خبرهای برگزیده- سه شنبه بیست و پنجم آبان ١٣٨٩


هشدار ماموران نيروی انتظامی به پرستو فروهر

به گزارش سایت جرس، نيروی انتظامی به پرستو فروهر، فرزند پروانه و داريوش فروهر هشدار داده است که اجازه برگزاری هيچگونه مراسمی را در سالگرد قتل آنها ندارد.

طبق دستور ماموران امنيتی فرزندان فروهر حق اعلام مراسم در هيچ نشريه و سايتی را ندارند.

پيش از اين اعلام شده بود که مراسم سالگرد از سوی پرستو و آرش فرزندان آن مرحومان در منزل فروهرها واقع در خيابان هدايت روز اول آذرماه سال ۸۹ از ساعت ۱۶: ۳۰ دقيقه برگزار می شود و علی رغم تهديدات امنيتی پرستو فروهر اعلام کرده است که در خانه آزادی (خانه داريوش فروهر) بر روی همه هم ميهنان برای برگزاری مراسم يادمان فروهرها باز است.

داريوش فروهر، رهبر حزب ملت ايران و همسرش پروانه اسکندری، در اول آذرماه سال ۱۳۷۷ در جريان قتل های زنجيره ای در منزلشان بر اثر ضربات چاقو کشته شدند.

یک پناهنده ایرانی در ترکیه مورد سوقصد قرار گرفت


سازمان خبرنگاران بدون مرز خواستار آزادی دو خبرنگار آلمانی درایران شده است.

 این دو خبرنگار آلمانی ماه گذشته در دفتر وکیل مدافع سکینه محمدی آشتیانی در تبریز بازداشت شدند. رامین مهمانپرست ، سخنگوی وزارت خارجه گفته است پرونده این دو آلمانی در حال رسیدگی است ولی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی جرم جاسوسی این دو نفر را محرز و ثابت شده خوانده است. روز گذشته تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی مصاحبه ای با یکی از دو آلمانی بازداشتی را پخش کرد. در این مصاحبه وی ادعا کرد یک فعال سیاسی در خارج کشور او را گمراه و به سفر به تبریز تحریک کرده بود. سازمان خبرنگاران بدون مرز اعترافات تلویزیونی این دو روزنامه نگار آلمانی را تبلیغات خوانده و اتهام جاسوسی آنها را رد کرده است. اتحادیه روزنامه نگاران آلمان هم خواستار آزادی این دو نفر شده و اعلام داشته، پوشش موارد نقض حقوق بشر جاسوسی نیست بلکه کسب اطلاعات است.


غلط‌ های املایی و وضعیت کتابخانه ‌های تهران

سایت خبرآنلاین: همزمان با هفته کتاب «آیین تجلیل از کتابداران نمونه با عنوان جشن کتابیار» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری با رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و اسفندیار مبتکر سرایی رئیس نهاد کتابخانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

شهاب مرادی، کارشناس مسائل مذهبی در این مراسم با اشاره به مسائل فرهنگی عنوان کرد: باید نگران مسئله فرهنگ در تهران باشیم، چرا که مسائل باید به خوبی رصد شود، زیرا برخی کودکان امروز فارسی را غلط می‌خوانند. بخش‌هایی از سخنان وی در این مراسم بدین شرح است:

- واقعیت جامعه ما خوب است اما مردم به کتابخانه زیاد مراجعه نمی‌کنند؛ چرا که اصلا و اصولا مراجعه به کتاب صورت نمی‌گیرد.

- وضع کتاب در ایران خوب نیست، تیراژ معمولی کتاب سه هزار است که همین تعداد هم به خوبی به فروش نمی‌رود و باید دانست میزان خوانش کتاب در میان علاقمندان بسیار پایین است.

- مردم با کتاب رفیق نیستند و به این سبب کتاب نمی‌خوانند؛ گه‌گاه در نامه‌های ارسالی به بنده غلط املایی دیده می‌شود که نشان از ‌مطالعه نداشتن افراد جامعه دارد.

- فضای کتابخانه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و دیگر کتابخانه‌ها در بهترین شرایط، قرائت‌خانه‌ای برای کنکور است که اگر کنکور حفظ شود، شاهد روزگار رکود خواهیم بود.

- در جامعه ما کتاب خواندن ارزش نیست، بر این مبنا رایج هم نیست؛ شعر، تاریخ در جامعه ارزشی تلقی نمی‌شود.

- شعر از ابزار اساسی لطافت اندیشه است، خصوصا برای بانوان و این امر یعنی شعرخوانی باید در میان زنان رواج یابد.

بیانیه دانشجویان معترض دانشگاه تربیت معلم کرج

خبرگزاری هرانا - پس از دو سال سرکوب فعالین و ایجاد خفقان در دانشگاه تربیت معلم کرج که در پی تحصن و اعتصاب غذای گسترده دانشجویان این دانشگاه از طرف حراست دانشگاه و وزارت اطلاعات صورت گرفت، در هفته اخیر بار دیگر شاهد اعتراض دانشجویان و فعالین این دانشگاه به وضع موجود دانشگاه به خصوص اقدامات امنیتی جدید در سطح دانشگاه بودیم.

فعالین دانشگاه در بیانیه ای و با لحنی قاطع، اقدامات صورت گرفته را مضحک و کثیف دانستند، که هدفی جز اشغال کردن ذهن دانشجویان، آزار وجهت دادن به آن ندارد.

موضوعات مطرح شده در این بیانیه شامل:

- فضای ارعاب و سرکوب موجود در جامعه و وضعیت معیشتی وخیم مردم

- اقدامات سرکوبگرانه صورت گرفته در مورد مساله تفکیک جنسیتی (جدایی اتوبوس ها، جدایی فضاهای سبزو پارک ها و حتی در دانشگاه ها) و نیز برخوردهای مستقیم حراست دانشگاه ها.

- مشکلات صنفی دانشگاه و مساله شورای صنفی که بعد از تحصن سال 87 هیچ انتخابات و نماینده ای از طرف دانشگاه ندارد.

دانشجویان در بیانیه شدیداللحن خود نسبت به موارد فوق رئیس دانشگاه را این گونه خطاب دادند:

"سرکار خانم حجازی زاده! هر روز که می گذرد بیشتر پی به آن می بریم که حرکات شما همگی پوپولیستی و عوام فریبانه اند و بسیار شبیه به آنچه که رئیس دولت انجام می دهد و به همین دلیل است که امروز قدیمی ترین دانشگاه ایران با سیاست های شما به این وضع دچار شده است".

دانشجویان معترض هم چنین جو خفقان در دانشگاه و جامعه را ناشی از اقدامات حکومت دیکتاتوری دانستند و مساله تفکیک جنسیتی را نیز شرم آور و توهین به دانشجو و مسئله حجاب را نیز نهایت تحجر اعلام نمودند.

در پی این بیانیه و فعالیت های جنبی دانشجویان معترض به موازات آن، مساله تفکیک جنسیتی و اقدامات صورت گرفته در جهت اعمال آن متوقف گردیده و به وضعیت قبل بازگشت. انتخابات شورای صنفی نیز همین ماه برگزار خواهد شد. هم چنین رئیس دانشگاه از سوی دانشگاه موظف به حضور در جلسه پرسش و پاسخی شد که از سوی دانشجویان ترتیب داده است. مجموعه این اعتراضات و اقدامات دانشجویان تربیت معلم کرج، پیروزی هایی برای جنبش دانشجویی است که در مقابل سرکوب و فشارهای پیاپی مقاومت می کند.

آتش‌سوزی و تنبیه بدنی دانش آموزان را توجیه نکنید

روزنامه آرمان: ‌وزیر آموزش و پرورش گفته است که برای جلوگیری از تنبیه بدنی دانش آموزان و آتش سوزی در مدارس نمی‌شود برنامه ریزی کرد ، هرچند که این اتفاق‌ها باعث تاثر شدید او می‌شود. حاجی بابایی گفته است که "معلمان ما با شیوه‌های جدید، نوین، موثق و با عشق کار می‌کنند اما به هرحال در هر کشوری ممکن است اتفاقی بیفتد"‌.

در خصوص اظهارات وزیر نکاتی را باید متذکر شد: با رعایت استانداردهای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس می‌توان ضریب ایمنی مدارس را بالا برد و از وقوع این گونه حوادث پیشگیری کرد. در حادثه آتش سوزی شبانه روزی چاه بهرام که 97 دانش آموز را در خوابگاهی با مساحت 48 متر جا داده بودند ، اگر ساختمان خوابگاه از نظر مساحت استاندارد بود، اگر سیم‌های برق پوسیده نبودند، اگر فیوز برق سالم بود و به‌موقع برق را قطع می‌کرد، اگر سرپرست مجتمع یا معاون او به عنوان کشیک شب حضور داشتند ، اگر کپسول آتش نشانی در دسترس بود و دانش آموزان آموزش لازم برای این گونه حوادث دیده بودند‌... آتش سوزی رخ نمی‌داد و اگر هم رخ می‌داد قابل کنترل بود و به مرگ یک دانش آموز و مصدوم شدن تعداد زیادی منجر نمی‌شد.در سال 85 اگر در مدرسه درودزن مرودشت به جای والور از بخاری استاندارد استفاده می‌شد ، قطعا بخاری واژگون نمی‌شد و 8 دانش آموز در آتش نمی‌سوختند. در خصوص حادثه دوم، عمل تنبیه بدنی توسط معلمان با هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست. این گفته وزیر که "معلمان با شیوه‌های جدید، نوین، موثق و با عشق کار می‌کنند" به نوعی برای بدست آوردن دل معلمان است. شیوه‌های جدید آموزشی و تربیتی را کجا به معلمان آموزش داده اید ؟ این 40 هزار نفری که جدیدا از طریق آزمون آزاد استخدام شدند کجا و چگونه آموزش معلمی دیدند؟یکی از معیارهای معلمی، داشتن صبر و حوصله است ، کسی که در مقابل خطای دانش آموز بردباری و خونسردی خود را از دست می‌دهد و عصبانی می‌شود و به دانش آموز حمله می‌کند به درد کار معلمی نمی‌خورد‌. آیا در معیارهای تعیین صلاحیت و گزینش معلمان در کنار پرسش‌های مختلف، تست روانشناسی وجود دارد؟ اگر معلمی آنگونه که وزیر بارها گفته، یک کار تخصصی است، باید این تخصص به او آموزش داده شود. کدامیک از معلمان ما آموزش ویژه برای اخذ تخصص در کار معلمی دیده اند؟آقای وزیر بهتر بود در این مصاحبه مطابق مقررات و آیین نامه انضباطی، یادآور می‌شد که تنبیه بدنی مطلقا و با هر توجیهی ممنوع است. این شیوه کج دار و مریز برخی معلمان را تشویق می‌کند که با این دستاویز که همه جا چنین اتفاقی می‌افتد به تنبیه دانش آموز دست بزنند و تازه وقتی در مقابل میز قاضی قرار گرفتند می‌فهمند که وزارتخانه کاری نمی‌‌تواند در این زمینه انجام دهد. یکی از مسائل مهمی که وزیر پرداختن به مسائلی مانند بهبود استانداردهای ایمنی و آموزشی در مدارس است.


وزارت خارجه فرانسه سفیر ایران در پاریس را احضار کرد

روز سه شنبه وزارت خارجه فرانسه سفیر جمهوری اسلامی در پاریس را برای توضیح در باره رفتار نیروهای امنیتی با مهمانان سفیر فرانسه در تهران احضار کرد.

به گفته وزارت خارجه فرانسه یکشنبه گذشته ، نیروهای امنیتی ناشناس، ورودی محل سکونت سفیر فرانسه در تهران را مسدود کرده و عده ای از مهمانان را دستگیر کردند. در این جریان، به گفته یکی از مقامهای فرانسوی با یک دیپلمات این کشور نیز بشکل خشونت باری برخورد شده است. دولت فرانسه این اقدام نیروهای امنیتی را قویا محکوم کرده و آنرا نقض جدی کنوانسیون سال ۱۹۶۱ ژنو در مورد روابط دیپلماتیک دانسته است. سفیر فرانسه یکشنبه گذشته چند مهمان ایرانی و فرانسوی را برای شنیدن یک برنامه موسیقی ایرانی به خانه اش دعوت کرده بود.


رابرت گیتس ، وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه گفت برخورد نظامی با ایران راه حلی موقتی و کوتاه مدت است.

به گفته وزیر دفاع آمریکا عملیات نظامی، موجبِ توقف برنامه هسته ای ایران نخواهد شد بلکه جمهوری اسلامی فعالیتهای هسته ای خود را عمیق تر و محرمانه تر پیش خواهد برد. آقای گیتس ادامه فعالیتهای دیپلماتیک و فشارهای اقتصادی بر جمهوری اسلامی را بهترین راه حل درازمدت برای ترغیب ایران به توقف برنامه هسته ایش دانست.

وزیر دفاع آمریکا تحریمهای اخیر علیه جمهوری اسلامی را موثر خوانده وگفته است این تحریمها بین آیت الله خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی تنش ایجاد کرده است.

مقام نظامی آمریکا: رژیم تهران راه جنگ را انتخاب کرده

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا طی سخنانی گفته است، رژیم تهران راه جنگ را بجای راه همکاری انتخاب کرده است.

دریاسالار مایکل مولن گفته گرچه تحریمهایی که علیه رژیم تهران اعمال می شود، گزنده هستند، اما تاکنون نشانه‌ ای از کوتاه آمدن این رژیم از فعالیت برای دستیابی به سلاح اتمی مشاهده نکرده‌ است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته، این در نهایت نشان ‌دهنده بد‌اقبالی مردم ایران است که باید زیر چکمه حکومتی باشند که انزوا را در برابر تعامل، جنگ را در برابر همکاری، و افراط‌گرایی را در برابر میانه ‌روی انتخاب کرده است.

مسئله تنها برنامه اتمی رژیم تهران نیست

وزیر امور خارجه آمریکا در دولت ریگان در گفتگو با تلویزیون سی ان ان در باره جمهوری اسلامی گفته است، مسئله تنها برنامه اتمی آنها نیست. مگر نمی ‌بینید آنها چگونه بر مردم ایران حکومت می ‌کنند؟

جرج شولتز گفت، من حاضرم با رژیم تهران گفتگو کنم، اما این گفتگو باید بر پایه خواسته ما، نه خواسته آنها انجام شود.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا افزود، من برای توضیح دیدگاهم نسبت به رفتار رژیم تهران نیز رودربایستی با آنها ندارم. اگر من باشم، این موضوع را کاملا صریح و قاطعانه به آنها می ‌فهماندم تا بدانند موضع ما در مورد آنها چیست و اینکه مردم ایران نیز از موضع ما آگاه باشند، همان ‌طوری ‌که با شوروی سابق رفتار کردیم.


آیت الله خامنه ای برای سومین بار در هفته های اخیر به قم رفت

سایت های نزدیک به اصولگرایان خبر داده اند که آیت الله خامنه ای، برای سومین بار روز شنبه به قم رفت. به گزارش این سایت ها، رهبر جمهوری اسلامی در جریان دیدار روز شنبه اش، با آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید در قم دیدار کرد. آقای خامنه ای ۲۷ مهرماه برای ده روز به قم رفته و با برخی مراجع حامی دولت دیدار کرده بود. او یک هفته پس از پایان سفرش باردیگر به قم رفت و این سومین سفر آقای خامنه ای در هفته های اخیر بوده است. از محتوی گفتگوهای آقای خامنه ای گزارشی منتشر نشده است.


سخنان ضد و نقیض درباره پرونده دوآ لمانی زندانی در ایران

رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می گوید پرونده دو آلمانی زندانی در ایران در حال رسیدگی است. همزمان رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفته است که جرم جاسوسی این دو نفرمحرز و ثابت شده است. مالک اژدر شریفی، افزوده که دو روزنامه نگار آلمانی در حال مصاحبه با پسر سکینه محمدی آشتیانی، در تبریز بازداشت شدند. سکینه محمدی آشتیانی به جرم زنا در ایران به سنگسار محکوم شده و مسئولان قضایی می گویند که پرونده اش در مرحله تجدید نظر است. تلویزیون ایران مصاحبه ای با یکی از این دو آلمانی را نشان داده که درفیلمی که صدای فارسی برروی آن گذاشته شده، می گوید یک فعال سیاسی خارج از ایران او را گمراه و تحریک به رفتن به تبریز کرده بود. مسئولان قوه قضائیه در تهران هنوز رسما اتهامات این دو آلمانی را اعلام نکرده اند.

زنان زندانی سیاسی زندان اوین همچنان تحت شرایط و محدودیتهای غیرانسانی در بند متادون

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین که از 16 آبان ماه پس از قطع تلفن آنها به بند متادون که محل نگهداری زندانیان عادی و معتاد می باشد منتقل شدند وهمچنان در شرایط غیر انسانی نگهداری می شوند.آنها در محیطی کوچک و محصور زندانی هستند و از زمان انتقال به این بند امکان رفتن به حیاط و استفاده از سالن فرهنگی محروم شده اند. کیانی رئیس اطلاعات زندان اوین و معاونش که به بند متادون مراجعه کرده بود مورد اعتراض زنان زندانی سیاسی قرار گرفت. آنها نسبت به این شرایط و محدودیتهای غیر انسانی اعتراض کردند و خواستار پایان دادن به آن بودند و همچنین خواستار برقراری تماسهای تلفنی خود با خانواده هایشان هستند.کیانی در پاسخ به زنان زندانی سیاسی گفت : انتقال شما به بند متادون بدستور دادستان بوده و ما در آن نقشی نداشته ایم و خواهان آن نبودیم و با این برخوردها سعی می کرد که از تن دادن به خواسته های به حق زنان زندانی سیاسی شانه خالی کند. به زنان زندانی سیاسی گفته شده است که علت انتقال آنها به بند متادون بیانیه ای است که توسط تعدادی از زنان زندانی سیاسی به مناسبت مرخصی رفتن خانم هنگامه شهیدی داده شد می باشد. در حال حاضر فقط در بند زنان زندان اوین 18 زن زندانی سیاسی در بازداشت بسر می برند که اسامی تعدادی از آنها به قرار زیر می باشد: زندانیان سیاسی نازیلا دشتی، عاطفه نبوی ،مهدیه گلرو ،فرح واضحان ، عالیه اقدام دوست ، بهاره هدایت ،پروین جواد زاده ،ریحانه حاج ابراهیمی،زهرا بهرامی و غیره می باشند. عباس جعفری دولت آبادی اخیرا طی مصاحبه ای با رسانه های حکومتی اعلام کرده بود «به زودی راههای نفوذ این افراد به بیرون بسته شود» از آنجایی که زندانیان سیاسی در اسارت بسر می برند و چیزی برای نفوذ به بیرون ندارند الا افشای شکنجه های قرون وسطایی و محدودیتها غیر انسانی که توسط بازجویان وزارت اطلاعات و خود وی علیه زندانیان سیاسی بکار برده می شود می باشد. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، انتقال زنان زندانی سیاسی به بند متادون، ایجاد شرایط قرون وسطایی و محدودیتهای غیر انسانی را محکوم می کند و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به اعمال قرون وسطایی و غیر انسانی رژیم ولی فقیه علیه زندانیان سیاسی در ایران است.

25 آبان 1389 برابر با 16 نوامبر 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر گزارشگر ویژه زنان سازمان ملل متحد کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل

 

سایت سحام نیوز: جعفر پناهی فیلمساز برجسته ایرانی که رنج زندان جمهوری اسلامی را هم کشیده است در یادداشتی در صفحه فیسبوک خود به رایج شدن ادبیات کیهانی در خارج از کشور هشدار داد.

متن یادداشت جعفر پناهی به شرح زیر است:

جامعه‌ی ما زخم خورده است. معلوم نیست این زخم‌های عمیقی که بر تن و جان مردم ما نشسته است کی التیام پیدا می‌کند و این چرک‌ها و زهرها کی از جان و زبانِ ما بیرون می‌رود.

دیده ام در این فضای مجازی گاهی کسانی به هم نیش می زنند، نیشی که قلب را می سوزاند و واقعیت را هم قلب می کند.

شنیده ام در این یکی دو روز نام و یاد ندا آقا سلطان را کسانی که رندانه نام از یک فیلم و یک بازیگر به میدان انداخته اند، دوباره زنده کردند. ندا سمبل آزادی خواهی یک ملت صلح خواهِ بی سلاح بود، چه رایی به صندق انداخته باشد چه چون جمعی دیگر بی اعتماد به صندوق آرا بوده باشد،

خوانده ام که مسیح علی نژاد نیز همانند همکارانِ دیگر دور از ایران اش، گاهی حتی از سکوتِ آدم های درون ایران خبر رسانی کرده تا به زعم خویش مخاطب را تلنگری زند که در این سکوت، خبری نهفته است.

اما اگر خانواده ای این شیوه روزنامه نگار را نقدی ظریف در صفحه مجازی خود نوشت این حقِ آن خانواده عزیز است. آیا رسم و مروت رسانه ای این است که به نام همدلی با یک خانواده داغ دیده اما به واقع قدرتمند بر دامنه این زبان تلخی ها اضافه کنیم؟

راه و رسم نقد ما دانسته یا ندانسته شبیه همان راه و رسمی است که از کیهان و رجانیوز و وطن امروز می بینیم و از آن می نالیم. این پرخاشگری ها و بی پروا اتهام زدن ها و دهان باز کردن و خادم را خائن کردن راه ما نیست.

اجازه بدهید از وارونه سازی دست برداریم. از کاه کوه ساختن کار شایستگان نیست. گره ها را با دست باز کنیم کور نکنیم. یک مساله ساده را به یک جنجال تبدیل نکنیم. اینها هیچکدام نه روزنامه نگاری است نه تمرین دموکراسی.

وظیفه‌ی ما در میانه این بحث ها که همیشه بوده و همیشه هم خواهد بود آیا این است که از حبّ ذاتِ خود بگوییم یا از تفاوت‌های سلیقه‌ی سیاسی‌مان یا این‌که مرهمی باشیم بر زخمی؟ یا صدایی باشیم برای ناتوانی؟ هر چه هست، یک نکته مثل روز روشن است: هر چه باشیم و هر چه بکنیم نمی‌توانیم و نباید صدای ستم و بیداد باشیم. یا خود ستم و بیداد آغاز کنیم.

شعار مرگ بر دیکتاتور در سیاهچالهای رژیم

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانی سیاسی مصطفی اسکندری از بند 3 به سلولهای انفرادی بند 5 زندان گوهردشت کرج منتقل شد. زندانی سیاسی مصطفی اسکندری بیش از یک هفته است که از بند 3 به سلولهای انفرادی بند 5 زندان گوهردشت منتقل شده است.انتقال این زندانی به دستور گرامی مدیر داخلۀ زندان صورت گرفته است. گرامی بارها او را تهدید به انتقال به سلولهای انفرادی و شکنجه غیر انسانی و حتی قتل توسط باندهای مافیایی زندان نموده بود که در بیانیه های این زندانی پیش از این ذکر شده بود. زندانی سیاسی مصطفی اسکندری در یکی از بدترین سلولهای انفرادی سالن 23 بند 5 زندان گوهردشت قرار داده شده است پاسداربندها با او رفتاری وحشیانه وغیر انسانی دارند.او را از امکانات اولیه مانند استفاده از حمام محروم کرده اند و استفاده از سرویسهای بهداشتی رابه 3 بار در روز محدود کرده اند. وضعیت غذایی سلولهای انفرادی به لحاظ کیفی غیر قابل استفاده می باشد و به لحاظ کمی در حد زنده ماندن می باشد.فشارها و اذیت وآزارها را در این سلولها از یک ماه پیش شدت بخشیده اند. آقای اسکندری در اعتراض به این شرایط قرون وسطایی و ضد بشری در سلول انفرادی خود همراه با سایر زندانیان محبوس در آنجا اقدام به سر دادن شعارهایی مانند؛ مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر احمدی نژاد و غیره نمودند که پاسداربندها و مسئولین زندان را به وحشت انداختند. روشن زاده یکی از آخوندهای که به عنوان قاضی ناظر بر زندان است او را تهدید کرد که اگر به شعار دادن و تحریک سایر زندانیان بپردازد حکم محاربه و مفسد فی ارض برای او صادر خواهد کرد ولی آقای اسکندری و سایر زندانیان به تهدیدات این فرد گوش فرا ندادند و بر شدت شعارهای خود افزودند. لازم به یادآوری است زندانی سیاسی مصطفی اسکندری و همسرش خانم کبری زاغه دوست در جریان مراسم چهلمین روز شهادت ندا آقا سلطان در بهشت زهرا دستگیر شدند آقای اسکندری نزدیگ به 7 ماه در سلولهای انفرادی بند 209 و 240 زندانی بود و سپس به زندان گوهردشت کرج تبعید گردید.آقای اسکندری از زمان دستگیری تاکنون نتوانسته با همسرش تماس تلفنی یا ملاقت داشته باشد. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، انتقال زندانیان سیاسی به سلولهای انفرادی و تحت شکنجه جسمی و روحی قرار دادن آنها و سلب امکانات اولیه انسانی از آنها را محکو می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا است.

25 آبان 1389 برابر با 16 نوامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


نیجریه کشف محموله سلاح ارسالی از ایران را به شورای امنیت گزارش داد

وزیر خارجه نیجریه اعلام کرده است که موضوع کشف محموله سلاح در یک کشتی از مبدا ایران را به شورای امنیت سازمان ملل گزارش داده است. او افزود که این کشور بعنوان عضو سازمان ملل موظف است موارد نقض تحریم ها علیه ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد. درپی انتشار گزارش های مربوط به کشف این محموله در بندرلاگوس، منوچهر متکی، وزیرخارجه جمهوری اسلامی به نیجریه رفت. آقای متکی روز دوشنبه پس از بازگشت، گفت که«یک شرکت خصوصی» درایران این تسلحیات را صادر کرده و ارتباطی به مسائل داخلی نیجریه نداشته است.


پژوهشگران ایرانی یک مدل ریاضی تغییرات سلول های سرطانی را طراحی کردند

پژوهشگران دانشگاه صنعتى خواجه نصيرالدين طوسى، مدل رياضى جديدى براى توصيف تغييرات جمعيت سلول‌هاى سرطانى در فازهاى مختلف چرخه تكثير سلولى ارائه كردند.

به گزارش ايسنا خبرگزاری دانشجویان ایران، بر اساس اين مقاله، نتايج شبيه سازى نشان مى دهد پس از هفت نوبت شيمى درمانى، طى پنج روز تعداد سلول هاى سرطانى به صفر رسيده و تا حدود شش ماه در سطح پايينى قرار گرفته است. ایسنا افزوده است، مقاله مربوط به طرح مدلسازى رياضى سرطان با همكارى كيانوش عزيزى و محمدرضا امينى، دانشجويان دانشكده مهندسى مكانيك دانشگاه صنعتى خواجه نصيرالدين طوسى و با راهنمايى و نظارت دكتر على غفارى، استاد اين دانشكده اجرا شده و عنوان مقاله برتر هفدهمين كنفرانس مهندسى پزشكى ايران را كسب كرده است.


منبع حکومتی: اداره برق فیوز تخت جمشید را کشید!

سایت حکومتی صراط - اداره برق، فیوز تخت جمشید را کشید! برق مجموعه تاريخي تخت جمشيد به عنوان بزرگترين مجموعه تاريخي كشور به علت بدهي قطع شد و اين مجموعه چند روزي است بدون داشتن برق پذيراي بازديدكنندگان است.

اين در حالي است كه در اين مجموعه موزه آثار تاريخي باارزش وجود داد كه مجهز به دوربين هاي مداربسته است و به علت قطع برق سيستم هاي حفاظتي اين مجموعه از كار افتاده است.

همچنين آثار بسيار باارزشي در محوطه اين مجموعه وجود دارد كه با توجه به اين كه شب ها در تاريكي مطلق به سر مي برد احتمال دست درازي به آن وجود دارد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس مشكل قطع برق مجموعه تخت جمشيد را تعويق در ابلاغ بودجه جاري عنوان كرد و گفت: دستور داده ام اگر در اين زمينه بدهي وجود دارد پرداخت شود و چنانچه مشكل فني نيز وجود دارد رفع شود.

«محمدرضا برزگر» با بيان اين كه از ميزان دقيق بدهي به اداره برق اطلاعي ندارم افزود: براي جلوگيري از بروز مشكلات امنيتي و حفاظتي با ماموران تخت جمشيد هماهنگي كامل صورت گرفته و مشكل خاصي در اين زمينه وجود ندارد!

آتش سوزی در 5600 هکتار از عرصه های طبیعی کردستان

آژانس خبری موکریان سرویس اجتماعی

پنج هزار و 600 هکتار از عرصه های طبیعی استان کردستان در یکسال گذشته طعمه حریق شده است . مدیرکل منابع طبیعی کردستان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت : جنگلهای غرب مانند بسیاری از مناطق دنیا به دلیل خشکی و دمای بالای هوا با تنشهایی مانند آتش سوزی مواجه شده اند. توفیقی افزود :پیش بینی ما برای آتش سوزی امسال از اواخر اردیبهشت ماه بود چرا که بارندگی توانسته بود علوفه ها ی منطقه را متراکم و پر پشت کند و به همین سبب احتمال وقوع آتش سوزی قابل پیش بینی بود. وی در مورد احتمال تعمدی بودن آتش سوزیهای منطقه گفت: برخی از کشاورزان و افراد ناآگاه اقدام به آتش زدن مزارع و زمینهای خود می کنند و برخی نیز بدون تعمد موجب شعله ور شدن آتش در جنگلها می شوند. به عقیده توفیقی، آتش سوزی در مراتع چندبن برابر بیشتر از جنگلها است و چون در نوار مرزی واقع است مشکلاتی دیگری نیز دارد که البته اکیپهای مردمی تا کنون توانسته اند آتش سوزیها را مهار کنند.


آخرین وضعیت نازنین خسروانی روزنامه نگار زندانی

تا آزادی روزنامه‌نگاران زندانی- مسئولان دادستانی هنگام مراجعت مادر نازنین خسروانی، روزنامه‌نگار در بند، به او گفته‌اند سه هفته دیگر تکلیف پرونده این روزنامه‌نگار مشخص می‌شود.

به گزارش جرس، اعظم افشاریان، مادر نازنین خسروانی با تایید این خبر گفت؛ در مراجعه‌ای که روز گذشته به دفتر دادستانی داشته‌ام، مسوولان آن مرجع قضایی ابتدا فقط می‌گفتند:«پرونده‌ای به این مرجع نیامده چرا به اینجا مراجعه کردید؟» اما پس از پافشاری من و ابراز نگرانی از وضعیت فرزندم یکی از مسوولان پس از ملاقات با دادستان گفت: «دوتا سه هفته آِینده وضعیت پرونده نازنین مشخص می‌شود».

مادر نازنین خسروانی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سلامتی فرزندش گفت: "دخترم ناراحتی قلبی دارد و من بعد از تماس هفته گذشته هیچ خبری از او ندارم و به شدت نگران وضعیت سلامتی‌اش هستم، با توجه به اینکه در سرمای پاییزه تهران مسوولان زندان اوین از پذیرفتن لباس گرم برای نازنین خودداری کردند، نگرانم که در سرمای زندان بیمار شود که همان بیماری ناراحتی قلبی او را هم تشدید کند."

نازنین خسروانی، روزنامه‌نگار صبح روز 12 آبان ماه در منزل پدری خود بازداشت شد و پس از یک هفته در تماس کوتاه تلفنی با خانواده سلول‌های انفرادی زندان اوین را محل نگهداری‌اش عنوان کرد، او در همان تماس کوتاه از سرمای سلول‌های زندان ابراز ناراحتی و در خواست لباس گرم کرده بود، اما پس از مراجعه خانواده در روز 5شنبه برای ملاقات با نازنین خسروانی و رساندن لباس گرم به او، مسوولان زندان اوین پس از اعلام اینکه این روزنامه‌نگار «ممنوع‌الملاقات» است، از پذیرش لباس گرم هم خودداری کردند.

اسامی دو وکیل بازداشت شده اعلام شد

خبرگزاری هرانا - در پی بازداشت دو وکیل دادگستری دیگر طی هفته اخیر در تهران و عدم اعلام مشخصات آنها توسط مقامات قضایی، کمیته بین المللی وکلای مدافع حقوق بشر نام این دو وکیل دربند را رزا قراچورلو عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا و محمدحسین نیری عضو پیشین کمیته حق دفاع اعلام کرد که از محل نگهداری و بازداشت آنها اطلاعی در دست نمی باشد.

طی روزهای پیش تر، هاجر( سارا) صباغیان، مریم کرباسی و مریم کیان ارثی، در فرودگاه تهران دستگیر و به بازداشتگاه امنیتی منتقل شده بودند.

کمیته بین المللی وکلای مدافع حقوق بشر، اوایل هفته جاری در واکنش به دستگیری پنج تن از وکلای دادگستری نیز، این اقدامات را "مغایر موازین و استانداردهای بین المللی و حتی قوانین جمهوری اسلامی" دانسته و ضمن محکومیت بازداشت های جمعی و غیر قانونی این وکلا، خواستار اقدامی جهانی در جهت آزادی بدون قید و شرط تمامی آنها شده بود.

این تشکل در بیانیه روز سه شنبه ٢۵ آبان ماه (١۶ نوامبر) خود، با انتشار اسامی و مشخصات دو وکیل مدافع اخیرا بازداشت شده، خواستار آزادی تمامی وکلای بازداشتی و اتخاذ موضعی صریح و مناسب کانون وکلای دادگستری به مثابه نهاد صنفی حامی حقوق وکلا در ایران شده است.

متن کامل این بیانیه که در صفحه فیس بوک آنها درج شده، به شرح زیر است:

"در ایران فشار و تهدید وکلای دادگستری امر تازه ای نیست. اما در ماه ها ی گذشته روند این برخوردهای خلاف قانون که متاسفانه به نوعی با سکوت کانون وکلای ایران نیز همراه بوده به حدی است که نهاد های جهانی حقوق بشری و وجدان های آزادی خواه جهان نیز نسبت به آن حساس شده اند.

در هفته گذشته سه تن از وکلای دادگستری با اتهام ارتکاب جرایم امنیتی و نیز رفتارهای مغایر با شئون اسلامی (در خارج از کشور) در هنگام بازگشت از ترکیه، در فرودگاه تهران بازداشت شدند. این در حالی است که اصل ۳۲ قانون اساسی (۱۳۵۸) و نیز ماده ۵ قانون احترام به حقوق و آزادی های شهروندی(۱۳۸۳) بازداشت خودسرانه و خلاف موازین قانونی را منع کرده است.

اینک نیز خبر دار شدیم، دکتر رزا قراچورلو وکیل دادگستری و عضو فعلی کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز و نیز همکار دیگرمان محمد حسین نیری وکیل دادگستری و عضو پیشین کمیته حق دفاع همین کمیسیون، دستگیر و بازداشت شده اند و از محل نگهداری ایشان هیچ اطلاع دقیقی در دست نیست.

کمیته یادآورمی شود که پیش تر، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، از بازداشت پنج وکیل دادگستری در ارتباط با جرایم امنیتی خبر داده بود اما در جریان مصاحبه، از ذکر اسامی آن ها خود داری کرد بود. ( خبرگزاری فارس- ۲۵ آبان)

کمیته بین المللی وکلای مدافع حقوق بشر ضمن محکوم کردن بازداشت خانم رزا قراچورلو و آقای محمد حسین نیری خواستار آزادی تمامی وکلای بازداشتی و اتخاذ موضعی صریح و مناسب کانون وکلای دادگستری به مثابه نهاد صنفی حامی حقوق وکلا در ایران است."

کمیته بین المللی وکلای مدافع حقوق بشر ۲۵ آبان ۱۳۸۹- ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰

نمی توانيم دانه درشت ها را محکوم کنيم

روزنامه مردمسالاری: دبير ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تشريح آخرين اقدامات برنامه هاي اين ستاد براي مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد که براي جلوگيري از قاچاق گوشي تلفن همراه تعرفه واردات اين کالا به 10 درصد کاهش يافته است. به گزارش ايسنا، حسين وفايي که در يک نشست خبري سخن مي گفت پس از اعلام خبر کاهش تعرفه واردات گوشي تلفن همراه از 25 به 10 درصد گفت: اين اقدام براي جلوگيري از ورود قاچاق گوشي تلفن همراه بوده است. وي در ادامه همچنين خبرداد که کارگروهي براي برآورد حجم قاچاق و شناسايي مجاري غيرقانوني ورودي تشکيل شده است. دبير ستاد مبارزه با قاچاق در ادامه در مورد قاچاقچيان دانه درشت عنوان کرد: امروزه قاچاقچيان حتي براي کارکنان خود کارت شناسايي و بيمه صادر مي کنند و کارهاي آن ها بسيار پييچيده است. از سوي ديگر در کشورهاي همسايه ما هم تاکنون هيچ برخوردي صورت نگرفته و تمام اين فشارها به ما منتقل مي شود. وفايي اضافه کرد: اين گونه نيست که بتوان با بگير و ببند دانه درشت ها را دستگير کرد که اگر اين گونه بود ديگر دانه درشت ها نبودند، اين ها هر چند به جايي وصل نيستند اما خود اتصالاتي دارند. وي تصريح کرد: برخورد با اين افراد سخت است چرا که کار آن ها از حيث قانوني مشکلي ندارد و آن ها با استفاده از خلا» هاي قانوني بيشترين سود را مي برند. دانه درشت ها بسيار دقيق عمل مي کنند و هيچ ايراد قانوني به آن ها وارد نيست و ما آن ها را نمي بينيم. وفايي متذکر شد: نمي توانيم روابط بين آدم ها و تخلف هاي آن ها را اثبات کنيم و با استناد به قانون هاي فعلي نمي توانيم دانه درشت ها را محکوم کنيم. البته هر چند قانون پول شويي براي برخورد با آنها تنظيم و تصويب شده اما هنوز اجرا نشده است. اين در حالي است که اين قانون مي تواند باعث برخورد با آن ها شود. دبير ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه هنگامي که در پاسخ به سوال خبرنگاراني در مورد قاچاق سيگار به سيگار مارلبورو اشاره شد تاييد کرد که اصل سرمايه گذاري اين نوع سيگار صهيونيستي است. وي در اين مورد يادآور شد: اين گونه نيست که بتوان به صورت مرحله به مرحله قاچاقچيان اين نوع کالاها را دستگير کرد. او در ادامه در مورد اثر هدفمند کردن يارانه ها بر قاچاق تصريح کرد: هدفمند کردن يارانه ها را در افزايش قاچاق موثر مي دانيم اما ميزان آن خيلي مشخص نيست. وفايي در ادامه با تصريح اين که دست هاي پنهان لزوما اينجا و داخل کشور نيستند، يادآور شد: چون مبارزه با قاچاق در حوزه داخلي کشور محدود شد در نهايت مبارزه با قاچاق ناظر بر حوزه داخلي بوده که اگر ما بحث فعاليت کميته ديپلماسي خود را داشته باشيم مي توانيم در اين بخش نيز اقداماتي را انجام دهيم. وي در پايان خاطر نشان کرد: کميته ديپلماسي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز براي مبارزه با آن طرف مرزها و از اين که مبدا» جلوي قاچاق کالا گرفته شود مدنظر ما قرار گرفته است.