خبرهای برگزیده- سه شنبه بیست و سوم آذر ١٣٨٩


 خبرگزاری هرانا - حکم یک سال حبس تعزیری علی معظمی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعلیقی تغییر یافت.

به گزارش تارنمای روزنامه نگاران زندانی، علی معظمی روز یکشنبه ۱۶ اسفند پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و در تاریخ ۲۸ اسفند آزاد شد.

وی روزنامه نگار حوزه اندیشه است که در بسیاری از روزنامه‌ها مانند روزنامه شرق فعالیت داشته است.

محکومیت یک پژوهشگر دینی به حبس و تبعید

دادگاه انقلاب مشهد، احمد قابل، نویسنده و پژوهشگر دینیِ بازداشتی را، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اهانت به رهبری»، به بیست ماه زندان، سه سال ممنوع الخروج از محل زندگی(تبعید)، سه سال ممنوع‌المصاحبه و سخنرانی و هم‌چنین بدلیل داشتن گیرنده ماهواره، به جریمه نقدی و مصادرۀ کامپیوتر شخصی محکوم شد.

به گزارش جرس، به نقل از وکیل این محقق دینی، حکم دادگاه بدوی وی، روز سه شنبه ٢٣ آذر ٨٩ ابلاغ شده و به شرح زیر می باشد:

به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، به یک سال و به اتهام «اهانت به رهبری» به هشت ماه حبس (در مجموع بیست ماه)، سه سال ممنوع‌الخروج از محل زندگی (تبعید)، سه سال ممنوع‌المصاحبه و سخنرانی و به‌دلیل «داشتن گیرنده ماهواره»، به جریمه نقدی و مصادره لب‌تاپ شخصی محکوم و از سایر اتهامات تبرئه گردید.

گفتنی است بعد از اینکه احمد قابل، چندی پیش در جریان محاکمه خود در دادگاه انقلاب، خاطرنشان کرده بود که دیگر در جلسه دادگاه حضور پیدا نخواهد کرد، منابع خبری گزارش داده بودند که جلسات اخیر دادگاه این پژوهشگر زندانی، بدون حضور وی برگزار شده بود.

احمد قابل آذرماه سال ۸۸، در حالی که در راه عزیمت به شهر قم برای شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و خرداد ماه ۸۹ پس از تحمل نزدیک به ۱۷۰ روز زندان، با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون ریالی و با حکم قاضی کاووسی آزاد شده بود.

این پژوهشگر دینی، پس از آزادی موقت، طی مصاحبه‌های متعدد، خبر از اعدام گروهی و فله ای زندانیان زندان وکیل آباد را منتشر کرد، تا اینکه اواخر شهریور ماه، مجددا پس از احضار به دادگاه انقلاب مشهد بازداشت شد.

علت بازداشت مجدد این محقق، افشای اعدام‌های فله‌ای و پنهانی زندان وکیل آباد مشهد، سخنرانی و مصاحبه‌های انتقادی علیه رهبر جمهوری اسلامی عنوان شده بود.

احمد قابل طی چند سال اخیر به دلیل نگارش نامه‌های انتقادی به رهبر جمهوری اسلامی و نقد حاکمیت، بارها مورد احضار، بازداشت، تعقیب قضایی و تشکیل پرونده قرار گرفته بود.


اتهامات دانشجویان بازداشتی زاهدان اخلاقی نیست / اطلاعات منتشر شده کذب است

دانشجونیوز: یک سایت خبری در گزارشی اطلاعات نادرستی را درباره دانشجویان بازداشتی دانشگاه سیستان و بلوچستان منتشر کرده که متاسفانه توسط برخی دیگر از سایت های خبری نیز مورد بازنشر قرارگرفته است. به همین جهت از ابراهیم اسکافی، از فعالین سابق دانشجویی سیستان و بلوچستان، موضوع را پی گیری کردیم.

اسکافی خبر نقل شده در سایت روزآنلاین را نادرست می داند و از آن‌جا که این دانشجویان هنوز امکان ارتباط با بیرون از زندان را ندارند، لازم می داند تا در این خصوص توضیحاتی را به دانشجونیوز ارائه دهد.

وی مطالب منتشر شده دریک سایت اصولگرا(که مورد استناد سایت روزآنلاین قرار گرفته) را کذب دانسته و می گوید: "خبر نقل شده از یک سایت اصول‌گرای محلی سراسر کذب است و استناد به این سایت که بررسی چند خبرش ماهیت این سایت را آشکار می‌کند، از سوی سایتی حرفه‌ای عجیب به نظر می‌رسد. هیچ‌گونه رسوایی اخلاقی در حین بازداشت صورت نگرفته است. از آن‌جا که مدیریت دانشگاه از سال‌ها پیش هر گونه فعالیت‌های دانشجویی را ممنوع اعلام کرده و تشکل‌های اصلاح‌طلب را لغو امتیاز کرده است، در نتیجه فعالان دانشجویی ناچار در خارج از دانشگاه با یکدیگر دیدار می‌کنند".

وی می افزاید: "خانه دانشجویی که دانشجویان در آن بازداشت شده‌اند فاقد هرگونه امکانات و کوچکتر از آن است که هر گونه میهمانی مفصلی در آن برگزار شود. در حین ورود مأموران امنیتی دخترها و پسرها در اتاقی جداگانه بوده‌اند و خانم‌ها حجاب داشته‌اند. موضوع شرب خمر هم کاملاً منتفی است که متأسفانه در تیتر عجیب این سایت قرار گرفته است. برخی از افراد هم پس از بازداشت حاضران، به محض ورود بازداشت شده‌اند که نشان می‌دهد موضوع دستگیری در حین ارتکاب جرم نبوده است. خوشبختانه قاضی محترم دادگاه در بررسی این پرونده هنوز هیچ‌گونه اتهام اخلاقی به این افراد وارد نکرده است".

اسکافی در مورد قومیتی نشان دادن بازداشت ها گلایه کرده و می افزاید: " موضوع تأسف‌بار دیگر در تنظیم گزارش این است که با مصاحبه با فعالان قومی استان تلاش شده است که این موضوع قومیتی جلوه داده شود. حال آن که تنها یکی از دانشجویان بازداشتی بومی بوده است؛ و نه ایشان و نه هیچ یک از دیگر دانشجویان فعالیت قومیتی نداشته‌اند. برخی از این افراد در نشریات دانشجویی فعال بوده‌اند که این نشریات هم رویکردی کاملاً‌ ملی دارند. روشن نیست چرا نویسنده در موضوعی که هیچ ارتباطی به این مسأله ندارد، مسائل قومی و مشکلات استان را به میان کشیده است".

وی در پایان ضمن درخواست از روزنامه نگاران جهت رعایت اخلاق رسانه ای افزود:" امیدوارم رسانه‌های متعهد با اطلاع‌رسانی مسئولانه به تأمین حقوق دانشجویان و سایر شهروندان کمک کنند".

لازم به ذکر است که سایت روزآنلاین امروز در گزارشی به قلم کاوه قریشی گزارشی از بازداشت های اخیر در زاهدان منتشر کرد که به سبب استناد به اکاذیب سایت های نزدیک به نهادهای امنیتی، اعتراض فعالین دانشجویی استان سیستان و بلوچستان را برانگیخته است.

احضار دهها تن از دانشجویان امیرکبیر به کمیته انضباطی

در پی برگزاری با شکوه مراسم 16 آذرتاکنون حداقل 20 تن از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به کمیته انضباطی احضار شده اند.

به گزارش دانشجونیوز، پس از برگزاری مراسم 16 آذر در دانشگاه امیر کبیر که توسط انجمن اسلامی دانشجویان تدارک دیده شده بود، کمیته ی انضباطی دانشگاه در عملی شتاب زده، اقدام به احضار گسترده ی فعالین دانشجویی به کمیته ی انضباطی کرده است. همچنین دبیر کمیته انضباطی دانشگاه با خانواده ی دانشجویان تماس گرفته و آنان را تهدید کرده است. تا کنون از دانشکده مکانیک 2 نفر، دانشکده معدن و متالورژی 12 نفر و از دانشکده کامپیوتر 5 نفر به کمیته انضباطی فراخوانده شده اند.

لازم به ذکر است که 2 روز قبل از 16 آذر هم تعدادی از فعالین دانشجویی به کمیته انضباطی احضار شده بودند.

همچنین عصر روز دوشنبه محسن محبوبیان، دانشجوی ممتاز دانشگاه امیر کبیر و فعال دانشجویی از زندان آزاد شد. در روز 16 آذر باقری( از اعضای حراست دانشگاه) محبوبیان را به حراست منتقل کرده و سپس، او را به ماموران امنیتی تحویل داده بود. این اقدام بی سابقه ی حراست دانشگاه ،خشم دانشجویان دانشگاه را بر انگیخته و دانشجویان خواستار برخورد با حراست شده اند. روز یکشنبه هادی شاکر دیگر دانشجوی بازداشتی دانشگاه امیرکبیر از زندان آزاد شده بود.


درخواست بین المللی برای آزادی کارگران دربند ایران

فدراسیون جهانی کارگران حمل ‌و نقل نسبت به ادامه فشار رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی بر اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوس ‌رانی تهران و حومه ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی فوری کارگران زندانی در ایران شد.

دیوید کاکرافت، دبیرکل فدراسیون جهانی کارگران حمل ‌و نقل به نیابت از سوی چهار میلیون و 700 هزار نفر از اعضای آن با فعالان کارگری در ایران ابراز همبستگی کرد.

همچنین برندان باربر، دبیرکل کنگره اتحادیه‌ های کارگری، خواستار آزادی فوری اعضای دربند سندیکای شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه و پایان ‌دادن به اعمال فشار بر آنها شد.


برکناری متکی؛ حمله یکی از اصولگرایان به احمدی نژاد

سایت آفتاب: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شیوه برکناری متکی در حالی که وی در سفر خارجی بوده است، گفت: برکناری متکی، این پیام را برای کشورهای خارجی در بر دارد که ثبات ناشی از عقلانیت در کشور حاکم نیست.

احمد توکلی با انتقاد به شیوه برکناری وزیر امورخارجه است، گفت: شاید آقای احمدی‌نژاد دلایلی برای برکناری متکی داشته باشد و اگر پای درد دلش بنشینیم این دلایل بسیار باشد اما نحوه برخورد ایشان و شیوه برکناری وی نادرست است و اتفاقی که در این زمینه افتاده، اتفاقی بسیار نامیمون است. این اقدامات موجب سخیف شدن جایگاه وزارت امور خارجه و به‌خطر افتادن امنیت شغلی مدیران ارشد می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این شیوه کار را موجب بروز یاس در میان در میان مدیران خواند و افزود: این مسائل موجب می‌شود دیگر افراد قدرتمند و صاحب صلاحیت نیز مسئولیت نپذیرند.

وی در بیان بازتاب بین‌المللی برکناری متکی با شیوه اخیر گفت: این اقدام این پیام را برای کشورهای خارجی در بر دارد که ثبات ناشی از عقلانیت در کشور حاکم نیست و اراده یک فرد است که حاکمیت می‌کند و هر وقت هر کاری بخواهد می‌کند.

توکلی گفت: این اقدام این پیام را به خارج از کشور می‌دهد که وزیرخارجه ما که اکنون با شما گفت‌وگو می‌کند آدم بی‌ثباتی است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: نحوه برخورد آقای احمدی‌نژاد در گذشته نیز تکرار شده است و به تذکراتی در این زمینه به ایشان داده شده توجهی ندارد.


 فعال سندیکایی همایون جابری از کار تعلیق و به دادگاه انقلاب احضار شد

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" فعال سندیکایی همایون جابری از کار تعلیق و برای محاکمه به شعبۀ 1 دادگاه انقلاب کرج احضار شد. روز شنبه 20 آذر ماه فعال سندیکایی همایون جابری توسط حراست شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه تحت عنوان غیبت غیر موجه( 13 روزی که برخلاف خواست و اراده اش در بازداشت وزارت اطلاعات بسر برد و تنها به جرم همراهی کردن همسر همکارش آقای غلامحسینی دستگیر شده بود) از کار تعلیق شد.آقای جابری از زمان آزاد شدن از زندان که با قید وثیقه 10 میلیون تومانی بود به محل کار خود بازگشت ولی از همان بدو شروع کار خود حراست شرکت واحد در ادامه کار وی کارشکنی نمود.او چند بار به حراست اداره مرکزی احضار شد و با بهانه های مختلف سعی داشتند از ادامۀ کار وی ممانعت به عمل آورند تا اینکه روز شنبه از ادامه کارش ممانعت به عمل آوردند.همزمان حراست شرکت واحد با شایعه پراکنی در سطح شرکت مبنی براینکه آقای جابری خود اقدام به بازخرید نموده است قصد دارد تا از تبعات اعتراضات احتمالی در شرکت واحد جلوگیری نماید. حراست شرکت واحد در یک فرافکنی دیگر به آقای جابری اعلام کرده است که دستگیری سال گذشته او در روز جهانی کارگر را به عنوان غیبت غیر موجه محسوب خواهد کرد و به این خاطر علیه او اقدام به پرونده سازی جدیدی خواهد نمود. حراست شرکت واحد یکی از شعب وزارت اطلاعات در این شرکت می باشد وفردی بنام مرشدلو که یکی از سرکوبگران شناخته شده فعالین سندیکایی در شرکت واحد می باشد ودر پرونده سازی ، دستگیری و سایر اعمال سرکوبگرانه علیه فعالین سندیکایی فعال است .مرشدلو از چهره های منفور در بین کارکنان شرکت واحد می باشد. هدف از تعلیق بدون حقوق و مزایا تشدید فشار مالی و ایجاد شرایط سخت معیشتی برای خانواده های فعالین سندیکایی شرکت واحد می باشد. از طرفی دیگر بدون احضار کتبی و بصورت تلفنی به فعال سندیکایی همایون جابری اطلاع داده شد که روز دوشنبه 29 آذر ماه در شعبۀ 1 دادگاه انقلاب کرج مورد محاکمه قرار خواهد گرفت.او بدلیل همراهی کردن همسر همکارش آقای غلامحسینی به اداره اطلاعات کرج دستگیر و 13 روز در بازداشت آنها قرار داشت که با وثیقه 10 میلیون تومانی آزاد گردید. در حال حاضر 6 فعال سندیکایی در بازداشت بسر می برند که اسامی آنها به قرار زیر می باشد؛منصور اسالو،ابراهیم مددی،رضا شهابی،غلامرضا غلامحسینی ، علی اکبر نظری و مرتضی کمساری می باشند. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ،تعلیق از کار با دلایل واهی ، پرونده سازی ، محاکمۀ و بازداشت فعالین سندیکایی را محکوم می کند و از سازمان جهانی کار و کمیسر عالی حقوق بشر خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به سکوب فعالین سندیکایی در ایران است.

23 آذر 1389 برابر با 13 دسامبر 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان جهانی کار کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


پنج فروند کشتی دیگر رژیم در آستانه توقیف

سایت حکومتی آتی نیوز: در حالیکه مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی از رفع توقیف سه فروند کشتی کانتینری این شرکت در سنگاپور خبر می دهد، منابع خبری از توقیف 5 فروند کشتی دیگر کشتیرانی خبر می دهند.

سه فروند کشتی ایرانی که چندی پیش در سنگاپور بدلیل بدهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به یک بانک فرانسوی توقیف شده بودند، قرار بود امروز، سه شنبه به حراج گذاشته شوند که مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تعویق این موضوع و توافق با بانک فرانسوی "سرمایه گذاری و مشارکت اعتباری اگریکول" خبر داده است.

در همین حال خبرهای کسب شده توسط خبرنگاری آتی نیوز حاکیست، چهار بانک اروپایی دیگر برای توقیف 5 فروند از کشتی های کشتیرانی تلاش جدیدی را آغاز کرده اند.

بنابر این گزارش بانک HSH آلمان که به عنوان نماینده سه بانک دیگر اروپایی پی گیری این مسئله شده مدعی است کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 268 میلیون دلار بابت وام های دریافتی از این چهار بانک به آنها بدهکار است.

در همین حال همین منابع تصریح کرده اند بانک فرانسوی در شکایت خود درخواست دریافت 210 میلیون دلار بابت بدهی و خسارات ناشی از آن از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کرده است . کشتیرانی طی روزهای اخیر از طریق بانک تجارت سعی در پرداخت بدهی خود به بانک فرانسوی داشت که با مخالفت آنها روبرو شده است اما امروز مدیرعامل کشتیرانی بر توافق با این بانک فرانسوی تاکید کرده است.

دیوان عالی سنگاپور در روز های اخیر از به حراج گذاشته شدن هر سه فروند کشتی ایرانی در روز سه شنبه 14 دسامبر (23 آذر) داده بود. درهمین حال برخی اخبار دریافتی حاکی از آن است که برای هر یک از این سه فروند کشتی کانتینری که هر یک 6500 TEU کانتینر ظرفیت دارند تنها 55 میلیون دلار ارزش گذاری صورت گرفته و این در حالیست که کشتی های سهند، سبلان و توچال که در کشور آلمان به ثبت رسیده هر فروند حدود 100 میلیون دلار خریداری شده است.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی چند سال اخیر سه قرارداد بزرگ با شرکت های هیوندایی کره جنوبی و هان جین چین برای ساخت 10 فروند کشتی کانتینر بر 4900 و 6500 TEU کانتینری به ارزش بیش از 900 میلیون دلار به امضا رسانده که حدود 770 میلیون دلار از آن را با استفاده از تسهیلات بانک های خارجی پرداخت کرده است.

در همین حال این شرکت مکاتبات و پی گیری هایی را نیز برای آغاز پروژه ساخت 6 فروند کشتی کانتینربر 6500 TEU جدید با کشور کره انجام داده و قرارداد ساخت 4 فروند کشتی کانتیربر با ظرفیت 5125 TEU کانتینر را نیز با کشور چین در دستور کار دارد. منابع مورد نیاز برای انعقاد این قراردادها استفاده از منابع و فاینانس بانک های چینی اعلام شده است.کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خرداد ماه سال جاری دو فروند از کشتی های 6500 TEU کانتینری خود را از چین تحویل گرفته بود.


آبرسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد با الاغ

ایلنا: به گزارش عینی خبرنگار ابلنا، از روستاهای " رود سمه " ، " پای پر" و " سر سر" در حوزه دیشموک کهگیلویه و روستاهای " سرقنات " و " سرچال " در مارگون بویراحمد با جمعیت خانواری بیش از 150 خانوار اکنون آبرسانی خانوارها از طریق الاغ توسط خود اهالی صورت می گیرد. روستانشینان از وضعیت موجود به شدت نگران هستند و تاکید کردند که مسوولان آبرسانی روستایی کهگیلویه و بویراحمد هیچ توجهی به خواسته های آنان ندارند. اهالی روستاهای عنوان شده از رودخانه هایی آب آشامیدنی خود را تامین می کنند که از سوی " سجاد رستگار " سرپرست آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد آلوده اعلام شده است. زنان روستایی در حاشیه و در برخی اوقات در میان رودخانه اقدام به پرکردن گالن های 20 لیتری آب های آلوده ای می کنند که باید در فصل زمستان هم ذخیره سازی شود. شست و شوی لباس های محلی زنان نیز در همین روخانه ها صورت می گیرد و در پایین دست آن زنان و دخترانی دیگر با الاغ هایی که تعداد آنها کم هم نیستند مشغول پرکردن گالن های پلاستیکی هستند. بگفته برخی از اهالی این روستاها ، اگر روستانشینی فوت کند میت وی در حاشیه همین رودخانه ها غسل و تشییع می شود. شدت فقر و بدبختی نگران کننده است بگونه ای که موی سردختران کوچک از ته تراشیده می شود تا شپش یا حشرات موزی آنان را به بیماری های دیگر مبتلا نسازد. تامین آب حیوانات اهلی مانند " سگ " نیز در کنار الاغ ها از همین روخانه ها انجام می شود و کودکان کوچکتر نیز با لباس های مندرس با همین حیوانات خود را سرگرم می کنند. روستانشینان می گویند روزانه سه بار باید به این رودخانه ها مراجعه تا آب مورد نیاز کنونی و زمستان خود را ذخیره سازی کنند. در رودخانه " سمه " که در محدوده " تنگ چویل " دیشموک کهگیلویه جاری است پنج نفر از اهالی بدلیل نبود محل تردد و در حین ذخیره سازی آب مورد نیاز توسط روخانه طغیانگر غرق و کشته شده اند. از تعداد کشته شدگان این رودخانه سه نفر زن بوده اند که جسد یکی از این کشته شدگان بعد از مدت ها در کیلومترها پایین تر پیدا شد. انتهای این رودخانه به کارون خوزستان متصل است که اگر فردی در آن غرق شد ممکن است جسد وی در کارون پیدا شود. دست های پینه بسته کودکان ، مردان و زنان این روستاها بدلیل نبود آب آشامیدنی و نامناسب بودن وضعیت بهداشت دل هربیننده ای را به درد می آورد. التماس پیرمردان و پیرزنان ، چشمان اشکبار دختران وامانده از تحصیل ، ناله های فرزندان مادر از دست داده و بغض های ترکیده جوانان نگران از بی توجهی های مسوولان براحتی قابل مشاهده است. لاله های گوش دختران کوچک روستایی این دیارهای فراموش شده با سوزن سوراخ و نخ هایی که دکمه های پیراهن با آنها دوخته می شود جایگزین گوشواره های رنگین و طلایی شده است. محل تردد روستانشینان " پای پر " ، " رود سمه " و " سر سر " از طریق رودخانه و سنگ هایی که در دل این روخانه گذاشته شده صورت می گیرد. سرپرست آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد با تایید آلوده بودن رودخانه " سمه " تاکید کرد که شما این گزارش ها را بنویسید تا شاید کسی بفکر این روستانشینان بیفتد. " سجاد رستگار " گفت: علاوه براین روستاها متاسفانه روستاهای " پوله زیلایی ، " موشمی " و " له فراخ " در بویراحمد نیز دارای این مشکلات هستند. وی نبود لوله های آب آشامیدنی در این روستاها را محصول دوران اصلاحات دانست و اظهار داشت: در آن دوران باید این روستاها دارای آب آشامیدنی می شدند که نشدند. سرپرست آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد افزود: بررسی می کنیم که چگونه به این روستاها آبرسانی نماییم اما فکر می کنم آبرسانی صورت نگیرد. رستگار تاکید کرد بسیاری از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد اکنون از طریق تانکر آبرسانی می شود و تعدادی دیگر نیز توسط خود اهالی با الاغ آبرسانی می گردد. وی گفت: دولت دستور داده به روستاهای زیر 20 خانوار خدمات رفاهی ارائه نشود و این روستاها ممکن است شامل این دستور باشند. " مهندس منوچهر حبیبی " مدیرکل راه و ترابری کهگیلویه و بویراحمد هم خدمت به مردم را وظیفه مسوولان دانست و از انتقال لوله های بتنی جهت احداث یکدستگاه پل برای این روستانشینان خبر داد. براساس گزارش های دریافتی از بخش دیشموک کهگیلویه ، اداره راه و ترابری این شهرستان در حال جابجایی پل های بتنی برای این روستانشینان است. بزودی گزارش های دیگری از نبود امکانات بهداشتی و فضای آموزشی مورد نیاز مردم و دانش آموزان این روستاها منتشر می شود.

قابل ذكر است براي انتقال آب آشاميدني به اين روستاها حدود كمتر از 5كيلومتر از محور دلي علياوسفلي امكان پذيرخواهد بود و تلاش خبرنگارايلنا براي تهيه اين گزارش 14 ساعت بطول انجاميد.


دستگیری دانشجویان زاهدان با اتهام تازه؛ شرابخوار سیاسی

دانشجونیوز: یک هفته پس از تجمع دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو، رسانه­های حکومتی از بازداشت چند دانشجو با داشتن سابقه فعالیت های سیاسی خبر دادند؛اما بازداشتی که به گفته آنها در یک مجلس "مختلط" و در حین "شرابخواری" صورت گرفته است.

زاهدان نیوز، پایگاه خبری تحلیلی جنوب کشور، از دستگیری تعدادی از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه سیستان و بلوچستان در روز پنج شنبه 18 آذر ماه، در زاهدان خبر داد.

به نوشته این سایت تعدادی از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه سیستان و بلوچستان که در یک مجلس مختلط و در ایام محرم الحرام مشغول شرابخواری بودند، توسط مأموران دستگیر و روانه بازداشتگاه شدند.

این سایت با تاکید بر اینکه دانشجویان بازداشت شده در یکی از خانه های داخل شهر و دور از دانشگاه "با وضعیت زننده ای مشغول هرزگی بودند"، یادآوری می کند که آنها سابقه "فعالیت سیاسی علیه نظام" را نیز در کارنامه خود دارند.

در گزارش زاهدان نیوز، اشاره ای به تعداد و اسامی بازداشت شدگان نشده، اما رهوا، از سایت های حامی اسفندیار رحیم مشایی در گزارشی جداگانه با عنوان "رسوایی اخلاقی سبزها در دانشگاه زاهدان"، نوشته است: "این افراد شامل آقایان ب ب، م ر، ع پ، ش ح و همچنین خانم م س، که از لیدرهای جریان فتنه سبز دانشجویی در دانشگاه سیستان و بلوچستان می باشند جز افراد دستگیر شده در این رسوایی اخلاقی می باشند."

ناصر بلده ای، از کارشناسان مسائل بلوچستان، با تائید این خبر به روز می گوید: "دانشگاه زاهدان که از جمله قطب­های غیر مرکزی جنبش دانشجویی در ایران محسوب میشود، در سالهای اخیر به دلیل فعالیت های سیاسی و صنفی دانشجویان، همواره مورد توجه حاکمیت قرار داشته است. سابقا بازداشت دانشجویان بلوچ به بهانه هایی نظیر دست داشتن در قاچاق مواد مخدر صورت می گرفت، اما اختلاط و شرابخواری ظاهرا اتهامات جدیدی است که رژیم با دستاویز قرار دادن آنها قصد مقابله با دانشجویان را دارد."

او می افزاید: "بازداشت های اخیر در ادامه همان سیاست بهانه قرار دادن رفتارهای اجتماعی برای سرکوب فعالیت های سیاسی قابل تفسیر است. حاکمیت به جای اینکه اصل دلایل فعالیت های سیاسی و محرومیت مردم این استان را در نظر داشته باشد، سعی در محدود کردن و تحت فشار قرار دادن مردم بلوچ به بهانه ارتکاب جرایم کیفری دارد."

به گفته آقای بلده­ای، نشستن دختران و پسران حتی در چهارچوب جرایم کیفری هم قرار نمیگیرد؛ چراکه :"ارتباط دختران و پسران در دانشگاه یک بخش بسیار طبیعی از حقوق دانشجویان در راستای برنامه ریزی های تحصیلی و اجتماعی است و در واقع ارتباطی به مسائل و اتهامات اخلاقی ندارد."

بازداشت در روز دانشجو

زاهدان نیوز در ادامه گزارش خود، با اشاره به فعالیت های دانشجویان بلوچ در ضمن مراسم روز دانشجو مینویسد: "قانون شکنان انتخابات در دانشگاه سیستان و بلوچستان در روز شانزده آذر تمام توان خود را به میدان آوردند تا بتوانند حداقل به اندازه ی یک تحصن یا راهپیمایی کوچک مانند سال گذشته فضای دانشگاه را ملتهب سازند که هوشیاری دانشجویان دانشگاه و هم چنین بی میلی بدنه اندک آن ها باعث شد برنامه تحصن سلف آن ها در شب شانزده آذر به کلی لغو شود."

جالب اینکه در ادامه گزارش این سایت حکومتی، تلویحا خبر تحصن دانشجویان دانشگاه بلوچستان در 16 آذر تائید شده است: "در روز شانزده آذر گروهی معدود با حالتی افسرده و مستأصل، در حالی که شمع به دست داشتند آشوب مدنظرشان را تا جایی که امکان داشت انجام دادند."

به گزارش "روز" از برگزاری مراسم 16 آذر در این روز دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان هم دست به تجمع اعتراضی آرام در مقابل غذا خوری این دانشگاه زدند. دانشجویان در این تجمع که در سکوت برگزار شد، با در دست داشتن شمع یاد و خاطره دانشجویان شهید راه آزادی و همچنین دانشجویان در زندان را گرامی داشتند.

شاید همین موضوع باعث شده باشد کارشناسان مسائل بلوچستان، بازداشت های اخیر دانشجویان بلوچ را در ارتباط با مراسم بزرگداشت روز دانشجو ارزیابی کنند. آقای بلده ای می گوید: "دانشجویان بلوچ در طول این سالها برای احقاق حقوق صنفی و همچنین حقوق سیاسی و مدنی مردم بلوچستان و سراسر ایران همواره در تلاش بوده اند. آنها امسال نیز با وجود تدابیر شدید امنیتی در داخل دانشگاه، در کنشی مدبرانه با روشن کردن شمع در سکوت یاد این روز را گرامی داشتند. از این رو می شود بازداشت های اخیر را در ارتباط با فعالیتهای دانشجویی به مناسب روز دانشجو ارزیابی کرد."

سایت رهوا، اما در ادمه گزارش خود در مورد بازداشت دانشجویان بلوچ، سعی در بردن اذهان عمومی به سوی اختلافات مذهبی در دانشگاه سیستان و بلوچستان دارد. به نوشته این سایت، " نگهبان وهابی دانشگاه زابل طی چند روز گذشته، با کارشکنی های خود تلاش کرده است به نحوی در برگزاری عزاداری برای امام حسین خلل بوجود بیاورد".

در همین راستا، زاهدان نیوز هم با اشاره به عدم پوشش خبر بازداشت اخیر دانشجویان از سوی رسانه های "جنبش سبز اموی" این سئوال را پیش کشیده است: "آیا وهابی های استان قصد نزدیک کردن خود به جریانات فاسد دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان را دارند تا به واسطه سهم خواهی از آن ها خود را از باتلاق بی مخاطبی، به داخل فضای دانشگاه بکشانند؟"

محدودیت برای وبلاگ نویسان

بازداشت دانشجویان اما تنها خبر هفته گذشته استان سیستان و بلوچستان نبود.

برخی از وبسایت های خبری هم از بلاتکلیفی ابراهیم حسین‌بُر وبلاگ نویس بلوچ که درهفته‌های گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، خبر دادند؛ خبری که فعالان بلوچ در مصاحبه با روز آن را تکذیب می کنند.

ناصر بلده ای، در مورد اخبار مربوط به بازداشت ابراهمیم حسین­بُر به روز می گوید: "بازداشت این وبلاگ نویس، شایعه­ای است که بعد از محدود شدن فعالیتهای وی در وبلاگ شخصی اش قوت گرفت. تا جایی که ما اطلاع داریم آقای حسین­بُر به دلایل نامعلومی مجبور شده فعالیت های وبلاگش را محدود کند. البته فعالیت های آقای حسین­بُر در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی بود و خارج از آن محدوده فعالیت نمی کرد. ایشان مقالاتی را که در ارتباط با بلوچستان نوشته می شد ترجمه وسپس تحلیل می کرد."

این کارشناس مسائل بلوچستان، در ادامه می افزاید: "حسین­بُر معتقد است که اگر رژیم سیاست هایش را در بلوچستان تغییر دهد به نفع دو طرف معادله، یعنی هم مردم و هم حاکمیت است. او حتی یکی از منتقدین گروه­های مخالف حکومت در بلوچستان محسوب می شود و هیچ گونه فعالیتی در مخالفت با نظام انجام نداده است. فعالیت­های وی در چهارچوب نقض حقوق بشر، جلوگیری از اشاعه و گسترش خشونت­ها قرار می گیرد."

ابراهیم حسین­بُر گرداننده‌ی وبلاگ "استون" است که مسائل مربوط به بلوچستان را پوشش می دهد. برخی از سایت های خبری، در هفته های گذشته از بازداشت و بلاتکلیفی وی خبر داده بودند.

کاوه قریشی روز

بازداشت ده شهروند مسیحی و بلاتکلیفی دو تن از ایشان در زندان ورامین

خبرگزاری هرانا - یک گروه از شهروندان مسیحی که برای برگزاری آئین عبادتی و تعلیم كتاب مقدس گرد هم آمده بودند توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا)، روز یكشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۳۸۹ماموران امنیتی در منطقه شهرستان ورامین - پاكدشت با ورود به یك جلسه كلیسای خانگی كلیه افراد حاضر در محل را بازداشت كردند.

بنا بر گزارش رسیده ماموران امنیتی با ورود به منزل آقای " محمدی" تمامی افراد حاضر را كه از شهروندان مسیحی منطقه و در حال انجام مراسم عبادتی و قرائت انجیل بودند بازداشت نمودند.

بر این اساس " محمد محمدی" به همراه همسر و فرزند ایشان و عده ای دیگر از دوستان و همكیشان مسیحی وی كه در این محل حضور داشتند بازداشت شدند ،تعداد بازداشتی ها جمعا ۱۰ نفر گزارش شده است.

ماموران پس از ورود به خانه و بازداشت این افراد اقدام به تفتیش منزل نمودند . آنها تعدادی كتاب مقدس و جزوات مسیحی و كامپیوتر شخصی متعلق به آقای محمدی را نیز ضبط كردند و با خود بردند.

بنا بر گزارش "محبت نیوز" ماموران امنیتی بازداشت شدگان مسیحی را كه از مسیحیان فارسی زبان بودند ابتدا به اداره اطلاعات پاكدشت منتقل كردند و در آنجا این افراد را تحت بازجوئی های شدید و طولانی قرار دادند . سپس بازداشت شدگان به دادسرای آن شهر اعزام و در آنجا چند روزی را بلاتكلیف در بازداشت بسر بردند.

۲ تن از این نوكیشان مسیحی بنامهای "محمد محمدی " ۳۲ساله و شخص دیگری به نام "علی كشاورز" ۲۷ساله می باشند كه این افراد به زندان خورین منتقل شدند .

همسر آقای محمدی كه خود از فرزندان شهید است بهمراه فرزند ۷ ساله اش پس از ضمانت مادر خود بلافاصله آزاد شد ولی ۶ نفر دیگر با قرار وثیقه پس از چند روز بازداشت آزاد شدند .

آقایان" محمد محمدی و علی كشاورز" پس از انتقال به زندان خورین همچنان بلاتكلیف و بدون تفهیم اتهام در آن زندان بسر می برند . این افراد همچنان ممنوع الملاقات می باشند و به آنها حتی اجازه تماس تلفنی با خانواده هایشان داده نمیشود .ماموران امنیتی خانواده های این افراد را تهدید كرده اند كه در صورت تماس و صحبت با رسانه ها و اطلاع رسانی در مورد عزیزانشان ، با آنها به شدت برخورد خواهد شد .


عاشورا؛ آماده باش کامل نیروهای سرکوبگر رژیم

خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس): سرکرده نيروي انتظامي گفت: امسال همه نيروها را كاملا بسيج كرده‌ايم تا در ايام محرم و در سوگواري، آرامش كامل بر كشور حاكم باشد.

پاسدار اسماعيل احمدي مقدم در حاشيه مراسم صبحگاه اعضاي فرماندهي انتظامي فارس در شيراز و در جمع خبرنگاران، گفت: هم اكنون جريان فتنه ظرفيت اجتماعي ندارد و نمي‌تواند مسائل پارسال را دنبال كند، البته اين امر مانع از اين نيست كه پليس وظايف خود را ناديده بگيرد.

سرکرده جنایتکار نیروی انتظامی در مورد استمرار مجازات‌ها (از جمله قطع دست) در ملأعام، اظهار كرد: مجازات سريع و به موقع از تكرار وقوع جرم در جامعه جلوگيري مي‌كند و ما تأييد و حمايت مي‌كنيم كه دستگاه قضايي با قاطعيت بيشتري به مجازات‌ها ادامه دهد.

***

فراخوان به تظاهرات ضد حکومتی در روز عاشورا

در پی برگزاری تظاهرات موفقیت آمیز روز ۱۶ آذر، شماری از فعالین داخل کشور فراخوانی برای تظاهرات ضد حکومتی در روز عاشورا صادر کردند.

در این فراخوان آمده است: عاشورای امسال ایران راه دیگری را می رود. ۷۲ تن نیستیم. ۷۲ میلیون نفریم. برای مردن نمی رویم. به عشق زندگی و برای آزادی و بهتر زیستن پای به میدان می گذاریم. سخن اما همان سخن حق و باطل است. سخن حقیقت است در برابر دروغ. سخن مردم سالاری است در برابر حکومتی که مدعی است مشروعیت را از خود خدا می گیرد. اینجا کوفه نیست. اینجا ایران است و ملتی آزادیخواه، به پیشواز آرمان های خود می رود.

از ساعت دوازده، در همه ایران، راسته های اصلی را در دست بگیریم. تهران، حدفاصل میدانهای امام حسین تا انقلاب. شهرستانها نیز مسیرهای خود را اعلام فرمایند.

اطلاع رسانی کنید


کروبی: مردم را کشتند و حالا طلبکار هم شدند

متن پیام ویدویی مهدی کروبی به مناسبت کشتارمردم درعاشورای سال گذشته

سحام نیوز: در تاریخ جنگهای متعددی و کشتارهای فراوانی صورت گرفته است، که همه آنها در درون کتابهای تاریخی است که به مرور از زبان ها حذف شده ولکن داستان عاشورا و کربلای حسین و یاران با وفایش. هر چی گذشت موج و گستردگیش تازه تر شد و با همه تلاشهایی که کردند تا کمرنگش کنند نشد چون جمعی مظلوم برای یک هدف مقدس فداکاری کردند و این حرکت اینقدر مقدس ماند که الگو شد برا همه انسان ها نه تنها برای مسلمانهابلکه برای بسیاری از حرکت ها، انقلاب ها، تحرک ها،و اصلاحات مردم هم از این حرکت مقدس نشات گرفت.

این حرکت مقدس یعنی عاشورا که الان هم در آستانه اش هستیم. ان شاءالله همه مردم با شور و نشاط در عزاداری شرکت می کنند، منتهی در کشور ما در عاشورای سال گذشته حادثه ای غم انگیز رخ داد ،که آن را بهانه ای کردند برای سرکوب مخالفین.

ما کل دعوایمان بر سر انتخابات مهندسی شده است ،آیا روز عاشورا مردم شعار دادند، ندادند، من نمی دانم ، ولی به هر حال حوادث تلخی پیش آمد و عده ای از مردم عزیزمان را به شهادت رساندند و حرمت عاشورا را نگه نداشتند و حالا عجیب این است که طلبکار هم شدند و آنهایی که مردم را کشتند تازه می گویند خدا آبروی فتنه گران را برد، خدا آبروی فتنه گران را برد ؟!! خدا آبروی آنهایی را برد که کهریزک را بوجود آوردند، خدا آبروی آنهایی را برد که مردم و خانواده هایشان را عزادار کردند و جمعی را در خیابانهاو در روز عاشورا به شهادت رساندند، خدا آبروی آنهایی را برد که حق ملت را تضییع کردند و جمعی از بچه های مردم را اعدام کردند، خدا آبروی آنهایی را برد که افرادی راکه شهادت داده بودند که چگونه مردم را از پل انداختندو یا زیر ماشین کردند به زندان محکوم کردند !!

ما کاری نکردیم که آبروی ما رفته باشد به ما می گویید فتنه گر، آبروی آنها رفت که این جنایات را کردند و ننگین کردند جمهوری اسلامی را ! این نکته اول.

نکته دوم. بحث و گفتار مااین است که ما می گوییم انتخابات نبوده شما می گویید دست بیگانه بوده اسنادش هم موجوده، من هم اینجا اعلام می کنم که آقا من یکی از افراد معترض هستم و داوطلب انتخابات هم بودم آمادگی دارم در هر مسجدی ویا هر دانشگاهی در هر شهری مناظره کنیم با آنهایی که می گویند شما باعث این کشتار و فتنه هستید ما با ادلّه و مدارک ثابت کنیم که شما قانون شکنی کردید و با استبداد خواستید از صندوق کسی را در بیاورید و این فجایع متاسفانه رخ داد برای خانواده های عزیز مردم.

نکته ای هم که اینها مدام می گویند و خیلی عجیبه،اینکه می گویند دیگران و بیگانه از شما تعریف می کند.اولا بیگانه بر اساس منافع خودش تعریف می کند. چطور وقتی از شما تعریف می کنند با آب و تاب می گویید. من این کیهان را نشان می هم به شما.چطوروقتی یک رسانه غربی با عبارتی ( حق با رهبر ایران بود اوباما از ابتدا دروغ می گفت) تعریف شما را میکند با آب و تاب می نویسید ولی وقتی تعریف ما را می کنند … جوابش یک کلمه است خواهید گفت که آنها عظمت جمهوری اسلامی، رهبری و دیگر مسئولین اینقدر بزرگ است که ناچارا تعریف می کنند خوب ما هم همین را می گوییم! عظمت کار ما هم دردفاع ازحقوق مردم اینقدر حق طلبانه است که آنها ناگزیرند تعریف کنند. حالا، یک مناظره یا چند تا مناظره همه چی را حل می کند. ما می گوییم شما هستید که انتخابات را به هم زدید. نه شما حسینید و نه ما یزیدیم، نه ما حسینیم و شما یزیدید. باید بحث کنیم هر کسی حق عمل کرد او در راه حسین است و هر که غلط عمل کرد او در راه بزید و تنها راهش هم همین است که بحث و گفتگو بشود تا ببینیم کدام مقابل حقوق مردم ایستادند و دارند یزیدی عمل می کنند و در نتیجه در جبهه باطل قراردارد و چه کسی از حق مردم دفاع می کنند ؟!

حسین، حسین خودش بود، عظیم بود، هیچ طرفی را ما نمی توانیم با حسین مقایسه کنیم ! اما راه را می گوییم، راه این است که بحث کنیم تا معلوم بشود.

والسلام

بازداشت پدر یکی از جان باختگان در بهشت زهرا

هفت روز از بازداشت پدر رامین رمضانی از شهدای جنبش سبز می گذرد اما همچنان خانواده و بستگان وی از محل نگهداری او بی خبرند.

به گزارش منابع خبری کلمه، پدر رامین رمضانی هفت روز پیش بر سر مزار فرزند۲۲ ساله اش، رامین، در بهشت زهرای تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این حادثه در پی حضور تعدادی از خانواده های شهدای حوادث پس از انتخابات به دلیل شرکت در مراسم سالروز تولد امیر تاجمیر، یکی دیگر از شهدای جنبش سبز رخ داد.

رامین رمضانی، بیست و پنجم خرداد ماه سال گذشته در روز راهپیمایی مسالمت آمیز مردم به ضرب گلوله به شهادت رسید.

اکنون پدر رامین که در تمام این یک سال و نیم پس از شهادت پسرش یک روز هم لحظه ای را بدون غم و اندوه پشت سر نگذاشته دستگیر و زندانی شده است .این اولین بار است که پدر یکی از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات دستگیر و زندانی می شود .

این خانواده های داغدار بعد از این مراسم که به صورت نمادین در سالروز تولد امیر تاجمیر از کشته شدگان روز عاشورا برگزار شده بود بر سر مزار عزیزان شان رفتند اما متوجه شدند که تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و لباس شخصی احاطه شان کرده اند و با برخوردهای خشن آنها را به خاطر شرکت در این مراسم که به گفته آنها با فراخوان همراه بوده سرزنش می کنند.

تعدادی از این خانواده های داغدار بعد از یک درگیری لفظی با ماموران به مکانی نامعلوم منتقل و تا عصر همان روز مورد بازجویی قرار می گیرند که در میان آنان مادر سهراب اعرابی و مادر رامین رمضانی هم حضور داشته اند . مادران پس از بازجویی چند ساعته آزاد می شوند، اما پدر رامین رمضانی به همراه چند تن دیگر که نام شان هنوز مشخص نیست به مکان نامعلومی منتقل می شوند و تاکنون نیز خانواده ها از محل نگهداری آنها بی اطلاع هستند .

خانواده رامین رمضانی که در شوک ناشی از این حادثه به سر می برند می گویند که « نمی توانیم باور کنیم که با یک خانواده داغدار این گونه برخورد کنند؟و پدری داغدار را بر سر مزار فرزندش بازداشت و زندانی کنند و خانواده را تا چند روز بی خبر و نگران نگه دارند .خانواده رمضانی حدس می زنند که وی به زندان اوین منتقل شده باشد.»

پیش از این پدر رامین رمضانی در گفتگو با کلمه درباره قاتل یا قاتلان پسر کشته شده اش سخن گفته و خواسته بود هر چه زودتر آمران و عوامل قتل او به افکار عمومی معرفی شوند .

او در این گفتگو یاد آور شده بود : «در آخرین مراجعه ام به دادگاه که ۱۷ مهرماه امسال بود. به ما گفتند که« قاتل را نمی توانیم پیدا کنیم.» من هم در پاسخ گفتم معلوم است شما قاتل را پیدا نمی کنید ، ولی من می دانم قاتل پسرم کیست. قاتل او کسی است که دستور شلیک به او را صادر کرده است . من قاتل فرزندم را نه آن بسیجی که کسی می دانم که فرمان قتل این بچه ها را صادر کرد .»

او همچنین در این گفتگو تاکید کرده بود :« هر روز که می گذرد حال ما بدتر و بدتر می شود. همه می گویند گذشت زمان داغ را سرد می کند، ولی گذشت زمان برای ما هیچ فایده ای نداشته است و هر روز وضع روحی مان بدتر می شود .فکر می کنم دلیلش این است که می بینیم کسی نمی خواهد عدالت را در این باره اجرا کند . قاتلان رامین در امنیت کامل زندگی شان را می کنند و کسی کاری به کارشان ندارد و این واقعا دردآور است .این روزها بهترین جا برای من و مادر رامین بهشت زهرا و بر سر مزار رامین است.»

حالا پدر رامین در بهترین جایی که این روزها سراغ دارد یعنی در کنار مزار پسر شهیدش دستگیر و زندانی شده است. برخی گمانه زنی ها هم حکایت از این دارد که وی به خاطر اطلاع رسانی و گلایه از رسیدگی نشدن به پرونده قتل پسرش دستگیر و زندانی شده است .

در میان شرکت کنندگان مراسم سالروز تولد امیر تاجمیر از کشته شدگان روز عاشورا ، اعضای دیگر خانواده های شهیدان جنبش سبز همچون سهراب اعرابی، ، مصطفی کریم بیگی و … نیز حضور داشتند.

امیر ارشد تاجمیر یکی از کشته‌شدگان عاشورای خونین تهران و فرزند شهین مهین‌فر، گوینده و مجری باسابقه رادیو و تلویزیون است که در هجوم خودروهای نیروهای انتظامی به مردم در میدان ولیعصر تهران مورد اصابت شدید قرار گرفت و سپس همان خودروها از روی بدن نیمه‌جان او رد شدند و او را به شهادت رساندند.


نارضايتی دور‌كاران همچنان رو به افزايش است

روزنامه سیاست روز: بيش از 50 درصد كاركنان وزارتخانه ... خانه نشين شدند. كارمندان سازمان ... به دور كاري مي‌رفتند. كار در خانه در انتظار كاركنان ... اين روزها به هر كجا كه بروي « دوركاري» نقل محفل و مجلس است همه مي‌پرسند كه اين طرح چه آينده‌اي را براي اشتغال كشور رقم خواهد زد. هر چند در روزهاي اخير وزير كار و امور اجتماعي كوشيده است تا با استدلال‌هايي آرامش را به اردوي لشكر عظيم « دوركاران» برگرداند اما گزارش‌هاي پياپي از نارضايتي عميق كاركناني حكايت دارد كه بدون هيچ گونه حق انتخابي ، پشت ميز نشيني را رها كرده و خانه نشين شده‌اند. هر چند مجريان اين طرح از تشبيه دوركاري به خانه‌نشيني خوششان نمي‌آيد اما واقعيت موجود چيزي جز اين نيست.

همه اشكالات يك طرح با بررسي متن آيين نامه دوركاري و مقايسه آن با اجراي شتاب زده و چكشي طرح كار در خانه كارمندان دولت به وضوح مي‌توان ايراداتي را ديد كه با آيين نامه در تعارض كامل است. در ماده 4 اين آيين نامه تصريح شده: پس از تعيين فعاليت‌هاي قابل انجام از طريق دوركاري و اعلام آن به كارمندان ، انجام آن با درخواست كارمند و موافقت دستگاه يا پيشنهاد دستگاه و موافقت كارمند صورت مي‌پذيرد. اين در حالي است كه در هنگام اجراي طرح اراده و يا حداقل موافقت كارمند به هيچ عنوان در نظر گرفته نشده و درصد بالايي از كارمندان عليرغم ميل باطني خود خانه‌نشين شدند. ن-غ از جمله كاركنان دوركاري است كه حتي به درج كامل نام كوچك خود در روزنامه راضي نيست. وي به خبرنگار ما مي‌گويد: يك روز صبح بي مقدمه به دفاتر ما آمدند و اعلام كردند كه از فردا حضور شما در محل كار به منزله غيبت است بعد يك شماره تلفن از ماگرفتند و هنوز پس از گذشت يك هفته حتي احوال ما را نپرسيدند. كارشناسان از همان آغاز نسبت به ضعف ساختار الكترونيكي كشور هشدار داده بودند. واقعيت اين است كه ساختارهاي الكترونيكي كشور ظرفيت اجراي چنين طرحي را ندارد و در چنين شرايطي خانه‌نشين كردن كارمندان فقط يك پيام را در بر دارد و آن هم اين است: «دولت به اينهمه كارمند نيازي ندارد»

و بازهم تناقض در ماده 10 اين آيين نامه آمده است: كارمند متقاضي دوركاري موظف است قبل از شروع دوركاري ، تعهدنامه پيوست را كه تاييد شده به مهر دفتر هيئت دولت است ، امضا نمايد و در صورت عدم رعايت ... شتاب دستگاه‌ها براي سبقت از يكديگر در اجراي اين طرح به حدي بود كه كاركنان برخي از مجموعه‌هاي دولتي حتي فرصت خداحافظي با همكاران خود را پيدا نكردند. در ضمن پيگيري خبرنگار سياست روز براي يافتن چنين تعهد نامه امضا شده‌اي از سوي كاركنان دور كار به جايي نرسيد و آنان از وجود چنين تعهد‌نامه‌اي اظهار بي اطلاعي مي‌كنند. در ماده 11 تصريح شده است: حداقل زمان هر دوره دوركاري براي هر كارمند دوركار شش ماه مي‌باشد و حداكثر زمان هر دوره توسط كارگروه اجرايي تعيين خواهد شد. اين بند از آيين نامه مي‌تواند بخشي از دغدغه‌ها و ناامني‌هاي رواني كاركنان دوركار را برطرف كند اما فضاي حاكم بر دستگاه‌هاي اجرايي در حال حاضر به گونه‌اي است كه دوركاران به نوعي نيروهاي مازاد شناخته مي‌شوند و غير از گزينه‌هاي محدودي نظير بازخريد ، انتقال از پايتخت و حتي استعفا و اخراج ، راه ديگري ندارد.اين گمانه وقتي تقويت مي‌شود كه به ماده 13 اين آيين نامه نگاهي بيندازيم كه براي دوركاران ابدا خوشايند نيست. در اين ماده مي‌خوانيم: دستگاه‌هاي اجرايي موظفند عملكرد كاركنان دوركار خود را ارزيابي و بر مبناي نتايج حاصل شده با استفاده از ظرفيت‌هاي قانون مديريت خدمات كشوري ، نسبت به تداوم ، ارتقا يا قطع همكاري فرد به صورت دوركاري اقدام نمايد.

حرف آخر همانگونه كه در اين گزارش خوانديد آيين نامه دوركاري مختص كارمندان رسمي دولت است و در اين آيين نامه نامي از كاركنان قراردادي به ميان نيامده است. اما نگاهي به آمار نشان مي‌دهد قراردادي‌ها بخش عظيمي از خانه نشينان اجباري را تشكيل مي‌دهند كه نه تنها به تمديد قرار داد سال آينده خود اميدي ندارند بلكه سه ماه باقي مانده سال راهم در فضايي ملتهب و ناامن سپري خواهند كرد. اما يك سوال بزرگ هنوز بي پاسخ مانده است. آيا دولت حاضر است نقايص اجراي اين طرح را بپذيرد و به توقف آن تن بدهد يا نگراني دوركاران هر روز به بحران‌هاي تازه‌تري منتهي خواهد شد؟


مرغان دريايی از درياچه اروميه کوچ کردند

روزنامه قدس: «چي چست» اين درياچه کهن، درياچه اي که در کرانه خود، خاطرات زيادي را جاي داده و واژه واژه اش گذري بر پيشينه ايرانيان کهن است، حالا نظاره گر غروبي غم انگيز است. اين روزها اروميه به نمک نشسته و بوي نامطبوع مرگ، مرغان دريايي و پرندگان را فراري داده است. به گفته مسؤولان محيط زيست از مجموع 5 هزار و 700 کيلومتر وسعت درياچه اروميه حدود 3 هزار کيلومتر از آن به شوره زار تبديل شده است. شوره زار سفيد رنگ تن پوش اروميه شده و او را براي رفتن به آغوش مرگ آماده مي کند. مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي گفت: کاهش ميزان بارش و بروز خشکسالي هاي متوالي در استان، باعث کاهش حدود 908 کيلومترمربع از آب درياچه اروميه شده که بخش بزرگي از آن در استان ما قرار دارد. ارسلان هاشمي با اشاره به اينکه افت آبهاي زيرزميني باعث کاهش منابع آب در استان شده است، اظهار داشت: براي رهايي از اين بحران بايد به دنبال روشهاي نوين براي مبارزه با اين بحران باشيم که بارورسازي ابرها از مهمترين اين راهکارهاست.

سهم سازه هاي آبي در خشک شدن درياچه

معاون عمراني استانداري آذربايجان شرقي نيز گفت: با اعمال مديريت مصرف آب، استفاده از امکانات منطقه اي و فرامنطقه اي، استفاده علوم از استحصال آب و استفاده از روشهاي علمي براي افزايش بارشها مي توان تا حد امکان از کاهش آب جلوگيري کرد. محمد اشرف نيا با اشاره به برخي اظهارات اثبات نشده مبني بر اينکه ساختن سدها موجب خشک شدن درياچه اروميه شده است، گفت: سهم سازه هاي آبي از خشک شدن درياچه اروميه ناچيز است. رئيس مرکز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها نيز افزايش و کاهش بارش، جلوگيري از بارش تگرگ و پراکندگي مه در فرودگاه ها و اتوبان را از قابليتهاي علم بارورسازي ابرها عنوان کرد و افزود: اين طرح مؤثرترين راه براي دسترسي به آب سالم است. محمد جواديان زاده با اشاره به اهميت آب در کشاورزي و صنعت گفت: به دليل نياز رو به رشد جوامع به آب و محدوديت منابع آبي در دسترس، باروري ابرها در دستور کار برنامه ريزان منابع آبي قرار گرفته است و اين عمل موجب افزايش ميزان بارش و کاهش خشکسالي مي شود.

توقف توسعه اراضي کشاورزي

دبير کارگروه توسعه کشاورزي و حمايت از محيط زيست شمال غرب کشور گفت: براي مقابله با تداوم بحران خشکيدن درياچه اروميه، توسعه کشاورزي در پيرامون حوضه آبريز درياچه اروميه متوقف شد. مسعود محمديان در تبريز اظهار داشت: بر اساس تکليف معاون اول رياست جمهوري به استانهاي حاشيه درياچه اروميه، مقرر شده 3/1 ميليارد مترمکعب آب در سال به درياچه اروميه تزريق شود که اين مهم با صرفه جويي در استفاده از منابع آبي، توسعه آبياري تحت فشار، پوشش نهرها، احداث کانالهاي آبياري و توقف توسعه کشاورزي محقق مي شود. وي با بيان اينکه آذربايجان شرقي بيشترين مناطق کم عمق درياچه اروميه را داراست، افزود: در صورت بروز فاجعه خشکيدن درياچه اروميه، 204 هزار هکتار از اراضي ديم و آبي آذربايجان شرقي خسارتهاي جدي ديده و از بين مي روند.

اختصاص 40 ميليارد ريال اعتبار براي مقابله با بحران درياچه اروميه

معاون مدير طرح ملي حفاظت از تالابهاي ايران از اختصاص 40 ميليارد ريال اعتبار به اجراي طرحهاي فوري صرفه جويي آب براي مقابله با بحران خشکيدن درياچه اروميه خبر داد. محسن سليماني روزبهاني افزود: در صورت تأمين ساليانه 3/1 ميليارد مترمکعب آب مورد نياز درياچه اروميه وضعيت بحراني اين درياچه، بهبود خواهد يافت.

ناقضان حقوق زيست محيطي درياچه اروميه به مردم معرفي مي شوند

دبير منطقه هفت کميسيون حقوق بشر اسلامي ايران با بيان اينکه اين پرونده حقوقي توسط منطقه هفت کميسيون حقوق بشر اسلامي و با هدف معرفي ناقضان حقوق زيست محيطي مردم جوامع محلي درياچه اروميه تهيه و تدوين شده است، افزود: با تشکيل اين پرونده، اشخاص حقيقي و حقوقي که با اقدامات خود به حقوق زيست محيطي جوامع محلي درياچه اروميه تعرض مي کنند، شناسايي و ضمن معرفي به مردم، اين پرونده به مراجع ذي صلاح سپرده خواهد شد. وحيد کاظم زاد از آنچه جلسه درماني مسؤولان در برخورد با بحران درياچه اروميه خواند، انتقاد کرد و افزود: شايد روزي نباشد که جلسه اي با محوريت بررسي ابعاد بحران درياچه اروميه تشکيل نشود، اما هرگز اين جلسات نتايج عملياتي نداشته اند. دبير منطقه هفت کميسيون حقوق بشر اسلامي ايران افزود: اغلب تصميماتي که در جلسات مربوط به درياچه اروميه اتخاذ مي شود تنها بر روي کاغذ مي ماند. رئيس خانه کشاورز آذربايجان شرقي نيز با اشاره به اينکه انجمن ملي نجات درياچه اروميه بر اين باور است که به دليل ضعف هماهنگي بين سازماني در ارگانهاي دولتي، شرايط موجود براي جلوگيري از فاجعه خشکي درياچه اروميه مهيا نيست، افزود: ابعاد پديده خشکي درياچه اروميه به قدري بزرگ است که بايد آن را با يک حرکت جمعي فرياد زد و با اجراي پروژه ها و فعاليتهاي مؤثر در سريع ترين زمان ممکن از سرعت تخريب و نابودي آن کاست. تخريب 150 هزار هکتار از اراضي آذربايجان شرقي

مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي گفت: وسعت تخريب درياچه اروميه در حوزه آذربايجان شرقي 150 هزار هکتار خواهد بود که اگر اين روند ادامه پيدا کند در چند سال آينده شاهد خشک شدن باغهاي موجود در استان خواهيم بود. بيوک رئيسي تأکيد کرد: علاوه بر اينکه آذربايجان شرقي در خط مقدم مخاطرات است، ديگر استانهاي شمالي و حتي غربي شاهد بروز توده هاي نمکي به جاي ذرات گرد و غبار در فضاي استان خواهند بود. وي خاطرنشان کرد: افزايش غلظت نمک درياچه سبب شده پرندگاني که در اين درياچه اقامت داشتند نيز قادر به ادامه حيات در اين درياچه نشوند. مديرکل حفاظت محيط زيست استان آذربايجان شرقي، انتقال آب به درياچه اروميه را مهمترين پروژه براي نجات درياچه اروميه دانست و خاطرنشان کرد: بارور کردن ابرها، افزايش بازده آبياري، تغيير الگوي کشت و فرهنگ سازي از ديگر پروژه هاي در دستور کار دولت براي نجات درياچه اروميه است. اين درياچه با تمام جزاير آن در سال 1354 به عنوان يکي از تالابهاي بين المللي در کنوانسيون رامسر ثبت و از سوي مؤسسه بين المللي تالابها به عنوان يکي از مهمترين مناطق مهم پرندگان انتخاب شد. در اين درياچه در حال حاضر 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت گونه دوزيست و 26 گونه ماهي زيست مي کند. درياچه اروميه داراي 102 جزيره است که همه آنها از سوي سازمان يونسکو به عنوان ذخيره گاه طبيعي جهان به ثبت رسيده است. درياچه اروميه از نظر سطح آبهاي آزاد، بيستمين درياچه جهان از لحاظ وسعت و شورترين پس از بحرالميت محسوب مي شود. طول درياچه از 130 تا 146 کيلومتر و عرض آن از 58 تا 15 کيلومتر (بين کوه زنبيل و جزيره اسلامي) متغير است. شوره زارهاي حاشيه دريا روز به روز وسيع تر و آبهاي زيرسطحي نيز شورتر مي شوند تا جايي که پنج روستاي حاشيه درياچه هم اکنون خالي از سکنه شد ه اند. بادهاي نمکي در آينده به يکي از تهديدهاي جدي منطقه تبديل مي شود و به گفته مسؤولان امر، مزارع درجه يک حاشيه درياچه اروميه با تهديد نابودي مواجه هستند. براساس برآورد کارشناسان، 70 درصد علت کاهش آب درياچه اروميه شرايط طبيعي و اقليمي از قبيل تبخير است و تنها 30 درصد توسط عوامل انساني صورت مي گيرد.

عروس رودخانه های گيلان در کما

روزنامه مردمسالاری: رودخانه ها يکي از منابع انساني تامين آب براي مصارف گوناگون از جمله کشاورزي، شرب و صنعت است و رودخانه گوهررود يکي از رودخانه هاي مهم رشت محسوب مي شود که از کوه هاي لاکان سرچشمه مي گيرد و پس از عبور از روستاي لاکان از ضلع غربي شهر رشت مي گذرد. اين رودخانه در گذشته به عنوان تفرجگاه و مکاني براي ماهيگيري مورد استفاده قرار مي گرفت و علاوه بر آن در مسير خود آب مورد نياز به منظور آبياري مزارع را تامين مي کرد، اين در حاليست که کاهش آبدهي رودخانه در طي مسير خود بر اثر برداشت هاي روزافزون آب از يک سو و در عين حال تخليه پساب هاي شهري، صنعتي به رودخانه از سوي ديگر وضعيت کيفي آن را به مخاطره افکنده است و علاوه بر تاثير وضعيت فوق الذکر بر اکوسيستم منطقه، در نهايت اين رودخانه به تالاب وارد گشته و خود يکي از عوامل آلودگي تالاب بين المللي انزلي به شمار مي رود. دکتر عليرضا کشوردوست، کارشناس محيط زيست گيلان در گفت وگو با ايسنا، درخصوص رودخانه گوهررود و زرجوب رشت گفت: اين دو رودخانه که زماني زيباترين رودخانه هاي استان محسوب مي شدند اکنون با وضعيتي اسفبار دست و پنجه نرم مي کنند; به طوري که امروز رودخانه زرجوب آلوده ترين رودخانه گيتي شمرده مي شود. وي افزود: مصرف مقادير زيادي از سموم گياهي، علف کش ها و کودهاي شيميايي در مزارع موجب آلودگي و افزايش بار آلودگي زرجوب و گوهررود مي شوند که نقش مهمي در افزايش بار آلاينده هاي اين محيط آلي دارند. گفتني است که رودخانه زرجوب که تا اوايل سده اخير، قابل قايقراني در فاصله پيربازار تا رشت بوده و حتي منابع تامين نيازمندي هاي اقتصادي اقشار مختلف حاشيه آن به ويژه در صيد ماهي بوده است و امروز ديگر اين قابليت را نداشته که اين اتفاق ها ريشه در تخريب هاي زيست محيطي اين رودخانه دارد.


بازداشت ده شهروند مسیحی و بلاتکلیفی دو تن از ایشان در زندان ورامین

خبرگزاری هرانا - یک گروه از شهروندان مسیحی که برای برگزاری آئین عبادتی و تعلیم كتاب مقدس گرد هم آمده بودند توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا)، روز یكشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۳۸۹ماموران امنیتی در منطقه شهرستان ورامین - پاكدشت با ورود به یك جلسه كلیسای خانگی كلیه افراد حاضر در محل را بازداشت كردند.

بنا بر گزارش رسیده ماموران امنیتی با ورود به منزل آقای " محمدی" تمامی افراد حاضر را كه از شهروندان مسیحی منطقه و در حال انجام مراسم عبادتی و قرائت انجیل بودند بازداشت نمودند.

بر این اساس " محمد محمدی" به همراه همسر و فرزند ایشان و عده ای دیگر از دوستان و همكیشان مسیحی وی كه در این محل حضور داشتند بازداشت شدند ،تعداد بازداشتی ها جمعا ۱۰ نفر گزارش شده است.

ماموران پس از ورود به خانه و بازداشت این افراد اقدام به تفتیش منزل نمودند . آنها تعدادی كتاب مقدس و جزوات مسیحی و كامپیوتر شخصی متعلق به آقای محمدی را نیز ضبط كردند و با خود بردند.

بنا بر گزارش "محبت نیوز" ماموران امنیتی بازداشت شدگان مسیحی را كه از مسیحیان فارسی زبان بودند ابتدا به اداره اطلاعات پاكدشت منتقل كردند و در آنجا این افراد را تحت بازجوئی های شدید و طولانی قرار دادند . سپس بازداشت شدگان به دادسرای آن شهر اعزام و در آنجا چند روزی را بلاتكلیف در بازداشت بسر بردند.

۲ تن از این نوكیشان مسیحی بنامهای "محمد محمدی " ۳۲ساله و شخص دیگری به نام "علی كشاورز" ۲۷ساله می باشند كه این افراد به زندان خورین منتقل شدند .

همسر آقای محمدی كه خود از فرزندان شهید است بهمراه فرزند ۷ ساله اش پس از ضمانت مادر خود بلافاصله آزاد شد ولی ۶ نفر دیگر با قرار وثیقه پس از چند روز بازداشت آزاد شدند .

آقایان" محمد محمدی و علی كشاورز" پس از انتقال به زندان خورین همچنان بلاتكلیف و بدون تفهیم اتهام در آن زندان بسر می برند . این افراد همچنان ممنوع الملاقات می باشند و به آنها حتی اجازه تماس تلفنی با خانواده هایشان داده نمیشود .ماموران امنیتی خانواده های این افراد را تهدید كرده اند كه در صورت تماس و صحبت با رسانه ها و اطلاع رسانی در مورد عزیزانشان ، با آنها به شدت برخورد خواهد شد .