدر گویان در خط ویژه اتوبوس های تندرو مسیر شرق به غرب خیابان انقلاب را طی می کردند که در مقابل پارک دانشجو آنها را دیدم.

شاید در طول این مسیر که بیش از 7 کیلومتر بود و یک ساعت طی کردن آن با ماشین طول کشید جمعا هزار نفر از مردم عادی را ندیدم اما هزاران نفر از نیروهای امنیتی از ترس در سر چهارراه ها و خیابان های مستقر بودند.

خیابان حافظ بالای پل روبروی ورزشگاه حیدرنیا چشمم به داخل زمین چمن افتاد یک گروهان از نیروهای پلیس ضد شورش بر روی چمن مصنوعی وزرشگاه مستقر شده بودند.

اجازه ورود دسته های عزاداری خودی را هم نمیدهند

گزارش خبرنگار ما از تهران: پیش از ظهر امروز یکی از هیات های عزاداری از سمت خیابان شهباز (17 شهریور) وارد میدان امام حسین شد و قصد ورود و ادامه مسیر درخیابان انقلاب را داشت که نیروی انتظامی مستقر در میدان از حرکت آنها جلوگیری کرد. این هیات هیچگونه نوشته یا علائمی از اینکه گروهی از مخالفان باشند به همراه نداشت و برعکس ظواهر آنها نشان می داد که از وابستگان و طرفداران ولایت هستند. با این وجود، ترس و وحشت باعث شده حتی اجازه ورود دسته های عزاداری خودی هارا هم به خیابان های اصلی ندهند.

مسیر پل چوبی تا میدان فردوسی به فاصله های 10متری پلیس در کنار خیابان ایستاده است و باتوم به دست عبور و مرور را کنترل می کند. به نظر می رسد نیروهای لباس شخصی و موتورسواران بسیجی وظیفه گشتزنی و خودنمایی را دارند و نیروی انتظامی کنترل اوضاع را بر عهده گرفته است.

از میدان صادقیه و پونک خبر می رسد که مردم به بهانه گرفتن نذری و خوردن شربت تجمع کردند و به وضع حاضر می خندند.


وضعیت روز عاشورا در تبریز و اصفهان

خبرنگار ما از تهران: از تبریز خبر می رسد که همچون تهران فضای این شهر امنیتی بوده است. از ساعاتی پیش بازار تبریز در محاصره نیروهای امینتی قرار داشت اما نماز ظهر عاشورا در برخی خیابان های اطراف بازار بزرگ این شهر برگزار شده است.

در اصفهان تعدادی از دستجات عزاداری در محله هایی همچون سبزه میدان نماز ظهر عاشورا را برپا کرده اند. اما نیروهای امینتی با استقرار چندین یگان انتظامی در دروازه شیراز و خیابان جلفا و میر از هرگونه تجمع جلوگیری به عمل آوردند. از خوابگاه علوم پزشکی این شهر خبر می رسد که نیروهای حراست کنترل شدیدی را برای ورود و خروج دانشجویان در نظر گرفته اند و با نوشتن اسامی آنان آنهم در روز اجازه تردد می دهند. کاری که بیشتر در نیمه های شب صورت می گیرد!


عاشورا؛ برقراری حکومت نظامی اعلام نشده در تهران

گزارش خبرنگار ما از تهران: امروز 25 آذر و روز عاشوراست. ترس و اضطراب نیروهای سرکوبگر حکومت را از ساعات اولیه صبح به خیابان ها کشانده است و شهر به معنای واقعی حکومت نظامی است.

میدان امام حسین در مسجد ابتدای خیابان نظام آباد به جای عزاداری نه تنها حدود 50 نفر چماق بدست با موتورهای سنگین و ماسک و باتوم پرسه می زنند شاید بیش از 20 خودرو مشکی رنگ و ادوات سنگین پلیس ضد شورش و خودروهای ضد گلوله مستقر شده اند.

کمی بالاتر در میدان عشرت آباد در مقابل سازمان نظام وظیفه عمومی 2 خودرو ون پلیس و موتورهای سنگین مستقر شده اند که موتورسواران یک دست سیاه پوش با کاسکت های مشکی رنگ آن متمایز از دیگران هساتند.

میدان انقلاب، اطراف دانشگاه تهران، پمپ بنزین وصال، زیر پل حافظ تا پل چوبی چندین یگان از نیروهای پلیس ضد شورش مستقر شده است.

دسته موتوری 20 نفری از بسیجیان فریاد کشان و حیدر گویان در خط ویژه اتوبوس های تندرو مسیر شرق به غرب خیابان انقلاب را طی می کردند که در مقابل پارک دانشجو آنها را دیدم.

شاید در طول این مسیر که بیش از 7 کیلومتر بود و یک ساعت طی کردن آن با ماشین طول کشید جمعا هزار نفر از مردم عادی را ندیدم اما هزاران نفر از نیروهای امنیتی از ترس در سر چهارراه ها و خیابان های مستقر بودند.

خیابان حافظ بالای پل روبروی ورزشگاه حیدرنیا چشمم به داخل زمین چمن افتاد یک گروهان از نیروهای پلیس ضد شورش بر روی چمن مصنوعی وزرشگاه مستقر شده بودند.

تا ساعت 10:30 در هیچ یک از این مسیرهای یادشده هیچ هیات سینه زنی یا عزاداری مشاهده نشد و فقط بالاتر از پارک لاله سه یا چهار پیر مرد تحت شدیدترین تدابیر امنیتی پشت چراغ قرمز امیر آباد شربت توزیع می کردند.

آرایش سنگین نیروهای انتظامی در خیابان انقلاب و آزادی

وبلاگ دولت ملی

عاشورای ۸۹، آرایش سنگین نیروهای انتظامی در خیابان انقلاب و آزادی از ساعات اولیه صبح امروز (عاشورای ۸۹) طبق پیش بینی قبلی خیابانهایی که سبزها قرار حضور گذاشته اند مملو از نیروهای سرکوبگر شده است.بر اساس مشاهدات شخصی از میدان فردوسی نیروهای انتظامی بصورت کاملا ملموس آرایش سنگینی گرفته اند که این چیدمان نیروها پس از پل کالج بصورت زنجیره ای و با فاصله ۱۰ متر از یکدیگر شکل گرفته است .این آرایش نیروها تا زمان ارسال خبر (۸:۵۰) در حال شکل گیری بسوی انقلاب و آزادی بود .

 


ویکی لیکس؛ دستور احمدی نژاد برای آزار و اذیت اهل سنت

سنی نیوز: تلگراف های دیپلماتیک ایالات متحده که سایت ویکیلیکس آنرا افشا نموده حاکی است که احمدی نژاد مرتکب اقدامات خصمانه و تحریک آمیر علیه اهل سنت در ایران شده است. اين مدارک وی را مسئول آشوب و نا امنی در استان سیستان و بلوچستان که اکثریت جمعیت آنرا اهل سنت تشکیل میدهند دانسته است.

در تلگراف صادر شده توسط سفارت امریکا در پایتخت آذربایجان باکو آمده است: منابع نظامی آذربایجان نگرانی خود را در مورد تشدید خشونت حکومت ایران علیه اقلیت های این کشور اظهار داشته اند. کشور آذربایجان که همسایه شمالی ایران با طول مرز مشترک بیش از 430 کیلومتر است از همسایه ای که اوضاع داخلی آن نا آرام و متوتر است هراس دارد.

تلگراف ارسال شده به تاریخ 12 ژوین سال 2009 به واشنگتن با استناد به همین منبع افزوده است: احمدی نژاد مرتکب شیوه های خصمانه و تحریک آمیز علیه اهل سنت ایران شده است مانند آزار و اذیت علما و بزرگان اهل سنت و منع برپا داشتن نماز های جماعت و یورش بر مساجد آنها. همچنین احمدی نژاد طی چند سال گذشته به منظور بررسی واکنش اهل سنت به چندین مورد حملات آزار و اذیت علیه اهل سنت دستور داده است.


دادگاه دانشجوی محروم از تحصیل بهایی برگزار شد

جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی- دادگاه درسا سبحانی، دانشجوی محروم از تحصیل بهایی، در روز یکشنبه، ۲۱ آذرماه سال جاری، برگزار شد.

دادگاه این فعال اجتماعی در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی مقیسه، برگزار شد. اتهام وی تبلیغ علیه نظام، از طریق امضای کمپینهای علیه نظام، ارسال ایمیل‌های ضد نظام و تبلیغ بهائیت، اعلام شده است.

لازم به ذکر است که درسا سبحانی صبح روز ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ در منزل پدری‌اش در ساری بازداشت و به مدت ۴۵ روز در زندان اوین در بازداشت اطلاعات سپاه بود، که ۲۷ روز آن را در سلول انفرادی به ‌سر برد.

این دانشجوی محروم از تحصیل، در تاریخ ۱ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹، با قید وثیقه، از زندان آزاد شد.


احضار دانشجوی ارشد دانشگاه تهران به دادسرای زندان اوین

خبرگزاری هرانا - مهدی تاجیک دانشجوی ارشد دانشگاه تهران سه شنبه هفته جاری طی یک تماس تلفنی به دادسرای زندان اوین فراخوانده شد.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا)، این فعال مطبوعاتی اردیبهشت ماه سال جاری طی حکمی که از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب صادر شده بود به 27 ماه حبس تعزیری و 30 سال محرومیت مطبوعاتی و سیاسی محکوم گردیده بود. این احضار در حالی صورت می پذیرد که بنا بر شنیده ها پرونده نامبرده هنوز در دادگاه تجدیدنظر بوده و تا هم اکنون حکم دادگاه تجدیدنظر به ایشان یا وکیلشان ابلاغ نشده است. هنوز از جزئیات این احضار اطلاع دقیقی در دست نمی باشد.

شایان ذکر است که تاجیک در حکم دادگاه بدوی به اتهام اجتماع و تبانی به دو سال حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به نود و یک روز حبس تعزیری و همچنین به جهت اهانت به رئیس جمهور به یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است.

بنا بر نوشته برخی از سایت های خبری ، قاضی شعبه 26 دادگاه انقلاب در ادامه حکم صادره این فعال مطبوعاتی را به مدت 30 سال از حرفه خبرنگاری، تالیف کتاب، سخنرانی، مصاحبه، مقاله نویسی و حتی تحلیل سیاسی محروم نموده است. عضویت ، هواداری و همچنین فعالیت موثر در احزاب و گروههای سیاسی و به طور کل ورود به حوزه مسائل نظری سیاسی از مصادیق این ممنوعیت اعلام شده است.

این فعال مطبوعاتی سال گذشته در پی دستگیری های گسترده فعالین سیاسی ، پس از وقایع عاشورای حسینی در منزل خود بازداشت و چندین ماه در زندان به سر برده و سپس با فرا رسیدن سال جدید با قید وثیقه از زندان آزاد می گردد.

مهدی تاجیک کارشناس فیزیک هسته ای و دانشجوی کارشناس ارشد مطالعات آمریکا دانشگاه تهران می باشد. وی سابقه نویسندگی و خبرنگاری و همکاری با مطبوعات اصلاح طلب را نیز در کارنامه سیاسی خود دارد. این فعال سابق دانشجویی، پیش از این نیز در سال 1385 به جرم انتشار برخی مقالات خود و همچنین تاسیس یک گروه دانشجویی ، توسط نیروهای امنیتی دستگیر و ماهها در زندان 59 سپاه در بازداشت به سر برده است. وی در همان سال توسط دادگاه انقلاب به دو سال و نیم سال حبس تعزیری محکوم گردیده بود.

شایان ذکر است که احضار این فعال مطبوعاتی در حالی است که در روزهای اخیر شاهد بازداشت تعداد قابل توجهی از فعالین مطبوعاتی می باشیم . همچنین روز سه شنبه هفته گذشته (١۶ آذر – ٧ دسامبر)، سه خبرنگار روزنامه شرق و مدیرعامل آن روزنامه علی خدابخش، همچنین امیرهادی انواری، خبرنگار اقتصادی روزنامه های اصلاح طلب، توسط ماموران امنیتی دستگیر شدند، تا به خیل دهها روزنامه نگاری بپیوندند که طی ١٨ ماه اخیر (بعد از انتخابات ریاست جمهوری) دستگیر، روانه بازداشتگاه یا محکوم شده اند. هم اکنون ٣۵ روزنامه نگار و فعال مطبوعاتی، در نقاط مختلف ایران تحت بازداشت یا در حال گذراندن دوران محکومیتی هستند، که قضات دادگاههای انقلاب و تجدیدنظر، تحت فشار و اِعمال نفوذ و تهدید نهادها و ماموران امنیتی، آنها را صادر کرده اند.


عاشورا؛ مجهز کردن مزدوران بسیجی به قمه و خنجر

ایمیل دریافتی: مزدوران بسیجی امروز علاوه بر گازهای اشک آور برای حمله به تظاهرات احتمالی معترضان، به قمه و خنجر هم مجهز بودند. همچنین پارک خودرو در سراسر خیابان انقلاب ممنوع شده و کلیه منابع پلاستیکی زباله از ترس آتش زدن جمع ‌آوری شده و درب تلفنهای عمومی در این مسیر قفل شده است.

عاشورا؛ از ترس مجوز برپایی نماز در خیابان را ندادند

خبرنگار ما از تهران: در یکی از فرعی های منتهی به خیابان جمهوری نزدیک چهارراه استامبول هیات قدیمی و بزرگی وجود داشت که به آنجا رفتم. این هیات به رسم هر سال ظهر عاشورا پس از عزاداری در همان اطراف مراسم نماز برگزار می کرد. از بانیان آن خبری نبود. تعدادی جوان مشکی پوش را دیدم و از آنها در مورد چگونگی برنامه های امروزشان سوال کردم. به گفته آنان امسال دیگر به آن هیات مجوز برپایی نماز در خیابان را نداده بودند. جوان دیگر می گفت امسال حتی هیات هایی که همیشه امثال حدادیان و حاج منصور (مداحان رژیم) هم در آنجا روضه می خواندند هم مجوز نگرفته اند.

فضای خیابان تاییدی بود بر اظهارات این دوجوان. ساعت 12:00 به وقت تهران است جز سرکوبگران و ادوات نظامی آنها و همینطور عبور خودروهای شخصی چیزی دیده نمی شود. نگاه افسران نیروی انتظامی به یکدیگر معنا دار است. ترسی که از نبودن مردم هم بر آنها غالب شده و از ساعت ها پیش آنان را بیکار درخیابان منتظر گذاشته است.


حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی در تماس تلفنی

 با همسر محمد نوری زاد، ضمن دلجویی از خانواده ایشان، آخرین وضعیت جسمی و روحی محمد نوری زاد را جویا شد.

بسمه تعالی

امروز یاران اصیل انقلاب و دوستداران و علاقمندان نظام و ایران که همگی نگران آینده سرنوشت کشور هستند به جهت پاسداری از منافع ملی و عزت و سربلندی ایران، مورد هجمه و ظلم عده ای نو کیسه و جریانی مشکوک قرار گرفته اند و در این راه، خود و خانواده هایشان متحمل هزینه های بسیاری گردیده اند.

محمد نوری زاد که خدمات ارزشمند و ماندگار وی در فراز و نشیب سه دهه انقلاب همواره خوش درخشیده از جمله دهها آزادمردانی است که متاسفانه امروز به ناحق در شرایط سخت زندان بسر می برند. اما بر این باوریم برای حفظ منافع ملی و اصل نظام از طمع دشمنان و نا اهلان، صبر و ایثارگری لازم است و تک تک ما از پرداخت هر گونه هزینه در این راه باکی نداریم.

برادر ارجمندم آقای محمد نوری زاد، امروز شما همچون گذشته در سنگر دفاع از انقلاب و نظام سربلند گشته اید اما همان طور که خود نیز بر آن واقفید در این راه ارزشمند و خطیر، مسیری بس طولانی در پیش رو داریم، امروز ملت ایران بیش از پیش به وجود آزاد مردانی همچون شما نیازمند است، لذا بنده از شما خواهش می کنم به جهت حفظ سلامتی و تداوم پایداری در این راه به اعتصاب غذای خود خاتمه دهید.

امید است با پا درمیانی عقلای نظام، هر چه زودتر شاهد آزادی تمامی زندانیان بی گناه با هر سلیقه و مسلکی که قلب آنان برای سرافرازی ایران می تپد و بازگشت آنان به کانون خانواده هایشان باشیم تا ان شاءالله زمینه برای پیشرفت و آبادانی کشور همراه با امنیت و رفاه و آسایش شهروندان فراهم شود.

والسلام

مهدی کروبی ۲۴/۰۹/۸۹


مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت اولین سالگرد درگذشت آیت الله العظمی منتظری بیانیه ای صادر کرد.

باسمه تعالی

«الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احدا الا الله و کفی بالله حسیبا» (قرآن کریم سوره احزاب آیه ۳۹)

یک­سال از کوچ فقیه مجاهد و عالی­قدر حضرت آیت الله العظمی منتظری از دیار فانی و عروج به عالم باقی سپری شد. وصال حضرت جان آفرین و همنشینی با اولیای دین گرچه بر او مبارک بود ولی جمع انبوه دین­داران و آزادی خواهان را در ماتم و سوگ خود فرو برد و سالی پر اندوه و آه در سوز هجری جان­کاه را در پی­آورد. با رفتن او اسلام، مدافعی سترگ، تشیع ، پاسداری راستین، شیعه، مرجعی بی­نظیر و ملت ایران، پشتیبانی فداکار را از دست داد. در سوم محرم سال گذشته در افق فقاهت خورشیدی غروب کرد و دیدگان امت ستمدیده در غم از دست دادن فرزانه­ای فروزان چنان گریان شد که تاریخ کم تر به یاد داشت. افسوس که وی دمی رخت از جهان بربست که اسلام عزیز بیش از هرزمان نیازمند روشنگری و جهانیان تشنه پرتو افکنی و ملت ایران مشتاق شنیدن آوای اسلام رحمانی از وی بودند.

منتظری فقیهی برجسته و دین شناسی وارسته بود که به پیروی از پیشوایان آزادی­خواه مکتب تشیع حسین(ع) و علی(ع) عمری را در راه پاسداری از ارزشهای دینی و دفاع از حقوق مردم و ستیز با استبدادگذراند و در این راه هرگز نهراسید و از بذل مال و فرزند و جان دریغ نورزید. پروردگارش را به حق شناخت و حق اوبر پای داشت و به حکم آیه شریفه »انما یخشی الله من عباده العلماء» به جرگه اندک عالمانی درآمد که تنها از خدا می­ترسند و از او پروا دارند. ساده و زاهدانه و پاک زیست، ولی ریا نورزید و بر اوج قله فقاهت و دانش همچنان فروتنی پیشه کرد. با دوست و دشمن مهرورزید و هرگز از دشمنی کینه به دل نگرفت. از نامردمی­ها رنجید ولی تن به نادرستی و بی عدالتی نداد. از دروغ و نفاق بیزار و از ستایش و تملق گریزان بود. به بینوایان می اندیشید و دل شکستگان را می نواخت و تهیدستان را کمک و ستمدیدگان را یاری می­کرد. هیچ گاه خود را به قدرت نیالود و دین و آخرت خود را به دنیای دیگران نفروخت.

زندگی پر فراز و نشیب او در جد و اجتهاد برای فهم و پاسداری از دین و حقیقت و کوشش برای راهنمایی و نجات ملت خلاصه می­شد. هیچ گاه در برابر ستم سر فرو نیاورد و حقیقت را در مسلخ مصلحت قربانی نکرد. کارنامه درخشان او در سراسر عمر پر برکتش چه در عرصه علم و دانش و چه در میدان جهاد و مبارزه نشان از استواری و پایداری دارد. یار همراه استاد خویش امام خمینی رهبر کبیر انقلاب در دوران انقلاب بود و زندان و شکنجه و تبعید او را در همراهی سست نکرد. پس از پیروزی انقلاب نیز از کوشش برای استوار ساختن حکومت قانون و تدوین قانون اساسی در منصب ریاست خبرگان باز نایستاد. هنگامی که خبرگان اور ا به قائم مقامی برگزیدند پروای مقام او را از انجام وظیفه اش باز نداشت و با اشارتی از سوی امام به آسانی از منصب خود کناره گرفت و همچنان که وی توصیه کرده بود با درس و بحث خویش به حوزه و نظام گرمی بخشید. در عین جدایی و دوری حکومت از وی، همچنان نگران انحراف از ارزشهای اصیل اسلام و انقلاب بود و دل در گرو مردمی داشت که صاحبان اصلی انقلاب بودند و در دفاع از حقوق آنان حمله به درس و تصرف حسینیه و حصر پنج ساله در خانه را به جان خرید. در واپسین سال حیاتش با دلی رنجور از خشونت و تندی نسبت به مردم و نگران از ضایع شدن حقوق شان از ایفای رسالت خویش باز نایستاد و نسبت به تعدی حاکمان به حقوق ملت هشدار و زمامداران را خیرخواهانه از این کار بازداشت.

اکنون یکسال از درگذشت آن اسطوره علم و فضیلت و مقاومت می­گذرد؛ او با رفتنش تن خسته خویش را از نامرادی ها و رنج ها رهانید و در جوار رحمت الهی خوش آرمید و ما همچنان پریشان حال و اندوهگین از فراق او و زمزمه گوی بزرگواری و شجاعت و مهر و محبت اوییم.

تا رفــت مرا از نظـــر آن چشــم جهان بیـــن کس واقف ما نیست که از دیده چه ها رفت

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نخستین سالگرد غروب آن بزرگ مرد عرصه فقه و مجاهدت را به محضر مبارک حضرت ولی عصر (عج)، بیت محترم و فرزندان بزرگوار ایشان، مراجع وحوزه های علمیه و همه شیعیان و آزادیخواهان جهان به ویژه ملت عزیز ایران تسلیت عرض می­کند و سوگواران خموش ایشان را به یاد آوری خاطره های گرانبار و محنت های بزرگ گذشته فرا می خواند. باشد که در پرتو این یاد آوری از رؤیای شیرین حضورش لبریز و تقدیر الهی را از دل و جان بپذیریم و برای تحقق هر آنچه آرزو داشت، دست دعا به سوی پروردگار بی نیاز دراز و رحمت بی پایان الهی را برای وی طلب کنیم.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

۲۵/ ۹/ ۸۹ ، دهم محرم الحرام ۱۴۳۲