خبرهای برگزیده- دوشنبه بیست و چهارم آبان ١٣٨٩


دادگاه حریری؛ فرمانده سابق پاسداران علیه حزب الله شهادت داد

العربیه: برخی منابع خبری لبنانی اعلام کرده اند علیرضا عسگری فرمانده باز نشسته سپاه پاسداران و معاون سابق وزیر دفاع ایران یکی از شاهدان دادگاه بین المللی رسیدگی کننده به پرونده تروررفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان است.

دادگاه بین المللی حزب الله را به دست داشتن در این ترور متهم کرده است.

روزنامه لبنانی " الدیار " در شماره دوشنبه 15-11-2010 تاکید کرده است تایید چنین خبری می تواند بسیاری از معادلات سیاسی موجود در لبنان را تغییر دهد. رسانه های عربی به این شاهد لقب " شاه جدید صفحه شطرنج " داده اند.

رفیق حریری در سال 2005 در انفجاری مهیب در مرکز بیروت پایتخت لبنان کشته شد و بحران های ناشی از این ترور تا کنون ادامه دارد.

چند ماه پس از این حادثه، دادگاهی بین المللی زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور رسیدگی به ترور حریری و مجازات عاملان آن تشکیل شد. اپوزیسون لبنان متشکل از حزب الله، امل و شماری دیگر از همپیمانشان با فعالیت دادگاه ین المللی مخالف هستند و آن را توطئه ای آمریکایی- اسرائیلی علیه لبنان و مقاومت توصیف می کنند.

تا کنون هیچ شخص یا گروهی به طور رسمی به عنوان قاتل اصلی حریری معرفی نشده است. اما زمزمه هایی وجود دارد مبنی بر این که دادگاه بین المللی قرار است در لایحه اتهامی خود شماری از اعضای حزب الله را به دست داشتن در ترور حریری متهم کند.

حسن نصر الله دبیر کل حزب الله اخیرا اعلام کرده بود این حزب هیچ گونه اتهامی به هیچ کدام از اعضایش را نمی پذیرد و دستی که برای بازداشت آن ها دراز شود را قطع خواهد کرد.

با توجه به اصرار جناح اکثریت پارلمان لبنان به ادامه فعالیت دادگاه بین المللی ، فضای سیاسی لبنان اکنون بسیار متشنج و پرتنش است.

روزنامه " الدیار" به نقل از منابع مطلع مدعی شده است که علیرضا عسکری هشت ماه پیش اطلاعاتی درباره دست داشتن حزب الله در ترور حریری در اختیار دادگاه بین المللی قرار داده است.

عسکری چند سالی است که ناپدید شده است. جمهوری اسلامی می گوید او را سرویس های امنیتی آمریکا با هدف تخلیه اطلاعات ربوده اند. الدیار نوشته است که او هم اکنون در آمریکا زندگی می کند.

در ادامه گزارش " الدیار " آمده است که عسکری متهم است که اطلاعات لازم برای ترور عماد مغنیه فرمانده سابق نیروهای نظامی حزب الله را در اختیار سازمانهای اطلاعات آمریکا و اسرائیل قرار داده است.

بنا بر این گزارش این فرمانده سابق سپاه با مغنیه ارتباط نزدیکی داشته است. عماد مغنیه در سال 2008 در دمشق پایتخت سوریه کشته شد.


روز جهانی نویسندگان در بند، پانزدهمین سال خود را پشت سرگذاشت

دوشنبه پانزدهم نوامبر که به ابتکار انجمن جهانی قلم، روز جهانی نویسندگان در بند لقب گرفته، پانزده ساله شد.

آن طور که انجمن جهانی قلم می گوید، 41 نویسنده در جهان طی سال گذشته کشته شده و صدها تن دیگر به زندان افتاده اند. لیوجیائوبو برنده امسال جایزه ی نوبل صلح، فعال حقوق بشر چینی و رئیس انجمن قلم چین، یکی از این نویسندگان است که در حال حاضر در زندان به سر می برد.

آن سان سو چی فعال حقوق بشر اهل میانمار که در روزهای اخیر از حبس خانگی بعد از دو دهه آزادشد، نیز از دیگر اعضای جهانی انجمن قلم است. در ایران نیز تا کنون تعدادی از نویسندگان به زندان افتاده اند که از آن ها به می توان به یعقوب یادعلی و رضا خندان اشاره کرد.

فروشگاه‌های کتاب در اصفهان اغذیه فروشی شدند

خبرگزاری مهر: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: نقص در توزیع کتاب از مشکلات فرهنگ مکتوب در اصفهان است به طوری که اکنون بسیاری از فروشگاه‌های کتاب به اغذیه فروشی تبدیل شده است.

سید علیرضا حسینی یکشنبه شب در همایش تجلیل از خادمان فرهنگ مکتوب در مجتمع فرشچیان مراکز و فروشگاه‌های کتاب را در سطح استان اصفهان از دیگر مشکلات در زمینه توزیع کتب دانست و افزود: در این ارتباط در شهرستانهای اصفهان با کمبود فروشگاه مواجه هستیم به طوری که بسیاری از فروشگاه‌های کتاب به فروشگاه‌های اغذیه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از کتب به دلیل وصل نبودن به شبکه توزیع سراسری سالهای سال در انبارها باقی می‌ماند ودر بخش چاپ و توزیع کتاب نقایص بسیاری وجود دارد که باید در هفته کتاب این مشکل را با همکاریهای دستگاه‌های دولتی مرتفع کرد.


نسرین ستوده به اعتصاب غذای خود پایان داد

یکی از نزدیکان نسرین ستوده وکیل دادگستری که در زندان اوین بسر می برد به رادیو فردا گفت خانم ستوده از اعتصاب غذا دست کشیده است. این درحالی است که به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، جلسه دادگاه این وکیل دادگستری روز دوشنبه با حضور وکلایش برگزار شده است.

نسرین ستوده که وکالت تعدادی از زندانیان سیاسی بعد از وقایع انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده دارد، حدود دو ماه پیش بازداشت شد. خانم ستوده در اعتراض به شرایط زندان نزدیک به دوهفته ، اعتصاب غذا کرده بود. او هفته گذشته بار دیگر دست به اعتصاب غذا زد.

خانم ستوده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشرمتهم شده است.


ملی پوش تیم شمشیربازی ایران، از فرانسه به ایران بازنگشت

به گزراش خبرگزرای دانشجویان ایران ایسنا، محمدحسین ابراهیمی از اعضای تیم ملی شمشیربازی ایران روز گذشته همراه تیم ملی به ایران بازنگشته است.

این ملی پوش تیم شمشیربازی ایران به صورت پنهانی هتل محل اقامت خود را ترک کرده و تلاش مربیان و همراهان تیم ملی برای یافتن او به نتیجه نرسیده است. محمد حسین ابراهیمی در مسابقات جهانی شمشیربازی فرانسه از مسابقه با تیم ملی اسرائیل سرباز زده بود.

در طی سال های اخیر تعدادی از اعضای تیم های ملی ورزشی در سفرهای خارجی از تیم های خود جدا شده و بعضی از آن ها از کشورهای غربی تقاضای پناهندگی کرده اند.


دبير سياسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شيراز از ادامه تحصيل منع شد

ياسر رحمانی، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شيراز و دبير سابق انجمن اسلامی اين دانشگاه پس از يک سال و نيم بلاتکليفی، توسط کميته انضباطی مرکزی وزارت بهداشت از دانشگاه اخراج شد. جکم صادر شده برای ياسر رحمانی، از سنگين ترين حکم ها برای يک فعال دانشجويی در تاريخ دانشگاه های وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ا ست. ياسر رحمانی در شهريور ۸۷ با شکايت حراست دانشگاه، به اتهام نشر اکاذيب و افترا، به حراست دانشگاه و سپس به کميته انضباطی احضار شده بود. او سپس از ورود به خوابگاه ها و بيمارستان ها و همه محيط های دانشگاهی علوم پزشکی شيراز منع شد. در سال ۸۸ کميته انضباطی مرکزی وزارت بهداشت، حکم به اخراج او از دانشگاه داد. ياسر رحمانی به اين حکم اعتراض کرد اما اکنون پس از يک سال اين حکم به اجرا درآمده است.

گذرنامه یک فعال مذهبی دیگر اهل سنت توقیف شد

خبرگزاری هرانا – ماموران امنیتی فرودگاه بین المللی گذرنامه حسن امینی از اعضای مکتب قران کردستان را توقیف کردند.

بنا به گزارش های رسیده حسن امینی حاکم شرع مردمی کردستان و عضو شورای رهبری حرکت اسلامی مکتب قرآن کردستان که مدتی قبل به اتفاق هاشم حسین‌پناهی یکی از مدرسین مدرسه‌ی علوم دینی امام بخاری سنندج، عازم کشور امارات (دبی) شده بودند روز شنبه مورخه‌ی ۸۹/۸/۲۲ هنگام بازگشت به کشور در فرودگاه تحت بازرسی و تفتیش مأموران قرار گرفته و پس از ساعاتی معطلی گذرنامه و مقادیری کتب و دست نوشته‌های همراه‌شان را توقیف نمودند.

گفتنی است پیش از این نیز گذرنامه تعدادی از علمای اهل سنت از جمله مولانا عبدالغنی بدری، معاونت آموزشی حوزه دارالعلوم زاهدان، دکتر عبیدالله استاد حدیث این حوزه و مولانا عثمان قلندرزهی مدیر مدرسه مدینة العلوم خاش که برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی اسلامی عازم کشور ترکیه بودند در فرودگاه بین المللی تهران توقیف شد.

پیشتر نیز گذرنامه ی مولانا عبدالحمید امام جمعه ی اهل سنت زاهدان توقیف و خود ایشان نیز ممنوع الخروج شدند.

بازداشت یکی از سپاهیان پس از دیدار با موسوی

سایت کلمه: محمد عزلتی مقدم، رئیس کمیته ایثارگران ستاد مهندس موسوی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

رئیس کمیته ایثارگران ستاد موسوی که از سرداران دفاع مقدس است و در انتخابات دهم ریاست جمهوری نیز مسئول کمیته ایثارگران ستاد میرحسین موسوی بود، چهارشنبه گذشته و در پی دیدار جمعی از سرداران دفاع مقدس با موسوی، بازداشت شده است.

این گزارش همچنین حاکی است، سردار مقدم پس از دستگیری، تماس کوتاهی هم با خانواده خود داشته است.

سردار مقدم، سابقه عضویت در دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حضور در جبهه‌های دفاع مقدس و ریاست نمایشگاه هوایی وزارت دفاع را در کارنامه خود دارد.

لازم به یادآوری است که پیش از این، افراد دیگری از نزدیکان مهندس موسوی نیز بازداشت شده بودند؛ از جمله حمید محسنی، رئیس دفتر میرحسین موسوی، که پس از دو ماه همچنان ممنوع‌الملاقات است.

بازداشت رئیس کمیته ایثارگران ستاد موسوی در بازگشت از دیدار جمعی از سرداران دفاع مقدس با مهندس موسوی انجام شده است. در ماههای اخیر، برخوردهایی از این دست با بسیاری از ملاقات‌کنندگان با مهندس موسوی صورت گرفته و علاوه بر دیگر محدودیت‌های ایجاد شده برای میرحسین، در مواردی از ملاقات افراد با او جلوگیری شده و یا دیدارکنندگان پس از ملاقات با موسوی، بازداشت شده‌اند.


مرتضی کاظمیان، عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

مرتضی کاظمیان، عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، که در شعبه 28 دادگاه انقلاب محاکمه شده بود، به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد. به گزارش وب سایت های نزدیک به اصلاح طلبان، قاضی مقیسه، قاضی دادگاه انقلاب، مرتضی کاظمیان را به اتهام فعالیت تبلیغاتی علیه نظام جمهوری اسلامی و به استناد قانون مجازات اسلامی به یک سال حبس محکوم کرده است. مقاله ها و تحلیل های سیاسی و مصاحبه های این روزنامه نگار و کارشناس سیاسی با رسانه های خارجی در تحلیل های پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران، مستندات حکم صادره علیه او بوده اند. مرتضی کاظمیان 63 روز را در سلول های انفرادی بند 240 زندان اوین حبس بود و در دهم اسفند گذشته با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد شد.

فعال کارگری در کامياران به زندان محکوم شد

خبرگزاری هرانا - دادگاه تجديد نظر استان کردستان حکم زندان يک فعال کارگری در کامياران به نام آزاد منيرنيا را تاييد نمود.

به گزارش موکریان نیوز، روز گذشته نامبرده به دادگاه احضار و پس از مراجعه به دادگاه، به وی اعلام شد که حکم چهار ماه حبس تعزيری وی از طرف دادگاه تجديد نظر استان کردستان تاييد گرديده است. اتهام اين فعال کارگری عضو کميته هماهنگی ، تبليغ عليه نظام عنوان شده است . لازم به ذکر است که آزاد منيرينيا در شهريور ماه سال گذشته از سوی نيروهای امنيتی دستگير و پس از مدتی با قرار وثيقه از زندان آزاد شد.


سایه غول پیکر قاچاق بر اقتصاد ایران

سایت سحام نیوز: ۱۰ درصد کالاهای قاچاق به کشور کشف و ضبط می ‌شود و ۹۰ درصد آنها در بازار به فروش می ‌رسد

آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران از کشفیات قاچاق کالا بیانگر سیر صعودی تعداد کل پرونده های قاچاق در سال های اخیر است. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکا نیوز)، در ۲۸ مهر ماه گذشته اعلام کرد، «قاچاق به دلیل ماهیت پنهان خود در آمارهای رسمی کشور ثبت نمی شود و بر این اساس وجود آن موجب پنهان ماندن بخشی از عملکرد اقتصاد کشور خواهد شد.»

به گزارش همین خبرگزاری، «این روزها اجناس قاچاق در کشور بیش از سایر زمان، خود را در معرض نمایش گذاشته است، کالایی که به رغم برخوردهای جدی در ویترین مغاره خودنمایی می کند.»

طبق تازه ترین گزارش دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک جمهوری اسلامی ایران، «در نیمه نخست امسال روزانه تقرییا ۹۲ پرونده قاچاق در گمرکات کشور ثبت شده است.»

طبق این گزارش، تعداد متهمان پرونده‌های مظنون به قاچاق کالا در نیمه نخست امسال معادل ۲۳۸۹۱ نفر بوده که نسبت به ۲۵۷۷۶ نفر در مدت مشابه سال گذشته، حدود هفت درصد کاهش داشته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز جمعه در ۲۱ آبان ماه در همین رابطه اعلام کرد، «هرچند میزان جریمه‌های وصولی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲۹ درصد رشد داشته اما تنها یک سی و چهار صدم درصد ازجرائم مربوط به قاچاق کالا وصول شده است.»

به گزارش همین خبرگزاری، در شش ماهه نخست سال جاری، تعداد کل پرونده‌های متشکله مظنون به قاچاق ۱۷۱۰۷ فقره با بهای مال ۲ هزار و ۶۵۲ میلیارد و ۳۱ میلیون ریال بوده که در مقایسه با سال گذشته از نظر تعداد پرونده، حدود یک و نیم درصد و از نظر بهای مال حدود ۷۶ ممیز۵۷ صدم درصد افزایش داشت.

روزنامه خراسان در شماره پنج شنبه ۲۰ آبان ماه در گزارشی به معضل قاچاق در اقتصاد کشور پرداخته، و از قول فیروز آبادی رئیس صادرات و واردات استاندارد خراسان رضوی نوشته است، بسیاری از شرکت های داخلی برای رسیدن به منافع بیش تر از شرکت های خارجی به خصوص چینی خواستار تولید محصول با کیفیت پایین می شوند. به گفته رئیس صادرات و واردات استاندارد خراسان رضوی، «۹۹ درصد این کالاها به صورت قاچاق وارد می شوند.»

در همین رابطه، پیش تر بهمن وکیلی معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور چهارشنبه شب ۲۰ آبان ماه، در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بوشهر اظهار داشت، «بر اساس اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هم اکنون فقط ۱۰ درصد کالاهای قاچاق ورودی به کشور کشف و ضبط می ‌شود و ۹۰ درصد آنها در بازار به فروش می ‌رسد.»

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد، «در نیمه نخست امسال ۵۰ پنجاه میلیارد تومان کالای قاچاق توسط سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به فروش رفته ضمن این که سالانه یک صد میلیارد تومان کالای قاچاق توسط این سازمان به فروش می ‌‌رسد.»

معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور گفت، «در نیمه نخست امسال پنج میلیارد و هفت صد میلیون تومان کالای قاچاق در استان بوشهر به فروش رفته است.» این مقام دولتی اظهار داشت، «اطلاع کاملی از میزان کالای قاچاق ورودی به کشور نداریم ولی کل درآمد این سازمان از فروش کالای قاچاق سالی ۳۰ میلیارد تومان است.»

این در حالی است که حجت الاسلام مهدی کروبی، هنگامی که ریاست مجلس ششم را به عهده داشت، از وجود نزدیک به ۶۰ اسکله مخفی پرده برداشت که زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کردند. آگاهان پیش از آن نیز بارها اعلام کرده و می کنند که سپاه، از این اسکله‌های مخفی برای قاچاق کالا استفاده می کند.

نیروهای رژیم یک کولبر کرد را به قتل رساندند

خبرگزاری هرانا - نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مستقر در مرزهای کردستان یک کاسبکار کرد را درمنطقه مرزی نوسود به رگبار گلوله بستند و جان او را گرفتند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، صبح روز دوشنبه، ۲۴ آبان ماه، جمعی از کاسبکاران (کولبران) منطقه مرزی نوسود در کمین نیروهای نظامی جمهوری اسلامی گرفتار آمده و هدف رگبار گلوله این نیروهای مسلح قرار گرفتند.

در نتیجه کمین گذاری و تیراندازیهای مستقیم این نیروهای مسلح یکی از کولبران مرزی به نام “شاهو بابایی” فرزند یونس اهل روستای سرخبان جوانرود مورد اصابت گلوله قرار گرفته و دردم جان باخته است.


ايران می گويدراداری با برد سه هزار کيلومتر را آزمايش می کند

فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم الانبيا ارتش جمهوری اسلامی از آغاز رزمايش جديدی در روز سه شنبه در ايران خبر داد و گفت در اين رزمايش پنج روزه، راداری با برد ۳ هزار کيلومتر آزمايش می شود. احمد ميقانی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا، همچنين گفت که در گذشته حداکثر برد رادارهای ايران ۳۰۰ کيلومتر بوده اما امروز با ساخت راداری با برد ۳ هزار کيلومتر که در آينده نزديک به بهره برداری خواهد رسيد، توان ايران افزايش می يابد. اين مقام نظامی ايران همچنين گفت: در ماه های گذشته، چندين رزمايش در مناطق نزديک به تاسيسات هسته ای جمهوری اسلامی، از جمله در بوشهر، نطنز و اصفهان برگزار شده است.

رتبه ایران به لحاظ سرعت اینترنت: ۱۴۴ از ۱۵۲

سایت کلمه: بر اساس بررسی‌ها، رتبه ایران به لحاظ سرعت اینترنت خانگی، در بین ۱۵۲ کشور، پس از کشورهایی همچون ونزوئلا، نیجریه، بولیوی، عراق، پاراگوئه و جزایر ترک و کایکاس، در جایگاه ۱۴۴ (از آخر، نهم!) قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر گزارش داده که، در طبقه‌بندی رتبه‌بندی کشورها از نظر سرعت اینترنت خانگی در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۰ از میان ۱۵۲ کشور بررسی شده، ایران پس از کشورهایی مانند ونزوئلا، نیجریه، بولیوی، عراق، پاراگوئه و جزایر ترک و کایکاس با سرعتی برابر ۰٫۶۱ مگابیت بر ثانیه در رتبه ۱۴۴ قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، امروزه اینترنت به عنوان ابزاری کارآمد و مهم در زندگی شهروندان دنیا شناخته می‌شود. به همین دلیل دولت‌ها و ارائه دهندگان اینترنت در تلاش‌اند تا اینترنت را با بیشترین سرعت، بالاترین کیفیت، بهترین خدمات پشتبانی و کمترین قیمت به کاربران خود ارائه دهند تا راه توسعه را بر رقبای خود در بازار پهنای باند تنگ کنند.

این درحالی است که ارائه اینترنت پرسرعت در برخی کشورها می‌تواند نسبت به خدمات مشابه در سایر کشورها با قیمت بالاتری ارائه شود که در این مورد باید به سطح زندگی، میزان تورم و متوسط درآمد خانواده ها در آن کشور توجه کرد. به طوری که یک خانواده متوسط در کشوری با تورم ثابت به دلیل درآمد سالانه قابل توجه قادر به پرداخت هزینه بالای ۳۰ دلار در ماه برای دریافت اینترنت بالای ۳ مگابیت برثانیه باشد.

این گزارش حاکی است قیمت اینترنت نه تنها به کیفیت، سرعت و خدمات ارائه شده توسط اپراتور بستگی دارد بلکه با سطح زندگی و درآمد شهروندان کشورهای مختلف نیز مرتبط است.

گفتنی است هم ‌اکنون در ایران، براساس تعرفه جدید اعلام شده از سوی سازمان تنظیم مقررات، نرخ پهنای باند ۶۴ کیلو بیت بر ثانیه مبلغ ۸۶۸ هزار ریال، ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه یک میلیون و ۷۳۶ هزار ریال، ۲۵۶ کیلو بیت بر ثانیه رقم دو میلیون و ۶۰۴ هزار ریال، ۵۱۲ کیلو بیت بر ثانیه مبلغ ۴میلیون و ۳۴۰ هزار ریال، برای ۱۰۳۴ کیلو بیت رقم ۷میلیون و ۸۱۲ هزار ریال و برای ۲۰۴۸ کیلو بیت رقم ۱۳ میلیون و۸۸۸ هزار ریال است. به‌طور متوسط اینترنت خانگی پرسرعت ADSL با سرعت تنها ۱۲۸ کیلوبیت برثانیه با قیمت متوسط ۲۰ هزار تومان در ماه (۲۰ دلار در ماه) ارائه می‌شود.

این در شرایطی است که درآمد متوسط یک خانواده ایرانی بنابر اعلام بانک مرکزی ۷۳۰ هزار تومان در ماه (۸ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان در سال و یا ۸ هزار و ۴۶۳ دلار در سال) است که بر اساس همین آمار متوسط هزینه‌های ماهانه هر خانواده ایرانی حدود یک میلیون تومان در ماه اعلام شده است.

بنابراین در شرایطی که در کشورمان هر خانواده متوسط ایرانی در هر ماه با کسری بودجه بیش از ۳۰۰ هزار تومان برای تامین مخارج عادی خود مواجه است و سرعت اینترنت خانگی با سرعت متوسط ۶۱/۰ مگابیت برثانیه در رتبه ۱۴۴ جهانی قرار دارد بنابراین به‌نظر می‌رسد که قیمت اینترنت در ایران برپایه سرعت ارائه شده، بسیار بالاتر از قیمت سرعت اینترنت در اکثر کشورهای دیگر است.


وزير آموزش و پرورش در واکنش به مرگ دو دانش آموز : برای اتفاقات ناگوار نمی شود برنامه ريزی کرد

حميدرضا حاجی بابايی، وزير آموزش و پرورش ايران، درباره مرگ دانش آموز چابهاری بر اثر تنبيه بدنی و مرگ دانش آموزان زاهدانی بر اثر آتش سوزی در خوابگاه مدرسه گفت: برای اتفاق های ناگوار نمی شود برنامه ريزی کرد. وزير آموزش و پرورش درباره تنبيه بدنی دانش آموز زاهدانی که به مرگ او منجر شد، گفت: معلمان ايرانی با شيوه های جديد، نوين و با عشق کار می کنند اما به هر حال در هر کشوری ممکن است اتفاقی بيفتد که مورد تاييد کسی نيست. به گزارش شبکه دو تلويزيون ايران ، معلم يک مدرسه در چابهار، دانش آموزی را به دليل همراه نياوردن کتابش ، کتک زد و با گوشه کتاب چنان به سر او زد که دانش آموز يک هفته در بيمارستان بستری بود و سپس در گذشت. يک ماه پيش صندوق بين المللی حقوق کودکان، يونيسف، گزارش داد که از هر ۵ کودک ۶ تا ۱۱ ساله ايرانی، يک کودک توسط سرپرستش تنبيه بدنی می شود و آزار جسمی کودکان در مدارس و محل نگهداری کودکان و نوجوانان، در ايران متداول است.

يتيمان تبريز در اضطراب آوارگی

روزنامه قدس: به دنبال حکم قضايي استان آذربايجان شرقي به تخليه مرکز نگهداري کودکان بي سرپرست و ايتام در تبريز، اين کودکان از محل سکونت خود آواره شدند.

پس از اطلاع از حکم قضايي استان به تخليه مرکز نگهداري کودکان بي سرپرست و ايتام با عنوان «خانه کودکان و نوجوانان اميد»، به اين مکان مراجعه کرديم و شاهد صحنه اي بوديم و اشک را از چشمانمان جاري کرد.

چرا تخليه؟

مديرکل بهزيستي آذربايجان شرقي در گفتگو با خبرنگار ما اظهار مي دارد: مسؤولان قضايي استان حکم به تخليه مرکز نگهداري کودکان بي سرپرست و ايتام (خانه کودکان و نوجوانان اميد) دادند. وي مي افزايد: اين محل از سالهاي پس از انقلاب مشکلات قانوني و ثبتي داشت که در نهايت طرفهاي شاکي، حکم تخليه آن را از مراجع قضايي گرفته و ما بايد در سريعترين زمان آن محل را ترک کنيم. وي اظهار مي دارد: اين ملک به وسعت 10 هزار مترمربع در سال 1318 توسط خيري به نام خانم اقدس پناهي به مؤسسه خيريه تبريز وقف شد، اما در سال 1359 پس از تصويب ماده واحده تشکيل سازمان بهزيستي که در آن انتقال اموال منقول و غيرمنقول مؤسسات خيريه به اين سازمان مورد تأکيد قرار گرفته است، با تهيه صورتجلسه اي توسط امام جمعه و استاندار و مديرکل وقت بهزيستي استان، اين امر به انجام مي رسد. صادقي ادامه مي دهد: اما در اين صورتجلسه تغيير وضعيت سند مالکيت اين زمين مورد اشاره قرار نگرفته بود که به همين دليل هم اکنون مؤسسه خيريه تبريز، با شکايت به مراجع قضايي حکم تخليه را اخذ کرده است. وي با بيان اينکه مؤسسه خيريه تبريز پس از انقلاب هيچ اقدامي در زمينه نگهداري کودکان يتيم نداشته است، توقف حکم مقام قضايي استان را خواستار شد.

هدف چيست؟

صادقي مي گويد: چطور ممکن است مؤسسه اي که تا چند سال قبل وجود خارجي نداشته هم اکنون ادعاي مالکيت زمين را مي کند، در حالي که به نظر مي رسد عمده ترين هدف آنها سود تجاري حاصل از ساخت و ساز در اين زمين مرغوب است.وي مي افزايد: بايد تکليف يک هزار کودک يتيم و بي سرپرست، دو هزار زن بي سرپرست و سه هزار معلول که از خدمات اين مرکز بهره مند مي شوند، روشن شود.

وجاهت قانوني

معاون امور اجتماعي بهزيستي آذربايجان شرقي نيز به تشريح کامل جزئيات اين پرونده پرداخته و مي گويد: مقرر شد که اين ملک به نام بهزيستي انتقال يابد، اما به دليل قصور و خيانت مسؤولان وقت بهزيستي استان در سال 1360 ، اين کار انجام نگرفت و بهزيستي به عنوان مستاجر و با قولنامه صوري از اين ملک استفاده کرد و به اين طريق خيريه تبريز، سند اين ملک را به نام خودشان انتقال دادند. محسن ارشدزاده تصريح مي کند: براساس قانون حمايت از زنان و کودکان بي سرپرست، مسؤوليت نگهداري ايتام و کودکان بي سرپرست به عهده سازمان بهزيستي گذاشته شده و تمام مؤسسات خيريه به ويژه مؤسساتي که از کودکان بي سرپرست حمايت و نگهداري مي کنند، بايد پروانه فعاليت از سازمان بهزيستي دريافت کنند و با نظارت اين سازمان فعاليت داشته باشند. وي مي گويد: طبق اطلاع، خيريه تبريز از هيچ مرجعي مجوز و پروانه فعاليت دريافت نکرده و تاکنون هيچ گونه فعاليت و خدماتي براي ايتام ارايه نکرده است، چرا که به عنوان خيريه قبل از انقلاب در ليست شرکتهاي تجاري ثبت شده و اين خيريه از نظر قوانين و مقررات بهزيستي هيچ گونه صلاحيت و مجوزي براي ارايه خدمات و نگهداري از ايتام را ندارد و ادعاي اين خيريه در زمينه نگهداري ايتام وجاهت قانوني ندارد. وي ادامه مي دهد: در اين راستا نظر سازمان بهزيستي بر آن است که در ابتدا اين خيريه در راستاي اهداف تأسيس بايد وجاهت قانوني پيدا کند و از سازمان بهزيستي مجوز فعاليت اخذ کند و شرايط خود را با ضوابط و مقررات اين سازمان تطبيق داده و تمام افرادي که به عنوان کودکان بي سرپرست، زنان بي سرپرست و معلولان از اين مجموعه خدمات دريافت مي کنند، همه اين گروه را مطابق ضوابط بهزيستي تحويل دهند تا خللي به خدمات اين عزيزان وارد نشود. وي اظهار مي دارد: دوم اينکه چون سياستهاي سازمان بهزيستي بر اين است که تمام خدمات خود را به مورد خدمات مربوط به نگهداري ايتام، زنان بي سرپرست و معلولان به مؤسسات خيريه واگذار کند، در حال حاضر نيز دهها مؤسسه خيريه در سطح استان در اين راستا فعاليت مي کنند و بهزيستي نيز حتي از اين مؤسسات حمايت و کمک مالي مي کند، چرا که ما به طور شرعي و قانوني مدافع حقوق ايتام هستيم و تا آنجا که در توان داريم اجازه نمي دهيم، در ملک ايتام تغيير کاربري داده شود.ارشدزاده با بيان اينکه قانون تکاليفي براي دادگاه در مورد ايتام معين کرده و عزيزاني که سرپرست خود را از دست مي دهند، دادگاه براي اين عزيزان تعيين تکليف مي کند و سرپرستي آنان را به عهده بهزيستي مي گذارد و به طور قطع دادگاه نيز مدافع حق و حقوق ايتام بوده و هست و انتظار داريم که در اين مسأله نيز از تضييع حق و حقوق ايتام جلوگيري کنند.

برج بلور در ملک ايتام

معاون امور اجتماعي بهزيستي آذربايجان شرقي خاطرنشان کرد: همه مي دانند قسمتي از اين ملک ايتام توسط اين خيريه فروخته شده و برج بلور در ملک ايتام احداث شده که متأسفانه تاکنون هيچ گونه نفع و عايدي براي ايتام حاصل نشده است. ارشدزاده با بيان اينکه در حال حاضر از 250 نفر ايتام به طور شبانه روزي نگهداري و 750 نفر از ايتام نيز از طريق اين مجموعه تحويل خانواده هاي جايگزين و داوطلب شده اند، تصريح مي کند: دو هزار خانوار زنان بي سرپرست و سه هزار نفر از معلولان از طريق اين مجموعه خدمات مختلف بهزيستي را دريافت مي کنند. ارشدزاده مي گويد: مؤسسه خيريه تبريز مي خواهد با بيرون کردن کودکان، تغيير کاربري در ملک ايتام داشته و به مجتمع تجاري مبدل سازد. ارشدزاده تصريح مي کند: هر گونه تغيير کاربري برخلاف نيت خيران خلاف و تخلف محسوب مي شود.

دستگیری دهها هزار نفر در رابطه با مدارک جعلی

خبرگزاری مهر: مدیرکل مبارزه با جرایم رایانه ای، جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا از کشف نزدیک به 37 هزار برگه، سند، مدرک و مهر جعلی خبر داد و گفت: 34 هزار نفر در این رابطه دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

سرهنگ مهرداد امیدی در نشست خبری که صبح روز دوشنبه با محور گزارش عملکرد هفت ماه پلیس مبارزه با جرایم رایانه ای، جعل و کلاهبرداری برگزار شد با بیان اینکه در این مدت 74 درصد از پرونده هایی که در این سه مورد رسیدگی شده منجر به دستگیری جاعلان و معرفی آن به دستگاه قضا شده گفت: 22 درصد این پرونده ها موجب شناسایی متهم شده است اما از صدور جرم قاضی بی اطلاع هستیم و چهار درصد نیز هیچ نتیجه مثبتی از نظر ما در بر نداشته است.

کشف 37 هزار برگه سند، مدرک و مهر جعلی

وی ادامه داد: همچنین نزدیک به 37 هزار برگه، سند، مدرک و مهر جعلی نیز کشف کردیم و 34 هزار نفر نیز به زندان تحویل داده شده اند که 37 درصد آنها متهم به جعل و بقیه متهم به استفاده از سند مجعول بوده اند.

35 درصد پرونده ها مربوط به جعل اسناد بانکی و اوراق بهادار است

مدیرکل مبارزه با جرایم رایانه ای، جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه 95 درصد از متهمان را مردان و 5 درصد باقی مانده را زنان تشکیل می دهند، گفت: 36 درصد از پرونده های ما مربوط به جعل اسناد بانکی و اوراق بهادار و 35 درصد مربوط به جعل مدارک شناسایی است.

امیدی افزود: همچنین هشت درصد از پرونده های ما مربوط به جعل اسناد مالکیت، پنج درصد مربوط به قرارداد و قول نامه ملکی، دو درصد مدارک تحصیلی و آموزشی، 9 درصد سایر اسناد دولتی، هفت درصد اسناد غیردولتی و یک درصد مربوط به جعل علائم تجاری بوده است.

49 درصد پرونده ها منجر به شناسایی کلاهبردار شده است

وی با اشاره به پرونده های حوزه کلاهبرداری نیز گفت: در طول هفت ماه گذشته، 49 درصد پرونده ها منجر به شناسایی کلاهبردار و معرفی به دستگاه قرار و صدور کیفر خواست شده است. همچنین21 درصد نیز در حین رسیدگی در ناجا با اعلام رضایت شاکی روبرو شده و 25 درصد نیز به مراجع قضایی معرفی شده اند اما از سرنوشت آنها بی اطلاع هستیم و پنج درصد پرونده ها نیز منجر به کشف مجرم نشده است.

مدیرکل مبارزه با جرایم رایانه ای، جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه متهمان پرونده کلاهبرداری در هفت ماه گذشته سه هزار و 300 نفر هستند گفت: 93 درصد از این متهمان را مردان و هفت درصد را زنان تشکیل می دهند.

امیدی افزود: 36 درصد از این پرونده ها مربوط به موضوع خرید و فروش ملک، 11 درصد مربوط به خرید و فروش اتومبیل، چهار درصد مربوط به خرید و فروش تلفن همراه، 25 درصد نیز مربوط به سایر کالاهای بازرگانی و تجاری و 6 درصد نیز مربوط به خرید و فروش کالاهای بدلی است.

3 درصد پرونده های کلاهبرداری مربوط به اجاره واحدهای مسکونی و اداری است

وی با اعلام اینکه سه درصد از پرونده های مربوط به کلاهبرداری مربوط به اجاره واحدهای مسکونی و اداری و هفت درصد مربوط به واسطه گری و دلالی در امور اداری است، گفت: سه درصد از کلاهبرداری ها نیز در پوشش کاریابی و استخدام و دو درصد با موضوع فالگیری، یک درصد برای صدور ویزا و روادید جعلی، یک درصد بحث فریب در خواستگاری و ازدواج و یک درصد باقی مانده نیز در پوشش امور خیریه و موسسات آموزشی و هنری بوده است.

مدیرکل مبارزه با جرایم رایانه ای، جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا از شناسایی 52 درصد از متهمان جرائم رایانه ای و معرفی آنها به دستگاه قضایی خبر داد و گفت: در 26 درصد از پرونده های مربوط به جرایم رایانه ای نیز متهم شناسایی شده اما از تصمیم نهایی مراجع قضایی اطلاعی نداریم .

امیدی افزود: 56 درصد از پرونده های جرایم رایانه ای مربوط به برداشت غیرمجاز از حسابهای بانکی، 22 درصد نشر اکاذیب، پنج درصد کلاهبرداری اینترنتی، 6 درصد نفوذ و دسترسی به داده های رایانه ای و 12 درصد به سایر جرائم رایانه ای اختصاص داشته که در مجموع 86 نفر در این خصوص دستگیر شده اند.

وی با بیان اینکه 87 درصد از متهمان جرایم رایانه ای بین 18 تا 35 سال سن دارند، گفت: 12 درصد نیز بالای 25 سال و یک درصد نیز زیر 18 سال دارند.

67 درصد مجرمان بدنبال کسب منافع مالی هستند

امیدی درباره درباره انگیزه های ارتکاب جرم رایانه ای گفت: 67 درصد از این افراد بدنبال کسب منافع مالی، 24 درصد انتقام جویی و تسویه حساب شخصی، هفت درصد سرگرمی و کنجکاوی و دو درصد نیز بدنبال موضوعات غیراخلاقی بوده اند.


گرانی فزاینده مواد غذایی در ایران

رادیو آلمان: ده‌ها قلم کالای اساسی در آستانه اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها گران‌‌‌‌‌‌تر از پیش شده‌اند. دولت اوضاع را تحت کنترل و عادی اعلام می‌کند، اما بسیاری از مردم از بیم نوسان بیشتر قیمت‌ها، مایحتاج خود را انبار می‌سازند.

رسانه‌های ایرانی از بی‌ثباتی بهای ۴۴ کالای خوراکی در هفته دوم آبان‌ماه خبر داده و از افزایش قیمت ۲۹ قلم کالای دیگر چون حبوبات، سبزی‌های تازه و مرغ نوشته‌اند. به گزارش خبرگزاری "فارس"، هر شانه تخم‌مرغ در ماه آبان به نسبت ماه مهر، ۴ / ۲ درصد گران‌تر شده و میانگین بهای انواع برنج نیز یک درصد رشد نشان می‌دهد.

سبزی‌های تازه با رشد ۳ / ۱۰ و حبوبات با رشد ۶ / ۵ درصد، رکورددار افزایش قیمت در ماه آبان بوده‌اند. این در حالی است که بسیاری خانواده‌ها، با حذف گوشت از سبد خوراک خود به تهیه غذاهایی از صیفی‌ و سبزی یا بار و بنشن روی آورده‌اند. اما بنا بر آمار موجود، بهای یک کیلو بادمجان در میانه آبان به ۱۰۷۰ تومان رسیده که رشدی ۳ / ۵۳ درصدی را نشان می‌دهد.

قیمت نان، این اصلی‌ترین قوت روزانه‌ی ‌مردم نیز به دانه‌ای ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان رسیده و سنگک خشخاشی تا ۱۵۰۰ تومان نیز فروخته می‌شود. برخی نانوایی‌ها هنوز نان سوبسیدی با نرخ ۲۰۰ تومان پخت می‌کنند اما خرید این نان، نیازمند دستکم یک ساعت انتظار در صف‌های طولانی است.

نوسان بهای گوشت و گرانی فرآورده‌های لبنی نیز چشمگیر است. یک شهروند تهرانی که مادر دو فرزند است به دویچه‌وله می‌گوید: « بسته پنیر ۴۵۰ گرمی را کرده‌اند ۴۰۰ گرم و تازه‌ گران‌تر از قبل می‌فروشند. گوشت را می‌توان از سفره حذف کرد اما نمی‌توان گفت که ماست و پنیر و شیر نخورید. بچه‌های رو به رشد داریم و از شکم خودمان می‌زنیم تا آنها گوشت و پروتئین بخورند. حبوبات هم بسیار گران شده‌اند. سبزیجات هم کسی را سیر نمی‌کنند و تازه گاهی از گوشت گران‌تر می‌شوند.»

محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده که همه اصناف، بازاریان، صنعتگران، کشاورزان و همه قشرهای مختلف مردم به اهمیت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها پی برده‌ و به همین دلیل در حال همکاری هستند. وی افزوده که برخی تلاش دارند تا طرح یاد شده را خطرناک جلوه دهند و در این خصوص شایعه‌سازی می‌کنند.

یک تکنسین برق به دویچه‌وله می‌گوید که بیشتر مردم نسبت به شعارهای دولت در باره هدفمند سازی یارانه‌ها بدبین‌اند و از وحشت کمبود ارزاق یا گرانی بیشتر، به ذخیره‌سازی مایحتاج خود می‌پردازند: « آشغال‌ترین گوشت را کیلویی ۱۳ هزار تومان می‌فروشند که قابل مصرف نیست. گوشت قابل خوردن کیلویی ۲۰ هزار تومان به‌بالاست. مردم به تجربه می‌دانند چیزی که گران می‌شود، دوباره پایین نمی‌آید. شرکت ما دو ماه است حقوق نداده و ما همیشه دنبال خرید مواد کم کیفیت‌تر و ارزان‌تر هستیم که آنها را تا وضع بدتر نشده، در یخچال و فریزر بگذاریم.»

مصطفی کواکبیان، رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس، از گرانی "افسار گسیخته"‌ای یاد کرده که پیش از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، گریبان ملت را گرفته است. وی خواستار آن شده که دولت در کنترل وضعیت مواد غذایی دقت بیشتری کند.

غذای معنوی و فرهنگی ممنوع!

افزایش بهای کالاهای خوراکی موجب شده که بسیاری خانواده‌ها برای تنظیم هزینه‌ها، نیازهای خویش را درجه‌بندی کرده و از مخارج تفریح، سفر، پوشاک یا معاشرت‌های خود بزنند. یک دبیر ریاضی می‌گوید: «من مدتی است خیلی مسیرها را پیاده می‌روم یا به‌جای تاکسی، اتوبوس سوار می‌‌شوم. ما از جنبه‌های معنوی و فرهنگی زندگی که به روح انسان انرژی می‌دهد، زده‌ایم. حتی از سینما رفتن نیز محروم شده‌ایم. تئاتر هم که بلیط آن ۲۰ هزار تومان است، هرگز نرفته‌ایم. ما گوشت گوساله را کیلویی ۱۵ هزار تومان می‌خریم که گمانم از اروپا گران‌تر باشد. در حالی‌که درآمد ما به ریال است.»

این شهروند تهرانی می‌گوید که یکی از غذاهای محبوب فرزندانش کالباس بوده که کیلویی ۱۱ هزار تومان است. اما پس از افشای آن که یک کارخانه کالباس سازی از گوشت گربه استفاده می‌کرده، از خیر مصرف کالباس نیز گذشته‌اند.

قاسم فراهانی، رییس شورای اصناف کشور در همایش نقش اصناف در هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده که اصناف مسئول گرانی و جوابگوی آن نیستند. در مقابل، مسئولان وزارت اقتصاد و وزارت بازرگانی از امکان سوءاستفاده در بازار و مقابله با گرانفروشی می‌گویند.

فرزانه تهرانی، کارشناس اقتصاد در باره شرایط جاری می‌گوید: «اقتصاد ایران را تورم انتظاری تا سطح ۴۵ درصد تهدید می‌کند. همچنان معلوم نیست که هزینه‌ی ‌‌‌تحمیل شده به تولید کنندگان با حذف یارانه‌ها چگونه جبران می‌شود. کسی روشن نمی‌کند که قشرهای آسیب‌پذیر جامعه ما چه خواهند کرد و ما چه پیش‌بینی‌هایی برای افزایش درآمد خانوارها با این نرخ بیکاری بالا داریم.»

صنعت فرش در آستانه سقوط قرار دارد

خبرگزاری مهر: عدم وجود بسته حمایتی تولید فرش این هنر دیر پای ایران را در آستانه سقوط قرار داده است.

در نهایت صنعت فرش تحت پوشش بسته حمایتی طرح تحول اقتصادی قرار نگرفت و آنچه دست اندرکاران فرش از آن نگران بودند و آن را عاملی مهم برای حذف فرش از گردونه اقتصاد ایران می دانستند به وقوع پیوست و بیم آن می رود عدم برخورداری فرش ایران از تسهیلات بسته حمایتی تولید به این صنعت ضربه بزند.

رئیس مرکز ملی فرش چندی پیش در گفتگویی از عدم برخورداری فرش ایران از بسته حمایتی تولید خبر داده و تاسف بارتر آنکه وی هم با این موضوع کاملا موافق است.

فیصل مرداسی درباره‌ قرار نگرفتن فرش دستباف در بسته حمایتی تولید، گفت: سهم فرش از حاملهای انرژی اندک است و به نظر می‌رسد به همین دلیل در قالب بسته حمایتی از تولید قرار نگرفته است.

رئیس مرکز ملی فرش در بخش دیگری از گفت‌و گوی خود ویژگی بارز بسته حمایتی تولید را تغییر بهره‌ برداری از فناوری جدید برای کاهش مصرف انرژی ذکر کرد و افزود: در حوزه فرش چنین شاخصی وجود ندارد.

تورم عمومی بر صنعت فرش اثرگذار خواهد بود

مرداسی سپس درباره تاثیرپذیری حوزه‌ فرش از قانون هدفمندسازی یارانه‎ها پیش‎بینی کرد: این هنر و صنعت به مانند سایر محصولات از تورم عمومی متاثر خواهد شد.

وی درعین حال ابراز امیدواری کرد که با توجه به فضای رونق حوزه‌ صادرات و تدابیر دولت برای مهار اثرگذاری قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، تاثیرات منفی قانون در خصوص فرش به حداقل ممکن برسد.

قبلا کارشناسان در خصوص لزوم برخورداری تولیدکنندگان فرش و حرفه‌های جانبی آن از بسته حمایتی تولید تاکید کرده‌اند، تمامی دست اندرکاران فرش و دستگاه‎های ذیربط و بالاخص مرکز ملی فرش باید در این خصوص به وظیفه تاریخی و خطیر خود عمل نماید و زمینه تجدیدنظر در این تصمیم غیرعقلایی را فراهم نماید.

تیر خلاصی بر پیکر فرش ایران

عبدالله احراری کارشناس و محقق فرش در مشهد، اظهارداشت: عدم استفاده از بسته حمایتی تولید به مثابه تیر خلاصی بر پیکر فرش ایران است.

وی گفت: متاسفانه بزرگ‌ترین ظلم ممکن در حق فرش روا داشته شد و آن چه دست اندکاران فرش از آن به عنوان حذف کننده گردونه فرش ایران از رقابت‌های جهانی نام می‌بردند به وقوع پیوسته و فرش ایران از بسته حمایتی تولید محروم شده است.

این کارشناس فرش در ادامه با اشاره به اینکه در مشاغل مختلف قالیبافی اعم از واحدهای قالیشویی، پرداخت‌زنی، کارگاه‎های رنگرزی و مجتمع‌های فرشبافی و حتی واحدهای خانگی فرش از حاملهای انرژی استفاده می‌شود، بر ضرورت برخورداری فرشبافان از بسته حمایتی تولید تاکید و گفت: عدم برخورداری جامعه فرش از بسته حمایتی تولید قیمت تمام شده فرش ایران را شدیدا افزایش و علاوه بر کاهش تقاضا در بازار داخلی از قدرت رقابت آن در بازارهای جهانی نیز کاسته خواهد شد.

احراری با اشاره به افزایش شدید قیمت مواد اولیه فرشبافی حتی قبل از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، اذعان کرد: اگر قرار باشد فرش ایران چوب دو سر طلا بوده، از یک طرف چوب سیاستهای پولی و مالی اشتباه را تحمل نماید و از طرف دیگر در بسته حمایتی تولید قرار نگیرد در آینده بسیار نزدیک کارگاه‎های قالیبافی یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف مرکز ملی فرش ایران در این خصوص خواهان تجدید نظر مراجع تصمیم‌گیر در این خصوص شد.

اگر این بسته به موقع به دست تولیدکنندگان نرسد یقینا رسالت اصلی مرکز ملی فرش که دفاع از حقوق بافندگان است، کاملا مغفول مانده است و در آینده بسیار نزدیک کارگاه‏های قالیبافی یکی پس از دیگری تعطیل خواهند شد.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .