خبرهای برگزیده- دوشنبه بیست و دوم آذر ١٣٨٩


 تذکر هيئت نظارت برمطبوعات به سه نشريه

دبير هيئت نظارت برمطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که اين هيئت به سه نشريه تذکر داده است.

به گزارش خبرگزاری ها، محمد علی رامين گفت: به روزنامه « فرهنگ آشتی» به دليل بکاربردن ادبيات نامناسب درباره معصومين و مراجع عظام و به روزنامه ورزشی « گل» به دليل انتشار مطالب خلاف عفت عمومی تذکر داده شد.

آقای رامين که معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز هست، همچنين گفت: به نشريه « گزارش» به دليل « عدم پايبندی به رسالت مطبوعاتی، به ويژه ضرورت مبارزه با مظاهر فرهنگ استعماری در مورد طرح رسانه‌های بيگانه»، تذکر داده شد.


يک فرمانده بسيج: بيش از ۳۰ هزار دانش آموز برای آموزش به مناطق جنگی اعزام شده اند

يک فرمانده بسيج اعلام کرد، بيش از ۳۰ هزار دانش‌آموز برای گذراندن دروس آمادگی دفاعی، به صورت داوطلب به مناطق جنگی اعزام ‌شده اند.

به گزارش خبرگزاری « ايلنا»، علی فضلی، جانشين فرمانده سازمان بسيج مستضعفين، روز دوشنبه افزود: طرح اجرای درس آمادگی دفاعی دانش‌آموزان سال دوم دبيرستان در مناطق جنگی عراق و ايران صورت خواهد گرفت.

به گفته وی، طول اين اردو ها، چهار روز خواهد بود.


کنگره اتحاديه های کارگری خواستار آزادی اعضای زندانی سنديکای کارگران اتوبوسرانی تهران شد

برندان باربر، دبير کل کنگره اتحاديه های کارگری، خواستار آزادی فوری اعضای زندانی سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه شد.

رضا شهابی، غلامرضا غلام حسينی، مرتضی کمساری و علی اکبر نظری از خرداد ماه تاکنون در زندان بسر می برند.

در عين حال، منصور اسانلو و ابراهيم مددی، رئيس و نايب رئيس هيئت مديره اين سنديکا، نيز از سال ۱۳۸۶ تاکنون زندانی هستند.

دبير کل کنگره اتحاديه های کارگری در نامه ی خود به سفير جمهوری اسلامی در لندن خواستار پايان اعمال فشار بر سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه شده است.

 نگرانی فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل از اعمال فشار بر جنبش کارگری در ايران

ديويد کاکرافت، دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، در نامه ای به محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی، نگرانی عميق خود را از ادامه فشار بر جنبش مستقل کارگری در ايران ابراز داشت.

در هفته های اخير، شماری از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه بازداشت شده اند.

آقای کاکرافت به نيابت از سوی چهار ميليون و ۷۰۰ هزار نفر از اعضای فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، همبستگی اين اتحاديه و ساير سازمان های کارگری و حقوق بشری را با فعالان کارگری در ايران اعلام داشت.

ديويد کاکرافت به محمود احمدی نژاد يادآوری کرد که ايران به عنوان عضو سازمان بين المللی کار، موظف به رعايت مقاوله نامه های بين المللی است و خواستار آزادی فوری تمامی فعالان کارگری در ايران شد.


 یک مقام قوه قضائیه ایران غرب را به خاطر توجه به سنگسار به "تقلب و سو استفاده تبلیغاتی" متهم کرد

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، کشورهای غربی را به خاطر توجه به سنگسار به "تقلب و سو استفاده تبلیغاتی" متهم کرد. آقای لاریجانی امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگاران، همچنین ضمن انتقاد از جوایز بین المللی که به فعالان حقوق بشر در ایران داده می شود گفت: " به افرادی جایزه داده می شود که هیچ اقدامی برای حقوق بشر نکرده اند." این مقام قضایی ایران در این ارتباط از شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، نام برد و او را "کارمند دون مایه" انگلیس و آمریکا خواند.

اعتصاب غذای زندانی سیاسی در پی ضرب و شتم وی

خبرگزاری هرانا - آرش صادقی که پس از انتشار نامه اش تحت فشار بازجویان قرار گرفته است در اعتراض به ضرب و شتم خود دست به اعتصاب غذا زد

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، به گفته خانواده این زندانی وی پس از انتشار بیانیه اش به مناسبت 16 آذر مورد ضرب و شتم شدید بازجویان در بند 209 اوین قرار گرفته و از ناحیه دنده دچار شکستگی شدید شده است و بازجویان از انتقال وی به بهداری خودداری کرده اند.

آرش صادقی به همین دلیل از روز 19 آذر ماه دست به اعتصاب غذا زده است.

شایان ذکر است، این زندانی در دوره های قبلی بازداشت نیز دچار شکستگی از ناحیه ی کتف دستش شده بود.


 پس از یک ماه، سرانجام هوای تهران از حالت هشدار خارج شد

در پی بارش باران در تهران، هوای این شهر از حالت هشدار خارج شد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، امیرفاتح وحدتی، رئیس مرکز پایش هوای استان تهران در عین حال گفته است کیفیت هوای تهران همچنان در وضعیت "ناسالم" است. خبرگزاری ایسنا به نقل از رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نوشته است که با توجه به پایان وضعیت هشدار، اجرای طرح "زوج و فرد" برای خودروها از روز چهارشنبه در تهران متوقف می شود.


یک سند ویکی لیکس از نگرانی استرالیا درباره حمله نظامی اسرائیل به ایران خبر می دهد

یکی از اسناد منتشر شده توسط وبسایت ویکی لیکس، از نگرانی سازمان های اطلاعاتی استرالیا درباره حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران خبر می دهد. در این سند، که به سفارت آمریکا در شهر کانبرا، پایتخت استرالیا، تعلق دارد، آمده است:سازمان های اطلاعاتی استرالیا با همکاری آمریکا تلاش می کنند که مانع از حمله یکجانبه اسرائیل به ایران شوند. استرالیا در این سند ابراز نگرانی کرده است که چنین حمله ای می تواند باعث بروز جنگ هسته ای در منطقه خاورمیانه می شود.


 دهها شخصیت هنری و سیاسی جهان خواستار آزادی سکینه محمدی آشتیانی شدند

هشتاد نفر از شخصیت های هنری و سیاسی جهان در نامه ای سرگشاده خطاب به رهبر و رئیس جمهوری ایران، خواستار آزادی سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، شدند. در بین امضاکنندگان این نامه نام چند بازیگر سینما از جمله رابرت دنیرو و رابرت ردفورد و چند سیاستمدار از جمله « اِد میلی بند »، رهبر حزب کارگر بریتانیا، و برنار کوشنر، وزیرخارجه پیشین فرانسه، دیده می شود. نامه این افراد امروز (دوشنبه) در صفحه نخست روزنامه تایمز، چاپ لندن، منتشر شده است.

حقوق بشر؛ وقاحت مافوق تصور جواد لاریجانی

خبرگزاری مهر: دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: ایران تنها کشور دموکراتیک نمونه خاورمیانه است.

به گزارش مهر، محمدجواد لاریجانی امروز دوشنبه در گردهمایی بررسی حقوق بشر در دوران معاصر که به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در سالن مطالعات وزارت امورخارجه برگزار شد ، به جریان براندازی و کودتا با استفاده از ابزار حقوق بشر اشاره کرد و گفت: در جریان انتخابات پارسال که مقدار زیادی ادبیات ضد جمهوری اسلامی در آن وجود داشت ، ما به عنوان یکی از متهمان حقوق بشر شناخته شدیم.

وی افزود: در این انتخابات نمونه کاملی از جریان سافتاژ ( فعالیت های نرم ) دشمنان علیه ایران را داشتیم در حالی که ما تنها کشور دارای دموکراسی نمونه در خاورمیانه هستیم.

لاریجانی گفت: به عنوان مثال در کدامیک از کشورهای منطقه افراد با رأی مردم به حکومت می رسند و با رأی مردم از نردبان حکومت پایین می آیند ؟

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: 30 سال است ما نظامی دموکراتیک داریم و این نظام بر روی عقلانیت کامل می چرخد.


تحریمها؛ شکست بزرگ ایران در بازار گاز منطقه

رادیو آلمان: بزرگترین توافقنامه گازی منطقه بین ترکمنستان- افغانستان- پاکستان و هند در عشق‌آباد امضا‌‌ء شد. ترکمنستان بدنبال اعمال تحریم‌ها علیه ایران عملا جای ایران را در تامین گاز کشورهای منطقه برعهده گرفت.

افغانستان، پاکستان، هند و ترکمنستان در ۱۱ دسامبر قراردادی به ارزش ۸ میلیارد دلار برای احداث خط لوله‌ی گازی موسوم به "تاپی" در عشق آباد امضاء کردند. طول این خط لوله ۱۶۸۰ کیلومترخواهد بود و قراراست گاز ترکمنستان را از "دولت آباد" به شبکه‌ی گازی منطقه مولتان در پاکستان و سپس به "فاضیلکا" درهند انتقال دهد.

تصویب طرح تاپی از سوی پارلمان هند و حمایت آمریکا از این طرح زمینه را برای اجرائی شدن آن فراهم کرده است. در صورت تحقق این پروژه بقول مقام‌های دولتی کشورهای امضاءکننده، عظیم‌ترین تحول اقتصادی منطقه به وقوع خواهد پیوست. رئیس جمهور ترکمنستان، راه‌اندازی این خط لوله را "رویدادی تاریخی و پل انرژی در منطقه آسیا" توصیف کرده است.

ترکمنستان جایگزین ایران

از سوی دیگر اجرای طرح تاپی به‌گفته‌ی کارشناسان صنعت گاز، انزوای ایران را در بازار گاز منطقه بیشتر کرد. بدنبال تحریم‌های اقتصادی، ایران مجبور شد از طرح نابوکو نیز کنار گذارده شود و عملا ترکمنستان جایگزین آن گردد.

ترکمنستان هم اینک گاز خود را به روسیه، چین، ایران صادر می‌کند. این کشور که چهارمین کشور صاحب ذخائر گازی دنیا به حساب می‌آید، قصد دارد مسیرهای مختلفی را برای صدور گاز خود انتخاب کند و از وابستگی به روسیه نجات یابد.

ترکمنستان اخیرا خط لوله‌ی دوم گازی خود را نیز در مرزهای ایران افتتاح کرد. در مراسم افتتاح، روسای جمهور ایران و ترکمنستان حضور داشتند. هزینه‌ی این خط لوله یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام شد.

نیاز شدید افغانستان، پاکستان و هندوستان به گاز

مقام‌های افغانستان که با دویچه‌وله صحبت کردند، تاکید می‌کنند بخش عمده‌ای از نیازمندی‌های گازی ۳ کشور از طریق خط لوله‌ی تاپی تامین خواهد شد.

عنایت‌الله نبی، رئیس امور اقتصادی وزارت امور خارجه‌ی افغانستان و پاسخگو در امور خط لوله‌ی تاپی می‌گوید، اجرای "این طرح عظیم فرامنطقه‌ای" نقش مهمی در همکاری‌های اقتصادی و در تحکیم صلح و امنیت و ثبات ایفا‌ء خواهد کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: «مهمترین اسناد مربوط به نهادینه شدن پروژه‌ی تاپی امضا‌ء شده و امیدواریم تا ۴ سال دیگر بهره‌گیری از گاز آغاز شود و به همین منظوراحداث این طرح بایستی با نهائی شدن قرارداد خرید و فروش گاز هر چه سریع‌تر انجام گیرد».

حمایت آمریکا از طرح تاپی

آمریکا نیز رسما از احداث خط لوله‌ی تاپی حمایت کرد. سوزان ایلیوت، مشاور وزیر امور خارجه‌ی آمریکا در امور آسیای‌میانه در "کنفرانس نفت و گاز" که پیش از امضای توافقنامه‌ی تاپی در عشق آباد برگزار شده بود، اظهار داشت: «طرح خط لوله‌ی تاپی برای استفاده از منابع ترکمنستان برای کشورهای منطقه بویژه افغانستان مفید است و الگوی خوبی به حساب می‌آید».

به نظر این مقام آمریکائی، اجرای این طرح موجب اشتغال‌زایی و محل درآمد برای مردم افغانستان و همچنین توسعه‌ی اقتصادی این کشور خواهد شد.

پشتیبانی آمریکا از طرح تاپی به گفته‌ی کارشناسان عملا سبب شکست طرح فروش گاز ایران به پاکستان و هند شده است.

ایران سهمی در بازار گاز منطقه و اروپا ندارد

انزوا و تحریم اقتصادی علیه ایران سبب شده است توانمندی ایران در گاز بی‌بهره بماند. ایران علاوه بر بازار هند و پاکستان، از بازار اروپا نیز کنار گذاشته شد. شانس ایران برای پیوستن به خط لوله‌ی نابوکو نیز با تشدید تحریم‌ها ضعیف‌تر شد. سهامداران نابوکو مشارکت ایران را دیگر مطرح نمی‌کنند.

آنها به وعده‌ی دولت ترکمنستان دل بستند که در ۱۹ نوامبر سال جاری برای نخستین بار رسما اعلام کرد، قصد دارد ۴۰ میلیارد مترمکعب گاز به اروپا بفروشد.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران که خود دومین کشور صاحب ذخائر گازی دنیا پس از روسیه به شمار می‌رود، مجبور شده است از جمهوری آذربایجان و ترکمنستان گاز وارد کند.


آتش سوزی تعمدی و سازمان یافته محل کسب بهائیان

.....امام جمعه رفسنجان درنماز جمعه عنوان کرده است که این بهاییان چه حقی داشته اند شکایت کنند درحالی که اصلا حق حیات ندارند. ****

خبرگزاری هرانا - عوامل خودسر در یک پروژه سازمان یافته علیه بهائیان کاسبکار در رفسنجان ایران اقدام به آتش زدن 8 باب مغازه کردند.

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا)، در طی 40 روز اخیر از سوی معاندین آئین بهایی وقایع تعمدی و سازمان یافته بر بهائیان شهرستان وارد آمده است که با حمایت افرادی که دارای پست های دولتی هستند همراه بوده است.

شواهدی که در زیر ارائه می شود حالی از آن است که آنگونه که در پیوست مطالب و در روزنامه محلی شهر درج شده ، ابائی از طراحی و هدایت این وقایع ندارند و مقامات مسئول نیز هیچگونه اقدامی برای پایان دادن به این غائله نداشته اند.

شایان ذکر است، آتش سوزی عمدی به منظور آزار رسانی به یک گروه خرد یا اقلیت دینی کار تازه ای نیست و از روشهای شناخته شده خشونتگران و انحصارطلبان است که پیشتر از سوی گزارشگران مجموعه فعالان حقوق بشر به کرات افشا شده است.

اسامی برخی از قربانیان این اقدامات غیرقانونی به قرار زیر است:

سیاوش روشنگر که تا کنون 2 بار مغازه اش به آتش کشیده شده است، علی شاکر، محبوب بندی، مسعود میبدی، ایرج پاینده، مجید پاینده و آقای علی عمادی

اما در این بین تنها شهروندان بهایی آسیب ندیده اند بلکه تندرو های مذهبی با حمایت امام جمعه رفسنجان محل کسب یک مسلمان را نیز به اشتباه به آتش کشیدند.

یک مغازه با نام "کافی شاپ 19" متعلق به فردی مسلمان آتش زده شده است که وی متوجه میشود عکس مغازه اش در یک "خبرنامه داخلی" با نام "خط سبز مهدوی" متعلق به "بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود رفسنجان" به عنوان مغازه بهایی معرفی شده است.

در پیگیری آتش سوزیهای قبل کلانتری 11 رفسنجان پرونده آقایان ایرج پاینده ،مجیدپاینده ومحبوب بندی را یکجا به مرجع قضایی ارجاع میدهد.

در پی اعلام شکایت بهائیان امام جمعه رفسنجان (رمضانی) درنماز جمعه عنوان کرده است که این بهاییان چه حقی داشته اند شکایت کنند درحالی که اصلا حق حیات ندارند.


برکناری متکی؛ بیانیه کمپین سفارت سبز

با احترام باستحضار هموطنان گرامی میرساند کمپین سفارت سبز برکناری منوچهر متکی از وزارت خارجه جمهوری اسلامی و انتصاب علی اکبر صالحی به سرپرستی این وزارتخانه را توطئه دیگری برای یکدست کردن حاکمیت سپاهی نظامی امنیتی دولت کودتا دانسته مراتب زیر را جهت آگاهی عموم باطلاع میرساند 1-گرچه مدیریت وزارتخارجه در زمان تصدی وزیر خارجه برکنار شده دولت کودتا در راستای اهداف غائی تیم کودتا و بر خلاف مصالح عالیه ملت ایران بود.اما حضور ایشان درین تصدی موجبات ابقای دیپلماتهای دلسوز و ومجرب وزارت خارجه را در پست های مهم و کلیدی ممکن می ساخت.و بطور حداقلی مانع از حراج و به مصادره گذاشتن منافع ملی میگردید.این کمپین بارها شاهد مقاومت این عزیزان و بزرگواران در مقابل زیاده خواهی های مشاورین اعزامی و منتصب دولت کودتا درین وزارتخانه بوده است.با بر کناری دیپلماتی که قریب عمر این رژیم در وزارتخارجه حضور داشته و دیپلماتی کاریری و به الفبای دیپلماسی و مذاکرات سیاسی و چگونگی حفظ منافع و مصالح ملی حداقل آشنایی رسمی را داشته است،اینک با بر کناری وی و تصرف و فتح کامل و نهایی این وزارت توسط یکی از سرسپرده ترین اعضای باند مافیایی کودتا دیگر کوچکترین فرصت و امکانی برای کارکنان و دیپلماتهی دلسوز این وزارت برای حفظ منافع ملی و مقاومت در برابر کودتاگران باقی نمانده،با کامل شدن یکی از مراحل نهایی کودتا اینک زمینه برای حراج نهایی منافع و مصالح ملی و امضای قرادادهای استعماری و مصادره آخرین مصالح و منافع ملی باقی مانده این ملت تنها بخاطر بقای این رژیم دیکتاتوری مذهبی فراهم گردیده است. 2-اکنون فرصت لازم برای یک دست کردن رژیم برای اتمی کردن سیاست خارجه فراهم شده است.اگر این رژیم یک روز با فلسطینی کردن امور در سیاست خارجه خود، منطقه را به آتش و خون میکشید.اکنون میخواهد با اتخاذ سیاست اتمی کردن شیوه اداره سیاست خارجه،تمامی مصالح و منافع ملی این کشور را در پای تولید اولین بمب اتمی امام زمانی و حفظ و بقای این رژیم قربانی نماید.از همین امروز ریزش نیروهای دلسوز درین وزارت آغاز شده است،اخبار واصله از منابع مطلع باین کمپین حکایت از یک لیست طویلی از احضارها وتغییرات مدیران ارشد این وزارتخانه دارد که در سه هجوم متوالی تکمیل میشود.اطلاعات تکمیلی متعاقبا باستحضار میرسد این کمپین با اعتراض به سیاست جدید حراج مصالح و منافع ملی توسط دولت کودتا و رژیم ضد بشری ولی فقیه از همه همکاران در نمایندگی های خارج از کشور تقاضا دارد بمحض شناسایی توسط تیم جدید کودتا در وزارتخارجه و یا دریافت حکم خاتمه ماموریت یا احضار بلافاصله با این کمپین و نشانی ها و شماره تلفن های مندرج در سایت کمپین سفارت سبز تماس بگیرند تا وسایل و امکانات لازم در اختیار این عزیزان برای پیوستن آشکار و نهایی به جنبش سبز مردم ایران فراهم گردد

کمپین سفارت سبز

متکی تحقیر شد و دنیا هم دارد به ما می خندد

سایت فرارو: نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در خصوص برکناری ناگهانی منوچهر متکی گفت: «در همان زمانی که آقای بقایی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور انتخاب شد، عرض کردم که پیمانه آقای متکی پر شده و کارش تمام است. اما مسائلی پیش آمد که آقای متکی ماندگار شد، اما همان موقع تحلیلم این بود که رئیس جمهور ایشان را نمی‌خواهد».

قدرت الله علیخانی با بیان این که متکی با «بدترین شیوه» برکنار شد، ادامه داد: «ایشان در سفر آفریقایی و در حال مذاکره با همتای آفریقایی خود بوده است. حق این بود که اگر قصد برکناری وجود داشت، پس از بازگشت وی از سفر صورت می‌گرفت. نتیجه چنین کاری این است که دنیا به خاطر رفتاری که با وزیر خود می‌کنیم به ما می‌خندد.

کشته شدن یک فرمانده ارتش در "تصادف جاده ای"

رسانه های حکومتی: فرمانده دلاور لشگر 21 حمزه آذربايجان در خاتمه رزمايش بزرگ نيروي زميني در منطقه جنوب كشور به درجه رفيع شهادت نائل آمد.

به گزارش روابط عمومي ارتش، شهيد سرتيپ فروزنده از جانبازان دوران دفاع مقدس بود كه در چندين عمليات بزرگ و موثر حضوري فعال داشت و با شايستگي مراتب فرماندهي گروهان و گردان را در دوران دفاع مقدس در لشگرهاي 16 و 77 و همچنين فرماندهي تيپ 45 تكاور و جانشين لشگر 77 پيروز ثامن‌الائمه خراسان را طي كرد و با توجه به رشادت‌ها و توفيقات متعدد و شايستگي‌هاي علمي و عملياتي از دو سال قبل به فرماندهي لشگر 21 حمزه سيدالشهداء آذربايجان منصوب شد.

فرمانده غيور لشگر 21 حمزه پس از حضور موفق يگان تحت امرش در رزمايش بزرگ نيروي زميني ارتش ساعت 14 یکشنبه به درجه رفيع شهادت نائل آمد. پيكر اين امير دلاور ارتش اسلام صبح روز سه‌شنبه در تبريز تشييع خواهد شد.

ایرنا: فرمانده لشكر 21 حمزه نيروي زميني ارتش در حين ماموريت در اثر حادثه‌اي به شهادت رسيد.

به گزارش روابط عمومي نيروي زميني ارتش، امير سرتيبپ دوم رحمان فروزنده عصر يكشنبه هنگام برگشت از ماموريت از شهرستان تبريز به درجه رفيع شهادت نايل شد.


سال 88؛ معادل درآمدهای نفتی صرف واردات شد

سایت خبرآنلاین: در حالی که دولت تلاش می کند بازار مصرف را از التهابات اقتصادی مصون نگهدارد تمام سرمایه های نفتی کشور صرف واردات می شود.

تئوری توسعه یک بخشی و تبدیل کردن مزیت های اقتصادی یک بخش به موتور توسعه اقتصادی کشور از زمان پایان جنگ تحمیلی در ادبیات اقتصادی کشور به اشکال گوناگون مطرح و برای اجرای ان برنامه های مختلفی طرح ریزی شد که شاید آخرین برنامه از این دست را برنامه پنج ساله چهارم بدانیم که در راستای توسعه اقتصادی برمبنای تبدیل درامدهای نفتی به سرمایه های پایدار طرح ریزی شده بود.

برنامه چهارم به رغم تمامی بلند پروازی هایی که در آن بر شمرده شده و دولت نهم با تاکید بر همین بلند پروازی ها انرا از دستور کار خود خارج کرد در نهایت دو محور اصلی را دنبال می کرد اول ایجاد انضباط مالی در دولت با هدف کاهش اتکا به درامدهای نفتی و دوم تاکید بر سرمایه گذاری شفاف و گشترده منابع حاصل از فروش نفت در بخش های مولد اقتصادی کشور از جمله صنایع پتروشیمی برای تبدیل کردن نفت به موتور توسعه دیگر بخش های اقتصادی کشور که شاید بتوانیم نماد و جلوه این حرکت را منطقه ویژه عسلویه بدانیم که در دل بیایان های داغ جنوب پایه ریزی شد تا در مقابل قطبهای صنعت نفت در آنسوی آبهای خلیج فارس به پایه محکمی برای جهش اقتصاد ایران تبدیل شود.

این نوع نگاه به رغم تمامی ضعفها و قوتهایی که می توان از دیدگاههای مختلف برایش برشمرد به دلیل آنکه متری برای سنجش داشت می توانست مورد توافق باشد یعنی برنامه چهارم توسعه با تاکید بر شاخص های کمی جهت حصول به اهداف کیفی خود اولین گام در راستای دوری کردن از شعارهای کلی مدیران اقتصادی در کشور محسوب می شد که در تمامی ارکانش با هدف گذاریهای ملموس امکان ارزیابی را برای ناظران فراهم می کرد.

ارقام نجومی درآمدهای نفتی

حال با در نظر گرفتن این دو نکته می بینیم با خروج برنامه چهارم از گرونه اجرایی توسط دولت و پشت کردن به مفهوم توسعه به عنوان تعریفی وارداتی درعمل این متر گردونه خارج شد و نهایت دستاوردهای اقتصادی کشور آن بود که طی سالهای 84 تا88 به ازای 346 میلیارد دلار درآمدهای نفتی معادل 288 میلیارد دلار واردات کالا به کشور داشته ایم یعنی از هر یک دلار حاصل از فروش نفت خام 83 سنت صرف مصرف کالاهای وارداتی شده است.

و اوج این وضعیت نابسامان مربوط به سال 88 است که میزان واردات به کشور به 66 میلیارد دلار رسیده که معادل 66 میلیارد دلار صادرات نفتی بوده است. البته رشد صادرات غیر نفتی در این میان قابل توجه بوده است ولی این صادرات تا چه حد شامل تولیدات اقتصادی غیر وابسته به نفت بوده است جای تامل دارد.

در دوره ای که دولت معتقد است توان صاداراتی کشور رشد داشته است شاهد کاهش ارزش کالاهای صادراتی ایرانی بوده ایم یعنی در حالی که در سال 85 هر تن کالای صادراتی ایرانی با قیمتی معادل 468 دلار در بازارهای جهانی به فروش رفته است در سال 88 می بینیم هر تن کالای صادراتی به قیمتی معادل 459 دلار رسیده است این در حالی است که طی همین دوره ارزش کالاهای وارداتی به کشور از 959 دلار در هر تن به 1064 دلار رسیده است البته بر اثر رشد قیمت نفت در سالهای 86 و 87 شاهد رشد قیمت کالاهای ثصادراتی و وارداتی بوده ایم ولی در عمل در سال 88 می بینیم که به رغم افت ارزش کالاهای وارداتی نرخ کالاهای واراتی به کشور بیش از سال 85 یعنی قبل از اوج گیری قیمت نفت باقی مانده است در حالی که کالاهای ایرانی با قیمتی ارزان تر از ان زمان به فروش رفته اند اگر چه افزایش حجم کالاهای صادراتی در این سالها باعث شده رقم کلی صادرات غیر نفتی افزایش پیدا کند ولی در عمل با افت ارزش هر واحد کالای صادراتی که در عمل بازتاب ان در داخل کشور کاهش توان اقتصادی تولید کنندگان است.

از سوی دیگر این ارقام نشان می دهد که به رغم کاهش نرخ تورم در سطح کشورهای جهان ارزش کالاهای وارداتی به کشور گران باقی مانده است و به نوعی تورم وارداتی به اقتصاد ایران در مزهای کشور شکل گرفته که یکی از عوامل ان تحریمهای است که به اقتصاد ایران تحمیل شده و به بخش وارداتی تورم در اقتصاد ایران دامن می زند هرچند سهم تورم وارداتی در مقایسه با تورم داخلی اندک باشد ولی قابل لمس است.

نتیجه بی انضباطی مالی

دولت در این دوره گران وارد کرده وارزان صادر کرده و در قبال انضباط مالی نیز مصداق مناظره فرهاد رهبر با محمد ستاریفر در رئیس سابق و اسبق سازمان منحل شده مدیریت و برنامه ریزی کشور عمل شده که در پاسخ اعتراض ستاریفر به بی انضباطی مالی دولت جمله ای نزدیک به این بیان کرد که دولت پول دارد هرطور که بخواهد خرج می کند.

دولت در حالی که عنوان می کند رشدهای بالایی در قبال طرحهای عمرانی در کشور داشته است امارهای بانک مرکزی نشان می دهد در سالهای 84 تا 88 میزان بودجه عمرانی تقربیا ثابت داشته و در مقابل هزینه های جاری اش از 36 میلیارد دلار در سال 84 به رقمی معادل 59 میلیارد دلار در سال 88 رسیده و تنها در سه ماهه نخست سال 89 معادل 13.7 میلیارد دلار طرف هزینه های جاری دولت شده است در حالی که کل بودجه عمرانی از از 13 میلیارد دلار در سال 84 به 18 میلیارد دلار در سال 88 رسیده است.

این در حالی است که دولت مدعی است موفق ترین عملکرد را در قبال کوچک سازی خود داشته و توانسته بخش عمده ای از واگذاری ها را به نتیجه برساند.

تنها سیاست رسمی

البته در این دوره تنها سیاست روشنی که توسط دولت در عرصه اقتصاد بیان شده است تلاش برای حمایت از مصرف کننده بوده یعنی تنها سیاستی که به نوعی توضیح دهنده حجم عظیم واردات و ریخت و پاشهای دولت در بودجه جاری است ولی متاسفانه نتایج چنین سیاستی که وزرای بازرگانی دولت های نهم و دهم بر روی ان مانورهای تبلیغاتی فراوانی داده اند و مدعی اند با تکیه بر همین سیاست و ایجاد ذخایر استراتژیک کالا در کشور توانسته اند از نوسانات قیمت جلوگیری کنند ولی روند نرخ تورم و شاخص قیمت کالاها در این دوره چیز دیگری را نشان می دهد.

شاخص قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی در سالهای 85 تا 88 معادل 74 درصد رشد داشته استو جمع نرخ رشد شاخص کل کالاهای مصرفی در این دوره (نرخ تورم) معادل 66 درصد است.

به عبارتی ساده تر در حالی که دولت مدعی است توانسته است در سالهای 84 تا 88 دستاوردهای اقتصادی درخشانی داشته باشد شاخصهای اقتصادی نشان می دهد کارکرد دولت آنچنان هم درخشان نیست و تا حدی غیر قابل دفاع است حتی بانک مرکزی اجازه انتشار نرخ رشد اقتصادی را پیدا نمی کند.

خروج یارانه های نقدی از حساب شهروندان

سایت فردا: گزارش های مردمی حاکی از آن است که مبلغ یارانه نقدی واریز شده به حساب متقاضیان از برخی حساب ها به شکل عجیبی خارج شده است.

درحساب متقاضیان که درخواست یارانه نقدی را داشتند در کنار مبالغ متعلق به خود رقم یارانه نقدی نیز وجود دارد که غیر قابل برداشت است اما برخی گزارش های مردمی حاکی است در برخی حساب ها برغم واریز اولیه یارانه نقدی پس از مدتی این مبلغ غیر قابل برداشت از حساب آنان خارج شده است .

پیگری های خبرنگار «فردا» برای اینکه مشخص شود این مشکل ناشی از شعب بانکی است یا از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها صورت گرفته است به نتیجه نرسید.

طرح هدفمندی یارانه ها یکی از بزرگ ترین طرح های اقتصادی کشور است که بنا بر اظهار نظر مسئولین دولتی مراحل مقدماتی آن به پایان رسیده و در آینده ای نزدیک به طور کامل اجرایی خواهد شد.


آتش به جان جنگل‌ های بهشهر افتاد

خبرگزاری فارس: پس از آتش‌سوزي در جنگل‌هاي گلستان كه با وارد شدن ارتش به پايان يافت، چند روزي است كه آتش به جان جنگل‌هاي گلوگاه و بهشهر افتاد.

آتش‌سوزي در چند نقطه از جنگل‌هاي بهشهر از شب گذشته آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

لحظاتي پيش جلسه ستاد حوادث غير مترقبه در فرمانداري بهشهر پايان يافت و دستگاه‌هاي زير مجموعه ستاد، ساماندهي و به مناطق هدف اعزام شده‌اند اما نيروها كافي نيست و لازم است تا از نيروهاي مردمي هم استمداد شود.

اين ستاد يك فروند بالگرد درخواست كرده كه اميدوار است به‌زودي وارد منطقه شود.

هر چند وسعت و علت آتش سوزي‌ها اعلام نشده است اما آتش سوزي‌ها در چندين نقاط شهرستان بهشهر از حد فاصل بين نكا و بهشهر (كلت) در غرب تا نقاطي از يانه سر در شرق است و به نظر مي‌رسد يكي از دلايل اصلي اين اتفاق نباريدن باران در سه ماه گذشته و وزش باد گرمي است كه از شب گذشته در منطقه وزيدن گرفت.

آتش‌سوزي‌ها در جنگل‌هاي گلوگاه هم كه از سه‌شنبه دو هفته گذشته يعني 9 آذرماه آغاز شده بود، هنوز خاموش نشده است.

هر چند مسئولان آمار دقيقي از وسعت آتش سوزي‌ها و خسارات آن اعلام نمي‌كنند اما از ابتداي منطقه آتش‌سوزي در تيرتاش تا انتهاي آن در بخش مركزي اين شهرستان نواري به طول 10 كيلومتر آتش گرفته و همچنان ادامه دارد.

حريق جنگل‌های گلستان؛ نقص فنی بالگردها

ایرنا: فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت: سه فروند بالگرد که در اطفاي حريق جنگل‌هاي استان گلستان فعال بودند بدليل نقص فني و مشكلات ساعات پرواز از تيم اطفاي حريق خارج شد.

'تقي ايرواني' افزود:آتش سوزي در جنگل هاي ‌گلستان همچنان ادامه دارد و به نظر مي‌رسد با ادامه شرايط جوي روزهاي اخير ، اين وضعيت تداوم يابد.

فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها تصريح كرد كه شرايط اطفاي حريق در جنگل‌هاي گلستان به گونه‌اي است كه آتش از سوي نيروهاي فعال در منطقه بطور كامل خاموش و با وزش باد دوباره شعله‌ور مي‌شود.

آتش سوزي جنگل‌هاي استان گلستان كه روز چهارشنبه 26 آبان ‌ماه امسال شروع شده بود ، بارها مهار و دوباره شعله‌ور شده است.

به گفته ايرواني آتش‌سوزي در نقاط جديد صورت نمي‌گيرد، بلكه پس از مدت زماني كوتاه درهمان نقاط اوليه دوباره شروع مي‌شود.

به گفته وي گونه ها، سطح آتش‌سوزي و ميزان خسارت‌ها هنوز مشخص نشده است.

جنگلهای هیرکانی در آتش بی کفایتی

خبرگزاری مهر: عضو شورای شهر گرگان گفت: جنگلهای تاریخی هیرکانی بیش از سه هفته است که در آتش ناسپاسی ها و بی کفایتی ها می سوزد اما مسئولان همچنان با مردم صداقت ندارند و می گویند حریق را اطفا کرده ایم.

عبدالرضا چراغعلی افزود با وجود تلاشهای شبانه روزی صورت گرفته هنوز این آتش خاموش نشده و متاسفانه همچنان شعله ور است.

وی از عدم اطلاع رسانی شفاف مسئولان استان درباره آتش سوزی جنگلهای گلستان انتقاد کرد و گفت: چرا مسئولان امر اطلاع رسانی شفاف و دقیق از این حادثه مهم صورت نمی دهند و چرا از مردم و علاقمندان کمک نمی خواهند، نکند خدایی نخواسته مردم را شایسته کمک نمی دانند.

وی اظهار داشت: چرا مقامات مسئول هر روز بر زخم دل مردم دلسوخته نمک می پاشند و می گویند آتش را مهار کرده ایم و چرا افراد مسئول اعلام عمومی نمی کنند تا علاقمندان به طبیعت در کنار سایر نیروها به داد این طبیعت زخم خورده برسند.

باید دید کتمان حقیقت در مورد آتش سوزی به نفع چه کسی است؟

چراغعلی بیان داشت: چه کسانی از کتمان اخبار مربوط به آتش سوزی سود می برند و آیا این افراد می دانند که برخی از شبکه های خارجی و سلطه جو در این ایام، پربیننده ترین روزهای کاری خود را به خاطر انتشار مستقیم اخبار آتش سوزی های گلستان و مستندسازی های آن سپری می کنند.

عضو شورای شهر گرگان یادآورشد: براستی کوچک شمردن آتش سوزی در جنگلهای هیرکانی و کتمان اخبار آن و نامحرم پنداشتن مردم به سود چه کسی است؟.

چراغعلی افزود: در ایام سخت و جانسوز ، گروههای زیادی از کوهنوردان و علاقه مندان به طبیعت برای حضور در کوهستان و همکاری با مدیران و مسئولان اعلام آمادگی کردند، اما متاسفانه با وجود اعلام عمومی این علاقمندان، استقبال لازم از این شهروندان بعمل نیامد.

وی یادآورشد: در طول این ایام نیز آتش همچنان زبانه می کشد و دل و جان مردم طبیعت دوست نیز همراه آن می سوزد و طولانی شدن این واقعه تلخ و نداشتن اخبار مستند و دقیق از میزان حادثه موجب شد تا اخبار غیر واقعی در این خصوص در محافل مختلف منتشر شود.

جنگلهای گلستان از 26 آبانماه به صورت نقطه ای دچار آتش سوزی شد و عملیات اطفای حریق همچنان دارد.


احضار و بازجویی از دهها تن از دانشجویان خواجه نصیر

دانشجونیوز: پس از برگزاری تجمعات مربوط به سالروز بازداشت میلاد اسدی و 16 آذر بیش از 30 دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر به حراست دانشگاه احضار شدند.

دانشجویان هنگام حضور در حراست دانشگاه پس از شنیدن توهین های شدید توسط معاون حراست این دانشگاه (عیسی عباسی) که در بازداشت­های گسترده فعالین دانشجویی این دانشگاه در سال گذشته نقش به سزایی داشت، به صورت غیرقانونی مورد بازجویی قرار گرفته اند . همچنین مأمورین حراست دانشجویان را تهدید به احضار به کمیته ی انضباطی، اخراج، احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعت و بازداشت کرده اند.

حراست دانشگاه همچنین بلافاصله پس از برگزاری این تجمعات با تماس تلفنی با خانواده برخی از دانشجویان اقدام به تهدید و ارعاب آنها کردند و حتی در مواردی اقدام به فحاشی نیز کردند درهمین راستا پیش از 16 آذر بیش از 20 فعال دانشجویی این دانشگاه توسط حراست به دانشگاه ممنوع­ الورود شدند.

دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در 9 آذر(سالروز بازداشت میلاد اسدی) در دانشکده برق و در 16 آذر در دانشکده مکانیک این دانشگاه اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.