چهارشنبه بیست و چهارم شهریور ١٣٨٩


رحیم همتی از فعالان ملی مذهبی و از اعضای جوان جنبش مسلمانان مبارز ناپدید شد

گزارش های رسیده حاکی از آن است که به دنبال هجوم ماموران امنیتی و لغو برگزاری مراسم شب های قدر و نماز عید فطر در منزل دبیرکل جنبش مسلمانان مبارز، اشخاصی با عنوان ماموران امنیتی، در نبود رحیم همتی که در سفر شمال و دیدن پدرش و مادرش به سر می برد به منزل وی مراجعه کرده و در صدد یافتن او بودند.

بر اساس این گزارش، دوستان همتی می گویند وی در روز حادثه (بیست و یکم شهریور ماه) در تهران بوده اما ساعت 20 همان روز از منزل خارج شده و دیگر برنگشته و خبری هم از وی نشده است.

تاکنون نهاد یا اشخاصی که از وی خبری داشته باشد، تماسی با خانواده همتی نگرفته و آنان کمامان در نگرانی به سر می برند.

همتی از فعالین دانشجویی گیلان و از جوانان فعال ملی مذهبی در عرصه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و از حامیان میرحسین موسوی بوده، که به همین دلیل طی دو مرحله بازداشت نزدیک به سه ماه را در زندان به سر برد.

این فعال دانشجویی، بار اول یک تیر ماه 88 بازداشت و پس از تحمل شکنجه های روحی و جسمی فراوان در یک مکان نامعلوم، به زندان اوین بند دو الف منتقل و در بیست و هشتم همان ماه با قید سند آزاد شد.

مرحله دوم بازداشت وی، پس از حوادث خونین عاشورای 88 و همزمان با موج دستگیری های گسترده فعالان سیاسی بود، که در شامگاه بیست و هفتم دی ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت و چندین روز را در انفرادی دو الف سپری و سپس در بندهای مختلف اوین از جمله دو الف، 240، اندرزگاه هفت، بند عمومی 350 سپری کرد؛ تا اینکه نهایتا در غروب بیست و ششم اسفند ماه، پس از پنجاه و نه روز، با قید سند از اوین آزاد و در نهم مرداد ماه 89 ، طی یک دادگاه فرمایشی به سه سال حبس تعزیری محکوم گردید که در سیزدهم شهریور به وی ابلاغ شد.

از اتهامات وارده به همتی، حضور در تجمعات 25 و 27 خرداد ، 13 آبان 88 و نوشتن مقالاتی در دفاع از اهداف و رهبران جنبش سبز، تحلیل قتل های زنجیره ای، ایجاد وبلاگ و انتشار اخبار جنبش سبز، عضویت در جنبش مسلمانان مبارز بوده است.

قابل توجه است که رحیم همتی پس از آزادی اش نیز چند بار از سوی افراد ناشناسی که خود را مامور دادستانی معرفی کرده بودند، مورد تهدید قرار گرفته بود.


حلقه حصر خانگی موسوی و کروبی تنگ تر می شود

 جرس: از عید فطر به این سو همچنان نیروهای امنیتی لباس شخصی با حضوردر مقابل منزل میرحسین موسوی و مهدی کروبی از ورود میهمانان و مراجعان به منزل آنان جلوگیری می کنند.

بنابر گزارش رسیده به جرس، امروز برخی از اعضای جوان حزب اعتماد ملی که قصد دیدار با دبیرکل این حزب را داشتند با ممانعت و برخورد نیروهای امنیتی روبرو شدند .همچنین در روزهای گذشته نیز این نیروها با فعالین سیاسی و اجتماعی که برای دیدار کروبی مراجعه می نمودند برخورد کردند که در برخی موارد این برخوردها به درگیری و مشاجرات لفظی نیز منتهی شده است.

این گزارش می افزاید: هنگامی که معین فر از نیروهای ملی به همراه برخی از همراهانشان قصد دیدار با کروبی را داشتند نیروهای امنیتی به طرز زننده ای با وی برخورد کردند که موجب اعتراض شدید و برخورد وزیر نفت اسبق ایران شده است. این در حالی است که نیروهای امنیتی حاضر در محل نیز بدون نشان دادن کارت شناسایی مهندس معین فر را تهدید به بازداشت و انتقال به اوین نموده اند و در نهایت نیز سرتیم عملیاتی محاصره با نشان دادن حکمی مبهم از دادستانی مدعی صدور دستور قضایی برای ممانعت از دیدار مراجعین با کروبی و موسوی شده است.

در همین حال خبرهای رسیده از تهران حاکی است، حدود چند هفته است که ماموران امنیتی از حضور مردم و شخصیتها در دفتر میرحسین موسوی جلوگیری می کنند و مراجعین را بازداشت و پس از ساعتها بازجویی رها می کنند و یا آنها را به بازداشتگاه برده و تعهد کتبی برای عدم مراجعه مجدد می گیرند.

این محدودیتها تا آنجا بود که از دیدار محمدرضا خاتمی که برای عید فطر به خانه موسوی رفته بود نیز جلوگیری شد. روند محاصره رهبران جنبش سبز پس از حمله نیروهای لباس شخصی به خانه مهدی کروبی، ابعاد گسترده تری بخود می گیرد.


غرب ایران را به ارعاب بازرسان آژانس متهم کرد

نمایندگان آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران را به تلاش برای مرعوب کردن بازرسان این آژانس و اعمال نفوذ بر آنها متهم کردند.

گلن دیویس، نماینده آمریکا در آژانس روز چهارشنبه ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) در نشست شورای حکام، ممنوع کردن ورود دو تن از بازرسان آژانس به ایران توسط دولت این کشور را "تلاشی آشکار برای ارعاب بازرسان و اعمال نفوذ بر استنتاجات آنها" دانست.

بریتانیا، فرانسه و آلمان هم در بیانیه مشترکی که توسط فلورنس مانگین، نماینده فرانسه در جلسه شورای حکام قرائت شد، نوشته اند: "عدم همکاری کامل ایران با آژانس و تلاش های عامدانه این کشور برای جلوگیری از اعمال اختیارات آژانس در خاک ایران مشکل ساز و قابل سرزنش است".

سه کشور اروپایی امضا کننده این بیانیه، مسئولان ایرانی را متهم کرده اند که می خواهند با مرعوب کردن آژانس، توانایی آن را در اعمال موثر پادمان در خاک ایران تحت تأثیر قرار دهند.

گفته می شود منع ورود دو بازرس آژانس به ایران پس از آن توسط مقامات این کشور اعلام شد که آنها گزارش دادند ایران از طریق حرارت دهی زیاد، مشغول آزمایش فرآیندی بوده است که می تواند در تلخیص فلز اورانیوم کاربرد داشته باشد. از این فرآیند می توان در ساخت کلاهک اتمی استفاده کرد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز ۳۱ خرداد (۲۱ ژوئن) اعلام کرده بود که دو تن از بازرسان آژانس "به دلیل ارائه اطلاعات غلط و غیر حقیقی و همچنین بر ملا کردن بیش از موعد رسمی اطلاعات" حق ورود به ایران را ندارند.

ایران می گوید که بر اساس معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی، ان پی تی، در صورتی که بازرسان آژانس در مورد فعالیت اتمی این کشور گزارش خلاف واقع بدهند، حق دارد خواستار تعویض آنان شود.

اما آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید که این اقدام ایران در کنار ممانعت ها و تخلفات دیگر، فعالیت آژانس و روند بازرسی از ایران را مختل کرده است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس روز دوشنبه در نشست شورای حکام از اینکه ایران با بازرسان آژانس همکاری کامل نداشته و به دو تن از بازرسان این سازمان، که به گفته او "تجربه ای طولانی و آگاهی بسیاری نسبت به پرونده ایران" داشتند، اجازه ورود و انجام تحقیقات نداده است، ابراز تاسف عمیق کرد.


بازداشت ده ها هوادار آیت الله دستغیب در شیراز

یک وب سایت نزدیک به آیت الله علی محمد دستغیب، از بازداشت ۳۹ نفر از طلاب و هواداران این منتقد حکومت ایران در شیراز خبر داده است.

وب سایت حدیث سرو، که پایگاه غیررسمی هواداران آیت الله دستغیب است، نوشته است: "دوشنبه (۲۲ شهریور ۱۳۸۹) حوالی ظهر، سی و نه نفر دیگر از طلاب و علاقه مندان آیت الله دستغیب بازداشت شدند که با احتساب هشت نفر قبلی، تعداد بازداشتی های مسجد قبا، هم اینک به چهل و هفت نفر رسیده است."

این دستگیری ها در پی درگیری هایی صورت می گیرد که بعد از راهپیمایی روز قدس و در پی تجمع نیروهای بسیجی و لباس شخصی در مقابل مسجد قبای شیراز میان تجمع کنندگان و هواداران آیت الله دستغیب روی داد.

آیت الله دستغیب نیز چند روز پیش از آن در یکی از سخنرانی های خود گفته بود که پس از حوادث روز قدس مسجد قبا، پنج تن از هواداران او دستگیر و هشت نفر دیگر از آنها به مراجع قضایی و امنیتی احضار شده اند.

آیت الله علی محمد دستغیب، نماینده مردم شیراز در مجلس خبرگان رهبری و از مراجع تقلید ساکن این شهر و از منتقدان حکومت ایران است.

او در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ از میرحسین موسوی حمایت کرد و بعد از آن هم در سخنرانی های خود از درخواست های معترضان حمایت کرده و از حکومتگران ایران انتقاد کرده است.

آیت الله علی محمد دستغیب در اجلاس مجلس خبرگان که شهریور سال ۸۸ و در بحبوحه درگیریهای بعد از انتخابات برگزار شد، در دفاع از معترضان سخنرانی کرد و خواهان دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان، به مجلس خبرگان و شنیدن مواضع آنان شد.

آیت الله دستغیب روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ و در آستانه اجلاس مجلس خبرگان نامه ای خطاب به نمایندگان این مجلس نوشت و با اشاره به این که "هم مردم و هم مراجع و علما از وضع موجود ناراضی هستند"، از نمایندگان مجلس خبرگان خواست اجرای قانون اساسی را پیگیری کنند.

آیت الله دستغیب در اجلاس مجلس خبرگان که از روز سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ در تهران آغاز شده شرکت نکرد. سایت حدیث سرو دلیل شرکت نکردن آیت الله دستغیب را اعتراض به عملکرد این مجلس عنوان کرده است. آیت الله دستغیب و مسجد قبا

آیت الله علی محمد دستغیب، روحانی ۷۶ ساله و از اعضای خاندان مشهور دستغیب شیرازی است که پس از انقلاب سمت هایی چون ریاست دادگاه انقلاب فارس، نمایندگی آیت الله روح الله خمینی در دانشگاه شیراز و سرپرستی حزب جمهوری اسلامی در فارس را به عهده داشته است.

دایی او، آیت الله عبدالحسین دستغیب از حامیان آیت الله خمینی و نماینده او در شهر شیراز بود که در سال های اولیه دهه ۱۳۶۰ در جریان تروری در شیراز کشته شد. از او در ادبیات حکومتی ایران به عنوان "شهید محراب" یاد می شود.

آقای علی محمد دستغیب در حوزه های علمیه قم و نجف درس خوانده و از شاگردان آیت الله خمینی، آیت الله محمدرضا گلپایگانی و آیت الله ابوالقاسم خوئی بوده است.

او از سال ۱۳۴۸ امامت جماعت مسجد آتشیها را که اکنون مسجد قبا نام دارد، به عهده گرفت. این مسجد در جریان انقلاب اسلامی ایران از مراکز اصلی فعالیت هواداران آیت الله خمینی در شیراز بود و در دوران جنگ ایران و عراق هم برای سازماندهی و اعزام نیروهای بسیجی به جبهه های جنگ فعالیت می‌کرد.

در سال هایی که محی الدین حائری شیرازی نمایندگی ولی فقیه در استان فارس و امامت جمعه شیراز را به عهده داشت، میان او و آقای دستغیب اختلافاتی بروز می کرد.

آقای دستغیب نماینده دوره های اول، سوم و چهارم مجلس خبرگان رهبری بوده است، اما در دوره دوم این مجلس به دلیل مخالفت با روش شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت نامزدها، از شرکت در انتخابات انصراف داد.

شورای نگهبان از دوره دوم انتخابات مجلس خبرگان برای تأیید اجتهاد نامزدهای انتخاباتی روش برگزاری امتحان کتبی را به جای گرفتن تأییدیه از مراجع تقلید در نظر گرفت، اما به نوشته وبسایت رسمی آقای دستغیب، در دوره سوم حاضر شد از او و عده ای دیگر از نامزدها به روش "مباحثه" و به طور شفاهی امتحان بگیرد.

آقای دستغیب از حدود دو سال پیش رساله خود را منتشر کرده و به استفتائات مقلدان خود پاسخ می دهد.

او حدود یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران، خواستار برگزاری اجلاس اضطراری خبرگان رهبری شده بود.

از جمله وظایف این مجلس، نظارت بر عملکرد رهبر است.


یک شهروند بریتانیایی به همراه جمعی از فعالان شیعه اخیرا توسط مقامات بحرینی دستگیر شد

 و آنگونه که وکلیش به بی بی سی گفته، به جرم دست داشتن در راه اندازی جریانی علیه خانواده حاکم بر این کشور عربی، تحت شکنجه قرار گرفته ‌است.

جعفر الحسابی، راننده یک تاکسی ساکن لندن به همراه ۲۲ نفر دیگر، به استناد قوانین سخت‌گیرانه ضد تروریسم کشور بحرین به "تشکیل یک سازمان غیرقانونی" و برنامه ریزی برای فعالیت‌های تروریستی متهم شده است.

محمد التاجر ، وکیل آقای حسابی زمانی که این اتهام به موکل او تفهیم شد، حضور داشته اما ‌این تنها باری بوده که او اجازه دیدار با موکل خود را یافته است.

او می‌گوید "جعفرالحسابی بارها کتک خورده و پائین تنه اش (از کمر به پائین) از شدت ضرب و شتم، کبود شده است. او را از دست‌ها و پاهایش آویزان کرده‌اند، از ناحیه سر و گوش مضروب شده و وادارش کرده‌اند یک‌سره به مدت ۴۸ ساعت سرپا بایستد."

آقای حسابی در سال ۱۹۹۵ بعد از فرار از بحرین ادعا کرد که به علت پخش اعلامیه‌های ضد دولت در مسجد محل زندگی‌اش به وسیله مقامات بحرینی دستگیر و شکنجه شده است.

اتهام آقای حسابی، تکنسین کامپیوتر که اکنون در لندن راننده تاکسی است، عضویت در یک تشکیلات تروریستی ا‌ست، ‌چیزی که به گفته یکی از دوستانش به هیچ وجه باورکردنی‌ نیست.

سعید شهابی، ‌دوست قدیمی او که ساکن لندن است و خود به صورت غیابی در بحرین محاکمه شده، می‌گوید :"‌من او را کاملا می‌شناسم . او آدم قانون‌شکنی نیست."

ناآرامی شیعیان

آقای حسابی به همراه همسر و پنج فرزندش در ۲۴ ژوئیه امسال برای گذراندان تعطیلات به موطن اصلی‌اش بحرین بازگشته بود.

گرچه آقای حسابی هم‌چنان از خانواده سلطنتی بحرین انتقاد می کرد اما به گفته آقای شهابی، ‌او در زمان دیدارش از بحرین جانب احتیاط را رعایت می کرد و فعالیت سیاسی نداشت.

او به همراه بیش از ۲۰۰ نفر دیگر طی سلسله عملیاتی که از ۱۳ اوت امسال شروع شد، دستگیر شده است.

این دستگیری‌ها نشان‌دهنده یک تغییر مشی مهمی در دولت بحرین است که با خشم رو به تزاید اکثریت شیعه این کشور مواجه شده، ‌اکثریتی که ادعا دارد توسط خانواده سلطنتی سنی مذهب بحرین مورد تبعیض واقع شده است.

"" بحرین هرگز چنین چیزی را به خود ندیده است." "

نبیل رجب ، مرکز حقوق بشر بحرین

شیعیان بحرین بیکاری گسترده‌، وضعیت اسکان نامناسب و این حقیقت را که آنها از مشاغل متعدد سازمان‌های دولتی و نیز احراز پست‌های ارشد در بخش نفت و بانکداری محرومند، شاهدی بر ادعای خود در وجود یک تبعیض گسترده می‌دانند.

نزدیکان به حکومت می‌گویند که امیر بحرین و مشاوران او از دست جوانان شیعه "به ستوه آمده‌اند"؛ جوانانی که با ایجاد اغتشاش در خیابانها و آتش زدن لاستیک اتومبیل، سد معبر ایجاد می‌کنند.

تظاهرات اعتراض‌آمیز و اغتشاشات پراکنده برای سال‌های متمادی در روستاهای شیعه‌نشین وجود داشته است و نگرانی رو به رشدی در مورد کشیده شدن این تظاهرات به منامه، ‌پایتخت بحرین وجود دارد.

اکنون گفته می شود که تصمیم بر آن شده که چهره‌های شاخص مذهبی‌، سیاسی و فعالان حقوق بشر شیعه تحت تعقیب قرار بگیرند، ‌کسانی که به باور دولت به خشونت‌ها دامن می‌زنند.

بازداشت‌گاه‌های مخفی

"مرکز حقوق بشر بحرین" یک سازمان مستقل است که توسط دولت غیرقانونی اعلام شده است.نبیل رجب، ‌یکی از فعالان پرسابقه حقوق شهروندی این مرکز می‌گوید: ‌"بحرین هرگز چنین چیزی را به خود ندیده است."

او می‌گوید که دستگیرشدگان از حق دسترسی به وکیل محرومند و تا پایان محاکمه ‌آنها، به خانواده‌هایشان اجازه ملاقات داده نمی‌شود. به علاوه، آنها را در بازداشتگاههای مخفی نگاه می‌دارند.

او می‌گوید: ‌"‌این اقدام دولت غیرقانونی‌ و برخلاف قانون اساسی بحرین است."

آقای رجب می گوید که بسیاری از بازداشت شدگان و نیز کسانی‌که دوره محکومیت‌شان را سپری می‌کنند، شکنجه شده‌اند، ‌این ادعایی‌ است که توسط مقامات بحرینی تکذیب شده است.

هم‌چنان که دولت بحرین به اقداماتش در مورد سرکوب آن چه که آن‌ را "‌تهدید تروریستی"‌می‌خواند، ادامه می‌دهد، شیعیان این کشور می‌گویند که در هراس زندگی می‌کنند.

یک تاجر شیعه که با من تلفنی صحبت می‌کرد، ‌می‌گفت :‌"هرنوع انتقاد از اقدامات دولت به "تروریسم" تعبیر می‌شود، حتی همین تماس تلفنی نیز از نظر آنها مصداق تروریسم است."

او در حالی که می‌خواست از او نام برده نشود، گفت: "فهرست آنها در مورد کسانی که باید دستگیر شوند، پایانی ندارد و ‌این وضعیت هراس آور است."

همسر و فرزندان آقای حسابی در بحرین مانده‌اند.

همسر آقای حسابی می‌گوید: "‌ما باید به انگلستان بازگردیم تا بچه ها بتوانند دوباره به مدرسه بروند، ‌اما برای من سخت است که بدون شوهرم بازگردم."

او شوهرش را از زمان دستگیری تاکنون ندیده است و از مقامات بریتانیا درخواست کرده که در این زمینه مداخله کرده و کاری انجام دهند.


هانیبال الخاص نقاش ایرانی درگذشت

هانیبال الخاص نقاش مشهور ایرانی در هشتاد سالگی بر اثر ابتلا به سرطان در آمریکا در گذشت.

آقای الخاص از نقاشان نوگرای معاصر ایران بود که بیش از سی و پنج سال از زندگیش را در آموزش سپری کرد اما همواره نقاشی بر کارهای دیگرش سایه افکنده بود.

در هنرستان پسران، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشکده مانتی سلو ایالت ایلینوی آمریکا و دانشگاه آزاد درس داد، اما به گفته خودش نه حقوق بازنشستگی می گرفت و نه بیمه پزشکی داشت.

آثار این نقاش نوگرای معاصر در بیشتر از یکصد نمایشگاه انفرادی و بیش از دویست نمایشگاه گروهی در ایران و اروپا و آمریکا و کانادا به نمایش در آمد.

آقای الخاص چهار کتاب آموزش هنر تالیف کرد و برای ده ها کتاب طرح روی جلد کشید. هانیبال الخاص عضو دوره های مختلف دوسالانه نقاشی معاصر ایران در دهه ۳۰ و ۴۰ بود و مدت دوسال گالری گیل گمش را که از اولین گالری های معاصر ایران بود، اداره کرد. در دهه پنجاه نیز چهار سال در روزنامه کیهان نقدی هنری نوشت.

این نقاش در سال ۱۳۰۹ از پدر و مادری آشوری در کرمانشاه متولد شد، ولی چون پدرش کارمند گمرک بود، هر چند وقت یکبار از شهری به شهری دیگر می رفت.

نقاشی را در سنین بسیار پائین شروع کرد و برای مجلات فکاهی نظیر توفیق کاریکاتور می کشید. بعدها وقتی به تهران آمد به کلاس جعفر پتگر رفت تا نقاشی را به طور جدی تری دنبال کند.

در همین کلاسها، به پرتره تمایل نشان داد ولی در طول این سالها آقای الخاص به عنوان نقاشی فیگوراتیو شناخته شد که تصویر انسان، چهره انسان و اندام انسان دلمشغولی اش بود.

برخی از کارهای الخاص منحصر به فرد، غیرمنتظره، ابتکارى و به یادماندنى بودند. چنانکه در دهه پنجاه، نمایشگاهى برگزار کرد که افتتاحیه نداشت. یعنى روز اول بازدیدکنندگان با تعدادى بوم سفید روبرو مى شدند که آقای هانیبال در مقابل نگاه مردم مشغول نقاشى کردن مى شد و پس از گذشت ده روز به تدریج بوم هاى خالى توسط او نقاشى مى شدند. این نمایشگاه غیرمنتظره، به جاى افتتاحیه، اختتامیه جذابی داشت.

از این دست کارها کم نداشت و نمونه دیگر آن نمایشگاهی بود که برای نیما یوشیج برگزار کرد. در آن نمایشگاه تابلوی بزرگی از نیما گذاشت که صدای کسانی که در باره نیما حرف می زند پخش می شد. چهل صندلی در آن بود و بازدیدکنندگان با قهوه پذیرایی می شدند. روش کار هم به این صورت بود که ابتدا یک گروه چهل نفره وارد می شدند و در کنار صرف قهوه به سخنانی کسانی گوش می دادند که از ضبط صوت پخش می شد. وقتی هم سخنرانی ها تمام می شد، گروه سالن را ترک می کردند و چهل نفر دیگر وارد می شدند.

الخاص با سانسور مخالف بود و پیش از انقلاب برای دفاع از آزادی نشر و بیان به عنوان شاعری آشوری به عضویت "کانون نویسندگان ایران" در آمد. او در آن سالها با نویسندگانی مانند جلال آل احمد، غلامحسین ساعدی، نادر نادرپور، سیروس طاهباز، جمال میرصادقی، محمد قاضی و رضا براهنی و محمود اعتماد زاده (به آذین) دوستی و معاشرت داشت.

بعد از انقلاب به عضویت "شورای هنرمندان و نویسندگان ایران" در آمد و در سال ۱۳۵۸ عضو هیئت اجرائی آن شد. او به همراه عده ای از هنرمندانی که به حزب توده گرایش داشتند، دیوارهای سفارت آمریکا را با طرح ها و نگاره های ضدامپریالیستی نقاشی کرد.

سوای هنر نقاشی که دلمشغولی اصلی اش بود، او به شعر هم عشق می ورزید. آشوری بودن و طبع شعرش باعث شد تا اشعار زیادی به زبان مادری بسراید و اشعاری از نیما یوشیج، ایرج میرزا، میرزاده عشقی، پروین اعتصامی و غزلهای حافظ را با حفظ وزن و قافیه و معنی به زبان آشوری برگرداند.

آقای الخاص در گفتگویی که خبرگزاری مهر گفته بود:"از کتابهایی که قصد دارم در آینده آن را چاپ کنم، ترجمه و نقاشی های است که از حافظ انجام داده ام. تقریبا بیشتر کارهای مقدماتی مربوط به چاپ کتاب در حال انجام است تا به زودی در آمریکا منتشر شود."

آقای الخاص در خرداد امسال برای حضور در بزرگداشتی که شاگردانش در خانه هنرمندان برایش گرفته بودند، از آمریکا به ایران آمد. بعد از سفر علاقمند بود در صورت تامین هزینه های بیماری و بیمه شدن در ایران بماند اما این اتفاق نیفتاد و برای همین مرداد ماه به آمریکا بازگشت.


مدیرعامل خانه سینما: در مدیریت فرهنگ و هنر نبایدنگاه امنیتی باشد

محمد مهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما یکی از معضلات امروز در عرصه مدیریت فرهنگی در ایران را مربوط به غلبه نگاه امنیتی بر نگاه فرهنگی در میان مسئولان حوزه فرهنگ و هنر در ایران دانست.

آقای عسگرپور در گفتگویی با خبرگزاری کار ایران، ایلنا ضمن انتقاد از چنین نگاهی گفت: "کسی که فرهنگ و هنر را مدیریت می کند باید بخش قابل توجهی از نگاهش فرهنگی باشد، و البته از مشاورین امنیتی استفاده کند. اما نه اینکه دارای نگاهی امنیتی باشد و از مشاور فرهنگی استفاده کند".

این اظهارات مدیر عامل خانه سینمای ایران در شرایطی مطرح می شود که چندی پیش جواد شمقدری، معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت ارشاد، پیداکردن نقاط تاریک و بزرگ کردن آنها در فیلم های ایرانی به قصد جایزه گرفتن از دیگران را از "جاسوسی" بدتر دانسته بود.

اظهارات این چنینی از سوی مسئولان فرهنگی دولت به خصوص از زمان آغاز دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شدت گرفته است و انتقاد بعضی از اهالی سینمای ایران را در پی داشته است.

"اگر کسی که هیبت پدر را ندارد به جای پدر بنشیند و آنکه هیبت پدر دارد به جای بچه، بکش بکش به وجود می آید"

مدیر عامل خانه سینما در پاسخ به سئوالی در مورد اعمال سلیقه دولت در سیاست های سینمایی کشور گفت: "در حوزه فرهنگ و هنر دولت دوست دارد سیاستگذار، هدایت کننده و هم مجری باشد و خودش تشخیص بدهد به چه کسی کمک کند و به چه کسی خیر".

اخیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد حسین مهدی پور را به عنوان نماینده این وزارتخانه در خانه سینمای ایران تعیین کرده و زمزمه هایی هم مبنی بر شکل گیری صنف فراگیر تهیه کنندگان به گوش می رسد که برخی از ناظران از آن به عنوان تلاش دولت برای دخالت مستقیم در امور صنفی سینماگران یاد می کنند.

آقای عسگرپور در واکنش به چنین اتفاقاتی در حوزه مدیریتی سینما می گوید که در حالت ایده آل سینماگران مشکلات خود را به دولت ارجا می دهند و امیدوارند این مشکلات در آنجا حل و فصل شود. او در ادامه با انتقاد از برهم خوردن تعادل در این زمینه گفت: "اینکه فردی که هیبت پدر را ندارد به جای پدر بنشیند و کسی که هیبت یک پدر را دارد جای بچه بنشیند دعوا و بکش بکش به وجود می آید".

خانه سینما مجموعه ای از نهادهای صنفی سینما مانند کارگردانان، تهیه کنندگان، بازیگران و فیلمنامه نویسان است.

این نهاد از آن رو اهمیت دارد که در برخی از نهادهای تاثیرگذار مانند شورای صنفی اکران نماینده دارد و همچنین می تواند با دولت در زمینه مسایل سینما تعامل داشته باشد.

دولت امکان ساماندهی به صنف سینماگران را ندارد

"آقایان هرچه دوست دارند می گویند. می گویند خانه سینما پایگاه دشمن شده است. خوب این یک ادعاست که باید سند و مدرک داشته باشد... من هم می توانم بگویم که آنها پایگاه دشمن هستند زیرا با تندروی قصد دارند به جهان بگویند فرهنگ کشور وضعیت درهم و برهمی دارد"

محمد مهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما

مدیر عامل خانه سینما در بخش دیگری از گفتگوی خود را خبرگزاری ایلنا به مسایل و مشکلات صنف سینمایی ایران اشاره کرد و دولت را در حل این مشکلات ناتوان دانست.

او در این مورد گفت: "امروز نه دولت امکان و بضاعت حل مشکلات را دارد و نه صنوف. هر دو نیز به ناتوانی هم کمک می کنند و البته هیچ کدام به توانا شدن هم کمک نمی کنند. دلیل آن هم به این باز می گردد که دولت به دنبال آن است تا همه نقش های یک جامعه را خودش داشته باشد. شعار حمایت از بخش خصوصی را می دهد اما در عمل به آن متعهد نیست".

محمد مهدی عسگرپور تلاش هایی که به عقیده او از دو سال پیش توسط مسئولان دولتی برای اعمال سلیقه در خانه سینما صورت گرفته است را "خطایی بزرگ" دانست که به عقیده او در کوتاه مدت محکوم به شکست است زیرا مشروعیت این صنف "از پایین به بالا" تعیین شده است.

"جامعه ایرانی جامعه کمونیستی نیست که همه در آن یک شکل فکر کنند"

آقای عسگرپور در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص تلاش های اخیر جواد شمقدری، معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت ارشاد برای وارد کردن افرادی که به لحاظ فکری و اعتقادی نزدیکی بیشتری با سلایق فرهنگی دولت دارند گفت: "رمز پویایی ما ارکستراسیون و رنگ آمیزی است. جامعه ایران جامعه کمونیستی نیست که همه در آ یک شکل فکر کنند. یک فرمان از یک جا بیاید و همه همان را بگویند و انجام دهند. این تفکر باعث انحطاط ما در حوزه فرهنگ می شود".

مدیر عامل خانه سینما همچنین رسیدگی به اتهاماتی که اخیرا علیه نهاد تحت نظارت او مطرح شده بود را بی فایده دانست و گفت: "آقایان هرچه دوست دارند می گویند. می گویند خانه سینما پایگاه دشمن شده است. خوب این یک ادعاست که باید سند و مدرک داشته باشد... من هم می توانم بگویم که آنها پایگاه دشمن هستند زیرا با تندروی قصد دارند به جهان بگویند فرهنگ کشور وضعیت درهم و برهمی دارد".

چندی پیش عده ای از منتقدان خانه سینما قرار گرفتن نام گلشیفته فرهانی در میان نامزدهای دریافت جایزه بهترین هنرپیشه زن جشن خانه سینما را با توجه به حضور او در سینمای هالیوود مصداق رخنه کردن دشمن در ساختار خانه سینما دانسته بودند.


ایران؛ هر روز ۵ مبتلا به ایدز جدید

رادیو آلمان: مقایسه آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در ۶ ماه اخیر نشان می‌دهد که در ایران هر روز ۵ نفر بر تعداد مبتلایان به بیماری ایدز افزوده می‌شود. بیش از ۹۲ درصد مبتلایان را مردان تشکیل می‌دهند.

آمار وزارت بهداشت متکی بر تعداد کسانی است که در فهرست مبتلایان به ایدز ثبت شده‌اند. اما با توجه به مبتلایان شناخته‌نشده، ابعاد مساله بسیار بزرگتر است. خبرگزاری مهر در گزارشی تحلیلی آمار مبتلایان ثبت شده بیماری ایدز را در سه ماهه آخر سال ۱۳۸۸ و سه ماهه نخست سال جاری خورشیدی به نقل از وزارت بهداشت منتشر کرده است. به موجب این آمار، تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در پایان سال ۱۳۸۸ بالغ بر ۲۰ هزار و ۹۷۵ نفر بوده است.

این رقم در پایان سه‌ماهه نخست سال جاری ۲۱ هزار و ۴۳۵ نفر اعلام شده که ۴۶۰ نفر بیش از سه ماه قبل است. مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد که هر روز پنج نفر به انبوه مبتلایان به ایدز در ایران افزوده می‌شوند.


توزیع شبنامه در ایران: بر سر سفره مردم چه می ‌گذرد؟

سایت اقتصادی پيمانه: به تازگي با توجه به طرح هدفمندسازي يارانه‌ها شب‌نامه‌اي تحت عنوان "بر سر سفره مردم چه مي‌گذرد" در سطح برخی شهرستان ها توزیع شده است.

باتوجه به نزديك بودن اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها از سوي دولت و مخالفت‌هاي صورت گرفته با اين طرح، اخيرا توسط فرد يا افراد ناشناس وابسته به گروه‌هاي مخالف دولت تعدادي شب‌نامه تحت عنوان «بر سر سفره مردم چه مي‌گذرد» با هدف تشويش اذهان عمومي و زير سؤال بردن خدمات دولت در نزد افكار عمومي در برخی شهرستان ها توزیع شده است.

برپایه این خبر در اين شب‌نامه ضمن انتقاد از عملكرد اقتصادي دولت به بزرگ نمایی مشكلات اقتصادي موجود در جامعه پرداخته و دولت متهم به ناتواني در اداره امور جامعه شده است.


 35 درصد جمعيت كشور از خدمات دندانپزشكی محرومند

ایرنا: رييس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي گفت: هم اكنون 35درصد جمعيت كشور زير پوشش خدمات دندانپزشكي نيستند و از اين خدمات محرومند.

'محمدحسين خوشنويسان'، روز چهارشنبه در حاشيه دومين همايش كارشناس مسوولان بهداشت دهان و دندان كشور در گفتگو با خبرنگاران،تعداد دندانپزشكان كشور را حدود 22 هزار دندانپزشك ذكركرد و افزود:10 درصد اين ميزان در مراكز بهداشتي و درماني دولتي و بقيه در مراكز خصوصي فعاليت مي كنند. وي اضافه كرد: اين در حالي است كه دندانپزشكان شاغل در مراكز بهداشتي درماني دولتي 50 درصد جمعيت كشور را زير پوشش قرار مي دهند. خوشنويسان با اشاره به اينكه اين اداره براي برطرف كردن اين مشكل ،طرح استخدام كاردانهاي بهداشت دهان را در دستور كار خود قرار داده است، افزود: در اجراي اين طرح، به هر مركز بهداشتي،درماني يك كاردان بهداشت دهان تعلق مي گيرد كه اين كاردان وظيفه معاينه، غربالگري، فيشور سيلانت، وارنيش فلورايد و آموزش بهداشت دهان به مراجعان را دارد. وي افزود:هم اكنون درمرحله نخست اجراي اين طرح به چهار هزار كاردان در سطح كشور نياز است كه در برنامه پنجم توسعه اين تعداد به شش هزار نفر خواهد رسيد. وي همچنين،پيش بيني دو كاردان براي هر مركز بهداشتي و مستقر كردن يك كاردان نيز در هر يك از مدارس داوطلب كشور را از اقدامهاي مرحله بعدي اجراي اين طرح نام برد. وي يادآور شد: در حال حاضر تمام كاردانهاي بهداشت دهان و دندان كشور در بخش خصوصي فعالند. وي به وضعيت سلامت دهان و دندان دركشور اشاره كرد و گفت:شاخص' DMFT ' بدست آمده در سال 83 به عنوان آخرين آمار تهيه شده در كشور براي گروه سني 12 ساله برابر با 86/1 است، يعني هرايراني 12 ساله بطور متوسط 86/1 دندان پوسيده،پركرده يا كشيده شده دارد. خوشنويسان افزود:اين رقم براي كشورهاي در حال توسعه مناسب است، اما نكته اساسي اين است كه با دقت در اين رقم مشخص مي شود كه بيش از 90 درصد اين شاخص مربوط به دندانهاي پوسيده است. با اشاره به اينكه تخصيص منابع با سياستگذاري بخش سلامت دهان و دندان متناسب نبوده و كل بودجه وزارت بهداشت نيز جوابگوي برطرف كردن اين مشكل نيست، فعال شدن بيمه هاي دندانپزشكي را از مهمترين راهكارهاي حل اين مشكل بيان كرد. وي همچنين،زيرپوشش بيمه خدمات دندانپزشكي قرارگرفتن تمام جمعيت شش تا 12 ساله كشور و اجراي طرح مداخله پيشگيري زودهنگام ويژه نوزادان را از ديگر اقدامهايي نام برد كه اين اداره به منظور حل اين مشكل و پيشگيري از بيماريهاي دهان و دندان در سطح كشور امسال در دستور كار خود قرار داده است. رييس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي خاطرنشان كرد:هم اينك تمام تجهيزات دندانپزشكي مراكز بهداشتي و درماني كشور بين 25 تا 30 سال عمر دارد كه در صورت تامين بودجه براي تعويض، خدمات رساني بهتر و بيشتر صورت خواهد گرفت. دومين همايش كارشناس مسوولان بهداشت دهان و دندان كشور در هتل 'سبز' نياسر كاشان در حال برگزاري است.


"قرآن سوزی"؛ حمله اوباش حکومتی به اماكن ارامنه ایران

خبرگزاری هرانا – عوامل خودسر در تهران با یورش به باشگاه آرارات تهران اقدام به پرتاب مواد آتش زا به داخل ساختمان نمودند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز دوشنبه۲۲ شهریور ۱۳۸۹ ، برخی گروه های متعصب به باشگاه آرارات تهران که متعلق به ارامنه است حمله کرده و با پرتاب مواد آتش زا به داخل ساختمان قصد به آتش کشیدن آن مکان را داشتند.

در این اقدام خودسرانه افراطیون مذهبی، خوشبختانه با عملیات سریع گروه های امدادی آتش نشانی و از گسترش آن جوگیری بعمل آمد .

قابل ذکر است که در طی این ایام ، مسابقات بین باشگاههای ارامنه در مجتمع آرارات برگزار می شود و جمعیت زیادی از اقلیت های دینی برای انجام مسابقات و یا تماشای آن در محل حضور دارند.

همچنین گزارشات رسیده حاكی است در شب یکشنبه ۲۱ شهریوماه سالجاری، گروهی به کلیسای سرکیس مقدس حمله کرده و به سمت کلیسا سنگ پرتاب کرده اند که مسئولین ضمن تماس با پلیس و حضور بموقع آنان این مکان با مداخله نیروی انتظامی تحت کنترل ماموران در آمد تا از تکرار چنین حادثه ای جلوگیری شود.

بنظر می رسد این حملات توسط گروه های متعصب و در اعتراض به عمل یك كلیسا در فلوریدای آمریكا كه قصد به آتش كشیدن قرآن را داشتند انجام گرفته است .


یورش لباس شخصی ها به منزل خانواده زندانی سیاسی

یورش لباس شخصیها با قمه و قداره به منزل مسکونی یکی از خانواده های زندانیان سیاسی بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"شیوه جدید وزارت اطلاعات یورش شبانه لباس شخصیها با قمه و داره به منزل آقای محمد سلام جوشن یکی از خانواده های زندانیان سیاسی و تخریب وحشیانه وسایل منزل آنها می باشد. دوشنبه غروب 21 شهریور ماه حوالی ساعت 19:00 بیش از 8 نفر از لباس شخصیها به منزل آقای محمد سلام جوشن در حکیمۀ تهران یورش بردند مهاجمان لباس شخصی درب منزل را شکستند و وارد منزل این خانواده شدند آنها همچنین شیشه های منزل و وسایل موجود در آن را بصورت وحشیانه ای تخریب کردند و بعضی از وسائل منزل را بسرقت بردند.این یورش مغول وار تا مدتی ادامه داشت.آنها هنگام یورش شعار مرگ بر منافق سر می دادند آقای جوشن با کلانتری محل و پلیس 110 برای جلوگیری از این یورش وحشیانه تماس گرفت و از آنها خواست که به محل آمده و جلوی حملات آنها را بگیرند اما کلانتری محل و پلیس 110 با تعجب و شگفتی فراوان هیچگونه اقدامی برای جلوگیری از این یورش وحشیانه انجام ندادند و از حضور در محل خوداری کردند. اسامی مهاجمینی که در این یورش شرکت داشتند عبارتند از ؛علی افروز،محمد افروز،داود،مهرداد،رضا کول،روح الله ارزی و تعدادی دیگر بودند. این تهاجم وحشیانه به دستور محبی سر بازجوی وزارت اطلاعات در بند سپاه زندان گوهردشت کرج صورت گرفت . این فرد در فاصلۀ کوتاهی از منزل مستقر شده بود و فرماندهی حملات لباس شخصیها را به عهده داشت. یورش قمه کشان و قداره بندان به منزل این خانواده زندانیان سیاسی شیوه جدید وزارت اطلاعات برای ایجاد جو ترور و وحشت در جامعه است. لازم به یادآوری است که آقای محمد سلام جوشن از مصدومین شیمیای و مجروحین جنگ می باشد.او مدتی پیش با یورش مامورین وزارت اطلاعات به دلیل شرکت در اعتراضات گسترده مردم ایران دستگیر و به زندان اوین منتقل شد و پس از مدتی با وثیقه آزاد گردید. درحال حاضر خانم زهرا اسدپور گرجی همسر و رضا جوشن فرزند او از آذرماه 88 تا کنون در زندان گوهردشت کرج زندانی هستند و نزدیک به 8 ماه است که از داشتن ملاقات و هر گونه ارتباطی با خانواده خود محروم می باشند. رضا جوشن فرزند آقای جوشن نزدیگ به 8 ماه است که در بند ویژه ای در زندان گوهردشت کرج در حالت ایزوله بسر می برد.فشارها و اذیت آزارها بدستور محبی یکی از مسئولین و از سر بازجویان وزارت اطلاعات در بند سپاه زندان گوهردشت کرج صورت می گیرد. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،یورش جنایتکاران قمه کشان و قداره بندان لباس شخصی به منازل مسکونی خانواده های زندانیان سیاسی را به عنوان یک جنایت محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایات دادن به جنایت علیه بشریت در ایران است.

24 شهریور 1389 برابر با 15 سپتامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


احضار همسر روزنامه نگار دربند به دادگاه انقلاب

خبرگزاری هرانا - مهسا امرآبادی، روزنامه نگار به دادگاه شعبه ۲۸ انقلاب به ریاست قاضی مقیسه احضار شد.

به گزارش “تا آزادی روزنامه نگاران زندانی” براساس احضاریه ای که به دست مهسا امرآبادی رسیده است، این روزنامه نگار باید روز ۲۱ مهر ماه به دادگاه مراجعه کند.

گفتتی است امرآبادی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، بازداشت و بعد از دو ماه و نیم با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. اتهامات امرآبادی اقدام تبلیغی علیه نظام و توهین به رییس جمهور عنوان شده است.

همیچنین مسعود باستانی روزنامه نگار و همسر امرآبادی بیش از یک سال است که در زندان است و به ۶ سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده است.


تحریم بانک‌ های جمهوری اسلامی در امارات

خبرگزای حکومتی البرز: در پي تحريم‌هاي بين‌المللي بر عليه ايران، از اين پس مبادلات مالي مشتريان ايراني تحت كنترل جدي قرار خواهد گرفت و بعضي از اقدامات مالي مثل واريز پول از طرف مشتريان ايراني به كشورهاي آسيايي بابت خريد كالا متوقف خواهد شد.

اين در حالي است كه "مرتضي معصوم‌زاده" معاون شوراي ايراني معاملات دبي به افزايش محدوديت‌ها در ماه‌هاي اخير اشاره كرده و گفته است كه بازرگانان ايراني ديگر نمي‌توانند با شركاي خارجي خود بابت كالاهايي كه به مقصد ايران فرستاده مي‌شود اعتبارنامه يا "ال‌سي" باز كنند.

آمريكا كه پيگيرانه خواستار اعمال تحريم‌ها عليه ايران است يكي از مقامات خزانه‌داري اين كشور را به امارات متحده عربي فرستاده تا از اجراي درست تحريم‌ها اطمينان حاصل پيدا كند.


هيبت سه طبقه هتل در شهر باستانی شوش نمايان شد

پيش از اين بارها از ساخت هتل چندمنظوره شوش که به هتل اميرزرگر شهرت دارد، در دو طبقه سخن گفته شده بود. اما آنچه ديده مي‌شود، تيرآهن‌هايي است که براي ساخت يک بناي سه طبقه بالا رفته و گفته مي‌شود که تاخير در ثبت عرصه و حريم جديد شهر شوش باعث شده تا سازمان ميراث فرهنگي نتواند از ساخت اين هتل جلوگيري کند.

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ در حالي که رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان پيش از اين درباره ساخت هتل چندمنظوره شوش با رعايت ضوابط ميراث فرهنگي سخن گفته بود، اين هتل اکنون تيرآهن‌هاي خود را براي ساخت يک بناي سه طبقه بالا برده و گفته مي‌شود که دادگاه نيز به دليل تاخير در ثبت عرصه شهر شوش، راي به ساخت اين هتل داده است.

به گزارش CHN هتل چندمنظوره شوش که با نام هتل اميرزرگر شهرت دارد، ميان کاخ آپادانا در تپه‌هاي باستاني شوش و کاخ شائور، از کاخ‌هاي ساخته شده در زمان هخامنشيان واقع شده و به همين علت ساخت آن بارها از سوي کارشناسان و باستان‌شناسان مورد مخالفت قرار گرفته است.

هرچند باستان‌شناسان زيادي مخالفت خود را با ساخت اين هتل اعلام کردند اما در نهايت اين هتل شروع به ساختن کرد و در حالي که قرار بود تنها در دو طبقه ساخته شود، اکنون ساختاري سه طبقه به خود گرفته است.

به گفته يکي از کارشناسان باستان‌شناسي در شوش، تيرآهن‌ها و اسکلت هتل در سه طبقه ساخته شده و گفته مي‌شود که چندي پيش نيز دادگاه مجوز ساخت سه طبقه هتل را تاييد کرده است.

وي دراين‌باره به CHN گفت: «رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي خوزستان بر خلاف رئيس پيشين تلاش زيادي براي جلوگيري از ساخت هتل اميرزرگر کرد و در آخر نيز خواستار رعايت ضوابط قانوني ميراث فرهنگي شد. اما گفته مي‌شود از آنجايي که در تصويب عرصه و حريم جديد شوش مشکلاتي پيش آمد و اين عرصه هنوز ثبت نشده، مسئول هتل امير زرگر راي دادگاه براي ساخت يک هتل سه طبقه را از آن خود کرد.»

همچنين گفته مي‌شود که در حکم دادگاه آمده است که پس از تصويب عرصه و حريم شوش، هتل چندمنظوره شوش موظف به تعديل طبقه اضافي است.

اين در حالي است که امکان تعديل هتل پس از زمان ساخت با دشواري همراه است.

کاخ شائور که هتل چندمنظوره شوش در نزديکي آن ساخته مي‌شود که از جمله کاخ هاي هخامنشي است که در زمان اردشير دوم هخامنشي ساخته شده است. اين کاخ اکنون در ميان حصاري آجري نگهداري مي‌شود اما وضعيت نابساماني دارد.

پيش از اين رئيس سازمان ميراث فرهنگي خوزستان تاکيد کرده بود در صورتي که هتل چند منظوره شوش طبق ضوابط ساخته شود مشکل پيش نمي‌آيد. زيرا ارتفاع آن تا ابتداي تپه‌هاي شوش بوده و حتي حريم آسماني مقبره دانيال نبي را هم خدشه‌دار نمي‌کند.

به گفته وي قرار است نماي ساختمان هتل نيز منطبق با معماري و فضاي تاريخي شوش باشد که چهره حريم کاخ آپادانا قلعه شوش را هم برهم نزند.

اما آنچه در ساخت اين هتل مورد توجه مسئولان قرار نگرفته، کشف آثار و سنگ‌فرش‌هاي دوره هخامنشيان هنگام حفاري محل هتل بوده است. دو سال قبل هنگامي که بولدوزرها براي حفاري شبانه به محل ساخت هتل رفتند، کف‌فرش‌هاي هخامنشي از زير خاک بيرون آمد و در همان زمان جلوي ادامه حفاري گرفته شد. اما اين موضوع بدون پيگيري رها شد و اکنون زيرسازي هتل در محلي که پيش از اين آثار کشف شده بود به پايان رسيده است.

تصويب عرصه و حريم شهر شوش نيز همچنان به عنوان موضوع راکدي، معلق مانده است. پيش از اين تعدادي از باستان‌شناسان هنگام بررسي و شناسايي و تعيين حريم شهر و محوطه باستاني شوش، اعلام کردند که عرصه تپه‌هاي شوش 1200 هکتار است و بايد جلوي برخي ساخت و سازها در اين محدوده تاريخي گرفته شود.

علي‌رغم دلايل علمي، سازمان ميراث فرهنگي تصميم به تعديل محدوده پيشنهادي داد و در حالي که اعلام شد، عرصه محوطه شوش تعديل مي‌شود، هنوز سرنوشت تصويب اين عرصه در هاله‌اي از ابهام است.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .