شنبه بیست و چهارم  مهرماه ١٣٨٩


شرکت نفتی توتال داد و ستدِ فرآورده های نفتی با ایران را به طور کامل متوقف کرده است

شرکت فرانسوی توتال می گوید، داد و ستد فرآورده های نفتی با ایران را به طور کامل متوقف کرده است. کریستوف دو مَرژِری، رییس اجرایی این شرکت بزرگ نفتی، در گفت و گو با خبرگزاری رویترز گفت، توتال در راستای اجرای تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران هیچ فرآورده نفتی به این کشور نمی فروشد و هیچ محصولی از آن نمی خرد. در پی اصرار ایران بر ادامه غنی سازی اورانیوم علاوه بر شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم های جداگانه ای را علیه تهران وضع کردند.

صنایع نفت ایران بشدت از تحریمها آسیب دیده ‌اند

آمریکا کناره‌گیری شرکت ژاپنی اینپکس از پروژه آزادگان را ستود و آن را پیامی صریح به جمهوری اسلامی خواند. تحریم‌های بین‌المللی علیه رژیم تهران هر چه بیشتر شرکت‌های بزرگ به ویژه در بخش انرژی را به خروج از بازار ایران وامی‌دارد. به تبعیت از اینپکس، دیگر شرکت‌های ژاپنی نیز در حال بررسی موضوع کناره‌گیری از بازار ایران هستند. به گفته کارشناسان، صنایع نفت ایران به شدت از تحریم‌های بین‌المللی آسیب دیده‌اند****

رادیو آلمان: آمریکا از تصمیم شرکت بزرگ نفتی اینپکس برای خروج از پروژه‌های نفتی ایران استقبال کرد. شرکت ژاپنی اینپکس یکی از بزرگترین شرکت‌های اکتشاف نفت در جهان محسوب می‌شود.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در روز جمعه (۲۳ مهر/۱۵ اکتبر) در واشنگتن اعلام کرد که شرکت اینپکس و دیگر شرکت‌های بین‌المللی با تصمیمات خود این پیام نیرومند را به جمهوری اسلامی ارسال می‌کنند که «ایران باید به تعهدات بین‌المللی پایبند باشد و بطور جدی مسئولیت برنامه اتمی خود را بپذیرد.»

شرکت اینپکس در روز جمعه اعلام کرد که از همکاری در پروژه اکتشافی آزادگان در جنوب‌غربی ایران دست کشیده است. این شرکت دلیلی برای تصمیم خود اعلام نکرد‌، اما به گفته ناظران اقتصادی در ژاپن، اینپکس به منظور اجتناب از پیامدهای تحریم‌آمریکا دست به این اقدام زده است. این شرکت حدود ۱۰ درصد در پروژه آزادگان سهیم بوده است.

به گفته مسئولان شرکت اینپکس، تصمیم برای خروج از بازار انرژی ایران در پی رایزنی با دولت ژاپن صورت گرفته است. دولت ژاپن ۱۹ درصد از سهام شرکت اینپکس را در اختیار دارد.

عقب‌نشینی تدریجی از بازار انرژی ایران

شرکت ژاپنی اینپکس بدنبال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و ژاپن علیه جمهوری اسلامی از پروژه‌ی آزادگان خارج شده است. در بیانیه‌ای که شرکت اینپکس در روز جمعه منتشر کرد، آمده است که «در پی توافق با شرکت ملی نفت ایران، یکی از شرکت‌های وابسته به اینپکس از حوزه نفتی آزادگان خارج شده است». این بیانیه می‌افزاید که دولت ژاپن از این تصمیم پیشتیبانی می‌کند.

حوزه نفتی آزادگان حدود ۴۲ میلیارد بشکه نفت دارد. شرکت اینپکس از آغاز در کارهای اکتشافی این حوزه نفتی مشارکت داشت. این شرکت ژاپنی در سال ۲۰۰۶ میلادی سهم ۷۵ درصدی خود را به تدریج به ۱۰ درصد کاهش داد. سهم شرکت اینپکس در پروژه آزادگان بیش از ۱۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

این اقدام آشکار اینپکس در حالی اعلام می‌شود که رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران، درباره تصمیم شرکت نفتی اینپکس پیرامون کناره گیری و واگذاری سهم ۱۰ درصدی خود در پروژه نفتی آزادگان وانمود کرد که این کناره‌گیری هنوز اجرایی نشده است. مهمان‌پرست گفت که این شرکت نفتی تحت فشارهای کشورهای غربی و آمریکا ،سهم ۷۰ درصدی خود را به ۱۰ درصد کاهش داد و «همچنان تحت فشار است که به طور کلی منطقه را ترک کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه مدعی شد که دولت ژاپن با توجه به برنامه‌های بلندمدت اقتصادی‌اش، خواهان از دست دادن سهام نفتی در منطقه آزادگان نیست، «اما در هر صورت آنها تحت فشار شدیدی قرار دارند و می‌دانند که با از دست دادن سهم خودشان، این سهم را شرکت‌ها و کشورهای دیگر بلافاصله جایگزین می‌کنند و رقبای دیگری در این میدان حضور پیدا خواهند کرد».

دلایل پنهان برای کناره‌گیری از حوزه نفت آزادگان

گرچه شرکت اینپکس درباره تصمیم خود توضیح روشنی نداده است و برخی رسانه‌های ژاپنی عنوان کرده‌اند که این تصمیم برای اجتناب از قرارگرفتن بر روی لیست سیاه دولت آمریکا صورت گرفته است، با وجود این، برخی تحلیل‌گران بورس مشکلات اقتصادی در پروژه‌ی آزادگان را دلیل اصلی این اقدام می‌دانند.

در بیانیه اینپکس درباره خروج از پروژه آزادگان آمده است که « این تصمیم در پی بررسی شرایط اقتصادی و تجاری اتخاذ شده است». تحلیل‌گران بر این باورند که پروژه آزادگان برای شرکت اینپکس از مدت‌ها پیش جذابیت خود را از دست داده بود و واگذاری تدریجی سهام شرکت اثبات این مدعا است.

"بن ودمور"، تحلیل‌گر اقتصاد بین‌المللی می‌گوید: «پروژه آزادگان برای شرکت اینپکس از چهار سال پیش مرده بود.» وی می‌افزاید: «تحریم‌های آمریکا تنها توجیه شرکت اینپکس برای کناره‌گیری از این پروژه است.»

به گفته این تحلیل‌گر اقتصادی، «بازار نفت ایران برای ژاپن بسیار مهم است و هیچ‌کس به ژاپن توصیه نکرده بود که از تامین انرژی مورد نیازش چشم‌پوشی کند». به تبعیت از اینپکس، دیگر شرکت‌های ژاپنی نیز در حال بررسی موضوع کناره‌گیری از بازار ایران هستند.


نماینده شیراز می گوید، نمایندگان مجلس "امنیت جانی" ندارند

احمدرضا دستغيب،نماينده شيراز، می گوید نمايندگان مجلس "امنيت جانی" ندارند. آقای دستغیب در بيانيه‌ای نوشت: "اکنون در زمانه‌ای هستيم که برخی اصول قانون اساسی نقض و شعبان بی مخ‌ها يکه تاز معرکه‌اند به گونه‌ای که نمايندگان برای انجام وظايف قانونی خود مورد تهديد وارعاب قرار می‌گيرند و کار بجايی می‌رسد که حتی در خانه ملت هم امنيت جانی و آبرويی ندارند." به گزارش رسانه‌های ايران روز چهارشنبه نصرالله کوهی، یکی از نمايندگان حامی احمدی نژاد، به صورت احمد رضا دستغیب سيلی زده است.


دادگاهی در تهران برای يک سارق، مجازات قطع دست صادر کرد

دادگاهی در تهران برای يک سارق ۲۱ ساله که در خرداد ِ سال جاری از يک قنادی در تهران پول و شکلات سرقت کرده بود، حکم قطع دست صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری « فارس»، برای اين سارق، به خاطر تخريب قنادی و تمرد از مأموران پليس، يک سال زندان و همچنين پرداخت ديه در نظر گرفته شده است.

بر اساس اين گزارش، ماموران پليس از اين سارق که نامش اعلام نشده، مقدار زيادی شکلات و کاکائو و ۹۰۰ هزار تومان وجه نقد پيدا کردند.

بر اساس قوانين شرع اسلام، مجازات سرقت، قطع عضو است. که در مواردی، در ايران به اجرا گذاشته شده است.


افزايش آمار قتل های خانوادگی و فرار از خانه

روزنامه خراسان: قصه تلخي است که بخواهيم از افزايش قتل هاي خانوادگي و خشن شدن جنايات گزارشي تهيه کنيم ولي چشم پوشي از واقعيتي ملموس در جامعه نيز بسيار تلخ است. بهانه نوشتن اين گزارش اظهارنظر يک آسيب شناس مسائل اجتماعي درباره روند رو به افزايش جنايات خشن در جامعه است. ناديده گرفتن اين زنگ خطر باعث بروز آسيب هاي اجتماعي به مراتب گسترده تر و خطرناک تر در جامعه شود.

قتل هاي بدون برنامه ريزي! مرکز پژوهش هاي استراتژيک اجتماعي در تحقيقي نشان داده که قتل شوهر به دست همسر، قتل زن به دست شوهر و کشته شدن فرزندان به دست والدين به ترتيب مهم ترين نوع قتل هاي خانوادگي است.

«مجيد ابهري» آسيب شناس مسائل اجتماعي و مجري اين پژوهش در اين خصوص به ايسنا گفت: قتل هاي خانوادگي به شدت خشن شده و اين زنگ هشداري براي مسئولان است تا پيش از افزايش اين مسئله براي آن فکري بينديشند وي که مشاور اجتماعي کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي نيز هست ادامه داد: با توجه به بررسي هاي انجام شده ۸۰ درصد از قتل هاي خانوادگي بدون برنامه ريزي قبلي رخ مي دهد.

وي با بيان اين که پژوهشگران با مروري بر پرونده هاي قتل هاي سال ۸۸ و ۸۹ دريافته اند که در اکثر قتل ها مسئله قساوت و سنگدلي به وفور يافت مي شود خاطرنشان ساخت: اين فرآيند رفتاري ناشي از بالا رفتن خشونت در جامعه است و نتيجه آن شکستن قبح گناه است.

«ابهري» با تاکيد بر اين که تجزيه و تحليل هر يک از انواع قتل هاي خانوادگي مي تواند از جنايات مشابه پيشگيري کند گفت: قتل هاي خانوادگي به شدت خشن شده است و اين زنگ هشداري براي مسئولان است.

مشاور اجتماعي کميسيون اجتماعي مجلس با اين باور که نشان دادن صحنه هاي خشن و کشتار در فيلم ها و خواندن اخبار اين گونه مسائل موجب بروز و تشديد اين ناهنجاري مي شود، تصريح کرد: متاسفانه قبح بسياري از مسائل ازجمله قتل والدين و اعضاي خانواده از بين رفته است.

قتل هاي خانوادگي، خشن ترين جنايت کارشناسان، قتل هاي خانوادگي به ويژه اين که اگر يکي از طرف جنايت پدر يا مادر باشد را خشن ترين جنايت دانسته و بر اين باورند زماني که حريم خانواده و پيوندهاي عاطفي شکسته شوند فجيع ترين جنايات رخ مي دهد که متاسفانه در جامعه کنوني ايران رخداد اين جنايت روبه افزوني است.

«علي طالع مزاري» پژوهشگري است که در مقاله اش که به ادعاي وي مورد تائيد نيروي انتظامي نيز هست آورده گزارش هاي معاونت نيروي انتظامي کشور که نگاه آماري به قتل هاي خانوادگي داشته، نتيجه ۵/۲ برابر شدن قتل هاي خانوادگي در دو دهه گذشته را به دست آورده است: اطلاعات ۴۶۲ قتل استخراج شده نشان مي دهد که ۴۳ درصد آن ها خانوادگي و ۵۷ درصد غيرخانوادگي است البته اگر درصدي را هم به عنوان خطا در نظر بگيريم آمار قتل هاي خانوادگي نزديک به ۳۸ درصد مي شود که معاونت نيروي انتظامي هم اين آمار را اعلام کرده است.

البته در پژوهشي که سال ۶۷ براساس نمونه گيري در مراکز استان ها انجام شده، قتل هاي خانوادگي 15.7 درصد را شامل شده است، يعني در طول دو دهه قتل هاي خانوادگي 2.5 برابر افزايش داشته است.

از نظر سال وقوع قتل، قتل هاي خانوادگي در سال هاي ۸۵ و ۸۶ از 41.5 درصد سال هاي قبل به 51.7 درصد رسيده است.

36.8 درصد مقتولان خانوادگي را زنان تشکيل مي دهند در حالي که اين ميزان براي قتل هاي غيرخانوادگي 14.8 درصد است. اگر مواردي را هم که قاتل از هر دو جنس قرباني گرفته است به اين موارد اضافه کنيم ميزان قربانيان زن به 47.7 درصد مي رسد و...

«فاصله ها» زياد شده «سال ها پيش گفته مي شد که فاصله نسل ها بر اثر انقلاب صنعتي در جامعه زياد شده اما الان بايد گفت که فاصله هاي درون خانواده نيز زياد شده و کم ترين نتيجه آن افزايش جرم و جنايت است» اين جمله بخشي از گفت وگو با دکتر «فريد صبا» روان شناس باليني و استاد دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه آزاد است.

«صبا» در توضيح اين بخش از گفت وگوي خود مي افزايد: کنش ها و واکنش هاي اجتماعي در ايران معمولا از شکل ناقص روابط اجتماعي غربي ها به عاريت گرفته مي شود و در چنين جوامعي مي بينيم که فاصله تفکر زن و شوهر، والدين با فرزندان و حتي فرزندان با يکديگر زياد شده و نتيجه آن آمارهاي نامتناسب با جامعه ايراني است.

اين روان شناس مي افزايد: آمار واقعا غريب و وحشتناک طلاق در ايران، بيانگر اين واقعيت تلخ است که زن ها و شوهرها توان تحمل يکديگر را از دست داده اند و به تقليد از جوامع غربي اولين راه حل را طلاق مي دانند در حالي که در فرهنگ اصيل ما که برگرفته از آيين و مذهب است، طلاق به عنوان آخرين راه حل پيشنهاد شده و به عنوان «بدترين حلال» معرفي مي شود.

«صبا» فاصله والدين و فرزندان را نيز با تکيه بر آمارهاي فرار از خانه و مشاوره هاي خانوادگي بيان مي کند و مي افزايد: رشد آمار فرار از خانه (که بيشتر از سوي دختران است) نشان مي دهد که تفاهم فکري بين والدين و فرزندان يا وجود ندارد و يا بسيار کم رنگ است لذا کودکان و نوجوانان تنها راه حل فرار از تضادهاي فکري با والدين را فرار از خانواده که در واقع فرار از خود است، تجربه مي کنند و سرنوشتي به مراتب تلخ تر را براي خود رقم مي زنند. رقم فرار از خانه که در سال ۱۳۷۱ معادل ۱۸ مورد در ۱۰۰۰ نفر بود اکنون به ۳۶ و در برخي از پژوهش ها به ۵۰ مورد در ۱۰۰۰ نفر رسيده است و اين به معناي افزايش ۱۰۰ درصدي است.

اين استاد دانشگاه آمار جدايي ها بين فرزندان يک خانواده را به مراتب تاسف بارتر دانسته و مي گويد: اين آمار خيلي وحشتناک است که تقريبا در همه خانواده ها، برخي برادران و خواهران به گونه اي از يکديگر دلگير هستند و به اصطلاح قهر هستند و همه اين ها زمينه ساز جرم و جنايت در سطح خانواده هاست و اگر عوامل ديگر نظير موادمخدر و فقر عقيدتي و تاثير منفي فيلم ها و برنامه هاي ماهواره اي را به آن اضافه کنيم شرايطي به وجود آمده که شاهد آن هستيم.

علت العللي بر ناهنجاري اکنون اين سوال مطرح است که در چه شرايطي در جامعه حوادثي رخ مي دهد که سابقه اي از آن در آن جامعه وجود نداشته و يا بسيار نادر بوده است؟ به اين سوال عضو کميسيون اجتماعي و نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي پاسخ مي گويد: ناهنجاري هاي اجتماعي برآيند علت هاي مختلفي است ضمن اين که زاييده يک سري ناکامي ها و ناهنجاري هاي پيشين نيز بوده است

«آرين منش» مي افزايد: اگر در اجتماع موضوع «اعتياد» بررسي شود بايد در جامعه پي گير مسائل آموزش عمومي، ريشه هاي فقر، روابط شکننده در برخي خانواده ها و عوامل محيطي ديگر ازجمله پذيرش اعتياد از سوي معتاد بود.

وي معتقد است که ناهنجاري هاي اجتماعي از نگاه جامعه شناسي نمي تواند تنها يک دليل داشته باشد بلکه مجموع عوامل ناهنجاري در جامعه منجربه بروز نابساماني اجتماعي نظير اعتياد، پرخاشگري، قتل و... مي شود.

عضو کميسيون اجتماعي مجلس ناکارآمدي سيستم تربيت و آموزش، فروپاشي خانواده ها، طلاق، اختلافات خانوادگي، عدم ايفاي نقش صحيح پدر و مادر در خانواده، فقر فرهنگي و اقتصادي و روابط ناسالم افراد با يکديگر در اجتماع را زمينه ساز ظهور ناهنجاري هاي خشن در جامعه مي داند و مي گويد: همه اين عوامل در ابتدا در مقياس کوچک ظاهر مي شود و قتل هاي کوچک را در جامعه شاهد خواهيم بود و پس از مدتي که به اين ناهنجاري ها توجهي نشد يا براي حل آن اقدام موثري صورت نگرفت، جنايتکار کوچک تبديل به گروه اراذل و اوباش در جامعه مي شود. بنابراين براي حل اين موضوع بايد علت ها را شناخت و جنايت را از سرچشمه آن نابود کرد.

چه بايد کرد؟ دکتر «علي عطا» مدرس روان شناسي باليني و استاد دانشگاه آزاد واحد تهران در پاسخ به اين سوال که «چه بايد بکنيم»؟ پاسخ «بايد فرهنگ سازي کنيم» را مي دهد و مي گويد: در کشوري مثل ايران که زيرساخت فرهنگ آن ديني است بايد به تقويت باورهاي ديني در خانواده و جامعه اهميت بدهيم و اين وظيفه عالمان ديني است. در سطح اجتماع که رسانه ها و رسانه ملي در فرهنگ سازي نقش اساسي دارند، بايد به برنامه هاي هم راستا با تقويت روابط خانوادگي بها بدهيم و در اين صورت است که از درون و برون اجتماع، فرهنگ عشق و محبت نسبت به ديگران تقويت مي شود.

وي با گلايه از برخي برنامه هاي صدا و سيما به خاطر نمايش سست شدن پيوندهاي خانوادگي و نمايش برخي صحنه هاي خشن، مي گويد: متاسفانه صدا و سيما در سريال هاي خانوادگي که نمايش مي دهد انگشت بر ناکامي ها و ناهنجاري ها گذاشته و به بهانه تلاش براي اصلاح اين وضعيت عملا «پرده دري» مي کند و اين عامل مي تواند در رشد بدآموزي در جامعه موثر باشد.

عطا مصداق اين گفته خود را در نمايش يک سريال که هم اکنون در حال پخش شدن از رسانه ملي است عنوان کرده و مي گويد: در تيزرهاي تبليغي سريال... که هم اکنون روي آنتن است گوينده به صراحت مي گويد قتل، جنايت و حادثه اي که ممکن است در همين نزديکي شما اتفاق بيفتد سريال...! و به راستي چه اصراري است که يک سريال با اين همه هزينه تهيه شود تا شيوه يک جنايت خانوادگي را به نمايش بگذارد و پس از آن عکس العمل سريع و خشن پليس براي فرجام اين جنايت را به تصوير بکشد؟ و اصرار من بر حذف اين گونه نمايش ها و جايگزين کردن آن با نمايش خانواده هاي موفق و مومن و به تصوير کشيدن موفقيت ها از اين ديدگاه است.

به هر حال با تجربه اي که درباره مواردي همچون ايدز و يا افسردگي داريم، با قاطعيت مي توان گفت نبايد از کنار اين موضوع نيز به سادگي گذشت چرا که شايد ناديده گرفتن اين زنگ خطر باعث بروز آسيب هاي اجتماعي به مراتب گسترده تر و خطرناک تر در جامعه شود.


سه هزار کيلومتر از مساحت درياچه اروميه به شوره‌زار تبديل شده است

خبرگزاری « ايلنا» روز شنبه در گزارشی نوشت که « درياچه اروميه دارد‏ می ميرد.»

اين خبرگزاری به نقل از محمد باقر صدوق، معاون محيط زيست طبيعی سازمان حفاظت از محيط زيست، نوشت: شايد تا سه سال ديگر بتوانيم درياچه اروميه زنده نگه داريم.

اما در همين حال محمد جواد محمدی زاده رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، گفته است: برنامه پنج ساله ای برای احيای درياچه اروميه تعريف شده است.

از سوی ديگر حسن عباس‌نژاد، مديرکل محيط زيست استان آذربايجان غربی، گفته است: خشکسالی و توسعه ناپايدار، سه هزار کيلومتر از پنج هزار کيلومترمربع مساحت درياچه اروميه را تبديل به شوره‌زار کرده است.

درياچه اروميه، به عنوان يکی از ۹ ذخيره بيوسفری ايران در يونسکو شناخته می شود.


قانون جديد مبارزه با مواد مخدر از سوی رهبر جمهوری اسلامی برای اجرا ابلاغ شد

طه طاهری، قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، روز شنبه اعلام کرد که قانون جديد مبارزه با مواد مخدر از سوی آيت الله علی خامنه ای برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.

قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر توضيحی در مورد جزييات اين قانون نداد.

به گزارش خبرگزاری « ايلنا» او همچنين آمار معتادان را در ايران يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: سوء مصرف موادمخدر سنتی کاهش يافته، ولی سوء مصرف مواد صنعتی به‌خصوص شيشه جايگزين آن شده است.


درگیری زائران ايرانی با پليس سوريه در فرودگاه دمشق

بي توجهي مسئولان فرودگاه دمشق به امور زائران عامل درگيري گروهي از زائران ايراني با يکديگر و پليس گذرنامه سوريه در اين سالن شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه خبری آتی نیوز، روز گذشته و به فاصله ای بسیار کم چهار پرواز از دمشق به مقصد شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شيراز انجام شد که اين مسئله موجب ازدحام زياد در قسمت ورودي سالن و خستگي هموطنان ایرانی را در پي داشت.

متاسفانه به علت کوچک بودن مکان، ازدحام زياد و همچنين فعال بودن فقط يک دستگاه کنترل خستگي زائران ایرانی را دو چندان کرد که اين مسائل عاملي برای درگیری گروهي از زائران ایرانی شد.

در ادامه برخي با مقصر دانستن مسئولان سالن و پليس فرودگاه، با تعدادي از اين افراد درگيري داشتند که با وساطت ديگران پايان يافت.

به گفته یک شاهد عینی، برخوردهاي دور از شان پليس گذرنامه و بکار بردن برخي الفاظ نسبت به زائران ايراني از نکات قابل تامل بود و تاسف برانگیز بود.

گفته می شود اقدامات جمهوری اسلامی مبنی بر برخورد با برخی عوامل سودجو در فرودگاه دمشق، علت بغض برخی از عوامل این فرودگاه نسبت به ایرانیان است هرچند زائران نیز باید بیشتر مراقب رفتار خود باشند.

سالن قديمي فرودگاه دمشق که به سالن حجاج معروف است ويژه پروازهاي چارتر برخی شرکت هاي هواپیمایی همچون کاسپين، تابان، کيش اير و زاگرس است که اين سالن همچنان از امکانات مناسب و اوليه مانند سرويس هاي بهداشتي، قسمت اطلاعات و مکان کافي براي استراحت مسافران برخوردار نيست.


اخراج استاد دانشگاه اهواز به اتهام "توهین به مقدسات"

شهرزادنیوز: یک استاد ریاضی دانشگاه چمران اهواز به اتهام "توهین به مقدسات" از دانشگاه اخراج شد. سایت‌های نزدیک به حکومت اعلام کردند که وی به "اسوه‌ی عرصه‌های گوناگون نظام"، دکتر چمران، توهین کرده است. از جرائم دیگر این استاد این است که وی گفته است "من می‌توانم اثبات کنم که قرآن دارای تناقض است". وی همچنین گفته است که برخی اسطوره‌های اسلامی برگرفته از دین یهود هستند. از این ها گذشته، او به خشونت‌طلبی حکومت نیز انتقاد کرده است.

به نوشته‌ی سایت‌های مذکور، دانشجویان بسیجی دانشگاه چمران طوماری علیه این استاد ریاضی (که نام او اعلام نشده است) تهیه کرده و خواستار حذف او و اساتید مشابه از دانشگاه‌ها شده‌اند.

 

ورود به بازار کار سخت ‌تر می‌شود

کارمندنیوز: اعتماد به نفس، خستگی، از دست دادن روحیه، سردرگمی، بدشانسی، دیده نشدن و واژه های مترادف دیگر با این موضوعات از مسائلی است که بسیاری از جوانان متقاضی کار مطرح می کنند و جملگی معتقدند که هرچه از زمان انتظار آنها برای ورود به بازار کار می گذرد، شانس جذب آنها توسط بنگاهها کم می شود.

کارجویان به جای تلاش در افزایش توانمندی خود برای تصدی مشاغل، بیشتر به مدارک دانشگاهی خود اکتفا دارند و این موضوع باعث شده تا علاوه بر افزایش تعداد آنها، گروه زیادی نیز یافتن کار را مربوط به "شانس" و"اقبال" فرد بدانند.

بر اساس این گزارش، مقوله هایی نیز درست نقطه مقابل مشکلات جوانان جویای کار وجود دارد که توسط متولیان بازار کار، کارفرمایان و صاحبان بنگاهها مطرح می شود و آنها هم چیزی نیستند جز مهارت، تجربه عملی، علمی، انگیزه تصدی شغل، توان به دست گرفتن حرفه های مختلف، آشنایی به زبان خارجی، کار با کامپیوتر و ...

وظیفه دولت در جریان اشتغال

البته نباید از نقش و وظیفه دولتها در توانمندسازی و حمایت از جوانان جویای کار که بخش مهمی از مراحلی است که جوان برای شاغل شدن طی می کند غافل شد، چون اینکه دولت موظف به پیدا کردن کار برای متقاضیان شغل است در قانون اساسی به روشنی اعلام شده است.

جدا از اینکه ممکن است افرادی نیز بتوانند با استفاده از رانت و پارتی و مسائلی از این دست به بازار کار، شرکتها، سازمانها و ارگانها راه پیدا کنند؛ اما بقیه شاغلینی که هم اکنون مشغول به کار هستند از روشهایی مانند آزمون های عملی و تخصصی، آزمون های علمی، گزینش و روشهای دیگر جذب شده اند.

در واقع هدف این است که افراد کارجو باید بدانند امروز برای ورود به بازار کار و یافتن شغلی با ثبات و به قولی آتیه دار باید بجنگند و تمام تلاش خود را به کار گیرند. در این بخش است که جوانان باید از توانمندیها، مهارتها، داشته ها و تخصص خود استفاده کنند تا بتوانند به خوبی از بین نیروهای بیشماری که متقاضی مشاغل مختلف می شوند تمیز داده شوند.

باید از جوانان متقاضی کار پرسید که چگونه است برای ورود به دانشگاه و در زمان کنکور خود را موظف می دانند که درسهای مختلفی را از بر کنند و در اوج آمادگی در جلسه امتحان حاضر شوند چون می دانند که احتمالا رقبای سرسختی خواهند داشت ولی در مقوله مهم اشتغال که می تواند آینده آنها را تغییر دهد و می توان گفت حتی از تحصیل نیز مهمتر است خود را موظف به تجهیز نمی دانند؟

تقاضا برای کار با حداقل آمادگی

اساسا اینکه جوانان باید بدانند که برای شاغل شدن نیاز به توانمند شدن دارند و باید مهارتهای مختلفی را بیاموزند وظیفه کیست؟ آیا دولتها باید به کارجویان آموزش دهند، آیا خود کارجویان هستند که باید به آمادگی برای تصدی مشاغل برسند و یا اینکه بنگاهها باید افراد را جذب و به آنها آموزش دهند؟

اخیرا به موضوعاتی مانند مهارت نداشتن کارجویان از دلایل اصلی بیکاری میلیونی افراد توجهات ویژه ای می شود و از آن به عنوان یک ضعف کارجو یاد می شود. حال ممکن است کارجویان بسیار زیادی باشند که از مهارتها و توانمندیهای خوبی نیز برای ورود به بازار کار برخوردار باشند و به اصطلاح آمادگی شاغل شدن را نیز دارند ولی جایی نیست که آنها را جذب کند که البته این مسئله نیز یک بخش دیگر کار است.

حلقه ورود به کار تنگ تر می شود

به نظر می رسد به دلیل سخت شدن ورود به بازار کار، عدم تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی کار و هجوم سیل کارجویان برای مشاغل مختلف، لازم است تا افراد علاوه بر کسب مدارک دانشگاهی، از مهارتهای فنی و حرفه ای، دانستن حداقل یک زبان و عموما انگلیسی، آشنایی و کار با کامپیوتر برخوردار باشند تا بتوانند به شاغل شدن خود امیدوار باشد.

امروز دیگر سه دهه پیش نیست که کارجویان بتوانند با مدارک پایین تحصیلی، بدون مهارت، بدون دانستن زبان خارجی، بدون مهارت فنی و حرفه ای و بدون دانستن بسیاری از مهارتهای دیگر به راحتی جذب بازار کار شود. در واقع افزایش جمعیت به ویژه در دهه 60، رشد تکنولوژی، بالا رفتن انتظارات و نیازهای بنگاهها از نیروی کار باعث شده تا افرادی موفق به تصدی مشاغل مختلف شوند که از آمادگی انجام کارها برخوردار باشند.

یا "شانس" یا "اقبال"؟

متاسفانه دولتها نتوانستند در انجام وظایف حاکمیتی خود در مقوله اشتغال که همانا ایجاد فرصتهای شغلی منطبق بر نیازها باشد موفق باشند هرچند تلاشهای زیادی انجام شده و می شود. از سویی نیز افراد متقاضی کار نتوانسته اند نیازها و توانمندیهای واقعی خود را شناسایی کنند تا بتوانند بر اساس آن مسیر کسب یک فرصت شغلی را بپیمایند و بیشتر وابسته به شانس و اقبال حرکت می کنند.

در واقع تاکید قانون اساسی در وظیفه حاکمیت برای تامین اشتغال افراد به معنی کار دادن به تک تک افراد نیست، بلکه بیشتر تامین شرایط زندگی افراد مدنظر است که البته به دلیل وجود ضعف های فراوان در این بخش، تعداد کارجویان به اعداد چند میلیون نفری رسیده است.

هرچند این سوال نیز همچنان از سوی کارجویان مطرح است که آیا عرضه مشاغل بر اساس نیازهای آنان وجود دارد و یا خیر؟ دولت موظف است تا برای هدایت افراد متقاضی کار به توانمندشدن آنان برای کسب مهارتهای مختلف شغلی و آماده شدن برای ورود به بازار کار برنامه ریزی عملی داشته باشد.

ابهام در شفافیت بازار کار

کارجویان نیز موظف هستند تا سطح توانایی ها و آمادگی خود برای تصدی مشاغل مختلف بر اساس نیازهای روز بنگاهها تغییر دهند و آن را بالا ببرند چون اگر اینگونه نشود آنها از غافله بازار کار عقب می مانند و این موضوع برای آنها خوشایند نیست.

نکته آخر اینکه متاسفانه هنوز رقابت به معنی واقعی نیز در بازار کار شکل نگرفته و این بازار از شفافیت لازم برای پذیرش کارجویان بر اساس تواناییها برخوردار نیست. بنابراین عده ای هم می توانند با استفاده از موقعیت های مختلف و رانت به مشاغلی برسند که توان انجام آن را ندارند، در واقع دولتها موظفند تا تلاش خود را بر هدایت بازار کار به سمت جذب افراد کاردان و توانمند قرار دهند.

خبرگزاری مهر


اضطراب شایعترین اختلال روانی شهرنشینان

خبرگزاری مهر: وضعیت بهداشت روان یا همان سلامت روان افراد جامعه با توجه به مشکلات و معضلاتی که با آنها مواجهند، چندان خوب و مطلوب نیست به طوری که وزیر بهداشت هم به این موضوع اشاره کرده و معتقد است که بیماریهای روان حرف اول را در جامعه می‌زند و باید فکری به حال سلامت روان جامعه کرد.

هفته ملی بهداشت روان در ایران با شعار "سلامت روان و بیماریهای مزمن جسمی نیاز به مراقبتهای ادغام یافته و مستمر دارند" از 24 مهر ماه آغاز می‌شود.

روانپزشکان و روانشناسان بر این باور و عقیده اند که سلامت روان افراد جامعه از اولویت بالایی در نظام سلامت هر جامعه ای برخوردار است. به طوری که اگر مشکلات روانی بر سلامت افراد غلبه کند، خسارتها و هزینه های آن به مراتب سنگین تر از هزینه هایی است که بابت درمان بیماریهای جسمی افراد پرداخت می شود.

در این بین سلامت افراد شهرنشین بیش از دیگر افراد جامعه تهدید می شود. زیرا زندگی شهری باعث شده این افراد مدام در معرض فشارهای روحی و روانی ناشی از تامین هزینه های زندگی، ترافیک، کار و... باشند. همین موضوع باعث فرسودگی بیش از حد روان انسانها و کاهش توانایی آنها در مقابل استرس می شود.

دکتر پرویز مظاهری، دبیر انجمن روانپزشکان ایران از اضطراب به عنوان شایعترین اختلال روانی شهرنشینان به خصوص در کلانشهر تهران نام می برد و می گوید: وقتی سلامت جسمانی نباشد تنها یک نفر و آن بیمار است که مشکل پیدا می کند و می بایست درد را تحمل کند اما وقتی سلامت روان یک نفر دچار اختلال می شود، بیمار و خانواده و حتی جامعه دچار مشکل می شوند.

بر اساس گزارشهای وزارت بهداشت، 5 تا 10 درصد شیوع بیماریهای روانی در کشورمان را افسردگی تشکیل می دهد که با این وجود هفت تا هشت میلیون نفر از جمعیت کشور افسرده هستند.

سیدمحمد مومنی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به آمارهای منتشره در ارتباط با شیوع بالای اختلالات روانی در کشور که 15 تا 20 میلیون نفر از مردم جامعه را درگیر کرده است، می گوید: بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره از ضروری ترین نیازهای هر جامعه است. زیرا پرداخت هزینه های مشاوره برای همه افراد جامعه امکان ندارد که همین مسئله مانع از استفاده مردم از خدمات بهداشت روانی می شود.

به گفته روانپزشکان، ابتلا به اختلالاتی از قبیل افسردگی و اضطراب در تهران بیشتر در سنین 15 تا 44 سالگی‌ بروز پیدا می‌کند. این در حالی است که نتایج یک نظرسنجی در شهر تهران نشان می دهد 42 درصد افراد اغلب شاد، 30 درصد گاهی اوقات شاد و گاهی غمگین و 28 درصد مابقی همیشه غمگین هستند.

نخستین روز از هفته ملی بهداشت روان (24 تا 30 مهر ماه) با عنوان "سلامت روان و نوجوانان و جوانان" نامگذاری شده است. همچنین عناوین "سلامت و رسانه"، "سلامت روان و نشاط اجتماعی"، "سلامت روان و بیماریهای مزمن"، "سلامت روان و زنان"، "سلامت وان و سالمندان" و "سلامت روان و شهرنشینی" به ترتیب برای سایر روزهای هفته ملی بهداشت روان در نظر گرفته شده است.

روانپزشکان جامعه از مشکلات اقتصادی به عنوان عامل مهم شیوع اختلالات روانی در تهرانیها نام می برند و معقتدند که تفاوت فاحش درآمدی در پایتخت و افزایش فاصله طبقاتی به‌ هیچ عنوان قابل تحمل و دفاع نیست و اختلالات رفتاری زیادی را به‌ وجود آورده که در چنین وضعیتی متاسفانه اکثر مردم تهران عصبی و عبوس شده‌اند و نشاط و سر‌‌زندگی در بین آنها کمتر دیده می‌شود.

دکتر حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه سلامت روان یکی از اولویتهای مهم این وزارتخانه است می گوید: بار بیماریهای روانی اجتماعی در جامعه تقریبا مقام اول یا دوم را دارد و در برخی مطالعات تا 20 درصد جامعه را به نوعی گرفتار می کند. بر این اساس باید برنامه‌ ها را گسترش داد تا بتوان به این بار عظیم بیماریهای فائق آییم.

دکتر حسن صمدی، متخصص روانپزشکی کودک با عنوان این مطلب که اضطراب باعث می شود سلامت جسم و روح فرد به خطر بیفتد، می گوید: تحقیقات علمی نشان می دهد اضطراب حتی باعث مرگ و میر می شود و تاثیر آن روی بیماریهای قلبی، عروقی، پوست و حتی اختلالات جسمی و حرکتی نیز دیده شده است.

آنچه مسلم است به دنبال تغییر شیوه و روش زندگی و تبعیت از مظاهر مدرنیته و جوامع توسعه یافته در کشورهای در حال توسعه که مشکلات خاص خود را دارند، باعث شده زندگی در این محیطها همراه با اضطراب و استرس باشد. بروز و تدام چنین وضعیتی علاوه بر اینکه هزینه های زیادی برای نظام سلامت جامعه در پی دارد، می تواند آثار روحی و اجتماعی ناگواری به دنبال داشته باشد که هرگز نتوان با پول آن را جبران کرد.


هشدار سازمان ملی جوانان درخصوص مراکز همسریابی

هشدار معاون فرهنگی سازمان ملی جوانان درخصوص مراکز همسریابی خبرگزاری ایسکانیوز: معاون فرهنگی سازمان ملی جوانان با بیان اینکه مراکزی که تحت عنوان مراکز همسریابی فعالیت می کنند غیر قانونی است، گفت: هیچ مجوزی برای فعالیت آنان صادر نشده و نظارت و کنترلی هم بر روی فعالیت آنها اعمال نمی شود. پرویز کرمی رییس ستاد برگزاری هفته ازدواج جوانان خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی در زمینه الگوی ازدواج ساده اسلامی، معرفی الگوهای مناسب در امر ازدواج و ترویج آنها در سطح جامعه را از جمله اهداف هفته ازدواج جوانان است. وی بزرگداشت روز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را بهانه اصلی این هفته بیان کرد و افزود: هفته ازدواج جوانان به منظور الگوسازی برای ازدواج آنها از 17 آبان ماه سال جاری در سراسر کشور برپا خواهد شد. رییس ستاد برگزاری هفته ازدواج جوانان با بیان اینکه مراکزی که تحت عنوان مراکز همسریابی فعالیت می کنند قانونی نیست ،گفت: هیچ مجوزی برای فعالیت آنها صادر نشده و نظارت و کنترلی هم بر روی فعالیت آنها اعمال نمی شود. معاون فرهنگی سازمان ملی جوانان با اشاره به موج‌آفرینی برای همکاری منسجم ملی در زمینه ازدواج جوانان افزود: جوانان به هیچ عنوان به مراکز غیر مجاز همسریابی مراجعه نکنند و تنها مرکز موجودی که به طور قانونی در امر همسریابی فعالیت می کند مرکز " شفا "است. رییس ستاد برگزاری هفته ازدواج جوانان تصریح کرد: توجه و اهتمام ملی به مقوله بنیادی ازدواج جوانان به عنوان یک نیاز فردی، ضرورت اجتماعی و یا دینی و حکومتی است و همچنین بر اطلاع‌رسانی و افزایش اطلاعات مورد نیاز جوانان و والدین در مقوله ازدواج و خانواده اصرار ورزید.


تنها یک میلیون نفر روزنامه خوان در کشور وجود دارد

خبرگزاری مهر: مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هم اکنون یک میلیون نفر روزنامه خوان در کشور وجود دارد گفت: میزان تیراژ نشریات و مخاطبان باید افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار مهردر کرمان، احسان قاضی زاده عصر شنبه در جمع مدیران مسئول نشریات محلی کرمان اظهارداشت: طبق بررسیهای صورت گرفته هم اکنون در کشور تنها یک میلیون نفر روزنامه خوان وجود دارد و این در حالی است که تعداد جمعیت کشور 70 میلیون نفر است و باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که تعداد مخاطبان افزایش یابد.

وی تصریح کرد: متاسفانه تیراژ نشریات نیز پائین است که این امر نیز نیازمند این تحول است.

قاضی زاده خاطرنشان کرد: باید ضریب نفوذ مطبوعات در جامعه افزایش یابد و مطبوعات در خانواده ها و جامعه نفوذ کند که این امر اساس برنامه های وزارتخانه است.

وی اضافه کرد: یکی از سیاستهای دولت حمایت از روزنامه های محلی است که در این راستا توزیع روزنامه در همه مناطق کشور حتی در دور افتاده ترین قسمتها مد نظر قرار دارد.

قاضی زاده خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز در بسیاری از شهرستانها مجوز صادر شده است که نشان از اهمیت رسانه محلی از دیدگاه دولت دارد و این مسئله در راستای افزایش خواننده محلی انجام می شود.

وی گفت: هم اکنون با اقدامات صورت گرفته 24 استان کشور روزنامه محلی دارند که نشانه گسترش فعالیتها است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی ادامه داد: مطبوعات باید بیانگر دیدگاههای مردم باشند و در این صورت است که گرایش مردم به نشریات افزایش خواهد یافت و در غیر این صورت شاهد افت تیراژ مطبوعات خواهیم بود.

وی با اشاره به حمایت از مطبوعات خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری در دو نوبت یارانه به مطبوعات پرداخت می شود که در نوبت اول طی سه ماه آینده و نوبت دوم نیز در ماه انتهی سال خواهد بود.

وی همچنین گفت: از محل بودجه مترمکز استانی نیز حمایتهایی از رسانه های محلی صورت خواهد گرفت.

قاضی زاده با اشاره به تخصص گرایی در بحث خبرنگاران گفت: راه اندازی رشته خبرنگاری در کرمان پیگیری می شود و در صورت وجود ظرفیتهای لازم و حمایتهای مسئولان محلی این امر انجام خواهد شد.


وضعیت معلمان در حکومت دزد و غارتگر اسلامی

سایت خبرآنلاین: روزنامه جمهوری‌اسلامی در ستون نامه‌های خود از رنج یک معلم خیابان‌خواب نوشته است. در این نامه آمده است: من معلم کلاس پنجم در ناحیه یک کرج هستم. 35 سال سن دارم و دارای همسر و یک پسر 7 ساله هستم. می‌خواستم درد دلی با شما داشته باشم. در حال حاضر که این ایمیل را می‌نویسم وسایلم در خیابان مانده است. در واقع من به دلیل عدم توان مالی نتوانستم امسال خانه‌ای برای اجاره پیدا کنم. در حال حاضر همسر و پسرم در خانه اقوام هستند و البته بعضی شب‌ها را در پارک گذرانده‌ایم. این شرایط برایم خیلی دردناک است. پسرم امسال کلاس اولی است و با توجه به مشکلی که دارد (بیش فعال است و دارو مصرف می‌کند) نیازمند توجه بسیار است. من یک معلم هستم و باید هر روز به بچه‌ها درس بدهم ولی به خدا اعصاب هیچی را ندارم. کاملا درمانده‌ام، کمک کنید وسایلم در خیابان است و من نمی‌توانم هیچ کجا را پیدا کنم که پول پیش نخواهد و اجاره‌اش به حقوق من بخورد. من تنها درخواستی که از شما دارم این است که صدای من را به گوش مسئولین برسانید. آیا یک معلم شایسته این است که شب را در خیابان سپری کند و جلوی در و همسایه‌ بی آبرو شود؟ خواهش می‌کنم به من کمک کنید، زندگی‌ام در حال به هم خوردن است. و فقط یک خواهش دیگر دارم لطفا نام من را فاش نکنید من از شاگردانم و همکارانم خجالت می‌کشم.


حمله مسلحانه به خودروی ماموران رژیم در بلوچستان

جام جم آنلاين: معاون امنيتي وزير کشور از حمله به يکي از خودروهاي نيروي انتظامي در منطقه سيستان و بلوچستان خبر داد.

عبداللهي در گفتگو با واحد مرکزي خبر افزود: اين حمله غروب ديروز و در مسير تردد خودروي نيروي انتظامي بين خاش و زاهدان صورت گرفت.

وي گفت: در اين حمله يکي از کارکنان نيروي انتظامي شهيد شد و چهار نفر هم مجروح شدند.

عبداللهي افزود: بلافاصله پس از حمله، اقدامات لازم براي دستگيري مهاجمان صورت گرفت.

معاون امنيتي وزير کشور گفت : شناسايي مهاجمان ادامه دارد اما هنوز اطلاعيه اي از گروهک خاصي صادر نشده است.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .